Ik heb de FIT nu precies een maand, dus het word tijd voor een verdict.
Door omstandigheden ( TV in de reparatie ) staat mijn fit al die tijd als main computer hier te draaien en ik moet zeggen dat hij daar een beetje underpowered voor is. Je kan de fit het beste verglijken met een pentium 3 wat power en grafisch betreft. Dat wil zeggen dat in principe alles werkt wat voor dat soort computers geschreven is.
Ook software en games dat tot 2002 is gemaakt loopt prima.
Heelaas is het zo, dat sinds computers steeds sneller zijn geworden, dat men het bij het programeren van nieuwere software niet zo nauw neemt wat optimalisatie betreft, en dat is dus ook de reden waarom nieuwere software niet zo lekker op dit bakkie loopt. Ik heb het zelfs geflikt om op de fit een videootje te editen met de nieuwste AVS editor, en dat trekt ie maar net. Eigenenlijk werkt dat niet echt lekker Oudere software werkt dan weer een stuk vloeiender, maar ja, die codecs zitten daar weer niet in.
Het probleem is bij de fit ook dat het een OEM bak is, ik bedoel daarmee dat je zelf maar moet zorgen dat je software dr op loopt en dat betekend dat ook de drivers niet perse optimaal zijn aangepast voor de fit.
Zo zijn er bijvoorbeeld mediaspelers zoals die van archos waar flash allang hardwarematig op gerenderd word omdat de software daar speciaal voor geschreven is. Dat is dus bij de fit niet zo.
Op zich werkt youtube wel, maar als de filmpjes te scherp zijn, of er overlays boven op liggen ( de textblokjes) Dan wil t allemaal niet full frame meer lopen. Dat hindert ook andere programma's Het is een wereld van verschil als je een film of een ander programma draait terwijl op de achtergrond de explorer aanstaat met youtube of niet. Als je alleen al je tab met youtube of nederland24 of een ander flash draaiende site uitzet dan loopt de rest een stuk vloeiender dus.
Nederland24 loopt eigelijk perfect. Maar ook hier, draait er een andere flashapplicatie in een andere tab, dan krijgt nederland24 problemen. het word traag en hij gaat constand herladen.
Een fitpc met een dual core atom zou helemaal toppie zijn ( dan gebruikt ie nog steeds maar 8 watt of zo, en die 2de core kan ook nog eens uit als ie alleen download, snachts) Dan draait eigenlijk alles wel.
Nou is dat bij een mediaspeler zo dat je meestal maar een site per keer kan bekijken, het is of/of. Maar bij de fit heb je de neiging alles open te laten staan.
Ondertussen heeft intel al een nieuwe SOC uitgebracht op basis van de atom.
nieuws: Intel introduceert Atom CE4100-soc voor tv's en mediaspelers
Dat is eigelijk hetzelfde principe van de FIT, maar dan als inbouw voor in een TV. Nou maar hopen dat je de computerhardware kan laten draaien terwijl de rest van je TV hardware uit staat en dan heb je in principe een mooie server/downloadbak in huis. Het verschil met de fit zal de toegepaste software zijn waardoor alles wat vloeiender zal draaien, hoewel ik me kan voorstellen dat er een aantal limieten wat openstaande tabs en dergelijke zllen zijn.
Het zou fijn zijn als compulab een eigen linux based mediacenter software voor de fit zou schrijven. Ik weet niet hoe groot de fanbase van dit ding is, maar dat zou echt de killerapp voor dit ding zijn.
Voor de rest een leuke computer die heel weinig gebruikt en ook stabiel is als je niet te zware software draait. De mijne heeft nu een maand 24/7 gedraaid en ik reset m gemiddeld om de 3 dagen, maar dat komt omdat ik behoorlijk wat programmas en tabs aan heb staan altijd. Eigenlijk net zoveel als op een normale computer en t zijn meestal de zware flashapplicaties die m dan de das om doen. Als je die wat verstandig gebruikt dan lijkt me dat ie gewoon 24/7 kan draaien zonder resets.
Een voorbeeldje, op dit moment staat aan: Firefox met 4 tabs open, waaronder youtube en tweakers.( ik tik dit dus op de fit nu) MSN messenger, Daemon tools. Free downloadmanagger is 4 torrents aan t downloaden, AVIR anitvirus, VLC player en Paint shop pro 7. dat loopt lekker, maar zou ik nu nog een tab met bv Nederland24 openzetten dan gaat de FIT zweten en moet er iets uit. Met aan bedoel ik idle maar als ik nu vlc een mkv film laat afspelen loopt dat vloeiend in full screen. En dat allemaal op een standaard XP configuratie zonder tweaks op een computer met een gemiddeld verbruik van 6 W:)
Daarnaast heb ik t probleem dat als ik te veel torrents teglijk download en teglijk internet dat mn verbinding wegvalt, maar dat probleem ken ik ook van andere computers dus dat is niet een specifiek FIT probleempje.
Dan is een reset noodzakelijk, daarna doet internet t weer.
Je zou kunnen zeggen, 300 euro voorde fit is swel een beetje duur, maar zie t zo, als je in de FIT in plaats van een p3 of p4 24/7 aan hebt staan, dan heb je die prijs er na een maand of 8 al uit. Zoveel minder electra verbruikt ie. Het scheelt je echt 400 euro per jaar aan je energiekosten dus.
Aan de andere kan komen er steeds meer standalone mediaplayers op de markt met internet functionaliteit. Daar is de software dus op maat gemaakt en die zijn meestal nog geodkoper dan de fit zelf. Maar een spelletje als Max Payne kan je dan wel vergeten.
[
Voor 13% gewijzigd door
verleemen op 26-09-2009 11:00
]