Dat zou ik het liefst vermijden

.
Ik denk dat met de huidige techniek en een aangepaste mentaliteit wel tien maal zo efficient met energie en grondstoffen omgegaan kan worden dan nu het geval is, en iedereen op aarde tenminste zo welvarend kan zijn als een westerling met modaal inkomen op dit moment.
Efficienter ok, maar 10 maal lijkt me een overdreven optimistische schatting. Verder gaan we in het westen al efficienter om met energie dan in de rest van de wereld. Hier stond onlangs een stuk in de krant dat de gemiddelde Zuid Afrikaan een even groten carbon-footprint heeft als een westerling. Dat is nogal zuur voor de grote meerderheid hier, die geen auto bezit, in sommige gevallen zelfs geen elektriciteit heeft enzovoorts. Een kleine groep mensen en bedrijven gaat hier dus zo verspillend om met energie dat de footprint van het hele land op westers niveau is. Qua efficient omgaan met energie denk ik dat vooral in de zich ontwikkelende landen, zoals China, India, Zuid Afrika en Brazilie grote winsten te behalen zijn.
http://www.mg.co.za/artic...ssions-very-high-says-wwfSlechts een kleine groep individuen die collectief het overgrote deel van alle welvaart in handen hebben zou flink inleveren (en zou dan nog steeds alles behalve arm zijn).
Dat vraag ik mij af. Ik denk dat er, als we nederland als voorbeeld nemen, meer voor nodig is dan een aso-tax gericht tegen alle miljonairs. Als de welvaart op de wereld eerlijk verdeeld zou moeten worden, zou imho de gemiddelde welvaart in Nederland onder het huidige modaal uitkomen. De rekensom is in principe heel simpel: Er zijn in de westerse landen misschien 1 miljard mensen. De rest van de wereld is arm. Dat zijn er 5 miljard. Onze excess welvaart moet dus over 5 miljard mensen verspreid worden. Wat gebeurt er als jij ongeveer 5/6e van je inkomen inlevert? Hou je dan nog genoeg over voor huur, eten en benzine/ov-kosten?
Op nationaal niveau zou zo'n herverdeling grote gevolgen hebben voor onze "way of life". Zo zou de regering bijvoorbeeld niet meer het huidige niveau van gezondheidszorg kunnen handhaven. Hulp voor ouderen, zit er dan al helemaal niet meer in. Opa en oma moeten of creperen, of bij de kinderen in huis. Ook dingen als huisvesting, uitkeringen en infrastructuur zouden volgens mij fors achteruitgaan.
Als er nu al voldoende voedsel wordt verbouwd voor ongeveer twee maal zoveel mensen als er op dit moment zijn, en er bovendien nog bouwgrond 'over' is, dan zou op dit moment dus al niemand honger hoeven lijden. Dat er toch zo veel mensen structureel honger lijden/in abjecte armoede leven heeft dus een andere oorzaak dan dat de aarde het niet aan zou kunnen.
Daar ben ik het zeker mee eens. Wij zouden daar dingen voor kunnen doen, zoals het opheffen van onze tariefmuren enzovoorts. Dat zou snel tot een eerlijker verdeling van welvaart leiden (maar ook tot grote werkloosheid in het westen).
Dat zou echter niet alles oplossen: In veel gebieden leven meer mensen dan het gebied zelf kan onderhouden. Ze verbouwen niet voldoende voedsel voor zichzelf en verdienen niet genoeg om het te importeren. Als oorlogen enz. opgelost worden wordt een deel van dit probleem natuurlijk ook opgelost, maar een deel zou blijven. Het resultaat zou dan zijn dat er een aantal samenlevingen in een constante afhankelijkheid van voedseldonoren leeft. Dat lijkt me geen goede situatie. Zeker in dat soort gebieden zou je moeten blijven streven naar een bevolkingsafname.
Stel nou dat op dit moment met de huidige wereldbevolking inderdaad niemand honger zou lijdt; hoe groot zou het zogenaamde probleem met overbevolking dan nog zijn?
Zonder welvaartstoename zou het meevallen. Maar je moet je afvragen of je dat wil. Met welvaartstoename nog steeds. Misschien zelfs meer, want 1 van de factoren die de bevolkingsgroei in toom houdt is dan verdwenen.
Maar van een varken en een paar ganzen kan een gezin nog niet eens eens per week vlees eten, laat staan bijna iedere dag.
Wél bijna iedere dag vlees eten zoals in de rijke landen vaker wel dan niet de gewoonte is, kost wél enorm veel energie en grondstoffen.
Klopt, het zou goed zijn als er minder vlees gegeten zou worden. Voor grondstoffengebruik, voor methaanuitstoot, voor global warming, enzovoorts. Toch lijken weinig mensen echt bereid om veel minder vlees te gaan eten.
Dat ligt er in veel gebieden aan. Als we de Nederlandse Delta als voorbeeld nemen, die is over duizenden jaren gevormd in een wisselwerking van zee, rivier en menselijke invloed. De vruchtbare sedimenten die veel delta-gebieden kenmerkt worden niet binnen een paar decennia in de "nieuwe kustzone" afgezet. Dat gaat veeleer eeuwen of zelfs nog langer duren.
edit:
Wat benoni al zei dus
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France