Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 20:37

Kingpinda

Citizenship is earned.

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:54:
[...]

Dank je wel. Is gelukt!
Nog een vraagje is er een commando om bij meerdere files tegelijkertijd alle rechten aan te passen?
en is er een verband tussen de rechten en de naam van de file? Het lijkt alsof er minder rechten zijn als de file spaties bevat. Zonder spaties opslaan levert al de rechten onder linux?
Hoe kan je chmod bij een file met spaties?
stel je wilt de map data plus alle submappen en files chmodden. dus: /mnt/HD_a2/data. dan doe je bijvoorbeeld. chmod 777 -R /mnt/HD_a2/data

over die spaties met rechten weet ik niet.. maar als ik een bestand in putty wil unrarren en er zitten spaties in dan gebruik ik gewoon een asterix voor of na de spatie en laat dat andere gedeelte gewoon weg. bijvoorbeeld unrar e matrix.eneco.oxxio part1.rar zou ik dan typen unrar e *part1.rar

of dit met chmodden mogelijk is weet ik eigenlijk niet.

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:54:
[...]
Dank je wel. Is gelukt!
Nog een vraagje is er een commando om bij meerdere files tegelijkertijd alle rechten aan te passen?
en is er een verband tussen de rechten en de naam van de file? Het lijkt alsof er minder rechten zijn als de file spaties bevat. Zonder spaties opslaan levert al de rechten onder linux?
Hoe kan je chmod bij een file met spaties?
Je eerste vraag is al beantwoord zie ik (dit kan dus met de recursive optie)

File en directory namen met een spatie kun je tussen dubbele aanhalingstekens zetten, bijv.
chmod g+w "bestandsnaam met spatie" of chown gebruikersnaam "bestandsnaam met spatie"

De toegangsrechten zijn niet gekoppeld aan het al dan niet gebruiken van spaties, enkel van de actieve gebruiker die de file/directory maakt; ben je met SSH ingelogd dan is dat de user "root", ben je via Samba ingelogd, dan hangt dat van je Samba instellingen af (dit kan de in samba ingelogde gebruiker zijn, of een in de instellingen van samba geforceerde gebuiker).

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 15:45

mwa

DeOS schreef op donderdag 10 december 2009 @ 17:46:
[...]
Daarnaast kan het zijn dat het unpak script soms dingen niet kan uitpakken. Het is een oudere versie met een aantal bugs. Een bug is bijvoorbeeld dat bestanden met de benaming *.part01 niet altijd goed gaan.
Daar ligt een van de problemen dus, part01 etc.. Die failen bij mij dus elke keer. Is daar iets aan te doen, of simpelweg een release zoeken die niet zo gepacked is maar enkel r01 r02 etc. ?

Beetje balen, meeste usenet releases die gerepacked zijn met Nederlandse subtitles worden met part01 gedaan.

Edit: Hierbij een faillog van een paar uur geleden (gewoon .r01 rars)
[code]
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:39:03 +0000 Verifying repaired file monstie- fupeo1080. r36
ERROR Fri, 11 Dec 2009 17:40:27 +0000 Repair failed for Funny People (2009). nzb/ monstie- fupeo1080: repair completed but the data files still appear to be damaged
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 Unpausing queue after par- check
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 Executing post- process- script for Funny People (2009). nzb/ monstie- fupeo1080
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 MERGE_ UNPAK_ SETTINGS [/ mnt/ HD_ a2/ newsbin/ conf/ unpak. cfg]
DETAIL Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 Post- Process: Loading settings from / mnt/ HD_ a2/ newsbin/ conf/ unpak. cfg
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 unpak:17:40:28 SCRIPT_ FOLDER=[/ mnt/ HD_ a2/ newsbin/ conf] PIN 2468
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 unpak:17:40:28 ARGS: '/ mnt/ HD_ a2/ newsbin/ conf/ unpak. sh' '/ mnt/ HD_ a2/ newsbin/ HD/ Funny People (2009). nzb' '/ mnt/ HD_ a2/ newsbin/ nzb/ Funny People (2009). nzb. nzb' '/ mnt/ HD_ a2/ newsbin/ HD/ Funny People (2009). nzb/ monstie- fupeo1080. par2' '1' '1' '1' ''
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 unpak:17:40:28 ====== Post- process Started : Funny People (2009). nzb 17:40:28======
DETAIL Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 Post- Process: / mnt/ HD_ a2/ newsbin/ conf/ unpak. sh: line 1: nzbget_ ParCheck: parameter not set
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 Completed post- process- script for Funny People (2009). nzb/ monstie- fupeo1080
INFO Fri, 11 Dec 2009 17:40:28 +0000 post- process- script for Funny People (2009). nzb/ monstie- fupeo1080 terminated with unknown status
[/code]

Word hier iemand hier wijzer van?

[ Voor 65% gewijzigd door mwa op 11-12-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
ga anders eens op zoek naar postprocess.sh
heeft bij mij nog nooit gefaald tenzij er geen pars waren

http://sourceforge.net/pr...arm-debug.tar.gz/download

wordt zelfs bij nzbget geleverd

[ Voor 45% gewijzigd door batowhizz op 11-12-2009 19:14 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi hoi,

Een paar dagen geleden ook wat aan het spelen geweest met funplug, nzbgetweb... enz... op de CH3SNAS. Dit werkte allemaal prima, echter de performance was niet echt om naar huis te schrijven. Het is natuurlijk logisch dat zo'n systeempje het niet zo snel kan afhandelen dan op een PC, maar ik had toch wel verwacht dat de netwerkdoorvoer maximaal zou zijn. Momenteel haal ik 1,7 MB/s waar 5,7MB/s mogelijk is.
Tevens was duidelijk merkbaar dat de NAS aan het werk was... deze werd gewoon een stukje trager. Ook dit is natuurlijk logisch.

Om de NAS te ontlasten en deze toch als storage te blijven gebruiken dacht ik aan het volgende:
Het principe van zo'n klein download bakje is helemaal top, enkel mocht er wel wat meer power in zitten. Bestaat er misschien zoiets met hetzelfde principe, maar dan niet verwijzend naar een desktop PC of homeserver (met al die extra toeters en bellen). Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een opgewaardeerde CH3SNAS...

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
wat jij zoekt is een synology 209,die heeft wat meer power onder de kap

http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php

[ Voor 28% gewijzigd door batowhizz op 12-12-2009 11:03 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 07:13:
Hoi hoi,

Een paar dagen geleden ook wat aan het spelen geweest met funplug, nzbgetweb... enz... op de CH3SNAS. Dit werkte allemaal prima, echter de performance was niet echt om naar huis te schrijven. Het is natuurlijk logisch dat zo'n systeempje het niet zo snel kan afhandelen dan op een PC, maar ik had toch wel verwacht dat de netwerkdoorvoer maximaal zou zijn. Momenteel haal ik 1,7 MB/s waar 5,7MB/s mogelijk is.
Tevens was duidelijk merkbaar dat de NAS aan het werk was... deze werd gewoon een stukje trager. Ook dit is natuurlijk logisch.

Om de NAS te ontlasten en deze toch als storage te blijven gebruiken dacht ik aan het volgende:
Het principe van zo'n klein download bakje is helemaal top, enkel mocht er wel wat meer power in zitten. Bestaat er misschien zoiets met hetzelfde principe, maar dan niet verwijzend naar een desktop PC of homeserver (met al die extra toeters en bellen). Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een opgewaardeerde CH3SNAS...

Iemand suggesties?
Wat je echt zoekt is een plugcomputer zoals de Sheeva. Er is al een topic op tweakers, en anders voor meer info hier: http://plugcomputer.org/plugforum/index.php

ik gebruik hem in combinatie met mijn CH3SNAS, draai er squeezeboxserver, webserver, rsync, imapsync, tonido enz op. Heeft 1,2Ghz CPU, 512mb ram en 512mb flash, maar draait ook vanaf SD-card, gebruikt 3watt aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fmb schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:52:
[...]

Je eerste vraag is al beantwoord zie ik (dit kan dus met de recursive optie)

File en directory namen met een spatie kun je tussen dubbele aanhalingstekens zetten, bijv.
chmod g+w "bestandsnaam met spatie" of chown gebruikersnaam "bestandsnaam met spatie"

De toegangsrechten zijn niet gekoppeld aan het al dan niet gebruiken van spaties, enkel van de actieve gebruiker die de file/directory maakt; ben je met SSH ingelogd dan is dat de user "root", ben je via Samba ingelogd, dan hangt dat van je Samba instellingen af (dit kan de in samba ingelogde gebruiker zijn, of een in de instellingen van samba geforceerde gebuiker).
Dank voor dit antwoord. Is precies wat ik zocht. Nog even een kleine toelichting. De files met spatie zijn origineel opgeslagen onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raven22 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:07:
[...]

Wat je echt zoekt is een plugcomputer zoals de Sheeva. Er is al een topic op tweakers, en anders voor meer info hier: http://plugcomputer.org/plugforum/index.php

ik gebruik hem in combinatie met mijn CH3SNAS, draai er squeezeboxserver, webserver, rsync, imapsync, tonido enz op. Heeft 1,2Ghz CPU, 512mb ram en 512mb flash, maar draait ook vanaf SD-card, gebruikt 3watt aan stroom.
Het lijkt er inderdaad op dat ik dit zoek :)
Ga er direct meer informatie oven inwinnen.

Edit: Nog even een aanvulling.
Dit is exact de reden waarom ik de vraag hier stel. Wanneer dat niet gedaan was, had ik nooit geweten dat het bestond. Via deze weg het ultieme antwoord gevonden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Darkvater schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:45:
Ik heb een tijdje geleden irssi werkend gekregen maar nu werkt het niet meer.. hij zegt irssi: can't load library 'libperl.so'

Als ik dan de binary bekijk:

[...]

Inderdaad, libperl.so vindt ie niet, die zit in /ffp/lib. Maar hoe zorg ik ook alweer voor dat die in de lookup path komt? Heb al ldconfig geprobeerd met /ffp/etc/ld.so.conf maar hij zegt "you should remove /ffp/lib"...okay?
Om even mezelf te quoten nu het opgelost is :).
code:
1
mount --bind /ffp/ipkg/opt /opt

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 10:05:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat ik dit zoek :)
Ga er direct meer informatie oven inwinnen.

Edit: Nog even een aanvulling.
Dit is exact de reden waarom ik de vraag hier stel. Wanneer dat niet gedaan was, had ik nooit geweten dat het bestond. Via deze weg het ultieme antwoord gevonden.
Veel plezier ermee, ik ben er ook heel happy mee. Via autofs en nfs mount je de schijven van de nas heel makkelijk op de plugcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 23:40
Mijn ch3snas is gefunplugged en heb er daar na debian etch op geinstalleerd.
Alleen krijg ik de laatste tijd veel meldingen zoals: Write error - write (5 Input/output error), daarom wil ik debian etch verwijderen en eventueel m'n ch3snas opnieuw funpluggen. Wil 'm voornamelijk gebruiken als webserver met php support en nzbget of sabnzbd server.
Hoe is debian het makkelijkst te verwijderen zonder dat er iets gebeurt met m'n raid array ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
Niemand die weet hoe dit moet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
Verwijder uit je funplug bestand de regel die debian opstart (chroot etch /bin/bash) en eventuele andere regels die je daaraan toe hebt gevoegt voor het starten van processen in debian (bijvoorbeeld ssh).

Herstart hiena je NAS en verwijder via een telnet sessie je debian directory.

Wat je ook kan doen is je hele funplug disabelen door fun_plug te verwijderen (of hernoemen) en daarna je NAS opnieuw op te starten. Alle funplug en debian bestanden kun je dan verwijderen en opnieuw beginnen.

offtopic:
Kicken binnen 24-uur is niet lief.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
DeOS schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:14:
[...]

Wat je ook kan doen is je hele funplug disabelen door fun_plug te verwijderen (of hernoemen) en daarna je NAS opnieuw op te starten. Alle funplug en debian bestanden kun je dan verwijderen en opnieuw beginnen.
Dit ga ik ff proberen, misschien is daarna het formatteren van de usb disk sneller.
Thnx in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
ReytingHamdi schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:55:
[...]
Dit ga ik ff proberen, misschien is daarna het formatteren van de usb disk sneller.
Thnx in ieder geval.
Als je inderdaad alle bestanden op je usb disk hebt staan, dan kun je die formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
Tis gelukt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[FrEEzEr] schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:36:
Aangezien er (volgens mij) geen firmware updates voor de CH3SNAS meer komen, is die voor de dlink ook te gebruiken?
Dat lijkt me niet, maar in tweaker mode kan er een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
[FrEEzEr] schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:36:
Aangezien er (volgens mij) geen firmware updates voor de CH3SNAS meer komen, is die voor de dlink ook te gebruiken?
Misschien kan Zeroday eens vertellen of dat de CH3SNAS nog ondersteund blijft worden met nieuwe functionaliteit cq firmwares?
Indien er geen updates meer komen zou je inderdaad kunnen overwegen om te switchen naar DNS firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:46:
[...]
Misschien kan Zeroday eens vertellen of dat de CH3SNAS nog ondersteund blijft worden met nieuwe functionaliteit cq firmwares?
Indien er geen updates meer komen zou je inderdaad kunnen overwegen om te switchen naar DNS firmware.
ik kan niet in een glazen bol kijken en dan zien wat er in de toekomst gebeurt, maar voor de CH3SNAS lijken er geen nieuwe functies bij te komen of wijzigingen in de firmware.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gogu123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 14:25
Heeft iemand wat performance data voor nzb download met nzbget op de CH3MNAS? Maximum snelheid, antaal minuten/uren per DVD bestand met par files (~5GB) voor par/unpacken?

Alvast dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
max snelheid met een beetje tweaken 3000 kb/s
par check 5gb ong. 10 min
unrar 5gb ong 15 tot 20 min
repair is met meerdere blocks wel traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Werkt MediaTomb ook op de CH3SNAS?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Klopt alleen dacht ik dat dat voor de DNS-323 was. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigazone
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 19:49
Vreemd genoeg kan ik ineens niet meer volume_1 benaderen. (maanden lang geen enkel probleem)
En de easy search vindt de DNS-323 ook niet meer. Via ftp kom ik wel op volume_1.

De andere mappen kan ik wel benaderen en de bit torrent directory is ook te benaderen.

Heeft iemand dit probleem ook gehad? En wellicht een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of METEOHUB draait op een gefun plugde CH3SNAS?
van de website "In the beginning Meteohub software was designed for Linksys NSLU2, but now you can also use it on ebox 2300, ebox 3300 or ebox 4300, fit-PC Slim, ALIX.1D/3D2 or SheevaPlug"

De website: http://www.meteohub.de

Ik zou de nas graag gebruiken voor opslag van weerdata en server om de data up te loaden naar het internet. Mijn weerstation is een Davis.

Vast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Laatst online: 22-09 01:13

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

batowhizz schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:39:
max snelheid met een beetje tweaken 3000 kb/s
par check 5gb ong. 10 min
unrar 5gb ong 15 tot 20 min
repair is met meerdere blocks wel traag
Kun je aangeven wat je "met een beetje tweaken" bedoeld? Ik kom niet veel hoger dan 550, persoonlijk gok ik dat het door de ssl komt, maar heb nog niet de moeite genomen om te vergelijken en bovendien heeft niemand iets te maken met wat ik binnenhaal dus heeft ssl gebruik zeer mijn voorkeur..

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 schijven in mijn Nas.
Beide schijven zijn afzonderlijk geformateerd.
Funplug 0.5 loop goed op mijn 1e schijf.
Kan ik op de 2e schijf funplug installeren of moet ik overstappen op JBOD ?
Zijn dan beiden schijven te zien in mijn Popcorn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
fun_plug levert o.a. een mogelijkheid om extra servers te draaien, en heeft als zodanig weing direct te maken met de aanwezige schijven. Om die 2e schijf zichtbaar te maken voor Popcorn moet je de configuratie van de bestaande servers wat aanpassen.
Ik neem aan dat die Popcorn nfs 'praat'? In dat geval moet je de extra schijf toevoegen aan /etc/exports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:21
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:31:
Ik heb 2 schijven in mijn Nas.
Beide schijven zijn afzonderlijk geformateerd.
Funplug 0.5 loop goed op mijn 1e schijf.
Kan ik op de 2e schijf funplug installeren of moet ik overstappen op JBOD ?
Zijn dan beiden schijven te zien in mijn Popcorn?
Fun_plug geeft alleen ssh of telnet toegang tot je nas. Verder niets. Vanuit daar kan je andere services installeren en met instellingen klooien.

Je Popcorn kan de Samba shares (Windows networking) lezen van je nas. Standaard worden je schijven gedeeld als Volume_1 en Volume_2. Dus die zouden zichtbaar moeten zijn. Als je de PnP-server van de nas gebruikt, moet je even kijken bij die instellingen.

ISS Detector en meer voor Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
hufkes schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:43:
[...]

Kun je aangeven wat je "met een beetje tweaken" bedoeld? Ik kom niet veel hoger dan 550, persoonlijk gok ik dat het door de ssl komt, maar heb nog niet de moeite genomen om te vergelijken en bovendien heeft niemand iets te maken met wat ik binnenhaal dus heeft ssl gebruik zeer mijn voorkeur..
je geeft zelf het eerste goede antwoord al, maar dat is jouw keus

verder zit er in nzbget.conf een soort handleiding met wat je wel en niet moet aanzetten voor een beetje snelheid, maar als je je ssl niet uit wil zetten dan ga je echt niet hoger dan 1200 komen

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Weet iemand een handleiding voor het installeren van MediaTomb op mijn CH3SNAS?
Niet de standaard handleiding op de site zelf maar een voor dummies :)
De stappen hoe ik vanaf mijn windows machine op de NAS kan komen en de installatie ed.

Ik heb hier wel een handleiding gevonden bijvoorbeeld, maar hoe kom ik op de NAS? Via telnet?

[ Voor 27% gewijzigd door DeeJee op 24-12-2009 08:35 ]

• Xevoo
  • Laatst online: 08-10 10:47
Goeiemorgen :)

Ik ben van plan om de D-Link DNS-323 aan te kopen om te gaan gebruiken in combinatie met mijn Xtreamer mediaspeler.
Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft en of je evt ook NZB's mee kan downloaden.

• hufkes

hufkes

batowhizz schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:29:
[...]

je geeft zelf het eerste goede antwoord al, maar dat is jouw keus

verder zit er in nzbget.conf een soort handleiding met wat je wel en niet moet aanzetten voor een beetje snelheid, maar als je je ssl niet uit wil zetten dan ga je echt niet hoger dan 1200 komen
1200 kan mijn netwerk net niet aan, maar aangezien op de pc tot zo'n 750 komt, zou ik verwachten op de NAS minimaal 700 te kunnen halen... Heb inmiddels de nzbget.conf flink doorgelezen en geprobeerd te optimaliseren, we zullen zien wat dit uithaalt.

---

• batowhizz
hufkes schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:59:
[...]

1200 kan mijn netwerk net niet aan, maar aangezien op de pc tot zo'n 950 komt, zou ik verwachten op de NAS minimaal 800 te kunnen halen... Heb inmiddels de nzbget.conf flink doorgelezen en geprobeerd te optimaliseren, we zullen zien wat dit uithaalt.
even een testje gedaan met eweka 8 connecties ssl kom ik uit op 1200

maar als ik je goed begrijp heb je niet zo'n snelle internet verbinding
betekent wel dat je ch3snas de pijp wel vol kan trekken en net zo snel moet kunnen als je pc

en niet om te zeuren, maar een 20mb internet kost tegenwoordig niet zoveel meer
tenzij je in de middle of nowhere woont dan heb ik niks gezegd

• awarnach
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 07:47

awarnach

2.02m tall Dutch guy

Gigazone schreef op zondag 20 december 2009 @ 13:13:
Vreemd genoeg kan ik ineens niet meer volume_1 benaderen. (maanden lang geen enkel probleem)
En de easy search vindt de DNS-323 ook niet meer. Via ftp kom ik wel op volume_1.

De andere mappen kan ik wel benaderen en de bit torrent directory is ook te benaderen.

Heeft iemand dit probleem ook gehad? En wellicht een oplossing?
Ik heb een vergelijkbaar probleem thuis. Systeem draait ene half jaar als een zonnetje, echter sinds kort (enkele weken) wordt de verbinding (in Windows) opeens verbroken met de DNS-323. Reset-knopje op de voorkant werkt ook niet meer. Alleen stekker er uit en er weer in werkt; maar ook dan weer tijdelijk. Zelfs als ik MP3's afspeel die er op staan. Had al berichtje gepost op DLINK DNS-323 forum, maar enige suggestie die ik kreeg was dat het waarschijnlijk hardware fout was.

Gr,

Sander

Awarnach | event photographer

• hufkes

hufkes

batowhizz schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:03:
[...]

even een testje gedaan met eweka 8 connecties ssl kom ik uit op 1200

maar als ik je goed begrijp heb je niet zo'n snelle internet verbinding
betekent wel dat je ch3snas de pijp wel vol kan trekken en net zo snel moet kunnen als je pc

en niet om te zeuren, maar een 20mb internet kost tegenwoordig niet zoveel meer
tenzij je in de middle of nowhere woont dan heb ik niks gezegd
Ik heb een 6mb verbinding en dat is normaal gesproken ruim genoeg en gewoon nog geen zin gehad om een nieuwe aanbieding uit te zoeken :) Geeft ook niets wanneer dat dvd-tje een half uur later binnen is, ik kijk hem toch zelden dezelfde dag als dat ik hem in de queue zet.

Kun je de relevante settings delen? Laat je de nas ook parcheck doen? Ik ga dan liever voor dat gemak en iets langzamere d/l gemiddeld, maar die check doet hij pas aan het einde en niet tijdens het downloaden.

---

• batowhizz
hufkes

je hebt mail

[ Voor 71% gewijzigd door batowhizz op 24-12-2009 16:43 . Reden: lezen is een vak ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-10 16:44
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:08:
Hee hee!

Ik heb een ch3snas aangeschaft om wat relaxter alle data van verschillende computers weg te zetten en om een FTP server te installeren. Dat was natuurlijk niet voldoende na het lezen van de funplug mogelijkheden en daar ben ik mee aan de gang gegaan. Ik ben dus geen linux kenner..., maar slechts wat handiger met computers. Niet handig genoeg... want ik kom er weinig uit op dit moment... :'(

Ik heb via http://knowledge.forestblue.nl/ch3snas_dutch.htm alles gevolgd en wil ik 'transmission' laten draaien... bij stap 5 kom ik er niet meer uit...

[...]

- En heb sowieso nog vragen... Kan ik de schijven nu toch nog in windows zichtbaar maken zodat ik via alle computers in mijn netwerk daar bestanden op kan zetten?
- Ik krijg de FTP (van ch3snas zelf) niet aan de gang. Wanneer ik nu met FlashFXP erop probeer in te loggen kan hij de contents niet listen... Ligt dat aan funplug of niet?
- Welk programma is er om de ch3snas 'verkenner-like' te benaderen via internet?

Of moet ik het er allemaal maar gewoon afhalen gezien het gebrek aan kennis... Hahaha...

Thanks alvast!! _/-\o_ Schaep!
Dit kan ik herhalen:
5. Pas het configuratiebestand aan in \.transmission-daemon\settings.json . Onder het kopje rpc-whitelist dien je je eigen lokale IP range op te geven om de web-interface te kunnen benaderen.

>> "download-dir": "\/mnt\/HD_a2\/transmission\/",

>> "encryption": 2,

>> "rpc-whitelist": "127.0.0.1,192.168.1.*,
Hier loop ik ook stuk. Ik krijg dit niet voor elkaar, en dat bewijst mijn direct ip benadering ook. Transmission geeft inderdaad de melding dat ik dit nog moet doen, alleen het lukt me niet
Die download dir, moet je dat veranderen naar een andere default of zou het zo 1:1 overnemen moet lukken via putty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem opgelost. Ik had als export
/mnt/HD_a1/Films 192.168.178.28/255.255.255.0 voor mijn 1e schijf,
maar het moest:
/mnt/HD_b2/Films 192.168.178.28/255.255.255.0 voor mijn 1e schijf zijn.

Bedankt voor jullie hulp
Mijzelf schreef op woensdag 23 december 2009 @ 09:44:
fun_plug levert o.a. een mogelijkheid om extra servers te draaien, en heeft als zodanig weing direct te maken met de aanwezige schijven. Om die 2e schijf zichtbaar te maken voor Popcorn moet je de configuratie van de bestaande servers wat aanpassen.
Ik neem aan dat die Popcorn nfs 'praat'? In dat geval moet je de extra schijf toevoegen aan /etc/exports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Tomino schreef op donderdag 24 december 2009 @ 21:59:
[...]

Dit kan ik herhalen:

[...]

Hier loop ik ook stuk. Ik krijg dit niet voor elkaar, en dat bewijst mijn direct ip benadering ook. Transmission geeft inderdaad de melding dat ik dit nog moet doen, alleen het lukt me niet
Die download dir, moet je dat veranderen naar een andere default of zou het zo 1:1 overnemen moet lukken via putty?
Probeer deze tutorial met precompiled transmission voor de dns323: http://forum.dsmg600.info/t2719-%5BREL%5D-Transmission.html
Wordt ook regelmatig geupgrade, wanneer er een nieuwe versie van transmission is.

Daarnaast kun je Transmission remote Gui gebruiken om transmission vanaf een pc te bedienen. Daar heb je wat meer opties dan via de web interface.

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte op 25-12-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Thnx, ben een stukje verder
code:
1
transmission-daemon -f -g /mnt/HD_a2/.transmission-daemon -t -u <username> -v <password> -a 127.0.0.1,192.168.*.*

Echter, ik hoef geen password. Dus ik heb dit gebruikt:
code:
1
transmission-daemon -f -g /mnt/HD_a2/.transmission-daemon -t -a 127.0.0.1,192.168.*.*

Dan krijg je wat tekst met port forwarding in het putty scherm.
Hierna sluit ik met control C en start Transmission.
Vervolgend benader ik hem via mn browser met 192.168.1.85:9091
403.
Unauthorized IP Address.

Either disable the IP address whitelist or add your address to it.

If you're editing settings.json, see the 'rpc-whitelist' and 'rpc-whitelist-enabled' entries.

If you're still using ACLs, use a whitelist instead. See the transmission-daemon manpage for details.
Dus, m'n whitelist klopt niet... de iprange van 127 / 192.168.*.* is toch echt waarop mijn DNS-323 zit..
(namelijk 192.168.1.85)

Iemand?

[ Voor 53% gewijzigd door Tomino op 25-12-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:38

Sabbi

je denkt aan mij.

Kijk even je settings.json file na zoals de error suggereert. Staat in /mnt/hd_a2/.transmissiondaemon/
Staat je range ook in de whitelist daar?

Vermoedelijk heb je ook nog user accounts aanstaan (uitzetten met -T ) linux is case sensitive vandaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Sabbi op 26-12-2009 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmenlob
  • Laatst online: 06-08 16:01
Hey, ik heb een probleem met het instaleren van nzbget op mijn CH3SNAS.
Ik volg de tutorial die in dit topic aangeraden word namelijk: http://www.aroundmyroom.c...how-to-that-replaces-all/ .
Ik volg elk stapje maar loop op een gegeven moment vast.
In putty vul ik in "cd /mnt/HD_a2" vervolgd door "rsync -av inreto.de::dns323/fun-plug/0.5/packages" zoals aangegevem. vervolgens moet ik naar de map "packages" dus doe ik "cd packages" maar dan kan hij hem niet vinden en zegt hij "can't cd to packages". Wat doe ik niet goed? Als ik niet naar de map kan kan ik ook niet verder met het instaleren.
Wie kan mij hiermee helpen?

Ik heb de nieuwste firmware draaien en alle files rechtstreek van die website afgehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 20:37

Kingpinda

Citizenship is earned.

Heb je wel gekeken of die map staat waar je denkt dat die staat? gebruik commando "ls" om de directory op te vragen en voer anders het complete path in. bv cd /mnt/HD_a2/ffp/pkg/packages of waar die dan ook staat.

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thijmenlob schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:22:
Hey, ik heb een probleem met het instaleren van nzbget op mijn CH3SNAS.
Ik volg de tutorial die in dit topic aangeraden word namelijk: http://www.aroundmyroom.c...how-to-that-replaces-all/ .
Ik volg elk stapje maar loop op een gegeven moment vast.
In putty vul ik in "cd /mnt/HD_a2" vervolgd door "rsync -av inreto.de::dns323/fun-plug/0.5/packages" zoals aangegevem. vervolgens moet ik naar de map "packages" dus doe ik "cd packages" maar dan kan hij hem niet vinden en zegt hij "can't cd to packages". Wat doe ik niet goed? Als ik niet naar de map kan kan ik ook niet verder met het instaleren.
Wie kan mij hiermee helpen?

Ik heb de nieuwste firmware draaien en alle files rechtstreek van die website afgehaald
ik mis een . achter packages ..
rsync -av inreto.de::dns323/fun-plug/0.5/packages .
en let er wel op in welke folder je staat

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 26-12-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmenlob
Dankje Zeroday, ben al weer een paar stappen verder.
Echter stuit ik nu op een nieuw probleem.
Ik ben nu zo ver dat ik in mijn browser http://ch3snas:8000 moet typen.
Dit doe ik maar hij kan vervolgens de pagina niet vinden. Heb het met firefox en internet explorer geprobeert.
Mijn console geeft overigens wel gewoon aan dat hij alles goed uitvoert. "Starting /ffp/sbin/lighttpd -f /ffp/etc/lighttpd.conf"

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak al weer enkele maanden, vol plezier!, gebruik van de ch3snas (met ffp op usb, alle data op disk1 en disk2 voor de backup (snapshot op basis van rsync).

Inmiddels heb ik echt al mijn data in de ch3snas zitten. Ik begin mij nu echter te realiseren dat ik al mijn data kwijt kan raken door een inbraak/brand. Om die reden zit ik er over na te denken om het belangrijkste gedeelte van mijn data online te zetten. (zodat het op een andere locatie is dan de ch3snas.)

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zit vooral met het volgende: Hoe kan ik (een selectie) van mijn data encrypten op de ch3snas? Welke (gratis :P ) partij is te vertrouwen voor persoonlijk-belangrijke data? Zijn er partijen waarbij je de upload via ssh kan doen?

Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft, zoniet dan zal ik mijn bevindingen posten als dit alles gereed is. (Mocht iemand het intressant vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Met ^^
Interessant! Dat zou dubbel veilig zijn.
Als dit je niet zou lukken, wellicht alles naar een externe HDD kopieren en die in een kluis ergens anders leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomino schreef op zondag 27 december 2009 @ 14:36:
Met ^^
Interessant! Dat zou dubbel veilig zijn.
Als dit je niet zou lukken, wellicht alles naar een externe HDD kopieren en die in een kluis ergens anders leggen?
Is niet echt een optie voor mij:
a: ik heb geen andere locatie tot mijn beschikking.
b: kopieren naar externe HDD is handmatige handeling (wat ik weer vergeet enzo), ik zoek liever iets wat automatisch geupload wordt.

Alternatief zou nog de gehele ch3snas in een datakluis (met stroom/netwerk) plaatsen die brand/inbraak 'veilig' is. Maar dat is erg kostbaar ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
als je nou een ch3snas op een andere plek neerzet (familie,vrienden)
en je laat hier naar toe backuppen, dan ben je er toch ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19

Priet

To boldly do what no one has..

batowhizz schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:00:
Dat doe ik ook :) Ik heb er een thuis en een op kantoor. De kopie van de backup van kantoor staat bij mij thuis, en de kopie van de backup van thuis staat extra op kantoor. Beide CH3SNAS-systemen bevatten dus dezelfde data.

Is simpel op te zetten met rsync over SSH. Cron die elke nacht gaat lopen en klaar ben je :)

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

batowhizz schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:00:
Ja dat klopt, maar het kan goedkoper door het online te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
ook op de lange termijn?

neem aan dat je voor dat online gedoe een abonnement moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 13:48
Priet schreef op zondag 27 december 2009 @ 16:08:
[...]
Is simpel op te zetten met rsync over SSH. Cron die elke nacht gaat lopen en klaar ben je :)
Heb je hiervoor een handleiding voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thijmenlob schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:00:
Dankje Zeroday, ben al weer een paar stappen verder.
Echter stuit ik nu op een nieuw probleem.
Ik ben nu zo ver dat ik in mijn browser http://ch3snas:8000 moet typen.
Dit doe ik maar hij kan vervolgens de pagina niet vinden. Heb het met firefox en internet explorer geprobeert.
Mijn console geeft overigens wel gewoon aan dat hij alles goed uitvoert. "Starting /ffp/sbin/lighttpd -f /ffp/etc/lighttpd.conf"

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
ps
draait lighttpd?
curl geinstalleerd?
php geinstalleer?
vaak dingen waaroverheen gelezen wordt tijdens de installatie maar wel vermeld staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmenlob
Lighttpd draait volgens mij wel, tenminste ik kan de config veranderen en hij geeft aan "starting". Verder geeft hij niets aan. Curl en PHP staat niet in die handleiding dus ik ga er van uit dat dat dan ook niet draait.
Heb simpelweg de instructies gevolgt die op de site staan.

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

batowhizz schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:15:
ook op de lange termijn?

neem aan dat je voor dat online gedoe een abonnement moet hebben
Ik heb nu al een aantal aanbieders gevonden die rond de 1 a 2 gb gratis aanbieden (bijv. drivehq.com). Probleem is nu voornamelijk om te kijken hoe je dat zonder een client kan uploaden. Gaat waarschijnlijk via ftp ingesteld worden. Dus dan wil ik vooraf de data encrypten voor ik de upload uitvoer.

Voor mij is deze capaciteit voorlopig voldoende (bij brand/diefstal accepteer ik dat mijn film/muziek collectie weg is). Mocht je ergens een vertrouwde locatie hebben waar je een 2e nas neer kan zetten is dit wellicht makkelijker. Mijn werkgever zal mijn nas echter niet accepteren in hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

iemand een idee hoe ik de Fun_plug weer kan verwijderen van mijn NAS?

[ Voor 81% gewijzigd door DeeJee op 28-12-2009 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeeJee schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:18:
iemand een idee hoe ik de Fun_plug weer kan verwijderen van mijn NAS?
op dezelfde manier als dat je hem erop hebt gezet, maar dan omgekeerd.

fun_plug file verwijderen
ffp folder verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thijmenlob schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:53:
Lighttpd draait volgens mij wel, tenminste ik kan de config veranderen en hij geeft aan "starting". Verder geeft hij niets aan. Curl en PHP staat niet in die handleiding dus ik ga er van uit dat dat dan ook niet draait.
Heb simpelweg de instructies gevolgt die op de site staan.

Alvast bedankt voor de hulp
'volgens jou' --> graag even bewijzen met het commando ps

er zijn inmiddels een berg how-to's door mij geschreven en de laatste heeft het toch echt wel over php en curl

http://www.aroundmyroom.c...st-a-howto-for-a-tweaker/

eerdere how-to's hebben bijv. nog geen PHP met curl support dus kan je er ook niet over spreken.

dus lees bovenstaande how-to door en controleer even wat dingen. Dan kunnen anderen je helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rochefort
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02-2022
Ik heb nu al een aantal aanbieders gevonden die rond de 1 a 2 gb gratis aanbieden (bijv. drivehq.com). Probleem is nu voornamelijk om te kijken hoe je dat zonder een client kan uploaden. Gaat waarschijnlijk via ftp ingesteld worden. Dus dan wil ik vooraf de data encrypten voor ik de upload uitvoer.

Voor mij is deze capaciteit voorlopig voldoende (bij brand/diefstal accepteer ik dat mijn film/muziek collectie weg is). Mocht je ergens een vertrouwde locatie hebben waar je een 2e nas neer kan zetten is dit wellicht makkelijker. Mijn werkgever zal mijn nas echter niet accepteren in hun netwerk.
Ik heb het met een collega geregeld die ook een nas heeft. We hebben bij elkaar een ftp account aangemaakt, en elkaar een paar gigabyte ruimte gegeven. Werkt perfect.

Met TrueCrypt kun je er ook mooi voor zorgen dat de informatie die je elders parkeert veilig is. Wellicht kunnen we hier ook met een paar mensen onderling wat ruimte delen, dan is iedereen geholpen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Is het mogelijk de ROOT pad te veranderen van de NAS (via telnet oid?). Want als ik nu van een andere PC de NAs op ga dan kom ik op de ROOT en daar staat oa de ffp en de www mappen enzo. Nu heb ik daar een map DATA en daar komen alle bestanden in die gedeeld mogen worden. Dus is het mogelijk om hier te ROOT van te maken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-10 15:44
Iemand die weet waarom bij mij het fun_plug script niet meer draait ?

Ik had het werkend, maar na een firmware upgrade naar 1.05 wilde ik de funplug opnieuw installeren

zelfs het uninstall script van tweaknas werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

zeroday schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:42:
[...]

op dezelfde manier als dat je hem erop hebt gezet, maar dan omgekeerd.

fun_plug file verwijderen
ffp folder verwijderen
Dat dacht ik ook. Helaas zegt hij dat er bestanden in gebruik zijn. Ook na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

DaRKoNe schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 15:09:
Heb inmiddels al mijn MP3s op de NAS gezet (kleine 45GB) maar ergens gaat het goed mis..
Op gegeven moment krijg ik in m'n telnetsessie (t.b.v. MediaTomb) tijdens het indexeren een gigantische rits aan Disk I/O errors..
Dit houdt ie een minuut vol om vervolgens MediaTomb geforceerd af te sluiten (kill).. Hierbij geeft ie ook een aantal fouten aan betreffende sqlite3 (o.i.d.)
Iemand een idee? Ook ik heb dezelfde errors langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeeJee schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 08:02:
[...]

Dat dacht ik ook. Helaas zegt hij dat er bestanden in gebruik zijn. Ook na een reboot.
cd /mnt/HD_a2
rm -rf ffp
rm fun_plug

zou wellicht kunnen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

zeroday schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:58:
[...]

cd /mnt/HD_a2
rm -rf ffp
rm fun_plug

zou wellicht kunnen werken
Ga ik straks thuis eens proberen. tnx Gelukt. Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door DeeJee op 29-12-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Iemand ervaring met TwonkyMedia Server v5 icm PS3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Woei, voor de kerst een DNS -323 gehad :9. Mooi dingetje, ga ik mij prima mee vermaken. Nu heb ik op het forum zitten rondneuzen naar 2 x 2 Tb schijven die iig JBOD werken. Nu heb ik pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB op het oog, maar dit is een 'green consumption schijf' en heeft een RPM van 5900. Nu ben ik niet heel erg thuis meer in het HDD wereldje, maar als ik hier HD content (voornamelijk 720P, soms 1080P ) content van wil streamen naar een WD HD TV, ga ik het dan merken dat ik op 5900 RPM zit itt 7200 RPM?

Google is er niet echt éénduidig over namelijk.....

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
Je netwerkdoorvoersnelheid ligt vele malen lager dan wat die harddisks kunnen leveren. Dus een "langzame" schijf is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpbosk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 18:10
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 14:29:
Ik maak al weer enkele maanden, vol plezier!, gebruik van de ch3snas (met ffp op usb, alle data op disk1 en disk2 voor de backup (snapshot op basis van rsync).

Inmiddels heb ik echt al mijn data in de ch3snas zitten. Ik begin mij nu echter te realiseren dat ik al mijn data kwijt kan raken door een inbraak/brand. Om die reden zit ik er over na te denken om het belangrijkste gedeelte van mijn data online te zetten. (zodat het op een andere locatie is dan de ch3snas.)

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zit vooral met het volgende: Hoe kan ik (een selectie) van mijn data encrypten op de ch3snas? Welke (gratis :P ) partij is te vertrouwen voor persoonlijk-belangrijke data? Zijn er partijen waarbij je de upload via ssh kan doen?

Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft, zoniet dan zal ik mijn bevindingen posten als dit alles gereed is. (Mocht iemand het intressant vinden).
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Maar een externe locatie is best lastig, gezien de grote hoeveelheden data waar het hier om gaat. Vaak worden dat dure grappen... Als je wat vind, hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
jpbosk schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:05:
[...]

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Maar een externe locatie is best lastig, gezien de grote hoeveelheden data waar het hier om gaat. Vaak worden dat dure grappen... Als je wat vind, hou ik me aanbevolen!
Hier nog een bezorgde tweaker die uit eigen ervaring praat. Afgelopen zomer blikseminslag in de straat. Mijn router, popcornhour en CH3SNAS naar de klo..... Gelukkig was blijkbaar maar 1 van de schijven in gebruik tijdens de crash want de ander was nog intact. Verzekering dekte de meeste schade maar stel dat beide schijven het niet meer deden..... Als oplossing heb ik nu dus 2 CH3SNASsen, 1 thuis, de ander bij familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei oei.

Ik heb al jaren een ch3snas, naar volle tevredenheid. In een gezin met 4 personen, en ieder een eige pc is het een niet te missen appraat.
Reeds langere tijd heb ik ook een website draaien via Lighttpd.

Alleen vond ik het tijd "de boel eens op te schonen" Grotere HD's erin, formatteren, en ff http://www.aroundmyroom.c...how-to-that-replaces-all/ gevolgd.

Getnzb werkt wel, alleen kan ik mijn website niet meer benaderen.
Als ik mijn extern ip ingeef, dan beland ik in het inlogscherm van mijn nas.
Als ik mijn lokaal ip ingeef met ":8000" dan kom ik wel ergens (ofwel bij mijn website, ofwel bij getnzb).

Ik verwacht dat ik iets niet, of verkeerd ingegeven heb in de lighttpd.conf.
Ik denk dit omdat ik wel in het inlogscherm kom van mijn nas, dus ik heb het idee dat lighttpd het één en ander de verkeerde kant opstuurt....

Kan iemand mij aub een beetje in de goede richting sturen, omdat ik reeds 2x de "How-to"heb doorlopen, en ik bang ben dat ik weer opnieuw moet gaan beginnen met hetzelfde resultaat

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Het makkelijkste lijkt me om op de modem/router de inkomende poort(en) door te sturen naar de juiste poorten op je CH3SNAS (NAT). Dus in jouw geval poort 80 doorsturen naar poort 8000 van je CH3SNAS. Het laten draaien van lighttpd op poort 80 zou ik niet doen omdat je dan de webinterface van je nas niet meer kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 15:55
heb vandaag als volledige beginner geprobeerd om funplug te installeren. Werkt allemaal goed, heb de stappen gevolgd, maar bij ssh ging hij de fout in. heb de keys gemaakt, maar kom nu niet meer ingelogd dmv putty.
zodra ik verbinding wil maken sluit hij putty weer af. Kan er dus helemaal nix mee.

Heb geprobeerd om funplug te deinstalleren en dan maar opnieuw proberen, maar dit lukt ook niet (plaats uninstall script in root samen met tzg bestand).

voor de rest werkt alles gewoon zoals het hoort, maar wil natuurlijk wel alles goed dicht hebben zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem Eminent 7075 mediaplayer icm CH3MNAS.

Ik heb sinds een paar dagen de CH3MNAS en heb daar imiddels de Fun-plug op draaien. Ook heb ik inmiddels de nodige films overgezet van PC naar NAS. Ik heb nu echter nog 1 levensgroot probleem: ik kom met de player (Eminent 7075) niet bij de Samba shares van de CH3MNAS en wil dat wel kunnen ivm het afspelen van de subtitels. Met mijn PC kom ik wel bij de samba-shares op de NAS. Ook kan ik alles afspelen via de ingebouwde mediaplayer van de NAS, maar dan dus zonder de SRT-subtitles.
Met de Eminent 7075 kom ik wel bij de Samba-shares van mijn PC. Dus op zich lijkt alles wel te werken, alleen is er iets mis met de combinatie 7075 <--> CH3MNAS.

Geprobeerd met meerdere gebruikers/wachtwoorden die ik op de CH3MNAS via de web-interface heb aangemaakt, maar stevast krijg ik op de Eminent de melding: Deze mediaserver kan niet worden gevonden (nogmaals, alleen als ik probeer te werken via Gedeelde Mappen.)

Heb al de rechten op de betrokken mappen aangepast via chmod 7777 -R Multi-media (de share waarin alle films, in submappen, liggen opgeslagen. Hen ook in de config van de sambaserver gekeken en daar lijkt m.i. ook alles goed te staan: (Multi-media is de te delen map met daarin de films, gebruiker eminet is aangemaakt via de web-interface)

[ Multi-media ]
comment =
path = /mnt/HD_a2/Multi-media
valid users = eminent
read only = no
guest ok = no
oplocks = no
map archive = no
write list=
read list =

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Oplossing bleek te bestaan uit het weggooien van alle opgeslagen inlognamen/wachtwoorden op de Eminent en deze opnieuw in te voeren. Werkt nu als als een trein (in zomerse omstandigheden ;) ).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 16:19
Na wat heen en weer gedoe heb ik mijn probleem kunnen verhelpen, voor de volledigheid nog even het probleem en de oplossing.

Probleem..
Diverse files op m'n Nas'en konden niet benaderd\gekopieerd\verwijderd worden, (FunPlug was nooit geïnstalleerd geweest) het probleem kwam doordat ik in het verleden meerdere gebruikers op m'n Nas had aangemaakt maar die later weer verwijderd had, de files die door die personen aangemaakt waren konden niet meer door andere (zelfs Admin) verwijderd\gekopieerd (enz.) worden..

Oplossing..
1.) Installeer de FunPlug v0.5 op je Nas door de files fun_plug en fun_plug.tgz naar de Root van een van de HDD's van je Nas te kopiëren

2.) Herstart de Nas, wees geduldig wanneer je Nas reeds draait is de FunPlug misschien nog niet helemaal klaar met installeren geef hem een paar minuten.

3.) Download Putty, start deze en geeft IP, Poort in en vink Telnet aan en druk op Open Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/593/puttyl.jpg

4.) Voer in cd /mnt/HD_a2 om naar de root van Volume_1 te gaan of cd /mnt/HD_b2 om naar de root van Volume_2 te gaan (let op binnen een telnet sessie zijn alle commando's hoofdletter gevoelig) Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/2576/putty2.jpg

5.) Voer in ls -l je krijgt nu de mappen, de gebruiker en de groep te zien van wie files en mappen zijn in mijn geval dus de gebruiker digital8 en de groep 500 (500=Admin), hier stonden verwijderde gebruikers (ramond) en groepen (504) en dat was dus het probleem waar ik last van had Afbeeldingslocatie: http://img709.imageshack.us/img709/6955/putty3.jpg

6.) Om de rechten van alle mappen en files in een keer aan te passen type chmod -R 777 * Afbeeldingslocatie: http://img704.imageshack.us/img704/5777/putty4.jpg

7.) Om nu ook nog de eigenaar en groep goed te zetten type chown -R digital8.500 * Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/2761/putty5.jpg

8.) Eventueel kun je mbv. ls -l controleren of het inderdaad gewerkt heeft.

De reden dat ik dit hier plaats is omdat er veel menden zijn die weinig verstand van telnet hebben (zoals ik dus) en dan is een duidelijk stappenplan wel fijn om te hebben.

Een bedankje aan de mensen hier en m'n broer die me hiermee geholpen hebben.

Ter info.., een Terabyte aan iso's is binnen 2 seconde klaar met de bovenstaande acties een kleine 10gig aan foto's\documenten enz. duurt zo'n 10 minuten dus als het even duurt voordat de regel /mnt/HD_a2 # weer verschijnt gewoon even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 09-10 18:48
darklord007 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:43:
heb vandaag als volledige beginner geprobeerd om funplug te installeren. Werkt allemaal goed, heb de stappen gevolgd, maar bij ssh ging hij de fout in. heb de keys gemaakt, maar kom nu niet meer ingelogd dmv putty.
zodra ik verbinding wil maken sluit hij putty weer af. Kan er dus helemaal nix mee.

Heb geprobeerd om funplug te deinstalleren en dan maar opnieuw proberen, maar dit lukt ook niet (plaats uninstall script in root samen met tzg bestand).

voor de rest werkt alles gewoon zoals het hoort, maar wil natuurlijk wel alles goed dicht hebben zitten :)
Hier staat een script om telnet weer aan te zetten in funplug. Daarna kan je weer een nieuw ssh password aanmaken.

http://forum.dsmg600.info...-23%3A27%3A18.html#p19176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
digital8 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:00:
.............
6.) Om de rechten van alle mappen en files in een keer aan te passen type chmod -R 777 * [afbeelding]
.............
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Alleen de chmod -R 777 kan je beter per directory uitvoeren. Als je dit op de ffp directory doet, maak je ffp kapot. Alles in de /ffp/start directory wordt hiermee op actief gezet, na een reboot werkt de fun_plug niet meer goed.
Als je ffp toch weer wilde verwijderen is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
wortelsoft schreef op zondag 03 januari 2010 @ 08:40:
[...]

Hier staat een script om telnet weer aan te zetten in funplug. Daarna kan je weer een nieuw ssh password aanmaken.

http://forum.dsmg600.info...-23%3A27%3A18.html#p19176
bedankt voor het script, maar hoe kan ik deze installeren wanneer ik helemaal geen verbinding krijg? Heb al geprobeerd het tzg bestand in de root te zetten in de hoop dat deze automatisch zou runnen, maar volgens mij pakt ie t niet.
Putty sluit nog steeds af zodra ik connect :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Er vanuitgaande dat funplug nog steeds draait:

Open het fun_plug bestand op Volume_1 en voeg hier onderin de volgende regel aan toe:
code:
1
chmod a+x /ffp/start/telnetd.sh

Start daarna je CH3SNAS weer opnieuw op en telnet zou weer moeten werken. Daarna kun je de regel weer weghalen.

[ Voor 9% gewijzigd door DeOS op 03-01-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
DeOS schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:54:
Er vanuitgaande dat funplug nog steeds draait:

Open het fun_plug bestand op Volume_1 en voeg hier onderin de volgende regel aan toe:
code:
1
chmod a+x /ffp/start/telnetd.sh

Start daarna je CH3SNAS weer opnieuw op en telnet zou weer moeten werken. Daarna kun je de regel weer weghalen.
Ik heb het FP tgz bestand in de root gezet, dat van 0.5 (10.-- MB)
heb het funplug bestand in wordpad geopend en de chmod regel erbij gezet en gereboot.
maar putty loopt nog steeds vast. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RunaR
darklord007 schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:06:
[...]

Ik heb het FP tgz bestand in de root gezet, dat van 0.5 (10.-- MB)
heb het funplug bestand in wordpad geopend en de chmod regel erbij gezet en gereboot.
maar putty loopt nog steeds vast. :(
Editen kan je beter doen met een andere editor zoals notepad++, die kan linux formatting aan. Wordpad verziekt de enters in een bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem met mounten van ISO.

Ik ben een newbee op het gebied van Linux, maar nu ik een CH3MNAS heb zal ik er toch aan moeten geloven. Ik heb een film gedownload mbv van NZBget in de vorm van een ISO bestand. Hier wil ik de m2ts uit halen omdat mijn media-player anders geen ondertitels weergeeft. Dit zou moeten kunnen met:
mkdir /mnt/temp
mount -o loop -t iso9660 bestand.iso /mnt/temp (vanuit de map waar het bestand zich bevindt.

Dit levert echter steevast de foutmelding: mount: mounting /dev/loop1 on /mnt/temp failed: No such device
Zowel /dev/loop1 als /mnt/temp bestaan.
Wat doe ik verkeerd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
weet niet wat je fout doet maar voor zulk soort dingen is de ch3mnas ook niet gemaakt
beter de bluray nar pc halen uitpakken en dan de m2ts eruithalen

of ga op zoek naar de mkv met subtitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rochefort schreef op maandag 28 december 2009 @ 22:06:
[...]

Ik heb het met een collega geregeld die ook een nas heeft. We hebben bij elkaar een ftp account aangemaakt, en elkaar een paar gigabyte ruimte gegeven. Werkt perfect.

Met TrueCrypt kun je er ook mooi voor zorgen dat de informatie die je elders parkeert veilig is. Wellicht kunnen we hier ook met een paar mensen onderling wat ruimte delen, dan is iedereen geholpen toch?
even mbt een soort van backup:
waarom geen gebruik maken van Amazon S3 ?
ik heb gisteren als test op de CH3SNAS even een sessie laten lopen met s3cmd en een AmazonS3 account. Dat heeft me doen besluiten om deze functie meteen maar voor mijn main webserver in te richten als backup van mijn server, zodat ik een nfs share en ftp server uit kan zetten thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 22:00:
Probleem met mounten van ISO.

Ik ben een newbee op het gebied van Linux, maar nu ik een CH3MNAS heb zal ik er toch aan moeten geloven. Ik heb een film gedownload mbv van NZBget in de vorm van een ISO bestand. Hier wil ik de m2ts uit halen omdat mijn media-player anders geen ondertitels weergeeft. Dit zou moeten kunnen met:
mkdir /mnt/temp
mount -o loop -t iso9660 bestand.iso /mnt/temp (vanuit de map waar het bestand zich bevindt.

Dit levert echter steevast de foutmelding: mount: mounting /dev/loop1 on /mnt/temp failed: No such device
Zowel /dev/loop1 als /mnt/temp bestaan.
Wat doe ik verkeerd? :?
Doen andere loopmounts het wel?
Staat iso9660 in /proc/filesystems?
*Is* het wel iso9660? Link
Wat zegt dmesg?
Je kunt de mount ook nog splitsen in twee commandos, om de fout te isoleren:
losetup /dev/loop1 bestand.iso
mount -t iso9660 /dev/loop1 /mnt/temp
voor zulk soort dingen is de ch3mnas ook niet gemaakt
Duh. Als iedereen op die manier dacht bestond dit draadje niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mijzelf op 04-01-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazytaxi819
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 09:25
even een kort vraagje tussendoor, kan je eigenlijk de ch3snas tegelijkertijd op usb en op het netwerk hebben?

En aangezien dit model nu alleen nog maar tweedehands te koop is, wat zijn de verschillen met de nieuwe box? (behalve dat deze, de schijven heeft liggen ipv staan).

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
de usb is alleen voor de printer

je kan funplug draaien en dan kan je usb schijven eraan hangen
via usb rechtstreeks aan de pc hangen gaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazytaxi819
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 09:25
heb ik nou altijd gedacht dat dat kon...bedankt!

Weet iemand of je de searchtool van de ch3snas ook op de ch3mas kan gebruiken, of moet je daar echt die seachtool die bij de ch3mas zit voor gebruiken. Ik zit namelijk te twijfelen of een tweedehands ch3snas erbij kopen (ik heb er al eentje staan) of voor een nieuwe gaan en een ch3mas kopen.... :?

[ Voor 75% gewijzigd door crazytaxi819 op 04-01-2010 19:08 . Reden: exra vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op maandag 04 januari 2010 @ 13:14:
[...]
Doen andere loopmounts het wel?
Staat iso9660 in /proc/filesystems?
*Is* het wel iso9660? Link
Wat zegt dmesg?
Je kunt de mount ook nog splitsen in twee commandos, om de fout te isoleren:
losetup /dev/loop1 bestand.iso
mount -t iso9660 /dev/loop1 /mnt/temp
Daar zit dus het probleem, iso9660 staat idd NIET in /proc/filesystems
Ga het dus anders oplossen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Als je niet bang bent voor wat compileren kun je het filesysteem toevoegen met een kernelmodule. Download de GPL sources, bak een kernel volgens de instrukties die er (hopelijk) bijzitten, ga dan naar de linux... directory, type 'make menuconfig', en selecteer dat iso9660 als module moet worden gecompileerd. Bak opnieuw de kernel (gaat veel sneller nu) en zoek de iso9660.ko. (Deze staat ergens in linux.../fs). Deze laad je met insmod op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batowhizz
pfff you lost me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Is het ook mogelijk om een chkdsk op de disken uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrGr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07-2023
DeeJee schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:13:
Is het ook mogelijk om een chkdsk op de disken uit te voeren?
Ja, maar dan heet het e2fsck. (Het filesystem is de NAS is immers ext2 en geen NFTS o.i.d.)
Er moeten op dat moment eigenlijk geen 'open' files op de schijven zijn, dus ffp op usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epdv
  • Laatst online: 26-03 15:05
Wie weet een eenvoudige manier om mail vanaf de command line te versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

BrGr schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:17:
[...]

Ja, maar dan heet het e2fsck. (Het filesystem is de NAS is immers ext2 en geen NFTS o.i.d.)
Er moeten op dat moment eigenlijk geen 'open' files op de schijven zijn, dus ffp op usb.
tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gelukt !!!
Mijn NAS Ch3sna werkt samen met de fun-plug.
Getnzb werkt, en ook mijn website is "on air".

Mooi zal je denken, alleen gebruik ik .TK om mijn DNS te forwarden (betaald), alwaar ik voorheen nooit problemen mee heb gehad.
Nu heb ik echter enkele grotere HD's in mijn Nas geplaatst, en daardoor ben ik enkele dagen bezig geweest, en heb ik meerdere pogingen ondernomen om alles draaiende te krijgen. (Lighttpd en getnzb)

Nou heb ik alleen het probleem dat ik ":8080" achter mijn ip moet zetten o mijn site te benaderen
Voorheen was dit niet nodig, en nu wel. En u kan ik geen dns meer forwarden via .TK

Heeft deze toevoeging hier iets mee te maken?? En als dat zo is, hoe kan ik mijn website benaderen zonder de toevoeging "8080"??

Graag een oplossing, want ik kan mijn website ook niet vanaf mijn werkplek bereiken, dus iets is er niet juist. (de beveiliging op van mijn werk PC waarschijnlijk wel, maar dat terzijde)

Jos
Pagina: 1 ... 16 ... 30 Laatste