Geachte,
Ik ga straks beginnen aan hbo informatica, en lijkt me praktisch om hier een laptop voor aan te schaffen.
Zeker nu mijn eigen desktop absoluut gaar is.
Het doel van mijn laptop is dus thuis mijn desktop vervangen, maar ook enigsinds portable zijn om mee te nemen naar school.
Voor mij is het de eerste keer in mijn leven dat ik een laptop koop, ik heb altijd desktops gehad.
Gezien de keuze op de markt vind ik het ongelooflijk moeilijk om hier uberhaupt iets in te selecteren, vandaar dat ik een beroep op jullie wil doen.
Graag wil ik de laptop voorzien met vista, met sowieso wifi aansluiting
Laptop:
Mijn budget ligt rond de 800/900 euro
Eissen, op volgorde van prioriteit:
1) Fantastisch toetsenbord, vooral stevig, ik ben nogal hard op een toetsenbord.
Ik heb enkele toetsenborden geprobeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat wanneer je de "H" stevig indrukt en het toetsenbord geeft iets mee dat ik het niet lekker vind typen, deze voelen veels te fragiel.
Ben bij de media markt langs geweest en deze type laptops vond ik goed typen:
- Sony VGN-CS11S/Q
- SamsungR710 A505NL
- Asus X 58L
Een numpad rechts zou leuk zijn maar geen eis.
2) Goede CPU
- Er is niets irritanter dan lang moeten te wachten op het compileren van de programmatuur, met een fatsoenlijke cpu lijkt me dit zo kort mogelijk te duren
Daarbij wil ik enkele zwaardere programma's draaien, zoals de adobe suite en microsoft visual studio .net.
Helaas heb ik totaal geen verstand van CPU's en wat snel is, hierin zou ik graag advies ontvangen!
3) 16,4 / 17 inch?
- Hij moet mijn desktop gaan vervangen, dus een redelijk scherm lijkt me wel lekker.
Of zeggen jullie neem een 15,x inch en koop thuis een 22 inch scherm, zodat hij wel portable is en thuis toch redelijk goed kan kijken op je scherm?
Daarbij is met programmeren het heerlijk om een groot scherm en redelijke resolutie te hebben!
Het liefst moet hij wel net passen in een rugtas die ik nog ga kopen, maar ik dacht dat 17inch laptops vaak net passen in een rugtas.
Ik heb geen ervaring met spiegel of een mat scherm, dit hou ik open voor advies.
4) 3 a 4gb geheugen? Lijkt me ook redelijk essentieel gezien de programmas die ik wil draaien.
5) 2 Jaar garantie, ik heb vernomen in dit forum dat dit toch erg handig is.
6) Redelijke battery, thuis aan het infuus, maar misschien zou ik dan de school dag kunnen doorkomen op de battery, Toch handig niet?
7) Redelijke Videokaart? al die merken zeggen me niet zoveel, maar ik ga wat 3d werk doen, hierbij lijkt het me handig om toch een videokaart te hebben die wel iets kan

Fatsoenlijk geluid voor muziek, ik luister altijd muziek achter mijn pc! als hierdoor de kosten flink onnodig stijgen kan ik ook desnoods boxjes kopen.
9) Gewicht, elke keer 5 kilo meeslepen in mijn rugtas lijkt me ook niet geweldig.
10) Hardeschijf, naja beetje fatsoenlijk ~250gb lijkt me wel redelijk.
wat zijn de mogelijkheden tot SSD disks? gezien deze niet mechanisch zijn, en voor vervoer hierdoor minder gevoelig zijn voor stuk gaan.
11) Leuk als ik wat games erop kan spelen, daarbij doel ik op vooral op RTS games zoals de total war series, of Command & Conquer.
En als het systeem het toevallig toch aankan ook wat schietspellen.
Maar dit is toch verre weg het minst belangrijke
Optionele Aansluitingen
- Bluetooth, handig voor een draadloze muis, en connectie met mijn telefoon, maar ze hebben hier ook hele kleine losse usb dongles voor toch?
- HDMI, lijkt me handig als ik een keer mijn tv scherm wil aansluiten
Op basis van de pricewatch is mijn oog gevallen op de "Sony Vaio VGN-FW31J" ik vond de andere sony vaio die bij mediamarkt stond namelijk het beste toetsenbord hebben.
Daarbij voldoet hij wat ik zo kan zien aan punt 1, 3, 4, 5, 9, 10, optioneleaansluitingen, en hij past binnen budget, de rest kan ik niet oordelen.
Ook is mijn oog gevallen op een "HP Pavilion dv7-2140ed", deze lijkt iets betere specs te hebben, maar wel misschien een iets te groot scherm, en maar 1 jaar garantie.
Ik vind het ongelooflijk moeilijk om een conclusie uit de onwaarschijnlijke partijen van laptops met kleine versie verschillen een oordeel uit te trekken.
Maak ik bij de sony of HP een goede keuze of zien jullie andere opties als een betere keuze.
Graag verzoek ik jullie hulp! bij voorbaat dank!