De basis voor mijn argument is dat rijkdom cummulatief en 'self-reinforcing' is.furby-killer schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 17:38:
"Jij bent hier degene die met de bewering komt dat zonder de slavernij we nu significant armer zouden zijn, dan moet jij met de cijfers komen."
En ik heb niet gezegd dat we zonder slavernij significant *armer* zouden zijn, wel dat we dan minder rijk zouden zijn.
Je hebt wel gezegd dat je gelooft dat slavernij netto niet zo nuttig was.Ik heb NOOIT gezegd dat het niet nuttig was.
"...slaven bewaakt moeten worden en niet bijzonder veel zin hebben om te werken, geloof ik niet dat het netto zo nuttig was."
Volgens mij heeft niemand gezegd dat (noch gedaan alsof) we zonder de slavenhandel nu een derde wereld land zouden zijn.Het enige wat ik heb gezegd is dat je niet moet doen alsof we zonder de slavenhandel nu een derde wereld land waren geweest.
Dat wil nog niet zeggen dat er dankzij die Nederlandse "interactie" niet méér slavernij was in Indonesie dan voor het een NL kolonie werd, en ook niet dat dat niet aan onze rijkdom heeft bijgedragen.Spheroid schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 11:05:
"Je quote dat de slavernij oostelijk uitgebreid is door de Nederlanders is, volgens de wetenschappelijke literatuur echter incorrect:
"the Dutch took over and interacted with preexisting systems of slavery and dependency."
Zowel de plantages in Indonesie als de slaven die daar werkten waren eigendom van Nederlanders.
Het gaat er bij mij niet in dat de eigenaren van die plantages uitsluitend bestaande slaven hebben overgenomen, wel dat die handig gebruikt hebben gemaakt vh bestaande systeem van slavernij.
Zelfs we wel uitsluitend bestaande slaven hebben overgenomen dan nog waren die nieuwe eigenaren vd slaven wel verantwoordelijk voor die slavernij.
Ik ben het niet met je eens dat slavernij niet heeft bijgedragen aan onze rijkdom, en ik heb een probleem met de formulering dat we historisch gezien "misschien" fout waren (alsof je het niet belangrijk vindt zeker te weten of we wel of niet fout waren), maar daar gaan we in deze discussie denk ik toch niet uitkomen.
Waaruit blijkt volgens jou dat er overbevolking is?"Iedereen gaat het zakje worden door het feit dat we onder overbevolking leiden."
Vooral zolang je niet zeker weet of we daar wel of niet schuld aan hebben.Hoe zuur het ook is dat ze nu arm zijn en dat wij daar misschien schuld aan hebben doet niet terzake.
[ Voor 16% gewijzigd door BadRespawn op 17-06-2009 14:20 . Reden: toevoeging reactie op furby ]