Hoe lang geld in oude auto stoppen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Helaas is afgelopen weekend mijn Suzuki Baleno gestrand met defect versnellingsbak.
Hij maakt een enorm krakend geluid in de 1e en 2e versnelling.

3 weken geleden heb ik net nieuwe banden en een nieuwe koppeling laten monteren..
Deze reparatie zal weer zo'n 800 euro gaan kosten. Mijn garage houder zegt er dan bij;
"sja, je koopt daar geen nieuwe auto voor"
Dat is natuurlijk waar, maar wanneer moet je daarmee stoppen.

Wat zijn jullie argumenten om een auto al dan niet te laten repareren?

[ Voor 10% gewijzigd door Deviator79 op 24-03-2009 13:31 ]

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Deviator79 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 17:18:
Wat zijn jullie argumenten om een auto al dan niet te laten repareren?
Ligt geheel aan de (overige) kwaliteit van de auto.. Hoelang verwacht je er voor de investering die je er nu in stopt mee door te kunnen rijden? Hoe versleten zijn andere onderdelen? Hoe groot is dus de kans dat je in de komende X maanden/jaren weer behoorlijke reparatie kosten hebt?

Natuurlijk heb je geen glazen bol, maar jij (en de garagehouder) kunnen hier vast wel een schatting van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Anoniem: 204528 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 17:20:
[...]

Ligt geheel aan de (overige) kwaliteit van de auto.. Hoelang verwacht je er voor de investering die je er nu in stopt mee door te kunnen rijden? Hoe versleten zijn andere onderdelen? Hoe groot is dus de kans dat je in de komende X maanden/jaren weer behoorlijke reparatie kosten hebt?

Natuurlijk heb je geen glazen bol, maar jij (en de garagehouder) kunnen hier vast wel een schatting van maken...
Het lastige is dat een paar weken geleden ik aan de garage vroeg : 'goh is hij het waard om de koppeling en de banden te vervangen?' " Ja natuurlijk" werd er toen gezegd," maar ja dat weet je nooit zeker"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Is nogal afhankelijk van budget etc.

Als je zeker weet dat je binnen je budget een betrouwbaarder auto kunt kopen, is het de overweging waard...

Maar feit blijft dat je met een andere auto ook niet weet wat er volgend jaar aan reparaties langs komt... Van deze auto weet je in iedergeval tot op zekere hoogte wat ermee gebeurd is, en wat er wel en niet vervangen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

Ik zou ook even bij jezelf nagaan of je wel echt pas begint te schakelen als je je koppelingspedaal hebt ingetrapt en je pas je koppeling op laat komen als 'ie echt in de versnelling zit. Ik heb zelf ook wel eens een keer m'n koppelingsplaten aan gort geschakeld en het is toch een duur geintje.

Verder is het met oudere auto's altijd een gok of er nog veel of weinig mis mee gaat. Het enige voordeel is dat je in ieder geval leert wat er allemaal kapot aan kan gaan en waar je op moet letten.
Uit welk jaartal is je Baleno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:04

dr.lowtune

Deugt niet

Mijn ouders hebben ook een Baleno, helaas is de versnellingsbak een zwak punt bij deze auto en zodoende zijn kapotte versnellingsbakken een bekend probleem. Bij mijn ouders bleken de lagers in de versnellingsbak van een verkeerde legering gemaakt te zijn, hierdoor kwamen er braampjes terecht in de versnellingsbak met als gevolg veel gekraak en rare geluiden. Reparatie inclusief vervangen koppelingsplaat enz was toen iets van 1000 euro. (De auto rijdt wel weer goed en staat inmiddels op de 200k kilometer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 10:44

Krizzie

Progressive Music \o/

Als je je auto ziet als een ding waar je van A naar B mee rijd, dan liggen die kosten natuurlijk een stuk lager dan wanneer je een liefhebber bent en je net zo lang in je auto wilt rijden tot hij echt rijp is voor de sloop.

Ik heb geen idee wat zo'n Suzuki nu waard is maar als de kosten vergelijkbaar worden met een 2e hands (met minder km of gebreken) dan is de keus natuurlijk snel gemaakt. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

wanneer aanschafprijs + totale reparatiekosten groter zijn dan de (dag)waarde + "bezitterstrots" die jij eraan toedicht.

als de auto voor jou "priceless" is, dan duurt dat heel lang, als het n willekeurig brik van 500€ is en je net zo goed in n andere kan rijden is dat punt vrij snel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 10:30

Strikie

Athletics

Vaak is je auto repareren goedkoper dan een andere kopen. Het wil namelijk helemaal niet zeggen dat je nieuwe auto zonder kosten blijft. Weet ik helaas uit ervaring :)

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je auto een hobby is kan je er zo veel geld in gooien als je zin in hebt.

Maar ik neem aan dat dat niet het antwoord is wat je horen wilde ;)

(zegt iemand die meer aan zijn Trabant besteed heeft dan aan zijn 2 'luxe' auto's)
de eerste Fiesta kostte mij €150,-, de tweede kostte mij €350,- met inruil eerste, Trabant heeft mij nu €4500,- terug gezet omdat ik een motor kapot draaide

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Versnellingsbak defect is een veel voorkomend (zeg maar gerust altijd) probleem bij de Baleno 1.3 en 1.6.
Meestal ergens tussen de 120.000 en 180.000 km.
Je kan er de klok op gelijk zetten dat 'ie tegen die tijd opnieuw stuk gaat maarja dan heb je alweer het dubbele gereden met de auto.

Als de auto verder nog in orde is zou ik het laten repareren, dan zijn er 2 opties:
- een 2de hands bak erin zetten (moet voor 500 euro wel lukken) en de auto meteen weg doen.
- de bak laten reviseren (kost ongeveer 900 euro incl in- en uitbouwen) en er zelf in blijven rijden.

Met defecte bak is de auto namelijk erg weinig waard. Zet je er een gebruikte 2de hands bak in loop je het risico dat hij binnenkort weer kapot gaat, want je weet niet hoe die andere bak er aan toe is.

[ Voor 3% gewijzigd door dreeke op 23-03-2009 19:44 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 12:54

hefaistos

feestelijk gehandicapt

M'n zusje rijdt ook een Baleno, en alhoewel ik geen technisch overzicht bijgehouden heb, is het toch een verrekt fijne auto om mee te rijden. Uiteindelijk krijgt iedere auto vroeg of laat last van allerlei kwaaltjes (al dan niet 'aangeboren' haha). Heb je je garagehouder al gevraagd wat het reviseren kost, of iig een gereviseerde versnellingsbak?

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47

SmartDoDo

Woeptiedoe

HK => VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
De Baleno is van feb 1998 en heeft 200.000 km op de teller...

De kosten voor reparatie door de garage komen op 800 euro op basis van een gebruikte versnellingsbak.

Ik heb gister besloten om zelf een gebruikte bak te scoren (mits deze max 200,- euro kost) en deze er zelf onder te zetten (samen met m'n zwager die automonteur was).
Zodoende mag het max 250 euro kosten en daarvoor koop ik geen andere. (en het is eigenlijk wel het maximale budget op het moment)

Na de reparatie moet hij nog een jaar (ca 12000 km) meegaan en mag hij naar de sloop.
We gaan er wel deze zomer nog mee met vakantie (met aanhanger) en willen dat graag met de
Baleno doen vanwege de airco. (dan 2 kindjes, 6jaar en 3mnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

zou je wel voor die 12000 kilometer er een nieuwe bak inzetten? als je het voor 250 euro kan regelen is dat natuurlijk niet veel, maar wel zonde om hem daarna meteen na de sloop te brengen dan zou ik die 250 euro in een andere steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Anoniem: 218213 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:44:
zou je wel voor die 12000 kilometer er een nieuwe bak inzetten? als je het voor 250 euro kan regelen is dat natuurlijk niet veel, maar wel zonde om hem daarna meteen na de sloop te brengen dan zou ik die 250 euro in een andere steken
niet als je budget die 250 is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Auto is dus nu zo'n elf jaar oud.. Lastig.. Op zich zou ie nog wel een tijdje mee moet kunnen, maar aan de andere kant kun je misschien ook net zo goed rustig uit gaan kijken naar een leuk tweedehandsje ofzow.. (Ik weet niet of je dat dan wil of een helemaal nieuwe..)

Ik weet niet wat de verdere staat van de auto is, maar op zich kan een auto wel wat langer mee dan elf jaar.. Aan de andere kant moet je goed op gaan letten.. Zijn het eenmalige/periodieke dingen? Wanneer je er een nieuwe versnellingsbak in zet, kan ie weer een hele tijd mee natuurlijk.. Maar als je er geld in blijft pompen en de auto wordt er niet beter op, zou ik toch eens kijken naar een andere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 13:39
Herkenbaar probleem, dit had ik met m'n eerste Ford Sierra. Daar heb ik er de brui aan gegeven toen voor de 2e keer de koppelingsplaten weg waren in 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij een andere auto heb je hetzelfde probleem. Mensen die al weten dat ze een auto weg gaan doen gaan daar meestal geen duur onderhoud meer aan doen. Bij je eigen auto weet je het nog een beetje wat er wel en niet vervangen en versleten is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb ook zo'n auto waarbij je elke keer afvraagt of 'hij het nog waard is'. En Opel Astra uit '96. Oud, maar lang niet versleten, wegens lage kilometerstand. En ja, hij is echt laag (net over een ton) en niet teruggedraaid. ;)

Dealer onderhoud is duur(der), originele vervangende onderdelen idem, maar met deze lage kilometerstand - en relatief laag gebruik per jaar - mag je een motorische levensduur van ruim 3x dit verwachten. :P

Een overweging is natuurlijk vervangingswaarde tegenover reparatie- en onderhoudskosten, verbruikskosten per kilometer. Als je alles uit gaat zetten in een grafiek, kun je je technisch-economische break-even uitrekenen, als je een verwachte kostenpost per jaar kunt schatten. Dus houd rekening met eens per zoveel jaar een koppakking, een accu, een knalpot, banden, etc.

Ik vind pychologisch-esthetische factoren ook belangrijk - ziet het er nog een beetje uit, is-tie niet té oud - maar dat is zwaar ondergeschikt aan het rijgenot, de degelijkheid en het gemak dat je ervan hebt. Op enig moment wordt het een andere wagen, maar nu nog even niet.

Versnellingsbak of koppeling vervangen kan een enorme kostenpost zijn, en zou voor mij nu wel een reden zijn om 'm te lozen. Maar 3 jaar geleden had ik nog zware panne - wegens olie o.i.d. op het wegdek uit de bocht geslipt op een rotonde, linker voorwielophanging om zeep, €1400,- schade - die ik verantwoord vond om te verhelpen, maar zoiets zou ik nu vermoedelijk niet meer doen.

[edit]
O ja, afgelopen zomer tijdens mijn vakantie in Frankrijk was ineens mijn dynamo kaduuk. Dat was minder. :/

Gelukkig stond ik op de camping op minder dan 15 km van een Opeldealer/merkgarage... in Frankrijk, nota bene! _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 24-03-2009 15:26 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:34

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Noxious schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:00:
Herkenbaar probleem, dit had ik met m'n eerste Ford Sierra. Daar heb ik er de brui aan gegeven toen voor de 2e keer de koppelingsplaten weg waren in 2 jaar.
Ik weet niet wat je doet maar koppelingsplaten kunnen echt wel langer mee, zelfs wel 120.000 of het dubbele indien je normaal rijd ;)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Anoniem: 218213 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:44:
Ik vind een investering van 250 euro voor nog 12000 kilometer niet zo veel? Of bedoel je als je de auto maakt voor 250 euro en dan direct naar de sloop brengt?

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een mazda 626 uit 95. Auto gekocht voor een kleine 3000 euro met 74.000 km op de teller:

- Inmiddels zijn alle remmen vervangen/gereviseerd. Ik vind dat dit niet mag bij zo'n kilometerstand (nu 135.000 km). Dat je een blokje vervangt of een schijf okee, maar alle remmen hebben inmiddels wel een keer vast- of zijn aangelopen.
- De complete uitlaat is vervangen (misschien met ouderdom wel logisch)
- De homokineet links is vervangen

Dit alles plus normale beurten en APK. Paar weken terug lekte het blok ineens olie op twee plaatsen, moesten er alweer nieuwe remschijven of blokken op (rechtsvoor en rechtsachter), moest de homokineet rechts vervangen worden, en dat terwijl ik net het laatste stuk van de uitlaat had laten vervangen voor 220 euro. De nieuwe reparaties zouden volgens de dealer uitkomen op (en ze konden het niet precies zeggen) minimaal 1500 euro inclusief.

Het is (was) een superfijne auto die aansloot bij mijn wensen, maar ik heb besloten om een nieuwe te kopen. Ik heb gewoon geen vertrouwen meer in die auto, want ik weet niet meer wat het volgende euvel is. Als ik nu wist dat ik voor die 1500 euro nog X kilometer kon rijden dan zou ik de afweging nog wel willen maken, maar daar is geen peil op te trekken.

Kortom, ondanks dat je je besluit al hebt genomen: ik zou goed kijken naar welke kosten er nog meer aankomen qua normaal onderhoud en eventueel 'onverwachte' uitgaven (misschien te deduceren uit de verdere staat van de auto en bekende problemen) en naar hoeveel kilometer je er nog in wil rijden. Je investering van 250 euro voor 12.000 kilometer lijkt me redelijk, dus ik hoop dat je dat er nog mee haalt.

(Oh, ik koop overigens een compleet nieuwe auto. Het is dus niet zo dat ik, zoals sommigen in dit topic aanhalen, direct weer met dure reparaties geconfronteerd wordt als ik een 2e hands koop.)

---edit---

Om nog in te gaan op je vraag van de overweging:

bovenstaande speelde bij mij een grote rol. Secundair is dat ik mijn auto binnenkort in eigen onderhoud/verzekering/belasting krijg (momenteel nog via mijn ouders) waardoor het een stuk duurder wordt, en met een kleinere en lichtere auto scheelt dat. Daarnaast heb je met zo'n nieuwe auto de eerste drie jaar geen APK-plicht en heb je complete garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Ugchel op 24-03-2009 11:43 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:18

DropjesLover

Dit dus ->

voor die 250 nog 12000 rijden zou ik nog wel doen, en als je hem toch naar de sloop brengt gewoon al het bruikbare er uit pakken. accu, dynamo, startmotor, v-bak als ie nog goed is, interieurdelen eventueel.
hoeveel kostte deze auto of hoeveel kost een vergelijkbare (type/merk) uit het zelfde jaar/km's?

maar ik heb dan ook een autootje van 17 jaar oud met 186k op de teller waar ik veel te veel geld aan heb uitgegeven. is de 3e van me van het zelfde type, alle 3 hebben me in totaal schat ik zo'n 4-5k gekocht, bij een auto met een aanschafprijs van allen tussen de 800 en 1600 euro... maar het is mn hobby(bak) en heb hem niet dagelijks nodig en wil mn huidige gewoon bij maken (kosten zo'n 3-5k).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
De voornaamste reden om deze auto te repareren is dat ik er mee met vakantie wil in augustus.
(vakantie is al betaald)
En voor dat geld kan ik geen auto huren voor drie weken.

Verder zouden we zonder kunnen, hoewel dat met 2 kinderen even aanpassen wordt.

Ik denk dat de dagwaarde van de auto 750 euro is (vanwege een aantal schades) met nieuwe versnellingsbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, simpele rekensom is dan -mits je de auto gaat vervangen- dagwaarde + reparatiewaarde...

Punt blijft dus, wat koop je daarvoor terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ghostrider schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:17:
[...]

Ik weet niet wat je doet maar koppelingsplaten kunnen echt wel langer mee, zelfs wel 120.000 of het dubbele indien je normaal rijd ;)
De vorige eigenaar had de motor 'overgeklokt' en zo'n beetje alles aangepast, waren al gaat toen ik m'n kocht en de nieuwe hebben het nooit lang volgehouden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Het is een afweging die je zelf moet maken. Als de rest van de wagen in, technisch opzicht, goede staat verkeerd, zou ik 'm gewoon vervangen. Of een 2e hands bak de uitkomst biedt, betwijfel ik echter. De vraag is namelijk hoelang die het uithoud. Als die ook tegen de gewraakte km-stand aan hangt, is het maar net de vraag wanneer die er de brui aan geeft.

zei hij die afgelopen jaar de aanschafprijs van z'n auto aan onderhoud heeft uitgegeven en dat was 2,5k+ en twijfelt nu hoelang hij nog moet doorgaan met investeren :)

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik heb hetzelfde met mijn BMW.

3 jaar geleden 1200 euro aan nieuwe onderdelen er in gepompt, toen kwam er weer iets, en weer iets....
gelukkig had ik toen een goedkoper adresje gevonden en was ik slechts 450 euro kwijt voor een hoop dingen.

Bij mijn auto zit er ook een stukje nostalgische waarde aan, dus doe ik hem niet zo heel snel weg, omdat de motor bijvoorbeeld gewoon nog 100% is en nu de onderdelen vervangen zijn, kan hij zo weer 5 jaar mee minimaal.

Mocht echter bij mij de versnellingsbak kapot gaan, dan zal ik hem denk ik wel weg doen.

Maar goed, belangrijkste is: was jij nog van plan lang in die auto te blijven rijden? Zat je al na te denken over iets anders? Is de reparatie nog wel de moeite waard in verhouding met de waarde van de auto?
Verwacht je op korte termijn nog andere grote uitgaven?

Lees net nog dat je een beperkt budget hebt. Aan de andere kant: je hebt hem pas in augustus echt nodig. Is het niet mogelijk om tot augustus geld te sparen en dus deze auto weg te doen?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Naboo schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:06:
Ik heb hetzelfde met mijn BMW.

3 jaar geleden 1200 euro aan nieuwe onderdelen er in gepompt, toen kwam er weer iets, en weer iets....
gelukkig had ik toen een goedkoper adresje gevonden en was ik slechts 450 euro kwijt voor een hoop dingen.

Bij mijn auto zit er ook een stukje nostalgische waarde aan, dus doe ik hem niet zo heel snel weg, omdat de motor bijvoorbeeld gewoon nog 100% is en nu de onderdelen vervangen zijn, kan hij zo weer 5 jaar mee minimaal.

Mocht echter bij mij de versnellingsbak kapot gaan, dan zal ik hem denk ik wel weg doen.

Maar goed, belangrijkste is: was jij nog van plan lang in die auto te blijven rijden? Zat je al na te denken over iets anders? Is de reparatie nog wel de moeite waard in verhouding met de waarde van de auto?
Verwacht je op korte termijn nog andere grote uitgaven?

Lees net nog dat je een beperkt budget hebt. Aan de andere kant: je hebt hem pas in augustus echt nodig. Is het niet mogelijk om tot augustus geld te sparen en dus deze auto weg te doen?
toon volledige bericht
Nee helaas kan niet sparen tot augustus, de financiële situatie zal dan net zo zijn als nu
(platzak :+ ) Eigenlijk zou het financieel het beste zijn hem te schorsen en uit de verzekering te halen tot augustus. Dat scheelt ca 45 euro p/m schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55
Deviator79 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:31:
De voornaamste reden om deze auto te repareren is dat ik er mee met vakantie wil in augustus.
(vakantie is al betaald)
En voor dat geld kan ik geen auto huren voor drie weken.

Verder zouden we zonder kunnen, hoewel dat met 2 kinderen even aanpassen wordt.

Ik denk dat de dagwaarde van de auto 750 euro is (vanwege een aantal schades) met nieuwe versnellingsbak.
Ik zou het evengoed nog even goed overdenken. Wat doe je als je reparatie het begeeft tijdens je vakantie. Heb ik vorig jaar ook gehad (inmiddels een andere gekocht). Zoiets kan snel heel duur worden en belangrijker, kan ook heel onhandig zijn afhankelijk van het tijdstip en locatie van falen (gaan de kinderen mee op vakantie?) On the bright side, het is wel avontuurlijk, moet je ineens van alles improviseren, kan wel leuk zijn, achteraf...

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

mekkieboek schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:19:
[...]

Ik zou het evengoed nog even goed overdenken. Wat doe je als je reparatie het begeeft tijdens je vakantie. Heb ik vorig jaar ook gehad (inmiddels een andere gekocht). Zoiets kan snel heel duur worden en belangrijker, kan ook heel onhandig zijn afhankelijk van het tijdstip en locatie van falen (gaan de kinderen mee op vakantie?) On the bright side, het is wel avontuurlijk, moet je ineens van alles improviseren, kan wel leuk zijn, achteraf...
Eens. Ik zou met een 2e hands bak nooit op vakantie gaan. Zeker als ik zou weten dat die dingen nog wel eens stuk willen. Helemaal niet met 2 kids en een aanhanger. Zonder bak ben je echt klaar.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:52
hmm, ik heb nu precies hetzelfde. Heb nu weer problemen, zal wel weer minstens 300-400 euro kosten (heeft ook al minstens 1500 euro gekost) maar hij is op deze manier onverkoopbaar (motor kapot)... Dus verkopen lukt niet, ik moet dus wel doorgaan met geld erin pompen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
in principe is het een makkelijk rekensommetje:

Zolang de afschrijving van de oude auto + reparatie minder is dan de afschrijving van een nieuwe of nieuwe 2ehandse auto dan kan je er nog rustig mee verder rijden.

Dit houd in de praktijk vaak in dat je nog beter in je oude auto kan blijven rijden omdat de auto die je hebt vaakt niet veel afschrijving meer heeft als deze al oud genoeg is en genoeg km's heeft gehad.

[ Voor 32% gewijzigd door Avvd op 24-03-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een ander rekensommetje: zolang de kosten per kilometer niet omhoog blijven gaan dan loont zich de reparatie. Uiteraard zal dat na een reparatie wel zijn, maar daarna dalen ze weer tot de volgende reparatie. En die daling moet meer zijn dan de stijging.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
AkroBatik schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:47:
[...]

Eens. Ik zou met een 2e hands bak nooit op vakantie gaan. Zeker als ik zou weten dat die dingen nog wel eens stuk willen. Helemaal niet met 2 kids en een aanhanger. Zonder bak ben je echt klaar.
Ik ga er vanuit dat zo'n bak wel nog weer ff meekan, zeker die 3000 km die ik rij in de vakantie.

Verder gaan we dan maar uit van de hulpvaardigheid van de ANWB (WW+IRK+aanhangwagensupp.) mocht het toch misgaan. Verder gaan we met nog een gezin, zodat als het echt gek wordt onze kinderen (3mnd en 6jr) bij hun in de auto verder kunnen, hoeven zij niet langs de weg te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

En als je het andersom bekijkt. Als je het wel/niet repareert, voor hoeveel kan je het verkopen? En als je het niet repareert, raak je het nog wel kwijt?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 23-06 16:22
Je auto gaat kapot en zodanig dat hij niet meer zo verder kan rijden. Dan is het vrij simpel:
  1. niet repareren en verkopen: auto daalt in waarde, gelijk aan het reparatiebedrag.
  2. wel repareren en houden: auto krijgt weer dezelfde waarde als voordat hij stuk ging, echter je bent de reparatiekosten kwijt.
Oftewel: op het moment dat je auto kapot gaat is het leed al geleden. Het maakt daarna theoretisch niet veel uit welke weg je kiest, het geld ben je kwijt, one way or another.

Tuurlijk kan je hopen op mazzel: een koper die teveel wil betalen, of een handige vriend die het goedkoper repareert, maar als je dat soort dingen buiten beschouwing laat maakt het weinig uit.

Mijns inziens maakt het dus ook niet uit of je nog veel geld in een oude auto gaat steken, immers je gaat het niet in de auto steken; het geld was er al in gestoken en is eruit gevlogen op het moment dat hij stuk ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-06 13:41
Ik zou hem gewoon repareren voor die 250 euro en hem dan straks niet naar de sloop brengen, maar gewoon verkopen.

Oude auto's kosten nou eenmaal geld en als je hem nu voor 250 weer een jaartje rijdend houdt, dan is dat prima.

Maar... ik lees in je posts hierboven dat je tussen nu en augustus verwacht zo platzak te zijn dat je zelfs eigenlijk je auto zou willen schorsen. Verder lees ik dat je in augustus op vakantie gaat en dat die vakantie zelfs al betaald is.

Ik kan het verkeerd hebben, maar dat lijken mij niet helemaal de juiste beslissingen op financieel gebied.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 26-03-2009 12:30 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-06 15:10
[...]

Och, ik had tot voor 2,5 jaar terug een Opel Vectra uit '94 met ruim 200k km op de teller, daar ben ik mee naar Berlijn, Rome, Oostenrijk en Corsica geweest zonder een centje pijn. Ik durf te beweren dat die Vectra betrouwbaarder was dan bepaalde recente auto's (ik noem een Renault Laguna 2). In de 1,5 jaar (en bijna 50.000 km) heb ik er wel voor ongeveer €1000 aan onderhoud, reparaties en APK ingestopt, maar dat is inherent aan het aantal kilometers.

Ik realiseer me nu wel dat ik toen best vaak op vakantie ging :)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Arnout schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:01:
Je auto gaat kapot en zodanig dat hij niet meer zo verder kan rijden. Dan is het vrij simpel:
  1. niet repareren en verkopen: auto daalt in waarde, gelijk aan het reparatiebedrag.
  2. wel repareren en houden: auto krijgt weer dezelfde waarde als voordat hij stuk ging, echter je bent de reparatiekosten kwijt.
Oftewel: op het moment dat je auto kapot gaat is het leed al geleden. Het maakt daarna theoretisch niet veel uit welke weg je kiest, het geld ben je kwijt, one way or another.

Tuurlijk kan je hopen op mazzel: een koper die teveel wil betalen, of een handige vriend die het goedkoper repareert, maar als je dat soort dingen buiten beschouwing laat maakt het weinig uit.

Mijns inziens maakt het dus ook niet uit of je nog veel geld in een oude auto gaat steken, immers je gaat het niet in de auto steken; het geld was er al in gestoken en is eruit gevlogen op het moment dat hij stuk ging.
Op zich klopt je verhaal. Je mist echter mijns inziens het punt. Het gaat niet om het geld wat er in het verleden ingestoken is, het gaat om het geld wat je er mogelijk nog in gaat steken. Het geld wat er in het verleden ingestoken is ben je inderdaad hoe dan ook kwijt, daar heb je gelijk in. Het gaat echter om de vraag wat de verwachte termijn is waarop je het geld wat je er mogelijk in gaat steken kwijt bent. Is dat pas over 2 jaar, of is de auto over een maand al weer kapot. Dat is de vraag.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 23-06 16:22
argro schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 20:27:
[...]
Op zich klopt je verhaal. Je mist echter mijns inziens het punt. Het gaat niet om het geld wat er in het verleden ingestoken is, het gaat om het geld wat je er mogelijk nog in gaat steken.
Ben ik niet met je eens. Ervan uitgaande dat je een kapotte auto hebt, en deze weer wil laten rijden of
wil verkopen, het maakt niet uit, het geld ben je kwijt.
Het geld wat er in het verleden ingestoken is ben je inderdaad hoe dan ook kwijt, daar heb je gelijk in. Het gaat echter om de vraag wat de verwachte termijn is waarop je het geld wat je er mogelijk in gaat steken kwijt bent. Is dat pas over 2 jaar, of is de auto over een maand al weer kapot. Dat is de vraag.
Het lastige hierbij is dat niemand je gaat vertellen dat je auto over een maand weer stuk gaat. En het leuke van auto's is: ze gaan sneller stuk dan je hoopt en het kost je altijd meer geld dan je had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Arnout schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 08:55:
[...]
Ben ik niet met je eens. Ervan uitgaande dat je een kapotte auto hebt, en deze weer wil laten rijden of
wil verkopen, het maakt niet uit, het geld ben je kwijt.
Tuurlijk, het geld ben je kwijt. De beslissing die je neemt neem je echter in het kader van een mogelijke nieuwe investering, niet in het kader van een oude investering die je toch al kwijt bent.
[...]

Het lastige hierbij is dat niemand je gaat vertellen dat je auto over een maand weer stuk gaat. En het leuke van auto's is: ze gaan sneller stuk dan je hoopt en het kost je altijd meer geld dan je had verwacht.
Tuurlijk is dat lastig. Vandaar ook dit topic. Als het simpel was geweest dan was de vraag waarschijnlijk nooit gesteld. Het is de kunst om de verwachting zo goed mogelijk in te schatten en op basis daarvan te beslissen of je opnieuw geld in de auto gaat steken. Oude investeringen ben je indedaad hoe dan ook kwijt, die spelen hierbij dus geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
dreamscape schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:29:
Ik zou hem gewoon repareren voor die 250 euro en hem dan straks niet naar de sloop brengen, maar gewoon verkopen.

Oude auto's kosten nou eenmaal geld en als je hem nu voor 250 weer een jaartje rijdend houdt, dan is dat prima.

Maar... ik lees in je posts hierboven dat je tussen nu en augustus verwacht zo platzak te zijn dat je zelfs eigenlijk je auto zou willen schorsen. Verder lees ik dat je in augustus op vakantie gaat en dat die vakantie zelfs al betaald is.

Ik kan het verkeerd hebben, maar dat lijken mij niet helemaal de juiste beslissingen op financieel gebied.
Vakantie boven alles! 8)
En inderdaad verder momenteel een slechte cashflow. Er blijft systematisch een beetje maand over als het geld op is ;)
Maar ach, geen zorgen voor de dag van morgen....(behalve m'n auto nu even dan :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23

Arfman

Drome!

Deviator79 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:26:
[...]

Vakantie boven alles! 8)
En inderdaad verder momenteel een slechte cashflow. Er blijft systematisch een beetje maand over als het geld op is ;)
Maar ach, geen zorgen voor de dag van morgen....(behalve m'n auto nu even dan :+ )
offtopic:
Toch vind ik het vreemd. Je hebt al een vakantie geboekt en hebt 2 kinderen, maar je kunt een (met alle respect) "lullig" bedrag als 250 euro niet ophoesten :? Wat als er iets met de kinderen gebeurt wat veel geld kost? Of als ze nieuwe kleren nodig hebben? Of de oudste een fietsje? Ik vind het nogal vreemd en misschien zelfs wel een beetje onverantwoordelijk met 2 kinderen, die volledig afhankelijk zijn van jouw/jullie inkomen.

Veder kan ik je niet echt helpen; je weet immers nooit wat er gebeurt met de auto. Voor hetzelfde geld rijd je met deze bak probleemloos nog jaren rond, en voor hetzelfde geld staat-ie volgende maand weer stil.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Excuse me?

Ik rijd in een 3e hands auto met 270000 km op de teller. Ik zou hier zo mee op vakantie gaan. Een auto gaat niet zomaar kapot en ook een nieuwe auto kan best kapot gaan...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-06 13:41
Bertus schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:27:
[...]

Excuse me?

Ik rijd in een 3e hands auto met 270000 km op de teller. Ik zou hier zo mee op vakantie gaan. Een auto gaat niet zomaar kapot en ook een nieuwe auto kan best kapot gaan...
Ik dacht ook even dat hij een aversie had tegen tweedehands auto's, dus ik wilde eerst ook zo reageren.
Tot ik bedacht dat hij met 'bak' niet de auto bedoelt, maar de versnellingsbak... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dreamscape op 27-03-2009 12:30 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mmmm.... Ik heb in mijn vorige auto een versnellingsbak uit een geklapte marea. Die bak die rijd nog steeds na in 1 jaar 50000 km gereden en geragt te hebben.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22
Dat is gewoon het hele probleem met 2dehands onderdelen waarvan je weet dat ze niet eeuwig meegaan. Als die dingen bij 150K stukgaan weet je niet of je vervangende bak 100K of 145K heeft gereden.
Toen ik bij de dealer kwam om een brandstofslangenset voor mijn 206 kreeg ik te horen dat dat ding 130 euro ex BTW kostte, en dat ik waarschijnlijk goedkoper even bij de sloop kon kijken. Ik ben toen ook gewoon voor nieuw gegaan: heb je een dik uur zitten prutsen om die slangenset erin te krijgen, ben je een jaar verder, brandstoffilter vervangen, weer niet kunnen starten: 2dehands slangenset ook lek. Daar heb ik dus absoluut geen zin in.
Met een 2dehands bak zou ik niet te lang wachten met verkopen van die auto. Met een nieuwe heb je of dat probleem niet meer omdat ze een nieuwe versie hebben gebouwd, of weet je wanneer je ongeveer je auto in moet ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
_JGC_ schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:44:
Dat is gewoon het hele probleem met 2dehands onderdelen waarvan je weet dat ze niet eeuwig meegaan. Als die dingen bij 150K stukgaan weet je niet of je vervangende bak 100K of 145K heeft gereden.
Toen ik bij de dealer kwam om een brandstofslangenset voor mijn 206 kreeg ik te horen dat dat ding 130 euro ex BTW kostte, en dat ik waarschijnlijk goedkoper even bij de sloop kon kijken. Ik ben toen ook gewoon voor nieuw gegaan: heb je een dik uur zitten prutsen om die slangenset erin te krijgen, ben je een jaar verder, brandstoffilter vervangen, weer niet kunnen starten: 2dehands slangenset ook lek. Daar heb ik dus absoluut geen zin in.
Met een 2dehands bak zou ik niet te lang wachten met verkopen van die auto. Met een nieuwe heb je of dat probleem niet meer omdat ze een nieuwe versie hebben gebouwd, of weet je wanneer je ongeveer je auto in moet ruilen.
Een tweedehands bak is vaak wel een gereviseerde bak. Een gereviseerde bak is z.g.a.n.. Is dus wel even wat anders dan een slangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Ik zou de bak idd voor 250eu vervangen, lijkt me nu de goedkoopste optie. Andere optie is een brik van 500 eu kopen denk ik, met inruil + diezelfde 250 eu, dat lijkt me een stap achteruit. En je kan testen hoe de bak zich gedraagt voordat je op vakantie gaat, als ie het goed doet moet het ook geen probleem zijn voor die paar duizend km.
@argro, zo vanzelfsprekend is dat niet hoor lijkt me, zeker als je effe goedkoop een bak ergens vandaan haalt.

Zelf vind ik het eigenlijk gek dat mensen 10 jaar, of iets meer dan dat, al oud noemen. Een auto hoort dan nog prima te functioneren, mits een beetje fatsoenlijk behandelt. Zelf heb ik twee auto's, de een 14 jaar oud, de ander 24 jaar. Beide minstens 2 ton op de teller, geen centje pijn en nog erg betrouwbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 27-03-2009 13:00 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Arfman schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:05:
[...]

offtopic:
Toch vind ik het vreemd. Je hebt al een vakantie geboekt en hebt 2 kinderen, maar je kunt een (met alle respect) "lullig" bedrag als 250 euro niet ophoesten :? Wat als er iets met de kinderen gebeurt wat veel geld kost? Of als ze nieuwe kleren nodig hebben? Of de oudste een fietsje? Ik vind het nogal vreemd en misschien zelfs wel een beetje onverantwoordelijk met 2 kinderen, die volledig afhankelijk zijn van jouw/jullie inkomen.
offtopic:
Niet iedereen heeft een financiële buffer helaas.Kinderkleding zijn lopende kosten, dat lukt tot op heden prima. Zou natuurlijk mooi zijn om geld achter de hand te hebben, maar daarvoor zul je eerst geld moeten over houden, en da's niet makkelijk natuurlijk. Als modale alleenverdiener that is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
kleine update: auto staat nog steeds stil.
Kan niet echt een goede goedkope versnellingsbak vinden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is dat zo lastig? Al sites als onderdelenlijn.nl of onderdelenzoeker.nl geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
!null schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 15:41:
Is dat zo lastig? Al sites als onderdelenlijn.nl of onderdelenzoeker.nl geprobeerd?
Ja, wel geprobeerd, maar prijzen lagen tussen 450 en 750 euro.
zoek eigenlijk een goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is inderdaad aardig wat geld, zou toch voor 300 oid wel moeten kunnen.
Maar kun je niet gewoon enkelen die rond de 450 zitten terugmailen dat je hem voor 300 koopt? Van die sloperijen is vaak wel wat mogelijk qua onderhandelen.

Edit: Er staan er 3 op marktplaats, 1 daarvan heeft het niet over reviseren, is een 1800cc bak.. misschien heb je er wat aan.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 14-05-2009 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoeveel ongemak heb je nu al, nu je een maand geen auto hebt?

Bij mij begint zo iets op te stapelen. Als het meer is, dan wat jou reparatie kost ... Dan zou ik het zeker doen.

Ik zou me voor kunnen stellen dat de handel in dat typeversnellingsbak nu aardig los is. Immers: als er meer auto's last van hebben kunnen de goede erg schaars worden.

Als je een grote auto nodig hebt en je wilt nieuwe dan wat je nu hebt - zul je waarschijnlijk stevig je budget moeten vergroten. Geld lenen bij een instantie is dan nooit een goed idee, maar in dezelfde situatie komen als dat je nu zit is ook niet echt een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
!null schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:21:
Dat is inderdaad aardig wat geld, zou toch voor 300 oid wel moeten kunnen.
Maar kun je niet gewoon enkelen die rond de 450 zitten terugmailen dat je hem voor 300 koopt? Van die sloperijen is vaak wel wat mogelijk qua onderhandelen.

Edit: Er staan er 3 op marktplaats, 1 daarvan heeft het niet over reviseren, is een 1800cc bak.. misschien heb je er wat aan.
thanks, maar het schijnt dat de 1800 een andere bak is als die van mij (voor de 1.6)
Verder is het inderdaad een idee om 's te kijken of ze het voor 300 willen doen.
ik heb alleen het liefst wel een gereviseerde, anders ben ik bang dat het weer een probleembak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, gereviseerd en al voor iets in de richting van 300 eu wordt lastig denk ik. Een versnellingsbak reviseren kost aardig wat werk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Voor 975 euro heb je via Martkplaats.nl een hele auto :) ook een Suzuki Baleno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dan heb je wel auto's met 150K-200K op de teller met mogelijk hetzelfde probleem ;)
Zoals eentje die ik er net uitpakte voor 999,- met 200K op de teller: "GELUIDJE IN DE BAK".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou voor onder de 1000 eu een Toyota nemen (van 1990 of later), een Starlet of Corolla oid. Hoge km standen zijn geen probleem, evenveel ruimte als je nu hebt, en geen gezeik met versnellingsbakken. Als je een beetje fatsoenlijke uitzoekt kan je er nog jaren in rijden zonder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind dat wat je in een 2e hands auto steekt soms best wat onredelijk veel zou zijn (economisch niet te verantwoorden), omdat je de geschiedenis kent. Zeker als je er net al wat geld in hebt gestoken of het gewoon een bijzondere auto is en helemaal wat je wil, kun je er best meer dan de dagwaarde/vervangingswaarde insteken :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
ik zit met hetzelfde,

ofja zat,

Mijn auto is uit 94 met nu 180k op de teller hele fijne wagen niks mis mee, ik had laatst een porbleempje waarvoor de kop eraf moest +- 500 euro hadden ze me verteld,
het probleem was als ik de auto verkocht en ik zou er 1000 of 2000 euro bijleggen dat ik er in KM stand en jaartal niet veel op voorruit zou gaan ten opzichte van wat ik nu heb, en dan is he tnog maar afwachten wat je koopt.

als het probleem nu terug komt waardoor ik dus die dure reparatie moet laten uitvoeren doe ik het gewoon

de banden zijn een jaar oud, set winterbanden zijn nieuw ( 1 wintertje gebruikt), interieur is goed, motor loopt goed, alleen de remschijven moet ik nog vervangen, als je een andere koopt weet je niet wat je koopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
*update*

Morgen ga ik zelf, met mijn zwager, de bak er onder uit halen, dan wordt hij gereviseerd, en dan zetten we hem er weer onder. Ik hoop dat hij 20 juni weer rijdt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Gewoon omdat foto's leuk zijn:

Hij is er onder uit:

Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.60/607000001-607050000/607035101-607035200/607035143_6_sarL.jpeg

Super zwager aan het sleutelen..

Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.40/607000001-607050000/607035101-607035200/607035149_6_EjLq.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Om dan ook maar even wat foto's te plaatsen:
(klikbaar voor groter)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3302/3573199167_a533e50512_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3390/3574005810_6a2b7d1502_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3336/3574005344_d77c433155_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3628/3574004668_6762bf4357_m.jpg

En dat rechtsvoor met zo'n 190km/h :X dat voel je wel even.
Dr druk stond ook nog netjes op de band enzo :P

De grap is dat m'n hele wielkas is uitgeholt. Er is bij het rijden ofzo niets van te merken maar:
- De rechter bumpersteun is verbogen
- De hele 'beschermbak' is weggeslagen door het losse rubber (er hangen hier en daar nog wat plastic stukjes aan de schroeven)

Dat zorgt er dus voor dat modder enzo lekker overal tussen kan spetteren, wat nou niet echt prettig is, soon dus maar zo'n ding op de sloop gaan halen, zal wel een lekker rotwerkje worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
zo!
en dat met 190 km/u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ja, dat rammelt behoorlijk kan ik je vertellen :P koste enige moeite om m'n stuur vast te houden :+

Het bleek dat de band wat verteerd was, gewoon oud en te lang stilgestaan dus. Nu heb ik een verse als reservewiel en m'n reservewiel zit daar, echter twijfel ik of ik de andere 4 banden nu dus ook zal laten vervangen voor nieuwe.

Veiliger: ja
Maar het kost minstens 250 euro :P
Misscien de keuring afwachten in oktober...

[ Voor 62% gewijzigd door Noxious op 08-06-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53

Wok

Dakloos...

Noxious schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:17:
Maar het kost minstens 250 euro :P
De enige vier contactpunten die je auto heeft met de weg en dan maak je je druk om €250... :X

Trouwens, wat zijn dat voor 'fietsbandjes' :o Volgens mij hebben die bandjes helemaal geen codering voor 190 km/u...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:50

Destruction

(ex-)Automonteur

Die banden zou ik er dus ASAP vanaf halen, da's vragen om een klapband.. En die wil je niet, ongeacht bij welke snelheid. En al zeker niet omdat er ook kinderen in die auto vervoert worden (that is, ik zie foto's van kleine kinderen in je album...)

Bandjes in die maat.. Wat zal het zijn, 13"? Ik weet niet waar je woont, maar ik heb vast nog wel 4 175/70/13 bandjes liggen aan de zaak, die heel wat beter zijn dan deze...

[ Voor 60% gewijzigd door Destruction op 09-06-2009 23:57 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nog los van het bedrag, die resterende 3 banden zijn dus net zo oud en k*t als die ene die (half) is geknapt?
Ben je levensmoe?

Lijken mij ook niet echt bandjes voor 190km/u idd, maar ze zullen vast tot 200km/u gaan wat de codes op de band betreft. Niet erg boeiend, want het is duidelijk dat het gewoon veel te oude meuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Even nog over de bak van de Baleno, een beetje mosterd na de maaltijd misschien. Kon je in Duitsland niets vinden? Of misschien Engeland? Belgie?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

4x2

lộn xộn quá

83T staat dr op die band als snelheidscodering, dat is 190km/h

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

4x2 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 01:28:
83T staat dr op die band als snelheidscodering, dat is 190km/h
Misschien ging 'ie 191. :) Das vragen om moeilijkheden.

Ik durf niet eens 160 met mijn splinternieuwe banden in mijn Peugeot 306, 1998.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Yonni schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 00:01:
Even nog over de bak van de Baleno, een beetje mosterd na de maaltijd misschien. Kon je in Duitsland niets vinden? Of misschien Engeland? Belgie?
Ik heb niet aan het buitenland gedacht, ik heb wel inmiddels begrepen, van diverse bronnen, dat reviseren het beste is aangezien 98% van de bakken van Baleno's 1.6 stuk gaan.

Mijn bak ligt nu uit elkaar en er is het een en ander afgebroken en de lagers zijn verrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@4x2, maar ook al kon het (net aan), het grootste probleem is dat het oude banden zijn.

@TheMajor, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Harder wil dat ding ook niet :+

Geeft trouwens wel elke keer een spannende ervaring, met zulk beroerd spul rijden. Weet nog van mijn vorige auto met kromme velgen dat het erg intensief rijden was met 160km/h over de autobahn. Als ik nu met mijn 206'je met die snelheid over de autobahn rijd is de ervaring niet anders dan 130-140.

Over die baleno: komt er nu een andere bak in, of wordt die oude bak volledig gereviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is gewoon slecht, dat moet je oplossen ook al rij je die snelheid bijna nooit. Dat is onbalans in de wielen, die merk je misschien niet op lagere snelheden maar heeft wel z'n effect qua extra slijtage en misschien ook het bochtenwerk e.d.
Ik kwam er bij mijn auto ook achter nadat ik hem had gekocht, dat hij bij de 200km/u trilde. Het moet gewoon goed zijn, dus wielen laten balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

Ik vind het geen prettig gevoel om zo hard te rijden in een klein karretje, en ik rijd niet graag hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
achja :P wordt ook wel gefixed hoor, maar er is atm gewoon nog geen geld voor, en het is nog maar de vraag of 'ie door de keuring gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoeveel rij je er in dan, en wanneer is de keuring? Ik zou iig niet meer zo hard gaan rijden, of hard in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ik rij alleen vrij hard als ik alleen ben, of althans, zonder de kindertjes gelukkig :P
De keuring is in Oktober :) maar ik laat 'm wel eerder keuren.
Verder rij ik zo'n 60km per dag en zo'n 200km in het weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
!null schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:10:
Dat is gewoon slecht, dat moet je oplossen ook al rij je die snelheid bijna nooit. Dat is onbalans in de wielen, die merk je misschien niet op lagere snelheden maar heeft wel z'n effect qua extra slijtage en misschien ook het bochtenwerk e.d.
Ik kwam er bij mijn auto ook achter nadat ik hem had gekocht, dat hij bij de 200km/u trilde. Het moet gewoon goed zijn, dus wielen laten balanceren.
Een kromme velg blijft krom. Je kunt er een lading lood tegenover hangen, maar een kromme velg kan je nooit voor de volle 100% corrigeren met plaklood. Dit was bij mij dus ook het geval, en hebben ze de velgen met de minste afwijking voor gehangen. Verder zijn draagarmrubbers en achterasrubbers vervangen en is de auto daarna uitgelijnd bij een specialist. Reactie van die specialist is altijd grappig als je aan komt zetten met een auto waarbij is gesleuteld aan de ophanging, wat je zelf niet opvalt tijdens het rijden valt hem al op als hij dat ding op de brug rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JapyDooge, ok, prima dat je levensmoe bent, maar ga alsjeblieft niet rijden met die troep als je ook kinderen meeneemt! Je bent echt fucking gestoord! Je gaat gewoon je kids meenemen in een auto op banden waarvan 1 het al begeven heeft vanwege ouderdom. Het feit dat je 190 km/u reed heeft de slijtage alleen maar versneld, dus niet denken dat het alleen maar gebeurt bij hoge snelheden.

@_JGC_, dat weet ik, maar velgen kun je ook laten repareren, zelfs weer recht laten trekken. Kost relatief weinig eigenlijk.
Misschien zijn het geen boeiende velgen dat je het het niet waard vind (begrijpelijk) maar een andere set velgen hoeft ook niet veel te kosten, 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 26-06 14:19
Ik heb een Mercedes 300TE-24 Sportline A5 uit 1992 met leer, xenon, alarm, airco en nog veel meer.
Teller staat nu op 399.000km en de koppakking heeft het begeven kort nadat ik de radiateur heb vervangen wegens lekken. Op dit moment staat de auto dus stil maar ik heb aarig wat vervangen het afgelopen half jaar (einddemper, remschijven + blokken, banden, laswerk en nu dus ook de radiateur).

Nou heb ik mezelf ook de vraag voorgelegd: Wat moet ik nu?
Ik heb de auto te koop gehad en niemand moet hem hebben; wat moet je met een 6-in-lijn zuiperd van 1600kg? Ik heb naar een andere gekeken, 2e hands, maar dan ben ik ook 4 a 5000 euro kwijt wil ik een leuk exemplaar hebben. Ik ben erg blij met mijn huidige auto, rijdt perfect en supercomfortabel. Ok, verbruik van 1:9 - 1:10 is wat minder maar dat heb ik er met mijn 10.000km per jaar wel voor over.

Vrijdag ga ik hem wegbrengen: Blok en automaat ga ik laten reviseren.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
!null schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 12:57:
@JapyDooge, ok, prima dat je levensmoe bent, maar ga alsjeblieft niet rijden met die troep als je ook kinderen meeneemt! Je bent echt fucking gestoord! Je gaat gewoon je kids meenemen in een auto op banden waarvan 1 het al begeven heeft vanwege ouderdom. Het feit dat je 190 km/u reed heeft de slijtage alleen maar versneld, dus niet denken dat het alleen maar gebeurt bij hoge snelheden.

@_JGC_, dat weet ik, maar velgen kun je ook laten repareren, zelfs weer recht laten trekken. Kost relatief weinig eigenlijk.
Misschien zijn het geen boeiende velgen dat je het het niet waard vind (begrijpelijk) maar een andere set velgen hoeft ook niet veel te kosten, 2e hands.
Relax man, ik rij al 2 jaar met die bak :P de rest van de banden heb ik wel even laten bekeken en die zien er nog redelijk uit hoorde ik, including het reservewiel :P

Wat is m'n andere keuze? De auto stilzetten? Breng jij me op m'n werk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is gewoon fout, de banden zijn allemaal even oud.. lijkt me duidelijk.
Zit je zo erg op het randje dat nieuwe banden (van een normale 15 inch oid uitgaande) er niet vanaf kunnen?
Koop anders een lelijk setje velgen op marktplaats met voldoende profiel, en die niet te oud zijn.
Ballebek schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:04:
Ik heb een Mercedes 300TE-24 Sportline A5 uit 1992 met leer, xenon, alarm, airco en nog veel meer.
Teller staat nu op 399.000km en de koppakking heeft het begeven kort nadat ik de radiateur heb vervangen wegens lekken. Op dit moment staat de auto dus stil maar ik heb aarig wat vervangen het afgelopen half jaar (einddemper, remschijven + blokken, banden, laswerk en nu dus ook de radiateur).

Nou heb ik mezelf ook de vraag voorgelegd: Wat moet ik nu?
Ik heb de auto te koop gehad en niemand moet hem hebben; wat moet je met een 6-in-lijn zuiperd van 1600kg? Ik heb naar een andere gekeken, 2e hands, maar dan ben ik ook 4 a 5000 euro kwijt wil ik een leuk exemplaar hebben. Ik ben erg blij met mijn huidige auto, rijdt perfect en supercomfortabel. Ok, verbruik van 1:9 - 1:10 is wat minder maar dat heb ik er met mijn 10.000km per jaar wel voor over.

Vrijdag ga ik hem wegbrengen: Blok en automaat ga ik laten reviseren.
Kun je niet gewoon koppakking laten vervangen? Je hoeft niet meteen de boel te laten reviseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
!null schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:09:
Kun je niet gewoon koppakking laten vervangen? Je hoeft niet meteen de boel te laten reviseren..
"Kleine meerprijs" t.o.v alleen de koppakking, ik had een tijd terug al het plan om die hele auto op te knappen en nu ie bijna op de 4 ton zit...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ik zal eens op zoek gaan, maar kom toch al snel richting de 250 euro uit :P
Tnx voor de tips iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Noxious schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:07:
[...]

Relax man, ik rij al 2 jaar met die bak :P de rest van de banden heb ik wel even laten bekeken en die zien er nog redelijk uit hoorde ik, including het reservewiel :P

Wat is m'n andere keuze? De auto stilzetten? Breng jij me op m'n werk? :P
Dat is inderdaad wat je wilt horen over de auto waarin je jezelf (e je gezin ..) dagelijks vervoerd. 4 15 inch bandjes kosten je de kop niet en doen ze dat wel, dan doe je iets serieus verkeerd (nofi).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Noxious schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:23:
Ik zal eens op zoek gaan, maar kom toch al snel richting de 250 euro uit :P
Tnx voor de tips iig ;)
Gelukkig ben je geen IRL vriend van me want dan had je een serieus probleem gehad dat je zo door durft te rijden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ballebek schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:13:
[...]

Gelukkig ben je geen IRL vriend van me want dan had je een serieus probleem gehad dat je zo door durft te rijden... :/
Bedreig jij mensen op basis van de auto waar ze in rijden? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heeft helemaal niks met de auto te maken, maar met de banden die eronder zitten, in combi met kinderen.
Als je er alleen in rijdt is het nog tot daar aan toe (maar eigenlijk ook al erg genoeg, gezien het gevaar dat het op een snelweg op levert als er iets knapt, voor de mensen die in de buurt rijden)

@Ballebek, een hoge km-stand is geen goeie reden voor een revisie. Misschien dat de automaat niet meer lekker schakelt, ok, maar als de motor niet veel olie verbruikt of andere ellende vertoont, dan zou ik er gewoon een nieuwe koppakking in laten zetten, kan je onder de paar honderd euro wel klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
!null schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:50:
maar als de motor niet veel olie verbruikt of andere ellende vertoont, dan zou ik er gewoon een nieuwe koppakking in laten zetten, kan je onder de paar honderd euro wel klaar zijn.
Ik bleef bij de Hema 4 liter flessen 10W40 kopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Noxious schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:37:
[...]

Bedreig jij mensen op basis van de auto waar ze in rijden? :')
Ik kan je wel vertellen dat als je op mij zou klappen omdat jij te cheap bent om een paar goede banden te kopen, je nog niet klaar zou zijn. Gelukkig ben je verstandiger en investeer je een paar honderd euro in je eigen veiligheid en dat van je gezinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@Ballebek: Ik ga mee met !null, beter niet de automaat reviseren als je geen problemen hebt, kan namelijk juist problemen opleveren als hij niet 100% gereviseerd wordt incl. koppelomvormer (been there)...

Ik rijd sinds vorig jaar februari zelf een Opel Kadett uit '87. Nu ruim 30.000 kilometers gereden, vandaag de koppelingsplaat, druklager en drukgroep laten vervangen want ik vond het hem zeker nog waard! Want in de afgelopen 30.000 kilometer heb ik verder geen greintje pijn behalve wat simpele dingen (de totale ontstekingsonderdelen allemaal vervangen, luchtfilter vervangen) en wat spul van de sloop (blowermotor - afwatering was verstopt geraakt en de oude motor door regenwater doorgebrand).

Grote voordeel (vooralsnog) van oude Kadett's: lage aanschafprijs maar vooral lage prijs voor vervangingsonderdelen. Koppeling e.d. laten vervangen was bij de garage 300 euro, vond ik goed te doen.

Grote voordeel: ik weet nu 100% wat ik aan die auto hebt, een nieuwe tweedehands auto is een nieuw avontuur! Overigens ben ik de vorige eigenaren ook erg dankbaar voor het volspuiten van de auto met tectyl. Elke APK (die hij glansrijk doorstaat) zeggen de monteurs weer 'wat een ongelooflijk harde Opel, zo zie je ze nooit'. 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Wilf op 11-06-2009 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Wilff: Het enige echte probleem wat die oude(re) Opels hebben, is roest.. Als je dat goed bijhoud en hem verder niet afragt, blijft het spul braaf doorrijden :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kadettjes zijn wat dat betreft leuke auto's, zolang ze niet roesten tenminste. Wat betreft die koppeling: zo duur hoeft dat niet te zijn. Ik was bij mijn Golf III destijds 200 euro kwijt voor koppelingsplaat en nieuwe olie + oliefilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ Destruction: De roest op mijn witte(!) kadett is op 1 vinger te tellen en zeeeer gering, zoals ik al zei door veel tectylbehandelingen van de vorige eigenaars. De garage zei me al dat mijn Opel in deze staat nog wel een paar jaartjes door kan kachelen. Ook onder istie kneiterhard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

* Destruction rijdt zelf ook Opel Wilff. :) Een Astra oftewel F Kadett :P Mijn auto is gelukkig ook altijd goed verzorgd geweest, en dat zal hij blijven ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 12-06-2009 08:32 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste