Bij Webwinkel tv besteld 2 dagen later prijsverhoging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231464

Topicstarter
Hallo allemaal!!
Ik heb enkele weken geleden een tv besteld via een internetwinkel. De vraagprijs bedroeg ongeveer 1600 euro. Omdat ik naar verschillende webwinkels heb gekeken heb ik uiteraard de goedkoopste genomen. Prijsverschillen tussen de duurste en goedkoopste winkel bedroeg van 1600 euro tot 2500 euro. Voorraad op dat moment was 5 (stond aangegeven op hun website).

Dus bestelling gedaan en een kleine aanbetaling gedaan voor het onder rembours verzenden van de tv. Hierop heb ik een mailtje gekregen met de bevestiging van de bestelling (Dus de overeenkomst is tot stand gekomen).

Twee dagen later krijg ik een email dat er een prijsverhoging heeft plaatsgevonden en dat terwijl hun voorraad ten tijde van de bestelling op 5 stond met de mededling of ik ff wilde bijbetalen. Uiteraard kreeg ik de mogelijkheid om te annuleren. De prijs was omhoog gegaan van 1600 euro naar 2900 euro!!!!! Ik was hier uiteraard niet mee eens en wil gewoon die tv voor eerder genoemde prijs hebben.

Ik heb hierop gebeld en ze zeiden dat volgens hun algemene voorwaarden ze gerechtigd zijn voor eventuele prijsverhoging door te voeren en de eerder genoemde factuur/overeenkomst nietig te verklaren.
Aangezien zij aangesloten zijn bij vereniging thuiswinkel waarborg heb ik ze opgewezen dat ze conform de algemene voorwaarden van vereniging thuiswinkel waarborg moeten houden. Hierop kreeg ik als antwoord dat ten tijde van debestelling ik akkoord ging met hun algemene voorwaarden en dat ik me daaraan moest houden.

Nog gecheckt op de website van thuiswinkel.nl over de algemene voorwaarden lees ik bij artikel 7 bep.2 het volgende:

"Agemene voorwaarden Thuiswinkel.org
1.
Gedurende de aangegeven looptijd zullen de prijzen van de aangeboden goederen en/of diensten niet worden verhoogd, zulks behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven. In tegenstelling tot hetgeen in de vorige volzin is bepaald, is het mogelijk dat, indien de aard van het aangebodene dit met zich brengt, er sprake is van variabele prijzen. In dat geval zal dit en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden vermeld.
2.
Prijsverhogingen na de totstandkoming van de overeenkomst zijn niet toegestaan tenzij:
a) de prijsverhoging het gevolg is van wettelijke regelingen of bepalingen of
b) de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op afstand op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat."

Dus als ik het goed lees mogen ze dit helemaal niet te doen en moeten ze gewoon voor eerder genoemde bedrag gaan leveren.

Nu wil ik via de geschillencommissie mijn gelijk krijgen.

Denken jullie dat het zin heeft ???? of gewoon naar een andere webwinkel gaan en 200 euro meer betalen??? Misschien best wel mierenneukerig allemaal maar ik wil gewoon mijn gelijk krijgen en niet dat ze zomaar achter hun vage algemene voorwaardes kunnen schuilen terwijl ze als lid vn thuiswinkel.org zich moeten houden aan die voorwaardes.

Kerropi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waar lees je dan dat het niet mag, er staat toch dat prijsverhogingen toegestaan zijn als de consument de mogelijkheid krijgt te annuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41

polthemol

Moderator General Chat
@tusnami: maar de overeenkomst is al gesloten ;) Er is geen btw-verhoging, nu moet je alleen nog even kijken of ze het overal adverteren als richtprijzen, maar zelfs dan, de overeenkomst is al gesloten (hij heeft een aanbetaling gedaan ook).

Eigen richtlijnen zijn trouwens bijna nooit in orde, vaak menen ze zich onder bepaalde zaken uit te kunnen wurmen door het in hun richtlijnen te zetten, maar ook dat klopt lang niet altijd, recht gaat voor.

Ik zou eens de zaak voorleggen aan thuiswinkel, zien wat zij zeggen / eraan kunnen / willen doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 00:50
Het is je recht je aankoop terug te sturen. Dus als al het andere faalt, de aankoop betalen en retour zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, geen idee wat jouw financiele situatie is maar als ik voor 200 Euro meer ergens anders het scherm "over een paar dagen" wel zorgeloos in huis heb, zou ik dat doen. Niet in de laatste plaats omdat ik uit principe sowieso geen zaken meer wil doen met winkels die mij na een offerte, een afloopdatum van die offerte en een betaling "ineens" een prijsverhoging van x % willen doorberekenen.

[ Voor 2% gewijzigd door MAX3400 op 05-02-2009 00:53 . Reden: Grammatica... ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

AvanCade schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 00:45:
Het is je recht je aankoop terug te sturen. Dus als al het andere faalt, de aankoop betalen en retour zenden.
2900 euro uitgeven en maar afwachten wanneer je deze terug krijgt ? Daar zou ik bij 1600 euro al eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

verkijk je niet teveel op de AV van een toko want in veel gevallen zijn die niet eens rechtsgeldig omdat er dingen in staan die niet eens van de wet mogen.
Niet een handig neefje dat rechten doet of de rechts winkel oid?

Maar lijkt mij verder een haalbare zaak, gezien de AV van tuiswinkelwaarborg, dat logo heb je niet omdat je zelf nasty andere AV hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 05-02-2009 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat je in ieder geval moet doen is een shopreview invullen. De aankoop is al tot stand gekomen, dus mag je nu de shop een (terechte) zeer negatieve review geven. Daar ben je zelf niet direct mee geholpen, maar krijgt de shop wel een slechtere reputatie voor haar twijfelachtige aanpak.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 05-02-2009 01:00 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 18:19
Uh, gewoon nog eens bellen gewapend met de algemene voorwaarden van Thuiswinkel en dreigen met de geschillencommissie? De kans lijkt me klein dat ze dan nog zeuren. Ze willen hun waarborg niet kwijt lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Puntje 2b
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op afstand op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat
Dus ze kunnen zeggen wat ze willen, zolang jij maar de mogelijkheid hebt om te annuleren. Lullig maar ik zou annuleren, lekker m'n geld terug en ergens anders kopen. De kans dat jij m nu voor die 1600 gaat krijgen is minder dan 1% ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 14:13

mace

Sapere Aude

2.
Prijsverhogingen na de totstandkoming van de overeenkomst zijn niet toegestaan tenzij:
a) de prijsverhoging het gevolg is van wettelijke regelingen of bepalingen of
b) de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op afstand op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat."
Daar staat toch dat als je de mogelijkheid hebt om te annuleren na totstandkoming van de overeenkomst dat prijsverhogingen zijn toegestaan?
Dit is precies het geval, een prijsverhoging na de totstandkoming van de koopovereenkomst met mogelijkheid om af te zeggen, dus mogen ze de prijs verhogen..

Dus wat dat betreft heb je gewoon pech, lijkt me een vrij simpele zaak.

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 05-02-2009 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
zolang jij je aanbetaling terugkrijgt is er (wettelijk) niks aan de hand volgens mij.
Zeker bij internetwinkels wil het nog wel eens voor komen dat er tiepfoutjes opduiken in de website.
Eer zijn regelmatig zaken in het nieuws geweest waar winkels iets op hun site hadden staan voor een factor 10 onder de vraagprijs. maar niemand die daadwerkelijk voor die prijs wat in huis krijgt (als ze het op tijd doorhebben tenminste).

Het is natuurlijk niet netjes, en je staat zeker in je recht om deze winkel een negatieve review te geven.
zoiso is het altijd handig om van te voren op te zoeken wat voor reputatie een internetwinkel heeft voordat je besteld. iedereen halve zool kan een internetsite maken namelijk (bijna iedere halve zool dan)
Aangezien je onder remboers hebt laten versturen, ipv vooruit betalen, gok ik dat je zelf ook al je twijfels had over de betrouwbaarheid van deze zaak.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:41

polthemol

Moderator General Chat
Zeker bij internetwinkels wil het nog wel eens voor komen dat er tiepfoutjes opduiken in de website. <-- het moet aannemelijk zijn als fout, dat is hier duidelijk niet als ze op een bedrag van over de duizend euro maar 200 euro eronder zitten tov een concurrent en opeens 1300 euro boven op de prijs doen ? (zie de zaak tegen neckerman met de tv toendertijd).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mace schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 01:04:
[...]

Daar staat toch dat als je de mogelijkheid hebt om te annuleren na totstandkoming van de overeenkomst dat prijsverhogingen zijn toegestaan?
Dit is precies het geval, een prijsverhoging na de totstandkoming van de koopovereenkomst met mogelijkheid om af te zeggen, dus mogen ze de prijs verhogen..

Dus wat dat betreft heb je gewoon pech, lijkt me een vrij simpele zaak.
Waarom? Omdat een brancheorganisatie als thuiswinkel.org dat zegt? Staan die boven de wet? Volgens mij moeten ze het artikel gewoon leveren tegen die prijs, zeker als deze prijs aannemelijk is. Anders kunnen ze zich b.v. beroepen op een kennelijke fout.

Toevoeging:
Een prijsverhoging is wel mogelijk, indien ze vooraf expliciet hebben aangegeven dat de koopprijs onder voorbehoud is. Zie ook artikel 35, boek 4 van Burgerlijk Wetboek

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 05-02-2009 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Noork schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 02:13:
Toevoeging:
Een prijsverhoging is wel mogelijk, indien ze vooraf expliciet hebben aangegeven dat de koopprijs onder voorbehoud is. Zie ook artikel 35, boek 4 van Burgerlijk Wetboek
Dat zal vast wel ergens staan in de kleine lettertjes. ;)

En eerlijk gezegd vind ik het niet meer dan normaal.

Ja de winkel had een foute voorraadindicatie, maar als de wet de winkel zou verplichten die TV voor 1600 euro te leveren zou geen enkele winkel meer stunten met prijzen aangezien het dan te gevaarlijk wordt. Stel je voor je bent winkelier en je zit in deze situatie. Dan ga je toch ook geen TV verkopen voor 1600 euro die je waarschijnlijk voor 2500,- ofzo hebt moeten inkopen? Dan gaat niemand meer een internetwinkel starten met stuntprijzen maar dan verkopen ze die TV allemaal voor 3000,- ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 05-02-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mace schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:37:
En eerlijk gezegd vind ik het niet meer dan normaal.

Ja de winkel had een foute voorraadindicatie, maar als de wet de winkel zou verplichten die TV voor 1600 euro te leveren zou geen enkele winkel meer stunten met prijzen aangezien het dan te gevaarlijk wordt. Stel je voor je bent winkelier en je zit in deze situatie. Dan ga je toch ook geen TV verkopen voor 1600 euro die je waarschijnlijk voor 2500,- ofzo hebt moeten inkopen? Dan gaat niemand meer een internetwinkel starten met stuntprijzen maar dan verkopen ze die TV allemaal voor 3000,- ofzo.
Als je het product niet kan leveren tegen die prijs, dan moet je er ook niet mee stunten. Wat jij beschrijft is echt een omgekeerde wereld. "Oh, ik bied het product aan tegen 1,- euro, dan komen er veel mensen in de winkel of via de pricewatch op m'n site, en dan beroep ik me later op de prijsverhoging." Het duidt meer op een verkeerd inkoopbeleid van dit soort webshops: geen voorraad aanhouden, maar bestellen op het moment van binnenkomst en daarbij de prijslijsten op de site niet tijdig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

gambieter schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 00:59:
Wat je in ieder geval moet doen is een shopreview invullen. De aankoop is al tot stand gekomen, dus mag je nu de shop een (terechte) zeer negatieve review geven. Daar ben je zelf niet direct mee geholpen, maar krijgt de shop wel een slechtere reputatie voor haar twijfelachtige aanpak.
De bestelling is nog niet afgerond, dat is ie pas als er daadwerkelijk geannuleerd is (en die annulering ook is afgerond, incl. terugbetalen), of er geleverd is. Dus een shop review is helemaal nog niet toegestaan, want van een uitzichtloze situatie is ook geen sprake ;)

Verder is deze kwestie al vaker besproken hier in het Shopping Forum:
Hogere prijs na betalen
Prijsverhoging na betaling
Prijs verhogen door verandering leverancier

Conclusie:
Volgens de Nederlandse wet wordt het als onredelijk beschouwt om als winkel in je Algemene Voorwaarden op te nemen dat je na het sluiten van de koop de prijs mag verhogen. Tenzij je daarbij de klant de mogelijkheid geeft om de koop te ontbinden.

Kortom, als ze in hun Algemene Voorwaarden zetten dat ze na het sluiten van de koop de prijs mogen verhogen, maar dat de klant dan de mogelijkheid heeft de bestelling te annuleren, dan is daar juridisch gezien niet erg veel op aan te merken.

Lijkt me uitstekend aansluiten bij de situatie zoals die in dit topic beschreven wordt en ik ben bang dat je hier dus weinig tegen in kan brengen, hoe betreurenswaardig dit soort verkooptechnieken ook zijn. Annuleren (, zodra dat is afgehandeld je ervaring delen in een Shop Review) en elders bestellen lijkt me dus de beste optie?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18
Ik zou in dit geval zeker een geschil openen bij Stichting Thuiswinkelwaarborg. Kost je meen ik 25 euro, maar die kosten worden verhaald op de webshop wanneer jij in het gelijk wordt gesteld.

De gang van zaken als totaal: prijs verhogen 2(!) dagen nadat gekocht is terwijl de voorraad 5 stuks bedroeg én er al een (aan)betaling heeft plaatsgevonden is gewoon geen manier om zaken te doen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 22:11
Het is inderdaad geen manier van zaken doen, maar dat is een ander verhaal dan of het wel legaal is of niet.

Het is namelijk de winkelier toegestaan om de prijs te verhogen na de koopovereenkomst, mits de koper de kans krijgt om te annuleren en dat krijgt te koper. Overigens weet ik niet of er nog uitzonderingen gemaakt worden bij aanbetalingen. Bij op maat gemaakt spul en andere maakt de wet namelijk wel uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Wat een volstrekt belachelijke regel zeg :N

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo

Bedankt voor jullie reacties !!

Ik ben eigenlijk wel geneigd om naar de geschillencommissie te stappen voor een definitieve uitspraak hierover. 25 euro kan ik wel missen!!

Mocht het zover komen zal ik jullie hierover informeren!!

Kerropi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 15:56
Anoniem: 231464 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:55:
Hallo

Bedankt voor jullie reacties !!

Ik ben eigenlijk wel geneigd om naar de geschillencommissie te stappen voor een definitieve uitspraak hierover. 25 euro kan ik wel missen!!

Mocht het zover komen zal ik jullie hierover informeren!!

Kerropi
Sorry hoor, maar oa Mace en nog een paar mensen, waar onder jij zelf, hebben verteld / gequote dat een webshop na de overeenkomst de prijs mag verhogen ALS je dan de optie hebt om te annuleren. Dit is zo volgens Thuiswinkel.org en heb je zelf gequote. Hoeveel kans om te winnen heb je als je een geschil indient waar over de algemene voorwaarden van de commisie waar je het geschil in dient zelf al zeggen dat je helaas ongelijk cq. niet méér rechten heb dan je graag zou willen!?

Gooi die 25e nou niet weg, als je het nu te duur vind koop het dan ergens anders, of ga akkoord met een ander product.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18
Het is inderdaad toegestaan, dus i.t.t. mijn eerdere opmerking zou ik toch geen geschil openen, je weet zeker dat je niet in het gelijkt wordt gesteld.

Helaas :(

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ga niet naar de geschillencommissie, dat is tijdverspilling en je fokt jezelf alleen maar op. Als zij na het sluiten van de overeenkomst maar vóór de levering éénzijdig de prijs verhogen kun je van de overeenkomst af. Overigens bepaalt de wet dit ook (artikel 6:236 sub i). Dus als die luitjes jou de mogelijkheid bieden om van de koop af te komen, dan acht ik een procedure voor de geschillencommissie bij voorbaat kansloos.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dus coyote, op naar het hoger gerechtshof ;)

Nee zonder dollen. Ik vind het schandalig dat deze excessen gewoon mogelijk zijn en er 'ongestraft' mee wegkomen. Waar is het "aanbod en acceptatie" gebleven :?

Coyote: Voor welk bedrag biedt deze webwinkel het scherm momenteel aan op hun site?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vorige week eindelijk mn aanbetaling teruggekregen. Kijk ik vervolgens 2 dagen geleden weer op hun website staat diezelfde scherm weer voor 1600 euro. Ikke weer bellen zeggen ze ... "ja meneer deze prijs is geen foutje" 8)7

Nog maar een keer bestellen ??? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 231464 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 03:16:
Vorige week eindelijk mn aanbetaling teruggekregen. Kijk ik vervolgens 2 dagen geleden weer op hun website staat diezelfde scherm weer voor 1600 euro. Ikke weer bellen zeggen ze ... "ja meneer deze prijs is geen foutje" 8)7

Maak in ieder geval een schermprint van de pagina.
Je zou eventueel weer kunnen bestellen, en als men dan opeens weer komt met een prijsverhoging, dan heb je ze toch? :) Dan is die lage prijs opzettelijk, om klanten te trekken. Op zich niks mis mee, maar moet het wel op een normale manier gebeuren. Opzettelijk dit soort acties moeten gewoon verboden worden. Eerst klanten lekker maken met goedkope prijs en daarna opeens de prijs verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik zou ze niet de klandizie gunnen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Hoe kun je nu een klant leker maken met een prijsverhoging van 1300 euro. Ik bedoel 50 euro daar komen de meeste nog wel overheen. Maar ik kan me niet indenken dat iemand zo'n groot prijsverschil maar voor lief neemt.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:38

@r!k

It is I, Leclerq

Je kunt een procedure starten en zelfs een rechtszaak erover beginnen. Denk alleen wel dat dat alles je veel meer stress tijd en moete kost dan je wilt. Annuleer lekker die aankoop en koop de tv bij een betrouwbare winkel.

Had even niet door dat dit al een week geleden was. Nu staat die tv er weer voor die prijs? Ze hebben al bewezen totaal niet betrouwbaar te zijn, ik zou het niet doen, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

[ Voor 32% gewijzigd door @r!k op 15-03-2009 15:54 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 00:01

aap

Moet je zeker doen als je bedrijven die zo omgaan met hun klanten in business wilt houden...
Pagina: 1