Anoniem: 218213 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:44:
zou je wel voor die 12000 kilometer er een nieuwe bak inzetten? als je het voor 250 euro kan regelen is dat natuurlijk niet veel, maar wel zonde om hem daarna meteen na de sloop te brengen dan zou ik die 250 euro in een andere steken
Ik vind een investering van 250 euro voor nog 12000 kilometer niet zo veel? Of bedoel je als je de auto maakt voor 250 euro en dan direct naar de sloop brengt?
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een mazda 626 uit 95. Auto gekocht voor een kleine 3000 euro met 74.000 km op de teller:
- Inmiddels zijn alle remmen vervangen/gereviseerd. Ik vind dat dit niet mag bij zo'n kilometerstand (nu 135.000 km). Dat je een blokje vervangt of een schijf okee, maar alle remmen hebben inmiddels wel een keer vast- of zijn aangelopen.
- De complete uitlaat is vervangen (misschien met ouderdom wel logisch)
- De homokineet links is vervangen
Dit alles plus normale beurten en APK. Paar weken terug lekte het blok ineens olie op twee plaatsen, moesten er alweer nieuwe remschijven of blokken op (rechtsvoor en rechtsachter), moest de homokineet rechts vervangen worden, en dat terwijl ik net het laatste stuk van de uitlaat had laten vervangen voor 220 euro. De nieuwe reparaties zouden volgens de dealer uitkomen op (en ze konden het niet precies zeggen) minimaal 1500 euro inclusief.
Het is (was) een superfijne auto die aansloot bij mijn wensen, maar ik heb besloten om een nieuwe te kopen. Ik heb gewoon geen vertrouwen meer in die auto, want ik weet niet meer wat het volgende euvel is. Als ik nu wist dat ik voor die 1500 euro nog X kilometer kon rijden dan zou ik de afweging nog wel willen maken, maar daar is geen peil op te trekken.
Kortom, ondanks dat je je besluit al hebt genomen: ik zou goed kijken naar welke kosten er nog meer aankomen qua normaal onderhoud en eventueel 'onverwachte' uitgaven (misschien te deduceren uit de verdere staat van de auto en bekende problemen) en naar hoeveel kilometer je er nog in wil rijden. Je investering van 250 euro voor 12.000 kilometer lijkt me redelijk, dus ik hoop dat je dat er nog mee haalt.
(Oh, ik koop overigens een compleet nieuwe auto. Het is dus niet zo dat ik, zoals sommigen in dit topic aanhalen, direct weer met dure reparaties geconfronteerd wordt als ik een 2e hands koop.)
---edit---
Om nog in te gaan op je vraag van de overweging:
bovenstaande speelde bij mij een grote rol. Secundair is dat ik mijn auto binnenkort in eigen onderhoud/verzekering/belasting krijg (momenteel nog via mijn ouders) waardoor het een stuk duurder wordt, en met een kleinere en lichtere auto scheelt dat. Daarnaast heb je met zo'n nieuwe auto de eerste drie jaar geen APK-plicht en heb je complete garantie.
[
Voor 8% gewijzigd door
Ugchel op 24-03-2009 11:43
]