En de politiek is wat dat betreft dus een prima afspiegeling van de samenleving. Het lijkt alleen veel makkelijker te zijn om maar gewoon tegen de politiek aan te schoppen, zodat het net is alsof je er zelf niets aan kunt doen.
Het mooie van een democratie is, dat als voldoende mensen iets écht willen veranderen, dan zal dat ook gebeuren. Maar de overgrote meerderheid blijft liever passief langs de zijlijn staan, roepend dat de politiek het niet goed doet. De groep die serieus actief bezig is, is zodanig klein, dat die actievelingen eenvoudig genoeg min of meer genegeerd kunnen worden, door ambtenaren die zelf (goh, het zijn net mensen!) ook liever lui dan moe zijn.
Iedereen wil altijd van alles veranderen, tot het moment dat het serieus (negatieve) impact op henzelf gaat hebben. Dan willen we opeens dat de overheid het gaat reguleren, want dan kunnen we tenminste klagen over het overschot aan regels van de overheid, in plaats van zelf onze eigen verantwoordelijkheid nemen.
Tuurlijk, minder energie gebruiken, prima! De buurman zou inderdaad een zuiniger auto moeten kopen. Maar zelf mijn server niet meer 24/7 aan hebben staan? Ja zeg, dat kan niet, hoor! Wat heeft dat trouwens voor zin, als het café verderop ondertussen nog steeds de hele avond de terrasverwarmer aan laat staan voor de rokers?
Enne, biologische kip is inderdaad beter en zelfs lekkerder dan kiloknaller-kip, maar denk je nou echt dat ik een tientje ga betalen voor een paar kipfilets? Misschien na mijn volgende salarisverhoging.
Overigens wil ik natuurlijk mijn afval best gescheiden inzamelen, maar dan moeten ze het wel vaker komen ophalen en de glasbak dichter bij mijn huis neerzetten.
Bovendien, ik vind het schandalig dat we teveel water verspillen, maar nu ik een waterbesparende douchekop heb moet je niet meer gaan zeuren als ik eens lekker lang onder die straal blijf staan. Ik betaal er toch voor?
Tot slot ben ik het helemaal met jullie eens dat de wereldbevolking te groot wordt. Verschrikkelijk, al die Afrikanen die fokken als konijntjes. Daar zou de gevestigde politiek echt eens wat aan moeten doen. Maarreh, ik wil zelf drie kinderen, want als wij niet voldoende kinderen krijgen dan kan niemand mijn pensioen straks meer betalen en bovendien zijn de allochtonen dan straks in de meerderheid! Oh, trouwens, ik kan mijn kinderen wel een goede opvoeding en opleiding geven, in tegenstelling tot veel anderen, dus eigenlijk bewijs ik de wereld zelfs een dienst door kinderen te nemen!
Er zijn maar weinig mensen die nooit dergelijke uitvluchten bedenken. Ik maak me er in ieder geval vaak genoeg schuldig aan. En zolang de groep mensen, die daadwerkelijk actie onderneemt, zo klein blijft, zal het dus allemaal inderdaad traag blijven gaan. Hou op met de politiek de schuld te geven, en begin bij jezelf en je directe omgeving. Dat is al moeilijk genoeg.