Toon posts:

Dilemma: Moederbord+processor VS nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en ik heb geregistreerd omdat ik met een probleem zat waarbij het me handig leek de zaak voor te leggen aan mensen die meer van PC's weten dan ik (ik weet niet echt veel van de technische aspecten dus die status is snel behaald :p).

Om te beginnen:
Ik heb dit bericht hier gepost omdat ik dit bij het CSL gedeelte zag staan:
Wat we liever niet zien:
- Is deze samenstelling onderdelen goed?
Mijn vraag is nogal soortgelijk hieraan. Na het CSL gedeelte was dit voor mij de meest logische plek om te posten, corrigeer mij indien ik dit fout begrepen heb.

De situatie
Momenteel gebruik ik een wat oudere pc, vooral voor spellen en tekstverwerken eigenlijk.
Omdat de hardware enigszins tekort begon te schieten bij spellen heb ik al wat nieuwe onderdelen gekocht (werkgeheugen + video kaart), het punt is alleen dat ik last begin te krijgen van de capaciteiten van de huidige processor.

De ''system specs''
Videokaart: Nvidia Geforce 9500GT 1gb
Moederbord: NEC Computers International GA-8I915PM (Chipset : Intel i915G)
Processor : Intel Pentium 4 516J @ 2933 MHz
Werkgeheugen: 1536 MB DDR-SDRAM

~ Dit zijn voor mij op het moment de meest belangrijke specs, als er meer relevante informatie is hoor ik het graag.

- Zoals in de bovenstaande tekst te lezen is heb ik alleen werkgeheugen en een videokaart gekocht (de videokaart nog vrij recent, misschien niet supergoed ofzo maar het was het beste binnen mijn €100 budget).
- Voordat ik de onderdelen aanschafde was er sprake van:
Videokaart: Nvidea Geforce 6200LE 512mb
Werkgeheugen: 512MB DDR-SDRAM

Het probleem
Het punt is nu dat de spellen van tegenwoordig op dit systeem niet soepel meer lopen, neem als voorbeeld Burnout Paradise (onlangs uitgebracht): op de laagste settings een fps van 20 - 30 met af en toe een spike naar beneden tot 2 - 9 fps, en daarbij komen nog de zeer lange laadtijden. (NB. het is niet zo dat ik voor dit spel aan het upgraden sla maar ik verwacht meer van dit soort gevallen in de toekomst)
Ik heb wat op internet rondgekeken en ik ben erachter gekomen dat het vooral de processor is die aan het tegenwerken is.
De veronderstelling die ik toen deed was: Een betere processor halen zou het probleem oplossen.
Vervolgens kwam ik erachter dat een multicore processor niet compatible was met mijn huidige moederbord (wat logisch is als je bedenkt dat het 3 - 4 jaar oud is).

Hier kwam ik vast te zitten, want is het nu handiger om een nieuwe pc te kopen (1) of zou een moederbord + processor aanschaffen voordeliger zijn(2)?

Ik heb samen met een vriend van me met de pc builder van alternate wat onderdelen bij elkaar gezocht, mocht de 1e situatie gelden.

Het ''samenstelsel''
De prijzen zijn dus van alternate (sorry als ik hier illegaal reclame aan het maken ben):

Budget: €500 - €600
Grafische kaart: Nvidia Geforce 9500GT (is er al dus, voldoet voorlopig nog hoop ik)
Processor: Intel® Pentium® Dual-Core E5200 (2.4Ghz Dualcore) - € 69
Geheugen: Buffalo 4 GB DDR2-667 Kit - € 49
Moederbord: Asus P5QL - € 79
Harddisk: (SATA) Samsung HD103UJ - € 89 (1 Terabyte)
Behuizing: Asus TA-8H2 - € 30 (nog niet helemaal zeker ;p)
Voeding: Chieftec CFT-650-14C - € 109
DVD-Brander: LG GH-22NS30 - € 21
Totaal: €446

De invoer apparaten zijn hier even niet van belang voor de evaluatie :)

Dit samenstelsel overweeg ik dus aan te schaffen als het handig blijkt te zijn om een nieuwe pc aan te schaffen, ik vraag me alleen af of dit een systeem is dat ongeveer 4 - 5 jaar meekan qua spelopties en bruikbaarheid in verband met de snelle ontwikkelingen op technisch gebied.
Ik vraag me ook af of er bekende problemen zijn met de geselecteerde hardware afzonderlijk en of de onderdelen wel goed combineren.

Voor de luie lezert (samenvatting)
Situatie: Upgrades van videokaart en werkgeheugen gedaan maar processor schiet nu tekort.
Vraag 1: Wat is handiger?
- Mogelijkheid 1: Een nieuwe PC aanschaffen.
- Mogelijkheid 2: Een nieuw moederbord + een andere processor aanschaffen.
Vraag 2: Indien mogelijkheid 1 geld, is de gemaakte samenstelling van hardware dusdanig dat deze nog een periode van 4 - 5 jaar meegaat?
Vraag 3: Zijn er bekende problemen met de samengestelde hardware afzonderlijk/gecombineert? (een simpel nee kan natuurlijk ook).

Opmerkingen
- Ik hoop dat deze lap tekst enigszins duidelijk is, normaal schrijf ik nooit vrijwillig zulke lange teksten maar dit heeft een doel :P
- Als deze post verkeerd is geplaatst dan verontschuldig ik mij hierbij alvast.
- Onvermeldde specs? Vragen zijn welkom.
- NB. Ik weet niet veel over het in elkaar zetten, combineren en aanpassen van pc onderdelen.
- Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen :)
~ Armaticus

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

• Vraag 1: Geld steken in deze upgrade vergt veel geld. Voor dat geld kan je een extra systeem kopen.
Daar zou ik wel een minder sterke voeding in gooien, 650watt is een beetje overkill voor het systeem wat je daar neer hebt gezet. Dan kan je iets meer geld steken in een sterke processor, dat lijkt me beter.

• Vraag 2: Deze gaat wel een poosje mee, maar zeker geen 4 a 5 jaar als het om gamen gaat. Voor simpele toepassingen zoals Word, Internetten voldoet het wel

• Vraag 3: Dat kan je het beste zelf even nagaan. Check bijvoorbeeld de QVL van het moederbord om te zien als jouw geheugen wordt ondersteund. Ik voorzie weinig problemen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het snelle antwoord :)
Ik zal is proberen uit te vogelen welke voeding ik op het moment gebruik, theoretisch gezien zou een soortgelijke voeding voldoende zijn (denk ik).
Verder heb ik nog samen met iemand na zitten denken over andere oplossingen... ik vraag me nu af of deze processor te overclocken is en of dat een risico qua oververhitting etc. op zou kunnen leveren (ik heb in deze kast 1 koeler + een koeler van de vid kaart) en of dat genoeg snelheid zou opleveren.
~Armaticus

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik ben van mening dat je beter een sterkere processor kan kopen en die laten overclocken. Die paar tientjes meer kan je wel gebruiken voor een processor ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:22
Enkele opmerkingen: (edit: blijken er meer te zijn dan ik dacht :+)
Allereerst welkom op GoT :w
Groeten aan het begin en einde van een post hoeft niet.
Het is ook handiger dat je de samenvatting voor luie lezers bovenaan zet, de luie lezer leest namelijk niet tot aan het einde :P

Dan iets meer on-topic:
Dit soort topics is in het algemeen niet de bedoeling op GoT, een tweaker moet zelf kunnen beslissen wat hij koopt. Het is zelfs zo dat ze verboden zijn (om te voorkomen dat het hier op korte tijd vol staat met 'boodschappenlijstjes').
Er bestaan echter hulpmiddelen om te bepalen wat je het best kan kopen:
Aanschafadvies
HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?
[BBG Aanschaf] Basissysteem januari 2009
[BBG] Multimediasysteem maart 2009
reviews van Tweakers.net zelf
reviews van andere gebruikers

Om je toch niet in de kou te laten staan:
Een upgrade is nieuwe processor, moederbord, ram en waarschijnlijk voeding (vooral voor de veiligheid, er zit waarschijnlijk een voeding van een slecht merk in).
Voor een nieuw systeem komt daar alleen maar de kast, harde schijf en DVD lezer bij.
Dus, zoals outerspace zegt, kan je beter een nieuw systeem kopen. Het oude kan je eventueel nog tweedehands verkopen, zodat je meer geld hebt voor je nieuw systeem ;).
Een 650W voeding is veel te veel voor jou systeem. Met een voeding van 400W krijg je al veel meer dan dat draaiende (dus nog wat upgrade ruimte voor later :)). Deze zijn ongeveer de helft goedkoper. Kijk ook eens in dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 Let erop dat je een A-merk voeding koopt (bekijk de lijst in het topic dat ik net linkte).
De videokaart die je hebt gekocht is vrij zwak. Over een jaar of 2 zal je waarschijnlijk weer tegen hetzelfde probleem aanlopen (20-30 fps op laagste settings en frame drops).
Als je kan, is het misschien het overwegen waard om beroep te doen op de wet over kopen op afstand (moet binnen de 7 dagen dacht ik, en online gekocht zijn natuurlijk), en dan een betere te kopen.
Dit brengt mij ook op het volgende punt, namelijk: AMD/Ati heeft over het algemeen een grotere prijs/prestatie verhouding voor processors en videokaarten. Het is zeker het overwegen waard voor budget systemen.
Ook prestatie per watt ligt momenteel bij AMD/Ati (de 46x0-serie).
Over het geheugen: bv Kingson ValueRAM is sneller en goedkoper voor dezelfde 4GB. Hou rekening met het feit dat je een 64bit OS nodig hebt om de volle 4GB te gebruiken.
Als laatste opmerking:
Op tweakers.net bestaat er ook een onderdeel Vraag&Aanbod. Hier kan je tweedehands onderdelen kopen, vaak aan een meeneemprijs. Met een beperkt budget krijg je zo toch nog een systeem met degelijke prestaties!
Als je echt een aantal jaar mee wil, kijk dan richting een Intel Core 2 Duo E8400 en een Ati Radeon HD4850.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Chreaker
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-08-2023
Heey,

Ik heb laatst een computer samengesteld voor mijn vader, deze bestond dan ook uit leuke onderdelen.
En na even gekeken te hebben naar jou budget, ligt die hoger dan wat mijn vader uit wilde geven. En zijn systeem bevat een aantal betere componenten.
Dus heb ik hier even voor jou snel wat samengesteld op pricewatch:
http://tweakers.net/ext/p...2C213940%2F1%2C170354%2F1
Dit even ook samengesteld bij 1 shop (Databyte) kwam ik op een prijs van € 595 incl. verzenden.
Dit is dan wel met een Ati Radeon HD4850 zodat je nog een langere tijd wat games leuk kan spelen.
Wil je iets goedkoper kan je misschien kijken naar een Nvidia 9800GT.
Persoonlijk zou ik voor de HD4850 gaan, aangezien deze iets van 20 euro duurder is (dan de 9800GT) maar toch zeker beter presteert (en dus even wat langer en mooier gamed).

Hoop dat je hier wat aan hebt gehad.

Phenom II X4 945 @ 3.6Ghz-/-Scythe Mugen 2-/-Gigabyte GA-MA790XT-UD4P-/-Club3D HD4890 1GB-/-Kingston 4GB DDR3-1333-/-Samsung Spinpoint F1 DT 500GB http://eu.battle.net/wow/en/character/Doomhammer/Chreaker/simple

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor vragen die nergens anders in de hardwaresubfora thuishoren.

Deze vraag gaat duidelijk over een compleet systeem. Vragen als dat horen in Complete Systemen & Laptops. Ik move even:

Move OH -> CSL

Let wel dat in CSL vrij stricte regels gelden voor een topic. Neem die door en pas waar nodig je topicstart aan, anders kan hij op slot gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 00:07:

Budget: €500 - €600
Grafische kaart: Nvidia Geforce 9500GT (is er al dus, voldoet voorlopig nog hoop ik)
Processor: Intel® Pentium® Dual-Core E5200 (2.4Ghz Dualcore) - € 69
Geheugen: Buffalo 4 GB DDR2-667 Kit - € 49
Moederbord: Asus P5QL - € 79
Harddisk: (SATA) Samsung HD103UJ - € 89 (1 Terabyte)
Behuizing: Asus TA-8H2 - € 30 (nog niet helemaal zeker ;p)
Voeding: Chieftec CFT-650-14C - € 109
DVD-Brander: LG GH-22NS30 - € 21
Totaal: €446
Ik weet niet of dit systeem 4 jaar meegaat, maargoed welke systeem wel...

Ik zou je processor wat verhogen: Intel® Core™ 2 Duo E8400 (3Ghz Dualcore) (169 euro) of kijk eens naar de AMD processoren.

Daarnaast waarom DDR2-667 terwijl je mobo 1333 kan hebben, check dan ook eens GeiL 4 GB DDR2-1066 Kit, kost 30 euro meer.

Je voeding lijkt mij wat overkill en daar kan je wel een lichtere voor nemen bijvoorbeeld: Cooler Master Silent Pro M 500W (stil en 20 euro goedkoper en verdien je je memory weer mee terug.

Hoor goede berichten over de behuizing: Cooler Master CM 690 (69 euro)

Dus samenvattend:
processor is 100 euro duurder
Memory 30 euro duurder
Voeding 20 euro goedkoper
Kast 39 euro duurder
totaal: 149 euro meer en nog binnen de 600 euro....

Als je nog een paar tientjes wil besparen kan je je afvragen of je nu echt 1TB nodig hebt en misschien 500GB of een 640GB hdd voorlopig genoeg is... (scheelt weer 40 euro)

Voordeel is dat je systeem wel de aankomende 3 jaar mee kan...
Natuurlijk ontwikkeld de techniek zich rete snel en wat vandaag wordt verkocht is morgen achterhaald.

Vergeet niet zaken als bijvoorbeeld OS software O-)

wijze woorden

Verwijderd

Ikzelf koop altijd upgrades. Ben inmiddels aan mijn 3de systeem begonnen kwa upgraden. Dat bespaart mij in principe geld want de artikelen worden goedkoper en ik koop niet alles in 1 keer. Deze maand bijvoorbeeld voor 170 euro een grafische kaart en moederbord gekocht en over 2 weken een nieuwe processor. Zo doe ik het altijd ipv een nieuw systeem in 1 keer :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Als je dat beleid goed had gelezen dan had je geweten dat: Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen.

Je kan advies vragen in [BBG Aanschaf] Multimediasysteem januari 2009.

Omdat je wel veel moeitje hebt gedaan help ik je nog even op weg, naast de mensen hierboven. Een betere optie is denk ik om je inhoud te vervangen. Je zult naast mobo en CPU ook nieuw geheugen moeten hebben. Wellicht kun je ook direct een videokaart meenemen en dat in je huidige kast gooien. Eventueel kan de videokaart ook later en wellicht meer schijfruimte. Ik weet niet wat je met je oude systeem wilt na aanschaf van een nieuwe?

Daarnaast gaat het systeem dat je op het oog had niet echt lang mee, het is meer een budget model, vandaar dat ik adviseer om je kast, brander, voeding (als die goed genoeg is) en HDD te houden en de rest te vervangen. Dan heb je iets meer ruimte voor een beter systeem.

Verder, een computer gaat wel 5 jaar mee, alleen op het "hoogste niveau", in mijn ogen alle nieuwe games aardig kunnen spelen, desnoods op Low, gaat maar 3 jaar, daarna is een upgrade een echte must. Met meer RAM en een nieuwe videokaart (relatief kleine upgrade) kun je dan nog 1,5 jaar verder is mijn ervaring.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.