Prijs verhogen door verandering leverancier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Ik heb een tijdje geleden een videokaart besteld bij een webshop, maar deze beweren hem niet te kunnen leveren. Nu heb ik het volgende mailtje gekregen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Helaas is het artikel in uw order meer dan 2 weken. Dit komt doordat onze
leverancier het (tijdelijk) niet meer op voorraad heeft. Ik kan het artikel 
omzetten naar een andere leverancier maar dan betaald u  7,20     meer. Als u
dit
wilt kunt het doorgegeven en dan kan ik het voor u wijzigen.

Ik hoop dat ik u voldoende informatie heb gegeven.

Mag dit zomaar? Ik neem aan dat ik altijd kan annuleren, maar de shop heeft de order bevestigd en ik heb ook al betaald (waarvan ik ook een bevestiging heb). Is de shop nu verplicht het product gewoon te leveren voor de afgesproken prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:43

MsG

Forumzwerver

Ja, je hebt gewoon een overeenkomst voor prijs X met de verkoper. Dat hun een andere leverancier hebben die duurder is voor hun is hun bedrijfsrisico en niet jouw probleem. Ben alleen bang dat je recht halen lastig wordt :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Je hebt een koopovereenkomst voor die prijs dus dan moeten ze je dat voor die prijs leveren lijkt mij

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er staat echter niet dat ze het niet zullen leveren... Dus als je weigert, kunnen ze het laten staan totdat de 'originele' leverancier de kaart weer op voorraad heeft.
De shop zal dit mailtje dan zien als een vorm van service...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59
In hun mail staat toch alleen maar een vraag?
Je hoeft toch niet te antwoorden of je zegt gewoon dat je wel wacht tot het product door de goedkopere leverancier geleverd wordt.
Wat is het probleem nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Eriksk schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:51:
Er staat echter niet dat ze het niet zullen leveren... Dus als je weigert, kunnen ze het laten staan totdat de 'originele' leverancier de kaart weer op voorraad heeft.
De shop zal dit mailtje dan zien als een vorm van service...
Dat is natuurlijk onzin, ze kunnen hem wel leveren alleen willen ze hem niet leveren omdat het product blijkbaar voor hun duurder is geworden. Je hebt als klant niks met hun leveranciers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Daarnaast is er ook een zogenaamde "redelijke levertijd". Oftewel als ze zeggen dat je er nog een maand op moet wachten dan is dit niet redelijk en is het voor hun kosten om die kaart bij een andere leverancier te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59
Wie bepaald wat een redelijke levertijd is?
Op een auto kun je zo 6mnd wachten. Dan krijg je na 3mnd ook geen andere omdat het anders zolang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 10:01
Schrikbarend eigenlijk dat er dus niet eens € 7,20 in de marge van die shop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:58
Vatt schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:30:
Schrikbarend eigenlijk dat er dus niet eens € 7,20 in de marge van die shop zit.
Schrikbarend? Eerder regel dan uitzondering op deze producten...

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Laatst online: 13:41
Inderdaad, als ik niet bij betaal mag ik wachten. Ik wacht nu al twee weken, volgens hen gaat het nog langer dan 2 weken duren. Mischien dat een maand wordt aangemerkt als een onredelijke levertijd. Ik kies dus maar gewoon om de order te annuleren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je ziet wel vaker dat webwinkels producten meerdere keren in hun systeem hebben staan. Zij laten nu netjes weten dat het lang kan gaan duren en jij dus recht hebt op het ontbinden van de overeenkomst.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 08:36
Zij mogen hun prijs verhogen, jij hebt dan het recht te annuleren. Ik zou daar in dit geval ook gewoon gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Erkens schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:53:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, ze kunnen hem wel leveren alleen willen ze hem niet leveren omdat het product blijkbaar voor hun duurder is geworden.
Niet, er staat dat hij tijdelijk niet op voorraad is bij de normale leverancier en dat het langer dan twee weken gaat duren. En dat hij het meteen kan krijgen tegen een meerprijs omdat het dan bij een andere leverancier vandaan komt.

Er staat nergens dat ze hem niet voor de oude prijs willen leveren, het duurt alleen wat langer?

Bij de aankoop voor de oude prijs is hij (waarschijnlijk) niet akkoord gegaan met de voorwaarde dat hij het 2 dagen later binnen zou krijgen of iets dergelijks. De winkel doet dus wat beloofd is en biedt nu een extra optie aan. Niets mis mee lijkt me.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 06-01-2009 17:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als de marges zo onder druk staan kan je beter niet dan wel verkopen, lijkt het wel ;)

De winkel zegt dat ze wel kan leveren, maar het niet wil (tegen de (eerder) vastgestelde prijs). Dat lijkt me niet fatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:07
offtopic:
Ik schrik vooral van de taalfouten. Meestal een teken van slechte service (ervaring). Mag ik vragen bij welke shop je het artikel hebt besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sendy schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:37:
De winkel zegt dat ze wel kan leveren, maar het niet wil (tegen de (eerder) vastgestelde prijs). Dat lijkt me niet fatsoenlijk.
Het zal wel aan mij liggen, maar er staat volgens mij letterlijk dat de levertijd meer dan 2 weken is en dat als hij het eerder wil hebben het iets meer kost. Ze willen het dus wel leveren tegen de eerder vastgestelde prijs, alleen moet er dan gewacht worden op voorraad.

Ze hadden ook niks kunnen zeggen en de TS minimaal twee weken kunnen laten wachten tot er weer voorraad is. Vind het eigenlijk wel netjes dat er gekozen kan/mag worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 06-01-2009 17:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208534

Erkens schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:53:
Dat is natuurlijk onzin, ze kunnen hem wel leveren alleen willen ze hem niet leveren omdat het product blijkbaar voor hun duurder is geworden. Je hebt als klant niks met hun leveranciers te maken.
Dit is zo waar. Je hebt een overeenkomst met de shop en alleen met de shop, alles wat er omheen speelt heeft, althans voor jou, geen enkele betekenis. Dit word nog wel eens gauw uit het oog verloren.

Ik ben het dus met je eens, Erkens, dat de shop gewoon het produkt moet leveren voor de afgesproken prijs.

Ps. De levertijd zal wel in acht genomen moeten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 208534 op 06-01-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zie ook AtleX in "Hogere prijs na betalen"

Het is verboden om na het sluiten van de koop de prijs nog te wijzigen, tenzij de klant op dat moment de mogelijkheid heeft om te annuleren. Kortom, wettelijk gezien is er niks mis met deze handelswijze, er van uit gaande dat je inderdaad gewoon kan annuleren als je het hier niet mee eens bent.
Sowieso heb je natuurlijk de keuze om te wachten tot de betreffende leverancier hem weer op voorraad heeft en hij alsnog voor de oorspronkelijke prijs geleverd kan worden. Als dat dan langer dan 30 dagen duurt kan je alsnog de koop ontbinden, omdat de shop z'n verplichtingen niet nakomt. (En als de shop niet wil leveren voor die prijs, tsja, dan hoeven ze het dus enkel maar net zo lang te rekken tot de klant het beu is en de koop ontbindt, afaik heb je als klant ook niet echt middelen om de shop te dwingen te leveren.)

Of het netjes is is een ander verhaal. Het gebeurt in elk geval regelmatig tegenwoordig. Er zijn hier in SF al meer topics over geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2009 19:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

klok-klepel. Het is niet verboden, het is ten hoogste een onredelijk beding (en dus nietig). De prijs verhogen kan slechts indien dit overeengekomen is in de overeenkomst, dan wel als kernbeding, dan wel als onderdeel van de algemene voorwaarden. In het laatste geval dient de wederpartij de overeenkomst te kunnen ontbinden.

Het gaat er dus niet om wat de shop nu in deze mail aanbiedt kwa ontbinding, maar wat er overeengekomen is. Het is dus - zonder verdere wetenschap van de omstandigheden - niet duidelijk of de shop de prijs mag verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:08:
klok-klepel. Het is niet verboden, het is ten hoogste een onredelijk beding (en dus nietig). De prijs verhogen kan slechts indien dit overeengekomen is in de overeenkomst, dan wel als kernbeding, dan wel als onderdeel van de algemene voorwaarden. In het laatste geval dient de wederpartij de overeenkomst te kunnen ontbinden.

Het gaat er dus niet om wat de shop nu in deze mail aanbiedt kwa ontbinding, maar wat er overeengekomen is. Het is dus - zonder verdere wetenschap van de omstandigheden - niet duidelijk of de shop de prijs mag verhogen.
Excuus voor het feit dat ik onredelijk beding en verbod onder dezelfde noemer schaarde. Maar opzich verschilt het ook niet zo heel veel natuurlijk en zo is het een tikkeltje leesbaarder. Ik geef niet voor niets de link naar de post van Atlex, waar een linkje naar het betreffende wetsartikel staat.

Er waren in dit topic een paar mensen die riepen dat de shop na het sluiten van de koop de prijs niet meer mag wijzigen en ik gaf hiermee (dacht ik tenminste) gewoon even duidelijk aan dat het wijzigen van de prijs wel is toegestaan, mits er dan maar de mogelijkheid is tot het ontbinden van de koop.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2009 19:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

en dat is dus niet correct.
Wijzigen van de prijs is slechts dan toegestaan indien deze mogelijkheid deel uit maakt van de overeenkomst. De mededelingen van de shop in de mail zijn - derhalve - irrelevant. Het gaat er om of er een kernbeding of algemene voorwaarde bestond welke prijsverhoging mogelijk maakt. Zoja, dan dient er - in het geval van een algemene voorwaarde - ook de mogelijkheid zijn opgenomen tot ontbinding van de overeenkomst.

Kortom: de TS zal eens in de (algemene) voorwaarden moeten kijken om een antwoord op zijn vraag te vinden en vooralsnog zijn conclusies zoals jij ze maakte voorbarig.

Praktisch maakt het overigens allemaal geen snars uit, want de webwinkel gaat zich - ongeacht of ze wel of niet in hun recht staan - doorgaans niet anders opstellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 06-01-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar heren, het maakt toch helemaal niet uit of een prijsverhoging mag of niet? De prijs wordt namelijk niet verhoogd! Deikke moet dan alleen wat langer wachten.

Zie het als een suggestie om bijvoorbeeld een iets duurder type te nemen omdat die wel op voorraad is. De winkel zegt verder nergens dat ze hem niet willen of kunnen leveren voor die prijs. Het gaat alleen om de termijn die verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Gizz schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:01:
Maar heren, het maakt toch helemaal niet uit of een prijsverhoging mag of niet? De prijs wordt namelijk niet verhoogd! Deikke moet dan alleen wat langer wachten.

Zie het als een suggestie om bijvoorbeeld een iets duurder type te nemen omdat die wel op voorraad is. De winkel zegt verder nergens dat ze hem niet willen of kunnen leveren voor die prijs. Het gaat alleen om de termijn die verschilt.
De vraag in de startpost luidt als volgt:
Is de shop nu verplicht het product gewoon te leveren voor de afgesproken prijs?
Het antwoord is dus nee, op voorwaarde dat ze in hun eigen Algemene Voorwaarden het beding hebben opgenomen dat ze de prijs mogen verhogen. En daarbij hoort dan weer de wettelijke voorwaarde dat daarbij dan ook moet zijn opgenomen dat de klant in dat geval de koop kan ontbinden. Als dat laatste niet gedaan is wordt het beding wat de shop in staat stelt om de prijs te verhogen als onredelijk beschouwd, waardoor de koopovereenkomst nietig is.

Zeg ik het nu wel goed mockingbird? :P

Opzich klopt het verder wel wat je zegt natuurlijk. Deikke kan gewoon dit voorstel weigeren en hopen dat het product alsnog binnen een redelijke termijn geleverd zal worden. Al zou het me ook niets verbazen als de shop in dat geval gewoon doodleuk de bestelling annuleert en het geld terugstort onder het mom dat ze niet kunnen leveren (zou niet de eerste keer zijn dat zo'n scenario hier in SF of in de Shop Reviews langskomt).

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Uhuh, maar ik vind het dan sowieso een rare vraag van de TS. Want nergens staat dat ze het niet gaan leveren voor de afgesproken prijs, dus waarom je dan druk maken over verplichtingen en acties die ondernomen kunnen worden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 15:18
Het is jammer dat de TS niet aangeeft om welke shop het gaat. Al is dat natuurlijk ook wel weer logisch.

Hoe dan ook, ik ken weinig echte webshops waarbij dit niet in de algemene voorwaarden is opgenomen. Wat betreft de levertijd, deze moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. Als de shop is aangesloten bij het Thuiswinkel Waarborg dan staan hier duidelijke levertijden voor. Anders kan het nog wel is een discussiepunt zijn. (Ik hoop dat ik tot nu toe geen juridische fouten gemaakt heb)

Overigens wil ik wel graag het standpunt van de shop benadrukken. (Ik ben zelf geen shop en werk ook niet bij een shop, voor de duidelijkheid) Als webshop in Nederland heb je het niet makkelijk. De prijzen moeten enorm laag en de marges zijn miniem. Zonder schaalvoordeel is het überhaupt niet mogelijk om de kop boven water te houden.

Groothandels weten dit ook, en gaan meer dan ooit op zoek naar koopjes. Partijen uit faillisementsverkopen, bedrijven die van voorraad af moeten en ga zo maar door. Daar komen vaak de mooiste prijzen en meeste klachten vandaan. Een groothandel die tijdelijk een product extra goedkoop kan aanbieden omdat ze zo'n koopje hebben gevonden. Natuurlijk is die voorraad eindig. Het houd dus op een gegeven moment op.

Ook zijn er groothandels die alleen inkopen in enorme hoeveelheden. Daardoor kunnen ze ook mooie prijzen bieden. Maar het is dan wel de kunst om de balans te vinden tussen mooie prijs en aantallen die je nog kunt afzetten. Een groothandel gaat dus niet zodra de helft van de voorraad op is een nieuwe vrachtwagen laten aanrukken, omdat het risico gewoon te groot wordt. Zo'n groothandel moet dus af en toe nee verkopen. Hier komt ook een deel van de klachten vandaan.

Want wat gebeurt er nou? In Nederland is het al lang niet meer zo dat een webshop er voorraad op nahoud van ieder artikel. Webshops worden steeds meer tussenpersonen. Zodra er een bestelling is ontvangen gaat die in bestelling bij de groothandel. Groothandel komt eens per dag met een busje langs, of bezorgt de bestelde spullen zelfs via de post bij de webshop. Webshop verpakt de zooi en stuurt het op. Sommige groothandels sturen zelfs orders direct vanuit de groothandel naar de klant.

Hoe dan ook, de voorraad die de winkel aangeeft is vaak die van de groothandel. Helaas wilt hier nog wel is een flinke vertraging in zitten. Zeker als een product snel gaat, zoals de goeie aanbiedingen. Als zo'n goeie aanbieding op is, dan wordt het voor de shop afwachten of en wanneer er weer een nieuwe partij komt. Vaak geven ze de klant dan de optie om te bestellen bij een duurdere groothandel. Groothandels die in wat kleinere partijen bestellen waardoor ze wel (vrijwel) altijd voorraad hebben, maar wel duurder zijn.

Er is echter nog een truc om geld te besparen. iDeal. Als webshop kun je uit 2 types kiezen. De beste geeft (op een veilige manier) direct aan de webshop door dat de betaling is verwerkt. De webshop heeft dan dus de garantie dat er betaald is. De ander niet. De webshop moet alsnog wachten tot het geld op de rekening staat voordat ze zeker zijn van de betaling. Deze manier is goedkoper voor de webshop en helaas niet te herkennen voor de klant. Maar het betekend wel dat je product vaak pas een dag later bij de groothandel wordt besteld. En dan kan het dus zijn dat de voorraad op is.

Helaas is dit alles nodig om de prijzen die jij en ik willen betalen voor onze hardware mogelijk te houden. Maar sommige webshops gaan wel erg ver.

[ Voor 10% gewijzigd door Nijn op 06-01-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286194

Ik heb dezelfde ervaring als Deikke.
Eveneens een videokaart bestelt en deze via ideal direkt betaald.
Nu heb ik ook een mail ontvangen dat hun huidige leverancier niet kan leveren en dat ik kan switchen naar een andere leverancier voor een meerprijs van 10 euro. Hun oude (normale) leverancier's levertijd is onbekend.
Nu weet ik ook dat de webshop juridisch heel korrekt handelt als ze de mogelijkheid bieden om de koop te ontbinden. Maar daar gaat het mij even niet om.

Wat mij zo irriteert is het feit dat enkele webshops deze vorm van verkoop hanteren.
Goedkoop aanbieden.. klant laten betalen...melden dat de het produkt niet meer te leveren is behalve tegen een meerprijs. Dit komt op mij over als een vorm van oplichterij.
Oplichterij (volgens woordenboek) = Iem. door listige kunstgrepen of een samenweefsel van verdichtsels bewegen tot afgifte van enig goed of het aangaan v.e. schuld.

Feit blijft nl. Ik heb gekocht en betaald. Produkt was volgens webshop op dat moment op voorraad.
Nu niet meer en de webshop kan alsnog leveren (zelfs binnen 2-3 werkdagen) maar tegen duurdere inkoopprijs. Volgens mij is dat ondernemersrisico. Dit hebben ze juridisch leuk afgedekt maar mijn mening is dat deze verkoop, getuige de vaker voorkomende meldingen, gewoon als lokkertje is opgezet met nooit de intentie om het produkt tegen deze prijs te leveren.
Maar aangezien ik dit niet kan bewijzen zal ik op dit moment moeten volstaan met deze reactie.
Ik zal nog een aantal dagen moeten wachten voordat ik een reactie in de shop survey kan doen aangezien ik pas vanaf vandaag geregistreerd ben vanwege deze ervaring.

Opmerkelijk vind ik het wel dat deze door de webshop gehanteerde werkwijze door sommige mensen als heel normaal en acceptabel wordt ervaren.

Daarnaast meld ik ten overvloede.... buyer beware en goedkoop is duurkoop :$
En misschien ...(aangezien ik zeker niet alleen ben met deze ervaring) gedeelde smart is halve smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update:
Afgelopen avond nog een tweede mailtje gekregen van de webshop.
Andere medewerker, vrijwel identieke tekst met uitzondering van dat deze medewerker (na eveneens overleg met de afdeling inkoop) mij een andere prijs (€ 12,- verhoging) aanbood.
De werkwijze (en interne communicatie)van deze webshop begint mij toch enigzins discutabel over tekomen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:38
Enige juiste manier van handelen zou zijn om de complete order te annuleren, er niet meer te kopen en ook keurig een shopsurvey invullen. Als ze omzet willen mislopen door op deze manier met hun klanten om te gaan dan kunnen ze het zo krijgen.

Gewoon een andere shop uitzoeken, al betaal je een paar euro meer.

Gaan ze zeuren over restocking fees bij annuleren etc etc dan gewoon laten bezorgen en onder 'koop op afstand' retourneren, heb je 1x verzendkosten betaald (aankoopbedrag incl initiele verzendkosten hoor je dan 100% terug te krijgen).

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nieuwe update:
Na een week krijg ik een nieuwe reactie....omdat ik niet gereageerd heb op hun aanbod (ik heb slechts 2x terug gemaild...) en zij de grafische kaart niet meer tegen de eerst aangeboden prijs kunnen leveren (waarschijnlijk nooit hebben kunnen/willen leveren) annuleren zij de order.
En dan hopen ze nog dat ze mij in de toekomst wel van dienst te kunnen zijn...lol.
Nou nog even een weekje wachten voor een mooie shop review ;-)
Pagina: 1