Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177960

Hoi,

Ik heb ook een CCH3NAS en deze heb ik al jaren geleden geconfigureerd met "funplug"!
Nou heb ik er 2 HD schijven van 1TB in zitten in mirror modus. Nou zou ik deze graag willen vervangen door 2 nieuwe 2TB HD's, of worden 3TB HD's ook ondersteund?
Wat is nou de beste manier om de bestaande HD's te vervangen, ook zodat het gehele "funplug"gedeelte mee gecopieerd/overgenomen word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19

XanderDrake

Build the future!

Anoniem: 177960 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 15:19:
Hoi,

Ik heb ook een CCH3NAS en deze heb ik al jaren geleden geconfigureerd met "funplug"!
Nou heb ik er 2 HD schijven van 1TB in zitten in mirror modus. Nou zou ik deze graag willen vervangen door 2 nieuwe 2TB HD's, of worden 3TB HD's ook ondersteund?
Wat is nou de beste manier om de bestaande HD's te vervangen, ook zodat het gehele "funplug"gedeelte mee gecopieerd/overgenomen word?
Ik denk dat je een vrij nieuwe firmware moet gaan installeren, die gaan volgens mij zelfs tot 4tb tegenwoordig. Check de vorige pagina voor de ALT-F firmware.

Als je die firmware installeert kan je gewoon vanaf blanco schijven beginnen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177960

2 of 3 TB is voorlopig weer voldoende voor mij, maar wat zou voor mij de beste tactiec kunnen zijn om mijn content te behouden en ook de funplug conifguratie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Anoniem: 177960 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 15:55:
2 of 3 TB is voorlopig weer voldoende voor mij, maar wat zou voor mij de beste tactiec kunnen zijn om mijn content te behouden en ook de funplug conifguratie?!
Ik denk met Rsynch alles kopieren, maar over het algemeen begin ik bij nieuwe schijven gewoon opnieuw. Vaak zijn er nieuwe versies uit die toch een verbetering opleveren.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazman998
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-03 09:40
Misschien dat dit al eens beantwoord is, maar ik kan het zo 1-2-3 niet terug vinden, tussen 30+ pagina's.
Ik heb de optie om, goedkoop, een CH3SNAS (zonder HDD) over te nemen.
De bedoeling is om mijn HDD met media materiaal (Film, Muziek, Foto's... etc.) erin te plaatsen, zodat ik het via mijn WDTVLive media speler, op mijn tv kan afspelen.

Ik kan echter nergens vinden of de CH3SNAS beschikt over de juiste opties, om correct overweg te kunnen (via wifi) met de WDTVLive.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

"In the middle of difficulty, lies oppertunity" --Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Zoals je het nu wilt doen geef ik je alvast een waarschuwing.

Zodra je namelijk de hardeschijf met gegevens in de CH3SNAS stopt zal deze de hardeschijf opnieuw willen indelen. Je kan dan wel raden wat er met de gegevens gebeuren die er op staan.

Hangt er vanaf wat en hoe je wilt gaan streamen. Persoonlijk leg ik liever hiervoor een netwerkkabel om een stabiele en snelle verbinding te garanderen. Draadloos leent zich niet echt om video's te streamen en al helemaal niet als dit HD is.
De grootste vraag is natuurlijk hoe verwacht de WDTVLive het aangeboden te krijgen. Via een samba share geen probleem, als het via een encoder moet dan zal je deze waarschijnlijk via een Debian installatie aan de gang moeten krijgen. Native is hiervoor niets mogelijk.

Edit:
Oja de processor van de CH3SNAS heeft natuurlijk ook wel z'n beperkingen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MdBruin op 26-08-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

En als je al een HDD met content hebt liggen, is het misschien praktischer om deze gewoon via USB aan te sluiten op de WDTV.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig om te zien dat een device, waar ik met zeer veel plezier aan gewerkt hebt nog steeds draaiende is..
Kewl ..
's kijken of ik nog wat nuttigs kan doen met de 4 / 5 devices die ik hier heb staan . .

(zouden ze als cluster gebruikt kunnen worden? ;-))

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijzelf schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:32:
Volgens Uli heeft de CH3HNAS een oxnas processor, en heeft Conceptronic zelf een fun_plug beschikbaar gesteld, maar die is wat beperkt.
Ik denk dat FFP 0.7/arm er ook wel op draait, en daarvoor zijn wel torrent clients en nzb downloaders beschikbaar.
klopt, de CH3HNAS kwam dan ook uit een andere fabriek en de jongens van de productontwikkeling van Conceptronic wilden die functionaliteit erin houden. Beperkter als de CH3SNAS maar werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:31
Nog steeds blij met de beschrijvingen van jou @Zeroday. Mijn CH3SNAS draait ook nog vrolijk.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gezien de recente ontwikkelingen rondom de Bash bug leek het me nuttig om te kijken of ik mijn NAS hiertegen kan patchen. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:10
Glacier schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:29:
Gezien de recente ontwikkelingen rondom de Bash bug leek het me nuttig om te kijken of ik mijn NAS hiertegen kan patchen. Is dat mogelijk?
Is jouw NAS bereikbaar vanaf het internet? Gebruik je fun_plug? Als je geen fun_plug gebruikt hoef je je volgens mij sowieso geen zorgen te maken. Als je NAS niet benaderbaar is vanaf het internet dan al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Beste bescherming tegen veel dingen: geen directe internet toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
ik heb momenteel 2 schijven in de Nas zitten maar ze zijn beide bijna vol. Er zit er 1 van 1 TB in en 1 van 2 TB. Is het mogelijk om er een 3 TB schijf in te stoppen? Ik heb firmware versie 1.05 er op staan maar zie wel dat er een recentere is. Deze kan ik indien nodig wel bijwerken.

ik hoop dat iemand mij kan vertellen of het wel of niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik dacht dat die fancy reverse engineered firmware van een paar pagina's eerder ging tot 3TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
tajvdz schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 00:10:
ik heb momenteel 2 schijven in de Nas zitten maar ze zijn beide bijna vol. Er zit er 1 van 1 TB in en 1 van 2 TB. Is het mogelijk om er een 3 TB schijf in te stoppen? Ik heb firmware versie 1.05 er op staan maar zie wel dat er een recentere is. Deze kan ik indien nodig wel bijwerken.

ik hoop dat iemand mij kan vertellen of het wel of niet kan.
de alt-f firmware lijkt het in ieder geval te supporten. Zal de conceptronic eens uit het stof halen om te testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ja graag. laat er het liefste de originele software opstaan. en anders hoor ik graag waar ik die alt-f firmware kan vinden en hoe ik die zonder verlies van data kan installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
tajvdz schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:00:
ja graag. laat er het liefste de originele software opstaan. en anders hoor ik graag waar ik die alt-f firmware kan vinden en hoe ik die zonder verlies van data kan installeren...
Ik heb de nas jaren geleden al overgezet op dns323 software. Volgens mij ging dat destijds zonder dataloss. Maar dat ging volgens mij zonder dataloss. Durf het echter niet met zekerheid te zeggen :( Overigens kun je de schijven uit de nas halen en mounten onder linux en dan overkopieren (uitgaande dat je JBOD had draaien)

https://www.mikekirk.org/...s-in-your-d-link-dns-323/

2 jaar later lijkt het wel goed te werken!

http://ddurdle.blogspot.n...ns323-nas-with-alt-f.html

[ Voor 8% gewijzigd door jantje112 op 18-01-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ik gebruik geen raid ofzo. heb de 2 schijven gewoon als 2 benaderbare volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
jantje112 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:58:
[...]

Ik heb de nas jaren geleden al overgezet op dns323 software. Volgens mij ging dat destijds zonder dataloss. Maar dat ging volgens mij zonder dataloss. Durf het echter niet met zekerheid te zeggen :( Overigens kun je de schijven uit de nas halen en mounten onder linux en dan overkopieren (uitgaande dat je JBOD had draaien)

https://www.mikekirk.org/...s-in-your-d-link-dns-323/

2 jaar later lijkt het wel goed te werken!

http://ddurdle.blogspot.n...ns323-nas-with-alt-f.html
Ik ben ook overgegaan van eerst Conceptronic firmware naar DNS323 firmware. Daarna van DNS323 firmware naar Alt-F firmware overgegaan. Dit allemaal zonder dataverlies. Direct van Conceptronic firmware naar Alt-F zou ook geen probleem moeten zijn. De Alt-F firmware ondersteund momenteel schijven tot 4 TB.

[ Voor 4% gewijzigd door wmn79 op 19-01-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
werkt de upnp av server bij Alt-F een beetje? Bij de stock CH3SNAS firmware zie ik niks als ik deze activeer en als ik mediatomb start en configureer werkt het even en dan loopt mijn hele NAS vast... (wilde dit graag gebruiken icm nieuwe samsung smart tv op de slaapkamer).
Zit er over te denken om over te stappen naar Alt-F, maar heb eigenlijk geen zin om avonden hiermee te gaan zitten kloten... is het allemaal een beetje vergelijkbaar met funplug + packages installeren qua moelijkheid? (dat is namelijk niet zo'n probleem)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 19-01-2015 11:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Prulleman schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:28:
werkt de upnp av server bij Alt-F een beetje? Bij de stock CH3SNAS firmware zie ik niks als ik deze activeer en als ik mediatomb start en configureer werkt het even en dan loopt mijn hele NAS vast... (wilde dit graag gebruiken icm nieuwe samsung smart tv op de slaapkamer).
Zit er over te denken om over te stappen naar Alt-F, maar heb eigenlijk geen zin om avonden hiermee te gaan zitten kloten... is het allemaal een beetje vergelijkbaar met funplug + packages installeren qua moelijkheid? (dat is namelijk niet zo'n probleem)
Die unpnp av server gebruik ik niet dus dat kan ik je helaas niet vertellen.

Qua vergelijking met funplug & packages is het eerder eenvoudiger dan moeilijker. Alt-F heeft ook een eigen packages systeem waarbij je de packages kan installeren via de web interface. Daarnaast kan je ook fun-plug gebruiken in combinatie met Alt-F.

Ik had wat problemen met het weergeven van Slacker in putty hier het topic waarbij ik dit met de ontwikkelaar heb besproken en met de uiteindelijke oplossing. Daarin ook twee geüpdate bestanden voor de webinterface waardoor je de nieuwere ARM fun_plug packages kan gebruiken in plaats van de OABI packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wmn79 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:50:
[...]

Die unpnp av server gebruik ik niet dus dat kan ik je helaas niet vertellen.

Qua vergelijking met funplug & packages is het eerder eenvoudiger dan moeilijker. Alt-F heeft ook een eigen packages systeem waarbij je de packages kan installeren via de web interface. Daarnaast kan je ook fun-plug gebruiken in combinatie met Alt-F.

Ik had wat problemen met het weergeven van Slacker in putty hier het topic waarbij ik dit met de ontwikkelaar heb besproken en met de uiteindelijke oplossing. Daarin ook twee geüpdate bestanden voor de webinterface waardoor je de nieuwere ARM fun_plug packages kan gebruiken in plaats van de OABI packages.
thanks!
en wat betreft deze opmerking:
Dit allemaal zonder dataverlies. Direct van Conceptronic firmware naar Alt-F zou ook geen probleem moeten zijn.
Ik snap dat er geen garanties zijn, maar in principe moet de first boot met Alt-F gewoon zien hoe de schijven nu zijn geconfigureerd? (2TB JBOD (2x1TB schijven))
Van de belangrijke data heb ik wel een backup, maar alle media (teveel voor backup)zou ik niet graag kwijt raken :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Prulleman schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:07:
[...]

thanks!
en wat betreft deze opmerking:

[...]

Ik snap dat er geen garanties zijn, maar in principe moet de first boot met Alt-F gewoon zien hoe de schijven nu zijn geconfigureerd? (2TB JBOD (2x1TB schijven))
Van de belangrijke data heb ik wel een backup, maar alle media (teveel voor backup)zou ik niet graag kwijt raken :)
In de wizard die je krijgt als je na de installatie de webinterface benadert zit op een gegeven moment een stap over de schijven. Daar kan je de optie don't touch my drives oid kiezen zie de uitleg hier: http://sourceforge.net/p/...o%20Use/#first-time-setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thanks, binnenkort maar eens een avondje voor gaan zitten. Het ziet er inderdaad redelijk safe uit, ook het feit dat de DHCP/IP settings worden overgenomen van de orginele firmware is mooi, kan me herinneren dat het geen pretje is als je NAS zelf DHCP gaat doen terwijl je router in een andere range zit.. moet je weer direct connecten enzo..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ja ik denk dat ik ook maar over ga op de alt-f firmware. dan laat ik de schijf van 2 TB zitten en vervang ik de 1 TB schijf voor 4 TB. ik doe op zich geen vreemde dingen met de NAS. gebruik hem alleen als opslag voor muziek en videobestanden die ik vanaf mijn pc's en Dreambox kan benaderen. Is het ook mogelijk om van buiten je netwerk op de NAS te komen?
En wat is de maximale grote voor schijven met de originele conceptronic firmware?

Ik zit even te denken maar als ik toch een nieuwe schijf koop dan kan ik toch experimenteren met de nieuwe lege schijf door er wat op te zetten en kijken wat er gebeurd? Het hele proces even doorlopen en daarna pas mijn oude schijf terugplaatsen?

Wat is eigenlijk de mogelijkheid om via usb een schijf aan te sluiten? Kan dit bij de originele firmware ook of alleen bij alt-f? De schijven nu heten volume 1 en volume 2. is de usb schijf dan volume 3? en maakt het nog uit hoe de schijf geformatteerd is? werkt dat met fat32 of ntfs schijven?

[ Voor 4% gewijzigd door tajvdz op 20-01-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Jammer dat er niemand reageert.

ik heb nog een Extra vraag. Is het mogelijk om na installeren alt-f weer terug te keren naar de originele firmware?

En stel ik haal de huidige schijven er uit. Zet alt-f er op met een nieuwe lege schijf en als alles draait zet ik 1 van de oude schijven terug. Kan dit zomaar?

Heeft iemand nog antwoord op het onderstaande?
tajvdz schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 20:05:
ja ik denk dat ik ook maar over ga op de alt-f firmware. dan laat ik de schijf van 2 TB zitten en vervang ik de 1 TB schijf voor 4 TB. ik doe op zich geen vreemde dingen met de NAS. gebruik hem alleen als opslag voor muziek en videobestanden die ik vanaf mijn pc's en Dreambox kan benaderen. Is het ook mogelijk om van buiten je netwerk op de NAS te komen?
En wat is de maximale grote voor schijven met de originele conceptronic firmware?

Ik zit even te denken maar als ik toch een nieuwe schijf koop dan kan ik toch experimenteren met de nieuwe lege schijf door er wat op te zetten en kijken wat er gebeurd? Het hele proces even doorlopen en daarna pas mijn oude schijf terugplaatsen?

Wat is eigenlijk de mogelijkheid om via usb een schijf aan te sluiten? Kan dit bij de originele firmware ook of alleen bij alt-f? De schijven nu heten volume 1 en volume 2. is de usb schijf dan volume 3? en maakt het nog uit hoe de schijf geformatteerd is? werkt dat met fat32 of ntfs schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
alt-f wordt geflashed. Dus het maakt niet uit of je daarna schijven wisselt, alt-f blijft in je NAS zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:11
tajvdz schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:23:ik heb nog een Extra vraag. Is het mogelijk om na installeren alt-f weer terug te keren naar de originele firmware?
Dat kan. Als je nog toegang hebt tot alt-f kan het zonder hardware-mods:
http://www.cyrius.com/debian/orion/d-link/dns-323/deinstall/

Als het niet meer reageert kan je een seriële poort aan de jtag headers solderen en daarmee de oude firmware terug flashen.
http://www.cyrius.com/debian/orion/d-link/dns-323/recovery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Niet online
Ik ben al een dagje aan het proberen de upnp server op mijn CH3SNAS aan de gang aan het helpen..op mijn Zyxel Nas is het een eitje, folders selecteren, scannen en klaar.
Maar op de CH3SNAS selecteer ik de base folder, refresh ik en vindt mijn mediaspeler nog steeds 0 items..
Ik had al even funplug erop gezet om met telnet in te kunnen en de database te bekijken. De eerste keer was hij 0 bytes nadat de status van de refresh al een tijdje op complete stond. Dus het leek me toen logisch om de file te verwijderen en het opnieuw te proberen.
Nu is de file 24943616 bytes en zou het goed moeten komen zou je denken. Maar mijn mediaspeler (Eminent EM7830) en Kodi vinden nog steeds 0 items, terwijl ze op de Zyxel nog steeds alle items kunnen vinden.
Heeft iemand een idee hoe nu verder? Voordat ik de boel ging scannen, heb ik ook de NAS gereset met een paperclip.
Ik zou Twonky kunnen proberen, maar daar lees ik wisselende verhalen over en ik ben geen linux held, dus als ik het via de default av server voor elkaar kan krijgen, heeft dat duidelijk de voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-06 16:56
Glacier schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:28:
Ik ben al een dagje aan het proberen de upnp server op mijn CH3SNAS aan de gang aan het helpen..op mijn Zyxel Nas is het een eitje, folders selecteren, scannen en klaar.
Maar op de CH3SNAS selecteer ik de base folder, refresh ik en vindt mijn mediaspeler nog steeds 0 items..
Ik had al even funplug erop gezet om met telnet in te kunnen en de database te bekijken. De eerste keer was hij 0 bytes nadat de status van de refresh al een tijdje op complete stond. Dus het leek me toen logisch om de file te verwijderen en het opnieuw te proberen.
Nu is de file 24943616 bytes en zou het goed moeten komen zou je denken. Maar mijn mediaspeler (Eminent EM7830) en Kodi vinden nog steeds 0 items, terwijl ze op de Zyxel nog steeds alle items kunnen vinden.
Heeft iemand een idee hoe nu verder? Voordat ik de boel ging scannen, heb ik ook de NAS gereset met een paperclip.
Ik zou Twonky kunnen proberen, maar daar lees ik wisselende verhalen over en ik ben geen linux held, dus als ik het via de default av server voor elkaar kan krijgen, heeft dat duidelijk de voorkeur :)
Ik denk dat het installeren van Twonky een heleboel problemen voor je oplost.
Ik ben zelf een totale Linux leek, maar met behulp van deze link was het een fluitje van een cent.
De standaard upnp/dlna server weigerde externe subs af te spelen op mijn tv. Met Twonky was dit probleem verholpen.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Wat ik bedoel is of dat schade toe kan brengen aan de schijf...niet dat hij direct geformatteerd wordt zonder dat ik er wat aan kan doen.
Mijzelf schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:23:
alt-f wordt geflashed. Dus het maakt niet uit of je daarna schijven wisselt, alt-f blijft in je NAS zitten.

• Glacier
  • Niet online
weststar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 23:22:
[...]

Ik denk dat het installeren van Twonky een heleboel problemen voor je oplost.
Ik ben zelf een totale Linux leek, maar met behulp van deze link was het een fluitje van een cent.
De standaard upnp/dlna server weigerde externe subs af te spelen op mijn tv. Met Twonky was dit probleem verholpen.
Ik heb na je post Twonky geinstalleerd en het leek goed te werken, maar na een paar weken werkt het niet meer opeens. Ik heb niets veranderd, geen content toegevoegd of verwijderd, maar 9 van de 10 keer vindt hij in de server 0 songs (ik gebruik de server alleen voor muziek).
Iemand nog ideeen of alternatieven die wel blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Hoi,

Even een korte vraag. Is het met de originele Conceptronic firmware mogelijk een externe harde schijf via usb aan te sluiten en te gebruiken?

Ik hoop dat iemand me deze info kan geven. Ik heb nu namelijk een schijf aangesloten maar zie hem nergens terug. Ik had gezien dat het met alt-f firmware wel kan en dan is er gewoon een extra volume zichtbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door tajvdz op 15-02-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij niet, maar via telnet/ssh (funplug) kan je wel een symlink van je usb drive aanmaken op je standaard volume. (Heb dit gedaan met een usb stick voor de nzb monitor folder, zodat de schijven niet elke 30 sec benaderd worden en gewoon kunnen slapen )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Prulleman schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:19:
Volgens mij niet, maar via telnet/ssh (funplug) kan je wel een symlink van je usb drive aanmaken op je standaard volume. (Heb dit gedaan met een usb stick voor de nzb monitor folder, zodat de schijven niet elke 30 sec benaderd worden en gewoon kunnen slapen )
ok maar hoe werkt dat dan? ik denk dat ik dan beter even kan wachten tot ik de alt-f firmware er op heb want moet de schijven vervangen omdat ze vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie start post voor funplug, hiermee activeer je in basis een command line interface naar je nas. Vervolgens kan je de usb drive mounten en kan je ernaartoe kopiëren. Een link maken in je main volume is voor 1 malig kopiëren niet nodig. Google wat naar basic linux/unix commando's een je komt er wel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik weet niet hoe het met de Conceptronic firmware zit, maar de D-Link firmware heeft geen ondersteuning voor USB schijven. De benodigde kernel module ontbreekt.
Hier vind je instructies om een USB schijf te mounten op D-Link firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat is met de meest recente firmware de max. capaciteit van de CH3SNAS? Kan overigens geen HDD-compatibiliteits lijst vinden :S

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 24-02-2015 17:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:22
Raven schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:19:
Wat is met de meest recente firmware de max. capaciteit van de CH3SNAS? Kan overigens geen HDD-compatibiliteits lijst vinden :S
als je met meest recent ook naar de alternatieve firmware Alt-F wilt kijken (waar eerder deze maand een nieuwe versie van is uitgekomen) dan kun je in ieder geval boven de 2TB. Heb het eerder deze week geinstalleerd en het bevalt me prima. Gewoon kunnen upgraden zonder dat de data op mijn harde schijven is aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ook de stap maar eens gewaagd met ALT-F, FSCK loop nu, maar dat duurt even met 88% gevulde 2TB :(

wat wel fijn is, ip adres is gelijk gebleven, dus geen auto dhcp en box kwijt op netwerk, array lijkt ook in tact, zie gewoon de juiste config

/edit, blij dat je de voorgang kan zien in de webinterface, nu na 2,5 uur op 66% van step 1 (hopelijk gaan de volgende stappen sneller :))

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 25-02-2015 17:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wouter12345 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:01:
[...]

als je met meest recent ook naar de alternatieve firmware Alt-F wilt kijken (waar eerder deze maand een nieuwe versie van is uitgekomen) dan kun je in ieder geval boven de 2TB. Heb het eerder deze week geinstalleerd en het bevalt me prima. Gewoon kunnen upgraden zonder dat de data op mijn harde schijven is aangeraakt.
... https://sites.google.com/site/altfirmware/ laat alleen de D-Link zien :? , niet de Conceptronic. (CH3SNAS = Conceptronic ;) )

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ch3snas staat wel bij de Downloads, hardware is gelijk aan 1 van de dlink devices.

Alt-F-0.1RC4.1-CH3SNAS.bin is de laatste voor de ch3snas
http://sourceforge.net/pr...C4.1-CH3SNAS.bin/download

[ Voor 49% gewijzigd door Prulleman op 25-02-2015 17:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nou... gaat iets minder nu hier, na 5 uur was de initiële FSCK klaar, setup doorlopen, schijven netjes met rust gelaten, smb config met Volume_1 als share name, zodat alle oude mappings in ES file explorer, media players etc weer bij de data kunnen. werkte allemaal, ook na een reboot.

Vervolgens ALT-F package gebeuren geactiveerd en transmission package binnengehaald, zag inderdaad wat mappen etc op de gekozen locatie (gewoon raid 0 array), maar kon niet zo snel zien of de service gestart was, maar een reboot ertegen aan en vervolgens kwam de webinterface niet meer omhoog, ook SSH, SMB, niks wat daarvoor werkte was up..

Extra reboot gedaan via de front button, maar hij lijkt opnieuw in een FSCK te belanden, maar dan zonder de rest te starten (in tegenstelling tot de initiele FSCK)

In de status van mijn modem/router zie ik ook geen verbonden device op die poort,

is het logisch dat er nu geen enkele service up is? of is er wellicht meer aan de hand?

http://sourceforge.net/p/...t%20Buttons%20and%20Leds/
If the box was not cleanly shut down, then filesystems are not clean and a filesystem check (fsck) is performed, during which the blue power led blinks with a slow heartbeat pace -- the boot process continues while the filesystems are being checked, but filesystems data can't be accessed until the check is finish.
dit lijkt er dus te gebeuren, maar dan zonder "the boot process continues"

/edit
Ik vermoed dat de host setting van static ip naar dhcp is geswitched... Heb een reset uitgevoerd een de box was gelijk up onder mijn oude static ip.. Die blijft toch nog ergens opgeslagen :*) Maar ga je naar die setting page is standaard dhcp aangevinkt, ook al is je huidige setting static.

Helaas wordt er nu voor de 3e keer zonder duidelijke reden een fsck uitgevoerd, ga nu dus maar slapen :O de interface is in ieder geval nog bereikbaar

[ Voor 32% gewijzigd door Prulleman op 26-02-2015 01:19 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:22
Inmiddels is, voor de geinteresseerden, versie 0.1RC5 uit van Alt F.

Inmiddels is mijn CH3SNAS alweer 8 jaar oud en staat hier nog altijd aan! Het is niet de snelste NAS, maar waar ik hem voor gebruik doet iet het prima: back-ups maken, Transmission voor torrents en streamen van al mijn muziek en films naar mijn mediaspeler.

Link naar Release notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wouter12345 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:53:

Inmiddels is mijn CH3SNAS alweer 8 jaar oud en staat hier nog altijd aan! Het is niet de snelste NAS, maar waar ik hem voor gebruik doet iet het prima: back-ups maken, Transmission voor torrents en streamen van al mijn muziek en films naar mijn mediaspeler.

Link naar Release notes
maar eens mee gaan spelen dan .. ik heb er nog een stuk of wat liggen .. ongebruikt .. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

wouter12345 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:53:

Link naar Release notes
Een flinke kick, maar ik ben ook op zoek naar manier om mijn huidige media schijf naar een externe (buiten mijn kast) locatie te verhuizen. Is het mogelijk om met de CH3SNAS de HDD als lokale HDD te installeren zodat je alleen de schijf fysiek verhuist, maar nog wel kan benaderen op d:/ op je pc.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 23:00
MrVegeta schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:55:
[...]

Een flinke kick, maar ik ben ook op zoek naar manier om mijn huidige media schijf naar een externe (buiten mijn kast) locatie te verhuizen. Is het mogelijk om met de CH3SNAS de HDD als lokale HDD te installeren zodat je alleen de schijf fysiek verhuist, maar nog wel kan benaderen op d:/ op je pc.
Als je dat doet zal de CH3SNAS de schijf willen formateren. Als ik jou was zou ik eenvoudig een externe behuizing kopen. Hoeft je maar maximaal een tientje te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 08:00
FreddyT schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:53:
[...]

Als je dat doet zal de CH3SNAS de schijf willen formateren. Als ik jou was zou ik eenvoudig een externe behuizing kopen. Hoeft je maar maximaal een tientje te kosten.
Als je de NAS uitschakelt en daarna de HD uitbouwt, zal ie echt niet gaan formatteren.

Wat betreft inbouwen in een PC; hou er rekening mee dat er een Linux partitie op staat. Windows kan die niet lezen. Als je je NAS in RAID config draait, heeft het helemaal geen zin om die eruit te halen, want die is alleen leesbaar in de CH3SNAS.

Zoals FreddyT schrijft, ik zou alle data vanaf je NAS gewoon kopieren naar een andere HD, dat is de meest recht toe recht aan manier.

[ Voor 9% gewijzigd door Canard op 15-02-2017 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belangrijkste vraag hier is: waar zit de media schijf in? Zit die in de PC en moet deze naar de CH3SNAS of zit deze in de CH3SNAS en moet hij naar de PC

In eerste geval: gaat niet
In tweede geval: installeer een ext2/3 driver in je PC en je zou de data kunnen lezen. Of het werkt is een 2e.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Een aantal jaren geleden wilde ik hier nog op reageren, maar heb dit niet gedaan omdat er al jaren niet meer op gepost is. Nu kom ik er toevallig terug op uit en merk dat er vorig jaar nog op gereageerd is.
Dus ga ik toch nog reageren voor diegenen die nog een CH3SNAS / CH3MNAS / DNS-323 en NZBGet gebruiken :)
Ruben121689 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:10:
[...]
Ik heb sinds kort ook een CH3SNAS en deze geheel succesvol getweaked met Funplug + NZBGet folder op USB-stick tbv downspinning harddisks. [...]
Prulleman schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:02:
[...]
tenslotte moet je in je nzbget.conf en nzbgetweb config aangeven dat je nzb folder /mnt/usb is (of wat je in start-usbdisk hebt opgegeven)
je kan dan nog een link maken van /mnt/usb naar een map op de hdd, zodat deze ook makkelijker te benaderen is.

Volgens mij is het wel nodig om de monitor folder op /mnt/usb te zetten zodat er niet (zoals in het example script) gechecked wordt op /mnt/HDa_2/sdc1, want dan krijg je al weer een spin up.
[...]
wmn79 schreef op vrijdag 4 juni 2010 @ 11:43:
[...]

Denk niet dat het een spindown is aangezien ik ook nzbget heb draaien die regelmatig (volgens mij elke 15 seconden oid) checkt op nieuwe nzb's in een dir op de schijf.
Roeligan schreef op zondag 5 juni 2011 @ 09:18:

Ik heb nu de usb driver erop gezet en de stick gemount. Om spin down te krijgen moet ik dan ffp op de usb zetten of alleen de ffp.log en de nzb watch folder van nzbget?

Tevens zie ik dat het usb start script de usb mount naar /mnt/HD_a2/sdc1 (had script al aangepast van sdb1 naar sdc1, er zitten 2 schijven in)

code:
1
2
3
#usbdisk_dev="sdb1"
usbdisk_dev="sdc1"
usbdisk_mountp="/mnt/HD_a2/$usbdisk_dev"

Maar dan blijft er toch actie op HD_a2 en dus geen spin down, of zie ik dat verkeerd :?
FreddyT schreef op zondag 5 juni 2011 @ 12:17:
[...]
Daarnaast moet je dus inderdaad ffp installeren op de USB stick. Daar zijn wel wat handleidingen voor te vinden....
Je hoeft helemaal geen USB-stick te gebruiken in combinatie met NZBGet om ervoor te zorgen dat je HDD's in slaapstand gaan.
In NZBGet kan je de waarde NzbDirInterval op 0 zetten (ipv. standaardwaarde 15).
NZBGet zal nu niet meer om de 15 seconden controleren op nieuwe (nzb) bestanden in de NZB-folder, en je harde schijven zullen nu ook in slaapstand gaan, zelfs wanneer NZBGet draait.
Wanneer je NZBWebget gebruikt (de webinterface voor NZBGet) vind je deze instelling onder Settings --> Incoming NZBS --> NzbDirInterval (als ik me niet vergis, maar de instelling staat er tussen ;) )
Het enige wat je nu wel moet doen nadat je een nieuw NZB-bestand oplaadt of in de inkomende NZB-map plaatst, is op Scan klikken op de hoofdpagina van NZBWebget.
Hiermee scant NZBGet deze map en verwerkt eventuele nzb's (wat standaard automatisch om de 15 seconden gebeurde en ervoor zorgde dat de HD's altijd bleven draaien).

Ik heb dit jaren zo gedaan. Hopelijk heeft iemand er nog iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ha, een quote na 9 jaar :) ik heb inmiddels een tijdje een DS175 draaien, nog steeds met NZBget. De conceptronic draait overigens nog wel als offsite backup :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmn79
Hier draait hij inmiddels niet meer, ben al een tijdje overgestapt naar FreeNAS op een HP Microserver Gen8. Misschien nog een keer inzetten als off site backup inderdaad, hoewel ik dat nu al bij Stack heb van TransIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Prulleman schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:44:
ha, een quote na 9 jaar :) ik heb inmiddels een tijdje een DS175 draaien, nog steeds met NZBget. De conceptronic draait overigens nog wel als offsite backup :)
Geweldig, die krengen draaien nog steeds. Zwager van mij die heeft hem al die tijd tot de dag van vandaag 24/7 (CH3MNAS) aan staan.
Ikzelf heb er nog een stuk of 3 / 4 boven op zolder staan maar niet meer in gebruik ..
maar zou ze zo weer kunnen gebruiken. maar ik verwacht heden ten dage wat meer snelheid ;)

De fabrikant, die ook voor dlink hetzelfde product maakte heeft goed werk afgeleverd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door zeroday op 09-02-2018 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 00:55

Bullet NL

Eigen Wijs

Hij staat hier ook nog in huis, twee schijven er in als allerlaatste back-up..

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyT
  • Laatst online: 01-06 23:00
En ook hier staat hij nog steeds te draaien. Gebruik hem nog steeds voor de backup van mijn file server...

NB zonder nzbget en USB stick tegenwoordig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Had niet verwacht dat er nog op gereageerd zou worden :*)

Ik heb van 2010 tot vorig jaar de CH3MNAS gebruikt (van 2009 tot begin 2010 had ik een CH3SNAS maar die was binnen het jaar onder garantie stuk gegaan).
En werkt vandaag nog uitstekend voor de belangrijkste behoeften van vandaag. Zelfs HD-films streamen naar mijn TV gaat vlot (zonder transcoding ;)).

De enige reden waarom ik overgeschakeld ben (naar Synology DS415+) is omdat ik nood had aan een mailserver (om mail archieven op te slaan), eigen cloud (WebDAV), syncserver (centrale agenda (CalDAV) en adresboek (CardDAV) en betere backup oplossing (Snapshot Replication (shadow copy) en netwerk-prullenbak).
Voor al deze dingen tegelijkertijd is de anders vlotte 500 MHz ARM processor met 32 MB geheugen niet krachtig genoeg vrees ik ;)

Wat er na 7 jaar niet (meer) goed werkt:
  • Temperatuursensor. Die geeft sinds een klein jaar (verkeerde) veel te hoge waarden, waardoor de ventilator bijna altijd op maximum snelheid draait.
    Na het toestel opengedraaid te hebben en al het stof eruit te hebben geblazen met perslucht (dat was behoorlijk wat), gaat het veel beter, maar de ventilator blijft nog wel zachtjes draaien en stopt bijna nooit meer volledig met draaien
  • netwerk prullenbak. Heeft nooit gewerkt op de CH3MNAS (op de CH3SNAS gaat dit wel). Dit vond ik het enige zwaar minpunt. Gelukkig nooit "ongevallen" mee gebeurd.
  • S.M.A.R.T. errors op 1 van de 2 schijven (enterprise class van een bekend merk). Dit ligt niet aan het toestel, maar dit kon je niet in de webinterface zien (denk ik). Gelukkig stonden deze in RAID-1 geconfigureerd.
Mede hierdoor ga ik ze dan toch verkopen na lang overwogen te hebben om ze verder te gebruiken als backup-server of media-server. ;w
Maar heb er gedurende 7 jaar zeer veel aan gehad!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Even mijn CH3SNAS verhaal!
Origineel gekocht in 2007 denk ik. Sinds 2011 heb ik een RAID-1 1tb opstelling.
Ik gebruikte hem vooral voor simpele SMB sharing, vroegar ook via Funplug als Transmission+Clutch torrent box. Maar er zit een behoorlijke software 'entropie' op dit ding: shizzle valt gewoon uit na periodes. Misschien kwam het door mijn gebruik, maar allerlei functionaliteit deed het gewoon niet meer op een gegeven moment. Eerst transmission, daarna werd de SMB functionaliteit wazig (werkt wel/niet) en richting het einde al helemaal niet meer. Mn RAID 1 array begon soms uit te vallen als degraded, maar ik kon nog wel erop komen via SFTP. Alleen dat was traag. En sinds een paar weken werkte zelfs dat niet meer. Toen kon ik hem niet meer gebruiken, ondanks dat hij nog wel benaderbaar was.

Via mn raspberry pi kon ik de data overzetten op een externe schijf en had ik weer ruimte om te experimenteren: Alt-F to the rescue. Die had ik erop geflashed en werkte vrijwel direct out of the box. De RAID1 was naar de gedver zo blijkt, een schijf was 'blank' zonder duidelijke reden. Dus via de wiki heb ik de raid repair guide gevolgd, en hij is op dit moment de raid array die ik destijds in 2011 heb gemaakt aan het fixen. Ik ben heel benieuwd, ik laat weten of het lukt!

ALT-F CH3SNAS Raid repair

edit:
Succes! Super vet. Alt-F werkt dus ook om data te recoveren en raids te fixen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 19-05 18:48
Grappig. Zo nu en dan nog wat leven alhier...
Mijn CH3SNAS draait nog steeds met 2 1.5TB-schijven. 1 RAID1-volume van 500GB voor backups, nog altijd naast OneDrive etc. Soms komt het nog wel eens van pas. Moet je een bestand terugvinden welke niet in OneDrive staat, en dan komt ie nog voor in een backup uit 2015. ;-)
En 1 RAID0-volume van bijna 2TB voor allerhande media: foto's, films, muziek.
Denk inmiddels 24/7 een jaartje of 10-11 draaiende op firmware uit 2009. Niet meer state of the art, maar het draait.
En de NAS heeft me nog niet in de steek gelaten.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:54

Dr.Roelski

Walk on ....

Die van mij is inmiddels overleden. Zorg dus dat je backup niet ook op de CH3xNAS staat, maar op een ander device. Je hebt geen garantie dat je nog bij data van een van de schijven in de NAS kan komen als hij stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Dr.Roelski schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:58:
Die van mij is inmiddels overleden. Zorg dus dat je backup niet ook op de CH3xNAS staat, maar op een ander device. Je hebt geen garantie dat je nog bij data van een van de schijven in de NAS kan komen als hij stuk gaat.
Klopt. Belangrijke data staat, naast Onedrive, ook nog op een externe harde schijf, zoals foto's.
Wel grappig dat NZB nog steeds draaide maar had er al 7 jaar niet meer naar gekeken. De gratis binary newsservers werkten ook niet meer. NZB maar uitgeschakeld. ;-)
En misschien langzamerhand gaan dubben of er een nieuwe NAS moet komen of externe schijf in combinatie met Onedrive volstaat.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dr.Roelski schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:58:
Maar wat is dan overleden? De NAS, de disks of de array?
Ik kon gewoon data overkopieren van een degraded RAID1 afkomstig van een CH3SNAS, buiten de NAS om. Met MDADM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:54

Dr.Roelski

Walk on ....

XanderDrake schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:46:
[...]

Maar wat is dan overleden? De NAS, de disks of de array?
Ik kon gewoon data overkopieren van een degraded RAID1 afkomstig van een CH3SNAS, buiten de NAS om. Met MDADM.
Voeding en 1 hd. Weet niet meer zeker of mainbord ook stuk was. Is alweer jaartje geleden. Heb uiteindelijk wel de data van de 2e HD kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Ai, lees elders dat in Windows 11 de SMBv1 wordt verwijderd/uitgeschakeld. Liep er onlangs al tegenaan dat mijn Raspberry Pi niet meer bij het NAS kon, na een kernel-upgrade. Deze weer gedowngrade naar 5.10 en toen deed ie het weer.
Maar het lijkt erop dat het einde van het NAS zo in zicht is.
Dan is de vraag: ga ik een nieuw NAS aanschaffen of een extra externe harde schijf voor extra backup? Veel belangrijke dingen zitten toch al in de cloud (OneDrive).

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19

Cyphax

Moderator LNX
DikkieDick schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:30:
Ai, lees elders dat in Windows 11 de SMBv1 wordt verwijderd/uitgeschakeld. Liep er onlangs al tegenaan dat mijn Raspberry Pi niet meer bij het NAS kon, na een kernel-upgrade. Deze weer gedowngrade naar 5.10 en toen deed ie het weer.
Maar het lijkt erop dat het einde van het NAS zo in zicht is.
Dan is de vraag: ga ik een nieuw NAS aanschaffen of een extra externe harde schijf voor extra backup? Veel belangrijke dingen zitten toch al in de cloud (OneDrive).
Je zou nog kunnen proberen Alt-F te draaien op je nas (https://sourceforge.net/projects/alt-f/), dan ben kan je als het goed is SMBv2-shares maken, die kan je wellicht nog wel benaderen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Cyphax schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:57:
[...]

Je zou nog kunnen proberen Alt-F te draaien op je nas (https://sourceforge.net/projects/alt-f/), dan ben kan je als het goed is SMBv2-shares maken, die kan je wellicht nog wel benaderen.
Thanx. Daar ga ik eens naar kijken.

Update: omdat ik al DNS-323 firmware er op had deze variant van Alt-F gekozen. Gaat prima, maar na herstart moet je inloggen en wil ie opnieuw configureren. Netwerkinstellingen laat ik gelijk, druk op submit en dan blijft er tot in den treure Reconfiguring network... op het scherm staan en geeft een ping naar het vaste ip-adres ook geen respons meer. Enige dat ik dan kan doen is hardhandig resetten waarna het weer opnieuw begint. Dat wordt nog ff speuren.

Update2: na nog een herstart zag ik dat je uit kon loggen om de wizard af te sluiten.

Update3: hot_aux.log mekkert steeds dat md0 fscked moet worden. Nou heeft ie dat inmiddels 2x gedaan. In de GUI lukt het niet de mount options te zetten (blijft leeg) of het volume te mounten. Wel al volume-label weten te geven (zelfde als ie was onder de oude fw). md1 is ook nog bezig met fsck maar ja dat is een raid van 1,8TB.

Update4: via de shell gelukt en met samba2 zowel md0 weten te mounten op de RPi4 en Windows 11.

Update5: En Raspberry Pi4-kernel geupdate naar 5.15.y en NAS werkt nog steeds. Ontdekte dus paar weken geleden dat ik mijn NAS-schijven vanaf RPi niet meer kon mounten, en kwam er toen achter dat smbv1-ondersteuning uit 5.15 was. Toen weer terug naar 5.10.

Nogmaals dank voor de tip naar deze alternatieve firmware.

[ Voor 73% gewijzigd door DikkieDick op 22-04-2022 13:28 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Nav bericht in andere draad waarin ik diskinfo plaatste en daaruit bleek dat 1 van de schijven op punt van omvallen stond besloten het NAS leeg te spelen en nu 'gewoon' een USB-schijf aan de Fritzbox te hangen. Zo'n anderhalve week heb ik na zo'n 12-13 jaar de CH3NAS uitgezet. Is er nog wel (uiteraard). Zal denk ik het stroomverbruik wel ten goede komen. Geen idee eigenlijk hoeveel stroom ie vrat, maar zou best rond 1kWh per dag kunnen zijn.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
DikkieDick schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:29:
Geen idee eigenlijk hoeveel stroom ie vrat, maar zou best rond 1kWh per dag kunnen zijn.
Welnee. Om 1kWh per dag te verbruiken, zou hij gemiddeld 42W moeten trekken. Ik denk dat dat doosje 6~10W trekt met als de schijven niet spinnen, en ongeveer 8W meer als ze draaien. Misschien dat hij 25W kan trekken als je hem als torrent feeder ofzo inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Mijzelf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:31:
[...]

Welnee. Om 1kWh per dag te verbruiken, zou hij gemiddeld 42W moeten trekken. Ik denk dat dat doosje 6~10W trekt met als de schijven niet spinnen, en ongeveer 8W meer als ze draaien. Misschien dat hij 25W kan trekken als je hem als torrent feeder ofzo inzet.
Aha, ja, het is ook niet echt lekker handig te meten met veel apparaten (en niet een smartstekker erop aangesloten die gebruik kan meten). Als torrentfeeder fungeerde ie niet. Wel voor backups vanaf mijn raspberry pi en laptops. Viel wel op dat we afgelopen week wel minder electriciteit hadden afgenomen van het net dan de week ervoor en nu zou ik verwachten dat door mindere opbrengst van de zonnepanelen we meer af gaan nemen. Kan natuurlijk ook puur toeval zijn, want paar keer minder vaat of was kan ook al van invloed zijn.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Mijzelf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:31:
[...]

De mijne ging niet lekker in standby, en spinde continue up. Ik denk dat 20w gemiddeld wel te verwachten is. Halve kilowatt?

Een energie zuinige NASis ook wel boeiend deze dagen. Dualcore 5nm ARM chip met alleen flash geheugen }:O je hebt al redelijk betaalbare 1TB microSD kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmenge
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-05 19:07
Een tevreden CH3SNAS gebruiker hier. Heb het apparaat denk ik al sinds 2006, FFP + Alt F erop. Af en toe een schijfje vervangen/toegeveogd.

Op zich werkt hij nog prima, maar de software packages en upgrades worden al een tijdje (terecht) niet meer geupdate. Is er een waardige en betaalbare opvolger met dezelfde vrijheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

wmenge schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:01:
Een tevreden CH3SNAS gebruiker hier. Heb het apparaat denk ik al sinds 2006, FFP + Alt F erop. Af en toe een schijfje vervangen/toegeveogd.

Op zich werkt hij nog prima, maar de software packages en upgrades worden al een tijdje (terecht) niet meer geupdate. Is er een waardige en betaalbare opvolger met dezelfde vrijheid?
Ik ben sinds een tijdje Synology gebruiker. Ik ben er erg blij mee.

Andere opties zijn NextCloud en FreeNAS, en dan zelf iets bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:34

Jrz

––––––––––––

XanderDrake schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Ik ben sinds een tijdje Synology gebruiker. Ik ben er erg blij mee.

Andere opties zijn NextCloud en FreeNAS, en dan zelf iets bouwen.
Hier ook syn. Werkt prima. Je kan ook zelf aan de slag, maar de software is wel eenvoudig. Het werkt gewoon

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmenge
Deze ziet er wel interessant uit, alleen niet helemaal helder of ik makkelijk linux kan installeren (dat was het fijne ding aan de ch3snas): uitvoering: TerraMaster F2-210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

wmenge schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:58:
Deze ziet er wel interessant uit, alleen niet helemaal helder of ik makkelijk linux kan installeren (dat was het fijne ding aan de ch3snas): uitvoering: TerraMaster F2-210
Kan je doen, maar er zijn toch meer onduidelijkheden rondom deze NAS dan bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/pric...e-schijven/specificaties/. Zelfde prijs, meer leveranciers en volgens mij de beste ondersteuning van alle NASsen out-there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55

Tarin

Just plain weird.

Wij zijn eind 2013 overgestapt op een Synology (een voorganger van die, die @XanderDrake noemt, de 213j) want 2 schijven in Raid1, en dat werkt prima. Deze maand hield een van de 2TB-schijven van toen het voor gezien en heb ik hem zonder veel moeite naar 2x4TB geupgraded. Handmatige directe backup naar externe HDD gaat goed (kreeg ik met de CH3SNAS niet lekker aan de praat), sinds een tijdje doet hij ook elke nacht een automatische backup naar een andere Synology.

Met extra docker containers ofzo heb ik me niet bezig gehouden, het werkt gewoon, is betrouwbaar en voor het spelen heb ik nog een Raspberry Pi- en een NUC-kloon.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmenge
Ziet er inderdaad goed uit. Mogelijkheden om andere firmware/os te installeren?
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste