Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 417058

Murzeltje schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:46:
[...]

Ik zou beginnen met kijken of je de data nog wel kan zien als je de oude schijven terugplaatst in de NAS..
Dus, de 2 nieuwe er uit, de 2 oude erin.. en bidden :)
1 schijf terug geplaatst en de data is zichtbaar, ik kon via de search utility de 2e schijf mappen dus ben nu met kopieren bezig.
of de data dan zo op de 2tb schijf staat is af te wachten, ook wat er gebeurd als ik de 2e 2tb schijf er in hang

de melding in explorer wordt ik iig niet vrolijk van

The replacement hard drive does not have enough capacity to support the RAID 1 volume. Please insert a higher capacity hard drive.

Vendor Model Serial Number Size
SAMSUNG HD204UI S2H7J9KB618883 2000 GB
SAMSUNG HD103UJ S1PVJ1BQ606696 1000 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-05 08:27
Klein vraagje,

Heb een nieuwe hd (2tb) aangeschaft en wil de data van mijn oude hd (1tb) hier naartoe kopieëren. Wat is de snelste manier om dit te doen zonder beide schijven te formatteren naar raid1?

Was gestart met copy-paste vanuit een externe pc, maar gaat slechts met 5 mb/s over bedraad netwerk. Lijkt me sneller kunnen hoop ik.

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 21:02
karazz schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:05:
Klein vraagje,

Heb een nieuwe hd (2tb) aangeschaft en wil de data van mijn oude hd (1tb) hier naartoe kopieëren. Wat is de snelste manier om dit te doen zonder beide schijven te formatteren naar raid1?

Was gestart met copy-paste vanuit een externe pc, maar gaat slechts met 5 mb/s over bedraad netwerk. Lijkt me sneller kunnen hoop ik.

bvd
Volgens mij kan je dat het beste via rsync doen, daarvoor moet je wel de funplug geïnstalleerd hebben. Bij mij is hij nu al ruim een dag bezig om mijn filmcollectie van de ene naar de andere schijf te kopieren via het volgende commando: rsync -vaz ~/mnt/HD_a2/Files/Video/Films/ ~/mnt/HD_b2/Films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 09:57
Rsync gebruikt encryptie. De cpu van de nas is niet zo heel sterk. Je kan je proberen met een lichtere encryptie (-c arcfour) of als je lokaal kopieert gewoon met cp (linux copy commando).

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
RunaR schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:54:
Rsync gebruikt encryptie. De cpu van de nas is niet zo heel sterk. Je kan je proberen met een lichtere encryptie (-c arcfour) of als je lokaal kopieert gewoon met cp (linux copy commando).
Volgens deze pagina is -c de optie voor always checksum. Of bedoelde je dat niet? Ben nog niet zo bekend met rsync, heb het commando op basis van wat informatie op internet samengesteld. Kan je encryptie ook uitzetten bij rsync? Dat zou het proces wat versnellen. Zou voor de lichtere encryptie mijn commando dan moeten beginnen met rsync -vazc arcfour of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Laatst online: 14-04 09:57
wmn79 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:25:
[...]

Volgens deze pagina is -c de optie voor always checksum. Of bedoelde je dat niet? Ben nog niet zo bekend met rsync, heb het commando op basis van wat informatie op internet samengesteld. Kan je encryptie ook uitzetten bij rsync? Dat zou het proces wat versnellen. Zou voor de lichtere encryptie mijn commando dan moeten beginnen met rsync -vazc arcfour of anders?
Sorry, ik zat even 2 dingen door elkaar te halen. Rsync over ssh gebruikt encryptie. dan kan je de ssh verbinding opzetten met een zwakkere encryptie om wat snelheidswinst te halen.

Bij lokaal gebruik van rsync vindt er geen encryptie plaats. Wel doet rsync extra controles om er voor te zorgen dat alle bestanden goed worden overgezet. Het is bedoeld voor remote sync over netwerken. Lokaal heb je weinig last van gedropte packets, dus cp zal nog steeds sneller zijn.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcept
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Nou ik ben het hele topic door gegaan maar krijg niet echt de info boven die ik nodig heb.

Kort gezegd, heb een CH3SNAS, 2x 1,5 TB disk erin met funplug. werkt als een speer, schijven zijn oud aan het worden, wil ze vervangen voordat er 1 begint te klapperen.

Ik ben gaan zoeken op de conceptronic site, kwam deze post tegen. Hierin wordt vermeld dat 2TB schijven ondersteund worden. Wanneer ik echter de laatste firmware download wordt er in de release notes met geen woord gerept over ondersteuning voor 2TB schijven terwijl dat bij de inbouw van ondersteuning voor 1,5TB wel gedaan werd.

Ik wil graag deze schijven erin zetten: Samsung 2TB 3.5" SATA-300 5400rpm 32MB Spinpoint F4EG.

Iemand die dit gedaan heeft en waarbij het werkt? Heb geen zin om 2 nieuwe disks te kopen waar ik buiten mijn NAS om geen moer aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb om m'n 2TB schijf te kunnen ondersteunen de jongste DNS-323 firmware op mn CH32SNAS geflasht. Is wel wat over te vinden in dit topic/google.
Sabbi schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:49:
Ik heb om m'n 2TB schijf te kunnen ondersteunen de jongste DNS-323 firmware op mn CH32SNAS geflasht. Is wel wat over te vinden in dit topic/google.
beetje onzin .. om dat daar alleen voor te doen ..
http://www.aroundmyroom.com/2009/02/26/20-tb-hdd/

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:24

XanderDrake

Build the future!

Euhm ik dacht juist dat de vroegere firmwares geen grote 1tb+ schijven ondersteunden? Sinds welke firmware kan je 2tb schijven in de CH3SNAS stoppen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Dat kan ook helemaal niet, de laatste firmwares voor de ch3snas ondersteunen officieel max 1.5TB schijven, en dat zijn dan ook nog eens brakke buggy beta firmware's. Om daar naartoe te flashen en dan ook nog eens geen garantie te hebben dat mn 2TB schijf wel zou werken had ik weinig zin in.

Dat de gozer die de dns-323 firmware ontwikkelde 2TB schijven op zijn TEST-systeem heeft gezet is fijn voor hem, maar niet voor ons :-) Daarnaast is het ook wel fijn dat de firmware vd dns323 niet zo buggy is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 22:19
Sabbi schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:59:
Dat kan ook helemaal niet, de laatste firmwares voor de ch3snas ondersteunen officieel max 1.5TB schijven, en dat zijn dan ook nog eens brakke buggy beta firmware's. Om daar naartoe te flashen en dan ook nog eens geen garantie te hebben dat mn 2TB schijf wel zou werken had ik weinig zin in.

Dat de gozer die de dns-323 firmware ontwikkelde 2TB schijven op zijn TEST-systeem heeft gezet is fijn voor hem, maar niet voor ons :-) Daarnaast is het ook wel fijn dat de firmware vd dns323 niet zo buggy is...
Beetje ongenuanceerd zou ik willen zeggen. Hier geen problemen met de firmware (versie 1.05) en ondersteuning van 2TB schijven. Ik heb er op dit moment 2 in mijn CH3SNAS zitten:

[ Voor 6% gewijzigd door FreddyT op 29-09-2011 22:34 . Reden: plaatjes weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Tja, ieder zn meug, bij mij staan de backups erop, dns-323 firmware geeft iets minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Sabbi schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:59:

Riiiiiight? Ik heb naast Freddy nog 2 andere screenshots gezien van een 4gb setup gezien. Is het het een KANS dat hij niet werkt of wat moet ik verwachten?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
XanderDrake schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:42:
[...]

Riiiiiight? Ik heb naast Freddy nog 2 andere screenshots gezien van een 4gb setup gezien. Is het het een KANS dat hij niet werkt of wat moet ik verwachten?
Geen idee.... Ik kan alleen zeggen dat ik geen problemen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

FreddyT schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:46:
[...]

Geen idee.... Ik kan alleen zeggen dat ik geen problemen heb :)
Heb jij die DNS 323 firmware? of welke beta heb je? En welke HDDs?

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 30-08-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
XanderDrake schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:51:
[...]

Heb jij die DNS 323 firmware? of welke beta heb je? En welke HDDs?
Nee, ik heb gewoon de CH3SNAS firmware, ik denk de 1.05b5 die je nog gewoon van de website van Conceptronic kan afhalen. De schijven die erin zitten zijn Samsung EcoGreens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

FreddyT schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:24:
Nee, ik heb gewoon de CH3SNAS firmware, ik denk de 1.05b5 die je nog gewoon van de website van Conceptronic kan afhalen. De schijven die erin zitten zijn Samsung EcoGreens.
Check, gezien de hardware vrij hetzelfde is als de mijne, kunnen we er vanuit gaan dat deze combo (1.05b5 en EcoGreen) wel zal werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-05 17:51
XanderDrake schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:44:
[...]

Check, gezien de hardware vrij hetzelfde is als de mijne, kunnen we er vanuit gaan dat deze combo (1.05b5 en EcoGreen) wel zal werken!
Ik heb dezelfde configuratie hier. Werkt hier ook zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
Jag schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 16:31:
[...]

nobody. Als ik handmatig de rechten op mijn eigen user zet met het chown commando, dan kan ik wel alles met de folder vanaf een computer. Heb de daemon opnieuw opgestart met -u en -v en dan met de username waarmee ik "inlog" op de NAS. Sindsdien kom ik om de één of andere vage reden helemaal niet meer op de NAS vanaf mijn netbook, maar wel nog vanaf mijn htpc, kom alleen maar op de webinterface. Verder helaas nog steeds geen toegang.

Heb ook geprobeerd het volgende commando van je link aan te passen met mijn eigen username na su:
code:
1
su nobody -c "transmission-daemon -f -g /mnt/HD_a2/.transmission-daemon -w /mnt/HD_a2/Downloads -t -u <username> -v <password>

Dat snapt ie niet. Het jammere is dat ik de helft van de tijd nauwlijks weet wat ik aan het doen ben met die linux commando's :P, maakt het trouble shooten niet echt makkelijker. Maar zoals ik het nu begrijp doet transmission mappen aanmaken waarbij alleen user nobody read acces heeft. Iemand een suggestie :) ?
Ik heb vandaag gemerkt dat er in het transmission.sh script zoals dat in de /ffp/start folder staat enige zaken veranderd zijn. Je kan nu o.a. in die file direct aangeven wie de gebruiker moet zijn van transmission. Dus:
- ga naar de directory /ffp/start
- open transmission.sh met een linux compatible editor
- zoek de regel: user=nobody
- en verander nobody in de naam die je wilt.

Succes.
Sabbi schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:36:
Tja, ieder zn meug, bij mij staan de backups erop, dns-323 firmware geeft iets minder risico.
Wat voor soort risico?
D'r zit meer poespas in de dns323 firmware dan die in de Conceptronic, dus als je het op functioneel niveau bekijkt kan er meer mee mis gaan.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 13:36
Schop? :o

Ik ben benieuwd hoeveel TB / GB jullie in deze NAS gebruiken, max was 3 stond op de doos maar ik zou er graag 2 van 2TB in stoppen (hij draait nu op 1 x 1TB).

Maar is dit opgelost via een firmware update oid?

Omg... staat hier gewoon boven :')

Laat maar :P

[ Voor 10% gewijzigd door Xevoo op 16-09-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik krijg het niet voor elkaar om de USB stick direct beschikbaar te maken op de NAS zonder daar voor een aparte mount actie te doen. Kortom iemand moet de USB stick in de NAS kunnen doen zodat ik deze direct beschikbaar heb als ik naar de NAS browse.

In veel linux hardware is dat al beschikbaar (DD-wrt voor routers bijvoorbeeld), maar bij de DNS-323 krijg ik het niet voor elkaar. Op de wiki over de DNS-323 wordt dit niet besproken. Wie kan me helpen?

• DikkieDick
  • Laatst online: 19-05 18:48
Staat ie ijverig te downloaden zegt de nzbget-webinterface ineens:

ERROR: NZBGetWeb could not receive response from NZBGet-Server (although successfully connected).

Possible reasons include:
Password incorrect. Check option "ServerPassword" in config;
Server too busy, connect timeout too short. Check option "ConnectTimeout" in config;
Not compatible server version.

Zie de melding wel vaker bij het zoeken maar niet een afdoende oplossing. Ik heb in nzbget.conf ServerPassword maar gewijzigd en ook in de webinterface en de timeout opgeschroefd van 10 naar 60 seconden, maar geen resultaat. Hoe ontstaat zoiets nu? Het nzbgetten gaat wel 'gewoon' door.

Update:
Never mind: NAS maar eens gereboot, nadat ie meer dan 200 dagen online was en nu doet alles ut weer.

[ Voor 7% gewijzigd door DikkieDick op 28-09-2011 13:20 . Reden: opgelost ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Laatst online: 31-05 13:43
Hallo,

ook ik heb een Ch3SNAS staan achter mijn ION330 computer met XBMC erop. De CH3SNAS werkt opzich prima alleen het bekijken van foto's is echt enorm traag! Alleen een map openen waar foto's in staan duurt al gauw 30 seconden.

Welk protocol ik ook gebruik (SAMBA/FTP/DNLA) het blijft even traag en bagger. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Unkie schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:25:
Hallo,

ook ik heb een Ch3SNAS staan achter mijn ION330 computer met XBMC erop. De CH3SNAS werkt opzich prima alleen het bekijken van foto's is echt enorm traag! Alleen een map openen waar foto's in staan duurt al gauw 30 seconden.

Welk protocol ik ook gebruik (SAMBA/FTP/DNLA) het blijft even traag en bagger. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruik zelf NFS op mijn CH3SNAS icm XBMC misschien dat dat sneller gaat dan de andere protocollen die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
wmn79 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:17:
[...]

Gebruik zelf NFS op mijn CH3SNAS icm XBMC misschien dat dat sneller gaat dan de andere protocollen die je noemt.
Zal het vanavond eens proberen. Heb je zelf nog modificaties (fun plug) gedaan op je CH3SNAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Unkie schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 12:55:
[...]

Zal het vanavond eens proberen. Heb je zelf nog modificaties (fun plug) gedaan op je CH3SNAS?
Yep heb de funplug draaien van USB en heb de firmware van de DNS323 geflashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 14:49

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Unkie schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:25:
Hallo,

Check je foto-gallery instellingen, standaard gaat XBMC thumbnails genereren en EXIF info inlezen van *ALLE* foto's in de folder voordat hij ze weergeeft. Je kan dat uitschakelen via de opties, foto's browsen is dan opeens weer super snel :)

Dit scheelt ook in stabiliteit, ik kon bijv een folder met vakantiefoto's maar steeds niet openen, omdat de EXIF reader crashde na x foto's. EXIF info reader uitgezet en alles werkt weer prima :)

[ Voor 12% gewijzigd door StarLite op 20-10-2011 15:51 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
StarLite schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:49:
[...]

Check je foto-gallery instellingen, standaard gaat XBMC thumbnails genereren en EXIF info inlezen van *ALLE* foto's in de folder voordat hij ze weergeeft. Je kan dat uitschakelen via de opties, foto's browsen is dan opeens weer super snel :)

Dit scheelt ook in stabiliteit, ik kon bijv een folder met vakantiefoto's maar steeds niet openen, omdat de EXIF reader crashde na x foto's. EXIF info reader uitgezet en alles werkt weer prima :)
Thx m8! Dit scheelt inderdaad een jas! Super! Hij is nog niet super snel maar zie wel dat mijn HTPC druk aan het laden is (HD lampje). Dus misschien is die ook een beetjte out of date? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyZie
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Sorry als ik dit in de verkeerde topic plaats, maar weet iemand misschien hoe ik mn 2 TB aan films terug kan krijgen??? (Als dat uberhaupt mogelijk is!!) Aangezien ik net met mn stomme kop de RAID heb veranderd en nu 2TB aan films kwijt ben :( Voor de rest ben ik wel blij met mijn CH3HNAS hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je van RAID1 naar RAID0 veranderd? Dan 1 schijf eruit halen, de schijf aan een PC hangen, en PhotoRec o.i.d. gebruiken om de data the recoveren.
Van RAID0 naar RAID1, terugveranderen, beide schijven aan een Linux PC hangen, raidarray assemblen, en PhotoRec gebruiken om te recoveren van de array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyZie
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb van RAID 1 naar JBOD veranderd.. Raid 0 had niet veel toegevoegde waarde voor wat ik wou..
Maar dan alsnog 1 schijf eruit halen en aan de pc hangen en dan dat programmaatje draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ja. Het gaat er eigenlijk niet om waar het naartoe veranderd is, maar waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn Ch3snas met de firmware van de D-link erop.

Het lijkt of ie in de boot blijft hangen. De powerled blijft knipperen en hij is onbenaderbaar, al is ie wel te pingen.
Op het moment dat ik er een harddisk in zet met ffp erop, kan ik echter wel via telnet verbinding maken, maar verder niks. Het inhouden van reset-knop heeft geen effect.

Iemand een idee wat ik nog kan doen? Of is het einde verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

Tarin

Just plain weird.

Ik heb de vraag/het idee al een paar keer langs zien komen (oa in dit topic), maar nog geen antwoord gevonden.. misschien dat ik er overheen lees (het probleem van een topicreeks).

Ik heb de volgende situatie: CH3SNAS met 2x 2TB in RAID1. Hierop heb ik via USB een 2TB-schijf (momenteel een Samsung Story) aangesloten, met als doel een volledige backup van het RAID-volume naar de USB-schijf te kunnen zetten, zodat ik offsite een backup kan bewaren.

Nu heb ik screen en Midnight Commander geinstalleerd (beiden via HFP), en als ik de schijf aanzet krijg ik idd een /SAMSUNG in /home, maar na het kopieren van een bestand (op het moment dat hij afsluit en aan het volgende wil beginnen) krijg ik een 'segmentation fault' en hangt het geheel.

Moet ik de externe schijf van een bepaald bestandssysteem voorzien? Hij is nu standaard, dus de standaard backup-software enzo staat er nog op (die wil ik er egenlijk ook op houden), moet hij ext4 geformatteerd zijn oid? Hij is nu NTFS geformatteerd, en ik kan er wel naartoe schrijven als ik hem via \\nas\SAMSUNG benader.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarin op 06-11-2011 12:24 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54
Fest schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:17:

Het lijkt of ie in de boot blijft hangen. De powerled blijft knipperen en hij is onbenaderbaar, al is ie wel te pingen.
Op het moment dat ik er een harddisk in zet met ffp erop, kan ik echter wel via telnet verbinding maken, maar verder niks. Het inhouden van reset-knop heeft geen effect.

Mocht de Ch3snas overleden zijn, ik heb er nog 1 werkeloos staan.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Niet online
Speedster schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:19:
[...]

Mocht de Ch3snas overleden zijn, ik heb er nog 1 werkeloos staan.
Dank voor het aanbod, maar heb al een dns-320 besteld. Is ook te funpluggen, sneller en ik kan de hd's zo overzetten zonder dataverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

ik heb hier een vreemd probleem.

Ik heb het volgende backup script op mijn beide CH3SNAS'sen draaien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Code:

#!/ffp/bin/sh
export PATH=/ffp/sbin:/ffp/bin:$PATH

# Set Source Path
SRCPATH='/mnt/HD_b2/'

# Set the Destination Path
DSTPATH=/mnt/HD_a2/Backups

# Set path to Fun_Plug files
# Fun_Plug 3.0 or 4.0
# ffppath=/mnt/HD_a2/fun_plug.d
# Fun_Plug 5.0
FFPPATH=/ffp

# Set Rsync
RSYNC=$FFPPATH/bin/rsync

# Set date variables
# date --help
# %w   day of week (0..6);  0 represents Sunday
# %V   week number of year with Monday as first day of week (01..53)
WEEKDAY=`date +'%w'`
YESTERDAY=`expr \( $WEEKDAY + 6 \)  % 7`
WEEKNUMBER=`date +'%V'`
# Convert the string to a number
WEEKNUMBER=`expr \( $WEEKNUMBER + 0 \)`
LASTMONTH=`expr \( 53 + $WEEKNUMBER - 4 \) % 53`
MONTHCOPY=`expr \( $WEEKNUMBER % 4 \)`

# Set directories
BACKUPDIR=/$DSTPATH/Daily/$WEEKDAY
LINKDIR=/$DSTPATH/Daily/$YESTERDAY
WEEKBACKUP=/$DSTPATH/Weekly/$WEEKNUMBER
LASTMONTHBACKUP=/$DSTPATH/Weekly/$LASTMONTH
MONTHBACKUP=/$DSTPATH/Monthly/$WEEKNUMBER

# Set logfile
LOGFILE=/$DSTPATH/Daily_$WEEKDAY.list

# Make directories
mkdir -p /$DSTPATH/Daily/
mkdir -p /$DSTPATH/Weekly/
mkdir -p /$DSTPATH/Monthly/

# Backup source paths
rm -rf $BACKUPDIR 
exec >>$LOGFILE 2>&1
$RSYNC -v -x -a --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/ >> $LOGFILE

# Copy data for weekly and monthly purposes
if [ $WEEKDAY -eq 0 ]
then 
     rm -rf $LASTMONTHBACKUP
     rm -rf /$DSTPATH/Weekly_$LASTMONTH.list

cp -al $BACKUPDIR/* $WEEKBACKUP
     cp -af $LOGFILE /$DSTPATH/Weekly_$WEEKNUMBER.list

if [ $MONTHCOPY -eq 0 ]  
      then 
                rm -rf $MONTHBACKUP 
                rm -rf /$DSTPATH/Monthly_$WEEKNUMBER.list
                cp -al $BACKUPDIR/* $MONTHBACKUP
                cp -af $LOGFILE /$DSTPATH/Monthly_$WEEKNUMBER.list
      fi
fi

Echter maakt dit sinds kort op 1 van de 2 geen maandelijke en wekelijks backups meer :S en ik vroeg me dan ook af of iemand enig idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen.

De dagelijkse backups gaan dus wel goed!

[ Voor 20% gewijzigd door floriske.nl op 10-01-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Even een subtiel kickje aangezien ik er nog steeds niet uit ben wat er mis gaat :X

De backups blijken op mijn beide CH3SNAS'sen niet goed te werken.

De dagelijkse backups gaan goed, maar de wekelijkse en maandelijkse niet.

De weekly.list en monthly.list files worden wel aangemaakt en daarin lijkt alles in orde te zijn, maar er wordt gewoon geen backup map aangemaakt.

Ik heb nog even naar de rechten van de mappen gekeken, maar die zijn ook allemaal in orde (voor daily, weekly en monthly hetzelfde).

Iemand nog suggesties?

p.s. zie mijn post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Suggesties wel.

Ik vermoed dat de hardlinks mislukken, maar weet niet waarom. Als je je code aanpast:
code:
1
2
exec >>$LOGFILE 2>&1
$RSYNC -v -x -a --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/

wordt de stdout en stderr van de cp -al commando's ook meegelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Thx! Zal dit 's toevoegen en kijken wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 19:16

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik merk dat af en toe de ch3snas niet te resolven is. De NAS heet gewoon NAS en zo eens per maand kan ik hem niet meer resolven. Verbinden naar het IP adres is overigens nooit een probleem.
Ik gebruik Firmware 1.05, geen funplug.
Ik los het nu op door in Setup --> device op save te drukken en dan een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Heeft iemand een werkend fuse voor de CH3SNAS? Ik ben al dagen bezig, maar het lukt me maar niet.
Ik heb GCC 3.3.3 gecompiled gekregen (daar is de kernel mee gecompileerd) en dan fuse. Maar die start dan niet op, iets zeurend over missing fuse: Unknown symbol flush_cache_page ofzo.

Geen probleem met GCC 4.1, maar ja, die kan je natuurlijk niet laden als kernel module.
Ik zou graag fuse-python gebruiken icm google-docs-fs om mijn NAS te syncen met Google Docs. Goedkoopste veilige backup; $5 voor 20GB per jaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door Darkvater op 28-11-2011 21:46 ]

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:42

miekol

erm

Oh jee, ik heb een probleem met mijn CH3SNAS. Hij verschijnt niet meer op mijn netwerk (ook niet onder de DHCP clients). Heb met andere netwerk kabel en andere switch geprobeerd, maar hij blijft onvindbaar.

Nu geprobeerd de schijven eruit gehaald en via USB geprobeerd aan te sluiten op mijn computer, maar deze zegt ze niet te kunnen lezen. Ik draai Mac OS X Lion. Weet iemand in watvoor filesystem de CHS3NAS de schijven formatteerd en hoe ik die kan uitlezen op mijn Mac? Wil mijn bestanden graag terug :)

Zelf even verder gegoogled, geloof dus dat het om Ext2 file system gaat. Is het anders mogelijk een simpele Linux distro in Parallels te draaien en zo mijn bestanden weer naar een gemounte normale disk in Lion te kopieren?

[ Voor 18% gewijzigd door miekol op 05-12-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 10:00
al eens geprobeerd om hem een ander naampje te geven? heb hier ook af en toe last van
ik maak dan van ch3snas even nas en weer terug, daarna werkt alles weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

miekol schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:44:
Oh jee, ik heb een probleem met mijn CH3SNAS. Hij verschijnt niet meer op mijn netwerk (ook niet onder de DHCP clients). Heb met andere netwerk kabel en andere switch geprobeerd, maar hij blijft onvindbaar.
Ik heb persoonlijk geen ervaringen met deze NAS, maar het lijkt me een vrij heftige optie om je schijven er uit te halen en direct aan te sluiten op een PC. Zoiets doe je alleen als je je NAS zelf hebt 'opgeblazen'.

Kun je het ding niet gewoon resetten naar factory defaults (lees even in de handleiding hoe dit moet, je data blijft volgens mij wel behouden maar lees goed)? En dan opnieuw instellen via de webinterface of een of ander discovery tootlje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:42

miekol

erm

WoC schreef op woensdag 07 december 2011 @ 15:05:
[...]
Ik heb persoonlijk geen ervaringen met deze NAS, maar het lijkt me een vrij heftige optie om je schijven er uit te halen en direct aan te sluiten op een PC. Zoiets doe je alleen als je je NAS zelf hebt 'opgeblazen'.

Kun je het ding niet gewoon resetten naar factory defaults (lees even in de handleiding hoe dit moet, je data blijft volgens mij wel behouden maar lees goed)? En dan opnieuw instellen via de webinterface of een of ander discovery tootlje?
Ding leek zo dood als een pier. Verscheen ook al niet meer in DHCP lijst met apparaten op het netwerk. Laat staan dat die nog te benaderen viel via een webtool.

Altijd al een kut ding gevonden (had het ding nog niet of hij was ineens niet meer compatible met Mac Os), hopeloos traag ook. Weggegooid geld geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zoek me een beetje blind maar ik heb de CH3HNAS met laatste firmware (2.4.9) al een tijdje in de kast staan ( heb ook nog 2 CH3SNAS) maar wat is nu de maximale grootte van de HD's die er in kunnen.
Ik lees dingen als 3 TB, maar is dat dus 2x 1,5 TB of 2x 3TB ?

Ik zou er graag 2x 2TB in willen zetten, kan dit nu of niet ?
In mijn zoektocht heb ik kunnen vinden dat na een firmware upgrade 2x 2 TB wel mogelijk is, maar bij sommige sites staat nog wat oudere info, van voor de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89979

Ik heb 2 disken van 2TB erin zitten, gaat prima.

Kan iemand mij vertellen of ik een mirror kan opzetten zonder verlies van data van de eerste disk. Maw, ik wil dat de eerste disk zijn mirror opzet naar de tweede disk zonder dat ik beide disken moet formatteren. Ik heb inmiddels de tweede disk leeg.

Als ik aangeef dat ik een mirror wil opzetten krijg ik de melding dat ik ALLE data kwijt ben en beide disken geformatteerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bijlvdj
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04-2024
mss zit ik hier goed maar weet niet zeker zit namelijk te twijfelen tussen 2 nasjes en wel deze de Conceptronic CH3HNAS en de Conceptronic NAS media storage CH3MNAS welke is de beste.

mvg jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:36
Volgens mij is de CH3MNAS meer te customizen dan de CH3HNAS. Daarbij is de processor in de CH3HNAS volgens mij lager geklokt.

Ligt er dus geheel aan wat je er mee wilt doen. Als je een usenet/torrent client erop wilt draaien (weet uberhaupt niet of er 1 voor de CH3HNAS beschikbaar is) dan zou ik voor de CH3MNAS kiezen.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-04 19:45
Ha tweakers,

Een vraagje over de CH3HNAS met Firmware v2.4.29: Ik heb na een korte blik in deze thread en een lange blik via google nog immer niet achterhaald hoe het volgende op te lossen is:

Wanneer een bestand wordt overschreven door een bestand van kleinere grootte, blijft het bestand even groot als het oude bestand. De data aan het einde van het bestand dat niet wordt overschreven, blijft aan het einde van de file geplakt zitten.

Ik gebruik deze NAS onder andere voor backup doeleinden, en wil niet dat er file modification optreed in deze situatie. Probleem treed op bij gebruik van de SAMBA server shares. Ik gebruik verder (nog) geen fun-plug o.i.d.

Kan iemand mij verblijden met een oplossing?

• spuis
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-11-2021
Afgelopen dagen heb ik me stuk gebeten op het klaar maken van mijn ch3snas voor time machine.
Ik loop vast op een aantal zaken:
1. De tutorial http://wiki.dns323.info/howto:appletalk bestaat niet meer. Weet iemand waar ik die site nog kan vinden. Ik mis hem wel!
2. netatalk van Fonx en uli is nog niet ge-update naar 2.2.1 dit schijn je nodig te hebben voor OSX 10.7 lion. Heeft iemand het al voor elkaar op 10.7?
Ik heb het bij 10.6 al opgegeven. Het draaide naar mijn idee niet stabiel genoeg voor een backup platform. Alles leek gewoon te werken, maar van het een op het andere moment raakte de backup op de NAS corrupt TM vertelde dan dat alles opnieuw gedaan moest worden. En in de praktijk betekende dit dat ik de hele setup nog een keer kon doen.
Nadat dit 3 keer was gebeurd heb ik het maar opgegeven... Liever een handmatige backup op usb, dan een automatisch corrupte backup.

(ik verdenk overigens standby als oorzaak van de corrupte backup, dus als ik mijn MBP dichtklap tijdens een backup raakt ie corrupt ofzo)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Laatst online: 28-08-2024
Vraagje, is het mogelijk om mijn mobiele telefoon te connecten met de CH3SNAS? Het zou mooi zijn als ik data (bijv foto's) die op de NAS staan direct kan zien op mijn Samsung Galaxy S2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Es file explorer kan native samba shares benaderen, gebruik het regelmatig om series/avi's over te zetten. E zijn ook nog legio andere opties, maar persoonlijk vind ik deze het makkelijkst.
Android Market: ES File Explorer - Apps op Android Market

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
Kleineheino schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:21:
Vraagje, is het mogelijk om mijn mobiele telefoon te connecten met de CH3SNAS? Het zou mooi zijn als ik data (bijv foto's) die op de NAS staan direct kan zien op mijn Samsung Galaxy S2.
Ja hoor, bijv. ES File Explorer heeft de mogelijkheid om op je LAN te browsen. Zo speel ik wel MP3's af met mijn HTC DHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakiepp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-05 22:03
spuis schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:15:
Afgelopen dagen heb ik me stuk gebeten op het klaar maken van mijn ch3snas voor time machine.
Ik loop vast op een aantal zaken:
1. De tutorial http://wiki.dns323.info/howto:appletalk bestaat niet meer. Weet iemand waar ik die site nog kan vinden. Ik mis hem wel!
2. netatalk van Fonx en uli is nog niet ge-update naar 2.2.1 dit schijn je nodig te hebben voor OSX 10.7 lion. Heeft iemand het al voor elkaar op 10.7?
Zou je hier misschien een link van willen plaatsen? Ik heb hier naar lopen zoeken op http://nas-tweaks.net. Wanneer ik dit invul, krijg ik alleen een verwijzing naar het installatiedocument van de funplug en naar netatalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Naar aanleiding van floriske.nl in "Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 3"
Mijzelf schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 17:36:
Suggesties wel.

Ik vermoed dat de hardlinks mislukken, maar weet niet waarom. Als je je code aanpast:
code:
1
2
exec >>$LOGFILE 2>&1
$RSYNC -v -x -a --delete --link-dest=$LINKDIR $SRCPATH $BACKUPDIR/

wordt de stdout en stderr van de cp -al commando's ook meegelogd.
Het is even geleden maar ben er vanwege drukte niet aan toe gekomen wat het resultaat hier van was.

Net even gekeken en ik kom het volgende tegen in de log files:
cp: cannot create directory '//mnt/HD_a2/Backups/Weekly/1/Klanten': No such file or directory
Rechten voor de folder Weekly staan op "drwxrwxrwx" voor de user en group "root"

[ Voor 6% gewijzigd door floriske.nl op 10-01-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik zie in je script dit staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
WEEKBACKUP=/$DSTPATH/Weekly/$WEEKNUMBER
<snip>

# Make directories
<snip>

Voor zover ik kan zien wordt nergens /mnt/HD_a2/Backups/Weekly/1/ aangemaakt. Dus waarschijnlijk moet je
gewoon vervangen door
mkdir -p $WEEKBACKUP

Hoewel het me dan niet duidelijk is waarom het soms wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Het vreemde is dat het altijd gewoon gewerkt heeft, ik heb het vermoeden dat het script gestopt is met werken nadat ik de DNS-323 firmware op de NAS stations geflashed heb, maar kan dit niet met zekerheid zeggen.

Overigens wordt er ook nergens specifiek een directory aangemaakt voor de Daily backups enkel de "root" folders voor de daily, weekly en monthly backups.

Nu kwam ik op de site waar Sandergar het script oorspronkelijk gepost heeft een opmerking tegen dat iemand:

code:
1
2

moest wijzigen in:

code:
1
2
cp -al $BACKUPDIR $WEEKBACKUP
cp -al $BACKUPDIR $MONTHBACKUP

Om de wekelijkse en maandelijks backup aan de praat te krijgen, denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakiepp
Hallo,

Het lukt me niet om netatalk te installeren op de CH3SNAS. Volgens http://netatalk.sourcefor...tmldocs/installation.html moest ik de tar.gz downloaden. Dit heb ik gedaan en op de usb stick gezet, waarop Debian draait. Deze is geinstalleerd met behulp van de funplug, en de instructies die ik hier heb gevonden.

De bestanden van Netatalk heb ik in /usr/src/netatalk-2.2.1 uitgepakt. Vervolgens met ./configure --help uitgezocht welke parameters ik moet meegeven. Het leek mij dat ./configure --enable-debian --with-bdb=/netatalk/ voldoende was.

Maar de output gaf aan dat een c compiler benodigd was.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
CH3SNAS:/usr/src/netatalk-2.2.1# ./configure --enable-debian --with-bdb=/netatalk/
checking build system type... armv5tejl-unknown-linux-gnu
checking host system type... armv5tejl-unknown-linux-gnu
checking target system type... armv5tejl-unknown-linux-gnu
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for a thread-safe mkdir -p... /bin/mkdir -p
checking for gawk... no
checking for mawk... mawk
checking whether make sets $(MAKE)... no
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking for gawk... (cached) mawk
checking for gcc... no
checking for cc... no
checking for cl.exe... no
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
See `config.log' for more details.
CH3SNAS:/usr/src/netatalk-2.2.1# gcc
-bash: gcc: command not found

Weet iemand misschien welke compiler geschikt is?

@edit:
Inmiddels wel eentje gevonden: ftp://ftp.nluug.nl/mirror/languages/gcc/releases/gcc-4.6.2/ Is dit de goede?

[ Voor 3% gewijzigd door sjakiepp op 15-01-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik denk niet dat je zonder compiler de compiler zelf kan compileren :)
Je draait toch fun_plug? Download dan gewoon de gcc binaries

http://www.inreto.de/dns3....5/packages/gcc-4.1-2.tgz

Kijk hier: http://www.inreto.de/dns323/fun-plug/0.5/ voor nog meer packages die je misschien nodig hebt.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakiepp
Dank voor je antwoord. ik heb over deze getwijfeld, omdat de instructies van de funplug zijn veranderd. bovendien draait debian bij mij op een usb stick. Het draait allemaal goed nu al een jaar of 2.

Tevens heb ik een package gevonden van netatalk. Deze heb, net als gcc, uitgepakt in /ffp/*. Ik ben nu bezig met het configuren. Mocht het niet lukken, zal het vast wel ergens hier op het forum komen te staan.

Mijn dank.

@edit
Verduidelijking aangebracht

[ Voor 122% gewijzigd door sjakiepp op 18-01-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

floriske.nl schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 09:35:
Het vreemde is dat het altijd gewoon gewerkt heeft, ik heb het vermoeden dat het script gestopt is met werken nadat ik de DNS-323 firmware op de NAS stations geflashed heb, maar kan dit niet met zekerheid zeggen.

Overigens wordt er ook nergens specifiek een directory aangemaakt voor de Daily backups enkel de "root" folders voor de daily, weekly en monthly backups.

Nu kwam ik op de site waar Sandergar het script oorspronkelijk gepost heeft een opmerking tegen dat iemand:

code:
1
2

moest wijzigen in:

code:
1
2
cp -al $BACKUPDIR $WEEKBACKUP
cp -al $BACKUPDIR $MONTHBACKUP

Om de wekelijkse en maandelijks backup aan de praat te krijgen, denk dat ik dat maar eens ga proberen.
Om dit probleem ook maar even van een werkende oplossing te voorzien:

Bovenstaande heeft er tot geresulteerd dat ook de weekly en monthly backups weer werken.

@Mijzelf: Thx voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-05 17:26
Fest schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:17:

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Vanochtend deed mijn CH3SNAS het nog goed. Helaas wou ie vanmiddag niet meer uit de slaapstand komen. Power led ging niet branden. Stekker uit het stopt contact getrokken om de nas te resetten. Geen resultaat, ik hoorde nog wel 1 van de 2 harde schijven op toeren komen, verder niks. Behalve een knipperde power ledje.

Nas een tijd uit laten staan om af te koelen, de nas voelde warm aan ondanks dat ie al 3 uur aan het slapen was. Toen de nas koud was, opnieuw geprobeerd op te starten, weer geen resultaat. Geen geluid van de fan of harde schijven.
Daarna nog geprobeerd zonder schijven op te starten, weer geen resultaat. Alleen maar een snel knipperde power led en een actieve led voor de lan verbinding.

Ben bang dat mijn nas dood is. Iemand nog een idee om de nas tot leven te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 12:31
Heb gisteren firmware 1.10 geflashed (ftp://ftp.dlink.com/Multimedia/dns323/Firmware/) op mijn DNS 323 maar daarmee is het printen via de usb port ermee opgehouden. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51

Bozevkwa

The Falcons have landed

virtualjoe schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:21:
Heb gisteren firmware 1.10 geflashed (ftp://ftp.dlink.com/Multimedia/dns323/Firmware/) op mijn DNS 323 maar daarmee is het printen via de usb port ermee opgehouden. Iemand een tip?
Ja: terug flashen naar versie 1.09.
Klinkt een beetje bot, maar dat is echt de enige oplossing om dit probleem op te lossen :X 8)7

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 12:31
Bozevkwa schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 08:52:
[...]

Ja: terug flashen naar versie 1.09.
Klinkt een beetje bot, maar dat is echt de enige oplossing om dit probleem op te lossen :X 8)7
Thanks, is nu aan het flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

hey mensen!

De meeste hier kennen het concept van Google Cloud printing waarschijnlijk wel; je printer is zelf of via een PC aangesloten op het internet, en via cloud printing kan je printen op je eigen printer waar je ook bent ter wereld!

Nu vond ik dat je dit ook met linux kan doen, dus de CH3SNAS is ineens een optie! link

Denken jullie dat het mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 23:39
Weet iemand of het mogelijk is om de nas zo in te stellen dat hij alleen ingeschakeld is op bepaalde momenten van de dag?
Hoef eigenlijk alleen 'snachts een backup te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Georche
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-04 15:25
Hey iedereen,

Ik heb de CH3SNAS ondertussen al enkele jaren. Momenteel staat die in Raid1 geconfigureerd tbv redundancy.

Ik heb echter regelmatig problemen dat de harde schijven niet 'betrouwbaar' herkend. Soms wilt die bij het opstarten één van de twee formateren, soms begint die gewoon opnieuw te syncen.
Dit is natuurlijk heel vervelend gezien het de 'betrouwbaarheid' die raid1 geeft niet echt kan geven.

Ik heb al vanalles geprobeerd, nieuwe firmware, ene disk eruit,andere erin, reformat... Momenteel herkent die zelfs zijn data maar af en toe.

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft?
Kent die misschien de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451380

Omdat mijn oude 1,5 TB hd langzaam aan vol raakt, heb ik een Samsung Spinpoint F4 gekocht voor mijn CH3MNAS. Helaas lukt het mij niet deze schijf te formateren. Het formateren wordt na 2% afgebroken, waardoor ik deze schijf niet kan gebruiken.

Heeft iemands een idee hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428774

[/quote]Omdat mijn oude 1,5 TB hd langzaam aan vol raakt, heb ik een Samsung Spinpoint F4 gekocht voor mijn CH3MNAS. Helaas lukt het mij niet deze schijf te formateren. Het formateren wordt na 2% afgebroken, waardoor ik deze schijf niet kan gebruiken.

Heeft iemands een idee hoe ik dat kan oplossen?
[quote]

Ja, heb het zelfde probleem gehad. Als je de 1e schijf er uit haalt, dan lukt het formatteren wel. Daarna kan de 1e schijf weer worden teruggeplaatst en kun je ze beide gebruiken.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 428774 op 03-04-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepJoepJoep
  • Laatst online: 21-09-2023
Hoe kan ik de firmware updaten?

heb nu 3.23 wil naar 2.4.9

Wanneer ik wil updaten zou ik het update bestand moeten kiezen, in de gedownloade upgrade map zitten echter diverse betanden, welke naam ,moet ik kiezen???

Heb ze allemaal geprobeerd echter er wordt niets geupgrade?????

De manual geeft geen duidelijke informatie hoe de firmware te upgraden.

Kan iemand veteelen hoe dit moet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 17:49
Ik ga mijn CH3SNAS over 2 weken een upgrade geven.

Draait nu een oude firmware (ik meen v1.03) en een 1 TB schijf. Ik ben van plan er een 2 TB schijf bij te plaatsen en de firmware te upgraden.

Mijn vraag. Welke firmware raden jullie aan:
  • Conceptronic 1.05b5 => meest recente officiële firmware, maar wel uit 2009
  • D-link DNS-323 1.09 => meer opties, uit 2010
  • D-link DNS-323 1.10 => UIt 2012, maar lijkt gezeik op te leveren met USB printing
Ik neig zelf naar 1.09, maar wellicht zijn er goede redenen om voor wat anders te kiezen. Vooral de torrent client lijkt me erg handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Terror op 16-04-2012 21:11 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
Je kan ook Alt-f nog overwegen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar lijkt een mooi alternatief voor de officiële firmwares van D-link en Conceptronic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Ziet er nog redelijk buggy uit als ik de issues zo bekijk....

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Update van mijn ervaringen so far met upgraden van mijn CH3SNAS.

Firmware geflashed van CH3SNAS Firmware 1.04 naar D-Link DNS 1.10. Dit was sowieso nodig, omdat de schijf die heb gekocht heb van het advanced format type is.

WD Caviar Green 2 TB bijgeplaatst met als resultaat een 112 error bij het formatteren na 2%. Even overwogen AFT er op te knallen, maar toch eerst een andere route verkend. Nieuwe schijf naar bay 1 verhuist en bay 2 leeg gelaten. Format lukte toen wel.

Als addon de torrent client geïnstalleerd. Werkt ook prima.

Enige vraag die ik nog heb: spinnen de harddisks nog wel down als je add-ons draait?

[ Voor 16% gewijzigd door Terror op 06-05-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Terror schreef op zondag 06 mei 2012 @ 20:43:

Enige vraag die ik nog heb: spinnen de harddisks nog wel down als je add-ons draait?
Als je een usb disk gebruikt voor de scan directory van de add on wel (bijvoorbeeld de nzb scan directory) anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Wat bedoel je met scan directory? Ik draai btw geen fun_plug.

[ Voor 29% gewijzigd door Terror op 07-05-2012 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Nu online
Ok, dan denk ik niet dat je daar iets aan kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je zou alsnog ffp kunnen installeren, zodat je wel je nzb dir naar USB kan overzetten. (je usenet client leest waarschijnlijk elke zoveel seconden je nzb drop dir uit, waardoor je schijven niet gaan slapen, als je usenet client anders werkt.. geen idee)

Ik zit zelf te denken om ook eens nieuwe firmware te installeren, draai nu al een hele tijd ongewijzigd 1.05b met funplug. ooit een boel dingen extra geinstalleerd, maar gebruik nu eigenlijk alleen nog maar transmission en nzbget. Ben vooral benieuwd naar de vernieuwingen van de laatste d-link firmware, werkt itunes bijvoorbeeld wel met een grote (100GB) mp3 map.

Alt-f ziet er ook wel aardig uit, maar lijkt me toch minder betrouwbaar op de een of andere manier, wel mooi dat ze de optie bieden om deze 1-malig te runnen bij een reboot. Zijn hier verder al ervaringen mee? (naast de paar posts die ik zojuist heb gelezen ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 07-05-2012 13:51 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Usenet gebruik ik niet (meer). Torrent client add-on van D-link bevalt goed. Ben er alleen nog niet achter of de schijven gaan slapen, aangezien mijn NASje nog bezig is met het terugkopiën van data :P

Enige waar ik funplug voor zou willen hebben is het uitleven van de smart status. Vooralsnog niet belangrijk genoeg om er tijd in te steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 31-05 15:19
Ik zit te kijken of ik mijn ch3snas als vervanging voor mijn windows server kan gebruiken. Het gaat dan alleen over het serveren van de bekende LAMP toepassingen. Zijn er pagina´s waar info over de extra mogelijkheden van een linux distro op een ch3snas kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Wil je een LAMP-install of echt een complete distro draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 31-05 15:19
Het liefst een complete distro. Omdat ik nog wat extra onderdelen wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
ge-flopt schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:56:
Het liefst een complete distro. Omdat ik nog wat extra onderdelen wil gebruiken.
Enkel LAMP:
MysQL: http://nas-tweaks.net/96/...f-mysql-on-fonz-fun_plug/
PHP: http://nas-tweaks.net/91/...php-on-fonz-fun_plug-0-5/

Complete distro:
Debian: http://www.cyrius.com/deb...link/dns-323/install.html

Heb trouwens met geen van bovenstaande ervaring. Binnen dit topic kan je sowieso al meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is apache niet.te zwaar...? lighttpd werkt in ieder geval prima

Van mysql moet je ook niet teveel verwachten, het draait wel, maar je moet er geen zwarte taken op los laten

[ Voor 47% gewijzigd door Prulleman op 14-05-2012 23:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --JvL--
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

--JvL--

Know why

Gisteren de firmware geupdate naar 2.4.9. Volgens de webbrowser ging dit allemaal goed, nu echter bij de reboot blijft hij in het opstarten hangen en blijft de power led rood branden. Ik heb al diverse malen geprobeerd te herstarten, wachten en resetten maar hij start niet door.

Nu ben ik bang dat hij stuk is, echter hoop ik mn data nog te kunnen redden. Iemand ideeen? Ik heb helaas allen de beschikking over een Windows PC

Don't dream your life, live your dream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Mag ik hier ook terecht voor vragen over de CH3HNAS van Conceptronic?

Ik vraag me namelijk af of ik ook 2,5" HDD's in die nas kan inbouwen, al dan niet met bracket. Ik kan daar niets over terugvinden op Internet, en ook Conceptronic heeft tot nu toe niet gereageerd op mijn mailtje (ongeveer een week geleden gestuurd).

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
niekje87 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 00:38:
Mag ik hier ook terecht voor vragen over de CH3HNAS van Conceptronic?

Ik vraag me namelijk af of ik ook 2,5" HDD's in die nas kan inbouwen, al dan niet met bracket. Ik kan daar niets over terugvinden op Internet, en ook Conceptronic heeft tot nu toe niet gereageerd op mijn mailtje (ongeveer een week geleden gestuurd).
Voor de CH3SNAS is het zo dat de schijven erin schuiven, met een bracket gaat dat in mijn ogen minder soepel dan normaliter. Daarnaast zitten op een 2.5"HDD de aansluitingen anders en zal hij daarom ook niet aansluiten op de backplane en dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 31-05 17:51
Sander schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:39:
[...]

Voor de CH3SNAS is het zo dat de schijven erin schuiven, met een bracket gaat dat in mijn ogen minder soepel dan normaliter. Daarnaast zitten op een 2.5"HDD de aansluitingen anders en zal hij daarom ook niet aansluiten op de backplane en dus niet werken.
Uh 2.5" Sata schijven hebben exact dezelfde connectoren. Daarom passen er in een sata docking station zowel 2.5" als 3.5" schijven. Maar in de CH3SNAS worden de schijven worden inderdaad niet netjes ondersteund en zullen dus los hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnm_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 16:32
Ik heb een paar weken geleden een CH3NNAS gekocht. Nu wil ik deze graag opdelen (mappen aanmaken, gebruikers aanmaken en in groepen steken, lees- en schrijfrechten toekennen,...). Heeft er iemand wat info hoe ik dit het beste doe + eventuele voorbeelden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Hebben mensen hier ervaringen met RAID-1 opstellingen en de snelheid die ze daar mee halen? Ik krijg vaak bagger snelheden (<8mb/s, meestal rond de 4mb/s met grote schommelingen) en het maakt niet uit of ik op een gigabit netwerk zit, welke router of switch ik gebruik en wat voor systeem.
Ligt de bottleneck echt bij de CH3SNAS raid controller/cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 18 juni 2012 @ 10:37:
Hebben mensen hier ervaringen met RAID-1 opstellingen en de snelheid die ze daar mee halen? Ik krijg vaak bagger snelheden (<8mb/s, meestal rond de 4mb/s met grote schommelingen) en het maakt niet uit of ik op een gigabit netwerk zit, welke router of switch ik gebruik en wat voor systeem.
Ligt de bottleneck echt bij de CH3SNAS raid controller/cpu?
Zijn dat reads of writes? Ik haal in JBOD een "ok" 30mb/s read, write hangt rond de 10mb/s. Raid performance was gelijkwaardig, maar ben toch geswitched naar jbod met nachtelijke sync tussen de 2 disks van bepaalde dirs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Read en write snelheden zijn vergelijkbaar, vergelijkbaar langzaam dus. Welke HDD's erin zitten maakt ook niet uit.

Haalde ik maar 30mb/sec... Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
beste mensen,

afgelopen week een stroomstoring gehad, nu geeft mij dns323 aan dat hij een nieuwe hd heeft gevonden en dat hij deze wil formatteren. hoe kan ik ervoor zorgen dat deze hd weer gezien wordt zonder data te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
harddisk er een keer fysiek uitgehaald en terug gestoken, nas opnieuw aangezwengeld en hij werkt weer.
Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste