Ik ook niet. Maar als ik mijn M520 en Be Quiet Straight Power vergelijk dan zijn die 2 stiller.artificial_sun schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:14:
[...]
Ik persoonlijk heb geen slechte ervaringen met aopen maar ik vind de kast niet mooi. De voedingen zijn bij mij lekker stil.
Aopen heeft wel een tijd met slechte elko's gezeten, laastst heb ik twee kappotte mobos's gehad daarop de meeste elko's vervangen en ze werken als een zonnetje nu.
Zouden jullie experts mij aub willen bijstaan bij het aanschaffen van het basissysteem...
- De videokaart is erg lastig te verkrijgen, welk alternatief zouden jullie aanbevelen? (zelfde prijscategorie, die in de kast past e.d.)
- Door de luidsprekers, toetsenbord en muis te laten vervallen heb ik een 22" Philips monitor kunnen toevoegen (Philips 220CW9FB)
En een laatste vraag: Zou het binnen het budget mogelijk zijn om wat HDD in te ruilen voor een snellere processor?
(p.s. Neem aan dat dit systeem mijn Full HD filmpjes naar mijn PS3 kan streamen
)
- De videokaart is erg lastig te verkrijgen, welk alternatief zouden jullie aanbevelen? (zelfde prijscategorie, die in de kast past e.d.)
- Door de luidsprekers, toetsenbord en muis te laten vervallen heb ik een 22" Philips monitor kunnen toevoegen (Philips 220CW9FB)
En een laatste vraag: Zou het binnen het budget mogelijk zijn om wat HDD in te ruilen voor een snellere processor?
(p.s. Neem aan dat dit systeem mijn Full HD filmpjes naar mijn PS3 kan streamen
Wat ga je er uberhaupt mee doen? Als je niet gaat gamen oid, alleen wat internetten en dergelijk dan kun je evengoed een AMD 780G chipset bord nemen en de videokaart weglaten. De HD 3200 igp is ook een hele leuke namelijk. Kun je dat gel din een leuke AMD Phenom X3 steken ofzo.
Je kunt eens kijken naar de ATI HD4830, net een stapje hoger, of een Nvidia 9600 GT.Gusev schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:11:
Nee, veel goedkoper gaat de hardeschijf niet (sowieso, 500 GB is wel lekker). Ook is de processor krachtig genoeg voor deze takenEn een laatste vraag: Zou het binnen het budget mogelijk zijn om wat HDD in te ruilen voor een snellere processor?
Edit: verder with ^^
Voornamelijk dus echt de basis zaken (internetten, e-mailen, office), want het is primair voor me nieuwe studie.
Gamen absoluut niet, dat hou ik bij me PS3.
Videokaart laat ik inderdaad weg. Dan moet ik dus een andere processor (Phenom II X3 Black Edition?) en ander moederbordje (???) kiezen?
Alvast bedankt!
Gamen absoluut niet, dat hou ik bij me PS3.
Videokaart laat ik inderdaad weg. Dan moet ik dus een andere processor (Phenom II X3 Black Edition?) en ander moederbordje (???) kiezen?
Alvast bedankt!
Je zou dan voor het volgende kunnen gaan:
+ AMD X3 (geen phenom II, niet haalbaar <500 euro)
+ ander moederbord met 780G chipset
-graka weg
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Acer V203Wbd | € 121,- | € 121,- |
1 | AMD Phenom X3 8650 | € 79,60 | € 79,60 |
1 | be quiet! Pure Power 350W | € 36,40 | € 36,40 |
1 | Cooler Master Elite 331 Zwart | € 28,13 | € 28,13 |
1 | Gigabyte GA-MA78GM-S2H | € 70,70 | € 70,70 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 33,58 | € 33,58 |
1 | Logitech S220 | € 18,71 | € 18,71 |
1 | Logitech Value Keyboard | € 6,37 | € 6,37 |
1 | Logitech Value Optical Mouse | € 5,30 | € 5,30 |
1 | Samsung SH-S223F | € 16,74 | € 16,74 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB | € 50,47 | € 50,47 |
Importeren | Totaal | € 467,- |
+ AMD X3 (geen phenom II, niet haalbaar <500 euro)
+ ander moederbord met 780G chipset
-graka weg
Dan zou ik nog liever die Athlon X2 nemen, de Phenom X3 (non 2e generatie) is maar 2,3GHz K10 vs een 2,7GHz K10 dualcore. Voor zijn toepassingen zou die Athlon X2 beter zijn.
Als het 5 euro meer mag zijn:
Als het 5 euro meer mag zijn:
1 | Acer V203Wbd | € 121,- | € 121,- |
1 | AMD Phenom II X3 710 | € 116,99 | € 116,99 |
1 | Logitech S220 | € 18,71 | € 18,71 |
Importeren | Totaal | € 504,39 |
Onwijs bedankt!
Dit gaat 'm worden:
Dat gaat prima toch?
Dit gaat 'm worden:
1 | AMD Phenom II X3 710 | € 116,99 | € 116,99 |
1 | Philips 220CW9FB | € 142,95 | € 142,95 |
Importeren | Totaal | € 495,96 |
Dat gaat prima toch?
Ben ik weer jongens 
Even een complete noob vraag, maar ik heb dus de be quiet 350w voeding hier liggen waarbij ik serieus niet weet of de ventilator die erop zit aan de bovenkant of onderkant moet staan
Even een complete noob vraag, maar ik heb dus de be quiet 350w voeding hier liggen waarbij ik serieus niet weet of de ventilator die erop zit aan de bovenkant of onderkant moet staan
Haha, probeer het zelf even te achterhalen, wat doet die ventilator? Iets met lucht aanzuigen lijkt me.
Dus ik zou hem met de ventilator kant zo inbouwen, zodat de ventilator aan de kant zit waar de onderdelen zit (meestal is dat met de ventilator aan de onderkant dus).
Overigens zitten de schroefjes ook asymmetrisch volgens mij, dus knap als je hem ondersteboven kan monteren.
Dus ik zou hem met de ventilator kant zo inbouwen, zodat de ventilator aan de kant zit waar de onderdelen zit (meestal is dat met de ventilator aan de onderkant dus).
Overigens zitten de schroefjes ook asymmetrisch volgens mij, dus knap als je hem ondersteboven kan monteren.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Oorspronkelijk wilde ik een kleine NAS bouwen maar nu ik alleen nog een laptop heb moet die NAS ook een Ubuntu machine worden voor wat simpele dingen. FTP server / file server (24/7), kleinere applicaties etc.
Ik begin bij het basissysteem en dat ziet er al meteen goed uit. Waar ik op vastloop zijn de kast en het moederbord. Aangezien het een RAID setup gaat worden met minimaal 5HDDs, zal ik deze twee componenten moeten gaan aanpassen. De Cooler Master Centurion 590 Zwart lijkt me een mooie optie als ik goed ben geïnformeerd, maar ik loop een beetje vast met het moederbord. Zijn er in deze prijsklasse goede moederborden met minimaal(!) 5x SATA en gbit NIC?
Dit roept natuurlijk ook een andere vraag op, waarom geen aparte kaart voor RAID. Ik ben daar zelf ook nog niet helemaal over uit. Dit is allemaal nieuw voor mij dus ik lees veel maar een duwtje in de goede richting kan ik nu wel gebruiken. Vermoedelijk wordt het een RAID 5 of 6 setup.
En dan is er nog de wens om het zo stil mogelijk en energie zuinig te houden. Zucht
-edit-
Kleine toevoeging, ik besef me dat 5HDDs waarschijnlijk wel voldoende is. Streef naar zo'n 4TB werkbare ruimte om te beginnen.
Ik begin bij het basissysteem en dat ziet er al meteen goed uit. Waar ik op vastloop zijn de kast en het moederbord. Aangezien het een RAID setup gaat worden met minimaal 5HDDs, zal ik deze twee componenten moeten gaan aanpassen. De Cooler Master Centurion 590 Zwart lijkt me een mooie optie als ik goed ben geïnformeerd, maar ik loop een beetje vast met het moederbord. Zijn er in deze prijsklasse goede moederborden met minimaal(!) 5x SATA en gbit NIC?
Dit roept natuurlijk ook een andere vraag op, waarom geen aparte kaart voor RAID. Ik ben daar zelf ook nog niet helemaal over uit. Dit is allemaal nieuw voor mij dus ik lees veel maar een duwtje in de goede richting kan ik nu wel gebruiken. Vermoedelijk wordt het een RAID 5 of 6 setup.
En dan is er nog de wens om het zo stil mogelijk en energie zuinig te houden. Zucht
-edit-
Kleine toevoeging, ik besef me dat 5HDDs waarschijnlijk wel voldoende is. Streef naar zo'n 4TB werkbare ruimte om te beginnen.
[ Voor 6% gewijzigd door ericafterdark op 24-03-2009 22:57 ]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Verwijderd
Er zijn voor jouw 2 topics waar je super veel informatie kan vinden: Het energy zuinige server topic hier in CSL en DIY RAID NAS in opslag en i/o.
Als ik jouw was zou ik kijken naar een 740G chipset op een gigabyte mobo. Die heeft een SB700. Is veel zuiniger dan deze. 6SATA connectoren. Daar op zou ik een veel zuinigere processor nemen dan deze. Een X2 4850e.
Als ik jouw was zou ik kijken naar een 740G chipset op een gigabyte mobo. Die heeft een SB700. Is veel zuiniger dan deze. 6SATA connectoren. Daar op zou ik een veel zuinigere processor nemen dan deze. Een X2 4850e.
WOW kijk, dat had ik nodig. Ik zal deze onderdelen ook eens naast elkaar leggen en vergelijken, super!Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 23:19:
Er zijn voor jouw 2 topics waar je super veel informatie kan vinden: Het energy zuinige server topic hier in CSL en DIY RAID NAS in opslag en i/o.
Verwijderd
De vraag aan jouw is denk ik hoeveel computing power wil je inleveren voor minder verbruik van power?
Ik heb hier een gbit netwerk liggen en daar wil ik ook graag gebruik van maken.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 23:36:
De vraag aan jouw is denk ik hoeveel computing power wil je inleveren voor minder verbruik van power?
Het wordt voornamelijk een file server waar ik streaming 1080p films van kijk. Daarnaast is het ook een FTP server voor mensen van buitenaf.
Er gaat waarschijnlijk Ubuntu Server op draaien en zoals het er nu naaruitziet gebeurd er voorlopig niet veel spannends verder. Sterker nog, ik denk dat hij alleen via remote desktop (vnc ofzo) bestuurd gaat worden.
Ja ik zit een beetje te twijfelen daarover.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:58:
Dan is een X2 4850 ruim voldoende. En grafisch? Die 740G presteert namelijk niets
Misschien een heel stomme vraag maar is zo'n Atom cpu niet nog geschikter?
Verwijderd
Die heeft wel erg weinig power. Zeker als je redelijk wat van je 1GBit netwerk gaat leechen, dan wil je wel wat meer power hebben dan een atom.
Ik heb een computer nodig voor mijn werk, er zal vooral office op gedraaid worden maar af en toe ook wel wat zwaardere dingen zoals simulatie programma's. Verder moet het mogelijk zijn om 2 beeldschermen aan te sluiten en er moet draadloos internet op zitten.
Nu heb ik al een computer van iemand gekregen met een ALiveNF4G-DVI moederbord. De dvd speler en voeding (dacht 350 watt) wil ik gewoon blijven gebruiken. Nu heb ik de volgende upgrade in gedachten.
Is dit een goed idee en werkt dit ook allemaal met elkaar, ik heb het alles zo goed mogelijk opgezocht en volgens mij wel. Iemand suggesties?? Of kan ik beter voor het basis systeem van de bestbuy guide gaan (link)?
Is dit een goed idee en werkt dit ook allemaal met elkaar, ik heb het alles zo goed mogelijk opgezocht en volgens mij wel. Iemand suggesties?? Of kan ik beter voor het basis systeem van de bestbuy guide gaan (link)?
Nu heb ik al een computer van iemand gekregen met een ALiveNF4G-DVI moederbord. De dvd speler en voeding (dacht 350 watt) wil ik gewoon blijven gebruiken. Nu heb ik de volgende upgrade in gedachten.
1 | AMD Athlon 64 X2 6000+ | € 58,- | € 58,- |
1 | Club3D 9500GT 512MB GDDR2 | € 43,83 | € 43,83 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 32,90 | € 32,90 |
Importeren | Totaal | € 134,73 |
Dan is het wel handig om er een draadloos netwerkkaart bij te doenmmmmmark schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:06:
Verder moet het mogelijk zijn om 2 beeldschermen aan te sluiten en er moet draadloos internet op zitten.
Wat zit er verder in de kast die je hebt? Ik meende dat er onder andere nog een CPU in zat. Het is makkelijk als je alle specificaties daar van geeft zodat we eens kunnen kijken of het nodig is om daar wat aan te wijzigen. In principe zit je goed met deze upgradekit al kun je nog wel een goedkopere videokaart nemen als je toch niet gaat gamen en het puur nodig hebt om 2 schermen aan te sluiten. Overigens, wat voor schermen zijn dat? Het maakt nogal uit of ze via VGA (D-SUB) of HDMI moeten worden aangesloten.
Bedankt voor je reactieGENETX schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:33:
[...]
Dan is het wel handig om er een draadloos netwerkkaart bij te doen
Wat zit er verder in de kast die je hebt? Ik meende dat er onder andere nog een CPU in zat. Het is makkelijk als je alle specificaties daar van geeft zodat we eens kunnen kijken of het nodig is om daar wat aan te wijzigen. In principe zit je goed met deze upgradekit al kun je nog wel een goedkopere videokaart nemen als je toch niet gaat gamen en het puur nodig hebt om 2 schermen aan te sluiten. Overigens, wat voor schermen zijn dat? Het maakt nogal uit of ze via VGA (D-SUB) of HDMI moeten worden aangesloten.
Wat er verder in het systeem zit:
AMD sepron 1.60 GHZ
2 GB RAM @ 266MHz
80 GB harde schijf wat ruim voldoende is voor mijn werk
Heeft het zin om er sneller/meer geheugen in te zetten en een snellere CPU? Of de draadloze netwerkkaart hangt af van hoe moeilijk de uni doet over het toelaten van een "eigen"computer op het netwerk (indien niet dan maak ik draadloos verbinding,dat kan wel)
Ik heb nu het volgende samengesteld indien ik ook de CPU en geheugen zou vervangen:
1 | AMD Athlon 64 X2 6000+ | € 58,- | € 58,- |
1 | Club3D 9500GT 512MB GDDR2 | € 43,83 | € 43,83 |
1 | Corsair CX400W | € 42,40 | € 42,40 |
1 | Eminent EM4057 wDESK Wireless PC | € 17,35 | € 17,35 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 32,99 | € 32,99 |
Importeren | Totaal | € 194,57 |
[ Voor 42% gewijzigd door mmmmmark op 28-03-2009 13:20 ]
Ja, sneller en meer geheugen is dan niet overbodige luxe. Het geheugen dat je hebt gekozen is goed. Ook de CPU kan een upgrade gebruiken inderdaad.mmmmmark schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:49:
[...]
Bedankt voor je reactie. Een beeldscherm is VGA de andere is VGA/DVI. Ik reageer nu pas omdat het systeem de hele tijd bevroor, wat nu blijkt te komen door een brakke voeding, die moer er dus nog ook nog bij.
Wat er verder in het systeem zit:
AMD sepron 1.60 GHZ
2 GB RAM @ 266MHz
80 GB harde schijf wat ruim voldoende is voor mijn werk
Heeft het zin om er sneller/meer geheugen in te zetten en een snellere CPU? Of de draadloze netwerkkaart hangt af van hoe moeilijk de uni doet over het toelaten van een "eigen"computer op het netwerk (indien niet dan maak ik draadloos verbinding,dat kan wel)
Ik heb nu het volgende samengesteld indien ik ook de CPU en geheugen zou vervangen:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon 64 X2 6000+ € 58,- € 58,- 1 Club3D 9500GT 512MB GDDR2 € 43,83 € 43,83 1 Corsair CX400W € 42,40 € 42,40 1 Eminent EM4057 wDESK Wireless PC € 17,35 € 17,35 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 32,99 € 32,99 Importeren Totaal € 194,57
Je videokaart is niet nodig. Dit staat namelijk op de site:
. Je kan dus 2 schermen, 1 via DVI en 1 via VGA (D-SUB) aansluiten op het moederbord.- Dual VGA Output: Support DVI-D and D-Sub ports by independent display controllers
Verder zou ik wel een betere draadloze kaart nemen, gewoon een goed merk zoal linksys. Je wilt namelijk wel een goede stabiele verbinding opzetten. Verder, hoe zie je dat op de universiteit? Heb je daar een kantoor ofzo? Geen kabel? Mede omdat je er überhaupt niets vanaf weet..
Ik ben daar aan het promoveren, maar de computers laten te wensen over...Eigen computers willen ze eigenlijk niet hebben, dus vandaar de draadloze netwerk kaart. Dan kan ik wel op internet de programma's die ze op het netwerk hebben daarvan heb ik de meeste zelf ook al dus internet alleen is voldoende voor mij. Maar voor de zekerheid zal ik morgen eerst IT beheer bellen of ik ook via het bedradenetwerk kan anders wordt het draadloos.
Ik dacht een extra videokaar om zo het moederbord te ontlasten. Ik had ook gezien dat het wel kon maar dacht als een losse videokaart het regelt dan zal het wel soepeler gaan maar dit is dus blijkbaar niet zo. Dat is mooi want scheelt weer 50 euro:)
Ik dacht een extra videokaar om zo het moederbord te ontlasten. Ik had ook gezien dat het wel kon maar dacht als een losse videokaart het regelt dan zal het wel soepeler gaan maar dit is dus blijkbaar niet zo. Dat is mooi want scheelt weer 50 euro:)
[ Voor 73% gewijzigd door mmmmmark op 29-03-2009 21:38 ]
Die gaat helaas niet werken op het moederbordVerwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:45:
Sja met ongeveer de 50 euro van je videokaart:
pricewatch: AMD Phenom II X3 710

Aah, op die manier. Weet ook niet hoe bij jullie het hele netwerk inelkaar zit. Bij ons op school (Hanzehogeschool) hebben we overal ethernetaansluitingen en pas sinds dit jaar overal draadloze dekking. Dus daar zit haast iedereen standaard aan het draad te leechenmmmmmark schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:26:
Ik ben daar aan het promoveren, maar de computers laten te wensen over...Eigen computers willen ze eigenlijk niet hebben, dus vandaar de draadloze netwerk kaart. Dan kan ik wel op internet de programma's die ze op het netwerk hebben daarvan heb ik de meeste zelf ook al dus internet alleen is voldoende voor mij. Maar voor de zekerheid zal ik morgen eerst IT beheer bellen of ik ook via het bedradenetwerk kan anders wordt het draadloos.

Voor zwaar 3D werk wel, maar voor 2 schermpjes in Windows is het gewoon uit de neus vreten, zelfs voor een igpIk dacht een extra videokaar om zo het moederbord te ontlasten. Ik had ook gezien dat het wel kon maar dacht als een losse videokaart het regelt dan zal het wel soepeler gaan maar dit is dus blijkbaar niet zo. Dat is mooi want scheelt weer 50 euro:)
[ Voor 65% gewijzigd door GENETX op 29-03-2009 21:50 ]
Wat bedoel je daarmee?Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:45:
Sja met ongeveer de 50 euro van je videokaart:
Verwijderd
..... Meen je niet. Waarom ondersteund dat ding wel 125watt X2's en geen phenoms
. Ik vind die 6000+ zo traag en stroom slurpend voor zijn geld.

Pff.. het wordt er zo niet makkelijker op. Het is volgens mij de snelste CPU die op het moederbord aan kan. Een nieuw moederbord is meteen weer veel duurder...Andere suggestie?Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:50:
..... Meen je niet. Waarom ondersteund dat ding wel 125watt X2's en geen phenoms. Ik vind die 6000+ zo traag en stroom slurpend voor zijn geld.
Dat is heel logisch. Het is een AM2-moederbord en de processors is een AM3-processor, welke natuurlijk wel oip een AM2+-moederbord kan, maar niet op een AM2-moederbord.Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:50:
..... Meen je niet. Waarom ondersteund dat ding wel 125watt X2's en geen phenoms. Ik vind die 6000+ zo traag en stroom slurpend voor zijn geld.
Wat ik gekker vind is dat een phenom (de oude dus) er ook niet op kan. Die konden toch wel op een AM2-moederbord?
(ik zeg eerlijk: ik heb de duurdere AMD-processors een beetje genegeerd, tot de komst van de phenom II...)
Nee dus: (althans: in het algemeen)
nieuws: Meeste AM2-moederborden nog niet compatibel met Phenom
Mark: erg handig dat je op 2 forums info opvraagt. Alleen jammer dat je dan adviezen van dezelfde mensen gaat krijgen. Ik zit namelijk ook op helpmij...
Ik had je daar geadviseerd om een 710 te kopen en een nieuw moederbord, dus zonder losse videokaart. Dus als gevolg daarvan wat euro's extra uitgeven.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Verwijderd
Onzin. Ligt aan de Bios. Niet aan het socket. Edit: bijvoorbeeld deze: http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=2554#anchor_osQuacka schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:08:
[...]
Dat is heel logisch. Het is een AM2-moederbord en de processors is een AM3-processor, welke natuurlijk wel oip een AM2+-moederbord kan, maar niet op een AM2-moederbord.
Jah, maar is allemaal bios werk.Wat ik gekker vind is dat een phenom (de oude dus) er ook niet op kan. Die konden toch wel op een AM2-moederbord?
Idd, dat is het probleem. Niet het socket.(ik zeg eerlijk: ik heb de duurdere AMD-processors een beetje genegeerd, tot de komst van de phenom II...)
Nee dus: (althans: in het algemeen)
nieuws: Meeste AM2-moederborden nog niet compatibel met Phenom
Idd 710 op een 780G mobo is imho ook de beste keuze.Mark: erg handig dat je op 2 forums info opvraagt. Alleen jammer dat je dan adviezen van dezelfde mensen gaat krijgen. Ik zit namelijk ook op helpmij...![]()
Ik had je daar geadviseerd om een 710 te kopen en een nieuw moederbord, dus zonder losse videokaart. Dus als gevolg daarvan wat euro's extra uitgeven.
Edit:
1 | AMD Phenom II X3 710 | € 110,95 | € 110,95 |
1 | Asrock ALiveNF6G-GLAN | € 38,20 | € 38,20 |
1 | OCZ Value OCZ2V8004GK | € 29,48 | € 29,48 |
Importeren | Totaal | € 178,63 |
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 22:18 ]
Sorry, Reinman: maar ik heb erbij gezegd dat ik me jaren niet in AMD heb verdiept. (ja op de budget-oplossingen...). Dus sorry dat ik het verkeerd had.Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:09:
[...]
Onzin. Ligt aan de Bios. Edit: bijvoorbeeld deze: http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=2554#anchor_os
Omdat het onzin is en niet aan de socket, maar aan de bios ligt.
Idd, dat is het probleem. Niet het socket.
Ik dacht echt dat AM3-processors niet op AM2-moederborden konden.
Hoe dan ook had ik voor ik hem adviseerde al opgezocht dat die processor niet op zijn moederbord zou passen. Dus niet te snel met aanvallende 'onzins' smijten....
1 | Asus M3A78-VM | € 60,89 | € 60,89 |
Importeren | Totaal | € 218,67 |
Zou je voeding het niet gewoon redden, Mark?
edit:
Oplossing van Reinman kan ook. Is wel een budget-oplossing, maar dat zocht je ook.
Verwijderd
1 | Asus M3N78 SE | € 51,16 | € 51,16 |
Importeren | Totaal | € 208,94 |
Beter Mobotje. GF8200 doet niet veel onder voor de 780G. Kwestie nu is kijken bij welke shop je gaat kopen wat de goedkoopste combo is.
Als je advies geeft, moet je wel zeker zijn van je zaak. Zeker als je er bij zet dat het 'heel logisch' is.Dus niet te snel met aanvallende 'onzins' smijten....
Edit: Nu de goedkope met een voeding:
1 | Asrock ALiveNF6G-GLAN | € 38,20 | € 38,20 |
1 | be quiet! Pure Power 350W | € 36,45 | € 36,45 |
Importeren | Totaal | € 215,08 |
Edit 2: Nu met nog iets beter mobo. Beetje een tussen in.
1 | MSI K9A2VM-F V2 | € 45,95 | € 45,95 |
Importeren | Totaal | € 222,83 |
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 22:27 ]
Of deze:Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:20:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Phenom II X3 710 € 110,95 € 110,95 1 Asus M3N78 SE € 51,16 € 51,16 1 Eminent EM4057 wDESK Wireless PC € 17,35 € 17,35 1 OCZ Value OCZ2V8004GK € 29,48 € 29,48 Importeren Totaal € 208,94
Beter Mobotje. GF8200 doet niet veel onder voor de 780G. Kwestie nu is kijken bij welke shop je gaat kopen wat de goedkoopste combo is.
pricewatch: Asrock K10N78hSLI-GLAN
(eng goedkoop zeg ik eerlijk: ik zou voor de asus gaan)
Maar dat wist jij ook niet, toen jij hem in 1e instantie een processor aanraadde, welke niet op zijn moederbord kan. Toen had je ook zeker van je zaak moeten zijn.Als je advies geeft, moet je wel zeker zijn van je zaak. Zeker als je er bij zet dat het 'heel logisch' is.
Ik dacht inderdaad dat het een heel logische verklaring was. En het was een opmerking naar jou toe, niet naar iemand die hulp zocht. Een beetje positiever mag het wel...
Mark:
Moet het trouwens een mATX-bord zijn, of past ATX ook in je kast?
Edit: reinman had t moederbord al gepakt in zijn edit...
Wat is nu ineens de gedachte achter een nieuw moederbord dan? Waarom voldoet de oude niet? Het is toch ineens weer 50 euro meer.
Verwijderd
Die is idd spot goedkoop. Er is opzich niets mis met Asrock. Lijkt me ook gewoon een goeie keuze. Die had ik nog niet mee genomen. Dan word het zo.
1 | Asrock K10N78hSLI-GLAN | € 30,19 | € 30,19 |
Importeren | Totaal | € 207,07 |
Klopt, ik was in de veronderstelling dat er ook gewoon phenoms op kunnen zoals met bijna alle borden.Maar dat wist jij ook niet, toen jij hem in 1e instantie een processor aanraadde, welke niet op zijn moederbord kan.
Klopt, maar ik had me er nog nauwelijks in verdiept. Die 6000+ irriteerde me gewoon.Toen had je ook zeker van je zaak moeten zijn.
Je dacht het, je zette het er alleen niet neer dat je dacht dat het zo zou kunnen zijn. Het was logisch en dus was het waar. Dan krijg je gewoon een onzin te horen als het niet waar is. Ik zit hier niet om positief te zijn, dan was ik wel naar positief.net gegaan.Ik dacht inderdaad dat het een heel logische verklaring was. En het was een opmerking naar jou toe, niet naar iemand die hulp zocht. Een beetje positiever mag het wel...
Omdat je daar een trage, stroom verslindende 6000+ op gaat zetten en er geen Phenom 2 op kan?mmmmmark schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:35:
Wat is nu ineens de gedachte achter een nieuw moederbord dan? Waarom voldoet de oude niet? Het is toch ineens weer 50 euro meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 22:38 ]
Zoals ik op helpmij al zei:mmmmmark schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:35:
Daarom kan je dus beter een nieuw moederbord kopen, zodat je ook nieuwere processors kan plaatsen.Kan je niet beter iets verder doorsparen en dan een iets betere upgrade doen?
Ik denk/weet dat je daar iets langer plezier van gaat hebben, dan van de spullen die je nu gaat kopen.
Hierdoor krijg je een zuinigere processor, dan degene die je eerst wilde kopen. Ook zal deze veel beter presteren.
Je moet het zelf weten. Het is jouw geld.
Het enige wat me eigenlijk interesseert zijn de prestaties, de zuinigheid doet er niet veel toe. De vaste computers waar nu mee gewerkt zijn nog veeeel langzamer dan de 6000+. Bedankt voor alle suggesties en het meedenken in ieder geval en ik zal er een nachtje over slapen en dan beslissen wat het wordt.Quacka schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:41:
[...]
Zoals ik op helpmij al zei:
[...]
Daarom kan je dus beter een nieuw moederbord kopen, zodat je ook nieuwere processors kan plaatsen.
Hierdoor krijg je een zuinigere processor, dan degene die je eerst wilde kopen. Ook zal deze veel beter presteren.
Je moet het zelf weten. Het is jouw geld.
Hoelang is een moederbord ongeveer houdbaar? Want als ik nu een nieuwe koop heb ik natuurlijk straks weer hetzelfde probleem als ik die dan weer ga upgraden...
[ Voor 9% gewijzigd door mmmmmark op 29-03-2009 23:01 ]
ja, zeker in het geval van die ultra-goedkope moederborden.
Anderzijds zal je van 35 euro ook niet echt armer worden.
Misschien helpt dit je een beetje.
710 720 scheelt niet zoveel. En X2 7750 en 6000 zijn echt met elkaar te vergelijken.
http://www.extremeoverclo...m_II_X4_810_X3_720_4.html
710 720 scheelt niet zoveel. En X2 7750 en 6000 zijn echt met elkaar te vergelijken.
Bedankt voor alle hulp, ik heb toch maar besloten om voor een nieuw moederbord te gaan en alles zoals hier aangeraden:) Alles komt echter wel in een nieuwe kast.De volgende samenstelling denk ik. Ik heb wel een extra videokaart gedaan omdat ik anders geen 2 beeldschermen kon aansluitenQuacka schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:20:
ja, zeker in het geval van die ultra-goedkope moederborden.
1 | AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition | € 57,98 | € 57,98 |
1 | Asrock K10N78hSLI-GLAN | € 30,19 | € 30,19 |
1 | Asus EN8400GS SILENT/HTP/512M | € 32,14 | € 32,14 |
1 | Club3D GeForce 8400GS Passive | € 28,56 | € 28,56 |
1 | Cooler Master Elite 333 Zwart | € 27,18 | € 27,18 |
1 | Corsair CX400W | € 42,40 | € 42,40 |
Importeren | Totaal | € 264,67 |
De oude gaat naar mijn ouders heeft mijn moeder ook weer een betere computer. Nogmaals bedankt wordt echt gewaardeerd
[ Voor 66% gewijzigd door mmmmmark op 30-03-2009 22:15 ]
Verwijderd
Je hebt er 2 videokaarten in staan. Toch niet het geld vrij gemaakt voor de snellere X3 710?
Klopt foutje bedankt dat krijg je met alle vergelijken. Ik twijfel er eigenlijk nog aan. er zal XP op geïnstalleerd worden en de applicaties zullen ook niet zo zwaar zijn, voornamelijk excel de wat uitgebreidere dingen dan bijv met VBA. Is het dan die 50-60 euro wel waard? Als ik nu de kosten van 1 videokaart weg haal is het nog maar 30 euro extra:p Het gaat me eigenlijk niet om dat het te duur is maar ik vindt het zonde om het te kopen als ik het toch niet ga gebruiken, de pc is enkel voor mijn werk..Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:20:
Je hebt er 2 videokaarten in staan. Toch niet het geld vrij gemaakt voor de snellere X3 710?
Verwijderd
Ik meende dat je zei dat je programma's nog al zwaar zijn? Je had het over simulaties. Als het alleen office werk is dan moet je kijken naar een X2 4850e. Die is dan al overkill.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 22:48 ]
Op dit moment nog niet, het zullen ook niet zulke zware simulaties zijn. En indien wel nodig dan kan ik hem altijd nachtje laten doordraaien. Ik ben er nu wle uit, en mocht ik later toch nog zwaarder werk gaan doen dan upgrade ik de processor wel, tegen die tijd zullen de prijzen ook wel gehalveerd zijn.Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:47:
Ik meende dat je zei dat je programma's nog al zwaar zijn? Je had het over simulaties. Als het alleen office werk is dan moet je kijken naar een X2 4850e. Die is dan al overkill.
Toch mooi om te zien dat het moederbord, nadat ik al had besteld
[ Voor 13% gewijzigd door mmmmmark op 02-04-2009 23:47 ]
Klein schopje.
Ik ben aan het denken over een soort van budget-game PC. Ik game niet zó heel veel, maar ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar Crysis en Far Cry 2 enzo. Niet met extreem hoge settings natuurlijk.
Om zelf in elkaar te zetten, met Windows XP Pro erop.
Na veel overwegen ben ik tot dit gekomen:
Deze onderdelen bij Salland:
- GigaByte GA-G31M-ES2L €49,-
- Intel Pentium Dual-Core E5200 2.50 GHz, 800 MHz, 2 MB, Boxed €66,-
- OCZ Memory Titanium XTC DC 4 GB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 €34,95
- HIS HD 4850 IceQ 4 TurboX 512 MB, PCI Express X16 €137,95
- WD Caviar Blue 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 €56,95
- Cooler Master Centurion 5 Zwart €49,-
En deze bij Alternate:
- OCZ ModXStream Pro 500W €59,-
- LG GH-22NS30 DVD-reWriters Serial-ATA €19,-
- Arctic-Cooling Freezer 7 Pro €19,-
- Arctic Silver 5 €5,-
- Dit 800MHz geheugen is nu lekker goedkoop. 1000MHz is even goedkoop, máár het moederbord kan 1066(of hoger dan 800) alleen O.C. aan, dus ik neem aan dat ik 800MHz moet nemen.
http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-G31M-ES2L
Een XFX XG31i (ook G31) kan ook, maar daar is níks over te vinden op het web. Wel geinig features (eSATA, Clear CMOS Button). Misschien toch niet zo'n verstandige keus..?
http://www.salland.eu/pro...x-xg31i-mi-g31i-ch79.html
- De goedkoopste 4870 zóu een optie kunnen zijn, maar die verbruiken ook nog eens een stuk meer. Deze HIS is nu juist lekker zuinig, snel en niet te duur.
- Centurion 5, omdat die aardig is afgewerkt en aardige koeling heeft. Ik wilde eerst de goedkoopste Lian-Li nemen, maar dat past niet echt bij een budget-PC.
- Voeding van 500W genoeg? Sommigen zeggen dat het meer dan genoeg is, anderen zeggen dat dit al niet genoeg is voor een 8800GT-achtige videokaart. En is het genoeg als ik de CPU overclock? Ik heb juist deze voeding gekozen omdat hij goedkoop én leverbaar is. Een Realpower M520 is bij Alternate duur en bij Salland lange levertijd.
- Koeler en pasta lijken me wel prima.
Geluidskaart (SoundBlaster Audigy LS) neem ik waarschijnlijk over van deze PC.
Beeldscherm (LG 20" breedbeeld LCD), speakers en toetsenbord/muis houd ik ook.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk erg welkom.
Ik ben aan het denken over een soort van budget-game PC. Ik game niet zó heel veel, maar ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar Crysis en Far Cry 2 enzo. Niet met extreem hoge settings natuurlijk.
Om zelf in elkaar te zetten, met Windows XP Pro erop.
Na veel overwegen ben ik tot dit gekomen:
Deze onderdelen bij Salland:
- GigaByte GA-G31M-ES2L €49,-
- Intel Pentium Dual-Core E5200 2.50 GHz, 800 MHz, 2 MB, Boxed €66,-
- OCZ Memory Titanium XTC DC 4 GB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 €34,95
- HIS HD 4850 IceQ 4 TurboX 512 MB, PCI Express X16 €137,95
- WD Caviar Blue 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 €56,95
- Cooler Master Centurion 5 Zwart €49,-
En deze bij Alternate:
- OCZ ModXStream Pro 500W €59,-
- LG GH-22NS30 DVD-reWriters Serial-ATA €19,-
- Arctic-Cooling Freezer 7 Pro €19,-
- Arctic Silver 5 €5,-
- Dit 800MHz geheugen is nu lekker goedkoop. 1000MHz is even goedkoop, máár het moederbord kan 1066(of hoger dan 800) alleen O.C. aan, dus ik neem aan dat ik 800MHz moet nemen.
http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-G31M-ES2L
Een XFX XG31i (ook G31) kan ook, maar daar is níks over te vinden op het web. Wel geinig features (eSATA, Clear CMOS Button). Misschien toch niet zo'n verstandige keus..?
http://www.salland.eu/pro...x-xg31i-mi-g31i-ch79.html
- De goedkoopste 4870 zóu een optie kunnen zijn, maar die verbruiken ook nog eens een stuk meer. Deze HIS is nu juist lekker zuinig, snel en niet te duur.
- Centurion 5, omdat die aardig is afgewerkt en aardige koeling heeft. Ik wilde eerst de goedkoopste Lian-Li nemen, maar dat past niet echt bij een budget-PC.
- Voeding van 500W genoeg? Sommigen zeggen dat het meer dan genoeg is, anderen zeggen dat dit al niet genoeg is voor een 8800GT-achtige videokaart. En is het genoeg als ik de CPU overclock? Ik heb juist deze voeding gekozen omdat hij goedkoop én leverbaar is. Een Realpower M520 is bij Alternate duur en bij Salland lange levertijd.
- Koeler en pasta lijken me wel prima.
Geluidskaart (SoundBlaster Audigy LS) neem ik waarschijnlijk over van deze PC.
Beeldscherm (LG 20" breedbeeld LCD), speakers en toetsenbord/muis houd ik ook.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk erg welkom.
AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro
1. 500W is in ieder geval genoeg, heb ik ook icm 5600+ en HD 3870. Destijds beoordeelden experts het als genoeg voor een Q6600 en 2x 8800GT 
2. Neem juist het 1066MHz geheugen, je gaat overclocken
. Dan overclock je je FSB en ook je geheugen. Dus sneller geheugen geeft meer ruimte om over te clocken.
3. Is 500 euro je budget, of kun je er wat overheen? Ik zit zelf namelijk te denken aan een Phenom II X3 720BE icm de nieuwe HD 4770. De extra core komt wel van pas bij games als GTA IV en er zullen meer komen.
2. Neem juist het 1066MHz geheugen, je gaat overclocken
3. Is 500 euro je budget, of kun je er wat overheen? Ik zit zelf namelijk te denken aan een Phenom II X3 720BE icm de nieuwe HD 4770. De extra core komt wel van pas bij games als GTA IV en er zullen meer komen.
Kan dit moederbord dus gewoon 1000MHz en 1066MHz aan? Ik begrijp niet zo goed wat ze bedoelen met 1066 (O.C.). Draait het geheugen dan met standaard Memory Multiplier gewoon op lagere snelheid? Dan gaat de voorkeur natuurlijk uit naar OCZ DDR2 PC2-8000 4GB Platinum Edition, ook €34,95.
En als ik met 800MHz zou OC'en naar 3GHz (12,5x240), en Memory Multiplier op 3.33 zou zetten, dan draait het geheugen op 3.33x240= ~800MHz? Toch? Ik ben nog een beginner wat OC'en betreft..
Ik weet niet precies welke settings dit moederbord heeft bij Memory Multiplier, maar volgens mij is 3.33 (of meer) mogelijk.
500 euro is niet per se mijn budget, maar ik zou liever niet veel meer uitgeven. Met een X3 720BE heb je ook weer een duurder moederbord nodig (dan het liefst een 790X), en het verbruikt allemaal wat meer. Mijn voorkeur gaat op dit moment echt uit naar een E5200. Een beter moederbord (P45), zoals een Asus P5Q SE zou ik nog overwegen, als een G31 niet goed genoeg is. Maar, ik ambieer echt geen overclock hoger dan 3,5GHz.
En als ik met 800MHz zou OC'en naar 3GHz (12,5x240), en Memory Multiplier op 3.33 zou zetten, dan draait het geheugen op 3.33x240= ~800MHz? Toch? Ik ben nog een beginner wat OC'en betreft..
Ik weet niet precies welke settings dit moederbord heeft bij Memory Multiplier, maar volgens mij is 3.33 (of meer) mogelijk.
500 euro is niet per se mijn budget, maar ik zou liever niet veel meer uitgeven. Met een X3 720BE heb je ook weer een duurder moederbord nodig (dan het liefst een 790X), en het verbruikt allemaal wat meer. Mijn voorkeur gaat op dit moment echt uit naar een E5200. Een beter moederbord (P45), zoals een Asus P5Q SE zou ik nog overwegen, als een G31 niet goed genoeg is. Maar, ik ambieer echt geen overclock hoger dan 3,5GHz.
AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro
Met een Overclock ben je ook al niet zuinig bezig. Verder kan die CPU ook priam met een 770-chipset of 780G chipset, je hebt nu ook geen high-end bord.
Normaal draait je geheugen volgens mij op 800MHz, dat is een JEDEC standaard. Bij overclocken gooi je die dus omhoog. Ik weet niet hoe dit exact gaat bij Intel overigens, je zou je in moetne lezen of iemand anders vertelt het je.
Normaal draait je geheugen volgens mij op 800MHz, dat is een JEDEC standaard. Bij overclocken gooi je die dus omhoog. Ik weet niet hoe dit exact gaat bij Intel overigens, je zou je in moetne lezen of iemand anders vertelt het je.
Ik ben het ermee eens dat het een heel verleidelijk alternatief is, vooral met een wat goedkoper moederbord. Ik haalde de 790X overigens aan voor het eventueel unlocken van de 4e core, maar dat zou alleen een extra zijn (áls het toevallig werkt).
Het punt is dat ik een beetje naar de juiste verhouding zoek. De HD 4770 is nog niet uit (naar mijn weten) en ik ben bang dat een 4850 dan wellicht te min is en ik dan beter voor een 4870 kan gaan. Wat vervolgens alles weer een stukje duurder maakt.
Maar weet je ook of de GigaByte GA-G31M-ES2L overweg kan met PC8000 geheugen?
Bedankt voor je input tot nu toe in ieder geval.
Het punt is dat ik een beetje naar de juiste verhouding zoek. De HD 4770 is nog niet uit (naar mijn weten) en ik ben bang dat een 4850 dan wellicht te min is en ik dan beter voor een 4870 kan gaan. Wat vervolgens alles weer een stukje duurder maakt.
Maar weet je ook of de GigaByte GA-G31M-ES2L overweg kan met PC8000 geheugen?
Bedankt voor je input tot nu toe in ieder geval.
Dat kun ej toch zelf ook makkelijk uitzoeken 
Tik het mobo in op google, pak de gigabyte productpagina en... oh well
http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2889
Je geheugen geeft ruimte van een FSB van 200MHz naar 1 van 250MHz (1000MHz geheugen QDR). Je multi (12,5) geeft 12,5 * 250 = 3,13GHz als snelheid die je CPU moet kunnen halen.
Maar kijk eens naar de games die je wilt spelen. Het dual core tijdperk is voorbij en het Intel moederbord dat je koopt zit op een dood spoor. Een AMD AM2+ moederbord kun je nog makkelijk upgraden naar een 4-core of wellicht zelfs 6-core in de toekomst. Een Phenom II X3 heeft geen multiplier lock en krijg je wel op 3,6 of 3,8GHz, ongeacht je geheugen. En je hebt ook nog een extra core waar onder andere GTA IV zoveel voordeel mee haalt.
Zo'n 720BE kost wel weer 2x zoveel, maar met een dikke overclock is die ook 2x zo snel als die E5200 die je dan ook al overclocked hebt.
Ik zou het geld investeren. Een CPU gaat veel langer mee en als je nu een goede koopt hoef je later geen CPU meer te kopen en hoef je enkel je videokaart en geheugen eens up te graden. De E5200 loopt zelfs met een overclock naar grofweg 3GHz al achter de feiten aan.
Tik het mobo in op google, pak de gigabyte productpagina en... oh well
http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2889
Dus ja, hij kan t/m 1066MHz aan, alleen betekend dat dat je moet overclocken om dat te halen omdat Intel het zelf met die chipset niet ondersteund. Maar aangezien jij al wilt overclocken lijkt me dat het probleem niet.Dual Channel DDR2 1066(O.C.) for remarkable system performance
Je geheugen geeft ruimte van een FSB van 200MHz naar 1 van 250MHz (1000MHz geheugen QDR). Je multi (12,5) geeft 12,5 * 250 = 3,13GHz als snelheid die je CPU moet kunnen halen.
Maar kijk eens naar de games die je wilt spelen. Het dual core tijdperk is voorbij en het Intel moederbord dat je koopt zit op een dood spoor. Een AMD AM2+ moederbord kun je nog makkelijk upgraden naar een 4-core of wellicht zelfs 6-core in de toekomst. Een Phenom II X3 heeft geen multiplier lock en krijg je wel op 3,6 of 3,8GHz, ongeacht je geheugen. En je hebt ook nog een extra core waar onder andere GTA IV zoveel voordeel mee haalt.
Zo'n 720BE kost wel weer 2x zoveel, maar met een dikke overclock is die ook 2x zo snel als die E5200 die je dan ook al overclocked hebt.
Ik zou het geld investeren. Een CPU gaat veel langer mee en als je nu een goede koopt hoef je later geen CPU meer te kopen en hoef je enkel je videokaart en geheugen eens up te graden. De E5200 loopt zelfs met een overclock naar grofweg 3GHz al achter de feiten aan.
Hallo allemaal,
Ik heb het onderstaande systeem geconfigureerd (via een artikel uit de CT) en reeds ook besteld:
ASRock A780FullHD - Moederbord - micro ATX - AMD 780G - Socket AM2+ UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Ethernet, Gigabit
Antec EarthWatts EA380 EC - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 100-240 Volt v
Processor - 1 x AMD Athlon X2 4850e / 2.5 GHz Energy Efficient - Socket AM2 - L2 1 MB ( 2 x 512 KB ) - Box
Kingston ValueRAM - Geheugen - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 1.8 V - niet-gebufferd - ni
Seagate Barracuda 7200.11 - Vaste schijf - 160 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 8 MB
OEM - Seriële ATA / SAS kabel - 7-pens seriële ATA - 7-pens seriële ATA - 45 cm
Samsung SH-S222A - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 22x/22x/12x - IDE - intern - 5.25" - zwart
Asus TA-881 - Midtowermodel - ATX - geen voeding ( ATX ) - zwart, zilver - USB/Audio
Logitech Cordless Desktop EX 110 - Toetsenbord - draadloos - RF - muis - USB / PS/2 draadloze ontvanger - Engels -VS
Nu heb ik bericht gekregen dat de levering van de voeding zeer moeizaam gaat en is me gevraagd of ik een alternatief artikel wil. Echter ik wil wat in mijn bestelling wijzigen, nadat ik dit topic gelezen heb.....stom dat ik dit niet eerder las
maar goed.
Daarom graag jullie advies; wat ik wil gaan wijzigen is het volgende:
* AMD Black Edition AMD Athlon X2 7750 / 2.7 GHz processor
* Antec EarthWatts EA430 EC 430 Watt (neem deze dus ipv de 380 W, vanwege dat ie niet leverbaar is)
Ik wil er toch ook maar een Graka bijbestellen, en wat algemene vragen:
* Welke Graka adviseren jullie?
* Wat vinden jullie van de Asus kast? voor normaal gebruik toch prima?
* Ik twijfel over de HD, 160 Gb is eigenlijk wel voldoende voor me, maar twijfel want voor beetje euro's meer heb ik ook veel mee Gb's
* Jullie mogen ook andere tips geven.
Mijn toepassing voor deze bak zijn: Basis dingen dus
wat games (niet super hi-detail), inet, etc.
Het is mijn eerste keer dat ik een eigen pc samenstel en ook ga samenbouwen, dus alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen.
groeten
Ik heb het onderstaande systeem geconfigureerd (via een artikel uit de CT) en reeds ook besteld:
ASRock A780FullHD - Moederbord - micro ATX - AMD 780G - Socket AM2+ UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Ethernet, Gigabit
Antec EarthWatts EA380 EC - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 100-240 Volt v
Processor - 1 x AMD Athlon X2 4850e / 2.5 GHz Energy Efficient - Socket AM2 - L2 1 MB ( 2 x 512 KB ) - Box
Kingston ValueRAM - Geheugen - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 1.8 V - niet-gebufferd - ni
Seagate Barracuda 7200.11 - Vaste schijf - 160 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 8 MB
OEM - Seriële ATA / SAS kabel - 7-pens seriële ATA - 7-pens seriële ATA - 45 cm
Samsung SH-S222A - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 22x/22x/12x - IDE - intern - 5.25" - zwart
Asus TA-881 - Midtowermodel - ATX - geen voeding ( ATX ) - zwart, zilver - USB/Audio
Logitech Cordless Desktop EX 110 - Toetsenbord - draadloos - RF - muis - USB / PS/2 draadloze ontvanger - Engels -VS
Nu heb ik bericht gekregen dat de levering van de voeding zeer moeizaam gaat en is me gevraagd of ik een alternatief artikel wil. Echter ik wil wat in mijn bestelling wijzigen, nadat ik dit topic gelezen heb.....stom dat ik dit niet eerder las

Daarom graag jullie advies; wat ik wil gaan wijzigen is het volgende:
* AMD Black Edition AMD Athlon X2 7750 / 2.7 GHz processor
* Antec EarthWatts EA430 EC 430 Watt (neem deze dus ipv de 380 W, vanwege dat ie niet leverbaar is)
Ik wil er toch ook maar een Graka bijbestellen, en wat algemene vragen:
* Welke Graka adviseren jullie?
* Wat vinden jullie van de Asus kast? voor normaal gebruik toch prima?
* Ik twijfel over de HD, 160 Gb is eigenlijk wel voldoende voor me, maar twijfel want voor beetje euro's meer heb ik ook veel mee Gb's

* Jullie mogen ook andere tips geven.
Mijn toepassing voor deze bak zijn: Basis dingen dus
Het is mijn eerste keer dat ik een eigen pc samenstel en ook ga samenbouwen, dus alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen.
groeten
Ik weet je budget niet.
Voor de voeding kan je ook kijken naar deze:
pricewatch: Corsair CX400W
Goedkoper en in mijn ogen beter dan de Antec die jij op het oog hebt.
tussen de 400 en 450 euro ongeveer.Quacka schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:24:
Ik weet je budget niet.
http://azerty.nl/winkelma...5D=1&product%5B80745%5D=1
HD4830 is een kaart waar je best nog aardig op kan gamen.
De processor had je zelf al gevonden.
Genetx had de foxconn ontdekt (prima bord)
voeding had ik al genoemd
Kast vind ik wat beter, terwijl deze maar een paar euro duurder is.
Om iets anders te laten zien:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B200799%5D=1
Iets te duur en in mijn ogen verkeerde bezuiniging (bijv de harde schijf: voor een paar euro meer heb je een 500GB-schijf..). Je hebt dan wel een veel betere processor.
HD4830 is een kaart waar je best nog aardig op kan gamen.
De processor had je zelf al gevonden.
Genetx had de foxconn ontdekt (prima bord)
voeding had ik al genoemd
Kast vind ik wat beter, terwijl deze maar een paar euro duurder is.
Om iets anders te laten zien:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B200799%5D=1
Iets te duur en in mijn ogen verkeerde bezuiniging (bijv de harde schijf: voor een paar euro meer heb je een 500GB-schijf..). Je hebt dan wel een veel betere processor.
hallo luitjes -.- wtf
ik mag binnenkort een nieuw pc systeem kopen(wel met scherm keyboard muis ETC) limiet €620-630,-.
nou zit ik te kijken en is er te veel keus.
specs die ik zoek:
intel quad core.
2 tot 4gb RAM.
een videokaart(upgradable niet persé) waar ik battlefield 2 kan spelen.
17 tot 19 inch scherm.
ik zat te denken aan een acer x1700.
asus eee box b204 (weet ik geen quad core)
dell inspiron 530
of een zelfgebouwde
ik mag binnenkort een nieuw pc systeem kopen(wel met scherm keyboard muis ETC) limiet €620-630,-.
nou zit ik te kijken en is er te veel keus.
specs die ik zoek:
intel quad core.
2 tot 4gb RAM.
een videokaart(upgradable niet persé) waar ik battlefield 2 kan spelen.
17 tot 19 inch scherm.
ik zat te denken aan een acer x1700.
asus eee box b204 (weet ik geen quad core)
dell inspiron 530
of een zelfgebouwde
Zelfbouw heeft sowieso de beste prijs/prestatie verhouding.
Zoiets?
Zoiets?
1 | AMD Phenom II X4 920 | € 166,85 | € 166,85 |
1 | Cooler Master Elite 341 | € 25,23 | € 25,23 |
1 | Corsair CX400W | € 43,75 | € 43,75 |
1 | Foxconn A7GM-S | € 56,60 | € 56,60 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 37,51 | € 37,51 |
1 | Labtec Pulse 285 (2.1, 2x 1W, 4W) | € 11,95 | € 11,95 |
1 | LG W2042P-BF | € 84,22 | € 84,22 |
1 | Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E | € 118,90 | € 118,90 |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 49,42 | € 49,42 |
Importeren | Totaal | € 622,84 |
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
dat ga je niet helemaal halen bij 1 webshop incl bouwkn:
Dit komt er relatief dichtbij:
http://azerty.nl/winkelma...5D=1&product%5B33066%5D=1
Alleen heb je dan nog geen besturingssysteem.
Dit komt er relatief dichtbij:
http://azerty.nl/winkelma...5D=1&product%5B33066%5D=1
Alleen heb je dan nog geen besturingssysteem.
[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 13-04-2009 20:13 ]
Ook ik ben er bijna uit. Zit alleen nog te twijfelen wat voor moederbord ik moet nemen. Ik heb geen behoefte aan een losse videokaart, speel amper spellen op de PC en als ik wat speel zijn het simpele spellen zoals bijvoobeeld Braid.
Met dat in ogenschouw genomen twijfel ik tussen een pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H een pricewatch: Foxconn A7GM-S
Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen beide plankjes behalve de prijs? Maakt het qua grafisch geweld nog iets uit welk bord ik neem? Kan een 780G bordje overigens een spel als Fallout3 aan zonder extra grafische kaart?
Ik neem overigens aan dat beide een AM3 processor kunnen laten werken, aangezien volgens de pricewatch specs de Foxconn een AM2 bord is ipv een AM2+. De Foxconn site zelf geeft overigens wel aan dat het een AM2+ chipset betreft.
Met dat in ogenschouw genomen twijfel ik tussen een pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H een pricewatch: Foxconn A7GM-S
Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen beide plankjes behalve de prijs? Maakt het qua grafisch geweld nog iets uit welk bord ik neem? Kan een 780G bordje overigens een spel als Fallout3 aan zonder extra grafische kaart?
Ik neem overigens aan dat beide een AM3 processor kunnen laten werken, aangezien volgens de pricewatch specs de Foxconn een AM2 bord is ipv een AM2+. De Foxconn site zelf geeft overigens wel aan dat het een AM2+ chipset betreft.
Ik vrees dat dit moeilijk wordt (zo niet onmogelijk is). De moederborden zijn gelijk.Schweino schreef op woensdag 15 april 2009 @ 20:12:
Maakt in principe niet uit. Maar de specs in de pricewatch zullen fout zijn. Ik zal de aanpassing doorgeven.Ik neem overigens aan dat beide een AM3 processor kunnen laten werken, aangezien volgens de pricewatch specs de Foxconn een AM2 bord is ipv een AM2+. De Foxconn site zelf geeft overigens wel aan dat het een AM2+ chipset betreft.
De verschillen die ik zie zijn:
de gigabyte heeft een eSata-poort. De foxconn een extra sata-poort
Andere geluidschip (geen idee wat het verschil is)
En wat verder kan is dat er verschillen in de extra's zijn. Bijv minder sata-kabel meegeleverd. (geen idee: kan het niet vinden)
Ik ben op zoek naar een systeem wat gebruikt gaat worden voor pokeren en wat films kijken. Het lijkt mij dat het Basissysteem wel gewoon voldoet, maar ik vraag me af of er een aparte videokaart nodig is? Zo nee, moet ik dan kijken naar mobo's met een 780G chipset?
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een pc die geschikt is voor het draaien van Photoshop en Lightroom, en liefst een beetje snel. Budget ligt zeg rond de 600 euro. Ik heb geen idee of het basissysteem voldoet, of moet ik echt richting multi mediasysteem? Het liefst geen zelfbouw maar bijvoorbeeld Azerty.
Als je voor een AMD systeem gaat, ja. Je hebt geen aparte videokaart nodig voor pokeren en films kijken.Rienk333 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:12:
Ik ben op zoek naar een systeem wat gebruikt gaat worden voor pokeren en wat films kijken. Het lijkt mij dat het Basissysteem wel gewoon voldoet, maar ik vraag me af of er een aparte videokaart nodig is? Zo nee, moet ik dan kijken naar mobo's met een 780G chipset?
Niet perse. Jij hebt vooral een snelle CPU nodig en voldoende geheugen. 4GB is doorgaans afdoende. Echte professionals die met zeer grote posters/plaatjes werken en/of met veel plaatjes tegelijk willen wellicht nog meer geheugen.Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 15:49:
Ik ben op zoek naar een pc die geschikt is voor het draaien van Photoshop en Lightroom, en liefst een beetje snel. Budget ligt zeg rond de 600 euro. Ik heb geen idee of het basissysteem voldoet, of moet ik echt richting multi mediasysteem? Het liefst geen zelfbouw maar bijvoorbeeld Azerty.
Met je laatste opmerking bedoel je dat je het door Azerty in elkaar laat schroeven of wil je daar een kant en klare oplossing kopen ?
[ Voor 51% gewijzigd door Madrox op 25-04-2009 17:22 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Kan iemand mij helpen met het volgende:
Als vervanging van mijn oude computer (Dell Optiplex GX270 -> P4 2.4Ghz) wil ik graag een nieuwe computer samenstellen/aanschaffen. De reden hiervan is dat ik toch iets meer snelheid nodig heb en dat ik graag een tweede monitor via DVI aan wil sluiten. De grootste pluspunten van mijn huidige systeem (welke ik graag in mijn nieuwe systeem zou willen zien) is dat de Optiplex klein (Hoogte 10.6 cm Breedte 38.9 cm Diepte 43.2 cm) en stil is. Mijn voornaamste activiteiten op de computer is internetten, administratie bijwerken & thuiswerk -> daarvoor liever twee monitoren, films en af en toe een simpel spelletje.
Gelet op de grootte die ik graag wil ga ik snel richting een Small Form Factor behuizing zoals mijn huidige computer of een die lijkt op een barebone zoals een shuttle. Mijn budget ligt rond de 500-600 euro. Zelf ben ik niet erg thuis in de computers, vind ik tenminste, en de Dell GX270 heb ik als een compleet systeem overgenomen waardoor ik het een stuk makkelijker voor mezelf had gemaakt. Helaas zal dat nu wat minder makkelijk mogelijk zijn dus hopelijk kan iemand mij hiermee helpen
(even een toevoeging, wat betreft de behuizing zou zoiets als de Antec Minuet kunnen -> pricewatch: Antec Minuet 350 en dan icm een M-ATX bordje)
Als vervanging van mijn oude computer (Dell Optiplex GX270 -> P4 2.4Ghz) wil ik graag een nieuwe computer samenstellen/aanschaffen. De reden hiervan is dat ik toch iets meer snelheid nodig heb en dat ik graag een tweede monitor via DVI aan wil sluiten. De grootste pluspunten van mijn huidige systeem (welke ik graag in mijn nieuwe systeem zou willen zien) is dat de Optiplex klein (Hoogte 10.6 cm Breedte 38.9 cm Diepte 43.2 cm) en stil is. Mijn voornaamste activiteiten op de computer is internetten, administratie bijwerken & thuiswerk -> daarvoor liever twee monitoren, films en af en toe een simpel spelletje.
Gelet op de grootte die ik graag wil ga ik snel richting een Small Form Factor behuizing zoals mijn huidige computer of een die lijkt op een barebone zoals een shuttle. Mijn budget ligt rond de 500-600 euro. Zelf ben ik niet erg thuis in de computers, vind ik tenminste, en de Dell GX270 heb ik als een compleet systeem overgenomen waardoor ik het een stuk makkelijker voor mezelf had gemaakt. Helaas zal dat nu wat minder makkelijk mogelijk zijn dus hopelijk kan iemand mij hiermee helpen
(even een toevoeging, wat betreft de behuizing zou zoiets als de Antec Minuet kunnen -> pricewatch: Antec Minuet 350 en dan icm een M-ATX bordje)
[ Voor 8% gewijzigd door pipo01 op 26-04-2009 00:09 ]
Dat kan dus prima hoor. De BBG is verder opgetrokken op basis van m-atx, dus je kan de rest er gewoon inzetten.
Verwijderd
Sja, hoe belangrijk is dat simpel spelletje voor je? Vind je zelf dat daar een dedicated grafische kaart bij in moet?
Onderdelen die passen bij je minuet:
mATX 780G bordje
pricewatch: Foxconn A7GM-S
4GB PC6400
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
HD3450 voor hybridcrossfire en 2e monitor
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 256MB Passive Low Profile
Onderdelen die passen bij je minuet:
mATX 780G bordje
pricewatch: Foxconn A7GM-S
4GB PC6400
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
HD3450 voor hybridcrossfire en 2e monitor
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 256MB Passive Low Profile
Kan de on-board maar 1 monitor draaien dan?
Verwijderd
Nee, maar ik zou mijn 2e monitor niet aan VGA willen en de meeste monitoren ondersteunen geen HDMI(geen idee of er omgekeerde verloopjes zijn). Blijft er dus 1 DVI poort over.
Er zijn HDMI -> DVI converters ja, dus dan is die grafische kaart niet nodig voor de extra monitor, maar alleen nodig als je een spelletje wil spelen.
Reinman: simpele spelletjes zoals Starcraft 1 e.d. Grafische pracht zoals een Crysis hoeft van mij niet (heb ik wel een Xbox voor). Starcraft 2 zit ook naar te loeren, maar dat hoeft niet perse, plus ik heb begrepen dat dat spel niet veel nodig heeft.
Overigens, kan ik ook de volgende componenten in het systeem stoppen:
Club3D HD3450 512MB
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 512MB Passive Low Profile
De graka heeft als primaire functie om ervoor te zorgen dat ik een tweede monitor op de DVI kan aansluiten. Tevens kan een beetje extra rekenkracht geen kwaad, plus het is een passieve koeling wat weet aansluit op mijn wens van een stille machine.
AMD Phenom x4 9600
pricewatch: AMD Phenom X4 9600
Weet iemand de processor plus koeling in de behuizing past?
Overigens, kan ik ook de volgende componenten in het systeem stoppen:
Club3D HD3450 512MB
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 512MB Passive Low Profile
De graka heeft als primaire functie om ervoor te zorgen dat ik een tweede monitor op de DVI kan aansluiten. Tevens kan een beetje extra rekenkracht geen kwaad, plus het is een passieve koeling wat weet aansluit op mijn wens van een stille machine.
AMD Phenom x4 9600
[ Voor 15% gewijzigd door pipo01 op 26-04-2009 12:08 ]
Uit de manual:Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:00:
Again rijst de vraag, werken die DVI en HDMI poort op het zelfde moment op dat bord?
VBIOS Type
This item is used to select the HDMI or DVI video BIOS. If an HDMI monitor is connected to
your system, please choose HDMI, if a DVI monitor is attached, please choose DVI.
Tot en met 1680x1050 maakt het toch niet uit of je analoog of digitaal gebruik ?Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:54:
Nee, maar ik zou mijn 2e monitor niet aan VGA willen en de meeste monitoren ondersteunen geen HDMI(geen idee of er omgekeerde verloopjes zijn). Blijft er dus 1 DVI poort over.
Zover ik weet blijft het beeld met analoog tot die reso net zo goed.
Je ziet wel degelijk verschil hoor. DVI is veel scherper en de kleuren zijn anders.Madrox schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:14:
[...]
Tot en met 1680x1050 maakt het toch niet uit of je analoog of digitaal gebruik ?
Zover ik weet blijft het beeld met analoog tot die reso net zo goed.
Zolang je geen afwijkende kast hebt past het gewoon... Echter, die processor wil je niet. Dat is een B2 stepping van de Phenom en die hebben last van de TLB-bug:pipo01 schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:06:
AMD Phenom x4 9600
reviews: TLB-bug in quadcore AMD-chips: het hele verhaal
nieuws: AMD legt levering quadcore serverchips stil
nieuws: AMD repareert TLB-bug met nieuwe Phenom-stepping
Beter neem je een zuinigere Phenom II, een X3 is ook goed genoeg. Als je een oude Phenom neemt, neem dan wel een die eindigt op 50. Die hebben geen last van de TLB bug.
[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 26-04-2009 12:20 ]
Het systeem begint vorm te krijgen!
Antec Minuet
pricewatch: Antec Minuet 350
Graka voor de extra DVI poort
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 512MB Passive Low Profile €30,50
Geheugen
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G €42,50
Processor Phenom ii x3 710 (op aanraden van GenetX)
Western Digital Carvia Green 1 TB
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
Nu nog een geschikte moederbord. De moederbord die Reinman naar voren schoof (mATX 780G bordje
Foxconn A7GM-S pricewatch: Foxconn A7GM-S), kan die ook de Phenom II aan? Aangezien de moederbord over een AM2+ socket beschikt en de Phenom II om een AM3 vraagt.
Als de moederbord gekozen is, dan ben ik volgens mij klaar en kan ik alles in de bestelling gooien
PS: ik zie trouwens in de pricewatch niet een M-ATX moederbord met een AM3 socket, dus of ik heb iets over het hoofd gezien of dat feest gaat niet door
En mocht een Phenom II niet lukken, wat zouden jullie mij dan aanraden (moederbord en processor combinatie)?.
PPS: ik zie net dat de Foxconn wel compatibel is met AM3 sockets ([UG Aanschaf] Midrangesysteem april 2009), dus maw setje is aardig klaar! Misschien dat iemand even een laatste blik op kan werpen en mij vertellen of het een goede configuratie is voordat ik het vanavond allemaal in de bestelling gooi.
PPS: Ik denk dat ik van computerbehuizing ga veranderen. Ipv de Antec Minuet komt dan de Aopen H360B als behuizing. Reden hiertoe is dat de Aopen zo'n 30 euro goedkoper is en dat de voeding 300 watt is ipv 350 watt van de Minuet - iets wat volgens mij voor mijn systeem niet uitmaakt. Ik weet niet of de bouwkwaliteit van Antec en Aopen veel uitmaakt...
Antec Minuet
pricewatch: Antec Minuet 350
Graka voor de extra DVI poort
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 512MB Passive Low Profile €30,50
Geheugen
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G €42,50
Processor Phenom ii x3 710 (op aanraden van GenetX)
Western Digital Carvia Green 1 TB
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
Nu nog een geschikte moederbord. De moederbord die Reinman naar voren schoof (mATX 780G bordje
Foxconn A7GM-S pricewatch: Foxconn A7GM-S), kan die ook de Phenom II aan? Aangezien de moederbord over een AM2+ socket beschikt en de Phenom II om een AM3 vraagt.
Als de moederbord gekozen is, dan ben ik volgens mij klaar en kan ik alles in de bestelling gooien
PS: ik zie trouwens in de pricewatch niet een M-ATX moederbord met een AM3 socket, dus of ik heb iets over het hoofd gezien of dat feest gaat niet door
PPS: ik zie net dat de Foxconn wel compatibel is met AM3 sockets ([UG Aanschaf] Midrangesysteem april 2009), dus maw setje is aardig klaar! Misschien dat iemand even een laatste blik op kan werpen en mij vertellen of het een goede configuratie is voordat ik het vanavond allemaal in de bestelling gooi.
PPS: Ik denk dat ik van computerbehuizing ga veranderen. Ipv de Antec Minuet komt dan de Aopen H360B als behuizing. Reden hiertoe is dat de Aopen zo'n 30 euro goedkoper is en dat de voeding 300 watt is ipv 350 watt van de Minuet - iets wat volgens mij voor mijn systeem niet uitmaakt. Ik weet niet of de bouwkwaliteit van Antec en Aopen veel uitmaakt...
[ Voor 26% gewijzigd door pipo01 op 26-04-2009 16:14 ]
Wel, ik lees hier heel veel afwijkende meningen over. Het heeft ook alles te maken met de kwaliteit van de D-sub kabel, de electronica etc. Zo hoor ik dat aangesloten via een goede d-sub, de d-sub een beter beeld geeft dan standaard/budget DVI.Hooglander1 schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:15:
[...]
Je ziet wel degelijk verschil hoor. DVI is veel scherper en de kleuren zijn anders.
Waar de meesten het wel over eens zijn is, dat vanaf 1920x1200 DVI wel steeds beter is/word en dat dan je zeker DVI wil hebben.
Interressant leesvoer over digitaal versus analoog
Why digital?
Digital signal transfer is assumed to be error free, while analog signals are always subject to some sort of degradation in signal quality and information loss. This is true to a large extent but when you consider the usage scenario, there's no reason why any predictable degradation of an analog component video signal should occur for a small distance; for example, even for a home theater installation, it doesn't present a challenge for analog cabling if built to professional standards. Hence there is no reason why there would be information loss or any substantial degradation which would be noticeable to the naked eye. It's also not correct to suppose that digital signal handling is always error free. Both HDMI and DVI signals aren't subject to error correction; hence if information is lost, it's lost forever.
[ Voor 57% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 16:27 ]
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat full-HD met analoog al praktisch niet haalbaar is.
Dan moet je echt geluk hebben met een goede kabel met meerdere ferriet kernen en een goede grafische kaart die het signaal jovel kan uitzenden.
Reden genoeg voor mij om een kaartje met DVI te regelen.
Dan moet je echt geluk hebben met een goede kabel met meerdere ferriet kernen en een goede grafische kaart die het signaal jovel kan uitzenden.
Beste Hooglander, 1920x1200 == Full HD. We zijn het helemaal eens hierover.
Maar ik reageer dacht ik op iemand anders(pipo01) , en ik heb nog niet gezien dat hij een 24inch en/of FullHD panel eraan wil hangen. Zolang dat niet het geval is en hij bijv. een 1680x1050 erbij wil nemen kan hij het zonder noemenswaardig verlies van kwaliteit aan de D-Sub hangen.
Maar ik reageer dacht ik op iemand anders(pipo01) , en ik heb nog niet gezien dat hij een 24inch en/of FullHD panel eraan wil hangen. Zolang dat niet het geval is en hij bijv. een 1680x1050 erbij wil nemen kan hij het zonder noemenswaardig verlies van kwaliteit aan de D-Sub hangen.
[ Voor 28% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 16:58 ]
Ik haalde uit je bericht.
Afhankelijk van welke monitoren er gebruikt kunnen worden is het misschien een optie, maar persoonlijk zou ik als je er een nieuwe pc op zoekt toch rekening mee houden. Ook ivm latere upgrades.
Waaruit ik begreep dat je full-hd op analoog nog als reeele optie zag, ik heb je dan verkeerd begrepen.Waar de meesten het wel over eens zijn is, dat vanaf 1920x1200 DVI wel steeds beter is/word en dat dan je zeker DVI wil hebben.
Afhankelijk van welke monitoren er gebruikt kunnen worden is het misschien een optie, maar persoonlijk zou ik als je er een nieuwe pc op zoekt toch rekening mee houden. Ook ivm latere upgrades.
True. Maar een videokaart is zo ingebouwt. Zolang je er rekening mee houd dat je een vrij PCIe x16 hebt, ben je "futureproof". Zeker als je met een krap budget zit is het handig dat je die keus hebt. Je kan het even uitzingen op de D-Sub poort en wie weet, bevalt het zo goed dat je die videokaart niet eens meer wil.
Let wel, ik heb het over het aansluiten van 1680x1050 schermen en lager. 1920x1080/1200 wil je gewoon digitaal.
Let wel, ik heb het over het aansluiten van 1680x1050 schermen en lager. 1920x1080/1200 wil je gewoon digitaal.
[ Voor 54% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 17:02 ]
De vraag blijft toch staan of er geen moederborden bestaan die wél twee keer digitaal uit kunnen leveren. Er is verdomt weinig over te vinden namelijk en het is geen overbodige luxe.
Simpel, dan hebben ze twee aparte digitale kanalen nodig. Nu gebruiken ze er eentje, met als output de keus tussen HDMI of DVI. Plus daarnaast een D-sub. Reden ? Kostprijs reductie.
Verwijderd
Sorry, maar dan mag ie dus stikkens dure aanaloge kabels kopen. Want consumer level DVI is echt beter dan normale consumer level VGA. Dat weet ik uit ervaring en dus zal ik hem dat ook aanraden om te doen. Die costen reductie niet of nihil dankzij de eis voor high quality VGA bekabeling.
Ik heb anders geen problemen met fullHD beeld op mijn iiyama 2409 via VGA, is aangesloten met de bij de monitor geleverde kabel. Daarnaast zijn er legio xbox 360 gebruikers die fullHD over component gamen zonder problemen.Hooglander1 schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:34:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat full-HD met analoog al praktisch niet haalbaar is.
Kan je overigens met de eerdergenoemde moederborden met de 780G chipset alle grafische toeters en bellen van Vista en Windows 7 gebruiken zoals Aero? Of dien je daar ook een losse grafische kaart voor te hebben?
En dat telt voor alle resoluties ?Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 22:26:
Sorry, maar dan mag ie dus stikkens dure aanaloge kabels kopen. Want consumer level DVI is echt beter dan normale consumer level VGA. Dat weet ik uit ervaring en dus zal ik hem dat ook aanraden om te doen. Die costen reductie niet of nihil dankzij de eis voor high quality VGA bekabeling.
Weet je zeker dat je ervaring ver genoeg reikt ?
Al deze mensen hebben dus een inferieur produkt ?
http://www.kieskeurig.nl/...hp/w1907v/reviews/185694/
(en ik kan nog meer voorbeelden geven).
Mijn zwager heeft zijn Eizo 17inch (1280x1024), of die nou aan de D-sub (onboard) of de DVI hangt; we zien beide totaal geen verschil. Maar dat van die peperdure kabels is gewoon onzin.
Oja, zie ook de reactie hierboven.
[ Voor 52% gewijzigd door Madrox op 27-04-2009 02:00 ]
Verwijderd
Ja ik weet zeker dat mijn ervaring ver genoeg rijkt. Dat de meeste mensen geen oog hebben voor details kan ik ook niets aan doen. Het is geen verschil tussen dag en nacht, maar het verschil is zeker daar.
Tot 1680x1050 is het te doen en bij hoge uitzondering is full-hd ook mogelijk, maar het verschil met DVI is echt enorm. Ik heb hier de luxe gehad om het hier te kunnen testen en je ogen vallen open als je opeens via DVI kijkt.
Op 1280x1024 zie ik ook amper verschil en dan boeit het mij ook vrij weinig eigenlijk.
Wat wel interessant is welke chipsets nu wél de twee digitale uitgangen hebben, want daar zijn we nu vanaf gedreven. de 780g chipset kan dat dus niet, maar van de 790 heb ik het niet kunnen vinden. Misschien weten jullie daar meer vanaf?
Op 1280x1024 zie ik ook amper verschil en dan boeit het mij ook vrij weinig eigenlijk.
Wat wel interessant is welke chipsets nu wél de twee digitale uitgangen hebben, want daar zijn we nu vanaf gedreven. de 780g chipset kan dat dus niet, maar van de 790 heb ik het niet kunnen vinden. Misschien weten jullie daar meer vanaf?
Die zijn bijna (niet?) te vinden.
Des te meer reden om degenen die er wel zijn op te snorren.
Verwijderd
mATX 790GX kost ook meer, kan je net zo goed wel die lowpofile 3450 er in zetten voor hybridCFX.
Maare..., zie mijn eerdere vraag. Is het nodig om bij het basissysteem een extra videokaart te kopen als je van Aero gebruik wil maken, of voldoet de onboard video?Schweino schreef op zondag 26 april 2009 @ 23:56:
[...]
Kan je overigens met de eerdergenoemde moederborden met de 780G chipset alle grafische toeters en bellen van Vista en Windows 7 gebruiken zoals Aero? Of dien je daar ook een losse grafische kaart voor te hebben?
Onboard voldoet met gemak. Waarom denkt iedereen dat Aero zwaar is als er DX9 nodig is voor bepaalde effecten
Laat ik het anders zeggen; in deze prijsklasse zijn ze zeker niet te vinden :-)Hooglander1 schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:30:
Des te meer reden om degenen die er wel zijn op te snorren.
Ik vond via wat gegoogle een linkje met een intel chipset die het wel ondersteunde, bij deze ontbrak de vga zelfs. Dus misschien is het wel interessant hoe het bij de intels zit?Madrox schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:24:
[...]
Laat ik het anders zeggen; in deze prijsklasse zijn ze zeker niet te vinden :-)
Zonder bronnen kan iedereen natuurlijk wel wat roepen en aanname's doen, terwijl er ergens misschien wel een prachtbordje tussenzit die dit wel aankan.
Je hebt gelijk. Heb trouwens iets gevonden wat wel 2x een digitale uitgang heeft:
productreview: Asrock A780FullDisplayPort review door Verwijderd
1x Displayport
1x DVI (met converter ook te gebruiken als HDMI (zonder geluid vermoed ik).
1x D-Sub
Deze ook weer met Displayport
pricewatch: Asus M3A78-CM
Idem als de Asrock
Een s775 bord heeft het: (je bedoelt denk ik de Q45 chipset)
pricewatch: Intel Desktop Board DQ45CB
1x DVI-D
1x DVI-I
Prijs: Ruim 100 euro.
De bordjes met de Displayport kan je eigenlijk wel uitsluiten, als ik zie wat die Displayport naar DVI converters kosten. Voor dat geld koop je beter een videkaartje.
Oja, ik roep niet zomaar wat. Heb nml. al eerder naar zo'n moederbord gezocht voor de AM2+, ze zijn er gewoonweg niet. Ze zijn er wel met DVI/HDMI poorten, maar je kan er maar eentje tegelijk gebruiken (icm met de D-SUB). Als je kijkt naar de plankjes met de Q45 chipset, zie je dat Asus, Gigabyte en MSI het niet nodig vinden dual dvi te ondersteunen; in tegenstelling tot intel. Alledrie hebben ze gekozen voor de D-sub icm DVI/HDMI.
productreview: Asrock A780FullDisplayPort review door Verwijderd
1x Displayport
1x DVI (met converter ook te gebruiken als HDMI (zonder geluid vermoed ik).
1x D-Sub
Deze ook weer met Displayport
pricewatch: Asus M3A78-CM
Idem als de Asrock
Een s775 bord heeft het: (je bedoelt denk ik de Q45 chipset)
pricewatch: Intel Desktop Board DQ45CB
1x DVI-D
1x DVI-I
Prijs: Ruim 100 euro.
De bordjes met de Displayport kan je eigenlijk wel uitsluiten, als ik zie wat die Displayport naar DVI converters kosten. Voor dat geld koop je beter een videkaartje.
Oja, ik roep niet zomaar wat. Heb nml. al eerder naar zo'n moederbord gezocht voor de AM2+, ze zijn er gewoonweg niet. Ze zijn er wel met DVI/HDMI poorten, maar je kan er maar eentje tegelijk gebruiken (icm met de D-SUB). Als je kijkt naar de plankjes met de Q45 chipset, zie je dat Asus, Gigabyte en MSI het niet nodig vinden dual dvi te ondersteunen; in tegenstelling tot intel. Alledrie hebben ze gekozen voor de D-sub icm DVI/HDMI.
[ Voor 101% gewijzigd door Madrox op 27-04-2009 22:25 ]
Verwijderd
Bordje is van mijn zwager, maar ik meende dat die ook niet DVI en displayport tegelijk kon. Ook is ie in middels uitgefaseerd. Tis eigenlijk een non discussie omdat de HD3450 makkelijk in zijn budget past.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 00:07 ]
Verwijderd
Waarschijnlijk wordt het een in elkaar geschroefde oplossingMadrox schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:18:
[...]
Als je voor een AMD systeem gaat, ja. Je hebt geen aparte videokaart nodig voor pokeren en films kijken.
[...]
Niet perse. Jij hebt vooral een snelle CPU nodig en voldoende geheugen. 4GB is doorgaans afdoende. Echte professionals die met zeer grote posters/plaatjes werken en/of met veel plaatjes tegelijk willen wellicht nog meer geheugen.
Met je laatste opmerking bedoel je dat je het door Azerty in elkaar laat schroeven of wil je daar een kant en klare oplossing kopen ?