• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:48
Haha tjaa, half om half passief dan, ik had hiervoor een X2 5000 BE @ 3GHz met een Scythe Ninja Mini, daar zat geen fan direct op maar 3cm erachter zat wel de fan die de lucht de kast uit blies, daar ben ik ook tevreden mee :)
Ik zat te kijken, zou zoiets passen:
http://images.hardware.info/products/large/001886.jpg
Wel mindere prestaties maar genoeg ruimte rondom?

@ kaajee:
xcuse me, het is een Thermalright SI-128 ;)

[ Voor 7% gewijzigd door bokkow op 19-02-2009 16:11 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Welke is dat dan?

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07 13:23

Quindor

Switching the universe....

klein minpuntje...

Eventjes wat pagina's erbij gehaald, maar volgens mij is dat bordje niet geschikt voor de gekozen proc. vanwege een te hoge TDP. Dan fik je het bordje door (artikel opzoeken bij anandtech).

Bordje specs (http://www.bit-tech.net/h...ni-itx-htpc-motherboard/1) en (http://www.jwele.com/motherboard_detail.php?419)
"3. Supports AMD® Phenom™ Quad-Core Processors (65W max. is strongly recommended)"

en als je kijkt naar de TDP van AMD proc's (http://www.guru3d.com/art...and-x3-720be-review-am3/2)
"720 2.8 GHz 1,5MB 6MB AM3 95W 45nm SOI"

Persoonlijk zou ik niet durven zeggen of het gaat werken of niet. MAar het is een gok... be warned. Als je het al gaat proberen zorg dan voor een ZEER goede airflow om de VRM's te coolen!!

Passief draaien van de proc met een scythe mini lijkt me dan weer niet zo'n probleem. Wederom, zo lang er maar genoeg airflow aanwezig is. Zelf draai ik een "Phenom X3 8450 2.1GHz 1.8GHz 3 95W" passief gekoeld. De fans van mijn case, 2x80 cm van silverstone zitten er ongeveer 3 CM achter en alle luchtdoorvoer is geforceerd via die gaten + mijn power supply welke er ook vlak langs zit. Alle fans zijn temperatuur gestuurd. Dit geeft bij mij een bevredigend en stil resultaat. Ook middels een scythe ninja mini.

[ Voor 23% gewijzigd door Quindor op 19-02-2009 16:21 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:48
Mja ik ga het gewoon proberen, hier zeggen ze (van J&W zelf dus) weer dat 95Watt max TDP is en dat het bordje gebruik maakt van 3+1Fase stroomvoorziening en 4 Fase is genoeg voor 120Watt heb ik gehoord (was een hoop om te doen tijdje terug, 780G + Phenom e.d.) dus ik denk dat het moet kunnen, helemaal als ik het terugclock.

We zullen het weten zodra ik het probeer :D

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Ben nu al een tijdje bezig om Mpc Hc goed werkend te krijgen dmv Dxva( blueray en andere hd formaten).
Dat lukt prima, films gaan via de videokaart en geluid en subs gaan ook goed.
Maar als ik nu een gewone dvd afspeel dan heb ik weer geen subs, terwijl ze wel enabled staan bij de instellingen.
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie??

ik gebruik vista
Mpc hc: custom EVR render, filters zo ingesteld voor hardware acceleratie

[ Voor 6% gewijzigd door ionicdog op 19-02-2009 19:47 ]

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:33
Willem2 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 09:27:
[...]

Gaat hij vanuit mediacenter in standby of vanaf de desktop? Zie je bijvoorbeeld nog wel je muiscursor als je een zwart scherm krijgt?

Mediacenter wil nog wel eens op zwart gaan met nVidia drivers (mijn persoonlijk ervaring althans), echte oplossing heb ik er nog niet voor gevonden maar een goedwerkende workaround is MST tool gebruiken en dan "restart media center on resume" aanvinken.
Vanuit Mediacenter, geen muiscursor in het zwarte scherm.

MCE Standby heb ik er al op staan, maar wist niet dat die optie erin zit.

Zal het even proberen :)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 19:24
ionicdog schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 19:41:
Ben nu al een tijdje bezig om Mpc Hc goed werkend te krijgen dmv Dxva( blueray en andere hd formaten).
Maar als ik nu een gewone dvd afspeel dan heb ik weer geen subs, terwijl ze wel enabled staan bij de instellingen.

ik gebruik vista
Zoek effe terug in dit topic naar een post van mij.. staat uitgelegd wat je moet doen.

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:47
Beste Antec Fusion Remote of Thermaltake DH101 bezitters:

Hoe is het met de gohsting van de huidige Imon LCD gesteld (volgens mij hebben beide kasten het zelfde schermpje). De opmerkingen in de startpost gingen over de het vorige model volgens mij, de Fusion Black II. Zijn de LCD's van deze kasten beter?
Denk al tijd na over de Antec Fusion Remote, maar vind het gohsting verhaal toch wel nadelig. De DH101 ziet er echter ook erg moi uit, met frontaansluitingen weggewerkt en de extra knopjes voor de bediening. Over het bedieningsgemak van de 10 extra knopjes werd nog wel een opmerking gemaakt: "vergeet het maar....". Hoezo vergeet het maar? Ja, ik heb gezocht op DH101 maar kon niets vinden in alle 3 de topics.

Alvast bedankt voor enige reaktie.

• ionicdog
ok thx, dus de transform filter mpeg even aanvinken. Ik ga het morgen even checken, nu aan het werk..
catchingfire schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 20:46:
[...]

Zoek effe terug in dit topic naar een post van mij.. staat uitgelegd wat je moet doen.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:12
ionicdog schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 19:41:

ik gebruik vista
Ik heb het zelfde probleem, bij mij was de oplossing om gewoon de subs te kiezen in het hoofdmenu van de dvd-film. Dus net als hoe je op een normale dvd-speler je sub/language kan selecteren.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
Dat heb ik geprobeerd, maar het gaat in dit geval om een dvd zonder menu maar wel met subs ;)
Als ik dan via navigate de subs instel en op enable zet zie ik niets verschijnen.
Ik ga de even spelen met transformfilter die ik waarschijnlijk uit heb gevinkt.
Rainesh schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 02:03:
[...]

Ik heb het zelfde probleem, bij mij was de oplossing om gewoon de subs te kiezen in het hoofdmenu van de dvd-film. Dus net als hoe je op een normale dvd-speler je sub/language kan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 19:24
Nogmaals voor MPC-HC issues, volg deze guide:
http://ranpha.wordpress.com/page-1/
Als je deze guide gevolgd hebt moet je nog Internal Filters->Transform Filters->MPEG-2 Video aangevinken om werkende DVD-menu's en subtitles te krijgen.
Ook schijn je als je Vista gebruikt Aero te moeten enablen.

Hier nog veel info over alle opties van MPC-HC: http://nunnally.ahmygodde...layer-classic-homecinema/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
_Dune_ schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 08:56:
Origen heeft in hun FAQ's nog een ander leuk geintje opgenomen. Er wordt uitgelegd hoe je met de standaard meegeleverde afstandbediening een knop kunt toewijzen zodat je met 1 druk op de knop kunt schakelen tussen of het TV scherm of het touchscreen. Overigens ben ik vanplan een Logitech Harmony te gaan gebruiken, maar deze kun je de beschreven functie ook "leren".
je bedoelt deze denk ik: http://www.origenae.co.kr..._faq&wr_id=6&sca=X-series

dat is wel vrij specifiek voor de X15e, aangezien het over IRTrans gaat. Mijn nieuwe S16T werkt met een MCE remote (er zit een usb device in de kast van philips geloof ik).
Ik heb geen idee of je daarbij ook de keys kunt veranderen?

Nog een vraagje hier, aangezien hier wel meer Origen gebruikers ronddolen; ik krijg mijn S16T niet in de slaapstand. hij wordt direct wakker. Als ik de USB aansluiting van de kast op het moederbord verwijder, dan gaat ie wel slapen. dus 1 van de devices op de kast' usb hub maakt em direct wakker. Meer mensen daar last van, of een oplossing voor handen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
RogValk schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 22:17:
Beste Antec Fusion Remote of Thermaltake DH101 bezitters:

Hoe is het met de gohsting van de huidige Imon LCD gesteld (volgens mij hebben beide kasten het zelfde schermpje). De opmerkingen in de startpost gingen over de het vorige model volgens mij, de Fusion Black II. Zijn de LCD's van deze kasten beter?
Denk al tijd na over de Antec Fusion Remote, maar vind het gohsting verhaal toch wel nadelig. De DH101 ziet er echter ook erg moi uit, met frontaansluitingen weggewerkt en de extra knopjes voor de bediening. Over het bedieningsgemak van de 10 extra knopjes werd nog wel een opmerking gemaakt: "vergeet het maar....". Hoezo vergeet het maar? Ja, ik heb gezocht op DH101 maar kon niets vinden in alle 3 de topics.

Alvast bedankt voor enige reaktie.
Ghosting? Wat stel je je voor bij die (iha) 2 regelige displays? Of het nou VFD of LDC is meer dan een paar (2) regeltjes tekst kunnen ze niet weergeven. Ok, de LCD-tjes kunnen ook nog wat symbooltjes (bijv. een soort equilizer) weergeven, maar veel meer zit er niet in hoor. Daar heb je geen last van 'ghosting'. Wanneer dan? Tijdens het horizontaal scrollen van een regel tekst?
Je krijgt geen videobeeld op die LCD's van de DH101 of Fusion.

En navigeren met behulp van die displays gaat dus echt niet! Vandaar; 'vergeet het maar'!
Ik heb nog nooit een toepassing gezien die dat kan. Ze kunnen aangeven wat voor muzieknummer er momenteel afgespeeld wordt en hooguit wat het volgend nummer zal zijn. Video en tv titels die afgespeeld of opgenomen worden weergeven, maar navigeren daarmee kan niet.
Ze geven dus alleen info weer nadat je iets gedaan hebt, na het navigeren zal ik maar zeggen. Je krijgt er niet een soort menu op waaruit je kunt kiezen. Althans, nogmaals, niet met de software die ik tot nu toe gezien hebt; niet binnen Windows MCE maar ook niet met de meestal meegeleverde iMon Soundgraph meuk. Ook niet met andere media spelers.
Daarvoor heb je een 'echte monitor' nodig, die aan een videopoort (vga/tv_out) hangt, daar zijn de 7"LCD's weer wel toe in staat. Die presenteren gewoon een kloon scherm van de 'echte GUI' en dan kun je wel navigeren........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:16
Met de plugin Minidisplay binnen MediaPortal kun je op een imon lcd/vfd en vele andere wel navigeren binnen MediaPortal.

Hij laat iedere keer zien op welke menukeuze je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 20:40

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mediacj schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:14:
Met de plugin Minidisplay binnen MediaPortal kun je op een imon lcd/vfd en vele andere wel navigeren binnen MediaPortal.

Hij laat iedere keer zien op welke menukeuze je zit.
Vul maar eens een playlist met je favo nummers.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 22:32
|sWORDs| schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:34:
[...]

Vul maar eens een playlist met je favo nummers.
dude... navigeren is toch wat anders dan een playlist bouwen. Sowieso een playlist bouw je 1 keer en dan is t klaar. Ik neem aan dat je daarvoor ook wel ff de moeite kan nemen om je tv aan te zetten. Voor navigeren kan dat schermpje dus wel handig zijn. Al moet ik bekennen dat de enige rede waarom ik zo'n schermpje in mijn kast heb is omdat hier het IR oog mooi in verwerkt zit :) en naar mij weten de fusion remote de enige is met een echte wake-from-standby by remote functie.
Zijn er trouwens meer mensen die de 12 cm fans in de fusion remote hebben omgedraaid, zodat ze naar binnen blazen ipv naar buiten. Ik vond het onlogisch dat ze naar buiten blazen. De voeding blaast naar buiten, dus airflow van rechts.. over het moederbord... door voeding naar buiten, lijkt me beter dan alle fans naar buiten en dan maar hopen dat die kast ergens koude lucht aanzuigt. Sowieso zitten de koelopeningen van die kast bovenin en achteraan. Nou weet ik dat warme lucht stijgt, dus als je alle lucht aan de zijkanten naar buiten blaast, dan zuig je dus de warme lucht van boven aan (Even opmerkend dat de htpc in een gesloten kast staat en de warme lucht dus blijft hangen). Bij mij zuigt hij nu van de rechterkant koude lucht aan.. blaast door de mini ninja over de NB koeler... door naar voeding. welke het naar buiten blaast, plus nog wat forced convection door het rooster boven in de kast. Dit lijkt me de meest logische oplossing. Snap niet waarom die fans standaard andersom zitten.
Zoals me wel eens is uitgelegt werkt een fan blazend ook beter als zuigend... probeer maar eens een kaars uit te zuigen ipv te blazen..

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

.Johnny schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:44:
[...]
je bedoelt deze denk ik: http://www.origenae.co.kr..._faq&wr_id=6&sca=X-series

dat is wel vrij specifiek voor de X15e, aangezien het over IRTrans gaat. Mijn nieuwe S16T werkt met een MCE remote (er zit een usb device in de kast van philips geloof ik).
Ik heb geen idee of je daarbij ook de keys kunt veranderen?
Inderdaad dit bedoelde ik. Dat je er de bijbehornede software er voor nodig hebt zou best kunnen, maar als ik goed lees moet het gewoon kunnen functioneren met universele en MCE compatible remote's zo ben ik vanplan een Logitech Harmony one te gebruiken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

DARKviper123 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:57:
[...]

dude... navigeren is toch wat anders dan een playlist bouwen.
Ik bedoel hier alleen maar mee aan te geven dat het gewoon geen doen is om hier mee iets te doen. Zelfs een ander nummer kiezen gaat eigenlijk niet. Alleen het starten van je playlist is al zo'n werk dat je toch je tv wel aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
[...]

..............
Zijn er trouwens meer mensen die de 12 cm fans in de fusion remote hebben omgedraaid, zodat ze naar binnen blazen ipv naar buiten. Ik vond het onlogisch dat ze naar buiten blazen. De voeding blaast naar buiten, dus airflow van rechts.. over het moederbord... door voeding naar buiten, lijkt me beter dan alle fans naar buiten en dan maar hopen dat die kast ergens koude lucht aanzuigt. Sowieso zitten de koelopeningen van die kast bovenin en achteraan. Nou weet ik dat warme lucht stijgt, dus als je alle lucht aan de zijkanten naar buiten blaast, dan zuig je dus de warme lucht van boven aan (Even opmerkend dat de htpc in een gesloten kast staat en de warme lucht dus blijft hangen). Bij mij zuigt hij nu van de rechterkant koude lucht aan.. blaast door de mini ninja over de NB koeler... door naar voeding. welke het naar buiten blaast, plus nog wat forced convection door het rooster boven in de kast. Dit lijkt me de meest logische oplossing. Snap niet waarom die fans standaard andersom zitten.
Zoals me wel eens is uitgelegt werkt een fan blazend ook beter als zuigend... probeer maar eens een kaars uit te zuigen ipv te blazen..
Maar het hele idee achter (het design/bouw van) de Antec Fusion is nou juist dat er 3 geschieden compartimenten zijn: 1 voor de voeding, 1 voor de disks en 1 voor het moederbord. Die moeten elkaar zo weinig mogelijk 'beïnvloeden'. Dus dat de voeding lucht naar buiten blaast *en vanuit de kast zuigt) heeft weinig te maken met de 2 fans aan de zijkant.
Op deze foto zijn die compartimenten goed te zien, de voeding doet helemaal niet mee in de airflow voor bijv. het moederbord, die zit helemaal apart in een soort eigen kassie:
Afbeeldingslocatie: http://www.sudhian.com/img/articles/antec/fusion/fusion.05.jpg

Verder is het qua airflow in de meeste HTPC als volgt gesteld mi. Ze staan meestal/soms in een tv meubel waardoor er weinig ruimte omheen is (boven/onder/zij), eigenlijk alleen van voren en van achteren. De voedingen staan al warme lucht aan de achterkant naar buiten te blazen, dus daar is het al 'warm'. De 'warme kant' van een HPTC is dus meestal de achterkant (ook bij gewone pc's btw). Dus moet je er voor zorgen dat er een mogelijkheid aan de voorkant is waar koele(re) lucht de kast in kan, deze wordt door de kast heen geblazen/gezogen en er vervolgens aan de achterkant weer uitgepoept.
Soms is het feit dat dat er openingen aan de voorkant zitten genoeg, soms zie je hier een de voorkant een extra fan zitten en soms loont het om daar ergens (aan de voorkant) een fan te plaatsen, die dus koele lucht van buiten aanzuigt en door de kast heen verplaatst, waar de dan opgewarmde lucht door de andere fans (+ evt. voeding) naar buiten afgevoerd kan worden.

Begrijp me niet verkeerd, het kan wel degelijk lonen om eens te spelen met de blaas/zuig richting van de fans. Dus wat zijn jouw ervaringen met het 'omdraaien' van de fans in de Fusion?
Om een voorbeeld te geven ; Ik heb zelf al jaren een Asus Pundit onder m'n TV staan. Standaard zitten daar maar 2 fans in; 1 in de voeding die dus lucht afvoert naar buiten. De andere zit op de CPU en standaard zuigt die lucht van buiten aan, blaast dit dus op/over de CPU, deze lucht zou dan weer door oa. de PAS/voedings fan afgevoerd moeten worden.
Ik heb deze CPU fan 'omgedraaid' zodat ie warme lucht van de CPU direct naar buiten (rooster direct boven cpu) blaast (tegen het standaard principe in, dus eigenlijk); scheelde me 5 tot 10 graden!

Later, toen het tv kastje nog kleiner (en dus nog warmer ;( ) werd, heb ik er nog een (stille) 6cm fan bij geplaatst, ergens aan/bij de voorkant; deze zuigt dus koelere lucht vanuit de kamer/voorkant de kast in, blaast deze langs oa. Northbridge en CPU en wordt dan dus weer afgevoerd door zowel de CPU fan als de voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 20-02-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 15:39
Ik heb even advies nodig

ik heb nu een HTPC staan met de volgende specs

GA-945GCM
E2160
2* 1GB 800MHZ kingston
1* 160 GB Samsung HD sata
1* 1TB Green WD sata
arctic freezer koeler
360 watt antec voeding
Silverstone LC-16M
MSI HD3650 512MB

Deze machine wordt grotendeels voor films gebruikt maar zo nu en dan ook voor gamen

De 3650 kaart kan dat maar maakt helaas erg veel lawaai
En daar wil ik vanaf.
Koeler vervangen heb ik aan gedacht maar helaas nog niet een geschikte koeler kunnen vinden voor een leuke prijs
De 3650 heeft me 50 euro gekost dus om daar een 40 euro kostende koeler op te plaatsen is nou niet echt de bedoeling

Nu zit ik naar de ultimate HD 4670 te kijken
deze is passief gekoeld en maakt dus weinig kabaal
maar ik kan er helaas geen reviews over vinden of vergelijkingen tussen andere kaarten

spellen die gedraait gaan worden zijn bijvoorbeeld
Flatout
NFS

Is de 4670 een geschikte kaart om ook spellen op te kunnen spelen?
moet niet op de hoogste settings draaien natuurlijk

Ik heb al getest met een 8600 kaart maar die heeft een hele lage performance vind ik
En HD afwerken is ie ook niet een ster in

Graag advies over deze of een andere kaart

Budget is rond de 80 euro
Dus een high end kaart zal er nooit in gaan

[ Voor 9% gewijzigd door gasemans op 20-02-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:45

Willem2

Ω is futile

Ik heb op basis van de Gigabyte GA-MA78GM-S2H een media center op Windows 7 draaien op het moment. Nou bevalt dit prima, maar heeft W7 dezelfde nare feature als Vista: maar 1 audio uitgang tegelijk actief.

Idealiter wil ik 1 audio naar mijn TV (analoog of via HDMI) en 1 toslink naar mijn home cinema setje. Nou zijn de analoge, HDMI en toslink uitgang 3 aparte sources binnen windows en lukt dat niet. Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met de onboard SPDIF in/out header van dit Gigabyte bord? Is er een kans dat deze dezelfde bronnen als de Toslink uitgang gebruikt en dus tegelijkertijd zijn werk kan doen?

Waarom ik dit wil: bij de meeste TV zaken heb ik gewoon geluid van de TV aanstaan, maar voor films en series met DTS of AC3 wil ik dat geluid graag wel over mijn versterker hebben zonder te hoeven schakelen tussen audioapparaten.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Laatst online: 21:03
[...]

dude... navigeren is toch wat anders dan een playlist bouwen. Sowieso een playlist bouw je 1 keer en dan is t klaar. Ik neem aan dat je daarvoor ook wel ff de moeite kan nemen om je tv aan te zetten. Voor navigeren kan dat schermpje dus wel handig zijn. Al moet ik bekennen dat de enige rede waarom ik zo'n schermpje in mijn kast heb is omdat hier het IR oog mooi in verwerkt zit :) en naar mij weten de fusion remote de enige is met een echte wake-from-standby by remote functie.
Ik heb zo ook omgedraaid, op aanraden van een engineer van AMD. Scheelt tussen de 5 - 10 graden dat het koeler is. Het heeft dus zeker wel effect. Heb zelf de MSI Diva (780M moederbord) met een 5050e met hierop een scythe Ninja gemonteerd zonder fan. Ik heb één case fan aanstaan op de laagste stand, de andere staat uit. Build staat op htpcplus.com

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Willem2 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:38:
Ik heb op basis van de Gigabyte GA-MA78GM-S2H een media center op Windows 7 draaien op het moment. Nou bevalt dit prima, maar heeft W7 dezelfde nare feature als Vista: maar 1 audio uitgang tegelijk actief.

Idealiter wil ik 1 audio naar mijn TV (analoog of via HDMI) en 1 toslink naar mijn home cinema setje. Nou zijn de analoge, HDMI en toslink uitgang 3 aparte sources binnen windows en lukt dat niet. Nu mijn vraag: heeft iemand ervaring met de onboard SPDIF in/out header van dit Gigabyte bord? Is er een kans dat deze dezelfde bronnen als de Toslink uitgang gebruikt en dus tegelijkertijd zijn werk kan doen?

Waarom ik dit wil: bij de meeste TV zaken heb ik gewoon geluid van de TV aanstaan, maar voor films en series met DTS of AC3 wil ik dat geluid graag wel over mijn versterker hebben zonder te hoeven schakelen tussen audioapparaten.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt en wilt met die onboard S/PDIF header, maar kan je wel vertellen dat binnen Vista het niet mogelijk is om tegelijk analoog en digitaal (S/PDIF) uit te sturen. De 'onboard header', 'de analoge uitgangen' en de 'optische toslink' aan de achterzijde zijn allemaal uitgangen van één en dezelfde geluidskaart, namelijk de onboard Realtek ALC889A.

Onder XP was/is het (gek genoeg) overigens wel mogelijk om tegelijk s/pdif en analoog (via 1 geluidskaart) uit te sturen, waarom dit niet meer in Vista kan is mij een raadsel.......

Ook tegelijk HDMI gebruiken zal niet gaan.
De HDMI-audio is weer een aparte geluidskaart en 2 geluidskaarten tegelijk aanspreken is niet mogelijk binnen Windows. Debiel genoeg mi. want als je bijv. een mulitroom setup zou willen maken zou dit ook wel verdraaid handig zijn. Het gaat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 26-06 13:22
Beste mensen, ik ben al de hele dag met DXVA (in MPC-HC) aan het klooien, maar ik krijg het maar niet aan de praat.

System specs:
Win XP SP3, laatste updates & drivers (ATI Catalyst 9.1)
Gigabyte GA-MA78GM-S2H mobo
Athlon X2 5050e
2GB RAM

Filters:
Haai media splitter
AC3filter
CoreAVC (uitgeschakeld ivm. DXVA playback)
MPC-HC Video decoder

DXVA Checker zegt volgens mij dat alles in orde is:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbollen/troep/dxvachecker.gif

Ik heb al een heleboel guides geprobeerd, maar ik kom elke keer bij hetzelfde uit: Zodra ik DXVA activeer speelt MPC-HD gewoon niet! Er komt geen foutmelding of iets, hij speelt gewoon niet af:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbollen/troep/dxva-on.gif

Zodra ik DXVA bij de internal filters uitzet en H264/AVC(FFmpeg) selecteer is er niks aan de hand, en speelt 'ie prima:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbollen/troep/dxva-off.gif

Internal filters:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sbollen/troep/filters.gif

Ik heb het al met een hele berg videobestanden geprobeerd, elke keer weer hetzelfde.
Heeft er iemand tips hoe ik dit aan de gang krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
.Johnny schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:44:
Nog een vraagje hier, aangezien hier wel meer Origen gebruikers ronddolen; ik krijg mijn S16T niet in de slaapstand. hij wordt direct wakker. Als ik de USB aansluiting van de kast op het moederbord verwijder, dan gaat ie wel slapen. dus 1 van de devices op de kast' usb hub maakt em direct wakker. Meer mensen daar last van, of een oplossing voor handen?
Net met MCE standby tool even zitten kijken, en daar heb ik het op kunnen lossen door bij Devices de eHome Infrared Receiver uit te schakelen als apparaat dat het systeem uit standby kan halen. Op de een of andere manier zorgt die receiver dus voor een conflict zodra je S3 in gaat. Vreemd dat ik nog niemand anders met een Origen S16T hierover heb gehoord trouwens.
Het systeem komt daarna nog steeds uit standby met de powerknop van de afstandsbediening, omdat Origen dat ding zo heeft aangesloten dat je gewoon de Powerswitch op je moederbord bedient via de afstandsbediening (daarom heb je een speciale kabel bij de kast die stroom aftapt voor die apparaten voor als het systeem uitstaat en USB dus geen power levert). Zal ze een mailtje sturen, kunnen ze bij Origen misschien die absurd schamele FAQ ermee aanvullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Sander-B schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:40:
[...]

DXVA Checker zegt volgens mij dat alles in orde is:
[afbeelding]

[...]Heeft er iemand tips hoe ik dit aan de gang krijg?
Bij ATI staat none? Heb je de laatste drivers (9.x)? Hier zijn DXVA problemen mee bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Laatst online: 06:55
Goed,

Ongeveer alle 3 de delen van dit topic doorgelezen, en toch weet ik niet wat ik voor configuratie wil..

Zoals als iedereen (waarschijnlijk) wil ik zo goedkoop mogelijk uitzijn..

De eisen die ik heb zijn alleen, een HDMI aansluiting en een optische uitgang.. (evt heb ik hier zelfs een usb geluidskaartje voor, dus niet eens een "per se" eis.

Ik kijk nu films op mijn laptop, gezien ik hier geen hardware matige versnelling op heb gebruik ik CoreAVC, dit werkt perfect, max 20% cpu gebruik bij Black Hawk Down, 720P, DTS. MKV. De kwaliteit is voor mij meer dan zat.. Alleen weet ik niet hoe dat eruitziet op 1920bij1080 (@ TV), laptop heeft maar 1280 bij 800..

Met mijn laptop kan ik echter geen 1080p draaien, gezien mijn tv dit wel gaat ondersteunen zou het mooi zijn als mijn toekomstige pc wel gaat afspelen.

Echter, een deze dagen komt mijn nieuwe televisie binnen, hier wil ik graag gebruik van gaan maken, maar dit wil ik niet doen door middel van mijn laptop, maar dus door een "HTPC".

Het maakt me niet uit hoe de behuizing er uit ziet, als hij maar klein is.. Hij wordt toch weg gestopt in een hoekje en zal tevens gaan dienen als fileserver.. Ik heb echter wel een Samsung Spinpint 750GB in een Scythe Quiet Drive zitten: pricewatch: Scythe Quiet Drive , dus een 5,25 slot is wel vereist..

Ik weet nou alleen niet of ik voor een simpele setup moet gaan met CoreAVC, of voor een setup met bijv. de 780G chip en Hardwarematige versnelling.. CoreAVC werkt dus zoals gezegd hier perfect, en ik gebruik het nu samen met KMplayer, ontzettend makkelijk te installeren en werkt direct.. Daarnaast lees ik nog al wat verschillende berichten over DXVA, is het echt zo lastig en dus het makkelijkst om te kiezen voor CoreAVC?

Waar ik aan zat te denken:

1: met onboard videokaart voor hardware matige versnelling:

Geheugen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
Behuizing: pricewatch: AOpen H340A
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
CPU: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition

Voor het geheugen kan ik evt. ook voor 4GB kiezen..

Wat dus ook mogelijk is, is om in deze setup bijv. een AMD 4850e of 5050e in te zetten, gezien de HD3200 erin zit zou dit niet uit mogen maken en kan ik net zo goed voor de goedkoopste gaan?

Als ik ga kiezen voor bijv. CoreAVC:

Geheugen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
Behuizing: pricewatch: AOpen H340A
Moederbord: pricewatch: Asus M2N68
CPU: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition

Deze setup zou een €20,- kunnen schelen dmv het Asus moederbord te kiezen, wellicht een verouderde 630 chipset, maar of ik daar iets van ga vernemen?

Eisen en doelen samengevat:

Gaat dienen als download pc, fileserver en vooral om films te kijken.
Films en serie's vooral als MKV met DTS/DD en minimaal 720p. (Gezien de nieuwe tv ook 1080p aankan, zou dit dus ook moeten kunnen..)

Aansluitingen vereist: HDMI met een eventuele optische uitgang..

Hoeft dus niet mooi te zijn, wel klein, zuinig en zo goedkoop mogelijk (Bijna allemaal eisen die iedereen stelt, maar goed)

[ Voor 7% gewijzigd door rscheper op 20-02-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
|sWORDs| schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 20:25:
[...]

Bij ATI staat none? Heb je de laatste drivers (9.x)? Hier zijn DXVA problemen mee bekend.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb Catalyst 8.12 geinstalleerd en het werkte direct. Nu nog ff stoeien om het met de interne Mediaportal player aan de gang te krijgen, maar daar kom ik wel uit.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixsos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-07 18:54

Nixsos

Mac user

Het begint bij mij nu ook behoorlijk te kriebelen om een HTPC te gaan bouwen.

Het is de bedoeling om de HTPC aan te sluiten op mijn Philips 32" HD-Ready TV.
Daarnaast wil ik het geluid op mijn Logitech Z5500 Digital set afspelen.

Na het lezen van vele reviews en topics ben ik tot het volgende lijstje gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 56,23€ 56,23
1Antec Fusion Remote Zilver€ 128,70€ 128,70
1Corsair HX450W€ 67,77€ 67,77
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 70,50€ 70,50
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 40,63€ 40,63
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1Linksys WMP110 RangePlus Wireless PCI Adapter€ 50,-€ 50,-
1Scythe Ninja Mini€ 24,90€ 24,90
1Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 80,75€ 80,75
ImporterenTotaal€ 604,48

Ik heb echter mijn twijfels over de gekozen voeding. Ik las dat de voeding omgekeerd in de Antec Fusion Remote geplaatst moet worden? Geeft dat problemen met de gekozen Corsair HX450?
Zijn er andere voedingen die jullie mij kunnen aanraden voor deze behuizing?

In de OP stond dat er problemen zijn met de S-ATA kabels van de Gigabyte GA-MA78GM-S2 i.c.m. de Antec Fusion Remote. Het probleem is mij niet helemaal helder...
De S-ATA aansluitingen op dit moederbord staan haaks en de meegeleverde S-ATA kabels zijn net iets te lang om nog tussen het moederbord en een tussenschot in de kast te passen. S-ATA kabels met rechte aansluitingen gaan passen. De backplates van de insteekkaarten zijn eigenlijk net iets te lang. Of dit een issue is van het moederbord of dat de afstandbusjes van de Antec Fusion te kort zijn blijft even in het midden. Bron
Zijn de bijgeleverde S-ATA kabels te lang? Ander soort connectors?
Hoe valt dit op te lossen?

Laatste vraag waar ik mee zit is dat ik gelezen heb dat Windows slechts over 1 uitgang geluid kan uitsturen. Nu gaat er natuurlijk over HDMI zowel beeld als geluid naar de TV. Echter wil ik daarnaast ook de HTPC met een optische kabel connecten aan de Logitech set. Is dit mogelijk, of geeft dit problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
Ik ben deze site ook aan het uitpluizen, dank je het is gelukt.

Het enige wat nu nog niet lekker werkt is afspelen van wmv (vc-1 hardwarematig) heel erg blokkerig en groen?
Had gelezen dat dit aan de ati catalyst versie ligt. Ik zou terug moeten naar 8.5. (heb nu 9.1)
Heeft iemand ook dit probleem ? of niet en welke versie draai je ?
catchingfire schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 08:32:
Nogmaals voor MPC-HC issues, volg deze guide:
http://ranpha.wordpress.com/page-1/
Als je deze guide gevolgd hebt moet je nog Internal Filters->Transform Filters->MPEG-2 Video aangevinken om werkende DVD-menu's en subtitles te krijgen.
Ook schijn je als je Vista gebruikt Aero te moeten enablen.

Hier nog veel info over alle opties van MPC-HC: http://nunnally.ahmygodde...layer-classic-homecinema/

[ Voor 18% gewijzigd door ionicdog op 21-02-2009 05:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Laatst online: 21:03
ionicdog schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 03:48:
Ik ben deze site ook aan het uitpluizen, dank je het is gelukt.

Het enige wat nu nog niet lekker werkt is afspelen van wmv (vc-1 hardwarematig) heel erg blokkerig en groen?
Had gelezen dat dit aan de ati catalyst versie ligt. Ik zou terug moeten naar 8.5. (heb nu 9.1)
Heeft iemand ook dit probleem ? of niet en welke versie draai je ?

[...]
9.2 is ook uit

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:14
kaajee schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:55:
[...]

Verder is het qua airflow in de meeste HTPC als volgt gesteld mi. Ze staan meestal/soms in een tv meubel waardoor er weinig ruimte omheen is (boven/onder/zij), eigenlijk alleen van voren en van achteren. De voedingen staan al warme lucht aan de achterkant naar buiten te blazen, dus daar is het al 'warm'. De 'warme kant' van een HPTC is dus meestal de achterkant (ook bij gewone pc's btw). Dus moet je er voor zorgen dat er een mogelijkheid aan de voorkant is waar koele(re) lucht de kast in kan, deze wordt door de kast heen geblazen/gezogen en er vervolgens aan de achterkant weer uitgepoept.
Soms is het feit dat dat er openingen aan de voorkant zitten genoeg, soms zie je hier een de voorkant een extra fan zitten en soms loont het om daar ergens (aan de voorkant) een fan te plaatsen, die dus koele lucht van buiten aanzuigt en door de kast heen verplaatst, waar de dan opgewarmde lucht door de andere fans (+ evt. voeding) naar buiten afgevoerd kan worden.
Mooie analyse.

Mijn probleem is nog wat lastiger, ik heb net een nieuw meubel voor mijn tv aangeschaft met zowel een dichte voorkant (deurtje) als een vrijwel dichte achterkant (alleen een gat voor kabels).

Nu vraag ik me dus af wat ik het beste kan doen qua behuizing en koeling.

Ik ben van plan om een HTPC op basis van een 780g moederbord in combinatie met 5050e te bouwen. Weet alleen nog niet welke behuizing en koeling het beste is. Aangezien hij nu toch weggestopt wordt in een dichte tv-kast maakt het niet uit hoe die behuizing eruit ziet. Het voornaamste is dat het geheel relatief koel en stil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Well DXVA seems still not working whit 9.2 for XP users as it was whit the 9.1 release.

I have a HD3200 and used DXVAChecker_1.10.1.0 and I plainly only get these two things listed in Decoder Device:

Code:
ModeMPEG2_IDCT DXVA NV12 720x480/1280x720/1920x1080
ModeVC1_VLD DXVA2 NV12 720x480/1280x720/1920x1080This means I basically get no DXVA accelration on any videos whit MPC-HC... Found only a few that maybe worked, those could be counted on one half hand though...

The little I've used it now I see really no diffrence really from before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127204

Ik volg dit topic al een tijdje en wil binnenkort ook overgaan op de aanschaf van een HTPC voor het afspelen van gedownloade content, het bekijken van blue-ray en het luisteren van muziek icm mijn HD-ready LCD tv.
Op dit moment heb ik een simpele DVD speler (met ingebouwde receiver) inclusief 5.1 setje, maar helaas heeft mijn receiver geen audio IN.

Eerst wilde ik voor de algemene combi GA-MA78GM-S2H + AMD 4850e gaan. Doordat ik geen normale receiver heb met een audio IN, zal ik deze ook aan moeten schaffen om het geluid.

Maar nu heb je ook het MSI Media Live moederboard (link). Hier zou ik gelijk mijn 5.1 boxen op aan kunnen sluiten. Dit scheelt weer de aanschaf van een receiver.

Nu een paar vragen:
1) hebben mensen ervaring met dit MSI moederboard?
2) Er bestaan 2 versies: 5.1 channel 100W en een 7.1 channel pre-amplifier card. Ik begrijp alleen niet echt het verschil hier tussen. Welke zou voor mij het beste zijn?
3) Sommige mensen kopen ipv een AMD X2 4850e bijvoorbeeld een AMD Phenom X4 9550. Mijn vraag is: is hier een goede reden voor als je je pc alleen wilt gebruiken voor het afspelen van video/ audio

Edit: antwoord op vraag 2 al gevonden:
Het moederbord is beschikbaar in twee verschillende versies, de Media Live Diva 5.1 en de Media Live Diva 7.1. Het verschil zit in de versterkertrappen die als insteekkaart meegeleverd worden; de Diva 5.1 is uitgerust met een complete vijfkanaals versterker, terwijl de 7.1 is voorzien van een zevenkanaals voorversterker. In combinatie met de Diva 5.1-geluidskaart kan de pc rechtstreeks op een speakerset worden aangesloten; de 7.1-versie heeft nog een losse eindversterker nodig

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 127204 op 21-02-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vista MCE + Sam's Video Browser + Salami's Movie Organizer = De shit d:)b 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
ThinkPadd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:08:
Vista MCE + Sam's Video Browser + Salami's Movie Organizer = De shit d:)b 8)
Niet echt veel toegevoegde waarde he...wat gebruik je bijv om je mkv's af te spelen? Welke codecs gebruik je? Specs van je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rainesh schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:23:
[...]

Niet echt veel toegevoegde waarde he...wat gebruik je bijv om je mkv's af te spelen? Welke codecs gebruik je? Specs van je systeem?
Sorry :$

Codecs = http://www.cccp-project.net/ werkt prima, doet ook mkv geloof ik.

Specs

Compaq Evo D330 DT
P4 2.53Ghz
~1.663GB RAM (paar stripjes wat ik nog had liggen erin gegooid)
40GB HDD, erg klein maar hij haalt alles van andere PC's (waaronder mijn PC met 1.5TB HDD) hier in het netwerk
Nvidia 6800LE met DVI --> HDMI aan een Sony KDL-46X2000
Trust SC-5250 via coaxiaal aan een KTR-S2000, ook van Sony

Vista Home Premium
X10 based afstandsbediening die ik nog had liggen van een Medion MD8080
:)

Het is niet echt een high-end HTPC of zo, het is gewoon wat spul wat ik bij elkaar heb geschraapt.

Het is een HTPC die in de woonkamer staat en voor de hele familie toegankelijk is. Voor het doel wat ik voor hem in gedachten had is hij erg geschikt.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2009 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17

xyl

Anoniem: 127204 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 17:47:

Nu een paar vragen:
1) hebben mensen ervaring met dit MSI moederboard?
Indien je Engels geen bezwaar vindt, op AVS erg uitgebreide reacties. Maar dat had je waarschijnlijk ook al gegoogled. Hier zijn er een paar die het hebben gekocht, relatief weinig reacties eigenlijk. Eén review op Tweakers, maar neem aan dat je die ook al had gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
Mensen! Is iedereen wel op de hoogte dat er al een opvolger/concurrent voor de 780G chipset is?
Bijna iedereen kiest hier nog voor een AMD/ATI configuratie met 780G chipset, terwijl er ook een Intel/Nvidia configuratie met 9400 chipset is.
Voor zover ik lees (hier en op andere forums) is deze beter op meerdere punten.
Ik snap eigenlijk niet waarom men daar niet voor kiest.
(okay... iets duurder, maar ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:05:
Mensen! Is iedereen wel op de hoogte dat er al een opvolger/concurrent voor de 780G chipset is?
Bijna iedereen kiest hier nog voor een AMD/ATI configuratie met 780G chipset, terwijl er ook een Intel/Nvidia configuratie met 9400 chipset is.
duurdere processors misschien? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Bovendien, lees het topic even door de volgende keer voordat je maar wat post! Deze borden komen uitgebreid aan de orde hier. En het is ook geen opvolger maar gewoon een concurrent. Hele andere chipbakker........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mens, lees je dit topic wel? Alleen in deze staan nu al 18 posts over de 9300 en 9400. En zie dan ook het vorige deel.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 22-02-2009 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
|sWORDs| schreef op zondag 22 februari 2009 @ 00:27:
[...]

Mens, lees je dit topic wel? Alleen in deze staan nu al 18 posts over de 9300 en 9400. En zie dan ook het vorige deel.
Je hebt / jullie hebben gelijk... _/-\o_ maar ik zei ook "Bijna iedereen kiest hier nog voor een AMD/ATI configuratie met 780G chipset" !
Niet boos worden hoor! :'(
Ik meld dit ook alleen maar aan andere lezers die ook een htpc willen samenstellen. Ik volg ook dit forum en vond eigenlijk dat er nog veel mensen voor een 780G chipset gaan. Zelf was ik het eerst ook van plan, maar ben nu om (vanwege betere 24fps weergave + stroomverbruik), en ik ga binnenkort een htpc samenstellen gebaseerd op een 9400 chipset.
Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
CAD-tekenaar schreef op zondag 22 februari 2009 @ 00:49:
[...]

Je hebt / jullie hebben gelijk... _/-\o_ maar ik zei ook "Bijna iedereen kiest hier nog voor een AMD/ATI configuratie met 780G chipset" !
Ik meld dit ook alleen maar aan andere lezers die ook een htpc willen samenstellen. Ik volg ook dit forum en vond eigenlijk dat er nog veel mensen voor een 780G chipset gaan. Zelf was ik het eerst ook van plan, maar ben nu om (vanwege betere 24fps weergave + stroomverbruik), en ik ga binnenkort een htpc samenstellen gebaseerd op een 9400 chipset.
Excuses.
Wat mankeert er dan aan de 24fps weergave van de 780G chipset? Bij mij draait het perfect met een Gigabyte MA78GM-S2H aangesloten op een Panasonic 42PZ8E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Sander-B schreef op zondag 22 februari 2009 @ 01:57:
[...]

Wat mankeert er dan aan de 24fps weergave van de 780G chipset? Bij mij draait het perfect met een Gigabyte MA78GM-S2H aangesloten op een Panasonic 42PZ8E
Bij mij anders ook, helemaal geen problemen. Ik draai 1080p@24hz en 720p/1080p materiaal lopen perfect met dxva en subtitles etc. En 7.1 LPCM is niet boeiend voor mij want ik heb toch een goede 5.1 setup. Liever een goede 5.1 dan matige 7.1 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CAD-tekenaar schreef op zondag 22 februari 2009 @ 00:49:
[...]

Excuses.
Ik heb zelf een 9400 ;).
Rainesh schreef op zondag 22 februari 2009 @ 11:01:
[...]

Bij mij anders ook, helemaal geen problemen. Ik draai 1080p@24hz en 720p/1080p materiaal lopen perfect met dxva en subtitles etc. En 7.1 LPCM is niet boeiend voor mij want ik heb toch een goede 5.1 setup. Liever een goede 5.1 dan matige 7.1 systeem.
Dan is er misschien iets veranderd tussen nu en 14 oktober. (Lijkt me sterk aangezien de 9.x drivers niet echt bruikbaar zijn)
24 fps Playback: Perfect on NVIDIA

Most movies are recorded at 24 frames per second, however most displays and graphics cards refresh the screen 60 times per second (60Hz). Enter the home theater space and you'll find a number of displays that can properly output a 24 fps signal, but with an HTPC you'll need a video card that can properly output a 24Hz signal. Support for 24 fps playback isn't necessary, but you'll find that without it wide panning shots won't be smooth as the camera moves from one point to the next. The reason is that it's impossible to evenly divide 24 frames into 60, so some frames end up being displayed more than others (the infamous 3:2 pulldown).

On one end of the spectrum we have Intel's G45 which absolutely does not support proper 24p playback. The G45 still does not have official support for it in the drivers and although 24 fps playback is possible in the hardware, we seriously doubt the software group will implement it (that's a dare).

The AMD 780G/790GX results were very choppy at times; even when they seemed smooth we experienced audio sync problems.

The only platform that can properly handle 24 fps output is NVIDIA's GeForce 8200/8300. It just works.

[ Voor 55% gewijzigd door |sWORDs| op 22-02-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291756

Telkes als ik een MKV op mijn vriendin haar laptop bekijk (Sony Vaio VGN-FW21E), is deze op sommige momenten enorm gepixeld.

Iemand enig idee hoe dit komt, of hoe ik dit kan oplossen? Tips ... Heb het combined community pack geïnstalleerd om het afspelen van MKV's mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11-2024
Hi,

Weet iemand of je b.v via de HTPC een film kan kijken met ArcSoft TotalMedia Theatre(die gebruik ik om AVCHD films plus ondertiteling te kunnen bekijken)

En dan het 7.1 geluid (ArcSoft TotalMedia Theatre geluid is een stuk slechter dan Powerdvd 8)
via de Powerdvd software te laten lopen, Powerdvd geeft een veel mooier en voller geluid.

Powerdvd kan geen subs bij AVCHD afspelen en Arcsoft wel alleen het geluid is mooier bij de Powerdvd.
En ja de instellingen staan op 7.1 in de Arcsoft software.

Specs:

Intel E7200
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
4 Gig. intern geheugen

HTC via HDMI aangesloten op een Onkyo receiver.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-07 15:10
Hallo,

Na het uitgebreid lezen (en overtuigd een HTPC te gaan bouwen na slechte ervaringen met Conceptronic CFULLHDMA en NMTs, met name over netwerk), stuitte ik op sommige problemen die jullie hebben mbt sync van geluid en audio.

Ik ben van plan een HTPC te gebruiken voor DVDs en HD materiaal (1080p en 720p). Dit alles aangesloten op Pioneer 6090 plasma. Geluid via optisch/coax naar (oude) 5.1 DTS versterker.
De hardware kant kom ik wel uit, maar voor dat ik het allemaal koop wil ik zeker zijn dat het ook werkt! Maar ik snap niet goed hoe jullie verschillende films afspelen: met MCE-HC, CoAVC of XP Mediacenter? Ik neem geen tv kaart, hoef niet op te nemen. Puur en alleen afspelen van films in allerlei formaten.

Of liever een media streamer naar mijn server? Als het geluid goed is met beeld, heb ik liever een HTPC...iemand die hier zekerheid / advies over kan geven?

Alvast enorm bedankt!
Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:08

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Heeft iemand hier meer harddisks aangesloten op zijn Gigabyte ma78g-ds3h?

Ik was vandaag bestanden naar de ene disk aan het copieren (Samsung) terwijl ik op een andere disk (WD) een partitie aan het formateren was. Na een uur liep het copieren en windows explorer vast terwijl het formateren doorging.
Weer een half uur later kwamen er hele rare geluiden uit de Samsung HD642JJ
De disk is zo ver vernield dat de computer niet meer opstart; er blijven rare geluiden uit de Samsung komen. :/

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

jelleeelco schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:08:
Hallo,

Na het uitgebreid lezen (en overtuigd een HTPC te gaan bouwen na slechte ervaringen met Conceptronic CFULLHDMA en NMTs, met name over netwerk), stuitte ik op sommige problemen die jullie hebben mbt sync van geluid en audio.

Ik ben van plan een HTPC te gebruiken voor DVDs en HD materiaal (1080p en 720p). Dit alles aangesloten op Pioneer 6090 plasma. Geluid via optisch/coax naar (oude) 5.1 DTS versterker.
De hardware kant kom ik wel uit, maar voor dat ik het allemaal koop wil ik zeker zijn dat het ook werkt! Maar ik snap niet goed hoe jullie verschillende films afspelen: met MCE-HC, CoAVC of XP Mediacenter? Ik neem geen tv kaart, hoef niet op te nemen. Puur en alleen afspelen van films in allerlei formaten.

Of liever een media streamer naar mijn server? Als het geluid goed is met beeld, heb ik liever een HTPC...iemand die hier zekerheid / advies over kan geven?

Alvast enorm bedankt!
Jelle
Hier staan eigenlijk alle problemen waar je tegen aan gaat lopen (Lipsync, Verschillen in clocks):
|sWORDs| schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 14:21:
[...]
Verder zie ik nogal wat discussies over het vloeiend afspelen van media. Haperingen worden over het algemeen veroorzaakt door diverse oorzaken:
  1. Films die zijn opgenomen met 24 beelden per seconde waarbij de beweging te groot is om onze ogen te foppen.
  2. Decoder niet snel genoeg.
  3. Niet lineair verschil werkelijke beeldscherm frequentie en frames in film.
  4. Clock verschillen audio/video/scherm.
Oplossingen:
1) Hier kun je niets aan veranderen, de filmer had hier rekening mee moeten houden bij het maken van de film. Een oplossing is het maken van tussenliggende frames, iets wat Pioneer en de duurdere Panasonic tv's doen. Windvd schijnt dit ook te kunnen.
2) Andere decoder/renderer/hardware offloading/snellere cpu gebruiken.
3) Zet de frequentie van je videokaart gelijk met de media of in een zo goed mogelijke vermenigvuldiging (reclock lost de kleine verschillen die je dan over hebt wel op. 23,976<24). Let hierbij op dat het scherm sommige frequenties misschien wel kan weergeven via een pulldown methode (voorbeeld 24p op Panasonic 7 en 8 serie), dan is de werkelijke frequentie nog steeds niet correct. Mijn beamer heeft gelukkig native ondersteuning zonder pulldown en ik gebruik RunEvent.vbs met Reclock Filter welke de frequentie naar 24Hz veranderd bij 24p en naar 50Hz voor PAL en 60Hz voor NTSC.
4)De standaard reference clock van Directshow is de Microsoft sound renderer, dit terwijl voor echt vloeiende beelden beter de clock van video gebruikt had kunnen worden. Verder staan niet alle clocks in je pc echt gelijk. Oplossing voor beide is Reclock Filter, deze kan de pitch van de audio aanpassen (of nog beter audio timestretching gebruiken).

Hiernaast kun je nog tearing en vsync (wanneer deze op hetzelfde moment als het aanmaken van een frame valt) problemen hebben, deze zijn op te lossen door EVR renderer, Mediaplayer Classic HomeCinema of Reclock Filter VSYNC tools te gebruiken.

Reclock filter werkt niet correct met Vista Media Center en niet op 64bit (wel op een 64bit OS, zolang de player 32bit is. Reclock filter werkt niet zo precies bij hardware offloading. Reclock filter werkt alleen goed met SPDIF als de frequentie een exacte waarde of vermenigvuldiging is. (voorbeeld 59,94 Hz bij NTSC) Dit omdat bij SPDIF het alleen mogelijk is een pakket te droppen of repeaten en dit maar erg minimaal kan zonder dat dit hoorbaar is. (24p op 25 of 50Hz vloeiend weergeven is dus niet mogelijk met SPDIF, 23,976 op 24 of 60Hz dus wel, echter heb je bij 60Hz wel weer andere problemen door de 2,5x).

Lipsync (audio loopt niet geheel synchroon):
Als je geluid niet door je weergave apparaat (Tv/Beamer etc) gaat maar direct naar een versterker dan krijg je een vertraging in je video doordat het weergave apparaat het signaal eerst verwerkt. HDMI 1.3 apparatuur lost dit op door vanaf het weergave apparaat de vertraging door te geven aan de versterker. PC's doen dit niet (ook niet via HDMI 1.3). Dit kun je handmatig doen als je versterker audiodelay ondersteunt. Met de hand de delay bijstellen is bijna niet te doen. Je kunt een crt monitor als tweede scherm aansluiten en een timer op beide schermen draaien. Door nu een foto te maken waar beide schermen op staan kun je de vertraging berekenen. Let wel dat de vertraging vaak anders is op verschillende resoluties, je zou verschillende delay's onder verschillende usermodes kunnen zetten als je versterker dit kan. Verschillen kleiner dan 20ms zijn niet waar te nemen. Mocht het verschil tussen de resoluties dus kleiner zijn dan kun je ook een gemiddelde nemen. Sommige imageprocessors (Pixelworks) zijn zo snel dat ze nauwelijks meer dan 20 ms kosten.
Mocht je versterker zelf een scaler hebben dan kun je deze ook voor het upscalen gebruiken waardoor er geen verschil meer in de delay tussen de verschillende resoluties zit. Zo is 1 delay zetten voldoende.

Lage zwartwaardes/overbelicht beeld in MediaPortal:
16-235 -> 0-255 fix
[afbeelding]
Dan je vraag met betrekking tot de player, codecs en UI, belangrijk is dat je eerst deze uit elkaar haalt.
CoreAVC is een Codec
MediaPlayer Classic HomeCinema is een Player met Codecs en Filters
Windows Media Center is een UI welke Media Player als Player gebruikt.

Elke Player, Codec, UI, Renderer en Filter heeft zijn eigen voor en nadelen. Je hebt een codec nodig voor elk video en audio codec die je wil afspelen.

Players:

Video Codecs:
FFDShow - Ondersteuning voor bijna alle formaten, veel instel mogelijk, hoge kwaliteit. Heel zwaar op CPU.
CoreAVC - Goed in softwaredecoding (en tegenwoordig ook met CUDA, maar dat geeft nog problemen) maar lagere kwaliteit. Alleen H.264/MPEG-4 AVC.
MediaPlayer Classic HC Codecs - DXVA (HA) ondersteuning + hoge kwaliteit.
PowerDVD - DXVA, audio downsampled indien protected

Audio Codecs:

UI's:
Media Portal - Lastig in te stellen, codec's + player + filters instelbaar
XP Media Center - Lastig Codecs instellen, niet alle filters doen het, renderer niet aan te passen
Vista Media Center - Lastig Codecs instellen, niet alle (reclock) filters doen het, renderer niet aan te passen

Video Renderer:
DirectDraw Overlay - DXVA DirectDraw
VMR7 - Direct3D 7
VMR9 - Direct3D 9
VMR Renderless - Direct3D 7 en 9, kan interne subs weergeven
EVR - DX9, Vista
EVR Custom - DX9, Vista, kan interne subs weergeven

Audio Renderer:
WaveOut - pre win2k
DirectSound - Momenteel best werkend op win2k en nieuwer
XP Kernel Streaming - De laag boven DirectSound en WaveOut
Windows Audio Session API (WASAPI) - Eigenlijk de vervanger van Kernel Streaming in Vista
Reclock - DirectShow gebruikt DirectSound als standaard clock, voor vloeiend beeld heb je liever de videoclock als standaard clock, de reclock renderer lost dit voor je op. Eigenlijk een Renderer die weer doorgeeft aan een andere Renderer (DirectSound/WaveOut/Kernel Streaming en misschien in de toekomst WASAPI).

Filters:
Reclock Filter - Voor het goed zetten van clocks
AC3 Filter - Voor het encoden naar AC3 spdif
FFDShow Filters - Voor het encoden naar AC3 spdif, en ongeveer alle beeld kwaliteits filters
MPC HC Filters - beeld kwaliteits filters die zelfs op de shaders van je videokaart kunnen draaien

offtopic:
De rest vul ik morgen nog aan, nu eerst even eten

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 22-02-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 16:14

Patriek

edit koning

^ goeie reply! een paar opmerkingen:
CoreAVC - Goed in softwaredecoding (en tegenwoordig ook met CUDA, maar dat geeft nog problemen) maar lagere kwaliteit. Alleen H.264/MPEG-4 AVC.
Jij (of iemand anders) hebt dit nog steeds niet aangetoond met twee screenies voor "zoek de verschillen". Ik volg dit topic al lang en heb zelf het nodige getest, maar volgens mij is dit enkel een fabeltje dat voorkomt uit een deblocking bug dat er in 2007 in zat. Is inmiddels al ruim een jaar opgelost en ik zie geen verschil. Enkel dat het vlotter is en daarmee op veel systemen 1080p beter draaid.
nee ik heb geen aandelen ofzo, kan dr gewoon niet tegen onterechte kritiek, zeker niet wanneer het juist erg goed werkt
AC3 Filter - Voor het encoden naar AC3 spdif
Kan, maar wordt vooral gebruikt voor passthrough (niet encoderen, maar simpelweg doorsturen van een bestaande AC3/DTS bron).
MPC HC Filters - beeld kwaliteits filters die zelfs op de shaders van je videokaart kunnen draaien
Toevoeging: om die shaders aan te spreken dient er wel als renderer EVR custom of VMR renderless gebruikt te worden (afaik).

[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 22-02-2009 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Patriek schreef op zondag 22 februari 2009 @ 18:58:
^ goeie reply! een paar opmerkingen:

[...]
Jij (of iemand anders) hebt dit nog steeds niet aangetoond met twee screenies voor "zoek de verschillen". Ik volg dit topic al lang en heb zelf het nodige getest, maar volgens mij is dit enkel een fabeltje dat voorkomt uit een deblocking bug dat er in 2007 in zat. Is inmiddels al ruim een jaar opgelost en ik zie geen verschil. Enkel dat het vlotter is en daarmee op veel systemen 1080p beter draaid.
nee ik heb geen aandelen ofzo, kan dr gewoon niet tegen onterechte kritiek, zeker niet wanneer het juist erg goed werkt
[...]
Je bent van harte welkom om het eens op een 72" scherm te komen bekijken. Ik kan alleen maar posts vinden die dit ondersteunen, ik heb ooit ook screenshots gezien, maar die kan ik niet meer vinden. Ook recentere posts ondersteunen wat ik waarneem.
CoreAVC is a software decoder intended for systems that can't do hardware decoding of HD formats. It is the best performing software decoder I have ever tried, but this performance comes with a compromise in quality. On a large screen the quality difference of CoreAVC vs. other decoders becomes clear.
Quote:
Originally Posted by tomjot
Also CoreAVC is probably the highest quality decoder.

How did you determine that? I've compared CoreAVC v1.8.5 picture quality to ffdshow, MPC Video Decoder, and PowerDVD 8 and on a 58" screen the inferior quality of CoreAVC is apparent. Like I said before, it does a great software decoding job performance-wise, but it can only do so by compromising quality.

I haven't tried 1.9.0 with CUDA (don't have an Nvidia GPU), so unless CoreAVC has made a significant leap and bound since v1.8.5, I don't see how the quality could be the best.
MPC and PowerDVD decoders are very good in terms of picture quality, and work well with any GPU-based decoding. ffdshow is a software decoder and can be tweaked to improve picture quality with various filters and shaders, but these often result in far too high CPU usage for 1080p video. In fact, with quality 1080p video, you don't need any additional filtering/denoising/sharpening.

MPC is also excellent for software decoding, and results in better quality than CoreAVC.
Volgorde van kwaliteit is volgens mij:
FFDShow
MPC (Al gaat deze zo hard omhoog dat ik misschien deze wel boven aan moet zetten)
PowerDVD
CoreAVC

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 22-02-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Sneeuw en IJs schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:45:
Heeft iemand hier meer harddisks aangesloten op zijn Gigabyte ma78g-ds3h?

Ik was vandaag bestanden naar de ene disk aan het copieren (Samsung) terwijl ik op een andere disk (WD) een partitie aan het formateren was. Na een uur liep het copieren en windows explorer vast terwijl het formateren doorging.
Weer een half uur later kwamen er hele rare geluiden uit de Samsung HD642JJ
De disk is zo ver vernield dat de computer niet meer opstart; er blijven rare geluiden uit de Samsung komen. :/
Jij denkt/stelt dat het te maken zou hebben met meerdere disks, ik denk dat het gewoon te maken heeft met een brakke Samsung, gevalletje RMA zou ik zeggen........
(er zijn wel meerdere 'storingen' met de Samsungs bekend en gemeld.........)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 291756 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 12:24:
Telkes als ik een MKV op mijn vriendin haar laptop bekijk (Sony Vaio VGN-FW21E), is deze op sommige momenten enorm gepixeld.

Iemand enig idee hoe dit komt, of hoe ik dit kan oplossen? Tips ... Heb het combined community pack geïnstalleerd om het afspelen van MKV's mogelijk te maken.
Jij hebt niet veel opgestoken van de (5) reacties op je vorige post is het wel? |:( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieme1989
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 09:35
|sWORDs| schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:12:
Je bent van harte welkom om het eens op een 72" scherm te komen bekijken. Ik kan alleen maar posts vinden die dit ondersteunen, ik heb ooit ook screenshots gezien, maar die kan ik niet meer vinden. Ook recentere posts ondersteunen wat ik waarneem.
Hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk een 72"
Ik vraag me dan ook af wanneer je het verschil begint te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

De meesten bekijken hun media op een 32" tot 42" op meestal 2m tot 3m. Dan zie je vaak nog het verschil niet tussen 720p en 1080p tenzij je echt gaat vergelijken en erop letten. Aldus moeten de meesten onder ons zich geen zorgen maken over de kleine verschillen tussen codecs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

thieme1989 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 01:07:
[...]

Hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk een 72"
Ik vraag me dan ook af wanneer je het verschil begint te zien.
3 tot 3,5m op een 50" is het verschil in ieder geval waar te nemen. Ook op een 42" was het verschil zichtbaar, echter wel zonder hinderlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Laatst online: 20-07-2024
Anoniem: 127204 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 17:47:

3) Sommige mensen kopen ipv een AMD X2 4850e bijvoorbeeld een AMD Phenom X4 9550. Mijn vraag is: is hier een goede reden voor als je je pc alleen wilt gebruiken voor het afspelen van video/ audio
Deze vraag heb ik zelf ook.. kan iemand wat licht in de duisternis verschaffen?

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
HenkyDoodle schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:33:
[...]

Deze vraag heb ik zelf ook.. kan iemand wat licht in de duisternis verschaffen?
HT3.0 support en (daardoor) betere postprocessing features, is vaak over geschreven alhier, zoek/lees maar eens bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

kaajee schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 17:04:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt en wilt met die onboard S/PDIF header, maar kan je wel vertellen dat binnen Vista het niet mogelijk is om tegelijk analoog en digitaal (S/PDIF) uit te sturen. De 'onboard header', 'de analoge uitgangen' en de 'optische toslink' aan de achterzijde zijn allemaal uitgangen van één en dezelfde geluidskaart, namelijk de onboard Realtek ALC889A.
In je eigen hoofd is alles altijd veel duidelijker, haha ;-) Ik ben bekend met de beperkingen onder Vista voor het simultaan uitsturen van geluid naar verschillende audio outputs (en ook van de Realtek hack, maar dan heb je alleen stereo SPDIF en niet AC3/DTS).

Het betreffende Gigabyte bordje heeft echter ook een interne SPDIF header die niet genoemd wordt in het audio devices overzicht (en ook nergens als niet geïnstalleerde hardware voorzover ik kan zien). Ik vraag me dus af of deze interne header parallel audio output aan de HDMI-audio of Optical SPDIF output.
In het eerste geval kan ik dan SPDIF-out van de interne header naar mijn receiver doorsturen (voor AC3/DTS geluid bij films) en bij normaal gebruik krijg je de audio via HDMI, in het laatste geval kan ik een nVidia videokaart kopen die SPDIF doorlust naar HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Willem2 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 12:09:
[...]

In je eigen hoofd is alles altijd veel duidelijker, haha ;-) Ik ben bekend met de beperkingen onder Vista voor het simultaan uitsturen van geluid naar verschillende audio outputs (en ook van de Realtek hack, maar dan heb je alleen stereo SPDIF en niet AC3/DTS).

Het betreffende Gigabyte bordje heeft echter ook een interne SPDIF header die niet genoemd wordt in het audio devices overzicht (en ook nergens als niet geïnstalleerde hardware voorzover ik kan zien). Ik vraag me dus af of deze interne header parallel audio output aan de HDMI-audio of Optical SPDIF output.
In het eerste geval kan ik dan SPDIF-out van de interne header naar mijn receiver doorsturen (voor AC3/DTS geluid bij films) en bij normaal gebruik krijg je de audio via HDMI, in het laatste geval kan ik een nVidia videokaart kopen die SPDIF doorlust naar HDMI.
Zoals ik al schreef; de onboard header is gewoon een aftakking van de uitgangen aan de achterkant. Ze komen allebei uit precies dezelfde chip, namelijk de onboard Realtek ALC889A. Gewoon een parallelle uitgang als het ware. En nee, deze gaat dus niet samen met de HDMI want dat is weer een hele aparte chip/geluidskaart; de 2e dus.
Voor (digitaal) geluid heb je dus 2 opties:
1. via de ATi/HDMI kaart/chip
of
2. via de onboard.

Wat je inderdaad wel zou kunnen doen is met een aparte (nVidia) kaart de onboard spdif doorlussen naar deze kaart zodat ie inderdaad via de HDMI van de nVidia meegestuurd wordt. Het lijkt mij dat je dan (waarschijnlijk) ook nog de digitale S/PDIF optische uitgang aan de achterkant kunt blijven gebruiken. Dus ja, dat zou een methode kunnen zijn om zowel via HDMI als via optisch digitaal (5.1) geluid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

kaajee schreef op maandag 23 februari 2009 @ 12:47:
[...]
Wat je inderdaad wel zou kunnen doen is met een aparte (nVidia) kaart de onboard spdif doorlussen naar deze kaart zodat ie inderdaad via de HDMI van de nVidia meegestuurd wordt. Het lijkt mij dat je dan (waarschijnlijk) ook nog de digitale S/PDIF optische uitgang aan de achterkant kunt blijven gebruiken. Dus ja, dat zou een methode kunnen zijn om zowel via HDMI als via optisch digitaal (5.1) geluid te krijgen.
Precies, dat was mijn vraag. Ik zal komende week eens kijken of ik de onboard en optical SPDIF achterop tegelijkertijd 2 versterkers in kan sturen en dan signaal krijg op beide. Moet de TV over HDMI natuurlijk wel AC3 en DTS kunnen downsamplen naar stereo, maar dat lijkt hij wel te doen op het moment (als ffdshow niet achter de coulissen nog wat trucs uithaalt tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Phuncz schreef op maandag 23 februari 2009 @ 01:16:
De meesten bekijken hun media op een 32" tot 42" op meestal 2m tot 3m. Dan zie je vaak nog het verschil niet tussen 720p en 1080p tenzij je echt gaat vergelijken en erop letten. Aldus moeten de meesten onder ons zich geen zorgen maken over de kleine verschillen tussen codecs :)
Dat kan ik beamen (als in "be-amen";)) met mijn Panasonic 42inch full HD plasma. Daarom bespaar ik me ook tijd en ruimte door enkel nog 720p rips te gebruiken (wat ik uiteindelijk wel uitstuur op 1920x1080@24hz).

Het luttele kwaliteitsverschil in decoding zal ik dan maar geloven, maar het effect van goede post-processing is dus al veel groter (dat merk ik wel). Daarom kan ik een 780G systeem zonder HT3.0 proc ook afraden. Bovendien is het voordeel van een snellere CPU veelzijdig inzetbaar, het is bijvoorbeeld welkom bij het extracten (uitpakken) van gedownloade bestanden (of het repairen bij gebruik van usenet).

[ Voor 14% gewijzigd door Patriek op 23-02-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:08

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

kaajee schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:46:
[...]

Jij denkt/stelt dat het te maken zou hebben met meerdere disks, ik denk dat het gewoon te maken heeft met een brakke Samsung, gevalletje RMA zou ik zeggen........
(er zijn wel meerdere 'storingen' met de Samsungs bekend en gemeld.........)
hmm ... toch vreemd dan dat die samsung zo populair is in best buy guides :?

anyway, ik heb het wel gehad met die amd zooi
iemand interesse in een Gigabyte ma78g-ds3h moederbord (2 dagen oud) met AMD 7750 (1 maand oud) en arctic freezer koeler voor de helft van het aankoop bedrag?
95 euro dus

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixsos

Nixsos

Mac user

Het luttele kwaliteitsverschil in decoding zal ik dan maar geloven, maar het effect van goede post-processing is dus al veel groter (dat merk ik wel). Daarom kan ik een 780G systeem zonder HT3.0 proc ook afraden. Bovendien is het voordeel van een snellere CPU veelzijdig inzetbaar, het is bijvoorbeeld welkom bij het extracten (uitpakken) van gedownloade bestanden (of het repairen bij gebruik van usenet).
Ik ben nu enorm aan het twijfelen of ik voor de Athlon X2 7750 Black Edition moet gaan, of voor de Athlon X2 5050e.

Voor het prijsverschil van 2 euro, hoef ik het niet te laten om voor de 7750 te gaan.
Het is dus een kwestie van een hoog TDP (95W), maar wel meer post-processing mogelijkheden... ofwel de 5050e met laag energieverbruik.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Is de 7750 overigens passief te koelen met een Scythe Ninja mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:17
Beste mensen,

Ik zit al tijden met een vaag probleem:

Een tijdje geleden heb ik een mediacenter gekocht ( zie specs)

Nu heb ik deze op mijn tv aangesloten via HDMI.( ingesteld als 2e monitor)
Ook zit er op de kast zelf een klein touchscreen scherm. (ingesteld als 1e monitor, dit ivm mediaportal zodat ik niet mijn tv steeds aan hoef te doen voor muziek)

Echter heb ik een vaag probleem wat zich soms voor doet.
Tijdens het kijken van een film (DVD of dvd iso vanaf de mediacenter zelf) loopt mijn beeld op mijn tv na ongeveer een 1 uur vast! op mijn kleine scherm loopt de film dan wel gewoon door maar op mijn tv staat het beeld ineens vast (freeze).
Soms is het ook wel eens anders om, Echter het geluid loopt in beide gevallen wel gewoon door.

Bij de Ati drivers opties heb ik cinema/overlay aanstaan zodat de film fullscreen opstart op de tv.

Dit doet zich voor met zowel VLC player als met windows mediaplayer classic cinema.

Ook heb ik diverse ati drivers geinstalleerd 8.5 en 8.9 en nieuwer.

Ik moet mijn hele mediacenter opnieuw opstarten wil de film op mijn tv verder afspelen. Als ik alleen de dvd player opnieuw opstart. heb ik nog steeds de freeze op mijn tv.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen? of een oplossing weten?

Alvast bedankt!

systeem:

Gigabyte GA-MA78GM-S2H (HD3200 vid kaart onboard)
amd 4850e (koeler Scythe Mini Ninja)
Thermaltake DH102 Black
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB(2x 1GB)DDR2
Samsung Spinpoint F1 HD502IJ (sata)
windows xp Pro sp3
Mediaportal V1
Core AVC pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Nixsos schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:02:
[...]

Ik ben nu enorm aan het twijfelen of ik voor de Athlon X2 7750 Black Edition moet gaan, of voor de Athlon X2 5050e.

Voor het prijsverschil van 2 euro, hoef ik het niet te laten om voor de 7750 te gaan.
Het is dus een kwestie van een hoog TDP (95W), maar wel meer post-processing mogelijkheden... ofwel de 5050e met laag energieverbruik.
Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Is de 7750 overigens passief te koelen met een Scythe Ninja mini?
De TDP rating indiceert niet het energieverbruik en nog belangrijker; er wordt enkel zo veel stroom verbruikt als nodig. Tegenwoordig speelt software goed in op technieken voor stroombesparing (zowel in BIOS als in OS). Kortom, uiteindelijk zal het verschil in stroomverbruik tussen die twee wel meevallen. Laat daar je keuze niet op baseren.

Op je laatste vraag speelt de airflow in de kast nog erg mee. Niemand heeft zo een antwoord denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixsos

Nixsos

Mac user

Dank voor je uitleg over TDP.
Als stroomverbruik geen issue is, waarom zie ik dan voornamelijk de 5050e in dit topic voorbij komen?
Als je nu de beslissing moeten maken tussen de 5050e en 7750, welke zou je dan nemen en waarom?

Ter info; uiteraard wil ik de HTPC inzetten voor het spelen van Blu-ray, 720p en 1280p beeldmateriaal. Daarnaast zal de HTPC ook dienst doen als WAMP server.

Wat betreft de airflow had ik specifieker moeten zijn.
Ik wil gebruik gaan maken van de Antec Fusion Remote.
Ter vervanging van de stock fans heb ik twee Noctua NF-S12-1200 uitgekozen.
Volgens de test van http://www.silentpcreview.com/article695-page6.html kwam deze als beste uit de test. Een goede airflow en extreem stil.

Verder zal ik 1 of 2 FloppyDTV installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Precies weet ik 't ook niet hoor, maar ik weet wel dat er maar weinig kopers (of zelfs verkopers) er zich van bewust zijn dat er een HT3.0 ondersteunende CPU vereist is om post-processing aan te kunnen spreken op de IGP in het AMD platform - en dus de hardware optimaal te benutten voor beeldkwaliteit. Volgens mij geldt het overigens net zo goed voor de Nvidia IGP's (Geforce 8200/8300 en eventueel volgende) want het heeft met bandbreedte naar geheugen te maken - de geheugencontroller zit bij AMD in de CPU (en sinds kort ook bij Intel met het i7 platform).

Zonder die wetenschap kiest het gros waarschijnlijk voor een 45nm "e" processor omdat dit gemarket is als energiezuinig (wat het ook wel is, maar relatief). Wat wel realistischer is, is dat een CPU gefabriceerd op een kleiner procede minder warmte afgifte geeft, en je daarom minder beperkt bent in je koeling opties (ivm kleine low-profile HTPC behuizingen).

Als ik jou was, met de HD3200/780G, zou ik zeker kiezen voor post-processing en dus de 7750, want je kunt er een dikke heatsink op zetten dus koeling is geen probleem - en daarme is er minder luchtverplaatsing vereist in vergelijking met een low-profile heatsink (dus relatief weer iets minder lawaai van fans). De gekozen behuizing moet zo stil genoeg te krijgen zijn, zo'n Ninja Mini er bij is perfect.

Weet overigens iemand wel zeker dat de 7750 inderdaad de post-processing opties activeerd in de video driver? Aangezien deze onder het Athlon label valt (dus niet Phenom, waar alles HT3 is), kan ik me indenken dat dit niet gedetecteerd wordt in de BIOS, ondanks dat deze HT3.0 biedt.
edit:
Laat maar, dat moet haast wel, want de AM2+ procs bieden naast HT3.0 ook gescheiden power planes voor de cores en geheugencontroller apart. Kortom; er wordt al een ander profiel gebruik op BIOS niveau, anders startte het niet eens. Kan hooguit nog fout gaan op gebied van driver, maar verwacht ik niet.

PS: Die noctua's zijn dan wel interessant, maar slecht verkrijgbaar en prijzig. Mijn advies; probeer eerst de standaard "TriCool" fans op standje low-noise. Je kunt het altijd nog vervangen door bijv. Sharkoon Silent Eagle 1000 fans i.c.m. (liefst automatische) controle op RPM / temp.

[ Voor 73% gewijzigd door Patriek op 24-02-2009 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Vraagje van mij;

Weet iemand of de toevoeging van sideport memory bij de nieuwere HD3300 IGP (790GX) iets oplevert bij het afspelen van video? Moederborden op basis van deze chipset zijn sinds kort verkrijgbaar (voor <100 euro). Afhankelijk van het moederbord komen ze met 64MB DDR2 of 128MB DDR3 (of niets!) onboard.

Het zou mooi zijn als er met dat VGA dedicated geheugen geen HT3.0 CPU meer vereist is voor video post-processing. Ook verwacht ik hiermee betere upscaling van SD beeldmateriaal. En wellicht zorgt de framebuffer voor vloeiendere 1080p24 @24hz weergave met deze IGP ?? (ik ben aan het gissen)

* Patriek heeft 't weer even gehad met googlen en lezen

[ Voor 96% gewijzigd door Patriek op 24-02-2009 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nixsos schreef op maandag 23 februari 2009 @ 21:12:
Dank voor je uitleg over TDP.
Als stroomverbruik geen issue is, waarom zie ik dan voornamelijk de 5050e in dit topic voorbij komen?
Als je nu de beslissing moeten maken tussen de 5050e en 7750, welke zou je dan nemen en waarom?
De 7750 is volgens mij nog niet zo heel lang op de markt of in iedergeval niet gezakt tot de prijs welke hij nu heeft. Ik heb een paar weken geleden onderdelen voor een HTPC besteld en deze gebasseerd op een 5050e, vanwege de lagere TDP en de mogelijkheid passief te koelen.

Wat betreft postprocessing en HT3.0, daar was ik wel van op de hoogte, alleen heb ik op dat moment geen interessante HT3.0 processoren gezien voor rond dezelfde prijs als de 5050e.

Overigens vraag ik mij af of de HT3.0 wel op gaat voor deze CPU omdat deze nog onder de Athlon valt, zoals reeds opegmerkt. In iedergevasl heb ik ook nog een systeem met een 9980 x4 ik kan altijd postprocessing met deze CPU testen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

^ Offtopic:
de Athlon X2 7750 is net als de Phenom X4 "Agena" en X3 "Toliman" gebaseerd op de K10 architectuur, maar deze "Kuma" is een dualcore soortvan stripped-down versie, vandaar dat deze onder het Athlon X2 label is gekomen. Maar het biedt gewoon HT3.0, zij het welliswaar op 1800MT/s ipv 3600 MT/s.

Zo is de Intel E5200 een vereenvoudigde Wolfdale core zoals bij de Core 2 Duo, maar is onder het Pentium Dual-Core label gekomen (heeft ook minder L2 cache). Al is dat hier niet dermate interessant als in het geval bij AMD, waar de IMC invloed heeft op de IGP.

[ Voor 77% gewijzigd door Patriek op 24-02-2009 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixsos

Nixsos

Mac user

Verder bouwend op jullie informatie ben ik tot volgend boodschappenlijstje gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 63,43€ 63,43
1Antec Fusion Remote Zwart€ 127,91€ 127,91
1Corsair HX450W€ 67,77€ 67,77
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 70,70€ 70,70
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK€ 53,90€ 53,90
1Scythe Ninja Mini€ 25,75€ 25,75
1Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 81,-€ 81,-
ImporterenTotaal€ 575,46

Dit systeem is slechts een tientje duurder dan het 5050e systeem.

Ik heb in de memory compatibility chart van Gigabyte helaas niet kunnen vinden of het gekozen OCZ geheugen compatibel is. Kunnen jullie hier uitsluitsel over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Nixsos schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 02:36:
[...]OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK[...]
Ik heb in de memory compatibility chart van Gigabyte helaas niet kunnen vinden of het gekozen OCZ geheugen compatibel is. Kunnen jullie hier uitsluitsel over geven?
Wederom offtopic:
De chipset ondersteund PC2-8500 "1066Mhz" geheugen in het algmeen en Gigabyte kennende bieden ze prima ondersteuning voor diverse merken, maar je moet handmatig de Vdimm in kunnen instellen (dat soort "overclock geheugen" vereist meer stroom - 2.1 of 2.2 ipv standaard 1.8V). Veel mobo's met onboard video bieden dit niet. Pak gewoon standaard value RAM om op veilig te spelen zou ik zeggen, prestatieverschil zal je niet merken.

[ Voor 92% gewijzigd door Patriek op 24-02-2009 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Laatst online: 20-07-2024
zóóóó.. EINDELIJK besteld:

1 MSI Media Live Diva 5.1
2 PC2-6400 - 1 GBx2 - DDR2 - OCZ Gold XTC
1 Scythe Ninja Mini
1 Silverstone SST-GD02B Zwart
1 Western Digital 1 TB 10EVDS 1 400 Watt PSU - Be Quiet Straight Power E6
1 Cardreader ICIDU all-in-one -
1 AMD Phenom X4 9550
1 Hauppauge MCE Afstandsbediening Kit

Zal jullie op de hoogte houden van mijn geklungel de komende tijd. (AKA de assemblage / software-installatie) ;)

Zelden zo lang gedaan over de keuze van hardware. :/

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-06 00:33

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

beste tweakers,

Omdat ik het zat ben 4 verschillende media apparaten + afstandbedieningen te gebruiken wil ik nu ook maar eens een htpc bouwen.

doeleind:
- films kijken op 1080p
- niet al te zware games spelen
- muziek afspelen
- geen tv kaart nodig, digitenne wordt op de tv aangesloten

hardware die al aanwezig is/wordt gebruikt:gallery: SouLLeSSportal
- e6750
- 2 of 4 gig ddr2
- p35 mobo
-auzentech 7.1 theatre
- panasonic 32"full hd tv (nog te halen, 32" omdat ik nu niet verder dan 3 meter van de tv zit)

nog aan te schaffen onderdelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/image-5C65_49A3BCD5.jpg
uitleg:
videokaart: silent + hdmi aansluiting en snel genoeg om nog wat leuks te kunnen spelen
voeding: stil en degelijk, voldoende wattage (indien betere keuze aan te raden please do so:) )
htpc case: atx format ivm gebruik huidige mobo + genoeg ruimte en IR receiver die zijn werk wel goed doet
surround set: g51 betaalbaar en zeer acceptabel volumemogelijkheden (is er een betere keuze laat het weten)
koeling: werkt goed en is stil
geluidskaart: ter vervanging van de auzentech in mijn gamepc.
hdd: minimaal 1 TB schijf.
media center is aanwezig

Er zijn echter nog wat punten waarvan ik nog niet zeker ben:
1. mist hier nog wat?
2. heeft een amplifier een significante positieve invloed op geluid icm g51 set of is die auzentech voldoende?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-06 12:41

oXygeN

oftewel oxje...

Mooi dat je als argument aanvoert dat je 3 meter van de tv zit en daarom geen groter scherm dan 32" wil, maar dan vervolgens wel een full hd scherm neemt :)

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
...en vrijwel iedereen is het er over eens dat een groot scherm erg snel went,
en dat een klein scherm (een 32") al snel te klein is (vooral als je een fullHD wilt)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
SouLLeSSportal schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:54:
beste tweakers,

Omdat ik het zat ben 4 verschillende media apparaten + afstandbedieningen te gebruiken wil ik nu ook maar eens een htpc bouwen.

doeleind:
- films kijken op 1080p
- niet al te zware games spelen
- muziek afspelen
- geen tv kaart nodig, digitenne wordt op de tv aangesloten

hardware die al aanwezig is/wordt gebruikt:gallery: SouLLeSSportal
- e6750
- 2 of 4 gig ddr2
- p35 mobo
-auzentech 7.1 theatre
- panasonic 32"full hd tv (nog te halen, 32" omdat ik nu niet verder dan 3 meter van de tv zit)

nog aan te schaffen onderdelen:
[afbeelding]
uitleg:
videokaart: silent + hdmi aansluiting en snel genoeg om nog wat leuks te kunnen spelen
voeding: stil en degelijk, voldoende wattage (indien betere keuze aan te raden please do so:) )
htpc case: atx format ivm gebruik huidige mobo + genoeg ruimte en IR receiver die zijn werk wel goed doet
surround set: g51 betaalbaar en zeer acceptabel volumemogelijkheden (is er een betere keuze laat het weten)
koeling: werkt goed en is stil
geluidskaart: ter vervanging van de auzentech in mijn gamepc.
hdd: minimaal 1 TB schijf.
media center is aanwezig

Er zijn echter nog wat punten waarvan ik nog niet zeker ben:
1. mist hier nog wat?
2. heeft een amplifier een significante positieve invloed op geluid icm g51 set of is die auzentech voldoende?
Waarom een nieuwe geluidskaart? De 7.1 theater zal wel goed genoeg zijn. (Niet goed gelezen, snap em 8)7 )

Je zit niet minder dan 3 meter van je tv af. En dan toch FullHD. Lijkt me niet echt nodig, want je zal vanaf die afstand het verschil niet eens opmerken. Neem dan een duurdere 42 inch full hd of als je niet groter wilt een goedkopere 32 inch LCD HD Ready (720p).

Voor velen zou dit systeem een beetje overkill zijn.

Verder ziet het er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

oXygeN schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:56:
Mooi dat je als argument aanvoert dat je 3 meter van de tv zit en daarom geen groter scherm dan 32" wil, maar dan vervolgens wel een full hd scherm neemt :)
Inderdaad... Ik heb een 32" full HD op 1m afstand als monitor, heb er ook eentje op 3,5m en daar zie ik het verschil tussen 720p en DVD nog niet eens op.

Ga maar zeker voor 42" op 3 meter als je uberhaupt HD wil kunnen zien. Zelfs Full HD lijkt me nog overbodig voor die afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok ik ga met jullie mee dat je wellicht het verschil tussen een 720p (HDready) en 1080p (FullHD) scherm niet echt zult zien op kleine afstand, maar jullie vergeten een ander belangrijk aspect mijn inziens. En ook een aspect waarin ik (ook) wél een FullHD scherm zou nemen, ook op korte afstand.

De native resolutie! Die is bij FullHD LCD schermen (per definitie) 1920×1080 en bij die HD-ready schermen altijd/meestal 1366x768. En dit is natuurlijk eigenlijk een non-resolutie, al helemaal als je er een PC op aansuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Op 3 meter zie je nauwelijks het verschil tussen 720p en 480p, waarom zou je het verschil tussen 1080p native en 720p upscaled naar 768p wel zien dan ? Tevens staat mijn el cheapo Viewsonic 32" met pixelmapping 1:1 nu op een Intel GMA 950 via VGA gewoon goed en met scherp beeld. Waarom zou dat een non-resolutie zijn ? Nogmaals, op die afstand boeit het niet. Als je op 3 meter iets wilt hebben aan (meer dan) 720p moet je al naar 42" en hoger gaan. Ik heb het getest en in mijn geval, 3.5 meter afstand, moet ik zelfs naar 50" gaan wil ik het detail van 720p zien.

[ Voor 57% gewijzigd door Phuncz op 24-02-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Phuncz schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 12:06:
Op 3 meter zie je nauwelijks het verschil tussen 720p en 480p, waarom zou je het verschil tussen 1080p native en 720p upscaled naar 768p wel zien dan ? Tevens staat mijn el cheapo Viewsonic 32" met pixelmapping 1:1 nu op een Intel GMA 950 via VGA gewoon goed en met scherp beeld. Waarom zou dat een non-resolutie zijn ? Nogmaals, op die afstand boeit het niet. Als je op 3 meter iets wilt hebben aan (meer dan) 720p moet je al naar 42" en hoger gaan. Ik heb het getest en in mijn geval, 3.5 meter afstand, moet ik zelfs naar 50" gaan wil ik het detail van 720p zien.
Ik neem aan dat hij op een hoge resolutie zijn PC wil gebruiken. Dus niet alleen video afspelen.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Omdat 1366x768 een non-standaard is, een overblijfsel omdat het indertijd makkelijker was om de panel met 1366x768 te maken. Maar net is nogmaals geen 'standaard' volgens de standaarden. Er wordt ook niets origineel gemaakt in die resolutie. Je merkt hierdoor ook veel problemen mn. wanneer er een pc aangesloten gaat worden. De juiste resolutie is niet te selecteren, last van under/over scan. De schermen kunnen vaak helemaal niet 1:1 aangestuurd worden. Anyway allemaal potentiële problemen die om de hoek gluren. Problemen die je niet.minder hebt met een FullHD scherm omdat je die gewoon 1:1 kunt aansturen met een 1080p resolutie.
Scaling: kan een issue zijn. Maar er zijn zat tv's die dit veel minder doen dan een PC/GPU. En ik zou graag dit zelf willen regelen. Als ik een 1366-zonder 1:1-scherm neem verlaat ik me alleen op de scaling features van het scherm.
(btw 768p is zeker geen standaard, alleen 'in het leven geroepen' om dat lullige formaat 1366x768 een plakje te geveb.....)

ps het gaat er dus inderdaad niet (alleen) om welke resolutie (720p, 1080p) je erin stopt, het gaat er om dat een FullHD scherm een native resolutie heeft die echt een standaard is (1920x1080) en dat een pc dus geen moeite heeft deze resolutie 1op1 uit te sturen, zodat je daarmee 'pixelperfect' je scherm aanstuurt. Als er vervolgens gescaled moet worden omdat de bron 'minder pixels heeft, 720p,480p, prima, maar dan kun je wel tenminste kiezen wie dat scalen moet gaan doen; je scherm of je afspeler/pc, en die vrijheid zou mij veel waard zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door kaajee op 24-02-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
kaajee schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 12:27:
Omdat 1366x768 een non-standaard is, een overblijfsel omdat het indertijd makkelijker was om de panel met 1366x768 te maken. Maar net is nogmaals geen 'standaard' volgens de standaarden. Er wordt ook niets origineel gemaakt in die resolutie. Je merkt hierdoor ook veel problemen mn. wanneer er een pc aangesloten gaat worden. De juiste resolutie is niet te selecteren, last van under/over scan. De schermen kunnen vaak helemaal niet 1:1 aangestuurd worden. Anyway allemaal potentiële problemen die om de hoek gluren. Problemen die je niet.minder hebt met een FullHD scherm omdat je die gewoon 1:1 kunt aansturen met een 1080p resolutie.
Scaling: kan een issue zijn. Maar er zijn zat tv's die dit veel minder doen dan een PC/GPU. En ik zou graag dit zelf willen regelen. Als ik een 1366-zonder 1:1-scherm neem verlaat ik me alleen op de scaling features van het scherm.
(btw 768p is zeker geen standaard, alleen 'in het leven geroepen' om dat lullige formaat 1366x768 een plakje te geveb.....)
1:1 pixel mapping is toch wel vrijwel standaard mogelijk tegenwoordig? Ik heb een 27 inch dingetje van 5 jaar oude ofzo en die doet al 1:1 pixel mapping op 1360x768 (ja 1360) omdat 1366 idd erg lastig is voor videokaarten (geen veelvoud van 8 ofzo). Mijn tv doet dus gewoon links en rechts 3 pixelrijen op zwart en de rest is perfect pixel mapped. Dit over vga, waarbij ik in de tv gewoon netjes de resolutie opgeef die ik erheen stuur in dit geval dus 1360x768.
Je hebt idd gelijk dat het een rare resolutie is, maar voor computer gebruik is hij wel degelijk bruikbaar. En ook 720p ziet er zeer behoorlijk uit, zeker wanneer je ffdshow gebruikt als scaler.
ps het gaat er dus inderdaad niet (alleen) om welke resolutie (720p, 1080p) je erin stopt, het gaat er om dat een FullHD scherm een native resolutie heeft die echt een standaard is (1980x1080) en dat een pc dus geen moeite heeft deze resolutie 1op1 uit te sturen, zodat je daarmee 'pixelperfect' je scherm aanstuurt.
@kaajee maak er ff 1920 van :P

[ Voor 25% gewijzigd door DARKviper123 op 24-02-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

ok ik zal dan de tv nog even nader bekijken wat het beste is, ik zat wel te twijfelen tussen 32" en 42" gezien de toch niet geringe verhoging van de kosten.( ben nog wel student voor een jaar) wellicht is de aanschaf van een 42" op langere termijn een betere keuze. Toch heb ik wel degelijk wat verschil gezien in de winkel tussen de kwaliteit van het beeld van hd ready en full hd, ook op een 32" scherm ook al was dit niet bijzonder duidelijk. Er wordt ook gebruik van gemaakt als pc af en toe, dus ook wat dichterbij wil ik leuk kunnen kijken.

Maar het ging mij vooral om de pc en dan voor de aansluiting van geluid en beeld. Misschien had ik beter kunnen vragen wat de beste manier is om met deze setup de meuk aan te sluiten.
Want als ik de boxen op de geluidskaart aansluit en via hdmi het beeld verstuur, pakt de geluidskaart dan wel het geluid op zodat het niet via hdmi naar de tv loopt? Of moet dit apart worden ingesteld? Ik ben verder niet zo heel erg into de hdmi en surround systemen, dus mijn kennis is beperkt :) (HD tv ook niet zo ;) )

@ zeadope, het is idd nogal pittig systeem maar aangezien ik al mobo, cpu en 2 of 4 gig overhoud als ik upgrade(ligt aan of i7 core based dan 4 gig, bij phenomII houd ik de 4 gig. Heb nu 2 gig al los liggen hier), leek het me een goede zet ze zo te gebruiken, let wel dat de cpu op een lager voltage zal lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door SouLLeSSportal op 24-02-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
DARKviper123 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 12:43:
[...]

1:1 pixel mapping is toch wel vrijwel standaard mogelijk tegenwoordig? Ik heb een 27 inch dingetje van 5 jaar oude ofzo en die doet al 1:1 pixel mapping op 1360x768 (ja 1360) omdat 1366 idd erg lastig is voor videokaarten (geen veelvoud van 8 ofzo). Mijn tv doet dus gewoon links en rechts 3 pixelrijen op zwart en de rest is perfect pixel mapped. Dit over vga, waarbij ik in de tv gewoon netjes de resolutie opgeef die ik erheen stuur in dit geval dus 1360x768.
Je hebt idd gelijk dat het een rare resolutie is, maar voor computer gebruik is hij wel degelijk bruikbaar. En ook 720p ziet er zeer behoorlijk uit, zeker wanneer je ffdshow gebruikt als scaler.
...........
Da's dus geen 1:1 pixelmapping als jij 1360 uitstuurt. En het is bij HD ready toestellen dus vaak wel een probleem; die kunnen vaak juist niet 1:1 aangestuurd worden, en soms alleen via de VGA (zoals jij em ook aangesloten hebt) en niet via de HDMI.
En we hebben het in dit topic natuurlijk eigenlijk niet over een computer, waar de resolutie 1366 wel vaker voorkomt, maar over een HTPC; feitelijk een 'consumenten apparaat' zoals een DVD speler die video materiaal dient weer te geven.
Overigens komt die 1366 resolutie origineel ook niet voor in de PC wereld, maar heeft ook pas z'n intrede gedaan nadat de eerste generatie HD ready toestellen met de resolutie 1366x768 kwamen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
kaajee schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:42:
[...]

Da's dus geen 1:1 pixelmapping als jij 1360 uitstuurt. En het is bij HD ready toestellen dus vaak wel een probleem; die kunnen vaak juist niet 1:1 aangestuurd worden, en soms alleen via de VGA (zoals jij em ook aangesloten hebt) en niet via de HDMI.
het is wel 1:1 pixel mapping. alleen gebruikt hij 6x768 pixels niet. maar elk pixeltje dat de pc uitstuurt komt als pixeltje op mijn lcd.
En we hebben het in dit topic natuurlijk eigenlijk niet over een computer, waar de resolutie 1366 wel vaker voorkomt, maar over een HTPC; feitelijk een 'consumenten apparaat' zoals een DVD speler die video materiaal dient weer te geven.
Overigens komt die 1366 resolutie origineel ook niet voor in de PC wereld, maar heeft ook pas z'n intrede gedaan nadat de eerste generatie HD ready toestellen met de resolutie 1366x768 kwamen........
True t blijft een belachlijke resolutie, maar wil alleen zeggen dat t niet een groot probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok, dan wel 1:1 maar wel met de VGA (=computer) ingang, en daarover schreef ik reeds.....beveiligde HD content over deze analoge (computer) ingang zal bijv niet gaan vanwege HDPC.

Maar zullen we stoppen met deze discussie? Ik bedoel; ik vertel geen onwaarheden, sterker nog mijn verhaal is gewoon een feit. Ik zeg ook niet dat het een groot probleem is, ik som alleen feiten op en de daarbij komende issues. Het is aan de potentiële koper van een scherm om ermee te doen wat ie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Ik heb even lopen zoeken en ik zie dat mijn 8800gt ook gewoon hdmi ondersteunt, dan wel met een dvi to hdmi converter. Dit is alleen beeld wat de keuze op zich makkelijker maakt, want dan zal het geluid ook via de geluidskaart worden verzonden. Dan komt er dus ook een mooi bedrag van 78- 5 = 73 e vrij om voor de upgrade van mijn game pc te gebruiken. O+

[ Voor 1% gewijzigd door SouLLeSSportal op 24-02-2009 15:06 . Reden: rekenfoutje :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:25
Ach, wij hebben hier afgelopen zomer ook een 37" Full HD Panasonic LCD gekocht. Wilde eerst voor 42" gaan maar veel reacties hier op GoT maakten duidelijk dat dit voor een afstand van max 3 meter te groot zou zijn. Toen het ding eenmaal in de woonkamer stond waren we het er met z'n allen hier over eens dat het absoluut groot genoeg was (gigantisch vergeleken met de 24" CRT (4:3) die we voorheen hadden).

Nu, een half jaar later weet ik eigenlijk zeker dat een 42" absoluut geen probleem zou zijn geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 11:55
Even een vraag over HTPC kasten. Ik zit een beetje krap in de ruimte in ik zoek een kast die niet hoger is dan 7 cm. Kent 1 van jullie misschien iets wat daar aan voldoet. De meeste kasten zijn vele malen hoger...

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Na een tijdje dit topic te hebben gevolgd, heb ik ook de knoop doorgehakt. Vrij standaard specs:
• Gigabyte GA-MA78GM-S2H
• AMD Athlon X2 5050e
• Kingston ValueRam 2x1GB
• Antec Fusion Remote silver
• Scythe Ninja Mini
• WD Caviar Green WD10EACS 1TB
• Samsung DVD+/-RW (Blu-ray kan altijd nog)
• 400 watt Zalman voeding (heb ik nog liggen)

Mij valt overigens op dat iedereen een 'dikke' voeding bestelt (terwijl het systeem erg zuinig is), heeft dit te maken met de verkrijgbaarheid ervan, of is hier een andere reden voor?

Als software ga ik Media Portal draaien, waarschijnlijk i.c.m. Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Mensen, ga alstublieft niet een discussie houden over TV's in deze thread, het onderwerp loopt al ver genoeg uiteen.

[ Voor 5% gewijzigd door Patriek op 24-02-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Anoniem: 85511 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:10:
Na een tijdje dit topic te hebben gevolgd, heb ik ook de knoop doorgehakt. Vrij standaard specs:
[...]
Mij valt overigens op dat iedereen een 'dikke' voeding bestelt (terwijl het systeem erg zuinig is), heeft dit te maken met de verkrijgbaarheid ervan, of is hier een andere reden voor?

Als software ga ik Media Portal draaien, waarschijnlijk i.c.m. Vista.
Weet je zeker dat je geen 7750 wilt zodat de HD3200 / 780G je video kan post-processen? (hier boven behandeld).
Over de voeding; dat komt denk ik omdat er niet zo veel hoge kwaliteit voedingen zijn in het lage segment. Men wilt zeker zijn van een vooral stille en liefst zuinige voeding. Met je Zalman zal je waarschijnlijk wel goed zitten.
Als je Vista draaid, pak dan lekker 2x2Gb geheugen, dat kan vista goed gebruiken voor het precachen. Voor de prijs van DDR2 hoef je 't echt niet te laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

blade08 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 15:30:
Even een vraag over HTPC kasten. Ik zit een beetje krap in de ruimte in ik zoek een kast die niet hoger is dan 7 cm. Kent 1 van jullie misschien iets wat daar aan voldoet. De meeste kasten zijn vele malen hoger...
Zoek even naar slimline mini ITX behuizingen. Bedenk wel goed hoe je de CPU koeling aan gaat pakken en of je nog een PCI-insteekkaart nodig hebt. Ook weet ik niet of er nog een interne voeding in past binnen 7cm. Onderzoek dan goed of dat wel genoeg stroom kan leveren voor je systeem. En je bent uiteraard beperkt tot mini ITX moederborden. Maar daar is steeds meer markt in.

Silverstone Lascala series
Jetway
Bon Chic EuroNet

Misschien dat bokkow nog actief is hier, die was bezig met zo'n MINIX™ 780G-SP128MB bordje van J&W.
Trouwens apart dat ik daar ook sideport memory zie, terwijl ik dacht dat dat alleen met de 790GX kan. Zou mooi zijn als daarmee post-processing werkt, want er kunnen max 65W procs op (dus geen 7750 of Phenom).

Als het allemaal boven je pet gaat en je hoeft geen windows pc mogelijkheden, neem dan gewoon een NMT zoals een popcorn hour waarmee je prima films met ondertitel kunt kijken.

[ Voor 75% gewijzigd door Patriek op 24-02-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Waarom geen Silverstone LC09 behuizing ? 5,5cm hoog en dus plaats zelfs voor luchtuitgang.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/products/thumbs/012491.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Wellicht omdat deze het moet doen met een Fanless 60W (80W peak) DC/DC board & AC adapter en wel erg weinig ruimte biedt voor een beetje CPU koeling. Wel leuk voor zo'n dual-core Atom systeem zoals jij hebt.

Als er nou eens een mITX geforce 9 serie bordje kwam voor het Intel platform, dan heb je mooi DXVA, post-processing én geen snelle CPU nodig. Hangt nu nog steeds op een 7 serie.

edit: Oh, er is al Nvidia's ION small form factor platform 8) .
Afbeeldingslocatie: http://www.nvidia.com/content/pico/reference_photo1.jpg
nieuws: Nvidia's Ion-platform verschijnt in tweede kwartaal 2009
[Nvidia Ion] Nieuws & Discussie Topic

[ Voor 93% gewijzigd door Patriek op 24-02-2009 19:08 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.