"man is not truly one, but truly two,"
Ik beleef gewoon veel lol aan het luisteren van lp's, zeker de erg zeldzame, ik behandel ze ook niet perfect, en mijn apperatuur kan ik ook niet perfect noemen. Maarja, audiofiele kwaliteit kost zelfs tweedehands meer dan 50 euro
Heb maar iets van 50 euro betaald voor alles, dan heb ik:
Yoko 2x 10 bands Equalizer
Akai AM-102 versterker
Akai HX-335w cassetespeler
Akai AT-A305L tuner
Tensai TD861B platenspeler
2x drieweg Life boxen
1x Pioneer nogwat
1x Kicker subwoofer
Ja, die boxen klinken heel idioot, heb mening persoon zien fronsen toen ik zei dat ik een losse sub erop aangesloten had, maar, het klinkt wel geweldig. In ieder geval voor een metalhead zoals ik
People as things, that’s where it starts.
Ik heb juist het gevoel dat dat nu pas echt aan de orde is, nu het enkel nog door liefhebbers wordt gebruikt. Als je bekijkt hoe tweedehandse platen eruit zien - vergeleken met hoe wij die dingen behandelen...mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:51:
Maar zuinig zijn op je platen is wel een vereiste, en iets waar we nu niet zo aan gewend meer zijn.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Niet op vinyl maar als je fan bent van Spinvis zou ik hem blind kopen zonder hem te luisteren. CD + Vinyl kost maar 20 euro en dat is een spotprijsje voor wat je krijgt.Mandera schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:33:
Heeft iemand de nieuwe van Spinvis op vinyl, en zo ja, hoe bevalt dat? Want ik heb gisteren het album op Spotify gehoord en misschien is het weer een pareltje voor de collectie.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ja ik heb hem. Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik hem nog niet op de platenspeler gelegd heb.Mandera schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:33:
Heeft iemand de nieuwe van Spinvis op vinyl, en zo ja, hoe bevalt dat? Want ik heb gisteren het album op Spotify gehoord en misschien is het weer een pareltje voor de collectie.
Er zit ook een CD bij de LP dus mocht de kwaliteit van de LP tegenvallen heb je ook nog de CD.
Het album is echt goed ja.
Verwijderd
Verder twijfelde ik over Joe Dassin (waar "si tu n'existais pas" op staat, heerlijk nummer).Ken de rest van de plaat niet, dus maar laten liggen ...
Verwijderd
Ja krijg het ook een beetje koud van die stelling... Weinig tikjes te horen hier. Zelfgemaakte platenwasser werkt zalig goed ...mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:51:
[...]
Laat dat de puristen maar niet horen
Alle tikjes haal je er nooit uit, maar een goede en schone plaat kan aardig stil zijn. Maar zuinig zijn op je platen is wel een vereiste, en iets waar we nu niet zo aan gewend meer zijn.
Edit :
Reply op de verkeerde persoon...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 00:07 ]
Maar thuis aangekomen ging het toch jeuken, en ben ik de el cheapo Aldi USB platenspeler van een huisgenoot gaan lenen. Platen zijn in super nette luister conditie!
Ik ben nu dus aan het overwegen om zelf iets te kopen
Ik wil er geen 600 euro aan uitgeven, maar 80 tot 150, misschien 200, dat kan nog wel. Het liefst wel met digitale output, zodat ik het goed over de Logitech Z-5400 speakers kan luisteren die ik toch al heb. Na een beetje lezen lijkt het er op dat ik dan het beste tweedehands een old-school analoge kan kopen. Mijn Logitech speakers hebben S/PDIF ingangen (zowel coaxiaal als optisch) en ik heb in mijn PC een Creative X-Fi XtremeMusic, welke met een upgrade ook SPDIF input kan krijgen maar verder volgens mij geen relevante ingang heeft. En uiteraard heb ik USB.
Ik hoop hier een beetje te kunnen leren van jullie ervaring:
- Budget 80~200: zijn er bepaalde merken of types analoge (of SPDIF-uitgang) spelers die jullie mij binnen dit budget kunnen aanraden?
- Wat zou ik aan een dergelijk iets (ik ga uit van tweedehands) moeten vervangen, en wat kost dat? Naald, element, ik weet niet goed wat voor merken en prijzen ik dan te maken krijg.
- Wat voor iets heb ik nodig om het geluid van een analoge speler naar mijn SPDIF (of evt USB) ingang te krijgen, wat kost dat, en heb je aanraders?
Wat zijn nog meer goede online winkels of fysieke winkels in de omgeving Utrecht/Arnhem eventueel Nijmegen.
Ik heb al bij Kroese en Bol gekeken online. Helaas zie ik daar niet het gewenste artikel (al vraag ik me af of deze uberhaupt nog te leveren zijn).
Ik zoek namelijk het 1ste album van Smile (pre Queen) en eventueel ook latere albums. Echter kan ik niet veel vinden (Spotify heeft het album niet, winkels niet... etc.). Er is per definitie niet zoveel van te vinden. Mocht iemand trouwens nog een goude tip hebben voor De Dijk - Niemand in de Stad (op Vinyl) is dat ook ZEER welkom.
Alvast Bedankt.
Platen/CD beurs in de Jaarbeurs Utrecht is pas geweest, maar is elk jaar. ga daar eens heen (neem wel voldoende geld mee, want er is zoveel moois, i've been there, i can tell )
Platen en cd beurs Amsterdam Rai kan je ook op zoeken.
Platen/CD beurs Rijswijk ook een leuke al weet ik niet of die nog bestaat. (sloopplannen van het pand waar het gehouden wordt)
http://www.platenbeurzen.com/
http://www.recordplanet.nl/index_nl.php?page=platenbeurs-rai
[ Voor 42% gewijzigd door Bestla op 27-11-2011 13:16 ]
Ik ben mede om die reden bewust nog niet naar een beurs geweest. Bang dat ik te veel ga uitgeven:P.
Daar had ik al last van in Beatles museum in Alkmaar... Daar is een kelder onder het museum waar er collectors items verkocht worden. Van deze verkopen leeft het museum, zij krijgen donaties van allerlei verzamelaren enzo).
Maar ik zal de beurs als serieuze tip in mijn achterhoofd houden, ik hoop dat iemand nog een andere tip heeft
Dus weet iemand waar ik een naald voor een sony ps-110 op de kop kan tikken en welke naald ik dan moet hebben? Ik heb wel degelijk gegoogled, maar het is me echt een raadsel. Ik woon overigens in Amsterdam, dus als er daarvoor leuke fysieke winkeltjes in de buurt zijn hoor ik dat ook graag
edit:
ik geloof dat ik het hele element/cartridge nodig heb.
[ Voor 5% gewijzigd door thettes op 27-11-2011 16:03 ]
Ik had een Sony PS-J10. Hier kon je de naald inclusief naaldhouder gewoon uit het (vaste) element schuiven. Die naalden waren altijd goed verkrijgbaar bij http://www.conrad.nl. De ene keer kreeg ik een blauwe, de andere keer een rodethettes schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:59:
Dus weet iemand waar ik een naald voor een sony ps-110 op de kop kan tikken en welke naald ik dan moet hebben?
edit:
ik geloof dat ik het hele element/cartridge nodig heb.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Ik zoek op PS-110 en vind daar niets. Ook gewoon 'googlen' levert niets op. Ik dacht dus dat die naalden misschien andere typenummers hebben?Sailorman schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:34:
[...]
Ik had een Sony PS-J10. Hier kon je de naald inclusief naaldhouder gewoon uit het (vaste) element schuiven. Die naalden waren altijd goed verkrijgbaar bij http://www.conrad.nl. De ene keer kreeg ik een blauwe, de andere keer een rodeIk zou eens bij Conrad kijken.
Bijvoorbeeld wat voor headshell erop zit. (fototje plaatsen etc)
De kans dat een ps-j10 hetzelfde is als een ps-110 is m.i. namelijk miniem, dus heb je ook niet zoveel aan die info.
De dual dn6 die erop zat is werkelijk een prehistorisch element, waarbij het verstandig is om een upgrade te doen, maar dan moet het wel duidelijk zijn of het nieuwe element gaat passen in je headshell of niet.
En ga je 78rpm platen afspelen?
[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 28-11-2011 00:15 ]
En zijn er geen leuke hobbyzaakjes met kennis over dit soort dingen ergens in Amsterdam die iemand hier kent?
Zal een heel element/naaldhouder ook dat typenummer hebben?
Toevallig mijn verzoeken ook leverbaar? Zo ja neem even contact op per DM/Mail.F.West98 schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:58:
Grappig dat ik dit topic tegenkom. We zijn net onze hele grote collectie aan het verkopen via discogs.com. (username zelfde als hier). Misschien dat mensen er wat aan hebben. Vaak maar één keer beluisterd
Smile - 1ste lp.
De Dijk - Niemand in de stad.
Ik raad je aan een nieuw element te nemen, bijv. een audio technica AT-95ethettes schreef op maandag 28 november 2011 @ 16:18:
ik zie nu een stickertje ergens goed verborgen waarop staat dat de vervangende naald een ns-116P is. Alleen als ik bv deze site bekijk lijkt het om enkel de naald te gaan. http://www.pickupnaald.nl...duct_id=3472&category_id=
Zal een heel element/naaldhouder ook dat typenummer hebben?
Daarmee maak je een grotere sprong in geluid. Maar dan moet ie zogezegd wel in je headshell passen en bij je arm matchen.
Adele - 19
Adele - 21
Caro Emerald - Deleted scenes...
Ik ga ze alledrie voor kerst inpakken voor de vrouw maar de laatste zal voornamelijk voor mij zijn:)
Ben erg benieuwd!
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Verwijderd
Net aangesloten: Sansui SR535 met Stanton 681EEE draait naart een Dual CS 503-1 met 681EEE over een studio numark voorversterker. Via Yamaha rxv730 en Driade 7 speakers.
Prachtige CD/plaat. Heb de CD/LP combo. Zeer goede kwaliteit van de platen zelf. Erg zwaar vooral
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Punctuality is the politeness of kings
En binnen:) ERG snel gezien op de site stond dat 19 en caro 4-5 dagen zou duren.lj_tree schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:13:
Zojuist bij Kroese besteld:
Adele - 19
Adele - 21
Caro Emerald - Deleted scenes...
Ik ga ze alledrie voor kerst inpakken voor de vrouw maar de laatste zal voornamelijk voor mij zijn:)
Ben erg benieuwd!
19 en 21 zitten beiden in het plastic en dat laat ik mooi zo voor de vrouw met kerst. Heb net wel al zitten luisteren naar Caro Emerald. klinkt heerlijk! De platen zijn rood (ziet er leuk uit) maar er komen op 2 plekjes wat zwart doorheen. Ik heb even heel goed zitten luisteren of dit te horen is maar ik hoor er niets van. DAMN wat klinkt het lekker:) En er zit nog een cdtje bij voor in de auto ook...mooi leven:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Als je speler niet helemaal stabiel staat kan dat wat herrie opleveren, want elke miniscule beweging wordt door het element opgepikt als er een plaat op de speler ligt. De combinatie plaat+element gedraagt zich als een microfoon, vandaar dat je ook vaak stoeptegels onder platenspelers ziet liggen om te zorgen dat ze geen millimeter kunnen verplaatsen.Maar er is soms wel wat 'zingerigheid'; toonvariatie. Is dat iets waar ik de draaitafel volledig de schuld van kan geven? Ook komt er best veel geluid van de speler zelf af, na een beetje lezen gok ik dat dat is omdat het een budget ding is met dus een keramisch element.
Zingerigheid (wow) komt voornamelijk doordat het toerental van goedkope platenspelers absoluut niet stabiel gehouden wordt. Je hebt het over een eenvoudige motor die met een snaar (feitelijk gewoon een stuk elastiek) de platter aandrijft, en daar kan ook af en toe rek in zitten, ook afhankelijk van de temperatuur.
Duurdere platenspelers hebben een terugkoppeling van het toerental en regelen daardoor de snelheid van de motor (quartz lock) of hebben de motor zelfs rechtstreeks aan de platter verbonden zitten (direct drive). Het laatste zie je vooral bij DJ-draaitafels omdat je met een rechtstreekse aandrijving veel meer start/stop koppel kan leveren.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
http://www.ultratop.be/nl...?todo=viewthread&id=35345
Verwijderd
En een oerklassieker van urbanus : Quand les oiseaux ....
Dit voor 0.25 euro
Jullie nog tips voor scherp geprijsde vinyl winkeltjes? (online).
Ik schafte na the whitest boy alive een nieuwe extreme aan: the tallest man on earth.
Ik heb er zelf ooit een paar 7 inch singletjes laten snijden. Vooral als die nooit op single is verschenen, maar ik hem wel in de jukebox wilde hebben. bv Valerie van Amy Winehouse. Die ging netaan op 1 kant (max 4 minuten)
Elbow - Build A Rocket Boys!
Bob Dylan & Band, The - The Basement Tapes
Johnny Cash - Sings Hank Williams
James Brown & The Famous Flames - Please, Please, Please
James Brown - 'Live' At The Apollo
1 maal bol rest Kroese (bol was opvulling om korting te krijgen
Welke kwaliteit moet je het nummer opleveren (gevonden) en moet kan je dan ook een hoesje laten drukken of is het exclusief hoesje?Bestla schreef op zondag 18 december 2011 @ 16:03:
Voor diegene die een paar centen overheeft voor het laten snijden van 7 of 12 inch platen : http://www.vinyltracks.nl
Ik heb er zelf ooit een paar 7 inch singletjes laten snijden. Vooral als die nooit op single is verschenen, maar ik hem wel in de jukebox wilde hebben. bv Valerie van Amy Winehouse. Die ging netaan op 1 kant (max 4 minuten)
Prijs is per stuk neem ik aan? Het zou wel handig zijn als ze dat erbij vermelden

[ Voor 8% gewijzigd door noodel1988 op 18-12-2011 20:35 ]
[ Voor 66% gewijzigd door Japsuh op 18-12-2011 21:12 ]
Je heb gelijk. Bij bestellen staat die opmerking echter er niet.Japsuh schreef op zondag 18 december 2011 @ 21:12:
Lezen is en blijft moeilijk: 'Alle genoemde prijzen zijn per stuk en inclusief 19% BTW.' --> bij prijzen.
Lekker op vinyl
[YouTube: http://youtu.be/7JCzjz6zkH4]
^^ klinkt lekkerder op vinyl, ik heb hem al op cd(voor in de auto), maar vinyl is echt
[ Voor 35% gewijzigd door Bestla op 22-12-2011 17:41 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 24-12-2011 23:08 ]

Fijn, kun je zien wie het eerst z'n plaat grijs heeft gedraaid!lj_tree schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 22:46:
me vrouwtje en ik hebben beiden Deleted scenes from the cutting floor gekocht voor elkaar:S
www.amoeba.com
Wat singletjes gescoord, en 16 t-shirts, en 1 cd van Seasick Steve - Started out with nothing, and i still got most of it left.
Mocht je ooit in de buurt komen, Amoeba is echt een aanrader, en GROOT, dus neem de tijd.
Met dank aan Leo Blokhuis van wie ik de tip kreeg om eens te gaan kjiken.
[ Voor 21% gewijzigd door Bestla op 26-12-2011 16:09 ]
Verwijderd
Toch wel 1 van de betere livebands van het moment. Wat een sound...noodel1988 schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:11:
Triggerfinger what grabs ya gekregen als kerst cadeau
Heb nu de Reloop RP-1000 MK3 op het oog, meeste budget platenspelers hebben allemaal USB. Deze heeft dat niet, mogelijk dat ik de 2000 pak. Maar me budget laat niet veel meer toe.
Ik vind USB een hoop onnodige electronica zeker omdat ik dit nooit zal gebruiken.
En dan nog opzoek naar leuke shops voor vinyl. Heb gister al Discogs gevonden, erg intressant! En dure hobby, binnen 15min had ik een lijstje van 100+ euro's bij elkaar.
Nu hebben we ik alkmaar sowieso Popeye die best veel heeft voorzover ik weet.
Als iemand anders nog tips heeft in regio Alkmaar en platenspelers hoor ik ze graag.
[ Voor 6% gewijzigd door Osxy op 26-12-2011 18:15 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Neem ook eens een kijkje bij het Beatles museum aldaar. Dat is echt collectors heaven tegen best wel aardige prijzen en de opbrengst gaat naar het museum. De kwaliteit van de lp's is ook zeer goed.Osxy schreef op maandag 26 december 2011 @ 18:15:
En dan nog opzoek naar leuke shops voor vinyl. Heb gister al Discogs gevonden, erg intressant! En dure hobby, binnen 15min had ik een lijstje van 100+ euro's bij elkaar.
Nu hebben we ik alkmaar sowieso Popeye die best veel heeft voorzover ik weet.
Als iemand anders nog tips heeft in regio Alkmaar en platenspelers hoor ik ze graag.
Tevens hebben ze van Beatles hoop speciale uitgaven (gekleurd vinyl en picture discs!) zeker een aanrader dus
Verwijderd
Als de kabel aan de platenspeler vast zit kan het nog iets met quadrofonie te maken hebben, maar ik heb die spelers zelf nooit gezien dus weet niet hoe dat precies aangesloten zit.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Verwijderd
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
^^ Met hem, heb zelf ook een 10tal erg vieze platen met houdlijm schoongemaakt en dit werkt echt zeer goed.Chiron schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:41:
Je kan ook houtlijm proberen, schoner dan dat krijg je de platen er niet mee:
Als je niet heel veel platen hoeft te doen is het een aanrader. Het is wel flink wat werk.
Verwijderd
CleanSolution en Knosti + je kan zelf sopjes maken.Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:53:
Mja, heb nu net zo een platenwasser zelf gemaakt, zou zonde zijn om hem niet te gebruiken. Kan moeilijk houtlijm door mijn vloeistofpompje sluizen. Dat doe ik maar 1 keer
tja, dat insmeren geloof ik wel.Chiron schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:41:
Je kan ook houtlijm proberen, schoner dan dat krijg je de platen er niet mee:
[video]
hoe krijg je die rotzooi weer van je plaat af zonderhem te krassen?
Daar heb je ook weer filmpjes voor:liffey schreef op maandag 02 januari 2012 @ 18:12:
tja, dat insmeren geloof ik wel.
hoe krijg je die rotzooi weer van je plaat af zonderhem te krassen?
goed te doen dus.kraats schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:15:
[...]
Daar heb je ook weer filmpjes voor:
[video]
Heb je ook foto's van je project een een toelichtend verhaaltje?Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 12:53:
Mja, heb nu net zo een platenwasser zelf gemaakt, zou zonde zijn om hem niet te gebruiken. Kan moeilijk houtlijm door mijn vloeistofpompje sluizen. Dat doe ik maar 1 keer
Dat is veel interessanter dan houtlijm...
Verwijderd
Gemaakt in MDF(35 euro)
vloeistofpomp komt hier vandaan : http://www.wenmar.nl/kopl...psproeiers-set-xenon.html (30 euro). Pompje spuit echter te hard, potmetertje tussengestoken (zoals op de site)
Op een 2dehandssite een Water- en stofzuiger gekocht (15 euro).
Omvormertje gekocht (19 euro)
Spuitmondje heb ik zelf gemaakt uit dunne pvcbuis.
Is een prototype, maar werkt. Ooit maak ik een huiskamermodel

Zoiets is het nu, maar dan de kleuren iets anders.
Ik denk nu idd ook dat het niet origineel is. Het zou zoiets moeten zijn maar dan langer:

Iemand enig idee waar zoiets in een langere versie te koop is? Ik heb wel wat kabels gevonden, maar die zaten boven de 200 euro, dat lijkt me wat overdreven.
Nog even een ander vraagje over een marlux mx-66 die ik bij de kringloop vandaan heb gehaald. Er zitten vier pootjes onder het apparaat, maar de pootjes aan de linkerkant zijn hoger dan die aan de rechterkant. Het apparaat staat nu scheef. Iemand enig idee waarom dit zou kunnen zijn. Als ik de pootjes zou moeten vervangen, iemand een tip hoe of wat?
[ Voor 3% gewijzigd door iivvvii op 08-01-2012 20:27 ]
Ik vermoed dat die pootjes erop zitten om hem recht te zetten. Je zult er ongetwijfeld aan kunnen draaien.iivvvii schreef op zondag 08 januari 2012 @ 20:26:
[...]
Nog even een ander vraagje over een marlux mx-66 die ik bij de kringloop vandaan heb gehaald. Er zitten vier pootjes onder het apparaat, maar de pootjes aan de linkerkant zijn hoger dan die aan de rechterkant. Het apparaat staat nu scheef. Iemand enig idee waarom dit zou kunnen zijn. Als ik de pootjes zou moeten vervangen, iemand een tip hoe of wat?
Ik denk dat de vorige eigenaar het apparaat aan 1 kant op iets warms heeft gezet. Er zitten namelijk rubberen voetjes op en de ene kant leek bijna een soort van weggesmolten en daardoor ingezakt. Ik heb op marktplaats originele voetjes kunnen krijgen. Ik heb de spindel geolied en olie voor de motor in de bijbehorende buisjes gedaan. Heb een nieuw element geinstalleerd en hij doet het nu perfect. M'n eerste platenspeler!liffey schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:36:
[...]
Ik vermoed dat die pootjes erop zitten om hem recht te zetten. Je zult er ongetwijfeld aan kunnen draaien.

Dat wordt met zo'n rooie LP toch best moeilijk.bartsled schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:11:
[...]
Fijn, kun je zien wie het eerst z'n plaat grijs heeft gedraaid!
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Altijd interessant, je weet nooit wat het is.
De doos bevatte allemaal boxen met klassieke muziek, en bijna helemaal achterin trof ik deze box aan:

een 20 lp box van Django Reinhardt! volgens mij bevat deze het complete werk van Django (Djangologie = Discografie?)
wat ik op internet kon vinden is dit een aardig zeldzame boxset
Ik ben hier echt superblij mee.
Had het gisterenochtend nog met mijn vader over dat ik bijna geen lp's had van Django Reinhardt ;D
verder vond ik ook nog deze lp:

helaas stond er niet meer jazz (zal eens vragen of ze niet nog een deel achter hebben staan)
deze stond er ook tussen:

met 30 stereodia's, kijkertje en boekje! gaaf documentje over de 1e reis naar de maan
Verder een aardige stapel leuke klassieke lp's meegenomen, allen geperst in Japan
Er stond nog veel meer klassiek, ook zeer veel cd boxen, dvd's etc.
schijnbaar de collectie van een overleden vader rigoureus opgeruimd
verdere titels en foto's op verzoek
't is jammer dat de kringloop dat voor een 10 cd box meteen weer 10 euro wil hebben >:(
maar goed met die Django Reinhardt boxset is mijn week weer erg goed begonnen!
Foto's!
LP zelf:

Huidige LP muur:

[ Voor 44% gewijzigd door noodel1988 op 23-01-2012 21:23 . Reden: foto's toegevoegd ]
Verwijderd
http://www.discogs.com/De...-In-Japan/release/1260042
http://www.discogs.com/Ar...-Breakfast/release/435873
http://www.discogs.com/Br...ive1975-85/release/947430
en dan nog wat singletjes ....
Verwijderd
Staat hier ook nog op m'n verlanglijstjeVerwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 09:15:
tevreden met mijn laatste kringloopbezoek
http://www.discogs.com/Br...ive1975-85/release/947430

Voor een paar de hoofdprijs gelapt... maar na lang zoeken had ik er genoeg van en heb ze gewoon meegenomen
Vandaag heb ik een Thorens TD 165 gekregen. Nu moet aan de thorens wel wat gebeuren.
De naald is afgebroken en ik heb geen idee hoe goed/slecht de tafel is afgesteld.
Het huidige element is een "Ortofon ff 15 XE mk II "
Mijn doel is om moet een klein budget (150~200 euro) te gaan kijken of het afspelen van vinyl wat voor mij is.
Aangezien de naald alleen al rond de 50 euro kost. Leek het me een idee op een ander element te kopen.
Nu is mijn oog gevallen op een Grado Prestige Green a ~60 euro. Het schijnt dat dit matched met deze tafel.
Nu wil ik nog even langs Hanze Hifi hier in Zwolle op een phono versterker van zo rond de 100 euro te kopen. Is het de moeite waard om een element te kopen bij Hanze Hifi en deze te laten plaatsen ? Of kan ik het vanuit een kosten oogpunt beter zelf doen?
Dus mijn vraag is eigenlijk, is het goed mogelijk om zelf het element af te stellen zonder hulpmiddelen?
[ Voor 2% gewijzigd door Blaasvis op 14-02-2012 19:49 . Reden: element toegevoegd. ]
Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P
Ik heb mijn speler op een verkeerde plek liggen maar dat is door ruimte gebrek

Maar er zit wel een leuk verhaaltje bij, ik was bij een oude werkgever bij een oud vrouwtje bezig en die beste mevrouw had me daar een hifi install staan waar je naar van werd, heel mooi oud vintage spul.
Maar manlief was overleden en dit was zijn hobby (en er zat zo te zien ook voldoende geld in) afijn ik was daar zo bezig met de TV daar en zij had het over een dingetje wat niet werkte dus ik mocht ook ff aan dat mooie spul zitten.
Connectors die niet goed waren, probleem was al snel gevonden maar toen zag ik nog een oude QED phono preamp er tussen staan en niet aangesloten afgezien van de stroom.
Beetje lopen praten en zij had nog een oude platen speler waar manlief de naald nog eens van moest vervangen maar dat dus nooit heeft kunnen doen.
Ik zat zo te kijken en zij wist niet wat ze er mee moest, de speler was in slechte staat, naald weg stofkap kapot en beschadigingen in het hout en het fineer en de koppen waren ook niet mooi meer, ik had zoiets van moaaaa daar kan ik vast nog wel wat van maken.
Dus ik vroeg of ze hem van de hand wilde doen dan zou die iig naar een goed tehuis gaan
40euro later, en Resetter liep naar buiten met een oude spelert.
Zwaar apparaat dat zeker, thuis aangekomen eens goed lopen kijken en ja hoor een Direct Drive, Made in Japan, een 30 jaar oude Micro Seiki DD33 met een carbon arm, eerst gekeken of die het nog deed en ja hoor we hebben geluk.
De beste man heeft er zelf ook aan lopen sleutelen en mijn zijn "soldeer skills :/" er een set tulpjes aan gebakken, ik heb heel die speler uit elkaar gehaald elk printje verwijderd en alle knopjes er uit gehaald.
Ik heb de randen vlak gemaakt en alle hoeken afgerond, toen alles in de crème witte auto lak gespoten, en met een airbrush de knopjes bij gewerkt en zwart gespoten.
De prisma voor de strobe weer helemaal strak gepolijst en vervolgens heb ik alles weer terug gebouwd, gezien ik nu ook alle ruimte had voor aan passingen heb ik ipv een oude stroom stekker er een goede voedings stekker aangezet (zo'n computer plug, en ook heb ik ipv de 2 tulpjes er een set goede WBT zilveren cinch in gebouwd met cryo treated in teflon gecoate draad tussen stekkers en de arm gesoldeerd (dit keer wel netjes)
En als element een Grado Prestige Black, in de tussen tijd wat platen gespeeld op een oude aikai van mijn pa, en toen mijn eigen speler maar eens er aan gehangen,...... wauw die cd`s negeer ik tegenwoordig als ik vinyl kan krijgen van een band dan haal ik het
Heel geneuzel ik zal straks eens wat fotos op zoeken.
Tubes....It's what make music music!
Ik ben eigenlijk nooit gestopt met vinyl kopen en draaien. Als klein manneke heb ik ooit een ouwe single van de beatles in een doos gevonden en met de platenspeler van m'n oma helemaal grijsgedraaid. - hoewel grijs...dat plaatje is inmiddels meer dan 45 jaar oud en draait nog steeds goed (ben benieuwd of een CD dat gaat lukken!).
Begin jaren "90 kocht ik een CD speler en vond ik best prima, maar dat ik precies in dezelfde tijd interesse kreeg voor DJ-en, had ik naast die van m'n oma dus ook al weer snel 2 draaitafels staan en deze staan er nog steeds.
Aanvankelijk kocht ik alleen m'n DJ materiaal op vinyl en mijn "gewone" muzieksmaak op CD's, maar na een jaar of tien waren veel CD's onherstelbaar beschadigd, eenvoudigweg omdat ik a. nogal slordig was en b. de vroegere brand-CD's gewoon begonnen af te bladderen.
Toen ik eens een eerdere CD van Mahavishnu orchestra op vinyl kocht, was ik compleet over...de vinyl versie klonk gewoon mooier! Sindsdien heb ik grotendeels de digitale media links laten liggen (hoewel m'n schijf ook wel vol staat met muziek).
Inmiddels ben ik zo'n 15 jaar producer en beginnend masteraar en heb de redenen van de fijnere geluidskwaliteit achterhaald (zelfs de limitaties van vinyl brengen geluidstechnische voordelen met zich mee!) en wat mij betreft houden we vinyl erin totdat er echt een beter geluidsmedium is gekomen die naast geluid ook de praktische en duurzame eigenschappen van vinyl heeft verbeterd. CD's en MP3's schieten daarin nl toch nog ernstig tekort.
Inmiddels ligt de speler al bij hanze hifi. De snaar was ook verschrikkelijk slap en het anti skating deel is afgebroken. De mensen daar gaan er nu voor zorgen dat de tafel speel klaar word. Die 60/70 euro vind ik het wel waard om er mensen met verstand van zaken naar te laten kijken.The_Resetter schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:41:
Met een geprinte protractor kom je al een heel eind hoor, een gewicht meet dingetje kost ook niet zo veel als je ze via Egay koopt.
Verwijderd
Ik kwam onder andere van Pro-Ject de volgene platenspelers tegen welke binnen mijn budget vallen: de Debut III en de Xpression II. Iemand een idee welke van deze twee (of een totaal andere, liefst een nieuwe) ik het beste aan kan schaffen? (mijn versterker heeft al een phono-mm ingang)
Ter voorbereiding op de komende platenspeler heb ik al wel mijn eerste (dubbel) LP besteld

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 19:43 ]
Verwijderd
Ik heb zojuist de dual 505-2 van mijn vader maar weer eens aangesloten,
en ik heb een vraag: als ik met mijn oor bij de naald luister hoor je daar de muziek die ook uit de versterker komt, maar ook lijkt het alsof daardoorheen de muziek een stuk vooruit loopt en dit komt niet uit de versterker.
Kent iemand dit probleem?
Stan
Verwijderd
Welk probleem? Gewoon niet bij de naald luisteren (ik krijg erg het idee dat ik in een slechte mop tercht gekomen benVerwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:59:
Hoi,
Ik heb zojuist de dual 505-2 van mijn vader maar weer eens aangesloten,
en ik heb een vraag: als ik met mijn oor bij de naald luister hoor je daar de muziek die ook uit de versterker komt, maar ook lijkt het alsof daardoorheen de muziek een stuk vooruit loopt en dit komt niet uit de versterker.
Kent iemand dit probleem?
Stan
Verwijderd
ik merkte dit toevallig, en aangezien ik nog heel weinig verstand van platenspelers heb vraag ik me af of ik niet mijn platen aan het beschadigen ben.Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:00:
[...]
Welk probleem? Gewoon niet bij de naald luisteren (ik krijg erg het idee dat ik in een slechte mop tercht gekomen ben)
Nu valt me wel op dat de platen wat stof verzamelen en ook de naald.
Nu lees ik wat zaken over borstels en knosti's etc. Alleen is er zo veel keuze voor een platen en naald borstel. Hebben jullie suggesties wat een goede borstel is voor naald en plaat ?
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
Doen het prima, al blijft het me verbazen hoe prijzig al dat speelgoed is... en dan is het nog niet eens audiofiel spul.
Je 165 krijgt trouwens de groetjes van z'n jongere broertje die hier in de kast staat

From the Ritz to the Rubble?Acolyte57 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:59:
Ik heb mijn beginnersaankopen qua borsteltjes, naaldweegschaaltje, etc op eBay en Dealextreme gedaan, zoals in deze post aangeraden:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
Doen het prima, al blijft het me verbazen hoe prijzig al dat speelgoed is... en dan is het nog niet eens audiofiel spul.
Je 165 krijgt trouwens de groetjes van z'n jongere broertje die hier in de kast staat
[afbeelding]
Verwijderd
Moet wel richting La belgique
Hier heb ik goede ervaringen mee: http://www.wydr.nl/Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:30:
Waar geraak ik (goedkoopst) aan plastic vinylhoezen en eventueel papieren beschermingen ?
Moet wel richting La belgique
Verzenden ook naar Belgique eventueel.
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Helaas toen ik mijn 2ehands Sony PS-T20 aanzette bleek dat op 45RPM de speler te snel is en op 33RPM te langzaam. Net buiten het bereik van de pitch verstelling.
Hij heeft het eerder wel gedaan op 45RPM, 33 nog niet eerder getest. Bij 45 stond de strobolijn perfect stil.
Vraag me dus echt af wat er mis is
[edit]
Goed, door van stopcontact te wisselen heb ik 45RPM perfect (naja -0,5% ofzo). Maar 33RPM krijg ik gewoon niet goed. Moet hem dus maar open schroeven denk ik..
[ Voor 20% gewijzigd door Osxy op 07-03-2012 15:03 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Verwijderd
Ik heb echter wel de indruk dat het bijgeleverde element (Orthofon OM-3E) een aantal frequenties niet weergeeft, later evt upgraden naar een ander element uit de Orthofon reeks.
Mijn eerste platen komen van de bazaar in beverwijk:
- Camel - Mirage (1974)
- Pink Floyd - Wish you were here (1975)
- Marillion - Misplaced childhood (1985)

Jaren 70 en 80 vinyl dus, maar ze klinken nog goed
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2012 09:59 ]
Mijn vader heeft namelijk zo'n 40 LP's die hij wil overzetten naar MP3. Onlangs was bij de webshop van Blokker een Ion USB platenspeler in de aanbieding en die heeft hij aangeschaft. Daar zit de software EZ Vinyl/Tape Convertor bij.
Die software werkt erg eenvoudig dus daar zit het probleem niet. Het probleem zit in de nummerherkenning. Aangezien mijn vader niet continu bij de PC wil blijven zitten om te klikken wanneer een nieuwe track begint, maakt hij gebruik van de nummerherkenning die deze software biedt. Vanzelfsprekend is die gebaseerd op de stilte tussen de tracks.
Helaas gaat deze herkenning soms de mist in. Ofwel wordt een stilte tussen nummers niet herkend, ofwel wordt er een stilte herkend die gewoon bij de track hoort. Soms heeft hij dus een MP3 te weinig of te vaak en kan mijn vader weer opnieuw beginnen, want handmatig de opgenomen WAVjes editten zit er niet in voor hem.
Nu kan ik wel wat met de gain spelen, maar dat is onvoorspelbaar. Wat voor de ene LP goed werkt, zorgt dan juist weer voor slechtere resultaten bij een andere LP.
Mijn vraag is dus eigenlijk, is er betere software verkrijgbaar of is er een andere manier om het te digitaliseren zonder al teveel handmatig geknutsel?
Maar niks mis met die verzameling een keer weer eens langs te gaan toch?
Verwijderd
Ook een vet optreden die dag van drums are for parades
http://www.recordstoreday.be/
Verwijderd
Had je bericht niet gelezen ...Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 19:26:
[...]
Staat hier ook nog op m'n verlanglijstjeVoor hoeveel heb je die meegenomen?
4 euro
Verwijderd
alvast bedankt.
Dit topic is gesloten.
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic