Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Ik heb zelf geen vista, maar ik denk dat deze tip wel een mooie is voor in de startpost, het is namelijk niet de eerste keer dat mensen hier problemen mee hebben.
Verwijderd
Ik neem aan dat je ftp bedoeldVerwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 10:31:
Hallo mensen ik heb een vraag over de CH3SNAS ik heb hem nu ongeveer een week in huis heb alles ingesteld,en mijn 2 schijven van 1 TB geformateerd als Standard,nog geen funplug opgezet nog,want voor mij ging het om als ik bij vrienden of families zit via ftd te downloaden,dat ik een programma of muziek of foto's eraf kan halen of laten zien,alles werk prima behalve muziek,als ik die wil downloaden,dan gaat mijn mediaplayer opstarten en dan doet ie niets meer,en als ik zeg doel opslaan dan weiger die ook,nou is mijn vraag zou die makkelijker gaan als ik toch de funplug erop gooit,ik bedoel gaat downloaden makkelijker????Ik heb verschillende dingen hier op de forum gelezen ,maar vroeg mij ook af of er ook handleidingen zijn voor de funplug in Nederlands???Nou bijvoorbaat harstikke bedank ,hoop hierop wat reaktie te krijgen THANKS.
probleem met muziek is dat je via ftp niet kan streamen. wat je kan doen is eerst de file kopieren en dan lokaal afspelen.
Een andere optie is inderdaad funplug erop zetten en dan als je het heel basic wilt houden musicbrowser icm met lighttpd (webserver) voor muziek. Maar er zijn ook uitgebreidere mogelijkheden zoals twonky of jinzora.
En wat voor handleiding zoek je? install of hoe je het verder gebruikt? Het probleem met funplug is dat als je als schrikt van een engelse tutorial.... dan kom je er waarschijnlijk niet uit. Om funplug met wat extra apps aan de praat te krijgen zal je er toch filnk wat energie in moeten steken
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 05-03-2009 10:57 ]
thnx, Ik zal hier naar kijken als ik thuis ben, zit nu op m'n werk.....DeOS schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:46:
[...]
Kijk eens of je WiFi netwerk als "particulier" of "openbaar" ingesteld staat. Standaard zet vista je draadloze netwerk op "openbaar". Hierbij wordt er een heleboel tegengehouden, wat kan zorgen voor rare problemen.
[afbeelding]
Verwijderd
inplaatsen om te vragen of ik wil opslaan ,daarom vroeg ik als ik funplug op zet of het downloaden beter gaat????Bedank voor de SUPER snelle reaktie ,maar ik hoop dat hier een oplossing voor is voor mij gaat het alleen over het downloaden als ik buiten huis bent.
Het probleem is dat mediaplayer bij een halve mp3 verwacht dat de "server" een streaming protocol aanbied en niet ftp.
een oplossing is dus kijken hoe je met je ftp client een file eerst kan opslaan (zodat WMP niet halve files probeert af te spelen). Vaak kan dit door een file uit de server map te verslepen naar een lokale map. of je klikt rechts en kijkt of je daar de juiste optie kan vinden om te downloaden ipv te openen.
Probleempje dat ik heb is dat ik altijd van buiten af de Transmission web pagina kan bekijken (of met Remote GUI), maar dat ik regelmatig problemen heb om vanaf mijn werk bijv. MP3s te beluisteren. Ik krijg dan Network Timeout errors. Het probleem treedt niet op als ik aan het downloaden ben met Transmission naar de HD. Alsof de HD niet wakker wil worden op het moment dat ik de CH3SNAS benader.
Iemand enig idee wat ik hier aan zou kunnen doen?
Verwijderd
Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor....wij zijn nog wel jongVerwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:45:
Als ik de funplug op de Nas zet gaat dan de downloaden beter met FTP????????Of werkt het hetzelfde,kan iemand mij dit A.U.B uitleggen,nu moet ik met de linker muis klikken om te downloaden ,en hoe is het dan met de funplug,of moet de funplug samen met een special programma,erop gezet worden,Niet boos worden misschien voor deze dom vraag,maar ik ben niet meer zo'n jonge vent meer,maar doet graag veel met computer,en nogmaals voor mij gaat het alleen om met FTP vanaf mijn Nas alles te kunnen downloaden als ik bij vrienden en families zit,dus BUITEN HUIS op afstand Nogmaals BEDANK.
Het downloaden met FTP wordt niet beter door het gebruik van de funplug. Dit ligt gewoon aan het downloaden van mp3 bestanden vanuit een browser. Deze ziet een mp3 bestand en wil deze direct gaan streamen. Daarom zit je vast aan "doel opslaan als".
Een oplossing is om een ftp client meer te nemen op een usb stick en deze altijd te gebruiken.
We verwachten hier op GoT dat je zelf ook wat moeite doet voor de oplossing. Ik ga dan ook niet een volledig stappenplan voor je maken.Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:28:
Hoe doe je dat ,graag een uitleg???????
Een ftp client zoeken die draait vanaf een usb-stick lijkt me genoeg informatie voor je om zelf eens op zoek te gaan met google.
Prulleman schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 10:50:
[...]
wat je kan doen is eerst de file kopieren en dan lokaal afspelen.
Prulleman schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 12:57:
een oplossing is dus kijken hoe je met je ftp client een file eerst kan opslaan (zodat WMP niet halve files probeert af te spelen). Vaak kan dit door een file uit de server map te verslepen naar een lokale map. of je klikt rechts en kijkt of je daar de juiste optie kan vinden om te downloaden ipv te openen.
Als je hier niet mee verder kan, zal je toch iets duidelijker moeten zijn in je vraagstelling. (of misschien er gewoon mee aan de slag gaan en kijken waar je tegenaan loopt). Nu lijkt het erop dat je vragen stelt, zonder na te denken over het antwoord wat je daarvoor hebt gekregenDeOS schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:09:
[...]
Daarom zit je vast aan "doel opslaan als".
Een oplossing is om een ftp client meer te nemen op een usb stick en deze altijd te gebruiken.
Bijv.:Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:01:
Het was maar een vraag
http://www.memecode.com/iftp.php
http://kamil.barlinek.biz/altcmd/
Verwijderd
Hoe probeeer je dan een mp3 te downloaden? Als je daar je web browser voor gebruikt, en die heeft in zijn instellingen staan dat hij voor een mp3 file de mediaplayer moet openen, dan zal hij dat dus ook doen. De 2 programma's waar ik hierboven naar verwijs, kan je gebruiken in plaats van een web browser. Hiermee kan je dus files direct kopieeren/verplaatsen vanaf je ftp-server naar de lokale PC waarop je aan het werk bent. En dan zal dus niet de medaispeler opgestart worden.Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:20:
Nee die antwoord die ik telkens krijg,is niet de goeie ,ik vraag niet om te streamen ,ik verteld duidelijk wat de probleem is alles gaat goed ook met downloaden via FTP ,MAAR alleen als ik een MP3 download ,gaat het mis dan probeert mijn media player op te starten ,dan krijg ik niet in beeld of ik die bestand wil openen of opslaan net als bij alle andere sofware en foto's,mijn vraag was hoe kan dat ,is daar en oplossing voor,ik heb zelf Conceptronic gebeld die gaven geen ondersteuning daarin,Ik heb nog niks gefunplug alles is zoals ik hem heb gekocht,streamen via playstaion doet het uitstekend,het is alleen een mp3 en ook als ik buiten hius bent bij iemand anders zijn pc of op werk .Ik dacht echt dat ik het goed eerst heb uitgelegd SORRY voor alle comotie.
Heb je dit stukje probleem weleens gegoogled ?Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:20:
MAAR alleen als ik een MP3 download ,gaat het mis dan probeert mijn media player op te starten ,dan krijg ik niet in beeld of ik die bestand wil openen of opslaan
Dan zul je zien dat dit niks met ch3snas te maken heeft maar met windows instellingen.
Ik zal je een hint geven:
Indien je winXP hebt. Open "deze computer"
Ga naar extra en dan naar maptopies.
Klik op tabblad bestandtype.
Verder moet je er wel uitkomen.
Even voor de duidelijkheid, de antwoorden die gegeven zijn zijn allemaal correct, je begrijpt ze alleen niet.Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:20:
Nee die antwoord die ik telkens krijg,is niet de goeie
en nogmaals hetzelfde verhaal voor de 6e keer
Als je nu met de 2 reacties hierboven er niet uitkomt... stel dan niet nogmaals de zelfde vraag, maar geef aan wat je niet begrijpt.
meest simpele oplossing is rechts klikken op de file die je wilt afspelen en dan kiezen voor "opslaan als" wat ook al eerder is gezegd:
Prulleman schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 12:57:
of je klikt rechts en kijkt of je daar de juiste optie kan vinden om te downloaden ipv te openen.
[ Voor 27% gewijzigd door Prulleman op 05-03-2009 16:38 ]
Aan de tijd te zien neem ik aan dat je nog steeds op je werk zit en het kan natuurlijk zijn dat ze daar het downloaden van mp3 bestanden geblokkeerd hebben.Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:41:
En voor de laatste reaktie als ik op de mp3 staat en klik met mijn rechte mius,en ik klik op doel opslaan als,doet ie het voor geen cent.
Als dat het niet is kan je nog eens een andere browser proberen zoals firefox. En wat al een paar keer genoemd is.....probeer het gewoon eens met een ftp client.
Als ik mijn de dag erop aan zet dan staat er een kruis door de nas netwerk map verbinding in deze computer. En als ik dan dubbel klik wordt er gevraagd naar gerbruikersnaam en wachtwoord. Als ik deze invul krijg ik geen verbinding gemaakt, melding verkeerde gerbruikersnaam en/of wachtwoord.
Maar als ik dan naar netwerk ga in het start menu en daar de directe map aan klik( volume_1) en daar wachtwoord en gebruikersnaam invul werkt het weer.
Iemand een idee hoe ik de verbinding constant en stabiel krijg met de snelkoppeling in deze computer?
Ik gebruik windows vista 32 bit.
de ffp folder kan je een andere naam geven in windows tijdelijk
daarna kan je de fun plug opnieuw installeren en zal het script een nieuwe ffp folder maken en daar uit starten
op deze manier kan je snel testen waar problemen zitten(oa mijn nfs probleem
je hoeft dus niet alles weg te gooien
door deze truc om te draaien krijg je je oude install weer terug
[ Voor 9% gewijzigd door batowhizz op 05-03-2009 22:19 ]
Bah, ik krijg de automatische windows drivers niet aan de praat met SAMBA. Heb even gezocht en het lijkt dat de interne samba versie zonder CUPS support is gecompileerd. Jammer
Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge
CUPS support schijnt er wel te zijn met optware. http://wiki.dns323.info/howto:optwareDarkvater schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 23:42:
[...]
Bah, ik krijg de automatische windows drivers niet aan de praat met SAMBA. Heb even gezocht en het lijkt dat de interne samba versie zonder CUPS support is gecompileerd. Jammer
Eerst een korte setup-omschrijving:
CH3SNAS met 2x 1TB WD Green Caviar in Stripping bevindt zich in de meterkast direct verbonden met een Linksys router WRT610N.
Op de router is een powerplug (CPNP200P) aangesloten, die verbinding maakt met een powerplug in de woon- en slaapkamer. In de woon- en slaapkamer is de powerplug verbonden met een CFULLHDMA(i).
Bij het installeren van de hele handel uiteraard de nieuwe drivers(1.05) gelijk geïnstalleerd.
Omdat ik nog niet eerder met powerplugs gewerkt heb, was ik benieuwd naar de overdrachtssnelheid. De Ftp-server van CH3SNAS gestart en met een laptop in de woonkamer een aantal bestanden over en weer gepompt. Resultaat was een stabiele 2,8MB/s uploaden naar NAS en 3,1-3,5 MB/s downloaden.
Gezien het feit dat het meeste 1080p-materiaal op usenet een datarate heeft van 10-14 Mbps, leek me de verbinding (~3 * 8 = 24 Mbps) ruimschoots voldoende.
Niets was minder waar...1080p-materiaal wordt met 8 frames per 30 seconden op de tv getoverd. Middels trial & error kunnen vaststellen dat alles tot 5-6 Mbps prima loopt; hierboven wordt een drama.
Hebben jullie ook dergelijke snelheidsverschillen bij verschillende protocollen?
Edit: Dankzij dit topic wist ik dat de UPnP redelijk brak is, dus die heb ik ook niet ingeschakeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Sapstengel op 06-03-2009 08:24 ]
Beetje snoezelig, maar agressief | PSN: SAPJE | WoT: Dutch_Monkey_Killer | MWO: Sapstengel - Geen mens is zo slim om zijn eigen domheid te bevatten.
misschien is je router wel de vertragende factor, je zou dan met een crosskabeltje kunnen kijken wat je snelheid is als je 1 op 1 werkt.
ik haal met een slechte switch 60-80mbit
gisteravond dan gekeken wat de instelling was van m'n wifi connectie maar die stond al op private....helaas was dat niet de oplossing.DeOS schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:46:
[...]
Kijk eens of je WiFi netwerk als "particulier" of "openbaar" ingesteld staat. Standaard zet vista je draadloze netwerk op "openbaar". Hierbij wordt er een heleboel tegengehouden, wat kan zorgen voor rare problemen.
[afbeelding]
het gekke is dat ik gisteren wel even verbinding heb gehad nadat ik via network de ch3snas benaderde...even getest met een kopieer actie en na 5 min klapte de verbinding er uit en vraagt ie weer om username/password....
na een keer of 5 opnieuw opstarten van de vista machine kreeg ik weer verbinding via network met de ch3snas, dit keer kon ik langer kopieren.
probeer ik dan de ch3snas via een mapping(nadat ik een mapping gemaakt had) te benaderen dan krijg ik geen verbinding en vraagt ie weer om username/password
in elk geval bedankt voot het mee denken maar tot nog toe werkt het nog niet en als ik dus al verbinding krijg dan is ie niet stabiel.......
De Ch3snas geinstalleerd, en het werkte prima. vervolgens heb ik de fun_plug files in de root gezet van volume 1.
opnieuw opgestart.
En vervolgens is de harddisk weg, hij wordt niet meer herkend, ik kan ook niet meer naar de raid confuguratie zodat ik hem opnieuw kan formateren
Ik zit te zweten, wat heb ik fout gedaan, maar hoe komt het weer goed?
Graag hulp
Kan je nog wel telnetten naar je nas?dutchronnie schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:27:
Help, ik zit met een groot probleem.
De Ch3snas geinstalleerd, en het werkte prima. vervolgens heb ik de fun_plug files in de root gezet van volume 1.
opnieuw opgestart.
En vervolgens is de harddisk weg, hij wordt niet meer herkend, ik kan ook niet meer naar de raid confuguratie zodat ik hem opnieuw kan formateren
Ik zit te zweten, wat heb ik fout gedaan, maar hoe komt het weer goed?
Graag hulp
Ik heb net wat vreemds gehad met mijn nas. Samba was er uit gevlogen. Sterker: smbd en nmbd waren uit de processen lijst en de /usr/bin/samba directory was gewoon weg. Dit is een link naar /sys/crfs/samba/. De ssh verbinding werkte nog wel. Die link heb ik dus weer gemaakt en samba opnieuw opgestart.
Ik had kunnen rebooten, maar er was net iemand veel data op mijn ftp aan het zetten.
Ik heb geen flauw idee hoe dit kon gebeuren. Er is maar 1 user met shell toegang en via sudo is er niets gebeurt. Er is dus niet gehackt.
Ik heb het weer voorelkaar.
Ik kon werkelijk niets meer met de HD, Niet in een externe HD behuizing, niet met de NAS, en ook niet in mijn computer zelf.
van alles geprobeerd, maar de HD was niet te benaderen.
Uiteindelijk heb ik de laatste firmware van de CH3SNAS nogmaals geladen.
Daarna zag de NAS de HD weer, en kon ik hem weer formateren.
Maar wat ik mij nou afvroeg? Kwam dit omdat ik de twee fun_plug files in de root had geplaatst, of had dit een andere oorzaak.
Ik durf het nauwelijks nog een keer te proberen.
Weet iemand nog ergens een goede tutorial die stap voor stap uitlegt wat je moet doen.
Degene die ik had vertrouw ik niet meer.
Verwijderd
Ik heb een CH3SNAS met 2x640GB erin. Deze staan niet in een RAID opstelling. Ik ben erg tevreden over mijn NAS, maar ik irriteer me aan 1 ding heel erg: Als ik bestanden overzet van de ene schijf in de NAS naar de andere schijf in de NAS, gaat dit via mijn PC. Hierdoor gaat het ongelofelijk langzaam. Nu is mijn vraag:
Is er een mogelijkheid om bestanden over te zetten van de ene naar de andere schijf in mijn NAS zonder dat alles via mijn PC gaat?
Verwijderd
Ik wil de Transmission tutorial even uitvoeren, alleen de URL naar deze versie (http://kylek.is-a-geek.org:31337/files/Transmission-1.51.tgz) werkt niet meer
Dat je niets met de HDD kon is best te begrijpen als je het op een gewone windows pc hebt geprobeerd. De schijf is geformatteerd met etx2, dat kan ja alleen lezen in windows als je de etx2 driver voor windows installeert.dutchronnie schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 21:59:
Pffffh!!!
Ik heb het weer voorelkaar.
Ik kon werkelijk niets meer met de HD, Niet in een externe HD behuizing, niet met de NAS, en ook niet in mijn computer zelf.
van alles geprobeerd, maar de HD was niet te benaderen.
Uiteindelijk heb ik de laatste firmware van de CH3SNAS nogmaals geladen.
Daarna zag de NAS de HD weer, en kon ik hem weer formateren.
Maar wat ik mij nou afvroeg? Kwam dit omdat ik de twee fun_plug files in de root had geplaatst, of had dit een andere oorzaak.
Ik durf het nauwelijks nog een keer te proberen.
Weet iemand nog ergens een goede tutorial die stap voor stap uitlegt wat je moet doen.
Degene die ik had vertrouw ik niet meer.
Op zich doet fun_plug niets met je hardware. Er wordt alleen gezorgd dat telnet opgestart wordt (en nog wat andere dingen) zodat je andere dingen kan doen. De fun_plug directories verwijderen zou de boel moeten resetten. Dat je harddisk op eens raar deed, lijkt me een los probleem.
Als je funplug draait, gewoon via telnet/putty aanloggen en handmatig kopieeren. Of via de ingebouwde FTP server laten lopen.Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 00:29:
Hallo,
Ik heb een CH3SNAS met 2x640GB erin. Deze staan niet in een RAID opstelling. Ik ben erg tevreden over mijn NAS, maar ik irriteer me aan 1 ding heel erg: Als ik bestanden overzet van de ene schijf in de NAS naar de andere schijf in de NAS, gaat dit via mijn PC. Hierdoor gaat het ongelofelijk langzaam. Nu is mijn vraag:
Is er een mogelijkheid om bestanden over te zetten van de ene naar de andere schijf in mijn NAS zonder dat alles via mijn PC gaat?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Verwijderd
Wat gebeurd er nu als ik mijn oude harddisk als tweede schijf bij plaats. Wordt deze gelijk herkend en is die gelijk bruikbaar? Hij is ooit als NTFS onder windows geformatteerd. Of gaat de NAS deze schijf gelijk formatteren (zoals die ook met mijn 1e schijf in de NAS heeft gedaan?)
Wie kan me helpen, voordat ik dit probeer en al mijn foto's en documenten kwijt ben. (of heeft iemand een ander idee om de oude schijf uit te lezen??)
Dan de eerste harddisk er uit en de nieuwe (je ouwe) er in. Om de kans op data verlies te verkleinen. Soms is het niet helemaal duidelijk welke er geformatteerd gaat worden. Als die geformatteerd is kan je je eerste nas disk veilig weer terug zetten.
[ Voor 47% gewijzigd door RunaR op 07-03-2009 10:27 ]
http://darkvater.homeip.net/Transmission-1.51.tgzVerwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 00:40:
Heeft iemand misschien de Transmission-1.51.tgz package ?
Ik wil de Transmission tutorial even uitvoeren, alleen de URL naar deze versie (http://kylek.is-a-geek.org:31337/files/Transmission-1.51.tgz) werkt niet meer
Served to you by fun_plug
Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge
Verwijderd
Super! Thx!Darkvater schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 11:41:
[...]
http://darkvater.homeip.net/Transmission-1.51.tgz
Served to you by fun_plug
Bij nzbget.
ERROR Sat, 07 Mar 2009 14:52:03 +0000 Could not resolve hostname [89.250.72.5]: ErrNo 2, Host name lookup failure
DETAIL Sat, 07 Mar 2009 14:52:03 +0000 Waiting 10 sec to retry
Nu wil ik dir gaan troubleshooten alleen weet niet goed waar ik moet beginnen..
Internet-->adslmodem-->wrt160n-->Ch3snas
Dhcp loopt via de adsl modem.
Firewall op de adslmodem staat aan.
Firewall is uitgeschakeld op de wrt.
Iemand tips waar ik kan beginnen?
Neem aan dat je de webconfig bedoeld van de nas. Ja die staat naar mijn adsl.RunaR schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:21:
Staat je DNS in je config van je nas in gesteld? Dit moet het ip van je gateway zijn, in jouw geval je adslmodem.
Hier een overzicht van mijn thuisnet.
http://3.bp.blogspot.com/.../s1600-h/Home+network.jpg
Verwijderd
Zal ik vanavond moeten kijken. Heb het vermoeden dat het de firewall is... Zal deze eens uitzetten en dan nog eens testenRunaR schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 22:27:
Het lijkt er op dat je nas niet op internet kan. Kan je wel pingen vanaf je nas naar een internetadres (je provider of zo)
Welke firmware heb je erop staan? (dit kan je zien in de webconfig)Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:46:
Hallo weet iemand misschien,wat dit kan zijn ,ik zie als ik stream via Playstation3 mijn films niet wel mijn mp3????????
Bij oudere firmware is er nogal wat mis met de PS3 ondersteuning. Met de laatste (1.05b) zou het wel moeten werken. (ik heb zelf geen PS3 dus misschien dat iemand anders dit nog kan bevestigen?).
als je de laatste firmware hebt en het werkt niet, zal je iets als twonky moeten draaien, maar ik weet niet of dat in jou geval aan te raden is....
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 09-03-2009 08:30 ]
Het volgende.
Ik heb de Fun-plug , zoald hij hier staat gedownload en geinstalleerd.
Ik wil graag de mediaserver Mediatomb installeren. Is dat bij het installeren van de Funplug nu gebeurt of niet.
Volgens de website zit Mediatomb bij de funplug in.
Many programs are included in the tarball, e.g. |
* Lighttpd Web Server |
* OpenSSH Secure Shell |
* Mediatomb UPnP Media Server |
* NTP Network Time Daemon |
* UNFS3 User-Space NFS Server |
* NFS-Utils NFS Server (requires kernel support) |
* RSync File Transfer Utility |
Moet je hem apart installeren of niet.
En zo ja hoe doe je dat dan. Er zijn allemaal links naar mensen die dit ook hebben gedaan, maar nergens een stap voor stap.
Misschien zie ik door de bomen het bos niet meer.
[ Voor 29% gewijzigd door dutchronnie op 09-03-2009 13:36 ]
1
| sh /ffp/start/mediatomb.sh start |
Bij mij start mediatomb dan netjes op. Ik gebruik het zelf niet, dus voor de config zal je even verder moeten zoeken, maar de install zit inderdaad al in ffp 0.5
Als je wilt dat mediatomb automatisch gestart wordt bij het booten van je NAS moet je ervoor zorgen dat het start script execute rechten heeft (dit wordt gechecked tijdens het boot process). Om dit om aan te zetten kan je dit commando geven:
1
| chmod a+x /ffp/start/mediatomb.sh |
Waarschijnlijk wel geinstalleerd, maar je moet de bewuste applicatie rechten geven om automatisch op te starten.
Ik ga dit vanavond gelijk uitproberen.
Bedankt voor je uitleg
Verwijderd
Lees de start post eens een keer, en dan vooral dit stukje....Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:18:
Misschien een domme vraag is meiaTomb beter dan Twonky media ,ik heb een playstation3 en een CH3SNAS,gebruik nu de media server van de nas zelf hebt nog niks gefunplugd Thanks
MediaTomb
Een alternatief voor Twonky is Opersource MediaTomb, zeker als je wil streamen naar je PS3 (Twonky heeft hier problemen mee).
Over hoe deze te installeren staat er een beschijving: Hier
Dowmloaden van MediaTobm kan: Hier
Dit werkt.
Weet je misschien ook hoe ik dan vervolgens op de server pagina van Mediatomb kom?sh /ffp/start/mediatomb.sh start
Dus om mediatomb te configureren?
[ Voor 9% gewijzigd door dutchronnie op 09-03-2009 18:48 ]
@Priet: kan jij stap voor stap uitleggen hoe je rsnaphot installeert?
[ Voor 23% gewijzigd door bvsteyn op 09-03-2009 19:55 ]
via de startpost link van mediatomb:dutchronnie schreef op maandag 09 maart 2009 @ 18:25:
Je had gelijk.
Dit werkt.
[...]
Weet je misschien ook hoe ik dan vervolgens op de server pagina van Mediatomb kom?
Dus om mediatomb te configureren?
ip:49152/
Sinds een paar dagen ben ik ook in het bezig van dit geweldige apparaat.
Geen nadelen tot nu toe, maar ik zit een beetje met de FTP client.
Ik kan niet fatsoenlijk inloggen met mn smartphone (Xperia X1), terwijl dat met mn vorige NAS wel prima ging.
Hij werkt wel, maar ik moet echt 30+ sec wachten om van folder te veranderen. Vaag.
Lokaal in het netwerk FTP inloggen gaat prima, maar mn vriendin heeft ook moeite om binnen te komen, zelfde symptomen.
Ik las nergens dat mensen er last van hadden. Iemand een idee?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Verwijderd
1) nee, je moet via de webinterface nog aangeven waar je media staat en hoe dit gescanned moet wordenVerwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 19:51:
Ik heb een vraag,voor mijn CH3SNAS,ik wil alleen een goeie media server nou heb ik gehoor en gelezen over de mediaTomb,en heb ik begrepen dat ie in de funplug 0.5,al in zit
1) betekent dit dat als ik de funplug instaleerdt dat ik daarmee klaar bent
2) of moet er meer bij geinstaleerd te worden,
3) en schakelt ie de orginele media server van de nas zelf uit,
daar kan ik nergens iets van terug vinden ,mij gaat het puur voor de streamen naar mijn playstation3,
4) en zijn er risicos bij??????
Graag een antwoord Thanks.
2) nee
3) nee, dit moet je zelf doen via de standaard webinterface
4) ja, vooral dat het niet lukt, het is namelijk niet zoals bij een windows pc dat je op de .exe klikt en een paar keer op next en je bent klaar. Je zal er ook zelf wat voor moeten uitzoeken en gezien al je vragen betwijfel ik of je hieraan moet beginnen (no offence)
Lees eerst eens de funplug install tutorial eens door en als je geen idee hebt waar het over gaat moet je er niet aan beginnen. Als je denkt dat het duidelijk is zal je toch gewoon moeten beginnen. Je kan niet eeuwig vragen blijven stellen
Verwijderd
Sorry dat ik zoveel vraag,dat is een beetje onzeker dat ik bent,ik heb deze Nas puur gekocht omdat ik via deze Forum Zoveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel posetief over deze Nas hebt gelezen,hoe jullie allemaal hier zo goed over deze nas praat,en het jammer is dat heelveeel Tutorials in het engels is ik begrijp ook engels maar de termen zijn net iets anders,en het is echt niet mijn bedoeling om niemand lastig te vallen,ik hoor altijd goeie klanken over de forums van Tweakers.Desnoods ben ik instaat om iemand te vragen om het voor mij om te bouwen,maar je moet ook weten wie,Anyway Very Thanks voor jou super uitleg,ik bedoelde antwoord.ThanksPrulleman schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:10:
[...]
1) nee, je moet via de webinterface nog aangeven waar je media staat en hoe dit gescanned moet worden
2) nee
3) nee, dit moet je zelf doen via de standaard webinterface
4) ja, vooral dat het niet lukt, het is namelijk niet zoals bij een windows pc dat je op de .exe klikt en een paar keer op next en je bent klaar. Je zal er ook zelf wat voor moeten uitzoeken en gezien al je vragen betwijfel ik of je hieraan moet beginnen (no offence)
Lees eerst eens de funplug install tutorial eens door en als je geen idee hebt waar het over gaat moet je er niet aan beginnen. Als je denkt dat het duidelijk is zal je toch gewoon moeten beginnen. Je kan niet eeuwig vragen blijven stellen
Verwijderd
Volgens mij kan je "e2fsck" hiervoor gebruiken...Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 23:24:
Iemand enig idee hoe ik de health (SMART) van de disks uit kan lezen in de NAS? Komen wat rare geluiden uit. Wil even de disks checken.. Maarja hoe
Momenteel gebruik ik met volle tevredenheid mijn D-Link DNS323, met 'maar' een 300GB disk en 500GB disk (+ FFP op een USB-stick).
Een collega (met in zijn DNS323 twee 1TB disks) beweert dus dat er geen harddisks in kunnen die groter zijn dan 1TB. Klopt dit?
Want ik wil dus mijn NAS upgraden met 2x 1,5TB (of misschien zelfs 2x 2TB)...
van de site:Corvo schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 09:21:
Een kort vraagje:
Momenteel gebruik ik met volle tevredenheid mijn D-Link DNS323, met 'maar' een 300GB disk en 500GB disk (+ FFP op een USB-stick).
Een collega (met in zijn DNS323 twee 1TB disks) beweert dus dat er geen harddisks in kunnen die groter zijn dan 1TB. Klopt dit?
http://www.dlink.com/prod...sp?pid=509&sec=0#firmware
laatste firmware ondersteund 1.5TB.
bij de CH3SNAS zou 2TB in de volgende moeten zitten. daarvan heeft er al een beta op de site van zeroday gestaan. maar daar waren nog wat andere problemen mee. Als je graag 2 TB wilt kan je even wachten op een nieuwe firmware.
DNS-323 Firmware 1.06 Release NotesCorvo schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 09:21:
Een kort vraagje:
===========================================================
Feature Additions:
1. Supports 1.5 TB Hard Drives
[This space is for rent]
Inmiddels heb ik RSnapshot draaien. Nu echter het volgende..Priet schreef op maandag 23 februari 2009 @ 10:38:
Ik heb m'n CH3SNAS nu al een tijdje en ben er erg tevreden overMaak dagelijks een backup via rsnapshot. Op kantoor heb ik er nog een geplaatst die ook met rsnapshot een backup maakt. De laatste kopie (daily.0) wordt tussen de twee CH3SNAS-apparaatjes tussen elkaar uitgewisseld via rsync. Als er dus niks of weinig gewijzigd is gaat dat dus lekker snel
Voor een nieuw plan wil ik niet alleen de meest recente (daily.0) backup kopiëren, maar de volledige /.snapshots directory. In deze map zijn de backups als volgt opgeslagen:Met hard links zijn deze mappen aan elkaar gelinkt, zodat schijfruimte bespaard blijft. Nu wil ik dat deze structuur volledig 1-op-1 gekopieerd wordt naar een ander CH3SNAS, inclusief hard-links zodat de kopie net zoveel ruimte in beslag neemt als het origineel.
- daily.0
- daily.1
- (...)
- daily.6
- weekly.0
- (...)
- weekly.3
- monthly.0
- (...)
- monthly.2
Ik heb al wat zoekwerk gedaan en één van de oplossingen die ik tegenkwam was de volgende rsync-oplossing:
code:
1 rsync -aHz ch3snas1/.snapshots/ ch3snas2/.snapshots
Echter, nu schijnt de -H optie ervoor te zorgen dat rsync behoorlijke hoeveelheden geheugen in beslag zal nemen tijdens het kopiëren van de hard-links.
Weet iemand of deze constructie daarom wel mogelijk is op een CH3SNAS? Ik kan het zelf nog niet testen, maar hopelijk heeft iemand anders hier al weet van
Ik heb 2 x een CH3SNAS staan en kwam erachter dat ik dmv rsnapshot niet automatisch een backup kan maken van de ene nas naar de andere. Dat heb je als je direct aan de slag gaat zonder eerst goed te lezen
edit: de rsync -H optie is juist bedoeld om de hardlinks te bewaren. Heb inmiddels de backup als test als volgt ingeregeld:
NAS1 --> Directory op Volume_1 --> geschedulde backup met rsnapshot --> Dir .snapshots op Volume_2
Op NAS 1 draait een rsync deamon, deze fungeert dus als rsync server.
NAS2 --> geschedulde rsync proces --> kopieert daily.0 uit .snapshots dir naar HD_a2 van NAS2
Zal vanavond gaan testen met de rsync -H optie om te kijken hoe de performance is van de NAS gedurende het kopieren.
@Priet: heb jij het al weten te testen?
[ Voor 10% gewijzigd door bvsteyn op 12-03-2009 07:48 ]
Ik heb een grote hoeveelheid mp3's op mijn CH3SNAS staan, ongeveer 35.000
Ik wil de muziek afspelen op mijn Soundbridge.
Ik heb de uPnP mediaserver van de NAS uitgeprobeerd, maar op 1 of andere reden krijgt de soundbridge daarmee geen kontakt.
Ik heb ook Twonkymedia geprobeerd, werkt op zich goed, maar de Library kan maar iets van 14.000 mp3's aan. (Ligt volgens mij aan het geheugen op de NAS) En dat is natuurlijk te weinig.
Mediatomb heb ik ook geprobeerd, soundbridge krijgt hiermee ook kontakt, maar de webinterface van Mediatomb is waardeloos. Ik kan maar geen directory's kiezen waar ik mijn muziek heb staan.
En volgens mij mist er ook wel het een en ander op de web interface.
Heeft iemand suggesties Welke server ik het beste kan gebruiken, en wat ik eventueel fout doe bij bovenstaande programma's?
wat gaat er mis bij mediatomb?dutchronnie schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:47:
Ik heb de volgende vraag.
Ik heb een grote hoeveelheid mp3's op mijn CH3SNAS staan, ongeveer 35.000
Ik wil de muziek afspelen op mijn Soundbridge.
Ik heb de uPnP mediaserver van de NAS uitgeprobeerd, maar op 1 of andere reden krijgt de soundbridge daarmee geen kontakt.
Ik heb ook Twonkymedia geprobeerd, werkt op zich goed, maar de Library kan maar iets van 14.000 mp3's aan. (Ligt volgens mij aan het geheugen op de NAS) En dat is natuurlijk te weinig.
Mediatomb heb ik ook geprobeerd, soundbridge krijgt hiermee ook kontakt, maar de webinterface van Mediatomb is waardeloos. Ik kan maar geen directory's kiezen waar ik mijn muziek heb staan.
En volgens mij mist er ook wel het een en ander op de web interface.
Heeft iemand suggesties Welke server ik het beste kan gebruiken, en wat ik eventueel fout doe bij bovenstaande programma's?
Je kan toch gewoon via mnt - HD_a2 - MP3 (als je een map MP3 in de root van de hdd hebt) de map selecteren...?
Nee, bij mij wil dat om een onduidelijke reden niet.Je kan toch gewoon via mnt - HD_a2 - MP3 (als je een map MP3 in de root van de hdd hebt) de map selecteren...?
Ik sta dan standaard in de Mediatomb directory, en kan dan vervolgens geen lagere directory kiezen.
Alleen de mapen die in de mediatomb directoy zitten.
En verder lijkt het erop dat er wat mist op de webpagina. Wat weet ik dan niet.
Ik hb overigens geprobeerd met IE en met Firefox, beiden hetzelfde resultaat
Met het "top" commando kan je dan ook zien dat er 2 mediatomb processen bij elkaar je nas flink aan het werk zetten om te indexen
Ik heb een CH3SNAS met 2x 1TB schijf besteld (raid 1) en wil mijn foto's en documenten op de NAS plaatsen;
- Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn PC en laptop van dezelfde My Documents map (dus met dezelfde inhoud) gebruik maken, een bestand welke nét is opgeslagen vanuit de laptop dus direct door de PC is te openen, en het liefst ook in offline-modus wordt gesynchroniseerd? Moet ik daarvoor gewoon gebruik maken van een client als CobianBackup, of zijn er andere betere oplossingen?
- Kan ik de boel lekker formateren, configureren en volstoppen met mijn data om op een later moment als ik daar zin in heb te funpluggen zónder direct mijn gegevens op de NAS kwijt te raken?
Bedankt Prulleman, het is gelukt.Als je links filesystem selecteerd, en dan naarje mp3 map bladert en die map aanklikt krijg je een deel daarvan te zien aan de rechterkant.
Je moet eerst naar de map - mnt
Vervolgens naar Hd_a2
En dan zie ik mijn eigen muziek mappen staan.
Ik had dus niet door dat ik in de Root van de NAS stond.
Gebrek aan linux kennis denk ik dan maar.
Het heeft even geduurd, maar ik heb nu een aantal testjes kunnen uitvoeren.Prulleman schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 09:17:
Probeer het eens met een kabeltje, ik weet dat die powerplug sneller zouden moeten zijn dan een 100mbit netwerk, maar misschien dat daar toch wat vertraging in zit, wat zijn verder de snelheden die je haalt van computer naar computer met een powerplug?
misschien is je router wel de vertragende factor, je zou dan met een crosskabeltje kunnen kijken wat je snelheid is als je 1 op 1 werkt.
ik haal met een slechte switch 60-80mbit
- Nas -> Router -> Laptop = 5-6MB/s over standaard ftp server
- Nas -> Router -> Laptop = stotterend beeld met VLC
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug woonkamer -> Laptop2 = 3,2 MB/s over standaard ftp server
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug woonkamer -> Laptop2 = stotterend beeld met VLC
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug woonkamer -> CFULLHDMA(i)= stotterend beeld
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug slaapkamer -> Laptop2 = 3,3 MB/s over standaard ftp server
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug slaapkamer -> Laptop2 = stotterend beeld met VLC
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug slaapkamer -> CFULLHDMA(i) = stotterend beeld
Helaas kan ik niet de snelheid van de CFULLHDMA(i) meten, maar ik krijg toch sterk het vermoeden dat de NAS aanzienlijk sneller is met datadoorvoer over FTP-protocol.
Of trek ik nu een verkeerde conclusie??
Beetje snoezelig, maar agressief | PSN: SAPJE | WoT: Dutch_Monkey_Killer | MWO: Sapstengel - Geen mens is zo slim om zijn eigen domheid te bevatten.
Verwijderd
Nu heb ik een paar probleempjes. Ik heb geprobeerd het topic te doorzoeken, maar aangezien het gigantisch groot aan het worden is hoop ik dat iemand me wat sneller op weg kan helpen
Ten eerste wil ik de schijven kunnen mounten zodat ze via windows verkenner makkelijk te benaderen zijn. Via de easy search utility moet dit mogelijk zijn, maar zodra ik daar de CH3SNAS selecteer wordt de "mount" button unselectable (grijs ipv zwart).
Heel soms gebeurd dit niet en werkt het mounten wel gewoon.......ik sta voor een raadsel!
Is er manier om de CH3SNAS direct te laten verschijnen in windows verkenner zonder handmatig te moeten mounten via de search utility (stel dat het wel werkt)?
De snelheid waarmee ik bestanden kan verplaatsen naar de CH3SNAS valt me een beetje tegen, ik kom amper tot 10MB/s. Ik heb al wel gelezen dat het Gigabit verhaal een utopie is, maar dat 20MB/s toch wel haalbaal zou moeten zijn..... Mijn router Netgear WPN824v2 zou het aan moeten kunnen dacht ik. Waar moet ik zoeken?
Alvast bedankt!
Probeer het mounten eens gewoon te doen via verkenner, bij windows xp in de menu balk van verkenner Tools>Map network drive
Voor een hogere snelheid kan je wat spelen met jumbo frames (via de webinterface). Dit kan in sommige gevallen wat uitmaken.
Misschien dat sapstengel hier ook eens naar moet kijken
Ik heb nog niks kunnen testen. Heb van de week twee Samsung EcoGreen F2EG 1TB schijven besteld en die verwacht ik volgende weekbvsteyn schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:42:
[...]
Inmiddels heb ik RSnapshot draaien. Nu echter het volgende..
Ik heb 2 x een CH3SNAS staan en kwam erachter dat ik dmv rsnapshot niet automatisch een backup kan maken van de ene nas naar de andere. Dat heb je als je direct aan de slag gaat zonder eerst goed te lezen. Ik denk er dan ook over om de snapshots directory die rsnapshot maakt middels rsync naar mijn andere NAS te verplaatsen. Maar als ik het verhaal van Priet hierboven lees dan gaat dat dus niet zomaar werken? Ik was in de veronderstelling dat ik rsync volgens deze handleiding (http://forum.dsmg600.info...hing-from-once-night.html) kan inrichten en de directory vervolgens verplaatsen. Maar Priet's verhaal doet me twijfelen..Wie kan hier helderheid in scheppen voor mij?
edit: de rsync -H optie is juist bedoeld om de hardlinks te bewaren. Heb inmiddels de backup als test als volgt ingeregeld:
NAS1 --> Directory op Volume_1 --> geschedulde backup met rsnapshot --> Dir .snapshots op Volume_2
Op NAS 1 draait een rsync deamon, deze fungeert dus als rsync server.
NAS2 --> geschedulde rsync proces --> kopieert daily.0 uit .snapshots dir naar HD_a2 van NAS2
Zal vanavond gaan testen met de rsync -H optie om te kijken hoe de performance is van de NAS gedurende het kopieren.
@Priet: heb jij het al weten te testen?
Kun je ook eens testen om niet alleen de .daily0 te kopiëren maar ook de hele .snapshots directory? Enkel die .daily0 gaat prima, dat kan ik je garanderen (doe het zelf al tijden). De vraag is of dit principe ook werkt met de hele .snapshots directory, inclusief alle hardlinks (gebruik -H parameter van rsync!).
Ik wacht af
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Klopt .daily.0 kopieren gaat prima..Priet schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:22:
[...]
Ik heb nog niks kunnen testen. Heb van de week twee Samsung EcoGreen F2EG 1TB schijven besteld en die verwacht ik volgende week
Kun je ook eens testen om niet alleen de .daily0 te kopiëren maar ook de hele .snapshots directory? Enkel die .daily0 gaat prima, dat kan ik je garanderen (doe het zelf al tijden). De vraag is of dit principe ook werkt met de hele .snapshots directory, inclusief alle hardlinks (gebruik -H parameter van rsync!).
Ik wacht af
Wilde eigenlijk gisteren de hele .snapshots directory gaan kopieren, echter ben aan het stoeien geweest om ffp vanaf een usb stick te laten draaien. Dat werkt nu..dus de volgende stap is om met Rsync en -H te gaan spelen. Uiteraard post ik de resultaten....
Wat voor verschillen merk je dan? Ik zelf draai nog steeds 1.03 en die doet eigenlijk alles wat ik wil/nodig heb..markweb4871 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:25:
De nieuwe firmware is wel een aanzienlijke verbetering tov mijn versie 1.03!
(Maar vanwege veiligheid ga ik binnenkort toch een 2de ch3snas aanschaffen, dus dan zal ik de 2de eens upgraden naar de nieuwste firmware.)
3 MB/s is net wat aan de krappe kant voor 1080p. Maar dat VLC stottert zegt eigelijk niets. Het is heel afhankelijk wat voor 1080p je er door heen duwt. Wat is de bitrate en de codec van het filmpje. En wat doet een andere decoder er mee (CoreAVC?). VLC heeft niet zo heel erg fantastische Full-HD decoder.Sapstengel schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 19:05:
[...]
Het heeft even geduurd, maar ik heb nu een aantal testjes kunnen uitvoeren.
- Nas -> Router -> Laptop = 5-6MB/s over standaard ftp server
- Nas -> Router -> Laptop = stotterend beeld met VLC
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug woonkamer -> Laptop2 = 3,2 MB/s over standaard ftp server
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug woonkamer -> Laptop2 = stotterend beeld met VLC
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug woonkamer -> CFULLHDMA(i)= stotterend beeld
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug slaapkamer -> Laptop2 = 3,3 MB/s over standaard ftp server
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug slaapkamer -> Laptop2 = stotterend beeld met VLC
Op beide laptops heb ik filezilla gebruikt als ftp-client en met de VLC tests heb ik middels de bijgeleverde software een directe link naar de NAS gemaakt. Overigens zijn de laptops goed in staat om het 1080p testmateriaal goed weer te geven, wanneer deze lokaal staat.
- Nas -> Router -> Powerplug meterkast -> Powerplug slaapkamer -> CFULLHDMA(i) = stotterend beeld
Helaas kan ik niet de snelheid van de CFULLHDMA(i) meten, maar ik krijg toch sterk het vermoeden dat de NAS aanzienlijk sneller is met datadoorvoer over FTP-protocol.
Of trek ik nu een verkeerde conclusie??
6MB/s die je nas nu levert zou waarschijnlijk genoeg moeten zijn, maar je nas zou meer moeten kunnen leveren. Zelfs via samba en een 100Mbit router haal ik 11MByte/s met
nas ---> router ---> laptop
nas ---> laptop 1Gb/s verbinding haalt 15-16 Mbyte per seconde
Wat doet je snelheid met: nas ---> laptop ?
Tja..ik heb juist een tweede NAS aangeschaft en ook die draait op 1.03..vraag me af waarom ik uberhaupt zou upgraden..sjansen schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:19:
Tja, ik heb ook nog 1.03 en de regel is bijna altijd. Als het werkt, laat het dan werken.
(Maar vanwege veiligheid ga ik binnenkort toch een 2de ch3snas aanschaffen, dus dan zal ik de 2de eens upgraden naar de nieuwste firmware.)
Verwijderd

De snelheid bij het copieren van bestanden vanaf mijn PC naar de NAS krijg ik niet hoger dan ongeveer 10 MB/s. Heb junbo frame op enable gezet en een paar verschillende waardes geprobeerd, maar resultaat blijft hetzelfde.....
Is 10MB/s slecht trouwens? Het kan toch sneller? Of probeer ik iets te bereiken wat niet mogelijk is?
Zie twee posts naar boven.......Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 16:17:
Het mounten lukt via verkenner wel! Had ik niet aan gedacht.
De snelheid bij het copieren van bestanden vanaf mijn PC naar de NAS krijg ik niet hoger dan ongeveer 10 MB/s. Heb junbo frame op enable gezet en een paar verschillende waardes geprobeerd, maar resultaat blijft hetzelfde.....
Is 10MB/s slecht trouwens? Het kan toch sneller? Of probeer ik iets te bereiken wat niet mogelijk is?
Het is heel afhankelijk van je netwerk. Gebruik je wifi-g (54Mbit/s) dan is 10 MB/s best knap.
Gebruik je een Gigabit router met cat 6 kabels en Gigabit netwerkkaarten en jumbo frames, dan zou je bij het kopiëren van grote bestanden een iets hogere snelheid mogen verwachten. Kopieer je veel kleine bestanden, dan zal de snelheid ook naar beneden gaan omdat je meer overhead hebt.
Mijn muziek collectie staat op de NAS, maar hierdoor kan ik in Itunes noch synchronizeren met mijn Ipod, noch afspeellijsten aanmaken.
Zijn er andere media-players die dit wel kunnen ? Of via wat getweak links en rechts ?
Alvast bedankt!
Verwijderd
Ik heb echter wel een volgende "probleem":
Ik heb via de "aroundmyroom" site nzbget geinstalleerd op de ch3snas zodat ik ook met de PC uit gewoon mijn nzb-tjes kan binnenhalen. Aangezien ik geen echte pro ben koste het wat tijd en moeite, maar het werkt nu wel....
Probleem is echter mijn downloadsnelheid; de blijft laag in vergelijking met de snelheid die ik haal als ik grabit gebruik; ongeveer 50-75% lager! Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?
ik haal ong 1500 kb/s thuis maar telfort gaat hier ook niet veel harder ook niet met pc
heb helaas geen bekenden met upc 24 mb of 60 mb om te testen
voor zover ik hier gelezen heb zal de ch3snas ook niet veel harder gaan maar 3 kwartier voor een dvd vind ik acceptabel
De CH3SNAS HW is in dit geval de bottleneck...downloaden vergt enorm veel power van de NAS. Aan de andere kant..het gaat nu allemaal automagisch zonder dat je pc aanstaat. In dat geval maakt het toch niet uit dat het iets langer duurt?Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 22:55:
Voor wat betreft mijn transfer snelheid van 10MB/s zal ik voorlopig tevreden moeten zijn dus......
Ik heb echter wel een volgende "probleem":
Ik heb via de "aroundmyroom" site nzbget geinstalleerd op de ch3snas zodat ik ook met de PC uit gewoon mijn nzb-tjes kan binnenhalen. Aangezien ik geen echte pro ben koste het wat tijd en moeite, maar het werkt nu wel....
Probleem is echter mijn downloadsnelheid; de blijft laag in vergelijking met de snelheid die ik haal als ik grabit gebruik; ongeveer 50-75% lager! Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?
Verwijderd
Tegelijk met het downloaden stonden er iso's uit te pakken (locatie op de NAS); schijnbaar vreet dit dermate veel dat de downloadsnelheid sterk terugloopt. Uitschakelen van het uitpakken lost het op en ik zit weer aan mijn max snelheid!
Normaal was het uitpakken van iso's (op de PC) hooguit een paar minuten werk, maar nu ze op de nas staan duurt het veeel langer, tot drie kwartier.... Komt dat door een "trage" NAS processor of doordat alle info over het netwerk geperst moet worden (met dus max 10MB/s, zie vorige post)?
SHUTTLE Barebone AMD4800+X2,4GB,750GB HD, Netgear WPN824v2 router, CH3SNAS 2x1TB,CDFULLHDMA.
Als je dit via je pc doet moet de data heen en weer over je netwerk (binnenhalen zodat je pc kan decompressen, en wegschrijven als je het weer op je nas opslaat).
Met unpak scripts of handmatig met unrar commands gaat het een stukje sneller, maar kan het nog steeds veel tijd kosten als er hoge compressie is gebruikt. Als bestanden met de ""Store" optie zijn gearchiveerd gaat het vrij snel.
Verwijderd
Ik vind het al heel wat dat ik dit nu aan de gang heb gekregen; mijn ervaring met scripts e.d. is niet zo groot. Even kort hoe ik dat moet doen zou me op weg helpen....
De downloadsnelheid heb ik in het verleden ook al mee zitten expirimenteren; Voorheen had ik als payserver newsstars en sinds kort ben ik over naar newsXS; krijg de indruk dat mijn snelheid bij hen hoger is (ook in het weekend wanneer de snelheid aanmerkelijk in elkaar zakte. Heb toen zitten zoeken of het nu aan newsstars of UPC lag......je komt dan tegenstrijdige verhalen tegen; de een zegt upc, de ander zegt de payserver.....
Is het nu een kwestie van simpelweg in nzbget poort 563 intikken waar nu 119 staat? Of moet ik dan meer hendelingen verrichten?
Om hier even op terug te komen: Dit probleem heb ik opgelost met een upgrade naar firmware 1.05XanderDrake schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:38:
Hey all,
Sinds een paar dagen ben ik ook in het bezig van dit geweldige apparaat.
Geen nadelen tot nu toe, maar ik zit een beetje met de FTP client.
Ik kan niet fatsoenlijk inloggen met mn smartphone (Xperia X1), terwijl dat met mn vorige NAS wel prima ging.
Hij werkt wel, maar ik moet echt 30+ sec wachten om van folder te veranderen. Vaag.
Lokaal in het netwerk FTP inloggen gaat prima, maar mn vriendin heeft ook moeite om binnen te komen, zelfde symptomen.
Ik las nergens dat mensen er last van hadden. Iemand een idee?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
ik heb het ssl gedeelte voor je getest, dit werkt wel bij eweka servernaam aanpassen ssl inschakelen en poort veranderen naar 563 in nzbget.conf
helaas zakte mijn download in elkaar naar ong 900 kb/s dus veel winst valt er niet te halen voor je
dit komt omdat het ssl gedeelte weer een hoop van je cpu gaat vragen
Verwijderd
Dacht toch even dat het opgelost was door geen andere zaken tegelijk met het downloaden aan te zetten. Vanmiddag heb ik er een gestart en mijn snelheid ging direct naar 1100kb/s, prima dus..... Nu ik weer kijk (ben even een paar uur weg geweest), staat de snelheid plots op 140kb/s
Nog ideeën?
Je kan dit doen door het commando top in te tikken, dan krijg je een soort task manager te zien.
Heb net ff zitten kijken in transmission remote em heb als error: no such file of directory.maar dit zegt me ff niets
[ Voor 8% gewijzigd door vincedd op 16-03-2009 18:41 ]
De directory waar je de torrent wilt opslaan moet wel bestaan. Dus als je transmission remote naar \\<nas-ip>\Volume_1\torrents of iets dergelijks laat wijzen, zorg dat die directory dan ook aanwezig is.vincedd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:38:
Ik heb afgelopen weekend door een vriend transmission 1.51 laten installeren op mijn ch3snas (mijn kennis van linux is 0) .De firmware van de ch3snas is 1.05.Ik kan via transmission remote (windows versie) contact leggen met de ch3snas en een torrent opstarten.Maar na 10 seconden stopt de torrent met downloaden en moet ik hem weer opnieuw handmatig opstarten.Dit probleem blijft zich herhalen.Via transmission remote sta ik ingelogt als gebruiker root.poorten staan in de router open en geforward.(heb het ook al bij mijn vriendin thuis geprobeerd.werkt ook niet.Is er iemand die dit probleem herkend en heeft er een oplossing voor?
Heb net ff zitten kijken in transmission remote em heb als error: no such file of directory.maar dit zegt me ff niets
Verwijderd
Echter gaat mijn snelheid nog niet echt omhoog; hij varieert nu van 140-600..... Ik hoop dat het ook deels ligt aan het afknijpen door de ISP of payserver. Morgenochtend nog eens kijken wat de snelheid doet.