Ik zit even met de volgende vraag. Sinds mijn vorige crash van een van de NAS schijven gekozen voor 2 losse partities ipv 1 JBOD configuratie. Ik loop nu op de ftp server tegen het probleem aan dat ik een user alleen kan laten inloggen op 1 van de partities. Bestaat er mogelijkheid om een ftp user teogang te verschaffen tot beide schijven?
Korte vraag: klopt het dat je met de CH3MNAS bepaalde netwerk-users de toegang kan ontzeggen tot mappen? En andere volledig toegang kan geven? (Is ook eigenlijk het enige wat ik nodig heb.)
Hey Mijzelf,
Ik ben niet bekend met symlinks. Hoe zorg ik er voor dat een user die inlogt op: \Volume_1\FTP kan browsen naar \Volume_2\FTP ?
Ik ben niet bekend met symlinks. Hoe zorg ik er voor dat een user die inlogt op: \Volume_1\FTP kan browsen naar \Volume_2\FTP ?
met het commando: lnmarkweb4871 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:30:
Hey Mijzelf,
Bijvoorbeeld:
ln -snf /mnt/HD_b2/FTP /mnt/HD_a2/schijf_2
Dit commando maakt een symlink aan in de root van Volume_1 met de naam schijf_2. Deze symlink verwijst naar de directory FTP op /Volume_2.
Ik was van plan om ook maar Hella te gaan gebruiken. Mijn VIP account moet nog geverified worden, dus dat komt wel. Echter heb ik 1 klein probleempje.
Als ik aanlog op de webinterface van hella en een show wil toevoegen en op "Get Posters" klik, dan krijg ik wel 10 vakken te zien, maar de plaatjes werken niet. Zit er dan iets fout in mijn configuratie? Dit komt zowel voor als ik NZBMatrix of Newzbin als provider instel.
[edit]
Had nog een probleempje; nzb's werden niet goed gedownload van nzbmatrix. Bleek dat ie bij mij gewoon de nzb download ipv. een zipfile. Heb de regel "$nzb = gzdecode($nzb);" maar geremarked; en nu komen de nzb's wel binnen.
Ik zie overigens wel steeds foutmeldingen in de logfiles langskomen: "PHP Notice: Undefined index: in ./hellavcr.php on line 343"
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Als ik aanlog op de webinterface van hella en een show wil toevoegen en op "Get Posters" klik, dan krijg ik wel 10 vakken te zien, maar de plaatjes werken niet. Zit er dan iets fout in mijn configuratie? Dit komt zowel voor als ik NZBMatrix of Newzbin als provider instel.
[edit]
Had nog een probleempje; nzb's werden niet goed gedownload van nzbmatrix. Bleek dat ie bij mij gewoon de nzb download ipv. een zipfile. Heb de regel "$nzb = gzdecode($nzb);" maar geremarked; en nu komen de nzb's wel binnen.
Ik zie overigens wel steeds foutmeldingen in de logfiles langskomen: "PHP Notice: Undefined index: in ./hellavcr.php on line 343"
[ Voor 32% gewijzigd door Krypt op 04-11-2010 08:14 ]
Posters werken inderdaad niet, wellicht staat de site het niet meer toe om het direct in een andere webpagina te laten zien, als je nu met de rechtermuis even de link pakt en die in een andere browser inlaadt dan zit in je je cache, als je nu weer gaat zoeken wordt ie wel getoond. het is een omweggetje .. maar het werkt. (posters worden wel lokaal opgeslagen, dus het is eenmalig) let wel: niet alle tv series hebben posters dus in sommige gevallen zal je een TV serie hebben waar niets van is.Krypt schreef op donderdag 04 november 2010 @ 07:16:
Ik was van plan om ook maar Hella te gaan gebruiken. Mijn VIP account moet nog geverified worden, dus dat komt wel. Echter heb ik 1 klein probleempje.
[edit]
Zorg er wel voor dat je de laatste versie van hellavcr gebruikt want inderdaad die gzdecode was een tijdje nodig maar inmiddels niet meer).
There are no secrets, only information you do not yet have
Hi,
Ik heb al lekker gezocht op allerlei fora, maar DE oplossing heb ik niet gevonden...
Wat ik zou willen bereiken is een situatie dat geautomatiseerd nieuwe afleveringen van TV series worden gedownload met NZBGET.
Weten jullie een oplossing??
Ik heb al lekker gezocht op allerlei fora, maar DE oplossing heb ik niet gevonden...
Wat ik zou willen bereiken is een situatie dat geautomatiseerd nieuwe afleveringen van TV series worden gedownload met NZBGET.
Weten jullie een oplossing??
NZBGet package van zeroday gebruiken met daarbij HellaVCR spinoff van DeOs; perfect combinatie.
En anders de NZBGetter van DeOs ipv HellaVCR als je geen NZBMatrix of Newzbin account hebt/wilt aanmaken/betalen.
Alle info staat volgens mij in dit topic.
En anders de NZBGetter van DeOs ipv HellaVCR als je geen NZBMatrix of Newzbin account hebt/wilt aanmaken/betalen.
[ Voor 9% gewijzigd door Krypt op 12-11-2010 09:27 ]
Heb dat inderdaad geregeld met NZBgetter en NZBindex.nl kwestie van de juiste zoekterm configureren en klaar.Krypt schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 09:27:
NZBGet package van zeroday gebruiken met daarbij HellaVCR spinoff van DeOs; perfect combinatie.
Met hellavcr wel de laatste versie van rectifyer pakken, anders krijg je wat problemen met de omschakeling van seizoenen, ik geloof dat DeOS (wOOty volgens mij) versie ok is, maar later niet meer aangepast.Krypt schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 09:27:
Zelf zou ik graag de embedding van de posters vanaf de eigen server zien op het moment dat ze gevonden worden, want nu werkt dat niet lekker
nzbgetter gebruik ik alleen nog op 1 NAS voor wat muziek die elke week uitkomt, maar zou veel meer moeten finetunen om het weer lekker te kunnen gebruiken (voor nl-subs).
Heb je 'n link naar die Hellavcr versie?
Heb Hella even uitgezet; was blijkbaar de oorzaak dat de temp/cache van mijn ch3snas volliep. Kreeg daarbij een oranje led te zien en was dat hele ding niet meer bereikbaar. Cron van hella eraf en reboot en heb er geen last meer van gehad.
Dus nu terug op Nzbgetter; werkt ook nog perfect. Exclude wel alle "german" en "subbed" dingen, en download alleen tussen de 260MB en 1.4GB. Werkt vooralsnog perfect. NLSUBS worden ook gewoon meegenomen.
Heb Hella even uitgezet; was blijkbaar de oorzaak dat de temp/cache van mijn ch3snas volliep. Kreeg daarbij een oranje led te zien en was dat hele ding niet meer bereikbaar. Cron van hella eraf en reboot en heb er geen last meer van gehad.
Dus nu terug op Nzbgetter; werkt ook nog perfect. Exclude wel alle "german" en "subbed" dingen, en download alleen tussen de 260MB en 1.4GB. Werkt vooralsnog perfect. NLSUBS worden ook gewoon meegenomen.
ik heb ook nog een duit in het zakje gedaan, ergens in dit topic over hoe met nzbgetter elke serie in een aparte folder te krijgen
tsja.. dan doe je dus zelf iets dom door iets naar /tmp te schrijven. dat is gewoon je ramdisk en als die vol zit dan krijg je die oranje LED.Krypt schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:21:
Heb je 'n link naar die Hellavcr versie?
je moet wel even een tmp folder gebruiken die op de HDD staat. Mijn hellaconfig is alleen interessant voor iemand die hem in /mnt/HD_a2/newsbin gebruikt
https://github.com/rectifyer/hellavcr
ik krijg het onder IE maar niet voor elkaar om die graph te zien, maar dit is de url.
Volgens mij is dit nog niet eerder besproken, op de volgende site staat uitleg en firmware om op een ch3snas de dns-323 fimware te installeren. Zojuist gedaan!, werkt prima met behoud van data en fp
http://www.madchicken.it/...irmware-on-a-ch3snas.html
[ Voor 19% gewijzigd door Darklance op 16-11-2010 09:21 ]
Dat had ik al in de gaten; de reden waarom de ramdisk volliep weet ik niet. Kan overigens ook zijn dat ie te lang online was; heeft werkelijk meer dan een jaar continue gedraaid.zeroday schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:31:
[...]
tsja.. dan doe je dus zelf iets dom door iets naar /tmp te schrijven. dat is gewoon je ramdisk en als die vol zit dan krijg je die oranje LED.
je moet wel even een tmp folder gebruiken die op de HDD staat. Mijn hellaconfig is alleen interessant voor iemand die hem in /mnt/HD_a2/newsbin gebruikt
https://github.com/rectifyer/hellavcr
ik krijg het onder IE maar niet voor elkaar om die graph te zien, maar dit is de url.
Dat wil ik wel eens even proberen, maar ik gebruik nfs en nu heb ik wel eens begrepen dat de 323 nfs niet ondersteund? Of is dat ondertussen niet meer het geval?Darklance schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:48:
Volgens mij is dit nog niet eerder besproken, op de volgende site staat uitleg en firmware om op een ch3snas de dns-323 fimware te installeren. Zojuist gedaan!, werkt prima met behoud van data.
ik zag op de dlink website dat ze een nfs module hebben. ik heb nu geen ch3snas meer, maar een dns-323. ik heb de firmware van de bovenstaande site gebruikt zonder problemen.raven22 schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:28:
[...]
Dat wil ik wel eens even proberen, maar ik gebruik nfs en nu heb ik wel eens begrepen dat de 323 nfs niet ondersteund? Of is dat ondertussen niet meer het geval?
Even een korte vraag, is het slecht als de CH3SNAS altijd (1,5 jaar) rechtop heeft gestaan om hem nu op zijn zei te plaatsen/leggen? Dit omdat hij anders niet in mijn nieuwe meubel past.
Zou dit ook op een ch3Mnas werken?raven22 schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:28:
[...]
Dat wil ik wel eens even proberen, maar ik gebruik nfs en nu heb ik wel eens begrepen dat de 323 nfs niet ondersteund? Of is dat ondertussen niet meer het geval?
dit is een beetje te kort in de bocht.raven22 schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:18:
[...]
ik zag op de dlink website dat ze een nfs module hebben. ik heb nu geen ch3snas meer, maar een dns-323. ik heb de firmware van de bovenstaande site gebruikt zonder problemen.
Ik heb in de CH3SNAS firmware, maar ook in de CH3MNAS firmware kernel NFS laten enabelen, dit was / is in de DNS323 niet van toepassing.
het probleem wat je kan krijgen is dat bijv. in sommige omgevingen (bijv. VMWARE) de server niet overweg kan met de userspace NFS module, want het moet dan Kernel space zijn.
Heb er op mijn http://www.aroundmyroom.com wel eens (ooit) een artikel aan gewijd.
Er zijn verschillende hack mogelijkheden om de ene firmware op de andere te zetten vise versa ..
zou kunnen werken, probleem echter is dat de CH3MNAS wel een andere toolchain gebruikt en die is niet op alle vlakken met de Fonz fun_plug compatible . Try it is mijn devies. En anders moet Fonz eens 0.6 van zijn fun_plug uitbrengen want ik weet dat hij een CH3MNAS heeft ;-)
ik zou niet weten waarom dat niet zou werken, wel natuurlijk even alles uitzetten, zorgen dat de disken goed vast blijven zitten en aanzetten met die hap.3E3A37 schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:54:
Even een korte vraag, is het slecht als de CH3SNAS altijd (1,5 jaar) rechtop heeft gestaan om hem nu op zijn zei te plaatsen/leggen? Dit omdat hij anders niet in mijn nieuwe meubel past.
Uiteraard zou dit wel moeten werken, maar mij is ooit verteld dat als een schrijf altijd horizontaal heeft gedraaid en je deze later verticaal laat draaien dat dit slechts is voor de schijf. Maar misschien is dit tegenwoordig niet meer zo.zeroday schreef op maandag 15 november 2010 @ 19:15:
[...]
ik zou niet weten waarom dat niet zou werken, wel natuurlijk even alles uitzetten, zorgen dat de disken goed vast blijven zitten en aanzetten met die hap.
tsja.. dat merk je dan gauw genoeg.3E3A37 schreef op maandag 15 november 2010 @ 19:32:
[...]
Uiteraard zou dit wel moeten werken, maar mij is ooit verteld dat als een schrijf altijd horizontaal heeft gedraaid en je deze later verticaal laat draaien dat dit slechts is voor de schijf. Maar misschien is dit tegenwoordig niet meer zo.
BumpExtra vraagje: Dit product is nu 3 jaar oud. Misschien is het geen slecht idee om te wachten op een nieuwe generatie van d-link?
Wat voor soort antwoord verwacht je?
Voldoet de huidige box aan jouw eisen?
Wat verwacht je voor extra features in een nieuwe?
Hoeveel meer wil je daarvoor betalen?
Hoelang wil je erop wachten?
Vind je het erg om een versie 1 firmware te mogen betatesten?
Overigens zijn er AFAIK nog minstens 3 D-Link Nassen na de 323 op de markt gekomen, de 321, de 343 en de 320.
1. Iemand die misschien meer informatie heeft betreffende volgende D-link releases OF een evenwaardig product dat meer up to date features heeft.Mijzelf schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:11:
[...]
Wat voor soort antwoord verwacht je?
Voldoet de huidige box aan jouw eisen?
Wat verwacht je voor extra features in een nieuwe?
Hoeveel meer wil je daarvoor betalen?
Hoelang wil je erop wachten?
Vind je het erg om een versie 1 firmware te mogen betatesten?
Overigens zijn er AFAIK nog minstens 3 D-Link Nassen na de 323 op de markt gekomen, de 321, de 343 en de 320.
2. Ja maar ik ben bang dat ik al de potentiële features met Linux niet onder de knie ga krijgen
3. SATA-300 ipv 150, ondersteuning voor meer dan 2GB per disk, meer gebruiksvriendelijkheid en features in hun out of the box software
4. 100 euro ongeveer
5. Maximaal 6 maanden
6. Die vraag begrijp ik niet helemaal? Bedoel je dat ik schrik heb van kinderfouten in een nieuw product? Dan ja :-)
Ik ga zeker de andere nassen bekijken. Alvast bedankt voor je antwoord!
Iemand die me kan helpen aan libavutil.so.50??
Ik heb weliswaar ffmpeg geinstalleerd (en daar zou ie in moeten zitten) maar krijg bij t starten van MiniDLNA toch nog de melding mbt libavutil..
Ergens vandaan te halen misschien???
**** uit 6 verschillende bronnen gehaald: OPGELOST! ****
Ik heb weliswaar ffmpeg geinstalleerd (en daar zou ie in moeten zitten) maar krijg bij t starten van MiniDLNA toch nog de melding mbt libavutil..
Ergens vandaan te halen misschien???
**** uit 6 verschillende bronnen gehaald: OPGELOST! ****
[ Voor 11% gewijzigd door dennis071 op 16-11-2010 21:56 ]
1b,2,3b) Je wilt dus 'zoveel mogelijk' features in de GUI van de NAS? Paradoxaal genoeg beperkt dat de mogelijkheden van die Nas. De instelmogelijkheden zijn beperkt tot wat de GUI toelaat, terwijl de backend *veel* meer opties biedt. Helaas kun je daar vaak weinig mee, doordat de frontend de configuratie files overschrijft.
Vragen die in een forum vaak opkomen zijn: 'Hoe zorg ik dat de firmware van mijn configuratiebestanden afblijft'.
3a) Ik zou niet gaan wachten op een Sata-300 interface. Met één enkele Sata-150 interface kun je een gigabitlijn helemaal dichttrekken, laat staan 2.
4) Met de prijs van een DNS-323 + 100 kom je volgens mij in een andere range terecht. Een 323 is toch wel een budget box. Met 100 euro extra heb je een Synology.
6) Dus eigenlijk wil je geen geheel nieuw ding, maar beproefde firmware op nieuwe(re) hardware. Kom je dus terecht bij een NAS bouwer die grofweg dezelfde firmware op steeds verschillende platformen zet. Dat zou dus (weer) een Synology of bevoorbeeld een ZyXEL kunnen zijn.
Niet een D-Link, want voor zover ik weet zijn die allemaal verschillend kwa firmwareopbouw.
Vragen die in een forum vaak opkomen zijn: 'Hoe zorg ik dat de firmware van mijn configuratiebestanden afblijft'.
3a) Ik zou niet gaan wachten op een Sata-300 interface. Met één enkele Sata-150 interface kun je een gigabitlijn helemaal dichttrekken, laat staan 2.
4) Met de prijs van een DNS-323 + 100 kom je volgens mij in een andere range terecht. Een 323 is toch wel een budget box. Met 100 euro extra heb je een Synology.
6) Dus eigenlijk wil je geen geheel nieuw ding, maar beproefde firmware op nieuwe(re) hardware. Kom je dus terecht bij een NAS bouwer die grofweg dezelfde firmware op steeds verschillende platformen zet. Dat zou dus (weer) een Synology of bevoorbeeld een ZyXEL kunnen zijn.
Niet een D-Link, want voor zover ik weet zijn die allemaal verschillend kwa firmwareopbouw.
In dit topic komt de ch3Hnas wel eens aan de orde. Daarom even een verwijzing naar dit bericht
Pakka Pakka in "Conceptronic CH3HNAS fun_plug"
over het gebruik van funplug op de ch3hnas. Bij mij werken aan de hand hiervan nu in ieder geval transmission en nzbget + lighttpd.
Edit: Rechtstreekse link naar de website: http://visscher.dyndns-home.com/ toegevoegd.
Pakka Pakka in "Conceptronic CH3HNAS fun_plug"
over het gebruik van funplug op de ch3hnas. Bij mij werken aan de hand hiervan nu in ieder geval transmission en nzbget + lighttpd.
Edit: Rechtstreekse link naar de website: http://visscher.dyndns-home.com/ toegevoegd.
[ Voor 12% gewijzigd door aip op 22-11-2010 11:42 ]
<< bump [2] >>
Vraag 1 is me nog steeds niet duidelijk. Ik kan bij Conceptronic geen lijst vinden met geteste HDD's. Ik wil geen kat in de zak kopen.
Heeft iemand ervaring met CH3MNAS in combinatie met 2TB HDD's?
Vraag 2 laat ik maar zitten. Ik kwam er achter dat de Netgear Stora MS2000 nog goedkoper is. Weet iemand welke beter is? Zoals ik hierboven schreef, stel ik geen hoge eisen aan een NAS.
Vraag 3: Kan ik de volledige snelheid van mijn 100Mbit verwachten, wanneer ik up- of download naar de CH3MNAS?
Alvast thnx voor jullie aandacht.
Conceptronic is niet erg scheutig met de informatieverstrekking. Ik kan bij Conceptronic ook geen forum vinden. Vandaar dat ik hier (nog maar eens) probeer.funkybee schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:09:
Ik ben de zoveelste die zich in het NAS-gebeuren wil gaan storten.
De belangrijkste dingen in een NAS vind ik:
- veel opslagruimte
- betrouwbare opslag
- gebruikersvriendelijke interface voor Mac en Win
- lage prijs (hihi).
Volgens mij voldoet de Conceptronic CH3MNAS aan de meeste bovenstaande punten.
Ik heb nog enkele vragen.
1.) Kan ik zonder problemen 2 x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB in deze NAS plaatsen en die in RAID 1 zetten? Zie link: http://www.samsung.com/gl...98&model_cd=552&ppmi=1219
Het is me niet echt duidelijk of de CH3MNAS een SATA150 of een SATA300 bus heeft. Als de CH3MNAS een SATA150 bus heeft, ontstaat er dan geen probleem met deze SATA300 disks?
2.) Ik heb even rondgekeken naar andere 2-bay NAS-boxes en het valt me op dat de CH3MNAS veel goedkoper is dan de concurrenten. Dat is prima hoor, maar waar zit dat prijsverschil dan in?
3.) Wat zijn de lees/schrijfprestaties van de CH3MNAS over een 100mbit netwerk?
Vraag 1 is me nog steeds niet duidelijk. Ik kan bij Conceptronic geen lijst vinden met geteste HDD's. Ik wil geen kat in de zak kopen.
Vraag 2 laat ik maar zitten. Ik kwam er achter dat de Netgear Stora MS2000 nog goedkoper is. Weet iemand welke beter is? Zoals ik hierboven schreef, stel ik geen hoge eisen aan een NAS.
Vraag 3: Kan ik de volledige snelheid van mijn 100Mbit verwachten, wanneer ik up- of download naar de CH3MNAS?
1. Volgens mij is er geen lijst met ondersteunde harddisks. Bijna alles werkt. Ik heb ook 2TB disks voorbij zien komen in dit topic.funkybee schreef op woensdag 24 november 2010 @ 11:51:
<< bump \[2] >>
[...]
Conceptronic is niet erg scheutig met de informatieverstrekking. Ik kan bij Conceptronic ook geen forum vinden. Vandaar dat ik hier (nog maar eens) probeer.
2. Ok
3. De CH3SNAS kan 14-18MByte/s leveren. De CH3MNAS is bijna het zelfde, dus die moet de 10MByte/s wel kunnen halen.
Ik heb zelf een Samsung Spinpoint van 1.5 en één van 2 TB in mijn CH3SNAS zitten. Werkt prima.RunaR schreef op woensdag 24 november 2010 @ 15:00:
[...]
1. Volgens mij is er geen lijst met ondersteunde harddisks. Bijna alles werkt. Ik heb ook 2TB disks voorbij zien komen in dit topic.
2. Ok
3. De CH3SNAS kan 14-18MByte/s leveren. De CH3MNAS is bijna het zelfde, dus die moet de 10MByte/s wel kunnen halen.
ik heb nu een CH3Mnas en ben aan het proberen om deze te funpluggen, zodat ik hier sabnzbd op kan installeren. heeft iemand een tutorial ofzo hiervoor? heb verder 0,0 ervaring met programmeren enz.
reactie op hierboven, heb in mijn CH3Mnas een 2tb samsung spinpoint ecogreen draaien, werkt perfect.
reactie op hierboven, heb in mijn CH3Mnas een 2tb samsung spinpoint ecogreen draaien, werkt perfect.
[ Voor 20% gewijzigd door dnhaas op 24-11-2010 20:53 ]
Ik heb deze destijds gevolgd om funplug op de USB-stick in mijn CH3MNAS te zetten. Werkt goed, maar kennis van Linux en Duits is een prédnhaas schreef op woensdag 24 november 2010 @ 20:52:
ik heb nu een CH3Mnas en ben aan het proberen om deze te funpluggen, zodat ik hier sabnzbd op kan installeren. heeft iemand een tutorial ofzo hiervoor? heb verder 0,0 ervaring met programmeren enz.
[ Voor 4% gewijzigd door mno op 24-11-2010 21:49 ]
Gewoon rösti
Mijn keuze staat inmiddels vast.
@ RunaR, FreddyT en dnhaas: many thnx!
@ RunaR, FreddyT en dnhaas: many thnx!
Kan iemand me vertellen hoe ik meerdere folders beveilig met mod_auth?
Ik kan moeiteloos 1 folder op basis van de htdigest methode afschermen, maar meerdere folders krijg ik niet voor elkaar...
ik heb nu in lighttpd.conf staan:
$HTTP["url"] =~ "^/prive($|/)" {
auth.backend = "htdigest"
auth.backend.htdigest.userfile = "/ffp/etc/lighttpd/passwords"
auth.debug = 2
auth.require = ( "/prive/" =>
(
"method" => "digest",
"realm" => "Authorized Users Only",
"require" => "valid-user"
)
)
}
maar ik wil dus naast "prive" ook nog een andere folder (allebei direct in de root, dus niet nested onder prive) afschermen...
iemand??
Ik kan moeiteloos 1 folder op basis van de htdigest methode afschermen, maar meerdere folders krijg ik niet voor elkaar...
ik heb nu in lighttpd.conf staan:
$HTTP["url"] =~ "^/prive($|/)" {
auth.backend = "htdigest"
auth.backend.htdigest.userfile = "/ffp/etc/lighttpd/passwords"
auth.debug = 2
auth.require = ( "/prive/" =>
(
"method" => "digest",
"realm" => "Authorized Users Only",
"require" => "valid-user"
)
)
}
maar ik wil dus naast "prive" ook nog een andere folder (allebei direct in de root, dus niet nested onder prive) afschermen...
iemand??
ik heb nu een schijf van 1 TB van 7200 rpm in mijn CH3SNAS zitten.
ik wil er 1 van 2 TB bij zetten. het is alleen lastig om er 1 van 7200 rpm te vinden. ik denk dat het wel aan te raden is om 7200 ipv 5400 te nemen?
Maar kan ik de 2e schijf er zo bij stoppen en formatteren of eerst de andere eruit halen?
die eerste heet Volume_1. de 2e zal dan Volume_2 worden denk ik?
en als ik ze wil samenvoegen tot 1 volume dan zal ik ze beide moeten formatteren denk ik?
Op zich maakt het niet zo uit om 2 volumes te hebben maar 1 mag ook.
ik wil er 1 van 2 TB bij zetten. het is alleen lastig om er 1 van 7200 rpm te vinden. ik denk dat het wel aan te raden is om 7200 ipv 5400 te nemen?
Maar kan ik de 2e schijf er zo bij stoppen en formatteren of eerst de andere eruit halen?
die eerste heet Volume_1. de 2e zal dan Volume_2 worden denk ik?
en als ik ze wil samenvoegen tot 1 volume dan zal ik ze beide moeten formatteren denk ik?
Op zich maakt het niet zo uit om 2 volumes te hebben maar 1 mag ook.
Verwijderd
Denk dat het verschil tussen 5400 en 7200rpm in de praktijk weinig uitmaakt, zeker in het geval van de CH3SNAS. Dus volgens mij kun je prima een 5400rpm nemen.
Toen ik er een tweede schijf bij zette heb ik eerst de bestaande schijf eruit gehaald, nieuwe erin en formatteren, daarna de tweede er weer bij, gewoon om zeker te zijn van geen dataverlies. Als je ze wilt samenvoegen met JBOD, dan moeten ze idd allebei geformatteerd worden.
Toen ik er een tweede schijf bij zette heb ik eerst de bestaande schijf eruit gehaald, nieuwe erin en formatteren, daarna de tweede er weer bij, gewoon om zeker te zijn van geen dataverlies. Als je ze wilt samenvoegen met JBOD, dan moeten ze idd allebei geformatteerd worden.
Sterker nog, een 5400 toeren schijf is aan te raden. Voor de transfer/toegangstijd maakt het niet uit, de CPU is de beperkende factor, niet de schijf. Maar een 5400 schijf is stiller, zuiniger en koeler, waardoor de fan ook weer stiller wordt.
ok, maar er zit dus al een 7200 rpm schijf in. die blijft er ook in.. dus minder zal het niet worden.
mijn vraag was dus meer is het aan te raden een 7200 en 5400 schijf er beide in te zetten..
en wat betreftn het formatteren. stel ik haal deze schijf er uit..hoe wil hij dan de nieuwe noemen?
als er 1 inzit ook Volume_1? of wordt Volume_1 of 2 bepaald door de linker of rechter aansluiting?
ik zit nu te twijfelen of ik een Samsung, 5400 rpm zal nemen. die kost 89 euro en een Hitachi, 7200 rpm van 119 euro. verschil is dus 30 euro. is dat op zich niet zo belangrijk voor zo'n grote schijf...
er zit nu een samsung in trouwens..
dus wat zal ik doen?
mijn vraag was dus meer is het aan te raden een 7200 en 5400 schijf er beide in te zetten..
en wat betreftn het formatteren. stel ik haal deze schijf er uit..hoe wil hij dan de nieuwe noemen?
als er 1 inzit ook Volume_1? of wordt Volume_1 of 2 bepaald door de linker of rechter aansluiting?
ik zit nu te twijfelen of ik een Samsung, 5400 rpm zal nemen. die kost 89 euro en een Hitachi, 7200 rpm van 119 euro. verschil is dus 30 euro. is dat op zich niet zo belangrijk voor zo'n grote schijf...
er zit nu een samsung in trouwens..
dus wat zal ik doen?
[ Voor 25% gewijzigd door tajvdz op 26-11-2010 13:45 ]
jammer dat niemand antwoord geeft want ik moet echt z.s.m. een nieuwe schijf bijplaatsen i.v.m. ruimtegebrek...
Ik heb geprobeerd om miniDLNA op mijn CH3SNAS te installeren. Maar het loopt nog niet helemaal.
Het pakker start op, en windows media player ziet ook meteen dat er een DLNA server op het netwerk zit. Alleen kan mediaplayer er vervolgens niet mee communiceren.
In de logging van miniDLNA vind ik het volgende, nadatik het miniDLNA opnieuw opstart:
Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is?
Het pakker start op, en windows media player ziet ook meteen dat er een DLNA server op het netwerk zit. Alleen kan mediaplayer er vervolgens niet mee communiceren.
In de logging van miniDLNA vind ik het volgende, nadatik het miniDLNA opnieuw opstart:
[2010/11/27 11:31:04] minidlna.c:720: warn: Starting MiniDLNA version 1.0.18 [SQLite 3.5.6]. [2010/11/27 11:31:04] minidlna.c:808: warn: HTTP listening on port 8200 [2010/11/27 11:31:06] inotify.c:189: warn: WARNING: Could not read inotify max_user_watches! Hopefully it is enough to cover 1030 current directories plus any new ones added. [2010/11/27 10:31:11] minidlna.c:996: error: accept(http): Too many open files
Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is?
Verwijderd
Je had je antwoord toch al gekregen? Of je nu al een 7200rpm hebt maakt niet uit. Ga voor een 5400rpm, want met 7200rpm heb je niets aan snelheidswinst in het geval van de CH3SNAS. Daarnaast zijn 5400rpm dus ook een stuk zuiniger qua energie. Haal je bestaande schijf eruit, nieuwe erin, formatteer de nieuwe, zet de NAS uit, stop je oude schijf er weer bij en je bent klaar... maar dat was dus allemaal al gezegd...tajvdz schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 11:08:
jammer dat niemand antwoord geeft want ik moet echt z.s.m. een nieuwe schijf bijplaatsen i.v.m. ruimtegebrek...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2010 16:10 ]
dit gedeelte was al beantwoord ja. dat energie verhaal vind ik verder niet zo interessant.Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:09:
[...]
Je had je antwoord toch al gekregen? Of je nu al een 7200rpm hebt maakt niet uit. Ga voor een 5400rpm, want met 7200rpm heb je niets aan snelheidswinst in het geval van de CH3SNAS. Daarnaast zijn 5400rpm dus ook een stuk zuiniger qua energie. Haal je bestaande schijf eruit, nieuwe erin, formatteer de nieuwe, zet de NAS uit, stop je oude schijf er weer bij en je bent klaar... maar dat was dus allemaal al gezegd...
zit al met een zogenaamd energie zuinige upc ontvanger die daardoor wel functies mist ten opzichte van zijn voorganger. dus daar ben ik altijd beetje huiverig voor.
maar ik heb geen antwoord gekregen hoe het zit met de volumes. de schijf die er nu inzit heet Volume_1. Hoe gaat hij de nieuwe schijf noemen als ik de oude er uit heb?
Hoe de schijf genoemd wordt is afhankelijk van de positie. Als er twee schijven in zitten niet in raid of jbod dan heb je volume_1 en Volume_2.
Verwijderd
Een harde schijf is een harde schijf, de een heeft niet echt meer functies dan de ander vanwege zuinigheid met energie... zoals hierboven; Volume_1 of Volume_2 is afhankelijk van de positie in de NAS (linker of rechter bay) van de HDD... succes verder!tajvdz schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:03:
[...]
dit gedeelte was al beantwoord ja. dat energie verhaal vind ik verder niet zo interessant.
zit al met een zogenaamd energie zuinige upc ontvanger die daardoor wel functies mist ten opzichte van zijn voorganger. dus daar ben ik altijd beetje huiverig voor.
ok bedankt dan weet ik genoeg. de schijf die er nu in zit zit inderdaad in de linkse bay dus Volume_1.
het is vandaag koopzondag en de schijf die donderdag niet op voorraad was heb ik net even snel gehaad en het is gelukt!
Maar ging toch wat anders met de volumes. Ik had de oude schijf in de linker bay zitten en dat was dus Volume_1. Ik heb die er uit gehaald en de nieuwe schijf in de rechter bay getopt. Ik heb die geformateerd en de naam was daarna ook Volume_1. Ik heb de oude schijf er bij gestopt en toen was de nieuwe schijf nog steeds Volume_1 en de oude Volume_2. Door allerlei verwijzingen naar mappen was dat niet zo handig dus wilde het toch graag omgedraaid hebben. Ik heb toen de oude schijf laten zitten, uitgezet, opgestart met de oude schijf en toen was de naam van de oude schijf weer Volume_1. Vervolgens weer uitgezet, nieuwe schijf er bij gestopt en toen was het daarna wel goed.
Maar is er een mogelijkheid om snel gegevens van de ene naar de andere schijf te kopieëren?
Als ik het in Windows doe dan gaat dat niet sneller dan wanneer ik de data vanaf de pc er op zet. Beide schijven zitten in hetzelfde apparaat dus zou sneller moeten lijkt mij...
Trouwens nog iets vreemds maar daar heb ik al last van sinds ik de nas heb. Als ik via windows data kopieer (via verkenner of FTP) dan duurt dit via Windows Vista meer dan 2 x zo lang dan wanneer ik het via XP doe.
Waar ligt dit aan? Een of andere vreemde veiligheidsinstelling van Vista ofzo?
Ik heb me dit altijd afgevraagd. Nu heb ik wel nog pc´s met Windows XP maar blijft raar.
het is vandaag koopzondag en de schijf die donderdag niet op voorraad was heb ik net even snel gehaad en het is gelukt!
Maar ging toch wat anders met de volumes. Ik had de oude schijf in de linker bay zitten en dat was dus Volume_1. Ik heb die er uit gehaald en de nieuwe schijf in de rechter bay getopt. Ik heb die geformateerd en de naam was daarna ook Volume_1. Ik heb de oude schijf er bij gestopt en toen was de nieuwe schijf nog steeds Volume_1 en de oude Volume_2. Door allerlei verwijzingen naar mappen was dat niet zo handig dus wilde het toch graag omgedraaid hebben. Ik heb toen de oude schijf laten zitten, uitgezet, opgestart met de oude schijf en toen was de naam van de oude schijf weer Volume_1. Vervolgens weer uitgezet, nieuwe schijf er bij gestopt en toen was het daarna wel goed.
Maar is er een mogelijkheid om snel gegevens van de ene naar de andere schijf te kopieëren?
Als ik het in Windows doe dan gaat dat niet sneller dan wanneer ik de data vanaf de pc er op zet. Beide schijven zitten in hetzelfde apparaat dus zou sneller moeten lijkt mij...
Trouwens nog iets vreemds maar daar heb ik al last van sinds ik de nas heb. Als ik via windows data kopieer (via verkenner of FTP) dan duurt dit via Windows Vista meer dan 2 x zo lang dan wanneer ik het via XP doe.
Waar ligt dit aan? Een of andere vreemde veiligheidsinstelling van Vista ofzo?
Ik heb me dit altijd afgevraagd. Nu heb ik wel nog pc´s met Windows XP maar blijft raar.
[ Voor 75% gewijzigd door tajvdz op 28-11-2010 15:58 ]
Zoals je nu kopieert gaat de data vanaf de NAS via het netwerk naar je pc en daarna weer vanaf je pc via het netwerk naar je NAS. Je hebt 2 opties om dit sneller te doen:tajvdz schreef op zondag 28 november 2010 @ 13:43:
Als ik het in Windows doe dan gaat dat niet sneller dan wanneer ik de data vanaf de pc er op zet. Beide schijven zitten in hetzelfde apparaat dus zou sneller moeten lijkt mij....
1. Data direct op de NAS tussen de 2 hd's te kopiëren. Dit kan door bijvoorbeeld Putty te gebruiken. Enige basiskennis met Linux commando's is dan wel nodig.
2. Data direct op de pc tussen de 2 hd's te kopiëren. Dit kan alleen door beide hd's in je pc te plaatsen.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
1. Om dit te kunnnen doen moet je wel fun_plug hebben draaien.fmb schreef op zondag 28 november 2010 @ 19:40:
[...]
Zoals je nu kopieert gaat de data vanaf de NAS via het netwerk naar je pc en daarna weer vanaf je pc via het netwerk naar je NAS. Je hebt 2 opties om dit sneller te doen:
1. Data direct op de NAS tussen de 2 hd's te kopiëren. Dit kan door bijvoorbeeld Putty te gebruiken. Enige basiskennis met Linux commando's is dan wel nodig.
2. Data direct op de pc tussen de 2 hd's te kopiëren. Dit kan alleen door beide hd's in je pc te plaatsen.
2. De NAS gebruikt ext2 als filesysteem. Dat wordt voor zover ik weet niet standaard ondersteund onder Windows.
met een ext reader / driver kun je het lezen in windows. heb ik al eens gedaan toen de eerste schijf in mijn nas kapot was. via windows kon ik toen nog wel alles eraf halen. dat programma heb ik nog wel.
maar toen hoefde ik er maar 1 aan de pc ta hangen en dat ging via een e-sata kabel. dat was de enige vrije sata aansluiting die ik in de pc had. ik heb wel een sata naar usb adapter. dan kan er dus 1 schijf via sata en de andere via usb. zal dat sneller gaan dan via het netwerk nu?
Nog iemand een idee hoe het kan dat via netwerk kopieeren in Vista veel langer duurt dan in XP?
maar toen hoefde ik er maar 1 aan de pc ta hangen en dat ging via een e-sata kabel. dat was de enige vrije sata aansluiting die ik in de pc had. ik heb wel een sata naar usb adapter. dan kan er dus 1 schijf via sata en de andere via usb. zal dat sneller gaan dan via het netwerk nu?
Nog iemand een idee hoe het kan dat via netwerk kopieeren in Vista veel langer duurt dan in XP?
Denk dat ik daar met Windows 7 last van heb. Ik gebruik wel ethernet over power (dus over het stroomnet) en dat werkt al enigzins vertragend. Streamen met PSM naar de PS3 ging echter wel sneller dan files kopiëren naar de NAS.Nog iemand een idee hoe het kan dat via netwerk kopieeren in Vista veel langer duurt dan in XP?
Ik heb de NAS sinds zaterdag en ben zeer tevreden. Ben er alleen al wel twee keer tegenaan gelopen dat mijn NAS via het netwerk niet meer te bereiken was (en wel via de webconfig).
Eerste keer gebeurde nadat ik het SSH gedeelte ingesteld had (volgens deze tut). Uiteraard na installatie van de fun plug.
De tweede keer nadat ik de nieuwste TwonkyMedia NAS versie 6.0.23 geinstalleerd had. Ik kreeg toen paars/roze knipperende LEDs bij de HHDs en dat wees er (zoals ik in dit topic vond) op dat de temp directory vol liep. Installeren van een oudere versie (4.4.11) heeft dit verholpen.
Ik heb de LEDs na het installeren van SSH overigens niet bekeken, zou goed kunnen dat ze toen ook paars/roze knipperden.
Weet iemand of een nieuwere versie dan deze om kan gaan met externe subs (bij bijv. DivX)?
"It's about time you showed up Fox!"
Verwijderd
Ik heb nu twee 500gb disks in mijn ch3snas zitten en wil deze graag vervangen.
Nu zie ik bij Conceptronic op de website dat tot 1.5tb wordt ondersteund maar lees hier ook dat er mensen zijn die er 1 van 2tb in hebben zitten.
Kan iemand mij vertellen of 2 Samsung disks van 2TB SATA300 32MB, HD204UI (ecogreen f4) gaan werken als ik die als raid installeer? Wellicht heeft iemand deze configuratie?
Nu zie ik bij Conceptronic op de website dat tot 1.5tb wordt ondersteund maar lees hier ook dat er mensen zijn die er 1 van 2tb in hebben zitten.
Kan iemand mij vertellen of 2 Samsung disks van 2TB SATA300 32MB, HD204UI (ecogreen f4) gaan werken als ik die als raid installeer? Wellicht heeft iemand deze configuratie?
ik heb niet deze configuratie. Maar ik heb in de standard settings nu wel zo'n samsung 2TB schijf er in gezet naast een 1 TB en hij werd meteen herkend. Ik zou niet weten waarom het in raid dan niet zou gaan.Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 09:22:
Ik heb nu twee 500gb disks in mijn ch3snas zitten en wil deze graag vervangen.
Ik heb net 2 WD green 2TB als raid 1 in een CH3MNAS gedaan, geen problemen.
*insert signature here
Ik heb vorige week een Samsung LE-40C650 LCD TV met DLNA mogelijkheid aangeschaft en zit nu met het volgende probleem:
Ik had Twonky 4.4 draaien op mijn CH3SNAS (1.5) en met de XBox werkte deze prima, echter met de TV heb ik het probleem dat grote jpg bestanden niet weergegeven worden (foutmelding: dit bestandstype wordt niet ondersteund).
Hierop heb ik de laatste beschikbare versie van Twonky gedownload (6.0.23) in de hoop dat deze wel zou werken, maar helaas krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding bij grote bestanden. (heb hierover al een post geplaatst op het twonkyforum, maar nog geen reactie gehad).
Een zeker zo groot probleem is echter dat op het moment dat Twonky 6.0.23 draait ik geen netwerk toegang tot mijn, met gebruikersnaam en wachtwoord beveiligde, schijven kan krijgen
(gebruik hiervoor MapNetworkDrive, maar ook Net Use werkt niet).
Ik vroeg me af of iemand dit probleem herkent en eventueel een oplossing hiervoor heeft?
Ik had Twonky 4.4 draaien op mijn CH3SNAS (1.5) en met de XBox werkte deze prima, echter met de TV heb ik het probleem dat grote jpg bestanden niet weergegeven worden (foutmelding: dit bestandstype wordt niet ondersteund).
Hierop heb ik de laatste beschikbare versie van Twonky gedownload (6.0.23) in de hoop dat deze wel zou werken, maar helaas krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding bij grote bestanden. (heb hierover al een post geplaatst op het twonkyforum, maar nog geen reactie gehad).
Een zeker zo groot probleem is echter dat op het moment dat Twonky 6.0.23 draait ik geen netwerk toegang tot mijn, met gebruikersnaam en wachtwoord beveiligde, schijven kan krijgen

Ik vroeg me af of iemand dit probleem herkent en eventueel een oplossing hiervoor heeft?
[ Voor 4% gewijzigd door floriske.nl op 29-11-2010 16:37 ]
Verwijderd
Ik heb met mijn standaard CH3SNAS hetzelfde probleem dat hij op mijn Sony KDL-40EX700 geen foto vanaf een bepaalde grootte kan lezen. De TV ziet dan helemaal geen foto. Waarschijnlijk is de CH3SNAS toch niet helemaal DNLA gecertificeert! Ik bekijk mijn foto's nu maar via de mediaplayer CFULLHDMA.floriske.nl schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:36:
Ik heb vorige week een Samsung LE-40C650 LCD TV met DLNA mogelijkheid aangeschaft en zit nu met het volgende probleem:
Ik had Twonky 4.4 draaien op mijn CH3SNAS (1.5) en met de XBox werkte deze prima, echter met de TV heb ik het probleem dat grote jpg bestanden niet weergegeven worden (foutmelding: dit bestandstype wordt niet
hmm, ging redelijk tot nu toe, ben vastgelopen op :mno schreef op woensdag 24 november 2010 @ 21:46:
[...]
Ik heb deze destijds gevolgd om funplug op de USB-stick in mijn CH3MNAS te zetten. Werkt goed, maar kennis van Linux en Duits is een pré.
Der nächste Schritt ist nun, das FFP_SETUP_SCRIPT herunterzuladen:
mkdir /mnt/HD_a2/.bootstrap/ dan zegt hij path exists
wget http://wolf-u.li/download-manager.php?id=55 -O /mnt/HD_a2/.bootstrap/setup.sh en bij deze path or file does not exists
chmod +x /mnt/HD_a2/.bootstrap/setup.sh
Heb ook een paar CH3MNAS, maar heb een probleem als deze uitgestaan hebben en ik ze weer aanzet.
Ik heb dan geregeld het probleem dat mijn mediaspelers (Popcorn A110, ACRyan Mini) deze schijven niet zien.
Soms duurt het een half uur, soms meer dan een uur voordat de schijven zichtbaar zijn in de browsers van de media spelers?
Enig idee hoe ik dat kan oplossen, als het al een probleem van de NAS is.
Ik heb dan geregeld het probleem dat mijn mediaspelers (Popcorn A110, ACRyan Mini) deze schijven niet zien.
Soms duurt het een half uur, soms meer dan een uur voordat de schijven zichtbaar zijn in de browsers van de media spelers?
Enig idee hoe ik dat kan oplossen, als het al een probleem van de NAS is.
Laat me raden, je komt nog wel bij de web portal van je NAS? Check eens of je LEDs van je HDDs paars/roze knipperen..floriske.nl schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:36:
Een zeker zo groot probleem is echter dat op het moment dat Twonky 6.0.23 draait ik geen netwerk toegang tot mijn, met gebruikersnaam en wachtwoord beveiligde, schijven kan krijgen(gebruik hiervoor MapNetworkDrive, maar ook Net Use werkt niet).
Zo ja, dan heb je hetzelfde als ik had. Uninstall die versie Twonky (de installer ervan draaien en ervoor kiezen Twonky te verwijderen en uiteraard server te stoppen, dus NIET kiezen om Twonky weer te installeren).
Dan je NAS herstarten en je kunt weer bij je schijven. Daarna kun je een oudere versie weer installeren, die werkt wel (bijv. 4.4.11).
Je kunt v6 ook werkend krijgen, maar dan moet je enigzins tweaken. Lees deze Engelse posts voor meer info.
Het probleem lijkt niet in de TV of CH3SNAS te zitten, maar in Twonky. Als ik MediaTomb (zit bij funplug) gebruik werkt het wel namelijk en kan ik alle foto's bekijken op de Samsung TV.Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:24:
[...]
Ik heb met mijn standaard CH3SNAS hetzelfde probleem dat hij op mijn Sony KDL-40EX700 geen foto vanaf een bepaalde grootte kan lezen. De TV ziet dan helemaal geen foto. Waarschijnlijk is de CH3SNAS toch niet helemaal DNLA gecertificeert! Ik bekijk mijn foto's nu maar via de mediaplayer CFULLHDMA.
Deze is echter niet zo eenvoudig in te stellen (vergt scripting) en indexeert de bestanden niet allemaal bij grote hoeveelheden.
Hmm, ik heb nu 4.4 weer draaien, maar de problemen die je aankaart lijken inderdaad op wat ik had, zal er 1 dezer dagen eens in duiken.Speek schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:57:
[...]
Laat me raden, je komt nog wel bij de web portal van je NAS? Check eens of je LEDs van je HDDs paars/roze knipperen..
Zo ja, dan heb je hetzelfde als ik had. Uninstall die versie Twonky (de installer ervan draaien en ervoor kiezen Twonky te verwijderen en uiteraard server te stoppen, dus NIET kiezen om Twonky weer te installeren).
Dan je NAS herstarten en je kunt weer bij je schijven. Daarna kun je een oudere versie weer installeren, die werkt wel (bijv. 4.4.11).
Je kunt v6 ook werkend krijgen, maar dan moet je enigzins tweaken. Lees deze Engelse posts voor meer info.
Echter kon ik ook met 6.0.23 de grote jpg bestanden niet bekijken dus dan komen we nog niet veel verder.
Daar zat ik al heel lang op te wachten! Maar ben toch een beetje angstig. Heb jij gewoon de custom firmware die daar staat gedownload en geinstalleerd? Kan er nog iets misgaan met verschillende hardware revisies van de CH3SNAS? Ben toch een beetje bang de CH3SNAS te bricken...Darklance schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:48:
Volgens mij is dit nog niet eerder besproken, op de volgende site staat uitleg en firmware om op een ch3snas de dns-323 fimware te installeren. Zojuist gedaan!, werkt prima met behoud van data en fp
EDIT:
Heb de gok genomen en kon aan het begin de CH3SNAS DNS-323 niet bereiken. Na een harde reset wel! Heb nu dus een volledige D-Link DNS-323 met nieuwe firmware!
[ Voor 11% gewijzigd door Puck op 30-11-2010 16:00 ]
Arrived anxious, left bored
Even een kort door de bocht vraag: waarom zou je de D-Link firmware willen hebben ipv de Conceptronic?
*insert signature here
Een firmware die tot op heden nog doorontwikkeld wordt met meer en betere functionaliteiten?
Zie releasenotes vanaf 1.06 van de DNS-323 Firmware. Veel extra functies, fixes, support voor 2 TB drives & mogelijkheid om zonder funplug allerlei applicaties te draaien.
Heeft iemand 2 Western Digital Caviar Green WD10EaRs in gebruik in de DNS-323? Ik heb er namelijk eentje in m'n DNS-323 zitten, en heb gelezen dat deze niet lekker werkt in JBOD/RAID, m'n NAS staat inmiddels redelijk vol en daarom is een 2e schijf wel nodig. Ik weet toevallig dat de NAS een extra schijf krijgt van sinterklaas, maar als die WD10Ears niet fatsoenlijk werkt in JBOD/RAID, kan ik beter een of twee kopen die wel compatible zijn.
Ook het ik trouwens problemen met streamen naar de xbox 360, deze ziet de NAS wel, maar niet de map met films, wel de map met muziek en foto's. Nog meer mensen hier last van (gehad)?
Ook het ik trouwens problemen met streamen naar de xbox 360, deze ziet de NAS wel, maar niet de map met films, wel de map met muziek en foto's. Nog meer mensen hier last van (gehad)?
Deze had ik even over het hoofd gezien, goed nieuws! Dan zit er toch weer een iets langere levensverwachting aan m'n CH3SNAS, zal dit weekend eens gaan stoeien.Darklance schreef op maandag 15 november 2010 @ 14:48:
mbt mijn Twonky probleem heb ik helaas nog steeds geen reactie gehad op het Twonkyforum
Een voor mij belangrijke is dat de dns323 de juiste tijd vasthoud. De ch3snas liet de tijd altijd 'weglopen'. Ook mbv een cronjob en via funplug kreeg ik dat niet voor elkaar. Daardoor had ik vaak problemen met synchroniseren van bestanden.Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:10:
Wat zijn dan de wezenlijke verschillen tussen de firmware van de ch3snas en de dns323?
De fancontrol is standaard prima en ook zaken als nfs kun je zonder funplug regelen.
Ik ga die custom firmware ook eens proberen. Als ik het goed lees is backuppen van de files op de disken (bij mij in RAID 1) niet nodig? Dat wordt gewoon opgepakt na het flashen?
Ik heb de DNS-323 firmware gisteren geflashed op mijn CH3SNAS. Geen problemen en zelfs mijn instellingen zijn bewaard gebleven. De mogelijkheden in de interface zijn uitgebreider en de mogelijkheid om addons te installeren bevalt me zeer.
Specs
Top, fijn om te horen. Ook maar eens proberen op mn CH3MNAS.ronaldvs schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:09:
Ik heb de DNS-323 firmware gisteren geflashed op mijn CH3SNAS. Geen problemen en zelfs mijn instellingen zijn bewaard gebleven. De mogelijkheden in de interface zijn uitgebreider en de mogelijkheid om addons te installeren bevalt me zeer.
@ronaldvs Thanks! Instellingen zet ik voor en na het flashen altijd wel terug naar default. Just to be sure.
@Pino112 Ik twijfel of deze firmware ook op de CH3MNAS werkt.. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen? Stel anders de vraag hier even aan de maker van deze custom firmware. Ik weet niet of het zo verstandig is om dit zomaar te "proberen"
@Pino112 Ik twijfel of deze firmware ook op de CH3MNAS werkt.. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen? Stel anders de vraag hier even aan de maker van deze custom firmware. Ik weet niet of het zo verstandig is om dit zomaar te "proberen"
Het flashen naar de DNS-323 klinkt wel interessant. Maar als ik kijk op de NL support site van Dlink, is de laatste versie 1.08ww en geen 1.09. Wat voor versie is dat?
Wellicht enkel de Amerikaanse? Hij is hier gewoon te vinden (via Support Resources > Firmware).
lijkt me niet verstandig om dat te proberen .. ;-)Speek schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:30:
@ronaldvs Thanks! Instellingen zet ik voor en na het flashen altijd wel terug naar default. Just to be sure.
mnas is andere hardware en andere toolchain .
Heb zojuist ook de DNS-323 fw erop gezet. Het is even wennen, vond de gui van Conceptronic wel mooier. Maar goed, het gaat om functionaliteit he 
Ben benieuwd, het ziet ernaar uit dat de standaard uPNP server meer bestandstypen aan kan. Zal hem eens gaan testen.
Ben benieuwd, het ziet ernaar uit dat de standaard uPNP server meer bestandstypen aan kan. Zal hem eens gaan testen.
kan iemand gewoon hier zonder door te verwijzen naar een link vertellen wat nu de voordelen zijn met die DNS-323 firmware? Ik gebruik de Nas eigenlijk alleen voor opslag van bestanden die ik dan kan afspelen op pc en andere apparaten. Heeft het dan zin om te veranderen?
Even een linkje volgen en lezen kan geen kwaad toch? Anyway, het enige voordeel is dat de DNS-323 firmware nog steeds verbeterd wordt. Mocht je ooit tegen een "foutje" in de CH3SNAS lopen, grote kans dat die er in de DNS-323 uit gehaald is.
Met andere woorden, als het voor jou nu lekker werkt en je hebt geen problemen.. laat hem dan lekker op de originele firmware.
Met andere woorden, als het voor jou nu lekker werkt en je hebt geen problemen.. laat hem dan lekker op de originele firmware.
nou ja het lezen van die link is wat lastig omdat het weer uitgaat van vorige versies enz. en dan ben ik gewoon uren bezig om het te vergelijken. vandaar als iemand het weet..
het werkt bij mij nu inderdaad goed. maar het enige wat ik nu eigenlijk mis is een mogelijkheid om tussen de 2 schijven onderling bestanden te kopieeren. Heb geen zin om dat via putty / funplug te doen. moet wel iets van een grafische interface zijn.
en iemand anders nog een verklarking waarom bestanden kopieeren in windows vista veel langer duurt dan via xp?
zal een beveiligingsinstelling zijn maar ik kan het niet vinden...
zal wel net zo'n drama zijn als het delen van een map wat in vista altijd een ramp is en in xp in 10 seconde geregeld..
het werkt bij mij nu inderdaad goed. maar het enige wat ik nu eigenlijk mis is een mogelijkheid om tussen de 2 schijven onderling bestanden te kopieeren. Heb geen zin om dat via putty / funplug te doen. moet wel iets van een grafische interface zijn.
en iemand anders nog een verklarking waarom bestanden kopieeren in windows vista veel langer duurt dan via xp?
zal een beveiligingsinstelling zijn maar ik kan het niet vinden...
zal wel net zo'n drama zijn als het delen van een map wat in vista altijd een ramp is en in xp in 10 seconde geregeld..
Ik wil eigenlijk alleen even kwijt dat de DNS-323 echt een geweldig apparaat is! Mijn Samsung televisie haalt mijn MKV films rechtstreeks van de NAS af, subtitles, thumbnails & chapters met thumbnails... ge-wel-dig!
@tajvdz
Volgens mij ligt dat eraan hoe je RAID ingesteld hebt. Heb je dat ingesteld of gebruik je ze echt als 2 aparte volumes?
Ik denk dat als je ze zonder RAID instelt, dus als 2 aparte schijven, heet de ene Volume_1 en de andere Volume_2. Je zou ze dan via ip adres allebei moeten kunnen bereiken via het netwerk \\<ipadres-hier>\Volume_1 bijvoorbeeld. En dan voor Volume 2 uiteraard de "1" in een "2" veranderen
Volgens mij ligt dat eraan hoe je RAID ingesteld hebt. Heb je dat ingesteld of gebruik je ze echt als 2 aparte volumes?
Ik denk dat als je ze zonder RAID instelt, dus als 2 aparte schijven, heet de ene Volume_1 en de andere Volume_2. Je zou ze dan via ip adres allebei moeten kunnen bereiken via het netwerk \\<ipadres-hier>\Volume_1 bijvoorbeeld. En dan voor Volume 2 uiteraard de "1" in een "2" veranderen
ik heb geen raid ingesteld. standaard config met 2 schijven, volume 1 en volume 2. ik kan via windows wel beide schijven benaderen.
het gaat mij er alleen om dat het kopieeren via windows vista veel langer duurt dan via xp. zowel via de verkenner als ftp.
daarom zou het misschien handig zijn als het mogelijk is om buiten windows om, dus puur op de nas zelf van de ene schijf naar de andere schijf te kunnen kopieeren. op zich een functie die ik nu even nodig heb want ik wil alles van de 1 Tb schijf op de 2 Tb schijf zetten en dan die van 1 Tb weer ergens anders voor gebruiken..
het gaat mij er alleen om dat het kopieeren via windows vista veel langer duurt dan via xp. zowel via de verkenner als ftp.
daarom zou het misschien handig zijn als het mogelijk is om buiten windows om, dus puur op de nas zelf van de ene schijf naar de andere schijf te kunnen kopieeren. op zich een functie die ik nu even nodig heb want ik wil alles van de 1 Tb schijf op de 2 Tb schijf zetten en dan die van 1 Tb weer ergens anders voor gebruiken..
Ah ik snap je. Dat weet ik zo 1-2-3 niet. Ik vrees dat dat alleen met Putty kan zoals je aangeeft.
ja ik dacht misschien zit zoiets dan wel op de DNS 323.
maar even buiten het rechtstreeks kopieeren om.
hoe kan het dat bestanden kopieeren via windows vista 2 x zo lang duurt dan via windows xp?
maakt niet of ik via verkenner doe of ftp.
maar even buiten het rechtstreeks kopieeren om.
hoe kan het dat bestanden kopieeren via windows vista 2 x zo lang duurt dan via windows xp?
maakt niet of ik via verkenner doe of ftp.
Verwijderd
In de originele Conceptronics software zit de mogelijkheid om van de ene naar de ander HD te copieren. Bij het inloggen kun je kiezen tussen Configuratie of Schedule download. Bij dit laatste kun je instellen wat er gecopieerd moet worden. Ik maak 1x in de week van bepaalde delen een backup.
Bij Type zet ik Folder, Bij URL: \\10.0.0.60\Volume_1\Multimedia\Video\zz-Bekeken_Video_films\
Bij Save to: Volume_2/Bekeken_films
Dan opgeven wanneer en hoe: Recurring Backup, Tijd, Incremental Backup (Only for local backup)
Dit werkt bij mij al maanden goed.
Bij Type zet ik Folder, Bij URL: \\10.0.0.60\Volume_1\Multimedia\Video\zz-Bekeken_Video_films\
Dan opgeven wanneer en hoe: Recurring Backup, Tijd, Incremental Backup (Only for local backup)
dit heeft de dns-323 ookVerwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:24:
In de originele Conceptronics software zit de mogelijkheid om van de ene naar de ander HD te copieren. Bij het inloggen kun je kiezen tussen Configuratie of Schedule download. Bij dit laatste kun je instellen wat er gecopieerd moet worden. Ik maak 1x in de week van bepaalde delen een backup.
[ Voor 4% gewijzigd door raven22 op 04-12-2010 18:25 ]
Ik ben van plan binnenkort een NAS aan te schaffen en neig naar de CH3SNAS/CH3MNAS.
Voorlopig wil ik deze echter gaan gebruiken met een IDE schijf die ik nog heb liggen. Ik denk dat een SATA=>IDE connector wel gaat werken, maar denken jullie dat die fysiek ook in de behuizing past?
Zou een van de eigenaren hier wat over kunnen roepen?
Voorlopig wil ik deze echter gaan gebruiken met een IDE schijf die ik nog heb liggen. Ik denk dat een SATA=>IDE connector wel gaat werken, maar denken jullie dat die fysiek ook in de behuizing past?
met sata past tie precies dus alles extra past niet meer, je kunt er natuurlijk voor kiezen om het voor frontje niet te plaatsen, dan werkt het wel.Erapaz schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 18:05:
Ik ben van plan binnenkort een NAS aan te schaffen en neig naar de CH3SNAS/CH3MNAS.
Heb inmiddels de DNS-323 firmware draaien op mijn CH3SNAS, maar helaas lost dit mijn Twonky problemen ook niet op.
Ben er inmiddels wel achter dat het echt een probleem is tussen Twonky en mijn Samsung TV
• Twonky 4.4.18/6.0.23 -> Samsung LE40C650 = Geen grote jpg bestanden (geen ondersteund bestands type).
• Twonky 4.4.18/6.0.23 -> Xbox 360 = Geen problemen
• Twonky 4.4.18/6.0.23 -> Samsung Galaxy S = geen problemen
MediaTomb -> Samsung LE40C650 -> Wel grote jpg bestanden
Dan zou je zeggen: stap dan over op MediaTomb, echter is hierbij weer het probleem dat deze niet overweg kan met grote hoeveelheden bestanden en indexeert dan ook niet al mijn bestanden. Bovendien vergt MediaTomb veel meer werk qua configuratie omdat dit in scripts moet gebeuren.
* floriske.nl Vindt de support van Twonky wel echt om te huilen
Nog een enkele reactie en dat lijkt de tendens te zijn op het Twonkyforum.
Ben er inmiddels wel achter dat het echt een probleem is tussen Twonky en mijn Samsung TV
• Twonky 4.4.18/6.0.23 -> Samsung LE40C650 = Geen grote jpg bestanden (geen ondersteund bestands type).
• Twonky 4.4.18/6.0.23 -> Xbox 360 = Geen problemen
• Twonky 4.4.18/6.0.23 -> Samsung Galaxy S = geen problemen
MediaTomb -> Samsung LE40C650 -> Wel grote jpg bestanden
Dan zou je zeggen: stap dan over op MediaTomb, echter is hierbij weer het probleem dat deze niet overweg kan met grote hoeveelheden bestanden en indexeert dan ook niet al mijn bestanden. Bovendien vergt MediaTomb veel meer werk qua configuratie omdat dit in scripts moet gebeuren.
* floriske.nl Vindt de support van Twonky wel echt om te huilen
Nog een enkele reactie en dat lijkt de tendens te zijn op het Twonkyforum.
Ik bied de mijne nu al te koop aan
Niet dat hij slecht is, integendeel, maar ik kan er toch niet alles mee streamen dat ik wilde. Dat ligt niet aan het apparaat, maar aan mijn PS3.
Ik wil gaan voor een media streamer ipv een NASje.
Mocht iemand interesse hebben PM me maar
Je krijgt er een 1TB Samsung 7200rpm schijf bij.
EDIT:
@ floriske.nl
Ik geloof dat op de site staat dat het via een NAS niet officieel gesupport wordt. Dus als ze al helpen, dan is dat denk ik op best effort basis.
Ik wil gaan voor een media streamer ipv een NASje.
Mocht iemand interesse hebben PM me maar
EDIT:
@ floriske.nl
Ik geloof dat op de site staat dat het via een NAS niet officieel gesupport wordt. Dus als ze al helpen, dan is dat denk ik op best effort basis.
[ Voor 20% gewijzigd door speek1984 op 06-12-2010 13:14 ]
Iemand de alternatieve firmware al geprobeerd?
http://code.google.com/p/alt-f/
http://forum.dsmg600.info/viewforum.php?id=6
Ik heb hem nu draaien, maar heb (nog) niet geflashed. Ziet er goed uit en werkt prima. Mijn printer werd gelijk herkend, de schijven kun je formatteren naar bv ext4, er is ondersteuning voor raid5 (mbv externe usb drive), nfs werkt goed en snel. Kortom ik ben wel tevreden.
In de volgende versie komt naar verwachting ondersteuning voor de nieuwe 4k harde schijven.
http://code.google.com/p/alt-f/
http://forum.dsmg600.info/viewforum.php?id=6
Ik heb hem nu draaien, maar heb (nog) niet geflashed. Ziet er goed uit en werkt prima. Mijn printer werd gelijk herkend, de schijven kun je formatteren naar bv ext4, er is ondersteuning voor raid5 (mbv externe usb drive), nfs werkt goed en snel. Kortom ik ben wel tevreden.
In de volgende versie komt naar verwachting ondersteuning voor de nieuwe 4k harde schijven.
Ik ga proberen de originele firmware terug te flashen (door eerst te modifien). Ben benieuwd of het werkt
-weg-
[ Voor 99% gewijzigd door BigJeff op 08-12-2010 18:27 . Reden: Naar een ander topic ]
Nou het is me gelukt om voor mijn CH3SNAS een custom firmware te compilen om van de D-Link firmware weer terug te kunnen naar Conceptronic firmware. Meer info hier te vinden. De download zal daar waarschijnlijk ook terecht komen (of DM me als je hem nodig hebt). Voor degenen die geïnteresseerd zijn (bijv. bij verkoop van het NAS oid).
Ik merk btw wel dat de Conceptronic (dus de originele) firmware veel sneller draait dan de D-Link firmware.
Ik merk btw wel dat de Conceptronic (dus de originele) firmware veel sneller draait dan de D-Link firmware.
Ik merkte weinig verschil in snelheid tussen mijn originele ch3snas en de ch3snas met dlink firmware.Speek schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 18:00:
Nou het is me gelukt om voor mijn CH3SNAS een custom firmware te compilen om van de D-Link firmware weer terug te kunnen naar Conceptronic firmware. Meer info hier te vinden. De download zal daar waarschijnlijk ook terecht komen (of DM me als je hem nodig hebt). Voor degenen die geïnteresseerd zijn (bijv. bij verkoop van het NAS oid).
Nu draai ik de alternatieve firmware genaamd alt-f en die vind ik wel sneller, maar veel zal het niet zijn, de cpu en geheugen blijven natuurlijk hetzelfde.
Apart. Moest bij de D-Link toch echt een paar seconden wachten tot de volgende page verscheen. De Conceptronic verschijnt instantly.
For the record, ik heb wel factory resets gedaan voor en na het flashen (just to be sure).
For the record, ik heb wel factory resets gedaan voor en na het flashen (just to be sure).
De snelheid van het userinterface is niet erg interessant, en kan ook nogal van de gebruikte browser afhangen. Waar het echt om gaat is de doorvoersnelheid van data via samba,nfs,ftp, ...Speek schreef op woensdag 08 december 2010 @ 07:52:
Apart. Moest bij de D-Link toch echt een paar seconden wachten tot de volgende page verscheen. De Conceptronic verschijnt instantly.
@Mijzelf
Totaal mee eens. Ik merkte het alleen op en was benieuwd of anderen hetzelfde ondervinden.
Totaal mee eens. Ik merkte het alleen op en was benieuwd of anderen hetzelfde ondervinden.