Ik heb een PS3 en een HTPC met HDMI aansluiting en een TV (LG 37LF65) met aansluitingen:
Ingang: 2x HDMI
Uitgang: 1x optisch
Deze wil ik nu gaan verbinden met een versterker met 5.1 speakers: deze moet ik nog kopen, dus is wat betreft aansluitingen nog helemaal open.
Mijn mogelijkheden om de PS3, HTPC en TV aan te sluiten met de nieuw te kopen versterker zijn denk ik:
(I) Ik kan de PS3 en HTPC aansluiten op de TV met HDMI en vervolgens via de optische uitgang het geluid naar de versterker.
(II) Ik kan de PS3 en HTPC aansluiten op de versterker met HDMI welke vervolgens het beeld doorgeeft aan de TV met een derde HDMI kabel
(III) Andere combinatie zonder HDMI met coax/ optische kabels
Het eerste (I) lijkt me handig want dan kan ik met de afstandsbediening van de TV de HDMI ingang selecteren en het geluid gaat dan via optisch naar de versterker. De versterker hoef ik dan alleen maar aan te zetten.
Bij (II) is het 'omgekeerd' aangesloten en heb ik dan alleen de afstandsbediening van de versterker nodig om mijn beeld en geluid (PS3 of HTPC) te selecteren.
Wat is beter van de twee opties of zijn ze allebei fout? En werkt het überhaupt wel?
Ik heb dus de volgende vragen:
Ingang: 2x HDMI
Uitgang: 1x optisch
Deze wil ik nu gaan verbinden met een versterker met 5.1 speakers: deze moet ik nog kopen, dus is wat betreft aansluitingen nog helemaal open.
Mijn mogelijkheden om de PS3, HTPC en TV aan te sluiten met de nieuw te kopen versterker zijn denk ik:
(I) Ik kan de PS3 en HTPC aansluiten op de TV met HDMI en vervolgens via de optische uitgang het geluid naar de versterker.
(II) Ik kan de PS3 en HTPC aansluiten op de versterker met HDMI welke vervolgens het beeld doorgeeft aan de TV met een derde HDMI kabel
(III) Andere combinatie zonder HDMI met coax/ optische kabels
Het eerste (I) lijkt me handig want dan kan ik met de afstandsbediening van de TV de HDMI ingang selecteren en het geluid gaat dan via optisch naar de versterker. De versterker hoef ik dan alleen maar aan te zetten.
Bij (II) is het 'omgekeerd' aangesloten en heb ik dan alleen de afstandsbediening van de versterker nodig om mijn beeld en geluid (PS3 of HTPC) te selecteren.
Wat is beter van de twee opties of zijn ze allebei fout? En werkt het überhaupt wel?
Ik heb dus de volgende vragen:
- Komt er uit de optische uitgang op de TV wel 5.1 geluid van de laptop/PS3?
- Ik denk niet dat het 'doorsturen' van audio via optisch (mogelijkheid I) of beeld via HDMI (mogelijkheid II) uitmaakt qua kwaliteit, want het blijft toch digitaal?
- En is het wel de bedoeling van HDMI aansluitingen op versterkers om het beeld 'door te sturen' en het geluid van HDMI weer te geven? Bij dit topic Digitale surround receiver + 5.1 speakers zie ik bijvoorbeeld dat de Onkyo versterkers niets met de audio doen, daar moet je dat apart aansluiten zoals (III). Dat wil ik dus niet, al is het maar omdat ik daar geen kabels voor heb en HDMI lijkt me beter i.v.m. 1.3a specificatie waar allemaal betere functies op zitten en de mogelijkheid voor HD geluid.
[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 31-03-2009 19:12 . Reden: snip ]