EfBe schreef op maandag 23 februari 2009 @ 09:14:
[...]
de mainquest van oblivion is idd belabberd, maar gelukkig maken de dark brotherhood en mages quests het meer dan goed. Ook de diepte van de mogelijkheden: potions maken, spells maken, magische wapens / armor maken etc. maken het toch leuker dan een gemiddelde 'dit is je wapen en je kunt wat apparel erbij kopen' rpg. Ik heb bv in mass effect nooit iets gekocht bij wat voor store dan ook, op een gegeven moment loop je rond met een karrevracht geweren waar je een heel leger mee kunt bewapenen, en ze verkopen levert dan wel punica op maar om daar nu echt iets voor terug te kopen, die noodzaak is er niet.
Vreemd dat het verkopen van geweren tot een vruchtendrankje leidt....
Het blijft persoonlijk, maar ook voor mij was Mass Effect oneindig veel leuker dan Oblivion. Dat komt misschien door de setting. Ik vond het zwaardvechten en pijlschieten zeer irritant in Oblivion en werd eerlijk gezegd ook een beetje gestoord van het blijven proberen combineren van planten die je plukte. De Bethesda titels proberen iets heel echts neer te zetten. Maar dat zorgt er voor dat je vaak op ieder moment goed om je heen moet kijken of er niet iets op de grond ligt, of een plantje plukbaar is etc. Er is niets dat oplicht of iets anders assisted, om het iets meer game te maken. Dat is een mate detail, waarvan ik toch wel vind dat het vaak te ver gaat, vooral in zo'n uitgebreide wereld als die van Bethesda. Ik ben dus wel door duidelijke containers gaan speuren, maar niet al het vloeroppervlak meegepakt, want dan wordt je gek. En het idee dat je op die manier heel makkelijk iets kan missen in de Bethesda titels vind ik wel irritant. Verder heb ik toch wat moeite met de houterigheid van de acteurs, ik denk dat een engine-switch weleens goed zou kunnen zijn voor Bethesda, net als een consistentie in de quest engine. Al te vaak kwam het voor dat ik vragen kon stellen over zaken die ik nog niet wist.
Mass Effect is wat cleaner in dat opzicht, wat meer game. Wapens staan in een weaponlocker, of liggen duidelijk op de vloer. Ik vond het vechten in Mass Effect een stuk minder duidelijk dan Fallout 3 met de VATS en heb een paar keer gezocht in de handleiding of er niet meer in stond, want ik kwam er in het begin nauwelijks uit en ging heel veel dood. Dat lag heel waarschijnlijk aan de klasse die ik speelde, maar dat had beter begeleid kunnen worden.
Maar wat voor mij Mass Effect duidelijk de betere titel maakte, was het verhaal, waarbij ook speelt dat het toch een bepaalde Knights o/t Old Republic feel heeft. Jammer dat de sidequests niet uitgewerkt werden, maar ik denk dat deze titel ook zijn levensvatbaarheid moest bewijzen. Waarschijnlijk is in de aankoop door EA ook al te zien dat het financieel niet lekker ging, waardoor de titel meer gerushed moest worden. Ik hoop dat ze nu dus de verdiende ruimte krijgen om iets volledig episch te maken (de main story vond ik dat absoluut wel).
En over KotOR... ik kan Bioware het niet kwalijk nemen om eigen IP na te streven, maar ik zou het niet erg vinden als Ko/tOR 3 ook uit zou komen (het MMO concept, ik weet het niet)...
[
Voor 4% gewijzigd door
Armada op 23-02-2009 10:46
]