Hallo Tweakers. Dit zal mijn eerste post hier op het forum worden, maar ik lees al wel heel wat jaartjes mee met de frontpage en ook de pricewatch staat in mijn vaak gebruikte favorieten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt een "forum-post-beest" ben dus vandaar dat ik eigenlijk nog nooit geregistreerd had. Tot op heden heb ik bovendien altijd met de BBG en de pricewatch redelijk m'n weg kunnen vinden in het kopen van computermeuk. Daarom bij deze dus ook daarvoor heel veel waardering van mijn kant naar jullie toe.
Alleen nu ben ik bezig om mijn oude peeceetje te upgraden, maar loop ik eigenlijk toch wel tegen wat vraagjes aan.
Eigenlijk probeer ik een beetje tussen een basis en multimedia systeem in te zitten, maar ik post dit maar in het basissysteem topic voor de zekerheid. Hopelijk zit ik dan goed.
Huidig systeem
Een oud beestje. AMD-proc, oud mobo, 80 GB schijfje, Cd-speler, floppydrive, lan-kaartje, usb 2.0 PCI-kaartje en een oude videokaart (3d Prophet 4000XT 64MB tv-out). Dit alles in een gewone ATX-kast met een 350 W voeding met als scherm een oud bakbeest van Samsung (SyncMaster 750s, destijds mijn grote trots

)
Toetsenbord, muis, boxen heb ik, dus dat mag hier verder achterwege blijven.
Gewenst
Ik wil een "leuk" systeempje in de oude kast stoppen waarmee ik kan internetten, nieuwsgroepen op flinke snelheid downloaden en verwerken (download is hier +/- 5 MB/sec, gebruik Newsleecher, Quikpar en Winrar), filmpjes kijken (liefst Full HD) en het gewone officewerk (Word, excel, powerpoint, SAS) uitvoeren.
Stroomverbruik deert me niet zoveel. Geluid in principe ook niet tenzij het echt de spuitgaten uit loopt.
Budget
300-350 euro voor het systeem. En ik had er graag een 24” of 26” scherm bij waarvoor dan ook nog eens 300 euro beschikbaar is. Voor het scherm heeft een Samsung op het moment de voorkeur.
Wat heb ik zelf samengesteld
Een Phenom 2 X3. Betaalbaar en veel kracht als ik het zo allemaal lees. 4GB Kingston geheugen. Een simpel dvd brandertje en een flinke bak opslag; Samsung Spinpoint 1TB.
Dit alles i.c.m. een mobo van Gigabyte (GA-MA790X-UD4). Eigenlijk wilde ik eerst
deze nemen, maar die is bijna nergens meer te krijgen volgens de pricewatch. Het voordeel van de tweede is echter dat deze onboard video heeft. (ik heb overigens graag een gewoon ATX mobo dus geen mATX als dat kan)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 126,95 | € 126,95 |
1 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | € 71,61 | € 71,61 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 42,49 | € 42,49 |
1 | Samsung SH-S223F | € 17,17 | € 17,17 |
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB | € 69,25 | € 69,25 |
Importeren | Totaal | € 327,47 |
Vraag/Probleem
Het moeilijke punt zit hem in dit geval gewoon in het moederbord en de video. Ik weet van beide niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Bovenstaand systeem en er een losse videokaart instoppen of toch maar een mobo met onboard-video? Erg veel verstand heb ik niet van videokaarten dus vandaar dat ik benieuwd ben wat jullie zouden doen.
Bovendien zit het systeem bijna aan de max van het budget, dus erg veel ruimte voor video is er ook niet.
Een andere optie is eventueel om de oude videokaart uit mijn huidige systeem te gebruiken, maar ik weet eigenlijk niet of dat een optie is/kan zijn.
So, Shoot your comments please.