Money for nothin' and your chicks for free
Ik heb niks geks gedaan (al dagen niet meer naar gekeken) en nu hoorde ik opeens dat de fan maar blijft draaien. Ik heb t script voor hardware revision C1 geinstalleerd, ging altijd goed, alleen na wat onderzoek blijkt dat fan.sh (in /ffp/start) al fout loopt op de eerste regel: @!/ffp/bin/sh not found.
Wat is er gebeurd en belangrijker: hoe zorg ik ervoor dat t weer gaat werken?
Thanx in advance!
Er zitten 72 rpm schijven in. Ik heb nu de meterkast open staan en de temperatuur is gezakt onder de 45 graden. De fan draait nu niet meer continue.markweb4871 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:40:
DeeJee dat hangt er ook vanaf of je bijv 7200 rpm of 5400 rpm schijven erin hebt zitten.
Ik moet dus de meterkast beter gaan ventileren.
Money for nothin' and your chicks for free
Doe ik echter Raid0 of JBOD, dan zie ik een volume van 746Gb onder Windows en OS X.
Op de configuratiepagina van de CH3HNAS zie ik een volume van 2.7 Tb, installeer ik funplug en doe ik df -h dan zie ik ook een volume van 2.7 Tb. Op mijn client os'sen dus niet meer dan 746Gb.
Ik kan hier op GoT en Google niets vinden dat mijn probleem oplost. Tips, anyone?
XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL
Heb de nzb e.d. niet werkend gekregen en zou dat wel graag willen. Binnenkort wil ik van 2*1 naar 2*2tb en heb een 8 gb usb stick voor de funplug.
Edit: En ik vraag me ook af hoe ik via USB bestanden van een externe harddisk naar de NAS kan kopieeren. In het begin haalde ik via het netwerk kopieren een snelheid rond de 5 mbs, nu nog maar 250 kb. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
[ Voor 62% gewijzigd door .GoO op 18-09-2010 18:40 ]
Ik had hetzelfde probleem, dit is een bug in de laatste fw welke de funplug mogelijk maakt.Kalkie schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 13:24:
Ik heb een CH3HNAS met 2x 1.5 Tb Samsung Spinpoint F3 schijven. Als ik deze los configureer, geen probleem. Zet ik ze in RAID1, dan zie ik netjes een volume van 1.4Tb onder Windows en OS X.
Doe ik echter Raid0 of JBOD, dan zie ik een volume van 746Gb onder Windows en OS X.
Op de configuratiepagina van de CH3HNAS zie ik een volume van 2.7 Tb, installeer ik funplug en doe ik df -h dan zie ik ook een volume van 2.7 Tb. Op mijn client os'sen dus niet meer dan 746Gb.
Ik kan hier op GoT en Google niets vinden dat mijn probleem oplost. Tips, anyone?
Even downgraden naar een versie lager en het is opgelost, je kunt dan helaas geen funplug meer installeren.
Maak je ook een melding hiervan bij Conceptronic?
Als meer mensen het melden wordt het hopelijk opgelost.

Ik kan de nas wel pingen en ik kan ook de webinterface bereiken en inloggen met ssh
met ps aux |grep sam krijg ik het volgende:
root@CH3SNAS:~# ps aux |grep sam
1880 root /usr/sbin/samba/smbd -D
1884 root /usr/sbin/samba/smbd -D
1885 root /usr/sbin/samba/nmbd -D
2051 root grep sam
root@CH3SNAS:~#
en zo ziet mijn config bestand eruit:
root@CH3SNAS:~# vi /etc/samba/smb.conf
netbios name = CH3SNAS
server string = Grab'n'GO Media Store
hosts allow =
hosts deny =
security = USER
encrypt passwords = yes
max log size = 0
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536
max xmit = 65535
create mask = 0777
directory mask = 0777
force create mode = 0777
force directory mode = 0777
load printers = Yes
printcap name = /usr/local/LPRng/etc/printcap
min print space = 2000
max print jobs = 1000
printing = lprng
print command = /usr/local/LPRng/bin/lpr -P%p -r %s
lpq command = /usr/local/LPRng/bin/lpq -P%p
lprm command = /usr/local/LPRng/bin/lprm -P%p %j
lppause command = /usr/local/LPRng/sbin/lpc hold %p %j
lpresume command = /usr/local/LPRng/sbin/lpc release %p %j
queuepause command = /usr/local/LPRng/sbin/lpc -P%p stop
queueresume command = /usr/local/LPRng/sbin/lpc -P%p start
use sendfile =yes
[ web_page ]
comment = Enter Our Web Page Setting
path = /mnt/web_page
valid users =
read only = yes
guest ok = yes
[printers]
path = /mnt/HD_a4/.lpd
guest ok = Yes
printable = Yes
use client driver = Yes
browseable = No
[ Volume_1 ]
comment =
path = /mnt/HD_a2
valid users = DanielZ
read only = no
guest ok = no
oplocks =
map archive =
Heb jij het nog kunnen oplossen of blijf je op oudere firmware draaien?
Verwijderd
De router heb ik gekregen van mijn broer die heeft hem een hele tijd probleemloos draaiend gehad. Ik heb echter veel problemen met de router nas. Ik zal ze opsommen:
- Problemen met meerdere opdrachten tegelijk (lezen / schrijven)
Ik was inhoud van mijn computer aan het kopieren naar mijn router en speelde ondertussen een muziekje af. Ook wilde ik hem tussendoor raadplegen. Hierdoor crashte de NAS en pas na een keiharde power off kwam ie weer tot leven. Op dit punt verwacht ik dat mijn verwachtingen van de prestaties van deze NAS te hoog waren? Of weet iemand wat er misschien aan de hand kan zijn?
- Itunes server configuratie pagina wordt weergegeven zonder opmaak en zonder save / exit buttons. Vervolgens crasht de NAS en voert een Reboot uit. Ik heb de firmware al opnieuw geinstalleerd, maar helaas geen verandering in de situatie
- AV mediaserver doet niets. Als ik hem via de easy search tool probeer te raadplegen/instellen geeft ie aan dat dit niet is odnersteund op deze NAS. Lijkt me sterk.
Weet iemand misschien wat er met mijn apparaat aan de hand is? Ik kom er niet uit en ben eerlijk gezegd ook echt clueless over wat ik zou moeten doen om dit op te lossen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Update:
Inmiddels funplug 0.5 geinstalleerd (Itunse via Web UI oproepen geeft nog steeds een crash van het apparaat)
Voor iedereen met dezelfde problemen met de Itunes server. Crashen van de WEBGUI:
Broken iTunes Interface
------------------------------------------------------
Description: When using the iTunesServer WEB GUI, sometimes the GUI gets corrupted. After this, the iTunesServer WEB GUI can no longer be used.
Workaround: Telnet to the device and “cp /sys/crfs/default/mt-daapd.conf /etc/mt-daapd.conf”
------------------------------------------------------
Gevonden op : http://wiki.dns323.info/information:known_issues
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2010 18:35 . Reden: Update en oplossing iTunes crash ]
Ik blijf voorlopig maar de oude fw draaien, hopelijk wordt het opgelost zodat de funplug mogelijk is.
[ Voor 20% gewijzigd door Pakka Pakka op 19-09-2010 23:15 ]
Ik heb de funplug 1.0 geinstalleerd, maar de manier die staat beschreven voor de CH3SNAS werkt niet op de CH3HNAS...
Misschien moet ik het ergens anders zoeken , maar ik ben niet-zo-ervaren Linux/Unix gebruiker./usr/bin # sh /mnt/HD_a2/ffp/start/unfsd.sh start
sh: can't open /mnt/HD_a2/ffp/start/unfsd.sh
Iemand hier al ervaring mee?
Conceptronic heeft alleen de mogelijkheid om extra functies toe te voegen open gezet, je moet dan nog altijd een omgeving bouwen om het uit te breiden en inderdaad klopt het dat dan de bestaande fun_plug van fonz niet gaat werken. Er is dus 'werk' aan de winkel voor diegene die extra functies willen gaan toevoegen.Pakka Pakka schreef op zondag 19 september 2010 @ 23:09:
Is er al iemand die funplug werkend heeft gekregen op de CH3HNAS? Conceptronic heeft wel een firmware uitgebracht die funplug ondersteund, maar die wijkt veel te veel af van de andere configuraties zodat geen enkele tutorial/howto lijkt te werken. Hierdoor is het me nog niet gelukt om naast telnet iets anders waardevols toe te voegen (zoals de ffp toolkit, openssh, nzbget, etc).
Source en toolchain staat op de site dus je zou wat kunnen gaan knoeien.
NFS zit trouwens in één van de firmware versie van Conceptronic al in de GUI gebakken. Dus daar heb je geen fun_plug voor nodig.
There are no secrets, only information you do not yet have
Daar was ik al bang voor ja dat er werk aan de winkel was.zeroday schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:31:
[...]
Conceptronic heeft alleen de mogelijkheid om extra functies toe te voegen open gezet, je moet dan nog altijd een omgeving bouwen om het uit te breiden en inderdaad klopt het dat dan de bestaande fun_plug van fonz niet gaat werken. Er is dus 'werk' aan de winkel voor diegene die extra functies willen gaan toevoegen.
NFS zit trouwens in één van de firmware versie van Conceptronic al in de GUI gebakken. Dus daar heb je geen fun_plug voor nodig.
Om even terug te komen op NFS, dit zit niet in de firmware voor de CH3HNAS. Ik heb de laatste firmware, maar in de GUI zie ik nergens een optie voor NFS aan/uitzetten....
Overigens is er wel iets van NFS aanwezig op het filesystem. Volgens mij moet het niet heel moeilijk zijn om het aan de praat te krijgen, alleen ontbreek het me even aan genoeg linux kennis.
Een search op '*nfs*' levert op:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| / # find / -name '*nfs*' /etc/sysconfig/libexec/modules/service/service_nfs_start /etc/sysconfig/libexec/modules/service/service_nfs_stop /home/Public/funplug/ffp/share/man/man7/nfsd.7 /home/Public/funplug/ffp/share/man/man8/nfsd.8 /home/Public/funplug/ffp/share/man/man8/unfsd.8 /home/Public/funplug/ffp/share/man/man8/rpc.nfsd.8 /home/Public/funplug/ffp/share/man/man8/nfsstat.8 /home/Public/funplug/ffp/var/packages/unfs3-0.9.22-1 /home/Public/funplug/ffp/var/packages/nfs-utils-1.1.0-4 /home/Public/Recycle Bin/nfs-utils-1.1.0-4.tgz /home/Public/Recycle Bin/Copy #1 of nfs-utils-1.1.0-4.tgz /home/Public/nfs-utils-1.1.0-4.tgz /proc/sys/fs/nfs /proc/sys/sunrpc/nfs_debug /proc/sys/sunrpc/nfsd_debug /proc/fs/nfs /proc/fs/nfsd /proc/net/rpc/nfsd.fh /proc/net/rpc/nfsd.export /proc/net/rpc/nfsd /usr/bin/rpc.nfsd /var/www/ser_nfs.htm /var/www/cgi-bin/nfsDir.cgi /var/www/cgi-bin/nfs.cgi /var/lib/nfs |
service_nfs_start is een script, maar ik heb geen idee waar het wordt aangeroepen...iig niet via de GUI.
Iemand..?devv05 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:04:
Weet iemand of je de standaard drive namen (Media en DISK_2) aan kunt passen?
Edit: En ik vraag me ook af hoe ik via USB bestanden van een externe harddisk naar de NAS kan kopieeren?
Nah .. ik zal nog 1 keer helpenmrlocke schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:52:
[...]
Daar was ik al bang voor ja dat er werk aan de winkel was.
Om even terug te komen op NFS, dit zit niet in de firmware voor de CH3HNAS. Ik heb de laatste firmware, maar in de GUI zie ik nergens een optie voor NFS aan/uitzetten....
Overigens is er wel iets van NFS aanwezig op het filesystem. Volgens mij moet het niet heel moeilijk zijn om het aan de praat te krijgen, alleen ontbreek het me even aan genoeg linux kennis.
Een search op '*nfs*' levert op:
Firmware Upgrade version 2.3.44
Release date: 14-05-2010
Release notes:
* Fixed Incorrect hostname.
* Changed nmbd start sequence.
* Changed NFS Service default path from /Public to /home.
etc.
Ik heb toch echt gezorgt dat dat er nog in zat voordat ik vertrok, dat iemand anders dan later een fun_plug versie released ...... tsja..
Bovenstaande zojuist gedownload van de site .. en firmware versie
Waarop loop je vast, het enige zinnige antwoord wat je nu kan krijgen is een verwijzing naar de ffp/nzb howto http://www.aroundmyroom.c...st-a-howto-for-a-tweaker/jantje112 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 15:40:
Is er iemand die mij eens wil helpen mijn ch3snas goed in te richten met de juiste packages? Ik kom er niet uit.
Heb de nzb e.d. niet werkend gekregen en zou dat wel graag willen. Binnenkort wil ik van 2*1 naar 2*2tb en heb een 8 gb usb stick voor de funplug.
Ken deze namen niet, maar als dit de DLINK variant is van Volume_1 (eigenlijk de naam van de mount van de hdd partitie) kan je dit niet zomaar aanpassen.devv05 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:04:
Weet iemand of je de standaard drive namen (Media en DISK_2) aan kunt passen?
Edit: En ik vraag me ook af hoe ik via USB bestanden van een externe harddisk naar de NAS kan kopieeren. In het begin haalde ik via het netwerk kopieren een snelheid rond de 5 mbs, nu nog maar 250 kb. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Grote bestanden kopiëren kan je natuurlijk gewoon via de command line (ssh) doen..... of heb je het niet over een usb drive direct aan de NAS maar usb aan je PC? Lage snelheid kan komen doordat de NAS met andere dingen bezig is (bv usenet downloaden/repareren/uitpakken), en ik het ook weleens gezien dat een router een reboot of nieuwe firmware nodig had.
- nee
- je usb disk wordt gemount in het OS systeem als share zodat jij via die USB disk de data naar je NAS kan kopieren. Kost een tijdje maar dan heb je ook wat ..
toch?
EDIT: Het werkt al.zeroday schreef op maandag 20 september 2010 @ 14:05:
[...]
Nah .. ik zal nog 1 keer helpen
Firmware Upgrade version 2.3.44
Release date: 14-05-2010
Release notes:
* Fixed Incorrect hostname.
* Changed nmbd start sequence.
* Changed NFS Service default path from /Public to /home.
etc.
Ik heb toch echt gezorgt dat dat er nog in zat voordat ik vertrok, dat iemand anders dan later een fun_plug versie released ...... tsja..
Bovenstaande zojuist gedownload van de site .. en firmware versie

[ Voor 42% gewijzigd door mrlocke op 20-09-2010 22:45 ]
Dank voor de info, ik was inderdaad al bang voor dit antwoord. Vanavond zal ik eens kijken of ik iets snap van de sources en die toolchain, ik neem aan dat ik moet gaan compileren met een andere target architecture. Heb je nog een hint onder welk OS ik dit het beste kan gaan proberen?zeroday schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:31:
[...]
Conceptronic heeft alleen de mogelijkheid om extra functies toe te voegen open gezet, je moet dan nog altijd een omgeving bouwen om het uit te breiden en inderdaad klopt het dat dan de bestaande fun_plug van fonz niet gaat werken. Er is dus 'werk' aan de winkel voor diegene die extra functies willen gaan toevoegen.
@mrlocke: Ik denk dat zero je probeert uit te leggen dat je terug moet naar de vorige firmware, dat de support voor NFS die hij ingebouwd heeft er door de laatste firmware weer uitgehaald is (per ongeluk waarschijnlijk, gebeurt mij zelf helaas ook nog veel te vaak).
Ik heb ook de ch3hnas (is dit nu offtopic?). Bij mij zit in de 2.4.3 firmware wel nfs. Er was wel iets dat ik eerst mijn browser opnieuw moest opstarten of de cache legen maar de nfs optie verscheen. Hij werkt alleen bij mij niet goed. Ik heb twee streamers (hdx 1000 en playon mini) en beide horten en stoten met nfs. Smb geeft geen problemen.mrlocke schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:55:
[...]
Heb ik ook gelezen ja... Ik heb de firmware v2.4.3...en ja ik heb ook de release notes gelezen van de versie waar jij op doelt. Ik neem aan dat dit een verbeterde versie is van die jij aanhaalt, en ik dus nog steeds NFS zou moeten hebben.
Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik NFS aan krijg als ik geen switch in de GUI heb.
Wanneer ik via mijn mediaplayer naar NFS shares zoek in het netwerk zie ik niks.
Maarja, gezien jou reactie moet het heel simpel zijn.... nou noem mij dan maar dom(maar vertel me dan wel ff eindelijk hoe ik het aanzet aub
)
Wat ik mij afvraag hoe krijg ik rsync op de ch3hnas ? Ik wil het apparaat gebruiken als off site backup maar wel via rsync/ftp via ssh of iets dergelijks. Helaas werkt dit alles niet.
Ok, nu begin ik me echt heel dom te voelentinka schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:14:
[...]
Ik heb ook de ch3hnas (is dit nu offtopic?). Bij mij zit in de 2.4.3 firmware wel nfs. Er was wel iets dat ik eerst mijn browser opnieuw moest opstarten of de cache legen maar de nfs optie verscheen. Hij werkt alleen bij mij niet goed. Ik heb twee streamers (hdx 1000 en playon mini) en beide horten en stoten met nfs. Smb geeft geen problemen.
Wat ik mij afvraag hoe krijg ik rsync op de ch3hnas ? Ik wil het apparaat gebruiken als off site backup maar wel via rsync/ftp via ssh of iets dergelijks. Helaas werkt dit alles niet.

Ik zal je morgen mijn ervaringen vertellen met NFS streaming.
@zero: excuses voor mijn dommigheid. Ik begrijp dat jij bij Conceptronic werkt en de firmware schrijft?
Misschien kun je me dan antwoord geven op het volgende: Er wordt afgeraden te werken met de Wester Digital EARS schijven. Nu heb ik toevallig de WD20EARS (2 TB)... Heb deze maar op hoop van zegen in de CH3HNAS gezet, geformatteerd en gewoon maar begonnen. Tot nu toe werkt het prima, streaming via UPNP gaat prima... geen problemen. Wat zijn de problemen die ik kan verwachten? Slechte throughput of andere zaken?
Enige is dat ik maar 1.8TB tot mijn beschikking heb, terwijl ik 2TB had toen ie in mn mediaplayer zat (mede8er)... Wellicht dat ik nog ga proberen om m anders te formatten via fdisc (tutorial te vinden hier: http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=5729 )
DISCLAIMER: Weet niet of dit ook daadwerkelijk werkt voor de CH3HNAS, dus try at your own risc ;-)
Verwijderd
*klik* Is nou niet echt nieuws voor iemand op Tweakers...mrlocke schreef op maandag 20 september 2010 @ 22:40:
[...]Enige is dat ik maar 1.8TB tot mijn beschikking heb, terwijl ik 2TB had toen ie in mn mediaplayer zat (mede8er)...
Ik heb er nu 1 schijf van 1TB inzitten maar die is bijna vol.
Ik wil de capaciteit graag uitbreiden. Conceptronic zegt dat ik niet verder kan gaan dan 2 x 1TB maar 1,5TB moet zeker lukken toch? Ik hoop dat 2TB ook kan. Als het werkt welke schijf kan ik dan het beste nemen en met welke firmware op de NAS? ik heb de laatste officiele van 2009 er op staan nu.
Verwijderd
Google stuk? *klik*tajvdz schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:59:
Heeft iemand een 2TB schijf werkend in een CH3SNAS?
Ik heb er nu 1 schijf van 1TB inzitten maar die is bijna vol.
Ik wil de capaciteit graag uitbreiden. Conceptronic zegt dat ik niet verder kan gaan dan 2 x 1TB maar 1,5TB moet zeker lukken toch? Ik hoop dat 2TB ook kan. Als het werkt welke schijf kan ik dan het beste nemen en met welke firmware op de NAS? ik heb de laatste officiele van 2009 er op staan nu.
Werkte ...mrlocke schreef op maandag 20 september 2010 @ 22:40:
[...]
Ok, nu begin ik me echt heel dom te voelen![]()
![]()
Ik gooi de cache leeg, en tadaa... een NFS optie.
Ik zal je morgen mijn ervaringen vertellen met NFS streaming.
@zero: excuses voor mijn dommigheid. Ik begrijp dat jij bij Conceptronic werkt en de firmware schrijft?
en nee schrijf geen firmware, maar bepaalde wel wat er in moest.
EARS kunnen problemen hebben in RAID omgevingen ivm die grotere blocks die het wegschrijft ..Misschien kun je me dan antwoord geven op het volgende: Er wordt afgeraden te werken met de Wester Digital EARS schijven. Nu heb ik toevallig de WD20EARS (2 TB)... Heb deze maar op hoop van zegen in de CH3HNAS gezet, geformatteerd en gewoon maar begonnen. Tot nu toe werkt het prima, streaming via UPNP gaat prima... geen problemen. Wat zijn de problemen die ik kan verwachten? Slechte throughput of andere zaken?
Enige is dat ik maar 1.8TB tot mijn beschikking heb, terwijl ik 2TB had toen ie in mn mediaplayer zat (mede8er)... Wellicht dat ik nog ga proberen om m anders te formatten via fdisc (tutorial te vinden hier: http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=5729 )
DISCLAIMER: Weet niet of dit ook daadwerkelijk werkt voor de CH3HNAS, dus try at your own risc ;-)
Gisteravond NFS geprobeerd... Streaming werkt goed met matige kwaliteit divxjes, maar zodra ik een BD rip of DVD ISO wil streamen van 4 - 8 GB dan gaat het met horten en stoten tot het punt dat het niet kijkbaar is.tinka schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:14:
[...]
Ik heb ook de ch3hnas (is dit nu offtopic?). Bij mij zit in de 2.4.3 firmware wel nfs. Er was wel iets dat ik eerst mijn browser opnieuw moest opstarten of de cache legen maar de nfs optie verscheen. Hij werkt alleen bij mij niet goed. Ik heb twee streamers (hdx 1000 en playon mini) en beide horten en stoten met nfs. Smb geeft geen problemen.
Via UPNP werkt dit wel, dus ik gok dat het een kwestie van tweaken is. Weet alleen niet in hoeverre NFS daar mogelijkheden toe biedt, de GUI niet in ieder geval.
Ik zou liever NFS gebruiken dan UPNP omdat ik ook een about.jpg en poster.jpg heb in elke map en die niet via UPNP wordt weergeven, alleen via NFS...
Ik vond het gewoon opvallend, omdat mijn mediaplayer nadat ik er 100 GB op gezet had gewoon 1.9 TB gaf als vrije ruimte, en de NAS 1.8 TB zonder enige data op de disc.Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 22:45:
[...]
*klik* Is nou niet echt nieuws voor iemand op Tweakers...
Western Digital EARS serie gebruiken Advanced Format waarbij *gezegd* wordt dat er meer ruimte vrij is door efficiente manier van schijfindeling. Ik was even hoopvol dat dit ook echt waar was, doordat ik de 2 TB als 2 TB zag. Vandaar dat ik de opmerking maakte.
Dus je kunt je sarcasme voor je houden.
[ Voor 49% gewijzigd door mrlocke op 21-09-2010 10:35 ]
Verwijderd
Je hebt het stuk nog niet eens gelezen OF niet begrepenmrlocke schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:21:
[...]
Ik vond het gewoon opvallend, omdat mijn mediaplayer nadat ik er 100 GB op gezet had gewoon 1.9 TB gaf als vrije ruimte, en de NAS 1.8 TB zonder enige data op de disc.
Western Digital EARS serie gebruiken Advanced Format waarbij *gezegd* wordt dat er meer ruimte vrij is door efficiente manier van schijfindeling. Ik was even hoopvol dat dit ook echt waar was, doordat ik de 2 TB als 2 TB zag. Vandaar dat ik de opmerking maakte.
Dus je kunt je sarcasme voor je houden.
Hard drives will still format to the same size but since each file you store will take up less space with the new 4k system, you will be able to store more files. This will not change the 1000=1024 byte "problem" we have seen.
Each file has overhead info needed to accurately tell the controller where it is on the drive. This is what they changed. It now uses less overhead info, thus freeing up space for other files.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 06:28 ]
Gelukkig zijn er altijd nog mensen zoals jij die er plezier in scheppen om anderen op hun fouten te wijzen en dit op een dedactische manier duidelijk maken (ik durf te wedden dat je nooit leraar hebt willen worden).Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 05:58:
[...]
Je hebt het stuk nog niet eens gelezen OF niet begrepenProbeer het nog eens zou ik zeggen. Ook het EARS idee is langs je heen gegaan. Vanaf een ander forum:
[...]
Nu weer on topic graag

Ik zie wel de CH3HNAS verschijnen bij SHARE, maar vervolgens geen muziek
Ik kan verder niks instellen.....
er crashed niets ..Kalkie schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 12:01:
Ik heb hetzelfde probleem, als ik de shared iTunes server probeer te openen onder iTunes 10, dan is de map leeg en vervolgens is de server op mijn CH3NAS gestopt. Deze crasht dus blijkbaar.
even onderzoek doen en je zal meer info vinden.
Even upgraden naar v10.0.1 en het werkt weer.
Ik zit op firmware 2.3.44 vanwege die grappige bug dat er maar 746Gb zichtbaar is in Raid0 met 2 Samsung schijven op de laatste firmware.
Ik heb de SDK van de website van Conceptronic opgehaald en hiermee een versie van rsync gecompileerd voor de CH3HNAS. Helaas nog geen tijd gehad om de werking goed te testen, maar ik zou het op prijs stellen als iemand anders eens kan kijken of het programma doet wat ie moet doen.tinka schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:14:
[...]
Zie: http://visscher.dyndns-home.com
ik heb de aanwijzingen gevolgd en het werkt. Nu alleen nog even uitvinden hoe ik hem als demon moet starten. Ik heb nu niet zoveel tijd maar kom er zeker op terug. Dank.Pakka Pakka schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:48:
[...]
Ik heb de SDK van de website van Conceptronic opgehaald en hiermee een versie van rsync gecompileerd voor de CH3HNAS. Helaas nog geen tijd gehad om de werking goed te testen, maar ik zou het op prijs stellen als iemand anders eens kan kijken of het programma doet wat ie moet doen.
Zie: http://visscher.dyndns-home.com
Ok toch even geprobeerd. Ik heb een rsyncd.conf in /ffp/etc gezet.
#-----------------------------
[backup]
path = /home/Public
comment = Backup for whs
een rsyncd.sh in ffp/start
#!/ffp/bin/sh
# PROVIDE: rsyncd
# REQUIRE: LOGIN
. /ffp/etc/ffp.subr
name="rsyncd"
command="/ffp/bin/rsync"
rsync_flags="--daemon --config=/ffp/etc/rsyncd.conf"
required_files="/ffp/etc/rsyncd.conf"
run_rc_command "$1"
echter het lijkt erop dat de daemon mode niet goed gaat. Ik kan met rsync wel op een ander computer kijken met
> rsync 192.168.179.7::
en dat krijg ik keurig de aanwezige module.
Echter om hem als server (ook niet met hand) te starten is mij nog niet gelukt.
Ik probeer als simpele test een lijst van zijn eigen modules te krijgen met rsync 192.168.179.8:: . Dit geeft echter de volgende fout
> ~ # rsync 192.168.179.8::
> rsync: failed to connect to 192.168.179.8: Connection refused (111)
> rsync error: error in socket IO (code 10) at clientserver.c(122) [Receiver=3.0.7]
Dit lukt ook niet vanaf een andere computer. Ik heb ook verschillende versies van het conf bestand (met logging etc) geprobeerd maar zonder resultaat.
Het is mij nog niet duidelijk of dit aan de configuratie of de gecompileerde versie ligt.
edit #2
de rsync wordt wel gestart maar de event log geeft
Sep 26 22:19:06 (none) rsyncd[1325]: rsyncd version 3.0.7 starting, listening on port 5000
Sep 26 22:19:06 (none) rsyncd[1325]: rsync: listen() on socket failed: Address already in use (98)
Sep 26 22:19:06 (none) rsyncd[1325]: Try using --ipv4 or --ipv6 to avoid this listen() error.
Sep 26 22:19:06 (none) rsyncd[1325]: rsync error: error in socket IO (code 10) at socket.c(554) [Receiver=3.0.7]
dan met --ipv4 in rsyncd.sh en ziet DeltaCopy in whs de module. Ik ga verder met testen.
edit #3
ok het zonder ssh oversturen naar de ch3hnas gaat goed. Ik zal later gaan experimenteren met ssh en de keys.
[ Voor 64% gewijzigd door tinka op 26-09-2010 23:19 ]
Volgens mij moet je beginnen met een start en een stop script te maken in de /etc/sysconfig/libexec/modules/service/ folder, e.g. service_rsync_start en service_rsync_stop die de service starten, respectievelijk stoppen. Vervolgens moet je de service opnemen in het /etc/init.d/rc.sysinit (regel 37) en in /etc/sysconfig/config/service (nieuwe regel, onder nfs=Disable).tinka schreef op zondag 26 september 2010 @ 17:21:
[...]
Nu alleen nog even uitvinden hoe ik hem als demon moet starten. Ik heb nu niet zoveel tijd maar kom er zeker op terug. Dank.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik absoluut geen *nix expert ben en dit zelf nog niet uitgeprobeerd heb.
Ik denk dat je de service het beste kan starten vanuit het /home/Public/fun_plug script, die wordt volgens mij uitgevoerd als de NAS ge(re)boot wordt.
Dank tinka, weer wat erbij geleerd
Leuk om te zien dat het inderdaad lijkt te werken, ik was zelf ook al even aan het testen, maar had die --ipv4 optie nog niet zelf bedacht.
Dan kan ik nu weer verder om python gecompileerd te krijgen. Naar, programma's die zichzelf weer gebruiken om onderdelen van hun eigen programmatuur te compileren
[ Voor 16% gewijzigd door Pakka Pakka op 26-09-2010 23:17 ]
Via samba zie ik in mijn windows-clients echter de verkeerde tijd staan bij de files, maar via de shell weer goed..
mijn persoonlijk mening is dat je niet de firmware met Fun_Plug moet gebruiken, als je er andere dingen mee doet dan spelen in de shellKalkie schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:03:
@Zeroday, ik onderzoek/google me suf, en hier in het topic was de oplossing nog niet voorbijgekomen. De iTunes server op de CH3HNAS zelf staat daarna toch echt op disabled. Ook na een update van de iTunes client naar 10.0.1. Enige verschil is dat ik nu de juiste naam zie als shared library en niet meer unnamed.
Ik zit op firmware 2.3.44 vanwege die grappige bug dat er maar 746Gb zichtbaar is in Raid0 met 2 Samsung schijven op de laatste firmware.
[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 27-09-2010 13:12 ]
Ik neem aan dat dit jouw persoonlijke mening is en niet die van Conceptronic? Beetje raar statement namelijk, de meeste bezitters van de CH3HNAS op dit forum hebben deze NAS namelijk juist aangeschaft vanwege de mogelijkheid om de functionaliteit met behulp van fun_plug ut te breiden. En dat gaat dus een stuk verder dan het een beetje spelen in de shell, daar kunnen we wel een Lunix distrubutie voor downloaden.zeroday schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:12:
[...]
mijn persoonlijk mening is dat je niet de firmware met Fun_Plug moet gebruiken, als je er andere dingen mee doet dan spelen in de shell
@Pakka Pakka, Als je dit topic goed gelezen had dan:Pakka Pakka schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:08:
[...]
Ik neem aan dat dit jouw persoonlijke mening is en niet die van Conceptronic? Beetje raar statement namelijk, de meeste bezitters van de CH3HNAS op dit forum hebben deze NAS namelijk juist aangeschaft vanwege de mogelijkheid om de functionaliteit met behulp van fun_plug ut te breiden.
1. Had je geweten dat Zeroday bij Conceptronic wat jaren rond gehangen heeft.
2. Zeroday heel goed weet waar hij het over heeft en dat hij je wil beschermen tegen vervelende problemen. Hij ontwikkelde het ene script na het andere om de ch3snas aangenaam te maken.
3. Dit geen ch3Hnas topic is maar ch3Snas / dns-323 topic is. (Een porsch 911 is geen porsch 924.)
Toch succes met je experiment.
Ik heb hier altijd op persoonlijke titel geschreven. En daarnaast ben ik niet meer werkzaam bij Conceptronic.Pakka Pakka schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:08:
[...]
Ik neem aan dat dit jouw persoonlijke mening is en niet die van Conceptronic? Beetje raar statement namelijk, de meeste bezitters van de CH3HNAS op dit forum hebben deze NAS namelijk juist aangeschaft vanwege de mogelijkheid om de functionaliteit met behulp van fun_plug ut te breiden. En dat gaat dus een stuk verder dan het een beetje spelen in de shell, daar kunnen we wel een Lunix distrubutie voor downloaden.
Dus ja, mijn persoonlijke mening.
Je mag het ook anders lezen: 2.3.44 is eerder uitgebracht als 2.3.27...... Maar het staat je vrij om eea te gaan gebruiken. Punt is gewoon dat 2.3.44 bugs heeft die in 2.3.27 zijn opgelost maar dan zonder fun_plug
ik heb ooit fun_plug als beta uitgebracht op mijn site en meer niet.
[ Voor 11% gewijzigd door zeroday op 27-09-2010 19:08 ]
Verwijderd
Heb een tvix 6500a en een ch3snas. Nas heb ik anderhalf jaar geleden met funplug 0.5 bewerkt. Tvix en nas communiceren al anderhalf jaar prima met elkaar dmv NFS. Destijds ook nzbget geinstaleerd en alles werkt prima, downloaden en streamen via NFS. Dit alles met een livebox router ertussen
In de.tvix deed ik dan /mnt/HD_a2 als servernaam invullen samen met het ip adres.
Maar nu....
Heb ik een UPC abbonement met een nieuwe Thomson modem/router.
Bij installatie heb ik de ch3snas het ipadres op dynamisch gezet. Ook het ip adres van de tvix heb ik aangepast.
Vervolgens beide in het nieuwe netwerk een vast ip adres gegeven en deze gegevens veranderd in de tvix. Ping test in tvix naar de nas geef prima aan.
Alleen als ik via nfs verbinding wil maken met mijn nas geeft hij aan dat de netwerkschijf niet kan benaderen.
Via upun zie ik hem wel dus de ip adressen zijn goed.
Heeft iemand enig idee......servernaam heb ik in de tvix op /mnt/HD_A2 laten staan
1) zou het kunnen zijn dat de funplug mijn oude router gegevens heeft opgeslagen en deze router niet slikt.
( als ik mijn oude router ertussen zet met mijn oude netwerk orange doet h het meteen weer)
2) als dit zo is kan ik dan alleen het nfs gedeelte er opnieuw opzetten zonder de hele funplug te moeten doen
3) zo ja wat moet ik wissen en er weer opzetten.?
Of heeft iemand een ander idee...
Alvast bedankt..
f CFULLHDMA(i) cannot access NFS share on CH3SNAS anymore (error 404) than telnet to CH3SNAS
sh /ffp/start/unfsd.sh stop
rm /ffp/etc/exports
sh /ffp/start/unfsd.sh start
check your NFS share again
hoop dat het werkt voor je
@Zeroday, nu ben ik je even kwijt.zeroday schreef op maandag 27 september 2010 @ 19:05:
[...]
Ik heb hier altijd op persoonlijke titel geschreven. En daarnaast ben ik niet meer werkzaam bij Conceptronic.
Dus ja, mijn persoonlijke mening.
Je mag het ook anders lezen: 2.3.44 is eerder uitgebracht als 2.3.27...... Maar het staat je vrij om eea te gaan gebruiken. Punt is gewoon dat 2.3.44 bugs heeft die in 2.3.27 zijn opgelost maar dan zonder fun_plug
ik heb ooit fun_plug als beta uitgebracht op mijn site en meer niet.
- Firmware 2.3.44 heeft geen funplug ondersteuning, maar geeft bij mij nog wel steeds problemen met de iTunes server die stopt zodra ik deze probeer te benaderen vanuit iTunes 10.0.1.
- Firmware 2.4.3 is de laatste versie, met funplug ondersteuning en gratis diskruimte bug.
- Jij raadt me aan versie 2.3.27 te gebruiken? Die volgens de Conceptronic website datumtechnisch ouder is dan 2.3.44?
Ah .. je hebt gelijk ik zit te raaskalken.. mijn excusesKalkie schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 11:14:
[...]
@Zeroday, nu ben ik je even kwijt.
- Firmware 2.3.44 heeft geen funplug ondersteuning, maar geeft bij mij nog wel steeds problemen met de iTunes server die stopt zodra ik deze probeer te benaderen vanuit iTunes 10.0.1.
- Firmware 2.4.3 is de laatste versie, met funplug ondersteuning en gratis diskruimte bug.
- Jij raadt me aan versie 2.3.27 te gebruiken? Die volgens de Conceptronic website datumtechnisch ouder is dan 2.3.44?
2.4.1 en 2.4.2 was met fun_plug als beta. Ik haalde iets dramatisch door elkaar en zat inderdaad op een verkeerd spoor.
http://www.aroundmyroom.c...07/ch3hnas-test-fun_plug/
Software versies niet direct meer beschikbaar .
als 10.0.1 nog steeds problemen geeft met itunes dan is er inderdaad iets kapot ..
moet iemand dan gaan fixen.
Verwijderd
Iemand een idee voor een goede/betaalbare N-router met een goede doorvoersnelheid (lan cat5) voor het streamen van bluray vanaf mijn ch3snas naar mijn tvix. Ch3snas zit met 1 meter cat 5 kabel op mijn router en tvix zit ook met cat kabel op router met ik denk ongeveer 13 meter....
Kortom welke router heb ik nodig voor een goed snelle verbinding over het lannetwerk tussen nas en mediaspeler...
alvast bedankt
zit 2x 1tb in en een externe schijf van samsung van 1.5tb zit op de usb poort van nas.
Die schijf kan ikl prima benaderen ,kan overal bij , kan er echter niks naar toe schrijven. Bij de opties van de nas staat Write Allowed.
Iemand een idee ?
PSN: DutchTrickle PVoutput
ik weet niet hoe je wilt gaan kopiëren maar via windows gaat het niet werken
heb zelf al eens geprobeerd om funplug te kopiëren, maar je krijgt onherroepelijk foutmeldingen
Nieuwe schijf alleen er in en formatteren. schijf 1 erbij in plaats 2 en funplug etc kopieren. Schijf 1 er weer uit en schijf 2 in plaats 2. Onduidelijk waarschijnlijk, maar het werkt iig. Alleen 300Gb kopieren van ene schijf naar andere (via ssh, dat wel) gaat wel ff duren vrees ik

PSN: DutchTrickle PVoutput
@Pakka PakkaPakka Pakka schreef op zondag 26 september 2010 @ 20:54:
Dan kan ik nu weer verder om python gecompileerd te krijgen. Naar, programma's die zichzelf weer gebruiken om onderdelen van hun eigen programmatuur te compileren
ik ben bezig met de ssh variant van mijn rsync route. Ik probeer CH3SNAS keys te volgen maar heb daarbij
usermod
store-passwd
ssh-keygen
nodig. Aangezien je zo aardig bent geweest de rsync ter beschikking te stellen hoop ik dat je voor deze files hetzelfde wilt doen.
Ik heb dit zelf nog niet uitgetest, maar misschien werkt ssh dus reeds voor die firmware en kan je rsync ook eenvoudig aan de praat krijgen. Zo niet, dan zal ik proberen om de packages voor de CH3HNAS te compileren.Guido schreef op 28-09-2010 @ 22:52 in een persoonlijk mailtje:
Heb zojuist de 2.3.44 firmware teruggezet, en daar wat mee geprobeerd, en verbazingwekkend genoeg is de standaard login voor ssh: username: admin /
password: admin ! Die was zo voor de hand liggend dat ik al vergeten ben of ik die letterlijk ook geprobeerd had voor de 2.4.3 firmware...
Kan je trouwens met chpasswd (busybox) uit de voeten in plaats van usermod?
OT: Wordt trouwens tijd voor een eigen ch3hnas topic
ik zit op al op versie 2.4.3. ssh werkt wel want ik kan met putty inloggen via ssh. Dit stond al aan. Ik kan ook chpasswd uitvoeren maar moet even zoeken of dit usermod/store-passwd kan vervangen.Pakka Pakka schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 08:11:
[...]
Ik heb dit zelf nog niet uitgetest, maar misschien werkt ssh dus reeds voor die firmware en kan je rsync ook eenvoudig aan de praat krijgen. Zo niet, dan zal ik proberen om de packages voor de CH3HNAS te compileren.
Kan je trouwens met chpasswd (busybox) uit de voeten in plaats van usermod?
OT: Wordt trouwens tijd voor een eigen ch3hnas topic
Een eigen topic lijkt me prima. Als iemand zich geroepen voelt een mooie topic starter te maken
Ik heb een ch3mnas fw1.02
2 x 1TB waarvan 500gb in Raid1 (volume1) en 1TB Jbod (volume 2).
Achterop zit 4gb usbstick geprikt.
Ik draai ffp 0.5, usbstorage.ko en newsbinch3mnas-v31 (nzbget)
Tijdens het aanmaken van de 500gb Raid1 is deze volume 1 geworden en de 1TB Jbod is volume 2.
Op volume 1 staat de funplug en hier wordt ook de usbstick middels een mapje gemount.
De logs en nzbfolder zitten op de usb-stick dus so far so good.
Het probleem is dat ik nzbget op de 1TB jbod (volume 2) wil laten werken. Ik moet dus de paths in nzbget aanpassen naar volume 2. Volume 1 (waar ie nu nog op staat) wordt in nzbget als "/mnt/HD_a2" getypeerd.
Hoe moet ik dit veranderen zodat volume 2 gebruikt wordt?
Daarna opnieuw funplug 0.5 ge-installeerd. Alles werkt naar tevredenheid, ...
Echter, vandaag merk ik dat er toch een probleem met de media server is:
Ik was gewoon om de gewenste muziek via de foldernaam te selecteren.
Vandaag wordt die foldernaam met "%20" ipv spatie gedisplayed.
Ik kan de folder selecteren, maar daarna hangt de NP1100.
Selectie via artist, playlist, album werkt correct. Selectie via folder werkt het niet.
Wie weet hoe ik het "%20" probleem op kan lossen?
als je in nzbget /mnt/HD_b2/ gaat gebruiken gaat het goed komenditisstephan schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 20:03:
Ik heb de laatste dagen veel gelezen over de funplug op usbstick icm nzbget. Alles lijkt nu goed te werken, ik zit slechts 1 noobvraag van mijn doel af.
Ik heb een ch3mnas fw1.02
2 x 1TB waarvan 500gb in Raid1 (volume1) en 1TB Jbod (volume 2).
Achterop zit 4gb usbstick geprikt.
Ik draai ffp 0.5, usbstorage.ko en newsbinch3mnas-v31 (nzbget)
Tijdens het aanmaken van de 500gb Raid1 is deze volume 1 geworden en de 1TB Jbod is volume 2.
Op volume 1 staat de funplug en hier wordt ook de usbstick middels een mapje gemount.
De logs en nzbfolder zitten op de usb-stick dus so far so good.
Het probleem is dat ik nzbget op de 1TB jbod (volume 2) wil laten werken. Ik moet dus de paths in nzbget aanpassen naar volume 2. Volume 1 (waar ie nu nog op staat) wordt in nzbget als "/mnt/HD_a2" getypeerd.
Hoe moet ik dit veranderen zodat volume 2 gebruikt wordt?
Thanx! Dat het HD-b2 moest worden wist ik nog niet. Uiteindelijk bleek het op nogal wat plekken nodig om dit in te vullen. Alleen in de webserver was niet genoeg. Uiteindelijk alle config-files afgelopen en overal B2 ingevuld (behalve bij de lock file dan en de verwijzingen naar scripts)batowhizz schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 08:19:
[...]
als je in nzbget /mnt/HD_b2/ gaat gebruiken gaat het goed komen
Nu werkt het. Gauw afblijven nou en hopen dat het ~5 jaar goed gaat.
glad too be of service,en bedankt dat je zelf verder hebt gekekenditisstephan schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:34:
[...]
Thanx! Dat het HD-b2 moest worden wist ik nog niet. Uiteindelijk bleek het op nogal wat plekken nodig om dit in te vullen. Alleen in de webserver was niet genoeg. Uiteindelijk alle config-files afgelopen en overal B2 ingevuld (behalve bij de lock file dan en de verwijzingen naar scripts)
Nu werkt het. Gauw afblijven nou en hopen dat het ~5 jaar goed gaat.
Verwijderd
Ik mis alleen de par2 binary nog op SABnzbd te proberen op een DNS-323 (zonder Debian installatie).
Edit: gevonden! Ik kon gewoon een ipkg package downloaden en deze uitpakken. Alles werkend nu
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2010 17:36 ]
Ik probeer zelf wat packages voor de CH3HNAS te compileren, momenteel ben ik bezig met SSH. Alles gaat redelijk goed, binaries doen het allemaal, ik moet ze alleen in het default PATH zien te krijgen zodat mijn gebouwde scp programma ook gevonden wordt.
hv@debian$ scp -q try Henk-Jan@ch3hnas:/home/Henk-Jan/perl-cc/try Henk-Jan@ch3hnas's password: sh: scp: not found
Ik kan echter geen enkele plek vinden waarin ik dat kan aanpassen. Standaard wordt er een busybox ash gestart, zonder ENV variabele gezet. De shell wordt niet met de -l optie aangeroepen, zodat ook de lokale profile niet uitgevoerd wordt.
Zie hieronder het verschil:
hv@debian$ ssh -l Henk-Jan ch3hnas sh -l -c scp Henk-Jan@ch3hnas's password: source .profile usage: scp [-1246BCpqrv] [-c cipher] [-F ssh_config] [-i identity_file] [-l limit] [-o ssh_option] [-P port] [-S program] [[user@]host1:]file1 ... [[user@]host2:]file2
en
hv@debian$ ssh -l Henk-Jan ch3hnas sh -c scp Henk-Jan@ch3hnas's password: sh: scp: not found
Dus, mijn vraag is als volgt: weet iemand of er een manier is waarop ik het PATH kan aanpassen van een nieuwe shell? Dit is trouwens ook de shell die je standaard krijgt als je via poort 23 naar de CH3HNAS telnet.
IP adres vervangen door logische naam
[ Voor 5% gewijzigd door Pakka Pakka op 11-10-2010 09:29 ]
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
De vraag is in deel 2 van dit topic ook al gesteld door Seatrider dus met een beetje gebruik van de searchfunctie eventueel icm google, had je dit prima zelf kunnen vinden.
Verwijderd
Wil ik toch eigenlijk meteen melden dat het is af te raden FAT of NTFS te gebruiken. Door de vertaalslag die daarmee gepaard gaat wordt het erg langzaam.wmn79 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:34:
Het is volgens mij sowieso mogelijk om een usb schijf te gebruiken in de NAS daarvoor heb je wel de funplug nodig en afhankelijk van het filesystem (ext2,ext3 of NTFS) nog een module. Meer informatie vind je hier heb er zelf geen ervaring mee maar het wel regelmatig voorbij zien komen.
De vraag is in deel 2 van dit topic ook al gesteld door Seatrider dus met een beetje gebruik van de searchfunctie eventueel icm google, had je dit prima zelf kunnen vinden.
ik heb al gekeken of de schakelaar er tussen uit te halen zit maar zit helemaal op de print...
kort sluiten helpt ook niet want dan zou hij aan moeten gaan bij het ingedrukt houden van de schakelaar als de stekker er in gaat en dat gebeurd niet..
iemand een idee dat hij aan blijft en ik hem gewoon met de hoofdschakelaar waar alle apparaten op zitten aan en uit kan schakelen zonder de schijf apart aan te zetten?
Nu krijg ik mijn ftp server niet gestart. Er verschijnen vreemde users, zoals deze: " /usr/bin/inotify_uPNP -mqr "$SHARE_FOLDER" & "
Klopt natuurlijk helemaal niets van. De users kan ik niet deleten. Dan loopt de interface vast. Kan ik ergens de configuratie van de FTP daemon bewerken?
De enige oplossing was om handmatig opnieuw te configureren.
Het is niet anders. Ik wipe de configuratie wel en stel daarna alles opnieuw in. Volgens mij heeft dat geen effect op de data die op de harde schijven staat toch? Althans, dat hoop ik niet.epdv schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:21:
Na het installeren van nieuwe firmware, gaf het laden van een oude config problemen.
De enige oplossing was om handmatig opnieuw te configureren.
Wel heb ik eerst funplug gewist, en na firmware upgrade, funplug opnieuw ge-installeerd.
Immers funplug leest een deel van zijn configuratie uit de originele systeem configuratie.
Ik ben sterk aan het overwegen om de DNS-323 aan te schaffen.
Doel:
- in het thuisnetwerk media (foto, film, muziek) en backups voorzien.
- media downloaden van buiten het thuisnetwerk
- nzb files droppen op de nas die auto downloads vervolledigd (liefst met SABnzbd+)
Ik vraag me af of ik voldoende technische kennis heb om dit ding optimaal aan te praat te krijgen. Persoonlijk vind ik dat ik niet veel van networking afweet.
Kan iemand me een overzicht of link geven waar de initiële installatie wordt uitgelegd?
Dank bij voorbaat
tbo
Verwijderd
Lees de topicstart eenstboheeren schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:28:
Dag allen,
Ik ben sterk aan het overwegen om de DNS-323 aan te schaffen.
Doel:
- in het thuisnetwerk media (foto, film, muziek) en backups voorzien.
- media downloaden van buiten het thuisnetwerk
- nzb files droppen op de nas die auto downloads vervolledigd (liefst met SABnzbd+)
Ik vraag me af of ik voldoende technische kennis heb om dit ding optimaal aan te praat te krijgen. Persoonlijk vind ik dat ik niet veel van networking afweet.
Kan iemand me een overzicht of link geven waar de initiële installatie wordt uitgelegd?
Dank bij voorbaat
tbo
Wat betreft de keuze van harde schijven: Ik wil graag 2x 1TB qua capaciteit. Zou ik me dan strikt tot de compatibility list houden? Zijn er bepaalde schijven die zeer goed werken met dit product?
Extra vraagje: Dit product is nu 3 jaar oud. Misschien is het geen slecht idee om te wachten op een nieuwe generatie van d-link?
[ Voor 22% gewijzigd door tboheeren op 19-10-2010 20:21 ]
Verwijderd
EDIT:
Nevermind, syslogd.sh wordt blijkbaar niet standaard opgestart met fun-plug, dus chmod a+x of chmod 755 is noodzakelijk blijkbaar...
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2010 20:50 ]
Ik heb sinds een tijdje een Ch3mnas met funplug en nzbget erop. Alleen heb ik er even 2 vraagjes over.
1) Ik gebruik nzbget, alleen heb ik laatst per ongeluk aan de instellingen zitten kloten. En nu unrart hij de bestanden niet meer. Wat moet ik dus als instelling hebben bij config -> Postprocessing -> postprocess ????
2) Ik gebruik naast nzbget ook newzbin. Maar ik vroeg mij af of er ook een manier is dat mijn nzbget automatisch de bookmarks van mijn newzbin account haalt e die download. zoiets als newzbook ( http://code.google.com/p/newzbook/ ) eigenlijk, maar dan voor de ch3mnas/ch3snas.
Dit zou mijn NAS namelijk helemaal afmaken!
Alvast bedankt allemaal,
moet je wel iets duidelijker zijn: waar heb je je nzbget vandaan? Wat wil je met je newzbin doen?Rennie-M schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:30:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een tijdje een Ch3mnas met funplug en nzbget erop. Alleen heb ik er even 2 vraagjes over.
1) Ik gebruik nzbget, alleen heb ik laatst per ongeluk aan de instellingen zitten kloten. En nu unrart hij de bestanden niet meer. Wat moet ik dus als instelling hebben bij config -> Postprocessing -> postprocess ????
2) Ik gebruik naast nzbget ook newzbin. Maar ik vroeg mij af of er ook een manier is dat mijn nzbget automatisch de bookmarks van mijn newzbin account haalt e die download. zoiets als newzbook ( http://code.google.com/p/newzbook/ ) eigenlijk, maar dan voor de ch3mnas/ch3snas.
Dit zou mijn NAS namelijk helemaal afmaken!
Alvast bedankt allemaal,
mijn nzbget package die op mijn aroundmyroom.com website staat die haalt zijn unpak.sh vanaf deze locatie: /mnt/HD_a2/newsbin/conf/unpak.sh
en tsja.. ik gebruik geen newzbin, maar voor mijn tvseries maak ik gebruik van 'hellavcr' ..
dat draait ook als een tierelier de laatste weken.
De belangrijkste dingen in een NAS vind ik:
- veel opslagruimte
- betrouwbare opslag
- gebruikersvriendelijke interface voor Mac en Win
- lage prijs (hihi).
Volgens mij voldoet de Conceptronic CH3MNAS aan de meeste bovenstaande punten.
Ik heb nog enkele vragen.
1.) Kan ik zonder problemen 2 x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB in deze NAS plaatsen en die in RAID 1 zetten? Zie link: http://www.samsung.com/gl...98&model_cd=552&ppmi=1219
Het is me niet echt duidelijk of de CH3MNAS een SATA150 of een SATA300 bus heeft. Als de CH3MNAS een SATA150 bus heeft, ontstaat er dan geen probleem met deze SATA300 disks?
2.) Ik heb even rondgekeken naar andere 2-bay NAS-boxes en het valt me op dat de CH3MNAS veel goedkoper is dan de concurrenten. Dat is prima hoor, maar waar zit dat prijsverschil dan in?
3.) Wat zijn de lees/schrijfprestaties van de CH3MNAS over een 100mbit netwerk?
Als ik de NAS rechtstreeks aansluit op een computer haal ik wel een up- en downloadsnelheid van 10MB/s.
Ik heb dit probleem al aangekaart bij Conceptronic en via hun krijg ik te horen dat dit komt door een instelling van de router. Heb nu twee routers geprobeerd (D-Link DIR-655 en Linksys WRT320N) en beide hebben hetzelfde resultaat.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Niet zo 123 een oplossing, Maar ik heb hem ook. En hij werkt bij mij prima op een 100mbit lijntje.sanderjohan schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 15:54:
Zelf heb ik ook een CH3HNAS en ik daarbij heb het volgende probleem. Een bestand naar de NAS kopiëren gaat met een snelheid van ongeveer 10MB/s dus dat is goed te doen. Echter als ik hetzelfde bestand weer terug kopieer naar de computer haal ik maar een snelheid van 200kB/s.
Als ik de NAS rechtstreeks aansluit op een computer haal ik wel een up- en downloadsnelheid van 10MB/s.
Ik heb dit probleem al aangekaart bij Conceptronic en via hun krijg ik te horen dat dit komt door een instelling van de router. Heb nu twee routers geprobeerd (D-Link DIR-655 en Linksys WRT320N) en beide hebben hetzelfde resultaat.
Weet iemand hier een oplossing voor?
7,6 up and down.
Heb 'm nu ook geïnstalleerd, vrij simpel op te zettenzeroday schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:34:
[...]
(...) maar voor mijn tvseries maak ik gebruik van 'hellavcr' ..
dat draait ook als een tierelier de laatste weken.
Klopt dat je er eigenlijk niks aan hebt zonder een betaald account van newsbin/nzbmatrix?
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Ik heb namelijk van een site de onderstaande code gehaald die met nzbget werkt. Deze code gaat naar newzbin en haalt daar de bookmarks op en zet de nzb's in de download rij.
Maar waar moet ik deze code neerzetten??
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| #!/bin/bash export NEWZBIN_USER="XXX" export NEWZBIN_PASS="XXX" export NZB_TARGET_PATH="/NZB" BOOKMARK_FILE="/var/tmp/myBookmarks" EXEC_LOAD_REPORTS="/var/tmp/execLoadReports" rm "${BOOKMARK_FILE}" >> /dev/null 2>1 rm "${EXEC_LOAD_REPORTS}" >> /dev/null 2>1 rm "${BOOKMARK_FILE}.tmp" >> /dev/null 2>1 wget --post-data "username=${NEWZBIN_USER}&password=${NEWZBIN_PASS}&action=fetch" https://www.newzbin.com/api/bookmarks/ -o /dev/null -O "${BOOKMARK_FILE}.tmp" if [ $? = 0 ] then if [ $(cat "${BOOKMARK_FILE}.tmp" | wc -l) = "0" ] then echo "[INFO] No Bookmarks found - exiting"; exit fi tail -n 5 "${BOOKMARK_FILE}.tmp" > "${BOOKMARK_FILE}" cat $BOOKMARK_FILE | awk -F '\t' '{ user=ENVIRON["NEWZBIN_USER"]; pass=ENVIRON["NEWZBIN_PASS"]; path=ENVIRON["NZB_TARGET_PATH"]; print "wget --post-data \"username="user"&password="pass"&reportid="$1"\" https://www.newzbin.com/api/dnzb/ -o /dev/null -O \""path"/"$3".nzb\""; }' > $EXEC_LOAD_REPORTS chmod +x $EXEC_LOAD_REPORTS $EXEC_LOAD_REPORTS delReports=$(cat "$BOOKMARK_FILE" | awk -F '\t' '{print $1","}') delReports=$(echo $delReports |sed 's/ //g') delReports=${delReports:0:${#delReports} - 1} echo "[INFO] Reports ${delReports} loaded - removing from bookmarks" wget --post-data "username=${NEWZBIN_USER}&password=${NEWZBIN_PASS}&action=delete&reportids=${delReports}" https://www.newzbin.com/api/bookmarks/ -O /dev/null -o /dev/null echo "[INFO] SUCCESS?" else echo "[ERROR] wget failed - user/pass correct?" fi rm "${BOOKMARK_FILE}" >> /dev/null 2>1 rm "${EXEC_LOAD_REPORTS}" >> /dev/null 2>1 rm "${BOOKMARK_FILE}.tmp" >> /dev/null 2>1 |
Ja klopt, ik heb ook newzbin. En had eerst niet betaalt, maar dan kun je totaal geen nzb's downloaden. Het is dus eigenlijk useless. Tenzij je betaalt (wat ik ook gedaan heb).Priet schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:36:
[...]
Heb 'm nu ook geïnstalleerd, vrij simpel op te zettenAlleen de poster-preview werkt niet.
Klopt dat je er eigenlijk niks aan hebt zonder een betaald account van newsbin/nzbmatrix?
Ik zou toch graag een oplossing hiervoor vinden want nu heb ik niets aan de NAS.
Rennie-M schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:29:
[...]
Niet zo 123 een oplossing, Maar ik heb hem ook. En hij werkt bij mij prima op een 100mbit lijntje.
7,6 up and down.
Poster-Preview werkt wel, maar je moet daar even een truukje voor gebruiken.Priet schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:36:
[...]
Heb 'm nu ook geïnstalleerd, vrij simpel op te zettenAlleen de poster-preview werkt niet.
Zoek poster, je krijgt een kruis, rechtermuisklik en zorg dat je even de url saved.
dan openen in browser, en de url pasten van je clipboard je krijgt dan bij 99% van de tvseries een poster.
ga dan weer naar je vorige browser en doe nog een search en nu zie je de poster wel.
het lijkt erop dat de host server het niet meer toestaat om de foto's aka posters in andere 'sites' te embedden. (een soort van bandwidth protection).
als je hem dan even handmatig ophaalt dan komt ie in je cache en dan kan hij wel getoond worden.
Als je dan de entry saved; blijft gewoon locaal op je NAS.
En ja je hebt wel een nzbmatrix vip account nodig. Dat is de laatste maanden erg betrouwbaar
Natuurlijk zijn er tools die via rss of op een andere manier dingen kunnen ophalen, maar de false positives is dan groter.
ik vind nzbmatrix makkelijker omdat ik die website verder niet hoef te bezoeken, alleen de api hoef te gebruiken en dan lifetime access heb.Rennie-M schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:58:
[...]
Ja klopt, ik heb ook newzbin. En had eerst niet betaalt, maar dan kun je totaal geen nzb's downloaden. Het is dus eigenlijk useless. Tenzij je betaalt (wat ik ook gedaan heb).
BUMP!Rennie-M schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 10:56:
Ik heb weer een vraagje mensen,
Ik heb namelijk van een site de onderstaande code gehaald die met nzbget werkt. Deze code gaat naar newzbin en haalt daar de bookmarks op en zet de nzb's in de download rij.
Maar waar moet ik deze code neerzetten??
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 #!/bin/bash export NEWZBIN_USER="XXX" export NEWZBIN_PASS="XXX" export NZB_TARGET_PATH="/NZB" BOOKMARK_FILE="/var/tmp/myBookmarks" EXEC_LOAD_REPORTS="/var/tmp/execLoadReports" rm "${BOOKMARK_FILE}" >> /dev/null 2>1 rm "${EXEC_LOAD_REPORTS}" >> /dev/null 2>1 rm "${BOOKMARK_FILE}.tmp" >> /dev/null 2>1 wget --post-data "username=${NEWZBIN_USER}&password=${NEWZBIN_PASS}&action=fetch" https://www.newzbin.com/api/bookmarks/ -o /dev/null -O "${BOOKMARK_FILE}.tmp" if [ $? = 0 ] then if [ $(cat "${BOOKMARK_FILE}.tmp" | wc -l) = "0" ] then echo "[INFO] No Bookmarks found - exiting"; exit fi tail -n 5 "${BOOKMARK_FILE}.tmp" > "${BOOKMARK_FILE}" cat $BOOKMARK_FILE | awk -F '\t' '{ user=ENVIRON["NEWZBIN_USER"]; pass=ENVIRON["NEWZBIN_PASS"]; path=ENVIRON["NZB_TARGET_PATH"]; print "wget --post-data \"username="user"&password="pass"&reportid="$1"\" https://www.newzbin.com/api/dnzb/ -o /dev/null -O \""path"/"$3".nzb\""; }' > $EXEC_LOAD_REPORTS chmod +x $EXEC_LOAD_REPORTS $EXEC_LOAD_REPORTS delReports=$(cat "$BOOKMARK_FILE" | awk -F '\t' '{print $1","}') delReports=$(echo $delReports |sed 's/ //g') delReports=${delReports:0:${#delReports} - 1} echo "[INFO] Reports ${delReports} loaded - removing from bookmarks" wget --post-data "username=${NEWZBIN_USER}&password=${NEWZBIN_PASS}&action=delete&reportids=${delReports}" https://www.newzbin.com/api/bookmarks/ -O /dev/null -o /dev/null echo "[INFO] SUCCESS?" else echo "[ERROR] wget failed - user/pass correct?" fi rm "${BOOKMARK_FILE}" >> /dev/null 2>1 rm "${EXEC_LOAD_REPORTS}" >> /dev/null 2>1 rm "${BOOKMARK_FILE}.tmp" >> /dev/null 2>1
Lekker handig bumpen met persoonlijke gegevens in je script.
stuurde je een email maar die zal dan wel niet overgekomen zijn. dan maar zo.
script gewoon in in een crontab elk half uur, uur laten draaien.. tadaa
[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 31-10-2010 18:52 ]
Verwijderd
Edit /ffp/start/editcron.sh, executable maken, even runnen (of rebooten).Rennie-M schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:45:
Dankje voor de heads up, Maar mijn vraag is nu hoe zet je dat in een crontab?
zoiets stop je er dan inVerwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:06:
[...]
Edit /ffp/start/editcron.sh, executable maken, even runnen (of rebooten).
1
| /bin/echo "1 * * * * /ffp/bin/php /mnt/HD_a2/newsbin/web/hellavcr/hellavcr.php >> /mnt/HD_a2/newsbin/web/hellavcr/hellavcr.log" >> $CRONTXT |
en dan naargelang het script wat je wil gebruiken ;-)
BumpOk dank je voor het bericht.
Wat betreft de keuze van harde schijven: Ik wil graag 2x 1TB qua capaciteit. Zou ik me dan strikt tot de compatibility list houden? Zijn er bepaalde schijven die zeer goed werken met dit product?
Extra vraagje: Dit product is nu 3 jaar oud. Misschien is het geen slecht idee om te wachten op een nieuwe generatie van d-link?
Iemand?funkybee schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:09:
Ik ben de zoveelste die zich in het NAS-gebeuren wil gaan storten.
De belangrijkste dingen in een NAS vind ik:
- veel opslagruimte
- betrouwbare opslag
- gebruikersvriendelijke interface voor Mac en Win
- lage prijs (hihi).
Volgens mij voldoet de Conceptronic CH3MNAS aan de meeste bovenstaande punten.
Ik heb nog enkele vragen.
1.) Kan ik zonder problemen 2 x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB in deze NAS plaatsen en die in RAID 1 zetten? Zie link: http://www.samsung.com/gl...98&model_cd=552&ppmi=1219
Het is me niet echt duidelijk of de CH3MNAS een SATA150 of een SATA300 bus heeft. Als de CH3MNAS een SATA150 bus heeft, ontstaat er dan geen probleem met deze SATA300 disks?
2.) Ik heb even rondgekeken naar andere 2-bay NAS-boxes en het valt me op dat de CH3MNAS veel goedkoper is dan de concurrenten. Dat is prima hoor, maar waar zit dat prijsverschil dan in?
3.) Wat zijn de lees/schrijfprestaties van de CH3MNAS over een 100mbit netwerk?