De de Foxconn heeft WEL CF.Rienk333 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:48:
[...]
De Foxconn A7DA-S ( waar ik in eerste instantie voor zou gaan ) bied volgens mij ook geen CF support? Heb het even nagevraagd en de voeding is idd niet modulair.
ok dank u
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Oke bedankt, dan heb ik er zeker overheen gelezen.
Maar als een andere GoTter onzin zit uit te kramen moet dat bij voorbaat duidelijk worden gecorrigeerd in het topic. Straks vinden mensen het spul nog via de search en gaan het geloven.Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:51:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, maar dat is NIET de bedoeling. Je moet eerst ZELF op onderzoek uit gaan. Al die dingen had je op google gewoon kunnen vinden.
Mijn advies aan iedereen:
Kraam geen onzin uit. Als je het zelf niet zeker weet, check het dan zelf eerst even, of geef op zijn minst aan dat je verwacht dat het zo zit, maar dat niet met 100% zekerheid kan zeggen zodat de lezer weet dat hij dit nog even moet checken ipv klakkeloos het verhaal voor waar aannemen.
Bedankt, heb trouwens net een mailtje gehad dat hij idd niet modulair is, maar dat dat voor de airflow niets uitmaakt:artificial_sun schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:55:
[...]
Zie mijn stukje over de Tacens voeding boven![]()
Toch maar voor de Radix II SMART gaan dan. De Valeo II 600 heeft ook kabelmanagement en schakelt de fan uit als hij niet nodig is (maar de prijzen zijn onzichtbaar dus weet niet of het te betalen is)
Ik dacht dat het enige voordeel van een modulaire voeding is dat het de luchtflow bevorderd?De airflow in de kast is inderdaad afhankelijk van de kabels. Maar dat is bij de Tacens wel hetzelfde als bij de cooler master. De ventilator is 13.5cm en zit binnenin. Bij andere voedingen zit de ventilator aan de buitenkant van de kast.
Hoe wordt dit behaald denk je? Als je dat onderzoekt, weet je gelijk de (meeste) +/- punten. Maar idd bevorderd de airflow, misschien ook een leuk artikel voor jou: http://bouweenpc.nl/artikel/19Rienk333 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:22:
[...]
Ik dacht dat het enige voordeel van een modulaire voeding is dat het de luchtflow bevorderd?
[ Voor 8% gewijzigd door XTREEMRaGE op 12-03-2009 15:53 ]
GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm
Als er minder kabels in je kast hangen wordt de lucht minder geremd en heb je dus betere flow. Het is echter meer voor het zicht (doorzichtige kast) dan dat het echt zin heeft in een normaal systeempje. Hang gewoon de kabels niet voor een fan ofzoRienk333 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:22:
[...]
Bedankt, heb trouwens net een mailtje gehad dat hij idd niet modulair is, maar dat dat voor de airflow niets uitmaakt:
[...]
Ik dacht dat het enige voordeel van een modulaire voeding is dat het de luchtflow bevorderd?
Of koop een Tacens Valeo II of Radix Smart (ik weet zo niet of de Supero kabelmanagemant heeft) De Valeo III en Radix Smart hebben in iedergeval gesleevde kabels (een mantel eromheen) voor nog betere airflow
Stadia was beter....
Oke, nog een reactie van de verkoper op het feit dat de KA790GX geen CF ondersteund:
Ik dacht eigenlijk dat in bijna elk moederbord tegenwoordig al een ( slechte? ) videokaart zit ingebouwd?Daar staat tegenover dat hij voorzien in van Hybrid Crossfire. Er zit dus een videochip in het moederbord ingebouwd. Deze vormt samen met de 4870 dan de crossfire-opstelling, zonder een extra videokaart. Het is niet zo snel als bijvoorbeeld 2x4870 in crossfire, maar je hebt maar 1 videokaart nodig om Crossfire te gebruiken.
De Hybrid Crossfire maakt gebruik van het interne geheugen.
Verwijderd
Hallo,
ik heb met behulp van dit forum een systeempje in elkaar gezet:
AMD Phenom II X4 940 Black 3.0GHz HT 8MB AM2 Box
Cooler Master Midi Tower Centurion 590 ATX No PSU (zwart)
OCZ 2x2GB DDR2 SDRAM PC8500 CL5.0 Platinum
Samsung 500GB SATA300 16MB, HD502HI
Samsung TFT Monitor 2443BW 24", DVI (zwart)
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD4870 1GB DDR5 2xDVI/HDCP
Foxconn A7DA-S
Cooler Master Real Power M520
een paar vraagjes:
Is die voeding voldoende voor dit systeem?
Kan ik later als ik dat wil nog een HD4870 erbij zetten?
Ik las ook over die Scythe Mugen 2, sommige mensen hebben die wel in het systeem en sommige niet, is deze alleen handig als je gaat overclocken of iets dergelijks?
Alvast bedankt!
Foxconn A7DA-S
een paar vraagjes:
Ik las ook over die Scythe Mugen 2, sommige mensen hebben die wel in het systeem en sommige niet, is deze alleen handig als je gaat overclocken of iets dergelijks?
Alvast bedankt!
Ik heb me laten vertellen dat het net moet kunnen met deze voeding, Maar ik ben zelf toch voor de M620 gegaan. Het kan geen kwaad om iets over te hebbenVerwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:56:
Hallo,
Foxconn A7DA-S
een paar vraagjes:
Alvast bedankt!
mocht je gaan OC dan zou ik er idd een andere koeler op zetten, Zo niet voldoet de standaard koeler prima.
Edit, ja je kan er zeker nog een 4870 bij zetten met dit mobo, en als je dat van plan bent zou ik zeker voor de M620 gaan. SAPPHIRE advies is 600W bij 2 kaarten.
http://www.sapphiretech.c...cts_overview.php?gpid=250
[ Voor 9% gewijzigd door motogp op 12-03-2009 18:35 ]
Als dat het geval is kun je je afvragen of je hier op de juiste plek bent. Dit forum is meer bedoeld voor de iets ervaren pc gebruiker, die reeds enige algemene kennis heeft opgedaan.stevens20 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:53:
[...]
Dat snap ik en ik doe dat ook wel hoor
Maar ik snap gewoon weinig van PC's vrienden van me moeten bij wijze van nog langskomen om patches van spelletjes te installeren enz...
Basement Bios ---- Exo-S
Ik ben nu bezig met het opdoen van kennisMystikal schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:10:
[...]
Als dat het geval is kun je je afvragen of je hier op de juiste plek bent. Dit forum is meer bedoeld voor de iets ervaren pc gebruiker, die reeds enige algemene kennis heeft opgedaan.
*sorry voor de offtopic post back to the topic*
[BBG Aanschaf] High-end gamesysteem maart 2009.
Totale onzin wat die verkoper vermeldt. Hybrid Crossfire is alleen interessant vanwege de mogelijkheid om met "slechte" kaarten iets "mider slechte" prestaties te krijgen. Zelfs de videokaart uitschakelen om stroom te besparen (zoals bij nV) is er (volgens mij) niet bij. Bovendien heeft je 4870 zoveel power, dat die IGP nog geen frame kan renderen waar de 4870 er wel 30 doet (bij wijze van spreken). Volgens mij werkt Hybrid Crossfire niet eens met een 4870...Rienk333 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:40:
Oke, nog een reactie van de verkoper op het feit dat de KA790GX geen CF ondersteund:
[...]
Ik dacht eigenlijk dat in bijna elk moederbord tegenwoordig al een ( slechte? ) videokaart zit ingebouwd?
Rienk333, die verkoper staat te liegen dat hij barst. Hybrid CF werkt namelijk niet tussen een 3300 en een 4870. Zoek alsjeblieft een andere shop op.
Bedankt, zal het wel gewoon bij Azerty houden.
Bedankt, zal het wel gewoon bij Azerty houden.
Btw, is het normaal de prijzen zo schommelen, bijv. de AMD Phenom X4 BE is in 1 dag tijd ruim €10 duurder geworden. En de Foxconn A7DA-S is ook aardig in prijs gestegen afgelopen dagen.
Oeps, sorry voor 2 posts.
Btw, is het normaal de prijzen zo schommelen, bijv. de AMD Phenom X4 BE is in 1 dag tijd ruim €10 duurder geworden. En de Foxconn A7DA-S is ook aardig in prijs gestegen afgelopen dagen.
Oeps, sorry voor 2 posts.
[ Voor 5% gewijzigd door Rienk333 op 12-03-2009 19:08 ]
Een kleine spinoff van de BBG's is dat het soms extra vraag in de hand brengt en dus... gaan de prijzen omhoog. Daarnaast leveren webshops op basis van dagprijzen.
Verwijderd
Bedankt voor de tips: ivm wat hoger uitvallende kosten en omdat ik ook een gaming muis met pad nodig heb ga ik toch maar voor een HD4850. Levert deze set-up nog wel acceptabele prestaties(beetje gamen op 19" met xp32)?
Dit alles ga ik inbouwen in een ASUS TA-863, lekker goedkope mooie behuizing die wel goede beoordelingen krijgt. Zag hem alleen niet hier.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X3 720 | € 134,65 | € 134,65 |
1 | Gigabyte GA-MA78GM-S2H | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 35,16 | € 35,16 |
1 | OCZ StealthXStream 500W | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Samsung SH-S223F | € 16,74 | € 16,74 |
1 | Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS, 500GB | € 52,95 | € 52,95 |
Importeren | Totaal | € 489,20 |
Dit alles ga ik inbouwen in een ASUS TA-863, lekker goedkope mooie behuizing die wel goede beoordelingen krijgt. Zag hem alleen niet hier.
Levert zeker acceptabele gamingprestaties.
* Edmin had hem tot januari zelf ook.
* Edmin had hem tot januari zelf ook.
Tip: Zoek wat benchmarks op bekende sites op over jouw spellen met de res. van je scherm en je weet het... Moet prima lukken!
[ Voor 84% gewijzigd door jacovisscher op 12-03-2009 19:14 ]
Heren, ik heb het systeem weer aangepast.
inplaats van het GIGABYTE moederbord heb ik gekozen voor de P6T deluxe. dit i.v.m. de eventuele SLI van de GTX285
Verder heb ik gekozen voor de GTX285 ipv de GTX280 dit omdat deze vandaag 70,- goedkoper is dan de GTX280. (ik verwacht dat dit een foutje is op de site van azerty dus wanneer dit weer veranderd gaat mijn keuze mee).
XFX GeForce GTX 280 - Grafische adapter Stukprijs € 434,39
XFX GeForce GTX 285 XXX - Grafische adapter Stukprijs € 366,58
Ik ga voor een 750 Watt voeding van ANTEC.
Antec TruePower New ??-750 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91 - 115/230 Volt wisselstroom V - 750 Watt - actieve PFC.
inplaats van het GIGABYTE moederbord heb ik gekozen voor de P6T deluxe. dit i.v.m. de eventuele SLI van de GTX285
Verder heb ik gekozen voor de GTX285 ipv de GTX280 dit omdat deze vandaag 70,- goedkoper is dan de GTX280. (ik verwacht dat dit een foutje is op de site van azerty dus wanneer dit weer veranderd gaat mijn keuze mee).
Antec TruePower New ??-750 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3/ EPS12V 2.91 - 115/230 Volt wisselstroom V - 750 Watt - actieve PFC.
Voor SLI kun je ook gewoon de Gigabyte houden die ondersteunt dat ook gewoon. En die XFX GeForce GTX280 is gewoon te duur daar. Op de PW voor ongeveer €250stevens20 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:00:
Heren, ik heb het systeem weer aangepast.
Stadia was beter....
Wel? waarom kan ik het dan niet vinden in de specificaties van het moederbord? Ik zal nog wel een keer extra gaan kijken.artificial_sun schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:15:
[...]
Voor SLI kun je ook gewoon de Gigabyte houden die ondersteunt dat ook gewoon. En die XFX GeForce GTX280 is gewoon te duur daar. Op de PW voor ongeveer €250
En ik had eerder ook al de GTX280 en die was idd rond die prijs, maar hij staat nu op de hierbovengenoemde prijs, het is niet zo dat het het enige model is want er staan er 2 met ongeveer dezelfde prijs. Maar dat is even afwachten wat azerty doet. Ik vind het iig raar maar het zal nog wel aangepast worden.
----------EDIT--------
Ik heb even nagekeken wat het moederbord betreft.
Gigabyte GA-EX58-UD4P - Moederbord - ATX - iX58 - LGA1366 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) -
Bij de volledige omschrijving staat 3 way SLI en CrossfireX ondersteuning maar dit kan ik niet terugvinden in de technische specificaties.
Verder heb ik in het voeding topic advies gevraagd wat de voeding betreft, maar dar werd gezegt dat het beeldscherm een bottleneck zou zijn voor het systeem. Klopt dit en wat kan ik dan het beste doen?
HIER is mijn winkelmandje
[ Voor 34% gewijzigd door stevens20 op 13-03-2009 08:30 ]
Beginnersweb is toch al doodMystikal schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:10:
[...]
Als dat het geval is kun je je afvragen of je hier op de juiste plek bent. Dit forum is meer bedoeld voor de iets ervaren pc gebruiker, die reeds enige algemene kennis heeft opgedaan.

Lang leve GoT. Nee, laten we het gewoon gezellig houden ipv zeuren. Iedereen moet ERGENS beginnen en of je nu alles al weet, of graag wat wil leren maakt niets uit. Als je nog neit zo veel weet dan kun je best van alles uitzoeken, echter is de grootste stap: Zit ik wel goed? Dat laatste is juist de bedoeling van deze topics: Mensen met minder kennis een bevestiging geven dat ze goed zitten.
Daarnaast worden hier zo nu en dan ook grote fouten gemaakt die we de wereld uit moeten helpen. Een DX10 kaart die DX9c is en geen DX7 kan draaien

Als je met 1 videokaart draait zal het (denk ik) wel meevallen dat je scherm een bottlenek is, je kunt dan gewoon op hogere kwaliteit spelen volgens mij. Maar als jij ruimte in je kamer en je budget hebt kun je voor 24" gaan natuurlijk (of 23")stevens20 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:19:
Gigabyte GA-EX58-UD4P - Moederbord - ATX - iX58 - LGA1366 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) -
Bij de volledige omschrijving staat 3 way SLI en CrossfireX ondersteuning maar dit kan ik niet terugvinden in de technische specificaties.
Verder heb ik in het voeding topic advies gevraagd wat de voeding betreft, maar dar werd gezegt dat het beeldscherm een bottleneck zou zijn voor het systeem. Klopt dit en wat kan ik dan het beste doen?
Vergeet trouwens niet 1 van de mobo's uit je winkelmand te halen
Stadia was beter....
Ik heb het budget er wel voor maar k wil ook nog op vakantie en ik zit redelijk dicht op mijn scherm dus het leek me wel zo verstandig om 22 i.p.v 24 te nemen.artificial_sun schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:44:
[...]
Als je met 1 videokaart draait zal het (denk ik) wel meevallen dat je scherm een bottlenek is, je kunt dan gewoon op hogere kwaliteit spelen volgens mij. Maar als jij ruimte in je kamer en je budget hebt kun je voor 24" gaan natuurlijk (of 23")
Vergeet trouwens niet 1 van de mobo's uit je winkelmand te halen
haha ja da komt nog, ik moet zowiezo nog wachten op mijn salaris en daarna wordt het gehaald, ik laat eerst nog even een check doen door azerty voordat ik hem bestel. maar tog bedankt voor de waarschuwing.
-------EDIT--------
Nou wanneer het GYGABYTE mobo'tje wel SLI support gaat dat hem gewoon worden. en dan is naar mijn idee alles duidelijk, dan wordt het de TXG285 XXX tenzij de prijzen van de TXG280 weer zakken naar de 250,- dan wordt het die.
Verder laat ik het systeem zo zoals hij nu is! punt.
Heren ik wil u allen bedanken voor uw hulp naar mijn ''mr. perfect'' systeem. ik denk dat het heel behoorlijk gelukt is. Ik zal er even een reviewtje neerzetten over hoe ik alles ervaren heb. service van azerty, installeren, software enz.. wanneer er nog complicaties optreden zal ik deze melden ook zal ik melden of het systeem aan mijn eissen voldoet en of ik het het geld waard vond.
Heren (en dames) nogmaals bedankt!
[ Voor 30% gewijzigd door stevens20 op 13-03-2009 09:21 ]
Spuit11: Wat betreft je samenstelling: Je hebt er nu 2 moederborden in..stevens20 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:19:
[...]
Wel? waarom kan ik het dan niet vinden in de specificaties van het moederbord? Ik zal nog wel een keer extra gaan kijken.
En ik had eerder ook al de GTX280 en die was idd rond die prijs, maar hij staat nu op de hierbovengenoemde prijs, het is niet zo dat het het enige model is want er staan er 2 met ongeveer dezelfde prijs. Maar dat is even afwachten wat azerty doet. Ik vind het iig raar maar het zal nog wel aangepast worden.
----------EDIT--------
HIER is mijn winkelmandje
Verder zou ik persoonlijk voor een GTX280 gaan en deze evt zelf wat overclocken (= GTX285). Scheelt je al gauw bijna €100,-. Zie alleen dat de prijzen nogal verschillen in de PW. Misschien ff bellen/mailen naar Azerty om te vragen of de prijzen wel kloppen? Anders zou je deze natuurlijk ergens anders kunnen bestellen.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Verwijderd
Hij had hem moeten kopen toen ik het voorstelde. Toen was hij nog voor 250 euro te krijgen. Hij is blijkbaar daar nu uitverkocht.artificial_sun schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:15:
[...]
Voor SLI kun je ook gewoon de Gigabyte houden die ondersteunt dat ook gewoon. En die XFX GeForce GTX280 is gewoon te duur daar. Op de PW voor ongeveer €250
Ik kan nog niks kopen, ik heb mijn salaris nog niet binnen, dus ik moet daar zowiezo nog even op wachten.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 09:41:
[...]
Hij had hem moeten kopen toen ik het voorstelde. Toen was hij nog voor 250 euro te krijgen. Hij is blijkbaar daar nu uitverkocht.
Dan verwacht ik nog wel wijzigingenstevens20 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 09:43:
[...]
Ik kan nog niks kopen, ik heb mijn salaris nog niet binnen, dus ik moet daar zowiezo nog even op wachten.
Stadia was beter....
De voeding zal het wel redden, maar als je CF wil draaien moet je voor eentje gaan die meer power heeft.Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 16:56:
Hallo,
Foxconn A7DA-S
een paar vraagjes:
Alvast bedankt!
Als je niet gaat overclocken en je vindt de geluidsproductie niet storend, raad ik je aan om de standaard koeler te houden. Deze kan je toch nog altijd vervangen!
---edit
owned door F5, refreshen wil misschien wel helpen

[ Voor 3% gewijzigd door XTREEMRaGE op 13-03-2009 09:59 ]
GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm
Verwijderd
Hoi,
ben al een tijdje op zoek naar een nieuw game-systeem, mijn vorig systeem is ondertussen al vijf jaar oud en stamt nog van uit mijn studentenperiode, hier draait praktisch niets van die nieuwere games nog heel vlot op. Ik ben al een tijdje niet meer heel up-to-date met de laatste hardware daarom leek deze BBG me ideaal. Nu heb ik ondertussen na al een tijdje aan het werk te zijn wel een wat hoger budget als vroeger, nu was mijn vraag of dit "high-end gamesysteem" echt een goede aankoop is, kom ik hier een paar jaar verder mee, of kan ik best een paar van de huidige componenten hierin beschreven vervangen door iets beters (maar net iets duurder), ik kan bijvoorbeeld goed zonder dat scherm en die speakerset (heb hier nog een bon vd MM voor 350€ waarmee ik al van plan was een degelijk scherm te halen). Een paar upgrades van enkele andere componenten zie ik dus nog wel zitten indien aan te raden en acceptabel in prijsverschil... Heb natuurlijk ook geen zin om 1000 euro meer te betalen voor een snelheidswinst waar je toch niets van merkt bij wijze van spreken. Het gaat me er vooral om om de levensduur van het systeem wat te verlengen qua prestaties zodat ik in principe over een dik jaar of twee nog steeds verder kan in full detail op alle games.
Ik kan natuurlijk ook best zelf op zoek gaan naar alle reviews en informatie ed. maar het leek me verstandiger om hier eerst eens te polsen, hier zit waarschijnlijk genoeg kennis en hulpvaardigheid bij elkaar om me verder te helpen.
Bedankt voor enige input
ben al een tijdje op zoek naar een nieuw game-systeem, mijn vorig systeem is ondertussen al vijf jaar oud en stamt nog van uit mijn studentenperiode, hier draait praktisch niets van die nieuwere games nog heel vlot op. Ik ben al een tijdje niet meer heel up-to-date met de laatste hardware daarom leek deze BBG me ideaal. Nu heb ik ondertussen na al een tijdje aan het werk te zijn wel een wat hoger budget als vroeger, nu was mijn vraag of dit "high-end gamesysteem" echt een goede aankoop is, kom ik hier een paar jaar verder mee, of kan ik best een paar van de huidige componenten hierin beschreven vervangen door iets beters (maar net iets duurder), ik kan bijvoorbeeld goed zonder dat scherm en die speakerset (heb hier nog een bon vd MM voor 350€ waarmee ik al van plan was een degelijk scherm te halen). Een paar upgrades van enkele andere componenten zie ik dus nog wel zitten indien aan te raden en acceptabel in prijsverschil... Heb natuurlijk ook geen zin om 1000 euro meer te betalen voor een snelheidswinst waar je toch niets van merkt bij wijze van spreken. Het gaat me er vooral om om de levensduur van het systeem wat te verlengen qua prestaties zodat ik in principe over een dik jaar of twee nog steeds verder kan in full detail op alle games.
Ik kan natuurlijk ook best zelf op zoek gaan naar alle reviews en informatie ed. maar het leek me verstandiger om hier eerst eens te polsen, hier zit waarschijnlijk genoeg kennis en hulpvaardigheid bij elkaar om me verder te helpen.
Bedankt voor enige input
Verwijderd
De BBG is vooral prijs performance verhouding. Mocht je dat scherm en speakers er niet bij willen hebben. Dan heb je ruimte om een Core i7 te nemen. Dan krijg je toch weer een stuk extra performance.
Voor zij die aan de hand van de discussie tussen jcvjcvjcvjcv en mij nog twijfelen over een X-fi; hier een review + bench van het topmodel X-fi (Titanium fatal1ty professional series) tegenover een recente onboard oplossing: de Realtek ALC-889a.
http://www.hardcoreware.net/reviews/review-373-1.htm
Hun conclusie over audio quality?
Omdat hardware acceleration niet meer in Direct3d wordt ondersteund en OpenAL een uitstervend ras is, heeft de X-fi geen troeven meer in huis t.o.v. de ALC-889a. Creative heeft hier een workaround voor gevonden in de vorm van ALchemy. Deze software app. converteert Direct3d geluidsinstructies naar de OpenAL standaard, zodat de geluidskaart wel acceleratie toe kan passen. Met name in FC2 kan dit de kwaliteit van de stemmen verbeteren, die soms te zacht zouden klinken onder de ALC-889a. Zelf heb ik daar nog niets van gemerkt. De stemmen klinken juist veel te hard t.o.v. de afstand.
Inmiddels ben ik er wel achter dat er geen verschil zit tussen de PCI en PCIe versies, dus kan ik op zoek in de V&A voor mijn eigen testje.
Vervolgens ook een gaming performance test (m.a.w. fps). Getest werd met een E8500@stock; een proc die vergelijkbaar is met datgene dat velen van ons ook onder kap hebben. Zoals je weet wordt naarmate je de resolutie van je game verlaagd en het detail terugschroeft, de CPU steeds meer de bottleneck. Daarom wordt deze test met recente games (crysis, FC2, dead space, CoD4, HL2:EP2) uitgevoerd op [b]resoluties die varieren tussen 1024x768 en 640x480![]/ Dat zijn dus geen reso's die tegenwoordig nog gangbaar zijn. Het resultaat is een maximale winst van ~0,5%.As you can see, the ALC889a not only catches up to the X-Fi, but beats it in some tests. It is particularly better with 24-bit audio, so those building home theatre systems should keep that in consideration.
Omdat hardware acceleration niet meer in Direct3d wordt ondersteund en OpenAL een uitstervend ras is, heeft de X-fi geen troeven meer in huis t.o.v. de ALC-889a. Creative heeft hier een workaround voor gevonden in de vorm van ALchemy. Deze software app. converteert Direct3d geluidsinstructies naar de OpenAL standaard, zodat de geluidskaart wel acceleratie toe kan passen. Met name in FC2 kan dit de kwaliteit van de stemmen verbeteren, die soms te zacht zouden klinken onder de ALC-889a. Zelf heb ik daar nog niets van gemerkt. De stemmen klinken juist veel te hard t.o.v. de afstand.
Inmiddels ben ik er wel achter dat er geen verschil zit tussen de PCI en PCIe versies, dus kan ik op zoek in de V&A voor mijn eigen testje.
Verwijderd
Hi people, ik heb ook de BBG als basis genomen voor mijn nieuwe systeem. Zou iemand hier commentaar op willen geven?
NZXT Apollo
Sapphire HD4870 X2 2GB
Gigabyte MA790X-UD4
AMD Phenom™ II X4 940 Black Edition
4x2GB GeiL DDR2 1066
2x500GB Seagate Barracuda 7200.12 in Raid-0
CoolerMaster 850W psu
Vista Home Premium 64Bit
Samsung Syncmaster T240HD
Logitech MX518
Logitech G11
Ik ga het wat geluid betreft eerst ff aankijken met de onboard optie, maar heb genoeg achter de hand voor een niet al te duur kaartje als het niet mocht bevallen. Heb de psu wat ruim genomen zodat ik eventueel nog een 4870 of 4970 (als ie uitkomt) bij kan prikken in CrossFire.
NZXT Apollo
Sapphire HD4870 X2 2GB
Gigabyte MA790X-UD4
AMD Phenom™ II X4 940 Black Edition
4x2GB GeiL DDR2 1066
2x500GB Seagate Barracuda 7200.12 in Raid-0
CoolerMaster 850W psu
Vista Home Premium 64Bit
Samsung Syncmaster T240HD
Logitech MX518
Logitech G11
Ik ga het wat geluid betreft eerst ff aankijken met de onboard optie, maar heb genoeg achter de hand voor een niet al te duur kaartje als het niet mocht bevallen. Heb de psu wat ruim genomen zodat ik eventueel nog een 4870 of 4970 (als ie uitkomt) bij kan prikken in CrossFire.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 11:46 ]
Systeem ziet er prima uit. Houdt er wel rekening mee dat het helemaal nog niet zeker is of de 4890 (niet 4970!) in CF kan draaien met een 4870. Aan de andere kant denk ik dat er over een maand de eerste 4870's 1GB in de V&A zullen staan voor ~€130.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:45:
Heb de psu wat ruim genomen zodat ik eventueel nog een 4870 of 4970 (als ie uitkomt) bij kan prikken in CrossFire.
Verwijderd
Als ze hem 4890 gaan noemen dan kan je er bijna van uit gaan dat hij in CF kan draaien met een andere 48XX. Of dat wenselijk is? Wss niet.
Verwijderd
Ja ik bedoelde natuurlijk 4890 
Thanks voor de feedback, en idd, als de nieuwe kaart niet in CF kan met de 4870 dan knallen we er gewoon nog een 1GB 4870 bij op termijn.
Thanks voor de feedback, en idd, als de nieuwe kaart niet in CF kan met de 4870 dan knallen we er gewoon nog een 1GB 4870 bij op termijn.
Ik kan het zo niet meer terugvinden, maar ik las ergens dat CF wel ging werken tussen een 4850 of 4870 en de 4890 omdat de chip in grote lijnen gelijk is gebleven. Zoals Reinman ook al aangaf is de naamgeving er ook naar. Ga dus er dus maar vanuit dat het gaat werken, maar een garantie kan ik natuurlijk niet geven.Edmin schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:50:
[...]
Systeem ziet er prima uit. Houdt er wel rekening mee dat het helemaal nog niet zeker is of de 4890 (niet 4970!) in CF kan draaien met een 4870. Aan de andere kant denk ik dat er over een maand de eerste 4870's 1GB in de V&A zullen staan voor ~€130.
Een tijd geleden was er tenminste 1 shop die de BBG systemen compleet aanbood, is die er nog steeds? Dat scheelt weer moeten kijken welke kabels en zo er wel en niet bij zitten, is te lang geleden dat ik een PC zelf heb gebouwd 
Aangezien ik de eerste tijd er geen zware games mee wil spelen (Runes of Magic zal tot de release van de nieuwe Wolfenstein waarschijnlijk het enige zijn) is een enkele 4870 de eerste tijd wel genoeg lijkt me, maar met wat geluk kan ik dat dan nog laten omwisselen.
Aangezien ik de eerste tijd er geen zware games mee wil spelen (Runes of Magic zal tot de release van de nieuwe Wolfenstein waarschijnlijk het enige zijn) is een enkele 4870 de eerste tijd wel genoeg lijkt me, maar met wat geluk kan ik dat dan nog laten omwisselen.
Verwijderd
Nu vergeet je nog steeds een paar belangrijke punten:Edmin schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:30:
Voor zij die aan de hand van de discussie tussen jcvjcvjcvjcv en mij nog twijfelen over een X-fi; hier een review + bench van het topmodel X-fi (Titanium fatal1ty professional series) tegenover een recente onboard oplossing: de Realtek ALC-889a.
[...]
Vervolgens ook een gaming performance test (m.a.w. fps). Getest werd met een E8500@stock; een proc die vergelijkbaar is met datgene dat velen van ons ook onder kap hebben. Zoals je weet wordt naarmate je de resolutie van je game verlaagd en het detail terugschroeft, de CPU steeds meer de bottleneck. Daarom wordt deze test met recente games (crysis, FC2, dead space, CoD4, HL2:EP2) uitgevoerd op [b]resoluties die varieren tussen 1024x768 en 640x480![]/ Dat zijn dus geen reso's die tegenwoordig nog gangbaar zijn. Het resultaat is een maximale winst van ~0,5%.
De toename in framerate zie jij als 0,5%. Het punt is echter dat de dipjes veel minder diep worden. In 99% van de tijd zal het verschil gewoon 0,0 zijn terwijl juist in de drukste moment het verschil wel groot is (zal me niks verbazen als dat makkelijk 10% is). Als ze dus snugger waren geweest hadden ze complete grafiekjes erbij gezet. Helaas doen maar een paar sites dat.
Ik gebruik gewoon nog steeds XP, dus dat in Vista het geluid vernaggeld is, ain't my problem. Niemand in mijn clan / vriendengroep gebruikt Vista (waarom zou je ook?).
Heeft Realtek niks tegenin te brengen kennelijk.. En juist deze feature is fantastisch!CMSS3D is enabled when headphones are used - this actually improves surround effect quite a bit.
De meetbare geluidkwaliteit is met een loopje gedaan. Daarmee test je de kwaliteit van de output en input in 1 keer. Je weet dus niet of de uitgang 'slecht' is, of de ingang. Dit geld voor zowel de X-Fi als de Realtek. Een mooie manier zou zijn om ze ook nog kruislings te testen (output X-Fi aan input Realtek en vice versa).
Verwijderd
Ik draai al tijden Vista. Omdat ik DX10(.1) games speel? En in Windows 7 zal het geluid dus ook net zo borked zijn voor X-Fi. Oh en dat niemand in jouw clan dat doet, boeit eigenlijk niet. Net zo min wie dat wel doet. Het gaat er gewoon omdat het met Vista dat is. Punt.Ik gebruik gewoon nog steeds XP, dus dat in Vista het geluid vernaggeld is, ain't my problem. Niemand in mijn clan / vriendengroep gebruikt Vista (waarom zou je ook?).
Misschien is dat ding te oud, maar als ik mijn 889A vergelijk met de Audigy 2 op een 5.1 set, klinkt mijn 889A beter.(Met de Surround set van me pa).
@Ed
Als je hem gaat testen, moet je denk ik wel ff met de equalizers spelen. De Audigy zet onnatuurlijk in op de bas. Ik weet niet of dat bij de X-Fi ook zo is.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 14:08 ]
Omdat mijn pc de laatste tijd niet meer voldoet aan mijn wensen ben ik toch een beetje aan t kijken naar een aantal nieuwe componenten.
Mijn interesse gaat uit naar
mijn huidige specs:
amd 5000 x2
asus 8600gt
foxconn A690GM2MA / A690VM2MA (AM2)
Acer 19" 1440x900
Coolermaster M520
Antec 300
Nu mijn vragen:
Op de frontpage las ik dat de prijzen van de 4870 en de 4850 zouden dalen, volgens de PW zijn ze al gedaald, maar zullen ze nog meer gaan dalen?
Is voor deze resolutie een 4870 512mb genoeg of is de 1gb versie verstandiger?
En is dit geheel gezien een goede keuze?
1 | AMD Phenom II X4 940 BE | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | € 101,80 | € 101,80 |
1 | Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E | € 149,90 | € 149,90 |
Importeren | Totaal | € 461,60 |
mijn huidige specs:
amd 5000 x2
asus 8600gt
Acer 19" 1440x900
Coolermaster M520
Antec 300
Nu mijn vragen:
Op de frontpage las ik dat de prijzen van de 4870 en de 4850 zouden dalen, volgens de PW zijn ze al gedaald, maar zullen ze nog meer gaan dalen?
Op de fp had je ook kunnen lezen dat de board partners niet mee willen werken aan een verdere prijsdaling van de 4870, omdat ze vinden dat deze tegenover de 'oude' GTX260 (c192) positioneren en niet tegenover de GTS250. Ik zou er dus maar niet te hard op hopen dat er een spectaculaire daling voor die kaart op korte termijn in het verschiet ligt.
Verder is de 512MB voor jouw resolutie prima.
Verder is de 512MB voor jouw resolutie prima.
Nee verder dalen ze niet en de 4870 512MB zit al op de 150 euro die ook als prijsdaling werd aangegeven. Prima upgradekit.
ik zit te denken om het volgende samen te stellen:
Het liefst zou ik de kosten nog wat lager maken, maar zie niet echt iets waarop ik op kan bezuinigen. Misschien een ander moederbord en processor? De vraag is of ik zo'n processor nodig heb. Het nadeel van het moederbord is dat het niet over leverbaar is. Tevens heb ik niet echt de behoefte om mijn processor te clocken.
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Cooler Master Centurion 590 Zwart | € 60,39 | € 60,39 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 65,- | € 65,- |
1 | Foxconn A7DA-S | € 85,- | € 85,- |
1 | OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK | € 48,42 | € 48,42 |
2 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 53,74 | € 107,48 |
Importeren | Totaal | € 742,83 |
Het liefst zou ik de kosten nog wat lager maken, maar zie niet echt iets waarop ik op kan bezuinigen. Misschien een ander moederbord en processor? De vraag is of ik zo'n processor nodig heb. Het nadeel van het moederbord is dat het niet over leverbaar is. Tevens heb ik niet echt de behoefte om mijn processor te clocken.
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
Waar wil je naartoe qua prijs dan? 700 euro?isomis schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:47:
ik zit te denken om het volgende samen te stellen:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Phenom II X4 940 Black Edition € 209,90 € 209,90 1 Cooler Master Centurion 590 Zwart € 60,39 € 60,39 1 Cooler Master Real Power M520 € 65,- € 65,- 1 Foxconn A7DA-S € 85,- € 85,- 1 OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK € 48,42 € 48,42 1 Samsung SH-S223F € 16,74 € 16,74 1 Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E € 149,90 € 149,90 2 Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB € 53,74 € 107,48 Importeren Totaal € 742,83
Andere opties:
- Andere, goedkopere kast
- Kast met goede voeding
- Andere CPU (X4 920 of X4 720)
- Wat Kingston ValueRAM ipv dit geheugen
Ik denk niet dat je op moederbord moet bezuinigen, dan mis je veel features aangezien je nu een high-end bord hebt en dat zou ik zo laten.
mobo is al zo goedkoop moegelijk. Nee, ga dan voor goedkoper KVR800 geheugen (4GB) en naar een enkele HDD. Scheelt weer een paar tientjes.isomis schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:47:
edit:
GENETX, het weglaten van 1 HDD (of evt een andere 640GB schijf) samen met het geheugen is de makkelijkste bespaaroptie. Een andere proc zou ik pas als laatste kiezen, zeker omdat hij niet aan de OC wil.
[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 13-03-2009 14:58 ]
heb me al 5 jaar niet meer verdiept in hardware
idd, zou één hardeschijf kunnen nemen. Echter wat ik mis in de bestbuyguide is hoe stil het systeem is? Stilte is voor mij echt een "must have", want ik word gek van al dat gezoom
Het scheelt wel in de kosten:
idd, zou één hardeschijf kunnen nemen. Echter wat ik mis in de bestbuyguide is hoe stil het systeem is? Stilte is voor mij echt een "must have", want ik word gek van al dat gezoom
Het scheelt wel in de kosten:
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 33,88 | € 33,88 |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 53,74 | € 53,74 |
Importeren | Totaal | € 674,55 |
[ Voor 85% gewijzigd door isomis op 13-03-2009 15:04 ]
Als je stil wilt, dan moet je sowieso van 2HDD's in RAID af. Daarnaast kun je dan een stillere CPU koeler nemen (Mugen vind ik zelf erg stil), maar denk ook aan een aftermarket GPU koeler, zoals een Accelero. Punt is dat die twee wel weer extra geld kosten (~€50 bijelkaar). Het monteren van een GPU koeler is best te doen, maar ik meen dat je er bij Sapphire je garantie mee wegmikt, zodat je dan weer bij een duurder merk uitkomt.
Tsja, dan zul je dik moeten investeren in goede koelers en dergelijke. Maar als je al wil besparen dan moet je denk ik wat lawaai toch echt op de koop toenemen.
Stilte == luxe && Luxe == duur
Ik weet niet hoe stil de Seagate is, die van mij 7200.11 is een stuk lawaaieriger als de Spinpoint die ik daarvoor had. Een Samsung Spinpoint staat bekend om zijn stilte. Wellicht kun je een videokaart met aparte / betere koeling vinden en dan nog een goede koeler op je CPU zetten. Dan kom je een heel eind denk ik. Maar dan ben je ook 50-100 euro extra kwijt.
Ik weet niet hoe stil de Seagate is, die van mij 7200.11 is een stuk lawaaieriger als de Spinpoint die ik daarvoor had. Een Samsung Spinpoint staat bekend om zijn stilte. Wellicht kun je een videokaart met aparte / betere koeling vinden en dan nog een goede koeler op je CPU zetten. Dan kom je een heel eind denk ik. Maar dan ben je ook 50-100 euro extra kwijt.
[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 13-03-2009 15:08 ]
En verder: EAX! ALC889a ondersteunt slechts EAX1&2 (vaak nog slecht ook, positional audio komt niet in de buurt van een X-Fi), een X-Fi ondersteunt t/m EAX5. Dit is zo'n waanzinnig verschil in gamen dat ik het de extra €60 wel waard vind.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 13:53:
[...]
Nu vergeet je nog steeds een paar belangrijke punten:
De toename in framerate zie jij als 0,5%. Het punt is echter dat de dipjes veel minder diep worden. In 99% van de tijd zal het verschil gewoon 0,0 zijn terwijl juist in de drukste moment het verschil wel groot is (zal me niks verbazen als dat makkelijk 10% is). Als ze dus snugger waren geweest hadden ze complete grafiekjes erbij gezet. Helaas doen maar een paar sites dat.
Ik gebruik gewoon nog steeds XP, dus dat in Vista het geluid vernaggeld is, ain't my problem. Niemand in mijn clan / vriendengroep gebruikt Vista (waarom zou je ook?).
[...]
Heeft Realtek niks tegenin te brengen kennelijk.. En juist deze feature is fantastisch!
De meetbare geluidkwaliteit is met een loopje gedaan. Daarmee test je de kwaliteit van de output en input in 1 keer. Je weet dus niet of de uitgang 'slecht' is, of de ingang. Dit geld voor zowel de X-Fi als de Realtek. Een mooie manier zou zijn om ze ook nog kruislings te testen (output X-Fi aan input Realtek en vice versa).
WEBN & chill (@IBKR)
klein beetje geluid mag wel, maar mijn oude pc hoor je bij de burenGENETX schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:06:
Tsja, dan zul je dik moeten investeren in goede koelers en dergelijke. Maar als je al wil besparen dan moet je denk ik wat lawaai toch echt op de koop toenemen.
thnx voor de info
Ik heb een systeempje met stock AMD koeler en HD 3870 die ook wel wil doorstoken. Tijdens Windows is het systeem vrij rustig, in games hoor ik de graka wel pompen... Maar onze Athlon XP 1800+ bak maakte een hoop meer herrie 
Ik denk wel dat het wel meevalt. Alleen onder games zal het volume behoorlijk stijgen, maar een beetje herrie om je kop door de speakers is dan ook niet zo erg

Ik denk wel dat het wel meevalt. Alleen onder games zal het volume behoorlijk stijgen, maar een beetje herrie om je kop door de speakers is dan ook niet zo erg
EAX is dood. Het zit niet meer in Direct3d. De workaround van Creatvie, ALchemy, heeft alleen zin als jouw specifieke spel ondersteund wordt.DeadKennedy schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:10:
[...]
En verder: EAX! ALC889a ondersteunt slechts EAX1&2 (vaak nog slecht ook, positional audio komt niet in de buurt van een X-Fi), een X-Fi ondersteunt t/m EAX5. Dit is zo'n waanzinnig verschil in gamen dat ik het de extra €60 wel waard vind.
heb precies dezelfde processor in mijn oude pc zitten inclusief een dikke cooler op de processor en de videokaart!! De temperatuur liep altijd aardig op in de kast.GENETX schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:17:
Ik heb een systeempje met stock AMD koeler en HD 3870 die ook wel wil doorstoken. Tijdens Windows is het systeem vrij rustig, in games hoor ik de graka wel pompen... Maar onze Athlon XP 1800+ bak maakte een hoop meer herrie
[ Voor 3% gewijzigd door isomis op 13-03-2009 15:28 ]
Verwijderd
En het werkt waanzinnig niet in Windows Vista. EAX ondersteuning onder vista is dus gewoon een lachertje.DeadKennedy schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:10:
[...]
En verder: EAX! ALC889a ondersteunt slechts EAX1&2 (vaak nog slecht ook, positional audio komt niet in de buurt van een X-Fi), een X-Fi ondersteunt t/m EAX5. Dit is zo'n waanzinnig verschil in gamen dat ik het de extra €60 wel waard vind.
http://connect.creativela...ows%20Vista%E2%84%A2.aspxEAX has become the de facto standard for real-time effects processing. It has been incorporated in hundreds of games and has become the method of choice for game developers wanting to add interactive environment effects to their titles. Some of the best selling games of all time use the EAX extensions to DirectSound 5.0 and beyond, including Warcraft3, Diablo2, World of Warcraft, Half Life, Ghost Recon, F.E.A.R. and many others. Under Windows Vista, these games will be losing the hardware support that came as standard under the previous Windows Operating Systems, and will no longer provide real-time interactive effects, making them sound empty and lifeless by comparison to the way they sound on Windows XP.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 15:33 ]
Verwijderd
is het een goede keuze om bij het huidige systeem dat beschreven staat onder het "high-end gamesysteem" de processor te vervangen door een Core i7 (en dus ook het mobo?) of drijft dit de prijs belachelijk de hoogte in voor een peulschil?
Verwijderd
Zolang je niet op de rest hoeft te besparen en het geld er voor over hebt, is het wel het overwegen waard. De core i7 is een stukkie sneller.
Verwijderd
bedankt voor de informatie alvast, ik ga nog wat prijzen vergelijken en dan hopelijk binnenkort eens beslissen
dit is ook een mooi systeempje:
scheelt aardig met de kosten en als ik het goed begrijp verschilt het niet echt veel qua prestaties: http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html
1 | Asus P5QL Pro | € 72,- | € 72,- |
1 | Intel Core 2 Quad Q9300 | € 125,28 | € 125,28 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 33,88 | € 33,88 |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 53,74 | € 53,74 |
Importeren | Totaal | € 576,93 |
scheelt aardig met de kosten en als ik het goed begrijp verschilt het niet echt veel qua prestaties: http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html
Verwijderd
Behalve dat er geen nieuwe processors voor S775 worden gemaakt. Dat systeem kan je dus over een jaar niet echt upgraden. Verder is het een beetje kortzichtig om dat te baseren op een zon benchmark.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 17:11 ]
dat wist ik niet.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 17:10:
Behalve dat er geen nieuwe processors voor S775 worden gemaakt. Dat systeem kan je dus over een jaar niet echt upgraden. Verder is het een beetje kortzichtig om dat te baseren op een zon benchmark.
Hoi allemaal.
Ik ben hier nieuw op het forum.
Ik ben aan het overwegen om een nieuwe PC aan te schaffen, aangezien mijn huidige PC nogal wat verouderd is (ca. 4 jaar oud).
Zelf weet ik niet zo veel over de hardwarewereld, maar ik heb wat reviews gelezen en van die dingen, en dat leidde me tot de volgende CPU's:
- Intel i7 920
- Intel Q9550
- Intel E8500
- AMD Phenom II X4 920
Ik weet dat als ik voor de i7 920 ga, dat ik dan ook een duur moederbord en geheugen moet nemen.
Ik heb een budget van maximum 1200 € (randapparatuur niet inbegrepen, besturingssysteem wel).
Ik heb geen flauw idee welke de beste keuze is voor mij, maar hij moet wel goed zijn naar de toekomst gericht, want ik ben niet iemand die geregeld upgrade. Laten we zeggen dat ik er zo'n 3 à 4 jaar tevreden mee moet kunnen zijn, met af en toe misschien een upgrade.
Alvast bedankt.
Ik ben hier nieuw op het forum.
Ik ben aan het overwegen om een nieuwe PC aan te schaffen, aangezien mijn huidige PC nogal wat verouderd is (ca. 4 jaar oud).
Zelf weet ik niet zo veel over de hardwarewereld, maar ik heb wat reviews gelezen en van die dingen, en dat leidde me tot de volgende CPU's:
- Intel i7 920
- Intel Q9550
- Intel E8500
- AMD Phenom II X4 920
Ik weet dat als ik voor de i7 920 ga, dat ik dan ook een duur moederbord en geheugen moet nemen.
Ik heb een budget van maximum 1200 € (randapparatuur niet inbegrepen, besturingssysteem wel).
Ik heb geen flauw idee welke de beste keuze is voor mij, maar hij moet wel goed zijn naar de toekomst gericht, want ik ben niet iemand die geregeld upgrade. Laten we zeggen dat ik er zo'n 3 à 4 jaar tevreden mee moet kunnen zijn, met af en toe misschien een upgrade.
Alvast bedankt.
Ik denk dat je nu beter nog even kan wachten met de 4870, hij is nu bijna €190 bij Azerty, gisteren was dat nog €160. Denk niet dat ie nog duurder gaat worden, maar hoop wel dat ie weer wat goedkoper wordt. Misschien kraam ik wel onzin uit trouwens:9woetie schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:30:
Omdat mijn pc de laatste tijd niet meer voldoet aan mijn wensen ben ik toch een beetje aan t kijken naar een aantal nieuwe componenten.
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Phenom II X4 940 BE € 209,90 € 209,90 1 Gigabyte GA-MA790X-UD4 € 101,80 € 101,80 1 Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E € 149,90 € 149,90 Importeren Totaal € 461,60
mijn huidige specs:
amd 5000 x2
asus 8600gt
Acer 19" 1440x900
Coolermaster M520
Antec 300
Nu mijn vragen:
vleesie1 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:06:
Hoi allemaal.

Vanwege het budget zou ik dan de i7 afraden. In jouw geval zou het BBG systeem zonder monitor (-€250), speakers (-€100), headset (-€30) en muis/tobo (-€50); maar incl. Vista HP OEM (+€90). Ik denk dat je dan redelijk aan je budget zit.
Rienk, ik zou de fp, het ATi topic en mijn post nog even lezen over de prijs van de 4870.
[ Voor 32% gewijzigd door Edmin op 13-03-2009 19:40 ]
ATi topic staat niet echt iets in over de prijs? Maar iig, op dit moment staat ie bij Azerty voor bijna €190 terwijl je voor €170 een vergelijkbare(?) GeForce 9800 GTX+ hebt.Rienk, ik zou de fp, het ATi topic en mijn post nog even lezen over de prijs van de 4870.
Bijna goed. De 9800GTX+ staat tegenover de 4850 512MB, niet de 4870.
... en Azerty is natuurlijk niet de enige winkel op de planeet...
... en Azerty is natuurlijk niet de enige winkel op de planeet...
Verwar je niet de 512MB variant met de 1GB variant?Rienk333 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:34:
[...]
Ik denk dat je nu beter nog even kan wachten met de 4870, hij is nu bijna €190 bij Azerty, gisteren was dat nog €160. Denk niet dat ie nog duurder gaat worden, maar hoop wel dat ie weer wat goedkoper wordt. Misschien kraam ik wel onzin uit trouwens:9
Ik ben zelf ook niet zo actief op GOT, maar lees wel veel mee. Ik ben een tijdje aan het kijken en ik denk dat ik binnenkort een nieuw systeem ga aanschaffen (is nog niet zeker dus).
Ik zit te denken aan zo'n systeem (link):
# Sapphire TOXIC HD 4870 1GB
# Samsung WriteMaster SH-S223F
# Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103
# OCZ Platinum Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB )
# Foxconn A7DA-S - Moederbord - ATX - AMD
# AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD
# ZALMAN ZM600-HP - Voeding ( intern ) - 600 Watt
Eisen, moet zo'n 4 jaar meegaan en budget ongeveer waar dit op zit (700 a 800euro). Gamen met 1680x1050. Kast, geluidskaart en scherm heb ik al.
Eigenlijk niet echt advies nodig, enkel misschien over de videokaart. Ik hoef niet zo'n monster van 400 euro, ik koop er liever 2x eentje van 200 euro. Ik denk dat de 1GB variant een betere keus is en dat deze langer mee zal gaan? De toxic versie sprak mij aan ivm de goede koeling en overclockbaarheid (kan hij langer mee).
Zal deze nog in prijs dalen, of heeft deze de (aangekondigde) prijsdaling ook al meegemaakt?
Die Toxic is ook al eens gedaald in prijs. Let wel op dat graka's veel minder overklokbaar zijn dan CPU's en omdat de GPU techniek zo hard gaar, heeft het ook weinig invloed op de levensduur van je kaart. Ik zou een goedkopere 1GB nemen.
Welke kabels en zo krijg je trouwens wel en welke niet als je die onderdelen los bestelt? Moet ik extra spul bestellen (koelpasta, kabels), of komt het redelijk compleet?
Edit: En kan je eigenlijk redelijk werken op 1920x1200 met een enkele 4870?
Edit: En kan je eigenlijk redelijk werken op 1920x1200 met een enkele 4870?
[ Voor 18% gewijzigd door Skyclad op 13-03-2009 20:24 ]
In principe wordt alles meegeleverd, ook koelpasta. Je kunt echter ook voor Arctic Silver (AS-5 of MX-2) gaan. Kost een paar euro, maar het is goed voor de koelprestaties.
v.w.b. je laatste vraag: kijk eens in mijn specs en denk je in dat ik veel game
v.w.b. je laatste vraag: kijk eens in mijn specs en denk je in dat ik veel game
Nee, vond het ook al raar maar sinds gisteren is ie ruim €20 duurder geworden. ( Op Azerty iig ).Verwar je niet de 512MB variant met de 1GB variant?
Ik heb nu het volgende samengesteld bij Salland Automatisering: [img=http://img11.imageshack.us/img11/5126/naamloostkv.th.jpg]
Ik zoek nog een moederbord, geluidssetje en een OS ( die laatste 2 hebben ze geloof ik niet bij Salland ). Ik heb geen idee welk moederbord ik het beste kan nemen, de Foxconn A7DA-S verkopen ze niet.
http://www.salland.eu/pro...5-1-zwart-980-000116.html
geen geluid?
http://www.salland.eu/pro...ic-eng-oem-66g-00660.html
geen OS?
geen geluid?
http://www.salland.eu/pro...ic-eng-oem-66g-00660.html
geen OS?
[ Voor 36% gewijzigd door Edmin op 13-03-2009 20:58 ]
Excuses, heb blijkbaar niet goed gekeken. Dan nog het moederbord, ben er al achter gekomen dat ik volgens mij een AM2 moederbord nodig heb, maar dan zijn er nog steeds heel veel verschillende.
Jij zegt het, ik denk het !Skyclad schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 13:17:
Een tijd geleden was er tenminste 1 shop die de BBG systemen compleet aanbood, is die er nog steeds? Dat scheelt weer moeten kijken welke kabels en zo er wel en niet bij zitten, is te lang geleden dat ik een PC zelf heb gebouwd
Anyone ?
[ Voor 4% gewijzigd door v1nzent- op 14-03-2009 11:01 ]
Verwijderd
hey heb nu volgend systeem samengesteld, wat denken jullie ervan? zit ik goed qua compatibiliteit etc of vergeet ik iets, kan ik best nog iets aanpassen?
1 | Cooler Master CM 690 Zwart | € 65,- | € 65,- |
1 | Cooler Master Silent Pro M700 | € 99,95 | € 99,95 |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD5 | € 239,99 | € 239,99 |
1 | Intel Core i7 940 | € 527,34 | € 527,34 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK3/6G | € 101,42 | € 101,42 |
1 | Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E | € 385,90 | € 385,90 |
1 | Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 | € 32,30 | € 32,30 |
2 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 53,74 | € 107,48 |
Importeren | Totaal | € 1.559,38 |
Vind jij die 940 zijn geld waard? Kan je niet beter een 920 op zijn staart trappen?
Beste tweakers, ikzelf weet momenteel nog weinig af van computers maar
zou er zeker meer van willen teweten komen. Ik ben ook geïnteresseerd om een nieuw systeem
te bestellen bestemd om te gamen, surfen, en verder normale zaken mee toe te passen.
Ik heb momenteel dit systeem voor het oog (budget=1500 of meer):
Cooler Master Real Power M620
Creative X-Fi Titanium
Gigabyte GA-EX58-UD4P
Intel Core i7 920
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G
OCZ Alchemy Elixir
Samsung SH-S223F
Samsung Syncmaster T220
Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E
Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB
voor een totaal van € 1.316,82
Misschien zijn er wel enkele aanpassingen nodig?
Bedankt voor de hulp!
Gr
zou er zeker meer van willen teweten komen. Ik ben ook geïnteresseerd om een nieuw systeem
te bestellen bestemd om te gamen, surfen, en verder normale zaken mee toe te passen.
Ik heb momenteel dit systeem voor het oog (budget=1500 of meer):
Creative X-Fi Titanium
Gigabyte GA-EX58-UD4P
Intel Core i7 920
OCZ Alchemy Elixir
Samsung SH-S223F
Samsung Syncmaster T220
Bedankt voor de hulp!
Gr
[ Voor 2% gewijzigd door dontmind op 14-03-2009 19:35 . Reden: Twee maal ram ]
Verwijderd
voor zo'n informatie zit ik hier dus, dus die 940 vervangen door een 920, ziet het er voor de rest goed uit?Edmin schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:11:
Vind jij die 940 zijn geld waard? Kan je niet beter een 920 op zijn staart trappen?
Yup. Een duurdere graka is voor dat scherm niet nodig. Prima systeempje zo. Je zou eventueel wat kunnen besparen door de M620 als voeding te nemen, maar dat het je het echt over peanuts.
Ik moet voor een vriend van mij een PC samenstellen, hij is geen diehard gamer ofzo, maar wou wel graag Empire Total War fatsoenlijk kunnen spelen. (Wat hij onder fatsoenlijk verstaat is bij mij niet bekend
)
Maar nu ben ik dus dit systeem tegengekomen (volgens mij bij iemand uit het topic):
Is dit een goed systeem zo? Hij had een budget van 800 euro, dus samen met assemblage + verzendig kom daar wel op uit. Miss enige verbeteringen of dingen die ik over het hoofd zie?
Maar nu ben ik dus dit systeem tegengekomen (volgens mij bij iemand uit het topic):
1 | AMD Phenom II X3 720 | € 134,65 | € 134,65 |
1 | Cooler Master Elite 333 Zwart | € 27,18 | € 27,18 |
1 | Kingston ValueRAM KVR400D2N3K2/4G | € 33,30 | € 33,30 |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM | € 99,- | € 99,- |
1 | Samsung SH-S223F | € 20,10 | € 20,10 |
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB | € 54,98 | € 54,98 |
Importeren | Totaal | € 669,11 |
Is dit een goed systeem zo? Hij had een budget van 800 euro, dus samen met assemblage + verzendig kom daar wel op uit. Miss enige verbeteringen of dingen die ik over het hoofd zie?
[ Voor 75% gewijzigd door arjen9551 op 15-03-2009 16:04 . Reden: pricewatch lijstje ]
n.a.
Verwijderd
Je hebt het geheugen er 2x in staan. Je kan die OCZ platinum dus weg laten. Ik vind wel dat een beetje een 'magere' graka neemt in vergelijking met je CPU.dontmind schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:37:
(budget=1500 of meer):
Creative X-Fi Titanium
Gigabyte GA-EX58-UD4P
Intel Core i7 920
OCZ Alchemy Elixir
OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK
Samsung SH-S223F
Samsung Syncmaster T220
Bedankt voor de hulp!
Gr
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2009 17:04 ]
Ja klein foutjeVerwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:03:
[...]
Je hebt het geheugen er 2x in staan. Je kan die OCZ platinum dus weg laten. Ik vind wel dat een beetje een 'magere' graka neemt in vergelijking met je CPU.

Maar voor die graka: voor het scherm dat ik zou kiezen is een zwaardere graka misschien toch
niet echt nodig?
Verwijderd
Wat is nodig? Voor alles op hoog, nee. Voor alles op hoog met 12xAA ja. Je systeem is alleen disproportioneel. Je bespaard erg op je videokaart, maar geeft veel geld uit aan je CPU.
Ik kan me wel vinden in zijn keuze anders. Voor een 16x10 scherm zou ik ook niet hoger inzetten dan een 4870 1GB. Punt is dat ik me helemaal kan vinden in het feit dat je dan toch een rappe proc wilt hebben. Of dat dan een i7 of een PhII X4 moet zijn is een keuze die afhangt van je budget. Ik zou er ook niet voor kiezen om hier een X3 in te zetten als het budget meer toelaat.
Ik vind het nog niet zo slecht bekeken. Ik denk dat je beter nu een kaart van 200 euro kan kopen en over een tijdje weer een van 200 euro (en dan wat geheugen bijsteken). Daar heb je meer aan dan nu een kaart van 400 euro te kopen.
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H . Dit is een vrij goedkoop moederbord, komt denk ik doordat er maar 2 geheugen typen op zitten en geen FireWire. Ik vraag me af of een pc wat voornamelijk gebruikt wordt om op te gamen FireWire nodig heeft. En dat geheugen typen maakt voor nu niets uit toch? Het zorgt er alleen voor dat als ik in de toekomst nog meer geheugen wil hebben moet ik of het geheugen wat er nu in komt vervangen of het moederbord vervangen?Rienk333 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 21:10:
Excuses, heb blijkbaar niet goed gekeken. Dan nog het moederbord, ben er al achter gekomen dat ik volgens mij een AM2 moederbord nodig heb, maar dan zijn er nog steeds heel veel verschillende.
De Sapphire HD Radeon 4870 1GB is nu trouwens op verschillende sites goedkoper dan de 512MB

[ Voor 6% gewijzigd door Rienk333 op 15-03-2009 11:01 ]
Verwijderd
Oftewel: Vista is een lachtertje.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:30:
[...]
En het werkt waanzinnig niet in Windows Vista. EAX ondersteuning onder vista is dus gewoon een lachertje.
[...]
http://connect.creativela...ows%20Vista%E2%84%A2.aspx
Verwijderd
Nee hoor. Vista werkt perfect. En bij een moderne game is DX10(.1) ook echt een stuk mooier
Het hoort bij het volgende systeem trouwens:Rienk333 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 01:11:
[...]
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H . Dit is een vrij goedkoop moederbord, komt denk ik doordat er maar 2 geheugen typen op zitten en geen FireWire. Ik vraag me af of een pc wat voornamelijk gebruikt wordt om op te gamen FireWire nodig heeft. En dat geheugen typen maakt voor nu niets uit toch? Het zorgt er alleen voor dat als ik in de toekomst nog meer geheugen wil hebben moet ik of het geheugen wat er nu in komt vervangen of het moederbord vervangen?
De Sapphire HD Radeon 4870 1GB is nu trouwens op verschillende sites goedkoper dan de 512MBWel allebei ong. €200
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 209,86 | € 209,86 |
1 | Cooler Master Elite 333 Zwart | € 27,18 | € 27,18 |
1 | Kingston ValueRAM KVR400D2N3K2/4G | € 33,30 | € 33,30 |
Importeren | Totaal | € 485,24 |
Ik heb gekeken naar de socket, en die is AM2. Bij wat moet ik kijken voor de chipset? Processor, graka, alles?
Verwijderd
We hebben het over moederborden, dus lijkt me dat je daar moet kijken naar de chipset. Je kwam eerder volgensmij al aan met een 730a chipset(Geforce 8200). En nu met een 740G/SB700. Terwijl wij hier al meerdere maalen hebben gezegt 790(G)X+SB750 is het ideaalste.
Ik kan dat SB750 nergens vinden in de Specs in de Pricewatch.
Dit is een zeer goed en uitgebreid mobo'tje voor een goede prijs. Heeft een 790GX chipset, dus dat zit ookwel snor. Enige wat een nadeel kan zijn is dat het een AM2+ mobo'tje is.
http://www.alternate.nl/h...n&l2=AMD&l3=Socket+AM2%2B
http://www.alternate.nl/h...n&l2=AMD&l3=Socket+AM2%2B
Chipset zit op je mobo, je kan een escape toets toch ook niet vinden in de pricewatch?Rienk333 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:41:
Ik kan dat SB750 nergens vinden in de Specs in de Pricewatch.
[ Voor 28% gewijzigd door frankK800i op 15-03-2009 12:01 ]
MVG, Frank
Dit topic is gesloten.