Het is jammer dat de TS niet aangeeft om welke shop het gaat. Al is dat natuurlijk ook wel weer logisch.
Hoe dan ook, ik ken weinig echte webshops waarbij dit niet in de algemene voorwaarden is opgenomen. Wat betreft de levertijd, deze moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. Als de shop is aangesloten bij het Thuiswinkel Waarborg dan staan hier duidelijke levertijden voor. Anders kan het nog wel is een discussiepunt zijn. (Ik hoop dat ik tot nu toe geen juridische fouten gemaakt heb)
Overigens wil ik wel graag het standpunt van de shop benadrukken. (Ik ben zelf geen shop en werk ook niet bij een shop, voor de duidelijkheid) Als webshop in Nederland heb je het niet makkelijk. De prijzen moeten enorm laag en de marges zijn miniem. Zonder schaalvoordeel is het überhaupt niet mogelijk om de kop boven water te houden.
Groothandels weten dit ook, en gaan meer dan ooit op zoek naar koopjes. Partijen uit faillisementsverkopen, bedrijven die van voorraad af moeten en ga zo maar door. Daar komen vaak de mooiste prijzen en meeste klachten vandaan. Een groothandel die tijdelijk een product extra goedkoop kan aanbieden omdat ze zo'n koopje hebben gevonden. Natuurlijk is die voorraad eindig. Het houd dus op een gegeven moment op.
Ook zijn er groothandels die alleen inkopen in enorme hoeveelheden. Daardoor kunnen ze ook mooie prijzen bieden. Maar het is dan wel de kunst om de balans te vinden tussen mooie prijs en aantallen die je nog kunt afzetten. Een groothandel gaat dus niet zodra de helft van de voorraad op is een nieuwe vrachtwagen laten aanrukken, omdat het risico gewoon te groot wordt. Zo'n groothandel moet dus af en toe nee verkopen. Hier komt ook een deel van de klachten vandaan.
Want wat gebeurt er nou? In Nederland is het al lang niet meer zo dat een webshop er voorraad op nahoud van ieder artikel. Webshops worden steeds meer tussenpersonen. Zodra er een bestelling is ontvangen gaat die in bestelling bij de groothandel. Groothandel komt eens per dag met een busje langs, of bezorgt de bestelde spullen zelfs via de post bij de webshop. Webshop verpakt de zooi en stuurt het op. Sommige groothandels sturen zelfs orders direct vanuit de groothandel naar de klant.
Hoe dan ook, de voorraad die de winkel aangeeft is vaak die van de groothandel. Helaas wilt hier nog wel is een flinke vertraging in zitten. Zeker als een product snel gaat, zoals de goeie aanbiedingen. Als zo'n goeie aanbieding op is, dan wordt het voor de shop afwachten of en wanneer er weer een nieuwe partij komt. Vaak geven ze de klant dan de optie om te bestellen bij een duurdere groothandel. Groothandels die in wat kleinere partijen bestellen waardoor ze wel (vrijwel) altijd voorraad hebben, maar wel duurder zijn.
Er is echter nog een truc om geld te besparen. iDeal. Als webshop kun je uit 2 types kiezen. De beste geeft (op een veilige manier) direct aan de webshop door dat de betaling is verwerkt. De webshop heeft dan dus de garantie dat er betaald is. De ander niet. De webshop moet alsnog wachten tot het geld op de rekening staat voordat ze zeker zijn van de betaling. Deze manier is goedkoper voor de webshop en helaas niet te herkennen voor de klant. Maar het betekend wel dat je product vaak pas een dag later bij de groothandel wordt besteld. En dan kan het dus zijn dat de voorraad op is.
Helaas is dit alles nodig om de prijzen die jij en ik willen betalen voor onze hardware mogelijk te houden. Maar sommige webshops gaan wel erg ver.
[
Voor 10% gewijzigd door
Nijn op 06-01-2009 20:32
]