Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 05:42
Het is me nu gewoon gelukt de free-to-air zenders te vinden. Jammer dat de ontvangst op m'n huidige locatie matig is, de radio valt regelmatig weg terwijl de antenne voor het raam valt.

Vraag 1:
Helpt een buitenantenne echt? Of slechts marginaal ten op zichte van de standaard KPN antenne voor het raam?

En nu mijn wonderbaarlijke ontdekking, ik bekijk m'n apparaatje, zit er nog een smartcard in. Geloof niet dat ik ooit van KPN opdracht heb gekregen deze terug te sturen, en anders hebben ze er nooit meer naar gevraagd. En zowaar, het werkt nog. Niet dat ik het wel gebruiken want ik heb gewoon kabel.

Maar is het een foutje dat ik die smartcard nog heb? En kunnen ze op de 1 of andere manier bij KPN zien als ik hun signaal 'ontgrendel' via een oude smartcard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
Stpan schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:02:
Helpt een buitenantenne echt? Of slechts marginaal ten op zichte van de standaard KPN antenne voor het raam?
Houd je binnenantenne maar eens buiten het raam. Als de ontvangst verbeterd, dan heeft een buitenantenne zin. De electrische prestaties van de binnen- en buitenantenne zijn ongeveer gelijk. De buitenantenne is waterdicht, dat is het verschil.

Bij binnenontvangst heb je meer signaaldemping door muren e.d. daarom doet een buitenantenne het vaak beter, zeker als die wat hoger opgesteld wordt (vrij zicht; minder demping en minder signaalreflecties).
En kunnen ze op de 1 of andere manier bij KPN zien als ik hun signaal 'ontgrendel' via een oude smartcard?
DVB-T is een broadcast systeem, er is geen retourpad voor signalen uit je set-top-box. Van buitenaf 'erin kijken' is onmogelijk. Blijkbaar is je kaart nog gekoppeld aan een abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:56
Digitenne ? ik heb het een jaar getest en ben heel erg terleur gesteld.
Op zich staat het beeld redelijk en dat is juist wat zo vreemd is.
Ik woon op nog geen kilometer van de zender (amsterdam noord) en had toch last van ruis en slechte ontvangst van teletekst welke ook nog eens bleef "hangen".
De oplossing was volgens de kpn een buiten antenne (?) de antenne staat op een hoogte van 100 meter en het hoogste gebouw hier in de buurt is nog geen 27 meter en staat niet eens in de weg.
Daar komt ook nog eens bij dat je voor een extra tv , video of dvdrecorder een ontvanger nodig hebt die je overigens niet eens in de buurt van de andere ontvanger moet neer zetten anders schakeld deze ook over als je de afstandsbedienning gebruikt.
Dus wil je digitenne gaan gebruiken denk dan heel erg goed na of je dat echt wel wil.
Zeker als je een hd tv hebt, ze beweren beter beeld te geven maar hd tv wordt niet ondersteund en het beeld ziet er echt niet beter uit dan op de kabel plus dat je extrak kosten hebt voor een tweede decoder/abbonement als je ook nog eens iets wilt opnemen.

Al met al zou ik zelf zeggen van leuk maar de kabel of een sateliet schotel(ook hier heb je een dual/tweede ontvanger voor nodig) zie ik meer zitten en is op den duur ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom heb je Digitenne een maand op proef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:36
ik kwam er uiteindelijk achter dat de storing van m'n tv zelf kwam (dvb ontvanger zit in tv)... maar ik moest m'n antenne ver weg zetten. Staat nu achterin kamer in kast en ontvangst is beter dan bij het raam

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu al wat avondjes bezig met digitenne, maar krijg de onvangst niet stabiel.

Mijn situatie:

Afstand tot zenders:
Den Haag (Zichtenburglaan) ~20km
Rotterdam (Waalhaven) ~24km
Postcode check KPN: Gefeliciteerd, maar met buiten antenne...
kabbel: 6 mtr dubbele afscherming (Belden 125) met F-connectors naar Grundig DVB-T LCD-TV,
15 mtr naar Sony Bravia DVB-T LCD-TV

Testen gedaan met de Grundig TV op zolder met 6mtr kabel:

binnenantenne:
Mux 1 (NL 1,2,3) -> Goed (waarschijnlijk door betere FEC op de FTA mux)
Mux 2,3 redelijk
Mux 4 (zit op kanaal 24) slecht/redelijk

buitenantenne (Funke DSC3xx) op ~8 mtr hoog.
betere resultaten, maar niet stabiel

buitenantenne (Funke FFA4522 - aktief UHF Yagi) op ~8 mtr hoog.
nog betere resultaten, maar niet stabiel op Mux 4

Deze antenne hem ik ook passief getest door de ingebouwde mastversterker eruit te halen.
Signaalsterkte loopt iets terug naar gemiddeld (over de 4 muxen) 78%, met versterker gemiddeld 87%.

Mijn probleem is dus: Signaalsterke lijkt ok (mux 4: 93%). Echter de kwaliteit op mux 4 schommelt erg. Blijft soms 10 seconden op 100% en daarna in 2-3 seconden duikt hij naar 90%, 75%, 46%. Daarna weer een x-aantal secs op 100%

Ik heb al van alles geprobeerd en gelezen zoals voorgesteld in verschillende internetsites.
-Antenne anders uitrichten
-signaal verzwakken (tuner zou overloaded kukken zijn door te sterksignaal...)
-interferentie
-refecties
-kwaliteit is alles. Yagi beter/sterker begin signaal. Als je versterkt versterk je ook ruis! Dus hoe beter (SNR) het signaal aan het bgin van de keten is hoe beter de signaal kwaliteit op
de tuner.

Voordat ik weer geld ga uitgeven voor een andere antenne (ANT-UHF51-KN van Konig?) en evt. eem mastversterker, zou ik graag wat meer tips en trucs willen horen om uit te vinden wat mijn probleem is.

Het moet toch mogelijk zijn om een stabiel en kwalitatief goed signaal te onvangen in mijn woonplaats? Ik zie dat ze in belgie zelfs van 68km afstand (Goes) de nederlandse zenders goed binnenhalen.

benieuwd naar jullie reacties... mvg, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
hb1964 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:08:
DVB-T is een broadcast systeem, er is geen retourpad voor signalen uit je set-top-box. Van buitenaf 'erin kijken' is onmogelijk. Blijkbaar is je kaart nog gekoppeld aan een abonnement.
Hoe werkt dat koppelen dan, vroeg ik me af.
Als je je smartcard activeert, wat doet KPN dan om er voor te zorgen dat jouw tuner + smartcard de betaalde zenders gaat decoderen?

En wat zou er in mijn geval dan aan de hand zijn, want mijn beeld heeft echt (ruim 1,5 jaar terug tot ??? ) op zwart gestaan. Hergebruikt KPN misschien abonnements identifiers o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36
Stpan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:46:
[...]

Hoe werkt dat koppelen dan, vroeg ik me af.
Als je je smartcard activeert, wat doet KPN dan om er voor te zorgen dat jouw tuner + smartcard de betaalde zenders gaat decoderen?

En wat zou er in mijn geval dan aan de hand zijn, want mijn beeld heeft echt (ruim 1,5 jaar terug tot ??? ) op zwart gestaan. Hergebruikt KPN misschien abonnements identifiers o.i.d.?
Mijn idee is dat KPN naast de tv-kanalen ook een lijst met geldige smartcardnummers verstuurd. Je settopbox is zo geprogrammeerd dat hij alleen kanalen decodeerd indien het smartcardnummer geldig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
Stpan schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:46:
[...]
Hoe werkt dat koppelen dan, vroeg ik me af. Als je je smartcard activeert, wat doet KPN dan om er voor te zorgen dat jouw tuner + smartcard de betaalde zenders gaat decoderen?
In iedere multiplex zit een datastroom om smartcards te activeren. Iedere individuele smartcard krijgt zo door wat er gedecodeerd mag worden. Deactiveren kan ook op deze manier.

De tabel van wat er gedecodeerd mag worden, en over welke periode, kun je uitlezen in een menu van je STB of TV. Die activatie is normaal gesproken één maand geldig. Als je je abonnement beeindigd krijg je in de nieuwe maand geen activatie meer uit het netwerk.
Als jouw kaart nog steeds activatiesignalen ontvangt uit het netwerk dan is er misschien stiekum nog sprake van een abonnement, of een administratieve fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
audb schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:04:
Ik woon op nog geen kilometer van de zender (amsterdam noord) en had toch last van ruis en slechte ontvangst van teletekst welke ook nog eens bleef 'hangen'. De oplossing was volgens kpn een buitenantenne (?) de antenne staat op een hoogte van 100 meter en het hoogste gebouw hier in de buurt is nog geen 27 meter en staat niet eens in de weg.
De zendantennes in de mast bundelen de uitgestraalde energie in het vertikale vlak; alles wordt richting de horizon gestuurd. Het is net als met een vuurtoren, als je eronder staat kijk je ook niet rechtstreeks in de lamp. De bundeling bij de zendantennes is niet zo sterk als bij het lenzenstelsel in de vuurtoren, maar het effect is hetzelfde.

Het blijft vreemd dat je zo dicht bij de zendmast ontvangstproblemen hebt :/

Er kan nog een ander probleem meespelen. Dicht bij de mast heb je vaak te maken met sterke signaalreflecties. De oudere (eerste generaties) ontvangers hebben hier veel moeite mee. De huidige generatie ontvangers kunnen hier beter mee overweg. Ik weet niet wat voor ontvanger je toen gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:35:
Ik ben nu al wat avondjes bezig met digitenne, maar krijg de onvangst niet stabiel.

Mijn situatie:

Afstand tot zenders:
Den Haag (Zichtenburglaan) ~20km
Rotterdam (Waalhaven) ~24km
Ik weet niet waar in Oostvoorne je woont, maar ik kom op zo'n 18km/24km, klopt wel ongeveer dus.
Testen gedaan met de Grundig TV op zolder met 6mtr kabel:

binnenantenne:
Mux 1 (NL 1,2,3) -> Goed (waarschijnlijk door betere FEC op de FTA mux)
Mux 2,3 redelijk
Mux 4 (zit op kanaal 24) slecht/redelijk

buitenantenne (Funke DSC3xx) op ~8 mtr hoog.
betere resultaten, maar niet stabiel

buitenantenne (Funke FFA4522 - aktief UHF Yagi) op ~8 mtr hoog.
nog betere resultaten, maar niet stabiel op Mux 4

Deze antenne hem ik ook passief getest door de ingebouwde mastversterker eruit te halen.
Signaalsterkte loopt iets terug naar gemiddeld (over de 4 muxen) 78%, met versterker gemiddeld 87%.

Mijn probleem is dus: Signaalsterke lijkt ok (mux 4: 93%). Echter de kwaliteit op mux 4 schommelt erg. Blijft soms 10 seconden op 100% en daarna in 2-3 seconden duikt hij naar 90%, 75%, 46%. Daarna weer een x-aantal secs op 100%
Heb je die Yagi wel verticaal gepolariseerd? Da's het enige wat me zo te binnen schiet.
Voordat ik weer geld ga uitgeven voor een andere antenne (ANT-UHF51-KN van Konig?) en evt. eem mastversterker, zou ik graag wat meer tips en trucs willen horen om uit te vinden wat mijn probleem is.

Het moet toch mogelijk zijn om een stabiel en kwalitatief goed signaal te onvangen in mijn woonplaats? Ik zie dat ze in belgie zelfs van 68km afstand (Goes) de nederlandse zenders goed binnenhalen.

benieuwd naar jullie reacties... mvg, Frank
Ik kan het ook niet echt goed verklaren. Het kan dat je het signaal van de Zichtenburglaan en de Waalhaven ongeveer even sterk ontvangt. Oudere ontvangers (oude Samsung b.v.) hadden daar nog wel eens problemen mee, hoe dat met je TV's zit weet ik niet. Grundig is nogal een "goedkoop" merk, werkt mux 4 op je Sony ook niet? Misschien kan je ergens een Topfield lenen ofzo om te proberen.

Heb je de Yagi ook uitgericht met Google earth oid? Onderaan http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html staat een bestandje met alle zendlocaties voor Google Earth.

Valt je beeld eigenlijk wel weg bij dat schommelen? Als je beeld niet wegvalt is er geen probleem natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
W3ird_N3rd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:27:
Het kan dat je het signaal van de Zichtenburglaan en de Waalhaven ongeveer even sterk ontvangt. Oudere ontvangers (oude Samsung b.v.) hadden daar nog wel eens problemen mee, hoe dat met je TV's zit weet ik niet. Grundig is nogal een 'goedkoop' merk, werkt mux 4 op je Sony ook niet? Misschien kan je ergens een Topfield lenen of zo om te proberen.
Exact mijn idee.
Mux 1 komt op kanaal 21 binnen, en wordt uitgestraald door de mast in Vlaardingen (op 15 km afstand, nog dichterbij) en Rotterdam Waalhaven.
De andere muxen worden ook door Den Haag Zichtenburglaan uitgezonden. De signalen uit Den Haag en Vlaardingen komen ongeveer tegelijkertijd binnen met nauwelijks verschil in signaalsterkte. Oudere ontvangers, en volgens mij ook veel TV's, hebben hier veel moeite mee.

De publieke omroepen worden in Den Haag op kanaal 52 uitgezonden (met TV West als regionale zender). Vandaar dat Mux 1 (op kanaal 21) in Oostvoorne goed binnen komt; geen 'stoorsignaal' uit Den Haag. Kanaal 24 geeft meer problemen omdat lagere frequenties minder gedempt worden onderweg, en omdat er minder foutcorrectie op het signaal zit (Code Rate 2/3).

Mijn advies: zet je yagi verticaal (waarom beelden ze die dingen nog steeds horizontaal af?) en zoek een positie op je huis waarbij de signalen uit Den Haag zoveel mogelijk gedempt worden. Den Haag ligt op ongeveer 36º, Rotterdam en Vlaardingen op 100º en 95º. Zet de dode hoek van je antenne richting Den Haag.

Ik weet niet of je TV's een signaalkwaliteitsindicator hebben naast de signaalsterkteindicator? Die sterkte is onbelangrijk, richt je antenne uit op maximale signaalkwaliteit.
hb1964 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:26:
[...]

Exact mijn idee.
Mux 1 komt op kanaal 21 binnen, en wordt uitgestraald door de mast in Vlaardingen (op 15 km afstand, nog dichterbij) en Rotterdam Waalhaven.
De zender in Vlaardingen is geen mast, dat is een luciferhoutje van 68 meter die 5kW directioneel uitspuugt, en dat vermogen gaat gezien de locatie van de zender vermoedelijk vooral naar het oosten, de stad in.

De mast aan de Zichtenburglaan is maar 3 kilometer verder, bijna 90 meter hoger en blaast 10kW rondom. Dus voor Vlaardingen hoeft hij niet bang te zijn.
Mijn advies: zet je yagi verticaal (waarom beelden ze die dingen nog steeds horizontaal af?) en zoek een positie op je huis waarbij de signalen uit Den Haag zoveel mogelijk gedempt worden. Den Haag ligt op ongeveer 36º, Rotterdam en Vlaardingen op 100º en 95º. Zet de dode hoek van je antenne richting Den Haag.
Yep, je kan b.v. de antenne opstellen naast een muur, de muur kan dan het signaal van één van de zenders dempen.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
audb schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:04:
Ik woon op nog geen kilometer van de zender (amsterdam noord) en had toch last van ruis en slechte ontvangst van teletekst welke ook nog eens bleef "hangen".
Ruis bij Digitenne? Dat lijkt me sterk...
Zeker als je een hd tv hebt, ze beweren beter beeld te geven maar hd tv wordt niet ondersteund en het beeld ziet er echt niet beter uit dan op de kabel
Wel beter als de analoge kabel met een LCD / plasma TV is mijn ervaring. En nee, ze ondersteunen geen HD, maar dat wordt ook nergens beweerd.

• giant2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2023
Digitenne in HD zal de komende jaren ook niet worden ingevoerd door KPN, hoewel dit technisch wel mogelijk is. Het is voor KPN namelijk te duur om de huidige tuners te vervangen. Hiermee missen ze m.i. de boot volledig als binnen enkele jaren HDTV standaard is geworden. Hiermee is Digitenne straks alleen nog leuk voor op de camping, de boot of een klein aantal gebruikers die niet de behoefte hebben aan HD kwaliteit. Vergelijk de invoer van HDTV maar eens met toen in '72-'74 massaal kleuren tv's werden verkocht ivm. olympische spelen en wk voetbal. Sinds die tijd is het ondenkbaar dat mensen nog zwart/wit tv hadden. Zo zal dat ook gaan als 90% van de zenders in HD gaan uitzenden. Dat zal niet lang meer duren, in Amerika is dat al een aantal jaren zo.

2,00 m. + begane grond

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 11:42
Dat Digitenne heeft besloten voorlopig niet naar HD te gaan is te begrijpen. De kosten wogen tot op heden niet op tegen de inkomsten vandaar dat de prijs tot 2 maal toe is opgevoerd (momenteel 8,50). Wil je kwaliteitstelevisie dan zul je toch Interactieve tv van KPN moeten nemen die wel met HD gaat komen. Nadeel is nog steeds wel dat je daar verplicht internet moet afnemen en laat die nou langzaam en duur zijn.

Kabel televisie (UPC,Ziggo,Caiway) heeft het beste kwalitateit qua beeld op dit moment en heeft ook al een aantal HD zenders. Maar het kost vast nog even voordat we echt alle zenders in HD kunnen zien zodat we eindelijk die UK,US series/films in HD kunnen zien.

Verwijderd

hb1964 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:26:
[...]

Ik weet niet of je TV's een signaalkwaliteitsindicator hebben naast de signaalsterkteindicator? Die sterkte is onbelangrijk, richt je antenne uit op maximale signaalkwaliteit.
De antenne staat verticaal... Helaas, dat is het niet. Den Haag geeft tot nu toe de beste resultaten.

Ik ga toch maar een langere (passieve) Yagi kopen. Langer is selectiever qua uitrichten en hopelijk een beter aanvangs signaal. Evt. nog een mastversterker voor het kabelverlies naar de Sony TV.

Iemand een tip voor een goede Yagi? Liefs uit eigen ervaring?

Bedankt voor jullie advies. Ik zal het laten weten als ik DE oplossing heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
giant2000 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:05:
Digitenne in HD zal de komende jaren ook niet worden ingevoerd door KPN, hoewel dit technisch wel mogelijk is. Het is voor KPN namelijk te duur om de huidige tuners te vervangen. Hiermee missen ze m.i. de boot volledig als binnen enkele jaren HDTV standaard is geworden. Hiermee is Digitenne straks alleen nog leuk voor op de camping, de boot of een klein aantal gebruikers die niet de behoefte hebben aan HD kwaliteit. Vergelijk de invoer van HDTV maar eens met toen in '72-'74 massaal kleuren tv's werden verkocht ivm. olympische spelen en wk voetbal. Sinds die tijd is het ondenkbaar dat mensen nog zwart/wit tv hadden. Zo zal dat ook gaan als 90% van de zenders in HD gaan uitzenden. Dat zal niet lang meer duren, in Amerika is dat al een aantal jaren zo.
Amerika is niet Nederland. In 2006 was er ook al een of ander voetbalevenement in HD op de kabel te bewonderen, maar zoveel mensen kwamen er volgens mij niet naar de winkel rennen daarvoor. Ondertussen hebben we ook de TDF, nog wat voetbalevenementen en de Olympische Spelen gehad, maar die echte "rush" is volgens mij toch behoorlijk uitgebleven.

Desondanks ben ik het ermee eens dat KPN er goed aan zou doen één frequentie (dat moet dan wel een vijfde mux worden) in te richten met in ieder geval Nederland 1/2/3 HD. Om eerlijk te zijn ben ik zelfs van mening dat de NPO dat zelf moet ophoesten, als je nu Nederland 2HD en 3HD (1HD kan je ook via CanalDigitaal krijgen) wilt zien moet je verplicht een kabelabo nemen en dat kan natuurlijk niet, dat heet een monopolie. Op den duur kan het toch wel eens komen en als echt iedereen nu SD-ontvangers blijft kopen en huren dan duurt het des te langer voor je die installed base aan de HD-ontvangers krijgt. Ook voor de SD-zenders heeft het zin om een HD-ontvanger te kopen omdat je die digitaal aan kan sluiten.

Staat tegenover dat DVB-T2 ontvangers nog schaars zijn.

Wat betreft HD voor dit moment heb ik er echter totaal geen vertrouwen in. Ik lees al jaren loze beloftes en ze hadden eigenlijk 6 jaar geleden al HD moeten introduceren want toen vroeg ik me al af waar de omroepen bleven met HD. Daarin hebben alle omroepen weten te falen en de HD-zenders van de NPO staan eigenlijk nog zo ongeveer in de kinderschoenen. Ik ben er dan ook allesbehalve zeker van dat SBS en RTL op korte termijn boeiende dingen in HD uit gaan zenden. En nee, nieuws, eigen producties (:'( Hart van Nederland :'() en upscaled meuk is niet boeiend.
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:44:
[...]

De antenne staat verticaal... Helaas, dat is het niet. Den Haag geeft tot nu toe de beste resultaten.

Ik ga toch maar een langere (passieve) Yagi kopen. Langer is selectiever qua uitrichten en hopelijk een beter aanvangs signaal. Evt. nog een mastversterker voor het kabelverlies naar de Sony TV.

Iemand een tip voor een goede Yagi? Liefs uit eigen ervaring?
Mijn Wittenberg doet het prima, maar die dingen van Triax, Funke en König zijn waarschijnlijk ook prima. Maar je zou op die afstand met de antenne op een hoog punt zonder al teveel obstakels (flats ofzo) helemaal geen grote Yagi nodig moeten hebben.

Ik vraag het toch nog een keer: valt je beeld nu ook weg, ja of nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:44:
Het probleem waar je waarschijnlijk last van hebt heet multipath fading. Alleen wordt de fading niet alleen veroorzaakt door reflecties uit de omgeving, hoewel dat nog altijd een grote rol kan spelen, maar door meerdere zenders die hetzelfde signaal uitzenden. Een antenne met meer richteffect kan helpen minder last te krijgen deze reflecties. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Met voorversterkers moet je voorzichtig zijn. QAM signalen zijn gevoelig voor vervorming. Goedkope meuk is meestal niet lineair genoeg (slecht grootsignaal gedrag) en levert meer problemen op dan oplossingen. Versterkers van 45dB kun je maar beter niet vertrouwen. In principe hoef je alleen maar de kabeldemping te compenseren en eventueel een klein beetje extra voor ongevoeligheid van de ontvanger.

In een eerdere post schreef je dat je met een binnenantenne één mux goed kon ontvangen. Dat betekent dat signaalsterkte geen probleem is op jouw locatie. Ik zou toch eens gaan experimenteren met de plaatsing met die binnenantenne. Plak dat ding eens met duct tape op een bezemsteel oid en kijk of er in de tuin niet een plek is waar de ontvangst wel lukt. Zoek een plek waar je de signalen van maar één mast goed ontvangt en geen last hebt van de rest.

Ook de tip van W3ird_N3rd om te experimenteren met een Topfield ontvanger van KPN zou ik uitproberen. Die dingen zijn zeer resistent tegen multipath ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:26:
[...]
Amerika is niet Nederland. In 2006 was er ook al een of ander voetbalevenement in HD op de kabel te bewonderen, maar zoveel mensen kwamen er volgens mij niet naar de winkel rennen daarvoor. Ondertussen hebben we ook de TDF, nog wat voetbalevenementen en de Olympische Spelen gehad, maar die echte "rush" is volgens mij toch behoorlijk uitgebleven.
Nee inderdaad. In Amerika (het televisieland bij uitstek) is een enorme commerciéle druk naar de zenders geweest met als gevolg dat daar al jaren alle kanalen in HD zijn en het dus zin heeft een HD tv te kopen. Slim! En wat gebeurde er in Europa? Het gros van de huishoudens heeft inmiddels een HD tv staan dus de druk is er hier af voor de providers om te investeren in HD. Sterker: als ze het al aanbieden moet je er een extra duur abonnement voor afsluiten. Heerlijk he, SD op een HD tv kijken. Dat is als als 4:3 op een 16:9 kijken, zwart/wit op een kleuren tv, mono op een stereoinstallatie...

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
Wees eerlijk giant2000, de meeste mensen zien het meestal niet eens, HD of kabel of Digitenne.

Hoeveel huiskamers en sportscholen ik zit met 16:9 flatscreens waarbij de beeldinstellingen zo zijn ingesteld dat je naar verbreed vervormd beeld met zwarte balken zit te kijken bij een reguliere 16:9 uitzending....Als je dat al niet ziet of niet stoort ben je 16:9, laat staan HD niet waard imho.
Of full-HD nemen met Digitenne. Tsja....

Ik heb tijdens het WK2006 nog naar KPN en NOS gemaild toen het WK in 16:9 werd uitgezonden dat dat niet klopte. Het 4:3 beeld was 'gezoomd', duidelijk te zien wanneer je vanaf de BBC of ZDF heen en weer zapte naar het '16:9' kanaal van Digitenne. Ik kreeg als reactie dat mijn beeldinstellingen niet goed stonden....kun je nagaan wat een 'oog' voor kwaliteit ze bij de NOS/KPN hadden. Pas vanaf de kwartfinales werd er echt een 16:9 signaal doorgegeven, dus blijkbaar was ik toch niet de enige die het zag.
Wat ik wil zeggen is: mensen hebben een flatscreen voor de heb en omdat het mooi staat in de huiskamer. De beeldkwaliteit maakt slechts 15% zich druk om. Geen enkele push of pull vanaf de klant dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Stpan op 11-09-2009 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Herkenbaar Stpan. haha...
Net als het gros dat zich kwaad maakt op het iTV forum van KPN dat 4:3 uitzendingen ineens in 4:3 op het scherm komt. Deze groep MOET en ZAL elk vlakje op de TV gevuld hebben. Dat dit ten koste gaat van de verhoudingen ala...
Dat upscalen doet NOS trouwens nog steeds, switch maar eens bij de uitzendingen van de Vuelta naar de Belgische tv: het beeld van de Spaanse tv is in 4:3.

Ik kijk elke week (via torrents) naar sportuitzendingen in HD (vanaf Amerikaanse en Canadese kanalen), echt het is een heerlijkheid!!!

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 11:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb de afgelopen twee á drie maanden een probleem met de ontvangst van NED1, 2 & 3 terwijl alle commerciële zenders (zoals RTL4/5 enz.) het prima doen. De televisie en ontvanger heb ik al meer dan 1,5 jaar en hiervoor heb ik nooit problemen gehad..

Het beeld krijgt dan strepen of missende blokjes en/of het geluid valt tijdelijk weg. Dit is wel eens vaker bij slecht weer, maar zelfs als het weer goed is, komt het beeld van de FTA zenders niet even goed door. Met slecht weer, heb ik minder problemen met de ontvangst van de commerciële zenders.

Ik heb een Sony Bravia televisie met een Conax cam (v4) en ben woonachtig in IJsselstein (Provincie Utrecht). Als ontvanger heb ik een binnenantenne van KPN.

Is er iets dat ik kan doen?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-08 22:12
Kijken wat je ontvangst is op bouqet 1, en dan antenne verplaatsen tot het beter is. Let op dat de kwaliteit boven de ~70% zit, dan zou het perfect moeten zijn/blijven op ned 1/2/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Het probleem met slechtere ontvangst op FTA zenders heb ik ook. Meestal is het ontvangst wel in orde, maar vooral op dagen met wat slechter weer is er nauwlijks ontvangst. Ik ontvang de zenders hoofdzakelijk vanuit Smilde. Gelukkig heb ik qua FTA-zenders beter ontvangst vanaf de zendmast in Groningen en ontvang ik de commercieële zenders wel goed vanuit Smilde (Groningen heeft alleen de FTA-zenders NL1, 2, 3 en RTV Noord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Kijk even na of de FTA zenders toevallig niet van een andere mast komen. Bij een installatie tijdens condities kan het zijn dat op dat moment een andere mast sterker binnenkwam, terwijl dit onder normale omstandigheden niet het sterkste signaal geeft.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben ook Interactieve TV van KPN met Eredivisie Live.

Nu las ik ergens dat je dit dus ook kostenloos bij Digitenne kunt krijgen, wie weet hier meer van?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:30:
Nu las ik ergens dat je dit dus ook kostenloos bij Digitenne kunt krijgen, wie weet hier meer van?
KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja oke, wellicht dat hier lieden waren die er wat over kunnen vertellen voordat ik KPN contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Voor de topicstart kan ik vermelden dat de standaard KPN starterskit met CAM op mijn Philips 37PF9731D perfect werkt ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:47:
Ja oke, wellicht dat hier lieden waren die er wat over kunnen vertellen voordat ik KPN contact.
Op de KPN site: 'Exclusief voor Interactieve TV abonnees Gratis abonnement op Digitenne voor het aansluiten van meerdere tv's'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
curry684 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 00:43:
Voor de topicstart kan ik vermelden dat de standaard KPN starterskit met CAM op mijn Philips 37PF9731D perfect werkt ;)
Met de SMIT CAM? (KPN is een tijdje terug overgestapt van SCM naar SMIT voor de starterskit)

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 15-09-2009 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
De SMiT CAM werkt op mijn 32PFL9632 niet, terwijl deze wel in de TS staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
My-life schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:28:
De SMiT CAM werkt op mijn 32PFL9632 niet, terwijl deze wel in de TS staat.
Hoe werkt die niet? Volgens de test van Smit zelf moet hij het wel doen dus dat is vreemd..

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Wallie

Herr

giant2000 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:05:
Hoho... denk eens na, hoeveel % van de bevolking zit op HD te wachten? Al die mensen die GTST, Lingo etc kijken, die boeit het volgens mij geen zak. Including mezelf, kijk soms het nieuws, de formule 1, en dan heb je het wel gehad. Films komen wel via internet binnen, de reclame's verpesten het toch bij de normale zenders (joepie, Leen van Frisia in HD... :+ ). Ben dus een tevreden Digitenne gebruiker (prima ontvangst met een binnenantenne, maar woon ook in Nijmegen)

[ Voor 4% gewijzigd door Wallie op 16-09-2009 08:24 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• giant2000
Ik zou het niet weten. NU nog niet. Maar als HDTV straks gemeengoed gaat worden dat zal er vraag naar komen. Stiefbeen en Zoon was in de jaren '60 in zwart/wit en men hoefde toen ook geen kleuren tv. Als ik op het ITV forum van KPN al het commentaar lees dat KPN de juiste verhoudingen toepast, dwz. 4:3 uitzendingen in 4:3 met zwarte balkjes aan de zijkant en niet meer uitgerekt over het gehele beeld... niet te zuinig.

2,00 m. + begane grond

• My-life
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:48:
[...]

Hoe werkt die niet? Volgens de test van Smit zelf moet hij het wel doen dus dat is vreemd..
9 Van de tien keer gaf hij aan dat er geen communicatie met de CAM was. Ik heb hem geloof ik een keer werkend gehad. Met de Conax CAM werkt hij bijna probleemloos.
De tv draait op de laatste firmware.

• Lanfear28
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02-2022
Ik heb een Haier tv model lt19r1bw, maar ik krijg de kpn digitenne cam starterskit niet werkend. ned 1-2-3 pakt ie wel maar op rtl4 en hoger ziet ie geen ci module. ik heb al geprobeerd om de kanalen opnieuw in te stellen en de kaart er op verschillende manieren in gehad. De TV geeft overigens wel de juiste kanalen incl programma gids aan maar geen beeld behalve dus op Ned123. De kaart is al geactiveerd en doet het wel op een losse topfield decoder.

Waar moet ik het zoeken? Is het de TV of de cam module?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De combinatie? Ned123 zijn free to air, daar heeft hij de module dus niet voor nodig. Alleen de digitale tuner en die doet het wel blijkbaar. Als hij geen ci-module ziet, lijkt het me incompatibiliteit tussen tv en module. Probeer module even op iemand anders' tv om te controleren of hij defect is of niet.
woekele schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:01:
De combinatie? Ned123 zijn free to air, daar heeft hij de module dus niet voor nodig. Alleen de digitale tuner en die doet het wel blijkbaar. Als hij geen ci-module ziet, lijkt het me incompatibiliteit tussen tv en module. Probeer module even op iemand anders' tv om te controleren of hij defect is of niet.
Inderdaad, en controleer even of de smartcard niet ondersteboven zit.

En op de module goed geplaatst is. Je kan hem in een laptop steken om te "voelen" hoe het is als hij er goed inzit.

Verwijderd

Digitenne likt sinds vandaag 'schokkerig' alsof het steeds even in slowmotion gaat. Ontvangst is prima en er is verder ook niet gewijzigd in de situatie. Hebben meer mensen er last van? Omgeving Utrecht?

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nee, niets van te merken, ik zit op de lopik zender, stads tv, publiek en commercieel geen stotter of slomo te merken.

• Lanfear28
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02-2022
Waarschijnlijk is mijn TV stuk. Ik ben met mijn module naar de winkel gegaan waar ik mijn tv heb gekocht en daar doet ie het wel. Als ik de module bij mij op de juiste manier in het slot steek valt de tv uit. Ik had hem eerst andersom in zitten en dan maakte die geen contact, en bleef mijn tv aan en zag ik dus de free to air kanalen, vandaar dat ik eerst dacht dat dit de juiste manier van insteken was. Ik heb nu gezien dat als je zo'n module erin steekt dat de tv deze dan gelijk herkent. MIjn tv gaat bij het insteken op de juiste wijze direct op standby:( Maar er zit gelukkig nog garantie op:)

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb sinds vandaag digitenne op mijn Sony 32D3000. Deze heeft een CAM met Alphacrypt (met smartcard), een powerinserter en antenne.

Nu zie ik via EPG gewoon alle zenders en wat er op dit moment speelt, alleen heb ik bij NL1, 2 en 3 alleen beeld!

De Smartcard is onderdeel van interactieve TV en zou dus gewoon moeten werken.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? :)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Al een tijdje gewacht? Half uur tv aan laten staan dus, met smartcard er goed in uiteraard

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

woekele schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:00:
Al een tijdje gewacht? Half uur tv aan laten staan dus, met smartcard er goed in uiteraard
Dat werkte inderdaad; thanks. Meneer was gewoon weer ongeduldig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

Ik heb al een tijdje een Samsung T200HD met Conax module en smartcard van KPN.

Nu is mijn probleem, al vanaf het begin, dat als ik de TV aanzet alleen ned 1,2 en 3 het zonder problemen doen. Als ik naar RTL4 (bijvoorbeeld) ga dan krijg ik: Vervormd signaal te zien. Ik haal dan de smartcard eruit en krijg de melding: No card inserted (DOH!). Steek de kaart er weer in en vervolgens krijg ik beeld op RTL4 (en de rest). Elke keer als ik mijn TV uit zet en na een paar minuten weer aan moet ik dit ritueel herhalen om RTL4 en overigen te kunnen bekijken.

Ik heb KPN er al over gebeld en die hebben geen idee waar het aan kan liggen en schuiven de schuld in de schoenen van de Conax module of de TV. Heeft iemand van jullie hier al meer ervaring mee gehad? Of heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-08 22:12
Lijkt me ook dat dat aan de hardware ligt. Het enige wat KPN met je smartcard doet is het eens in de 10 minuten laten activeren, en dat is eenrichtingsverkeer. Dus als je hem eruit/erin doet en hij doet het direct is het echt een probleem van de hardware (of software van de TV uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Vraagje:

Gister een fullhd tv gekocht, beeld via de coax is !@#$. Maar dat was met mijn oude tv ook al zo, dus dit had ik wel verwacht.
Nu wil ik Digitenne nemen, alleen vraag ik mij af of het slim is om een insteekkaart te nemen (zie hier) of gewoon een abbo met zo'n los kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

Samopsa schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:15:
Lijkt me ook dat dat aan de hardware ligt. Het enige wat KPN met je smartcard doet is het eens in de 10 minuten laten activeren, en dat is eenrichtingsverkeer. Dus als je hem eruit/erin doet en hij doet het direct is het echt een probleem van de hardware (of software van de TV uiteraard).
Maar wat ik het vreemde vind is dat alles wel werkt, maar pas na het opnieuw insteken van de smartcard. Dus ik vraag mij dan af wat er uiteindelijk kapot / niet up-to-date kan zijn.

En, hoe kan ik de software van mijn TV vernieuwen?
ApOE schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:22:
Vraagje:

Gister een fullhd tv gekocht, beeld via de coax is !@#$. Maar dat was met mijn oude tv ook al zo, dus dit had ik wel verwacht.
Nu wil ik Digitenne nemen, alleen vraag ik mij af of het slim is om een insteekkaart te nemen (zie hier) of gewoon een abbo met zo'n los kastje?
Ondanks het probleem wat ik heb (zie hierboven) vind ik een insteekkaart IDEAAL. Je hebt geen extra afstandsbediening nodig om te zappen, Geen extra kastje wat aan moet staan e.d.

Mijn persoonlijke mening: Insteekkaart boven apart kastje.

[ Voor 37% gewijzigd door JamesB009 op 21-09-2009 15:51 ]

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

JamesB009 schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:50:

[...]

Ondanks het probleem wat ik heb (zie hierboven) vind ik een insteekkaart IDEAAL. Je hebt geen extra afstandsbediening nodig om te zappen, Geen extra kastje wat aan moet staan e.d.

Mijn persoonlijke mening: Insteekkaart boven apart kastje.
Idem.

Maar verwacht ook van digitenne geen wonderen op je HDTV. De resulotie van digitenne is beperkt.
Ik zou ook een insteekkaart gebruiken (nog afgezien van het gebruiksgemak). Het beeld blijft dan digitaal de losse decoders van digitenne zijn over het algemeen aangesloten via scart.
Het beeld zal dus iets beter zijn via de insteekkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
En het scheelt je ook een afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 18:56
Zat eerst te twijfelen om een insteekkaart te kopen, maar toen ik hem had gekocht was ik aangenaam verrast. Je ziet toch wel dat het iets beter is en je bent inderdaad van die extra afstandsbediening af en de decoder kan weg.
Heb gelijk dezelfde week, ook voor de andere tv een insteekkaart aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Het zappen ging bij mij wel langzamer met de insteekkaart, maar dat zal aan de tuner van de tv liggen denk ik. Verschilt dus per model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

woekele schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:15:
Het zappen ging bij mij wel langzamer met de insteekkaart, maar dat zal aan de tuner van de tv liggen denk ik. Verschilt dus per model.
Zappen met digitale TV is bij mij nog nooit snel gegaan. (Ziggo niet, KPN decoder niet, KPN USB dongle niet en de insteekkaart ook niet)

Iets wat je maar op de koop toe moet nemen vrees ik, zal over een paar jaar wel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie
  • Laatst online: 13-09 14:28
Wanneer is de decoder eigenlijk afbetaald?

Ik heb Digitenne nu 14 maanden, maar ivm verhuizing wil ik er van af. Maar dacht ooit gelezen te hebben dat de bijgeleverde decoder (die je huurt) na zoveel tijd is afbetaald.

Kan toch eens handig zijn om alleen NL1,2,3 te ontvangen :) (met WK bijv ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jimmie schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:23:
Wanneer is de decoder eigenlijk afbetaald?

Ik heb Digitenne nu 14 maanden, maar ivm verhuizing wil ik er van af. Maar dacht ooit gelezen te hebben dat de bijgeleverde decoder (die je huurt) na zoveel tijd is afbetaald.

Kan toch eens handig zijn om alleen NL1,2,3 te ontvangen :) (met WK bijv ;))
Afbetaald? Huren is geen afbetalen. Het is geen Skala die na zoveel jaar van jou wordt. Je kan er beter 1 kopen (al dan niet via Marktplaats), dat heb je het er binnen 1 a 2 jaar al uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

ApOE schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:22:
Vraagje:

Even denken, laten we een brakke gratis decoder het beeld decrypten, op een lossy RGB-SCART frotten, en daarna upscalen naar native reso van de TV, of zullen we het beeld direct op de TV laten binnenkomen alwaar het tijdens het decoden direct upsampled kan worden.... doe een gok welke het beste resultaat levert :P Is natuurlijk wel sterk afhankelijk van de kwaliteit van je TV en de ingebouwde DVB-T decoder.

En zoals gezegd, scheelt je ook nog een hoop geneuzel met extra afstandsbedieningen, voedingskabels en verloren ruimte in je kast. Dus natuurlijk pak je een insteekkaart als je TV dat slikt ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Overdrijven is ook een vak ;) . Ik zie geen verschil in het beeld wat mijn tv zelf ontvangt of wat mijn tv binnen krijgt van mijn computer die het via een FloppyDTV kaartje ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie
  • Laatst online: 13-09 14:28
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 16:07:
[...]

Afbetaald? Huren is geen afbetalen. Het is geen Skala die na zoveel jaar van jou wordt. Je kan er beter 1 kopen (al dan niet via Marktplaats), dat heb je het er binnen 1 a 2 jaar al uit...
Dacht dat je het ding na zoveel tijd mocht houden, maar kopen haal ik in mijn geval er nooit uit aangezien de huur gratis is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Per 1 september 2009 nieuwe tarieven van Digitenne van KPN. Het nieuwe tarief voor het abonnement wordt € 8,50 en voor de 2e en/of 3e huurtuner € 4,00 per maand.

Anyway, ik ben nog steeds tevreden over het digibeeld op mijn 32inch. Eind van het jaar komt er een groter scherm, ik hoop dat ik dan ook nog tevreden ben.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
W3ird_N3rd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:17:
[...]

Nee, zijn kaartje zal er na een paar weken mee ophouden. Hij moet hem nog registreren via het 0900 nummer.
Kaartje wat anoniem is geactiveerd met dat activerings telefoonr. doet het overigens nog steeds.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• giant2000
Mocht Digitenne een te slecht beeld geven voor je 42" of grotere FullHD, kijk dan ook eens naar de mogelijkheid om Interactieve tv van KPN te nemen. Dit is slechts €1,45 duurder, maar dan heb je wel een uitstekend beeld (gisteren is itv overgeschakeld naar MPEG-4), de wereld aan zenders en bovendien is Digitenne tot 3 extra tv's gratis bijgeleverd. Voor sommige netten is HD beschikbaar en dat zou met een binnenkort aangekondigde update voor alle gebruikers beschikbaar kunnen worden (dit laatste is niet definitief door KPN bevestigd voor zover ik weet)

2,00 m. + begane grond

• My-life
Het grootste struikelblok van interactieve tv is voor mij dat je ook internet via KPN moet afnemen. Die abonnementen zijn buitensporig duur IMHO.
Cobb schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 23:01:
[...]

Kaartje wat anoniem is geactiveerd met dat activerings telefoonr. doet het overigens nog steeds.
Zelfde geval bij mij.

[ Voor 12% gewijzigd door My-life op 23-09-2009 14:00 ]

• Cobb
giant2000 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:41:
Mocht Digitenne een te slecht beeld geven voor je 42" of grotere FullHD, kijk dan ook eens naar de mogelijkheid om Interactieve tv van KPN te nemen. Dit is slechts €1,45 duurder, maar dan heb je wel een uitstekend beeld (gisteren is itv overgeschakeld naar MPEG-4), de wereld aan zenders en bovendien is Digitenne tot 3 extra tv's gratis bijgeleverd. Voor sommige netten is HD beschikbaar en dat zou met een binnenkort aangekondigde update voor alle gebruikers beschikbaar kunnen worden (dit laatste is niet definitief door KPN bevestigd voor zover ik weet)
Dan heb ik wel een KPN internet abbo nodig. Telfort is nog goedkoper.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik had Digitenne vorige maand opgezegd en ze hadden per ongelijk de maand september in rekening gebracht. Kreeg een dag later een mailtje dat dit ten onrechte was en dat dit terug zal worden gestort.

In plaats van € 8,50 kreeg ik maar € 8,09 terug. Toen gebeld naar het gratis nummer en ze konden de resterende € 0,41 niet terugstorten. In plaats daarvan konden ze wel een bos bloemen sturen. :D

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2q30qw8.jpg

• My-life
Keurig netjes toch. Dit hoor je niet vaak van dergelijk grote bedrijven.

• hb1964
Cobb schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 23:01:
Kaartjes die na het aanmelden niet binnen een bepaalde periode gekoppeld worden aan een abonnement worden geblacklist en zijn daarna niet meer te activeren. Dan kun je een nieuw kaartje kopen als je verder wilt kijken...

Ik weet niet wat per maand goedkoper is, een abonnement of nieuwe kaartjes.

• Cobb
Dat mogen ze dan ook wel eens ergens bekend maken! Wel zo'n activeringsnummer opstellen maar die si dus eigenlijk zo onbruikbaar?

• hb1964
Cobb schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:13:
Dat mogen ze dan ook wel eens ergens bekend maken! Wel zo'n activeringsnummer opstellen maar die is dus eigenlijk zo onbruikbaar?
Digitenne is niet gratis. Ooit moet er ergens een geldstroom op gang komen. Anoniem aanmelden en gratis kunnen kijken is maar tijdelijk.

Als je bij een KPN winkel een smartcard koopt, of een pakket, dan wordt de kaart direct aangemeld bij het Digitenne netwerk. Even de barcode scannen, geautomatiseerd berichtje naar het netwerk en klaar is kees.

Koop je zo'n kaart bij een andere winkel (of marktplaats) dan moet de kaart telefonisch aangemeld worden. Anders kun je thuis wachten tot je een ons weegt voordat je de commerciële kanalen kan bekijken.

Je kan ook het 0900 nummer bellen en twee vliegen in één klap slaan; aanmelden van het kaartnummer en aan een abonnement koppelen.

• giant2000
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:01:
Ik had Digitenne vorige maand opgezegd en ze hadden per ongelijk de maand september in rekening gebracht. Kreeg een dag later een mailtje dat dit ten onrechte was en dat dit terug zal worden gestort.

In plaats van € 8,50 kreeg ik maar € 8,09 terug. Toen gebeld naar het gratis nummer en ze konden de resterende € 0,41 niet terugstorten. In plaats daarvan konden ze wel een bos bloemen sturen. :D
Meld het in TROS Radar als warme douche.

2,00 m. + begane grond

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Was that the sarcasm special?

Sturen ze je een mail om je te laten berekenen hoe goedkoop digitenne wel niet is, ja dat weet ik, maar doe dan even die prijsverhoging annuleren :+

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Bij ons was de medewerker de eerste keer 'vergeten' de opzegging ook daadwerkelijk in te voeren. Bovendien had ze ons fout voorgelicht over de decoder. Deze mochten we houden. Toen er opnieuw abonnementsgeld was afgeschreven en wij er achter kwamen dat het helemaal niet opgezegd was, hebben we het opnieuw opgezegd en moest de decoder alsnog terug. Terwijl we die al verkocht hadden. Fijn :) Geen warme douche waard imo.

• My-life
KPN een warme douche bij Radar, ik zie het nog niet een twee drie gebeuren ;) .

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Een ijskoude douche met een paar druppels warm water. :+ (om ze een warme douche te geven moet ik een vensterbank van een paar meter diep vol bloemen krijgen)

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb op dit moment een Topfield tuner en wil gaan overstappen naar een insteek kaart. Weet iemand hoe dit in z'n werk gaat? Moet ik bijbetalen? Ik kan het niet vinden op de KPN site en ik heb net even gebeld met het gratis bestelnummer maar die zeggen dat ik een nummer voor 0.45ct per minuut moet gaan bellen. Daar pas ik voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 24-09-2009 17:55 ]

Philflow schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:55:
Ik heb op dit moment een Topfield tuner en wil gaan overstappen naar een insteek kaart. Weet iemand hoe dit in z'n werk gaat? Moet ik bijbetalen? Ik kan het niet vinden op de KPN site en ik heb net even gebeld met het gratis bestelnummer maar die zeggen dat ik een nummer voor 0.45ct per minuut moet gaan bellen. Daar pas ik voor.
Gewoon de starterskit voor €50 in de winkel kopen en klaar?

Kan je meteen indien gewenst een 2de TV aansluiten met je Topfield tuner.

• Philflow

Philflow

W3ird_N3rd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 18:06:
[...]
Gewoon de starterskit voor €50 in de winkel kopen en klaar?
50 euro vind ik nogal een bedrag voor zoiets. De topfield tuner doet het prima hier. Ik had gehoopt dat ik de topfield kon terug sturen ofzo en zonder extra te betalen zo'n kaart kan krijgen.

PS. een 2e tv heb ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 24-09-2009 18:09 ]

Verwijderd

Als je goed zoekt, dan heb je voor € 39,- al een starterskit. (Modern..., geen verzendkosten)

http://www.modern.nl/HDTV...&m4n_aid=12953&adcamp=m4n

[ Voor 240% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2009 18:19 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
en verkoop de topfield...
Kan niet, dat is dus een huurtuner.

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 18:11:
Als je goed zoekt, dan heb je voor € 39,- al een starterskit. (Modern..., geen verzendkosten)

Ik begrijp je niet. Ik heb al een tuner en smartcard. ik wil juist zo'n ding voor in een nieuwe TV.
W3ird_N3rd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 19:39:
[...]
Kan niet, dat is dus een huurtuner.
Die zal dus terug moeten naar KPN neem ik aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Philflow op 24-09-2009 20:10 ]

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 24 september 2009 @ 20:08:
[...]

Ik begrijp je niet. Ik heb al een tuner en smartcard. ik wil juist zo'n ding voor in een nieuwe TV.
Sorry, verkeerde link, deze is 't:

• Philflow

Philflow

Thanks. 39 euro valt mee. Maar dat is dus een heel pakket terwijl ik alleen de Cam module nodig heb. Maar als ik het goed begrijp kan het dus niet goedkoper dan dat.

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

Philflow schreef op donderdag 24 september 2009 @ 20:29:
[...]

Thanks. 39 euro valt mee. Maar dat is dus een heel pakket terwijl ik alleen de Cam module nodig heb. Maar als ik het goed begrijp kan het dus niet goedkoper dan dat.
Die CAM module maakt het duur. Die dingen zijn helaas niet veel goedkoper te vinden. Ik raad dan ook aan gewoon een starterskit te kopen. Makkelijkste en (relatief) goedkope oplossing.

• Philflow

Philflow

JamesB009 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:11:
[...]

Die CAM module maakt het duur. Die dingen zijn helaas niet veel goedkoper te vinden. Ik raad dan ook aan gewoon een starterskit te kopen. Makkelijkste en (relatief) goedkope oplossing.
Ok. en dan steek ik mijn oude smartcard in die Cam module, en de rest van het pakket kan ik gewoon ongebruikt laten?
JamesB009 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:11:
[...]

Daarbij is bij veel TV's ook de 5V-inserter nodig. En die starterskit is niet zoveel duurder dan een losse CAM dus gewoon de starterskit halen idd.
Philflow schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:23:
[...]

Ok. en dan steek ik mijn oude smartcard in die Cam module, en de rest van het pakket kan ik gewoon ongebruikt laten?
Smartcard en de extra antenne zou je op Marktplaats ofzo kunnen verpatsen. En even kijken of je de 5V-inserter nodig hebt, anders kan je die ook verpatsen.

[ Voor 30% gewijzigd door Mentalist op 24-09-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-09 19:23

zerocool82

Ignorance causes chaos

Ik heb momenteel een single tuner, die ik inmiddels aan een drietal tv's heb aangesloten middels de scart aansluiting (waarvan één LCD). Hierbij heb ik geen enkel probleem ondervonden. Nu heb ik afgelopen weekend een Samsung Syncmaster 2333HD aangeschaft (monitor met TV tuner). Deze tv blijft de melding geven 'geen signaal', terwijl de single tuner op andere tv's probleemloos werkt. Iemand hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
zerocool82 schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:04:
Ik heb momenteel een single tuner, die ik inmiddels aan een drietal tv's heb aangesloten middels de scart aansluiting (waarvan één LCD). Hierbij heb ik geen enkel probleem ondervonden. Nu heb ik afgelopen weekend een Samsung Syncmaster 2333HD aangeschaft (monitor met TV tuner). Deze tv blijft de melding geven 'geen signaal', terwijl de single tuner op andere tv's probleemloos werkt. Iemand hier ook ervaring mee?
Waarschijnlijk ben je de powerinserter vergeten voor de actieve antenne. De single-tuner levert 5 Volt op de coaxkabel om de in de antenne ingebouwde versterker van energie te voorzien. Je TV doet dat niet. Daarvoor is de powerinserter bedacht.

Je kan je single-tuner als power inserter gebruiken. Verbind de single-tuner uitgang met de ingang van je TV en probeer het nog eens.

Heb je wel een CAM bij je TV om de commerciele zenders te kunnen bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

hb1964 schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:05:
[...]

Waarschijnlijk ben je de powerinserter vergeten voor de actieve antenne. De single-tuner levert 5 Volt op de coaxkabel om de in de antenne ingebouwde versterker van energie te voorzien. Je TV doet dat niet. Daarvoor is de powerinserter bedacht.

Je kan je single-tuner als power inserter gebruiken. Verbind de single-tuner uitgang met de ingang van je TV en probeer het nog eens.

Heb je wel een CAM bij je TV om de commerciele zenders te kunnen bekijken?
Uiteindelijk ben ik wel van plan om er een CAM module in te plaatsen. Maar momenteel is deze tv nog aangesloten op de single tuner en deze is via scart aangesloten. Zouden de instellingen van Digitenne het probleem kunnen zijn? De tuner werkt verder probleemloos op anders tv's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Als de tuner werkt op andere tv's, maar niet op deze, heeft het in ieder geval niet te maken met de digitenne-instellingen.

Lijkt me puur probleem in de verbinding (scart) en/of het instellen van de 2333HD op het juiste a/v-kanaal, de juiste input selecteren zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

woekele schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:22:
Als de tuner werkt op andere tv's, maar niet op deze, heeft het in ieder geval niet te maken met de digitenne-instellingen.

Lijkt me puur probleem in de verbinding (scart) en/of het instellen van de 2333HD op het juiste a/v-kanaal, de juiste input selecteren zeg maar.
De scart werkt zonder problemen op andere tv's, dus dat lijkt het probleem niet. Bij het kiezen van het juiste a/v-kanaal, is er maar 1 ext kanaal te selecteren (waarbij zelfs nog een icoon is geplaatst van een scart aansluiting). Het lijkt ook niet aan de instellingen van Digitenne te liggen, heb nu PAL en RGB ingesteld. Zou ook nog kunnen dat de scart aansluiting gewoon nooit heeft gewerkt...

[ Voor 0% gewijzigd door zerocool82 op 28-09-2009 21:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
zerocool82 schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:13:
Maar momenteel is deze tv nog aangesloten op de single tuner en deze is via scart aangesloten.
De standaard antenne heeft een versterkertje ingebouwd. Die heeft 5 Volt spanning nodig om te kunnen werken, anders verzwakt die het signaal zelfs. Bij de single tuner komt die spanning er standaard uit bij de RF-uitgang, bij een TV gebeurt dat niet. Daarom heb je een power inserter nodig, die zit bij het CAM pakket dat KPN op de markt brengt.

Wat ik bedoel is om de RF-uitgang van je single tuner te gebruiken om je TV op aan te sluiten. De antenne krijgt dan 5 Volt van de single tuner (deze moet wel aanstaan). De 'RF loop out' dus naar de RF-ingang van je TV. Als je dan met je TV de kanalen scant heb je meer kans dat je iets vindt.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oostwal1/fotos/TF6000cok_RF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hb1964 schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:05:
Wat ik bedoel is om de RF-uitgang van je single tuner te gebruiken om je TV op aan te sluiten. De antenne krijgt dan 5 Volt van de single tuner (deze moet wel aanstaan). De 'RF loop out' dus naar de RF-ingang van je TV. Als je dan met je TV de kanalen scant heb je meer kans dat je iets vindt.
[afbeelding]
Dat is wel meer een tijdelijke oplossing natuurlijk want dat kost nogal wat elektriciteit vergeleken met een losse inserter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
W3ird_N3rd schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:01:
Dat is wel meer een tijdelijke oplossing natuurlijk want dat kost nogal wat elektriciteit vergeleken met een losse inserter.
Verstandig opgemerkt. De single tuner lust iets van 9 Watt (als die aanstaat), de power inserter iets van 2 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

mensen, hij heeft het helemaal niet over een tv met digitale tuner of cam-module. Hij heeft gewoon zijn externe decoder met scart aangesloten op zijn samsung-monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

woekele schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:52:
mensen, hij heeft het helemaal niet over een tv met digitale tuner of cam-module. Hij heeft gewoon zijn externe decoder met scart aangesloten op zijn samsung-monitor.
Klopt :*) Iemand hier ook ervaringen mee? Ik verwacht dat het toch aan mijn Samsung TV ligt, mocht ik geen oplossing vinden dan wordt het contact opnemen met Samsung...

Verwijderd

Interferentie,
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Interference_of_two_waves.png

Ik heb een rondom gevoelige dipool antenne gebouwd maar nu die op het dak staat blijkt de mast van Groningen gewoon keihard op de zelfde frequenties door Smilde heen te blazen met heel vervelende interferentie als gevolg.
Mijn signaal sterkte veranderd nu voortdurend.
Aan mijn ontvangst antenne zal dat niet liggen denk ik die is in totaal maar twintig centimeter lang en zit vast aan de dakrand.
Ik denk dat de twee zend torens bewegen en daardoor het dode punt telkens rondom mijn antenne verplaatst.
Soms kijk ik Smilde en floept de decoder inene om naar Groningen.
Ik woon vlak bij Stadskanaal in het gehucht Kopstukken.
Kwa ontvangst zit ik dus ook mooi midden er tussen in.
En als bonus pak ik ook nog twee horizontaal gepolariseerde duitse zenders,te weten Lingen en Aurich maar die zitten netjes op andere kanalen,ook tov de Smilde en Groningen torens.
Zou de KPN opzettelijk die twee noordelijke zenders op de zelfde frequentie hebben gezet?
Als een soort experiment hoe goed de storings ongevoeligheid is?
Of om mensen in steden meer kans te geven op een willekeurige reflectie via naburige bebouwing??
In huis en in de stad 'ziet' je antenne niet zo snel twee masten als met een dak antenne en rondom kilometers vrije ruimte.
Op internet wordt door KPN niet echt gestrooid met info over hun antenne plan.
Iedereen die wat duidelijkheid kan verschaffen is dus welkom.
Natuurlijk kan ik richtantennes gaan gebruiken maar mijn pvc buis antenne doet het in principe prima,die zenders komen echt knalhard binnen.

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:30
ik heb nu al een aantal jaar digitenne, en ben nog steeds tevreden.
Nu heb ik alleen sinds +/- anderhalve week last van horizontale strepen in het beeld bij (snelle) verticale beweging. Doet een beetje denken aan een verkeerd ingestelde codering oid.

Zijn er hier meer tweakers die hier last van hebben? Tegelijkertijd met de strepen zijn alle 4:3 uitzendingen naar letterboxed gegaan, ook iets wat me steeds meer begint te irriteren.

...

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
@guru:
Heb je wat aan deze lijst?:
http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.