Toon posts:

Aansluiten PS3/ computer/TV met te kopen versterker (5.1)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PS3 en een HTPC met HDMI aansluiting en een TV (LG 37LF65) met aansluitingen:
Ingang: 2x HDMI
Uitgang: 1x optisch

Deze wil ik nu gaan verbinden met een versterker met 5.1 speakers: deze moet ik nog kopen, dus is wat betreft aansluitingen nog helemaal open.

Mijn mogelijkheden om de PS3, HTPC en TV aan te sluiten met de nieuw te kopen versterker zijn denk ik:
(I) Ik kan de PS3 en HTPC aansluiten op de TV met HDMI en vervolgens via de optische uitgang het geluid naar de versterker.
(II) Ik kan de PS3 en HTPC aansluiten op de versterker met HDMI welke vervolgens het beeld doorgeeft aan de TV met een derde HDMI kabel
(III) Andere combinatie zonder HDMI met coax/ optische kabels

Het eerste (I) lijkt me handig want dan kan ik met de afstandsbediening van de TV de HDMI ingang selecteren en het geluid gaat dan via optisch naar de versterker. De versterker hoef ik dan alleen maar aan te zetten.
Bij (II) is het 'omgekeerd' aangesloten en heb ik dan alleen de afstandsbediening van de versterker nodig om mijn beeld en geluid (PS3 of HTPC) te selecteren.

Wat is beter van de twee opties of zijn ze allebei fout? En werkt het überhaupt wel?

Ik heb dus de volgende vragen:
  • Komt er uit de optische uitgang op de TV wel 5.1 geluid van de laptop/PS3?
  • Ik denk niet dat het 'doorsturen' van audio via optisch (mogelijkheid I) of beeld via HDMI (mogelijkheid II) uitmaakt qua kwaliteit, want het blijft toch digitaal?
  • En is het wel de bedoeling van HDMI aansluitingen op versterkers om het beeld 'door te sturen' en het geluid van HDMI weer te geven? Bij dit topic Digitale surround receiver + 5.1 speakers zie ik bijvoorbeeld dat de Onkyo versterkers niets met de audio doen, daar moet je dat apart aansluiten zoals (III). Dat wil ik dus niet, al is het maar omdat ik daar geen kabels voor heb en HDMI lijkt me beter i.v.m. 1.3a specificatie waar allemaal betere functies op zitten en de mogelijkheid voor HD geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 31-03-2009 19:12 . Reden: snip ]

Verwijderd

Bij de meeste moderne receivers met HDMI aansluiting kun je zowel beeld als geluid via HDMI sturen.

Ik heb zelf een Denon AVR 2808, met daarop een PS3 en HTPC via HDMI aangesloten, ook op de HTPC stuur ik audio via HDMI. Helaas zitten er slechts 2 HDMI ingangen op deze receiver, dus de Xbox360 heb ik gewoon via component (beeld) en optische kabel (geluid) aangesloten. Al deze apparaten sturen zowel beeld als geluid naar de Denon, deze stuurt dan vervolgens alleen beeld via HDMI naar de TV.
Tevens heb ik nog een dreambox (satelliet ontvanger) met scart op de TV en via optische kabel aangesloten op de Denon.

Nu jouw opties nog even:

Optie 1.
Ik denk (weet het niet zeker) dat je TV alleen stereo via de optische kabel uitstuurt, en het is ook nog maar de vraag of deze überhaupt geluid inkomend via HDMI via optische kabel uitstuurt. Geen optie dus. :'(

Optie 2.
Lijkt mij de meest voor de hand liggende optie, de PS3 kan ongecomprimeerde PCM audio via HDMI sturen, daar wil je natuurlijk gebruik van maken. :9
Tevens kunnen de meeste receivers upscalen naar 1080P HDMI, altijd handig.

Optie 3.
Waarom een hele jungle aan kabels creëren als je met een paar HDMI kabels af kan? Geloof me, alleen de speaker en HDMI kabels geven al meer dan genoeg bundels achter de versterker. Daar komen dan ook nog stroomvoorziening, antenne en subwoofer kabels bij. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Oké waarschijnlijk wordt het dus HDMI met optie 2. Het vervelende is dat ik dan voor mijn versterkerkeuze erop moet letten dat er HDMI op zit en dat er ook geluid uit de HDMI gebruikt wordt. Zoals ik zei in mijn startpost las ik dat bij die Onkyo apparaten (allemaal?) dat niet het geval is (je moet alle audio apart aansluiten). Hoe kun je dat zien als het niet op de website staat? De handleiding downloaden?

Ik ben om deze reden nog even aan het kijken of het ook met optie 1 kan. In de handleiding van m'n TV staat wat die optische uitgang nou precies is:

Afbeeldingslocatie: http://img2.pict.com/93/a1/3e/3678c302fe5a0b232dad96fe12/HqKpm/800/lg37lf65digaudio.png
Het lijkt mij niet dat dit zegt dat er alleen stereo uitkomt (PCM is toch niet altijd stereo?). De vraag is dus of het zo moeilijk voor een TV is om het 5.1 geluid gewoon door te sturen door het optisch te maken? (Waarom zou dat duur/moeilijk zijn?) Of ondersteunen TV's meestal alleen stereo (zoals een goedkope DVD speler)?

En wat heb ik aan upscalen naar 1080p? Mijn TV is 1080p, maar mijn idee is dat als je toch niet meer pixels hebt dat het dan ook niet mooier wordt (upscalen is dan gewoon uitvergroten / verdelen over de pixels, toch?). En kan zo'n TV dat uitvergroten niet prima zelf?

Verwijderd

Topicstarter
Is de STR-DG520 bijvoorbeeld geschikt voor audio met HDMI?

http://www.sony.co.uk/pro...cinema-receiver/str-dg520

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
De vraag is dus of het zo moeilijk voor een TV is om het 5.1 geluid gewoon door te sturen door het optisch te maken?
Het is afhankelijk van wat de TV krijgt aangeboden. Als de ps3 een 6 kanaals uncompressed pcm signaal uitstuurt over hdmi, wat het naar mijn weten vaak of altijd doet, dan zou de TV dat zelf moeten omzetten naar dolby digital, en dat doet een TV dus niet. Het is een bekend probleem gezien er veel mensen zijn met een hdmi speler, een redelijk nieuwe tv en een versterker van 2 jaar of ouder zonder de HD decoders aan boord. In de winkel vragen of de fabrikant bellen heeft ook geen zien, die weten het ook niet (sad but true). Laatst was hier nog een topic over een philips TV welke het niet zou moeten kunnen, maar het wel gewoon ondersteunt.

Om een lang verhaal kort te maken, optie 2 werkt altijd en biedt ook nog eens HD uncompressed geluidskwaliteit (wat optie 1 niet kan). Het optische kabeltje kun je alsnog trekken voor als je TV kijkt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Dit topic hou ik even in de gaten. Ik wil namelijk ook een receiver kopen, met HDMI in, voor mijn Bluray en Xbox360, ik dacht eigenlijk dat audio zowiezo altijd via HDMI ging, gelukkig heb ik hem nog niet gekocht, anders had ik misschien met een teleurstelling thuisgekomen.

• ShittyOldMan
Audio gaat gewoon via hdmi, het gaat er om dat het niet altijd optisch uit je tv komt. De oplossing is juist een versterker met hdmi.

[ Voor 21% gewijzigd door ShittyOldMan op 05-04-2009 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:11:
Het is afhankelijk van wat de TV krijgt aangeboden. Als de ps3 een 6 kanaals uncompressed pcm signaal uitstuurt over hdmi, wat het naar mijn weten vaak of altijd doet, dan zou de TV dat zelf moeten omzetten naar dolby digital, en dat doet een TV dus niet. Het is een bekend probleem gezien er veel mensen zijn met een hdmi speler, een redelijk nieuwe tv en een versterker van 2 jaar of ouder zonder de HD decoders aan boord. In de winkel vragen of de fabrikant bellen heeft ook geen zien, die weten het ook niet (sad but true). Laatst was hier nog een topic over een philips TV welke het niet zou moeten kunnen, maar het wel gewoon ondersteunt.
Dus wat betekent het stukje uit de bovenstaande handleiding nu? Dat hij alleen maar Dolby Digital kan doorsturen over optisch, maar als er iets anders binnenkomt over HDMI dan DD, zoals ongecomprimeerde PCM, dan maakt hij er PCM stereo van?

Dus een TV kan wel alles decoderen naar stereo, maar niet weer in DD 5.1 omzetten?
Of snap ik het nu helemaal verkeerd?

Kan ik er dan wel vanuit gaan dat een 5.1 versterker dit wel kan? Dus als ik een versterker met uncompressed pcm verbind kan hij die wel als 5.1 uitvoeren? Of ligt dit ook weer aan de nieuwheid van het apparaat?

Volgens mij eigenlijk ligt het er wel aan als ik bijvoorbeeld naar de specificaties van de STR-DG520 kijk: http://www.sony.co.uk/pro...0#pageType=TechnicalSpecs
Decoding Format
DTS HD / DolbyTruHD / Dolby Digital+ NO / NO / NO
LPCM (2ch / 5.1ch / 7.1ch) thru HDMI™ NO
Dolby Digital / DTS YES / YES
Dolby Digital EX NO
DTS-ES (MATRIX6.1 / DISCRETE6.1) NO
DTS 96 / 24 NO
DTS NEO:6 NO
Dolby Prologic YES
Dolby Prologic II YES
Dolby Prologic IIx NO
Dolby Dual Mono YES
96k / 24 Bit PCM YES
Neural Audio NO

En deze heeft denk ik ook geen HDMI geluid want er staat bij video features:
HDMI™ Repeater: NO
Er staat ook Upscaling (Component / HDMI™): NO / NO, geen upscaling dus wat volgens iemand hier erg belangrijk was...
En er staat wel bij HDMI™ Quality 1080p: YES, maar hij heeft geen Deep Colour (???)

Zijn er bij zo'n pagina nou verder nog dingen waar ik absoluut op moet letten?
ShittyOldMan schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:11:
Om een lang verhaal kort te maken, optie 2 werkt altijd en biedt ook nog eens HD uncompressed geluidskwaliteit (wat optie 1 niet kan). Het optische kabeltje kun je alsnog trekken voor als je TV kijkt.
Maar optie 2 werkt dus niet als je versterker niet HDMI schakelt/repeat zoals in HDMI op AV-Reviever staat. Ik heb de indruk dat alle versterkers die dat wel doen gewoon in een hogere prijsklasse vallen. Waarschijnlijk juist omdat HDMI al die betere (zoals PCM) methoden ondersteunt en dat is gewoon duurdere technologie. Correct?

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:16
ligt eraan wat je onder hogere prijsklasse verstaat.
Vanaf 250 heb je een goede receiver die alles kan wat je wilt.

Mischien iets minder zelfs, keb de prijzen niet uit mn hoofd.
Maar wat jij wilt is eigenlijk standaard voor elke moderne receiver.
Kijk gewoon eens naar de andere merken dan sony anders.
Denon, Onkyo, Marantz en alle andere die vaak op het forum worden genoemd.

en idd je tv kan niet doorsturen in 5.1 of weer omzetten naar.
De standaard setup heeft een tv die alleen iets ontvangt, niets meer doorstuurd, daar is je av receiver specifiek voor gebouwd.

[ Voor 20% gewijzigd door Sevenhunt op 05-04-2009 21:13 ]

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:24:
[...]
Dus wat betekent het stukje uit de bovenstaande handleiding nu? Dat hij alleen maar Dolby Digital kan doorsturen over optisch, maar als er iets anders binnenkomt over HDMI dan DD, zoals ongecomprimeerde PCM, dan maakt hij er PCM stereo van?

Dus een TV kan wel alles decoderen naar stereo, maar niet weer in DD 5.1 omzetten?
Of snap ik het nu helemaal verkeerd?
Dat klopt, anders had er een dolby digital encoder in moeten zitten, dat kost geld.
Kan ik er dan wel vanuit gaan dat een 5.1 versterker dit wel kan? Dus als ik een versterker met uncompressed pcm verbind kan hij die wel als 5.1 uitvoeren? Of ligt dit ook weer aan de nieuwheid van het apparaat?
Versterkers zullen geen pcm input omzetten naar dolby digital optische output, dat is ook niet nodig lijkt me, als de versterker het maar gewoon kan afspelen over de speakers.
Volgens mij eigenlijk ligt het er wel aan als ik bijvoorbeeld naar de specificaties van de STR-DG520 kijk: http://www.sony.co.uk/pro...0#pageType=TechnicalSpecs
Decoding Format
<knip>

En deze heeft denk ik ook geen HDMI geluid want er staat bij video features:
HDMI™ Repeater: NO
Er staat ook Upscaling (Component / HDMI™): NO / NO, geen upscaling dus wat volgens iemand hier erg belangrijk was...
En er staat wel bij HDMI™ Quality 1080p: YES, maar hij heeft geen Deep Colour (???)

Zijn er bij zo'n pagina nou verder nog dingen waar ik absoluut op moet letten?
Die sony kan inderdaad niet zoveel, niet kopen dus. Waar je op moet letten is dat de reciever ook dts hd en dolby hd kan decoderen. Dan kan het de rest vaak ook wel.
Maar optie 2 werkt dus niet als je versterker niet HDMI schakelt/repeat zoals in HDMI op AV-Reviever staat. Ik heb de indruk dat alle versterkers die dat wel doen gewoon in een hogere prijsklasse vallen. Waarschijnlijk juist omdat HDMI al die betere (zoals PCM) methoden ondersteunt en dat is gewoon duurdere technologie. Correct?
Het doorsturen van geluid via hdmi zou ik zo niet weten. Waarom zou je het willen overigens? Voor als je het geluid via de tv wilt laten afspelen in plaats van via de speakers? In dat geval kun je ook een simpele analoge stereo uitgang gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover voor jullie uitleg.
ShittyOldMan schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:46:
[...]
Dat klopt, anders had er een dolby digital encoder in moeten zitten, dat kost geld.

[...]
Versterkers zullen geen pcm input omzetten naar dolby digital optische output, dat is ook niet nodig lijkt me, als de versterker het maar gewoon kan afspelen over de speakers.
Ja dat bedoelde ik eigenlijk, dat ze het dus kunnen afspelen. Dus DD/DTS decoderen kunnen al die apparaten wel (maar DD/DTS HD kunnen ze dan weer niet allemaal zoals die Sony). Maar voor het coderen is gewoon een duurdere chip nodig.

Overigens, heeft de PS3 dus een dolby digital encoder om over de optische uitgang geluid te leveren?
[...]
Die sony kan inderdaad niet zoveel, niet kopen dus.
Nee inderdaad. Alles wat ik nodig heb kan hij niet. Eigenlijk zijn dus de belangrijkste de bovenste twee dingen uit de tabel: DTS HD / DolbyTruHD / Dolby Digital+ en LPCM (2ch / 5.1ch / 7.1ch) thru HDMI™, want die zitten altijd op Blueray. En de PS3 levert altijd die LPCM. Goed begrepen?

En verder is het dus niet goed dat hij niks met het geluid van de HDMI doet.
Waar je op moet letten is dat de reciever ook dts hd en dolby hd kan decoderen. Dan kan het de rest vaak ook wel.
[...]
Nog iets wat ik niet begrijp: Dolby HD en DTS HD zijn dus de 'HD' opvolgers van Dolby Digital en DTS. Betekent dit dus mooier geluid? En voor een versterker van ongeveer 300 euro met behoorlijke speakers, maakt dit verschil t.o.v. DD 'gewoon'? En kan dit 'HD geluid' dus alleen via HDMI verzonden worden (alle versies?), maar niet via Coax of optisch?

En dan hebben we nog PCM (eigenlijk LPCM lees ik op Wikipedia). Waarom is dit eigenlijk zo goed? Hoe kan het ongecomprimeerd beter zijn dan DD/DTS HD?

En wat betreft de HDMI aansluiting op mijn computer: wat gaat daar voor geluid doorheen? Als ik bijvoorbeeld een HD film afspeel (mkv formaat) of muziek luister of een spelletje doe? Of ligt dat aan de stuurprogramma's van m'n videokaart (geluidchip voor HDMI zit op m'n videokaart - zo eentje van ATI)?

Maar goed ik ga intussen een versterker zoeken die wel goed is in de prijsklasse van 300 euro van die andere merken, o.a. Denon, Onkyo, Marantz en daar in ieder geval op letten.
[...]
Het doorsturen van geluid via hdmi zou ik zo niet weten. Waarom zou je het willen overigens? Voor als je het geluid via de tv wilt laten afspelen in plaats van via de speakers? In dat geval kun je ook een simpele analoge stereo uitgang gebruiken.
Nee ik bedoelde niet HDMI repeaten, was een foutje. Ik bedoel: optie 2 werkt dus niet als je versterker zelf niet het geluid van de HDMI kan afspelen. Maar volgens Sevenhunt moeten er toch versterkers zijn die dit voor een redelijke prijs wel kunnen.

• ShittyOldMan
Overigens, heeft de PS3 dus een dolby digital encoder om over de optische uitgang geluid te leveren?
Dit weet ik niet zeker, maar vermoed van wel. (kan iemand dit bevestigen?). Nu wil het zo zijn dat DD HD en DTS HD beide zijn opgebouwd om compatible te zijn met de 'klassieke' DD en DTS. Een DTS HD signaal bestaat uit de oude DTS plus de HD informatie. Het is dus voor een apparaat vrij makkelijk om de oude DTS over spdif uit te sturen. DD HD werkt iets anders, maar hier is iets vergelijkbaars in de specificatie opgenomen. Voor LPCM is er geen backwards compatability, maar ik vermoed dus dat de ps3, en elke andere bluray speler, dit kan terugbrengen tot de oude dolby digital. Maar wederom, pin me er niet op vast, ik heb geen bluray speler of ps3.
Nee inderdaad. Alles wat ik nodig heb kan hij niet. Eigenlijk zijn dus de belangrijkste de bovenste twee dingen uit de tabel: DTS HD / DolbyTruHD / Dolby Digital+ en LPCM (2ch / 5.1ch / 7.1ch) thru HDMI™, want die zitten altijd op Blueray. En de PS3 levert altijd die LPCM. Goed begrepen?
De ps3 kan alle formaten lezen en zelf omzetten naar 8 kanaals LPCM over HDMI. Het grote voordeel is dat je dan ook een versterker kunt gebruiken zonder DD HD en DTS HD decoders, maar die wel overweg kan met LPCM via HDMI. Zo heb ik op m'n werk een Denon versterker zonder HD decoders, maar met HDMI (1.1 of 1.2 ofzo). Hier staat een ps3 op aangesloten en alle formaten werken.
En verder is het dus niet goed dat hij niks met het geluid van de HDMI doet.
Zo te lezen niet nee.
Nog iets wat ik niet begrijp: Dolby HD en DTS HD zijn dus de 'HD' opvolgers van Dolby Digital en DTS. Betekent dit dus mooier geluid? En voor een versterker van ongeveer 300 euro met behoorlijke speakers, maakt dit verschil t.o.v. DD 'gewoon'? En kan dit 'HD geluid' dus alleen via HDMI verzonden worden (alle versies?), maar niet via Coax of optisch?
Het kan inderdaad enkel via hdmi. Theoretisch is het beter ja, of je het in praktijk merkt verschilt per persoon, per set en per filmmix. Ik ben zelf altijd al prima tevreden geweest met de oude formaten, maar als ik nu een nieuwe receiver zou kopen wordt dat in ieder geval een met nieuwe formaten.
En dan hebben we nog PCM (eigenlijk LPCM lees ik op Wikipedia). Waarom is dit eigenlijk zo goed? Hoe kan het ongecomprimeerd beter zijn dan DD/DTS HD?
Het is goed omdat het niet gecomprimeerd is zoals de oude DTS en DD. Het is verder net zo goed als DD/DTS HD, met als nadeel dat bijv bij DTS HD ook het oude formaat zit verwerkt voor de mensen die geen HD hebben.
En wat betreft de HDMI aansluiting op mijn computer: wat gaat daar voor geluid doorheen? Als ik bijvoorbeeld een HD film afspeel (mkv formaat) of muziek luister of een spelletje doe? Of ligt dat aan de stuurprogramma's van m'n videokaart (geluidchip voor HDMI zit op m'n videokaart - zo eentje van ATI)?
Dat zal aan de drivers liggen. Het wordt er niet echt makkelijk op hè :)
Maar goed ik ga intussen een versterker zoeken die wel goed is in de prijsklasse van 300 euro van die andere merken, o.a. Denon, Onkyo, Marantz en daar in ieder geval op letten.

[...]

Nee ik bedoelde niet HDMI repeaten, was een foutje. Ik bedoel: optie 2 werkt dus niet als je versterker zelf niet het geluid van de HDMI kan afspelen. Maar volgens Sevenhunt moeten er toch versterkers zijn die dit voor een redelijke prijs wel kunnen.
Met dus als mogelijkheid, zoals op m'n werk, om een ouder of goedkoper type te vinden welke met LPCM via HDMI overweg kan zonder HD decoders aan boord te hebben. Maar dit raad ik niet aan. Bij ons hadden we gebalanceerde XLR (pro audio) uitgangen nodig en kon het niet anders.

Naja, een lang verhaal, het is nu allemaal wat ingewikkeld nu hdmi in de overgangsfase zit. Nu dus ook videokaarten met geluid overweg kunnen komen we steeds een stap verder, dat was een half jaar geleden ook een gedonder met geluid.

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:16
De PS3 heeft een eigen decoder, ook voor de hd formaten.

De receiver die je koopt hoeft dus geen hd decoder te hebben, aangezien de PS3 dit voor je doet en dat als LPCM doorstuurt.
Dan hoeft de receiver dus alleen maar naar de boxen door te sturen en niets meer te decoden.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 07:47

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 23:53:
Bij de meeste moderne receivers met HDMI aansluiting kun je zowel beeld als geluid via HDMI sturen.
[..]
Hier zou ik toch een heel groot vraagteken bij zetten. De meeste HDMI receivers doen namelijk alleen maar aan HDMI-passthrough. Het is echt wel een punt dat je moet controleren. En met controleren bedoel ik zelf in de specs kijken. Mocht je je laten informeren in een winkel, laat dan ondanks wat de verkoper zegt even een HDMI bron op de versterker aansluiten met alleen een HDMI-kabel en luister of het geluid ook daadwerkelijk uit de speakers komt.

Bij de BCC iets dergelijks gehad. Ik vroeg of de versterker het HDMI alleen maar doorstuurde of er zelf ook daadwerkelijk iets mee deed en dan met name het geluid. Mevrouw beweerde bij hoog en laag dat alle versterkers dat deden. Toen ik er een paar aanwees die dat zeker niet deden, ontkende ze dat nog steeds. Na lang aandringen heeft ze een Blu-rayspeler erbij gepakt, die alleen met HDMI aangesloten, en hey presto: geen geluid. En ze bleef maar beweren dat het dan aan de instellingen zou liggen. Maar ook met handleiding kwam ze er niet uit. Ben maar weggegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zitten kijken welke versterkers HDMI audio hebben. Inderdaad zoals meermaals gezegd zijn er bij de meeste merken wel modellen te vinden die wel HDMI hebben maar niks met de audio doen. Bij sommige andere merken hebben de lagere modellen helemaal geen HDMI.

Toch vind ik het makkelijker om te kijken naar DTS DD HD audio, want dan zit er zowieso HDMI geluid op. Dan betaal je wel weer wat meer, maar dan heb je tenminste ook voor de toekomst eventueel de mogelijkheid nog om HD audio te decoderen. Deze versterkers hebben in ieder geval HD (en dus HDMI audio processing):

Denon AVR 1909 / AVR 789 en alle hogere modellen met zelfde aantal cijfers
Onkyo TX-SR507 / TX-SR607 / TX-SR577 / TX-SR606 / TX-SR706
Marantz SR5003 / SR6003
Integra DTR-5.9 / DTR-6.9
Pioneer VSX-819H / VSX-919AH / VSX-1019AH / VSX-1018AH-K
Yamaha HTR-6240 / HTR-6250 / HTR-6260 / HTR-6160 / HTR-6180 / RX-V663 / RX-V565 / RX-V665 / RX-V765

Nu vind ik 400 euro voor mij wel zo'n beetje het maximum, dus dit zijn meestal de eerste modellen uit het rijtje.

Ook zitten er bij versterkers die HD audiodecodering hebben vaak nog betere functies op zoals upscaling van je apparaten (s-video of component) naar 1080p. Zo'n versterker kan dat geloof ik beter dan je TV zelf.

Verder zit er vaak 'room correction' op. Dan krijg je een microfoontje erbij zodat het apparaat zelf de speakerkanalen aan kan passen. En mogelijkheden om het volume aan te passen afhankelijk van de geluidssterkte. Je hebt dan een gelijkmatiger volume, want bij harde stukken gaat het volume omlaag en bij zachte stukken omhoog zodat je stemmen e.d. toch nog kunt verstaan. Dit spreekt mij wel aan, omdat ik ook nog buren heb.
Hiervoor hebben verschillende merken verschillende opties:
-Denon, Onkyo, Marantz, Integra: Audyssey Dynamic Volume, Dynamic EQ/2EQ
-Yamaha: YPAO
-Pioneer: MCACC

Die Audyssey is volgens mij het meest uitgebreid, want die andere van Yamaha en Pioneer doen niet aan volumeregeling (?)

Ik heb ook al naar speakers gekeken. Wat vinden jullie van deze:
http://www.jbl.com/home/p...on=EUROPE&cat=HCS&ser=SCS
Ik krijg er een goede aanbieding voor. Is dit genoeg kwaliteit voor zo'n versterker?

Ik ga binnenkort maar eens shoppen met m'n lijstje erbij.

Verwijderd

Topicstarter
Er is nog iets wat ik niet snap. Hebben alle versterkers met analoge videoingangen wel upscale mogelijkheden? Bij de duurdere modellen staat vaak Faroudja 1080p upscaling of dergelijke marketingpraat. Maar alle versterkers met HDMI moeten toch wel upscalen om het over HDMI te kunnen versturen? Dan kan ik namelijk mijn Tele2 digitale TV kastje erop aansluiten. Mijn TV zelf vind ik het namelijk niet zo goed weergeven.

Als de versterker dan uit staat, wordt het beeld (van TV of PS3 of PC) dan nog wel doorgegeven door de versterker? Ik las dat bij de Denons de upscaling dan nog steeds werkt. Is dat bij alle versterkers zo?

Tweede vraag: veel versterkers hebben een heleboel composiet ingangen en maar een component ingang. En de allernieuwste modellen hebben geeneens s-video meer. Waarom is dit? Component en s-video zijn toch veel beter dan composiet? Mijn Tele2 kastje heeft geloof ik geen component dus moet ik het met composiet aansluiten?

En ten derde: is die speakerset JBL SCS 200.5 een beetje behoorlijk? (zie link vorige post)

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:16:

En ten derde: is die speakerset JBL SCS 200.5 een beetje behoorlijk? (zie link vorige post)
Je koopt een leuke receiver (voor aardig wat geld; nooit mis als je voor de toekomst koopt) maar geeft weinig uit aan de speakers. Je receiver kan veel meer aan lijkt mij. Die JBL's ken ik verder niet hoor, kijk alleen even naar de prijs. Ik zou daar meer budget voor vrij maken zodat je ook echt nut hebt van een leuke receiver. Overigens ben ik geen audiofiel ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:16:
Er is nog iets wat ik niet snap. Hebben alle versterkers met analoge videoingangen wel upscale mogelijkheden? Bij de duurdere modellen staat vaak Faroudja 1080p upscaling of dergelijke marketingpraat. Maar alle versterkers met HDMI moeten toch wel upscalen om het over HDMI te kunnen versturen? Dan kan ik namelijk mijn Tele2 digitale TV kastje erop aansluiten. Mijn TV zelf vind ik het namelijk niet zo goed weergeven.
Volgens mij is het zo dat sommige apparaten alleen analoog naar HDMI upscalen, andere upscalen ook HDMI naar 1080p. Andere doen helemaal niks met video, maar repeaten het beeld alleen maar met als enige voordeel dat je kunt switchen/schakelen tussen de aangesloten apparaten. Geldt ook voor audio, zoals eerder gemeld. Dit betekent ook dat als je iets analoog aansluit je het ook met dezelfde soort verbinding op je TV aan moet sluiten. Het is misschien handiger om dan maar gelijk je analoge apparaten met je TV te verbinden. Ook omdat dat minder verbindingen heeft en dus betere kwaliteit (bij HDMI maakt dat niet uit omdat het digitaal is). Eventueel kun je dan wel nog van je TV een audioverbinding leggen naar je receiver.

Dus wat de verschillende soorten receivers zijn komt hier op neer:

- HDMI passthrough: video en audio repeat: doet verder niks met audio en video, verwerken het niet en spelen het ook niet af. Dus je moet geluid apart aansluiten op je receiver. Analoog beeld moet ook apart aangesloten worden. <kabel hel> :o
- HDMI video repeat, audioverwerking: Doet niks met video, speelt wel audio af. Analoog beeld moet apart aangesloten worden.
- HDMI video- en audioverwerking: Kan analoge beeldsignalen omzetten in digitaal. Je kiest dan een resolutie voor je HDMI uitgang waarop alles wordt uitgezonden (ook lagere input HDMI signalen worden omhoog geschaald). Bij deze (duurdere) receivers krijg je meestal ook een on-screen beeld met informatie die ook op het receiverdisplay te vinden is.

En voor het type audio dat ze dan ondersteunen (codecs) zijn ook enorme verschillen. Kijk hier maar eens:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=738511
Als de versterker dan uit staat, wordt het beeld (van TV of PS3 of PC) dan nog wel doorgegeven door de versterker? Ik las dat bij de Denons de upscaling dan nog steeds werkt. Is dat bij alle versterkers zo?
Sommige Denons hebben dit. Of andere het ook hebben weet ik niet. Dat vind ik altijd nog een voordeel van alles wat analoog is direct op je TV aansluiten: het werkt gewoon ook zonder receiver, voor als je even geen surround geluid wilt. Analoge apparaten hebben meestal toch geen 5.1 geluid.
zie: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1137578
Tweede vraag: veel versterkers hebben een heleboel composiet ingangen en maar een component ingang. En de allernieuwste modellen hebben geeneens s-video meer. Waarom is dit? Component en s-video zijn toch veel beter dan composiet? Mijn Tele2 kastje heeft geloof ik geen component dus moet ik het met composiet aansluiten?
Waarom s-video verdwijnt vraag ik me ook af. Maar zoals ik zei moet je misschien maar je set top box op je TV aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2009 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tom schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:34:
[...]
Je koopt een leuke receiver (voor aardig wat geld; nooit mis als je voor de toekomst koopt) maar geeft weinig uit aan de speakers. Je receiver kan veel meer aan lijkt mij. Die JBL's ken ik verder niet hoor, kijk alleen even naar de prijs. Ik zou daar meer budget voor vrij maken zodat je ook echt nut hebt van een leuke receiver. Overigens ben ik geen audiofiel ;)
Ik heb ze toch maar alvast gekocht voor 165 euro. Eerst kostten ze wel 300 euro. En voor die prijs kan ik later misschien de front speakers vervangen door betere. Dan kan ik de fronts als achtersurrounds gebruiken :) Is dat eigenlijk wel mogelijk of aan te raden? Compenseert je versterker ook voor verschillende soorten boxen?

Nu nog een versterker uitzoeken. En vooral zoeken waar ze te vinden zijn. Die dingen zijn toch niet zo goed verkrijgbaar als die home cinema sets.

Ik ben nu wel genoeg op de hoogte van alle beslissingsperikelen rond het kopen van een versterker. Is dit niet iets wat bovenaan het forum in een FAQ kan worden gezet of zo? Ik zie namelijk wel vaker dit soort vragen langskomen. Ik wil wel een uittrekseltje maken a.h.v. dit topic...
Pagina: 1