[UG Aanschaf] Midrangesysteem april 2009

Pagina: 1
Acties:
  • 2.125 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

[UG Aanschaf] Midrangesysteem april 2009

De UG's zijn, na een tijdje discussieren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een UG-kit als uitgangspunt genomen maar wil je toch een paar radicale veranderingen doorvoeren en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen UG-kit en vermeld wat je zoal veranderd hebt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :). Voor een wat uitgebreidere uitleg lees je dit topic door.
Configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 710€ 109,80€ 109,80
1Asus EAH4670/DI/512M€ 66,14€ 66,14
1Foxconn A7GM-S€ 56,60€ 56,60
1OCZ Value OCZ2V8004GK€ 30,90€ 30,90
ImporterenTotaal€ 263,44

http://tweakers.net/revie...-april-2009-pagina-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik vraag me af bij het lezen van de UG Midrange of het alternatief met snellere processor opweegt tegen de kosten.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Weinig, het is meer voor wanneer je echt wat meer van je CPU vraagt, de 720BE is ook nog lekker over te clocken. Voor de meeste mensen zal het niet nodig zijn inderdaad, amar het is een van de alternatieven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens wat ik lees in de specificaties is de processor voor AM3 terwijl het een AM2+ moederbord is. zijn deze dan wel compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:06

Thapous

Nee toch niet.

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:15:
volgens wat ik lees in de specificaties is de processor voor AM3 terwijl het een AM2+ moederbord is. zijn deze dan wel compatibel?
Deze zijn compatibel inderdaad. Lees ook nieuws: Asus maakt moederborden compatibel met AMD AM3-cpu's voor meer info.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:15:
AM3 processoren kunnen in AM2+ sockets, AM2/AM2+ processoren niet in AM3 sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-09 13:58

Fl0yd

Dovahkiin

Beste tweakers,

Ik wilde laatst wat extra memory voor mijn systeem aanschaffen, en bedacht me dat ik eigenlijk meteen wat meer kon gaan upgraden. Uiteindelijk kwam ik uit op 4 onderdelen die ik wil gaan vervangen, namelijk mijn werkgeheugen, CPU cooler, mijn behuizing en een extra hdd.

Mijn huidige specs:

ProcessorAMD Athlon 64 X2 dual 2.1 ghz
Moederbord Foxconn K8M890M2MB-RS2H (socket AM2)
GeheugenDDR2 800 mhz 1gb (Team group inc.)
VoedingHuntkey LW-6450HG 450W (ATX 2.2)
Videokaart Nvidia GeForce 7800 GTx
HDD2 x 60 GB

(verdere specificaties betreft de HDD's weet ik op het moment even niet, maar dat is niet relevant)

De reden dat ik mijn case en CPU koeler wil vervangen is dat ik graag mijn systeem wat stiller wil hebben. Ook ziet mijn case er nogal ouderwets uit (Ik heb nog zo'n crème kleurige).

Ik heb de volgende hardware uitgezocht voor mijn upgrade:Totaalprijs: € 235,-

Nu de reden dat ik dit in dit topic plaats; ik heb wat twijfels over deze upgrade. Is dit systeem het waard om deze upgrade uit te voeren?

Verder heb ik wat twijfels over de hardware die ik heb uitgekozen. Ik wil een redelijk stil systeem en heb daarom wat onderzoek gedaan welke CPU coolers het stilst zijn, maar de case die ik heb uitgekozen schijnt ook al wat geluid tegen te houden. Mijn vraag is eigenlijk: Zijn er goedkopere CPU koelers die toch redelijk stil zijn?
Dan kom ik meteen bij mijn volgende twijfel; de case. Ik heb veel lovende reviews over deze case gelezen, alleen schijnt de lak nogal snel te beschadigen, heeft iemand ervaringen met deze case? Of kan iemand me een betere (stille) case aanraden?
Dan nu mijn laatste vraag: De HDD die ik heb uitgekozen schijnt nogal stil te zijn, maar ik had eigenlijk liever een schijf van 1 TB ipv 750 GB. Iemand die misschien een betere stille goede schijf (7200rpm) van 1 TB weet?

En ten slotte, is Alternate.nl een goede site om deze hardware te bestellen? Ik weet van het bestaan van pricewatch, maar ik zou graag alle hardware op één site willen bestellen i.v.m. bezorgkosten.

Ik weet dat het nogal veel vragen zijn, maar ik ben nogal een twijfelaar, en misschien kunnen jullie me helpen wat knopen door te hakken.

Eventuele opmerkingen/verbeteringen/kritiek over deze upgrade zijn zeer welkom, bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Qua cpu-koeler is het gewoon een ontzettend goed ding, wat icm met mijn volgende tip een heel stil systeem op gaat leveren.

Alternate is prima, heb ik goede ervaringen mee, net als je kan zien in de shopreviews.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 42,49€ 42,49
1Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB€ 64,-€ 64,-
1Scythe Ninja 2€ 31,-€ 31,-
1Sigma Aegis Zwart€ 85,-€ 85,-
ImporterenTotaal€ 222,49

De kast is een Zegamax, deze heeft geluidsdempende matten standaard erin zetten, net als 3 12cm fans die voor voldoende airflow zorgen, waardoor je processorkoeler amper toeren hoeft te maken, waardoor je het geheel amper hoort.
Enige fan die je een beetje hoort is degene aan de zijkant van de kast, zet deze op 5 volt (molex ff aanpassen) en je hoort hem helemaal niet meer. Deze kan je ook uit laten overigens.

Geheugen heb ik je voor hetzelfde geld een Kingston setje gedaan, waarbij je twee keer zo veel geheugen hebt, voor hetzelfde geld.

Wil je echter écht een stille pc, dan zou ik vooral een andere voeding nemen, aangezien er best een grote kans is dat je huidige voeding behoorlijk wat herrie maakt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Oeps! Als geheugen had ik eigenlijk een ander setje van OCZ in gedachten, namelijk 1 van 4 gb idd. Dit heb ik even aangepast in mijn post.

Hartelijk dank voor je bijdrage verder, de kast die je hebt aanbevolen heb ik totaal over het hoofd gezien, erg fijn dat er al standaard geluidsdempende matten inzitten. Ik ga het nog even bekijken verder allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Fl0yd schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:03:
Oeps! Als geheugen had ik eigenlijk een ander setje van OCZ in gedachten, namelijk 1 van 4 gb idd. Dit heb ik even aangepast in mijn post.

Hartelijk dank voor je bijdrage verder, de kast die je hebt aanbevolen heb ik totaal over het hoofd gezien, erg fijn dat er al standaard geluidsdempende matten inzitten. Ik ga het nog even bekijken verder allemaal.
Waarom wil je persé het OCZ geheugen?

Het heeft echt geen toegevoegde waarde namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Hooglander1 schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:10:
[...]

Waarom wil je persé het OCZ geheugen?

Het heeft echt geen toegevoegde waarde namelijk...
Nou, ik wil niet persé OCZ geheugen, maar wilde even laten weten dat ik dat 4gb setje van OCZ in gedachten had ipv dat 2 GB setje. Maar ik denk dat ik voor die kingston set ga uit jouw post, scheelt weer wat geld. :)

Denk je verder dat dit systeem deze upgrade waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Fl0yd schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:17:
[...]

Nou, ik wil niet persé OCZ geheugen, maar wilde even laten weten dat ik dat 4gb setje van OCZ in gedachten had ipv dat 2 GB setje. Maar ik denk dat ik voor die kingston set ga uit jouw post, scheelt weer wat geld. :)

Denk je verder dat dit systeem deze upgrade waard is?
Het zal je systeem sowieso stiller maken, maar als je hem echt stil wilt hebben raad ik je echt een andere voeding aan, die krengen die bij de standaard creme-kleurige kasten zitten maken echt een pokke herrie. Voordeel is ook dat als je over 1 of 2 jaar nog een keer wilt updaten dat je je voeding mee kan nemen. Enige wat je dan waarschijnlijk niet mee kan nemen is het geheugen, aangezien je dan DDR3 moet hebben, maar de rest moet geen probleem zijn.

pricewatch: Cooler Master Extreme Power Plus 460W

Deze bijvoorbeeld. Kost €49,- bij Alternate.

[ Voor 10% gewijzigd door Hooglander1 op 27-04-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Hooglander1 schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:27:
[...]

Het zal je systeem sowieso stiller maken, maar als je hem echt stil wilt hebben raad ik je echt een andere voeding aan, die krengen die bij de standaard creme-kleurige kasten zitten maken echt een pokke herrie. Voordeel is ook dat als je over 1 of 2 jaar nog een keer wilt updaten dat je je voeding mee kan nemen. Enige wat je dan waarschijnlijk niet mee kan nemen is het geheugen, aangezien je dan DDR3 moet hebben, maar de rest moet geen probleem zijn.

pricewatch: Cooler Master Extreme Power Plus 460W

Deze bijvoorbeeld. Kost €49,- bij Alternate.
De voeding die in mijn kast zit is een jaar of 2 nog vervangen, en produceert niet al te veel geluid, dus waarschijnlijk ga ik die nog niet meteen vervangen. ;) Hartelijk dank voor je advies verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijntjuh1983
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-04-2023
Hallo Tweakers. Dit zal mijn eerste post hier op het forum worden, maar ik lees al wel heel wat jaartjes mee met de frontpage en ook de pricewatch staat in mijn vaak gebruikte favorieten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt een "forum-post-beest" ben dus vandaar dat ik eigenlijk nog nooit geregistreerd had. Tot op heden heb ik bovendien altijd met de BBG en de pricewatch redelijk m'n weg kunnen vinden in het kopen van computermeuk. Daarom bij deze dus ook daarvoor heel veel waardering van mijn kant naar jullie toe. O+

Alleen nu ben ik bezig om mijn oude peeceetje te upgraden, maar loop ik eigenlijk toch wel tegen wat vraagjes aan.
Eigenlijk probeer ik een beetje tussen een basis en multimedia systeem in te zitten, maar ik post dit maar in het basissysteem topic voor de zekerheid. Hopelijk zit ik dan goed.

Huidig systeem
Een oud beestje. AMD-proc, oud mobo, 80 GB schijfje, Cd-speler, floppydrive, lan-kaartje, usb 2.0 PCI-kaartje en een oude videokaart (3d Prophet 4000XT 64MB tv-out). Dit alles in een gewone ATX-kast met een 350 W voeding met als scherm een oud bakbeest van Samsung (SyncMaster 750s, destijds mijn grote trots >:) )
Toetsenbord, muis, boxen heb ik, dus dat mag hier verder achterwege blijven.

Gewenst
Ik wil een "leuk" systeempje in de oude kast stoppen waarmee ik kan internetten, nieuwsgroepen op flinke snelheid downloaden en verwerken (download is hier +/- 5 MB/sec, gebruik Newsleecher, Quikpar en Winrar), filmpjes kijken (liefst Full HD) en het gewone officewerk (Word, excel, powerpoint, SAS) uitvoeren.
Stroomverbruik deert me niet zoveel. Geluid in principe ook niet tenzij het echt de spuitgaten uit loopt.

Budget
300-350 euro voor het systeem. En ik had er graag een 24” of 26” scherm bij waarvoor dan ook nog eens 300 euro beschikbaar is. Voor het scherm heeft een Samsung op het moment de voorkeur.

Wat heb ik zelf samengesteld
Een Phenom 2 X3. Betaalbaar en veel kracht als ik het zo allemaal lees. 4GB Kingston geheugen. Een simpel dvd brandertje en een flinke bak opslag; Samsung Spinpoint 1TB.

Dit alles i.c.m. een mobo van Gigabyte (GA-MA790X-UD4). Eigenlijk wilde ik eerst deze nemen, maar die is bijna nergens meer te krijgen volgens de pricewatch. Het voordeel van de tweede is echter dat deze onboard video heeft. (ik heb overigens graag een gewoon ATX mobo dus geen mATX als dat kan)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition€ 126,95€ 126,95
1Gigabyte GA-MA790X-UD4€ 71,61€ 71,61
1Samsung SH-S223F€ 17,17€ 17,17
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 69,25€ 69,25
ImporterenTotaal€ 327,47

Vraag/Probleem
Het moeilijke punt zit hem in dit geval gewoon in het moederbord en de video. Ik weet van beide niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Bovenstaand systeem en er een losse videokaart instoppen of toch maar een mobo met onboard-video? Erg veel verstand heb ik niet van videokaarten dus vandaar dat ik benieuwd ben wat jullie zouden doen.
Bovendien zit het systeem bijna aan de max van het budget, dus erg veel ruimte voor video is er ook niet.
Een andere optie is eventueel om de oude videokaart uit mijn huidige systeem te gebruiken, maar ik weet eigenlijk niet of dat een optie is/kan zijn.

So, Shoot your comments please. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Aangezien je toch niet gaat gamen volstaat een onboard videokaart prima. Verder zou je je voeding nog even checken. Ik denk dat deze te oud is om te kunnen worden hergebruikt. Met de upgrade guide en je huidige config kom ik op:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition€ 126,95€ 126,95
1Chieftec Smart GPS-350FB-101A€ 34,83€ 34,83
1Foxconn A7GM-S€ 56,60€ 56,60
1Samsung SH-S223F€ 17,17€ 17,17
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 69,25€ 69,25
ImporterenTotaal€ 347,29

Je huidige videokaart is denk ik nog een AGP kaartje (moet wel, GeForce 4 als ik me niet vergis?). Die gaat niet passen op je nieuwe moederbord, tenzij je de hamer er bij pakt uiteraard O-)

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 01-05-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

On-board video is niet zo'n probleem. De Prophet 4000XT heeft een Kyro chip (geen GeForce dus ;)) die, als ik mij niet vergis, met moeite achter een GeForce 2 MX400 aanhobbelt. Met een on-board HD3200 (780G bv.) Qua performance ga je dus een grote stap vooruit :). Wat kwaliteit betreft: dat zit tegenwoordig ook wel snor dus je hoeft niet bang te zijn voor wazig beeld uit de D-SUB connector :). DVI is vanzelfsprekend prima.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijntjuh1983
Ohja, de ouwe videokaart is idd een AGP-kaartje en heeft ook inderdaad een Kyro chip. Tenminste, dat is mij destijds verteld. Overigens nog helemaal niet aan gedacht dat die dus niet meer past. Haha. 8)7

Goed, onboard video is dus prima.

Daarbij heb ik inderdaad ook naar het Foxconn kaartje gekeken, maar dat is dan een mATX. Dat betekend toch dat het micro ATX is? En dat is dan toch zo'n klein moederbordje? Volgens mij paste dat niet in een "gewone" ATX kast toch?

En dan als laatste; waarom zou de voeding niet meer goed zijn en hoe moet ik dat dan checken?

Verder heb ik me een beetje ingelezen in de schermen.
Ik twijfel nu een beetje tussen deze 24" of deze 26". K ben er nog niet helemaal uit of ik die 2 inch extra ook die 100 euro extra waard vind. Misschien ergens gaan kijken waar ik deze twee naast elkaar kan vergelijken, want vanaf het scherm krijg je daar toch niet echt een indruk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Martijntjuh1983 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:06:
Daarbij heb ik inderdaad ook naar het Foxconn kaartje gekeken, maar dat is dan een mATX. Dat betekend toch dat het micro ATX is? En dat is dan toch zo'n klein moederbordje? Volgens mij paste dat niet in een "gewone" ATX kast toch?
mATX past prima in een ATX kast :).
En dan als laatste; waarom zou de voeding niet meer goed zijn en hoe moet ik dat dan checken?
In sommige gevallen is het mogelijk om de oude voeding wel over te zetten. Het verdient echter de voorkeur om 35 euro te spenderen aan een nieuwe verse voeding en wel om de volgende redenen:

a) Voeding is belangrijk voor een PC. Niet dat alle voedingen na een aantal jaar per definitie stuk gaan maar ze worden wel 'minder'.

b) De oude heeft ongetwijfeld geen 24 pins ATX stekker. Mogelijk ontbreekt zelfs de 4 pins 12V connector. S-ATA power connectors zul je er ook niet op terug vinden. Dit alles is met verloopjes wel te verhelpen (die geld kosten; S-ATA verloopjes krijg je ook niet overal gratis meer bij) en er zijn ook genoeg moederborden die het toestaan om een 20 pins ATX te gebruiken maar dat doen ze dus niet allemaal. Enfin is het sowieso beter om voor een echte 24 pins ATX stekker te gaan.

c) Wat is 'een 350W voeding'? Een oude Enermax zal na jaren zeker nog wel draaien. Een naamloze PSU kan dit ook maar dan is de kans groter dat deze problemen gaat geven of domweg minder sterk is. Overigens niet dat de nieuwe PC per definitie meer gaat verbruiken (een Athlon XP 2100+ 'Palomino' of 1400MHz 'Thunderbird' zijn zeker niet de zuinigste modellen ;)) dan de oude maar een nieuwe geeft toch een veiliger gevoel :).

Zie overigens Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 voor veel informatie over voedingen.
Ik twijfel nu een beetje tussen deze 24" of deze 26". K ben er nog niet helemaal uit of ik die 2 inch extra ook die 100 euro extra waard vind. Misschien ergens gaan kijken waar ik deze twee naast elkaar kan vergelijken, want vanaf het scherm krijg je daar toch niet echt een indruk van.
Het beste is inderdaad om ze in het echt te zien. Zelf zou ik gewoon voor de 24" gaan. Qua pixels maakt het niet uit want ze hebben beide dezelfde resolutie. Op de 26" gaat alles er simpelweg groter uit zien en mijn inziens is 1920x1200 op een 24" een perfecte resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Martijntjuh1983 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:06:
Ohja, de ouwe videokaart is idd een AGP-kaartje en heeft ook inderdaad een Kyro chip. Tenminste, dat is mij destijds verteld. Overigens nog helemaal niet aan gedacht dat die dus niet meer past. Haha. 8)7

Goed, onboard video is dus prima.

Past gewoon hoor.
Omdat je zo te zien een hele oude bak hebt. Je zult dus wellicht extra pinnen missen die tegenwoordig nodig zijn. Met name SATA aansluitingen zul je ook wel missen, al zijn daar wel kabels voor. Zou je even kunnen checken wel type je exact hebt?
Gewoon 24" nemen. De 26" is enkel 5cm groter, maar verder krijg je geen pixel meer en 100 euro is veel geld.

Sinds wanneer ben jij opeens zo actief Thandor :P ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijntjuh1983
Aha... zo komt er dus toch weer heel wat meer kennis bij kijken. Toch maar goed dat ik hier advies heb gevraagd anders had ik straks spulletjes besteld, begonnen met in elkaar zetten en dan erachter gekomen dat ik niet helemaal passende kabeltjes had gehad enzo. :+

K heb mn oude beestje eens opengetrokken om de voeding wat nader te bekijken.
Er zit een Maxpower PL-350 in. Heeft inderdaad een 20 pins ATX stekker en dus geen 24 pins. Verder inderdaad ook geen SATA aansluitingen.
Nieuwe voeding er dus inderdaad bij, want als ik alleen al naar wat verloopstekkertjes kijk zit je zo weer aan 15 a 20 euro... dan kan ik dus inderdaad beter een nieuwe voeding kopen.

Qua schermen denk ik dat ik morgen inderdaad maar eens ff een mediamarkt ga opzoeken ofzo... kijken of daar wat vergelijkingsmateriaal staat. En 100 euro is inderdaad best veel geld voor slechts 5 cm meer. Daarnaast is die 26" monitor van samsung overigens officieel ook zelfs maar 25,5"

Heel erg bedankt in ieder geval voor de info. Ook het topic over de voedingen is leuke stof om even te bekijken. Weer wat geleerd he. :)
Ennuh, @ GENEXT; Je hebt een leuke blog. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

GENETX schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:18:
Sinds wanneer ben jij opeens zo actief Thandor :P ...
Karma hé :P.
Martijntjuh1983 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 20:25:
Aha... zo komt er dus toch weer heel wat meer kennis bij kijken. Toch maar goed dat ik hier advies heb gevraagd anders had ik straks spulletjes besteld, begonnen met in elkaar zetten en dan erachter gekomen dat ik niet helemaal passende kabeltjes had gehad enzo. :+

K heb mn oude beestje eens opengetrokken om de voeding wat nader te bekijken.
Er zit een Maxpower PL-350 in. Heeft inderdaad een 20 pins ATX stekker en dus geen 24 pins. Verder inderdaad ook geen SATA aansluitingen.
Nieuwe voeding er dus inderdaad bij, want als ik alleen al naar wat verloopstekkertjes kijk zit je zo weer aan 15 a 20 euro... dan kan ik dus inderdaad beter een nieuwe voeding kopen.
Maxpower, dat doet mij denken aan één of ander topic. Niet dat het ontopic is maar ziet u hier uit de oude doos: Te hoge temperatuur? met
Kleine disclaimer: Getuige jouw systeem nog prima draait is Maxpower dus niet altijd als bovenstaande ;). Echter is die Chieftec gewoon veel beter. Maxpower is een B-merk.
Qua schermen denk ik dat ik morgen inderdaad maar eens ff een mediamarkt ga opzoeken ofzo... kijken of daar wat vergelijkingsmateriaal staat. En 100 euro is inderdaad best veel geld voor slechts 5 cm meer. Daarnaast is die 26" monitor van samsung overigens officieel ook zelfs maar 25,5"
Net wat je zegt, 5 centimeter meer. En meer ook niet, geen enkele pixel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Goed, na een tijdje wikken en wegen wil ik nu toch gaan bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 222,49

Echter twijfel ik nog over de HDD, voor een tientje meer heb ik een Samsung HD103UJ (Bulk, SpinPoint F1) van 1 TB. Na wat reviews etc. gelezen te hebben schijnt die toch iets minder stil te zijn dan de Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB die ik eigenlijk in gedachte had (Zie hierboven). Klopt dit? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Ik heb toch besloten om mijn voeding ook te upgraden, omdat ik er toch achter ben gekomen dat hij idd wat lawaai maakt. Dus kom ik uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1 Cooler Master Real Power m520€ 69,-€ 69,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 53,-€ 53,-
ImporterenTotaal€ 302,-

Ik twijfel nog er over een paar onderdelen. Namelijk om de HDD, zie bovenstaande post. En verder nog over de voeding en de Case.

Case
Ten eerste twijfel ik nog tussen deze 2 cases:

Antec Lifestyle Solo

Of

Sigma Aegis Zwart

De Aegis heeft als voordeel dat hij standaard geluidsdempende matten ingebouwd heeft. Maar zal dat echt zoveel verschil qua geluidsproductie maken met de setup die ik nu heb? Want het design van de kast van Antec spreekt me meer aan. (Ik ben niet echt van die toeters en bellen).

Voeding
Verder twijfel ik nog over de voeding. In Het stille PC topic heb ik gelezen dat meer dan 300 watt voor de meeste systemen helemaal niet nodig is.

Ik twijfel qua voeding nog tussen

Cooler Master ExtremePower 460W

Of

[url=" Cooler Master Real Power M520"]Cooler Master Real Power M520[/url]

De M520 heeft als voordeel dat je de kabels kunt loskoppelen als je ze niet gebruikt en dus de kast netter houdt. En ik heb goede voeding mocht ik in de toekomst nog een upgrade uitvoeren. Maar aan de andere kant, heb ik wel zoveel watt nodig?

• deniels123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-08 14:53
Beste Tweakers,

Ik heb 4 jaar gelden (aug 2005) een pc gekocht en laten bouwen. Een tijdje geleden heb ik mijn videokaart vervangen (6600GT->9800GT). Ik hoopte dat mijn games daar een stuk mooier zouden worden en beter door zouden lopen. Dit gebeurde maar deels. Ik heb zelf niet genoeg kennis van hardware om te kunnen bepalen wat de beste zet is nu.

Mijn systeem nu:
(rechtstreeks gekopieerd, ik weet namelijk niet welke info wel of niet relevant is)
CPU Type AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+
Moederbordnaam Asus A8N-SLI (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce4 SLI, AMD Hammer
Systeemgeheugen 3072 MB (PC3200 DDR SDRAM)
DIMM1: Kingston K 512 MB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 Mhz) (2.5-3-3-7 @ 166 Mhz) (2.0-2-2-6 @ 133 Mhz)
DIMM2: Kingston K 512 MB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 Mhz) (2.5-3-3-7 @ 166 Mhz) (2.0-2-2-6 @ 133 Mhz)
DIMM3: Kingston K 1 GB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 Mhz) (2.5-3-3-7 @ 166 Mhz)
DIMM4: Kingston K 1 GB PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 Mhz) (2.5-3-3-7 @ 166 Mhz)
BIOS Type Award (04/15/05)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

Video kaart NVIDIA GeForce 9800 GT (1024 MB)
3D Acceleratie nVIDIA GeForce 9800 GT

Geluidskaart Realtek ALC850 @ nVIDIA nForce4 SLI (CK8-04) - Audio Codec Interface

Doel:
Voor mij zijn er twee opties:
-Of Ik wil een systeem dat helemaal up-to-date is. Waar ik weer een paar jaar (3ofzo) mee vooruit kan. Dit betekend dat ik ook voorlopig weer alles kan spelen/draaien dat er uitkomt.
-Of Ik wil vrij goedkoop mijn systeem update zodat ik er minimaal een jaar mee voort kan.

Budget:
Bij het budget geld het zelfde. Voor een up-to-date systeem wil ik wel wat geld uitgeven. Nog niet heel goed over nagedacht en het is natuurlijk ook een afweging. Ik dacht tussen de 200-500
Voor een kleine update (voor een jaar) denk ik meer aan 100-200

Probleem:
Mijn probleem is dus tweeledig:
-Ik weet niet of het slim is om nu nog een kleine update te doen of meteen een grote
-Ik weet niet wat ik moet update om zo snel (en goedkoop) mogelijk weer up-to-date te zijn

Ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen!

Verwijderd

Ik ga ongeveer dezelfde stap maken, van een amd3200+/6600gt naar iets nieuws in mijn geval. Een upgrade vind ik een beetje zonde omdat socket 939 nogal verouderd is.
Verder ligt je budget in de buurt van het Budget/basis systeem waar een BBG/topic voor is.
lees ook: Verwijderd in "[BBG Aanschaf] Budget- en basissysteem s..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deniels123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-08 14:53
Ik neig nog steeds wel naar een update, vandaar ook de post hier.
En volgens mij moet er toch wel heel wat mogelijk zijn voor 500 euro of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 23:13
Hallo iedereen,

Mijn broertje heeft een oude pc, dus wil graag een upgrade. Budget 2 a 300 euro.
Standaard gebruik van de pc en gamen is het meeste wat hij doet en met de gedachte dat ik nog een 350 Zahlman voeding heb liggen had ik het volgende lijstje in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EN9600GT/DI/512MD3€ 66,89€ 66,89
1Gigabyte GA-G31M-ES2L€ 38,44€ 38,44
1Intel Core 2 Quad Q8200€ 112,50€ 112,50
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10004GK€ 37,37€ 37,37
1Samsung Spinpoint F1 DT HD161GJ, 160GB€ 30,74€ 30,74
ImporterenTotaal€ 285,94

DVD speler en alle randapparatuur gaat gewoon van de oude naar de nieuwe pc. Alles gaat ook in de oude kast gebouwd worden.

Hij hoeft de games niet op volle kracht te spelen dus vandaar de keuze voor de video kaart, maar ik ben zelf niet zo thuis in de kaarten.

Ik dacht dat hij hiermee toch wel weer een aantal jaren vooruit kan. Iemand nog aanbevelingen of opmerkingen op de gemaakte keuzes?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.