Paar opmerkingen:
- Geheugen is cruciaal voor ZFS performance, en dan vooral de hoeveelheid geheugen.
- USB sticks met USB3 betekent niet dat ze controller hebben die ook IOps goed kan. Liever een USB 1.1 stick met meer IOps dan USB 3.0 die alleen sequential transfers kan. Dat Jetway USB stickje heb ik hier een test van gevonden: 0,004MB/s random write; dát is dus stukken langzamer dan een floppydrive. Eigenlijk hoef je alleen naar random 4K te kijken en dan vooral naar writes. Je wilt een USB stick hebben die tenminste 1MB/s haalt; dan zit er een remapping engine in. Maar weinig USB sticks hebben dit overigens. Kwaliteit USB 2.0 sticks is je beste optie; probeer er benchmarks van te vinden. CrystalDiskMark in het bijzonder. De random writes mogen niet te laag zijn.
- Asus Zacate Deluxe bordje is wel verkrijgbaar; mail maar met salland. Zacate wordt overigens al sinds december geleverd; dus wel vreemd dat de availability nog niet is verbeterd. Maar hij is niet onverkrijgbaar; je hoeft echt niet in china, hong kong of mexico te bestellen; gewoon in nederland en volgende week heb je hem in huis - mailen geeft je meer uitsluitsel.
- L2ARC is cache, SLOG accelereert writes. Een SLOG kun je mirroren, al vind ik dat onzin. SLOG is gewoon onveilig op SSDs zonder supercapacitor, mirrored of niet. L2ARC is altijd veilig dus mirroren heeft daar absoluut geen zin. Kies bij voorkeur SSDs met goede random performance en lage latencies. Intel, Marvell en Sandforce kun je uit kiezen; alle andere controllers moet je laten liggen (Indilinx, JMicron, Toshiba). Samsung is nog een twijfelgeval.
- Vanwege supercap is de Intel 320 series een goede keuze; wel is de write performance sterk afhankelijk van de capaciteit. 120GB versies hebben nog redelijke snelheden. Je kunt met RAID0 simpelweg vermenigvuldigen. Vier SSDs van 120GB die 150MB/s kunnen doen zit je dus aan 600MB/s write. Gebruikelijker is twee SSDs. RAID0 kun je via het OS doen of via ZFS, dat maakt vrijwel niets uit.
- Je kunt FreeBSD installeren op ZFS zelf en er van booten; dat wordt Root-on-ZFS genoemd. Onder andere de mfdBSD livecd voor FreeBSD heeft een installscript, en ook ZFSguru kent een installatieprocedure voor Root-on-ZFS. Voordeel hiervan is dat je SATA poorten vrijhoud en boot van je pool. Over dat je systeem je pool zou vertragen kan ik kort zijn: dat is niet zo.