Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 08:37
@utmachine: Ik ben je guide voor Sabnzbd aan het doorlopen. Draai nu Nzbget via funplug op mijn ch3snas. Los van mijn mnt die iets anders is loop ik vast bij de "apt-get" command. Moet ik daarvoor debian draaien? Kan je me daarmee opweg helpen? Mag eventueel ook via DM of email.

Edit: lees nu je latere comment onder je uitleg uit 2008. Ga even met debian aan de slag.
Edit2: Loop toch tegen een aantal zaken aan. Bepaalde links die niet meer werken maar die packages kan ik wel van andere plekken vandaan halen.

Gebruik deze debian guide: http://knowledge.forestbl..._hack_english_debian.html en heb het idee dat apt-get niet goed werkt waardoor ik niet alles kan runnen. Mocht je tijd zien om een aangepaste versie van je guide destijds te posten, gaarne. Het is enigzins een rommeltje aan het worden op deze manier :).

[ Voor 52% gewijzigd door Oppie op 09-12-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 13:03
ik heb de CH3MNAS al een jaar draaien maar waar ik me al tijden aan stoor is de langzame directory access.

Als ik via Windows naar me Z: schijf ga, NAS network folder, duurt het soms 3-10 seconden voor die er toegang tot heeft. Een excel bestandje opslaan wil vaak niet meteen lukken omdat het lijkt alsof die zijn netwerk verbinding kwijt is.

Heeft die hem eenmaal gevonden en ik duik verder een mappen structuur in, dan duurt dit vaak ook weer veel te lang. Nu heb ik een XMBC systeem opgezet en hier komt het probleem naar voren, om de haverklap komt er een Network connection Timeout.

Iemand een idee waarom die zo lang doet om access te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 09:57
trekker22 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 14:27:
ik heb de CH3MNAS al een jaar draaien maar waar ik me al tijden aan stoor is de langzame directory access.

Als ik via Windows naar me Z: schijf ga, NAS network folder, duurt het soms 3-10 seconden voor die er toegang tot heeft. Een excel bestandje opslaan wil vaak niet meteen lukken omdat het lijkt alsof die zijn netwerk verbinding kwijt is.

Heeft die hem eenmaal gevonden en ik duik verder een mappen structuur in, dan duurt dit vaak ook weer veel te lang. Nu heb ik een XMBC systeem opgezet en hier komt het probleem naar voren, om de haverklap komt er een Network connection Timeout.

Iemand een idee waarom die zo lang doet om access te krijgen?
Rotte kabel? Router? Wifi? Netwerk problemen kunnen zo veel oorzaken hebben. Test even door je pc/laptop direct met een kabel aan de nas te hangen. Daar na telkens een component toe voegen.

Mijn CH3SNAS was alleen langzaam bij de eerste keer toegang zoeken, dan moesten de disks uit sleep komen. Daarna ging het snel genoeg.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 13:03
RunaR schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 09:24:
[...]

Rotte kabel? Router? Wifi? Netwerk problemen kunnen zo veel oorzaken hebben. Test even door je pc/laptop direct met een kabel aan de nas te hangen. Daar na telkens een component toe voegen.

Mijn CH3SNAS was alleen langzaam bij de eerste keer toegang zoeken, dan moesten de disks uit sleep komen. Daarna ging het snel genoeg.
ik heb nu in de config, de disk sleep 5 minuten uitgezet. en ik moet zeggen dat het nu lijkt alsof de toegang wel meteen is. Misschien zitten er wat trage schijven in qua startup! Nog ff afwachten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
heb dit topic doorgespit op 'raid' maar kon er niets over vinden.

heb nu een ch3snas met in HDD en fuplug, hierop heb ik mysql geinstaleerd.
nu blijkt dat voor ons mysql groter rol gaat spelen en dus belangrijker word.
(backup van mysql ga ik binnenkort achteraan.)
maar het is momenteel belangrijker dat mysql door blijft draaien.
dus bij een hdd failure zou het mooi zijn dat de tweede hdd het overneemt.

ik dacht dus aan raid1

hoe pak ik dit aan. wil dus van 1 hdd naar 2 in raid1.
kan ik gewoon tweede hdd er bij plaatsen en kiezen voor raid 1.
of word het:
- backup maken
- kale raid1 maken
- funplug toepassen.
- mysql install doen.
- backup terug plaatsen.
en weer doorwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 09:57
optie 2.

Om een raid te maken wil hij de disks formatteren.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
RunaR schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:36:
optie 2.

Om een raid te maken wil hij de disks formatteren.
daar was ik al bang voor :(

zal dan waarschijnlijk de funplug en mysql ook weer opnieuw moeten doen?

[ Voor 15% gewijzigd door GoVegan op 12-12-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 10:28

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Even een update omtrent mijn problemen met het weergeven van grote jpg bestanden:

Ik dmv deze omweg waar ik hier op gewezen werd (zowel default.ini als symbolic link toegepast) Twonkyserver 6.0.30 aan de praat gekregen (nieuwe versie) en hiermee is het probleem opgelost.

* floriske.nl kan nu aan de gang met uitpuzzelen welke type videocontainer zijn Samsung TV het "lekkerst" vindt aangezien deze niet met Video_TS folders overweg kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 18:40

Puck

W32.Deadcode.A

GoVegan schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:42:
[...]

daar was ik al bang voor :(

zal dan waarschijnlijk de funplug en mysql ook weer opnieuw moeten doen?
De FFP bestanden kun je als het goed is gewoon terugzetten na de format. Wel even letten op de rechten van de bestanden.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graaf404
  • Laatst online: 17-05-2023
Goedendag,

ik heb een vraag over mijn CH3SNAS.
Ik heb gezocht in dit topic, maar kon niet vinden waar ik naar zocht.

Ik heb er 2 schijven inzitten van een TB per stuk, heb ze JBOD geformateerd, er staan eigenlijk enkel films op die ik stream naar mijn NTM.
Werkt perfect, maar nu wil ik er een film vanaf een PC naar Kopieen, maar zegt dat ik te weinig ruime heb, terwijl er volgens de NAS zelf en 2 PC's nog meer dan een TB ruimte is.

Hij is niet geplugt of zo, ik gebruik hem enkel als opslag voor m'n films.

Wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:01
Versie 0.1 beta6 van de alternatieve firmware (alt-f) is uit. Er is onder andere support voor de nieuwe advanced format 4k drives zoals de samsung f4eg en wd20ears. Deze werken niet goed met de stock firmare.

Als je je box met de alt-f firmware flashed kun je terug naar de fabrieks firmware.

http://code.google.com/p/alt-f/ en https://groups.google.com/group/alt-f?hl=nl

[ Voor 12% gewijzigd door raven22 op 20-12-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237857

Zijn er eigenlijk al ervaringen met de dlink dns-320 ? of kan deze niet wat de dns-323 kan ? terwijl deze nieuwer is en snellere chip heeft ?

Zijn wd20ears schijven compatibel met de dns-323 ?

Groetjes,

Davide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 13:28

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die 320 ziet er wel interessant uit. Heeft een 800 mhz processor en 128 mb ram, kan een Synology killer worden ;)

Voor CH3M Nas maakt het toch verder uit hoeveel schijven erin zitten? Wil er eerst een 1.5 TB schijf inzetten en dan later misschien een tweede. Dit hoeft toch exact hetzelfde type te zijn? En stel, ik wil met de tweede schijf overgaan naar een raid config dan hoeft de eerste schijf niet gewist te worden ofzo?

• raven22
Anoniem: 237857 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:13:
Zijn er eigenlijk al ervaringen met de dlink dns-320 ? of kan deze niet wat de dns-323 kan ? terwijl deze nieuwer is en snellere chip heeft ?

Zijn wd20ears schijven compatibel met de dns-323 ?

Groetjes,

Davide
geen ervaring met de 320, de 323 werkt met de wd20ears schijven, maar alleen met de alt-f firmware (die het overigens prima doet bij mij)

En de LG N2R1 ? is dat iets goed ?

of totaal niet patchbaar voor sabnzbdplus ? (zu een gids zijn maar werkt niet)

Tevens zou deze te traag zijn, maar aan de specs te zien heeft deze toch ook een snellere cpu dan zelfs de dns-323 ?

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 237857 op 23-12-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
raven22 schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:37:
Versie 0.1 beta6 van de alternatieve firmware (alt-f) is uit. Er is onder andere support voor de nieuwe advanced format 4k drives zoals de samsung f4eg en wd20ears. Deze werken niet goed met de stock firmare.

Als je je box met de alt-f firmware flashed kun je terug naar de fabrieks firmware.

http://code.google.com/p/alt-f/ en https://groups.google.com/group/alt-f?hl=nl
ALT-F nu net even aan het proberen op een ch3snas.
en tot nu toe bevalt het me best wel.
zat te klooien om met de standaard firmware een raid1 config te maken, kon maar niet groter dan 99 gig, terwijl er twee schijven van 1 tera in zitten.

alt-f geeft je direct de mogelijkheid om te formaten en in te stellen als raid 1, en doet daar maar 10 minuutjes over.

ook mooi, na het wijzigen van de settings maakt hij zelf een backup van de vorige settings aan. (en behoud de vorige backups ook)
je kan dus kiezen om vorige settings te restoren (je kan er zelf geen benaming bij schrijven, hij zet er alleen maar de datum/tijd neer.)

- update
toch maar terug naar de standaard firmware, ALT-F laat mijn samsung schijf direct in standby gaan, terwijl ik 10 minuten heb ingesteld. Mijn tweede schijf (WD) hield zich daar wel netjes aan.
maar verder mooi firmware, stuk uitgebreider en makkelijker. pakketten installeren en veel instellingen gewoon vanuit de webinterface.
blijf het wel in de gaten houden.

[ Voor 27% gewijzigd door GoVegan op 29-12-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

In hoeverre dien je rekening te houden met de andere libraries for the Ch3MNas? Wie heeft wat suggesties voor wat tutorials die up do date zijn? I
k kom namelijk tutorials tegen die voor de dns 323 bestemt zijn of de ch3snas en die wat veroudert zijn. Voor transmission hoef je geloof ik geen php / curl meer te installeren geloof ik..
zeroday schreef op zondag 24 januari 2010 @ 10:33:
[...]

ch3mnas draait op een andere toolchain en zal derhalve ook andere binaries nodig hebben.
veel van Fun_Plug draait, maar niet alles is compatible mbt de voorgecompileerde binaries.
dus zorg ervoor dat je een compatible binary krijgt van transmission bijvoorbeeld en dan gaat het wel werken.
Waar zou ik deze kunnen vinden?

[ Voor 39% gewijzigd door Mr_gadget op 29-12-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 15:05
Ik draai fun_plug naar volle tevredenheid op CH3MNAS.
Als je wat van linux weet, kun je zelf scripts schrijven.
Vrijwel alle documentatie rond dns323 en ch3snas is direct van toepassing op ch3mnas.

Volgens mij worden verschillen tussen de libraries pas merkbaar als je je eigen programma's gaat compileren. Maar daar heb ik nog geen behoefte aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW83
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 11:55
Beste Medetweakers , een vraag,
ik zou graag m'n NAS hd willen upgraden en 1 schijf blijven gebruiken in m'n CH3SNAS,
is er een (copy compleet disk )commando in putty om drive bay 1 (1TB) compleet naar drivebay 2 (2TB) te kopieren
en vervolgens alleen de 2 TB te blijven gebruiken ?

[ Voor 3% gewijzigd door JW83 op 03-01-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
Dat zou met rsync moeten kunnen; daarmee kan je alles overzetten.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 15:33
Ik heb een probleem met het laden van thumbnails van foto's op de CH3SNAS. Deze worden in klein formaat deels weergegeven en in groter formaat vaak helemaal niet getoond.

Iemand anders hier ook last van en misschien een idee hoe dit op te lossen? Het is heel lastig om uit galleries zo snel de juiste foto's te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door .GoO op 04-01-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:06
JW83 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:53:
Beste Medetweakers , een vraag,
ik zou graag m'n NAS hd willen upgraden en 1 schijf blijven gebruiken in m'n CH3SNAS,
is er een (copy compleet disk )commando in putty om drive bay 1 (1TB) compleet naar drivebay 2 (2TB) te kopieren
en vervolgens alleen de 2 TB te blijven gebruiken ?
Dit kan met een 'mv' command indien je wil verplaatsen en met 'cp' als je wilt kopieren. . .

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
devv05 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:00:
Ik heb een probleem met het laden van thumbnails van foto's op de CH3SNAS. Deze worden in klein formaat deels weergegeven en in groter formaat vaak helemaal niet getoond.

Iemand anders hier ook last van en misschien een idee hoe dit op te lossen? Het is heel lastig om uit galleries zo snel de juiste foto's te vinden.
Even een aanvulling op mijn vraag. Ik lees dat het voor andere NAS systemen mogelijk is om automatisch (bv. elke nacht) thumbs(.db) te laten maken. Kan dit voor de CH3SNAS ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 11:09

Priet

To boldly do what no one has..

Heeft iemand toevallig al eens geprobeerd om Sick Beard the installeren op de CH3SNAS?

/Edit: ik nu wel. ff testen en dan zal ik een korte handleiding maken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Priet op 08-01-2011 15:20 ]

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastbob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 08:59
Mannen,
Probleempje met de RAID 1 van mijn CH3SNAS (2x 1,5 TB)

Mijn nas geeft sinds vandaag de melding dat de RAID 1 degraded is.

Onder physical disk info staat het volgende:
Slot Vendor Model Serial Number Size
--------------------------------------------------------------------------------
Right SAMSUNG HD154UI S1XWJ1LSC00264 1500 G
Left SAMSUNG HD154UI S1XWJ1KZ409025 1500 G

Onde RAID COnfiguration het volgende:
AUTO-REBUILD CONFIGURATION :
Vendor Model Serial Number Size
SAMSUNG HD154UI S1XWJ1LSC00264 1500 GB

Mijn vragen:
Ik heb nog geen schijf vervangen. Dit is dus de rechter schijf in de NAS. Staat deze nu klaar om via maual rebuild RAID te worden opgebouwd met de andere schijf tot de nieuwe RAID 1 of dien ik deze juist te vervangen ??

Voordat jan en alleman van alles gaat roepen wil ik graag meegeven dat ik 1,2 TB aan data op de RAID heb staan en géén backup.... Als het fout gaat ben ik dus alles kwijt.

Wie o wie kan mij helpen licht in de donkere NAS dagen te brengen??

Fastbob

[ Voor 1% gewijzigd door Fastbob op 08-01-2011 18:39 . Reden: lichte aanpassing tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voordat jan en alleman van alles gaat roepen wil ik graag meegeven dat ik 1,2 TB aan data op de RAID heb staan en géén backup.... Als het fout gaat ben ik dus alles kwijt.
Ik heb geen idee wat het antwoord zou moeten zijn, maar deze stelling is niet waar. Als je de 'verkeerde' schijf eruithaalt, bevat deze alle data, en kun je hem dus via andere wegen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 10:00
Priet schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 15:10:
Heeft iemand toevallig al eens geprobeerd om Sick Beard the installeren op de CH3SNAS?

leuk om te zien maar er is toch al nzbgetter en hellavcr, deze draaien gewoon op lighttpd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastbob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 08:59
Mijzelf schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 19:19:
[...]
Ik heb geen idee wat het antwoord zou moeten zijn, maar deze stelling is niet waar. Als je de 'verkeerde' schijf eruithaalt, bevat deze alle data, en kun je hem dus via andere wegen uitlezen.
Tot zover heb je gelijk. Ik heb echter (nog) geen andere schijf. Als ik nu dus de verkeerde HD eruit haal, terugzet en de RAID opnieuw laat bouwen, en het was de verkeerde schijf (lees goede met correcte data), wordt deze netjes geformateerd, en wordt de RAID opnieuw gebouwd. En dan is het wel schluss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-06 21:57

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Mijn probleem is dat ik niet kan 'chown'en vanaf een andere server, opstelling:

- CH3SNAS heeft gebruiker (babyliss) + daaraan gekoppelde map
- Guruplug Server Plus met Debian, heeft CH3SNAS gemount (gebruiker 'babyliss')
- Guruplug Server Plus fstab:

code:
1
//192.168.0.5/volume_1  /media/jarrenas cifs    username=babyliss,password=*********,file_mode=0777,dir_mode=0777,nodfs 0   0

Ik kan nu prima mappen/bestanden aanmaken/verwijderen, maar een chown vanaf de Guruplug:

code:
1
2
root@babyliss:/media/jarrenas/www/sites# chown gebruiker1:gebruiker1 mijnsite.net
chown: changing ownership of `mijnsite.net': Permission denied

Lijkt me op zich logisch, omdat gebruiker1 alleen op de Guruplug bekend is en je deze niet zomaar eigenaar kunt maken op de gemounte CH3SNAS-share? Ik kom er niet echt uit hoe dat nou zit met gebruikers op een Guruplug en de CH3SNAS en hoe dit te combineren. Iemand die een idee heeft hoe dit werkend te krijgen/op te lossen?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens mij mag je zowiezo geen chown uitvoeren als 'gewone gebruiker'. Misschien via sudo, maar dan weer niet op een sambashare.

Mogelijk dat het met nfs wel lukt, via sudo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Priet schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 15:10:

Klinkt tof :) Kan je ook nog iets met subs doen? Ben wel benieuwd of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tjeerd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:30:
Mijn probleem is dat ik niet kan 'chown'en vanaf een andere server, opstelling:

- CH3SNAS heeft gebruiker (babyliss) + daaraan gekoppelde map
- Guruplug Server Plus met Debian, heeft CH3SNAS gemount (gebruiker 'babyliss')
- Guruplug Server Plus fstab:

code:
1
//192.168.0.5/volume_1  /media/jarrenas cifs    username=babyliss,password=*********,file_mode=0777,dir_mode=0777,nodfs 0   0

Ik kan nu prima mappen/bestanden aanmaken/verwijderen, maar een chown vanaf de Guruplug:

code:
1
2
root@babyliss:/media/jarrenas/www/sites# chown gebruiker1:gebruiker1 mijnsite.net
chown: changing ownership of `mijnsite.net': Permission denied

Lijkt me op zich logisch, omdat gebruiker1 alleen op de Guruplug bekend is en je deze niet zomaar eigenaar kunt maken op de gemounte CH3SNAS-share? Ik kom er niet echt uit hoe dat nou zit met gebruikers op een Guruplug en de CH3SNAS en hoe dit te combineren. Iemand die een idee heeft hoe dit werkend te krijgen/op te lossen?
de vraag is waarom je de ownership wil wijzigen?
enerzijds wil je een bepaalde folder van een bepaalde user mounten op je guruplug, je kan dan niet zeggen dat je daarna de owner wil wijzigen vanaf de guruplug dat gaat Linux nooit leuk vinden, zo zou je zomaar remote een folder niet meer beschikbaar kunnen laten zijn op het locale device.

Dus zorg ervoor dat je de juiste user gebruikt en mount deze dan op de guru en dan heb je geen ownership wijziging meer nodig.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 20:20
Ik zit hier ook met een ownership probleem te worstelen. Sinds een paar dagen draai ik windows 7. Net probeerde ik een paar bestanden te knippen naar een andere locatie op de NAS (download van nzbget) en ik krijg de melding dat ik niet gemachtigd ben om de actie uit te voeren. ik heb met chmod de eigenaar veranderd van root naar nobody en nog steeds krijg ik de melding. Ik heb geprobeerd om ook in windows explorer eigenschappen van de eigenaar aan te passen (eigenschappen--> beveiliging, geen resultaat en foutmelding als ik iets aanvink) Google levert geen resultaat, iemand een idee?

[ Voor 16% gewijzigd door kikkeraap op 11-01-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57
kikkeraap schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:47:
Ik zit hier ook met een ownership probleem te worstelen. Sinds een paar dagen draai ik windows 7. Net probeerde ik een paar bestanden te knippen naar een andere locatie op de NAS (download van nzbget) en ik krijg de melding dat ik niet gemachtigd ben om de actie uit te voeren. ik heb met chmod de eigenaar veranderd van root naar nobody en nog steeds krijg ik de melding. Ik heb geprobeerd om ook in windows explorer eigenschappen van de eigenaar aan te passen (eigenschappen--> beveiliging, geen resultaat en foutmelding als ik iets aanvink) Google levert geen resultaat, iemand een idee?
Lees je eerst eens in in het verschil tussen chown en chmod.

http://knowledgelayer.sof...209/Using+chmod+and+chown

Wat je nu hebt gedaan (met waarschijnlijk chown) is de user "nobody" eigenaar maken van de bestanden. Je maakt echter niet verbinding met de user "nobody" en dus heb je nog steeds niet de rechten om de bestanden te verplaatsen.

Wat je kan doen is de rechten veranderen met "chmod 777", hiermee geef je aan dat iedereen het bestand mag lezen, wijzigen, uitvoeren.

Onder Windows Linux/Unix rechten of eigenaarschap aanpassen gaat niet werken.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-06 21:57

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

zeroday schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:58:
[...]

de vraag is waarom je de ownership wil wijzigen?
enerzijds wil je een bepaalde folder van een bepaalde user mounten op je guruplug, je kan dan niet zeggen dat je daarna de owner wil wijzigen vanaf de guruplug dat gaat Linux nooit leuk vinden, zo zou je zomaar remote een folder niet meer beschikbaar kunnen laten zijn op het locale device.

Dus zorg ervoor dat je de juiste user gebruikt en mount deze dan op de guru en dan heb je geen ownership wijziging meer nodig.
Ik heb a.h.w. een algemeen account aangemaakt (babyliss) op de CH3SNAS waar Apache zijn sites heeft staan. Ik draai ISPConfig op de Guruplug Server om sites te beheren, maar als je in ISPConfig een nieuwe site aanmaakt, maakt hij daarbij ook een nieuwe *nix-gebruiker aan op de Guruplug. Vervolgens maakt hij de benodigde site-mappen op de CH3SNAS aan in de gemounte map (onder het "babyliss" account).

Als laatste stap wil hij dan de aangemaakte website-map op de CH3SNAS laten "chownen" door de nieuwe aangemaakte *nix-gebruiker en dat gaat inderdaad (natuurlijk) niet.

Alle sites werken nu en het ziet er naar uit dat ik dit probleem niet per se hoef op te lossen, maar mocht iemand toevallig een zelfde soort opstelling hebben en/of toch iets beters weten hoor ik het graag.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje, is er een alternatieve manier om uw schijven met de fun_plug in standby te kunnen laten gaan ? Mag met USB, maar de gids voor ffp on usb, werkt niet voor een DNS-320, terwijl hier tevens al een usb-storage.ko module ingebouw zit..

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hier al gekeken?
http://wolf-u.li/3779/ins...ns-320-sharecenter-pulse/
Waar loop je op vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat lukt, geen probleem, funplug sta erop op dns-230, zelfs ook sabnzbdplus via optware.

Maar wil gewoon weten of de dns-320 's schijven in standby kunnen gaan of niet als fun_plug erop staat, aangezien firmare toch anders is dan de dns-323.

Daarom ik het aan het proberen was deze op usb te installeren zodat ik er zeker van was dat deze in standby konden gaan, echter lukt het via die guide langst geen kanten gezien verschillende hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Anoniem: 237857 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 17:42:
Dat lukt, geen probleem, funplug sta erop op dns-230, zelfs ook sabnzbdplus via optware.

Maar wil gewoon weten of de dns-320 's schijven in standby kunnen gaan of niet als fun_plug erop staat, aangezien firmare toch anders is dan de dns-323.

Daarom ik het aan het proberen was deze op usb te installeren zodat ik er zeker van was dat deze in standby konden gaan, echter lukt het via die guide langst geen kanten gezien verschillende hardware.
je kunt funplug toch op een usb stick zetten? ben je gelijk van het spindown probleem af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook op de dns-320 ? Hoe dan ? in de fun_plug bestand van de root van harddisk1 hier al naar verwijzen of hoe bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Anoniem: 237857 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:41:
Ook op de dns-320 ? Hoe dan ? in de fun_plug bestand van de root van harddisk1 hier al naar verwijzen of hoe bedoel je ?
ik heb geen 320, maar ik neem aan dat het op dezelfde manier kan als met een 323, kijk maar eens hier voor meer info http://nas-tweaks.net/devices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt voor de informatie, maar ik heb via die guides inderdaad fonz fun_plug geinstalleerd gekregen.
Maar zou het genoeg zijn dat ik de programma's van ffp laat starten vanaf usb om hoofdschijf in standby te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er commando's om te checken of je schijf in standby sta of deze er in gegaan is? Ik heb zowat alles van ffp buiten de fun_plug zelf starttende gekregen vanaf de usb stick, maar ik heb den indruk dat deze nog steeds niet in standby gaat...

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57
Let er ook op dat je alle bestanden en mappen die worden bijgewerkt tijdens het draaien van de programma's ook op je USB stick zet. Denk aan bijvoorbeeld log files.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, thanks maar er is geen commando of log ergens om dit te kunnen zien dan ? (standby of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Denk dat de CH3SNAS hier binnenkort het veld gaat ruimen voor een simpel thuisservertje met een Ion of een Athlon X2. Ding heeft op volgende punten afgedaan:
- Snelheid: Verbinden via gigabit heeft amper zin omdat hij dat toch niet haalt
- Functionaliteit: Gebruik voor dingen als sabnzbd heeft gewoon geen zin, NAS wordt er onwerkbaar traag van.

Heb ook nog even gekeken naar de Synology modellen, maar voor dat geld kan ik beter zelf wat bouwen, zodat ik zeker weet dat ik niet tegen dit soort problemen ga aanlopen. De webinterface en functionaliteiten van de NAS zijn nou niet dusdanig spectaculair dat ik dat zelf niet kan realiseren in een Ubuntu install.

Kortom, NAS is leuk als opslagmedium en als je niet te hoge eisen stelt aan doorvoersnelheden. Wil je er meer mee doen dan hem gebruiken als netwerkschijf of verwacht je gewoon paar 100 mbit doorvoersnelheid, dan ben je bij de CH3SNAS aan het verkeerde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-02 23:34
Even een kort vraagje m.b.t. de snelheid van het apparaat: hoe is de performance over het netwerk van de CH3MNAS? Ik wil namelijk video naar mijn PlayOn!HD streamen, maar dan moet hij natuurlijk wel fatsoenlijk HD-videomateriaal kunnen streamen...

Verder las ik in het vorige bericht ook dus dat van de applicaties het apparaat onnodig sloom wordt, klopt dit ook echt? Want ik wil juist bewust voor een NAS gaan met downloadmogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
DanielB schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:47:
Even een kort vraagje m.b.t. de snelheid van het apparaat: hoe is de performance over het netwerk van de CH3MNAS? Ik wil namelijk video naar mijn PlayOn!HD streamen, maar dan moet hij natuurlijk wel fatsoenlijk HD-videomateriaal kunnen streamen...

Verder las ik in het vorige bericht ook dus dat van de applicaties het apparaat onnodig sloom wordt, klopt dit ook echt? Want ik wil juist bewust voor een NAS gaan met downloadmogelijkheden...
Streamen over 100mbit is echt meer dan voldoende voor HD content en gaat dan ook prima. Full HD etc lukt dan prima zonder haperingen. Mits je de CH3SNAS ondertussen bijv ook via SABnzbd laat downloaden, dan gaat hij bij mij flink haperen op het moment dat hij gaat checken, parren of rarren. Zodra dat gebeurd is de NAS nagenoeg onbereikbaar en gaat de media die je afspeelt ook stotteren. Dus ff uitzetten voor je gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Sander schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:41:
Ding heeft op volgende punten afgedaan:
Want gigabit heeft alleen zin als je dat ook voltrekt? Een 323 kan aanmerkelijk meer dan 100Mbit halen, dus gigabit lijkt me echt wel nuttig. Er zit nou eenmaal niets tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sander schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:41:
Denk dat de CH3SNAS hier binnenkort het veld gaat ruimen voor een simpel thuisservertje met een Ion of een Athlon X2. Ding heeft op volgende punten afgedaan:
- Functionaliteit: Gebruik voor dingen als sabnzbd heeft gewoon geen zin, NAS wordt er onwerkbaar traag van.

Heb ook nog even gekeken naar de Synology modellen, maar voor dat geld kan ik beter zelf wat bouwen, zodat ik zeker weet dat ik niet tegen dit soort problemen ga aanlopen. De webinterface en functionaliteiten van de NAS zijn nou niet dusdanig spectaculair dat ik dat zelf niet kan realiseren in een Ubuntu install.

Kortom, NAS is leuk als opslagmedium en als je niet te hoge eisen stelt aan doorvoersnelheden. Wil je er meer mee doen dan hem gebruiken als netwerkschijf of verwacht je gewoon paar 100 mbit doorvoersnelheid, dan ben je bij de CH3SNAS aan het verkeerde adres.
Moet zelf nog gaan tweaken dus ben nog niet echt tegen de limitaties aan gelopen. Voordeel van een zelfbouw nas is wel dat je zelf echt het onderhoud kan doen. Je weet niet hoelang conceptronic nog support levert en ook in linux zitten bugs. Daarnaast is wake on lan wel erg handig voor nas. Nadeel wel is dat je toch meer energie verbruikt..Je zou overigens ook naar een netgear nas kunnen kijken, eentje heeft 256 mb ram :9~ en is maar 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:33:
[...]

Moet zelf nog gaan tweaken dus ben nog niet echt tegen de limitaties aan gelopen. Voordeel van een zelfbouw nas is wel dat je zelf echt het onderhoud kan doen. Je weet niet hoelang conceptronic nog support levert en ook in linux zitten bugs. Daarnaast is wake on lan wel erg handig voor nas. Nadeel wel is dat je toch meer energie verbruikt..Je zou overigens ook naar een netgear nas kunnen kijken, eentje heeft 256 mb ram :9~ en is maar 130 euro.
Heb gekeken naar Synology omdat die 1ghz cpu en ook 256 of 512 ram hebben, maar ook die mensen hebben last van vertragingen bij downloads. En ik durf de challenge wel aan om een heel zuinige Athlon X2 in elkaar te zetten die vanaf USB draait en HDD's uitschakelt etc. Heb het idee dat het stroomverbruik structureel misschien wel gunstiger is dan CH3SNAS die nu hele dag full-load heeft met 2 draaiende schijven.
Mijzelf schreef op zondag 16 januari 2011 @ 18:29:
[...]
Want gigabit heeft alleen zin als je dat ook voltrekt? Een 323 kan aanmerkelijk meer dan 100Mbit halen, dus gigabit lijkt me echt wel nuttig. Er zit nou eenmaal niets tussen.
Mwah aanmerkelijk meer? ik haal niet heel veel meer dan 15 mb/s. Is dus wel wat meer, maar zeker niet spectaculair. Ik verwacht van een NAS dat ie gewoon de snelheid van de schijven kan leveren over gigabit. Helaas viel dat wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-02 23:34
Sander schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:55:
[...]

Streamen over 100mbit is echt meer dan voldoende voor HD content en gaat dan ook prima. Full HD etc lukt dan prima zonder haperingen. Mits je de CH3SNAS ondertussen bijv ook via SABnzbd laat downloaden, dan gaat hij bij mij flink haperen op het moment dat hij gaat checken, parren of rarren. Zodra dat gebeurd is de NAS nagenoeg onbereikbaar en gaat de media die je afspeelt ook stotteren. Dus ff uitzetten voor je gaat kijken.
De lijn is het probleem niet, maar kan er het beestje het wel aan de snelheden voor het streamen van HD-materiaal? Bijvoorbeeld bij mijn PlayOn!HD is de Realtek-chipset een bottleneck bij transfer van data, omdat de chipset over USB en 10/100mbps ethernet maar respectievelijk 22mbps en 5mbps kan verwerken.

Heeft iemand toevallig benchmarks? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Sander schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:55:
[...]

Mwah aanmerkelijk meer? ik haal niet heel veel meer dan 15 mb/s. Is dus wel wat meer, maar zeker niet spectaculair.
50% meer vind ik aanmerkelijk.
Ik verwacht van een NAS dat ie gewoon de snelheid van de schijven kan leveren over gigabit.
Dan moet je brakke schijven nemen, of nog een compressie module installeren. 2 schijven in raid0 halen tegenwoordig makkelijk 140MB/sec. Dat krijg je niet over een gigabit lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrGr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07-2023
Anoniem: 237857 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 14:27:
Ok, thanks maar er is geen commando of log ergens om dit te kunnen zien dan ? (standby of niet)
/ffp/start/syslogd.sh executable maken en draaien.
Ik heb een regel toegevoegd: syslogd_flags="-O /ffp/log/sysmessages.log -l 5"
Met level 5 krijg je info over standby en awake van HD0 en HD1. Zorg wel dat /ffp/log/ op usb staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:19

XanderDrake

Build the future!

Sander schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:55:
Heb het idee dat het stroomverbruik structureel misschien wel gunstiger is dan CH3SNAS die nu hele dag full-load heeft met 2 draaiende schijven.
De hele dag full load draaien? Is dat een onrealistische afschildering? De Hardeschijven in mijn CH3SNAS spinnen namelijk wel gewoon down.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@BrGr : tnx wil try it out !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Mijzelf schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:03:
[...]
50% meer vind ik aanmerkelijk.

[...]
Dan moet je brakke schijven nemen, of nog een compressie module installeren. 2 schijven in raid0 halen tegenwoordig makkelijk 140MB/sec. Dat krijg je niet over een gigabit lijntje.
Je snapt wat ik bedoel, de CH3SNAS haalt 15 mb/s dat is nogal ver uit de buurt van wat je van gigabit kunt verwachten.
XanderDrake schreef op maandag 17 januari 2011 @ 09:12:
[...]

De hele dag full load draaien? Is dat een onrealistische afschildering? De Hardeschijven in mijn CH3SNAS spinnen namelijk wel gewoon down.
Als je mn eerdere posts had gelezen had je gezien dat ik hem gebruik om te downloaden via SABnzbd. En aangezien dat extreem traag gaat (met name parren/unrarren) is hij al snel 24 uur per dag bezig. Waarbij hij dus de hele dag de schijf actief houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@BrGr :

thanks ! het werkt, HD0 en HD1 -> standby en AWAKE

coole log;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
En toch zit ik er aan te denken om hem aan te schaffen voor mijn schoonouders.
Die hebben al deze snelheid toch niet nodig. Ze willen graag 2 pc's eraan laten hangen om incremental backups naar weg te schrijven. Dus contstante doorvoer, sabnzb e.d. gaan ze toch niet gebruiken.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Lukse schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 14:35:
Bestaat er eigenlijk een funplug plugin om bv no-ip updates te doen?
Of moet die handmatig geinstalleerd worden?
Dat is eigenlijk nog het enige dat ik mis op m'n ch3snas.
Misschien een beetje late antwoord, maar je kan de NO-IP linux client gebruiken van hier. En dan crosscompile op je CH3SNAS. Heb het net gedaan en het werkt. Als je lui bent, heb ik de binary hier neergezet: http://www.liacs.nl/~tfarago/noip2

Hij werkt voor mij :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
Sander schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:22:
[...]

Je snapt wat ik bedoel, de CH3SNAS haalt 15 mb/s dat is nogal ver uit de buurt van wat je van gigabit kunt verwachten.

[...]

Als je mn eerdere posts had gelezen had je gezien dat ik hem gebruik om te downloaden via SABnzbd. En aangezien dat extreem traag gaat (met name parren/unrarren) is hij al snel 24 uur per dag bezig. Waarbij hij dus de hele dag de schijf actief houdt.
raad ik je toch aan om je eens in nzbget te verdiepen, vraagt veel minder resource dan sabnzbd
plus het download nog sneller ook (ik zit gemiddeld op 2300 kb/s) :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289561

Wellicht is dit al een keer ergens gepost, maar ik kon het niet vinden.
De web_page directory van de CH3SNAS is leeg en daardoor kan ik niet meer in de webgui komen. Wanneer ik probeer iets in die directory neer te zetten dan krijg ik de melding dat het niet mag (permission denied). Iemand enig idee hoe dat op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
nas al eens opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289561

Meerdere keren helaas, zonder resultaat. Ook geprobeerd met 1 en 2 disks en met verschillende disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:58
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:37:
En toch zit ik er aan te denken om hem aan te schaffen voor mijn schoonouders.
Die hebben al deze snelheid toch niet nodig. Ze willen graag 2 pc's eraan laten hangen om incremental backups naar weg te schrijven. Dus contstante doorvoer, sabnzb e.d. gaan ze toch niet gebruiken.
Vandaag RAID1 omgezet naar RAID0 en jumbo frames aangezet. Ging van 12MB/sec naar 25MB/sec.
Dus dat moet zeker wel voldoende zijn als je geen snelheid nodig hebt. Zelf zou ik echter niet opnieuw een Conceptronic kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:08
Ik wil 2x 2TB in mn ch3mnas zetten, welke disks raden jullie aan? de WD ears is geen optie las ik op de site.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04-2023
Justin2000 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:54:
Ik wil 2x 2TB in mn ch3mnas zetten, welke disks raden jullie aan? de WD ears is geen optie las ik op de site.
Ik heb 2 x 2 TB van Samsung Samsung 2TB SATA300 EcoGreen, HD204UI) Werkt prima en je hoort ze zo goed als niet (alleen tijdens de opspin)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
Mijn CH3MNAS is defect en via RMA krijg ik binnenkort een nieuwe. Kan ik zonder problemen mijn 2 x 2TB disks (RAID 1) terug plaatsen en de volledige beschikking hebben over de data? Of moet ik die data als verloren beschouwen en de disks configureren zoals in de vorige NAS?

Edit: Toen ik mijn vorige CH3MNAS geconfigureerd had, heb ik die instellingen als config file geëxporteerd. Kan ik dat bestand gebruiken voor mijn nieuwe CH3MNAS?

[ Voor 23% gewijzigd door funkybee op 27-01-2011 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtdeuce
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 09:24
Hallo allemaal,

Ik ben ook aan de slag gegaan met het fun_pluggen van mijn CH3MNAS. Wat is voornamelijk wil bereiken, is dat hij à la de RSS-functie van uTorrent automatisch afleveringen van bepaalde TV-series binnenhaalt.
Nu heb ik gelezen dat dit mogelijk is met het gebruik van Transmission i.c.m. Automatic. Ik heb voor het installeren van Transmission hier gekeken, en voor nadere informatie over Automatic heb ik hier gevonden.
Ik zit echter nog vast bij het Transmission-verhaal; ik krijg namelijk onmogelijk een connectie met trackers, door zgn. "Announce" en "Scrape" errors.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb gewoon root toegang tot mijn NAS, dus ik kan voor eventuele outputs zorgen als dat nodig is. Neem me daarbij a.u.b. wel even bij de hand; Linux is compleet nieuw voor me verder :)

Edit: mocht hier iemand ooit op stuiten, inmiddels heb ik de oplossing:
Stel je DNS servers in; anders kun je geen connecties maken met hostnames :X (neem bijv de open DNS servers van Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4)

[ Voor 9% gewijzigd door wtdeuce op 31-01-2011 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:25
funkybee schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:52:
Mijn CH3MNAS is defect en via RMA krijg ik binnenkort een nieuwe. Kan ik zonder problemen mijn 2 x 2TB disks (RAID 1) terug plaatsen en de volledige beschikking hebben over de data? Of moet ik die data als verloren beschouwen en de disks configureren zoals in de vorige NAS?
Ik weet niet of het direct via je nieuwe NAS kan, maar als je je data wilt veilig stellen kan je de schijven ook in een pc hangen met een linux live-cd, bijv. System Rescue CD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
Eärendil schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:45:
[...]

Ik weet niet of het direct via je nieuwe NAS kan, maar als je je data wilt veilig stellen kan je de schijven ook in een pc hangen met een linux live-cd, bijv. System Rescue CD
Thnx voor je reactie.
Ik heb al een poging gedaan om met een LiveCD van Xubuntu op m'n PC een schijf te benaderen. Daarbij had ik een HD (geformatteerd in Ext3) even ingebouwd in een extern SATA to USB kastje. Maar ik kon met deze Xubuntu geen USB drives benaderen.
Ik zal die Resque CD even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrGr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07-2023
Eärendil schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:45:
[...]

'k Betwijfel of je de schijven uit een NAS met RAID-configuratie rechtstreeks vanaf een PC kunt benaderen. 'k Hoop het voor je...
En waar wil je (max) 2 Tb veiligstellen.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
@ BrGr: Omdat ik de NAS nog niet lang in gebruik heb, zijn de schijven nog lang niet vol. Dat is het probleem niet.

@ iedereen: ik heb de System ResqueCD opgehaald en gebrand op een CD. Het booten gaat prima, maar wanneer dit systeem opgestart is, zie ik nergens ingeprikte USB volumes. Als ik ter controle een USB-stick (FAT32) aanbiedt, lukt het me niet om die te benaderen, omdat ik 'm simpelweg niet kan vinden.
Ik zal (ongetwijfeld door mijn Linux-noobness) waarschijnlijk iets over het hoofd zien …
Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Hallo,

Ik heb een 'klein' probleempje met mijn CH3MNAS;
Wanneer ik de share 'Volume_1' iedereen, alle rechten (R/W) geef, gaat alles goed.
Ik kan dan de NAS mounten e.d.
Als ik de NAS uitzet en weer aan doe, dan zijn deze rechten verdwenen.
Ik moet de share dan weer opnieuw aanmaken...

Ik weet dat een NAS niet uit hoeft maar het viel mij alleen op en wil graag weten of dit normaal is.
Alle overige instellingen worden overigens wel behouden

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Laatst online: 06:36
jasiccama schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:20:
Wanneer ik de share 'Volume_1' iedereen, alle rechten (R/W) geef, gaat alles goed.
Ik kan dan de NAS mounten e.d.
Als ik de NAS uitzet en weer aan doe, dan zijn deze rechten verdwenen.
Ik moet de share dan weer opnieuw aanmaken...
Ik heb een soortgelijk probleem. Ik had twee shared folders met wachtwoord en user beveiligd. Dit hoeft niet meer, dus heb deze shared folders weggedaan en daarna opnieuw aangemaakt maar dan voor " all accounts" aangemaakt. Maar, dit bewaart hij nooit....en ik heb ook nooit toegang. Je ziet de shared folder eerst wel staan, maar na een reboot is hij weg.

Hoe kan ik een shared folder aanmaken en dan toegang geven aan iedereen....dus anonymous zegmaar, geen wachtwoord etc??? Ik heb de CH3MNAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
VFRRijder schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:53:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik had twee shared folders met wachtwoord en user beveiligd. Dit hoeft niet meer, dus heb deze shared folders weggedaan en daarna opnieuw aangemaakt maar dan voor " all accounts" aangemaakt. Maar, dit bewaart hij nooit....en ik heb ook nooit toegang. Je ziet de shared folder eerst wel staan, maar na een reboot is hij weg.

Hoe kan ik een shared folder aanmaken en dan toegang geven aan iedereen....dus anonymous zegmaar, geen wachtwoord etc??? Ik heb de CH3MNAS.
Klopt, ik heb dus exact hetzelfde probleem!
Na het opnieuw opstarten is de aangemaakte share weer verdwenen.
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft?

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkybee
@ iedereen: ik heb de System ResqueCD opgehaald en gebrand op een CD. Het booten gaat prima, maar wanneer dit systeem opgestart is, zie ik nergens ingeprikte USB volumes. Als ik ter controle een USB-stick (FAT32) aanbiedt, lukt het me niet om die te benaderen, omdat ik 'm simpelweg niet kan vinden.
Ik zal (ongetwijfeld door mijn Linux-noobness) waarschijnlijk iets over het hoofd zien …
Weet iemand raad?
Het probleem is inmiddels opgelost. Iemand met kennis van Linux heeft me thuis geholpen met zijn eigen Linux Live distributie. Het blijkt dat bij de System ResquCD niet standaard USB gemount wordt. Via allerlei (voor mij) ingewikkelde console commands is het hem gelukt om een RAID 1 HD te benaderen. Dit is meteen het bewijs dat een RAID 1 HD los van de RAID-controller is te benaderen.
De data die ik niet dubbel had, is inmiddels veilig gesteld.

Ik heb geleerd dat het belangrijk is om kostbare data fysiek op meerdere plaatsen te bewaren. Het komt niet vaak voor, maar besturende hardware kan ook stuk gaan. Een NAS met een RAID 1 configuratie geeft niet alle garantie. In mijn geval had ik geluk; toen de NAS stuk ging, heeft de storing niet de HD's verwoest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
jasiccama schreef op zondag 30 januari 2011 @ 09:14:
[...]

Klopt, ik heb dus exact hetzelfde probleem!
Na het opnieuw opstarten is de aangemaakte share weer verdwenen.
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft?
Idem, last om altijd maar weer die shares erin te zetten, Tevens gaat die van mij niet helemaal slapen.
Als ik geen activiteit heb hoor ik die fan soms wel doorgaan, zet hem soms handmatig uit.
(nzbget geinstalleerd)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
Kan iemand mij vertellen wat hun ervaringen zijn met de CH3mnas en usenet, ik heb het dan over een 90+ MBit verbinding en wat de ch3mnas (nzbget) kan halen.

Ik haal nu 3.3-3.5 MB/s en volgens mij is dit de max ?
Na wat tweaks in nzbget 6 tot 6.5 netjes moet ik zeggen.
(config: download que, direct write op yes, en writebuffer size op -1)

[ Voor 23% gewijzigd door Justin2000 op 31-01-2011 12:31 ]

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Justin2000 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:28:
Kan iemand mij vertellen wat hun ervaringen zijn met de CH3mnas en usenet, ik heb het dan over een 90+ MBit verbinding en wat de ch3mnas (nzbget) kan halen.

Ik haal nu 3.3-3.5 MB/s en volgens mij is dit de max ?
Na wat tweaks in nzbget 6 tot 6.5 netjes moet ik zeggen.
(config: download que, direct write op yes, en writebuffer size op -1)
Dat is ongeveer wel de max ja qua download snelheid.
ik haal op de CH3MNAS een iets betere doorvoer dan op de CH3SNAS, maar ik weet 1-2-3 niet of ze dezelfde config hebben, zou ik eens moeten nakijken, ik heb wel wat verschillen in die 2 qua scripts zitten.
Voor de CH3SNAS haal ik ongeveer 2.2 / 2.5MB/s waar de CH3MNAS ongeveer wel mijn max van de lijn kan halen 2.8MB/s ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Justin2000 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 09:04:
[...]

Idem, last om altijd maar weer die shares erin te zetten, Tevens gaat die van mij niet helemaal slapen.
Als ik geen activiteit heb hoor ik die fan soms wel doorgaan, zet hem soms handmatig uit.
(nzbget geinstalleerd)
Zou het aan de laatste firmware kunnen liggen?
Is wel een 'beta' geloof ik, dus misschien is er iemand met een oudere firmware die uitsluitsel kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
Mijn CH3SNAS ziet geen USB sticks (meer).
Iemand enig idee wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Oesie schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:22:
Mijn CH3SNAS ziet geen USB sticks (meer).
Iemand enig idee wat ik kan proberen?
Je kunt allereerst proberen even je probleem verder te verduidelijken en aangeven wat je zelf al geprobeerd hebt. Tweakers is geen forum waar je je probleem zomaar parkeert zonder verder zelf onderzoek te doen.

Ik neem maar even aan dat je een funplug hebt draaien en via de shell geen usb sticks meer kunt zien?
Zo ja:
- Weet je zeker dat de modprobe en mount gedaan zijn zoals in je funplug script zouden moeten staan?
- Controleer of de USB stick gezien wordt in de dmesg, wanneer je hem in en uit plugged moet dat daar zichtbaar zijn.
- heeft je usb stick de juiste partitionering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
Sander schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:42:
[...]

Je kunt allereerst proberen even je probleem verder te verduidelijken en aangeven wat je zelf al geprobeerd hebt. Tweakers is geen forum waar je je probleem zomaar parkeert zonder verder zelf onderzoek te doen.

Ik neem maar even aan dat je een funplug hebt draaien en via de shell geen usb sticks meer kunt zien?
Zo ja:
- Weet je zeker dat de modprobe en mount gedaan zijn zoals in je funplug script zouden moeten staan?
- Controleer of de USB stick gezien wordt in de dmesg, wanneer je hem in en uit plugged moet dat daar zichtbaar zijn.
- heeft je usb stick de juiste partitionering?
@Sander, je hebt helemaal gelijk mijn bericht was wat kort door de bocht 8)7 Je aannames waren wel juist though _/-\o_

Ik heb de funplug geinstalleerd
Laatste firmware v1.05b5 draait
Standaard telnet sessie laat idd geen USB drive zien

Na jou opmerking de modprobe gecontroleerd en daar lijkt iets te zijn fout gegaan. Na het handmatig laden laat die de USB stick zien. Ik ga weer even verder puzzelen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb nu al zo'n jaar of 2 de ch3snas naar volle tevredenheid. Laatst voorzien van de firmware van de DNS-323 en loopt nog steeds als een zonnetje. Nu begint de capaciteit toch wel wat minder te worden en word het tijd voor 1 (of 2) nieuwe schijven. Nog merken/types die je beter links kunt laten liggen, of boeit het niet wat je erin drukt?

Zit te denken aan de aanschaf van de Samsung EcoGreen F4EG, 2TB

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
pjlgt schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:39:
Heb nu al zo'n jaar of 2 de ch3snas naar volle tevredenheid. Laatst voorzien van de firmware van de DNS-323 en loopt nog steeds als een zonnetje. Nu begint de capaciteit toch wel wat minder te worden en word het tijd voor 1 (of 2) nieuwe schijven. Nog merken/types die je beter links kunt laten liggen, of boeit het niet wat je erin drukt?

Zit te denken aan de aanschaf van de Samsung EcoGreen F4EG, 2TB
Ik heb een Samsung F4 2TB mijn CH3SNAS zitten en die werkt zonder problemen. Het is wel handig om de firmware te updaten van tevoren (kan niet in de NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Voor de mensen die hun CH3SNAS naar D-Link DNS 323 firmware 1.09 hebben omgezet:

De beta van 1.10 !

Release notes:
http://www.dlinkhelp.eu/g...easeNote_110_05282010.TXT

http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?pid=41031

Edit: pas op! het is en blijft een beta , dus niet alles kan werken , en ik lees berichten dat het een oude beta blijkt te zijn!

Binnenkort komt wel de final 1.10 uit...

[ Voor 18% gewijzigd door Murzeltje op 19-02-2011 18:01 . Reden: waarschuwing toegevoegd ]

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:32
Ik heb de dns323 firmware ook omgezet op mijn ch3snas. Nu na een jaar gelijk maar een goede funplug gedaan en twonky erop gezet. Nu nog even een goede guide voor nzbget. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32925

jantje112 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 22:19:
Ik heb de dns323 firmware ook omgezet op mijn ch3snas. Nu na een jaar gelijk maar een goede funplug gedaan en twonky erop gezet. Nu nog even een goede guide voor nzbget. Iemand?
http://www.aroundmyroom.c.../ch3snas-fun_plug-nzbget/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Omdat ik de standaard itunes server wat beperkt vond heb ik geprobeerd firefly erop te zetten m.b.v. deze tutorial:
http://files.hesse-n.com/ch3snas/

Op een app op mijn telefoon zit hij de server gewoon en hij maakt ook playlists aan (waar niks in zit). Echter werkt het itunes niet en de webplayer zegt 'DAAP connection failed'...Hij zou moeten loggen maar ik zie geen apart log verschijnen..en in de algemene log staat alleen maar onzin.
Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Gezien de problemen en het gedoe met al die verschillende tutorials lijkt het me eigenlijk makkelijker gewoon debian te gaan draaien. Hoe werkt de chrooted debian precies? Draait deze 'boven' de funplug programma's (heb ik dan straks twee keer samba draaien?) of wordt de funplug alleen gebruikt als een soort van bootloader?
Als debian alleen draait dan lijkt me dit veiliger aangezien debian veel vaker wordt gepatched dan conceptronic doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naze1975
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-03 09:09
Ik heb het volgende probleem met mijn DNS 323, als deze van spanning is geweest of een System Restart, dan duurt het elke keer precies 1 uur nadat deze is opgestart, totdat ik hem weer kan benaderen in de verkenner, Webbased kan ik wel direct inkomen.

Iemand een idee waar deze vertraging uit voort komt?

Groet Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hoe werkt de chrooted debian precies? Draait deze 'boven' de funplug programma's (heb ik dan straks twee keer samba draaien?) of wordt de funplug alleen gebruikt als een soort van bootloader?
chroot staat voor 'change root', en dat is exact wat er gebeurd. Je installeerd Debian in een subdirectory, en laat Debian draaien met deze subdirectory als root. Debian kan dus niet buiten deze subdirectory 'kijken', maar wel schijven mounten enzo binnen zijn eigen boom. Debian draait dus simultaan op dezelfde kernel.
Je hebt niet twee keer samba draaien, dat kan niet, omdat ze dezelfde poort nodig hebben. (Eigenlijk kan het wel, je kunt Samba op een andere poort laten draaien, alleen kan een Windows machine daar niets mee, of je kan je NAS twee IP adressen laten gebruiken, en op ieder IP adres een andere Samba draaien. Maar dat is voor gevorderden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:53:
Omdat ik de standaard itunes server wat beperkt vond heb ik geprobeerd firefly erop te zetten m.b.v. deze tutorial:
http://files.hesse-n.com/ch3snas/

Op een app op mijn telefoon zit hij de server gewoon en hij maakt ook playlists aan (waar niks in zit). Echter werkt het itunes niet en de webplayer zegt 'DAAP connection failed'...Hij zou moeten loggen maar ik zie geen apart log verschijnen..en in de algemene log staat alleen maar onzin.
Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Gezien de problemen en het gedoe met al die verschillende tutorials lijkt het me eigenlijk makkelijker gewoon debian te gaan draaien. Hoe werkt de chrooted debian precies? Draait deze 'boven' de funplug programma's (heb ik dan straks twee keer samba draaien?) of wordt de funplug alleen gebruikt als een soort van bootloader?
Als debian alleen draait dan lijkt me dit veiliger aangezien debian veel vaker wordt gepatched dan conceptronic doet.
veiliger? Ga je je nas dan aan een 100mbit lijntje zonder firewall gebruiken? Daarnaast: wat moet er gepatched worden? Als jij bang bent dat iets niet veilig is, dan moet je het apparaat niet aanzetten.

Firefly is ook beperkt, vele functies van de itunes server (zoals bijv. Playlisten) kunnen niet gebruikt worden.
Daarnaast is de itunes server al daarvan afgeleid. alleen biedt firefly wat meer config mogelijkheden.

chrooted debian kan inderdaad bovenop fun_plug draaien. en tjsa. wel 2 keer dingen draaien want je draait 1 keer de normale omgeving en 1 keer de omgeving in debian, zie dns323 forum met veel meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dank jullie voor de uitleg.

Het is meer dat ik dat ding waar vind gedragen. Lukt me bijvoorbeeld niet om beide installaties van firefly iets te laten loggen. In /var/log/ staan in de lastlog dit soort dingen
code:
1
  .aMpts/1^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@^@192.168.1.2^@^@

Dit als ik hem met vi open. De default firefly heeft wel iets van playlists maar daarvan moet ik de paden in de .m3u zelf aanpassen ( :? ) de firefly versie die ik op de /ffp/ draai werkt wel een andere speler maar niet in Itunes, daar zie ik hem helemaal niet.
En bij het herstarten van de itunes server is de wordt de configfile kennelijk ook weer overschreven? Verder gaat hij ongeveer elk half uur uit de standby terwijl hij in de logfile niks logt. Waar is de dmesg log zelf te vinden?
Het is meer dat ik met Debian meer feeling heb en het misschien iets makkelijker te debuggen is?
En zou ik hem idd aan een 100mbit lijn willen hangen (welswaar alleen met een paar poorten) :)

Edit: gebruiken julle ook cleanboot btw? En kan je dan de uitkop nog gebruiken?
Zo'n community is wel leuk maar de verschillende versies maken het wel ingewikkeld. Deze vraag is al op dns-323 gesteld maar nooit beantwoord helaas :/

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_gadget op 21-02-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 13:15
Help: mijn Volume_2 is 'ineens' verdwenen. Zag onder Ubuntu wat ??? bij directory staan. Heb de Conceptronic gereboot, maar heb alleen nog mijn Volume_1. Kan wel weer een Volume_2 aanmaken, maar ben dan mijn data kwijt. Is er nog iets te redden van de 1,5TB partitie met films?
En dit was een RAID_0. Vreemd dat ie opeens weg is. Snap er niks van.

Na wat gegoogle iets verder:

/proc # cat mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1]
md1 : active linear sda3[0] sdb3[1]
1950901248 blocks 64k rounding

md0 : active raid1 sda2[0] sdb2[1]
488640960 blocks [2/2] [UU]

md1 is dus wel active maar sda3 en sdb3 laat ie niet zien.

/proc # mdadm --examine /dev/sda3
/dev/sda3:
Magic : a92b4efc
Version : 00.90.00
UUID : de6e2ca4:e3955ddd:7945d0f2:e474b92a
Creation Time : Mon Feb 26 17:03:31 2001
Raid Level : linear
Raid Devices : 2
Total Devices : 2
Preferred Minor : 1

Update Time : Mon Feb 26 17:03:31 2001
State : clean
Active Devices : 2
Working Devices : 2
Failed Devices : 0
Spare Devices : 0
Checksum : 3e1f60ed - correct
Events : 1

Rounding : 64K

Number Major Minor RaidDevice State
this 0 8 3 0 active sync /dev/sda3

0 0 8 3 0 active sync /dev/sda3
1 1 8 19 1 active sync /dev/sdb3
/proc # mdadm --examine /dev/sdb3
/dev/sdb3:
Magic : a92b4efc
Version : 00.90.00

Checksum : 3e1f60ff - correct
Events : 1

this 1 8 19 1 active sync /dev/sdb3

0 0 8 3 0 active sync /dev/sda3
1 1 8 19 1 active sync /dev/sdb3

/proc # mdadm --detail /dev/md0
/dev/md0:
Version : 00.90
Creation Time : Mon Feb 26 16:59:07 2001
Raid Level : raid1
Array Size : 488640960 (466.00 GiB 500.37 GB)
Used Dev Size : 488640960 (466.00 GiB 500.37 GB)
Preferred Minor : 0
Persistence : Superblock is persistent

Update Time : Mon Feb 21 19:01:30 2011

UUID : 773f171f:8f34c0c8:b057c67b:c249b145
Events : 0.3674702

0 8 2 0 active sync /dev/sda2
1 8 18 1 active sync /dev/sdb2
/proc # mdadm --detail /dev/md1
/dev/md1:
Version : 00.90
Array Size : 1950901248 (1860.52 GiB 1997.72 GB)
Persistence : Superblock is persistent

Events : 0.1

0 8 3 0 active sync /dev/sda3
1 8 19 1 active sync /dev/sdb3

En hier zie ik dat /dev/md1 ook sinds 17:03 niet meer wordt geupdate.
Helaas nergens iets met een /var/log/syslog oid.

raidtab bevat ook 'gewoon' alle gegevens.

Nog een update: als ik hem wil assemblen zegt ie:

# mdadm --assemble /dev/md1 /dev/sda3 /dev/sdb3
mdadm: device /dev/md1 already active - cannot assemble it

Nu loop ik behoorlijk vast. Had ook al eens de raids gestopt en gestart maar dat hielp ook niet. Hoe nu verder?

[ Voor 97% gewijzigd door DikkieDick op 21-02-2011 19:52 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Aanvulling, als ik raidstart md1 doe:

md: bind<sda3>
EXT3-fs error (device md1): ext3_check_descriptors: Block bitmap for group 7296 not in group (block 2094231234)!
EXT3-fs: group descriptors corrupted !
EXT2-fs error (device md1): ext2_check_descriptors: Block bitmap for group 7296 not in group (block 2094231234)!
EXT2-fs: group descriptors corrupted!
md: md1 stopped.

root@INGEDICKNAS:/tmp# e2fsck /dev/md1
e2fsck 1.41.2 (02-Oct-2008)
e2fsck: Invalid argument while trying to open /dev/md1

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

Hmmm...

Hoe vind ik het superblock?

Inmiddels bezig met e2fsck. Vindt wat gekke dingen. Zal mij benieuwen hoe het afloopt. Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 6% gewijzigd door DikkieDick op 22-02-2011 08:35 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:19

XanderDrake

Build the future!

Murzeltje schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 17:59:
Voor de mensen die hun CH3SNAS naar D-Link DNS 323 firmware 1.09 hebben omgezet:

Binnenkort komt wel de final 1.10 uit...
Wow. De CH3SNAS is al jaren niet te krijgen, maar ze zijn nog wel bezig met nieuwe firmware. Netjes :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
XanderDrake schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:53:
[...]

Wow. De CH3SNAS is al jaren niet te krijgen, maar ze zijn nog wel bezig met nieuwe firmware. Netjes :)
Dat valt toch wel mee. Ik heb die van mij juli 2010 gekocht. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Toch weer een update:

#mke2fs -n /dev/sda3
*** Device name for mke2fs: /dev/sda3
mke2fs 1.41.2 (02-Oct-2008)
Filesystem label=
OS type: Linux
Block size=4096 (log=2)
Fragment size=4096 (log=2)
60973056 inodes, 243862683 blocks
12193134 blocks (5.00%) reserved for the super user
First data block=0
Maximum filesystem blocks=0
7443 block groups
32768 blocks per group, 32768 fragments per group
8192 inodes per group
Superblock backups stored on blocks:
32768, 98304, 163840, 229376, 294912, 819200, 884736, 1605632, 2654208,
4096000, 7962624, 11239424, 20480000, 23887872, 71663616, 78675968,
102400000, 214990848

exit status 0
success
# mke2fs -n /dev/sdb3
*** Device name for mke2fs: /dev/sdb3
mke2fs 1.41.2 (02-Oct-2008)
Filesystem label=
OS type: Linux
Block size=4096 (log=2)
Fragment size=4096 (log=2)
60973056 inodes, 243862683 blocks
12193134 blocks (5.00%) reserved for the super user
First data block=0
Maximum filesystem blocks=0
7443 block groups
32768 blocks per group, 32768 fragments per group
8192 inodes per group
Superblock backups stored on blocks:
32768, 98304, 163840, 229376, 294912, 819200, 884736, 1605632, 2654208,
4096000, 7962624, 11239424, 20480000, 23887872, 71663616, 78675968,
102400000, 214990848

exit status 0
success

sda3 en sdb3 zijn onderdeel van de Raid0 en beiden 1TB groot.

#e2fsck -b 98304 /dev/sda3
e2fsck 1.41.2 (02-Oct-2008)
The filesystem size (according to the superblock) is 487725312 blocks
The physical size of the device is 243862683 blocks
Either the superblock or the partition table is likely to be corrupt!
Abort<y>? no

Nee, wilde dit maar niet doen.

Laten we doorhobbelen:

Resize inode not valid. Recreate<y>? no

/dev/sda3 contains a file system with errors, check forced.
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Inode 7 has illegal block(s). Clear<y>? yes

Illegal block #196620 (838938367) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196621 (2298547275) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196622 (3429475379) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196623 (3034750156) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196624 (1712089424) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196625 (3203609689) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196626 (1082179173) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196627 (3809326595) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196629 (2562982089) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196630 (1069838339) in inode 7. CLEARED.
Illegal block #196632 (3879690592) in inode 7. CLEARED.
Too many illegal blocks in inode 7.
Clear inode<y>? no

Suppress messages<y>? yes

In 2e instantie bij de Clear inode maar yes gedaan. Zo gaat het een tijd door met foutmeldingen maar rond block 244000000 krijg ik een zooi blokken met de melding:

Error reading block 243892405 (Invalid argument) while getting next inode from scan. Ignore error<y>? yes

Force rewrite<y>? yes

Error writing block 243892405 (Invalid argument) while getting next inode from scan. Ignore error<y>? yes

Error reading block 243892406 (Invalid argument) while getting next inode from scan. Ignore error<y>? yes

Force rewrite<y>? yes

Error writing block 243892406 (Invalid argument) while getting next inode from scan. Ignore error<y>? yes

Ignore de boel maar. Heb wat op de entertoets gezet want het blijft doorgaan. Of zal het door blijven gaan tot pakweg blok 487000000? Als ik iets op de entertoets laat staan dan ben ik denk ik nog 1,5 week bezig als dit zo doorgaat.

Andere vraag: is om te zeggen dat het 2 losse schijven zijn de data te redden? Of worden de files dermate adhoc door elkaar weggeschreven dat de ene byte op de ene fysieke schijf staat en de andere op de andere? Of vult ie eerst schijf 1 en dan schijf 2, waarbij je dan mogelijk wat data verliest aan het eind van schijf 1 en begin van schijf 2.

aka pluim003

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste