[MacBook] Geschikt voor bouwkundigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219229

Topicstarter
Ik begin binnenkort met mijn afstudeerproject (Bouwkunde aan de TU/e) en wil hiervoor een
laptop kopen. Eigenlijk wil ik graag overstappen op Apple en een MacBook kopen (2 GHz) aangezien ik Windows toch wel een beetje zat ben.

Maar, ik zal voor mijn afstuderen o.a. nodig hebben:
  • AutoCAD (of iets vergelijkbaars, maar liever niet)
  • MatLab (Werkt de Mac versie met 'n Windows licentie??)
  • SimaPro, een levenscyclusanalyseprogramma wat er alleen voor Windows is
Ik zou dan dus iig Windows moeten blijven gebruiken via Parallels (of Boot Camp een handige optie is weet ik niet, vanwege het telkens opnieuw opstarten en het moeilijk(er) uitwisselen van gegevens)

Ik heb dus concreet de volgende vragen:
  • Zou ik aan deze MacBook überhaupt genoeg hebben om de Windows-programma's goed te laten draaien via parallels (een MacBook pro is toch echt te duur)? Misschien met 2Gb geheugen?
  • Gaat het wisselen tussen besturingsprogramma's makkelijk (of duurt dat zo lang dat je toch in Windows bezig blijft nadat je dat noodgedwongen opgestart hebt omdat een bepaald programma niet voor Mac bestaat)?
  • Kan ik op de MacBook ook alleen Windows draaien? (Dus zonder Mac OS)
  • Is het een betere optie om het Mac-gebeuren te vergeten en een Dell (b.v. een 640m) te kopen (ik las ook elders op het forum dat bouwkundige bedrijven nauwelijks met Mac werken)?
Zijn er hier misschien bouwkundigen die 'n Mac hebben? Ik hoor graag van hen hoe het ze bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 07:37
• Zou ik aan deze MacBook überhaupt genoeg hebben om de Windows-programma's goed te laten draaien via parallels (een MacBook pro is toch echt te duur)? Misschien met 2Gb geheugen?

Met 2GB (the max voor een Macbook) zal het wel redelijk draaien (met Bootcamp sowieso) parallels ook wel verwacht ik.

• Gaat het wisselen tussen besturingsprogramma's makkelijk (of duurt dat zo lang dat je toch in Windows bezig blijft nadat je dat noodgedwongen opgestart hebt omdat een bepaald programma niet voor Mac bestaat)?

Met bootcamp is een herstart nodig, en parallels kun je gewoon switchen, gaat best snel!

Koop dan in Windows laptop als je bang bent alleen Windows nodig te hebben. Een Mac koop je voor het OS en een beetje de sfeer van Apple. Je koopt geen Apple om m te vern**ken met Windows Waarom veel uit geven voor een Apple, dan goedkoper uit zijn, met betere specs, alleen dan een Dell. Als je het niet voor het OS doet.

• Is het een betere optie om het Mac-gebeuren te vergeten en een Dell (b.v. een 640m) te kopen (ik las ook elders op het forum dat bouwkundige bedrijven nauwelijks met Mac werken)?

Dat is een optie. Hangt van je voorkeuren af!

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenGans op 14-05-2007 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246

Het woord vern**ken vindt ik wat krom gekozen. Je kan er WinXP op draaien, ook als je alleen WinXP wil draaien is het mogelijk, waarom zou de jongen er niet voor mogen kiezen. Er hangt hier altijd een echte anti windows sfeer. Veel dingen zijn gebaseerd op geruchten en zeker niet op feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
waarom zou de jongen er niet voor mogen kiezen.
In dit geval gaat het om een meisje hoor... :)

Overigens wil ik vooral een Mac vanwege het besturingssysteem (de alleen-Windows-installeren optie is alleen bedoeld als laatste redmiddel)... niet vooral voor de mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet is er niet echt een serieus CAD-pakket voor de Mac. Hoewel je hier eens tussen kunt kijken: http://www.pure-mac.com/cad.html
En een Mac kopen om er vervolgens alleen Windows op te draaien, tsja, dat doe je dan alleen vanwege de look en bouwkwaliteit van de machine, als dat je niet interesseert kun je beter een goedkopere Dell/Acer/whatever kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219238

ik heb een macbook pro, parallels, acad 2007 en die combinatie bevalt mij goed.
Windows start best snel op met parallels en er valt goed mee te werken. ( ook met tekeningen tot 10MB getest )
wel gebruik ik voor autocad altijd een los toetsenbord en een muis.

edit; 2GB aan ram trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 219238 op 14-05-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Parallels is voor mij een uitkomst, want ik moet bepaalde programma's op Windows draaien.
Sinds ik 2 GB in mn Macbook C2D 1,83 heb loopt windows onder parallels zelfs sneller dan op een gewone pc.

Licenties kun je schijt aan hebben, je hebt betaald voor het pakket, dan ben ik van mening dat je het onder Mac OS X mag gebruiken als je het -niet- meer onder windows op een andere pc gebruikt met dezelfde licentie

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Mijn vader is architect. Ook veel bouwkunde dus. Hij is nog hardcore met z'n dual G4 >:)
CAD programma's zijn geen probleem. ACad en Vectorworks is er allemaal voor en werkt heerlijk.

Ervaringen met parralels en Boot Camp heb ik niet maar zoals te lezen hierboven is dat ook geen probleem :)

Als Mac Fan raad ik je dan ook sterk aan lekker een Macbook te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Zowieso voor CAD toepassingen een extern scherm halen. Nu ga je natuurlijk van overal horen roepen dat 13" meer dan genoeg is, enz enz, maar laten we wel wezen, dat is het niet.

Desnoods een simpele 19" flatscreen die je nog had staan, alles is beter dan op een onergonomisch scherm te moeten kijken (een panel die net boven je vingers uitkomen, ipv mooi rechtdoor te kunnen kijken). Ook is een traditionele 19" (5:4) iets hoger qua pixels, dus meer ruimte om toolbars op kwijt te kunnen (als je die gebruikt, in het andere geval kan je command line iets hoger bvb).

Ook fysiek groter is aangenamer, minder lastig voor de ogen, enz enz...

Wat betreft CAD toepassingen voor mac is er eigenlijk maar één noemenswaardig genoeg, en dat is vectorworks (wat dacht ik ook nog eens crossplatform was, dus compabiliteit met andere OS'en lukt wel, indien die ook vectorworks gebruiken). Ook gaan autocad en vectorworks redelijk om met standaarden van elkaar. (dacht ik).

Verder is er ook een beter license beleid bij vectorworks (dacht ik, heb er nog nooit meegewerkt). Maar je mag blijkbaar zoveel installaties maken als je wil (dus op je macbook, weet ik veel waar nog) en je eigen officiele key neem je mee op een dongle (wordt vaak gedaan met pro-software). Dus als er maar één iemand tegelijk aan het werk is op één unieke key maakt het niet uit waar dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Heb je ook al bij macminds.net gekeken?? daar is een subforum 'architectuur' (pro en non-pro).

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219238

Probleem voor mij is niet zozeer het autocad gebeuren zelf maar wel de eisen waaraan mijn dwg's moeten voldoen. tabbladen, lagen, blocknamen; alles volgens specs. Ik kan jammergenoeg niet zomaar op een andere applicatie overstappen. Misschien is "intellicad" een optie voor mij maar daar heb ik me nog niet genoeg in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:37
Het is met jouw gebruiksdoelen niet echt de vraag of de macbook qua performance wel voldoet, maar meer of je het 13" scherm wel voldoende vind voor autocad-werk.

Ik gebruik zelf ook autocad en matlab en dat draait perfect met parallels. Switchen tussen OS'en is in een oogwenk gebeurt. Wel raad ik je 2 gb geheugen aan, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
Ik studeer civiel en gebruik dus ook veel autocad. Werk prima hier met 2004 op mn macboom icm paralells. Het enige probleem is het veel te kleine scherm voor cad. Voor de rest gebruik ik mathcad ipv matlab. Mathcad draait hier prima, dus zal matab dat ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Zucht..... :Z
http://www.seminars.apple...dex.html?s=203&locs=us_en

No offence, maar straks krijgen we voor elke bloedgroep een " Kan ik voor beroep xx een Mac gebruiken?"
Was je ook zo aan het twijfelen bij Wintel laptops...

ff e-mail adres opgeven, en je bent helemaal bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle tips!
Het scherm van een MacBook is misschien idd wat klein... (heb nu een 17'' scherm met bijna dezelfde resolutie, dat werkt prima, maar is natuurlijk niet helemaal te vergelijken)... en een extern scherm is ook geen optie (die moet ik dan op de TU/e neerzetten, denk niet dat het lang duurt voordat zo'n ding daar gejat wordt).

Na het afstuderen zou ik de laptop waarschijnlijk vooral privé gebruiken (internet, Photoshop, Dreamweaver (geen spellen)) en veel minder voor AutoCAD etc... Dan zou een MacBook dus heel goed te gebruiken zijn... ik twijfel er vooral aan of het noodgedwongen draaien van Windows tijdens het afstuderen een al te grote kunstgreep is (en ik m'n afstuderen niet frustreer door 'n Mac te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anoniem: 219229 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:39:
Bedankt voor alle tips!
Het scherm van een MacBook is misschien idd wat klein... (heb nu een 17'' scherm met bijna dezelfde resolutie, dat werkt prima, maar is natuurlijk niet helemaal te vergelijken)... en een extern scherm is ook geen optie (die moet ik dan op de TU/e neerzetten, denk niet dat het lang duurt voordat zo'n ding daar gejat wordt).

Na het afstuderen zou ik de laptop waarschijnlijk vooral privé gebruiken (internet, Photoshop, Dreamweaver (geen spellen)) en veel minder voor AutoCAD etc... Dan zou een MacBook dus heel goed te gebruiken zijn... ik twijfel er vooral aan of het noodgedwongen draaien van Windows tijdens het afstuderen een al te grote kunstgreep is (en ik m'n afstuderen niet frustreer door 'n Mac te kopen)
De enige vraag die je jezelf moet stellen is: Maken de programma's die ik nodig heb intensief gebruik van de videokaart? Zo ja dan is een Macbook niet voldoende met z'n Intel GMA 950 onboard video.
Zo nee, Dan is hij meer dan snel genoeg met z'n Core 2 Duo 2 Ghz processor. :)
Met bootcamp kan je eenvoudig windows xp installeren waardoor je simpelweg geen beperkingen hebt.
edit: Of het scherm wel groot genoeg is kan je natuurlijk het beste in de winkel testen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 15-05-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
Het scherm mag dan wel bijna dezelde resolutie hebben, toch heb je verschil omdat het maar 13.3 inch is! Ik zou als het kan een extern scherm aansluiten om AutoCAD te gebruiken. Hebben ze op de TU/e geen werkplekken voor notebooks? waar dus een extern scherm staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hebben ze op de TU/e geen werkplekken voor notebooks? waar dus een extern scherm staat?
...die hebben ze wel, maar niet waar ik moet zitten :(

Maarja, ik denk dat geen enkele laptop (m.u.v. 17'' maar dat vind ik veel te groot om elke dag mee te sjouwen) echt goed geschikt is voor AutoCAD zonder externe monitor. Ik zal er ook niet continu op te hoeven tekenen, en dan kun je altijd nog een keer ergens anders gaan zitten (waar wel externe monitoren zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Ontzettend lollig probleem dat ik tegenkwam toen ik via bootcamp windows draaiende had was: hoe delete je iets zonder een externe muis/keyboard? eenknopspad + backspace... ;)

Hehe maar het enige nuttige dat ik dus wilde toevoegen aan deze discussie is dat windows via bootcamp geinstalleerd kan worden en dat je macbook dan exact hetzelfde draait als een windows laptop. En het leuke is dan dat je een twee versie laptop hebt: windows voor werk/studie, os x voor vrije tijd ;) Leidt ook minder af, haha.

Voor 15-20 e kun je verloopstukjes kopen waarmee je je MacBook aan elk scherm kunt koppelen. Dus dan trek je gewoon op de TU/e een stekker los van een scherm daar en sluit je die aan op je appel. Voila.

[ Voor 20% gewijzigd door Rapatski op 16-05-2007 23:10 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526

FN + Backspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Ha top, dank u! :+

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Ja ik zit een beetje met hetzelfde probleem, ik ga volgend jaar (mits ik slaag :P ) Werktuigbouwkunde doen en heb nu een klein jaartje een MacBook waar ik helemaal tevreden mee ben, maar ik ben benieuwd of ik hem nog kan gebruiken volgend jaar of dat ik dan echt terug moet naar een windows laptop ( neeeh ;( )

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:49

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Een beetje bij toeval kwam ik uit op Architosh, een site gewijd aan architectuur op de Mac. Misschien dat je hier een deel van je antwoorden kan vinden.

Ik denk wel dat je voor Autocad op de Mac aan de TU/e een stukje dieper in de buidel zal moeten tasten dan voor de Windows versie waar al een campus-licentie voor is aangeschaft, volgens mij is het aantal Macs in Vertigo dun gezaaid. Of je het op minder legale wijze überhaupt kan verkrijgen weet ik niet en lijkt me je eigen keuze of je dat wilt.

In ieder geval kan ik na een jaar MacBook-gebruik op de TU/e (weliswaar informatica, dus een stuk vrijer in softwarekeuze) niet zeggen dat ik er hinder van heb ondervonden dat ik geen Windows of Linux gebruik. Sterker nog, bij m'n stage heb ik er voordeel bij gehad, omdat de meerderheid om mij heen ook met Macs werkte en dan wekt zo'n witte compaan natuurlijk alleen maar extra goodwill. ;)

Voor Mathematica wat we bij wiskunde en informatica vooral gebruiken staat op de TU een licentie-server die je kan gebruiken voor alle varianten van het programma (is overigens als eerste op de Mac ontwikkeld, Wolfram is een klein beetje Mac-fan).

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Anoniem: 219229 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:39:
Bedankt voor alle tips!

In jouw situatie zou ik, indien parallels niet voldoet (ik weet het niet), bootcamp gebruiken. Voor afstuderen gebruik je Windows + benodigde applicaties. Voor prive kun je, als je dat wilt, Mac OS X gebruiken.

Na het afstuderen heb je dan de laptop die je graag wilt (aangenomen dat die afiniteit dermate sterk is) en zit je niet "opgescheept" met een laptop die eigenlijk alleen voor 'tijdelijk' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[quote]Anoniem: 219229 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:30:

Natuurlijk kan dat. Maar je was windows zat zei je, dus dat lijkt mij een vrij kansloos idee :P
[/list]

Zijn er hier misschien bouwkundigen die 'n Mac hebben? Ik hoor graag van hen hoe het ze bevalt!
Ik kan je zo een architectenbureau aanwijzen met een stuk of honderd medewerkers en maar twee pc's. En de rest werkt echt niet alleen met potlood en papier.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118819

Wanneer gaat Autodesk nu eens Autocad uitbrengen OS X? Zou toch super zijn niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07
Anoniem: 118819 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 14:29:
Wanneer gaat Autodesk nu eens Autocad uitbrengen OS X? Zou toch super zijn niet?
De dag dat er vanuit het bedrijfsleven echt vraag naar is. Daarnaast is Autodesk bezig om .Net implemetaties door te voeren. Het oude lisp zal binnen niet al te lange tijd gaan verdwijnen. Aangezien er geen .Net omgeving is voor OS X zal Autocad niet zomaar om te zetten naar OS X.

Er is gelukkig wel een hele meuk aan alternatieven zie deze pagina maar eens: http://www.apple.com/business/solutions/architectureold.html

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 17-05-2007 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Ik begrijp niet waarom je juist een MacBook zou willen kopen om hiermee aan bouwkunde te doen. Volgens mij ben je beter af met een computer waar je geen extra zaken mee moet doen om je applicatie's te gebruiken.
De applicaties die je van plan bent te gebruiken zijn allemaal voor Windows, en laten we eerlijk zijn, de eventuele alternatieven voor OS X zijn onvoldoende. Hoe mooi die MacBook er uit mag zien, hoe vlug hij mag zijn, volgens mij ben je beter af met een degelijke Windows laptop.

Als je echt het OS X gebeuren eens wil meemaken, koop je best een Mac Mini. Maar ga alsjeblieft niet 'lastig' doen met zaken die je nodig hebt voor school. Daar wil je gewoon dat het werkt en niet dat je moet prutsen met herstarten of andere programma's die bepaalde functies niet ondersteunen om enkel maar je tekening te maken.

Stel je voor dat je een tekening moet maken voor je docent en hij kan die tekening niet openen doordat je een andere programma gebruikt hebt...

Als je jezelf als 'tweaker' of geavanceerde gebruiker beschouwd kan je dat nog doen, maar ben je een 'gewone gebruiker', koop dan alsjeblieft gewoon een goede Sony laptop.

Dit is mijn idee van de hele zaak. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 132776 op 17-05-2007 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-04 16:32
Uit ervaring kan ik zeggen dat Parallels met Windows XP behoorlijk soepel loopt. Ik heb zelf 'n eerste generatie MacBook (Core Duo 2.0Ghz) met 1Gb geheugen. Windows XP in parallels draaien (256Mb geheugen voor XP) met Autocad is geen probleem. Het lijkt zelfs sneller te zijn dan de Windows XP machine (2.4Ghz Pentium 4 met 512Mb geheugen).

Dankzij een handig programmaatje dat 'VirtueDesktop' heet kun je heel snel switchen tussen Mac OS X en Windows. Zie hier een demo:

Als je nu 'n MacBook (2.16Ghz) zou kopen met 2Gb geheugen zou dat ruim voldoende moeten zijn om XP en AutoCAD in Windows te draaien. Zie hier 'n filmpje op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=gE1XQyT_IbA

Koop een laptop waar je fijn mee kunt werken. Ken je mensen met 'n MacBook? Vraag eens of ze XP/Parallels willen proberen voor je als ze dat nog niet doen.

Succes met het maken van de keuze!

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ken idd wel mensen met een MacBook :)

Heb inmiddels xp werkend gezien onder parallels, wat vrij soepel gaat. Ga vanmiddag eens wat AutoCAD uitproberen. Ben er iig bijna uit: het wordt (waarschijnlijk) een Mac.

Allemaal hartelijk dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77606

Interessant topic!

Heeft iemand toevallig ervaring met 3d modellen op een macbook? Ik was vrijdag bij de applecenter in Den Bosch en daar werd mij verteld dat je daarvoor echt beter naar de macbookpro kan kijken. Ik had echter het idee dat hij gewoon een duurder model wou verkopen.

Ik vraag me dus af of ik met een macbook voldoende kracht heb om Vectorworks te draaien. De architecten versie waarbij je ook met 3d modellen kan werken. Het is voor mij al zeker dat ik een mac ga kopen, alleen de vraag is of het een pro word of niet. Het geld groeit me niet op m'n rug en ik zal nog wat door moeten sparen om een macbookpro aan te kunnen schaffen. Kan iemand me vertellen of dit 3d modelling een beetje vlot loopt op een macbook!?

Autocad via bootcamp op windows draait op de eerste versie van de macbook sneller dan op mijn pc!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77606 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:15:
Heeft iemand toevallig ervaring met 3d modellen op een macbook? Ik was vrijdag bij de applecenter in Den Bosch en daar werd mij verteld dat je daarvoor echt beter naar de macbookpro kan kijken. Ik had echter het idee dat hij gewoon een duurder model wou verkopen.
Bij Apple Centers werken alleen zeer betrouwbare gebruikers, en dus ook in dit geval. de Macbook Pro heeft een veel betere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet alles wat ze bij apple centers zeggen is heilig, maar dit klopt wel ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37526 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:21:
[...]

Bij Apple Centers werken alleen zeer betrouwbare gebruikers, en dus ook in dit geval. de Macbook Pro heeft een veel betere videokaart.
Ik weet inderdaad dat de Macbook Pro een veel betere videokaart aan boord heeft. Maar is die ook nodig voor hetgeen ik wil? Nog een vraag trouwens: Is de Vectorworks op de Macbook aan te raden in combinatie met een extern display met een resolutie van 1920*1200? Ik heb hier nu dus een 23 inch TFT staan met die resolutie en vraag me af of de macbook dat een beetje soepel uitstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op 1920 * 1200 gaat Expose al met lag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat moet dus een Macbook Pro worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Anoniem: 77606 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:33:
Dat moet dus een Macbook Pro worden?
Ik ga dat waarschijnlijk wel doen. Ik wil ook een Mac notebook (pro of non pro maakt nie uut imho), deze zal gebruikt worden voor ook Autocad en dergelijke (ga zelf HBO Bouwkunde doen) en ook voor wat lekkere Strategie games (die mijn huidige computer niet trekt...)

Het is dus zegmaar een vervanger van mijn desktop. Het zal denk ik een Macbook Pro worden mocht ik deze kunnen veroorloven. Maargoed... ik volg dit topic op de voet voor advies en dergelijke :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pat-Skim schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:48:
[...]

Ik ga dat waarschijnlijk wel doen. Ik wil ook een Mac notebook (pro of non pro maakt nie uut imho), deze zal gebruikt worden voor ook Autocad en dergelijke (ga zelf HBO Bouwkunde doen) en ook voor wat lekkere Strategie games (die mijn huidige computer niet trekt...)

Het is dus zegmaar een vervanger van mijn desktop. Het zal denk ik een Macbook Pro worden mocht ik deze kunnen veroorloven. Maargoed... ik volg dit topic op de voet voor advies en dergelijke :).
Ik ben momenteel in het derde jaar HBO bouwkunde bezig. Het 3d modelling zit inmiddels al flink te knagen...

Als het een MBP word ook hier een desktopvervanger. Maar ben dus erg benieuwd of een 'normale' macbook de externe reso fatsoenlijk uitstuurt(ook met vectorworks, Acad etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Anoniem: 77606 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:02:
[...]

Ik ben momenteel in het derde jaar HBO bouwkunde bezig. Het 3d modelling zit inmiddels al flink te knagen...

Als het een MBP word ook hier een desktopvervanger. Maar ben dus erg benieuwd of een 'normale' macbook de externe reso fatsoenlijk uitstuurt(ook met vectorworks, Acad etc.)
Dat laatste is waar ik over twijfel... gezien het een shared videokaart is... de MBP heeft temminste een X1600 met 128 of 256MB ram (afhankelijk van welke MBP je neemt)... Deze GPU is heel wat sterker dan de standaard GMA 950... tweemaal een resolutie van 1280x960 (voor het gemak genomen) is heel wat zwaarder dan éénmaal zo'n resolutie. zeker met 3d renderwerk (lijkt mij)

Maargoed het duurt voor mij nog wel tot september voordat ik de MB(P) ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pat-Skim schreef op zondag 20 mei 2007 @ 21:04:
[...]

Dat laatste is waar ik over twijfel... gezien het een shared videokaart is... de MBP heeft temminste een X1600 met 128 of 256MB ram (afhankelijk van welke MBP je neemt)... Deze GPU is heel wat sterker dan de standaard GMA 950... tweemaal een resolutie van 1280x960 (voor het gemak genomen) is heel wat zwaarder dan éénmaal zo'n resolutie. zeker met 3d renderwerk (lijkt mij)

Maargoed het duurt voor mij nog wel tot september voordat ik de MB(P) ga aanschaffen.
Het ziet er naar uit dat ik ga wachten op de nieuwe versie MBP die hopelijk volgende maand uit komt, misschien ook wel niet want die dingen zijn nu ook snel zat en als ik hem nu koop heb ik geen last van kinderziektes. Punt blijft dat ik eerst moet sparen dus misschien zijn de nieuwe Pro's er tegen die tijd ook al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:59
Anoniem: 132776 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:42:
Als je jezelf als 'tweaker' of geavanceerde gebruiker beschouwd kan je dat nog doen, maar ben je een 'gewone gebruiker', koop dan alsjeblieft gewoon een goede Sony laptop.
Ik zie het heel anders: iedereen is beter af met een Mac dan met een PC, omdat een Mac ook een PC is! Ik kan me zo voorstellen dat je een dualboot maakt met Windows en Mac OS X. Wanneer je met specifieke, 'high performance' software aan de slag moet onder Windows, dan start je dat op. Voor alle andere zaken: internet, email, tekstverwerking, DTP, fotografie, muziek etc... start je op in OS X. Je kunt de bestanden eenvoudig uitwisselen omdat ze toch op dezelfde machine staan.

Met een Mac krijg je zowel een geweldige Windows machine als een ideale thuiscomputer (Mac!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het keyboard voor een Windows XP machine veel te beperkt. Daarnaast heb je het nu over "even" switchen, maar voor je van XP naar OS X gereboot bent heb je het toch al snel over een minuut of vijf.

Ik raad toch echt de Vaio aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels bij de applecentre in Eindhoven langsgeweest. Daar werd mij verteld dat wanneer ik met vectorworks (architecten versie) ga tekenen(ook met 3d dus) ik maar naar een Macbook Pro moest kijken(ook omdat ik 'm aan ga sluiten op 23 inch widescreen (1920*1200). Nu ga ik dus maar even wachten tot 11 Juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Anoniem: 77606 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 20:12:
Inmiddels bij de applecentre in Eindhoven langsgeweest. Daar werd mij verteld dat wanneer ik met vectorworks (architecten versie) ga tekenen(ook met 3d dus) ik maar naar een Macbook Pro moest kijken(ook omdat ik 'm aan ga sluiten op 23 inch widescreen (1920*1200). Nu ga ik dus maar even wachten tot 11 Juni.
23"-schermen kan je perfect aansluiten op je MacBook, zowel via DVI als VGA. Als het hem ligt aan het 3d gebruik, dan koop je beter een MacBook Pro.

Ik blijf er toch bij dat je beter voor een Windows laptop kiest. Goedkoper en simpeler voor jou. Koop een Mac Mini als je zo graag met OS X wil werken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Als afgestudeerd HTS Bouwkundige kan ik zeggen dat je met het huidige model MacBook je perfect vooruit kunt!

Ik heb de fout gemaakt om aan het begin van mijn studie een overkill laptop te kopen en geen mac... Alleen om die domme tips van iedereen, terwijl de computers op school gewoon P4 met 2gb ram en een standaard videokaart waren...

Voor AutoCAD of Sketchup oid programma's hoef je echt geen high end laptop te kopen voor de studie Bouwkunde, Elektro / Werktuigbouwkunde is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107117

Ik zou eventueel adviseren om wel voor extra geheugen te gaan, heb zelf 4GB met een i5 MBP en zodra je veel virtueel gaat draaien (o.a. zware apps) dan kan je het goed merken dat 4 aan de krappe kant is.

*edit: zie net de 3 jaar oude kick... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 107117 op 24-08-2010 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Damn... My bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312445

Okay ik ben 2jaars bouwkunde-student aan de TU in Delft. Ik had vorig jaar de laptop die de TU had aangeboden gekocht, maar die heb ik na een half jaar verkocht en een MacBook Air ervoor in de plaats gekocht.
En ik moet zeggen, alles draait gewoon soepel! Ik heb pas geleden een ICT toets gehad (jaja Maya 2011 gebruikt) en het gaat gewoon perfect. Ik moet wel zeggen dat ik de MBA met SSD geheugen heb, 2.13 GHz, 2GB RAM. En we hebben ook nog niet hele zware renders hoeven te maken, dus daar kan ik je nog niks over vertellen.
Het enige waar ik me aan kan irriteren is de hoeveelheid RAM in mijn machine, als ik bijvoorbeeld Photoshop aan doe (MSN, muziek en Safari staan ook altijd aan) dan loopt mijn RAM geheugen vol. Ik merk niet dat de boel vertraagt (misschien door de SSD), maar het blijft een irritatiepunt. Als ik jou was zou ik toch maar een 4GB MBP zoeken (misschien tweedehands?).
En in het begin vond ik de resolutie wat aan de lage kant, bijvoorbeeld als ik Maya 2011 gebruik zit het hele scherm vol met icoontjes. Maar daar kan ik gewoon mee werken nu.

En Windows installeren.... nergens voor nodig! Ik heb pas een half jaar Mac ervaring, maar na een weekje of 2 heb je het al volledig onder de knie. Alle programma's die je op de TU nodig hebt is ook beschikbaar voor de Mac. Mijn advies is: zoek een Mac met 4GB RAM (en als het kan ook nog eentje met SSD ipv HDD ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 312445 op 28-08-2010 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Anoniem: 219229 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:30:
  • AutoCAD (of iets vergelijkbaars, maar liever niet)
En omdat het topic toch al geschopt is, AutoCAD werkt hard aan een MAC versie (en ze zijn al ver :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dompeerd
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11-2024

Dompeerd

Nobody

erikafoort schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:20:
[...]

En omdat het topic toch al geschopt is, AutoCAD werkt hard aan een MAC versie (en ze zijn al ver :-) )
Heel ver zelfs, Autodesk is met de verkoop begonnen van AutoCAD voor MAC. Het pakket zal tussen nu en oktober uitkomen.
AutoCAD zal uitkomen met multitouch ondersteuning, dus met een laptop of een magic trackpad kan daar gebruik van worden gemaakt. Verder is gebruik gemaakt van Apple's coverflow.

Kortom, na 20 jaar is AutoCAD terug op de MAC :)

Dropbox synchoniseer je iPhone/Android/Mac/PC | 13" Macbook Pro (mid 2010) | Sony VAIO VPCF11Z1E | Mac mini (end 2009) | PC Q6600 | Synology DS1010+ | HTC Desire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 13:04
Volgens one more thing is dat na 16 jaar! http://www.onemorething.n...eel-autocad-2011-for-mac/
Pagina: 1