Hoe lang geld in oude auto stoppen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

!null schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:06:

@Vis, is die koppakking naar de kl*te gegaan van 1 keer oververhitten?
Nou... de koppakking is niet kapot gegaan voor zover we konden zien.. maar een nieuwe is wel haast noodzakelijk als je hem eenmaal eraf hebt gehaald, en ik zeg niet dat de koppakking niet geleden heeft onder de hitte..

Het is gebeurd op de snelweg, waarschijnlijk had ik te weinig koelvloeistof, en de temp sensor heeft het zich begeven waardoor ik het niet merkte.. :'(
Op een gegeven moment TOK en de koelvloeistof resevoir sprong, was dus aan het koken... Maar we zagen in de slangen ook allemaal vieze bruine modderachtige sporen..
De vorige eigenaar was de schuldige, want ik had hem nog geen 2 maanden!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wok schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 12:25:
[...]

ZX zei je? Dan heb je volgens mij dus ook gewoon een torsieas achter zoals veel andere PSA-modellen van die tijd. Het lijkt erop dat de lagers van de draagarmen ingelopen zijn (bekend euvel van een dergelijke constructie).
De ADAL's ja. Een ZX heeft een torsieas. Briljante constructie en geweldig bochtengedrag, maar je moet niet hard achteruitrijden en de handrem aantrekken, dan eindigen je achterwielen onder de voorpassagiers.
De draagrubbers zijn dus al vervangen. Het is me nog niet opgevallen dat de wielen //--\\ staan, maar ik heb er dan ook nog niet specifiek naar gekeken.
En het helpt ook niet dat ik mijn auto normaliter achteruit inparkeer en dus alleen de voorkant zie als ik aan kom lopen.
!null schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:06:
@Maassluip: Wat is een ZX? Ik denk dan aan een 300ZX maar dat is het vast niet.
Citroën ZX. Helaas geen 300ZX nee. :'(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Vis schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:03:
Slooppremie zal niet veel zijn, misschien 100 euro.. omdat het een auto is van 97...

Een vriend van me die automonteur is heeft de hele motor uit elkaar gehaald (kop etc) en samen met een collega van hem gekeken of het de moeite waard zou zijn..

Hij zei dat het niet de moeite waard zou zijn, omdat de auto zoveel hitte heeft moeten verdragen dat er geen garantie zou zijn dat het de volgende keer weer zou gebeuren... :s
Dat klinkt anders dan "geen schade"

Maaarrr als vrienden van je hem uit elkaar gehaald hebben, willen zij dan ook spruitstuk/thermostaat erop schroeven?

Pakking kost een paar tientjes; de andere onderdelen vast wat meer... (zie ze niet op hbase.nl staan)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
@Vis, ok, maar het klinkt wel alsof het vrij goed wel weer in elkaar te zetten is, hoeft allemaal niet zo duur te zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

en die vieze slangen dan? ook allemaal nieuw?
resevoir ook nieuw (of bij de sloop kijken)

spruitstuk (wat van plastic is) zit op de kop.. dat was een beetje gaan smelten door de hitte..

pff vind het maar lastig...

er is zoveel over te zeggen, maar ik neem aan dat ze beide (mn vriend) en daar de collega van, niet voor niets zeggen dat het onbegonnen werk is om te laten repareren..

[ Voor 28% gewijzigd door Vis op 21-07-2009 13:56 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
Als de kop en de motor zelf niet stuk zijn zou je de beschadigde delen gewoon van de sloop kunnen halen in combinatie met een nieuwe koppakking. Evt ander alternatief is een hele vervangende motor. Alhoewel die auto het misschien niet waard is, krijg je nu niks voor je auto terug en moet je voor veel meer geld dan je reparatie een vervangend exemplaar halen. Een Ibiza is niet een vreemde auto, al helemaal niet omdat VW die onderdelen ook gewoon in de golfjes en de polo's drukt, de sloop zou dus voldoende onderdelen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Maasluip schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:45:
[...]

Je had er natuurlijk ook een setje 195/50 of 185/55 onder kunnen laten leggen.
Ik heb een paar jaar geleden ook (originele ZX 16V) velgen onder gelegd, maar no way dat ik ook de daarbij behorende 195/50 banden hoef. Lekker op 185 gebleven.

Mijn ZX begint trouwens wat krakende geluidjes te maken uit de achterkant. Ofwel de ophanging (waar 35.000km geleden al nieuwe rubbers onder gekomen zijn) of het achterwiel ligt niet helemaal vast. Waarschijnlijk het eerste, dus bij 236.000 km komt weer de vraag: nieuwe kopen of repareren.
Ik wil eigenlijk het laatste, want de auto bevalt me nog altijd geweldig.
195 breed was ook een optie, maar die was niet leverbaar in 45 hoog, aangezien er standaard 13 inch, 165 breed en 70 hoog onder ligt en ik nu op 45 breed rij, loopt 50 en 55 en hoger aan...

195 was niet leverbaar op dat moment en 205 oogt wat beter, maar goed, tja. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Helaas vandaag weer voor 600 euro moeten verspijkeren; maar ja, wat koop je 'beter' voor 600 euro..
het wordt een beetje een never ending story zo..

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met auto's van onder de 1000 euro kun je soms jaren rijden, soms niet eens een week. Met dit soort gezanik kan een nieuwere auto wel lonen. Nieuwe auto's schrijven keihard af, maar als jij een auto van meer dan 6 jaar oud ofzo koop, voor laten we zeggen 3 tot 4K een goeie koopt (met ook een betrouwbare reputatie) en niet te veel km's heeft gelopen (bijvoorbeeld tussen 100dkm en 150dkm) dan heb je dus wel iets meer moeten investeren maar kun je verder jaren probleemloos rijden in een fatsoenlijke auto.
Al die goedkope auto's weerhouden je er soms van om wat nieuwers te kopen, omdat het geld de hele tijd in die bodemloze put gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het is voor mij nu aan de orde: mijn Opel Astra CDX 2.0i 16v heeft nét teveel schade om nog rendabel re repareren en te verpatsen.

Eens kijken hoe ik 'm kwijt ga raken.

Eén of andere idioot op een ministerie ergens heeft namelijk bedacht dat de slooppremie-regeling opgaat voor auto's van maximaal 1995, terwijl we inmiddels niet meer kin 2009 maar in 2010 leven en je zou zeggen dat het een leeftijd van de auto is die de sloopbaarheid bepaalt, en niet een absoluut bouwjaar. :(

K*tambtenaren.

[crosspost]

Helaas pindakaas, schade. Genoeg om vrijwel total-loss te verklaren. Je ziet het niet, maar de schade wordt geschat op bijna €2.000.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2u5t6o7.jpg

Dat wordt een andere dus. Repareren wordt niet dekkend bij verkoop, dus ik ga 'm maar met schade doorverkopen ;(

En dan een ander karretje ervoor in de plaats. Eindelijk een nieuwe(re). Een 'geluk' bij een ongeluk...

[ Voor 33% gewijzigd door Ramzzz op 29-01-2010 13:44 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Wat is er 'achter de schermen' allemaal kapot dan, dat de schade op €2K geraamd wordt?

Afgaand op de foto's zou ik zeggen: ff langs de sloop voor twee lampen, grilletje en bumpertje. Rijd je weliswaar met een Astra 'Benneton' :+ maar dan kun je nog wel ff doorhobbelen :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Laatst online: 06-06 15:41
!null schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:39:
Met auto's van onder de 1000 euro kun je soms jaren rijden, soms niet eens een week. Met dit soort gezanik kan een nieuwere auto wel lonen. Nieuwe auto's schrijven keihard af, maar als jij een auto van meer dan 6 jaar oud ofzo koop, voor laten we zeggen 3 tot 4K een goeie koopt (met ook een betrouwbare reputatie) en niet te veel km's heeft gelopen (bijvoorbeeld tussen 100dkm en 150dkm) dan heb je dus wel iets meer moeten investeren maar kun je verder jaren probleemloos rijden in een fatsoenlijke auto.
Al die goedkope auto's weerhouden je er soms van om wat nieuwers te kopen, omdat het geld de hele tijd in die bodemloze put gaat.
precies, en daarom heb je geen kans om te sparen voor die auto van 4K...
vicieuze cirkel, waardeloos :(

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Wok schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:02:
Wat is er 'achter de schermen' allemaal kapot dan, dat de schade op €2K geraamd wordt?

Afgaand op de foto's zou ik zeggen: ff langs de sloop voor twee lampen, grilletje en bumpertje. Rijd je weliswaar met een Astra 'Benneton' :+ maar dan kun je nog wel ff doorhobbelen :)
Vermoedelijk ga ik nog wel even lang een beunhaas. de Opeldealer was wel erg gretig om hem af te schrijven.

Ze hopen blijkbaar op merkentrouw. _O-

Maar vermoedelijk vertilatormotor, misschien de radiator, en het koetswerk moet even optisch opgefluft.

Ik vond €1900 schade ook wel erg veel.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Belangrijkste is dat ie niet krom is, de rest is makkelijk te vervangen. En ik zou niet weten waarom je uberhaupt nog naar een dealer zou gaan met zo'n Astra. Die is alleen maar duur en schrijft hem (mede daardoor) snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat zijn inderdaad wel dingen die je wel in een middag zelf kan vervangen. Mijn astra is inmiddels 18 jaar oud en loopt motorisch nog helemaal prima (met 180K op de teller). Het is imo een wagen die nog vrij lang mee kan gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 29-01-2010 14:38 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

!null schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:31:
Belangrijkste is dat ie niet krom is, de rest is makkelijk te vervangen. En ik zou niet weten waarom je uberhaupt nog naar een dealer zou gaan met zo'n Astra. Die is alleen maar duur en schrijft hem (mede daardoor) snel af.
Klopt, maar ik had nog geen tijd om er iets mee te doen, sinds woensdagmiddag. ;)
Standeman schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:38:
Dat zijn inderdaad wel dingen die je wel in een middag zelf kan vervangen. Mijn astra is inmiddels 18 jaar oud en loopt motorisch nog helemaal prima (met 180K op de teller). Het is imo een wagen die nog vrij lang mee kan gaan.
Die van mij heeft nog geen 143.000 op de teller. Ik kreeg 'm met 42.000.

We wilden hem gewoon oprijden, maar investeren in een op te rijden auto is een beetje waanzin.

Zeker als je 'm om te beginnen al gekregen hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Ramzzz schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:19:
Maar vermoedelijk vertilatormotor, misschien de radiator, en het koetswerk moet even optisch opgefluft.
Zo maak je toch geen prijsopgave?
En optisch opfluffen is bij een auto van die leeftijd ook niet heel hard nodig en zeker niet zo duur.

Waarschijnlijk hebben bumper en koplamp de klap vooral geabsorbeerd en is er met de radiator weinig aan de hand.

Waarschijnlijk is het voorfront (pleonasme, maar iedereen noemt de plaat achter de grille waar koplampen en radiator aan hangen) een beetje krom, maar dat hoeft niet heel ernstig te zijn. Als hij nu 'scheel kijkt', dus met lichtbundels die naar elkaar toe lopen, moet je dat front misschien rechttrekken, maar met wat afstelwerk van koplampen is dat ook wel te doen. Dat was na mijn kleine ongelukje van laatst ook snel geregeld.

Kortom: even goed kijken wat er nou daadwerkelijk kapot is, want de kans is groot dat het nogal meevalt.
En mocht je per se e.e.a. optisch willen opfluffen is dat met tweedehands onderdelen redelijk goedkoop te doen. Ik had een motorkap+grille+bumper in de juiste kleur voor 110 euro :)

[ Voor 46% gewijzigd door dreamscape op 29-01-2010 15:02 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Ramzzz schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:43:
Het is voor mij nu aan de orde: mijn Opel Astra CDX 2.0i 16v heeft nét teveel schade om nog rendabel re repareren en te verpatsen.

Eén of andere idioot op een ministerie ergens heeft namelijk bedacht dat de slooppremie-regeling opgaat voor auto's van maximaal 1995, terwijl we inmiddels niet meer kin 2009 maar in 2010 leven en je zou zeggen dat het een leeftijd van de auto is die de sloopbaarheid bepaalt, en niet een absoluut bouwjaar. :(

K*tambtenaren.

[crosspost]

Helaas pindakaas, schade. Genoeg om vrijwel total-loss te verklaren. Je ziet het niet, maar de schade wordt geschat op bijna €2.000.

[afbeelding]

Dat wordt een andere dus. Repareren wordt niet dekkend bij verkoop, dus ik ga 'm maar met schade doorverkopen ;(

En dan een ander karretje ervoor in de plaats. Eindelijk een nieuwe(re). Een 'geluk' bij een ongeluk...
Ik weet niet hoe of waar je een volgende wagen wilt kopen, maar soms bij de dealer willen ze nog wel wat coulant zijn.

Jaren geleden had mijn moeder een Suzuki Alto uit ± 1984 (zo'n kleine rooie), die kreeg problemen met de olie indicator (bleef maar branden). Van alles geprobeerd, niets hielp. Op een gegeven moment toch besloten om die wagen na 15 jaar (of langer) gereden te hebben, deze weg te doen. Bij de dealer destijds nog zo'n 1.500 gulden terug kunnen krijgen. Ligt er natuurlijk ook wel aan de staat van de rest van de auto (en uiteraard motorische).

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Hij was toevallig aanwezig voor een andere schade, en heeft geen uitgebreide check kunnen doen.
En optisch opfluffen is bij een auto van die leeftijd ook niet heel hard nodig en zeker niet zo duur.

Waarschijnlijk hebben bumper en koplamp de klap vooral geabsorbeerd en is er met de radiator weinig aan de hand.

Waarschijnlijk is het voorfront (pleonasme, maar iedereen noemt de plaat achter de grille waar koplampen en radiator aan hangen) een beetje krom, maar dat hoeft niet heel ernstig te zijn. Als hij nu 'scheel kijkt', dus met lichtbundels die naar elkaar toe lopen, moet je dat front misschien rechttrekken, maar met wat afstelwerk van koplampen is dat ook wel te doen. Dat was na mijn kleine ongelukje van laatst ook snel geregeld.

Kortom: even goed kijken wat er nou daadwerkelijk kapot is, want de kans is groot dat het nogal meevalt.
En mocht je per se e.e.a. optisch willen opfluffen is dat met tweedehands onderdelen redelijk goedkoop te doen. Ik had een motorkap+grille+bumper in de juiste kleur voor 110 euro :)
Goeie tips. :)
remy007 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:09:
[...]

Ik weet niet hoe of waar je een volgende wagen wilt kopen, maar soms bij de dealer willen ze nog wel wat coulant zijn.

Jaren geleden had mijn moeder een Suzuki Alto uit ± 1984 (zo'n kleine rooie), die kreeg problemen met de olie indicator (bleef maar branden). Van alles geprobeerd, niets hielp. Op een gegeven moment toch besloten om die wagen na 15 jaar (of langer) gereden te hebben, deze weg te doen. Bij de dealer destijds nog zo'n 1.500 gulden terug kunnen krijgen. Ligt er natuurlijk ook wel aan de staat van de rest van de auto (en uiteraard motorische).
Zoiets hoop ik ook op ja.

Ik ga alleen vermoedelijk niet meer bij een Opel-merkendealer (of in ieder geval vrijwel zeker een ander merk), maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Deviator79 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:28:
Helaas vandaag weer voor 600 euro moeten verspijkeren; maar ja, wat koop je 'beter' voor 600 euro..
het wordt een beetje een never ending story zo..
Ik zeg nog maar even Maasluip in "Hoelang geld in oude auto stoppen?"

Ik heb vorige week ook kleine beurt met APK gedaan. Arbeidsloon is de helft van de rekening :X van € 350. Naast het gebruikelijke kleine beurt grut moest de handremkabel en een aandrijfashoes vervangen worden.

Resultaat: kostprijs per km is van € 0,201 naar € 0,204 gegaan. Kostprijs na vorige beurt: € 0,210
Conclusie: deze reparatie is lonend geweest want de auto wordt niet duurder in gebruik.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 12:57

Aapje

Opel-beun
Ramzzz schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:43:

K*tambtenaren.

[crosspost]

[afbeelding]

Weet niet waar je precies woont, maar ik heb nog 't een en ander liggen :P

Radiator (van een 1.6 maar zou goed genoeg werken voor een 16v)
Radiator ventilator
Geel gespoten bumper
Geel gespoten grill
Setje mistlampen
(Ik gok erop dat ik nog een linker koplamp heb :P)

Alleen effe voor een lantaarnpaal parkeren en met een takel effe je front terug trekken...
Alles erop bouten en effe de bumpers in een kleurtje spuiten.

DM maar als ik je kan helpen :P

Verder heb je een 2.0i 16v motor, die gaat vaak voor een prijsje zoals 500 euro al weg naar straatracertjes. Deze slopen namelijk normaal al een calibra geheel ervoor...

Je hebt een CDX versie, dus meest luxe editie. Kortom, elec ramen e.d. naja je kan redelijk nog wat centen krijgen voor je station hoor... denk dat hij nog wel 2000~4000 euro zou kunnen opbrengen... Dus economisch total is ie nog lang niet... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Aapje schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:40:
[...]

Weet niet waar je precies woont, maar ik heb nog 't een en ander liggen :P

Radiator (van een 1.6 maar zou goed genoeg werken voor een 16v)
Radiator ventilator
Geel gespoten bumper
Geel gespoten grill
Setje mistlampen
(Ik gok erop dat ik nog een linker koplamp heb :P)

Alleen effe voor een lantaarnpaal parkeren en met een takel effe je front terug trekken...
Alles erop bouten en effe de bumpers in een kleurtje spuiten.

DM maar als ik je kan helpen :P

Verder heb je een 2.0i 16v motor, die gaat vaak voor een prijsje zoals 500 euro al weg naar straatracertjes. Deze slopen namelijk normaal al een calibra geheel ervoor...

Je hebt een CDX versie, dus meest luxe editie. Kortom, elec ramen e.d. naja je kan redelijk nog wat centen krijgen voor je station hoor... denk dat hij nog wel 2000~4000 euro zou kunnen opbrengen... Dus economisch total is ie nog lang niet... :/
DM: done!

De CDX '96 is behoorlijk bij de tijd met zijn opties:
  • mistlampen
  • alles meegespoten
  • alles elektrisch: ramen, spiegels, etc
  • centrale vergrendeling (zonder AB)
  • airco
  • hoofdsteunen achter
  • bagagedek en -net
  • trekhaak
  • dakrails
  • 2.0i 16v Ecotec, 136 pk
  • airbags voor
  • ABS
  • 16" lichtmetalen wielen met slot :+
Hij gaat als de brandweer, behalve de eerste meters: voorwielaandrijving is een bitch bij het optrekken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Gewoon repareren die station, helemaal als de onkosten verder meevallen.. Repareren en gewoon nog een (of meerdere) ja(ar/en) plezier van hebben :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1 2 3 Laatste