Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 11:01
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Als vervanging van mijn oude computer (Dell Optiplex GX270 -> P4 2.4Ghz) wil ik graag een nieuwe computer samenstellen/aanschaffen. De reden hiervan is dat ik toch iets meer snelheid nodig heb en dat ik graag een tweede monitor via DVI aan wil sluiten. De grootste pluspunten van mijn huidige systeem (welke ik graag in mijn nieuwe systeem zou willen zien) is dat de Optiplex klein (Hoogte 10.6 cm Breedte 38.9 cm Diepte 43.2 cm) en stil is. Mijn voornaamste activiteiten op de computer is internetten, administratie bijwerken & thuiswerk -> daarvoor liever twee monitoren, films en af en toe een simpel spelletje.

Gelet op de grootte die ik graag wil ga ik snel richting een Small Form Factor behuizing zoals mijn huidige computer of een die lijkt op een barebone zoals een shuttle. Mijn budget ligt rond de 500-600 euro. Zelf ben ik niet erg thuis in de computers, vind ik tenminste, en de Dell GX270 heb ik als een compleet systeem overgenomen waardoor ik het een stuk makkelijker voor mezelf had gemaakt. Helaas zal dat nu wat minder makkelijk mogelijk zijn dus hopelijk kan iemand mij hiermee helpen :)

(even een toevoeging, wat betreft de behuizing zou zoiets als de Antec Minuet kunnen -> pricewatch: Antec Minuet 350 en dan icm een M-ATX bordje)

[ Voor 8% gewijzigd door pipo01 op 26-04-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat kan dus prima hoor. De BBG is verder opgetrokken op basis van m-atx, dus je kan de rest er gewoon inzetten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, hoe belangrijk is dat simpel spelletje voor je? Vind je zelf dat daar een dedicated grafische kaart bij in moet?

Onderdelen die passen bij je minuet:

mATX 780G bordje
pricewatch: Foxconn A7GM-S
4GB PC6400
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G
HD3450 voor hybridcrossfire en 2e monitor
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 256MB Passive Low Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kan de on-board maar 1 monitor draaien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar ik zou mijn 2e monitor niet aan VGA willen en de meeste monitoren ondersteunen geen HDMI(geen idee of er omgekeerde verloopjes zijn). Blijft er dus 1 DVI poort over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Er zijn HDMI -> DVI converters ja, dus dan is die grafische kaart niet nodig voor de extra monitor, maar alleen nodig als je een spelletje wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Again rijst de vraag, werken die DVI en HDMI poort op het zelfde moment op dat bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Reinman: simpele spelletjes zoals Starcraft 1 e.d. Grafische pracht zoals een Crysis hoeft van mij niet (heb ik wel een Xbox voor). Starcraft 2 zit ook naar te loeren, maar dat hoeft niet perse, plus ik heb begrepen dat dat spel niet veel nodig heeft.

Overigens, kan ik ook de volgende componenten in het systeem stoppen:

Club3D HD3450 512MB
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 512MB Passive Low Profile

De graka heeft als primaire functie om ervoor te zorgen dat ik een tweede monitor op de DVI kan aansluiten. Tevens kan een beetje extra rekenkracht geen kwaad, plus het is een passieve koeling wat weet aansluit op mijn wens van een stille machine.

AMD Phenom x4 9600
pricewatch: AMD Phenom X4 9600

Weet iemand de processor plus koeling in de behuizing past?

[ Voor 15% gewijzigd door pipo01 op 26-04-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:00:
Again rijst de vraag, werken die DVI en HDMI poort op het zelfde moment op dat bord?
Uit de manual:
VBIOS Type
This item is used to select the HDMI or DVI video BIOS. If an HDMI monitor is connected to
your system, please choose HDMI, if a DVI monitor is attached, please choose DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:54:
Nee, maar ik zou mijn 2e monitor niet aan VGA willen en de meeste monitoren ondersteunen geen HDMI(geen idee of er omgekeerde verloopjes zijn). Blijft er dus 1 DVI poort over.
Tot en met 1680x1050 maakt het toch niet uit of je analoog of digitaal gebruik ?
Zover ik weet blijft het beeld met analoog tot die reso net zo goed.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Madrox schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:14:
[...]

Tot en met 1680x1050 maakt het toch niet uit of je analoog of digitaal gebruik ?
Zover ik weet blijft het beeld met analoog tot die reso net zo goed.
Je ziet wel degelijk verschil hoor. DVI is veel scherper en de kleuren zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
pipo01 schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:06:
AMD Phenom x4 9600
pricewatch: AMD Phenom X4 9600

Weet iemand de processor plus koeling in de behuizing past?
Zolang je geen afwijkende kast hebt past het gewoon... Echter, die processor wil je niet. Dat is een B2 stepping van de Phenom en die hebben last van de TLB-bug:

reviews: TLB-bug in quadcore AMD-chips: het hele verhaal
nieuws: AMD legt levering quadcore serverchips stil
nieuws: AMD repareert TLB-bug met nieuwe Phenom-stepping

Beter neem je een zuinigere Phenom II, een X3 is ook goed genoeg. Als je een oude Phenom neemt, neem dan wel een die eindigt op 50. Die hebben geen last van de TLB bug.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 26-04-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
Het systeem begint vorm te krijgen!

Antec Minuet
pricewatch: Antec Minuet 350

Graka voor de extra DVI poort
pricewatch: Club3D Radeon HD 3450 512MB Passive Low Profile €30,50

Geheugen
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G €42,50

Processor Phenom ii x3 710 (op aanraden van GenetX)
pricewatch: AMD Phenom II X3 710

Western Digital Carvia Green 1 TB
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB

Nu nog een geschikte moederbord. De moederbord die Reinman naar voren schoof (mATX 780G bordje
Foxconn A7GM-S pricewatch: Foxconn A7GM-S), kan die ook de Phenom II aan? Aangezien de moederbord over een AM2+ socket beschikt en de Phenom II om een AM3 vraagt.

Als de moederbord gekozen is, dan ben ik volgens mij klaar en kan ik alles in de bestelling gooien :)

PS: ik zie trouwens in de pricewatch niet een M-ATX moederbord met een AM3 socket, dus of ik heb iets over het hoofd gezien of dat feest gaat niet door :( En mocht een Phenom II niet lukken, wat zouden jullie mij dan aanraden (moederbord en processor combinatie)?.

PPS: ik zie net dat de Foxconn wel compatibel is met AM3 sockets ([UG Aanschaf] Midrangesysteem april 2009), dus maw setje is aardig klaar! Misschien dat iemand even een laatste blik op kan werpen en mij vertellen of het een goede configuratie is voordat ik het vanavond allemaal in de bestelling gooi.

PPS: Ik denk dat ik van computerbehuizing ga veranderen. Ipv de Antec Minuet komt dan de Aopen H360B als behuizing. Reden hiertoe is dat de Aopen zo'n 30 euro goedkoper is en dat de voeding 300 watt is ipv 350 watt van de Minuet - iets wat volgens mij voor mijn systeem niet uitmaakt. Ik weet niet of de bouwkwaliteit van Antec en Aopen veel uitmaakt...

[ Voor 26% gewijzigd door pipo01 op 26-04-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hooglander1 schreef op zondag 26 april 2009 @ 12:15:
[...]

Je ziet wel degelijk verschil hoor. DVI is veel scherper en de kleuren zijn anders.
Wel, ik lees hier heel veel afwijkende meningen over. Het heeft ook alles te maken met de kwaliteit van de D-sub kabel, de electronica etc. Zo hoor ik dat aangesloten via een goede d-sub, de d-sub een beter beeld geeft dan standaard/budget DVI.

Waar de meesten het wel over eens zijn is, dat vanaf 1920x1200 DVI wel steeds beter is/word en dat dan je zeker DVI wil hebben.

Interressant leesvoer over digitaal versus analoog
Why digital?
Digital signal transfer is assumed to be error free, while analog signals are always subject to some sort of degradation in signal quality and information loss. This is true to a large extent but when you consider the usage scenario, there's no reason why any predictable degradation of an analog component video signal should occur for a small distance; for example, even for a home theater installation, it doesn't present a challenge for analog cabling if built to professional standards. Hence there is no reason why there would be information loss or any substantial degradation which would be noticeable to the naked eye. It's also not correct to suppose that digital signal handling is always error free. Both HDMI and DVI signals aren't subject to error correction; hence if information is lost, it's lost forever.

[ Voor 57% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat full-HD met analoog al praktisch niet haalbaar is.

Dan moet je echt geluk hebben met een goede kabel met meerdere ferriet kernen en een goede grafische kaart die het signaal jovel kan uitzenden.

Reden genoeg voor mij om een kaartje met DVI te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Beste Hooglander, 1920x1200 == Full HD. We zijn het helemaal eens hierover.

Maar ik reageer dacht ik op iemand anders(pipo01) , en ik heb nog niet gezien dat hij een 24inch en/of FullHD panel eraan wil hangen. Zolang dat niet het geval is en hij bijv. een 1680x1050 erbij wil nemen kan hij het zonder noemenswaardig verlies van kwaliteit aan de D-Sub hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik haalde uit je bericht.
Waar de meesten het wel over eens zijn is, dat vanaf 1920x1200 DVI wel steeds beter is/word en dat dan je zeker DVI wil hebben.
Waaruit ik begreep dat je full-hd op analoog nog als reeele optie zag, ik heb je dan verkeerd begrepen.

Afhankelijk van welke monitoren er gebruikt kunnen worden is het misschien een optie, maar persoonlijk zou ik als je er een nieuwe pc op zoekt toch rekening mee houden. Ook ivm latere upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

True. Maar een videokaart is zo ingebouwt. Zolang je er rekening mee houd dat je een vrij PCIe x16 hebt, ben je "futureproof". Zeker als je met een krap budget zit is het handig dat je die keus hebt. Je kan het even uitzingen op de D-Sub poort en wie weet, bevalt het zo goed dat je die videokaart niet eens meer wil.

Let wel, ik heb het over het aansluiten van 1680x1050 schermen en lager. 1920x1080/1200 wil je gewoon digitaal.

[ Voor 54% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De vraag blijft toch staan of er geen moederborden bestaan die wél twee keer digitaal uit kunnen leveren. Er is verdomt weinig over te vinden namelijk en het is geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Simpel, dan hebben ze twee aparte digitale kanalen nodig. Nu gebruiken ze er eentje, met als output de keus tussen HDMI of DVI. Plus daarnaast een D-sub. Reden ? Kostprijs reductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar dan mag ie dus stikkens dure aanaloge kabels kopen. Want consumer level DVI is echt beter dan normale consumer level VGA. Dat weet ik uit ervaring en dus zal ik hem dat ook aanraden om te doen. Die costen reductie niet of nihil dankzij de eis voor high quality VGA bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Hooglander1 schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:34:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat full-HD met analoog al praktisch niet haalbaar is.

Dan moet je echt geluk hebben met een goede kabel met meerdere ferriet kernen en een goede grafische kaart die het signaal jovel kan uitzenden.

Reden genoeg voor mij om een kaartje met DVI te regelen.
Ik heb anders geen problemen met fullHD beeld op mijn iiyama 2409 via VGA, is aangesloten met de bij de monitor geleverde kabel. Daarnaast zijn er legio xbox 360 gebruikers die fullHD over component gamen zonder problemen.

Kan je overigens met de eerdergenoemde moederborden met de 780G chipset alle grafische toeters en bellen van Vista en Windows 7 gebruiken zoals Aero? Of dien je daar ook een losse grafische kaart voor te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op zondag 26 april 2009 @ 22:26:
Sorry, maar dan mag ie dus stikkens dure aanaloge kabels kopen. Want consumer level DVI is echt beter dan normale consumer level VGA. Dat weet ik uit ervaring en dus zal ik hem dat ook aanraden om te doen. Die costen reductie niet of nihil dankzij de eis voor high quality VGA bekabeling.
En dat telt voor alle resoluties ?
Weet je zeker dat je ervaring ver genoeg reikt ?
Al deze mensen hebben dus een inferieur produkt ?
http://www.kieskeurig.nl/...hp/w1907v/reviews/185694/
(en ik kan nog meer voorbeelden geven).

Mijn zwager heeft zijn Eizo 17inch (1280x1024), of die nou aan de D-sub (onboard) of de DVI hangt; we zien beide totaal geen verschil. Maar dat van die peperdure kabels is gewoon onzin.

Oja, zie ook de reactie hierboven.

[ Voor 52% gewijzigd door Madrox op 27-04-2009 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik weet zeker dat mijn ervaring ver genoeg rijkt. Dat de meeste mensen geen oog hebben voor details kan ik ook niets aan doen. Het is geen verschil tussen dag en nacht, maar het verschil is zeker daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tot 1680x1050 is het te doen en bij hoge uitzondering is full-hd ook mogelijk, maar het verschil met DVI is echt enorm. Ik heb hier de luxe gehad om het hier te kunnen testen en je ogen vallen open als je opeens via DVI kijkt.

Op 1280x1024 zie ik ook amper verschil en dan boeit het mij ook vrij weinig eigenlijk.

Wat wel interessant is welke chipsets nu wél de twee digitale uitgangen hebben, want daar zijn we nu vanaf gedreven. de 780g chipset kan dat dus niet, maar van de 790 heb ik het niet kunnen vinden. Misschien weten jullie daar meer vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die zijn bijna (niet?) te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Des te meer reden om degenen die er wel zijn op te snorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mATX 790GX kost ook meer, kan je net zo goed wel die lowpofile 3450 er in zetten voor hybridCFX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Schweino schreef op zondag 26 april 2009 @ 23:56:
[...]
Kan je overigens met de eerdergenoemde moederborden met de 780G chipset alle grafische toeters en bellen van Vista en Windows 7 gebruiken zoals Aero? Of dien je daar ook een losse grafische kaart voor te hebben?
Maare..., zie mijn eerdere vraag. Is het nodig om bij het basissysteem een extra videokaart te kopen als je van Aero gebruik wil maken, of voldoet de onboard video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
Onboard voldoet met gemak. Waarom denkt iedereen dat Aero zwaar is als er DX9 nodig is voor bepaalde effecten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hooglander1 schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:30:
Des te meer reden om degenen die er wel zijn op te snorren.
Laat ik het anders zeggen; in deze prijsklasse zijn ze zeker niet te vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Madrox schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:24:
[...]

Laat ik het anders zeggen; in deze prijsklasse zijn ze zeker niet te vinden :-)
Ik vond via wat gegoogle een linkje met een intel chipset die het wel ondersteunde, bij deze ontbrak de vga zelfs. Dus misschien is het wel interessant hoe het bij de intels zit?

Zonder bronnen kan iedereen natuurlijk wel wat roepen en aanname's doen, terwijl er ergens misschien wel een prachtbordje tussenzit die dit wel aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hebt gelijk. Heb trouwens iets gevonden wat wel 2x een digitale uitgang heeft:

productreview: Asrock A780FullDisplayPort review door Verwijderd

1x Displayport
1x DVI (met converter ook te gebruiken als HDMI (zonder geluid vermoed ik).
1x D-Sub

Deze ook weer met Displayport

pricewatch: Asus M3A78-CM

Idem als de Asrock

Een s775 bord heeft het: (je bedoelt denk ik de Q45 chipset)

pricewatch: Intel Desktop Board DQ45CB

1x DVI-D
1x DVI-I

Prijs: Ruim 100 euro.

De bordjes met de Displayport kan je eigenlijk wel uitsluiten, als ik zie wat die Displayport naar DVI converters kosten. Voor dat geld koop je beter een videkaartje.

Oja, ik roep niet zomaar wat. Heb nml. al eerder naar zo'n moederbord gezocht voor de AM2+, ze zijn er gewoonweg niet. Ze zijn er wel met DVI/HDMI poorten, maar je kan er maar eentje tegelijk gebruiken (icm met de D-SUB). Als je kijkt naar de plankjes met de Q45 chipset, zie je dat Asus, Gigabyte en MSI het niet nodig vinden dual dvi te ondersteunen; in tegenstelling tot intel. Alledrie hebben ze gekozen voor de D-sub icm DVI/HDMI.

[ Voor 101% gewijzigd door Madrox op 27-04-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bordje is van mijn zwager, maar ik meende dat die ook niet DVI en displayport tegelijk kon. Ook is ie in middels uitgefaseerd. Tis eigenlijk een non discussie omdat de HD3450 makkelijk in zijn budget past.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 17:18:
[...]

Als je voor een AMD systeem gaat, ja. Je hebt geen aparte videokaart nodig voor pokeren en films kijken.

[...]

Niet perse. Jij hebt vooral een snelle CPU nodig en voldoende geheugen. 4GB is doorgaans afdoende. Echte professionals die met zeer grote posters/plaatjes werken en/of met veel plaatjes tegelijk willen wellicht nog meer geheugen.

Met je laatste opmerking bedoel je dat je het door Azerty in elkaar laat schroeven of wil je daar een kant en klare oplossing kopen ?
Waarschijnlijk wordt het een in elkaar geschroefde oplossing :P 4Gb lijkt mij ook genoeg inderdaad. Ik heb hulp gevonden bij het samenstellen, en Azerty wordt waarschijnlijk verrolen voor de Dollarshop ivm goeie ervaringen.
Pagina: 1 2 Laatste