Je haalt wat dingen door elkaar:
Digitale TV via de ether is DVB-T, Nederlandse provider is KPN met Digitenne
Digitale TV via de satelliet is DVB-S of DVB-S2, Nederlandse provider is CanalDigitaal
Digitale TV via de kabel is DVB-C, Nederlandse providers zijn Ziggo, UPC, Caiway, Delta, etc.
En DVB-S of DVB-S2 tuners zitten niet in de Sony TV's, dus kan je geen digitale TV via de satelliet ontvangen.
Nou wil ik via de kabel (d.m.v. DVB-C dus) wel eens de free to air zenders als Nederland 1, 2 en 3 in HD zien.
Nederland 1, 2 en 3 zenden nog niet uit in HD. En als ze dat gaan doen is het de keuze van de digitale TV provider om dat wel of niet door te geven.
Of digitale TV Nederland 1, 2 en 3 Free-To-Air (FTA) worden doorgegeven hangt wederom af van de digitale TV provider. Digitenne van KPN (DVB-T) geeft Nederland 1, 2 en 3 inderdaad FTA door, maar bij de kabel hangt dat af van je kabelbedrijf. Als jouw kabelbedrijf bijvoorbeeld Caiway is dan zijn Nederland 1, 2 en 3 wel FTA, maar bij Ziggo is alleen Nederland 1 FTA en Nederland 2 en 3 dus niet. Hoe het bij andere kabelbedrijven zit weet ik niet en zal je dus proefondervindelijk moeten vast stellen.
Nou heb ik lopen zoeken naar digitale zenders hier op de kabel met de TV, maar de TV kon niks vinden. Is het zo dat er verplicht een alphacrypt kaart in de zijkant van de TV moet zitten om de free to air zenders te ontvangen, of doe ik wat verkeerd en moet ik ergens een instelling wijzigen in de TV?
Voor het weergeven van FTA kanale (voorzover jouw kabelbedrijf die heeft) heb je geen AlphaCrypt Classic CAM nodig aangezien de AlphaCrypt een decryptie module is en FTA kanalen uiteraard niet van encryptie zijn voorzien. Het zoeken en vinden van kanalen is een taak van de DVB software in je TV in combinatie met de tuner die je gebruikt voor de ontvangst van digitale TV. Afhankelijk van het type digitale TV ontvangst zal je instellingen moet geven zodat de TV weet waar en hoe er gezocht moet worden. Bij digitale TV via de kabel zal je de gegevens moeten invoeren die voor jouw regio van toepassing zijn, namelijk netwerk ID, netwerk frequentie, symbol rate en QAM. Dat zijn dezelfde gegevens die je ook moet invullen bij een aanbevolen kabel ontvanger.