Ja, heel gek, ik kocht hem als tijdelijk winterautootje maar inmiddels is het wel een blijvertje, vooral als hij zo easy door de APK heen blijft gaan
Ik heb steeds meer lol in het opknappen van het ding ook (laatst de dof witte lak opnieuw gepolijst - nu heb ik een glimmende Kadett).
De vraag hoe lang je geld in een oude auto moet stoppen is imho voor een groot deel een kwestie van gevoel/emotie en is dus geen eenduidig antwoord op te geven.
Komt nog bij dat voor de een oud begint bij 10+ jaar terwijl een ander denkt aan bijv 6+ jaar.
De 6+ jaar noem ik overigens ook met een reden omdat dat nu de leeftijd is van de Ford Ka waar mijn vrouw dagelijks in rijdt.
Staat nu iets van 140.000 op de teller en voor mijn gevoel begint de auto nu echt 'oud' te worden.
Begin vorig jaar had ik dat gevoel nog niet maar waren we gewoon aan het rond kijken voor een Suzuki Swift omdat we beide van mening waren dat dat een ontzettende leuke auto is en de Ka begon te 'vervelen' wat sommigen misschien vreemd in de oren zal klinken.
Plosteling begon echter de narigheid :
- kokende motor door kapotte thermostaat
- gebroken veer rechtsvoor
- versleten koppeling (dagelijks flink wat file helpt ook niet echt)
- klapband linksvoor
- defecte claxon bij APK (fijn de hele voorbumper eraf en allerlei klikmateriaal vervangen)
Alles is gerepareerd en dan komt het besef dat het geld wat je in die reparaties gestoken hebt gewoon verdwenen is.
Geen van de reparaties levert ook maar een euro extra op bij inruil, het is de volgende eigenaar die profijt heeft van de investeringen in die auto en uitstel heeft van enkele reparaties.
Aan de ene kant kun je besluiten om een paar jaar extra te gaan rijden met die auto zodat je zelf nog profijt hebt van de reparaties maar aan de andere kant is het vertrouwen minder geworden en vraag ik me regelmatig af wat het volgende is wat kapot gaat.
Uiteraard allemaal emotie maar dat is de aard van het beestje.
Wat dan uiteindelijk de doorslag geeft om toch zeer binnenkort voor een nieuwe auto te gaan (de nieuwe Ford Ka heeft het ondertussen bij vrouwlief gewonnen van de Swift) is de redenatie van haar die als volgt gaat :
We zijn tweeverdieners en hebben allebei een auto.
De auto waar ik in rijdt is een leasebak die iedere vier jaar vervangen wordt door een nieuwe en waar je verder weinig tot geen omkijken naar hebt.
Is de leasebak stuk krijg je vervangend vervoer, is de eigen auto stuk dan wordt het voor haar openbaar vervoer.
Vervolgens vraagt zij zich dan af waarom ze in een 'oude' auto moet rijden terwijl ik 'steeds' een nieuwe onder m'n kont krijg terwijl zij net zo goed geld in het laatje brengt en nu al meerdere keren in een jaar tijd in dat waardeloze openbaar vervoer heeft gezeten.
Eerlijk gezegd kan of beter gezegd wil ik daar weinig tegen in brengen dus is de beslissing eigenlijk ook al genomen.
Komt nog bij dat voor de een oud begint bij 10+ jaar terwijl een ander denkt aan bijv 6+ jaar.
De 6+ jaar noem ik overigens ook met een reden omdat dat nu de leeftijd is van de Ford Ka waar mijn vrouw dagelijks in rijdt.
Staat nu iets van 140.000 op de teller en voor mijn gevoel begint de auto nu echt 'oud' te worden.
Begin vorig jaar had ik dat gevoel nog niet maar waren we gewoon aan het rond kijken voor een Suzuki Swift omdat we beide van mening waren dat dat een ontzettende leuke auto is en de Ka begon te 'vervelen' wat sommigen misschien vreemd in de oren zal klinken.
Plosteling begon echter de narigheid :
- kokende motor door kapotte thermostaat
- gebroken veer rechtsvoor
- versleten koppeling (dagelijks flink wat file helpt ook niet echt)
- klapband linksvoor
- defecte claxon bij APK (fijn de hele voorbumper eraf en allerlei klikmateriaal vervangen)
Alles is gerepareerd en dan komt het besef dat het geld wat je in die reparaties gestoken hebt gewoon verdwenen is.
Geen van de reparaties levert ook maar een euro extra op bij inruil, het is de volgende eigenaar die profijt heeft van de investeringen in die auto en uitstel heeft van enkele reparaties.
Aan de ene kant kun je besluiten om een paar jaar extra te gaan rijden met die auto zodat je zelf nog profijt hebt van de reparaties maar aan de andere kant is het vertrouwen minder geworden en vraag ik me regelmatig af wat het volgende is wat kapot gaat.
Uiteraard allemaal emotie maar dat is de aard van het beestje.
Wat dan uiteindelijk de doorslag geeft om toch zeer binnenkort voor een nieuwe auto te gaan (de nieuwe Ford Ka heeft het ondertussen bij vrouwlief gewonnen van de Swift) is de redenatie van haar die als volgt gaat :
We zijn tweeverdieners en hebben allebei een auto.
De auto waar ik in rijdt is een leasebak die iedere vier jaar vervangen wordt door een nieuwe en waar je verder weinig tot geen omkijken naar hebt.
Is de leasebak stuk krijg je vervangend vervoer, is de eigen auto stuk dan wordt het voor haar openbaar vervoer.
Vervolgens vraagt zij zich dan af waarom ze in een 'oude' auto moet rijden terwijl ik 'steeds' een nieuwe onder m'n kont krijg terwijl zij net zo goed geld in het laatje brengt en nu al meerdere keren in een jaar tijd in dat waardeloze openbaar vervoer heeft gezeten.
Eerlijk gezegd kan of beter gezegd wil ik daar weinig tegen in brengen dus is de beslissing eigenlijk ook al genomen.
Als je vaak stil komt te staan met een oude auto is de lol er idd al snel van af en wil je dat ding liefst zo snel mogelijk vervangen. Het oude brik waar ik flink wat centjes in gestort heb heeft me nog nooit stil laten staan zonder dat dat binnen 5 minuten weer op te lossen was, punt was alleen dat ik weer onderhoud aan zag komen, ik inmiddels weer 60km van mijn huis werkte ipv 30, en de zomer eraan zat te komen. Dan ga je al sneller nadenken over een moderner autootje met liefst ook airco.
Meen je dat nu? Mijn Citroën ZX wordt dit jaar 15 en heeft 235.000 op de teller. Op leeftijd ja, maar nog altijd niet op een leeftijd dat ik denk "die is aan vervanging toe".ninjazx9r98 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 22:22:
De vraag hoe lang je geld in een oude auto moet stoppen is imho voor een groot deel een kwestie van gevoel/emotie en is dus geen eenduidig antwoord op te geven.
Ik heb (afgezien van filters en bougies) "al" moeten vervangen:
- uitlaat (2x middendemper, een keer achterdemper)
- remschijven
- remcilinder
- achterasrubbers
- klepsteelrubbers
- verdeler (onder garantie)
En dat met 120.000 km rijden. Niet echt spannend lijkt me. Met dat in gedachten heb ik er helemaal geen probleem mee als ik morgen weer iets duurs moet laten vervangen.
Pas als hij door zijn veren zakt ga ik overwegen om een andere auto te kopen. Zelfs nu ik € 1000,- milieubijdrage krijg.
Signatures zijn voor boomers.
Dat meen ik inderdaad ja maar zoals gezegd besef ik me dat het voor een groot deel emotie is en dus tussen de oren zit.Maasluip schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:42:
[...]
Meen je dat nu? Mijn Citroën ZX wordt dit jaar 15 en heeft 235.000 op de teller. Op leeftijd ja, maar nog altijd niet op een leeftijd dat ik denk "die is aan vervanging toe".
Ik heb (afgezien van filters en bougies) "al" moeten vervangen:
- uitlaat (2x middendemper, een keer achterdemper)
- remschijven
- remcilinder
- achterasrubbers
- klepsteelrubbers
- verdeler (onder garantie)
En dat met 120.000 km rijden. Niet echt spannend lijkt me. Met dat in gedachten heb ik er helemaal geen probleem mee als ik morgen weer iets duurs moet laten vervangen.
Pas als hij door zijn veren zakt ga ik overwegen om een andere auto te kopen. Zelfs nu ik € 1000,- milieubijdrage krijg.
Komt nog bij dat het m'n vrouw is die in die auto rijdt en 'iedere keer' aan de kant staat en dat ik zelf zoals gezegd zorgeloos in een lease auto rijdt.
Hoe ouder de auto wordt hoe groter de kans dat er wat stuk gaat en je krijgt meer en meer te maken met slijtage van onderdelen.
Als je dan de dagwaarde van zo'n auto afzet tegen de onkosten iedere keer dat er wat is dan steek ik persoonlijk dat geld liever in een nieuwe auto, het oog wil tenslotte ook wat en het rijdt ook een stuk prettiger/plezieriger.
Afgelopen jaar hebben we iets van eur 1500,- onkosten aan die auto gehad en de huidige dagwaarde bij inruil is eur 2500,-
Ondertussen heeft de airco het ook begeven en de geschatte reparatiekosten (de pomp is zo goed als zeker defect) zijn rond de eur 600,-
Uurtje geleden zijn we dan ook terug gekomen van de Ford dealer en er is een nieuwe Ford Ka in bestelling, beetje jammer alleen van de levertijd die ongeveer 25 weken is
achja, mijn auto is nu 17, 187.xxx op te teller. de lak is slecht, de roest begint aan hem te vreten en over een maandje krijgt ie een mooie RVS uitlaat, een nieuwe krukaskeerring en een mooi nieuw aapeeekaaatje
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het is heel simpel, zo'n Ford Ka is er gewoon niet voor hoge kilometrage gemaakt. Je wil niet lange stukken erin rijden, maar los daarvan is ie daar technisch gezien niet heel goed in.
Neem bijvoorbeeld een Smart, een vriend van me (monteur) zei dat bij een ton alles wel zo'n beetje op is.
Verder ben ik op zich ook wel voor dat auto's degelijker moeten zijn. 15 jaar zou in principe helemaal niks moeten zijn, tenzij die natuurlijk wel heel veel km's gedraaid heeft. En dan heb ik het over 5 ton ofzo.
Maar goed, ben dan ook een beetje een Toyota fanboy, heb er 2, de ene 15 jaar oud, de ander bijna 25 jaar oud. Beide al over de 200.000km. De auto's stellen me niet vaak teleur, maar soms krijg je wel wat aparte dingen ja.
Zou moest ik bij de oudste, op 23 jarige leeftijd de dorpels laten vervangen. En nu met de 15 jaar oude Celica heb ik een probleem te pakken met de geweldige en exclusieve sporthanging, en dito prijskaartje. Draagarm dingen vervangen, ben ik 400 eu lichter, alleen al aan onderdelen. Maar het is het wel waard, want het rijdt heerlijk.
Neem bijvoorbeeld een Smart, een vriend van me (monteur) zei dat bij een ton alles wel zo'n beetje op is.
Verder ben ik op zich ook wel voor dat auto's degelijker moeten zijn. 15 jaar zou in principe helemaal niks moeten zijn, tenzij die natuurlijk wel heel veel km's gedraaid heeft. En dan heb ik het over 5 ton ofzo.
Maar goed, ben dan ook een beetje een Toyota fanboy, heb er 2, de ene 15 jaar oud, de ander bijna 25 jaar oud. Beide al over de 200.000km. De auto's stellen me niet vaak teleur, maar soms krijg je wel wat aparte dingen ja.
Zou moest ik bij de oudste, op 23 jarige leeftijd de dorpels laten vervangen. En nu met de 15 jaar oude Celica heb ik een probleem te pakken met de geweldige en exclusieve sporthanging, en dito prijskaartje. Draagarm dingen vervangen, ben ik 400 eu lichter, alleen al aan onderdelen. Maar het is het wel waard, want het rijdt heerlijk.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dealers...
Even mijn verhaal delen hier hoor: ik ga normaal óf naar een merkloze garage óf ik fix dingen zelf. Nu heb ik vorige week mijn koppeling laten vervangen en sindsdien rijdt mijn auto weer als nieuw. Helaas is zondagavond de koppelingskabel geknapt (die had de merkloze garage niet vervangen, maar het de- en monteren heeft net te veel stress opgeleverd voor die kabel, vooral met mijn rijstijl - ik trap heel snel het pedaal in en laat hem ook bruut opkomen).
Anyway: ANWB sleept mij naar de dichtstbijzijnde dealer. Ik had al een bijzonder kut gevoel daar over, want in mijn ervaring zijn dealers 1. altijd veel te duur, 2. vervangen ze liever alles dan dat ze een schroefje aandraaien om iets te fixen en 3. als je eenmaal geweest bent moet je een strippenkaart kopen want dan gaat er om de haverklap iets stuk.
Nu werd vanmiddag mijn nachtmerrie bewaarheid (en ik voelde even de grond onder mijn voeten wegvallen / kookte van woede) want ik werd gebeld door de dealer.
"Ja meneertje, uw kabel is weer gemaakt maar er brandt steeds een rood lampje op uw dashboard. Dat had u zeker al vaker?" "Nee", zeg ik vervolgens, "nog nooit gehad." De dealer vervolgt: "Ja, uw dynamo is kapot. Die moet dus vervangen worden." Ik antwoordt: "Als ik morgen de auto op kom halen fix ik dat zelf wel even." De dealer antwoordt: "Ja maar u kunt niet meer rijden." Omdat ik bij een klant stond heb ik het afgemaakt met "ik kijk er morgen wel naar, goedendag."
Mijn grote angst is nu alleen dat ze meer dingen onklaar hebben gemaakt en dat ik de hele auto moet inspecteren voordat er meer van dat soort fratsen opdoemen. Net nu ik met de auto op vakantie wil aankomende zondag
Ben ik nu lichtelijk paranoia dat ik denk dat ze hem onklaar hebben gemaakt of zou het echt enorm toeval zijn dat de dynamo er mee ophoudt net nadat ze klaar zijn met de auto fixen? Ik ben net even langsgereden en hij staat netjes op hun terrein geparkeerd buiten...
Bah, merkdealers

Even mijn verhaal delen hier hoor: ik ga normaal óf naar een merkloze garage óf ik fix dingen zelf. Nu heb ik vorige week mijn koppeling laten vervangen en sindsdien rijdt mijn auto weer als nieuw. Helaas is zondagavond de koppelingskabel geknapt (die had de merkloze garage niet vervangen, maar het de- en monteren heeft net te veel stress opgeleverd voor die kabel, vooral met mijn rijstijl - ik trap heel snel het pedaal in en laat hem ook bruut opkomen).
Anyway: ANWB sleept mij naar de dichtstbijzijnde dealer. Ik had al een bijzonder kut gevoel daar over, want in mijn ervaring zijn dealers 1. altijd veel te duur, 2. vervangen ze liever alles dan dat ze een schroefje aandraaien om iets te fixen en 3. als je eenmaal geweest bent moet je een strippenkaart kopen want dan gaat er om de haverklap iets stuk.
Nu werd vanmiddag mijn nachtmerrie bewaarheid (en ik voelde even de grond onder mijn voeten wegvallen / kookte van woede) want ik werd gebeld door de dealer.
"Ja meneertje, uw kabel is weer gemaakt maar er brandt steeds een rood lampje op uw dashboard. Dat had u zeker al vaker?" "Nee", zeg ik vervolgens, "nog nooit gehad." De dealer vervolgt: "Ja, uw dynamo is kapot. Die moet dus vervangen worden." Ik antwoordt: "Als ik morgen de auto op kom halen fix ik dat zelf wel even." De dealer antwoordt: "Ja maar u kunt niet meer rijden." Omdat ik bij een klant stond heb ik het afgemaakt met "ik kijk er morgen wel naar, goedendag."
Mijn grote angst is nu alleen dat ze meer dingen onklaar hebben gemaakt en dat ik de hele auto moet inspecteren voordat er meer van dat soort fratsen opdoemen. Net nu ik met de auto op vakantie wil aankomende zondag
Ben ik nu lichtelijk paranoia dat ik denk dat ze hem onklaar hebben gemaakt of zou het echt enorm toeval zijn dat de dynamo er mee ophoudt net nadat ze klaar zijn met de auto fixen? Ik ben net even langsgereden en hij staat netjes op hun terrein geparkeerd buiten...
Bah, merkdealers

Beetje monteur rijd de auto zo weg zonder koppelingskabel
Pas had ik nog een alfa 146 (die heeft dan geen kabel maar hydraulisch) en die koppelingcilinder was kapot, auto uit het parkeervak geduwd, in zn 1, sleutel omdraaien en zodra hij aan slaat rijd je
Opschakelen is ook simpel, gewoon uit de versnelling trekken (voorzichtig!!), en voor de andere versnelling leggen, als hij er niet gelijk in valt voorzichtig iets trekken (voorzichtig dus!!). En nee, bij alle auto's waarin ik zo heb moeten rijden heeft dat geen schade opgeleverd
Merkdealers, ik heb zelf bij 2 merkdealers gewerkt, maar ik doe dat dus nooit meer
Dikke kans idd dat ze je auto gewoon verneukt hebben. Mocht je ooit weer bij een merkdealer terecht komen, moet je dat net zo doen als dat je je auto evt naar KwikFit zou brengen. Heel erg duidelijk maken.
* Destruction heeft zelf een klein autobedrijf in een ini-mini pandje, met een imi-mini parkeerplaatsje erbij voor een paar auto's. Ik kan hetzelfde als die grote dealer (op apk na, dat moet nog..). met dat verschil dat ik geen heel belachelijk hoog werkplaatstarief hanteer, en ik ze niet voorlieg..
Merkdealers, ik heb zelf bij 2 merkdealers gewerkt, maar ik doe dat dus nooit meer
Ik weet uit ervaring hoe mensen genept worden bij dealers.. Maar hoe kan het ook anders, een heel groot pand, met daarin allemaal verkopers strak in pak met eigen bureau en computer, een aantal monteurs in een werkplaats met 10 bruggen, veel auto's in voorraad.. Dat kan toch ook nooit eerlijk zakendoen zijn..Ik kom alleen voor <defect> en zal dus ook echt alleen maar voor het maken van <defect> betalen, Vanalles vervangen mag dus, maar ik betaal alleen <defect>. Liever heb ik nog dat jullie alleen <defect> verhelpen, en er verder gewoon met de fikken vanaf blijven.
* Destruction heeft zelf een klein autobedrijf in een ini-mini pandje, met een imi-mini parkeerplaatsje erbij voor een paar auto's. Ik kan hetzelfde als die grote dealer (op apk na, dat moet nog..). met dat verschil dat ik geen heel belachelijk hoog werkplaatstarief hanteer, en ik ze niet voorlieg..
[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 15-06-2009 23:17 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
@ Destruction: je laatste 2 alinea's vatten het inderdaad goed samen! Vooral als je ziet hoe bureaucratisch die dealers werken. Het is nog net geen lootje trekken, maar wachten en formulieren invullen en nog langer wachten is zeker het devies ja...
Over het schakelen zonder koppelingskabel: ik zat er ook aan te denken om hem zo bij die dealer weg te rijden maar vond het IETS te gevaarlijk om 7 kilometer naar mijn merkloze kleine garage te rijden...
Ik ben benieuwd of ik er morgen met een multimeter en een zaklamp achter kan komen wat ze met de dynamo hebben uitgevreten...
Over het schakelen zonder koppelingskabel: ik zat er ook aan te denken om hem zo bij die dealer weg te rijden maar vond het IETS te gevaarlijk om 7 kilometer naar mijn merkloze kleine garage te rijden...
Ik ben benieuwd of ik er morgen met een multimeter en een zaklamp achter kan komen wat ze met de dynamo hebben uitgevreten...
Gevaarlijk is het niet, de genoemde Alfa moest ik 18km vanaf mn garage ophalen
En inderdaad, morgen ff de boel nameten.. Het kan natuurlijk dat-ie gewoon is overleden, maar het is wel apart.. En dat voor een merkdealer, die toch elk model perfect zou moeten kennen..
En inderdaad, morgen ff de boel nameten.. Het kan natuurlijk dat-ie gewoon is overleden, maar het is wel apart.. En dat voor een merkdealer, die toch elk model perfect zou moeten kennen..
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Tuurlijk kan een dynamo ineens overlijden, maar dat zo'n baliemedewerker eerst beweert dat ik dat vast wel vaker had gezien (het rode lampje - alleen al die woordkeuze deed mij denken dat ze mij willen flessen, anders zeggen ze toch wel het dynamo-waarschuwingslampje*) en dan vervolgens zeggen dat het gebeurde op de brug en dat de auto dus nu niet meer kan rijden (ja ik snap dat een auto niet op een accu rijdt, maar een dynamo die zo radicaal kapot gaat zonder eerst slechter te presteren is wel apart)...
* Mijn vermoeden is dat ze denken dat ik een auton00b ben en wel toestemming zou geven over de telefoon om de dynamo te repareren, want de manier waarop er tegen mij gesproken werd suggereerde wel dat ze alleen een 'ja' op reparatie verwachtten.. Ik word er nog steeds een beetje beroerd van.
* Mijn vermoeden is dat ze denken dat ik een auton00b ben en wel toestemming zou geven over de telefoon om de dynamo te repareren, want de manier waarop er tegen mij gesproken werd suggereerde wel dat ze alleen een 'ja' op reparatie verwachtten.. Ik word er nog steeds een beetje beroerd van.
Kan best ineens gebeuren hoor, en als een dynamo langzaam slechter wordt merk je er niets van (als je geen erg korte stukjes rijdt).
Maar ik ga ook niet met plezier naar een dealer. Ik heb dezelfde vooroordelen.
Maar ik ga ook niet met plezier naar een dealer. Ik heb dezelfde vooroordelen.
Met een kapotte dynamo kan jij gewoon rijden hoor... tenzij je accu ook helemaal gedrained is.Wilf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 00:01:
Tuurlijk kan een dynamo ineens overlijden, maar dat zo'n baliemedewerker eerst beweert dat ik dat vast wel vaker had gezien (het rode lampje - alleen al die woordkeuze deed mij denken dat ze mij willen flessen, anders zeggen ze toch wel het dynamo-waarschuwingslampje*) en dan vervolgens zeggen dat het gebeurde op de brug en dat de auto dus nu niet meer kan rijden (ja ik snap dat een auto niet op een accu rijdt, maar een dynamo die zo radicaal kapot gaat zonder eerst slechter te presteren is wel apart)...
Ik vind je overigens zwaar hypocriet reageren.
Heeft ook een computer!
Hypocriet? Dus hij werkt zelf ook bij een merkdealer en vernaggelt daar auto's van klanten
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Tot hier zou je verhaal best geloofwaardig kunnen zijn, hieronder wordt het echter een hoog "wij van WC eend" gehalte.Destruction schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:11:
Merkdealers, ik heb zelf bij 2 merkdealers gewerkt, maar ik doe dat dus nooit meerDikke kans idd dat ze je auto gewoon verneukt hebben. Mocht je ooit weer bij een merkdealer terecht komen, moet je dat net zo doen als dat je je auto evt naar KwikFit zou brengen. Heel erg duidelijk maken.
[...]
Ik weet uit ervaring hoe mensen genept worden bij dealers.. Maar hoe kan het ook anders, een heel groot pand, met daarin allemaal verkopers strak in pak met eigen bureau en computer, een aantal monteurs in een werkplaats met 10 bruggen, veel auto's in voorraad.. Dat kan toch ook nooit eerlijk zakendoen zijn..
Zelf ga ik overigens niet met plezier naar een garage ongeacht of het wel of niet een merkdealer is.Destruction schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:11:
Zelf heb ik namelijk het vooroordeel dat je per definitie bij alles wat met auto's te maken hebt wordt belazerd, klein of groot, wel of geen merkdealer het doet er allemaal niet toe.
Zelfde vooroordeel heb ik met aannemers, keukenboeren, badkamerboeren en uiteraard met met verkopers in het algemeen
Nou, bij kleine vakgarages waar mensen werken die gek op auto's zijn... In Hilversum had ik ook zo'n goede garage, die man ging richting pensioenleeftijd en bouwde zijn bedrijfje langzaam af, wat resulteerde in aandacht voor je auto en lage prijzen. Garage bestaat niet meer dus.
Gaat wel erg snel leeg btw... Heb het ook een keer gedaan, reed van Eindhoven naar Den Haag en even na Den Bosch stond ik stil op de vluchtstrook met -11Bertus schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 08:30:
[...]
Met een kapotte dynamo kan jij gewoon rijden hoor... tenzij je accu ook helemaal gedrained is.
Beetje extreme omstandigheden maar goed.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Tja, kleine garages kunnen ook oplichters zijn. Paar jaar terug 750 euro betaald voor reparaties die helemaal niet uitgevoerd waren. 
En gister had ik toevallig de discussie met m'n BMW dealer hierover.
Hun hadden namelijk m'n auto afgekeurd omdat de remleidingen verrot zouden zijn. Hun visie was dat ze liever preventief die leidingen afkeuren, dan dat hun klant straks met kapotte leidingen langs de kant van de weg staat. En dan kun je je afvragen, wat heb je liever?
Op zich wel een logische visie dus.
Het enige wat ik jammer vind van dealers, is dat hun arbeidsloon een godsvermogen kost. Onderdelen an sich vallen vaak wel mee. (ik haal regelmatig zelf losse onderdelen) Maar goed, sommige onderdelen moet je gewoon even prijsvergelijking doen.
Mijn 15 jaar oude BMW heeft ook steeds op het randje van wel/niet wegdoen gebungeld. Maar goed, vorig jaar 500 aan reparaties gekost, dit jaar staat de teller op 300. Op zich nog wel bedragen om hem te houden.
En gister had ik toevallig de discussie met m'n BMW dealer hierover.
Hun hadden namelijk m'n auto afgekeurd omdat de remleidingen verrot zouden zijn. Hun visie was dat ze liever preventief die leidingen afkeuren, dan dat hun klant straks met kapotte leidingen langs de kant van de weg staat. En dan kun je je afvragen, wat heb je liever?
Op zich wel een logische visie dus.
Het enige wat ik jammer vind van dealers, is dat hun arbeidsloon een godsvermogen kost. Onderdelen an sich vallen vaak wel mee. (ik haal regelmatig zelf losse onderdelen) Maar goed, sommige onderdelen moet je gewoon even prijsvergelijking doen.
Mijn 15 jaar oude BMW heeft ook steeds op het randje van wel/niet wegdoen gebungeld. Maar goed, vorig jaar 500 aan reparaties gekost, dit jaar staat de teller op 300. Op zich nog wel bedragen om hem te houden.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Een niet nader te noemen Mercedes Dealer in Den Haag durft 100 euro ex btw (!!!) per uur te vragen.Naboo schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:44:
Het enige wat ik jammer vind van dealers, is dat hun arbeidsloon een godsvermogen kost.
Heb ze vriendelijk gevraagd of het een ziekenhuis of een garage betreft.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
WOEDE!
Net mijn auto opgehaald, het plaatsen van het kabeltje heeft 130 (!!!!) euro gekost (de helft van wat ik heb betaald voor het plaatsen van een nieuwe koppelingsplaat, druklager en drukgroep) en de man zei nogmaals "ja toen we hem van de brug afreden begon je acculampje te branden". Ter plekke heb ik hem even nagemeten, op dat moment deed hij het wel maar hij ratelde ineens als een bezetene en de snaar piepte. Dit was nog NIET zo toen ik hem wegbracht!
Vervolgens ingestapt en zo snel mogelijk naar huis gereden... Voor zover dat kon van woede EN van het slecht plaatsen van die **** kabel want het koppelingspedaal blijft ontzettend plakken! Geen weerstand als je hem intrapt en als die opkomt voelt hij ontzettend vaag. Echt, wat een lijers, ik ben er zo ontzettend klaar mee!
Net mijn auto opgehaald, het plaatsen van het kabeltje heeft 130 (!!!!) euro gekost (de helft van wat ik heb betaald voor het plaatsen van een nieuwe koppelingsplaat, druklager en drukgroep) en de man zei nogmaals "ja toen we hem van de brug afreden begon je acculampje te branden". Ter plekke heb ik hem even nagemeten, op dat moment deed hij het wel maar hij ratelde ineens als een bezetene en de snaar piepte. Dit was nog NIET zo toen ik hem wegbracht!
Vervolgens ingestapt en zo snel mogelijk naar huis gereden... Voor zover dat kon van woede EN van het slecht plaatsen van die **** kabel want het koppelingspedaal blijft ontzettend plakken! Geen weerstand als je hem intrapt en als die opkomt voelt hij ontzettend vaag. Echt, wat een lijers, ik ben er zo ontzettend klaar mee!

Precies, ik heb meer vertrouwen in dealers dan in autohandelaren als ik eerlijk ben.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:26:
Zelf ga ik overigens niet met plezier naar een garage ongeacht of het wel of niet een merkdealer is.
Zelf heb ik namelijk het vooroordeel dat je per definitie bij alles wat met auto's te maken hebt wordt belazerd, klein of groot, wel of geen merkdealer het doet er allemaal niet toe.
Zelfde vooroordeel heb ik met aannemers, keukenboeren, badkamerboeren en uiteraard met met verkopers in het algemeen
Tenminste, op het vlak van occasions.
Het is natuurlijk een behoorlijk onderbuikgevoel maar een autohandelaar verdient zijn geld primair met het kopen en verkopen van auto's, die wil het onderste uit de kan hebben.
Een (merk)dealer verdient zijn geld voornamelijk met het verkopen van nieuwe auto's, in- en verkoop van tweedehands is dan bijverdienste en/of service in de vorm van inruil.
Maar één ding staat vast, je moet vreselijk opletten of je wordt erin genaaid.
Ik heb mijn auto onderhand dik een jaar en hij moet straks voor de eerste beurt (eind van de zomer ofzo).
Het enige wat ik ben tegen gekomen tot nu toe is onbalans en dat hebben ze gratis verholpen, ben toch wel benieuwd en huiverig voor wat er uit de eerste beurt zal gaan komen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan al mijn klanten recht in hun ogen aankijken. Ik heb er geen een bedonderd. Als ik iets vervang, leg ik altijd het oude onderdeel in de auto, zodat ze kunnen zien dat het ook echt aan vervanging toe was. En met 35euro* per uur ben ik kwa arbeidsloon ook zeker niet de duursteninjazx9r98 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:26:
[...]
Tot hier zou je verhaal best geloofwaardig kunnen zijn, hieronder wordt het echter een hoog "wij van WC eend" gehalte.
*aait goedkoop pandje via kennis*, anders was dit totaal onmogelijk
Hoe groter het bedrijf, des te meer er aan de portemonee word gedacht, ipv aan de klant en zijn product (auto/keuken/whatever).Zelf ga ik overigens niet met plezier naar een garage ongeacht of het wel of niet een merkdealer is.
[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 16-06-2009 18:19 ]
Vakgarage in mijn oude woonplaats fixt auto's voor 42,50 per uur, en die heeft dan een grote garage met stuk of 5-6 bruggen en het nodige personeel rondstappen. Garage waar ik gewerkt heb fixt auto's voor 40 euro per uur. Het gaat er bij die garages niet om om zoveel mogelijk geld te verdienen, maar om zoveel mogelijk klanten binnen te slepen, zodat je aan elke klant genoeg verdient. Als je als garage 100 euro per uur rekent en dan hoopt op afgesleepte auto's met kapotte koppelingskabel, doe je de rest van de dag niet veel, terwijl een garage met fatsoenlijk tarief en eerlijke eigenaar de hele dag werk heeft.
Doet me trouwens ook meteen denken aan de leuke "vanaf" prijzen. Heb een keer een APK bij een bekende garage laten doen die dagelijks op de radio adverteert met banden. Ze zaten om de hoek bij mijn werk, dus dat was lekker makkelijk. Duur waren ze ook niet, APK vanaf 25 euro, kon niet tegenvallen denk je...
- keuring: 37,50
- diesel roetmeting: 37,50
- herkeuringskosten: 10,-
- afmeldkosten: 10,-
- kleine ongevraagde reparatie waarbij ze mijn achterwiellager niet weer goed vastgezet hebben: 15,-
Dan krijg je de rekening, betaal je het maar, en het "tot de volgende keer" neem je niet meer serieus. 37,50 voor een roetmeting... heb 2 maand geleden mijn huidige dieselauto all-in voor 42,50 bij bovengenoemde vakgarage gekeurd. Ze hebben er een nieuw kentekenlampje ingezet en vervolgens afgemeld, lampje hoefde ik niet te betalen, kreeg zelfs nog een mok en een USB warmhoudplaatje kado.
Doet me trouwens ook meteen denken aan de leuke "vanaf" prijzen. Heb een keer een APK bij een bekende garage laten doen die dagelijks op de radio adverteert met banden. Ze zaten om de hoek bij mijn werk, dus dat was lekker makkelijk. Duur waren ze ook niet, APK vanaf 25 euro, kon niet tegenvallen denk je...
- keuring: 37,50
- diesel roetmeting: 37,50
- herkeuringskosten: 10,-
- afmeldkosten: 10,-
- kleine ongevraagde reparatie waarbij ze mijn achterwiellager niet weer goed vastgezet hebben: 15,-
Dan krijg je de rekening, betaal je het maar, en het "tot de volgende keer" neem je niet meer serieus. 37,50 voor een roetmeting... heb 2 maand geleden mijn huidige dieselauto all-in voor 42,50 bij bovengenoemde vakgarage gekeurd. Ze hebben er een nieuw kentekenlampje ingezet en vervolgens afgemeld, lampje hoefde ik niet te betalen, kreeg zelfs nog een mok en een USB warmhoudplaatje kado.
Is het zo bijzonder dan om oude onderdelen te zien na reparatie ?Destruction schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:10:
[...]
Ik kan al mijn klanten recht in hun ogen aankijken. Ik heb er geen een bedonderd. Als ik iets vervang, leg ik altijd het oude onderdeel in de auto, zodat ze kunnen zien dat het ook echt aan vervanging toe was.
Zal wel aan mij liggen maar ik weet niet beter dan dat bij de meeste garages standaard is, ook bij merkdealers.
Ik kan me dan ook geen (grote) reparatie heugen waarbij ik niet het onderdeel te zien kreeg danwel de vraag kreeg of ik mee wilde nemen.
Hoe stel je het je overigens voor als iemand bewust belazerd wordt ?
De man achter de balie doet de intake, een hoge pief beoordeelt of er wat extra stuk kan / mag en loopt vervolgens de werkplaats in om een monteur opdracht te geven om een bepaald onderdeel te slopen of onnodig te vervangen ?
Aan het eind van de maand krijgen monteurs dan een bonus onder de tafel door omdat ze geholpen hebben om de winst van de baas te vergroten zodat die WEL in een dikkere auto kan rijden ?
Ongetwijfeld gaat het niet overal netjes volgens de regels maar ik geloof er niets van dat dat specifiek merkdealer eigen zou zijn en dat het dus massaal gebeurt in heel het land.
Ik ken overigens ook zat verhalen over kleine garages die de boel (zouden) belazeren en dergelijke.
Hoge bomen vangen veel wind ?Destruction schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:10:
Hoe groter het bedrijf, des te meer er aan de portemonee word gedacht, ipv aan de klant en zijn product (auto/keuken/whatever).
Overigens ken ik zat mensen die voor zich zelf beginnen danwel begonnen zijn juist om zoveel mogelijk geld binnen te halen onder het motto "waarom m'n baas rijker maken dan hij is terwijl ik het ook zelf rechtstreeks in m'n zak kan stoppen"
Groot of klein bedrijf zegt dan ook helemaal niets als het aankomt op het denken aan de portemonnee.
Het klinkt mij allemaal net even te makkelijk en het heeft wat mij betreft een hoog borrelpraat gehalte.
@ninjazx9r98: Er zit een verschil tussen keihard werken en daarmee ook het salaris van de baas verdienen of een minder hoog (totaal-) uurtarief en omdat de baas er niet tussen zit, zelf er meer van overhouden. Zo'n moeilijk rekensommetje is dat niet.
Over dealers en (kleine) merkloze garages valt altijd wel wat te zeggen. Ik heb zelf zowel goede als slechte ervaringen met dealers als overige garages. Als ik het in verhoudig moet zetten, heb ik helaas wel meer slechte ervaringen met merkdealers. Maargoed... m'n huidige merkdealer verdient ook een kans dus ben benieuwd.
Over dealers en (kleine) merkloze garages valt altijd wel wat te zeggen. Ik heb zelf zowel goede als slechte ervaringen met dealers als overige garages. Als ik het in verhoudig moet zetten, heb ik helaas wel meer slechte ervaringen met merkdealers. Maargoed... m'n huidige merkdealer verdient ook een kans dus ben benieuwd.
BMW 535D
Ja Duhhhhhhhh..........Soulfly schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 20:14:
@ninjazx9r98: Er zit een verschil tussen keihard werken en daarmee ook het salaris van de baas verdienen of een minder hoog (totaal-) uurtarief en omdat de baas er niet tussen zit, zelf er meer van overhouden. Zo'n moeilijk rekensommetje is dat niet.
Zeg ik ergens dat ik dat niet snap of stel ik het anders voor dan ???
Ik reageer alleen omdat er gedaan wordt alsof een klein bedrijf cq zelfstandige per definitie het beste voor heeft met de klant en altijd fatsoenlijke bedragen zal declareren omdat er minder met de portemonnee gedacht wordt.
Vorig jaar is onze badkamer verbouwd (alleen bouwen, slopen zelf gedaan) en in de aanloop heb ik via een X aantal offertes kunnen zien hoe weinig er aan de portemonnee gedacht wordt........
Twee weken één zelfstandige aannemer over de vloer waarbij hij meerdere dagen smiddags naar een andere klus gaat kostte anderhalf jaar geleden gewoon ruim EUR 6000,-
Dat is dus puur arbeidsloon en klein materiaal, al het andere (grote) materiaal was al aanwezig.
Overigens ken ik van zeer nabij iemand die voor zichzelf begonnen is een jaar of twee geleden en dat is echt niet uit liefde voor de klant danwel het vak.
Het gaat er puur om om zo snel en makkelijk mogelijk zoveel mogelijk geld te verdienen, gewoon denken met de portemonnee dus.
Ja.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 19:11:Is het zo bijzonder dan om oude onderdelen te zien na reparatie ?
Wat betreft dingen op de bon zetten en niet repareren is dat idd een leuke. Een dealer vlakbij mijn voormalige woonplaats is zo om 3 euro een klant kwijtgeraakt. Die klant had een Renault Megane, en liet dat ding keurig bij de dealer onderhouden. Er was hem echter opgevallen dat er voor 3 euro aan ruitensproeiervloeistof was bijgevuld, terwijl hij die dag het hele reservoir tot bijna overstromen al had volgegooid. Hij met de bon naar de eigenaar. Deze vertelde hem met droge ogen dat dat flesje echt wel in het ruitensproeierreservoir was gedaan, en op de vraag om het lege flesje kreeg hij als antwoord dat die weg worden gegooid. Als ie gewoon eerlijk had gezegd dat dat flesje een standaardregel op de bon is bij een kleine beurt was ie misschien nog klant geweest, nu dus niet meer.
Wel. Natuurlijk kun je de garagehouder op zijn blauwe ogen geloven, maar die van mij laat altijd zien "kijk maar, die was aan vervanging toe".
Nooit discussie over wel of niet vervangen.
Over APK, ik heb tip meegekregen.
Eerst de auto grote beurt geven (bij garage die APK ook geeft of andere garage)
En dan pas APK.
Komen ze bij APK dingen tegen die niet deugen, dan weet je dat het niet klopt.
De grote beurt is niet goed uitgevoerd of APK zuigt.
En dan pas APK.
Heeft hij niet gewoon een kast met versleten onderdelen dan?Maasluip schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 08:42:
Wel. Natuurlijk kun je de garagehouder op zijn blauwe ogen geloven, maar die van mij laat altijd zien "kijk maar, die was aan vervanging toe".
Het blijft gewoon blauwe ogen werk wat mij betreft. Een kwestie van vertrouwen.
Heb je dat niet dan moet je een ander zoeken, heb je dat wel dan zit je goed. (of je ben naief
En dan bij hetzelfde bedrijf?Silver7 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 08:52:
Over APK, ik heb tip meegekregen.
En dan pas APK.
Ik heb niet zo'n zin om er bij voorbaat vanuit te gaan dat ik opgelicht wordt.
Ik houd zeker mijn ogen open want het gebeurt veel in die wereld maar preventief allemaal trucjes bedenken?
Mij niet gezien, dan betaal ik maar wat te veel soms.
[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 17-06-2009 08:55 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Onderdeel kun je meenemen als je wil. Als je hem gelooft dan neem je het niet mee, anders wel. Ik vind het wel prettig, vooral omdat we bij mijn vorige werk veel gezeik hadden met de dealer/garage van het autopark.
We reden Passat's en Golf's en alle wagens werden nieuw (of uit demo) gekocht bij de dealer. Maar diezelfde dealer presteerde het om een auto na een grote beurt af te leveren met verroeste remschijven achter (ja, achter remt een auto altijd wat minder. Nee, deze auto remt achter niet) of zaken wel op de rekening te zetten maar niet te leveren: nieuwe auto gekocht, direkt met winterbanden omdat het al oktober was, 2 weken later rijdt een collega in Duitsland in de sneeuw in een bocht rechtdoor omdat er zomerbandjes op de auto lagen. Commentaar van de dealer "ja, dat we iets op de rekening zetten wil nog niet zeggen dat we het ook geleverd hebben". Ongelofelijke debiele prutsers.
We reden Passat's en Golf's en alle wagens werden nieuw (of uit demo) gekocht bij de dealer. Maar diezelfde dealer presteerde het om een auto na een grote beurt af te leveren met verroeste remschijven achter (ja, achter remt een auto altijd wat minder. Nee, deze auto remt achter niet) of zaken wel op de rekening te zetten maar niet te leveren: nieuwe auto gekocht, direkt met winterbanden omdat het al oktober was, 2 weken later rijdt een collega in Duitsland in de sneeuw in een bocht rechtdoor omdat er zomerbandjes op de auto lagen. Commentaar van de dealer "ja, dat we iets op de rekening zetten wil nog niet zeggen dat we het ook geleverd hebben". Ongelofelijke debiele prutsers.
Nee, ons mannetje legt de oude onderdelen vaak in de auto of ze liggen in de buurt.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 19:11:
[...]
Is het zo bijzonder dan om oude onderdelen te zien na reparatie ?
Oh dat deed de VW dealer van m'n oude baas ook altijd..... Stonden soms dingen op de bon...:XMaasluip schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 08:58:
Onderdeel kun je meenemen als je wil. Als je hem gelooft dan neem je het niet mee, anders wel. Ik vind het wel prettig, vooral omdat we bij mijn vorige werk veel gezeik hadden met de dealer/garage van het autopark.
Mijn oude baas is toen ook helemaal uit z'n stekkerdoos gegaan daarover.....
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Ik denk dat je even terug moet lezen om te kijken waar de ja en nee over gaat.Maasluip schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 08:42:
[...]
Je bevestigd namelijk precies wat ik ook beweer maar met deze reactie geef je mij tegelijkertijd ongelijk.
Graag jullie oordeel over het volgende. Auto van mijn vriendin vandaag naar de Mitsubishi garage gebracht voor een grote beurt.
Het gaat om een Colt 1.6 GLXi uit 1995 met 125.000 kilometer, ongeveer € 1250 - 1500 waard. De vaste prijs voor grote beurt (incl. materiaal en uren is iets van € 390).
Zojuist werd ze gebeld, het volgende moet extra gebeuren voor € 370:
Het gaat om een Colt 1.6 GLXi uit 1995 met 125.000 kilometer, ongeveer € 1250 - 1500 waard. De vaste prijs voor grote beurt (incl. materiaal en uren is iets van € 390).
Zojuist werd ze gebeld, het volgende moet extra gebeuren voor € 370:
- 3 lampjes vervangen (kenteken, stadslicht en nog eentje)
- Goedje door tank om koolafzetting in blok te verwijderen
- Remblokjes voor
- Wiellagers achter
- Stofhoes stuuras
Divide and conquer.
Lijkt me wel een redelijk bedrag nog. Kilometerstand is vrij laag, en zo'n Colt uit 1995 is nog een best moderne auto...
Een wiellager en stofhoes vervangen is niet een heel simpel karwei, ook zullen originele onderdelen niet goedkoop zijn, dus bedrag valt mee.
Een wiellager en stofhoes vervangen is niet een heel simpel karwei, ook zullen originele onderdelen niet goedkoop zijn, dus bedrag valt mee.
[ Voor 37% gewijzigd door eX0duS op 17-06-2009 12:38 ]
Het gevraagde bedrag lijkt me in orde, de laatste twee dingen zijn niet erg simpel. Het is wel veel op de waarde van de auto, maar lijkt me het wel waard.
Kan je niet aangeven zelf die lampjes te vervangen? iig, meestal neit al teveel werk en lijkt mij goedkoper dan zijn uurloon daarvoor te moeten betalen....wimpie schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:32:
Graag jullie oordeel over het volgende. Auto van mijn vriendin vandaag naar de Mitsubishi garage gebracht voor een grote beurt.
Zojuist werd ze gebeld, het volgende moet extra gebeuren voor € 370:De auto werkt verder perfect, verbruikt 1 op 17, ze rijdt er elke dag 100 kilometer zonder ooit niet te starten of andere mankementen.
- Remblokjes voor
- Wiellagers achter
- Stofhoes stuuras
Net als dat goedje in de tank.swtimmer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:35:
Kan je niet aangeven zelf die lampjes te vervangen? iig, meestal neit al teveel werk en lijkt mij goedkoper dan zijn uurloon daarvoor te moeten betalen....
Echter ben ik bang dat de rekening dan niet veel lager gaat uitvallen.
Als hij toch al heen moet kan je het net zo goed laten meenemen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De auto wordt as we speak op alle punten gemaakt. De auto is vorig jaar ook bij deze dealer geweest en de punten had ik al verwachten, dus betrouwbaarheid van de dealer zit wel goed.
Op de lampjes en goedje na zijn het geen zaken die ikzelf ga oppakken, simpelweg is het niet mijn auto en ik heb er geen tijd voor. Aangezien hij daar nu toch al staat wil mijn vriendin dat gewoon alles gemaakt wordt.
Ze heeft het afgelopen jaar veel gereden, dus de kosten per km zijn heel redelijk gezien dit de totale onderhoudskosten zijn in een de afgelopen 12 maanden.
Overigens zijn de kosten inclusief APK en een jaar lang Mitsubishi service (ipv ANWB).
Op de lampjes en goedje na zijn het geen zaken die ikzelf ga oppakken, simpelweg is het niet mijn auto en ik heb er geen tijd voor. Aangezien hij daar nu toch al staat wil mijn vriendin dat gewoon alles gemaakt wordt.
Ze heeft het afgelopen jaar veel gereden, dus de kosten per km zijn heel redelijk gezien dit de totale onderhoudskosten zijn in een de afgelopen 12 maanden.
Overigens zijn de kosten inclusief APK en een jaar lang Mitsubishi service (ipv ANWB).
Divide and conquer.
Tjaa, ik zou denken:
- Lampjes vervangen? Dan kan ik zelf wel...
- Koolafzetting in blok? Motor loopt toch nog lekker? Laat maar dan...
- Remblokjes? doe maar...
- Wiellagers achter? Zolang de wielen nog lekker draaien en geen gekke geluiden maken, lekker laten zitten.
- Stofhoes stuuras? Doe maar...
Maar goed, ik ben dan ook geen expert (verre van) en rijdt een Clio uit '92...
- Lampjes vervangen? Dan kan ik zelf wel...
- Koolafzetting in blok? Motor loopt toch nog lekker? Laat maar dan...
- Remblokjes? doe maar...
- Wiellagers achter? Zolang de wielen nog lekker draaien en geen gekke geluiden maken, lekker laten zitten.
- Stofhoes stuuras? Doe maar...
Maar goed, ik ben dan ook geen expert (verre van) en rijdt een Clio uit '92...
Met die lampjes bespaar je misschien een tientje. Koolafzetting in het blok weet ik niet, is dat gedaan omdat ie niet soepel loopt? Ben wel benieuwd hoe je achter zoiets komt.
Remblokjes kun je zelf vervangen, maar voor het geld wat je daarmee bespaard zou ik de moeten niet echt nemen.
Die stofhoes zullen ze gewoon gezien hebben en moet je idd vervangen, anders gaan er ergere dingen stuk. Die wiellagers.. maakt hij een geluid oid? Want hoe kom je er anders achter.
Remblokjes kun je zelf vervangen, maar voor het geld wat je daarmee bespaard zou ik de moeten niet echt nemen.
Die stofhoes zullen ze gewoon gezien hebben en moet je idd vervangen, anders gaan er ergere dingen stuk. Die wiellagers.. maakt hij een geluid oid? Want hoe kom je er anders achter.
Yup, precies om de reden die eerder ook al is gegeven: Mensen zien zelf dat het onderdeel kapot of aan vervanging toe was, en weten dus dat ze niet genaaid worden. Ook weten ze van te voren wat ze kwijt zijn. Soms werkt dat in mijn nadeel (teweinig uurloon berekend..), maar soit.Rukapul schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:00:
[...]
Nee, ons mannetje legt de oude onderdelen vaak in de auto of ze liggen in de buurt.
Ik heb nu ook een oude Kadett E 1.6i staan, het ding stond al een half jaar stil en loopt totaal niet meer. Ik heb hem om de brug gehad en bekeken, tja er zitten uiteraard wat plekken aan.. Een dealer zou deze mensen gegarandeerd een andere auto aansmeren, ik kijk wat ik eraan moet doen om hem weer in leven en door de keuring te krijgen, bel die mensen op en zeg dat met een nieuwe onsteking de auto weer zal starten en kunnen rijden, en met 2 nieuwe voorbanden zo weer door de keuring komt, en dat ik de auto klaar zal maken voor 250 euro. Die mensen waren helemaal blij
Morgen breng ik deze auto dus naar een bevriende garage (die al wel APK station is), waar hij gekeurd word en dan breng ik de Kadeath (
Ik ben onder datzelfde motto begonnen, met dat verschil dat ik het prima vind als ik ervan kan rondkomen. En dat lukt bestninjazx9r98 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 19:11:
Hoge bomen vangen veel wind ?
Overigens ken ik zat mensen die voor zich zelf beginnen danwel begonnen zijn juist om zoveel mogelijk geld binnen te halen onder het motto "waarom m'n baas rijker maken dan hij is terwijl ik het ook zelf rechtstreeks in m'n zak kan stoppen"
Groot of klein bedrijf zegt dan ook helemaal niets als het aankomt op het denken aan de portemonnee.
Het klinkt mij allemaal net even te makkelijk en het heeft wat mij betreft een hoog borrelpraat gehalte.
Dat is mijn punt, waarop ik zeg: Ik kan al mijn klanten recht in hun ogen aankijken, ik ben eerlijk tegen ze en trek geen enkele een poot uit. Ik heb alleen maar tevreden mensen, en dat wil ik zo houden ook
Voor de rest mag jij natuurlijk gewoon je eigen mening hebben over mijn verhaal, ik vertel je hoe ik werk
[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 17-06-2009 19:34 ]
Over 1.6 (SV dan) Kadett E's gesproken: Nu ik de complete ontsteking vervangen heb (zelf), nieuwe filters heb geplaatst (zelf), nieuwe koppelingsset (dus incl. druklager en drukgroep) heb laten plaatsen, er een nieuwe koppelingskabel in is gezet begin ik het wel een beetje klaar te vinden, vooral omdat 'ie na het bezoekje bij de dealer dus een kapotte dynamo en tikkende kleppen heeft.
Nu heb ik dus een nieuwe dynamo gekocht en geplaatst (uiteraard met nieuwe v-snaar) en de boel weer aangesloten zoals het zat (massa naar blok op bevestigingsbout, plus op pluspool en een condensator van plus naar aansluiting boven en onderaan een steker (neem aan van lampen dash etc). Sedertdien doen alleen het oliedruklampje en het acculampje het niet meer, evenals de benzine- en temperatuurmeter. Nu had ik even heel snel op het electrische schema gekoekeloerd en zag dat deze meters en lampjes direct vanaf de dynamo komen, dus of de nieuwe dynamo is niet goed (is refurbished) of één van de aansluitingen is er mee genokt (condensator zag er wel wat roestbobbelig uit) of het is op de één of andere vage manier kapotgegaan (heb geen rare vonkentrekkerij/rook/stank gehad en de auto rijdt wel gewoon). Er wordt denk ik iig niet bijgeladen want als ik mijn licht ontsteek en ik maak toeren -> geen verschil in lichtintensiteit, als ik de motor uitzet -> geen verschil in lichtintensiteit.
Nu wilde ik eigenlijk volgende week met deze auto op vakantie, maar zo met het dynamogedoe wat ik dus nog moet uitzoeken én ook nog eens de tikkende kleppen begin ik steeds meer te twijfelen en vind ik het een beetje jammer dat ik nét nu ik in 3 weken tijd zo'n 600 euro in die auto heb geïnvesteerd na een jaar probleemloos rondrijden en hij nét als nieuw begon te lijken er toch ineens allerlei beren op de weg komen...
Ofwel: de topictitel begint mij ook langzamerhand door het hoofd te spelen, ondanks de vele nieuwe onderdelen die ik net heb geplaatst
Alhoewel, kleppen afstellen zal ook de wereld niet kosten..? Maar ja, what's next..?
Nu heb ik dus een nieuwe dynamo gekocht en geplaatst (uiteraard met nieuwe v-snaar) en de boel weer aangesloten zoals het zat (massa naar blok op bevestigingsbout, plus op pluspool en een condensator van plus naar aansluiting boven en onderaan een steker (neem aan van lampen dash etc). Sedertdien doen alleen het oliedruklampje en het acculampje het niet meer, evenals de benzine- en temperatuurmeter. Nu had ik even heel snel op het electrische schema gekoekeloerd en zag dat deze meters en lampjes direct vanaf de dynamo komen, dus of de nieuwe dynamo is niet goed (is refurbished) of één van de aansluitingen is er mee genokt (condensator zag er wel wat roestbobbelig uit) of het is op de één of andere vage manier kapotgegaan (heb geen rare vonkentrekkerij/rook/stank gehad en de auto rijdt wel gewoon). Er wordt denk ik iig niet bijgeladen want als ik mijn licht ontsteek en ik maak toeren -> geen verschil in lichtintensiteit, als ik de motor uitzet -> geen verschil in lichtintensiteit.
Nu wilde ik eigenlijk volgende week met deze auto op vakantie, maar zo met het dynamogedoe wat ik dus nog moet uitzoeken én ook nog eens de tikkende kleppen begin ik steeds meer te twijfelen en vind ik het een beetje jammer dat ik nét nu ik in 3 weken tijd zo'n 600 euro in die auto heb geïnvesteerd na een jaar probleemloos rondrijden en hij nét als nieuw begon te lijken er toch ineens allerlei beren op de weg komen...
Ofwel: de topictitel begint mij ook langzamerhand door het hoofd te spelen, ondanks de vele nieuwe onderdelen die ik net heb geplaatst
Alhoewel, kleppen afstellen zal ook de wereld niet kosten..? Maar ja, what's next..?
Zoals ik al eerder aangegeven heb, zo bijzonder is dat helemaal niet.Destruction schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:21:
[...]
Yup, precies om de reden die eerder ook al is gegeven: Mensen zien zelf dat het onderdeel kapot of aan vervanging toe was, en weten dus dat ze niet genaaid worden. Ook weten ze van te voren wat ze kwijt zijn. Soms werkt dat in mijn nadeel (teweinig uurloon berekend..), maar soit.
Mijn ervaringen bij merkdealers zijn exact hetzelfde.
Defecte onderdelen laat men zien en kan men eventueel meenemen, er kunnen en worden prijsafspraken gemaakt, bij bijzonderheden wordt er gebeld en overlegd.
Even wat minder serieus maar ik kan vrij eenvoudig beargumenteren waarom je juist bij kleine garages een hele grote kans loopt om genaaid te worden en dus goed moet opletten.
Bij hele kleine garages oftewel eenmansbedrijfjes is de eigenaar zowel de baas, monteur, inkoper, verkoper en hoeft alleen aan zichzelf verantwoording af te leggen.
Als de beste man besluit om de klant te belazeren is dat om die reden zeer eenvoudig en heeft hij geen risico dat een personeelslid niet mee wil werken of z'n mond voorbij praat.
Als de beste man in het weekend een keertje lekker uit eten wil met het vrouwtje verkoopt hij even een paar extra onderdelen
Zodra de garage groter wordt en meer personeel heeft wordt het juist veel lastiger om iemand te belazeren aangezien je dan medewerking moet krijgen van je personeel
Bij grotere garages (dealers) krijg je de monteur doorgaans niet te spreken, en de keren dat ik dat wel heb meegemaakt zeggen ze echt niets teveel.
Heb dan zelf ervaring met Wittebrug (Den Haag e.o) en dat is een erg groot bedrijf en er werd (wordt?) op erg grote schaal gesjoemeld met onderhoud. Zeker met lease-auto's: de berijder betaald niet, de lease-maatschappij betaald maar ziet de auto niet.
Heb dan zelf ervaring met Wittebrug (Den Haag e.o) en dat is een erg groot bedrijf en er werd (wordt?) op erg grote schaal gesjoemeld met onderhoud. Zeker met lease-auto's: de berijder betaald niet, de lease-maatschappij betaald maar ziet de auto niet.
Atijd doen, zo'n auto is goud waard en zal nauwelijks meer waarde verliezen.wimpie schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:32:
Zojuist werd ze gebeld, het volgende moet extra gebeuren voor € 370:De auto werkt verder perfect, verbruikt 1 op 17, ze rijdt er elke dag 100 kilometer zonder ooit niet te starten of andere mankementen.
- Remblokjes voor
- Wiellagers achter
- Stofhoes stuuras
Dat zijn tenminste auto's waarvan weinig stuk gaat dus daar kan je normaal gezien nog erg lang mee doorrijden.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Het aantal werknemers van een garage zegt niet zo veel. Ook dealers met een flink aantal werknemers die zich dan allemaal aan elkaar zouden moeten verwoorden naaien je gerust. Mensen gaan graag naar dealers voor wat zekerheid etc, maar het zegt helemaal niks. Het enige wat anders is dan een andere garage van dezelfde grootte is dat het duurder is, en dat ze waarschijnlijk(!) betere echte merk onderdelen gebruiken.
Natuurlijk is een dealer gemiddeld genomen wel beter, maar het zegt niet erg veel.
Ik ging zelf vaak naar een garage gerund door 1 iemand, met wat parttime hulp van oudjes. Die kon ik volledig vertrouwen, en legde (gezien mijn interesse) alles tot in detail uit. Nu heb ik ook 'een mannetje' die ook in de avonduren werkt, waarbij ik dus na mijn werk daar nog langs kan. De helft van de tijd lever ik zelf de onderdelen en weet ik ook moet gebeuren. Hem kan ik vertrouwen en ik ben er vaak gewoon bij, dus weet wat er gebeurd.
Natuurlijk is een dealer gemiddeld genomen wel beter, maar het zegt niet erg veel.
Ik ging zelf vaak naar een garage gerund door 1 iemand, met wat parttime hulp van oudjes. Die kon ik volledig vertrouwen, en legde (gezien mijn interesse) alles tot in detail uit. Nu heb ik ook 'een mannetje' die ook in de avonduren werkt, waarbij ik dus na mijn werk daar nog langs kan. De helft van de tijd lever ik zelf de onderdelen en weet ik ook moet gebeuren. Hem kan ik vertrouwen en ik ben er vaak gewoon bij, dus weet wat er gebeurd.
Bij grotere dealers is dat meer regel dan uitzondering, maar idd netjesninjazx9r98 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:54:
Zoals ik al eerder aangegeven heb, zo bijzonder is dat helemaal niet.
Mijn ervaringen bij merkdealers zijn exact hetzelfde.
Defecte onderdelen laat men zien en kan men eventueel meenemen, er kunnen en worden prijsafspraken gemaakt, bij bijzonderheden wordt er gebeld en overlegd.
Mooie is dus, dat doe ik nietEven wat minder serieus maar ik kan vrij eenvoudig beargumenteren waarom je juist bij kleine garages een hele grote kans loopt om genaaid te worden en dus goed moet opletten.
Bij hele kleine garages oftewel eenmansbedrijfjes is de eigenaar zowel de baas, monteur, inkoper, verkoper en hoeft alleen aan zichzelf verantwoording af te leggen.
Als de beste man besluit om de klant te belazeren is dat om die reden zeer eenvoudig en heeft hij geen risico dat een personeelslid niet mee wil werken of z'n mond voorbij praat.
Als de beste man in het weekend een keertje lekker uit eten wil met het vrouwtje verkoopt hij even een paar extra onderdelen![]()
Zodra de garage groter wordt en meer personeel heeft wordt het juist veel lastiger om iemand te belazeren aangezien je dan medewerking moet krijgen van je personeel
[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 18-06-2009 18:39 ]
Bij Destruction zou ik graag een auto te kopen. Maar ik heb het idee dat ik meer mobiliteit bij Destruction koop, dan de auto fysiek. En eigenlijk is dat juist het gene waar veel mensen naar zoeken.
Een auto kan je niet 'minder' kopen.. wat bedoel je?
Ik moet zeggen dat ik alleen mijn eerste auto bij een garage vandaan heb. De achtereenvolgende drie allemaal particulier. Naar mijn idee heb je net zo veel (of weinig) zekerheid bij een garage of particulier. Alleen een particulier kan een liefhebber zijn, of kan je misschien wat meer vertellen gezien hij/zij er veel mee gereden heeft.
Feit blijft dat je een auto goed moet bekijken en proefrijden. Staat natuurlijk los van werk aan de auto door een garage.
Ik moet zeggen dat ik alleen mijn eerste auto bij een garage vandaan heb. De achtereenvolgende drie allemaal particulier. Naar mijn idee heb je net zo veel (of weinig) zekerheid bij een garage of particulier. Alleen een particulier kan een liefhebber zijn, of kan je misschien wat meer vertellen gezien hij/zij er veel mee gereden heeft.
Feit blijft dat je een auto goed moet bekijken en proefrijden. Staat natuurlijk los van werk aan de auto door een garage.
2006: VW Golf II 1.6 (55kw) gekocht voor 2400 euro.
* Nieuwe bandjes
* Kleine beurt
* Nieuwe APK
Probleem 1 (~200 euro):
* Start motor stuk, is vervangen.
* Koppeling kabel kraakt, is vervangen.
Probleem 2 (~500 euro):
* Koppakking kapot, met vlakken van kop.
Probleem 3 (~100 euro):
* Motorolie in het koelsysteem gemikt ( okay dit was dom ) is schoongemaakt.
Probleem 4 (~600 euro):
* Aanrijding, total loss, laten fixxen met geld dat we kregen van de verzekering.
Probleem 5 (~600 euro):
* APK 2008, remleidingen, remblokken, en andere onzin zoals een ruitenwisser.
Probleem 6 (~150 euro):
* Auto kapt ermee, blijkt sensor te zijn en wat algemene zaken zoals filtertjes, vloeistoffen etc aangepakt.
Totaal zo'n 2150 euro! Had ik 'm eerder weg moeten doen? Waarschijnlijk wel. Zeker als ik 't zo naderhand zie. Ik baal wel 'n beetje dat ik zo a-technisch ben als de tering en dus helemaal nix zelf kan doen aan zo'n kar
* Nieuwe bandjes
* Kleine beurt
* Nieuwe APK
Probleem 1 (~200 euro):
* Start motor stuk, is vervangen.
* Koppeling kabel kraakt, is vervangen.
Probleem 2 (~500 euro):
* Koppakking kapot, met vlakken van kop.
Probleem 3 (~100 euro):
* Motorolie in het koelsysteem gemikt ( okay dit was dom ) is schoongemaakt.
Probleem 4 (~600 euro):
* Aanrijding, total loss, laten fixxen met geld dat we kregen van de verzekering.
Probleem 5 (~600 euro):
* APK 2008, remleidingen, remblokken, en andere onzin zoals een ruitenwisser.
Probleem 6 (~150 euro):
* Auto kapt ermee, blijkt sensor te zijn en wat algemene zaken zoals filtertjes, vloeistoffen etc aangepakt.
Totaal zo'n 2150 euro! Had ik 'm eerder weg moeten doen? Waarschijnlijk wel. Zeker als ik 't zo naderhand zie. Ik baal wel 'n beetje dat ik zo a-technisch ben als de tering en dus helemaal nix zelf kan doen aan zo'n kar
Zo'n aanrijding is een beetje flauw om mee te tellen, en het is de bedoeling dat je koppakking niet verrot gaat. Maar goed, bij hele hoge km standen kan de TS daar een goeie kans op hebben. Iig minder kans bij zo'n diesel dan bij een benzine, die misschien ook wel is afgetrapt.
Met een andere auto had je ook motorolie in het koelsysteem gegooid, een aanreiding gehad, remblokjes en een ruitenwisser moeten vervangen. Dan blijft er waarschijnlijk ongeveer de helft over en dat valt dan toch nog best mee? Je hebt er toch 3 jaar mee gereden.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Je hebt gelijk, ik klaag ook niet heel hard maar er is meer aan stuk gegaan dan ik had verwacht in eerste instantie.
Op een of andere manier zijn de kosten ook vervelender in perspectief tot de aanschaf prijs van m'n auto. Voor de andere auto, een 330d was ik 500 euro kwijt voor het vervangen van twee motor steunen en wat rubbers. Toch vond ik dat minder erg dan bij de Golf.
Op een of andere manier zijn de kosten ook vervelender in perspectief tot de aanschaf prijs van m'n auto. Voor de andere auto, een 330d was ik 500 euro kwijt voor het vervangen van twee motor steunen en wat rubbers. Toch vond ik dat minder erg dan bij de Golf.
Pff wat een gevloek moet dat zijn geweest toen je er achter kwam dat je olie in het verkeerde gat gedumpt had :-)
Had je jet door voordat je ging rijden?
[ Voor 15% gewijzigd door swtimmer op 19-06-2009 15:35 ]
Je hebt toch niet in 2006 een Golf II voor € 2400 gekocht hoop ik? Want dat is de eerste fout.RSP schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:28:
2006: VW Golf II 1.6 (55kw) gekocht voor 2400 euro.
Dat lijkt me ook wel aardig te veel ja, nu je het zegt. Hoeveel had ie toen gelopen.
@swtimmer, haha, dat zou dan ook verklaren waarom de koppakking vervangen moest worden
Maar goed, het zal wel in chronologische volgorde zijn neergezet.
Maar een golfje is ook niet de betrouwbaarste eigenlijk. Heb vaker vergelijkbare verhalen gehoord. Met een 205-je of een starletje heb je vaak minder kosten.
@swtimmer, haha, dat zou dan ook verklaren waarom de koppakking vervangen moest worden
Maar goed, het zal wel in chronologische volgorde zijn neergezet.
Maar een golfje is ook niet de betrouwbaarste eigenlijk. Heb vaker vergelijkbare verhalen gehoord. Met een 205-je of een starletje heb je vaak minder kosten.
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 19-06-2009 15:43 ]
Een Golf 2 kopen in 2006 en dan in 2009 vragen of je hem eerder weg had moeten doen? 
Als je een andere auto had gehad dat had je daar ook een aanrijding mee gehad, motorolie in het koelsysteem gegooid, en daarbij een kapotte versnellingsbak gehad. Doordat de versnellingsbak kapot ging, was ook de koppeling daardoor stuk gegaan en was je meer dan 3000 euro kwijt geweest.
Je kán achteraf gewoon niet zeggen dat auto A je minder had gekost als je hem eerder weg had gedaan en auto B was gaan rijden.
Als je een andere auto had gehad dat had je daar ook een aanrijding mee gehad, motorolie in het koelsysteem gegooid, en daarbij een kapotte versnellingsbak gehad. Doordat de versnellingsbak kapot ging, was ook de koppeling daardoor stuk gegaan en was je meer dan 3000 euro kwijt geweest.
Je kán achteraf gewoon niet zeggen dat auto A je minder had gekost als je hem eerder weg had gedaan en auto B was gaan rijden.
Oh ja, Golf mk III dus ... foutje :-) hij is van 1996 iig.
Nee, sterker nog ik heb volgens mij nog zo'n 100km gereden! Ik kwam er zelf achter maar heb wel een redelijk portie lopen vloeken.swtimmer schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:35:
Pff wat een gevloek moet dat zijn geweest toen je er achter kwam dat je olie in het verkeerde gat gedumpt had :-)
Laat ik het zo zeggen, ik twijfelde er na een jaar aan om een nieuwe Corsa te kopen, achteraf heb ik zoiets van "had ik dat toen maar gedaan". In plaats daarvan ben ik blijven lappen aan deze kar. Weet je zeker dat je met de andere niet iets anders had gekregen? Nee. Was de kans (veel) kleiner? Waarschijnlijk wel.Arnout schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:41: Je kán achteraf gewoon niet zeggen dat auto A je minder had gekost als je hem eerder weg had gedaan en auto B was gaan rijden.
[ Voor 114% gewijzigd door RSP op 19-06-2009 18:37 ]
Rijdt die Baleno nou alweer?
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Begin ik me idd ook af te vragen
Hoe staat het ermee?
Hoe staat het ermee?
nee, rijd nog steeds niet, de versnellingsbak ligt uit elkaar en het is wachten op vervangende onderdelen..
- Maar je maakt wel wat mee! -
Verkijk je daar niet op. Ja, een nieuwere auto is wel betrouwbaarder, nee, niet goedkoper.RSP schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 18:33:
Laat ik het zo zeggen, ik twijfelde er na een jaar aan om een nieuwe Corsa te kopen, achteraf heb ik zoiets van "had ik dat toen maar gedaan". In plaats daarvan ben ik blijven lappen aan deze kar. Weet je zeker dat je met de andere niet iets anders had gekregen? Nee. Was de kans (veel) kleiner? Waarschijnlijk wel.
Ik heb vorig jaar onderhoud aan mijn Peugeot 206 1.4HDI uit 2004 gedaan, heb dat ding bij een BOVAG garage zonder garantie gekocht (garantie was 1000 euro en had ik er niet voor over).
- APK bleek er niet op te zitten (stom, niet naar gevraagd), 300 euro APK + reparaties
- Kleine beurt met 2 banden, 200 euro
- Grote beurt, 220 euro
- Brandstofleiding, 150 euro
- Schakelaar achteruitrijdverlichting, 25 euro
Totaal 895 euro in een jaar tijd. Als ik dat even vergelijk met de Golf III die ik daarvoor had, had ik voor dat geld:
- 2 nieuwe schokdempers voor
- 2 nieuwe veerschotels voor
- distributieriem + spanrolset
- spanrolhouder voor multiriem (totaal uitgesleten, spanrol hobbelde meer dan het motorblok zelf

- multiriem
- v-snaar
- 2 uitlaatdelen
- APK
- "kleine" beurt
Die golf is voor hetzelfde geld zowat half verbouwd zegmaar, terwijl bij die Peugeot alleen het normale onderhoud en de slijtage onderdelen zijn vervangen, muv de brandstofleiding wat een typische 1.4HDI kwaal is. Verschil is dat ik bij die Golf zowat elk jaar weer 500 euro ertegenaan mag gooien, terwijl ik met die 206 nu eerst met normaal onderhoud toe kan. Het is jammer dat die Golf compleet van de weg gerot is, anders had ik dat ding wel gehouden. Ondertussen was bijna alles vervangen, waarbij eigenlijk alleen de versnellingsbak en het motorblok nog origineel waren. Iets wat je vervangt gaat over het algemeen de komende 3 jaar niet weer kapot.
yes! Eindelijk heb ik m'n auto weer terug. Met een fonkel nieuwe, nou ja, gereviseerde versnellingsbak!
die gaat vast langer mee dan de rest van de auto.
Tijdens het terug rijden nog een kleine mijlpaal: 200.000 km op de teller!
die gaat vast langer mee dan de rest van de auto.
Tijdens het terug rijden nog een kleine mijlpaal: 200.000 km op de teller!
Blegh, m'n Ford Sierra uit 1988 moet voor de keuring augustus en er moet nogal wat aan gebeuren.
- Nieuwe remblokken rondom
- Nieuwe remschijven rondom (althans, daar ga ik van uit)
- 4 nieuwe banden
- Olie verversen
- Brandstoffilter vervangen (heb al wel een nieuwe liggen, kan ik dus eventueel zelf doen)
Wat gaat zoiets me kosten gokken jullie? Ik kwam zelf uit zo rond de 240 euro voor de banden, de rest: geen flauw idee.
- 4 nieuwe banden
- Olie verversen
- Brandstoffilter vervangen (heb al wel een nieuwe liggen, kan ik dus eventueel zelf doen)
Wat gaat zoiets me kosten gokken jullie? Ik kwam zelf uit zo rond de 240 euro voor de banden, de rest: geen flauw idee.
Als je een beetje handig bent kun je alles, behalve de banden, zelf doen. Aan de andere kant kost dat een hoop tijd en betaal je natuurlijk nog steeds het materiaal. Wanneer je het laat doen zal het materiaal ook het gros van de rekening beslaan.JapyDooge schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:51:
Blegh, m'n Ford Sierra uit 1988 moet voor de keuring augustus en er moet nogal wat aan gebeuren.
- 4 nieuwe banden
- Olie verversen
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Bij mij slijten de banden gelukkig altijd per twee. Jij wisselt zeker dat de banden met de minste slijtage bij de aandrijving zitten?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
@argro: mja een vriend van mij z'n vader is garagehouder, dus samen duwen we die parts er wel onder, dan upgrade ik z'n pc weer een keer
dus uren zullen er niet echt bij komen nee en met wat geluk heb ik de parts ook nog wat goedkoper 
@Marzman: mja de mijne zijn niet echt versleten, maar verteerd. Heeft een aantal jaren stil gestaan en dat heeft toch wat ongewenste effecten
@Marzman: mja de mijne zijn niet echt versleten, maar verteerd. Heeft een aantal jaren stil gestaan en dat heeft toch wat ongewenste effecten
@Deviator, ga je er nou nog mee op vakantie?
@Japy, In principe kun je die remmen zelf doen en de onderdelen bij Brezan halen oid.
Olie verversing en brandstof filter zou ik lekker laten doen, kost niet zo veel en scheelt een hoop gedoe. (zo moeilijk is het niet, maar dan zit je weer met die olie die je naar de gemeente moet brengen etc)
Weet niet wat zo'n ding nog waard is, hoeveel km heeft gelopen en of je er nog lang mee wil doen. Anders slooppremie?
@Japy, In principe kun je die remmen zelf doen en de onderdelen bij Brezan halen oid.
Olie verversing en brandstof filter zou ik lekker laten doen, kost niet zo veel en scheelt een hoop gedoe. (zo moeilijk is het niet, maar dan zit je weer met die olie die je naar de gemeente moet brengen etc)
Weet niet wat zo'n ding nog waard is, hoeveel km heeft gelopen en of je er nog lang mee wil doen. Anders slooppremie?
@Japy: rij je nou nog steeds met die levensgevaarlijke banden rond
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Toen ik 'm kocht had ie nog geen 30k gelopen (ongeveer een jaar geleden), nu tegen de 60k op de teller.
Verder doet 'ie het nog prima gelukkig
dus ik hoop er nog wel even mee te doen
Verder doet 'ie het nog prima gelukkig
Euh ja, maar jij had toch die klapband(en) gehad
jazeker, we gaan vrijdag 24 juli weg..!null schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 11:11:
@Deviator, ga je er nou nog mee op vakantie?
reparatie heeft uiteindelijk trouwens 400 euro gekost..
[ Voor 14% gewijzigd door Deviator79 op 14-07-2009 14:43 ]
Nah geen klapband maar een stuk rubber van een band af gescheurt toen er iets in kwam (voorkant van het losgescheurde stuk was een rechte snijlijn, wss een scherp stuk steen of iets van metaal ofzo).
De bandjes zijn op zich nog aardig en er zijn geen scheuren/barstjes te zien maar wil ze toch laten vervangen voor het zekere, zeker nu met de keuring. Verder rij ik zolang ik deze banden heb wat voorzichtiger.
Dat is niet voor 'het zekere', dat is gewoon achterstallig onderhoud.
Voor de vakantie zet ik op m'n reservewiel een nieuw bandje omdat ie andere 13 jaar oud was, dat doe ik voor het zekere. Jij rijdt gewoon continu op hele oude banden, dat is dus gewoon achterstallig onderhoud en levensgevaarlijk.
Je moet even controleren hoe oud die banden zijn, is vrij goed te vinden op internet. Post de resultaten maar hier.
Voor de vakantie zet ik op m'n reservewiel een nieuw bandje omdat ie andere 13 jaar oud was, dat doe ik voor het zekere. Jij rijdt gewoon continu op hele oude banden, dat is dus gewoon achterstallig onderhoud en levensgevaarlijk.
Je moet even controleren hoe oud die banden zijn, is vrij goed te vinden op internet. Post de resultaten maar hier.
Mwah al nagevraagd bij de garage. Ze zijn van 2006 of van 1996 
Ik moet zeggen, ze zien er nog als nieuw uit uiterlijk en er zit ook nog veel profiel op. Jammer.
Ik moet zeggen, ze zien er nog als nieuw uit uiterlijk en er zit ook nog veel profiel op. Jammer.
Niet zo jammer als met 120KM/h de vangrail invliegen omdat 1 van je voorbanden het begeeft. Maargoed, ik krijg een dejavu, succes ermee.
Arfman schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:12:
Niet zo jammer als met 120KM/h de vangrail invliegen omdat 1 van je voorbanden het begeeft. Maargoed, ik krijg een dejavu, succes ermee.

Mja, zonde... ik heb nog 2x175/65/14 in de garage liggen met 6-7mm profiel erop. Heb die dingen nog geprobeerd te slijten op marktplaats, maar behalve met burnouts slijt je die dingen niet. Zijn banden van 2004 met nog flink wat profiel, maar omdat de wangen zo enorm stug zijn wil ik die dingen niet onder mijn auto.
Dat kan niet. Er kan wellicht wel onduidelijkheid over de leeftijd zijn, maar dan heb je het over jaren 80 versus jaren 90. jaren '00 is op een nieuwe manier aangegeven.JapyDooge schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:08:
Mwah al nagevraagd bij de garage. Ze zijn van 2006 of van 1996
Kijk is op de banden, wat er achter de DOT code staat. En dan vooraal het laatste stukje. Dat zijn 3 of 4 cijfers. Zijn het 3 cijfers dan moet je ook even melden of er een driehoekje bij staat of niet.
Het is dus iig een cijferreeks die eindigt op een 6 in jou geval, maar wat staat er voor en zit er nog een driehoekje achter?
Hier een voorbeeldje van een dot code:
http://abcnews.go.com/Blotter/story?id=4813029&page=1
(misschien als je het leest snap je ook waarom we zo op je aan het zeiken zijn/waren)
De DOT code kan ook aan de binnenkant staan, dan moet je je wiel er even afhalen. (of de resten van de oude band erbij pakken)
Maak er een foto van of laat die cijfers hier even weten.
Overigens, over het goed eruit zien.. ik heb ook wat standaard velgen bij de auto gekregen (zo ook dat reservewiel) en die zijn al 14 jaar oud. Ook die zijn er prima uit. Als je daar echter een beetje kilometers op gaat rijden heb je grote kans dat mis gaat. (+ sowieso verminderde eigenschappen)
Heel verhaal, dus ik verwacht wel wat moeite terug
[ Voor 17% gewijzigd door !null op 14-07-2009 17:09 ]
Kzal zo eens kijken voor ik in m'n auto stap
kan ook wezen dat ik het mis heb hoor, is alweer even geleden 
Tnx iig alvast
Overigens heb ik bij twee garagehouders gevraagd of ik er nog tot aan de keuring mee door kon rijden en beiden hebben ze aangegeven dat dat geen probleem mag zijn. De band waar een stuk af was gescheurd had duidelijk beschadigingen van iets wat op de weg had gelegen, ze scheuren niet vanzelf ofzo
Tnx iig alvast
Overigens heb ik bij twee garagehouders gevraagd of ik er nog tot aan de keuring mee door kon rijden en beiden hebben ze aangegeven dat dat geen probleem mag zijn. De band waar een stuk af was gescheurd had duidelijk beschadigingen van iets wat op de weg had gelegen, ze scheuren niet vanzelf ofzo
Nu wil ik niet beweren dat banden 100% uit rubber bestaan maar heb je wel eens een postelastiek van 10 jaar oud proberen te gebruiken? Dat scheurt en brokkelt uit elkaar... Scheuren in banden heb ik tot nu toe altijd gehad met oudere banden, vaak wel met extra hulp door bijvoorbeeld een lange tijd in de volle zon gestaan te hebben.
Edit:
Overigens, ook on topic: Mijn oude Kadett had nogal wat problemen NADAT ik hem weg had gebracht voor het plaatsen van een nieuwe koppelingsplaat, onder andere koppelingskabel geknapt, dynamo kapot (waarschuwingslampje brandde steeds)... Ik heb een nieuwe koppelingskabel laten plaatsen en zelf een nieuwe dynamo geplaatst. Na het plaatsen werkte de dynamo nog niet... Wat bleek: bij het vervangen van de koppelingsplaat hebben ze twee stekkertjes van een sensor in de koppelingsbehuizing vergeten terug te plaatsen. Deze maakte sluiting tegen de carrosserie en daardoor vloog de zekering van het laadsysteem er uit.
Tussenstand van deze auto:
Vorig jaar februari gekocht, vorig jaar juni met gemak door APK: 40 euro voor APK
Deze lente horten en stoten op snelweg, ANWB erbij, puntjes waren totaal weg dus later zelf complete onsteking vervangen (rotor, kap, bougies, bougiekabels), probleem opgelost.
Week erna nogmaals horten en stoten en uitvallen, weer ANWB: ditmaal vuiltje in carb, wsl er in gevallen nadat ik nieuw luchtfilter geplaatst heb.
Juni dit jaar: nieuwe APK, ditmaal wel met schoonmaken achterrem, plus vervangen olie + oliefilter.
Week erna: nieuwe koppelings-set (plaat, drukgroep, druklager). Paar dagen erna knapt de kabel (weer ANWB) en overlijdt de dynamo (bij de garage). Nieuwe dynamo gekocht (en uiteraard ook V-snaar), inmiddels weer rijdende.
Ondertussen wel wat dingen bij de sloop moeten halen: nieuwe buitenspiegel (was er afgetrapt), nieuwe blowermotor (oude was sluiting gaan maken wegens verstopte afwatering) en bijna nieuwe banden vooras (lekgestoken). Van de week helaas wel wat deuken in het dak gekomen omdat er over het dak is gelopen. Grootste deuken zijn er uit, kleine hoekdeukjes krijg ik er niet uit.
Edit:
Overigens, ook on topic: Mijn oude Kadett had nogal wat problemen NADAT ik hem weg had gebracht voor het plaatsen van een nieuwe koppelingsplaat, onder andere koppelingskabel geknapt, dynamo kapot (waarschuwingslampje brandde steeds)... Ik heb een nieuwe koppelingskabel laten plaatsen en zelf een nieuwe dynamo geplaatst. Na het plaatsen werkte de dynamo nog niet... Wat bleek: bij het vervangen van de koppelingsplaat hebben ze twee stekkertjes van een sensor in de koppelingsbehuizing vergeten terug te plaatsen. Deze maakte sluiting tegen de carrosserie en daardoor vloog de zekering van het laadsysteem er uit.
Tussenstand van deze auto:
Vorig jaar februari gekocht, vorig jaar juni met gemak door APK: 40 euro voor APK
Deze lente horten en stoten op snelweg, ANWB erbij, puntjes waren totaal weg dus later zelf complete onsteking vervangen (rotor, kap, bougies, bougiekabels), probleem opgelost.
Week erna nogmaals horten en stoten en uitvallen, weer ANWB: ditmaal vuiltje in carb, wsl er in gevallen nadat ik nieuw luchtfilter geplaatst heb.
Juni dit jaar: nieuwe APK, ditmaal wel met schoonmaken achterrem, plus vervangen olie + oliefilter.
Week erna: nieuwe koppelings-set (plaat, drukgroep, druklager). Paar dagen erna knapt de kabel (weer ANWB) en overlijdt de dynamo (bij de garage). Nieuwe dynamo gekocht (en uiteraard ook V-snaar), inmiddels weer rijdende.
Ondertussen wel wat dingen bij de sloop moeten halen: nieuwe buitenspiegel (was er afgetrapt), nieuwe blowermotor (oude was sluiting gaan maken wegens verstopte afwatering) en bijna nieuwe banden vooras (lekgestoken). Van de week helaas wel wat deuken in het dak gekomen omdat er over het dak is gelopen. Grootste deuken zijn er uit, kleine hoekdeukjes krijg ik er niet uit.
[ Voor 72% gewijzigd door Wilf op 21-07-2009 09:36 ]
Wat voor buurt woon jij eigenlijk dat ze:
- je banden leksteken
- de spiegels eraftrappen
- over je dak lopen
Hebben ze een hekel aan de laatste kadettjes, of gebeurt dat met meer auto's?
- je banden leksteken
- over je dak lopen
Woohoo, mijn 17 jaar oude astra heeft gisteren weer de APK doorstaan. Een paar nieuwe bandjes voor en de olie verversen en hopen dat hij het weer een jaartje volhoudt
.
Dit is echt de goedkoopste auto ooit. Heel anders dan mijn vorige (Ford Escort Diesel) waar ik best nogal wat aan heb verspijkerd voordat de versnellingsbak het begaf.
Dit is echt de goedkoopste auto ooit. Heel anders dan mijn vorige (Ford Escort Diesel) waar ik best nogal wat aan heb verspijkerd voordat de versnellingsbak het begaf.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
gister ook de airco van de Baleno laten vullen en de boel van binnen uitgesopt, klaar voor de vakantie
Ik woon in een villawijk in Zeist tussen een achterstandswijk en het centrum in, 's nachts de doorgaande route van de scooterjongens en zoemende en sissende petjesgroepen. Dit gebeurt met veel auto's hier in het weekend. Mijn andere auto (klassieker) hebben ze de antenne kromgebogen en diepe krassen in de lak getrokken. Eerste paar keren is het kut, maar het went._JGC_ schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:16:
Wat voor buurt woon jij eigenlijk dat ze:
- je banden leksteken
- over je dak lopen
[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 21-07-2009 10:55 ]
Dit topic past wel bij mijn 14 jaar oude Renault 19.
Heb begin dit jaar een Renault 19 Phase 3 1.4 energy gekocht uit 1995, redelijk speciaal model en met lederen interieur uit een 16v en leuke velgen eronder, voorkant verlaagd, leuke remus eronder, dat soort dingen. Eigenlijk stiekem voor teveel geld gekocht mja liefde maakt blind. Kom zelf uit Sittard, Limburg en de auto heb ik opgehaald in Leeuwarden, Friesland.
Het begon met een set banden rondom, 205-45-16 dus best duur met de banden die ik heb besteld (goodyear eagle f1 achter en aangezien die niet meer leverbaar waren pirelli p zero nero voor), maar goed ik was van plan er lekker mee te blijven rijden dus dat maakte me nog niet zoveel uit. Toen werd de koppeling echt steeds slechter, afspraak gemaakt bij een monteur die ik ken van de renault club. En vlak voor Maastricht klapte de remklauw vast rechtsvoor, die kwam wel los maar het resulteerde in een slippartij.
Dat werd dus een volledige nieuwe koppelingsset en gereviseerde klauwen voor en nieuwe schijven en blokken.
Verder nog een hoop sloop onderdelen gehaald omdat er veel ontbrak, of beschadigt was, of of...
En tja, er bleek behoorlijk last te zijn van achterstallig onderhoud. Ondanks dat ik bij aanschaf betaald had voor een beurt is dat helaas niet gebeurt...
Lijst tot zover van technische dingen:
- Koppakking (zwakke plek bij deze motoren) (was al vervangen bij aankoop)
- Distributieriem en v-riem met spanrollen, waterpomp en alles (was ook al vervangen)
- Koppeling, met drukgroep en alles vervangen
- Remklauwen voor gereviseerd en voorzien van nieuwe schijven en Textar blokken
Toen de grote beurt van laatst:
- Ontsteking vervangen
- Gasklephuis is schoongemaakt
- Kleppen zijn gesteld
- Stationair afgeregeld
- K&n inleg filter met originele luchtbak ipv originele (reageert iets beter op het gas)
- Alle vloeistoffen, alle filters, etc is vervangen
- Wiellagers voorzijde zijn vervangen
- Koelsysteem uitgespeld
- Koudere thermostaat en fan switch
- Voorpijp vervangen aangezien die lek was
- Etc
Kosten plaatje tot zover is ruim over de 3000 euro, ben de tel echt letterlijk kwijt.
Zelf als ik erop terug kijk had ik beter kunnen doorsparen voor een andere auto, en toen de koppeling het begon te begeven beter een andere auto kunnen kopen.
Maar goed, dat is achteraf, was wel een onwijs leer project zo. En alle vooroordelen over Renault zijn waar, zeker bij dit slechte onderhoud. Gelukkig heb ik geen elektrische ramen en de snufjes, die gaan ook om de zoveel tijd kapot. Wel al een keer een dashboard gehad die op zwart ging. Rotte raamstrips zijn al vervangen, her en der blaasjes op de buitenkant maar de bodem is wonderwel helemaal hard.
Tot zover van Renault bodemloze put project.
Heb begin dit jaar een Renault 19 Phase 3 1.4 energy gekocht uit 1995, redelijk speciaal model en met lederen interieur uit een 16v en leuke velgen eronder, voorkant verlaagd, leuke remus eronder, dat soort dingen. Eigenlijk stiekem voor teveel geld gekocht mja liefde maakt blind. Kom zelf uit Sittard, Limburg en de auto heb ik opgehaald in Leeuwarden, Friesland.
Het begon met een set banden rondom, 205-45-16 dus best duur met de banden die ik heb besteld (goodyear eagle f1 achter en aangezien die niet meer leverbaar waren pirelli p zero nero voor), maar goed ik was van plan er lekker mee te blijven rijden dus dat maakte me nog niet zoveel uit. Toen werd de koppeling echt steeds slechter, afspraak gemaakt bij een monteur die ik ken van de renault club. En vlak voor Maastricht klapte de remklauw vast rechtsvoor, die kwam wel los maar het resulteerde in een slippartij.
Dat werd dus een volledige nieuwe koppelingsset en gereviseerde klauwen voor en nieuwe schijven en blokken.
Verder nog een hoop sloop onderdelen gehaald omdat er veel ontbrak, of beschadigt was, of of...
En tja, er bleek behoorlijk last te zijn van achterstallig onderhoud. Ondanks dat ik bij aanschaf betaald had voor een beurt is dat helaas niet gebeurt...
Lijst tot zover van technische dingen:
- Koppakking (zwakke plek bij deze motoren) (was al vervangen bij aankoop)
- Distributieriem en v-riem met spanrollen, waterpomp en alles (was ook al vervangen)
- Koppeling, met drukgroep en alles vervangen
- Remklauwen voor gereviseerd en voorzien van nieuwe schijven en Textar blokken
Toen de grote beurt van laatst:
- Ontsteking vervangen
- Gasklephuis is schoongemaakt
- Kleppen zijn gesteld
- Stationair afgeregeld
- K&n inleg filter met originele luchtbak ipv originele (reageert iets beter op het gas)
- Alle vloeistoffen, alle filters, etc is vervangen
- Wiellagers voorzijde zijn vervangen
- Koelsysteem uitgespeld
- Koudere thermostaat en fan switch
- Voorpijp vervangen aangezien die lek was
- Etc
Kosten plaatje tot zover is ruim over de 3000 euro, ben de tel echt letterlijk kwijt.
Zelf als ik erop terug kijk had ik beter kunnen doorsparen voor een andere auto, en toen de koppeling het begon te begeven beter een andere auto kunnen kopen.
Maar goed, dat is achteraf, was wel een onwijs leer project zo. En alle vooroordelen over Renault zijn waar, zeker bij dit slechte onderhoud. Gelukkig heb ik geen elektrische ramen en de snufjes, die gaan ook om de zoveel tijd kapot. Wel al een keer een dashboard gehad die op zwart ging. Rotte raamstrips zijn al vervangen, her en der blaasjes op de buitenkant maar de bodem is wonderwel helemaal hard.
Tot zover van Renault bodemloze put project.

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Whaha, ik dacht dat ik ooit eens een echt slechte Celica had gekocht. Verbruikte een hoop olie, als je bij de redline in de buurt kwam was het kermis op je dashboard (iets met dynamo), was een stuiterbak met 17 inch en de lak was ook slecht. Maar hij startte altijd en blijf wel prima rijden. Als ik dit zo lees viel die auto nog alles mee
Maar waarom heb je distributieriem en v-riem met spanrollen, waterpomp en alles vervangen als het al recent vervangen was? Dat van de koppakking snap ik ook niet helemaal, al een keer vervangen en nu voor de 2e keer vervangen? Doe je d'r wel gewoon koelvloeistof in, geen water?
Maar waarom heb je distributieriem en v-riem met spanrollen, waterpomp en alles vervangen als het al recent vervangen was? Dat van de koppakking snap ik ook niet helemaal, al een keer vervangen en nu voor de 2e keer vervangen? Doe je d'r wel gewoon koelvloeistof in, geen water?
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 21-07-2009 11:39 ]
Je had er natuurlijk ook een setje 195/50 of 185/55 onder kunnen laten leggen.Joopieboy schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:07:
Het begon met een set banden rondom, 205-45-16 dus best duur met de banden die ik heb besteld
Ik heb een paar jaar geleden ook (originele ZX 16V) velgen onder gelegd, maar no way dat ik ook de daarbij behorende 195/50 banden hoef. Lekker op 185 gebleven.
Mijn ZX begint trouwens wat krakende geluidjes te maken uit de achterkant. Ofwel de ophanging (waar 35.000km geleden al nieuwe rubbers onder gekomen zijn) of het achterwiel ligt niet helemaal vast. Waarschijnlijk het eerste, dus bij 236.000 km komt weer de vraag: nieuwe kopen of repareren.
Ik wil eigenlijk het laatste, want de auto bevalt me nog altijd geweldig.
ZX zei je? Dan heb je volgens mij dus ook gewoon een torsieas achter zoals veel andere PSA-modellen van die tijd. Het lijkt erop dat de lagers van de draagarmen ingelopen zijn (bekend euvel van een dergelijke constructie). Dat betekent dat de as gereviseerd moet worden (of vervangen door een goede tweedehands). Voor revisie moet je rekenen op een kostenplaatje van €300-€400.Maasluip schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:45:
[..]
Mijn ZX begint trouwens wat krakende geluidjes te maken uit de achterkant. Ofwel de ophanging (waar 35.000km geleden al nieuwe rubbers onder gekomen zijn) of het achterwiel ligt niet helemaal vast. Waarschijnlijk het eerste, dus bij 236.000 km komt weer de vraag: nieuwe kopen of repareren.
Ik wil eigenlijk het laatste, want de auto bevalt me nog altijd geweldig.
Overigens kun je zelf heel eenvoudig een visuele controle op uitvoeren door de auto op een vlakke ondergrond te zetten en dan recht achter de auto gaan staan en te kijken naar de stand van de wielen. Normaliter horen je wielen zo te staan: ||-----|| Staan ze echter als //-----|| of ||-----\\ of zelfs //-----\\ (overdreven natuurlijk) dan is je as rijp voor revisie. Overigens is het dan te hopen dat de hoofdbuis nog niet ingelopen is, want dan is de as rijp voor het oud ijzer.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Seat Ibiza uit 1997 met 128.000 op de teller
APK tot maart 2010
Auto is heet gelopen.
Wat vervangen moet worden: koppakking, thermostaathuis en inlaatspruitstuk.
Huidige conditie: kop is al gedemonteerd, en heeft geen schade.
Moeite waard?
APK tot maart 2010
Auto is heet gelopen.
Wat vervangen moet worden: koppakking, thermostaathuis en inlaatspruitstuk.
Huidige conditie: kop is al gedemonteerd, en heeft geen schade.
Moeite waard?
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Een Ibiza met ca 128K/1997 kost tussen de 1500 en 3000 euro op Autoweek occasionsite.
Je hebt al werkzaamheden laten uitvoeren (demontage) dus bent al verantwoordelijk voor kosten... afmaken is dan denk ik de beste keuze. Tenzij dat kwa kosten over de prijs van een vervanger heen gaat
Je hebt al werkzaamheden laten uitvoeren (demontage) dus bent al verantwoordelijk voor kosten... afmaken is dan denk ik de beste keuze. Tenzij dat kwa kosten over de prijs van een vervanger heen gaat
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Afhankelijk van wat het gaat kosten gewoon doen ja. 120K is nog redelijk jong. Als dat ding 400K had gelopen zou ik er anders over gaan denken. Als je het zo laat kan je hooguit een slooppremie krijgen, als je het repareert krijg je er op lange termijn meer voor.
Slooppremie zal niet veel zijn, misschien 100 euro.. omdat het een auto is van 97...
Een vriend van me die automonteur is heeft de hele motor uit elkaar gehaald (kop etc) en samen met een collega van hem gekeken of het de moeite waard zou zijn..
Hij zei dat het niet de moeite waard zou zijn, omdat de auto zoveel hitte heeft moeten verdragen dat er geen garantie zou zijn dat het de volgende keer weer zou gebeuren...
Een vriend van me die automonteur is heeft de hele motor uit elkaar gehaald (kop etc) en samen met een collega van hem gekeken of het de moeite waard zou zijn..
Hij zei dat het niet de moeite waard zou zijn, omdat de auto zoveel hitte heeft moeten verdragen dat er geen garantie zou zijn dat het de volgende keer weer zou gebeuren...
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
@Maassluip: Wat is een ZX? Ik denk dan aan een 300ZX maar dat is het vast niet.
@Vis, is die koppakking naar de kl*te gegaan van 1 keer oververhitten?
@Vis, is die koppakking naar de kl*te gegaan van 1 keer oververhitten?
Een kapotte koppakking is meestal het probleem niet (kost een paar tientjes). Het wordt pas leuk als de kop kromgetrokken is. Sommige motoren zijn wat gevoeliger voor oververhitting dan anderen, maar het is sowieso nooit goed. Als het inlaatspruitstuk vervangen moet worden zal het wel geen lullig overhittingkje zijn geweest...