• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:44

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Wat Cap zegt ...

De muziek in de groef "trekt" de naald (arm) naar binnen omdat de groef circelvormig is. Naar mate dat de circel kleiner wordt (ie, verder richting het einde van de speeltijd) wordt er ook relatief harder aan getrokken.

Het maakt ook uit hoe "complex" de muziek is. Meer complexiteit trekt in principe harder dan een rustig stukje (of een stille groef).

Ook de type naald maakt uit, sommige naalden trekken harder naar binenn dan andere typen.

Nu trekt geen groef in principe ook wel aan de naald, alleen veel minder omdat het oppervlak van het tipje op het vinyl veel kleiner is dan de raakvlakken op de naald in een groef.

Anoniem: 286904

Zou dit wat zijn voor mij?

http://www.albepro.nl/car...rotractor-tool-en-nl.html

(Pioneer 112d + at440)

B___MAN schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:55:
[...]

De naalddruk is ingesteld zoals beschreven in de handleiding van de naald.
2 gram met borstel.
1 gram zonder borstel.
Antiskating ingesteld met de zelfde waarde als de naalddruk.

De afstelling van het element op de headshell heb ik niet veranderd. Is zoals ik hem heb gekocht.
Ik weet ook niet hoe je deze af moet stellen.

Dit is de headshell:
[afbeelding]

Dit is de hoogte van het element t.o.v. de plaat:
[afbeelding]

Als de naald echt versleten is zou ik deze kunnen vervangen door bv. de AT95E?
Goeie plaat ook :). Zaterdag laten signeren op RSD...

• andreas612
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-07-2016
Wat is een beetje goede starters setup waarbij redelijk geluid uit komt? Waarbij het ook nog redelijk compact en stylish eruit ziet.

Ik heb momenteel de pro-ject debute III op het oog icm pro-ject phono box. Als ik het goed heb, heb ik dan alleen nog een stel speakers nodig? Nog suggesties voor een goede combo?

Canon glasbak

Lastig als je de vraag zo stelt. De mogelijkheden zijn zo eindeloos dat niemand je op basis hiervan een hele setup kan adviseren (behalve dan "ik heb speler A, amp B, speakers C en ik ben er erg tevreden mee.") . "Stylish" is ook op nogal veel manieren te interpreteren. :) De een vindt een oude Dual dat, de ander een Pro-Ject, weer een ander een SL-1200, of iets heel anders.

Als het speakers met ingebouwde versterker zijn (oftewel actieve speakers) dan ben je wel klaar met een platenspeler (incl element met naald) en phono-pre ja. Verreweg de meeste speakers zijn natuurlijk passief, en dan heb je nog een versterker nodig. Want een phono-pre is maar een phono-PRE. :) De versterker oplossing met passieve speakers is min of meer standaard, en ook wel flexibeler omdat je daar nog gemakkelijk wat anders op kan aansluiten, zoals een mp3 speler, computer, etc.

[Voor 13% gewijzigd door Cap op 23-04-2015 14:25]

• andreas612
Cap schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:22:
Lastig als je de vraag zo stelt. De mogelijkheden zijn zo eindeloos dat niemand je op basis hiervan een hele setup kan adviseren (behalve dan "ik heb speler A, amp B, speakers C en ik ben er erg tevreden mee.") . "Stylish" is ook op nogal veel manieren te interpreteren. :) De een vindt een oude Dual dat, de ander een Pro-Ject, weer een ander een SL-1200, of iets heel anders.

Als het speakers met ingebouwde versterker zijn (oftewel actieve speakers) dan ben je wel klaar met een platenspeler (incl element met naald) en phono-pre ja. Verreweg de meeste speakers zijn natuurlijk passief, en dan heb je nog een versterker nodig. Want een phono-pre is maar een phono-PRE. :) De versterker oplossing met passieve speakers is min of meer standaard, en ook wel flexibeler omdat je daar nog gemakkelijk wat anders op kan aansluiten, zoals een mp3 speler, computer, etc.
Ik kwam dit tegen op internet:

en

Dus ik heb eigenlijk dat eerste plaatje nodig? Maar dan is die pre-amp toch niet meer nodig lijkt me?

Dus stel ik ga voor die project debut III + een versterker en wat speakers.. dan zit je op.. 800eu voor een degelijke set?

edit: ik zie dat die rega RP1 ook een goed apparaat is, ziet er min of meer hetzelfde uit.

edit2: een rega RP1 + Q acoustics concept 20 + Denon PMA520AE. Lijkt me een mooie set, iemand hier ervaring mee? Ik lees dat die Denon de lagere geluiden een beetje mist, desondanks scoort hij toch hoog.. iemand verstand ervan?

[Voor 66% gewijzigd door andreas612 op 23-04-2015 14:48]

Canon glasbak

InflatableMouse schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:28:
. Naar mate dat de circel kleiner wordt (ie, verder richting het einde van de speeltijd) wordt er ook relatief harder aan getrokken.
Het is precies andersom.
De antiskating is (bij gebruik van dezelfde naald) afhankelijk van 2 dingen:
- de offsethoek
- de snelheid van de plaat.

De snelheid van de plaat is bij de buitenste groeven het hoogst, dus daar is de wrijvingskracht ook het hoogst.
De offsethoek kan wel iets varieren met de armpositie, maar dat is onvoldoende om dat te compenseren.
Anti-skating mechanismen geven dan ook bijna allemaal meer antiskatingkracht als de arm in de buitenste positie op de plaat staat dan wanneer hij op de binnenste positie staat.

Dat is het makkelijkst te zien bij het 'gewichtje aan touwtje' principe. Als de arm in de buitenste groef staat, dan staat het stokje waar het draadje+gewicht aan vast zit (de antiskating arm) parallel aan het houdertje waar het draadje overheen loopt. Als de arm op de binnenste groef staat, dan staat die anti skating arm gedraaid tov het armpje waar het draadje overheen loopt. Dat houdt in dat de effectieve armlengte van dat antskatingarmpje korter wordt. (antiskatingarm x cos alfa).
Zoiets kan je ook downloaden:
http://www.vinylengine.co...ignment-protractors.shtml
Bij VE noemen ze het stupid protractors (in Loefgren, baerwald en stevenson uitlijning).
Ik print ze gewoon uit en dan plastificeer ik ze met zo'n machientje van de lidl.
Gaatje voor de spindel erin en klaar.

Niet de makkelijkst type protractor om te gebruiken, maar hij werkt wel op elke tafel ongeacht armlengte etc. (als je een boogprotractor wil maken moeten dat soort gegevens bekend zijn)

Op zich niet duur voor een 'hifi- accesoire'

[Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 23-04-2015 15:02]

"man is not truly one, but truly two,"

mr_petit schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:56:
[...]

Bij VE noemen ze het stupid protractors (in Loefgren, baerwald en stevenson uitlijning).
Ik print ze gewoon uit en dan plastificeer ik ze met zo'n machientje van de lidl.

Niet de makkelijkst type protractor om te gebruiken, maar hij werkt wel op elke tafel ongeacht armlengte etc. (als je een boogprotractor wil maken moeten dat soort gegevens bekend zijn)

Ja, heb ik gedownload inderdaad. Had alleen geen plastificeer machientje en vond het losse papiertje niet echt betrouwbaar (want niet kaarsrecht).
Is dit in het rijtje "iets is beter dan niets" of eigenlijk van geen waarde?

Moet zeggen dat de nieuwe cartrigde (AT440) inderdaad lekker klinkt en zoals gezegd "scherp/ helder". Denk dat er nog iets van verbetering mogelijk is, zover ik dat kan horen :). Moet ook nog wat inspelen schijnt...
andreas612 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:26:
[...]

Ik kwam dit tegen op internet:

[afbeelding]

en

[afbeelding]

Dus ik heb eigenlijk dat eerste plaatje nodig? Maar dan is die pre-amp toch niet meer nodig lijkt me?

Dus stel ik ga voor die project debut III + een versterker en wat speakers.. dan zit je op.. 800eu voor een degelijke set?

edit: ik zie dat die rega RP1 ook een goed apparaat is, ziet er min of meer hetzelfde uit.

edit2: een rega RP1 + Q acoustics concept 20 + Denon PMA520AE. Lijkt me een mooie set, iemand hier ervaring mee? Ik lees dat die Denon de lagere geluiden een beetje mist, desondanks scoort hij toch hoog.. iemand verstand ervan?
Het signaal van (het element van) een platenspeler is met gemak 50x kleiner dan dat van een ander apparaat zoals een cd speler, tv, computer etc. Daarom heb je een voorversterkende stap nodig, daarvoor zorgt de phono pre-amp oftewel phono voorversterker.

Daar heb je grofweg 3 keuzes in:
1. Een versterker met phono pre (herkenbaar aan de PHONO ingangen), de traditionele setup van vroeger
2. Een losse phono pre, dit is een oplossing voor 2 varianten:
  • Iemand heeft een eenvoudige, modernere versterker, deze heeft geen phono ingangen. Daarom koopt hij een betaalbare phono pre voor enkele tientjes
  • Iemand heeft audiofiele / high-end / pats aspiraties en koopt een dure phono pre bij zijn toch al niet goedkope versterker (die mogelijk zelf ook al een phono ingang heeft)
3. Een platenspeler met phono pre, dit kom je tegenwoordig wel eens tegen, Denon heeft bijv zo'n model. UIteraard is de ingebouwde phono pre bij dergelijke modellen niet de kostbaarste / beste, het is meer een gemaksoplossing vergelijkbaar met .1

Wat je verder goed in de gaten moet houden is hoe de keten nu eigenlijk werkt. Om muziek te horen heb je 4 stappen in je keten nodig: een bron (platenspeler met element en naald), een phono pre, een versterker en een 2 weergevers. Daarbij kan de phono pre dus in de platenspeler, los of in de versterker zitten, en kan je de versterking eventueel in de speakers zijn opgenomen.

Wil je echt weinig apparaten en toch nog degelijk stereo geluid dan is de enige mogelijkheid dus een nieuwe platenspeler met ingebouwde phono pre icm 2 actieve speakers. Dat hoeft echt geen brol te zijn, Dynaudio bijvoorbeeld maakt hele mooie (en dure).

Wil je betaalbaar, flexibel en goed dan kom je eerder uit op een traditionele 2e hands setup met platenspeler, versterker uit de hoogtijdagen van vinyl (70/80-er jaren) gecombineerd met speakers naar believen, oud of nieuw. :)

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 23-04-2015 19:03]

Anoniem: 286904 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:10:
[...]
Is dit in het rijtje "iets is beter dan niets" of eigenlijk van geen waarde?
Deze protractor is prima. Ik weet niet volgens welke theorie hij uitlijnt (loefgren, baerwald of stevenson), maar de manier van uitlijnen met dit ding werkt gewoon.
Die verschillende uitlijntheorieen houden grofweg in: de laagste gemiddelde vervorming, de laagste piekvervorming of de laagste vervorming bij de binnenste groef.

Als je zo'n papiertje niet fijn vindt is het inderdaad beter om zo'n ding te kopen. Het is belangrijk dat je een protractor fysiek lekker en makkelijk vindt werken, omdat je met je naald bezig bent. De meeste naalden breken/beschadigen namelijk als men ermee in de weer is om 'm uit te lijnen, dus dat is gewoon een risico. De ene persoon heeft gouden horlogemakershandjes, en de andere kolenschoppen. Iedereen kan wel raden welke een dun naaldje prefereert.

Een andere beroemde protractor is de "Schönsjabloon" (van Walter Schön), al bestaan er wel wat twijfels over de uitlijning die hij gebruikt. Maar dat is een ding waarop gelijk de handleiding geschreven staat
http://www.tnt-audio.com/accessories/schon_e.html
In die link zie je ook hoe je vaak uitlijnt (een methode die vaak gebruikt wordt).
Dat is dus een vulling van een vulpotlood met een stukje plakband voorop het element plakken zodat je goed de parallele stand kan aflezen.
Met dat spiegelsjabloontje (stupid protractors), moet de naald dus op een bepaald punt staan en het element (die potloodvulling) exact parallel staan met de strepen die erop getekend staan.
Daarna verplaats je de naald naar het andere 0 punt, en moet die potloodvulling weer parallel staan met de strepen. (daarvoor draai je het plateau met het sjabloon ook een beetje trouwens)
Is dat niet het geval (staat de potloodvulling niet meer parallel), dan moet het element dus een stukje naar voren of naar achteren.

Het is dus veel gepriegel, deels met de naaldbescherming er af (als je de naald op de sjabloon zet), wat dus veel risico met zich meebrengt.
1 ongecontroleerde beweging oid, en je naald staat krom.

Je hebt een oud element, oefen daar dus mee!

De andere manier van uitlijnen is met een 'gauge'.
Dat is een houder waar je je losse headshell in plaatst, en de naaldtip moet dan op x aantal mm vanaf het begin van je headshell staan (dus waar de stekker over gaat in headshell).
Maar die afstand moet dan bekend zijn. Die zou je volgens mij kunnen berekenen (ik zou zo 123 niet weten hoe trouwens, ik moet m'n gonio opfrissen en dat zal ook behoorlijk wat rekenwerk zijn), maar dan moet je behoorlijk wat gegevens van je arm hebben, die vaak niet bekend zijn. (die gegevens zijn: afstand arm-spindle, effectieve lengte en offsethoek).
Vroeger zat zo'n gauge er vaak bij (vaak onbekend welke uitlijntheorie hij volgt), maar nu is alleen eigenlijk zo'n gauge beschikbaar voor technics draaitafels.

• andreas612
Cap schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:58:
[...]

Het signaal van (het element van) een platenspeler is met gemak 50x kleiner dan dat van een ander apparaat zoals een cd speler, tv, computer etc. Daarom heb je een voorversterkende stap nodig, daarvoor zorgt de phono pre-amp oftewel phono voorversterker.

Daar heb je grofweg 3 keuzes in:
1. Een versterker met phono pre (herkenbaar aan de PHONO ingangen), de traditionele setup van vroeger
2. Een losse phono pre, dit is een oplossing voor 2 varianten:
  • Iemand heeft een eenvoudige, modernere versterker, deze heeft geen phono ingangen. Daarom koopt hij een betaalbare phono pre voor enkele tientjes
  • Iemand heeft audiofiele / high-end / pats aspiraties en koopt een dure phono pre bij zijn toch al niet goedkope versterker (die mogelijk zelf ook al een phono ingang heeft)
3. Een platenspeler met phono pre, dit kom je tegenwoordig wel eens tegen, Denon heeft bijv zo'n model. UIteraard is de ingebouwde phono pre bij dergelijke modellen niet de kostbaarste / beste, het is meer een gemaksoplossing vergelijkbaar met .1

Wat je verder goed in de gaten moet houden is hoe de keten nu eigenlijk werkt. Om muziek te horen heb je 4 stappen in je keten nodig: een bron (platenspeler met element en naald), een phono pre, een versterker en een 2 weergevers. Daarbij kan de phono pre dus in de platenspeler, los of in de versterker zitten, en kan je de versterking eventueel in de speakers zijn opgenomen.

Wil je echt weinig apparaten en toch nog degelijk stereo geluid dan is de enige mogelijkheid dus een nieuwe platenspeler met ingebouwde phono pre icm 2 actieve speakers. Dat hoeft echt geen brol te zijn, Dynaudio bijvoorbeeld maakt hele mooie (en dure).

Wil je betaalbaar, flexibel en goed dan kom je eerder uit op een traditionele 2e hands setup met platenspeler, versterker uit de hoogtijdagen van vinyl (70/80-er jaren) gecombineerd met speakers naar believen, oud of nieuw. :)
Thanks! Het lijkt me dus dat een traditionele setup meer flexibiliteit biedt qua geluid dan dat ie rechtstreeks naar de boxen gaat. En dan vooral meer flexibiliteit in de aanschafprijs. In hoeverre maakt het budget van zo'n pre amp nog uit? Die phono box van pro-ject is zo'n 70euro, is dit een zwakte in de 'muziekschakel' als het er eentje is van 70-100 euro? Er vanuit gaande dat ik dat die eerdergenoemde setup gebruik.

Canon glasbak

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19
Iemand in de buurt van Roosendaal die mij eens wil helpen met het afstellen van de naald/arm? ;)
andreas612 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:24:
[...]

Thanks! Het lijkt me dus dat een traditionele setup meer flexibiliteit biedt qua geluid dan dat ie rechtstreeks naar de boxen gaat. En dan vooral meer flexibiliteit in de aanschafprijs. In hoeverre maakt het budget van zo'n pre amp nog uit? Die phono box van pro-ject is zo'n 70euro, is dit een zwakte in de 'muziekschakel' als het er eentje is van 70-100 euro? Er vanuit gaande dat ik dat die eerdergenoemde setup gebruik.
Zeker is dat flexibeler. Die PMA-520AE heeft een phono pre ingebouwd als ik me niet vergis, dus je kan dat geld van de phono box waarschijnlijk beter in iets anders steken. Ik denk dan met name aan een beter element. Volgens mij zit er in die Rega standaard een Rega Carbon, welke overeen zou komen met een Audio Technica AT91. Vervang die door een Audio Technica AT120E (120 euro) of AT440MLa (160 euro) en je zit echt een klasse hoger in de aftasting van de plaat en dat ga je horen. Een andere goede stap is eventueel om extra geld te steken in speakers.

Overigens kan je met een goed onderhouden vintage draaitafel en vintage versterker veel goedkoper uit zijn met minstens zo goede kwaliteit en dat geld weer steken in een beter element en speakers.

Mijn keus zou zijn: vintage draaitafel uit het betere segment, versterker idem dito. Van die dingen die nu samen een paar honderd euro kosten maar destijds een godsvermogen (2000 gulden of meer). Vervolgens zou ik daar dan een element als de AT440MLa, Ortofon Blue, Denon DL-110 of misschien wel beter bij kopen, en de beste speakers die ik me kon veroorloven binnen mijn budget, 2e hands of nieuw. Maar je moet wel weten wat je 2e hands koopt of erop kunnen vertrouwen dat je bij iemand koopt die goede apparaten levert. Een onderhoudsbeurt en indien nodig reparatie aan vitale onderdelen is bij draaitafels van 30+ jaar oud heel belangrijk, en een versterker van die leeftijd moet naast gereinigde contacten/schakelaars eigenlijk gewoon een recap gehad hebben.

[Voor 23% gewijzigd door Cap op 23-04-2015 22:35]

mr_petit schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:23:
[...]
Vroeger zat zo'n gauge er vaak bij (vaak onbekend welke uitlijntheorie hij volgt), maar nu is alleen eigenlijk zo'n gauge beschikbaar voor technics draaitafels.
Ok! Ga voorzichtig wat proberen...

Sommige platen klinken nu al verrassend goed trouwens...

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ja inderdaad, logisch eigenlijk ook.

Dank voor de correctie!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Voor diegenen die er op zitten te wachten:

Er is een nieuwe datum bekend voor Roger Waters Amused to Death: 24 juli 2015.

http://analogueproduction...?do=detail&Title_ID=89109

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:14
Het vreemde is alleen dat veel NL winkels hem voor 3 tientjes in de pre-order hebben staan....
Ik heb het de laatste week niet meer zo gevolgd maar op Steve Hoffman ging er al een discussie dat de EU uitgave door Sony/Columbia gedaan wordt in een EU perserij en de US uitgave door Analoge Productions bij QRP, vandaar het prijsverschil en de vraag is dus nu of dezelfde master wordt gebruikt wat voor invloed Sony/Columbia heeft op de persing etc.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ik heb het al vaker geroepen maar EU krijgt tegenwoordig veel vaker rotzooi terwijl de US de kwaliteit krijgt. Ik heb zoveel voorbeelden... Maar goed.

Ik heb vandaag m'n tweede LP van dit jaar aangeschaft, Brothers in Arms MFSL, 45rpm dubbel. Schandalig duur met de dollar koers maar goed 😊

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ACRNM schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 13:28:
Het vreemde is alleen dat veel NL winkels hem voor 3 tientjes in de pre-order hebben staan....
Ik heb het de laatste week niet meer zo gevolgd maar op Steve Hoffman ging er al een discussie dat de EU uitgave door Sony/Columbia gedaan wordt in een EU perserij en de US uitgave door Analoge Productions bij QRP, vandaar het prijsverschil en de vraag is dus nu of dezelfde master wordt gebruikt wat voor invloed Sony/Columbia heeft op de persing etc.
Ah crap, echt?! Vond de prijs al zo laag bij de diverse webshops. Heb je een linkje misschien naar wat meer info?

• ACRNM
Laatste paar pagina's op Steve Hoffman gaan erover. (http://forums.stevehoffma...p-and-sacd.306423/page-26)

Het blijft beide 200grams vinyl (like that matters.....) en Analogue Productions zorgt voor exemplaren geperst bij QRP terwijl Sony (waarschijnlijk) bij Record Industry hier in NL laat persen. De 'originele' master die door beiden gebruikt wordt schijnt hetzelfde te zijn verder.

Over die master is dan ook weer gedoe want ze hebben dus niet de 20 jaar oude Q-Sound Stereo master gebruikt maar hebben een nieuwe master gemixt in stereo voor de LP en CD (naar het schijnt omdat ze nu dus nog weer extra dingen aangepast/toegevoegd hebben door de huidige techniek) + een 5.1 mix voor de SACD en BluRay.

(overigens hecht ik weinig waarde aan die QRP pressing want die jongens hebben ook hun slechte periode's gehad met shitloads aan verkeerd geperste (warped) platen voor de retail. Wat dat betreft is het altijd een beetje een gok welke perserij goed uitpakt)

[Voor 14% gewijzigd door ACRNM op 24-04-2015 14:55]

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 17:13

Zalmanman

So long,

North End Haarlem zegt dan weer dat zij wel QRP versies leveren:
http://www.northendhaarle...s-amused-to-death-hq-2lp/

Gezien de prijs zou het mogelijk kunnen zijn natuurlijk, maar als de EU persingen per definitie uit Nederland komen is de prijs wel wat hoog.

and thanks for all the fish.

• Servor
  • Niet online
Hm nouja ik vind de NL prijs zo goedkoop dat ik hem maar laat staan nu, maar ben nog wel geinteresseerd in eventuele verschillen. Een Analogue Productions editie is altijd interessant...

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

ACRNM schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:53:
(overigens hecht ik weinig waarde aan die QRP pressing want die jongens hebben ook hun slechte periode's gehad met shitloads aan verkeerd geperste (warped) platen voor de retail. Wat dat betreft is het altijd een beetje een gok welke perserij goed uitpakt)
Laatste paar jaar is dat echt enorm verbeterd. De beste persingen in mijn collectie zijn van QRP en Mobile Fidelity. Van geen van beide heb ik ooit een misprint gehad (nogmaals, in de afgelopen paar jaar althans).

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Mocht iemand overigens nog geinteresseerd zijn in een mooie NM/NM Brothers in Arms ... PM me maar.

• ACRNM
Servor schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:03:
Hm nouja ik vind de NL prijs zo goedkoop dat ik hem maar laat staan nu, maar ben nog wel geinteresseerd in eventuele verschillen. Een Analogue Productions editie is altijd interessant...
Want hij kan voor die prijs dus per definitie niet fatsoenlijke geperst zijn?......
InflatableMouse schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:15:
[...]

Laatste paar jaar is dat echt enorm verbeterd. De beste persingen in mijn collectie zijn van QRP en Mobile Fidelity. Van geen van beide heb ik ooit een misprint gehad (nogmaals, in de afgelopen paar jaar althans).
Blijven ook uitstekende persers natuurlijk en inderdaad zijn het vaak de beste releases die je maar kan krijgen. Was meer om aan te geven dat het daar net zo hard fout kan gaan, net zoals ze bij Record Industry gewoon een verdomd goede persing zouden kunnen maken. Iets met resultaten uit het verleden en geen garantie enzo... ;)

• Servor
  • Niet online
ACRNM schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:22:
[...]

Want hij kan voor die prijs dus per definitie niet fatsoenlijke geperst zijn?......
Nee hoor dat bedoel ik niet. Ik bedoelde meer, als de versie die ik nu in de pre-order heb staan ook 60 euro zou kosten dan was ik nog wel even uit gaan spitten hoe het precies zat. En misschien zelfs even afwachten welke persing het beste zou bevallen in de praktijk nav reviews. Maar voor deze prijs laat ik gewoon mijn bestelling staan en wacht ik even af of de eventuele QRP persing echt fenomenaal veel beter is (misschien is hij idd wel on par of zelfs slechter).

Amused To Death is 1 van mijn alltime fave's dus die mag wel wat kosten wmb. :).

• ACRNM
aaaaaah op die fiets, ik had de zin verkeerd gelezen ;)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

ACRNM schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:22:
[...]

Het probleem is dat je vaak discussie krijgt als het niet goed is. Een duidelijke misprint is duidelijk, maar stel hij heeft net wat meer ruis of tikjes dan je zou willen ... of het blijkt achteraf toch een andere mastering te zijn en slechter te klinken dan de US. Kan tie dan nog terug? Hoe offcenter mag een persing zijn ... dat soort dingen is allemaal niet duidelijk en is vaak een discussie waarbij jij aan het korste eind trekt.

Ik heb een paar keer in die positie gezeten en ik kies er dus maar voor om meer te betalen dan het risico te nemen dat het niet goed is en die discussie te moeten voeren.

• Soundman12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 17:07
Vandaag deze bij de platenwinkel opgehaald:

Zit een awesome etswerk in 1 van de platen :D. En weer een kleurtje erbij.... :P

http://www.discogs.com/user/Soundman12/collection

• andreas612
Cap schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:28:
[...]

Zeker is dat flexibeler. Die PMA-520AE heeft een phono pre ingebouwd als ik me niet vergis, dus je kan dat geld van de phono box waarschijnlijk beter in iets anders steken. Ik denk dan met name aan een beter element. Volgens mij zit er in die Rega standaard een Rega Carbon, welke overeen zou komen met een Audio Technica AT91. Vervang die door een Audio Technica AT120E (120 euro) of AT440MLa (160 euro) en je zit echt een klasse hoger in de aftasting van de plaat en dat ga je horen. Een andere goede stap is eventueel om extra geld te steken in speakers.

Overigens kan je met een goed onderhouden vintage draaitafel en vintage versterker veel goedkoper uit zijn met minstens zo goede kwaliteit en dat geld weer steken in een beter element en speakers.

Mijn keus zou zijn: vintage draaitafel uit het betere segment, versterker idem dito. Van die dingen die nu samen een paar honderd euro kosten maar destijds een godsvermogen (2000 gulden of meer). Vervolgens zou ik daar dan een element als de AT440MLa, Ortofon Blue, Denon DL-110 of misschien wel beter bij kopen, en de beste speakers die ik me kon veroorloven binnen mijn budget, 2e hands of nieuw. Maar je moet wel weten wat je 2e hands koopt of erop kunnen vertrouwen dat je bij iemand koopt die goede apparaten levert. Een onderhoudsbeurt en indien nodig reparatie aan vitale onderdelen is bij draaitafels van 30+ jaar oud heel belangrijk, en een versterker van die leeftijd moet naast gereinigde contacten/schakelaars eigenlijk gewoon een recap gehad hebben.
Heb je nog suggesties voor de wat oudere spullen die nog steeds goed/ relevant zijn? Ik ben zelf niet zo thuis op de LP markt, dus het is een beetje een naald in een hooiberg kwestie voor mij. Wat is er bijv. mis met de Q acoustics concept 20 speakers?

Canon glasbak

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is niet een discussie die je in dit topic moet voeren, maar meer iets voor een op zichzelf staand topic in CEA. :Y

Wise enough to play the fool

• Soundman12
teacher schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:11:
Dat is niet een discussie die je in dit topic moet voeren, maar meer iets voor een op zichzelf staand topic in CEA. :Y
Misschien ooit een keer het grote equipment topic in de toekomst :P

• teacher

teacher

Dysgaf!

Oh ja: tijd voor het volgende deel!

Wie neemt de honeurs waar?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52

loewie1984

music addict! pizza monster!!

heb wel interesse om een nieuw topic te maken. Geef me even de tijd om de oude OP door te lezen en waar nodig te actualiseren.

discogs

Ja, vooral qua techniek zou er idd wel wat geactualiseerd/uitgebreid kunnen worden.

De meeste vragen die hier van beginners komen, komen toch wel met vragen betreffende de techniek en hoe ze hun speler moeten instellen e.d.
Zeker de laatste tijd valt me dat op dat er veel beginners de vinylhobby instromen en nog moeten leren hoe ze hun tafel af moeten stellen.
Ik betrap me er vaak op dat ik posts met dezelfde inhoudelijke informatie typ ;)

En misschien een subtiele opmerking dat ze een crosley beter links kunnen laten liggen...
Dat zou ook het nodige verdriet (en geld) kunnen besparen.

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:45
mr_petit schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:17:

Zeker de laatste tijd valt me dat op dat er veel beginners de vinylhobby instromen en nog moeten leren hoe ze hun tafel af moeten stellen.
Ik draai al decennia lang LP's en ben desondanks ook nog steeds blij met informatie over het afstellen van draaitafels en de ervaringen met bepaalde elementen d:)b . Dus wat dat betreft zal ik ook een meer technisch topic regelmatig bezoeken en er waar mogelijk aan bijdragen ;) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Geinig, ik heb net een kant opgenomen van die twee Dire Straits albums, Brothers in Arms op Warner 33 1/3rpm en de nieuwe Mobile Fidelity 45rpm.

Uiteraard gezorgd dat ze even hard opgenomen zijn en dat ze aligned zijn, en geanalyseerd voor replaygain tags, maar zonder andere bewerkingen verder door Foobar ABX tool gehaald.

Bij test 8 zat ik er een paar keer naast, ik had toen naar een ander punt geskipped waar het verschil dus duidelijk minder goed te horen was. Ik heb gedurende de tests 3 verschillende plekken getest.
foo_abx 2.0 report
foobar2000 v1.3.8
2015-04-25 13:08:04

File A: BiA-MFSL-1Ae.flac
SHA1: ebbc2ed82eecbe5c7a4e55bb69c1bb00be27ce83
Gain adjustment: +4.94 dB
File B: BiA-Warner-1Ae.flac
SHA1: 168bf31268e5643182d05c4fb3036d5040e02249
Gain adjustment: -2.07 dB

Output:
ASIO : UH-7000
Crossfading: NO

13:08:04 : Test started.
13:08:52 : 00/01
13:09:22 : 01/02
13:10:54 : 02/03
13:11:23 : 02/04
13:12:10 : 03/05
13:12:49 : 04/06
13:14:05 : 05/07
13:15:10 : 06/08
13:16:07 : 06/09
13:16:54 : 06/10
13:18:11 : 07/11
13:18:43 : 08/12
13:19:04 : 09/13
13:19:22 : 10/14
13:19:42 : 11/15
13:19:58 : 12/16
13:19:58 : Test finished.

----------
Total: 12/16
Probability that you were guessing: 3.8%

-- signature --
b47132b18e0b9570b686f316dd5cd9693e7aeb5e
Het verschil is groot, zoals je kan zien kostte me het maar een paar seconden om het te horen. Waar ik me bij de CD en ook bij de Warner LP altijd al aan ergerde is niets van te bespeuren op de MFSL, namelijk dat het hoog kunstmatig klinkt en de bas droog. Alsof alles uit een synthesizer en drumcomputer kwam. De MFSL klinkt daarentegen levendig, ruimtelijker en natuurlijker. Ook is de MFSL dynamischer, scheelt zo'n 5dB en dat is genoeg om te merken; hij is een stuk rustiger en dat maakt het prettiger om hem harder te draaien.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43
Soundman12 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:45:
Vandaag deze bij de platenwinkel opgehaald:

[afbeelding]

Zit een awesome etswerk in 1 van de platen :D. En weer een kleurtje erbij.... :P
Je moet daar idd niet per ongeluk de D kant draaien :-)

Had hem vorige week ook gekocht, wel lekker album

• Vintage1967
Vanavond naar Dewolff in Middelburg oOo !!
Ik hoop dat er een merchandise stand is met hun albums op vinyl.
Als dat zo is,neem ik er een mee 8) .
Mijn favo van Dewolff is 'Strange Fruits & Undiscovered Plants'.
Het zou te gek zijn als ik die kan scoren!

Eerst genieten van het concert!

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 13:23
Vintage1967 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:00:
Vanavond naar Dewolff in Middelburg oOo !!
Ik hoop dat er een merchandise stand is met hun albums op vinyl.
Als dat zo is,neem ik er een mee 8) .
Mijn favo van Dewolff is 'Strange Fruits & Undiscovered Plants'.
Het zou te gek zijn als ik die kan scoren!

Eerst genieten van het concert!
Ik ben inmiddels bij drie van hun optredens geweest en ze hebben al die keren een standje met LP's gehad. Veel plezier, die gasten zijn grandioos.

• Soundman12
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:10:
[...]

Je moet daar idd niet per ongeluk de D kant draaien :-)

Had hem vorige week ook gekocht, wel lekker album
Dat is inderdaad geen best idee denk ik, voor de naald en de plaat :D

Klinkt inderdaad wel goed, moet wel in de mood zijn voor dit soort muziek :) lekker tijdens het programmeren als ik zin heb in wat rust... (in vergelijking met wat ik voor de rest in mijn bescheiden collectie heb :) )

Vintage1967 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:54:
[...]

Ik draai al decennia lang LP's en ben desondanks ook nog steeds blij met informatie over het afstellen van draaitafels en de ervaringen met bepaalde elementen d:)b .
Ja het kunnen natuurlijk ook mensen zijn die al lang vinyl bezig zijn.
Maar het valt me juist op dat mensen die hier nieuw in het topic komen (die hoeven dus geeneens nieuw met vinyl te zijn), komen met vragen betreffende de techniek. Dus hoe stel ik m'n tafel af, welk element moet ik nemen, 'help mijn speler klinkt slecht', wat heb ik allemaal nodig.
Dat soort gevallen.

Nooit iemand die vragen heeft aan de vinylkant. Een platenwinkel kan iedereen wel vinden, google of bol.com kent ook iedereen, en iedereen weet ook wel ongeveer welke muzieksmaak hij heeft.

Dus als er een nieuwe TS moet komen die gericht is op het geven van informatie die aansluit bij de vragen die een potentiele nieuweling (wat een goede TS dus hoort te doen), dit waarschijnlijk informatie moet zijn van technische aard. Niet van muzikale aard.

[Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2015 21:22]

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-08-2022
Heb een Dual 704, met Shure V15-III element, werkt naar volle tevredenheid, maar heb er een vraag over: Als ik m'n Marantz SR5005 op redelijk volume draai zit er een behoorlijke brom in, met name te horen tussen nummers door of als de plaat is afgelopen. Heb hem al geaard, maar dat lost niets op. Aangezien er nu een vrij eenvoudige voorversterker tussen hangt, zoek ik het daarin. Heeft iemand goede tips of andere adviezen?

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:45
Met enige regelmaat gaan mijn vriendin en ik op zaterdag naar de kringloop hier om even te snuffelen, zo ook vandaag.
Ik liep naar achteren, waar de afdeling met electronica en apparaten is. Terwijl ik wat rond keek, en even met een Onkyo tapedeck in m'n handen stond zag ik vanuit de hoek van mijn oog onderop een tafel een platenspeler staan. Erg vies, de stofkap lelijk maar heel. Op die kap een prijsje, € 25,-.

Na een kort ogenblik keek ik eens goed en herkende de plint. Ik voelde dat mijn hart wat sneller begon te kloppen, ik draaide me om en griste te speler van de plank om deze mee te nemen naar de testhoek. Ik zag het stof en het vuil niet meer maar ik dacht alleen maar: Als ie het doet neem ik 'm mee!

De testhoek bestaat enkel uit een stopcontact, ik plug de stekker in het stopcontact en zet de schakelaar op '33'. Ze komt toch leven, de platter draait! Na een korte controle van de arm & platter ben ik tevreden en sjouw 'r mee naar de kassa.

Thuis aangekomen ben ik gaan afstoffen, poetsen en verder controleren en inmiddels staat ze naast me haar ding te doen. Zie hier mijn €25,- Thorens TD 165 O+ :

Ik moet de arm nog wat beter afstellen maar de eerste test is geslaagd, en het klinkt goed, beter als mijn Dual en de JVC. Een geslaagde zaterdag voor mij dus! ;)
Is er trouwens iemand hier die het element herkend? Ik heb 'm nog niet onder de shell vandaan gehad.
Element is ortofon FF 10 of FF 15, vermoedelijk met namaaknaald (staat geen ortofon typeplaatje op)

Mooie score voor 25 euro :) :Y

Is de stofkap nog te redden?

[Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2015 23:25]

• cmndr_adama
Ik heb nog een nieuwe AT95e liggen, die er morgen maar eens onder hangen. De stofkap is heel, maar de bovenkant is behoorlijk gekrast, ik zal morgen ofzo eens kijken of ik het een beetje kan polijsten. Volgens mij heeft de speler ergens lang in opslag gestaan met iets er bovenop, onder de platter lagen zelfs 2 dode spinnetjes :P
Wellicht de platenspeler even langs brengen bij Dr. Thorens in Nijmegen... Die man heeft gouden handjes als het om Thorens platen spelers gaat... Wellicht dat hij een vervangende stofkap heeft liggen die een stuk netter is dan de geen die erbij zat... Hoe dan ook: voor € 25 een prima deal gedaan...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Servor
  • Niet online
Wow, 25 euro, hele mooie vangst hoor! Veel plezier ermee!!

• Vintage1967
jovael schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:06:
[...]

Ik ben inmiddels bij drie van hun optredens geweest en ze hebben al die keren een standje met LP's gehad. Veel plezier, die gasten zijn grandioos.
Wat een energie. Je hebt niets te weinig gezegd.
En wat vinyl betreft is het helemaal super: de dubbel live LP die vanaf 1 mei officieel beschikbaar is..................... volledig gesigneerd! Kant A draait op dit moment rustig rond en ik ben weer helemaal in de sfeer van gisteravond.

Het zijn ook aardige gasten. Gezellig een praatje maken en bijkomen van de show.

Hier de foto's van de dubbelaar. De 2e schijf is regulier zwart vinyl. Echt om te watertanden ... :9~ .

EDIT: de tweede schijf is heel donkerblauw en transparant. Had ik even niet goed gezien...... 8)

[Voor 4% gewijzigd door Vintage1967 op 27-04-2015 09:16]

• Wehmut
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-02-2020

Wehmut

Quartz Lock

Mooie vangst die Thorens! Dat zie je niet veel meer denk ik, nu vinyl en spelers zo aan populariteit winnen.

Vandaag even bij Vinyl Grove geweest in Den Haag. Ik was niet op zoek naar iets specifieks en zag deze Mobile Fidelity plaat liggen. Die heb ik blind gekocht. Originele persingen van dit (eerste) Sisters of Mercy album hebben last van 'onder productie'. Klinken schel, weinig bas en diepte. Algemeen bekend.
Heb al vele goede verhalen gehoord over het MoFi label. En het stelt inderdaad niet teleur!!
Eindelijk, een super klinkende versie van dit top album (Goth rock). Goed gemastered! Het geheel is ook wat zachter op LP gezet dus moet mijn volume verder open draaien.

Mijn platenkast

• cmndr_adama
Ik heb een protractor geprint, gereedschap verzameld en ik dacht even het element te wisselen - helaas had ik er niet bij nagedacht dat Thorens M2 schroefjes gebruikt. De huidige zijn te kort voor de AT-95e, ik heb dus eerst maar een setje schroefjes besteld. Voor nu dan maar met het oude element de arm afgesteld, dat is aardig gelukt al was het even wennen. Ik merk nu wel dat de naald wat versleten is dus hopelijk komen de schroefjes snel ;) .

Los daarvan ben ik toch erg in m'n nopjes met de Thorens.

[Voor 6% gewijzigd door cmndr_adama op 27-04-2015 00:19]

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waar heb je welke schroefjes besteld? Er is nog een AT95 naar mij onderweg. Ook voor aan en TD165.

Beaub schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:40:
Heb een Dual 704, met Shure V15-III element, werkt naar volle tevredenheid, maar heb er een vraag over: Als ik m'n Marantz SR5005 op redelijk volume draai zit er een behoorlijke brom in, met name te horen tussen nummers door of als de plaat is afgelopen. Heb hem al geaard, maar dat lost niets op. Aangezien er nu een vrij eenvoudige voorversterker tussen hangt, zoek ik het daarin. Heeft iemand goede tips of andere adviezen?
Had het laatst ook na het plaatsen van een nieuwe "headshell". Bleken de snoertjes niet op de goede plaats te zitten (rood, blauw, wit, geel). Daarna geen brom meer.
Zit de aarde draad goed vast?

mr_petit schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:56:
[...]

[...]

Zag op youtube het volgende filmpje met dezelfde protractor (14 minuut 30 seconden). Wel duidelijke uitleg. Klopt het verhaal volgens jou?

YouTube: How to setup a turntable - turntable and tonearm setup

Daarnaast staat mijn draaitafel niet echt stabiel (houten rek op houten vloer). Heb je ervaring met het dempen op een of andere manier of wellicht aan de muur monteren?
Tips welkom...
Wat een vragen weer...hahaha..maar al het meedenken wordt wel gewaardeerd :)

• cmndr_adama
Jeltel schreef op maandag 27 april 2015 @ 07:15:
Waar heb je welke schroefjes besteld? Er is nog een AT95 naar mij onderweg. Ook voor aan en TD165.
Het gaat om de schroefjes die je gebruikt om het element vast te zetten in de headshell.
Bij de meeste zijn dit M2,5 schroefjes, die zijn dus iets dikker dan de M2's die Thorens gebruikt. Het kan met wat geprutst wel om ze erin te schroeven maar daarmee beschadig je dan eigenlijk de headshell, wat ik niet wil.

Na wat zoekwerk heb ik deze gevonden & besteld: http://www.pickupnaalden....OEFJES-EN-MOERTJES-RVS-M2

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46
Daarnet lopen oefenen met de protractors ed. om mijn oude element goed af te stellen. Nu heb ik een beetje door hoe dat werkt.

Intussen bij DX dat weegschaaltje besteld, om ook de naalddruk goed in te kunnen stellen.

Nu overweeg ik om bij Albepro (ook al hebben ze schreeuwerige reclame op marktplaats :P ) het volgende lijstje te bestellen voor mijn technics SL1510:

Headshell

overhang gauge

phono pre-amp

Kan iemand me uitleggen waarvoor dat gewichtje op die headshell is? Het kan eraf, dus het is optioneel. Ik heb voor deze headshell gekozen vanwege de kleur ( :P ), maar dan komt er wel dat gewichtje bij :+

Die phono-amp is een gokje: Is nog steeds met opamps, maar echte discrete phono-amps zijn kneiterduur. En over deze lees ik goeie verhalen. Als versterker heb ik dus die Marantz pm-80mkII, dus een echt goedkope phono-pre is niet zinvol, want dan is die van mijn versterker gewoon beter :P

Lijkt jullie dit ook een goede koop, of hebben jullie nog adviezen? :)

Ik zou nog wel zo'n losse "echte" protractor willen hebben, maar ik zie deze niet snel te koop. En zo'n printje van vinylengine lijkt ook prima te werken, dus ik zie niet zo snel het voordeel van zo'n losse protractor.

Anoniem: 667077

Hoi!
Ik kom er gewoon niet uit wat ik voor platenspeler moet kopen. Ik had een Crosley, maar kwam er zelf ook achter dat dit totaal niks was. Wat is een mooi goed ding onder of rond de 150 Euro?
Super bedankt alvast!
Zonder veel revisie trubbels, snaartjes vervangen e.d.? Technics SL-1300, -1310, -1400, -1410 t/m -1800, 1810. Of de SL-Q's of SL-D's met s-arm. Of een Sony direct drive a la PS-4300, PS-X.., etc. Afhankelijk van type en de staat slaag je voor 50-150 euro. Zelf nog een nieuw elementje of nieuw naaldje bijkopen.

[Voor 32% gewijzigd door Cap op 27-04-2015 18:48]

• Raymond
Dr staan nu een sl1410 en sl1510mk2 op marktplaats. Beide prima spelers, vraagprijs is iets aan de hoge kant, maar daar is het een vraagprijs voor :)

Dr staat ook een voorloper van die cambridge audio 651P op marktplaats, voor €90,-
Da's wel aantrekkelijk, als alternatief voor €189 voor een nieuwe.
Tempting :)
1510mk2 altijd even opletten of de armlift het goed doet, standaard is ie stuk, kan wel gerepareerd worden en dan heb je ook iets moois. :)
Raymond schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:04:
Dr staan nu een sl1410 en sl1510mk2 op marktplaats. Beide prima spelers, vraagprijs is iets aan de hoge kant, maar daar is het een vraagprijs voor :)
Je zou ook kunnen proberen mee te bieden op deze sony ps-6750:

http://link.marktplaats.nl/m923661306

Ik denk dat hij boven je budget weggaat, maar niet geschoten is altijd mis.

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

mr_petit schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:44:
[...]

Je zou ook kunnen proberen mee te bieden op deze sony ps-6750:

http://link.marktplaats.nl/m923661306

Ik denk dat hij boven je budget weggaat, maar niet geschoten is altijd mis.
Zo wat een gaaf ding!

Mijn platenkast

• Raymond
Hebben jullie nog input voor mij, over mijn vragen?
Met name over de phono-versterker 640p vs 651p) en het nut van het gewichtje?
Het gewichtje op de headshell is om de effectieve massa van de toonarm zwaarder te maken.
Voor sommige elementen is dat nodig, maar ik denk dat voor de meeste elementen je het gewichtje beter kan weglaten.
Voor specifieke dj elementen is het beter om het te laten zitten.

Qua cambridge 651P:
Volgens mij is de versterkertrap daarin wel discreet.
Overigens hoeft imho discreet niet beter te zijn dan een goede opamp.
Het elektrisch ontwerp, de manier van riaa correctie en de tolerantie van de componenten is minstens net zo belangrijk.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Volgens mij is de 651 de opvolger van de 640.
Het verschil wat ik zo gauw zie is een aan/uit knop.
Verder zie ik bij beide mm/mc keuze en een subsonic filter.

Dat gewichtje kan je inderdaad zien als een manier om je tracking force op te hogen (mocht je mee willen doen aan dmc wedstrijden) of van een lage compliance naar een mid compliance arm te gaan. Of je dat nodig hebt ligt aan de keuze van je element.

Ik heb zo'n headshell plaatje wel eens nodig gehad bij de combinatie AT95e + relatief lichte headshell (de bekende "moderne" Technics) + relatief zwaar contragewicht (SL-1300). Daarbij komt dat het element toch wel minimaal een tracking force van 2 gram vraagt. Mijn het contragewicht zat helemaal ingedraaid en ik zat nog maar op een grammetje ofzo. Dan zijn die plaatje wel handig. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 28-04-2015 22:00]

• Raymond
Net naar verkoper gemaild dat ik zijn 640p wel wil overnemen. Verschil is idd alleen aan/uitknop en op internet lees ik goeie recensies. Dus lijkt me een prima koopje.

@cap: da's bijna de combi die ik ook heb :D ik heb een sl1510 en mijn nieuwe at95e gaat op die nieuwe technics headshell gemonteerd worden. Dus volgens jou is het dan wel verstandig om dat gewichtje te gebruiken?
Dat ondervind je vanzelf: heb je (uiteraard na eerst netjes boven het plateau laten zweven en op 0 kalibreren) genoeg range om hem op 2 a 2.5 gram te zetten dan is het niet nodig. Kom je niet eens in de buurt van de 2 gram dan is het echt wel nodig. ;)

[Voor 23% gewijzigd door Cap op 28-04-2015 22:46]

• Raymond
oh, op die manier. Dan snap ik het :) Kan ik mooi checken met het weegschaaltje dat ik bij DX heb besteld. Die is verstuurd, dus zal er wel met een weekje of twee/drie zijn.

BTW: Goeie hint van mr_petit om die technics-vingers te dubbelchecken. Ik heb ze bericht dat ik mijn draaitafel geen beurtje door hen wilde laten geven en daar kreeg ik echt een hele rare onprofessionele reactie op terug. Blij dat ik daar uiteindelijk niet mee in zee ben gegaan :)

[Voor 17% gewijzigd door Raymond op 28-04-2015 22:59]

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Die gewichtjes op de headshell zijn toch niet allleen voor de naaldruk maar ook om de compliancy van de arm te veranderen door massa toe te voegen? De extra naalddruk moet je dan wel compenseren door je contra gewicht verder uit te draaien of te verzwaren indien die al op zn eind zit.

Ik ging er altijd vanuit eigenlijk dat dit de voornaamste reden was van die headshell gewichtjes.

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Ik dacht dat die gewichtjes ervoor zijn om de naald in de groef te houden bij het scratchen 😉

Mijn platenkast

Daar dient het eigenlijk ook voor... 't komt er op neer dat je eigenlijk gewoon een element moet uitzoeken die matched met de arm van je platenspeler... Dat is gewoon het beste...

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:24
ik kan een limit dj2000b kopen voor 50 euro in zeer goede staat. is dat aan te raden f kan ik beter verder zoeken.. is niet voor veel gebruik, gewoon aansluiten via mijn receiver en in het weekend een plaatje draaien..

• Wehmut

Wehmut

Quartz Lock

Let ff op dat de naald van enige kwaliteit is en niet versleten. Dan kan je voor vijf tientjes lekker af en toe platen draaien 😃
Meer budget of wil je ooit beter, dan is er genoeg beters. Maar voor 50 piek zeg ik, go for it!
Oh ja: check of de snelheid enigzins constant is (rode lamp links onder schijnt op stippen. Grootste stip moet stil staan)
http://youtu.be/1YtXz2XGUUo

[Voor 24% gewijzigd door Wehmut op 29-04-2015 20:39]

Mijn platenkast

InflatableMouse schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:49:
Die gewichtjes op de headshell zijn toch niet allleen voor de naaldruk maar ook om de compliancy van de arm te veranderen door massa toe te voegen? De extra naalddruk moet je dan wel compenseren door je contra gewicht verder uit te draaien of te verzwaren indien die al op zn eind zit.

Ik ging er altijd vanuit eigenlijk dat dit de voornaamste reden was van die headshell gewichtjes.
Voor allebei, toch? De compliance optimalisatie is meer voor de geavanceerde gebruiker (1 percentiel ;)). De gebruiker die nog net weet wat naalddruk is die komt er in ieder geval altijd achter dat ie een zwaardere headshell of een gewichtje nodig heeft als ie zijn contragewicht niet verder op kan draaien. :)

Combineer je als DJ de veelgebruikte SL-1200 met de standaard headshell met de veelgebruikte Stanton elementen met spijker die veel naalddruk vraagt, dan kom je op die manier uit op een headshell gewichtje. Bij gewoon draaien, en natuurlijk al helemaal bij het scratchen. Een andere veelgebruikte truuk is het contragewicht omdraaien om de naalddruk range wat te veranderen.

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 30-04-2015 20:43]

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 21:12
Hey muziekliefhebbers,

Allereerst wil ik iedereen hier even bedanken voor de bijdrages, erg leuk om alle bevindingen/adviezen te lezen etc. Ik neus hier vaak met plezier een beetje rond wanneer ik de tijd heb. Dank!

Nou wil het geval dat een kennis een Sony PS-X9 te koop heeft staan (staat niet op een verkoop website), en vroeg me of ik misschien iemand zou kennen die dit te gek zou vinden. Ik weet dat het hier geen marktplaats is maar gezien dit voor de echte liefhebber interessant kan zijn, stuur me even een persoonlijk berichtje mocht je oprecht interesse hebben. De Sony is in zeer goede staat, inclusief de stofkap, afstandbediening met draad, boekjes. Het enige wat mist is de originele cartridge, deze is helaas nergens meer te vinden in huis. Uiteraard heb ik een boel foto's paraat :)

zou je een advertentie willen maken op: http://tweakers.net/categorie/887/overige-audio/aanbod/ ? In dit topic daar naar verwijzen vind ik dan wel ok :)

[Voor 9% gewijzigd door teacher op 30-04-2015 17:16]

• KeRsTmAnNeKe
Erg vet apparaat... Alleen zal zijn vraagprijs ver boven mijn budget liggen... En kan mijn kast het gewicht niet aan

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:43
Ik heb onlangs wat audio apparatuur gekregen van iemand welke overleden is. Hier zat ook een Lenco L82 LP speler bij.

Is dit wat of is het pruts?
http://www.vintageshifi.com/lenco-l-82-2.php
Ik heb de originele Lenco "kop" er nog op.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Het is geen topmodel ofzo, maar gewoon aansluiten en proberen. Doet ie het goed en vind je hem goed klinken dan is ie toch goed? :)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Nou ik ben benieuwd.

Met de huidige dollar koers is het niet grappig meer in onze winkels US import te kopen. Ik heb een shop gevonden in de US met relatief acceptabele verzendkosten, 20 dollar voor de eerste en 5 dollar voor elk daarop volgende LP.

Ik heb vandaag de eerste 5 Rush albums besteld (sans de live), de nieuwe remasters 200 gram geperst bij QRP. Totaal was 199 dollar, geen idee nog hoeveel euros maar ik vermoed zo'n 35 euro per stuk en dat is denk ik een hele nette prijs voor US import. Geen idee ook hoe lang het duurt voordat ik ze binnen heb maar als alles goed gaat verder zullen er ongetwijfeld nog meer volgen.

de EU versies zijn van dezelfde masters trouwens, maar komen allemaal bij GZvinyl vandaan en daar heb ik echt genoeg van. Vrijwel alles wat ik heb wat bij die gasten vandaan kwam was vuil in de hoezen en kraakte langs alle kanten (ook na een wasbeurt).

• KeRsTmAnNeKe
Was afgelopen maandag nog in Brugge, bij de fnac binnen gelopen, hadden ze wat platenspelers op rij, een PLX1000, Rega RP1, volgens mij een Lenco usb bak en een Crosley...

Even die Rega wat beter bekeken omdat ik dat gewoon een mooi ding vind... En die Crosley... Rega was best een oke ding en ook een echte platenspeler, alleen is het een plank met een simpel motortje... Maar die Crosley, ai, een en al plastic, arm met kwak speling, voelt cheap aan en tordeert alla kanten op, niks instelbaar...

• Servor
  • Niet online
Vandaag de nieuwe Motorpsyche (En Konsert For Folk Flest) binnengekregen. Wat een compleet overdonderend album zeg.
Last year, Motorpsycho and Ståle Storløkken played a very special concert in the Trondheim Cathedral. With Ståle on church organ and a choir singing in Norwegian, the band knew that this was a never-to-be-repeated musical experience, so they made sure to film and tape it. This musical documentary will be released as a limited edition (2,000 with the Stickman logo) on double vinyl, CD and DVD, and will include an extensive 24-page LP-sized booklet and some seriously fancy packaging.

Man man man. Donderende psych en progrock met een kerkkoor en dito orgel. In het Noors. En dan ook nog eens een productie waar je u tegen zegt. Ik bedoel, ik versta er geen f*ck van maar alles hier in de kamer staat te trillen en shaken. Heerlijk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cmndr_adama
Gisteren de schroefjes ontvangen en de AT95e gemonteerd. Dat klinkt al een stuk aangenamer :)
Ik wil eigenlijk dit weekend de platter weer laten glimmen, hebben jullie nog tips wat hiervoor het beste is? Ik zat zelf aan Brasso te denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 22:10
Ik doe het plateau (de rand dan) van mijn TD-320 II inderdaad met Brasso en keukenpapier. Geeft zwarte uitslag, een deel van de zamac-legering zal wel reageren met die Brasso. Niet te veel gebruiken. Dan flink afpoetsen met schoon keukenpapier tot het netjes glimt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:43
Cap schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:33:
Het is geen topmodel ofzo, maar gewoon aansluiten en proberen. Doet ie het goed en vind je hem goed klinken dan is ie toch goed? :)
Ik zal hem één dezer dagen eens aanslingeren :) moet even bij mijn ouders wat LP's scoren.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wie maakt zich onsterfelijk door een volgend deel te maken?
Deze is "vol".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:00
teacher schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:06:
Wie maakt zich onsterfelijk door een volgend deel te maken?
Deze is "vol".
Misschien moeten we twee verschillende delen maken. Eén over de apparatuur en een ander over het formaat zelf. Zou dat geen goed idee zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 23:39

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Ik vind de combi wel gezellig eigenlijk.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik niet zo... Ik zie echt ontzettend veel dezelfde vragen langskomen. Men is soms te beroerd om even een paar pagina's terug te lezen.
Een platenspelerhardwaretopic (3x woordwaarde) biedt wel uitkomst. Een OP met alle populaire (vintage) spelers en hun kenmerken, de meest populaire elementen én voorversterkers.

En dan een ander topic over de LP's. Je aankopen, ervaringen etc.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als je een topic over het formaat zelf maakt, dan heb je het eigenlijk over een muziektopic danwel een muziekwinkeltopic. Het specifieke medium kan je niet loskoppelen van de speler. De muziek die er opstaat wel.

Of een show je aanwinstentopic. Dat is eigenlijk de werkelijke strekking van de meeste posts hier.
Maar zo'n topic bestaat al op GoT in meer algemene zin (ergens in de HK geloof ik; show je laatste aanwinst ofzo), dus dat zou dubbelop zijn.

Sowieso staat dit topic in subforum 'Consumentenelectronica - Audio en Hifi'
Dat is natuurlijk al de eerste hint in dat de apparatuur hier centraal staat. Niet de muziek op de platen.

Eigenlijk zouden posts over aankopen van platen, platen die uitgebracht worden, waar je platen zou kunnen kopen etc, in een topic in het subforum Film, TV & Muziek (general chat) moeten staan. Dat is het juiste subforum m.i.. Hier is het enigzins off topic als je het naar subforumindeling bekijkt.
Destijds is dit topic gestart als aanleiding van een ander topic, met als doel voor het gemak alles samen te vatten. Maar dit is natuurlijk een hardwaresectie binnen GoT.

[Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 01-05-2015 16:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

W00T!

De Jethro Tull releases van Steven Wilson worden individueel uitgebracht! Volgens ingewijden op SHF klinken deze echt subliem.

https://www.burningshed.com/store/jethrotull/collection/444/

Sites die preorders accepteren hebben zeer acceptabele prijzen (<30 euro).

Ik heb ze bij Burning Shed preordered :P. Met verzendkosten 31 euro p/st.

[Voor 12% gewijzigd door InflatableMouse op 01-05-2015 16:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58

OgWok

U.N.C.L.E.

birdie_man schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:01:
Ik doe het plateau (de rand dan) van mijn TD-320 II inderdaad met Brasso en keukenpapier. Geeft zwarte uitslag, een deel van de zamac-legering zal wel reageren met die Brasso. Niet te veel gebruiken. Dan flink afpoetsen met schoon keukenpapier tot het netjes glimt.
Zilverpoets werkt beter, zit geen olie in. Of een pannenspons (scotch, nylon) met vloeibaar schuurmiddel.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik vind 1 topic vooralsnog prima. En ja, er komen vaak dezelfde vragen voorbij, dat is inherent aan fora. Alles is al te vinden op het www, en toch willen we er over kleppen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Hallo, ik heb een vraag oevr compatibiliteit van een Stanton naald/element.

Het element op de foto is van een Stanton 500-II. De cartridge/naald is een Stanton D5107AL, Deze beroemde wit-uitgevoerde naald met blauw fluoriserende stip, kwam lang geleden met een element in een goudkleurige body. Ik dacht dat deze hetzelfde was als de neiuwere 500-II (wat werd geleverd met een blauwe broadcast naald met frq. resp. 20-15KHz). Dus heb ik de D5107-AL naald op deze nieuwere 500-II element gezet. Dit klinkt helaas niet helemaal goed. Niet zoals ik gewend ben in ieder geval. Ik heb de goudkleurige element ook wel gehad maar heb die lang geleden verkocht. Nu vraag ik mij af of deze twee mischien niet bij mekaar passen. Maar hoe kom ik hierachter?

[Voor 17% gewijzigd door SoundByte op 01-05-2015 18:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 8819
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Van de week een nieuwe lp speler opgepikt
De inkel pd-604 select by bose
Dit natuurlijk op de originelen inkel hifi set met originelen kast
Kan niet wachten tot ik alles klaar heb gezet om lp te draaien

Acties:
  • 0Henk 'm!
Onlangs nog teruggekeerd naar Sounds in Venlo om daar Dropkick Murphys - Warriors code te kopen... Daarnaast ben ik vandaag naar een carboot sale geweest in Horst (LB) en aldaar 2 singletjes gekocht:

- Pater Moeskroen - Roodkapje / Bea
- Pater Moeskroen - Hela Hola! (Tut Hola)

Helaas genoeg geen cd-spelers van Philips (CD-650) / 3 koppen cassettedeck / platenspelers vandaag gezien naar mijn gading (ik ben nog zoekende naar een defecte Yamaha KX-10 cassettedeck, mits de lade het bandje maar goed in en uit werpt, want dat is defect bij mijn KX-10), maar bovenstaande is ook al leuk genoeg lijkt me... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sinds vandaag heb ik eindelijk iets van Joan Jett op lp :D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
Bad Reputation?

Wel mooi om te zien dat je consequent blijft tussen muziek en TV-series. Als er maar mooie miepjes in zitten ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

O.a. :) -> shout, jezebell, doin' allright with the boys, you don't own me, etc
Raymond schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:25:
Wel mooi om te zien dat je consequent blijft tussen muziek en TV-series. Als er maar mooie miepjes in zitten ;)
:P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 100 101 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee