Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 17:12
dualband schreef op zondag 07 februari 2010 @ 04:13:
Even een vraagje tussendoor.
Ik heb een CH3MNAS (opvolger van de CH3SNAS, die bij mij stuk is gegaan) en merk dat de recycle bin optie niet werkt. Dit terwijl ik dezelfde configuratie gebruik als ik voor de CH3SNAS deed.
Ik kan allerlei rommel in het /etc/samba/smb.conf bestand zetten en alles werkt. Maar vanaf ik nog maar durf één regel met het woord 'vfs' erin zetten (bijvoorbeeld: vfs object = recycle) dan werkt de samba server niet meer en heb ik dus geen toegang meer tot mijn bestanden via windows.

Nog iemand dit probleem? Iemand de prullenbak al werkend gekregen bij dit model?
Ik vind het heel jammer dat dit niet werkt want dit vind ik één van de grote troeven van deze NAS. Nu moet ik gaan oppassen als ik een bestand verwijder: een verkeerde beweging of vergissing en bestand of hele map is weg. :'(
Sorry, ik heb geen oplossing voor je probleem, maar er bestaat blijkbaar een recylcle bin/prullenbak optie voor de CH3SNAS? Interessant!!!

Ik heb zo'n vermoeden dat het een funplug optie is en zoekende kom ik uit bij dit artikel op DNS323Wiki. Is dit de manier om de recycle bin optie actief te maken en hoe werkt dit dan? Of is er een andere manier?

Ik heb nog geen funplug geïnstalleerd, dus als dit de manier is ga ik daar maar eens mee aan de slag. Zijn er nog aandachtspunten met betrekking tot deze prullenbak optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 17:12
8_ball schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:47:
Ik heb 10 dagen geleden mijn CH3SNAS geupgraded. 2 nieuwe schijven er in en de laatste firmware erop gezet 1.05b05.

Sinds dien heb ik het volgende probleem. Elke als ik vista herstart kan ik niet meer naar netwerkmap toe.
Dan moet ik eerst inloggen op het webinterface van de nas en pas daarna kan ik een nieuwe netwerkverbingding maken. De oude werkt hoe dan ook niet meer. Het maakt ook geen verschil of ik een verbinding maak met het ip nummer of met \\ch3snas.

Wie kan mij helpen met het oplossen van dit probleem. Met de 1.03final firmware werkte alles perfect. Zit er hard over te denken om maar te gaan downgraden. :(
zeroday schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:18:
[...]

het enige wat ik me kan voorstellen is de volgende 'bug' die door de ontwikkelaars helaas niet gereproduceerd kan worden (waarschijnlijk te maken met upgraden en niet resetten naar factory defaults (via de achterkant van het appraat)

wanneer je apparaat niet gevonden kan worden in een automatische detectie dan kun je 2 dingen doen
1. Handmatig het IP adres en naam in je hosts file zetten

2. je logt in op de NAS, je gaat naar 'Device' drukt op save settings
en je NAS wordt weer zichtbaar.

Wellicht is dat je oplossing.
Je zou nog kunnen proberen alle schijven te unmounten via de Easy Search Utility. Lukt dit niet, dan rechtstreeks in Windows verkenner (rechtermuisknop op de share, kies verbinding verbreken) en dan de schijven opnieuw te mounten met de ESU op IP-adres. Dit heeft het bij mij onder XP wel eens opgelost.

Wellicht heb je hier ook nog wat aan (Uit de FAQ van conceptronic.net):

! Windows Vista Network Note !
The security policies which are being used by Windows Vista are not supported by the Samba software in the 'network storage device'.
Therefore, to use file shares/folders of your 'network storage device', you need to change this the security policies of Windows Vista.

--

" Windows Vista Ultimate users: "

Changing the security settings.
1. Click "Start" -> "All Programs" -> "Accessories" -> "Run".
2. Type "secpol.msc" and click "OK".
3. Allow Windows to open the Security Policies window by clicking "Continue".
4. Click "Local Policies" and choose "Security options".
5. Right click on "Network security: LAN Manager authentication level" and select "Properties".
6. Change the value "Sent NTLMv2 response only" to "Send LM&NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated".
7. Click "Apply" and "OK" and close the Security Policies screen.
8. Reboot your computer.

--

" Windows Vista Home (Basic / Premium) users: "

Windows Vista Home (Basic / Premium) are not shipped with the 'secpol.msc' component.
Therefore, the product will not work with these Vista editions unless this procedure is followed:

1. Start up ‘regedit’
2. Browse to key folder ‘HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa’
3. Change the ‘LmCompatibilityLevel’ key value to ‘1’
4. Close the registry editor and restart the system

--

" Drive mapping under Windows Vista: "

You can now map a network drive to your computer with the steps below:

1. Right click on "Computer" and select "Map network drive..."
2. Select the drive letter you want to use (for example "G:")
3. Type the folder which you want to map (for example "\\CH3SNAS\Volume_1").
4. Click "Different user name" and type the username "Guest" (or another username)
and the password which is configured for the 'network storage device' share.
5. Click "OK" and Click "Finish".

Your 'netowrk storage device' share is now mapped to a drive letter on your computer.

[ Voor 14% gewijzigd door snarf op 14-02-2010 23:21 . Reden: Oorspronkelijke bericht bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 06:10
Zeroday en Snarf bedankt voor de tips.

Ik ga vanavond weer ff verder stoeien. Hoop dat ik hiermee verder kom.

@Zeroday, Zit er veel verschil tussen het resetten naar factory defaults mbv het knopje of via de web interface? Want via de web interface had ik wel een reset gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
8_ball schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:51:
Zeroday en Snarf bedankt voor de tips.

Ik ga vanavond weer ff verder stoeien. Hoop dat ik hiermee verder kom.

@Zeroday, Zit er veel verschil tussen het resetten naar factory defaults mbv het knopje of via de web interface? Want via de web interface had ik wel een reset gedaan.
ja daar zit een verschil in.
maar wat precies .. no clue volgens mij is de web interface een simpele config reset en de harde die reset geheel naar factory met behoud van data op de hdd's

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 06:10
Snap er niet veel van, maar gister avond ging ineens alles goed :S

Vanavond maar weer verder klooien. Moet nog ff aan de gang met de funplug en twonkey. En 500 gig aan data kopieren. :X Dat zal we ff gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 62vette
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 12:07
Hallo

Heeft er al iemand een versie van TwonkyMediaServer werkend gekregen op de CH3MNAS?
Ik draai funplug 0.5.

Alvast bedankt.
62vette schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:19:
Hallo

Heeft er al iemand een versie van TwonkyMediaServer werkend gekregen op de CH3MNAS?
Ik draai funplug 0.5.

Alvast bedankt.
Je moet daar een andere binary voor zien te vinden. de binary voor de CH3SNAS gaat niet werken.

• 62vette
Dank je voor je reaktie.

Heeft er dan iemand een idee welke binary kan werken op de CH3MNAS?
62vette schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:27:
Dank je voor je reaktie.

Heeft er dan iemand een idee welke binary kan werken op de CH3MNAS?
een binary die ook geschikt is voor
D-Link DNS-313
D-Link DNS-343
Acer Aspire EasyStore

Deze boxen maken gebruik van dezelfde toolchain. (glibc ipv ulibc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 62vette
Zo, het heeft even wat gekost, maar ik heb een draaiende TwonkyMedia Server op de CH3MNAS voor elkaar.
Ik heb nog geen idee hoe stabiel het allemaal is, of dat ik alles goed heb ingesteld. Hieronder de stappen die ik gevolgd heb:

Download en installeer (via NASsetup.exe) een versie voor de D-Link DNS-323. Verder nog niets opstarten of proberen.
Download de Buffalo TeraStation Pro (ARM) zip file van dezelfde lokatie en versie.

Vervang op je NAS de bestanden:

twonkymedia
twonkymediaserver

door de versies welke in de zip van de Buffalo TeraStation zitten.
Dan de server starten met het startscript en de configuratie zou via de web interface te bereiken moeten zijn.

Ik heb dit getest voor de versie 4.4.18 en de 5.1.3 beta versie.

Succes!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paultje1966
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59

paultje1966

feel the force

Ik heb problemen dat mijn nieuwe 2e schijf HD_b2 niet te benaderen is met NFS op mijn ubuntu machine.
Met mijn oude 2e schijf had ik geen problemen

in mijn fstab script staan de volgende regels.

10.0.0.250:/mnt/HD_a2/ /home/paul/nas/nas1 nfs rw
10.0.0.250:/mnt/HD_b2/ /home/paul/nas/nas2 nfs rw

de eerste wordt zonder problemen herkend maar bij de 2e krijg ik de melding
mount.nfs: access denied by server while mounting 10.0.0.250:/mnt/HD_b2/

iemand een idee

het nadeel van een draadloos netwerk is dat je zoveel kabels moet trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
62vette schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:26:
Zo, het heeft even wat gekost, maar ik heb een draaiende TwonkyMedia Server op de CH3MNAS voor elkaar.
Ik heb nog geen idee hoe stabiel het allemaal is, of dat ik alles goed heb ingesteld. Hieronder de stappen die ik gevolgd heb:

Download en installeer (via NASsetup.exe) een versie voor de D-Link DNS-323. Verder nog niets opstarten of proberen.
Download de Buffalo TeraStation Pro (ARM) zip file van dezelfde lokatie en versie.

Vervang op je NAS de bestanden:

twonkymedia
twonkymediaserver

door de versies welke in de zip van de Buffalo TeraStation zitten.
Dan de server starten met het startscript en de configuratie zou via de web interface te bereiken moeten zijn.

Ik heb dit getest voor de versie 4.4.18 en de 5.1.3 beta versie.

Succes!! :*)
Mooi uitzoek werk. Ik heb het even toegevoegd aan de startpost.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daftpunk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 20:40
Ik heb intussen een aantal uPnP apparaten aangeschaft en wilde nu toch de CH3NAS goed laten werken daarmee. De ingebouwde uPnP van de NAS is niet echt super. Hij is vooral heel traag met browsen. Tevens kan je niet echt in z'n database kijken. Mediatomb is wel snel in gebruik maar doet er een aantal dagen over om mijn MP3s te indexeren. Niet echt acceptabel.

Ik ben dus ook maar weer eens bezig gegaan met Twonky. De nieuwe Twonky heeft dus als wens om zijn database op de NAS zelf te plaatsen. Dat gaat natuurlijk niet werken met 64MB schijfruimte. Mijn NAS root zat binnen een minuut vol, samba stopt er dan mee en de Twonky database is nog steeds leeg.
Het makkelijkste is om:

Eerst Twonky te installeren maar niet onmiddelijk automatisch laten starten.
Dan inloggen met ssh of telnet
cd /var
# oude database weg gooien
rm -rf twonkymedia
# nieuwe dir maken op je eigen HD
mkdir /mnt/HD_a2/twonky/twonky/
# sym link van /var naar je nieuwe directory
ln -s /mnt/HD_a2/twonky/twonky twonkymedia

/mnt/HD_a2/starttwonky.sh

daarna gaat Twonky dus de database op 1 van je hard disks vullen waar wel plek is.
Ik heb niet geprobeerd om de Buffalo versie te installeren. Dat is natuurlijk ook wel makkelijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Ben vandaag ge-upgrade (van fw 1.07) naar firmware 1.08 zonder noemenswaardige problemen. Ik gebruik funplug versie 0.5.

Heb eerst de upgrade gedaan en daarna een "Restore To Factory Default Settings." gedaan. Vooralsnog lijkt alles daarna goed te werken.

De lijst met veranderingen staat o.a. hier: meuk: D-Link DNS-323 1.08

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo,

In mijn CH3SNAS zit 1 schijf van 1TB. Deze begint vol te lopen. Graag wil ik een 2e schijf bijplaatsen maar ben erg bang data te verliezen. Bij Conceptronic zeggen ze dat je eerst een backup dient te maken. Ja, als ik een backup zou kunnen maken van 1TB hoef ik ook geen schijf bij te plaatsen :? Heeft iemand hier wellicht ervaring mee of kan iemand mij sowieso helpen?

BVD
Heino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ hierboven; ik heb destijds de oude schijf (dus je 1tb) eruit gehaald, nieuwe erin, formatteren via de web manager, na formatteren ch3snas uitzetten, oude (1tb schijf) er weer in, opstarten en klaar. Easy peasy. Zo voorkom je in elk geval dat de webmanager je oude, volle, 1tb schijf ook formatteert tegelijkertijd met de nieuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 23:25
Heeftt iemand ervaring met het compileren van software voor op de NAS? Ik zou graag Webalizer draaien maar heb geen idee hoe ik dat erop ga krijgen aangezien het niet bij de packages van Uli staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59

Jag

Ben bezig met een workaround voor het feit dat mijn router (DIR-655) geen WOL pakketjes wilt doorsturen door mijn DNS323 een andere computer in het netwerk te WOL-en.

Heb het volgende gedaan:
- funplug 0.5 geïnstalleerd
- root acces aangemaakt en telnet gedisabled
- het ether-wake commando werkt idd

Iemand een idee hoe handig op afstand het ether-wake commando kan laten uitvoeren? Zonder eerst met putty een SSH login te moeten doen en het hele commando inc mac adres in te moeten typen? Ik heb echt nul verstand van linux, ben al lang blij dat ik zover ben gekomen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 14:31
Als je Lighttpd hebt draaien met php, dan zou je een simpele pagina kunnen maken die het voor je uitvoert.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Krypt schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:35:
Als je Lighttpd hebt draaien met php, dan zou je een simpele pagina kunnen maken die het voor je uitvoert.
Ook simpel voor iemand die nog nooit iets in zijn leven met php heeft gedaan :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Jag schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:38:
[...]

Ook simpel voor iemand die nog nooit iets in zijn leven met php heeft gedaan :P ?
http://php.net/manual/en/function.exec.php is waar je kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 14:31
Of PHP zelf het WOL packet aan laten maken. Zoals hier

Weet overigens niet of dat fatsoenlijk werkt. Heb net een wolviaphp package geprobeerd vanaf sourceforge maar die werkt niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Krypt op 23-02-2010 15:07 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik probeer nu lighttpd te installeren zoals hier wordt uitgelegd. Ze vertellen dat je het met een telnet sessie moet doen, maar die is gedisabled. Probeer het nu met een ssh sessie ingelogd als root. Maar krijg een "permission denied" als ik de .tgz wil uitpakken met de tweede regel code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 18:48
bredend schreef op maandag 22 februari 2010 @ 17:28:
Heeftt iemand ervaring met het compileren van software voor op de NAS? Ik zou graag Webalizer draaien maar heb geen idee hoe ik dat erop ga krijgen aangezien het niet bij de packages van Uli staat.
Hier heeft iemand het al gecompileerd:
http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=2153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft het eigenlijk nut om 2 hardeschijven van 7200 rpm in raid te zetten? of kan ik dan net zo goed 2 hardeschijven van 5400 rpm er in drukken omdat hij die topsnelheid toch niet haald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 04:14:
Heeft het eigenlijk nut om 2 hardeschijven van 7200 rpm in raid te zetten? of kan ik dan net zo goed 2 hardeschijven van 5400 rpm er in drukken omdat hij die topsnelheid toch niet haald
Nee, ja.
De beperking is de snelheid van je netwerk. Met heel veel geluk (1GBit netwerk en misschien wat tweaks) kan je 20MB/s halen. Dat kunnen die 5400 rpm schijven makkelijk leveren.
Jag schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:59:
Ik probeer nu lighttpd te installeren zoals hier wordt uitgelegd. Ze vertellen dat je het met een telnet sessie moet doen, maar die is gedisabled. Probeer het nu met een ssh sessie ingelogd als root. Maar krijg een "permission denied" als ik de .tgz wil uitpakken met de tweede regel code.
Probeer je nu een ffp 0.3 tutorial te gebruiken op je ffp 0.5?
Ik neem aan dat je ffp 0.5 hebt. Dan kan je een package downloaden met:
wget http://www.inreto.de/dns3...ges/lighttpd-1.4.25-1.tgz .

en installeren met
funpkg -i lighttpd-1.4.25-1.tgz

[ Voor 43% gewijzigd door RunaR op 24-02-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RunaR schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:19:
[...]

Nee, ja.
De beperking is de snelheid van je netwerk. Met heel veel geluk (1GBit netwerk en misschien wat tweaks) kan je 20MB/s halen. Dat kunnen die 5400 rpm schijven makkelijk leveren.
2 keer de SAMSUNG ECOGREEN F2 HD154UI it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

RunaR schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 11:19:
Probeer je nu een ffp 0.3 tutorial te gebruiken op je ffp 0.5?
Ik neem aan dat je ffp 0.5 hebt. Dan kan je een package downloaden met:
wget http://www.inreto.de/dns3...ges/lighttpd-1.4.25-1.tgz .

en installeren met
funpkg -i lighttpd-1.4.25-1.tgz
Ah scherp. Toen ik lighttpd 1.4.25 wilde installeren gaf ie de melding dat 1.4.22 al geinstalleerd stond. Daarna heb ik geupgrade naar versie .25. En daarna nog de instructies gevolgd zoals onderaan op deze pagina.

Als ik nu naar <nas ip>:8080 ga, krijg ik lighttpd pagina te zien met een lege index. Ik heb nog geprobeerd een index.html in de /www dir te plaatsen, maar dat wil niet. Wellicht dat de .conf nog aangepast moet worden?

En nou zou ik dan nog een pagina in elkaar moeten klussen die het ether-wake commando doet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Jag schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 17:51:
[...]

Ah scherp. Toen ik lighttpd 1.4.25 wilde installeren gaf ie de melding dat 1.4.22 al geinstalleerd stond. Daarna heb ik geupgrade naar versie .25. En daarna nog de instructies gevolgd zoals onderaan op deze pagina.

Als ik nu naar <nas ip>:8080 ga, krijg ik lighttpd pagina te zien met een lege index. Ik heb nog geprobeerd een index.html in de /www dir te plaatsen, maar dat wil niet. Wellicht dat de .conf nog aangepast moet worden?

En nou zou ik dan nog een pagina in elkaar moeten klussen die het ether-wake commando doet :).
Je moet inderdaad even kijken naar de .conf file. Daar moet je waarschijnlijk ook php aanzetten en het pad van de /www directory controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50

PoweRoy

funky!

hmm er is iets mis met mijn CH3SNAS...
Nu al 3x gebeurd in 7 dagen dat ik zie dat de rechter HD led oranje is(zit geen HD daar), linkse is blauw (zit wel een HD). Schijf is niet meer benaderbaar via Windows(Samba) en telnet werkt niet (Putty sluit venster weer gelijk).
Wat wel werkt is de webclient, dus via dat kan ik hem gewoon rebooten etc. na een reboot kan ik hem weer gewoon gebruiken voor een paar dagen (downloaden/streamen/unrarren etc)

Iemand iets soort gelijks gehad :? Mijn HD van een jaar oud aan t sterven?

[ Voor 10% gewijzigd door PoweRoy op 24-02-2010 22:19 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PoweRoy schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:19:
hmm er is iets mis met mijn CH3SNAS...
Nu al 3x gebeurd in 7 dagen dat ik zie dat de rechter HD led oranje is(zit geen HD daar), linkse is blauw (zit wel een HD). Schijf is niet meer benaderbaar via Windows(Samba) en telnet werkt niet (Putty sluit venster weer gelijk).
Wat wel werkt is de webclient, dus via dat kan ik hem gewoon rebooten etc. na een reboot kan ik hem weer gewoon gebruiken voor een paar dagen (downloaden/streamen/unrarren etc)

Iemand iets soort gelijks gehad :? Mijn HD van een jaar oud aan t sterven?
om te kijken of het je HDD is of je Fun_plug lijkt het me verstandig even alles van de Fun_Plug eraf te gooien, je apparaat naar factory defaults te zetten via de mogelijkheid aan de ACHTERkant van het product (dus niet via de webinterface)

wanneer het probleem zich dan blijft voordoen kan er inderdaad wat mis zijn.

Ik heb te vraag gezien dat een verknoeide fun_plug installatie de /tmp folder liet vollopen met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb Debian geïnstalleerd op mijn CH3SNAS, maar kom er eigenlijk achter dat ik het niet nodig heb.

Hoe kan ik Debian de-installeren (werkt dat zo in Linux?), het was een probeersel. Hoe pak ik dit aan?

[ Voor 29% gewijzigd door mrwolf op 28-02-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
mrwolf schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:55:
Ik heb Debian geïnstalleerd op mijn CH3SNAS, maar kom er eigenlijk achter dat ik het niet nodig heb.

Hoe kan ik Debian de-installeren (werkt dat zo in Linux?), het was een probeersel. Hoe pak ik dit aan?
fun_plug in de root verwijderen en rebooten? Het kan zijn dan je daarna een normale fun_plug moet installeren om genoeg rechten te krijgen om de debian directories te verwijderen.

[ Voor 15% gewijzigd door RunaR op 28-02-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
RunaR schreef op zondag 28 februari 2010 @ 08:35:
[...]

fun_plug in de root verwijderen en rebooten? Het kan zijn dan je daarna een normale fun_plug moet installeren oom genoeg rechten te krijgen om de debian directories te verwijderen.
Is er ook een manier die minder drastisch is? Ik wil nzbget/webserver/etc. wel graag behouden, die installatie op usb stick kost me zeker weer een weekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-10 19:41
Ik ben onderweg met mijn CH3SNAS van Maastricht naar Amsterdam en zie dat ik mijn voeding vergeten ben. Darn, net nu ik debian werkend heb gekregen dit weekend en verder wil met wat packages.

Gelukkig heb ik nog wel voedingen in Amsterdam die ook 12v en 5v kunnen geven. Kan iemand mij alsjebleift helpen aan de pinout (gezien vanuit de CH3SNAS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit ook te denken aan de CH3SNAS.
Is het mogelijk hier subsonic op te draaien?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-10 21:58
wernert schreef op zondag 28 februari 2010 @ 13:37:
Ik ben onderweg met mijn CH3SNAS van Maastricht naar Amsterdam en zie dat ik mijn voeding vergeten ben. Darn, net nu ik debian werkend heb gekregen dit weekend en verder wil met wat packages.

Gelukkig heb ik nog wel voedingen in Amsterdam die ook 12v en 5v kunnen geven. Kan iemand mij alsjebleift helpen aan de pinout (gezien vanuit de CH3SNAS)?
edit:
mmm... vanuit de CH3SNAS gezien?

adapter Jentec JTA0512
Afbeeldingslocatie: http://www.pchub.com/uph/photos/item/6338871692095312502_JTA0512.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Canard op 01-03-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op maandag 01 maart 2010 @ 10:24:
dat vergt teveel van de CH3SNAS, daarnaast heb je een java engine nodig

gebruikers die het hierover hebben gehad maken praktisch allemaal gebruik van een soortgelijk alternatief:

http://musicbrowser.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
DennusB schreef op maandag 01 maart 2010 @ 10:24:
Ik heb het geprobeerd. Java engine geinstalleerd. Een dag laten draaien voordat de muziek geindext is......
Ik kon ondertussen het inlog scherm op roepen. Als ik probeerde in te loggen gebeurde er niets. Na een dag is subsonic er uitgeklapt. Conclusie: het is te zwaar. Jammer want er is wel een subsonic client voor mijn android toestel.
De music browser is super licht en werkt geweldig, maar werkt vooral met flash goed. En werkt niet goed op mijn telefoon. Er is geen losse client voor android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ runar, kan misschien CH3MNAS ook in het topic vermeld worden? De CH3SNAS is nu al een half jaar niet meer verkrijgbaar en de CH3MNAS is de opvolger en krijgt binnenkort een firmware upgrade

werkt ook met fun_plug, er is zelfs al support for Fun_Plug 0.6 en daar gaat de ontwikkeling zich verder op richten .. nzbget pakket heb ik er zelfs al voor gemaakt

CH3SNAS krijgt zover ik de berichten goed heb gelezen helaas geen verdere firmware ondersteuning meer.;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RunaR schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:25:
[...]

Ik heb het geprobeerd. Java engine geinstalleerd. Een dag laten draaien voordat de muziek geindext is......
Ik kon ondertussen het inlog scherm op roepen. Als ik probeerde in te loggen gebeurde er niets. Na een dag is subsonic er uitgeklapt. Conclusie: het is te zwaar. Jammer want er is wel een subsonic client voor mijn android toestel.
De music browser is super licht en werkt geweldig, maar werkt vooral met flash goed. En werkt niet goed op mijn telefoon. Er is geen losse client voor android.
Hmmm jammer. Maar dat kan wel op m'n linux server blijven draaien.
Is het wel mogelijk om op de NAS een iSCSI target aan te maken ? :) Dan kan ik de muziek daarop makkelijk benaderen vanaf de server :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:38
Is er al bekend wat de wijzigingen/toevoegingen zullen zijn in Fun_plug 0.6 t.o.v. 0.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
Ik vind nergens of dat de CH3MNAS standaard ondersteuning heeft voor AFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daros schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:29:
Ik vind nergens of dat de CH3MNAS standaard ondersteuning heeft voor AFP?
AFP 3.1 staat gescheduled voor implementatie in versie 1.03 van de firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wmn79 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:37:
Is er al bekend wat de wijzigingen/toevoegingen zullen zijn in Fun_plug 0.6 t.o.v. 0.5?
is grotendeels een betere compabiliteit met de toolchain die in de CH3MNAS gebruikt wordt
Fonz heeft e.e.a. anders opgebouwd, maar zit vooralsnog in de testing fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
zeroday schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 07:55:
[...]

AFP 3.1 staat gescheduled voor implementatie in versie 1.03 van de firmware
http://www.komplett.nl/k/...e=news&topic=daybreaker_2

Vandaag in de aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:49

lordsnow

I know nothing

Hoe krachtig is de CH3MNAS? Bijvoorbeeld vergeleken met andere NAS apparaten:
http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190

Zijn er concrete plannen voor een SqueezeCenter (Squeezebox Server) implentatie voor de CH3MNAS?

En mijn gekke vraag van vandaag: zou het mogelijk zijn om een CSS server te installeren en te draaien op de CH3MNAS?
http://server.counter-str....php?cmd=howto&show=linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Nou mijn CH3MNAS is binnen.

Heb er 2x 1,5TB schijven inzitten.

Wou deze als RAID 1 zetten dus totaal dan 1,5TB aan opslag.

Ik zag echter dat ik ook een deel in Raid 1 kon zetten en de rest word dan JBOD.
Ik heb nu 750GB in Raid1 en 1500GB in JBOD.

Heb nu Volume1 wat 750gb raid 1 is en volume 2 wat 1500gb.

Hoe verdeeld hij dit? Dit kan toch bijna niet? Of is die volume 2 eigenlijk een raid 0?

Ik vind dit namelijk ideaal. 750gb voor persoonlijke bestanden die echt belangrijk zijn. En dan 1500gb voor mijn HTPC.

EDIT:
Heb in deel 2 ergens gelezen dat bij uitval van 1 schijf je alles kwijt bent. Kan iemand dit bevestigen? Of blijft het wel bestaan maar moet je die andere schijf uitlezen in een EXT2 ondersteunende machine?

[ Voor 16% gewijzigd door Daros op 04-03-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Optware werkt niet op de CH3MNAS.
Wil je toch Avahi voer dan onderstaand uit.

Ik heb het echter niet goed bijgehouden dus achteraf heb ik dit geschreven.
Er staat erg weinig comments in maar hierbij...

mkdir /ffp/packages
cd /ffp/packages

wget http://www.inreto.de/dns3.../All/libdaemon-0.13-1.tgz
wget http://www.inreto.de/dns3...es/All/avahi-0.6.24-1.tgz

/ffp/sbin/funpkg -i libdaemon*
/ffp/sbin/funpkg -i avahi*

/ffp/etc/netatalk/AppleVolumes.default

Voeg toe helemaal onderaan:
/mnt/HD_a2 sharenaam allow:gebruiker cnidscheme:cdb options:usedots,upriv

Maak aan: /ffp/start/avahi.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#!/ffp/bin/sh

# PROVIDE: avahi
# REQUIRE: SERVERS

. /ffp/etc/ffp.subr

name="avahi"
command="/ffp/sbin/avahi-daemon"
avahi_daemon_flags="-D -s"
required_files="/ffp/etc/avahi/avahi-daemon.conf /ffp/etc/avahi/hosts"

start_cmd="avahi_start"

avahi_start()
{
        # need avahi user and group for priviledge separation
        if ! grep '^avahi:' /etc/passwd >/dev/null; then
                echo 'avahi:x:50:50:Avahi Daemon:/no/where:/bin/false' >>/etc/passwd
        fi
        if ! grep '^avahi:' /etc/shadow >/dev/null; then
                echo 'avahi:*:14493:0:99999:7:::' >>/etc/shadow
        fi
        if ! grep '^avahi:' /etc/group >/dev/null; then
                echo 'avahi::50:avahi' >>/etc/group
        fi

proc_start $command
}

run_rc_command "$1"

Voer uit:
chmod a+x /ffp/start/avahi.sh
sh /ffp/start/avahi.sh start

LET OP:
Ben er vanuit gegaan dat je al AFP erop hebt staan als je dat wilt gebruiken. Is dus een combi met:
http://wiki.dns323.info/howto:appletalk

Wil je een leuk icoon als AFP server? Zie dan:
http://www.kremalicious.c...-and-time-machine-volume/

Bij mij het nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.kremalicious.com/media/ubuntuserver4a.png

[ Voor 24% gewijzigd door Daros op 04-03-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lordsnow schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:48:
Hoe krachtig is de CH3MNAS? Bijvoorbeeld vergeleken met andere NAS apparaten:
http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190

Zijn er concrete plannen voor een SqueezeCenter (Squeezebox Server) implentatie voor de CH3MNAS?

En mijn gekke vraag van vandaag: zou het mogelijk zijn om een CSS server te installeren en te draaien op de CH3MNAS?
http://server.counter-str....php?cmd=howto&show=linux
device is meetbaar met de CH3SNAS en DNS-323 en is net zo leuk configureerbaar via Fun_Plug als er maar genoeg mensen zijn die daar leuke scripts voor bakken en/of compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Laatst online: 16:20

TVL

Ben aan het overwegen een NAS te kopen. En nu zag ik dat je bij de aanschaf van een abonnement op de PC Active een CH3HNAS van Conceptronics kado krijgt. Ik kom wel veel dingen tegen over de CH3SNAS maar vrij weinig over de CH3HNAS. Wat zijn de verschillen? Is dit apparaat een beetje goed of kan ik beter wat anders kopen?
http://www.pc-active.nl/l...j-1-jarig-abonnement.html

[ Voor 14% gewijzigd door TVL op 09-03-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:29
als ik mijn 2 schijven als JBOD geconfigureerd uit de CH3SNAS haal, kan ik deze dan in mijn PC hangen om de data er af te kopieren?

Heb nu namelijk 2x1,5TB erin zitten en heb twee nieuwe 2TB schijven liggen maar moet de data welke nu op de CH3SNAS staat migreren naar de nieuwe schijven.

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jazeker, dat kan. Je kunt de schijven aan een willekeurig Linux systeem hangen, via sata, of met een USB adapter, of een combinatie. Dat mag ook een Windows PC met een Linux Live CD zijn.

De procedure is: (uitgaande van een Ubuntu live CD)
- Sluit de schijven aan.
- Open een terminal
- Installeer mdadm
sudo apt-get update
sudo apt-get install mdadm

- Zoek uit hoe je data partities heten:
cat /proc/partitions
- Ervan uitgaande dat dat /dev/sdb2 en /dev/sdc2 zijn, assembleer de raidarray:
sudo mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdb2 /dev/sdc2
- Maak mountpunt en mount
sudo mkdir /mnt/md0
sudo mount /dev/md0 /mnt/md0

- Je kunt je files nu via de GUI vinden in /mnt/md0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Laatst online: 12:29
top, ben echter niet z'n linux goeroe maar ga er mee aan de gang. de instructie is redelijk recht-toe-recht-aan.
thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Daros schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 18:50:
Nou mijn CH3MNAS is binnen.

Heb er 2x 1,5TB schijven inzitten.

Wou deze als RAID 1 zetten dus totaal dan 1,5TB aan opslag.

Ik zag echter dat ik ook een deel in Raid 1 kon zetten en de rest word dan JBOD.
Ik heb nu 750GB in Raid1 en 1500GB in JBOD.

Heb nu Volume1 wat 750gb raid 1 is en volume 2 wat 1500gb.

Hoe verdeeld hij dit? Dit kan toch bijna niet? Of is die volume 2 eigenlijk een raid 0?

Ik vind dit namelijk ideaal. 750gb voor persoonlijke bestanden die echt belangrijk zijn. En dan 1500gb voor mijn HTPC.

EDIT:
Heb in deel 2 ergens gelezen dat bij uitval van 1 schijf je alles kwijt bent. Kan iemand dit bevestigen? Of blijft het wel bestaan maar moet je die andere schijf uitlezen in een EXT2 ondersteunende machine?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt wel. Je hebt 2x 1.5TB, dus totaal 3TB.
De helft daarvan (2x 750GB) zet je in een mirror. Dan hou je dus nog 1.5TB over.

Die 1.5TB gooit ie in 1 grote "restschijf", die Volume 2 gedoopt wordt.

De totale ruimte is dan 750GB (Mirrored) + 1500GB (JBOD) = 2250GB.

Als 1 schijf eruit klapt zou je mirrored gedeelte safe zijn, want die staat ook op de andere schijf.
De data op de JBOD zal wat meer problemen geven om terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TVL schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:09:
Ben aan het overwegen een NAS te kopen. En nu zag ik dat je bij de aanschaf van een abonnement op de PC Active een CH3HNAS van Conceptronics kado krijgt. Ik kom wel veel dingen tegen over de CH3SNAS maar vrij weinig over de CH3HNAS. Wat zijn de verschillen? Is dit apparaat een beetje goed of kan ik beter wat anders kopen?
http://www.pc-active.nl/l...j-1-jarig-abonnement.html
offtopic:
Het is Conceptronic, zonder s erachter.. ;)

Als ik op de Conceptronic website kijk, zie ik dat er een Ofxord chipset inzit en in de CH3SNAS zit een Marvel chipset. Verder zie ik dat het filesystem XFS is. De CH3SNAS gebruikt EXT2.
http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3030&pid=CH3HNAS

Ook zijn de schijven volgens mij niet zo makkelijk te verwijderen en moet je daarvoor de NAS openschroeven, terwijl ze bij de CH3SNAS achter een kleppie zitten.
Niet dat dit een nadeel is, tenminste, ik verwissel niet elke dag mn schijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-09 21:14

Spoooky

Core temp 37°C

Ondersteunt die CH3HNAS ook funplug ?

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:56:
[...]

Het klopt wel. Je hebt 2x 1.5TB, dus totaal 3TB.
De helft daarvan (2x 750GB) zet je in een mirror. Dan hou je dus nog 1.5TB over.

Die 1.5TB gooit ie in 1 grote "restschijf", die Volume 2 gedoopt wordt.

De totale ruimte is dan 750GB (Mirrored) + 1500GB (JBOD) = 2250GB.

Als 1 schijf eruit klapt zou je mirrored gedeelte safe zijn, want die staat ook op de andere schijf.
De data op de JBOD zal wat meer problemen geven om terug te halen.
Maar is dit al bewezen? Want lees overal.. wat meer problemen...

Want ik lees overal dat het geen raid0 is. Dus 1 bitje hier en ander bitje daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 18:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daros schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:02:
[...]

Maar is dit al bewezen? Want lees overal.. wat meer problemen...

Want ik lees overal dat het geen raid0 is. Dus 1 bitje hier en ander bitje daar..
Nee, je moet het eerder zien als 2 emmers.. Bij 1 emmer haal je de bodem eruit en die zet je bovenop de andere emmer. Dan ga je m vullen. Als de 1e vol is, zal de 2e gevuld worden.
Dat is het idee achter het JBOD gedeelte van de NAS.

Dus in jouw geval: Je hebt 1,5TB aan JBOD (750GB van iedere schijf).
Er staat 500GB aan data op. Dan zou "in principe" die 500GB maar op 1 schijf staan..
Als er 800GB aan data op staat, zal de 1e schijf vol zijn, en de 2e schijf 50GB bevatten.

Echter voor het oog is het allemaal 1 grote schijf, dus makkelijker te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL

TVL

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:02:
Als ik op de Conceptronic website kijk, zie ik dat er een Ofxord chipset inzit en in de CH3SNAS zit een Marvel chipset. Verder zie ik dat het filesystem XFS is. De CH3SNAS gebruikt EXT2.
http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3030&pid=CH3HNAS

Ook zijn de schijven volgens mij niet zo makkelijk te verwijderen en moet je daarvoor de NAS openschroeven, terwijl ze bij de CH3SNAS achter een kleppie zitten.
Niet dat dit een nadeel is, tenminste, ik verwissel niet elke dag mn schijven. :)
Er zit inderdaad een Oxford OXE810DSE chip in. Die zit ook in de Xtreamer eTRAYz en de Thecus N2200. Haalt zo te zien een doorvoorsnelheid van rond de 12MB/sec. Het filesysteem XFS lijkt best een redelijke keus of kan je beter EXT2 of 3 hebben? Conclusie lijkt me dat de CH3HNAS opzich een goede prijskwaliteit verhouding heeft maar je verder geen uitgebreide functionaliteit hoeft te verwachten. Voor alleen een simpele fileserver lijkt me dit apparaat wel OK. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spoooky schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:58:
Ondersteunt die CH3HNAS ook funplug ?
Niet met de firmware die nu beschikbaar is
er is een ontwikkelfirmware met fun_plug support, maar die werkt niet zoals ik wil, dus daarom nog niet beschikbaar.

- chrooted omgeving
- eigen fun_plug script dus niet compatible met die voor de CH3MNAS

Weet niet of het gaat lukken om de 0.5 fun_plug te gebruiken, maar anders wil ik de fun_plug laten draaien in de omgeving zoals die nu draait en niet chrooted dit ivm de benaderbaarheid van de data.

Deze week komt er een nieuwe firmware beschikbaar waaronder de XBOX360 goed ondersteund wordt met de UPnP Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TVL schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 09:59:
[...]

Er zit inderdaad een Oxford OXE810DSE chip in. Die zit ook in de Xtreamer eTRAYz en de Thecus N2200. Haalt zo te zien een doorvoorsnelheid van rond de 12MB/sec. Het filesysteem XFS lijkt best een redelijke keus of kan je beter EXT2 of 3 hebben? Conclusie lijkt me dat de CH3HNAS opzich een goede prijskwaliteit verhouding heeft maar je verder geen uitgebreide functionaliteit hoeft te verwachten. Voor alleen een simpele fileserver lijkt me dit apparaat wel OK. Toch?
zo mag je inderdaad de CH3HNAS zien.
simpele manier van data delen en basis functies voor iTunes en UPnP
daarnaast staat de complete Oxford ontwikkelomgeving beschikbaar via de GNU-GPL download website
http://download.conceptronic.net/GNU-GPL/CH3HNAS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 15:05
Op mijn CH3MNAS draait fun_plug 0.5 met onder andere samba.
Vanaf een PC met vers geinstalleerde windows xp home SP3 (zonder virus scanner) kan ik nu bij bestanden op de CH3MNAS.
Ik maak gebruik van een wireless netwerk, 11n, speed > 130 MBit/sec, razend snel internet.

Echter 'windows verkenner' reageert extreem traag. Het kost vele seconden delay om de inhoud van een een folder met ~10 items zichtbaar te krijgen. Dit is zo traag dat deze manier van netwerk storage sharing eigellijk onbruikbaar lijkt.

Wie heeft een idee waar deze traagheid vandaan kan komen?
Wie heeft betere ervaring met windows xp netwerk shares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-03 15:05
Opgelost:

Reactie was erg traag als ik de NAS access door in windows verkenner adress balk in te geven:
adres: \\ip adress\Volume_1

Echter door eerst drive te mappen met:
net use H: \\ip address\Volume_1 /user:username

Kan daarna in windows verkenner worden aangegeven
adres: H:

NAS toegang via de drive letter werkt v e e l sneller dan de eerste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:17
ik heb het volgende probleem:

ik heb de firmware van .02 naar .05 geupgraded, nadat ik alle date heb gekopieerd naar een lokale schijf. Nu kan ik het IP adres de CH3SNAS niet meer vinden(het was 192.168.0.6, en na de verplichte reset zou het 192.168.0.20 moeten zijn). Het vreemde is dat ik de NAS wel op mijn macbook en iMac kan gebruiken. Ik kan dus gewoon data wegschrijven en ophalen van de NAS.

Ik heb een angry IP scan laten uitvoeren, en kom als enige vreemde IP adres 192.168.1.1 tegen. Als ik dit adres in een browser invoer, dan krijg ik de volgende melding:
Safari kan de pagina 'http://192.168.1.1/' niet openen omdat de netwerkverbinding onverwacht is verbroken. Dit gebeurt soms als het te druk is op de server. Wacht enkele minuten en probeer het vervolgens opnieuw.

in de finder heet de NAS CH3SNAS, maar als ik http://ch3snas/ invoer werkt het ook niet. wie weet hoe ik de setup-pagina van de NAS kan openen?

ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
(100x)

zodra ik de NAS via de finder benader, dan zie ik volume1 met de files, alsook een optie web_page, met daarachter de setup pagina. Dit heb ik nog maar ik-weet-niet-hoevaak gezien.... zo simpel kan het zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door 107mb op 11-03-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
107mb schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:14:
ik heb het volgende probleem:

ik heb de firmware van .02 naar .05 geupgraded, nadat ik alle date heb gekopieerd naar een lokale schijf. Nu kan ik het IP adres de CH3SNAS niet meer vinden(het was 192.168.0.6, en na de verplichte reset zou het 192.168.0.20 moeten zijn). Het vreemde is dat ik de NAS wel op mijn macbook en iMac kan gebruiken. Ik kan dus gewoon data wegschrijven en ophalen van de NAS.

Ik heb een angry IP scan laten uitvoeren, en kom als enige vreemde IP adres 192.168.1.1 tegen. Als ik dit adres in een browser invoer, dan krijg ik de volgende melding:
Safari kan de pagina 'http://192.168.1.1/' niet openen omdat de netwerkverbinding onverwacht is verbroken. Dit gebeurt soms als het te druk is op de server. Wacht enkele minuten en probeer het vervolgens opnieuw.

in de finder heet de NAS CH3SNAS, maar als ik http://ch3snas/ invoer werkt het ook niet. wie weet hoe ik de setup-pagina van de NAS kan openen?

ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
ik ben een knuppel..
(100x)

zodra ik de NAS via de finder benader, dan zie ik volume1 met de files, alsook een optie web_page, met daarachter de setup pagina. Dit heb ik nog maar ik-weet-niet-hoevaak gezien.... zo simpel kan het zijn.
Hoe heet hij precies in je finder?
Wat als je hier een ping op geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:43
Daros schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:42:
[...]
Hoe heet hij precies in je finder?
Wat als je hier een ping op geeft?
Dat is dus niet nodig, omdat er een snelkoppeling naar de webpagina in staat die gewoon werkt. Daarmee is het ip-adres dan weer te achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024
Heb ik de import.js aangepast en het type attribuut van de virtuallayout tag in de config.xml op js gezet blijkt dat de met de ffp meegeleverde mediatomb niet gecompileerd is met js :s

iemand suggesties waar ik een voorgecompileerde mediatomb vandaan kan halen met js support? Ben helaas niet zelf in staat te compileren (volgens) mij aangezien mijn enige "linux" omgeving waar ik bij kan mijn DNS-323 is. Mocht het toch kunnen dan hoor ik graag hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
Met de fun_plug van http://wiki.dns323.info/howto:mac_osx_users probeer ik de shares van mijn DNS 323 voor de Mac sneller te krijgen. Ik krijg het echter niet voor elkaar om die fun-plug zijn werk te laten doen.

Heb de fun-plug met TextEdit aangemaakt en via Flow (FTP client) geupload naar Volume_1. Daar CHMOD 777 gedaan maar als ik vervolgens reboot zie ik de smb.cfg file niet verschijnen. Heb de simple fun_plug getest en die wordt keurig uitgevoerd. Wat doe ik verkeerd?

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualband
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

snarf schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:46:
[...]

Sorry, ik heb geen oplossing voor je probleem, maar er bestaat blijkbaar een recylcle bin/prullenbak optie voor de CH3SNAS? Interessant!!!

Ik heb zo'n vermoeden dat het een funplug optie is en zoekende kom ik uit bij dit artikel op DNS323Wiki. Is dit de manier om de recycle bin optie actief te maken en hoe werkt dit dan? Of is er een andere manier?

Ik heb nog geen funplug geïnstalleerd, dus als dit de manier is ga ik daar maar eens mee aan de slag. Zijn er nog aandachtspunten met betrekking tot deze prullenbak optie?
Inderdaad. Bij mij werkte dit bij de CH3SNAS. Je kan het via fun_plug doen (is het veiligste). Maar ook op een andere manier. Uiteindelijk is er een aanpassing in smb.conf om de recycle bin werkend te hebben. Door dit in het flash geheugen weg te schrijven (in smb.default denk ik) gaat het ook zonder fun_plug maar dan moet je wel zeker zijn wat je doet.
Het beste is eens te gaan naar http://forum.dsmg600.info/p19826-2008-08-28-16%3A38%3A32.html#p19826
Bekijk vooral ook de laatste post van 09-2009.

Stom dus dat dit niet werkt in de CH3MNAS. Dit is toch een ernstig gebruikers risico. 2x klikken en je hebt heel de schijf gewist door de hoofdmap te verwijderen.
En een bestand of map per ongeluk verwijderen is snel gebeurd. De enige manier om het dan nog terug te krijgen is je schijf ontkoppelen, aan een pc hangen en met speciale tools je bestand terug halen. Duurt lang en het is niet gegarandeerd dat je je bestand terug hebt (wanneer er bv ondertussen andere data op die plaats op de harde schijf is geschreven waar je bestand stond).
Heb dit al aan Conceptronic laten weten, hopelijk doen ze er iets aan bij de volgende firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 10:46
dualband schreef op zondag 14 maart 2010 @ 18:49:

Heb dit al aan Conceptronic laten weten, hopelijk doen ze er iets aan bij de volgende firmware update.
Volgende firmware update.... Nou ik denk dat het product die niet meer zo vlug zal zien. Het is al een hele tijd geleden dat ik een update langs zag komen. Volgens mij is het product EOL en er wordt niet meer voor ontwikkeld??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
Inmiddels ben ik een aardig stuk verder met het installeren van Bonjour/Avahi. Probleem waar ik echter nu tegenaan loop is dat ik mijn ffp/etc/profile file niet kan editen. Ik krijg steeds melding dat ik geen rechten heb. Ik kan hier maar geen oplossing voor vinden. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-10 21:58
Heeft iemand een idee hoe het onderstaande probleem op te lossen? Op het slimdevices forum geen reactie.
I have a problem connecting players to my freshly installed squeezebox-funplug on my CH3SNAS and I can't find the problem.

Everything looks installed properly:
- I can access the SqueezeServer webinterface (port 9000)
- I can access the Funplug admin (port 90)
- Tried SqueezePlay to connect
- Tried Controller (Duet) to connect

When I select "Choose player" it lists the NAS, but after 20 seconds it shows an error "We couldn't connect to NAS. Make sure your computer... etc".
The same when I try to connect using the Controller (Duet).

I checked the SqueezePlay log and it does list a network timeout, but why?
1262642310.716 WARN   net.thread - :146 network thread timeout for Task(SocketHttp {NAS_Chunked}(W))
1262642310.717 ERROR  net.http - :373 SocketHttp {NAS_Chunked}:t_sendRequest.pump: inactivity timeout
stack traceback:
	...)\Squeezebox\SqueezePlay\lua\jive\net\SocketHttp.lua:373: in function 'pump'
	...6)\Squeezebox\SqueezePlay\lua\jive\net\SocketTcp.lua:200: in function 'writePump'
	...(x86)\Squeezebox\SqueezePlay\lua\jive\net\Socket.lua:186: in function <...(x86)\Squeezebox\SqueezePlay\lua\jive\net\Socket.lua:184>
1262642310.717 INFO   net.comet - :627 Comet {NAS}: _handshake error: inactivity timeout
1262642310.717 INFO   net.comet - :997 Comet {NAS}: handleAdvice state=CONNECTING
1262642310.717 INFO   squeezebox.server - :714 disconnected NAS idleTimeoutTriggered: nil
1262642310.717 INFO   net.comet - :1038 Comet {NAS}: advice is retry, connect in 4.453 seconds

Maybe someone can give me some clues or hints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smarty77 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:52:
[...]

Volgende firmware update.... Nou ik denk dat het product die niet meer zo vlug zal zien. Het is al een hele tijd geleden dat ik een update langs zag komen. Volgens mij is het product EOL en er wordt niet meer voor ontwikkeld??!!
sowieso is fun_plug een unsupported feature en is inderdaad de CH3SNAS EOL die niet meer verder doorontwikkeld wordt qua firmware.

De CH3SNAS is opgevolgd door de CH3MNAS waar in april een nieuwe firmware beschikbaar voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
The_Bash schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:52:
Inmiddels ben ik een aardig stuk verder met het installeren van Bonjour/Avahi. Probleem waar ik echter nu tegenaan loop is dat ik mijn ffp/etc/profile file niet kan editen. Ik krijg steeds melding dat ik geen rechten heb. Ik kan hier maar geen oplossing voor vinden. Iemand een tip?
Bovenstaande inmiddels ook getackeld. Uiteindelijk maar 'vi' gebruikt in de Shell. Laatste wat ik voor elkaar moet krijgen is de juiste user access. Kan nu wel via SMB verbinden (met iets betere prestaties) maar via AFP wil nog niet. Zegt dat mijn credentials onjuist zijn... Ik puzzel lekker verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 11:54

Mert

__,,,,_(º-º)_,,,,__

Ik heb iets raars met de ch3snas.
De NAS staat ramvol met HD wmv's maar nu heb ik wat opgeruimd en weer wat nieuwe erbij gezet maar nu als ik stream naar de Xbox of laptop hapert de film soms.
Als ik hetzelfde doe, met dezefde wmv vanaf m'n pc gedeeld heb ik nergens last van.
De NAS hangt aan een Gigabit netwerk, dus dat mag ook geen beperking zijn, en functioneerd verder prima.
Wat ik me nu afvraag is waar dit door kan komen? Kan het zijn dat de disk gefragmenteerd is? En zo ja, kan ik deze op de een of andere manier defragmenteren.
Alles eraf halen en opnieuw erop zetten is geen optie omdat ik niet ff 2 TB ergens leeg heb.

Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Wat zijn de verschillen tussen de CH3SNAS en de nieuwe CH3MNAS?

Heeft de MNAS nog steeds dezelfde mogelijkheden qua fun-pluggen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reynard80 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:43:
Wat zijn de verschillen tussen de CH3SNAS en de nieuwe CH3MNAS?

Heeft de MNAS nog steeds dezelfde mogelijkheden qua fun-pluggen etc?
andere toolchain en iets andere GUI

en ja fun_pluggen kan nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:41

XanderDrake

Build the future!

Weet iemand al wat prestaties van de nieuwe versie? Hoe doet RAID het bijvoorbeeld?

Hij is wel een stuk langzamer officieel...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:46:
Weet iemand al wat prestaties van de nieuwe versie? Hoe doet RAID het bijvoorbeeld?

Hij is wel een stuk langzamer officieel...
hoezo officieel een stuk langzamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

zeroday schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:00:
[...]

hoezo officieel een stuk langzamer?
In Mhz :P Ik weet wel dat dit niet meteen betekend dat hij langzamer is, maar gezien dat de gemiddelde ethernet snelheid rond de 12MB/s ligt, is mijn vermoeden dat hij langzamer is dan de SNAS

Raar, ik kan niet meer terug vinden waar ik de info van die Oxford Controller vandaan haalde.

[ Voor 12% gewijzigd door XanderDrake op 16-03-2010 15:08 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL

TVL

XanderDrake schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:02:
[...]

In Mhz :P Ik weet wel dat dit niet meteen betekend dat hij langzamer is, maar gezien dat de gemiddelde ethernet snelheid rond de 12MB/s ligt, is mijn vermoeden dat hij langzamer is dan de SNAS

Raar, ik kan niet meer terug vinden waar ik de info van die Oxford Controller vandaan haalde.
De CH3MNAS heeft als controller de Marvell Orion 88F5182
De CH3HNAS heeft als controller de PLX (Oxford) OXE810DSE

[ Voor 3% gewijzigd door TVL op 16-03-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

TVL schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:32:
[...]

De CH3HNAS heeft de Oxfort controller
Oh inderdaad, excuses.
Ik had het over de HNAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TVL schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 15:32:
[...]

De CH3HNAS heeft als controller de PLX (Oxford) OXE810DSE
ah .. de CH3HNAS..
Oxford chip is een iets andere chip, die heeft 2 cores waardoor er 133mhz gebruikt wordt voor standaard functies en dan blijft er 333mhz over voor de normale datatransmissie waar deze dan weinig minder performed dan de CH3SNAS of CH3MNAS

Hnas is echt voor iemand die niet teveel wil klooien met een NAS maar wel dat alles simpel ingesteld kan worden en werkzaam is.

CH3HNAS kent nog geen fun_plug, wel ssh, maar die staat nog niet open want je kunt er toch niet veel mee.
maar alles is leuk speelgoed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Och hij is vast wel te hacken ;)

Zo te zien is hij ook een stuk goedkoper! Maar €88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:28:
Och hij is vast wel te hacken ;)

Zo te zien is hij ook een stuk goedkoper! Maar €88.
er zijn inderaad mooie dingen mee te doen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Kan het zijn dat de gigabit chip van mijn CH3SNAS kapot is en hoe test ik dat?

Het volgende: is het geval, ik ben vlak voordat ik ging verhuizen begonnen om m'n CH3SNAS te backuppen naar een andere 1,5,TB harde schijf. (CH3SNAS met 2x 1TB Spinpoint F1, was niet ingesteld als RAID1 zodoende)
En vlak nadat ik klaar was met alles overpompen (wat uiteraard lang heeft geduurd 1,5 tb zo'n beetje, welliswaar over gigabit maar toch) wilde de NAS ineens niet meer verbinden op 100/1000mbps maar alleen nog maar op 10mbps.

Ik heb al een reset gedaan, firmware geupdate, andere kabels gebruikt, andere router geprobeerd. Niets helpt.
Hij blijft verbinden op max 10mbps waarmee hij dus eigenlijk waardeloos is geworden, want 1 mb/sec transfer snelheid is bijna niet werkbaar.

Nu las ik op http://nas-tweaks.net/CH3...gabit_Ethernet_Tranceiver dat er een chip inzit die voor de verbinding zorgt, vandaar deze vraag. Of zou 10mbps het ook niet meer doen als die chip stuk was?
En kan dit komen door grote hoeveelheden data achter elkaar te kopiëren, wordt ie dan te heet ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door ElayZ op 22-03-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Klinkt inderdaad naar stuk. Je zou kunnen proberen er een USB netwerkkaartje aan te hangen (moet je wat kernel modules voor compileren). Die wordt niet zo snel als de interne gigabit, maar natuurlijk wel veel meer dan 10 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Bedankt voor je antwoord, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen, daar heb ik te weinig kennis voor ben ik bang.

Ik kan misschien beter een CH3HNAS aanschaffen voor 80eu, het gaat mij puur om netwerk opslag eigenlijk.

Wel idioot dat zo'n ding ZO snel naar de K gaat hoor, hijs net een jaartje oud ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElayZ schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:09:
Bedankt voor je antwoord, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen, daar heb ik te weinig kennis voor ben ik bang.

Ik kan misschien beter een CH3HNAS aanschaffen voor 80eu, het gaat mij puur om netwerk opslag eigenlijk.

Wel idioot dat zo'n ding ZO snel naar de K gaat hoor, hijs net een jaartje oud ofzo...
In dat geval.. garantie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
Ja dacht ik ook maar : besteld op 19 Feb 2009...

Naar aanleiding van je bericht ben ik toch nog eens gaan kijken en wellicht is er nog hoop dat het gaat lukken.
Hij komt bij komplett vandaan en er staat bij garantie bepalingen dat ze fabrieksgarantie hanteren maar hij staat niet meer op de site dus daar kan ik niet achter komen, als het 2 jr is dan zou het nog kunnen. Ik ga komplett even mailen... Andere producten van Conceptronic hebben 2jr dus wie weet.

thnx in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door ElayZ op 23-03-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualband
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Smarty77 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:52:
[...]

zeroday schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:08:
[...]

sowieso is fun_plug een unsupported feature en is inderdaad de CH3SNAS EOL die niet meer verder doorontwikkeld wordt qua firmware.

De CH3SNAS is opgevolgd door de CH3MNAS waar in april een nieuwe firmware beschikbaar voor komt.
Ik had het ook over de CH3MNAS. Die is toch amper een jaar oud. Er is tot nu toe nog maar 1 firmware update uitgekomen. Een medewerker van Conceptronic heeft me ook laten weten dit issue door te sturen als suggestie voor de volgende firmware update.

Het kan goed zijn dat fun_plug geen supported feature is, maar ik snap niet hoe ze een netwerkopslag apparaat kunnen uitbrengen zonder enige recovery feature, zelfs geen simpele prullenbak. Even op delete duwen en een bestand is voor goed verwijderd (en dat is iedereen al overkomen). Even per ongeluk de hoofdmap verwijderen en alles wat op je schijf staat is onheroepelijk weg. Dat is toch een ernstig beveiligingsrisico. Zoiets zouden ze ook in de netwerkinterface moeten voorzien.

Ik merk ook dat de CH3MNAS veel lawaaieriger is dan de CH3SNAS (fan draait meer en sneller), zelfs als de HDD's in standby zitten, begint de coolerfan soms hevig te blazen. Ze staat nochthans in een koele ruimte en de NAS voelt ook helemaal niet warm aan.

Heel jammer, de CH3SNAS had deze 2 problemen niet. Ben aan het overwegen een andere NAS aan te schaffen want ben bang dat het een kwestie van tijd is voor er data verloren gaat en ik met omslachtige recovery tools en procedures ga moeten bezig zijn, en het risico lopen dat de fysiche data al overschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecomonist
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11-2024

Ecomonist

Niet dislectysch

Ik maak me al langere tijd zorgen over de gezondheid van de schijven in mijn CH3SNAS.

Is er een applicatie waarmee ik dit kan checken, met de schijven nog in de NAS? (is gefunplugged). Ze draaien niet in RAID dus ik wil sowieso wat vaker de gezondheid controleren. Steeds de schijven eruit halen en in mijn PC hangen is dus geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElayZ schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:08:
[...]

Ja dacht ik ook maar : besteld op 19 Feb 2009...

Naar aanleiding van je bericht ben ik toch nog eens gaan kijken en wellicht is er nog hoop dat het gaat lukken.
Hij komt bij komplett vandaan en er staat bij garantie bepalingen dat ze fabrieksgarantie hanteren maar hij staat niet meer op de site dus daar kan ik niet achter komen, als het 2 jr is dan zou het nog kunnen. Ik ga komplett even mailen... Andere producten van Conceptronic hebben 2jr dus wie weet.

thnx in ieder geval.
http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3030&pid=CH3SNAS geeft 2 jaar weer op de CH3SNAS, dus zou geen probleem moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik heb een hoogst irritant probleem op mijn DNS 323. Sommige files uit nieuwe of oude mappen lijken qua permissies corrupt. Ik kan deze files niet meer benaderen. Als ik naar de permissies kijk dan staan de rechten van mijn NAS users er ook niet bij. Heb al geprobeerd ze er bij te zetten vanuit windows of te overschrijven maar dat lukt niet. Bottomline, ik kan niets meer met deze files.

Is er een mgoelijkheid om alle permissies op alle files te resetten? En dan vanuit de standaard webinterface want de DNS is niet ge-fun-plugged.

Ik heb net een disk scan gedaan maar daarna is mijn RAID degraded geraakt, ook heel fijn |:(

Edit: toch maar even funplug erop gezet en getelnet. Toevallig vond ik een handleidinkje om alle rechten te resetten, uitgevoerd, klaar en blij! Wel beroerd dat dit zo moet maar ja, het is opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door virtualjoe op 27-03-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij helpen?

Ik heb de Ch3snas al een tijdje, en heb sinds kort een PS3.

De PS3 ziet de ch3snas wel, maar ik krijg een foutmelding; DLNA Protocol Error (2114)

Wat kan ik daar aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
  • Laatst online: 21-09 18:55
Ecomonist schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 21:17:
Ik maak me al langere tijd zorgen over de gezondheid van de schijven in mijn CH3SNAS.

Is er een applicatie waarmee ik dit kan checken, met de schijven nog in de NAS? (is gefunplugged). Ze draaien niet in RAID dus ik wil sowieso wat vaker de gezondheid controleren. Steeds de schijven eruit halen en in mijn PC hangen is dus geen oplossing.
Ik heb daarvoor de http://www.inreto.de/dns3...CKAGES.html#smartmontools draaien. Elke nacht wordt zo de SMART status van mn schijf via een cronjob gecontroleerd. (Daarvoor hoeft ie overigens niet op te spinnen.)
Verder heb ik er nog een scrippie bijgemaakt wat mij een mail stuurt wanneer de status niet langer 'HEALTHY' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rintje
  • Laatst online: 21-09 18:55
Sinds een tijdje ben ik bezig om Mediatomb op mn CH3SNAS te configureren. Dat gaat prima, alleen zou het wel mooi zijn om wijzigingen in m'n data te kunnen detecteren via inotify, zodat er niet periodiek gescand hoeft te worden.

Nu weet ik dat Inotify niet ondersteund wordt in kernel versie 6.12.6 (=versie van firmware 1.05b1), maar ik vroeg me af: is er een manier om de 'inotify_upnp' patch die gebruikt wordt voor de ingebouwde uPnP server te 'misbruiken' voor mediatomb?
Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste