Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht ik hier dingen plaatsen die eigenlijk niet mogen, laat het me dan gerust weten.
Net als vele anderen hier wil ik graag een HTPC in elkaar sleutelen, en heb ik nog wat moeite met de keuze van de componenten.
Ik wil de HTPC voor veel dingen gaan gebruiken. De belangrijkste dingen zijn:
- Digitale (HD)TV kijken en opnemen op HDD en Blu Ray.
- HD films bekijken
- HD film materiaal bewerken (van mijn JVC Everio HD 1080i camcorder)
- Blu Ray discs schrijven (om mijn HD homevideos op te bewaren, en opnames van TV te bewaren).
- Muziek collectie beheren
- Spellen spelen. Meestal RPG's ('Mass Effect', en 'Diablo 3' moet straks ook soepel kunnen draaien), Strategie spellen ('Sins of a solar Empire' en 'Galactic Civilisations II') en actie spellen ('Assassins Creed' en dergelijke).
Ik volg HTPC draadje sinds deel 2 en ben dus al het een en ander te weten gekomen, en ook heb ik al een voorselectie van componenten gemaakt.
Gaarne jullie mening hierover.
Als eerste de behuizing. Ik wist al meteen dat ik er een met touchscreen wilde hebben. En ja, ik weet dat niet iedereen dat even nuttig vindt... :-)
Ik had erg veel geluk hiermee, omdat ik er een van Silverstone tegen kwam bij een kleine computer winkel die opheffings uitverkoop had.
Dus ik heb voor het "relatief voordelige" bedrag van 400 euro een Silverstone CW03B (incl. NT01-E heatsink) gekocht.
Dit is dus het uitgangspunt voor de hele HTPC.
Omdat HD video bewerken en sommige spellen best wel veel eisen van een pc is mijn keuze gevallen op een Geforce 9400 Moederbord. Daar zijn op het moment nog maar twee verschillende van te krijgen (Gigabyte GA-E7AUM-DS2H en de DFI LanParty JR GF9400-T2RS).
Er schijnen ook nog borden van Asus (P5N7A-D/SAS) en Galaxy in de maak te zijn. Hier is echter nog weinig over te vinden.
Qua processor lijkt een Core 2 Duo E8500 me krachtig genoeg. Ik weet echter niet of die passief te koelen is met een NT01-E koeler van Silverstone (bij de behuizing gekregen).
Verder wil ik voor de snelheid van het opstarten een 150GB Velociraptor van Western Digital gebruiken voor het besturingssysteem (Windows Vista Ultimate 64bits).
Voor de rest van de data zouden twee 1TB Western Digital Caviar Green harddisks moeten voldoen.
Voor het TV kijken is uiteraard een FloppyDTV vereist. En ik woon in "Ziggo territorium", dus het zou moeten werken met een Alphacrypt CAM.
Qua geheugen zou 4GB DDR2-800 voldoende moeten zijn voor mijn doeleinden. Merk weet ik nog niet.
Voor het schrijven van de Blu Rays is er ook nog maar 1 optie volgens mij? Of zijn er al meer BD schrijvers naast de LG GGW-H20L?
Voor de communicatie met andere apparatuur wil ik een Bluetooth / WiFi combokaart nemen. Namelijk de BlueLink PCI-02.
Verder heb ik al een voeding liggen van een vorige pc. De Antec Neo Power 480. Deze is al wat ouder maar zou nog voldoende krachtig en stil moeten zijn?
Ook heb ik al een toetsenbord liggen. De Logitech Di Novo.
Samengevat zijn dat dus de volgende componenten.
Behuizing: Silverstone CW03B
Voeding: Antec Neo Power 480
Heatsink: SilverStone Nitrogon NT01-E
Moederbord: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H of de FI LP JR GF9400-T2RS (iemand nog een ander GF9400 bord?)
Processor: Core 2 Duo E8500
Harddisk besturing: WD Velociraptor 150GB
Harddisk data: 2 * 1TB Western Digital Caviar Green
TV kaart: FloppyDTV C/CI
Geheugen: 4GB DDR2-800
Blu Ray brander: LG GGW-H20L
Communicatie: BlueLink PCI-02
Besturing: Windows Vista 64bit
Toetsenbord: Logitech Di Novo
Wat vinden jullie hiervan? Overkill? Of toch wel nodig voor bijv. de video bewerking??
Hartelijk dank!
[
Voor 0% gewijzigd door
T.A. de Vries op 26-02-2009 09:13
. Reden: Een Blu Ray combokaart bestaat niet. Bluetooth wel... ]