[Macbook Pro] Voor student TU/e goede keus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 15:55
Hallo,

Ik ben een derdejaars bouwkunde student aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Ik wil na dit schooljaar een nieuwe laptop aanschaffen. Ik heb nou een Lenovo T60.

Nu kan ik ervoor kiezen om een tweede keer deel te nemen aan de laptop actie van school. De laptop kost me dan €1100. Er zit dan 3 jaar garantie bij. Specs worden later pas bekend gemaakt.

Maar ik zit zelf te denken aan een Macbook pro. Deze zijn wel een stukje duurder, maar mij lijken ze veel handiger; geen Vista, mooier uiterlijk; betere prestaties etc. Ik heb zelf geen ervaring met Macbooks, maar volgens mij hoeft een macbook pro geen probleem op te leveren wanneer je op de TU/e zit (software problemen; autocad etc). Ik zou graag ervaringen horen van mensen die ook op de TU/e zitten en een Macbook hebben.

Verder ben ik nog een beetje aan het neuzen waar ik de Macbook het beste zou kunnen kopen. De huidige duurste 15" kost in nederland met studentenkorting zon €2000. Een heel verschil dus met €1100 via de TU/e. In de UK kost diezelfde macbook nu omgerekend zon €1800 euro excl de studentenkorting. Ik weet wel niet of je die dan nog wel krijgt. Hoe werkt dit precies? Is de laptop met software en hardware dan precies hetzelfde dan wanneer je hem in NL koop? Mensen ervaring mee?

Een hele hoop vragen, ik weet het :) Maar het gaat ook om een heleboel geld, dus ik wil de juiste keuze maken.

Alvast bedankt,

Jpee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er zijn een aantal topics over import Macbooks uit de UK, zie bijvoorbeeld Macbook uit london en De GB Pound is goedkoop; wat te kopen in Engeland? (en via de zoekfunctie zul je wel meer kunnen vinden).

Heb je al wel met een Macbook gewerkt, of ga je alleen op de verhalen van andere mensen af? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 20:09
Jpeeriny schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:42:
Ik heb zelf geen ervaring met Macbooks
gambieter schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:49:
Heb je al wel met een Macbook gewerkt, of ga je alleen op de verhalen van andere mensen af? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ah, die zin had ik gemist ;) . Dan is het verstandig voor de TS om zich daar eerst in te verdiepen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 14:15
Jpeeriny schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:42:
Ik heb zelf geen ervaring met Macbooks, maar volgens mij hoeft een macbook pro geen probleem op te leveren wanneer je op de TU/e zit (software problemen; autocad etc). Ik zou graag ervaringen horen van mensen die ook op de TU/e zitten en een Macbook hebben.

Jpee
Autocad werkt niet op OSX. Zul je dus ook windows op je mac moeten zetten als je echt wilt blijven autocatten. Anders is er als een (heel goed) altenatief Vectorworks.
Maar of vectorworks binnen een autocad omgeving handig is blijft natuurlijk de vraag. En om nou windows op een mac te gaan zetten...

Kijk ook bij andere programma's of ze wel op mac werken (Maya, studio 3D max ect.)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:13
Ik heb de titel gefixed naar iets wat je vraag beter omschrijft: "[Macbook Pro] Voor student TU/e goede keus?"

Wat had je zelf al gevonden met de search? Ik zie zelf bij de zoekresultaten zo al twee interessante topics: Ervaringen Apple notebooks op Universiteit & [MacBook] Geschikt voor bouwkundigen?. Verder kun je qua korting het beste even kijken naar de mogelijkheden van ADC en gewoon via Surfspot :) .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 20:09
Let ook even op dat als men het heeft over 'Windows draaien op een MacBook' dat er 2 opties zijn. 1: onder VMWare of Parallels (kosten beiden iets van 70 euro ofzo), waarbij je Windows dus als een virtuele machine in een venstertje draait, naast OSX dus. Je krijgt dan niet de full power van je machine, aangezien OSX daar ook nog wat van nodig heeft. Optie 2: Bootcamp. Je start dan je Macje op onder Windows in plaats van OSX. Windows ziet de MacBook als een gewone 'pc' en hoeft geen resources te delen met OSX.

[ Voor 4% gewijzigd door Dancing_Animal op 12-04-2009 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
Dancing_Animal schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:32:
Let ook even op dat als men het heeft over 'Windows draaien op een MacBook' dat er 2 opties zijn. 1: onder VMWare of Parallels (kosten beiden iets van 70 euro ofzo), waarbij je Windows dus als een virtuele machine in een venstertje draait, naast OSX dus. Je krijgt dan niet de full power van je machine, aangezien OSX daar ook nog wat van nodig heeft. Optie 2: Bootcamp. Je start dan je Macje op onder Windows in plaats van OSX. Windows ziet de MacBook als een gewone 'pc' en hoeft geen resources te delen met OSX.
Bootcamp had ik al wat over gelezen. Snap alleen 'en hoeft geen resources te delen met OSX' niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 22:06
Hij bedoelt gewoon dat je windows draait op je laptop zoals je dat bij alle laptops zou doen, en dat op het moment dat je windows gebruikt niets met OSX te maken hebt. Met virtualisatie software daarentegen draai je Windows in OSX en deel je dus rekenkracht en geheugen, waardoor het allemaal wat slomer wordt.

Ontopic: als jij als student een ADC abbonnement neemt voor 99 euro en/of dollar, dan krijg je 20% korting op je MBP. Tenminste dit was voor een jaar geleden het geval. Als je nog goedkoper uit wil zijn moet je even pm'en, ik heb hier nog een ongebruikte ADC, en zou die 20% korting wel voor je willen regelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Meriket op 12-04-2009 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:19
Je hebt OSX dan niet openstaan, en Windows heeft de volledige beschikking over de processorkracht.

P.S. Volgens mij is een Macbook niet zo degelijk als een ThinkPad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
Jpeeriny schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:50:
[...]

Bootcamp had ik al wat over gelezen. Snap alleen 'en hoeft geen resources te delen met OSX' niet?
Optie 1: Bootcamp je kiest bij het opstarten van je MacBook; MacOSX of een andere besturing systeem onder andere Windows (met de knop ALT), Je Macbook zult dan alleen 1 OS tegelijkertijd laten draaien waardoor
"'resources'' (oftewel processor, geheugen etc) niet hoeft te delen

Optie 2: VMware/Parallels is een programma die verschillende OS virtueel laat draaien

Dus bijvoorbeeld Windows XP in MacOSX nadeel hiervan het is virtueel, dus je geheugen word opgesplits

256 MB RAM voor Windows XP
en de rest voor MacOSX bijvoorbeeld, je MacBook draait dan stukje slomer omdat hij meer resources gaat verbruiken (mocht je gebruik van vmware is het aan te raden om je ram geheugen uit te breiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Hey , een mede TU student.

Ik zie even niet welke studie je doet, ik doe W en daarbij is de Macbook Pro echt een uitkomst. Ik heb de goedkoopste versie, die kost je met ADC zo'n 1300 -1400 euro.

De TU heeft bij W een map met alle beschikbare unix software, de belangrijkste voor de meeste studenten is echter Matlab, daarvan kun je de nieuweste versie downloaden van de Mathworks site, draait als een zonnetje onder OSX.

Verder werkt alles eigenlijk, alleen voor UGS en Marc/mentat heb ik nog Windows nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
Ontopic: als jij als student een ADC abbonnement neemt voor 99 euro en/of dollar, dan krijg je 20% korting op je MBP. Tenminste dit was voor een jaar geleden het geval. Als je nog goedkoper uit wil zijn moet je even pm'en, ik heb hier nog een ongebruikte ADC, en zou die 20% korting wel voor je willen regelen.
Wat is ADC??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
hmm vond dit in de zoekresultaten:

[MacBook] Geschikt voor bouwkundigen?

"...Ik begrijp niet waarom je juist een MacBook zou willen kopen om hiermee aan bouwkunde te doen. Volgens mij ben je beter af met een computer waar je geen extra zaken mee moet doen om je applicatie's te gebruiken.
De applicaties die je van plan bent te gebruiken zijn allemaal voor Windows, en laten we eerlijk zijn, de eventuele alternatieven voor OS X zijn onvoldoende. Hoe mooi die MacBook er uit mag zien, hoe vlug hij mag zijn, volgens mij ben je beter af met een degelijke Windows laptop.

Als je echt het OS X gebeuren eens wil meemaken, koop je best een Mac Mini. Maar ga alsjeblieft niet 'lastig' doen met zaken die je nodig hebt voor school. Daar wil je gewoon dat het werkt en niet dat je moet prutsen met herstarten of andere programma's die bepaalde functies niet ondersteunen om enkel maar je tekening te maken.

Stel je voor dat je een tekening moet maken voor je docent en hij kan die tekening niet openen doordat je een andere programma gebruikt hebt...

Als je jezelf als 'tweaker' of geavanceerde gebruiker beschouwd kan je dat nog doen, maar ben je een 'gewone gebruiker', koop dan alsjeblieft gewoon een goede Sony laptop.

Dit is mijn idee van de hele zaak.
..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 22:20
1. Ga je PC/Mac strikt en alleen voor je studie gebruiken? Lijkt me niet...
2. Ben je er veel mee onderweg?
3. Hoe vind je Windows/PC's over het algemeen werken...m.a.w. ben je tevreden met Windows ed.?
4. Heb je al gekeken wat een vergelijkbare PC kost met identieke specificaties als de MBP?
5. Zijn er nog andere overwegingen die je maakt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Als het bij bouwkunde enigzins hetzelfde is als bij werktuigbouwkunde, gebruik je die fancy programma's net 1 casus per half jaar, de rest ben je toch met iets anders bezig, waarbij je beter een degelijk office/internet pakket kan hebben zoals die zoveel op OSX bestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 20:08
ThinkPadd schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:07:
P.S. Volgens mij is een Macbook niet zo degelijk als een ThinkPad :P
Ik weet wel zeker van wel ;) .

Nu zit ik niet op een Technische Universiteit, maar ik weet wel dat er vrijwel altijd alternatieven zijn voor de Mac. Daarbij komt dat (voor mij) OS X nu eenmaal beter en sneller werkt dan Windows (ook al ben ik jarenlang windows gebruiker geweest, zit nu 4-5 maanden op OSX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
Dutch_Razor schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:03:
Als het bij bouwkunde enigzins hetzelfde is als bij werktuigbouwkunde, gebruik je die fancy programma's net 1 casus per half jaar, de rest ben je toch met iets anders bezig, waarbij je beter een degelijk office/internet pakket kan hebben zoals die zoveel op OSX bestaan :)
Ja gebruik alleen Autocad af en toe (dan weer in een half jaar heel veel en dan weer een half jaar nooit), verder wat poker pokergramma's die alleen op windows draaien en wat rekenprogrammas (die ik in mn master wel veel moet gaan gebruiken)

Dus ik moet nog ff nadenken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Jpeeriny schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:45:
[...]

Ja gebruik alleen Autocad af en toe (dan weer in een half jaar heel veel en dan weer een half jaar nooit), verder wat poker pokergramma's die alleen op windows draaien en wat rekenprogrammas (die ik in mn master wel veel moet gaan gebruiken)

Dus ik moet nog ff nadenken... :)
je zou is kunnen kijken naar Wine (http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=86) of CrossOver (zelfde alleen met meer software support) voor het draaien van AutoCad onder de Mac.

Terugkomend op een argument ergens dat je beter bij Windows kan blijven omdat daar de software is.. tja waar denken we dat 't probleem zit? zolang iedereen dat 'braaf' blijft doen en niet moord en brand begint te schreeuwen bij de desbetreffende bedrijven zullen ze niet het gaan porten naar andere platforms ;)

En anders als je maar 'eens in de zoveel tijd' is autocad nodig hebt kan je vast wel via Bootcamp of anders via een Virtual Machine (VMware Fusion, Parallels Desktop, Sun's Virtual Box (gratis)) het draaien. Fusion weet ik 100% van dat het 3d acceleratie doet voor games (t/m DX9 laatste keer dat ik checkde) dus ik denk dat dat ook wel opgaat voor applicaties die iets doen met OpenGL of hoe ze 't ook doen in AutoCad.

Ik zou persoonlijk niet voor het heftigste model MBP gaan maar da's persoonlijk ;)
Intel Core 2 Duo
2GB Memory
250GB hard drive1
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT with 256MB
vs
Intel Core 2 Duo
4GB Memory
320GB hard drive1
NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT with 512MB

afgezien van de videokaart (enige wat je niet zelf kan vervangen) moet je je afvragen of dat 't prijsverschil waard is... tis idd wel zo dat je in 1x klaar bent ;)

Daarbuiten moet je de laptop kopen die voor jou prettig is om te gebruiken, work-arounds zijn er toch altijd wel ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 22:06
ADC is Apple Developer Connection, een service van apple voor ontwikkelaars. Om hier lid van te worden moet je een abonnement kopen die vrij prijzig zijn, behalve als je student bent. Naast allerlei development software, de laatste OSX versie en een T-shirt krijg je ook 20% korting op een pro systeem(MB pro, Mac Pro).

Er is ook een special topic over: Het Grote ADC Student Membership Topic en Tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
Oh ok, had die link ook al gevonden. Klinkt wel nice, alleen vraag ik me af of ik ook nog eens de studentenkorting dan krijg, bv via surfspot of apple zelf. Zal wel niet he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Killzone schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:51:
[...]

Ik weet wel zeker van wel ;) .

Nu zit ik niet op een Technische Universiteit, maar ik weet wel dat er vrijwel altijd alternatieven zijn voor de Mac. Daarbij komt dat (voor mij) OS X nu eenmaal beter en sneller werkt dan Windows (ook al ben ik jarenlang windows gebruiker geweest, zit nu 4-5 maanden op OSX).
Heel erg zeker? ik heb nog geen crash test gezien van de macbook unibody. zoals deze thinkpad:
http://www.youtube.com/watch?v=-CrpUU3cCPE

Maar ik denk dat voor het gewone dagelijkse gebruik de thinkpad en de macbook wel net zo sterk zijn. Dan heb ik het over het ontstaan van scheurtjes, lamme scharnieren, lamme aansluitingen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:50
Jpeeriny schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:42:
Oh ok, had die link ook al gevonden. Klinkt wel nice, alleen vraag ik me af of ik ook nog eens de studentenkorting dan krijg, bv via surfspot of apple zelf. Zal wel niet he :P
Nee, het is het een of het ander :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetje_boe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04-2022
Toevallig vorige week mijn MBP ontvangen. Tot nu toe bevalt hij in ieder geval erg goed maar ik heb er nog niks mee gedaan voor mijn studie. :)

Morgen even langs het NSC om mijn MAC adres te laten registreren. Kan je via de TU ook een windows licentie krijgen? Ik wil namelijk bootcamp/VMware gaan draaien maar heb geen legale windows cd...

If it aint dutch,it aint much

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 10:56
volgens mij is windows gewoon te downloaden van een of andere server op de tu. Echter mag je deze licentie alleen gebruiken tijdens je studie.

Kan zijn dat het anders is maar las dat ooit ergens op het forum hier... O-)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sspruijt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 15:53
Kijk even op MA3D.

Ik studeer zelf aan de TU Delft en kan daar een hoop legaal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-08-2024
Heb nu sinds een maandje ongeveer een MBP en vind het echt een verademing! Ik doe zelf ID en ben nu sowieso alleen nog met Illustrator of Photoshop bezig, maar mocht je echt iets willen draaien dat alleen op Windows kan, dan gebruik je toch Bootcamp? Ik zie het probleem er niet echt van in, eerlijk gezegd. Je kijkt of naar alternatieven voor programma's die je niet op OSX kunt draaien, en anders gebruik je Bootcamp (om je laptop toch 100% te kunnen gebruiken i.t.t. bij het gebruiken van Parallels e.d.), simple as that. :)

En over die Windows licentie zou ik ook graag meer willen weten, want volgens mij staat het inderdaad ook ergens op een servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetje_boe
Ik kan alleen maar images vinden voor mijn oude NEC enzo, niet van puur windows zelf. Ik ga morgen langs het NSC dus zal wel even informeren. Anders kan je volgens mij altijd nog vrij goedkoop via surfspot een licentie aanvragen.

Je kan trouwens ook VMware en bootcamp combineren. VMware gebruikt dan gewoon je bootcamp partitie dus je hoeft niet te kiezen voor puur bootcamp of VMware/parallels.

OSX bevalt verder erg goed en ik verwacht ook geen problemen met het gebruik voor mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetje_boe
Net even langs het service centrum geweest: ze hebben daar geen windows cd's of images, die moet je gewoon zelf regelen blijkbaar. Ik kon wel mijn oude laptop inleveren en daar zouden ze dan wel windows op kunnen zetten maar mijn MBP was blijkbaar prive bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
Koetje_boe schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:43:
Toevallig vorige week mijn MBP ontvangen. Tot nu toe bevalt hij in ieder geval erg goed maar ik heb er nog niks mee gedaan voor mijn studie. :)

Morgen even langs het NSC om mijn MAC adres te laten registreren. Kan je via de TU ook een windows licentie krijgen? Ik wil namelijk bootcamp/VMware gaan draaien maar heb geen legale windows cd...
Via surfspot kun je gratis een link krijgen voor Windows Server 08, die kun je via win2008workstation.com ombouwen naar een gewone Vista.

MAC adres kan overigens gewoon via nsc@tue.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:41

Vuvuzela

My spire is forming

KNIP

[ Voor 99% gewijzigd door Vuvuzela op 03-07-2011 16:35 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298850

ik heb zelf in december een macbook pro gekocht, en heb van tevoren gechecked bij de TU/e of ik daar volgend schooljaar met een mac terecht kan. Je krijgt gewoon toegang tot 't netwerk waar ook alle (windows) software opstaat. Bootcamp werkt echt goed, ik zou zeggen doen! (en als je vragen hebt stuur maar berichtje)

als je vragen hebt over specs ed moet je al helemaal ff mailen, ik werk zelf in een apple store dus weet er alles van :) simonealers @ me.com

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 298850 op 14-04-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpeeriny
Hey, ja ik merk al dat wanneer je een ID of bv bedrijfskundestudent bent, een macbook prima aan te raden is. Je gebruik dat Adobe Photoshop etc en af en toe eens SPS of Matlab ofzo. Bij bouwkunde werken we met verschillende reken, render en animatieprogrammas, die alleen maar draaien op Windows.

Nu werk ik daar nog niet echt super veel mee, maar mss gaat dit in mijn master veranderen.

Ps; in welke macstore werk je Dorxy? Toevallig in ehv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:32
Een vraagje, ik begin in september met de studie Werktuigbouwkune aan de Universiteit Twente. Nou is het plan om een macbook pro aan te schaffen (als vervangen van mijn macbook). De vraag is als je kijkt naar het werken met de CAD software is de extra snelheid en de 512mb videokaart het prijsverschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298850

Jpeeriny schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:06:
Hey, ja ik merk al dat wanneer je een ID of bv bedrijfskundestudent bent, een macbook prima aan te raden is. Je gebruik dat Adobe Photoshop etc en af en toe eens SPS of Matlab ofzo. Bij bouwkunde werken we met verschillende reken, render en animatieprogrammas, die alleen maar draaien op Windows.

Nu werk ik daar nog niet echt super veel mee, maar mss gaat dit in mijn master veranderen.

Ps; in welke macstore werk je Dorxy? Toevallig in ehv?
grin nee daar werk ik niet, werk bij xando :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JShal
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04 00:58
Ik kan je aanraden om autoCAD niet via emulatie te laten draaien, native onder Windows met bootcamp werkt een heel stuk beter. Onder Fusion is het enorm traag: scrollen gaat niet soepel, vensters openen heel traag.
Daarnaast als je veel toetsenbordcombinaties gebruikt onder Windows voor de Adobe programma's, dan merk je dat onder OSX toetsenbordcombinaties voor Adobe gebrekkig is ingebouwd (of je moet omslachtig met CTRL+F2 gaan werken).
Sketchup daarentegen werkt onder OSX weer veel soepeler als je extreem grote modellen hebt. Let wel op dat VRay voor Sketchup niet wordt ondersteund onder OSX, daarnaast het gratis renderprogramma Kerkytea werkt ook niet onder OSX. Maya dan wel weer gewoon voor OSX te verkrijgen.
Als iets snel moet gebeuren, dan werk ik toch weer onder Windows via bootcamp. Het is dan wel irritant om opnieuw op te starten, evenals het bijhouden van versies op Windows en OSX. Je kan natuurlijk FUSE gebruiken om te schrijven op NTFS van Windows, maar dat geeft ook problemen, omdat OSX bestanden wegschrijft naar je NTFS partitie die niet worden ondersteund, waardoor vaak schrijfcontrole wordt opgestart en er allerlei invalid entries moeten worden weggegooid. Voor je Windows partitie kan je dan ook beter de schrijfbevoegdheden uit laten staan in OSX. Onder Windows zou ik HFSexplorer willen aanraden, dat is gratis, waarmee je OSX partitie kan lezen. Ik heb ook Macdrive 7 geprobeerd, maar daar slaat af en toe explorer in Windows van vast, waardoor je OSX HFS partitie niet goed wordt afgesloten en je data op je OSX schijf corrupt kan raken..., dat is bij mij ook al een paar keer gebeurd.
Ik merk zelf dat ik sneller kan werken onder Windows voor bouwkunde. Naast de goede ondersteuning van toetsenbordcommando's, blijft OSX gewoon wat trager aanvoelen als je hard bezig bent (Office onder Windows voelt bijvoorbeeld al soepeler aan dan onder OSX) Dus bij deadlinestress voor Bouwkunde pak ik toch gewoon weer Windows. Voor al het normale surf-, mail, multimediawerk is OSX uitstekend geschikt en fijner dan windows.
(BTW deze ervaringen zijn op een MBP SR 2,2, 7200rpm HDD, 4GB RAM in combinatie met XP, Vista Business x64 en OSX 10.5.6. Leopard)

[ Voor 3% gewijzigd door JShal op 19-04-2009 13:32 ]

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35919

flyboarder schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 20:31:
Een vraagje, ik begin in september met de studie Werktuigbouwkune aan de Universiteit Twente. Nou is het plan om een macbook pro aan te schaffen (als vervangen van mijn macbook). De vraag is als je kijkt naar het werken met de CAD software is de extra snelheid en de 512mb videokaart het prijsverschil waard?
Ik weet niet met welke programma's er wordt gewerkt bij UT, maar op mijn twee jaar oude Santa Rosa MBP met 256MB video geheugen draaien alle 3D CAD programma's waar ik mee heb gewerkt perfect (Inventor, Solidworks, Pro/Engineer) via boot camp. Autocad lukt wel via Vmware fusion, maar niet samen met unity, ook werkt het niet zo lekker als via boot camp.

Ik zou het er niet voor over hebben tenzij je hele groot assemblys opent of te veel geld hebt.
Pagina: 1