Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:37:
Waarom (want die vraag is nog steeds niet beantwoord) is een god noodzakelijk bij het bepalen van een moraal? Is het niet eenvoudigweg utilitair dat een groep mensen elkaar in leven laat?
Ik denk niet dat het noodzakelijk is, maar sommige mensen hebben er baat bij. Zoals ze wel is in films schreeuwen "WHY?". Een dochter van een vader die vermoord is. Dan kan de vader bij "god" zijn verhaal kwijt en kan "hij" "antwoorden". Voor sommige is het een houvast.
En op dat soort momenten zijn sommige mensen het gevoeligst voor "toereikingen". Mensen die naar hen luistert en het probeert te evalueren en op een manier te overtuigen waarop hun zich nog nooit op hebben beroept(weet niet of ik het goed zeg).

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:15

Dido

heforshe

Ventrigo schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:48:
Ik denk niet dat het noodzakelijk is, maar sommige mensen hebben er baat bij.
Kan ik best inkomen. Er werd me net echter verteld dat ik zonder god geen moraal kon vormen, vandaar mijn vraag.

@jschuurk: m'n vorige reactie was wat kort door de bocht. Laat ik het even netjes vragen: welke god en welke godsbeschrijving kun jij als objectief aanwijzen? Niet alleen ik, maar miljarden gelovigen zullen het graag willen weten. Er zijn oorlogen over gevochten, mensen om verbrand, naties uit elkaar gevallen, maar jij hebt de objectieve god gevonden? Deel hem dan met ons, zodat wij diezelfde god op dezelfde manier zullen kennen (dat is het mooie van objectiviteit!).

Nee, zonder dollen: als je bij wijze van spreken nog niet eens twee christenen kunt vinden die het eens worden over hun interpretatie van god, hoe kun je dan god als objectieve basis zien?
Dan lijkt me "laten we elkaar niet doden, want dan leven we allemaal langer" een veel eenvoudiger basis, met een objectief meetbaar resultaat.

[ Voor 57% gewijzigd door Dido op 07-01-2010 14:54 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:47:
Omdat zonder een objectieve basis zoals bijvoorbeeld God, moreel realisme niet mogelijk is. En zonder moreel realisme zijn morele problemen niet per definitie beslisbaar.
God? Objectief? Op die Wiki pagina komt het woord god niet eens voor, en het is nogal vreemd om te beweren dat moreel realisme nodig is om over morele problemen te beslissen? Omdat opperwezens per definitie subjectief zijn, kan een religie daarop gebaseerd dus nooit iets over morele zaken zeggen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een supernaturalistische instantie (laat staat god) is niet nodig voor moreel realisme. (los van of moreel realisme klopt enz.)

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:54:
[...]

God? Objectief? Op die Wiki pagina komt het woord god niet eens voor, en het is nogal vreemd om te beweren dat moreel realisme nodig is om over morele problemen te beslissen? Omdat opperwezens per definitie subjectief zijn, kan een religie daarop gebaseerd dus nooit iets over morele zaken zeggen?
Om deze reactie nog even kracht bij te zetten : Google: geloof&moreel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 09:44

FunkyTrip

Funky vidi vici!

gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:49:
Dat het zou komen door minder kennis over het christendom is echt onzin. Ten eerste pretendeert een dergelijke redenering dat de fout bij de ander ligt (duh), en ten tweede gaat het niet over wat de theorie achter het christendom is, maar hoe het in de praktijk gebracht wordt. En daar zit een groot verschil tussen, die boodschap van liefde wordt namelijk behoorlijk verwrongen tot een veel repressievere en negatieve realiteit.
Ik durf zelfs te stellen dat mondige atheisten in geloofsdiscussies vaak een stuk meer over het Christendom en de geschiedenis ervan weten dan de gemiddelde Christen zelf. Die atheisten hebben zich er vaak in verdiept of zijn ex-priesters/theologen die atheist zijn geworden. Of wetenschappers die zich voor zomaar iets te roepen eerst in het onderwerp verdiept hebben.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:50:
@jschuurk: m'n vorige reactie was wat kort door de bocht. Laat ik het even netjes vragen: welke god en welke godsbeschrijving kun jij als objectief aanwijzen?
Heb geen probleem met je eerste reactie, hoor. Was kort, krachtig en on topic. ;)
Binnen een wereldbeeld met de klassieke alwetende, almhachtige, schepper-van-hemel-en-aarde God, is deze God een objectieve basis. Hij heeft bepaald wat moreel is en wat niet. De gelovigen hebben maar twee dingen te doen: Gods geboden en verboden achterhalen en hieraan gehoorzamen.
[...], en het is nogal vreemd om te beweren dat moreel realisme nodig is om over morele problemen te beslissen?
Waarom? Als het 'goed' of 'slecht' zijn van een bepaalde daad geen objectieve eigenschap van die daad is (net zoals de kleur een objectieve eigenschap van voorwerp is), dan zijn morele problemen toch niet beslisbaar (belangrijke verduidelijking, beter gelijk gedaan:) in de logische zin van het woord? Als er niets zoiets bestaat als een 'morele eigenschap', dan zijn objectieve discussies over moraliteit onmogelijk en zijn enkel intrasubjectieve (dus o.b.v. onze gemeenschappelijke eigenschappen als mens) en subjectieve discussies mogelijk.
Omdat opperwezens per definitie subjectief zijn, kan een religie daarop gebaseerd dus nooit iets over morele zaken zeggen?
Voortbouwend op wat ik hierboven zei: binnen een bepaalde religie is het opperwezen geen subjectieve, maar een objectieve identiteit. En dus kunnen ze van die lekker 'objectieve' morele opmerkingen maken tegen atheïsten.
begintmeta schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:57:
Een supernaturalistische instantie (laat staat god) is niet nodig voor moreel realisme.
Da's waar, maar ze gaan wel erg goed samen en het is volgens mij wel de reden dat Christenen en Moslims moeite hebben met een moraliteit zonder God.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor moreel realisme is geen supernatuurlijke instantie nodig die die morele feiten schept. Dat er morele feiten zijn is wat moreel realisme nodig heeft om waar te zijn.

Dat het voor gelovigen in een schepper lastig is om te accepteren dat iets (buiten de schepper) eventueel niet geschapen is, ligt inderdaad voor de hand.

[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Ramzzz schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:32:
Ik moet zeggen dat ik telkens als ik op een station of abri o.i.d. zo'n poster "vloeken is aangeleerd" tegenkom, ik me moet bedwingen om eronder te schrijven "religie is indoctrinatie - waar geloven begint eindigt het nadenken".
Want dat is het einde van alle tegenspraak?
Dat jij dat vindt, maakt het nog niet tot een voldongen feit?

Er is een onderscheid tussen immoreel en amoreel, maar dan nog, waarom zou de mens zonder wat jij noemt 'godsbesef' van nature amoreel/immorreel zijn?

Een ander iets aanwrijven - 'godsbesef' - waarvan noch het bestaan noch de achtergrond, argumentatie, etc. niet van zijn aangetoond, getuigt nou niet per se bij voorbaat van aangeboren intelligentie.
Ik zeg juist dat elk mens het heeft, dus er is helemaal geen sprake van eventuele situatie waarin de mens van nature amoreel/immoreel zou zijn!
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:37:
Hoe is het een vloek? Er komt geen god in voor. Volgens mij leg je een beetje impulsief de link met "godverdomme".
Ik schreef krachtterm/vloek. Juist de link (afgezwakte vorm van) met gvd maakt het voor mij een vloek.
Maar daar hoeven jullie je niets van aan te trekken natuurlijk, want ik heb lange tenen en geloof is een privézaak etc? ;)
Wat doe ik dan met een ingeschapen godsbesef waar ik niets van weet of merk? Een godsbesef dat ik glashard ontken omdat ik geen enkele reden heb om het niet als een verzinsel te zien? Een godsbesef dat ik dus niet gebruik bij het vaststellen van morele normen?
Je merkt het wel, je geeft het alleen een andere naam, ‘geweten’ of wellicht een iets wetenschappelijkere term.
Waarom (want die vraag is nog steeds niet beantwoord) is een god noodzakelijk bij het bepalen van een moraal? Is het niet eenvoudigweg utilitair dat een groep mensen elkaar in leven laat?
Je beperkt moraal nu tot het in leven laten van elkaar?

Je zou kunnen stellen dat er 2 mogelijkheden zijn:
1) Iets is goed omdat God dat wil (maar dat zou arbitrair zijn)
2) God wil iets omdat het goed is (het goede is onafhankelijk van God)

Ik ga voor de derde mogelijkheid:
3) God wil iets van ons, omdat Hij goed is! Zijn natuur bepaald wat goed is (dus het goede is niet onafhankelijk van God) en Zijn natuur komt tot ons in de vorm van zijn geboden (dus die zijn niet arbitrair).

Je zou trouwens de vragen net zo goed andersom kunnen stellen?
1) Als er geen God is, wat is dan de basis voor objectieve normen en waarden?
2) Als er geen God is, wat is dan de basis voor objectieve morele ‘verplichtingen’, wie of wat legt ons deze geboden en verboden op?
3) Als er geen God is, wat is dan de basis van morele verantwoordelijkheid?
Als we gewoon hier een aantal jaar leven en na een tijdje doodgaan, wat hebben morele normen dan uiteindelijk voor nut? Hoe we leven doet er dan uiteindelijk toch niet toe?

Overigens over het niet-doden, waarom zou het in een atheïstisch wereldbeeld, los van het praktisch nut, ‘verkeerd’ zijn voor een rationeel wezen om te doden? Dat is toch volkomen arbitrair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier stond een antwoord op een bericht dat begintmeta ondertussen weer heeft aangepast, dus overbodig, dus verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeeg schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:15:
2) God wil iets omdat het goed is (het goede is onafhankelijk van God)

Ik ga voor de derde mogelijkheid:
3) God wil iets van ons, omdat Hij goed is! Zijn natuur bepaald wat goed is (dus het goede is niet onafhankelijk van God) en Zijn natuur komt tot ons in de vorm van zijn geboden (dus die zijn niet arbitrair).
Je mist de belangrijkste optie: Goed en slecht hebben geen opperwezen nodig. Jouw optie 2 voegt God toe, maar komt niet door Ockam's scheermes.
2) Als er geen God is, wat is dan de basis voor objectieve morele ‘verplichtingen’, wie of wat legt ons deze geboden en verboden op?
Als we gewoon hier een aantal jaar leven en na een tijdje doodgaan, wat hebben morele normen dan uiteindelijk voor nut? Hoe we leven doet er dan uiteindelijk toch niet toe?
Opnieuw, je redeneert exclusief vanuit het bestaan van een God. Dat betekent dat je de mogelijkheden dermate beperkt dat je geen overzicht meer hebt, soort van vrijwillige oogkleppen :)
Overigens over het niet-doden, waarom zou het in een atheïstisch wereldbeeld, los van het praktisch nut, ‘verkeerd’ zijn voor een rationeel wezen om te doden? Dat is toch volkomen arbitrair?
Omdat je een ander iets afneemt, wat niet van jou is. Het praktische is trouwens het enige relevante.
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:06:
Binnen een wereldbeeld met de klassieke alwetende, almhachtige, schepper-van-hemel-en-aarde God, is deze God een objectieve basis. Hij heeft bepaald wat moreel is en wat niet. De gelovigen hebben maar twee dingen te doen: Gods geboden en verboden achterhalen en hieraan gehoorzamen.
Sindas wanneer is objectiviteit afhankelijk van je wereldbeeld? Het blijft subjectief. Objectief in deze materie betekent dat het buiten het eigen wereldbeeld ook aantoonbaar zou zijn, en dat je wereldbeeld er niet voor benodigd is. Anders is FSM ook objectief?
Waarom? Als het 'goed' of 'slecht' zijn van een bepaalde daad geen objectieve eigenschap van die daad is (net zoals de kleur een objectieve eigenschap van voorwerp is), dan zijn morele problemen toch niet beslisbaar (belangrijke verduidelijking, beter gelijk gedaan:) in de logische zin van het woord? Als er niets zoiets bestaat als een 'morele eigenschap', dan zijn objectieve discussies over moraliteit onmogelijk en zijn enkel intrasubjectieve (dus o.b.v. onze gemeenschappelijke eigenschappen als mens) en subjectieve discussies mogelijk.
Maar daar heb je dus geen opperwezen voor nodig.
Voortbouwend op wat ik hierboven zei: binnen een bepaalde religie is het opperwezen geen subjectieve, maar een objectieve identiteit. En dus kunnen ze van die lekker 'objectieve' morele opmerkingen maken tegen atheïsten.
[...]
Da's waar, maar ze gaan wel erg goed samen en het is volgens mij wel de reden dat Christenen en Moslims moeite hebben met een moraliteit zonder God.
Dat is dan hun beperking en fout, en hun probleem. Je kunt hoogstens medelijden hebben en ze hulp bieden :+

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 07-01-2010 15:25 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Want dat is het einde van alle tegenspraak?
Eerder het begin, jouw reactie peilende. :+

En met
Ik zeg juist dat elk mens het heeft, dus er is helemaal geen sprake van eventuele situatie waarin de mens van nature amoreel/immoreel zou zijn!
kan een atheïst helemaal niets. Verwacht dan ook geen instemmend gemompel.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:06:
Heb geen probleem met je eerste reactie, hoor. Was kort, krachtig en on topic. ;)
Je bedoelt dat ik in andere posts te langdradig ben? ;)
Het probleem is dat zo'n wereldbeeld beperkt is tot een (klein!) aantal gelovigen. Zelfs binnen 1 religie als "het christendom" slaat men elkaar (meestal niet meer letterlijk) de hersens in over de interpretatie van "Gods letterlijke woord". En da's dan nog maar 1 religie. Hoe bruikbaar is objectiviteit die voor iedereen weer anders is? Daar is een woord voor: subjectiviteit.
Waarom? Als het 'goed' of 'slecht' zijn van een bepaalde daad geen objectieve eigenschap van die daad is (net zoals de kleur een objectieve eigenschap van voorwerp is), dan zijn morele problemen toch niet beslisbaar (belangrijke verduidelijking, beter gelijk gedaan:) in de logische zin van het woord?
Wie zegt dat morele problemen moeten worden geslecht op basis van "goed" en "slecht"? Waarom niet "productief" vs. "improductief", "nuttig" vs "onnuttig", "fijn" vs "vervelend"?
Waarom per se vasthouden aan dialectiek? Waarom zou je een moreel probleem niet kunnen benaderen vanuit minder absolute waarden? Dus "nuttig" vs "nuttiger" of zelfs "nuttig in opzicht A", "nuttig in opzicht B", "nuttiger in opzicht C", "minder nuttig in opzicht D".

Waarom kunnen niet-theistische basiswaarden niet gebruikt worden, zoals persoonlijke vrijheid, bescherming van de integriteit van het menselijk lichaam, respect voor (menselijk) leven of verdediging van eigendom of naasten?

Waarom zou een daad objectieve morele eigenschappen moeten bezitten? Iemand doden kan moreel "fout zijn", maar binnen hetzelfde morele raamwerk soms "goed" (denk aan wetten die de doodstraf op moord zetten. ook in religieuze context niet heel vreemd).
Als er niets zoiets bestaat als een 'morele eigenschap', dan zijn objectieve discussies over moraliteit onmogelijk en zijn enkel intrasubjectieve (dus o.b.v. onze gemeenschappelijke eigenschappen als mens) en subjectieve discussies mogelijk.
Is dat niet de realiteit? Op een paar eenvoudige zaken na (we leven allemaal langer als we elkaar niet zomaar doodslaan is vrij objectief te bepalen) is de morele discussie toch bij uitstek subjectief, juist als er argumenten gebruikt worden die gebaseerd zijn op de niet eenduidig interpreteerbare bevelen van een niet objectief waarneembare supernatuurlijke entiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het goddelijke wereldbeeld is het naar mijn beste weten niet verboden elkaar te doden, zeker niet uit naam van god. Lees Deuteronomium, vraag het aan de inwoners van Jabes of Sodom en Gomorra, in Exodus en Leviticus wordt er hier en daar ook wel eens een opdracht gegeven tot het uitmoorden van je naaste.

Persoonlijk vind ik het ongepast om iemand te doden die zich niet kan vinden in mijn levensovertuiging. Wat hij vindt of gelooft moet hij zelf weten. De bijbel denkt daar anders over.
Natuurlijk denkt niet elke christen er zo over, maar ik ken wel wat religieuze splintergroeperingen (homo-haters in de V.S., een handjevol katholieke priesters her-en-der) die er toch wel een zeer bijzondere godsgezinde moraal op na houden :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:22:

Je mist de belangrijkste optie: Goed en slecht hebben geen opperwezen nodig. Jouw optie 2 voegt God toe, maar komt niet door Ockam's scheermes.
Ik zou ook niet durven zeggen dat mensen zonder God geen goed kunnen doen oid.
Zullen we Ockam's scheerspullen er een keer buiten houden? Voegt in deze discussie niets toe.
[/quote]
Opnieuw, je redeneert exclusief vanuit het bestaan van een God. Dat betekent dat je de mogelijkheden dermate beperkt dat je geen overzicht meer hebt, soort van vrijwillige oogkleppen :)
Ik vraag juist wat het antwoord is van iemand die zegt dat er geen god nodig is. Beantwoord de vragen maar gewoon vanuit jouw gezichtspunt.
Omdat je een ander iets afneemt, wat niet van jou is. Het praktische is trouwens het enige relevante.
Ook dat is arbritrair: wie bepaalt dat ik dat niet mag doen? Welke autoriteit? En wat is de reden daarvoor?
Nogmaals: wie bepaalt wat goed en slecht (in dit geval iets van iemand afnemen wat niet van mij is) is?

Mijn vragen staan dus nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ken je de uitspraak : Wie goed doet, goed ontmoet.
Betekenis: Wie goede dingen doet voor andere mensen kan soms ook goede dingen terug verwachten.

Dus ik zou iets goeds doen omdat "god" dat wil? En dan voor diegene voor wie ik iets goeds heb gedaan, zou iets goeds terug kunnen doen puur alleen omdat "god" dat wil? Dus die twee personen zouden dan geen relatie direct tot elkaar hebben, maar alleen via "god" omdat hij dat wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-04-2022
Ramzzz schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:06:
[...]
Ik ben uiterst benieuwd hoe dat in elkaar zou steken. Tenzij moraal inhoudt: leren van je fouten en eerdere ervaringen.
Ik zou zeggen: lees het boek. Frans de Waal schrijft goed en toegankelijk zonder simplistisch te worden. Daarnaast is het boek nog eens zodanig opgezet dat er een antwoord in zit van degene die het er niet mee eens zijn waardoor het meer een discussie is. Om een tipje van de sluier te lichten: gesimplificeerd betoogt hij dat moraal een voortvloeiing is van empathie en sociale banden.

Overigens zou ik 'leren van je fouten en eerdere ervaringen' eerder onder het kopje cultuur plaatsen dan onder het kopje moraal.
[...]Tja, dat er nog iemand is die dat niet beseft...
Ongelooflijk, is het niet?. Toch zie je dat continu voorbij komen even goed in degene die de mens als slechter dan een dier afschilderen (genocide, moord als uitsluitend menselijke eigenschappen) als degene die de mens juist beter dan een dier afschilderen (moraal en emoties als uitsluitend menselijke eigenschappen). Op de een of andere manier blijven mensen zichzelf maar onderscheiden van dieren.
[...]Dat 'hogere' schiet bij mij alweer direct in het verkeerde keelgat: de eigen moraal gaat dus boven die van een ander... morele superioriteit ontlenen aan je eigen 'spiritualiteit' is net zoiets als een regendans uitvoeren en verwachten dat het gaat regenen.
Religie heeft niets causaals met verbondenheid te maken. Of zouden pijlinktvissen religieus zijn?
Je trekt vergaande conclusies die nergens op gebaseerd zijn. Verbondheid heeft niks te maken met morele superioriteit. Echter kan je wel stellen dat gelovigen vaak een band (cq verbondheid) hebben met hun Godsbeeld. Maar wederom kan ik je het boek aanraden.
[...]Uiterst zelden, en dan dus inderdaad alleen bij primaten wanneer het gaat om bezit (denk aan vechten om een vrouwtje (:P) in paringstijd, of om eten - en dan nog kun je het eigenlijk alleen maar doodslag noemen - volgens de menselijke moraal. :)
Volgens primatologen is het noch zeldzaam noch puur gebaseerd om een strijd om middelen. Het gaat om bewuste aanvallen die als doel hebben de andere te doden cq te verminken. De eerste die melding maakte van dit soort aanvallen was Jane Goodall. In 1974 was zij getuigen van een vier jaar durende oorlog tussen twee groepen chimpansees. In eerste instantie was zij behoorlijk geschokt en niet alleen zij. Apen (oké mensapen, maar toch) die oorlog voeren? Die elkaar bewust doden? Onmogelijk. Haar observaties werden dan ook niet geloofd in eerste instantie. Echter zijn ondertussen alle primatologen getuigen geweest van dit soort voorvallen cq de resultaten ervan. Aangezien primatologen niet elke uitwisseling zien – vooral niet in het wild -, is het vermoeden is dat het nog veel vaker voorkomt dan de geobserveerde incidenten.
[...]In het hele dierenrijk komt moord - zinloos, doelloos geweld - niet voor. AFAIK.
In het mensenrijk ook niet: geweld heeft altijd een doel. Al is het maar jezelf af te reageren :)
gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:13:
[...]Maar we discussieren nu al pagina's lang over wat een atheist eigenlijk is, en of "de atheist" eigenlijk wel bestaat. De 18e eeuw was toch een ander tijdperk, waar de Franse koning een absoluut monarch was met door God gegeven macht. Maar we zitten in de 21e eeuw ;) .
We zitten inderdaad in de 21e eeuw*. Maar dat staat los van je stelling dat “de theist zet zichzelf neer als het middelpunt, en alles moet zich opstellen ten opzichte van de theist” en op die stelling reageerde ik. De atheist heeft zich nou eenmaal zelf gedefinieerd ten opzichte van de theïst. Dat heeft niks te maken met een theïst die zichzelf neerzet als middelpunt.
*Als je het zo belangrijk vind om aan te stippen dat de 18de eeuw een ander tijdperk is, waarom post je wel een tekening van de – naar schatting – 16de/17de eeuw over wat vermoedelijk een heksenverbranding is?
[...]Het is geen moreel waardeoordeel, het is een grafische representatie van het willen hebben van een ankerpunt tegenover dit niet nodig hebben. Het ankerpunt is als Schroedingers kat na het openen van de doos, terwijl de niet-geankerde boompjes de mogelijkheden open houden. Je zoekt teveel achter de boompjes :) .
Als je geen moreel waardeoordeel in wilt nemen, zou je woorden als “een beter representatie” moeten vermijden.
[...]Het punt wat ik maakte is dat rooted trees alleen kunnen als je een ankerpunt definieert (wat je zelf kan kiezen). Dat is een beperking in de mogelijke interpretaties, en betekent dat je niet volledig open meer bent voor verklaringen. Hokjes definieren is geen probleem, maar hokjes voordefinieren maakt je verdere redeneringen veel beperkter. Dat wil niet zeggen dat je niet tot de juiste conclusie kan komen, maar mogelijk wel alternatieve verklaringen uitsluit :) .
En het punt dat ik maakte door Edward de Bono aan te halen is dat een hokje voordefinieren in bepaalde gevallen juist erg handig kan zijn. Als ik naar mijn huisarts ga met een serie klachten dan ben ik blij dat er hokjes voorgedefinieert zijn.
Het is niet zo dat het beter is om hokjes voor te definieren of slechter. Of het beter of slechter is, is afhankelijk van de omstandigheden. In jouw beeld hebben gelovigen alleen voorgedefinieerde hokjes. Echter zullen de meeste gelovigen die afhankelijk van het onderwerp voorgedefinieerde hokjes hanteren (dit zijn de eigenschappen van God) en ongedefinieerde hokjes hanteren (ik vraag me af wat het beste is in situatie a).
[...]Dan kom je weer bij vorm van de maatschappij: in de VS is er veel meer maatschappelijke druk aangaande God en christelijkheid. Zeggen dat je in God gelooft betekent niet dat je dit ook tot uitdrukking brengt in je dagelijkse acties en interpretaties.
Inderdaad. En dat heb ik vaak genoeg beargumenteert. Blij dat er toch wat van is blijven hangen :p
[...]Je overinterpreteert trouwens mijn opmerking over de natuurwetten. Iemand die echt in een almachtig opperwezen gelooft neemt dus aan dat dat opperwezen niet gebonden is aan natuurwetten, want dat is de definitie van almachtig :P . Men doet dus gewoon aan pragmatisme in het dagelijks leven.
Van een algemene God waar ik het in eerste instantie over had, ga jij over naar een specifieke godsbeeld. Dat is je eerste fout. Je tweede fout is de aanname dat mensen niet verschillende en tegenovergestelde meningen tegelijk kunnen bevatten. Echter doen mensen dat continu. Je kan geloven in een almachtige god en dat die god niet gebonden is aan natuurwetten en tegelijk geloven dat dat de natuurwetten onveranderlijk zijn.
[...]Genocide en apartheid zijn wel iets anders, hoor. Daar moet je blijkbaar mens voor zijn :+ .
Zoals er ook opgemerkt is in de kwestie van mensen die gereedschapmaken en dieren niet, dat is een kwantitatiefve en niet kwalitatieve scheiding.

[ Voor 0% gewijzigd door CatharinaBE op 07-01-2010 15:47 . Reden: edit: interpunctie in de zin ongelooflijke, is het niet (wat voorheen was ongelooflijk is het niet) wat toch een verschil maakt :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeeg schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:28:
Ik zou ook niet durven zeggen dat mensen zonder God geen goed kunnen doen oid.
Zullen we Ockam's scheerspullen er een keer buiten houden? Voegt in deze discussie niets toe.
Waarom iets buiten een discussie houden wat het probleem in je argumentatie haarfijn blootlegt? Je blijft proberen een God toe te voegen, waar deze niet nodig is. Dat jij je niet kan voorstellen dat er iets zonder God kan, is alleen een beperking vanuit jouw kant. Of je er genoeg moeite voor doet kan ik niet beoordelen :) .
Ik vraag juist wat het antwoord is van iemand die zegt dat er geen god nodig is. Beantwoord de vragen maar gewoon vanuit jouw gezichtspunt.
Nee, want door de formulering van de vragen wil je al een bepaald antwoord afdwingen. De vragen zijn nu niet open. Ik doe trouwens nooit aan enquetes mee, en ga zeker geen uitzondering maken voor een dergelijke tendentieuze vragenset.
Ook dat is arbritrair: wie bepaalt dat ik dat niet mag doen? Welke autoriteit? En wat is de reden daarvoor?
De maatschappij, dat ben jij ook :+ . Omdat het bijvoorbeeld de productie doet afnemen, een keten van eerwraak of vendetta's in gang zet, etc.
Nogmaals: wie bepaalt wat goed en slecht (in dit geval iets van iemand afnemen wat niet van mij is) is?
De maatschappij dus, de groep mensen bij elkaar. Geen fictief opperwezen voor nodig. Voordat evangelisten en missionarissen vreemde culturen kapot gingen maken, waren er veel gemeenschappen zonder God die toch heel goed functioneerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik doe even een poging de boel samen te vatten:
1) Iets is goed omdat god dat wil.
2) God wil iets omdat het goed is.
3) God is goed. Zijn natuur bepaalt wat goed is.
3 lijkt toch wel erg veel op 1. Alleen dat god bij optie 3 geen 'willekeurige' invloed kan uitoefenen op wat goed of slecht is (want dat is gewoon zo gezien 'zijn natuur' zo is). Dat zou dus impliceren dat god niet kan bepalen wat goed of slecht is, (Wat IMHO ook wel blijkt uit enkele passages van het oude testament ;) (zo bedoel ik bepalen niet helemaal natuurlijk)) waarmee het weer wat weg heeft van optie 2. Ik zou zelf het gerustste zijn bij 2. Ook lijkt bij 3 het 'goed of kwaad zijn van god' vooraf te gaan aan god.

Overigens was Epicurus (geloof ik) van mening dat goden toch niets kunnen willen of eisen, omdat ze volmaakt gelukkig zijn.

We hebben hier verder met een aantal aannamen te maken:
1: god bestaat
2: iets kan goed of slecht zijn
3: god kan alleen maar goed zijn
4: god bepaalt wat goed of slecht is

of die allemaal moeten worden geaccepteerd: ik denk het niet.
Aangenomen dat die er zijn (ethisch realistisch dus): de natuur der dingen bijvoorbeeld
De realiteit
Hetzelfde als wat de basis daarvoor is als er wel een god is.
Zou best kunnen
Eventueel is dat inderdaad zo.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik schreef krachtterm/vloek. Juist de link (afgezwakte vorm van) met gvd maakt het voor mij een vloek.
Maar daar hoeven jullie je niets van aan te trekken natuurlijk, want ik heb lange tenen en geloof is een privézaak etc? ;)
Je ondertoon is ronduit beledigend. Je eigent je nu een simpel werkwoord (verdommen) toe, omdat er ook wel eens aan god gevraagd wordt om dat te doen. Straks val je ook over "aan de beterendehand zijn" omdat je het associeert met "godbetere"? Een gloeiend kooltje mag zo niet genoemd worden vanwege "godgloeiende"? Ja, dan zijn het je eigen lange tenen en je drang om beledigd te worden en daar hoeft inderdaad geen rekening mee gehouden te worden.
Je merkt het wel, je geeft het alleen een andere naam, ‘geweten’ of wellicht een iets wetenschappelijkere term.
Oh? Ik zou niet weten wat. Vertel mij maar wat die term zou kunnen zijn, want "geweten" is het niet. Dat heb ik slechts in overdrachtelijke zin, als resultaat van een moreel raamwerk, niet als oorzaak ervan.
Nee, maar het was een voorbeeld dat werd aangehaald: iemand zonder godsbesef zou (ondermeer) niet kunnen weten dat ie zijn buurman net mag vermoorden. Ik blijf het aanhalen tot iemand weerlegt dat het prima zonder godsbeeld te bedenken valt dat het geen handig idee is om dat te doen.
Ik gaf al aan dat er een prima praktisch nut is: de meerderheid, zo niet iedereen binnen je groep leeft langer en veiliger als je niet lukraak elkaar de hersens inmept.
Daarnaast is er nog "wat gij niet wilt dat u geschiedt..." - iets wat ondanks de bron van de specifieke quote een redelijke open deur is. Niet pesten Jantje, hoe zou je het vinden als jij zelf gepest werd? Het idee dat straffen analoog aan de misdaad afschrikwekkend werken (oog om oog, tand om tand) geeft al aan dat je niets anders dan een klein beetje empathie nodig hebt om bepaalde dingen niet te doen. Als ik iemand sla, loop ik kans dat die persoon terugslaat. Dat heb ik liever niet, dus doe ik het niet. Geen god voor nodig, hoor. Een beetje simpel lijfsbehoud en ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:35:
Waarom iets buiten een discussie houden wat het probleem in je argumentatie haarfijn blootlegt? Je blijft proberen een God toe te voegen, waar deze niet nodig is. Dat jij je niet kan voorstellen dat er iets zonder God kan, is alleen een beperking vanuit jouw kant. Of je er genoeg moeite voor doet kan ik niet beoordelen :) .
Dit is voor zover ik weet een discussieforum. In deze discussie gaat het (o.a.) over God. Ik kan me best voorstellen ‘dat er iets zonder God kan’, dat heb ik namelijk ook jaren geloofd.
Voor deze discussie mag ik toch wel eens stellen “Als God niet bestaat, dan…”?
Nee, want door de formulering van de vragen wil je al een bepaald antwoord afdwingen. De vragen zijn nu niet open. Ik doe trouwens nooit aan enquetes mee, en ga zeker geen uitzondering maken voor een dergelijke tendentieuze vragenset.
I rest my case… ;)
De maatschappij, dat ben jij ook :+ . Omdat het bijvoorbeeld de productie doet afnemen, een keten van eerwraak of vendetta's in gang zet, etc.

De maatschappij dus, de groep mensen bij elkaar. Geen fictief opperwezen voor nodig. Voordat evangelisten en missionarissen vreemde culturen kapot gingen maken, waren er veel gemeenschappen zonder God die toch heel goed functioneerden.
De maatschappij, als in ‘de meerderheid’? Interessant! :)
Stel dat de Nazi’s de oorlog wel hadden gewonnen en het Derde Rijk had aangevangen, zou dan uiteindelijk antisemitisme ‘goed’ zijn, of moreel aanvaardbaar?

Ik vond een mooie discussie over dit onderwerp tussen Richard Taylor and William Lane Craig. Zie: http://www.leaderu.com/of...g/docs/craig-taylor0.html en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:45:

Je ondertoon is ronduit beledigend. Je eigent je nu een simpel werkwoord (verdommen) toe, omdat er ook wel eens aan god gevraagd wordt om dat te doen. Straks val je ook over "aan de beterendehand zijn" omdat je het associeert met "godbetere"? Een gloeiend kooltje mag zo niet genoemd worden vanwege "godgloeiende"? Ja, dan zijn het je eigen lange tenen en je drang om beledigd te worden en daar hoeft inderdaad geen rekening mee gehouden te worden.
Ja hoor, ga fietsen stelen! (Niet letterlijk hoor, Gij zult immers niet stelen)
Ik eigen me een werkwoord toe? Hoe doe je dat uberhaupt? Ik zei alleen dat de link met gvd gemakkelijk gemaakt is en absoluut niet vergezocht.
Nee, maar het was een voorbeeld dat werd aangehaald: iemand zonder godsbesef zou (ondermeer) niet kunnen weten dat ie zijn buurman net mag vermoorden. Ik blijf het aanhalen tot iemand weerlegt dat het prima zonder godsbeeld te bedenken valt dat het geen handig idee is om dat te doen.
Het valt te bedenken ja, maar dat is wederom behoorlijk arbitrair.
Ik gaf al aan dat er een prima praktisch nut is: de meerderheid, zo niet iedereen binnen je groep leeft langer en veiliger als je niet lukraak elkaar de hersens inmept.
Daarnaast is er nog "wat gij niet wilt dat u geschiedt..." - iets wat ondanks de bron van de specifieke quote een redelijke open deur is. Niet pesten Jantje, hoe zou je het vinden als jij zelf gepest werd? Het idee dat straffen analoog aan de misdaad afschrikwekkend werken (oog om oog, tand om tand) geeft al aan dat je niets anders dan een klein beetje empathie nodig hebt om bepaalde dingen niet te doen. Als ik iemand sla, loop ik kans dat die persoon terugslaat. Dat heb ik liever niet, dus doe ik het niet. Geen god voor nodig, hoor. Een beetje simpel lijfsbehoud en ratio.
Zie boven: Ratio is zelf bedenken, dus je bent het eens met mij en begintmeta eens dat het inderdaad arbitrair is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CatharinaBE schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:34:
We zitten inderdaad in de 21e eeuw*. Maar dat staat los van je stelling dat “de theist zet zichzelf neer als het middelpunt, en alles moet zich opstellen ten opzichte van de theist” en op die stelling reageerde ik. De atheist heeft zich nou eenmaal zelf gedefinieerd ten opzichte van de theïst. Dat heeft niks te maken met een theïst die zichzelf neerzet als middelpunt.
Je begrijpt het nog steeds niet. De theist wil iemand als atheist of theist kunnen benoemen vanuit een geocentrisch beeld, maar bijvoorbeeld Dido en ik geven aan dat non-theisten niet automatisch atheisten zijn, en ook niet zo'n vast ankerpunt hebben. Het is dus wel degelijk de theist die exlusief redeneert vanuit zijn middelpunt, terwijl ik me alleen atheist noem als ik gedwongen word om te kiezen tussen theist en atheist. Weet je wat Schroedinger's kat is? Dan weet je dat die kat niet dood en niet levend is, totdat je de doos openmaakt. Zo ben ik noch theist noch atheist, met als toevoeging dat ik zeker geen theist zal worden indien een keuze moet worden gemaakt.
*Als je het zo belangrijk vind om aan te stippen dat de 18de eeuw een ander tijdperk is, waarom post je wel een tekening van de – naar schatting – 16de/17de eeuw over wat vermoedelijk een heksenverbranding is?
Heel flauw, dat plaatje werd in een andere subdiscussie gebruikt :N . Het is trouwens het verbranden van een ketter volgens het onderschrift. En raad eens wat atheisten en andersgelovigen waren in die tijd...
Als je geen moreel waardeoordeel in wilt nemen, zou je woorden als “een beter representatie” moeten vermijden.
Zeggen dat iets een betere representatie is, is helemaal geen moreel oordeel. Er is ook beter als het gaat om functionaliteit, of om de boodschap over te brengen. Misschien iets minder spijkers op laag water zoeken?
En het punt dat ik maakte door Edward de Bono aan te halen is dat een hokje voordefinieren in bepaalde gevallen juist erg handig kan zijn. Als ik naar mijn huisarts ga met een serie klachten dan ben ik blij dat er hokjes voorgedefinieert zijn.
De huisarts zal echter geen hokjes voordefinieren, die zal eerst naar je symptomen luisteren en je onderzoeken, en dan pas in een hokje stoppen. Dus dat is geen voordefinieren. het zou voordefinieren zijn als de huisarts zegt "oh, dat is mevrouw CatharineBE, zet de placebo maar vast klaar".
Inderdaad. En dat heb ik vaak genoeg beargumenteert. Blij dat er toch wat van is blijven hangen :p
Je claimt iets wat niet van jou is, of door jou komt ;) . Ik zeg ook altijd al dat de CU foute principes heeft, maar pragmatisch genoeg is,
Van een algemene God waar ik het in eerste instantie over had, ga jij over naar een specifieke godsbeeld. Dat is je eerste fout. Je tweede fout is de aanname dat mensen niet verschillende en tegenovergestelde meningen tegelijk kunnen bevatten. Echter doen mensen dat continu. Je kan geloven in een almachtige god en dat die god niet gebonden is aan natuurwetten en tegelijk geloven dat dat de natuurwetten onveranderlijk zijn.
Dat komt waarschijnlijk omdat die mensen er vaak niet over willen nadenken, en hun opvoeding niet kunnen afschudden. Dat is hun keuze :)
zeeg schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:49:
Dit is voor zover ik weet een discussieforum. In deze discussie gaat het (o.a.) over God. Ik kan me best voorstellen ‘dat er iets zonder God kan’, dat heb ik namelijk ook jaren geloofd.
Voor deze discussie mag ik toch wel eens stellen “Als God niet bestaat, dan…”?
Natuurljik mag dat, maar dan moet je niet verbaasd zijn als aangegeven wordt waar de gaten in je redenering zitten. Noch verplicht dat anderen serieus op je redeneringen in te gaan of je te volgen in drogredeneringen :) .
I rest my case… ;)
Ah, sterk. Niet ingaan op de argumenten, maar de weigering interpreteren als zijnde dat je gelijk hebt. Tja...
De maatschappij, als in ‘de meerderheid’? Interessant! :)
Stel dat de Nazi’s de oorlog wel hadden gewonnen en het Derde Rijk had aangevangen, zou dan uiteindelijk antisemitisme ‘goed’ zijn, of moreel aanvaardbaar?
Godwinnetje? Antisemitisme is trouwens helemaal niet iets specifieks voor het Derde Rijk, het christendom heeft het eeuwenlang in de praktijk gebracht, en zelfs recentelijk bij die Mel Gibson film over de kruistocht stak het antisemitisme de kop weer leukjes op (joden doden Jezus). Dus je zegt eigenlijk dat het christendom moreel altijd al fout is geweest?

En nee, een van de sterke punten van non-theisme is dat het meestal de vrijheid van het individu hoog in het vaandel stelt, iets waar de grote religies een hoop van kunnen leren.
Ik vond een mooie discussie over dit onderwerp tussen Richard Taylor and William Lane Craig. Zie: http://www.leaderu.com/of...g/docs/craig-taylor0.html en verder.
Bij het openingsstatement van Craig kom ik tegen "Taylor’s virtue ethics are morally repugnant.". Over agressieve cirkelredenering en alogica gesproken...

Trouwens, de regels van het opperwezen die zogenaamd nodig zijn voor het herkennen van goed en fout, die zijn door mensen opgeschreven. Nooit is er enig bewijs geweest dat ze van een opperwezen komen, behalve claims van Mozes en zo. Magic mushrooms, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat maakt gods' moraal dan juist? Wie controleerd god? Ik kan me in een ruim aantal dingen die genoemd worden in de bijbel totaal niet vinden, ik vind ze zelfs verwerpelijk. Ik houd er dus een andere morele standaard op na dan de bijbelse, dan kan deze toch nooit van god komen?
Of is dat dan weer gods gegeven eigen wil? Of mag ik selectief passages uit de bijbel kiezen die ik goed vind en andere voor het gemak vergeten?

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Over het woord verdomme: zie van Dale: http://www.vandale.nl/van...k/?zoekwoord=verdoemenis:

RESULTAAT
 ver·doe·me·nis, ver·dom·me·nis de; v helse straf: dreigen met hel en ~

Verdomme, komt van verdommen. Verdoemenis/verdommenis is daarvan afgeleid. Zoals je kunt zien ligt er een relatie met de hel. De atheisten in dit forum zijn toch niet zo eigenwijs dat zij dit woord willen kapen voor iets waar ze niet in willen geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:08:
Maar wat maakt gods' moraal dan juist?
god natuurlijk!

Zoals zeeg al eerder had geschreven (uitgaande van allerlei aannames):
Wat god is kan niet anders dan goed zijn (het is zijn natuur) ((bijvoorbeeld: baby's doden is als god het doet (laat doen) goed)
Wat god wil is goed (bijvoorbeeld: op zich is baby's doden slecht, maar in het geval dat god het wil is het goed)

De andere optie die hij beschreef zet god buiten spel, iets is goed (en daarom moet god het willen, als je gelooft in een goede god (en almacht is er dan ook niet echt meer))

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

zeeg schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:02:
Ja hoor, ga fietsen stelen! (Niet letterlijk hoor, Gij zult immers niet stelen)
Ik eigen me een werkwoord toe? Hoe doe je dat uberhaupt? Ik zei alleen dat de link met gvd gemakkelijk gemaakt is en absoluut niet vergezocht.
Ik vind hem enorm vergezocht. Zoek "verdomd" maar even op, anders, dan zie je wat voor direct links met gvd er zijn. Verduveld weinig (o, dat mag zeker ook niet?)
Het valt te bedenken ja, maar dat is wederom behoorlijk arbitrair.
Ik weet het niet, hoor, maar "als ik jou niet probeer te vermoorden blijf ik zelf gezonder" lijkt een stuk voor de hand liggender, een stuk overtuigender en een stuk minder arbitraire reden om mijn handen thuis te houden dan het volslagen arbitraire "een wezen dat je niet kunt zien of horen en die ooit in een taal die jij niet begrijpt een hoop moeilijke dingen heeft laten opschrijven waarvan we verreweg de meeste niet meer volgen omdat ze niet meer gelden heeft liever niet dat je iemand doodt".
Zie boven: Ratio is zelf bedenken, dus je bent het eens met mij en begintmeta eens dat het inderdaad arbitrair is?
Zelfbedacht is per definitie arbitrair? Een interessante stelling, maar je impliciete aanname dat ik het ermee eens ben gaat mank.

Leg eens uit wat er niet objectief voordelig is aan "we leven allemaal langer en gezonder"? Dan kun je vervolgens wel dat "voordeel" een arbitraire keuze noemen, ik had immers net zo makkelijk kunnen kiezen voor de meest pijnvolle of desctructieve optie kunnen kiezen bij mijn afweging "zullen we elkaar doodslaan, of niet?".
De praktijk wijst echter uit dat groepen mensen die uit individuen bestaan die voor die laatste optie gaan over het algemeen vrij snel uitsterven. Dus zonder er een waardeoordeel aan te hangen zou je kunnen stellen dat "arbitraire" criteria als het vergroten van je voortplantingskans een grotere kans hebben cultureel aan te slaan vanwege simpele evolutionaire effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:18:
... Leg eens uit wat er niet objectief voordelig is aan "we leven allemaal langer en gezonder"? ...
De vraag is eerder: wat is er objectief goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

kdekker schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:14:
Over het woord verdomme: zie van Dale: http://www.vandale.nl/van...k/?zoekwoord=verdoemenis:

RESULTAAT
 ver·doe·me·nis, ver·dom·me·nis de; v helse straf: dreigen met hel en ~

Verdomme, komt van verdommen. Verdoemenis/verdommenis is daarvan afgeleid. Zoals je kunt zien ligt er een relatie met de hel. De atheisten in dit forum zijn toch niet zo eigenwijs dat zij dit woord willen kapen voor iets waar ze niet in willen geloven?
Ik gebruikte het woord "verdomd". Dat ook al opgezocht?

Als we gaan kijken waar het woord vandaan komt moet je niet stoppen op een moment dat het christendom de halve woordenschat gejat heeft:
http://www.etymonline.com/index.php?term=doom
doom
O.E. dom "law, judgment, condemnation," from P.Gmc. *domaz, from PIE root *dhe- (cf. Skt. dhaman- "law," Gk. themis "law," Lith. dome "attention"), lit. "to set, put" (see factitious). A book of laws in O.E. was a dombec. Modern sense of "fate, ruin, destruction" is c.1600, from the finality of the Christian Judgment Day. Related: Doomed.
Oftewel, het woord is een tikkeltje ouder dan de christelijke hel, en is rond 1600 pas door het christendom ingelijfd.

Over arbitrair gesproken: je pakt precies dat stukje in de tijd waarin het woord de betekenis had die jij er nu nog aan wilt geven. Geeft niet, hoor, maar dat spelletje speel ik wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:23:
[...]

Ach, zelfs dat is terug te dringen op puur egoïsme, als ik hem niet vermoord hebben mijn genen een betere kans voort te bestaan, want ik krijg geen ruzie met zijn vrienden/ik krijg niet de stoel/ik hoef niet voor 20 jaar de evangenis in wat mijn kansen op reproductie aanzienlijk verkleint. Omgedraaid geldt natuurlijk hetzelfde, als ik hem niet vermoord, vermoordt hij mij, dus moet ik hem vermoorden om het voortbestaan van mijn genen de kunnen garanderen. 'Goed' is ook niet meer dan een mening, dat valt niet objectief vast te stellen. De kapers van 9/11 zijn in hun ogen 'goed', de nazi ideologie (sorry Godwin) was in de ogen van sommigen 'goed', het helpen van je buurman is 'goed'.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't ligt er ook aan of je het zijn van goed/slecht accepteert als realistisch of of je een antirealistische visie daarover hebt. Ik neig zelf eerder antirealistisch (doch pragmatisch (misschien dus onwetend toch wel noncognitivistisch-realistisch?)) te denken/handelen. Mackie is wel aarig leesvoer in dezen denk ik.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

begintmeta schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:23:
Voordeel kan ik meten.
Hoe meet jij "goed"? Ik heb nog niet 1 bruikbare definitie van "goed" gezien, zelfs niet van degenen die claimen dat god goed is, en dat god een objectieve basis voor moraal kan zijn, en dat handelingen intrinsiek "goed" kunnen zijn.

"Goed" is misschien wel de meest wankele basis om je moraal op te baseren, omdat niemand objectief kan weergeven wat dat betekent. Behalve dan via de cirkelredenatie "wat god wil is goed, want god wil het goede".
"Het is goed, want god wil het" - zo'n uitspraak boven het graf van weer een poliopatientje dat niet ingeent mocht worden. En dan vraag je om een objectief "goed"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:34:
...
Voordeel kan ik meten.
Hoe meet jij "goed"? Ik heb nog niet 1 bruikbare definitie van "goed" gezien, zelfs niet van degenen die claimen dat god goed is, en dat god een objectieve basis voor moraal kan zijn, en dat handelingen intrinsiek "goed" kunnen zijn.
...
We staan elkaar nader je denkt denk ik. (zie ook mijn vorige post)

Waar het mij om gaat is dat je wel heel goed dingen kunt meten, maar dat daaruit niet volgt wat goed is (zoals je zelf ook schrijft: 'Hoe meet jij "goed"'). Waarom zou dat voordeel (een beetje ongelukkig woord, omdat er toch een beetje een goed/slecht beoordeling al in besloten ligt, daarom (en omdat het in de subdiscussie toch eerder om goed/slecht ging en niet om 'voordeel') verving ik het woord ook door 'goed'.) wenselijk zijn? En als ik het al dan niet wens, is dat dan goed of slecht? En waarom?

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:25:
[...]
Oftewel, het woord is een tikkeltje ouder dan de christelijke hel, en is rond 1600 pas door het christendom ingelijfd.
De bijbel is echt ouder dan 1600, en spreekt al over vedoememis. Zoals ik aangaf zijn verdomd, verdommenis, verdoemenis aan elkaar gerelateerd. Klopt je bron wel? M.i. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:34:
"Goed" is misschien wel de meest wankele basis om je moraal op te baseren, omdat niemand objectief kan weergeven wat dat betekent. Behalve dan via de cirkelredenatie "wat god wil is goed, want god wil het goede".
"Het is goed, want god wil het" - zo'n uitspraak boven het graf van weer een poliopatientje dat niet ingeent mocht worden. En dan vraag je om een objectief "goed"?
"Goed" is inderdaad misschien wel de meest wankele basis om je moraal op te baseren, maar God niet. God is goed.
Zie verder post van begintmeta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
zeeg schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:53:
"Goed" is inderdaad misschien wel de meest wankele basis om je moraal op te baseren, maar God niet. God is goed. ...
Maar bestaan moraal (niet in de sociologische zin, maar meer in de achterliggende eigenschappen van dingen), goed&slecht überhaupt wel echt? En bestaat god? En als het beide bestaat: is god goed?

Moraal kan best gewoon 'uit de natuur der dingen' ontstaan, waarmee niet is gezegd dat dingen goed of slecht zijn, of dat ze dat kunnen zijn.

Al met al is je standpunt in mijn ogen toch wel wankel hoor

[ Voor 60% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

"Goed" is inderdaad misschien wel de meest wankele basis om je moraal op te baseren, maar God niet. God is goed.
Is het niet kunnen of willen begrijpen? Je doet een god of the gaps, door eerst een opperwezen te willen hebben, en dan ga je in een cirkelredenering dat opperwezen allerlei kwaliteiten toedichten. Zo zit je in een denkloop waar je niet uit gaat komen als je geen moeite doet om voorbij de beperkingen te kijken :)
begintmeta schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:56:
Maar bestaan moraal, goed&slecht wel überhaupt wel echt?
Het zijn subjectieve definities, maar de religies proberen een zeer nauwe versie daarvan als onweerlegbaar feit te claimen. Daar ze dit zelf niet kunnen onderbouwen, verzinnen ze de wensen van het opperwezen erbij, zodat ze zich daarachter kunnen verschuilen.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 07-01-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi is dat inderdaad. Ik was een tijd terug bij een trouwerij, en de dominee zei iets van:

"God is Liefde. Dat weten we, dat is een feit. Maar dat is niet het enige wat God is. Soms vragen mensen mij: waarom staat God, als Hij Liefde is, dingen toe als honger, de tsunami in Indonesie en India en op Sri Lanka, en terrorisme, en moord? God is niet alleen Liefde, Hij is ook barmhartig, vergevingsgezind, rechtvaardig!"

En al die evangelisten zaten heftig knikkend, armen omhoog, de heere prijzend, de dominee toe te juichen. En ik denk bij mezelf: oh, de tsunami was barmhartig? Terrorisme is vergevingsgezind? Honger is rechtvaardig? Wtf, geef eens echt antwoord op die vraag dan. En kom niet aan met 'God's wegen zijn ondoorgrondelijk'. Ricky Gervais verwoordt het goed in dit filmpje, van 2:07 tot 2:29:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=btc4kDMZTZs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 09:44

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

God is niet goed. Niet volgens de menselijke moraal. Gij zult niet doden immers. Een van zijn eigen wetten. God is een babymoordenaar. Als wij mensen de definitie van 'goed' hanteren op de manier waarop jij God 'goed' noemt, dan doen we elkaar de meest afschuwelijke dingen aan.

Ik vind mijn persoonlijke moraal superieur aan die van God. Ik dood geen baby's noch doe ik de andere verschrikkelijk en afschuwelijke dingen die God heeft gedaan of andere gelovigen of Bijbelse figuren.

Maar goed, we waren er al over uit dat moraal iets volledig subjectiefs is. Er bestaat niet zoiets als een universele moraal. Hij wiens moraal tot de meeste kindertjes leidt overwint. Dat hadden de Christenen al vroeg door ('gaat heen en vermenigvuldigt u!').

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wie zegt dat de menselijke moraal goed is? Je komt er altijd uit hoor: begintmeta in "Verharding van de geloofs-media-oorlog."

Maar deze subdiscussie past beter in een aantal andere topics eerlijk gezegd. En deze subdiscussie staat er voermoed ik ook al eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat is sowieso waar, want was het niet zo dat de bijbel hebreeuws was van oorsprong, en in het engels is het al geworden tot God is Great. dus ik geef je gelijk maar dan vanwege een typische lost in translation.
('gaat heen en vermenigvuldigt u!').
Was dat niet bedoeld als gaat heen en zoek gelijkgezinden? Misschien wenst ie ze ook wel veel vrijpartijen toe, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

FunkyTrip schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:17:
Dat hadden de Christenen al vroeg door ('gaat heen en vermenigvuldigt u!').
Het volledige gebod is eigenlijk: 'gaat heen en vermenigvuldigt u! En vergeet niet de kinderen te indopctrineren".
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:29:
Was dat niet bedoeld als gaat heen en zoek gelijkgezinden? Misschien wenst ie ze ook wel veel vrijpartijen toe, dat weet ik niet.
Nee, het is echt het konijnengebod :+ .

Vergeet niet de discussie aan het einde van het liedje.

Om het ook nog luchtig te houden, een toepasselijke Dilbert vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://dilbert.com/dyn/str_strip/000000000/00000000/0000000/000000/70000/8000/500/78510/78510.strip.print.gif

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 07-01-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

kdekker schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:52:
De bijbel is echt ouder dan 1600, en spreekt al over verdoememis.
In het Nederlands nog wel? Welk woord stond er in de bijbel toen ie geschreven werd? En dat kwam nergens anders voor?

Als je m'n bron even leest zie je dat er een proto-indoeuropese stam, Sanskriet en Griekse vorm gegeven wordt, met de betekenis. Dan hebben we het niet over 1600.

De moderne Engelse betekenis van "doom" is pas rond 1600 ontstaan. Guess what, wanneer is de King James bijbelvertaling geschreven?
Zoals ik aangaf zijn verdomd, verdommenis, verdoemenis aan elkaar gerelateerd.
Ja, en de oorsprong van die woorden is ouder dan de bijbel. Dus?
Klopt je bron wel? M.i. niet.
Omdat hij tegenspreekt wat jij wilt geloven? Als jij een betere bron bron hebt houd ik me aanbevolen.

Maar het lijkt me een stuk zinniger om de moderne betekenis te hanteren van de taal die we spreken. En dan vind je bij van Dale dat "verdomd" gewoon "vervelend" betekent.

Al had het woord ooit een christelijke (bij-betekenis) dan zegt het nog niets dat ik het als atheist in de moderne betekenis (of simpelweg figuurlijk) gebruik. Wat voor dag is het vandaag? En morgen? Gebruik jij de standaard benamingen voor de weekdagen? Hoe kan dat nou als je niet gelooft in de goddelijke Zon en Maan, Wodan, Donar, Frija en Saturnus? Hoe kun je januari, maart of juni gebruiken als je niet in Janus, Mars of Juno gelooft. Wel eens een kerstboom neergezet, paaseieren geschilderd of verstopt, vuurwerk afgestoken met oud en nieuw? Allemaal gebruiken die van goden afkomen waarvan ik gok dat jij er niet in gelooft. Gebruik je wel eens de woorden oceaan, atlas of chronometer? Allemaal goden waar niemand meer in gelooft. Dus waarom zou ik geen godbetere, verduiveld of holy shit mogen gebruiken?
De implicatie dat ik dus in god of duivel geloof is een absurde.
begintmeta schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:41:
We staan elkaar nader je denkt denk ik. (zie ook mijn vorige post)

Waar het mij om gaat is dat je wel heel goed dingen kunt meten, maar dat daaruit niet volgt wat goed is (zoals je zelf ook schrijft: 'Hoe meet jij "goed"'). Waarom zou dat voordeel (een beetje ongelukkig woord, omdat er toch een beetje een goed/slecht beoordeling al in besloten ligt, daarom (en omdat het in de subdiscussie toch eerder om goed/slecht ging en niet om 'voordeel') verving ik het woord ook door 'goed'.) wenselijk zijn? En als ik het al dan niet wens, is dat dan goed of slecht? En waarom?
Wat je nastreeft (of dat persoonlijk gewin, algemeen nut, individuele vrijheid of het ondefinieerbare "goed" is) is an sich inderdaad arbitrair. Dat kan en mag ieder voor zich bepalen, en wat we met zijn allen doen is idealiter een concensus waarin ieder's belangen meewegen.
Ik streef niet na wat "goed" is, juist omdat dat niet definieerbaar is. Als iemand stelt dat ik geen euthenasie mag plegen omdat zijn god dat niet "goed" vindt, dan is dat voor mij een sadistisch non-argument (wat wel goed past bij de OT-god, trouwens).
En wat is dat dan? Steden vernietigen, je dochters neuken, andersdenkenden stenigen? Als dat "goed" is, wil ik slecht zijn.

Je dogma zet geen zoden aan de dijk omdat het simpelweg niet te begrijpen is. Je stelt "zand is een wankele basis voor een huis, maar eigfdsub niet. Eigfdsub is zand." Ik zou een aannemer die dat zegt niet huren, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:29:
Ik denk het niet. Het is een passage uit een deel van Genesis dat in weze een alternatief scheppingsverhaal is, waarin heel het paradijs en de "original sin" niet voorkomen.
King James Bible:

Genesis 1
1:1 In the beginning God created the heaven and the earth.
1:2 And the earth was without form, and void; and darkness was upon the face of the deep. And the Spirit of God moved upon the face of the waters.
...
1:27: So God created man in his own image, in the image of God created he him; male and female created he them.
1:28: And God blessed them, and God said unto them, Be fruitful, and multiply, and replenish the earth, and subdue it: and have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over every living thing that moveth upon the earth.
...
1:31: And God saw every thing that he had made, and, behold, it was very good. And the evening and the morning were the sixth day.

Genesis 2

2:1 Thus the heavens and the earth were finished, and all the host of them.
2:2 And on the seventh day God ended his work which he had made; and he rested on the seventh day from all his work which he had made.
Pas na de zevende dag laat god het regenen, maakt (kennelijk nog een keer) man en vrouw (en maakt het paradijs).
2:5 ...and there was not a man to till the ground.
...
2:7 And the Lord God formed man of the dust of the ground...
...
2:22 And the rib, which the Lord God had taken from man, made he a woman
...
2:8 And the Lord God planted a garden eastward in Eden; and there he put the man whom he had formed.

[ Voor 4% gewijzigd door BadRespawn op 07-01-2010 18:18 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:07:
[...]Je begrijpt het nog steeds niet. De theist wil iemand als atheist of theist kunnen benoemen vanuit een geocentrisch beeld, maar bijvoorbeeld Dido en ik geven aan dat non-theisten niet automatisch atheisten zijn, en ook niet zo'n vast ankerpunt hebben. Het is dus wel degelijk de theist die exlusief redeneert vanuit zijn middelpunt, terwijl ik me alleen atheist noem als ik gedwongen word om te kiezen tussen theist en atheist. Weet je wat Schroedinger's kat is? Dan weet je dat die kat niet dood en niet levend is, totdat je de doos openmaakt. Zo ben ik noch theist noch atheist, met als toevoeging dat ik zeker geen theist zal worden indien een keuze moet worden gemaakt.
Volgens mij zijn beiden (theisten en atheisten) bezig met de andere te benoemen vanuit een – ik vermoed dat je bedoelt – egocentrisch beeld.

Wat jij niet begrijpt is dat de opmerkingen waar je in eerste instantie over viel, niks te maken hadden (of ik moet me vergissen) met Dido of jou maar dat het meer ging over een algemene overdenking over positionering van het een ten opzichte van het ander. In ieder geval heb ik het zo gelezen en vandaar reageerde ik toen jij met je Tarzan voorbeeld probeerde te beargumenteren dat die positionering ten opzichte van de ander onzin is.

Overigens zullen de meeste gelovige zich ook enkel gelovige noemen als hun gevraagd wordt wat ze nou zijn. Verder vind ik de vergelijking met Schroedinger's kat erg ongelukkig gekozen als je al weet dat je zeker geen theïst zal worden indien een keuze gemaakt moet worden.
[...]Heel flauw, dat plaatje werd in een andere subdiscussie gebruikt :N .
Is je argument dat het in een andere subdiscussie wordt gebruikt, een poging om te zeggen dat verwijzingen naar het verleden in het ene geval wel kunnen (en dat er dan geen sprake is van een ander tijdperk) en in het andere geval niet?* Als dit je mening is, kan je me dan wellicht ook vertellen in welke objectieve gevallen het wel kan en in welke gevallen niet?

(*voordat je stromanredenering gaat roepen, het is een vraag. Een negatief antwoord met uitleg wat je wel bedoelt is ook goed).
[...]Het is trouwens het verbranden van een ketter volgens het onderschrift. En raad eens wat atheisten en andersgelovigen waren in die tijd...
Dat het plaatje op internet als onderschift heeft verbranden van een ketter, betekent nog niet dat het het verbranden van een ketter illustreert. Gezien de manier waarop dat plaatje is getekend, de kleding die gedragen wordt door de helpers, het gebouw op de achtergrond, het gebruik van perspectief is het plaatje vermoedelijk gedateerd van de 16de/17de eeuw. In die tijdstek werd de Inquisitie niet ingezet om ketters te vervolgen, maar voor een massale heksenjacht.

Die heksenjacht had volgens historici niks te meer te maken met andersgelovigen die men vanuit de kerk achtervolgden. De 16de een 17de eeuw waren tijden van economische tegenspoed en sociale onrust. Het volk schreeuwde toen om zondebokken om hun tegenslagen te verklaren. En in de personen van heksen werden die zondebokken al vlug gevonden.

Als we het toch over de Inquisitie hebben, wist je dat de brandstappen tijdens het vervolgen van ketters alleen in uitzonderlijke gevallen als straf werd uitgedeel (minder dan in 2% van de gevallen). Op de hoogtepunt van de Spaanse Inquisitie (die het meest vergaande was van alle Inquisities waarbij Ketters werden vervolgd) waren er minder ter dood veroordeelden dan vandaag de dag in Verenigde Staten.

Nog een leuke wetenswaardigheid over de Inquisitie. De Inquisitie was niet het religieus instrument waarvoor veel mensen het vandaag de dag houden. Het was een politiek en religieus instrument in één. Tenminste, toen het een beetje op dreef kwam. In het begin van de Inquisitie, toen het enkel een religieus instrument was, werd er weinig gehoor aan gegeven. Pas nadat er samenwerking kwam tussen Kerk en Staat en de Staat zich de eigendommen van veroordeelde ketters ging toeëigen, begon de Inquisitie een beetje te lopen. Wat vrij verklaarbaar is: elke vorst had wel geldproblemen. Zo werd de Inquisitie een prima middel om twee problemen in één klap op te lossen: politieke tegenstanders en geld. Ketters waren dan ook meestal te vinden onder de gegoede en intelectuele burgerij.

Afijn, bovenstaande is allemaal een zijstraatje. Je plaatje was een antwoord op de vraag van Dido of het niet eenvoudigweg utilitair is dat een groep mensen elkaar in leven laat. Daarop antwoordde je, met illustratie van het plaatje “sterker nog, ze laten elkaar niet eens in leven”. En daarin heb je volkomen gelijk, mensen laten elkaar niet altijd in leven. Naast het plaatje van een heks (of ketter) dat verbrand wordt, had je ook een plaatje kunnen nemen van een Christen dat voor de leeuwen werd geworpen of van twee ongelovigen die elkaar de hersenen inslaan.
[...]De huisarts zal echter geen hokjes voordefinieren, die zal eerst naar je symptomen luisteren en je onderzoeken, en dan pas in een hokje stoppen. Dus dat is geen voordefinieren. het zou voordefinieren zijn als de huisarts zegt "oh, dat is mevrouw CatharineBE, zet de placebo maar vast klaar".
Het hokje waarin die huisarts mijn sympomen zal plaatsen is een voorgedefinieerd hokje.
En de kans dat de huisarts bij zichzelf denkt “oh, dat is mevrouw X, zet de placebo maar vast klaar” is behoorlijk groot aanwezig als ik er elke week naartoe gaat met omdat ik hypochondrie heb.

Verder mis je het punt van wat ik zeg door in te gaan op het voorbeeld. Ik zal het dus nogmaals herhalen: een hokje voordefinieren kan in bepaalde gevallen juist erg handig zijn. Het is zelfs zo handig dat om te overleven je die voorgedefinieerde hokjes nodig hebt.
[...]Dat komt waarschijnlijk omdat die mensen er vaak niet over willen nadenken, en hun opvoeding niet kunnen afschudden. Dat is hun keuze :)
Heb je het nu over jezelf? Want je laat zien dat je er inderdaad niet over wilt nadenken en dat je je denkbeelden niet kunt afschudden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
BadRespawn schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:10:
[...]Pas na de zevende dag laat god het regenen, maakt (kennelijk nog een keer) man en vrouw (en maakt het paradijs).
Ik heb ooit een Moslimman horen uitleggen dat God in eerste instantie de mens (ongedefinieerd) maakte en daarna de mens splitte in man en vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:04:[/b]
... wat we met zijn allen doen is idealiter een concensus waarin ieder's belangen meewegen.
Ik streef niet na wat "goed" is, juist omdat dat niet definieerbaar is. ...

Uiteindelijk is dit natuurlijk weer in een taaldiscussie aan het uitmonden, maar wat betekent 'goed' nou eigenlijk? Je geeft aan dat het in jou ogen nastrevenswaardig is een concensus waarin ieders belangen meewegen te vinden. Waarom is dat nastrevenswaardig? Ik zou geneigd zijn te zeggen het dat is omdat het goed is (waarbij is afhankelijk van je visie 'is' objectief (eventueel ook niet herkend) of subjectief kan zijn (mijn positie tov het morele realisme had ik al aangegeven)), of ook dat het goed is omdat het natrevenswaardig is.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

begintmeta schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:28:
offtopic:
Uiteindelijk is dit natuurlijk weer in een taaldiscussie aan het uitmonden, maar wat betekent 'goed' nou eigenlijk?
Ik stel dat "goed" niet definieerbaar is, dus vraag je me wat het betekent? Komt het heel erg als een verassing als ik je het antwoord schuldig blijf?

Ik stel nota bene dezelfde vraag aan de "god is goed" adepten, dat zijn degenen die denken dat ze "goed" kunnen definieren (misschien wel objectief okk nog!) Je bent bij mij aan het verkeerde adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:22:
Sinds wanneer is objectiviteit afhankelijk van je wereldbeeld? Het blijft subjectief. Objectief in deze materie betekent dat het buiten het eigen wereldbeeld ook aantoonbaar zou zijn, en dat je wereldbeeld er niet voor benodigd is. Anders is FSM ook objectief?
Als je bezwaar maakt tegen de betekenis die ik aan 'objectief' toeken, vul dan gerust iets anders in. Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is: voor een gelovige is God een objectieve basis voor moraliteit: hij heeft bepaald wat goed is en niet. Wat mensen hiervan vinden, is irrelevant. (En of die gelovige gelijk heeft met zijn standpunt is nog een andere discussie. Die zijn we hier al druk aan het voeren.)
Ten tweede, dingen aantonen moet je altijd binnen een wereldbeeld doen, anders heb je geen premissen om van uit te gaan.
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:27:
Wie zegt dat morele problemen moeten worden geslecht op basis van "goed" en "slecht"? Waarom niet "productief" vs. "improductief", "nuttig" vs "onnuttig", "fijn" vs "vervelend"?
Waarom per se vasthouden aan dialectiek? Waarom zou je een moreel probleem niet kunnen benaderen vanuit minder absolute waarden? Dus "nuttig" vs "nuttiger" of zelfs "nuttig in opzicht A", "nuttig in opzicht B", "nuttiger in opzicht C", "minder nuttig in opzicht D".
Met 'goed' en 'slecht' wilde ik alleen maar de as aangeven waarop je dingen afmeet, met helemaal links iets dat absoluut slecht is (of negatief of whatever) en helemaal rechts iets dat absoluut goed is (of positief of whatever), waarmee ik niet wil impliceren dat er dan per se ook daden zijn die absoluut goed of slecht zijn. En misschien is het wel interessant om een ethiek te ontwerpen die daden op meer dan één as afmeet...
Waarom zou een daad objectieve morele eigenschappen moeten bezitten?
Da's een vereiste voor moreel realisme. Er is echter nog geen consensus onder de meta-ethici of moreel realisme correct is of niet, dus bepaal vooral zelf wat je vindt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:59:
Als je bezwaar maakt tegen de betekenis die ik aan 'objectief' toeken, vul dan gerust iets anders in. Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is: voor een gelovige is God een objectieve basis voor moraliteit: hij heeft bepaald wat goed is en niet. Wat mensen hiervan vinden, is irrelevant.
Ik zou daar, maar dat zei ik al eerder, inderdaad een ander woord voor gebruiken: subjectief. Je beschrijft het tegengestelde van objectief, namelijk.
Als ik stel dat ik een onaantoonbare, slecht-definieerbare bron gebruik als basis voor mijn ideeen, dan is dat toch het meest subjectieve wat ik kan doen?
Niet dat dat erg is, hoor. Ik baseer me ook (gedeeltelijk) op subjectieve criteria als "wat vind ik het leukste om te doen" of "wat vind ik het mooiste". Een criterium "wat vind mijn god ervan" is even subjectief.
Met 'goed' en 'slecht' wilde ik alleen maar de as aangeven waarop je dingen afmeet, met helemaal links iets dat absoluut slecht is (of negatief of whatever) en helemaal rechts iets dat absoluut goed is (of positief of whatever), waarmee ik niet wil impliceren dat er dan per se ook daden zijn die absoluut goed of slecht zijn. En misschien is het wel interessant om een ethiek te ontwerpen die daden op meer dan één as afmeet...
Ik denk dat de meeste wetgevingen gebaseerd zijn op een multidimensionale ethiek. Het is fout om iemand te doden, want je beneemt hem zijn recht op leven. Maar als hij jou bedreigt zijn er situaties waarin het acceptabel is om hem toch te doden, omdat hij jouw recht op leven bedreigt. Dat soort nuance ga je niet vinden in een eendimensionale ethiek als "doden mag niet, want god vindt het niet goed". Een gebod dat in de rest van het boek waarin het staat trouwens flink afgezwakt wordt, want er is me een waslijst aan situaties waarin je juist wel mensen moet doden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:51:
...
Ik stel dat "goed" niet definieerbaar is, dus vraag je me wat het betekent? Komt het heel erg als een verassing als ik je het antwoord schuldig blijf?
Ik gaf aan wat het voor mij betekent. Je hanteert het woord, dus iets zal het wel betekenen. Waar heb je het dan over? Wat is niet te definiëren?

Of je goed en slecht nou vervangt door nuttig/onnuttig of nuttiger/onnuttiger door beter/slechter maakt toch niet zo gek veel uit lijkt me? Iets kan ook probleemloos goed zijn in opzicht A en slecht in opzicht B. Wat is je probleem met goed/slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CatharinaBE schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:21:
Volgens mij zijn beiden (theisten en atheisten) bezig met de andere te benoemen vanuit een – ik vermoed dat je bedoelt – egocentrisch beeld.
Ik gebruikte geocentrisch heel bewust, omdat dit het type denkwijze is waar het om gaat: het eigen standpunt of de eigen locatie als centraal punt nemen, waar alles om draait. Egocentrisch zou meer om een persoon gaan, daar waar de theist niet een specifiek persoon hoeft te zijn, het kan ook een organisatie zijn als een religie. Maar hoe je het ook noemt, het gaat om de denkwijze.
Wat jij niet begrijpt is dat de opmerkingen waar je in eerste instantie over viel, niks te maken hadden (of ik moet me vergissen) met Dido of jou maar dat het meer ging over een algemene overdenking over positionering van het een ten opzichte van het ander. In ieder geval heb ik het zo gelezen en vandaar reageerde ik toen jij met je Tarzan voorbeeld probeerde te beargumenteren dat die positionering ten opzichte van de ander onzin is.

Overigens zullen de meeste gelovige zich ook enkel gelovige noemen als hun gevraagd wordt wat ze nou zijn. Verder vind ik de vergelijking met Schroedinger's kat erg ongelukkig gekozen als je al weet dat je zeker geen theïst zal worden indien een keuze gemaakt moet worden.
Oh? De mensen waar het om gaat noemen zich zelf al vaak naar de specifieke theistische stroming: christen, moslim etc. De vergelijking met Schroedingers kat is juist heel goed, want het draait niet om mij alleen, het gaat hier om theisten en de rest. Sommigen zullen wel theist worden (zie Albantar), anderen niet.

Probeer svp niet alles op de persoon te spelen/projecteren, het gaat hier vaak zat om de groepering/verzameling van mensen.
Is je argument dat het in een andere subdiscussie wordt gebruikt, een poging om te zeggen dat verwijzingen naar het verleden in het ene geval wel kunnen (en dat er dan geen sprake is van een ander tijdperk) en in het andere geval niet?* Als dit je mening is, kan je me dan wellicht ook vertellen in welke objectieve gevallen het wel kan en in welke gevallen niet?
Als ik in de ene subdiscussie de 18e eeuw aanhaal, dan mag ik in een andere subdiscussie niet eens een plaatje uit een andere eeuw laten zien? Dat is echt klinkklare onzin. Wat je probeerde was gewoon een flauw discussietrucje.

De eeuw waaruit het plaatje kwam was gewoon compleet irrelevant.
(*voordat je stromanredenering gaat roepen, het is een vraag. Een negatief antwoord met uitleg wat je wel bedoelt is ook goed).
Het negatieve antwoord is hierbij gegeven
Dat het plaatje op internet als onderschift heeft verbranden van een ketter, betekent nog niet dat het het verbranden van een ketter illustreert. Gezien de manier waarop dat plaatje is getekend, de kleding die gedragen wordt door de helpers, het gebouw op de achtergrond, het gebruik van perspectief is het plaatje vermoedelijk gedateerd van de 16de/17de eeuw. In die tijdstek werd de Inquisitie niet ingezet om ketters te vervolgen, maar voor een massale heksenjacht.
Er was meer dan de Inquisitie, hoor. Wel eens van Bloody Mary gehoord? Die had wat tegen protestantisme, en heeft ook zat mensen laten verbranden. Vele protestanten zijn toen gevlucht om het lot van ketters te ontlopen (want protestanten waren ook ketters). Ook bisschoppen waren niet veilig, zeker niet als de koningin de pik op ze had, zoals Thomas Cranmer ondervond.

Maar dat maakt geen bal uit: een heks was ook iets wat niet kon in de visie van de religie, en viel in de definitie van een ketter.
Als we het toch over de Inquisitie hebben, wist je dat de brandstappen tijdens het vervolgen van ketters alleen in uitzonderlijke gevallen als straf werd uitgedeel (minder dan in 2% van de gevallen). Op de hoogtepunt van de Spaanse Inquisitie (die het meest vergaande was van alle Inquisities waarbij Ketters werden vervolgd) waren er minder ter dood veroordeelden dan vandaag de dag in Verenigde Staten.
Heb je ook meegenomen hoeveel mensen doodgingen tijdens de ondervraging en opsluiting? Of andere straffen kregen? Maar goed, het is niet relevant voor de discussie en geheel off-topic.
Afijn, bovenstaande is allemaal een zijstraatje. Je plaatje was een antwoord op de vraag van Dido of het niet eenvoudigweg utilitair is dat een groep mensen elkaar in leven laat. Daarop antwoordde je, met illustratie van het plaatje “sterker nog, ze laten elkaar niet eens in leven”. En daarin heb je volkomen gelijk, mensen laten elkaar niet altijd in leven. Naast het plaatje van een heks (of ketter) dat verbrand wordt, had je ook een plaatje kunnen nemen van een Christen dat voor de leeuwen werd geworpen of van twee ongelovigen die elkaar de hersenen inslaan.
Hoe kun jij zien dat het twee ongelovigen zouden zijn? Of zou dat van het onderschrift afhangen? Je bent nog steeds spijkers aan het zoeken. Anyway, ik had ook de kruisigingsscene uit Life of Brian kunnen nemen, dan was er nog iets grappigs aan geweest.

Maar het ging er in de discussie om of je een religie of een God nodig hebt voor moraliteit. En dat is niet zo, en zelfs met een God doen mensen de meest vreselijke dingen zonder te beseffen hoe amoreel het is, zelfs tegen mede-christenen (protestanten en katholieken die elkaar tot aan de dag van vandaag bestrijden).
Het hokje waarin die huisarts mijn sympomen zal plaatsen is een voorgedefinieerd hokje.
En de kans dat de huisarts bij zichzelf denkt “oh, dat is mevrouw X, zet de placebo maar vast klaar” is behoorlijk groot aanwezig als ik er elke week naartoe gaat met omdat ik hypochondrie heb.
Yep, maar dat is pas na een lange tijd. De algemene symptomen zijn voorgedefinieerd, maar niet de opinie van de huisarts bij jouw eerste bezoek (of je kunt beter een andere huisarts nemen). Dat is niet voordefinieren van het resultaat, het is alleen maar een raamwerk waar symptomen in kunnen passen, zonder dat je al voor je eerste bezoek als hypochonder wordt voorgedefinieerd.

Oftewel: wat jij als voordefinieren benoemt is helemaal geen voordefinieren.
Verder mis je het punt van wat ik zeg door in te gaan op het voorbeeld. Ik zal het dus nogmaals herhalen: een hokje voordefinieren kan in bepaalde gevallen juist erg handig zijn. Het is zelfs zo handig dat om te overleven je die voorgedefinieerde hokjes nodig hebt.
En niet alles past in de hokjes, want niet alle symptomen zullen in een hokje passen. En zo kom het weer ontopic: het definieren van een theist betekent niet dat je andere definities nodig hebt, noch dat alle andere mensen in de atheist hokjes te passen zijn.
Heb je het nu over jezelf? Want je laat zien dat je er inderdaad niet over wilt nadenken en dat je je denkbeelden niet kunt afschudden :)
Weet je dat je heel erg vermoeiend bent, en voortdurend op de man speelt? Zelfs de smiley doet daar niets aan af.

Als je nu nog inging op het gemaakte punt, soi. Maar dat is blijkbaar teveel moeite :N . Maar ik zal aardig blijven: het gaat om die wetenschappers die in een almachtige God geloven en natuurwetten.
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:59:
Als je bezwaar maakt tegen de betekenis die ik aan 'objectief' toeken, vul dan gerust iets anders in.
Dat heb ik al gedaan: "subjectief" :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

De combinatie geloof en geweld tegen kinderen is op dit moment weer ernstig in beeld bij de EO / Netwerk.

Kotsmisselijk word je van dit soort beelden. Kinderen van 3-5 jaar tot heks verklaren onder het mom van chistendom (vermengd met lokaal traditionele bijgeloof), en dan een christelijke leider die kinderen tot heks verklaart en te dode opschrijft, of de ouders afperst onder het mom van exorcisme.

Dáár mag de kerk eens wat aan doen. Dán wil ik wel eens gaan overwegen of ik vind dat geloof goed kan doen.

Gewoon heksenjachten in de 21e eeuw.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 07-01-2010 20:43 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 19:14:
Als ik stel dat ik een onaantoonbare, slecht-definieerbare bron gebruik als basis voor mijn ideeen, dan is dat toch het meest subjectieve wat ik kan doen?
Je verwart het statuut van God binnen een religieuze wereldbeschouwing die het bestaan van God als een feit accepteert met de aantoonbaarheid van God in een wetenschappelijke wereldbeschouwing. Voor een gelovige is God een feit en dus een objectieve maatstaf. Klaar. Een niet-gelovige kan erkennen dat God die status heeft binnen die wereldbeschouwing, zonder het bestaan van God te moeten accepteren.
Ik denk dat de meeste wetgevingen gebaseerd zijn op een multidimensionale ethiek. Het is fout om iemand te doden, want je beneemt hem zijn recht op leven. Maar als hij jou bedreigt zijn er situaties waarin het acceptabel is om hem toch te doden, omdat hij jouw recht op leven bedreigt.
Wat je beschrijft is niet multidimensionaal. Je telt nu de morele punten van 'iemand het recht op leven benemen' en 'het recht op zelfverdediging' op en dan kijk je of die som positief uitkomt ('acceptabel') of negatief ('niet-acceptabel'). Die berekening is alleen mogelijk als beide op dezelfde as liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:19:
Je verwart het statuut van God binnen een religieuze wereldbeschouwing die het bestaan van God als een feit accepteert met de aantoonbaarheid van God in een wetenschappelijke wereldbeschouwing. Voor een gelovige is God een feit en dus een objectieve maatstaf. Klaar. Een niet-gelovige kan erkennen dat God die status heeft binnen die wereldbeschouwing, zonder het bestaan van God te moeten accepteren.
Even via Google naar encyclo.nl gegaan, en definities van objectief en subjectief bekeken:
- objectief: aanduiding van een reële en verifieerbare beschrijving van het object waarbij de menselijke factoren (zoals bij voorbeeld voorkeur, gewoonte, affectiviteit) tot het minimum worden beperkt
- subjectief: aanduiding van een waarneming die samenhangt met de gedachte of de gevoelens van een individu en niet alleen wordt bepaald door de stimulus

Ik zie toch geen enkele manier om het woord objectief te paren aan een God. De enige manier waarop je het namelijk tot het minimum kunt beperken, is door iedereen uit te sluiten die het niet 100% eens is met het bestaan van een God, maar dan zijn alle waanvoorstellingen objectief te noemen als je maar iedereen uitsluit die het er niet mee eens is.

En objectief kun je het alleen maken door niet mensen van te voren uit te sluiten. Het blijft dus subjectief imo. Dat is dan nog even onafhankelijk van het feit dat je mensen met waanvoorstellingen niet de indruk moet gaan geven dat er ook maar iets objectiefs aan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Ben benieuwd hoe je dan tegen andere Goden van andere geloven aankijkt, als je die dezelfde status geeft als je eigen God kom je dan niet in de knoop met afgoden etc?
1ob·jec·tief bn, bw; -tiever, -st zonder zich door eigen voorkeur te laten beïnvloeden; onbevooroordeeld, onbevangen (tegenst subjectief)
Als het enkel binnen jouw eigen wereldbeschouwing zo is lijkt het mij toch echt een eigen voorkeur.
Ik kan me in ieder geval geen geloof voor de geest halen wat het intern eens is over hun wereldbeschouwing.
[...]
Wat je beschrijft is niet multidimensionaal. Je telt nu de morele punten van 'iemand het recht op leven benemen' en 'het recht op zelfverdediging' op en dan kijk je of die som positief uitkomt ('acceptabel') of negatief ('niet-acceptabel'). Die berekening is alleen mogelijk als beide op dezelfde as liggen.
En een God die goed is dat is uiteraard wel een goede berekening?
Imho kan je elke poging tot verklaring van moraliteit zonder God wel doodredeneren, maar waar is de onderbouwing van een goede God? Dat kan je wmb niet enkel afdoen met dat het voor een gelovige zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 20:18:
[...]Ik gebruikte geocentrisch heel bewust, omdat dit het type denkwijze is waar het om gaat: het eigen standpunt of de eigen locatie als centraal punt nemen, waar alles om draait. Egocentrisch zou meer om een persoon gaan, daar waar de theist niet een specifiek persoon hoeft te zijn, het kan ook een organisatie zijn als een religie. Maar hoe je het ook noemt, het gaat om de denkwijze.
De eigen locatie als centraal punt nemen, noem je geocentrisch. De eigen standpunt als centraal punt nemen noem je egocentrisch.

Maar wezenlijk hebt je gelijk; hoe je het ook noemt, het gaat om een bepaalde denkwijze en die is aanwezig bij zowel theïsten en atheïsten die het beiden over de ander hebben vanuit hun standpunt.
[...]Oh? De mensen waar het om gaat noemen zich zelf al vaak naar de specifieke theistische stroming: christen, moslim etc. De vergelijking met Schroedingers kat is juist heel goed, want het draait niet om mij alleen, het gaat hier om theisten en de rest. Sommigen zullen wel theist worden (zie Albantar), anderen niet.
De vergelijking met Schroedinger's kat zou inhouden dat degene in de doos niet weet of hij gelovig is of niet gelovig totdat hem/haar de vraag wordt gesteld. Op het moment dat jij of Albantar al weten wat het antwoord is op de vraag, dan is het niet te vergelijken met Schroedinger's kat. Want de toestand is al bekend voordat de vraag wordt gesteld. Het zou pas een goede vergelijking zijn als er 50% kans was op het ene antwoord en 50% kans op het andere antwoord elke keer dat die vraag gesteld wordt. Dat is niet het geval en daarom is het een slechte vergelijking. Dat heeft niks te maken met op de persoon spelen/projecteren.

Daarnaast zullen de meeste gelovigen zich pas gelovige noemen (wel of niet van een specifieke stroming) op het moment dat hun gevraagd wordt wat ze nou zijn. Net zoals jij je pas atheïst noemt, op het moment dat je moet kiezen. Maar de meeste mensen, gelovig of niet, zijn zich niet de hele tijd bewust van hun (on)geloof of zijn daar de hele tijd mee bezig. Uitzondering daarop zijn discussie die specifiek geloof of religie als onderwerp hebben én militante (on)gelovige. Maar militante (on)gelovige zijn maar een heel klein subgroep van de groepering/verzameling mensen.
[...]Als ik in de ene subdiscussie de 18e eeuw aanhaal, dan mag ik in een andere subdiscussie niet eens een plaatje uit een andere eeuw laten zien? Dat is echt klinkklare onzin. Wat je probeerde was gewoon een flauw discussietrucje.
In verweer op de stelling van Rekcor dat “de term 'atheïst' bestaat bij de gratie van het bestaan van de theïsten” stelde jij dat “de theist zet zichzelf neer als het middelpunt, en alles moet zich opstellen ten opzichte van de theist.” Ik gaf aan dat jouw antwoord feitelijk onjuist is omdat de huidige definitie van 'atheïst' niet is ontstaan omdat de theïst zichzelf als middelpunt neerzet, maar omdat atheïstische filosofen in de 18de eeuw de behoefte hadden om zich te profileren en af te zetten tegen de heersende wereldbeeld.

Daarop antwoorden dat de 18de eeuw een ander tijdperk was en dat we nu in de 21e eeuw zitten, is een flauw discussietruuk. En als je die gebruikt, kan je verwachten dat je die weer om de oren krijgt. Dus niet gaan miepen wanneer dat gebeurt.
[...]Er was meer dan de Inquisitie, hoor. Wel eens van Bloody Mary gehoord? Die had wat tegen protestantisme, en heeft ook zat mensen laten verbranden.
Ja, natuurlijk heb ik ervan gehoord. Al vind ik het vreemd dat je Mary aanhaalt om te zeggen dat er meer was dan de Inquisitie aangezien ze de tribunalen van de Inquisitie gebruikte in haar strijd tegen het protestantisme.
[...]Maar dat maakt geen bal uit: een heks was ook iets wat niet kon in de visie van de religie, en viel in de definitie van een ketter.
Nee, een heks viel niet in de definitie van een ketter. Ketters waren mensen die op een verkeerde manier in God geloofden terwijl heksen mensen waren die kwaad deden in opdracht van de duivel.

De reden dat ik zo duidelijk benoem dat in jouw plaatje het waarschijnlijk gaat om een heks en niet om een ketter is omdat je grofweg kan stellen dat er drie verschillende Inquisities waren: eentje gedragen door de Kerk (tegen ketters), eentje gedragen door de machthebbers (tegen politieke tegenstanders) en eentje gedragen door het volk (zondebok).

Ik kan me voorstellen dat het voor jou allemaal een pot nat is, maar elke keer lagen er verschillende mechanisme en doeleinde ten grondslag. De heksenjachten hadden minder gemeen met de inquistie gedragen door de Kerk dan met bijvoorbeeld de mechanisme die beschreven staan in Hitlers Gewillige Beulen van Daniel Goldhagen.
[...]Hoe kun jij zien dat het twee ongelovigen zouden zijn? Of zou dat van het onderschrift afhangen? Je bent nog steeds spijkers aan het zoeken. Anyway, ik had ook de kruisigingsscene uit Life of Brian kunnen nemen, dan was er nog iets grappigs aan geweest.
Wow, wie zoekt er hier spijkers? Maar als je daar over valt, maak je het toch algemener. Weet je wat, om je geen spijkerindigestie te geven, zal ik wat ik schreef herverwoorden.
"Afijn, bovenstaande is allemaal een zijstraatje. Je plaatje was een antwoord op de vraag van Dido of het niet eenvoudigweg utilitair is dat een groep mensen elkaar in leven laat. Daarop antwoordde je, met illustratie van het plaatje “sterker nog, ze laten elkaar niet eens in leven”. En daarin heb je volkomen gelijk, mensen laten elkaar niet altijd in leven. Naast het plaatje van een heks (of ketter) dat verbrand wordt, had je ook een plaatje kunnen nemen van een Christen dat voor de leeuwen werd geworpen of van twee ongelovige mensen waarvan het niet duidelijk is of ze wel of niet geloven die elkaar de hersenen inslaan."
Zo, beter?
[...]Maar het ging er in de discussie om of je een religie of een God nodig hebt voor moraliteit. En dat is niet zo, en zelfs met een God doen mensen de meest vreselijke dingen zonder te beseffen hoe amoreel het is, zelfs tegen mede-christenen (protestanten en katholieken die elkaar tot aan de dag van vandaag bestrijden).
Moraliteit is een verzameling principes of standaard waardoor iemand onderscheid weet te maken tussen wat goed en slecht is. Immoreel is als het ingaat tegen de moraal. Amoreel als het niks met goed of kwaad te maken heeft. Nu vraag ik me af of je daadwerkelijk amoreel bedoelt of immoreel. je zult wel vinden dat ik spijkers zoek, maar gezien het verschil tussen beiden, ben ik wel benieuwd welke van de twee je daadwerkelijk bedoelt

De discussie ging over het feit of God moraliteit had gegeven of dat het op een andere manier was ontstaan. Dat is een hele andere discussie dan de discussie of je God nodig hebt om moreel te handelen (tenminste, ik interpreteer jouw “een God nodig hebt voor moraliteit” als moreel handelen aangezien je het verder hebt over het handelen van bepaalde Christenen).
[...]Yep, maar dat is pas na een lange tijd. De algemene symptomen zijn voorgedefinieerd, maar niet de opinie van de huisarts bij jouw eerste bezoek (of je kunt beter een andere huisarts nemen). Dat is niet voordefinieren van het resultaat, het is alleen maar een raamwerk waar symptomen in kunnen passen, zonder dat je al voor je eerste bezoek als hypochonder wordt voorgedefinieerd.
Niet de algemene symptomen of de patient zijn voorgedefinieerd, maar de mogelijke diagnoses. Dat is de reden dat ik blij ben, als ik naar mijn huisarts ga met een serie klachten, dat er voorgedefinieerde hokjes zijn.
[...]En niet alles past in de hokjes, want niet alle symptomen zullen in een hokje passen. En zo kom het weer ontopic: het definieren van een theist betekent niet dat je andere definities nodig hebt, noch dat alle andere mensen in de atheist hokjes te passen zijn.
De zijstraat waardoor we zijn uitgekomen op hokjes, had niks te maken met het definieren van een theïst. Het ging over ankerpunten definieren en niet meer open staan voor verklaringen en dat je door hokjes te voordefinieren beperkter werd in je redeneringen en mogelijke interpretaties.

Kortom, het ging over denkwijzen. Waarop ik antwoordde dat hokjes afhankelijk van de omstandigheden wel of niet handig zijn, wel of niet beperkend zijn. Als je wilt weten hoe beperkend het kan zijn als je bepaalde voorgedefinieerde hokjes niet meer heb, zou je eens Oliver Sacks moeten lezen. In De man die zijn vrouw voor een hoed hield, beschrijft hij een patient die het vermogen kwijt is om wat hij ziet in het voorgedefinieerd hokje mens of voorwerp te plaatsen.
[...]Als je nu nog inging op het gemaakte punt, soi. Maar dat is blijkbaar teveel moeite :N . Maar ik zal aardig blijven: het gaat om die wetenschappers die in een almachtige God geloven en natuurwetten.
Nee, hoor, het is niet teveel moeite. Je punt is dat wetenschappers die in een almachtige God geloven en in natuurwetten er niet over willen nadenken en hun opvoeding niet kunnen afschudden. Mijn punt is dat als je er van uit gaat dat wetenschappers die in een almachtige God geloven en in de natuurwetten er niet over willen nadenken en hun opvoeding niet kunnen afschudden, je niet echt hebt verdiept in de verschillende redenen die kunnen bestaan waardoor een wetenschapper tegelijk kan geloven in een almachtige God en de natuurwetten.

In jouw antwoord ligt besloten dat indien je er over nadenk je een van de twee zal verwerpen als je dat kunt. En gezien de rest van wat je schrijft, vermoed ik zelfs dat je vindt dat indien men erover heeft nagedacht dat automatisch het geloof in een almachtige God zal zijn. Deze zienswijze is erop gericht dat iemand de antwoorden van de wetenschap of die van de godsdienst kan aannemen, maar niet die van beiden. Dat is dezelfde zienswijze als Dawkins maar ook die van mensen die de evolutietheorie afwijzen en creationist of ID-aanhangers zijn.

Echter zijn er nog andere mogelijkheden die opdoemen als je er over nadenkt. Zo zijn sommige wetenschappers tot de conclusie gekomen dat er geen noodzaak is om te kiezen. Die zijn tot de slotsom gekomen dat religie en wetenschap complementair en volledig gescheiden domainen zijn. De schema van Stephen Jay Gould van de niet-overlappende-magistra (NOMA) past in deze denkwijze. Veel wetenschappers vinden dit, na er over hebben nagedacht, een zeer aantrekkelijke en werkbaar idee.

Weer andere wetenschappers volgen meer Haught. Hij is er van overtuigd dat je niet alleen niet hoeft te kiezen maar dat kennis uit de natuurwetenschap (inclusief de evolutietheorie) juist bijdraagt aan het helpen begrijpen van een almachtige God.

Je kan dan wel vinden dat mijn manier van reageren op de man spelen is, maar gezien de verschillende beroemde voorbeelden die er zijn van wetenschappers die geloven en er wel over hebben nagedacht, zou ik niet weten hoe ik jouw simplistische manier van dit onderwerp te benaderen anders moet benoemen dan dat je er niet over wilt nadenken.

[ Voor 0% gewijzigd door CatharinaBE op 08-01-2010 03:06 . Reden: woord toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CatharinaBE schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 03:01:
Mijn punt is dat als je er van uit gaat dat wetenschappers die in een almachtige God geloven en in de natuurwetten er niet over willen nadenken en hun opvoeding niet kunnen afschudden, je niet echt hebt verdiept in de verschillende redenen die kunnen bestaan waardoor een wetenschapper tegelijk kan geloven in een almachtige God en de natuurwetten.
Je vergeet in je ijver een optie: dat ik me er wel in verdiept heb, en tot een andere conclusie kom.
In jouw antwoord ligt besloten dat indien je er over nadenk je een van de twee zal verwerpen als je dat kunt. En gezien de rest van wat je schrijft, vermoed ik zelfs dat je vindt dat indien men erover heeft nagedacht dat automatisch het geloof in een almachtige God zal zijn. Deze zienswijze is erop gericht dat iemand de antwoorden van de wetenschap of die van de godsdienst kan aannemen, maar niet die van beiden. Dat is dezelfde zienswijze als Dawkins maar ook die van mensen die de evolutietheorie afwijzen en creationist of ID-aanhangers zijn.

Echter zijn er nog andere mogelijkheden die opdoemen als je er over nadenkt. Zo zijn sommige wetenschappers tot de conclusie gekomen dat er geen noodzaak is om te kiezen. Die zijn tot de slotsom gekomen dat religie en wetenschap complementair en volledig gescheiden domainen zijn. De schema van Stephen Jay Gould van de niet-overlappende-magistra (NOMA) past in deze denkwijze. Veel wetenschappers vinden dit, na er over hebben nagedacht, een zeer aantrekkelijke en werkbaar idee.
Natuurlijk is het de gemakkelijkste optie om niet te kiezen. Ik ken mensen die in het laboratorium met metrische eenheden werken (bijvoorbeeld grammen en centimeters) maar thuis bijvoorbeeld alleen maar goed met imperiale eenheden kunnen werken (pounds, stones, miles). Nu zijn die niet mutually exclusive, maar de gemakkelijkste optie is gewoon niet te kiezen en het conflict tussen de twee denkwijzes niet op te zoeken. Maar dat betekent niet dat het niet principieel incorrect is, en de twee denkwijzes niet tegenstrijdig zijn. Praktijk en theorie hoeven niet hetzelfde te zijn.

Theisten en atheisten kunnen heel goed samenleven, zeker als conflicten ontweken worden, en zo ook met onverenigbare standpunten. Maar ontwijken van een conflict betekent niet dat er opeens geen conflict meer is, alleen dat het uitvechten ervan geen voordeel en mogelijk zelfs nadeel oplevert.
Weer andere wetenschappers volgen meer Haught. Hij is er van overtuigd dat je niet alleen niet hoeft te kiezen maar dat kennis uit de natuurwetenschap (inclusief de evolutietheorie) juist bijdraagt aan het helpen begrijpen van een almachtige God.
Zoals hierboven uitgelegd kun je de keuze inderdaad ontwijken. Net zoals je de meeste problemen kunt ontwijken, zeker als het mogelijke antwoord je niet aanstaat. Maar als je doel is iets beter te begrijpen, dan moet je soms toch echt durven.
Je kan dan wel vinden dat mijn manier van reageren op de man spelen is, maar gezien de verschillende beroemde voorbeelden die er zijn van wetenschappers die geloven en er wel over hebben nagedacht, zou ik niet weten hoe ik jouw simplistische manier van dit onderwerp te benaderen anders moet benoemen dan dat je er niet over wilt nadenken.
Wat je niet door lijkt te hebben is dat waar ik praat over groepen mensen, en het algemeen probeer te houden, jij erg vaak het op de persoon betrekt, zoals in het stukje hierboven. Suggereren dat ik er niet over nagedacht heb, omdat ik niet simpeltjes sommige mensen nabouw, is naast een drogredenering ook nog eens op de man spelen. Terwijl juist het selectief citeren van "autoriteiten" zonder zelf bij te dragen een teken van gebrek aan kritisch nadenken is. Het verschil tussen ons is dat ik echter niet ga zeggen dat je er niet over nagedacht hebt, of simplistisch redeneert.

Ben je het ergens niet mee eens: gewoon zeggen. Maar dan inhoudelijk, svp.
De vergelijking met Schroedinger's kat zou inhouden dat degene in de doos niet weet of hij gelovig is of niet gelovig totdat hem/haar de vraag wordt gesteld. Op het moment dat jij of Albantar al weten wat het antwoord is op de vraag, dan is het niet te vergelijken met Schroedinger's kat. Want de toestand is al bekend voordat de vraag wordt gesteld. Het zou pas een goede vergelijking zijn als er 50% kans was op het ene antwoord en 50% kans op het andere antwoord elke keer dat die vraag gesteld wordt. Dat is niet het geval en daarom is het een slechte vergelijking. Dat heeft niks te maken met op de persoon spelen/projecteren.
Maar de vraag is mij al lang terug gesteld, dus de doos is allang open geweest. Daarom ben ik al geen theist meer. Als je echter een lid van die recent ontdekte stam in de Amazone zou nemen, dan zou je de doos voor de eerste keer openen. In onze maatschappij blijft de doos te vaak geopend worden, wat de kat ook is.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 08-01-2010 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
gambieter schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 03:31:
[...]Je vergeet in je ijver een optie: dat ik me er wel in verdiept heb, en tot een andere conclusie kom.
Dan ben ik benieuwd naar de verschillende redenen die je hebt gevonden en waardoor je de conclusie hebt getrokken dat geen van die redenen als nadenken kan worden aangemerkt.

Als je in die verdieping wel de gedachtegang van Stephen Jay Gould en Haught ben tegengekomen, vraag ik me af waarom je die gedachtegang niet heb aangemerkt als nadenken.

Kortom, ik ben benieuwd naar de argumenten voor je conclusie, en de gedachtegang voorafgaande aan je conclusie.
[...]Natuurlijk is het de gemakkelijkste optie om niet te kiezen.
Hoewel je zegt dat het natuurlijk de makkelijkste optie is om niet te kiezen, vraag ik me af waarom volgens jou het de gemakkelijkste optie is om niet te kiezen. Wat is je argumentatie?

In het verlengde van het feit dat volgens jou 'niet kiezen' de makkelijke optie is, kan je dus stellen dat 'wel kiezen' de moeilijke optie is. Wederom, wat is jouw argumentatie om te stellen dat 'wel kiezen' moeilijk is.

Zou je niet met evenveel gemak kunnen beredeneren dat juist 'wel kiezen' makkelijk is en 'niet kiezen' moeilijk?

Verder 'niet kiezen' kan passief zijn (vooruit schuiven/niet over nadenken), maar het kan ook iets actiefs zijn (bewust kiezen om 'niet te kiezen'). Wat is volgens jou moeilijker: bewust de keuze te maken om 'niet te kiezen' of bewust de keuze te maken om 'wel te kiezen'?

Hoe weet je dat degene die de keuze maken om niet te kiezen niet worstelen met die keuze?

Kortom, waar baseer je je uitspraak op?
[...]Nu zijn die niet mutually exclusive, maar de gemakkelijkste optie is gewoon niet te kiezen en het conflict tussen de twee denkwijzes niet op te zoeken.
Je kan even goed stellen dat juist door niet te kiezen je het conflict dagelijks opnieuw opzoekt.
[...]Maar dat betekent niet dat het niet principieel incorrect is, en de twee denkwijzes niet tegenstrijdig zijn. Praktijk en theorie hoeven niet hetzelfde te zijn.
Als zoals je stelt, die twee denkwijzes inderdaad tegenstrijdig zijn*, dan begrijp ik niet dat je tegelijk kan stellen dat het makkelijker is om niet te kiezen.

*zie ook volgende vraag
[...]Theisten en atheisten kunnen heel goed samenleven, zeker als conflicten ontweken worden, en zo ook met onverenigbare standpunten. Maar ontwijken van een conflict betekent niet dat er opeens geen conflict meer is, alleen dat het uitvechten ervan geen voordeel en mogelijk zelfs nadeel oplevert.
Volgens het principe van de niet-overlappende-magistra (NOMA) is kennis het domein van de wetenschap en waardes en ethiek het domein van de religie.

Waar zit volgens jou het conflict tussen die twee domeinen?
[...]Zoals hierboven uitgelegd kun je de keuze inderdaad ontwijken. Net zoals je de meeste problemen kunt ontwijken, zeker als het mogelijke antwoord je niet aanstaat. Maar als je doel is iets beter te begrijpen, dan moet je soms toch echt durven.
Volgens mij maakt Haught juist een keuze. De keuze om wetenschap te gebruiken om meer te weten te komen over God. En daarmee haalt hij zich kritiek van wetenschappers en van gelovigen die ervan overtuigd zijn dat je de Bijbel letterlijk moet nemen op zijn hals. Als dat niet durven is...
[...]Wat je niet door lijkt te hebben is dat waar ik praat over groepen mensen, en het algemeen probeer te houden, jij erg vaak het op de persoon betrekt, zoals in het stukje hierboven. Suggereren dat ik er niet over nagedacht heb, omdat ik niet simpeltjes sommige mensen nabouw, is naast een drogredenering ook nog eens op de man spelen. Terwijl juist het selectief citeren van "autoriteiten" zonder zelf bij te dragen een teken van gebrek aan kritisch nadenken is. Het verschil tussen ons is dat ik echter niet ga zeggen dat je er niet over nagedacht hebt, of simplistisch redeneert.
Kritisch nadenken begint bij jezelf af te vragen: is dat zo. En gaan zoeken naar argumenten (zelf bedacht of van anderen) die juist tegenspreken wat je denkt. En bij elk antwoord die je vindt, weer gaan zoeken naar antwoorden die je antwoord tegenspreken. Juist omdat ik kritisch nadenk en nieuwsgierig ben kom ik terecht bij wat jij “autoriteiten” noem.

Zelf bijdragen aan de “autoriteiten” is ook helemaal niet nodig om jouw stelling dat 'wetenschappers die in een almachtige God geloven en in natuurwetten er niet over willen nadenken' te weerleggen. Het zijn nou eenmaal wetenschappers die in een almachtige God geloven en er niet alleen over willen nadenken maar dat ook zichtbaar hebben gedaan. En die met hun overpeinzingen weer andere wetenschappers aan het denken hebben gezet.

Verder vraag ik me af wat je bedoelt met je kritiek dat ik selectief citeer. Zover ik weet zijn er maar een paar posities mogelijk als het gaat om geloof en wetenschap. De drie voornamste heb ik genoemd:
- kiezen tussen geloof of wetenschap
- niet nodig om te kiezen tussen geloof of wetenschap omdat het verschillende domeinen bestrijkt
- niet nodig om te kiezen tussen geloof of wetenschap omdat wetenschap zorgt voor een betere begrip van God.
Wellicht is er nog de positie van “niet nodig om te kiezen tussen geloof en wetenschap omdat God zorgt voor een betere begrip van wetenschap” of de positie “wetenschap is een vorm van geloof” en doel je daarop met selectief citeren. Dat lijken me zeer marginale posities die weinig weerklank vinden in de wetenschappelijke wereld. Maar aangezien jij blijkbaar wel op de hoogte bent van andere mogelijkheden, hou ik me aanbevolen voor linken/boeken etc.

Als laatste: ja, ik heb het door dat je praat over groepen mensen. En ik zou het erg op prijs stellen als je daarbij wat meer onderbouwing gebruikte. Want meningen over groepen mensen die niet op feiten gebaseerd zijn riekt al vlug naar vooroordelen.
Weet je wat Schroedinger's kat is? Dan weet je dat die kat niet dood en niet levend is, totdat je de doos openmaakt. Zo ben ik noch theist noch atheist, met als toevoeging dat ik zeker geen theist zal worden indien een keuze moet worden gemaakt.
De vergelijking met Schroedingers kat is juist heel goed, want het draait niet om mij alleen, het gaat hier om theisten en de rest. Sommigen zullen wel theist worden (zie Albantar), anderen niet.
Maar de vraag is mij al lang terug gesteld, dus de doos is allang open geweest. Daarom ben ik al geen theist meer. Als je echter een lid van die recent ontdekte stam in de Amazone zou nemen, dan zou je de doos voor de eerste keer openen. In onze maatschappij blijft de doos te vaak geopend worden, wat de kat ook is.
:X Laat verder maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

begintmeta schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 19:44:
Ik gaf aan wat het voor mij betekent. Je hanteert het woord, dus iets zal het wel betekenen. Waar heb je het dan over? Wat is niet te definiëren?
Het is niet eenduidig te definieren omdat het niet objectief meetbaar is. Voor de een is het "god", wat dat ook mag betekenen, voor de ander is het "alles wat persoonlijke vrijheid waarborgt".
Of je goed en slecht nou vervangt door nuttig/onnuttig of nuttiger/onnuttiger door beter/slechter maakt toch niet zo gek veel uit lijkt me? Iets kan ook probleemloos goed zijn in opzicht A en slecht in opzicht B. Wat is je probleem met goed/slecht?
Dat het geen eenduidige betekenis heeft. Als ik als communist zeg "privatisering is goed" is dat voor een liberalist onzinnig, want die vind het "slecht". Als beiden vasthouden aan "goed" versus "slecht" snappen ze ueberhaupt nooit waarom ze het niet eens worden. Als ze het vervangen door de onderliggende idealen van "gedeeld bezit" versus "vrije marktwerking" zou er zomaar een vruchtbare discussie kunnen ontstaan.
Objectief voor 1 persoon maar niet voor de ander bestaat niet. Dat is de definitie van subjectiviteit: het geldt voor mij als vaststaand, maar voor jou weer niet. Of je nu voor jouw subjectieve mening een derde partij raadpleegt of niet doet daar niets aan af.
Als ik tegen mijn vader opkijk als iemand die altijd gelijk heeft, en ik krijg via hem het idee mee dat vrouwen minderwaardig zijn, dan blijft dat een subjectieve mening.
Het voorbeeld was niet helemaal goed. Laat ik het proberen beter uit te werken:
Vrijheid van godsdienst is in onze samenleving en wetgeving een groot goed: het wordt op allerlei manieren beschermd. Daarnaast is de integriteit van het menselijk lichaam niet alleen opgenomen in de mensenrechten en onze grondwet, maar ook in de wet.
Nu mag jij je godsdienst beleven op de manier zoals je wilt, zelfs als andere mensen daar misschien aanstoot aan kunnen nemen (kerkklokken luiden, een hoofddoek dragen, posters ophangen), maar als je je dochter wilt besnijden wordt de godsdienstvrijheid beperkt: dat gaat in tegen de integriteit van het menselijk lichaam.
Interessant is dan besnijdenis bij jongetjes wel is toegestaan: het is minder ingrijpend, en scoort dus minder slecht op de lichaams-integriteitsas, dus wint het "goed" op de godsdienstvrijheidsas.
Wellicht speelt hierbij trouwens een derde as mee: medisch nut is ook een groot goed. En mannenbesnijdenis scoort vanuit hygieneoogpunt ook positief op die as.

Een ander voorbeeld is het geweldsmonopolie van de overheid: de burger wordt beschermd tegen geweld door iedereen (het is slecht), maar als de ME ingrijpt omdat de openbare orde verstoord wordt (openbare orde vinden we ook "goed") mag er geweld tegen burgers gebruikt worden. Maar alleen als de verstoring van de orde genoeg naar de slechte kant neigt: anders is het slechte van het geweld belangrijker, en hebben we het over buitensporig geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:47:
Even via Google naar encyclo.nl gegaan, en definities van objectief en subjectief bekeken:
- objectief: aanduiding van een reële en verifieerbare beschrijving van het object waarbij de menselijke factoren (zoals bij voorbeeld voorkeur, gewoonte, affectiviteit) tot het minimum worden beperkt
- subjectief: aanduiding van een waarneming die samenhangt met de gedachte of de gevoelens van een individu en niet alleen wordt bepaald door de stimulus
De god die in het Christendom wordt beschreven is objectief: hij is almachtig, algoed, schepper van alles wat er bestaat. Hij heeft dus ook bepaald wat goed en slecht is en of je in hem gelooft of niet, heeft daar helemaal niets mee te maken.. Kortom, het Christendom poneert het bestaan van objectieve entiteit met bepaalde eigenschappen en noemt die God. Dat voldoet dus aan "een reële en verifieerbare beschrijving van het object waarbij de menselijke factoren (zoals bij voorbeeld voorkeur, gewoonte, affectiviteit) tot het minimum worden beperkt". Logische vraag die je daarop kan stellen is "Hoe kunnen we het bestaan van die entiteit die jullie beschrijven, dan objectief verifiëren?" En voorlopig is niemand erin geslaagd daar een zinvol antwoord op te geven. En zolang dat antwoord er niet is (persoonlijk zou ik er niet op hopen dat het er nog ooit van komt), is het verstandiger (zie Ockham) er vanuit te gaan dat die objectieve God niet bestaat.
Kortom, ik kan heel veel reële en verifieerbare entiteiten beschrijven (zoals de paarse eenhoorn op mijn linkerschouder), die de test van verifieerbaarheid niet doorstaan, maar dat verandert niets aan de beschrijving van die entiteit. Hoewel het zo wat vreemd klinkt, kun je dus zeggen: objectief gezien bestaat deze objectieve entiteit niet.
Gomez12 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 23:50:
Ben benieuwd hoe je dan tegen andere Goden van andere geloven aankijkt, als je die dezelfde status geeft als je eigen God kom je dan niet in de knoop met afgoden etc?
Ten eerste, ik geloof in geen enkele god. Ten tweede, zie hierboven: de eigenschappen van geen enkele god zijn afhankelijk van zijn wel of niet bestaan. En als je het daar niet mee eens bent, dan heb je een godsbewijs: God is perfect; bestaan is 'perfecter' dan niet-bestaan; dus God bestaat.
En een God die goed is dat is uiteraard wel een goede berekening?
Als God bestaat, moet je niet rekenen, maar zijn Woord lezen. ;)
Imho kan je elke poging tot verklaring van moraliteit zonder God wel doodredeneren, maar waar is de onderbouwing van een goede God? Dat kan je wmb niet enkel afdoen met dat het voor een gelovige zo is.
Elke verklaring van moraliteit met God is ook dood te redeneren. En voor het probleem van een goede god en het kwaad in de wereld: http://en.wikipedia.org/wiki/Theodicy.
Trouwens, ik weet niet goed of God goed moet zijn om de basis/oorzaak te zijn van morele feiten. Dus wat als God eigenlijk Satan is en alles wat wij 'goed' noemen eigenlijk 'slecht' is? Of is dat niet meer dan een semantisch spelletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:30:
De god die in het Christendom wordt beschreven is objectief:
Dat kan wel zijn, maar iemand die zijn mening of moraal baseert op een interpretatie van (het woord van) die god is wel degelijk subjectief.

Een steen bestaat objectief gezien misschien wel, maar als ik hem als hard beschrijf is dat subjectief: een geoloog die erin krast met een hamer noemt hem wellicht zacht.
Kortom, het Christendom poneert het bestaan van objectieve entiteit met bepaalde eigenschappen en noemt die God. Dat voldoet dus aan "een reële en verifieerbare beschrijving van het object waarbij de menselijke factoren (zoals bij voorbeeld voorkeur, gewoonte, affectiviteit) tot het minimum worden beperkt".
Dat is een veelgehoord non-argument. In de beschrijving van wat de christelijke God nu precies wil zijn menselijke factoren allesbehalve minimaal. Wel eens twee christenen gevonden die het theologisch met elkaar eens waren? ;)

Als die god zo objectief te beschrijven is, was de bijbel niet als duizenden jaren een discussiestuk. Maar waar de ene christen uit de bijbel haalt dat televisie slechts is, haalt de ander er niet meer uit dan heb je naaste lief. Waar de ene christen geen enkel probleem heeft om de bijbel met evolutie te rijmen, probeert de andere uit alle macht ID in het onderwijs te krijgen.

Met andere woorden: de christelijke god is alleen objectief in iemands persoonlijke beleving - daarmee is per definitie sprake van subjectiviteit.
Ik ken trouwens geen godbeschrijving die dat euvel niet heeft.
[quote[Trouwens, ik weet niet goed of God goed moet zijn om de basis/oorzaak te zijn van morele feiten. Dus wat als God eigenlijk Satan is en alles wat wij 'goed' noemen eigenlijk 'slecht' is? Of is dat niet meer dan een semantisch spelletje?
[/quote]
Daarom stelde ik al dat "goed" niet definieerbaar is. Niet alleen op theologisch vlak, maar ook daarbuiten levert de "goed"/"slecht" dialectiek alleen maar verwarring vanwege de subjectiviteit van de begrippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:46:
Dat kan wel zijn, maar iemand die zijn mening of moraal baseert op een interpretatie van (het woord van) die god is wel degelijk subjectief.
Inderdaad, omdat het bestaan van die god niet objectief is aan te tonen.
Als die god zo objectief te beschrijven is, was de bijbel niet als duizenden jaren een discussiestuk.
Het is toch niet zo vreemd dat als twee mensen een beschrijving maken van een objectieve entiteit die objectief gezien niet bestaat, dat ze niet op dezelfde beschrijving uitkomen? Zeker als je bedenkt dat er zelfs onenigheid kan bestaan over de beschrijving van bijvoorbeeld een steen die wel objectief bestaat!
Met andere woorden: de christelijke god is alleen objectief in iemands persoonlijke beleving - daarmee is per definitie sprake van subjectiviteit.
Nee, God is objectief in alle beschrijvingen die over hem bestaan, maar zijn bestaan is niet objectief en dus subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:04:
[...]

In het Nederlands nog wel? Welk woord stond er in de bijbel toen ie geschreven werd? En dat kwam nergens anders voor?

Als je m'n bron even leest zie je dat er een proto-indoeuropese stam, Sanskriet en Griekse vorm gegeven wordt, met de betekenis. Dan hebben we het niet over 1600.

De moderne Engelse betekenis van "doom" is pas rond 1600 ontstaan. Guess what, wanneer is de King James bijbelvertaling geschreven?

[...]

Ja, en de oorsprong van die woorden is ouder dan de bijbel. Dus?

[...]

Omdat hij tegenspreekt wat jij wilt geloven? Als jij een betere bron bron hebt houd ik me aanbevolen.

Maar het lijkt me een stuk zinniger om de moderne betekenis te hanteren van de taal die we spreken. En dan vind je bij van Dale dat "verdomd" gewoon "vervelend" betekent.

Al had het woord ooit een christelijke (bij-betekenis) dan zegt het nog niets dat ik het als atheist in de moderne betekenis (of simpelweg figuurlijk) gebruik. Wat voor dag is het vandaag? En morgen? Gebruik jij de standaard benamingen voor de weekdagen? Hoe kan dat nou als je niet gelooft in de goddelijke Zon en Maan, Wodan, Donar, Frija en Saturnus? Hoe kun je januari, maart of juni gebruiken als je niet in Janus, Mars of Juno gelooft. Wel eens een kerstboom neergezet, paaseieren geschilderd of verstopt, vuurwerk afgestoken met oud en nieuw? Allemaal gebruiken die van goden afkomen waarvan ik gok dat jij er niet in gelooft. Gebruik je wel eens de woorden oceaan, atlas of chronometer? Allemaal goden waar niemand meer in gelooft. Dus waarom zou ik geen godbetere, verduiveld of holy shit mogen gebruiken?
De implicatie dat ik dus in god of duivel geloof is een absurde.

[...]
Je draaft een klein beetje door. De start van deze discussie lag in het feit dat iemand zei dat je een (bastaard)vloek gebruikte. Daar kan ik in meekomen. Het is niet onlogisch dat je in de 21e eeuw een woordenboek raadpleegt die de huidige betekenis weergeeft.

De reden dat ik reageerde was dat ik me stoorde aan de agressieve reacties. Ik denk dat we beide gelijk hebben wat betreft de betekenis van het woord. Laat niet onverlet dat je het woord verdomd niet gebuikt in bijv. officieel gezelschap. Het woord heeft een dusdanige lading, dat ik gebruik ervan grof vind, en in jouw reactie had je gewoon het woord vevelend kunnen gebruiken. Wellicht heb je het bewust gedaan (als treiterij?) in dit forum. Je doet de titel van dit topic eer aan :'(

Voor de rest gaat het erg hard in dit forum, met m.i. een fors deel half of helemaal off-topic reacties. Het gaat me allemaal wel wat fel aan toe.

P.s. de Nederlandse en Engelse bijbel zijn veel later pas vertaald uit het Hebreeuws/Grieks. Het oude testament bestaat al een stuk langer (op schrift), en nog veel langer als mondelinge overlevering. Maar dat wist je vast al wel. Ik ben helaas geen Grieks of Hebreeuws machtig, maar als in het Nederlands & Engels equivalenten gebruikt worden, is dat woord er ook in de grondtalen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

kdekker schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:12:
[...]

Je draaft een klein beetje door. De start van deze discussie lag in het feit dat iemand zei dat je een (bastaard)vloek gebruikte. Daar kan ik in meekomen. Het is niet onlogisch dat je in de 21e eeuw een woordenboek raadpleegt die de huidige betekenis weergeeft.

De reden dat ik reageerde was dat ik me stoorde aan de agressieve reacties. Ik denk dat we beide gelijk hebben wat betreft de betekenis van het woord. Laat niet onverlet dat je het woord verdomd niet gebuikt in bijv. officieel gezelschap. Het woord heeft een dusdanige lading, dat ik gebruik ervan grof vind, en in jouw reactie had je gewoon het woord vevelend kunnen gebruiken. Wellicht heb je het bewust gedaan (als treiterij?) in dit forum. Je doet de titel van dit topic eer aan :'(

Voor de rest gaat het erg hard in dit forum, met m.i. een fors deel half of helemaal off-topic reacties. Het gaat me allemaal wel wat fel aan toe.

P.s. de Nederlandse en Engelse bijbel zijn veel later pas vertaald uit het Hebreeuws/Grieks. Het oude testament bestaat al een stuk langer (op schrift), en nog veel langer als mondelinge overlevering. Maar dat wist je vast al wel. Ik ben helaas geen Grieks of Hebreeuws machtig, maar als in het Nederlands & Engels equivalenten gebruikt worden, is dat woord er ook in de grondtalen geweest.
Je gaat eraan voorbij dat hij de etymologie van het woord tracht te zoeken, die blijkt veel ouder te zijn dan de ch/gristelijk geclaimde term.

En hem claimen doe je zeker.

Als een woord, een betekenis, ouder is dan het boek waarin je het leest - en dat is in feite per definitie het geval, maar dat terzijde - dan matig je je erg veel an door het te claimen als iets dat van jou is. Sowieso, als het woord bestaat, waarom is het dan exclusief aan jou en jouw specifieke 'godsbeleving' om te bepalen of een ander dat woord mag bezigen inde openbare ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
. Ik ben helaas geen Grieks of Hebreeuws machtig, maar als in het Nederlands & Engels equivalenten gebruikt worden, is dat woord er ook in de grondtalen geweest.
Juist ja, want tussen de Griekse en Hebreeuwse vertaling is al niks veranderd/verloren gegaan. Daarbuiten is een vertaling natuurlijk ook een stukje tijdsgeest, een vertaling van nu zal waarschijnlijk woorden bevatten die in ee vertaling van duizend jaar oud niet voorkomen. Taal evolueert ook.

Wie heeft overigens Genesis geschreven?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:03:
Het is toch niet zo vreemd dat als twee mensen een beschrijving maken van een objectieve entiteit die objectief gezien niet bestaat, dat ze niet op dezelfde beschrijving uitkomen? Zeker als je bedenkt dat er zelfs onenigheid kan bestaan over de beschrijving van bijvoorbeeld een steen die wel objectief bestaat!
Ik zeg ook niet dat het vreemd is, ik zeg alleen dat en moraal gebaseerd op een subjectieve interpretatie van (het woord van) een god allesbehalve objectief is.
Nee, God is objectief in alle beschrijvingen die over hem bestaan, maar zijn bestaan is niet objectief en dus subjectief.
Ja, je kunt een god ook als blauw definieren, maar nuttig is het niet. Ik bedoelde uiteraard dat geen enkele moraal gebaseerd op een interpretatie van (het woord van) een god objectief is, omdat geen enkele interpretatie van (het woord van een) god objectief is. Dat staat los van zijn bestaan, trouwens.
De huidige betekenis van "verdomd" is "vervelend". Het is helemaal niet vreemd om een woordenboek te raadplegen voor de huidige betekenis, doe dat dan ook.

Iemand viel daarover omdat hij er een stukje christelijke volksetymologie op losliet (ik weet niet of jij dat in eerste instantie was). Dat stukje christelijke volksetymologie bestond uit het claimen van het woord als hebbende een christelijke lading.
Dat heb ik weerlegd door de etymologie van het woord te geven.
Jij kiest ervoor om het woord per se in een christelijk-etymologische context te interpreteren (de link met de bijbelse verdoemenis is precies dat, namelijk) en daarmee niet alleen het woord te claimen, maar anderen te willen beperken in hun taalgebruik, gebaseerd op jouw in mijn ogen vergezochte interpretatie die voorbijgaat aan de normale moderne betekenis van het woord. Het woord heeft in de moderne betekenis namelijk helemaal geen "dusdanige lading", evenmin als vrijdag nog de lading heeft van een Noordse godin, of oceaan die van een Griekse titaan.
De enige reden dat je die lading aan het woord zou kunne geven is etymologisch, en daarvan heb ik aangetoond dat de christelijke lading absoluut niet oorspronkelijk is.
P.s. de Nederlandse en Engelse bijbel zijn veel later pas vertaald uit het Hebreeuws/Grieks. Het oude testament bestaat al een stuk langer (op schrift), en nog veel langer als mondelinge overlevering. Maar dat wist je vast al wel.
Ja, dat gaf ik nota bene zelf al aan: de christelijke betekenis van "doom" is pas ontstaan toen de King-Jamesvertaling ontstond. Kennelijk werd dus in de Griekse versie een ander woord gebruikt.
Ik ben helaas geen Grieks of Hebreeuws machtig, maar als in het Nederlands & Engels equivalenten gebruikt worden, is dat woord er ook in de grondtalen geweest.
Ja, want er zijn nooit twijfelachtige vertalingen geweest ;)
offtopic:
Grappig, in de King James versie kan ik de woorden "doom" en "doomed" niet eens vinden. In de New Internatianal version wel, maar niet vaak. Als ik Openbaring 18:10 naast elkaar leg zie ik dat er wel degelijk een ander woord in de Griekse versie staat:
NIV: In one hour your doom has come!
Klassiek Grieks: ὅτι μιᾷ ὥρᾳ ἦλθεν ἡ κρίσις σου.
κρίσις, krísis, is het woord dat gebruikt wordt. Ondergang, crisis, val, zomaar een paar mogelijke vertalingen.
Het boek: [dat u] in één uur alle straf krijgt!
Statenvertaling: uw oordeel is in een ure gekomen.
Ook een mogelijkheid. "doem"of "verdoemd" kan ik in het Boek niet eens vinden, trouwens.

Pak ik de statenvertaling, dan vind ik
Marcus 16:16: Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται.
Zalig worden is in het Grieks "zal gered worden", verdoemd worden is "zal bekritiseerd worden", oftwel be- of veroordeeld.

Lukas 6:37: verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden;
Grieks: καὶ μὴ καταδικάζετε, καὶ οὐ μὴ καταδικασθῆτε.
Oftewel: veroordeel niet, opdat gij niet veroordeeld wordt.

Vertalingen zijn niet altijd recht-toe-recht-aan :)

(Het Grieks komt uit: The Greek New Testament, 3rd edition
© 1975, United Bible Societies, London)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ramzzz schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:23:
[...]

Je gaat eraan voorbij dat hij de etymologie van het woord tracht te zoeken, die blijkt veel ouder te zijn dan de ch/gristelijk geclaimde term.

En hem claimen doe je zeker.

Als een woord, een betekenis, ouder is dan het boek waarin je het leest - en dat is in feite per definitie het geval, maar dat terzijde - dan matig je je erg veel an door het te claimen als iets dat van jou is. Sowieso, als het woord bestaat, waarom is het dan exclusief aan jou en jouw specifieke 'godsbeleving' om te bepalen of een ander dat woord mag bezigen inde openbare ruimte?
Ik zeg dat het woord in een discussie grof is. Dat staat los van mijn godsbeleving en van vermeend claimgedrag. Er is ook nog zoiets als algemeen beschaafd gedrag. Ben je halstarrig of zo, of wil je het niet begrijpen?

Edit: ik ga dus uit van de betekenis, zoals Van Dale online het zei. En als je perse de betekenis vervelend aan wilt koppelen, gebruik dan dat woord.

[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 08-01-2010 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

kdekker schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:50:
Edit: ik ga dus uit van de betekenis, zoals Van Dale online het zei. En als je perse de betekenis vervelend aan wilt koppelen, gebruik dan dat woord.
1ver·domd bn, bw (plat) 1 vervelend: die ~e vent 2 erg: het is ~(e) koud
Aldus van Dale. Plat, ja. Grof? Waarom? Waar haal je dat dan vandaan, behalve je zelfgekozen christelijke volksetymologie?

Ik ga toch als purist ook niet van je verlangen dat je "woordenwisseling" in plaats van "discussie' gebruikt, "zo nodig" of "uit de aard der zaak" in plaats van "per se"?

[ Voor 15% gewijzigd door Dido op 08-01-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kdekker schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:50:
Ik zeg dat het woord in een discussie grof is. Dat staat los van mijn godsbeleving en van vermeend claimgedrag. Er is ook nog zoiets als algemeen beschaafd gedrag. Ben je halstarrig of zo, of wil je het niet begrijpen?

Is het algemeen beschaafd de ander te willen dwingen zijn taalgebruik aan te passen, gebaseerd op een overextrapolerende gevoeligheid? Wat je doet is juist de weerlegging van de topic-titel: er is geen verharding, maar juist meer overgevoeligheid.

Ook is je claim incorrect:
Ik zeg dat het woord in een discussie grof is.
Ik vind dat het woord in een discussie grof is.
Iemand anders halsstarrig noemen in deze context is wel grappig.
CatharinaBE schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 06:05:
Als laatste: ja, ik heb het door dat je praat over groepen mensen. En ik zou het erg op prijs stellen als je daarbij wat meer onderbouwing gebruikte. Want meningen over groepen mensen die niet op feiten gebaseerd zijn riekt al vlug naar vooroordelen.
En het aantonen van een paar uitzonderingen en dat dan betrekken op de hele groep riekt al snel naar oversimplificatie, en een vooroordeel van een tegengestelde opinie. De schoen past ons allemaal.
:X Laat verder maar.
Zijn we het toch ergens over eens. Laat maar, we zijn het niet eens maar het is me het niet waard er weer op in te gaan. Vandaar deze keer geen ellenlange post :) .

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 08-01-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Voordat je iemand beschuldigt van grof taalgebruik: Het gebruik van dergelijke huilsmilies wordt door sommigen ook als grof en onbeschoft gezien.
Staat nota bene in het WL beleid

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En mij iemand godszin toe dichten vind ik ook grof

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:26:
Het is niet eenduidig te definieren omdat het niet objectief meetbaar is. Voor de een is het "god", wat dat ook mag betekenen, voor de ander is het "alles wat persoonlijke vrijheid waarborgt".
...
Dat klopt maar nut en met name voordeel zijn evenmin objectief meetbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

begintmeta schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:56:
Dat klopt maar nut en met name voordeel zijn evenmin objectief meetbaar
Ze zijn echter wel eenvoudig meetbaar te definiëren. Wat vind ik nuttig? Geld? Dan is iets wat me meer geld oplevert dan iets anders dus meetbaar nuttiger. Voordeel en nut zijn in die zin synoniem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:27:
...
Ze zijn echter wel eenvoudig meetbaar te definiëren. Wat vind ik nuttig? Geld? Dan is iets wat me meer geld oplevert dan iets anders dus meetbaar nuttiger. Voordeel en nut zijn in die zin synoniem natuurlijk.
Wat vind ik goed? Meer geld? Eenvoudig te meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:56:
[...]

[...]

Aldus van Dale. Plat, ja. Grof? Waarom? Waar haal je dat dan vandaan, behalve je zelfgekozen christelijke volksetymologie?

Ik ga toch als purist ook niet van je verlangen dat je "woordenwisseling" in plaats van "discussie' gebruikt, "zo nodig" of "uit de aard der zaak" in plaats van "per se"?
Discussie en woordenwisseling zijn allebei netjes :*)
Mijn bron had ik - dacht ik - al eerder opgegeven: http://www.vandale.nl/van...ek/?zoekwoord=verdoemenis
Ik heb dus - dat zie ik nu - niet letterlijk verdomd genomen. Wel staat er bij http://www.vandale.nl/van...enboek/?zoekwoord=verdomd dat het plat taalgebruik is. Dat geeft al aan in welke klasse dit woord valt. Van de andere woorden staat er niet achter dat het plat taalgebruik is. Nu hoop ik alleen niet dat je een religieuze discussie start over plat taalgebruik (alhoewel dat wel aansluit bij het topic _/-\o_ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
gambieter schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:06:
[...]En het aantonen van een paar uitzonderingen en dat dan betrekken op de hele groep riekt al snel naar oversimplificatie, en een vooroordeel van een tegengestelde opinie. De schoen past ons allemaal.
Echter betrekt ik niet de uitzonderingen op de hele groep. Ik heb het bewust over “sommige wetenschappers” en geef verschillende mogelijkheden om de diversiteit die er binnen de groep is te illustreren.
gambieter schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:06:
[...]Zijn we het toch ergens over eens. Laat maar, we zijn het niet eens maar het is me het niet waard er weer op in te gaan. Vandaar deze keer geen ellenlange post :) .
Dat 'laat maar' sloeg op Schroediger's kat. De rest van mijn post bestaat voornamelijk uit verschillende vragen om je de gelegenheid te geven je standpunt toe te lichten/ te onderbouwen met argumenten. Een inhoudelijke ellenlange post had ik juist erg op prijs gesteld. Wellicht waren we het nog steeds niet met elkaar eens geweest, maar ik had dan wel meer van de gedachtegang achter je conclusies gezien.
Dido schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 12:27:
[...]Ze zijn echter wel eenvoudig meetbaar te definiëren. Wat vind ik nuttig? Geld? Dan is iets wat me meer geld oplevert dan iets anders dus meetbaar nuttiger. Voordeel en nut zijn in die zin synoniem natuurlijk.
Hoewel voordeel zelf meetbaar is (zolang je het voordeel in iets tasbaar uitdruk of het tastbaar maakt) hoeft dat datgene wat voordeel geeft zelf niet meetbaar te zijn. Zo geeft schoonheid meer voordeel volgens verschillende onderzoeken, en die voordeel uitgedrukt in bijvoorbeeld salaris kan je meten, maar schoonheid zelf is subjectief.

Daarnaast hoeft een meetbare voordeel nog niet ervaren worden door twee verschillende mensen als een daadwerkelijke voordeel. Stel dat twee verschillende mensen via een bepaalde belastingregeling 100 euro extra krijgen. Die 100 euro zal veel meer als een daadwerkelijke voordeel ervaren worden door een bijstandmoeder dan door Bill Gates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CatharinaBE schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:44:
Hoewel voordeel zelf meetbaar is (zolang je het voordeel in iets tasbaar uitdruk of het tastbaar maakt) hoeft dat datgene wat voordeel geeft zelf niet meetbaar te zijn. Zo geeft schoonheid meer voordeel volgens verschillende onderzoeken, en die voordeel uitgedrukt in bijvoorbeeld salaris kan je meten, maar schoonheid zelf is subjectief.
Als schoonheid niet meetbaar is, hoe hebben die onderzoekers schoonheid dan op een wetenschappelijk aanvaardbare manier weten te correleren aan het bijbehorende voordeel, zoals bijvoorbeeld een hoger salaris?
Dido schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:49:
Ik bedoelde uiteraard dat geen enkele moraal gebaseerd op een interpretatie van (het woord van) een god objectief is, omdat geen enkele interpretatie van (het woord van een) god objectief is. Dat staat los van zijn bestaan, trouwens.
Dan denk ik dat we het wel eens zijn met elkaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

begintmeta schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:29:
Wat vind ik goed? Meer geld? Eenvoudig te meten ;)
Als iedereen "goed" zo duidelijk zou definieren zou ik er al een stuk minder moeite mee hebben. Het verwarrende is dat onder de noemer "god is goed" een heel scala aan "goed" zit, en dat bemoeilijkt de communicatie enorm.
kdekker schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:35:
Discussie en woordenwisseling zijn allebei netjes :*)
Discussie is een buitenlands woord, en als purist vind ik dat niet netjes ;)
Mijn bron had ik - dacht ik - al eerder opgegeven:
Als mensen zeggen "ik dacht" hadden ze dat meestal niet moeten doen ;)
Ik gaf zelf al aan dat er "plat" bijstond, ik had namelijk wel meteen het gewraakte woord zelf opgezocht in plaats van mogelijk verwante woorden.
Maar we hebben dus een hele discussie gehad omdat je per ongeluk een christelijke etymologie losliet op het woord verdomd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:00:
[...]Als schoonheid niet meetbaar is, hoe hebben die onderzoekers schoonheid dan op een wetenschappelijk aanvaardbare manier weten te correleren aan het bijbehorende voordeel, zoals bijvoorbeeld een hoger salaris?
Wellicht heb ik me wat onhandig uitgedrukt. Schoonheid is niet objectief meetbaar. Op het moment dat je verschillende mensen vraagt om de schoonheid van een individu te beoordelen, krijg je verschillende metingen. Uit die verschillende subjectieve metingen kan je een gemiddelde halen. Die verschillende gemiddelden van verschillende individuen kan je weer rangschikken naar hoogste en laagste gemiddelde. Wat je weer kan correleren met de hoogte van de salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

In een oorlog wordt er soms per huis gevochten. Hier is het zachtjes aan een gevecht per woord. ;)
Om in die termen door te gaan: het is mogelijk dat iemand niet voor de een of de ander is maar neutraal.

Zelf heb ik beide kanten meegemaakt. Van redelijk diep gelovig tot in dezelfde mate ongelovig.
Ben uiteindelijk gekomen waar ik nu ben het geloven in een Scheppende Kracht.
Deze hoeft geen verheerlijking of aanbidding en stelt ook geen verplichtingen daar omtrent.
Voor de rest moet iedereen het zelf maar weten wat er mogelijk is tussen hemel en aarde.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:39
CatharinaBE schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:23:
[...]

Ik heb ooit een Moslimman horen uitleggen dat God in eerste instantie de mens (ongedefinieerd) maakte en daarna de mens splitte in man en vrouw.
Genesis is heel duidelijk:

1:27: So God created man in his own image, in the image of God created he him; male and female created he them.

2:7 And the Lord God formed man of the dust of the ground...
...
2:22 And the rib, which the Lord God had taken from man, made he a woman

Anderzijds zou het wel een verklaring kunnen zijn voor het feit dat Adam en Eva mensen tegenkwamen toen ze het paradijs uit waren gestuurd.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
Tsja, waarschijnlijk zal die Moslim zich of gebaseeerd hebben op de Koraan of op een andere Bijbelvertaling.

Misschien heeft ie wel de vertaling van Het Groot Nieuws Bijbel (7de herziende druk) gebruikt.
Genesis 1:27 God schiep de mens als het evenbeeld van zichzelf. Hij schiep de mens: man en vrouw.
Genesis 2:7 Toen vormde God, de Heer, uit het stof van de aardbodem de mens en blies hem de levensadem in de neus. En zo kwam de mens tot leven.
Genesis 2:21 Daarom liet hij de mens in een diep slaap vallen en nam toen een van zijn ribben weg. De plaats waar de rib had gezeten, bedekte hij met vlees.
Genesis 2:22 Van de rib maakte hij een vrouw en bracht haar bij de mens.

Of de Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift of de Nieuwe Bijbel vertaling (online te vinden) of de Statenvertaling (hier online) die allemaal een iets verschillende vertaling hebben maar wel het woordje 'mens' gebruiken.

Verschillende vertalingen en je hebt al vlug een hele nieuwe mogelijke uitleg. Een tijdje terug was dat trouwens zelfs nieuws: Ellen van Wolde had een nieuwe vertaling voor de openingszin van de Bijbel waardoor God de aarde niet schiep maar scheidde. Daarover is een artikel in Trouw en in het Reformatorisch Dagblad verschenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
God schiep de mens en de vrouw. Een vrouw is geen mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:19:
offtopic:
God schiep de mens en de vrouw. Een vrouw is geen mens.
offtopic:
Zoals de orthodoxe priester al aangaf: God stal Adam's rib om de vrouw uit te maken, om duidelijk te maken dat uit gestolen goederen niets goeds kan voortkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Laatst online: 28-06 22:10
gambieter schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:30:
[...]

offtopic:
Zoals de orthodoxe priester al aangaf: God stal Adam's rib om de vrouw uit te maken, om duidelijk te maken dat uit gestolen goederen niets goeds kan voortkomen :P
Zo'n redenatie zou er bij dhr. Ratzinger ook wel in gaan getuige dit bericht:
Volgens paus Benedictus XVI is de legalisering van het homohuwelijk een aanval op de schepping. Hij deed deze uitspraak in zijn jaarlijkse nieuwjaarstoespraak voor het corps diplomatique van Vaticaanstad.
Dit soort uitspraken zorgen voor verharding. Hij had het kunnen laten bij een "ik ben het ermee oneens". Dat kan de wereld dan ter kennisgeving aannemen en de kous is af. Door met dit soort snedige retoriek achterhoedegevechten te blijven oprakelen onstaan er conflicten tussen religie, media en niet-religieuzen. Een meer oplossingsgerichte opstelling zou daar imo een snel einde aan kunnen maken.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Overigens, het huwelijk bestond ook al over de hele wereld als 'instituut' voordat Ratzy en zijn matties het gingen claimen als 'dat is van ons, blijf af'.

Stelletje kansloze dinosauriërs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Laatst online: 28-06 22:10
Ramzzz schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:10:
Overigens, het huwelijk bestond ook al over de hele wereld als 'instituut' voordat Ratzy en zijn matties het gingen claimen als 'dat is van ons, blijf af'.

Stelletje kansloze dinosauriërs.
Het is inderdaad een "Human Universal" en het gebeurt als sinds mensenheugenis in configuraties die de mannen in het Vaticaan misschien niet toejuichen. Polygyny (1 man getrouwd met meer vrouwen) wordt zelfs wel eens als meest natuurlijke samenlevingsvorm gezien, omdat het in Ethnografische vergelijkende studies enorm veel voorkomt. Ik weet eigenlijk niet of er ethnografisch ook samenlevingen vastgelegd waar huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht traditioneel voorkomt.

* Spheroid moet dat toch eens uitzoeken.

Het grappige is dat missionarissen weliswaar geprobeerd hebben "traditionele samenlevingsvormen" aan banden te leggen, maar dat het feit dat bijv. de (zichzelf christelijke noemende) president van Zuid Afrika getrouwd is met drie vrouwen bijzonder weinig kritiek oplevert. Dat is dan toch ook een aanval op de schepping? Is dat beter voor Ratzi omdat het in ieder geval hetero's betreft?

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spheroid schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:22:
[...] dat bijv. de (zichzelf christelijke noemende) president van Zuid Afrika getrouwd is met drie vrouwen [...]
Correctie, 5, met de zesde en de zevende onderweg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Misschien is het handiger dat Ratzy eens bij zichzelf en zijn eigen achtergrond te rade gaat.
Meldpunt misbruik Duitse RK-Kerk

De Duitse Rooms-Katholieke Kerk opent woensdag een telefoonlijn voor mensen die vroeger zijn misbruikt in tehuizen van de kerk. Met het meldpunt willen de Duitse bisschoppen hulp bieden en informatie verzamelen.

Bijna 300.000 kinderen leefden in de jaren vijftig en zestig in katholieke tehuizen. De bisschoppenconferentie zegt het diep te betreuren dat hen destijds lichamelijk en geestelijk geweld werd aangedaan. Via de telefoonlijn kunnen mensen informatie over hun achtergrond krijgen en ook psychologische hulp.

In verschillende landen zijn priesters ontslagen vanwege kindermisbruik.
Een beetje onschuldige nichten verketteren, terwijl zijn eigen habijt besmet is met dit soort skeletten in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig distantiëren steeds meer gelovigen (zowel katholiek als protestants) zich van dergelijke uitspraken. Het is natuurlijk ook een sterk staaltje anti-naastenliefde. Hoe kun je naastenliefde prediken als je iemand anders geluk niet gunt. God is toch liefde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spheroid schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:22:
Ik weet eigenlijk niet of er ethnografisch ook samenlevingen vastgelegd waar huwelijk tussen partners van hetzelfde geslacht traditioneel voorkomt.
Het hangt er een beetje vanaf hoe je 'huwelijk' definieert, maar hier is een begin (uiteindelijk blijft het wat vaag):
"Various types of same-sex unions have existed, ranging from informal, unsanctioned relationships to highly ritualized unions. It is believed that same-sex marriage was a socially recognized institution at times in Ancient Greece and Rome, some regions of China, such as Fujian, and at certain times in ancient European history. These gay marriages continued until Christianity became the official religion of the Roman Empire."
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_same-sex_unions
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 08:31:
Hoe kun je naastenliefde prediken als je iemand anders geluk niet gunt. God is toch liefde?
Als homoseksualiteit een doodzonde is, dan is het natuurlijk naastenliefde om te verhinderen dat iemand die begaat. Maar hoe dan ook kom je dan uit op de vraag: als de almachtige en algoede God homo's heeft geschapen en vindt dat homoseksualiteit een doodzonde is, dan lijkt het toch niet alsof hij echt zijn best heeft gedaan? In deze kwestie blijf ik toch bij "La seule excuse de Dieu, c'est qu'il n'existe pas." (Stendhal, cité par Nietzsche dans "Ecce homo")

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 10:49 . Reden: "I.v.m. het bestaan van God en van het lijden in de wereld" vervangen door "In deze kwestie" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

De God van de bijbel is toch ook niet getrouwd en toch zijn wij zijn kinderen. ;)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:14:
Als homoseksualiteit een doodzonde is, dan is het natuurlijk naastenliefde om te verhinderen dat iemand die begaat.
Ja, die drogredenering is door de eeuwen heen goed gebruikt. Zelfs martelen en verbranden was OK als dat maar resulteerde in het toegeven van ketterij en afwijzen van het valse geloof. Ook was het geen probleem om inheemse culturen te vernietigen zolang ze maar het "juiste" geloof werd opgedrongen, want je redde de ziel van de inboorlingen. Op het niveau van redeneren is Ratzinger niet veel verder gekomen dan dit niveau:

Echter, een paus is meestal een conservatief fossiel, gekozen door conservatieve fossielen. En Ratzinger is een studiekamertheoloog, die niet eens echt weet wat naastenliefde is maar al veel te lang in een ivoren toren heeft geleefd. Je kunt dus niet echt war anders verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als homoseksualiteit een doodzonde is, dan is het natuurlijk naastenliefde om te verhinderen dat iemand die begaat.
Je verhindert homosexualiteit door mensen het recht op een huwelijk te ontzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:33:
Je verhindert homosexualiteit door mensen het recht op een huwelijk te ontzeggen?
Natuurlijk! Je denkt toch niet dat homosexuele Christenen seks buiten het huwelijk zouden hebben?! :+

edit: Euh ... ook dat klopt niet helemaal, want er zijn ook niet-Christelijke homo's. Die moeten dan eerst maar bekeerd worden?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:54:
Natuurlijk! Je denkt toch niet dat homosexuele Christenen seks buiten het huwelijk zouden hebben?! :+
_O-

Lastig, dat celibaat. Dan weet je niet waar je het over hebt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 12-01-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatharinaBE
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:14:
[...]Het hangt er een beetje vanaf hoe je 'huwelijk' definieert, maar hier is een begin (uiteindelijk blijft het wat vaag):
Niet alleen hoe je "huwelijk" definieert, maar er is ook nog de kwestie van geslacht versus gender. Zo zijn er samenlevingen die meer dan 2 genders erkennen. En in samenlevingen waar men meer dan 2 genders erkent, komen "huwelijken"/duurzame relaties tussen twee mensen van hetzelfde geslacht meer voor dan in samenlevingen waarin dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:54:
[...]

Je bent niet homosexueel wanneer je sex hebt of hebt gehad met een man. Homosexualiteit is aangeboren en om dat te voorkomen zou het voor de geboorte bekend moeten zijn en de vrucht geaborteert moeten worden!

Oh, wacht... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:08:
[...]

Je bent niet homosexueel wanneer je sex hebt of hebt gehad met een man.
My wife seems to (dis)agree... afhankelijk van wie 'je' is. :+
Homosexualiteit is aangeboren en om dat te voorkomen zou het voor de geboorte bekend moeten zijn en de vrucht geaborteert moeten worden!

Oh, wacht... :+
_O-

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 12-01-2010 22:37 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste