Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42

[BBG Aanschaf] Basissysteem maart 2009

De BBG's zijn, na een tijdje discussieren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een BBG systeem als uitgangspunt genomen maar wil je toch een paar radicale veranderingen doorvoeren en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen BBG-systeem en vermeld wat je zoal veranderd hebt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :). Voor een wat uitgebreidere uitleg lees je dit topic door.
Configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer V203Wbd€ 117,13€ 117,13
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 63,72€ 63,72
1be quiet! Pure Power 350W€ 37,95€ 37,95
1Cooler Master Elite 331 Zwart€ 28,13€ 28,13
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 35,40€ 35,40
1Logitech S220€ 19,21€ 19,21
1Logitech Value Keyboard€ 6,37€ 6,37
1Logitech Value Optical Mouse€ 5,27€ 5,27
1MSI K9A2VM-FD€ 54,84€ 54,84
1Samsung SH-S223F€ 17,09€ 17,09
1Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 50,45€ 50,45
1Sapphire HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E€ 73,-€ 73,-
ImporterenTotaal€ 508,56

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2009

[ Voor 70% gewijzigd door GENETX op 02-03-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Ik ben zelf op zoek naar een nieuw aan te schaffen basissysteem, waarbij de voorkeur uitgaat naar zelfbouw, maar indien ik een goedkoop compleet systeem tegenkom zal ik dat niet uit de weg gaan (met als voordeel dat je niet zelf hoeft te knutselen en je niet je onderdelen van verschillende leveranciers hoeft te betrekken).

Nu zat ik aan bovenstaand systeem te denken, maar wil best 100 euro meer uitgeven als dat ten goede komt aan een beter beeldscherm (minimaal 1920x1080 met ingebouwde speakers). Daarnaast vind ik het voorgestelde moederbord wat karig wat betreft sata connectoren en audio/video outputs en heb ik geen behoefte aan een losse videoplank. Ook de hdd heb ik door een wat ruimere variant vervangen, en hier is het resultaat tot nu toe:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 61,59€ 61,59
1be quiet! Pure Power 350W€ 37,25€ 37,25
1Foxconn A7DA-S€ 85,-€ 85,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 35,28€ 35,28
1Logitech Value Optical Mouse€ 5,30€ 5,30
1Samsung SH-S223F€ 16,74€ 16,74
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 88,49€ 88,49
ImporterenTotaal€ 364,15

Zoals je ziet heb ik nog geen monitor uitgezocht, maar wil daarmee tot ongeveer 200 euro uitgeven zodat ik beneden de 600 euro blijf.

Nu liep ik tegen een kant en klare oplossing van Packard Bell aan bij de makro, welke ook een heel eind in de buurt van mijn wensen komt, namelijk de iMedia D7005 met de volgende specs (niet volledig want PB is niet zo scheutig met het publiceren van de systeemspecs helaas)

MerkPackard Bell
TypeiMedia D7005
ProcessorIntel Pentium Dual Core E5200
Geheugen4096MB
Grafische chipNvidia Geforce G100 512MB (tot max 1791MB)
Beeldscherm22" Packard Bell Maestro 222ws Full HD (1920x1080)
Opslagcapaciteit1TB SATA HDD
Optische drivePLDS DH-16A6S DVD±RW Drive (SATA)
OverigeHDMI,toetsenbord en muis
Garantieonbekend
Waar te koop?Makro -> http://www.metro-mcc.nl/p....asp?Folder=6&menu_no=306
Prijs?€ 593.81

Aangezien ik geen idee heb wat voor moederbord er in bovenstaand systeem zit en ik ook niet weet of deze PC wel gigabit lan ondersteunt kan het best zijn dat dit er mooi uitziend pakket tegen gaat vallen mocht ik er op een later moment zaken aan toe willen voegen.

Ik was benieuwd of anderen misschien meer inzichten hebben op bovenstaande zelfbouw configuratie tov het kant-en-klare PB pakket. Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik Pak en bell niet meer aanraak. Gewoon om de prut die ze mij verkocht hebben in mijn 'jonge' jaren ;)

Kan goed zijn dat ze nu betere componenten zijn gaan gebruiken maar na al die kant-en-klare pc's die hier gestaan hebben is mijn ervaring wel dat ze er meestal nèt na de garantie mee op houden. De grafische chip die er in dat geval zit is ook een vage imo. 4gb is leuk, enkel alleen als je 64bit draait (wat ze uiteraard niet zullen leveren/geen drivers voor hebben) en wanneer je het niet hoeft te delen met een retetrage videochip.

Uiteindelijk blijft het jouw keus en kan jij het een prima pc'tje vinden voor het geld :) Het ligt er maar net aan waar je waarde aan hecht. De cpu heb ik iig niks op tegen, die E5200 is volgens mij zelfs nog een stukje sneller dan die X7750.

Buiten dat om is deze BBG weer een mooie :) Misschien dat een leuker/beter speakersetje wat is? Die S220 vind ik wel erg mager moet ik zeggen. Mijn X-230 begon me ook al gauw te vervelen qua volume/kwaliteit, en dan is die S220 nog meer budget...

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tsja, bij een PackardBell is het maar weer afvragen wat je krijgt. 1 of ander brak moederbord met weinig aansluitingen. je kan zwel zeggen dat je het mobo uit het BBG hebt vervangen vanwege het lage aantal SATA aansluitingen, maar ik zie die PackardBell ook wel met maar 4 aansluitingen komen en 2 geheugenbankjes.

Als je zelf een systeem samenstelt dan ben je zelf baas over je systeem en bepaal JIJ wat er in komt. Kortom heb je je eigen keuzes gemaakt. Als ik zoek op de processors kom ik hier op uit:
http://www.bit-tech.net/h...s-intel-e5200-oc-review/1

Beide presteren dus nagenoeg gelijk zolang je niet gaat overclocken, het is omwisselen waar de AMD volgens mij overall net iets beter scoort. Daarnaast heeft het AMD systeem een veel betere integrated videochip

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 09-03-2009 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Dat is nu net ook mijn twijfelpunt: wat voor componenten kan ik verwachten bij Packard Bell? Tot nu toe heb ik altijd zelf mijn systemen gebouwd (tot ik na mijn Athlon XP2600 systeem een laptop kocht) en heb altijd zorgvuldig mijn componenten uitgekozen. Dat loonde destijds ook qua centen, maar ik heb het idee dat zelfbouw en complete merksystemen elkaar niet veel meer in prijs ontlopen. En eerlijkgezegd is de luiheid ook toegeslagen en spreekt het idee van "doos halen, uitpakken en draaien maar" me ook wel aan.

Zit ik alleen nog met het scherm in m'n zelfbouw voorstel: wel scherm zouden jullie aanraden wat voldoet aan de voorwaarden van minimaal een 1920x1080 resolutie (liever zelfs 1920 x 1200), ingebouwde speakers en in het bezit van VGA/DVI/HDMI aansluitingen? Prijs mag niet meer zijn dan zo'n 220 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat is er overigens mis met losse (betere?) speakers? Waarom moet je per sé hdmi? Dat laatste heb je op een computerscherm neit nodig, DVI is net zo goed (beide digitaal).

En verder mag je gewoon de goedkoopste troep van PB verwachten. Het is een budget model en dus zullen ze oude restanten troep er in gooien om te dumpen. Ik zou het je ten zeerste afraden. Je zit nu echt als een gierige Nederlander op je centjes te mekkeren als ik het zo lees |:(

Pricewatch met filtertje

Staan wel wat schermpjes tussen zoals deze Acer die overigens ook hdmi en speakers heeft: pricewatch: Acer H223HQ

Echter is deze beter en kost net iets meer: pricewatch: Iiyama ProLite E2209HDS-1
(Snellere response time en in hoogte verstelbaar)

365+170 = 535 euro. Je mist dan wel Windows en je moet nog wat meer bijrekenen voro het bestellen bij 1 shop om in 1 keer te verzenden. Je bent grofweg 50 euro extra kwijt in totaal gok ik, maar dan weet je dat je kwaliteits spul in huis haalt ipv dumppraktijken van OEM's.

[ Voor 84% gewijzigd door GENETX op 09-03-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Schweino schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:26:
Dat is nu net ook mijn twijfelpunt: wat voor componenten kan ik verwachten bij Packard Bell? Tot nu toe heb ik altijd zelf mijn systemen gebouwd (tot ik na mijn Athlon XP2600 systeem een laptop kocht) en heb altijd zorgvuldig mijn componenten uitgekozen. Dat loonde destijds ook qua centen, maar ik heb het idee dat zelfbouw en complete merksystemen elkaar niet veel meer in prijs ontlopen. En eerlijkgezegd is de luiheid ook toegeslagen en spreekt het idee van "doos halen, uitpakken en draaien maar" me ook wel aan.

Zit ik alleen nog met het scherm in m'n zelfbouw voorstel: wel scherm zouden jullie aanraden wat voldoet aan de voorwaarden van minimaal een 1920x1080 resolutie (liever zelfs 1920 x 1200), ingebouwde speakers en in het bezit van VGA/DVI/HDMI aansluitingen? Prijs mag niet meer zijn dan zo'n 220 euro.
Je kan ook je zelfbouw systeem in elkaar laten zetten, een goede tussenoplossing voor de luie mens :)

wat je scherm betreft:
Waarschijnlijk ben je niet op zoek naar een enorm hyper de luxe kwaliteitsscherm? Ga dan gewoon op zoek naar iets wat je bevalt qua design en in hoogte verstelbaarheid e.d. De meeste schermen zijn wel prima namelijk. Kijkje in de productreview of het geen bagger is volstaat dan wel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Okay, ik ben overtuigd, ik ga maar weer eens zelf bouwen ;)

Het heeft overigens vrij weinig met gierigheid te maken maar ik gebruik mijn PC thuis nu eenmaal niet meer zo intensief als ik dat vroeger deed toen ik nog niet werkte etc etc. Nu is het meer een office/internet/dvd brand machientje geworden waarbij ik niet eens muziek luister of films kijk op de PC (en gamen al helemaal niet).

Aangezien ik van een schoon bureau houd heb ik liever ingebouwde speakers dan losse speakers, en het feit dat ik graag HDMI op de monitor wil heeft meer te maken met het feit dat ik dan maar 1 kabeltje nodig heb tussen PC en monitor en dat ik er wellicht ook nog eens mijn xbox 360 op kan aansluiten als ik dat wil (hoewel ik dan natuurlijk weer met beroerd geluid te maken krijg).

Wat me overigens opvalt is dat steeds meer moitoren 1920x1080 als max resolutie ondersteunen terwijl 1920x1200 mij prettiger lijkt vanwege de extra beeldpunten. Is hier voor gekozen vanwege de compatibiliteit met de Full HD films en spellen?

Wat betreft het door mij gekozen moederbord: ik zag in het discussietopic over de samenstelling van dit basissysteem ook de pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H voorbij komen, maar heb voor de Foxconn gekozen vanwege de extra sata aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen idee, vind het maar een rare trand iig, op 1200 verticale pixels kun je net zo goed HD kijken... Je krijgt alleen 2 kleine zwarte balkjes boven en onder...

Mja, 15 euro voor 1 sata poort :X

Waarvoor ga je die uberhaupt nodig hebben? Ben je van plan 3 hdd's in je desktop te steken en dan nog 2 optische drivers (DVD brander en BD-ROM lezer in de toekomst?). Ik denk dat het namelijk vrij weinig nut heeft om daar voor te gaan. Ga dus nog even goed na of je wel wat gaat doen met die sata poort. Daarnaast had je die hoogstwaarschijnlijk ook gemist in de packard bell ;)

Verder nog een punt om voor zelfbouw te gaan: Het AMD AM2 socket blijft nog wel even leven daar het Intel socket op sterven na dood is. Je zal dus in de toekomst eventueel een goedkope upgrade kunnen doen. Bedenk ook dat PB wss maar 2 geheugenslots heeft en weinig uitbreidingsmogelijkheden (wel de soldeerplekken, maar geen PCI er op gemonteerd bijvoorbeeld). Kortom, nu steek je er iets meer in, maar later ben je wellicht nog goedkoper uit doordat een simpele upgrade volstaat ipv een nieuwe PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vanuit deze BBG gaan shoppen en heb de kast, mobo, cpu en mem gekocht. (toetsenbord, speakers, mus en beeldscherm gebruik ik nog de oude). Ben nu voor 250 euro klaar en draai nu Windows 7 en Photoshop en Dreamweaver tegelijk zonder problemen.

Ik gebruik nu zelfs nog de onboard GPU en deze geeft een score van 4,9 in windows. Dus al met al een prima systeempje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Hoe bevalt de kast? Heb je nog rondgekeken voor alternatieve (kleinere) kasten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniekp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-03-2024
Hey mensen,

Aan de hand van het Basissysteem maart 2009 en andere forums heb ik een pc samengesteld. ik heb hier zelf geen ervaring in maar heb me er aardig in verdiept.

Wat wil ik met de pc kunnen:
Er zal vooral op worden gesurfed en gepokerd. De enige spellen die ik erop speel zijn minstens 3 jaar of ouder. Binnenkort heb ik wel een lan, hier ga alleen maar counterstriken (1.6) half-life 1 dus.
dit moet natuurlijk perfect lopen, maar dat moet geen probleem zijn lijkt me.

mijn wensen:
ik wil voor € 700,- max een pc met beelscherm, os + assamblage. Grote harde schijf is niet nodig, liever wat sneller dan groter. Wel wil ik graag dat ik over ongeveer 2/3 jaar mijn pc nog kan upgraden. Het beelscherm vind ik wel belangrijk. 22 inch is wel de minimale grote, nog veel liever 24 inch als dit enigzins kan voor dit geld. Ik wil mijn pc graag bestellen bij salland.

Waar dacht ik zelf aan:
Dit had ik zelf in elkaar gezet. Hier zit nog geen videokaart bij. Bij salland kon ik geen goed alternatief vinden voor de videokaart in het Basissysteem maart 2009.
51317 MSI K9A2VM-FD € 48,74
41543 Kingston ValueRam Dual Channel 4 GB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 € 31,09
65973 LG W2234S-BN 22 Inch / 55.8 Cm, 5 Ms, Geen Speakers, Zwart € 115,92
10479 Salland Assemblage Desktop 3 Jaar Garantie € 37,77
68237 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.10 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Tray € 61,34
72593 Microsoft Windows Vista HB SP1 64-bit Home Basic, NL, OEM - Alleen Bij Nieuwe PC € 69,75
28282 Hitachi Deskstar T7K500 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 € 38,66
49212 Samsung SH-S223F S-ATA, Retail, Zwart € 19,33
79964 Antec NSK 4480B II Zwart, 380 Watt € 66,39

totaal € 488,99 ex btw
totaal € 581.90 incl btw

Twijfel vooral over de kast / voeding / windows en de processor.
Budget is € 700,- voor de videokaart is dus nog € 120,- beschikbaar.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die kast (zonder voeding) heb ik zelf ook, mooi bakje en zeer stijlvol. Alles past er prima in! Ook de voeding van 380W moet meer dan genoeg zijn en is ook van een A-merk.

1. Als CPU zou ik echter een Athlon X2 7750BE nemen, die is sneller (ja, niet in GHz-en, maar wel in de benchmarks). Je huidige CPU mist een koeler overigens.
2. Ik zou Vista Home Premium (HP) ipv Home Basic (HB) nemen ivm de extra features
3. Wellicht een iets beter moederbord zoeken. Ik weet neit wat dit bord heeft, maar zoek een met AMD 700-series chipset en 700-series southbridge. Ik zou verder de voorkeur hebben voor 4 slots voor het geheugen. Het kan zijn dat dit bord dat alles al heeft, maar ik ben te lui om dat nu te checken ;)
5. Bovenstaande geld ook voor de monitor: Zorg dat je een met DVI poort neemt
6. Ik zou nog wat extra geld spenderen aan een videokaart, een HD 4600-series of dergelijke.
7. Een grotere HDD betekend vaak ook platters met grotere capactiteit en dus hogere snelheid. 640GB schijf als de Seagate Barracuda 7200.12 serie is een goede keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniekp
GENETX schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:35:
Die kast (zonder voeding) heb ik zelf ook, mooi bakje en zeer stijlvol. Alles past er prima in! Ook de voeding van 380W moet meer dan genoeg zijn en is ook van een A-merk.

1. Als CPU zou ik echter een Athlon X2 7750BE nemen, die is sneller (ja, niet in GHz-en, maar wel in de benchmarks). Je huidige CPU mist een koeler overigens.
2. Ik zou Vista Home Premium (HP) ipv Home Basic (HB) nemen ivm de extra features
3. Wellicht een iets beter moederbord zoeken. Ik weet neit wat dit bord heeft, maar zoek een met AMD 700-series chipset en 700-series southbridge. Ik zou verder de voorkeur hebben voor 4 slots voor het geheugen. Het kan zijn dat dit bord dat alles al heeft, maar ik ben te lui om dat nu te checken ;)
6. Ik zou nog wat extra geld spenderen aan een videokaart, een HD 4600-series of dergelijke.
7. Een grotere HDD betekend vaak ook platters met grotere capactiteit en dus hogere snelheid. 640GB schijf als de Seagate Barracuda 7200.12 serie is een goede keuze!
1 voor een koeler moet ik dan de boxed versie nemen?
2. dat dacht ik al maar de levertijd bij salland was zo lang..
3. het moederbord verhaal snap ik niet echt.. heb daarvoor iets te weinig verstand van die dingen, misschien kan iemand met een voorbeeld komen. het liefst 1 van salland.
5. een monitor met een dvi poort kan ik wel vinden, bedankt voor de tip.
6. ook hier graag een voorbeeld van (snap er echt te weinig van om te weten wat een hd 4600-serie is, ik heb niet veel eisen wat betreft de videokaart omdat ik geen echte gamer ben. verder dan settlers 4 en counterstrike ben ik dit jaar nog niet gekomen.
7. harde schijf kom ik denk ik wel uit :)

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

[ Voor 1% gewijzigd door sniekp op 12-03-2009 12:49 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
1. Inderdaad de boxed koeler
2. Oké
3. Zie de specificaties daarvoor. Een AMD bord met een 700-series chipset (770, 780, 790) en 700-series southbridge (SB700, SB710, SB750). Dat zou in de uitgebreide lijst terug te vinden moeten zijn. Verder raad ik dus 4 sloten aan voor geheugen (iets in de trant van 4x DDR2)
4. Ben ik vergeten :X
5. Prima
6. ATI Radeon HD 4600-series videokaart, dus bijvoorbeeld Radeon HD 4650 of 4670. Zou de prestaties voor games verbeteren, al maakt het neit uit voor de oudere games, wellicht dat je eens een wat nieuwere game wilt proberen. Zoveel kosten ze niet en zijn een goede aanvulling op het geheel.
7. Mooi :)

Heb nu geen tijd om het spul uit te zoeken, vanavond wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:08

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Wackoz schreef op maandag 09 maart 2009 @ 18:56:
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik Pak en bell niet meer aanraak. Gewoon om de prut die ze mij verkocht hebben in mijn 'jonge' jaren ;)

Kan goed zijn dat ze nu betere componenten zijn gaan gebruiken maar na al die kant-en-klare pc's die hier gestaan hebben is mijn ervaring wel dat ze er meestal nèt na de garantie mee op houden.
Ik deel jouw mededeling ook. Zo'n strond Fortron PSU van 250W begeeft het net na de garantie idd was verlopen. Toen maar vervangen door een Antec Basiq Power van 350W. :+ Pctje is van 2006.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniekp
GENETX schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:35:

73000

DVI-I 0
TV-Tuner N
HDMI Nee
Webcam Nee
DVI-D 1

moet die een DVI-D poort of een DVI-I poort hebben? of maakt het niet uit?

en is dit een beter moederbord?
Asus M3A78

en voor de processor..
AMD Athlon 64 X2 7750BE 2.70 GHz, 1000 MHz, 1 MB, 2 MB, Boxed

en voor de videokaart?
Club3D Radeon HD 4670 1024 MB, PCI-e 16x

[ Voor 23% gewijzigd door sniekp op 12-03-2009 17:15 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 21:54

YSK

Mijn huidige pc heeft het helaas begeven (voeding, processor en mobo doorgebrand). De PC was ruim 4 jaar oud maar werkte prima voor de doeleinden die ik heb: Fotobewerking (photoshop en lightroom), internet en muziek. Het was een P4 met geforce 6800 graka en 512 geheugen.

Ik heb een voorstel gekregen bij de winkel voor het onderstaande systeem. De kast, dvd brander etc neem ik gewoon mee naar de nieuwe. Er zal Windows XP op geinstalleerd worden. Ik neem aan dat de specificaties sowieso beter zijn tov mijn oude pc? Kan ik de configuratie nog verder downgraden gezien mijn doeleinden?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 61,59€ 61,59
1Asus M3N78-VM€ 59,90€ 59,90
1Corsair VS2GB667D2G€ 19,-€ 19,-
1Recom Power Engine 450 RC-PE450€ 29,95€ 29,95
1Sapphire HD 3850 512MB GDDR3 PCI-E€ 68,89€ 68,89
1Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB€ 46,50€ 46,50
ImporterenTotaal€ 285,83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou de videokaart nog weg kunnen laten. Ik zie nergens dat je gamed. Je zou dat geld nog kunnen steken in een X3 720. Dan heb je een extra core voor je fotobewerking. Ook zou ik die voeding niet nemen en een qualitatievere voeding nemen. Een 350watt Be Quiet bijvoorbeeld is iets duurder, maar wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Grafische kaart weg

Nog een extra geheugenbankje van 2GB, dat ga je echt merken met photoshop!

Andere harde schijf!

Die western digital is een erg oud model harde schijf, ik zie al reviews van 2006 8)7

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB

Een vrij nieuwe single platter schijf, snel en zuinig :)

Eventueel kan je nog kiezen voor een voeding die een energie certificaat (80+ efficientie) heeft, scheelt je uiteindelijk weer wat centjes, maar is in aanschaf wel duurder.

pricewatch: be quiet! Pure Power 350W Deze zal voldoende zijn voor het systeem.

[ Voor 27% gewijzigd door Hooglander1 op 12-03-2009 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniekp
Er is uiteindelijk weinig overgebleven van het basissysteem, maar dit moet het dan maar worden..
wel 18 euro over het budget heen, maar geen zin om daarvoor dingen te laten.
Werkt dit zo? of heb ik iets doms gedaan of kan er nog iets beter, zonder dat het geld kost :)

68149 WD Caviar Black 640 GB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 € 61,30
79964 Antec NSK 4480B II Zwart, 380 Watt € 66,39
49212 Samsung SH-S223F S-ATA, Retail, Zwart € 19,33
10479 Salland Assemblage Desktop 3 Jaar Garantie € 37,77
41543 Kingston ValueRam Dual Channel 4 GB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 € 31,09
76429 AMD Athlon 64 X2 7750BE 2.70 GHz, 1000 MHz, 1 MB, 2 MB, Boxed € 53,78
49430 Microsoft Windows Vista Home Premium SP1 64 Bit Home Premium, NL, OEM € 87,39
57274 Asus M3A78 PRO € 70,59
50710 Philips 220SW8FS1/00 22 Inch / 55.8 Cm, 5 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart € 147,02 €
60511 Sapphire Radeon HD 4850 512 MB, PCI-e 16x € 113,45

hoor het graag!

Groeten Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou nog makkelijk kunnen besparen op je moederbord. Een mindere chipset voldoet ook wel. Zolang je maar een SB700 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In een poging om kosten te besparen een vraag: ik heb nog een 320gb IDE harddisk en IDE DVD Brander. Passen deze nog op het bord met een redelijke snelheid voor vista/win7? Uiteraard wordt het zodra het budget het toelaat gewoon SATA natuurlijk, maar ik wil toch wat vlot een systeem kunnen aanschaffen.

Oh en de videokaart is er ook tijdelijk afgestript. Puur moederbord, geheugen, cpu blijven uiteindelijk over dus :)

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 13-03-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Als er IDE poorten op zitten kan dat gewoon ja. Harde schijven zijn al te traag om volledig gebruik te maken van de bandbreedte die SATA biedt. Volgens mij is er nog steeds niet zo veel verschil. Boot tijden zullen iets langer zijn, maar allerminst een zorg bij een basis systeem om hem als traag te gaan classificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 21:54

YSK

Hooglander1 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:45:
Grafische kaart weg

Andere harde schijf!

Die western digital is een erg oud model harde schijf, ik zie al reviews van 2006
De grafische kaart zal ik er dan niet in laten zetten. De HD zal dus een bottleneck worden neem ik aan. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

YSK schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 13:40:
[...]

De grafische kaart zal ik er dan niet in laten zetten. De HD zal dus een bottleneck worden neem ik aan. Bedankt voor de info!
Bottleneck is veel gezegd, maar je hebt tegen ongeveer dezelfde prijs een nieuwer, sneller en zuiniger model. Bottleneck zal het niet zijn, maar je wil niet opgescheept worden met oude voorraad neem ik aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Door het verplaatsen van een post door een moderator is deze redelijk overbodig geworden...

@hieronder:

Ja, had ik gezien, maar jouw post was 3 keer nuttiger :P En om hier niet iets loos te laten staan, maar ff het tekstje weggehaald ;)

[ Voor 127% gewijzigd door Hooglander1 op 15-03-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Waarom stapt de BBG niet over op de Seagate 7200.12 500GB harddisk, iets duurder maar zeker sneller, zuiniger en stiller ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik was toe aan een nieuw systeem en ben met het basisssysteem aan de gang gegaan. Ik wilde een iets beter moederbord (780G ipv 780V chipset, maar wel in dezelfde prijsklasse), een ander merk harddisk, de kast komt van de multimedia BBG, de videokaart is er uit. Maar feitelijk is het gewoon een prettig systeempje voor een relatief prikkie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 63,44€ 63,44
1AOpen H450E€ 61,45€ 61,45
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 33,88€ 33,88
1MSI K9A2GM-FIH€ 66,89€ 66,89
1Samsung SH-S223F€ 18,17€ 18,17
1Western Digital Caviar Green WD5000AACS, 500GB€ 52,-€ 52,-
ImporterenTotaal€ 295,83

300 euro voor het kale systeem. Geen scherm etc natuurlijk maar die heb ik gewoon nog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, onderbouw je keuzes/veranderingen eens, dan kunnen wij er een stuk meer mee :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ander bord vanwege HDMI en onboard graphics performance (Ati 3100 vs 3200), Western Digital HDD omdat ik gewoon altijd dat merk wil voor mijn schijven. Kast omdat het goedkoper was dan de oplossing van de basis BBG en de Samsung omdat dat de goedkoopste sata dvd brander was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:20:
Ander bord vanwege HDMI en onboard graphics performance (Ati 3100 vs 3200)
Kan ik in komen.
Western Digital HDD omdat ik gewoon altijd dat merk wil voor mijn schijven.
Sja vind ik onzin. Waarom zou je dat willen. Andere merken zijn net zo betrouwbaar. Er zijn alleen soms wat slechte series. Ik zou als ik jouw was kijken naar de Seagate 7200.12 500GB. Single Platter, Stil, zuinig en snel. Ze hebben de problemen met de 7200.11 gelukkig in de 7200.12 opgelost. Merk trouw zijn kan je eigenlijk meer kosten dan dat het op levert. Gewoon goed kijken en lezen.
Kast omdat het goedkoper was dan de oplossing van de basis BBG
Bedenk je ook dat hij een iets slechtere voeding heeft die lawaaiiger zal zijn.
en de Samsung omdat dat de goedkoopste sata dvd brander was :)
Was dit niet al de goedkoopste?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat type staat 4 maal in de pricewatch :X Niets aan gewijzigd volgens mij. Zelfde type, andere prijs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Laatst online: 12-09 10:25

artificial_sun

Mazda Rx7

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:24:

[quote:
Kast omdat het goedkoper was dan de oplossing van de basis BBG.]

Bedenk je ook dat hij een iets slechtere voeding heeft die lawaaiiger zal zijn.
Ik persoonlijk heb geen slechte ervaringen met aopen maar ik vind de kast niet mooi. De voedingen zijn bij mij lekker stil.

Aopen heeft wel een tijd met slechte elko's gezeten, laastst heb ik twee kappotte mobos's gehad daarop de meeste elko's vervangen en ze werken als een zonnetje nu.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artificial_sun schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:14:
[...]

Ik persoonlijk heb geen slechte ervaringen met aopen maar ik vind de kast niet mooi. De voedingen zijn bij mij lekker stil.

Aopen heeft wel een tijd met slechte elko's gezeten, laastst heb ik twee kappotte mobos's gehad daarop de meeste elko's vervangen en ze werken als een zonnetje nu.
Ik ook niet. Maar als ik mijn M520 en Be Quiet Straight Power vergelijk dan zijn die 2 stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:25
Zouden jullie experts mij aub willen bijstaan bij het aanschaffen van het basissysteem...

- De videokaart is erg lastig te verkrijgen, welk alternatief zouden jullie aanbevelen? (zelfde prijscategorie, die in de kast past e.d.)
- Door de luidsprekers, toetsenbord en muis te laten vervallen heb ik een 22" Philips monitor kunnen toevoegen (Philips 220CW9FB)

En een laatste vraag: Zou het binnen het budget mogelijk zijn om wat HDD in te ruilen voor een snellere processor?

(p.s. Neem aan dat dit systeem mijn Full HD filmpjes naar mijn PS3 kan streamen :$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat ga je er uberhaupt mee doen? Als je niet gaat gamen oid, alleen wat internetten en dergelijk dan kun je evengoed een AMD 780G chipset bord nemen en de videokaart weglaten. De HD 3200 igp is ook een hele leuke namelijk. Kun je dat gel din een leuke AMD Phenom X3 steken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:09
Gusev schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:11:
- De videokaart is erg lastig te verkrijgen, welk alternatief zouden jullie aanbevelen? (zelfde prijscategorie, die in de kast past e.d.)
Je kunt eens kijken naar de ATI HD4830, net een stapje hoger, of een Nvidia 9600 GT.
En een laatste vraag: Zou het binnen het budget mogelijk zijn om wat HDD in te ruilen voor een snellere processor?
Nee, veel goedkoper gaat de hardeschijf niet (sowieso, 500 GB is wel lekker). Ook is de processor krachtig genoeg voor deze taken :)

Edit: verder with ^^

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Voornamelijk dus echt de basis zaken (internetten, e-mailen, office), want het is primair voor me nieuwe studie.

Gamen absoluut niet, dat hou ik bij me PS3.

Videokaart laat ik inderdaad weg. Dan moet ik dus een andere processor (Phenom II X3 Black Edition?) en ander moederbordje (???) kiezen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:09
Je zou dan voor het volgende kunnen gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer V203Wbd€ 121,-€ 121,-
1AMD Phenom X3 8650€ 79,60€ 79,60
1be quiet! Pure Power 350W€ 36,40€ 36,40
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 70,70€ 70,70
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 33,58€ 33,58
1Logitech S220€ 18,71€ 18,71
1Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 50,47€ 50,47
ImporterenTotaal€ 467,-

+ AMD X3 (geen phenom II, niet haalbaar <500 euro)
+ ander moederbord met 780G chipset
-graka weg

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dan zou ik nog liever die Athlon X2 nemen, de Phenom X3 (non 2e generatie) is maar 2,3GHz K10 vs een 2,7GHz K10 dualcore. Voor zijn toepassingen zou die Athlon X2 beter zijn.

Als het 5 euro meer mag zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer V203Wbd€ 121,-€ 121,-
1AMD Phenom II X3 710€ 116,99€ 116,99
1Logitech S220€ 18,71€ 18,71
ImporterenTotaal€ 504,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Onwijs bedankt!

Dit gaat 'm worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 710€ 116,99€ 116,99
1Philips 220CW9FB€ 142,95€ 142,95
ImporterenTotaal€ 495,96

Dat gaat prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedkoper alternatief voor het mobo: pricewatch: Asus M3N-H/HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Een vraagje dan nog...Is een Cooler Master Elite 333 ook mogelijk? Qua moederbord en power bijv.?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330,331,332,333 zijn volgensmij afgezien van kleur allemaal het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Oke cool! Thanks! Vind die 333 net iets mooier. Nou allemaal erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Ben ik weer jongens ;)

Even een complete noob vraag, maar ik heb dus de be quiet 350w voeding hier liggen waarbij ik serieus niet weet of de ventilator die erop zit aan de bovenkant of onderkant moet staan :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Haha, probeer het zelf even te achterhalen, wat doet die ventilator? Iets met lucht aanzuigen lijkt me.

Dus ik zou hem met de ventilator kant zo inbouwen, zodat de ventilator aan de kant zit waar de onderdelen zit (meestal is dat met de ventilator aan de onderkant dus).

Overigens zitten de schroefjes ook asymmetrisch volgens mij, dus knap als je hem ondersteboven kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Oorspronkelijk wilde ik een kleine NAS bouwen maar nu ik alleen nog een laptop heb moet die NAS ook een Ubuntu machine worden voor wat simpele dingen. FTP server / file server (24/7), kleinere applicaties etc.

Ik begin bij het basissysteem en dat ziet er al meteen goed uit. Waar ik op vastloop zijn de kast en het moederbord. Aangezien het een RAID setup gaat worden met minimaal 5HDDs, zal ik deze twee componenten moeten gaan aanpassen. De Cooler Master Centurion 590 Zwart lijkt me een mooie optie als ik goed ben geïnformeerd, maar ik loop een beetje vast met het moederbord. Zijn er in deze prijsklasse goede moederborden met minimaal(!) 5x SATA en gbit NIC?

Dit roept natuurlijk ook een andere vraag op, waarom geen aparte kaart voor RAID. Ik ben daar zelf ook nog niet helemaal over uit. Dit is allemaal nieuw voor mij dus ik lees veel maar een duwtje in de goede richting kan ik nu wel gebruiken. Vermoedelijk wordt het een RAID 5 of 6 setup.

En dan is er nog de wens om het zo stil mogelijk en energie zuinig te houden. Zucht ;)

-edit-

Kleine toevoeging, ik besef me dat 5HDDs waarschijnlijk wel voldoende is. Streef naar zo'n 4TB werkbare ruimte om te beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door ericafterdark op 24-03-2009 22:57 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn voor jouw 2 topics waar je super veel informatie kan vinden: Het energy zuinige server topic hier in CSL en DIY RAID NAS in opslag en i/o.

Als ik jouw was zou ik kijken naar een 740G chipset op een gigabyte mobo. Die heeft een SB700. Is veel zuiniger dan deze. 6SATA connectoren. Daar op zou ik een veel zuinigere processor nemen dan deze. Een X2 4850e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 23:19:
Er zijn voor jouw 2 topics waar je super veel informatie kan vinden: Het energy zuinige server topic hier in CSL en DIY RAID NAS in opslag en i/o.

Als ik jouw was zou ik kijken naar een 740G chipset op een gigabyte mobo. Die heeft een SB700. Is veel zuiniger dan deze. 6SATA connectoren. Daar op zou ik een veel zuinigere processor nemen dan deze. Een X2 4850e.
WOW kijk, dat had ik nodig. Ik zal deze onderdelen ook eens naast elkaar leggen en vergelijken, super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag aan jouw is denk ik hoeveel computing power wil je inleveren voor minder verbruik van power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 23:36:
De vraag aan jouw is denk ik hoeveel computing power wil je inleveren voor minder verbruik van power?
Ik heb hier een gbit netwerk liggen en daar wil ik ook graag gebruik van maken.
Het wordt voornamelijk een file server waar ik streaming 1080p films van kijk. Daarnaast is het ook een FTP server voor mensen van buitenaf.

Er gaat waarschijnlijk Ubuntu Server op draaien en zoals het er nu naaruitziet gebeurd er voorlopig niet veel spannends verder. Sterker nog, ik denk dat hij alleen via remote desktop (vnc ofzo) bestuurd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is een X2 4850 ruim voldoende. En grafisch? Die 740G presteert namelijk niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:58:
Dan is een X2 4850 ruim voldoende. En grafisch? Die 740G presteert namelijk niets
Ja ik zit een beetje te twijfelen daarover.
Misschien een heel stomme vraag maar is zo'n Atom cpu niet nog geschikter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heeft wel erg weinig power. Zeker als je redelijk wat van je 1GBit netwerk gaat leechen, dan wil je wel wat meer power hebben dan een atom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Ik heb een computer nodig voor mijn werk, er zal vooral office op gedraaid worden maar af en toe ook wel wat zwaardere dingen zoals simulatie programma's. Verder moet het mogelijk zijn om 2 beeldschermen aan te sluiten en er moet draadloos internet op zitten.

Nu heb ik al een computer van iemand gekregen met een ALiveNF4G-DVI moederbord. De dvd speler en voeding (dacht 350 watt) wil ik gewoon blijven gebruiken. Nu heb ik de volgende upgrade in gedachten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 6000+€ 58,-€ 58,-
1Club3D 9500GT 512MB GDDR2€ 43,83€ 43,83
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,90€ 32,90
ImporterenTotaal€ 134,73

Is dit een goed idee en werkt dit ook allemaal met elkaar, ik heb het alles zo goed mogelijk opgezocht en volgens mij wel. Iemand suggesties?? Of kan ik beter voor het basis systeem van de bestbuy guide gaan (link)?

Is dit een goed idee en werkt dit ook allemaal met elkaar, ik heb het alles zo goed mogelijk opgezocht en volgens mij wel. Iemand suggesties?? Of kan ik beter voor het basis systeem van de bestbuy guide gaan (link)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mmmmmark schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:06:
Verder moet het mogelijk zijn om 2 beeldschermen aan te sluiten en er moet draadloos internet op zitten.
Dan is het wel handig om er een draadloos netwerkkaart bij te doen ;)

Wat zit er verder in de kast die je hebt? Ik meende dat er onder andere nog een CPU in zat. Het is makkelijk als je alle specificaties daar van geeft zodat we eens kunnen kijken of het nodig is om daar wat aan te wijzigen. In principe zit je goed met deze upgradekit al kun je nog wel een goedkopere videokaart nemen als je toch niet gaat gamen en het puur nodig hebt om 2 schermen aan te sluiten. Overigens, wat voor schermen zijn dat? Het maakt nogal uit of ze via VGA (D-SUB) of HDMI moeten worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
GENETX schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:33:
[...]

Dan is het wel handig om er een draadloos netwerkkaart bij te doen ;)

Wat zit er verder in de kast die je hebt? Ik meende dat er onder andere nog een CPU in zat. Het is makkelijk als je alle specificaties daar van geeft zodat we eens kunnen kijken of het nodig is om daar wat aan te wijzigen. In principe zit je goed met deze upgradekit al kun je nog wel een goedkopere videokaart nemen als je toch niet gaat gamen en het puur nodig hebt om 2 schermen aan te sluiten. Overigens, wat voor schermen zijn dat? Het maakt nogal uit of ze via VGA (D-SUB) of HDMI moeten worden aangesloten.
Bedankt voor je reactie ;) . Een beeldscherm is VGA de andere is VGA/DVI. Ik reageer nu pas omdat het systeem de hele tijd bevroor, wat nu blijkt te komen door een brakke voeding, die moer er dus nog ook nog bij.

Wat er verder in het systeem zit:
AMD sepron 1.60 GHZ
2 GB RAM @ 266MHz
80 GB harde schijf wat ruim voldoende is voor mijn werk

Heeft het zin om er sneller/meer geheugen in te zetten en een snellere CPU? Of de draadloze netwerkkaart hangt af van hoe moeilijk de uni doet over het toelaten van een "eigen"computer op het netwerk (indien niet dan maak ik draadloos verbinding,dat kan wel)

Ik heb nu het volgende samengesteld indien ik ook de CPU en geheugen zou vervangen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CX400W€ 42,40€ 42,40
1Eminent EM4057 wDESK Wireless PC€ 17,35€ 17,35
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,99€ 32,99
ImporterenTotaal€ 194,57

[ Voor 42% gewijzigd door mmmmmark op 28-03-2009 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mmmmmark schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:49:
[...]

Bedankt voor je reactie ;) . Een beeldscherm is VGA de andere is VGA/DVI. Ik reageer nu pas omdat het systeem de hele tijd bevroor, wat nu blijkt te komen door een brakke voeding, die moer er dus nog ook nog bij.

Wat er verder in het systeem zit:
AMD sepron 1.60 GHZ
2 GB RAM @ 266MHz
80 GB harde schijf wat ruim voldoende is voor mijn werk

Heeft het zin om er sneller/meer geheugen in te zetten en een snellere CPU? Of de draadloze netwerkkaart hangt af van hoe moeilijk de uni doet over het toelaten van een "eigen"computer op het netwerk (indien niet dan maak ik draadloos verbinding,dat kan wel)

Ik heb nu het volgende samengesteld indien ik ook de CPU en geheugen zou vervangen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 32,99€ 32,99
ImporterenTotaal€ 194,57
Ja, sneller en meer geheugen is dan niet overbodige luxe. Het geheugen dat je hebt gekozen is goed. Ook de CPU kan een upgrade gebruiken inderdaad.

Je videokaart is niet nodig. Dit staat namelijk op de site:
- Dual VGA Output: Support DVI-D and D-Sub ports by independent display controllers
. Je kan dus 2 schermen, 1 via DVI en 1 via VGA (D-SUB) aansluiten op het moederbord.

Verder zou ik wel een betere draadloze kaart nemen, gewoon een goed merk zoal linksys. Je wilt namelijk wel een goede stabiele verbinding opzetten. Verder, hoe zie je dat op de universiteit? Heb je daar een kantoor ofzo? Geen kabel? Mede omdat je er überhaupt niets vanaf weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Ik ben daar aan het promoveren, maar de computers laten te wensen over...Eigen computers willen ze eigenlijk niet hebben, dus vandaar de draadloze netwerk kaart. Dan kan ik wel op internet de programma's die ze op het netwerk hebben daarvan heb ik de meeste zelf ook al dus internet alleen is voldoende voor mij. Maar voor de zekerheid zal ik morgen eerst IT beheer bellen of ik ook via het bedradenetwerk kan anders wordt het draadloos.

Ik dacht een extra videokaar om zo het moederbord te ontlasten. Ik had ook gezien dat het wel kon maar dacht als een losse videokaart het regelt dan zal het wel soepeler gaan maar dit is dus blijkbaar niet zo. Dat is mooi want scheelt weer 50 euro:)

[ Voor 73% gewijzigd door mmmmmark op 29-03-2009 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja met ongeveer de 50 euro van je videokaart:

pricewatch: AMD Phenom II X3 710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die gaat helaas niet werken op het moederbord O-)
mmmmmark schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:26:
Ik ben daar aan het promoveren, maar de computers laten te wensen over...Eigen computers willen ze eigenlijk niet hebben, dus vandaar de draadloze netwerk kaart. Dan kan ik wel op internet de programma's die ze op het netwerk hebben daarvan heb ik de meeste zelf ook al dus internet alleen is voldoende voor mij. Maar voor de zekerheid zal ik morgen eerst IT beheer bellen of ik ook via het bedradenetwerk kan anders wordt het draadloos.
Aah, op die manier. Weet ook niet hoe bij jullie het hele netwerk inelkaar zit. Bij ons op school (Hanzehogeschool) hebben we overal ethernetaansluitingen en pas sinds dit jaar overal draadloze dekking. Dus daar zit haast iedereen standaard aan het draad te leechen O-)
Ik dacht een extra videokaar om zo het moederbord te ontlasten. Ik had ook gezien dat het wel kon maar dacht als een losse videokaart het regelt dan zal het wel soepeler gaan maar dit is dus blijkbaar niet zo. Dat is mooi want scheelt weer 50 euro:)
Voor zwaar 3D werk wel, maar voor 2 schermpjes in Windows is het gewoon uit de neus vreten, zelfs voor een igp ;)

[ Voor 65% gewijzigd door GENETX op 29-03-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..... Meen je niet. Waarom ondersteund dat ding wel 125watt X2's en geen phenoms 8)7 . Ik vind die 6000+ zo traag en stroom slurpend voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:50:
..... Meen je niet. Waarom ondersteund dat ding wel 125watt X2's en geen phenoms 8)7 . Ik vind die 6000+ zo traag en stroom slurpend voor zijn geld.
Pff.. het wordt er zo niet makkelijker op. Het is volgens mij de snelste CPU die op het moederbord aan kan. Een nieuw moederbord is meteen weer veel duurder...Andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:50:
Dat is heel logisch. Het is een AM2-moederbord en de processors is een AM3-processor, welke natuurlijk wel oip een AM2+-moederbord kan, maar niet op een AM2-moederbord.
Wat ik gekker vind is dat een phenom (de oude dus) er ook niet op kan. Die konden toch wel op een AM2-moederbord?
(ik zeg eerlijk: ik heb de duurdere AMD-processors een beetje genegeerd, tot de komst van de phenom II...)
Nee dus: (althans: in het algemeen)
nieuws: Meeste AM2-moederborden nog niet compatibel met Phenom

Mark: erg handig dat je op 2 forums info opvraagt. Alleen jammer dat je dan adviezen van dezelfde mensen gaat krijgen. Ik zit namelijk ook op helpmij... 8)
Ik had je daar geadviseerd om een 710 te kopen en een nieuw moederbord, dus zonder losse videokaart. Dus als gevolg daarvan wat euro's extra uitgeven.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:08:
[...]

Dat is heel logisch. Het is een AM2-moederbord en de processors is een AM3-processor, welke natuurlijk wel oip een AM2+-moederbord kan, maar niet op een AM2-moederbord.
Onzin. Ligt aan de Bios. Niet aan het socket. Edit: bijvoorbeeld deze: http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=2554#anchor_os
Wat ik gekker vind is dat een phenom (de oude dus) er ook niet op kan. Die konden toch wel op een AM2-moederbord?
Jah, maar is allemaal bios werk.
(ik zeg eerlijk: ik heb de duurdere AMD-processors een beetje genegeerd, tot de komst van de phenom II...)
Nee dus: (althans: in het algemeen)
nieuws: Meeste AM2-moederborden nog niet compatibel met Phenom
Idd, dat is het probleem. Niet het socket.
Mark: erg handig dat je op 2 forums info opvraagt. Alleen jammer dat je dan adviezen van dezelfde mensen gaat krijgen. Ik zit namelijk ook op helpmij... 8)
Ik had je daar geadviseerd om een 710 te kopen en een nieuw moederbord, dus zonder losse videokaart. Dus als gevolg daarvan wat euro's extra uitgeven.
Idd 710 op een 780G mobo is imho ook de beste keuze.

Edit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 710€ 110,95€ 110,95
1Asrock ALiveNF6G-GLAN€ 38,20€ 38,20
1OCZ Value OCZ2V8004GK€ 29,48€ 29,48
ImporterenTotaal€ 178,63

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:09:
[...]

Onzin. Ligt aan de Bios. Edit: bijvoorbeeld deze: http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=2554#anchor_os

Omdat het onzin is en niet aan de socket, maar aan de bios ligt.

Idd, dat is het probleem. Niet het socket.
Sorry, Reinman: maar ik heb erbij gezegd dat ik me jaren niet in AMD heb verdiept. (ja op de budget-oplossingen...). Dus sorry dat ik het verkeerd had.
Ik dacht echt dat AM3-processors niet op AM2-moederborden konden.
Hoe dan ook had ik voor ik hem adviseerde al opgezocht dat die processor niet op zijn moederbord zou passen. Dus niet te snel met aanvallende 'onzins' smijten....

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M3A78-VM€ 60,89€ 60,89
ImporterenTotaal€ 218,67

Zou je voeding het niet gewoon redden, Mark?

edit:
Oplossing van Reinman kan ook. Is wel een budget-oplossing, maar dat zocht je ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M3N78 SE€ 51,16€ 51,16
ImporterenTotaal€ 208,94

Beter Mobotje. GF8200 doet niet veel onder voor de 780G. Kwestie nu is kijken bij welke shop je gaat kopen wat de goedkoopste combo is.
Dus niet te snel met aanvallende 'onzins' smijten....
Als je advies geeft, moet je wel zeker zijn van je zaak. Zeker als je er bij zet dat het 'heel logisch' is.

Edit: Nu de goedkope met een voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock ALiveNF6G-GLAN€ 38,20€ 38,20
1be quiet! Pure Power 350W€ 36,45€ 36,45
ImporterenTotaal€ 215,08

Edit 2: Nu met nog iets beter mobo. Beetje een tussen in.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI K9A2VM-F V2€ 45,95€ 45,95
ImporterenTotaal€ 222,83

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:20:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M3N78 SE€ 51,16€ 51,16
ImporterenTotaal€ 208,94

Beter Mobotje. GF8200 doet niet veel onder voor de 780G. Kwestie nu is kijken bij welke shop je gaat kopen wat de goedkoopste combo is.
Of deze:
pricewatch: Asrock K10N78hSLI-GLAN
(eng goedkoop zeg ik eerlijk: ik zou voor de asus gaan)
Als je advies geeft, moet je wel zeker zijn van je zaak. Zeker als je er bij zet dat het 'heel logisch' is.
Maar dat wist jij ook niet, toen jij hem in 1e instantie een processor aanraadde, welke niet op zijn moederbord kan. Toen had je ook zeker van je zaak moeten zijn.
Ik dacht inderdaad dat het een heel logische verklaring was. En het was een opmerking naar jou toe, niet naar iemand die hulp zocht. Een beetje positiever mag het wel...

Mark:
Moet het trouwens een mATX-bord zijn, of past ATX ook in je kast?

Edit: reinman had t moederbord al gepakt in zijn edit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Wat is nu ineens de gedachte achter een nieuw moederbord dan? Waarom voldoet de oude niet? Het is toch ineens weer 50 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die is idd spot goedkoop. Er is opzich niets mis met Asrock. Lijkt me ook gewoon een goeie keuze. Die had ik nog niet mee genomen. Dan word het zo.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock K10N78hSLI-GLAN€ 30,19€ 30,19
ImporterenTotaal€ 207,07
Maar dat wist jij ook niet, toen jij hem in 1e instantie een processor aanraadde, welke niet op zijn moederbord kan.
Klopt, ik was in de veronderstelling dat er ook gewoon phenoms op kunnen zoals met bijna alle borden.
Toen had je ook zeker van je zaak moeten zijn.
Klopt, maar ik had me er nog nauwelijks in verdiept. Die 6000+ irriteerde me gewoon.
Ik dacht inderdaad dat het een heel logische verklaring was. En het was een opmerking naar jou toe, niet naar iemand die hulp zocht. Een beetje positiever mag het wel...
Je dacht het, je zette het er alleen niet neer dat je dacht dat het zo zou kunnen zijn. Het was logisch en dus was het waar. Dan krijg je gewoon een onzin te horen als het niet waar is. Ik zit hier niet om positief te zijn, dan was ik wel naar positief.net gegaan.
mmmmmark schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:35:
Wat is nu ineens de gedachte achter een nieuw moederbord dan? Waarom voldoet de oude niet? Het is toch ineens weer 50 euro meer.
Omdat je daar een trage, stroom verslindende 6000+ op gaat zetten en er geen Phenom 2 op kan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
mmmmmark schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:35:
Zoals ik op helpmij al zei:
Kan je niet beter iets verder doorsparen en dan een iets betere upgrade doen?
Ik denk/weet dat je daar iets langer plezier van gaat hebben, dan van de spullen die je nu gaat kopen.
Daarom kan je dus beter een nieuw moederbord kopen, zodat je ook nieuwere processors kan plaatsen.
Hierdoor krijg je een zuinigere processor, dan degene die je eerst wilde kopen. Ook zal deze veel beter presteren.
Je moet het zelf weten. Het is jouw geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Quacka schreef op zondag 29 maart 2009 @ 22:41:
[...]

Zoals ik op helpmij al zei:

[...]

Daarom kan je dus beter een nieuw moederbord kopen, zodat je ook nieuwere processors kan plaatsen.
Hierdoor krijg je een zuinigere processor, dan degene die je eerst wilde kopen. Ook zal deze veel beter presteren.
Je moet het zelf weten. Het is jouw geld.
Het enige wat me eigenlijk interesseert zijn de prestaties, de zuinigheid doet er niet veel toe. De vaste computers waar nu mee gewerkt zijn nog veeeel langzamer dan de 6000+. Bedankt voor alle suggesties en het meedenken in ieder geval en ik zal er een nachtje over slapen en dan beslissen wat het wordt.
Hoelang is een moederbord ongeveer houdbaar? Want als ik nu een nieuwe koop heb ik natuurlijk straks weer hetzelfde probleem als ik die dan weer ga upgraden...

[ Voor 9% gewijzigd door mmmmmark op 29-03-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
ja, zeker in het geval van die ultra-goedkope moederborden.
Anderzijds zal je van 35 euro ook niet echt armer worden.

Misschien helpt dit je een beetje.
710 720 scheelt niet zoveel. En X2 7750 en 6000 zijn echt met elkaar te vergelijken.
http://www.extremeoverclo...m_II_X4_810_X3_720_4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Quacka schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:20:
ja, zeker in het geval van die ultra-goedkope moederborden.
Anderzijds zal je van 35 euro ook niet echt armer worden.

Misschien helpt dit je een beetje.
710 720 scheelt niet zoveel. En X2 7750 en 6000 zijn echt met elkaar te vergelijken.
http://www.extremeoverclo...m_II_X4_810_X3_720_4.html
Bedankt voor alle hulp, ik heb toch maar besloten om voor een nieuw moederbord te gaan en alles zoals hier aangeraden:) Alles komt echter wel in een nieuwe kast.De volgende samenstelling denk ik. Ik heb wel een extra videokaart gedaan omdat ik anders geen 2 beeldschermen kon aansluiten
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 57,98€ 57,98
1Asrock K10N78hSLI-GLAN€ 30,19€ 30,19
1Asus EN8400GS SILENT/HTP/512M€ 32,14€ 32,14
1Club3D GeForce 8400GS Passive€ 28,56€ 28,56
1Cooler Master Elite 333 Zwart€ 27,18€ 27,18
ImporterenTotaal€ 264,67

De oude gaat naar mijn ouders heeft mijn moeder ook weer een betere computer. Nogmaals bedankt wordt echt gewaardeerd _/-\o_

[ Voor 66% gewijzigd door mmmmmark op 30-03-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt er 2 videokaarten in staan. Toch niet het geld vrij gemaakt voor de snellere X3 710?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:20:
Je hebt er 2 videokaarten in staan. Toch niet het geld vrij gemaakt voor de snellere X3 710?
Klopt foutje bedankt dat krijg je met alle vergelijken. Ik twijfel er eigenlijk nog aan. er zal XP op geïnstalleerd worden en de applicaties zullen ook niet zo zwaar zijn, voornamelijk excel de wat uitgebreidere dingen dan bijv met VBA. Is het dan die 50-60 euro wel waard? Als ik nu de kosten van 1 videokaart weg haal is het nog maar 30 euro extra:p Het gaat me eigenlijk niet om dat het te duur is maar ik vindt het zonde om het te kopen als ik het toch niet ga gebruiken, de pc is enkel voor mijn werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meende dat je zei dat je programma's nog al zwaar zijn? Je had het over simulaties. Als het alleen office werk is dan moet je kijken naar een X2 4850e. Die is dan al overkill.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:47:
Ik meende dat je zei dat je programma's nog al zwaar zijn? Je had het over simulaties. Als het alleen office werk is dan moet je kijken naar een X2 4850e. Die is dan al overkill.
Op dit moment nog niet, het zullen ook niet zulke zware simulaties zijn. En indien wel nodig dan kan ik hem altijd nachtje laten doordraaien. Ik ben er nu wle uit, en mocht ik later toch nog zwaarder werk gaan doen dan upgrade ik de processor wel, tegen die tijd zullen de prijzen ook wel gehalveerd zijn.

Toch mooi om te zien dat het moederbord, nadat ik al had besteld :) , ineens 20 euro duurder is geworden. Een goede tip dus, wel vreemd dat die ineens zoveel duurder is geworden...

[ Voor 13% gewijzigd door mmmmmark op 02-04-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 15:18
Klein schopje. :$

Ik ben aan het denken over een soort van budget-game PC. Ik game niet zó heel veel, maar ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar Crysis en Far Cry 2 enzo. Niet met extreem hoge settings natuurlijk.
Om zelf in elkaar te zetten, met Windows XP Pro erop.

Na veel overwegen ben ik tot dit gekomen:

Deze onderdelen bij Salland:
- GigaByte GA-G31M-ES2L €49,-
- Intel Pentium Dual-Core E5200 2.50 GHz, 800 MHz, 2 MB, Boxed €66,-
- OCZ Memory Titanium XTC DC 4 GB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 €34,95
- HIS HD 4850 IceQ 4 TurboX 512 MB, PCI Express X16 €137,95
- WD Caviar Blue 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 €56,95
- Cooler Master Centurion 5 Zwart €49,-

En deze bij Alternate:
- OCZ ModXStream Pro 500W €59,-
- LG GH-22NS30 DVD-reWriters Serial-ATA €19,-
- Arctic-Cooling Freezer 7 Pro €19,-
- Arctic Silver 5 €5,-

- De E5200 wil ik gaan overclocken naar 3-3,5 GHz, ligt eraan hoe hoog hij gaat onder een acceptabel voltage.
- Over het moederbord i.c.m. een E5200 overclocken heb ik vrij positieve dingen gelezen. Het is geen P45, maar daar heb ik het geld niet voor over.
- Dit 800MHz geheugen is nu lekker goedkoop. 1000MHz is even goedkoop, máár het moederbord kan 1066(of hoger dan 800) alleen O.C. aan, dus ik neem aan dat ik 800MHz moet nemen.
http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-G31M-ES2L
Een XFX XG31i (ook G31) kan ook, maar daar is níks over te vinden op het web. Wel geinig features (eSATA, Clear CMOS Button). Misschien toch niet zo'n verstandige keus..?
http://www.salland.eu/pro...x-xg31i-mi-g31i-ch79.html
- De goedkoopste 4870 zóu een optie kunnen zijn, maar die verbruiken ook nog eens een stuk meer. Deze HIS is nu juist lekker zuinig, snel en niet te duur.
- Centurion 5, omdat die aardig is afgewerkt en aardige koeling heeft. Ik wilde eerst de goedkoopste Lian-Li nemen, maar dat past niet echt bij een budget-PC.
- Voeding van 500W genoeg? Sommigen zeggen dat het meer dan genoeg is, anderen zeggen dat dit al niet genoeg is voor een 8800GT-achtige videokaart. En is het genoeg als ik de CPU overclock? Ik heb juist deze voeding gekozen omdat hij goedkoop én leverbaar is. Een Realpower M520 is bij Alternate duur en bij Salland lange levertijd.
- Koeler en pasta lijken me wel prima.

Geluidskaart (SoundBlaster Audigy LS) neem ik waarschijnlijk over van deze PC.
Beeldscherm (LG 20" breedbeeld LCD), speakers en toetsenbord/muis houd ik ook.

Zie ik nog dingen over het hoofd? Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk erg welkom. :)

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
1. 500W is in ieder geval genoeg, heb ik ook icm 5600+ en HD 3870. Destijds beoordeelden experts het als genoeg voor een Q6600 en 2x 8800GT ;)

2. Neem juist het 1066MHz geheugen, je gaat overclocken ;) . Dan overclock je je FSB en ook je geheugen. Dus sneller geheugen geeft meer ruimte om over te clocken.

3. Is 500 euro je budget, of kun je er wat overheen? Ik zit zelf namelijk te denken aan een Phenom II X3 720BE icm de nieuwe HD 4770. De extra core komt wel van pas bij games als GTA IV en er zullen meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
Kan dit moederbord dus gewoon 1000MHz en 1066MHz aan? Ik begrijp niet zo goed wat ze bedoelen met 1066 (O.C.). Draait het geheugen dan met standaard Memory Multiplier gewoon op lagere snelheid? Dan gaat de voorkeur natuurlijk uit naar OCZ DDR2 PC2-8000 4GB Platinum Edition, ook €34,95.
En als ik met 800MHz zou OC'en naar 3GHz (12,5x240), en Memory Multiplier op 3.33 zou zetten, dan draait het geheugen op 3.33x240= ~800MHz? Toch? Ik ben nog een beginner wat OC'en betreft..
Ik weet niet precies welke settings dit moederbord heeft bij Memory Multiplier, maar volgens mij is 3.33 (of meer) mogelijk.

500 euro is niet per se mijn budget, maar ik zou liever niet veel meer uitgeven. Met een X3 720BE heb je ook weer een duurder moederbord nodig (dan het liefst een 790X), en het verbruikt allemaal wat meer. Mijn voorkeur gaat op dit moment echt uit naar een E5200. Een beter moederbord (P45), zoals een Asus P5Q SE zou ik nog overwegen, als een G31 niet goed genoeg is. Maar, ik ambieer echt geen overclock hoger dan 3,5GHz.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Met een Overclock ben je ook al niet zuinig bezig. Verder kan die CPU ook priam met een 770-chipset of 780G chipset, je hebt nu ook geen high-end bord.

Normaal draait je geheugen volgens mij op 800MHz, dat is een JEDEC standaard. Bij overclocken gooi je die dus omhoog. Ik weet niet hoe dit exact gaat bij Intel overigens, je zou je in moetne lezen of iemand anders vertelt het je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
Ik ben het ermee eens dat het een heel verleidelijk alternatief is, vooral met een wat goedkoper moederbord. Ik haalde de 790X overigens aan voor het eventueel unlocken van de 4e core, maar dat zou alleen een extra zijn (áls het toevallig werkt).

Het punt is dat ik een beetje naar de juiste verhouding zoek. De HD 4770 is nog niet uit (naar mijn weten) en ik ben bang dat een 4850 dan wellicht te min is en ik dan beter voor een 4870 kan gaan. Wat vervolgens alles weer een stukje duurder maakt.

Maar weet je ook of de GigaByte GA-G31M-ES2L overweg kan met PC8000 geheugen?

Bedankt voor je input tot nu toe in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat kun ej toch zelf ook makkelijk uitzoeken :?

Tik het mobo in op google, pak de gigabyte productpagina en... oh well

http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2889
Dual Channel DDR2 1066(O.C.) for remarkable system performance
Dus ja, hij kan t/m 1066MHz aan, alleen betekend dat dat je moet overclocken om dat te halen omdat Intel het zelf met die chipset niet ondersteund. Maar aangezien jij al wilt overclocken lijkt me dat het probleem niet.

Je geheugen geeft ruimte van een FSB van 200MHz naar 1 van 250MHz (1000MHz geheugen QDR). Je multi (12,5) geeft 12,5 * 250 = 3,13GHz als snelheid die je CPU moet kunnen halen.

Maar kijk eens naar de games die je wilt spelen. Het dual core tijdperk is voorbij en het Intel moederbord dat je koopt zit op een dood spoor. Een AMD AM2+ moederbord kun je nog makkelijk upgraden naar een 4-core of wellicht zelfs 6-core in de toekomst. Een Phenom II X3 heeft geen multiplier lock en krijg je wel op 3,6 of 3,8GHz, ongeacht je geheugen. En je hebt ook nog een extra core waar onder andere GTA IV zoveel voordeel mee haalt.

Zo'n 720BE kost wel weer 2x zoveel, maar met een dikke overclock is die ook 2x zo snel als die E5200 die je dan ook al overclocked hebt.

Ik zou het geld investeren. Een CPU gaat veel langer mee en als je nu een goede koopt hoef je later geen CPU meer te kopen en hoef je enkel je videokaart en geheugen eens up te graden. De E5200 loopt zelfs met een overclock naar grofweg 3GHz al achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 06:22
Hallo allemaal,

Ik heb het onderstaande systeem geconfigureerd (via een artikel uit de CT) en reeds ook besteld:

ASRock A780FullHD - Moederbord - micro ATX - AMD 780G - Socket AM2+ UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Ethernet, Gigabit
Antec EarthWatts EA380 EC - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 100-240 Volt v
Processor - 1 x AMD Athlon X2 4850e / 2.5 GHz Energy Efficient - Socket AM2 - L2 1 MB ( 2 x 512 KB ) - Box
Kingston ValueRAM - Geheugen - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 1.8 V - niet-gebufferd - ni
Seagate Barracuda 7200.11 - Vaste schijf - 160 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 8 MB
OEM - Seriële ATA / SAS kabel - 7-pens seriële ATA - 7-pens seriële ATA - 45 cm
Samsung SH-S222A - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 22x/22x/12x - IDE - intern - 5.25" - zwart
Asus TA-881 - Midtowermodel - ATX - geen voeding ( ATX ) - zwart, zilver - USB/Audio
Logitech Cordless Desktop EX 110 - Toetsenbord - draadloos - RF - muis - USB / PS/2 draadloze ontvanger - Engels -VS

Nu heb ik bericht gekregen dat de levering van de voeding zeer moeizaam gaat en is me gevraagd of ik een alternatief artikel wil. Echter ik wil wat in mijn bestelling wijzigen, nadat ik dit topic gelezen heb.....stom dat ik dit niet eerder las 8)7 maar goed.

Daarom graag jullie advies; wat ik wil gaan wijzigen is het volgende:
* AMD Black Edition AMD Athlon X2 7750 / 2.7 GHz processor
* Antec EarthWatts EA430 EC 430 Watt (neem deze dus ipv de 380 W, vanwege dat ie niet leverbaar is)

Ik wil er toch ook maar een Graka bijbestellen, en wat algemene vragen:
* Welke Graka adviseren jullie?
* Wat vinden jullie van de Asus kast? voor normaal gebruik toch prima?
* Ik twijfel over de HD, 160 Gb is eigenlijk wel voldoende voor me, maar twijfel want voor beetje euro's meer heb ik ook veel mee Gb's :/
* Jullie mogen ook andere tips geven.

Mijn toepassing voor deze bak zijn: Basis dingen dus ;) wat games (niet super hi-detail), inet, etc.
Het is mijn eerste keer dat ik een eigen pc samenstel en ook ga samenbouwen, dus alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik weet je budget niet.

Voor de voeding kan je ook kijken naar deze:
pricewatch: Corsair CX400W
Goedkoper en in mijn ogen beter dan de Antec die jij op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 06:22
Quacka schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:24:
Ik weet je budget niet.

Voor de voeding kan je ook kijken naar deze:
pricewatch: Corsair CX400W
Goedkoper en in mijn ogen beter dan de Antec die jij op het oog hebt.
tussen de 400 en 450 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
http://azerty.nl/winkelma...5D=1&product%5B80745%5D=1

HD4830 is een kaart waar je best nog aardig op kan gamen.
De processor had je zelf al gevonden.
Genetx had de foxconn ontdekt (prima bord)
voeding had ik al genoemd
Kast vind ik wat beter, terwijl deze maar een paar euro duurder is.

Om iets anders te laten zien:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B200799%5D=1
Iets te duur en in mijn ogen verkeerde bezuiniging (bijv de harde schijf: voor een paar euro meer heb je een 500GB-schijf..). Je hebt dan wel een veel betere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonathan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 16:37
hallo luitjes -.- wtf
ik mag binnenkort een nieuw pc systeem kopen(wel met scherm keyboard muis ETC) limiet €620-630,-.
nou zit ik te kijken en is er te veel keus.
specs die ik zoek:
intel quad core.
2 tot 4gb RAM.
een videokaart(upgradable niet persé) waar ik battlefield 2 kan spelen.
17 tot 19 inch scherm.
ik zat te denken aan een acer x1700.
asus eee box b204 (weet ik geen quad core)
dell inspiron 530
of een zelfgebouwde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelfbouw heeft sowieso de beste prijs/prestatie verhouding.

Zoiets?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 920€ 166,85€ 166,85
1Cooler Master Elite 341€ 25,23€ 25,23
1Corsair CX400W€ 43,75€ 43,75
1Foxconn A7GM-S€ 56,60€ 56,60
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 37,51€ 37,51
1Labtec Pulse 285 (2.1, 2x 1W, 4W)€ 11,95€ 11,95
1LG W2042P-BF€ 84,22€ 84,22
1Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E€ 118,90€ 118,90
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB€ 49,42€ 49,42
ImporterenTotaal€ 622,84

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
dat ga je niet helemaal halen bij 1 webshop incl bouwkn:
Dit komt er relatief dichtbij:
http://azerty.nl/winkelma...5D=1&product%5B33066%5D=1

Alleen heb je dan nog geen besturingssysteem.

[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 13-04-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Ook ik ben er bijna uit. Zit alleen nog te twijfelen wat voor moederbord ik moet nemen. Ik heb geen behoefte aan een losse videokaart, speel amper spellen op de PC en als ik wat speel zijn het simpele spellen zoals bijvoobeeld Braid.

Met dat in ogenschouw genomen twijfel ik tussen een pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H een pricewatch: Foxconn A7GM-S

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen beide plankjes behalve de prijs? Maakt het qua grafisch geweld nog iets uit welk bord ik neem? Kan een 780G bordje overigens een spel als Fallout3 aan zonder extra grafische kaart?

Ik neem overigens aan dat beide een AM3 processor kunnen laten werken, aangezien volgens de pricewatch specs de Foxconn een AM2 bord is ipv een AM2+. De Foxconn site zelf geeft overigens wel aan dat het een AM2+ chipset betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Schweino schreef op woensdag 15 april 2009 @ 20:12:
Met dat in ogenschouw genomen twijfel ik tussen een pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H een pricewatch: Foxconn A7GM-S

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen beide plankjes behalve de prijs? Maakt het qua grafisch geweld nog iets uit welk bord ik neem? Kan een 780G bordje overigens een spel als Fallout3 aan zonder extra grafische kaart?
Ik vrees dat dit moeilijk wordt (zo niet onmogelijk is). De moederborden zijn gelijk.
Ik neem overigens aan dat beide een AM3 processor kunnen laten werken, aangezien volgens de pricewatch specs de Foxconn een AM2 bord is ipv een AM2+. De Foxconn site zelf geeft overigens wel aan dat het een AM2+ chipset betreft.
Maakt in principe niet uit. Maar de specs in de pricewatch zullen fout zijn. Ik zal de aanpassing doorgeven.

De verschillen die ik zie zijn:
de gigabyte heeft een eSata-poort. De foxconn een extra sata-poort
Andere geluidschip (geen idee wat het verschil is)

En wat verder kan is dat er verschillen in de extra's zijn. Bijv minder sata-kabel meegeleverd. (geen idee: kan het niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
  • Laatst online: 26-09-2021
Ik ben op zoek naar een systeem wat gebruikt gaat worden voor pokeren en wat films kijken. Het lijkt mij dat het Basissysteem wel gewoon voldoet, maar ik vraag me af of er een aparte videokaart nodig is? Zo nee, moet ik dan kijken naar mobo's met een 780G chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een pc die geschikt is voor het draaien van Photoshop en Lightroom, en liefst een beetje snel. Budget ligt zeg rond de 600 euro. Ik heb geen idee of het basissysteem voldoet, of moet ik echt richting multi mediasysteem? Het liefst geen zelfbouw maar bijvoorbeeld Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Rienk333 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:12:
Ik ben op zoek naar een systeem wat gebruikt gaat worden voor pokeren en wat films kijken. Het lijkt mij dat het Basissysteem wel gewoon voldoet, maar ik vraag me af of er een aparte videokaart nodig is? Zo nee, moet ik dan kijken naar mobo's met een 780G chipset?
Als je voor een AMD systeem gaat, ja. Je hebt geen aparte videokaart nodig voor pokeren en films kijken.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 15:49:
Ik ben op zoek naar een pc die geschikt is voor het draaien van Photoshop en Lightroom, en liefst een beetje snel. Budget ligt zeg rond de 600 euro. Ik heb geen idee of het basissysteem voldoet, of moet ik echt richting multi mediasysteem? Het liefst geen zelfbouw maar bijvoorbeeld Azerty.
Niet perse. Jij hebt vooral een snelle CPU nodig en voldoende geheugen. 4GB is doorgaans afdoende. Echte professionals die met zeer grote posters/plaatjes werken en/of met veel plaatjes tegelijk willen wellicht nog meer geheugen.

Met je laatste opmerking bedoel je dat je het door Azerty in elkaar laat schroeven of wil je daar een kant en klare oplossing kopen ?

[ Voor 51% gewijzigd door Madrox op 25-04-2009 17:22 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1 2 Laatste