Men zegt vaak dat transport en industrie te vervuilend zijn, dat we te veel consumeren en dat er binnenkort te weinig landbouwgrond en geen fossiele brandstoffen meer zullen zijn. Allemaal waar, maar ik zie het eerder omgekeerd: Volgens mij zijn er gewoon te veel mensen. In Europa is de bevolkingsgroei wat aan het afnemen, maar in Azië en Afrika neemt het aantal nog spectaculair toe, met als gevolg dat de wereldwijde resources aan grondstoffen en voedsel in het gedrang komen.
In Afrika zal er nog meer droogte komen en China begint nu pas echt zijn bijdrage te leveren in broeikasgassen (wat als binnenkort 50% van de Chinezen een auto koopt en dagelijks rundsvlees begint te eten?). De olie is dan wel aan het opraken, maar men zal het wel consumeren tot het te duur wordt om nog te boren. Dan hebben we het nog niet gehad over het afvalprobleem.
Nu vraag ik me af waarom men net zoals in China destijds niet meer limieten legt op het geboortecijfer? In veel armere landen zijn er nog steeds veel gezinnen met meer dan 2 kinderen (met een bevolkingstoename als gevolg). Een limiet van 1 of 2 kinderen lijkt me toch niet te veel gevraagd? Dan blijft de bevolkingsgroei ongeveer stabiel. Als je daarbij nog rekening houdt met het feit dat sommige mensen - al dan niet bewust - geen kinderen krijgen zou men zelfs een bevolkingsafname kunnen krijgen. Anticonceptie lijkt me dezer dagen ook geen probleem meer (afgezien van de paus die in Afrika anti-condoom campagnes gaat voeren
)
PS: Men zou het natuurlijk ook andersom kunnen stellen: Als we met z'n allen een heel bescheiden leven gaan leiden (dan bedoel ik echt back to basics), dan zou onze planeet misschien wel 10 miljard mensen aankunnen, maar zoiets krijg je natuurlijk niet makkelijk verkocht...
Ook met het klimaat lijkt het stilaan helemaal fout te lopen:Analisten waarschuwen dat er in 2030 1,7 miljard meer monden gevoed moeten worden. En dat terwijl het landbouwareaal tot 55 procent zal afnemen door onder meer ontbossing en verwoestijning. Meteen een bijzonder vruchtbare bodem voor conflicten.
Een beleidstekst die voor de G8-top uitlekte, beschrijft dat de voedselproductie tegen 2050 verdubbeld moet worden om de stijgende bevolkingsgroei en klimaatverandering te kunnen opvangen. Anders zou 'de voedselcrisis een structureel karakter kunnen krijgen'.
Door het verdwijnen van gletsjers komt een gelijkmatige drinkwatervoorziening in het gedrang, denk maar aan het half miljard mensen dat in de schaduw van de Himalaya leeft (Noord Indië en Bangladesh), waarbij laatstgenoemde ook nog eens bedreigd wordt door de stijgende zeespiegel, wat dan weer zal leiden tot vele klimaatvluchtelingen, en zo zijn er talloze fenomenen die zelfs kunnen leiden tot klimaatoorlogen.About 2 years ago I noticed that the military in various countries, and especially in the Pentagon, were beginning to take climate change seriously. Now, it's the business of the military to find new security threats. It's also in their own self-interest, since they need a constant supply of threats in order to justify their demands on the taxpayers' money, so you should always take the new threats that the soldiers discover with a grain of salt. You know, never ask the barber whether you need a haircut.
But I did start to look into this idea that global warming could lead to wars. It turned into a year-long trek talking to scientists, soldiers and politicians in a dozen different countries. I have come back from that trip seriously worried, and there are four things I learned that I think you ought to know.
The first is that a lot of the scientists who study climate change are in a state of suppressed panic these days. Things seem to be moving much faster than their models predicted.
The second thing is that the military strategists are right. Global warming is going to cause wars, because some countries will suffer a lot more than others. That will make dealing with the global problem of climate change a lot harder.
The third is that we are probably not going to meet the deadlines. The world's countries will probably not cut their greenhouse gas emissions enough, in time, to keep the warming from going past 2 degrees celsius. That is very serious.
And the fourth thing is that it may be possible to cheat on the deadlines. I think we will need a way to cheat, at least for a while, in order to avoid a global disaster.
That's what this series is going to deal with, and we'll be lucky if we get through it all in 3 episodes. But I’m going to start by giving you an example of what that global disaster might look like, and the best way to do that is with a scenario. This is NOT a prediction of what the future will look like, because there are far too many variables and sheer unknowns to predict the world of, say, 2046. It’s just a plausible example of what 2046 could look like if we get it wrong over the next ten or fifteen years.
In Afrika zal er nog meer droogte komen en China begint nu pas echt zijn bijdrage te leveren in broeikasgassen (wat als binnenkort 50% van de Chinezen een auto koopt en dagelijks rundsvlees begint te eten?). De olie is dan wel aan het opraken, maar men zal het wel consumeren tot het te duur wordt om nog te boren. Dan hebben we het nog niet gehad over het afvalprobleem.
Nu vraag ik me af waarom men net zoals in China destijds niet meer limieten legt op het geboortecijfer? In veel armere landen zijn er nog steeds veel gezinnen met meer dan 2 kinderen (met een bevolkingstoename als gevolg). Een limiet van 1 of 2 kinderen lijkt me toch niet te veel gevraagd? Dan blijft de bevolkingsgroei ongeveer stabiel. Als je daarbij nog rekening houdt met het feit dat sommige mensen - al dan niet bewust - geen kinderen krijgen zou men zelfs een bevolkingsafname kunnen krijgen. Anticonceptie lijkt me dezer dagen ook geen probleem meer (afgezien van de paus die in Afrika anti-condoom campagnes gaat voeren
PS: Men zou het natuurlijk ook andersom kunnen stellen: Als we met z'n allen een heel bescheiden leven gaan leiden (dan bedoel ik echt back to basics), dan zou onze planeet misschien wel 10 miljard mensen aankunnen, maar zoiets krijg je natuurlijk niet makkelijk verkocht...