Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:53:
[...]
BS! In een tijd van quad cores heb je er
niets aan dat je je geluids door een apparte processor laat doen. Je haalt er geen extra performance uit. Onboard van tegenwoordig is heel redelijk en op een slechte speakerset hoor jij het verschil niet, ook niet met een 20 euro headset. Positionering verschillen hoor je nauwlijks op een stereo, toon zuiverheid maakt niet uit als je speakers het verschil niet kunnen weergeven, aantal stemmen maakt niet uit als je geluid toch al niet goed genoeg is om het ten gehoren te brengen. EAX is dood, lang leve openAL.
Eh jawel, want op het moment dat de CPU het het drukste heeft, zijn er ook juist de meeste geluiden. Op die manier heb je mét X-Fi minder framedrops dan zonder X-Fi. Verder zijn nagenoeg alle games nog gewoon geschreven om 1 core te gebruiken, of hooguit twee.
Onboard redelijk? Dat is dan persoonlijk, want ik vind het echt bout. Hangt wel af van welk mobo je hebt, maar de Gigabyte GA-MA78GM-S2H bijvoorbeeld komt echt bagger geluid uit (zat in een systeempje dat ik voor iemand anders bouwde, maar werd toch servertje, dus maakte niet uit). Met een 20 euro headset merk ik het verschil wel. Ik heb zelf een X-Fi gekocht toen ik nog een 20 euro headset had. Viel meteen op dat de lagere tonen veel zuiverder waren.
Op een headset hoor je positioneringsverschillen prima. Ook die 20 euro headset was prima instaat om de extra stemmen ten gehore te brengen. Het valt gewoon op dat je niet van die momenten hebt dat er opeens een geluid 'weg' is, omdat het maximum aantal stemmen overschreden wordt.
5 euro headset ofzo? Mono bluetooth headset? Wat versta je onder goed en niet goed? Valt een 20 euro headset onder goed? (Kennelijk wel, want daarop is het verschil al hoorbaar.)
Je bedoelt?
www.qsix.eu
Wat heet vergelijkbaar? Als een winkel betaald om in de PW te komen is dat vergelijkbaar?
Start een poll zou ik zeggen.
Edmin schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:14:Als je even verder leest, zie je dat ik die extra dure videokaart niet adviseer. Het tobo dat 'maar 2 jaar meegaat' doet het hier al ruim drie jaar zonder spoor van gebreken. Realiseer je je wel dat je in de eerlijke vergelijking gewoon €200 extra uitgeeft aan een scherm? Dat is gewoon een hoop geld. Natuurlijk is het beeld mooier, maar de meeste gamers zitten met een TN helemaal niet slecht.
Binnen mijn clan heb ik nog nergens gezien dat een primair toetsenbord langer dan 2 jaar meegaat.
Inderdaad, je adviseerd de duurdere videokaart niet, maar het argument 'niet te betalen' gaat eerder over het primaire lijstje. Als iemand aankomt met zulke uitgaven (80 euro extra voor een FTW editie) is het argument 'niet te betalen' natuurlijk een beetje vergezocht.
Ja, ik realiseer me dat er 200 euro extra naar het scherm gaat. Je krijgt er dan ook een veel beter scherm voor terug. Een hoop geld is ook relatief. Dat scherm gaat jarenlang mee. Een GTX285 is over een jaar nog niet de helft waard. Dat scherm wel. De meeste gamers zitten wellicht goed met een TN, maar hier wordt het scherm ook voor TV kijken gebruikt. En nogmaals; veel mensen hebben geeneens het verschil gezien. Ik durf te wedden dat als iedereen het verschil IRL zou zien voordat ze een scherm gingen kopen er veel meer mensen een non-TN scherm zouden kopen.
Dat ontken ik ook niet.
Dan vraag ik me toch af waarom er in benchmarks met het geluid uit toch steevast flink hoger gescoord wordt. Je moet het vooral zoeken in minder framedrops. Op de average framerate maakt dat weinig uit, maar de lijn loopt wel veel vlakker.
Edmin schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:14:Je doet het nu voorkomen alsof onboard sound 'geluiden weglaat' en dat is pertinente onzin. De kwaliteit van het geluid uit een X-fi is gewoon beter, maar dat ga je pas merken als je een duurder speakersetje hebt. Voor de huis-tuin-en-keuken 2.1 sets is het een kansloze investering.
Dat is geen onzin. Veel van die dingen ondersteunen maar tot 64 stemmen. In een game als BF2 kun je daar makkelijk overheen gaan. Je hoort dan ook duidelijk dat er dingen weggelaten worden met onboard geluid. Bijvoorbeeld dat het geluid van een fontijntje op ~100m afstand; met onboardsound bijna altijd weggelaten. Verder is een X-Fi juist bij een headset interesant. En vooral veel clanspelers gebruiken een headset.
Dat ontken ik ook niet, maar er zijn nu eenmaal mensen zoals ik die veel zwaarder op het geluid hangen. Als ik mijn GTX260 zou inruilen voor een GTX280 en mijn X-Fi wegdoen zou ik lager scoren. Overigens gaat mijn GTX260 wel weg en komt er een GTX285, maar de X-Fi blijft

Nee, een headset van 2 tientjes is ook al prima. Zelf heb ik een Sennheiser PC-151, daarvoor had ik een 20 euro Logitech headsetje. Juist met een headset kan de X-Fi z'n spierballen laten zien.
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 04:35:
[...]
Ik had misschien ook wat uitleg bij moeten leveren.
Misschien niet het beste monitor dat er op het moment op de markt is, maar i.v.m extra tv functie (idd miljoenen overbodige functies in 1) maar ja, student en een tv op eigen kamer is altijd makkelijker ipv een 40" plasma. En ik kan altijd nog switchen als het me echt niet bevalt.
Is een TV kaart in je PC niet handig? Kun je meteen bufferen en reclames skippen en opnemen enzo. Kun je tevens makkelijk TV kijken en andere dingen tegelijk doen.
IPS staat voor In-Plane Switching.
Dell 2209WA, e-IPS (elcheapo IPS):
Samsung T240HD, TN:
Zoals je ziet ziet de IPS er eigenlijk van alle hoeken gezien goed uit. De TN daarentegen ziet er alleen goed uit als je hem recht van voren bekijkt (en dan nog zie je dat hij bovenin te donker is en onderin te licht). In alle richtingen haaks op het scherm dus. Als je je bureastoel bijvoorbeeld 10 cm hoger of lager zet, zie je dat meteen op TN door het donkerder worden (omlaag) en lichter worden (omhoog). Tevens krijg je er verkleuringen bij. Als je TV kijkt met een groepje krijg je dus nooit het scherm goed voor iedereen. Ook speelt mee dat als je een grote TN hebt je het ook al ziet als je er recht voorzit, want de hoek tussen de lijn van je ogen naar het scherm en de monitor zelf is in het midden 90 graden als je er recht voor zit, maar in de hoeken niet (dat zie je ook terug in het feit dat ook op het shot recht van voren de TN onderin te licht is en bovenin te donker). Als je dichtbij je scherm zit, zie je dat nog meer. Als je bijvoorbeeld een scherm van 1 meter hoog hebt en je zit er een halve meter vanaf is de hoek tot het midden 90 graden en de hoek tot de bovenrand 45 graden. Je ziet dat dan als een goed beeld in het midden, een er licht beeld onderin en een donker beeld bovenin. Uiteraard met de bijgaande effecten van verkleuring en contrastveranderingen. Bij IPS heb je deze effecten niet tot nauwelijks en is tevens de kleurreproductie beter. Verder worden IPS monitoren (gaat niet op voor e-IPS) ontworpen met het doel een zo goed mogelijk beeld te leveren. TN monitoren worden ontworpen met het doel zo goedkoop mogelijk te zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 04:35:
Had eerst het OCZ elixir toetsenbordje, kon niet meer goed geleverd worden bij azerty en had geen zin om bij meerdere bedrijven te bestellen, het is misschien overbodige luxe en een redelijk ruim budget, zelfde geldt voor het videokaart geval, had eerst een gtx 295 in het lijstje, ook die was slecht te leveren, dus naar een overclocked 285 teruggegaan. En het budget laat het toe :x
Houd er ook rekening mee dat een G15 veel ruimte inneemt op je bureau

. Verder; het budget hoeft toch niet persé op?
En voor de stilte. Maar 60 euro voor een losse koeler is wel weer erg veel

. Het is uiteraard een persoonlijke kwestie van prioriteiten te stellen. Zelf zou ik het geld liever in een beter scherm steken. Uitleg genoeg hierboven

Hehe, eeens

Orderwijzigingen bij Azerty kun je -tenzij zeer urgent- beter per email afhandelen. orderwijziging AT azery PUNKT nl