![]() |
Inleiding |
De bedoeling van dit topic is om in principe overklok resultaten te vergelijken uit de HD4XXX series. Ik heb welwillend gekozen om ook andere kaart dan de HD48XX series toe te laten, omdat de meeste een aardig overklok potentieel vertonen. De populairste kaarten uit de HD4XXX series zijn de HD4830 (575/900 GDDR3), HD4850 (625/993 GDDR3), HD4870 (750/900 GDDR5) en de HD4870X2 (750/900 GDDR5 X2). ATI/AMD had als doel de HD4XXX series te richten op de mainstream markt. ATI/AMD focuste zich vooral op het midden segment, waarbij men niet al te veel besteden heeft. De HD4830 en HD4850 hebben als doel om de (zeer) prijsbewuste en niet (extreem) benodigde gamers te dienen. De HD4870 heeft als doel om het hogere segment te bedienen, voor de gamers die graag wat meer betalen voor een (behoorlijk) stuk kracht. Toen nVidia met de GTX280 kwam, lanceerde ATI/AMD vlak daarna de HD4870X2, wat in feite een GPU is met 2 keer een HD4870 core, die het extreme/enthousiaste segment moest gaan bedienen. Aangezien ATI/AMD heeft bewezen dat dit zeer degelijke kaarten zijn, wil ik er graag voor zorgen dat wij onze resultaten gaan vergelijken, en kijken hoe wij er de beste overklok uit kunnen halen. Te gebruiken programma's en eventuele trucjes zullen hier besproken worden. Dit topic is ALLEEN bedoeld voor ATI HD4XXX kaarten, en dus niet voor vroegere kaarten zoals HD3XXX, HD2XXX, etc. Dingen die hier niet thuishoren, onder andere:
|
Specificaties HD4XXX series | |
HD4350 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4350. | HD4550 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4550. |
HD4650 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4650. | HD4670 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4670. |
HD4830 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4830. | HD4850 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4850. |
HD4870 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4870. | HD4870X2 ![]() Klik hier voor de specificaties van de HD4870X2. |
Overklokken HD4XXX series |
In dit onderdeel zal ik wat verder ingaan op het overklokken van je HD4XXX kaart. Even een waarschuwing vooraf, ik ben niet schuldig als je schade ondervindt d.m.v. het opvolgen van de instructies van dit topic. JE BENT DUS VERANTWOORDELIJK VOOR JE EIGEN DADEN OMTRENT OVERKLOKKEN! Ik ben van plan drie gradaties te bespreken, namelijk simpel, middelmatig en extreem. Alhoewel ik onder extreem nogal een gemixt idee heb, maar volgens mij is het wel extreem. Op het moment ben ik zelf alleen aanbeland op het simpel stadium, omdat ik geen mods op mijn HD4870X2 wil toepasssen, want hij is mij een beetje te duur om hem "per ongeluk" te verkloten. D.m.v. ATT heb ik mijn voltage van 1,25V naar 1,35V kunnen veranderen en een stabiele overklok van 835/1090 weten te behalen op beiden cores, stabiel op 3DMark Vantage. Simpel beginnen... toch? Om eigenlijk simpel te beginnen raad ik je aan een programmaatje te gebruiken. Persoonlijk vind ik de overklok opties van CCC niets, en gebruik zelf op het moment ATI Tray Tools van Ray Adams, versie 1.6.9.1374, en die kun je hier downloaden. ATI Tray Tools, die ik na vervolging nu ATT ga noemen, is niet alleen een overklok programmaatje, maar eigenlijk ook een volwaardige CCC vervanger. Ik ben nu echter niet van plan om heel ATT door te spitten, maar enkel de overklok opties en eventuele crossfire instellingen, waar sommige wat problemen mee hebben. Op moment van schrijven raadt ik 1.6.9.1374 niet aan als je een crossfire setup hebt, of een X2 hebt zoals mij samen met XP, omdat het schijnbaar op XP niet naar behoren wil werken. Ik gebruik zelf Vista x64 Ultimate SP1, en met ATT kan ik beide cores aanspreken, en dus overklokken. Enfin, het stappenplan: Stap 1: Download ATT hier als je dat nog niet gedaan hebt. Nadat je het gedownload en geinstalleerd hebt, zal het zich automatisch opstarten. Stap 2: Als standaard staan de overkloklimiet op 20% en downklok limiet op 50%. ![]() Om dat te veranderen klik je met je rechtermuisknop op het ATT icoontje in je systeemvak naast de klok. Daarna ga je naar "Tools & Options" > "General Options..." > "Advanced" tab > verander de overclock limit naar 100% en verander ook de downclock limit naar 100%. Klik op "Ok" om de aanpassingen te bevestigen. Stap 3: Klik met je rechtermuisknop op het ATT icoontje in je systeemvak. Hover daarna met je muis op Hardware, en daarna op "Overclock settings..." Stap 4: Wat kunt doen is het voltage uit veiligheidsredenen alvast op 1,35V te zetten i.p.v. de standaard 1,25V. In de praktijk geeft een 1,25V iets van 1,19nogwatV af, en 1,35V in de richting van 1,25625V. Je haalt er niet gek veel uit, maar het moet toch enigzins het "zetje" geven. WAARSCHUWING: De volt bevindingen zijn van een HD4870(X2), als je een andere kaart hebt moet je eventjes kijken hoe ver en wat je jouw voltage op kan zetten. Daarna kan je zelf de corespeed en de memoryspeed verhogen, of de 3D renderer gebruiken. ![]() Daarnaast zou je m.b.v. de 3D renderer je maximale core speed kunnen bepalen, je maximale memory speed kunnen bepalen, of gewoon domweg controleren of jouw overklok "genuine" is door het op artifacts te testen. Middelmatig: Met dit onderdeel zou ik graag hulp ontvangen van iemand anders. Hier wil ik graag bespreken hoe je de (standaard) koeler kan verwijderen, en die vervangt door een betere aftermarket cooler zoals de Arctic Coolers. Mijn excuses, maar hier heb ik niet zo erg veel verstand van op het moment van schrijven. Extreem: Hierbij ga ik de voltmod bespreken en bios editing. Alhoewel het extreem klinkt (in mijn oren), zijn sommige mods eigenlijk niet eens zo extreem en makkelijk te behalen. Ik heb hierbij mijn informatie verzameld bij Techpowerup.com en een onbekende bron. Softmod: Gevonden door Demon-Eyez en Jejking Softwarematige volt-modding nu ook mogelijk op de 4800 series. Voorwaarde is dat je een ATI reference kaart hebt met een Volterra VT1103/VT1105/VT1165 voltage regulator! Klik hier om naar de softmod pagina te gaan. EDIT: Verificatie van te de gebruiken kaart kan je hier lezen, het staat dikgedrukt. Volt mod voor HD48XX: HD4850 voltmod: klik hier om naar de pagina van techpowerup.com te gaan betreft de voltmod. HD4870 voltmod: klik hier om naar de pagina van techpowerup.com te gaan betreft de voltmod. HD4870X2 voltmod: klik hier om de voltmod van een onbekend persoon te zien uit een forum van OC Team Denmark BIOS Editing HD48XX: Klik hier voor de uitleg van RBE (Radeon Bios Editor). Klik hier voor het programmaatje RBE. Klik hier voor het programmaatje GPU-Z. Nadat je een eventuele voltmod of bios aanpassing hebt gedaan, zou je m.b.v. ATT, wat in het simpele deel is beschreven, weer kunnen overklokken op de "oude manier". |
Notatie van je resultaat | ||
Ik heb een "speciale" manier van noteren bedacht, om onze scores te vergelijken, en om onze prestatie per overklok te vergelijken. Ik wil graag dat je gebruik maakt van 3DMark 06 of 3DMark Vantage, en graag even vermelden welke van de twee jij gebruikt. Formule voor prestaties per overklok, afgekort tot ppo. Single Core setup: ppo = (Core0 Speed × Memory0 Speed) / 3DMark GPU Score Crossfire/HD4870X2 setup: ppo = ((Core0 Speed × Memory0 Speed) + (Core1 Speed × Memory1 Speed)) / 3DMark GPU Score Een soort template: - Grafische kaart: HD4XXX - Core0 Speed: 750 - Evt. Core1 Speed: 750 - Memory0 Speed: 900 - Evt. Memory1 Speed: 900 - 3DMark 06/Vantage GPU score: 5000 - ppo: (750 × 900) / 5000 = 135 code:
Hieruit kun je dus duidelijk zien dat crossfire en.of HD4870X2 setups in ppo minder zullen presteren dan hun single core variant. De ppo is voor de rest niet echt belangrijk, het is meer een soort indicatie, en twijfel zelf of het eigenlijk wel nut heeft en of het klopt. |
Als je wilt helpen kan je mij een DM sturen. Als je ergens kritiek op hebt, of punten er in wilt hebben etc, je begrijpt me wel, ff DMen, dan komen we er wel uit.
[ Voor 63% gewijzigd door Dijkertje op 14-02-2009 18:11 . Reden: Aanpassingen & toevoegingen ]