Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287595

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds vandaag alles binnen voor mijn core I7. Nu heb ik als extra cpu-koeler een scythe mugen 2 gekocht (zoals in de titel staat). Nu wou ik deze bevestigen, maar stote ik op een probleem. 8)7

Omdat deze koeler zo zwaar is, moet er een backplate bevestigd worden. Nu komt het probleem, de originele backplate moet ik er volgens mij afhalen door vijzen los te draaien. deze vijzen zorgen ervoor dat het cpu socket vast zit, gaan door het moederbord en trekken de backplate tegen het mobo. kan het dat ik deze moet losmaken? vervolgens moet ik volgens mij dan mijn nieuwe backplate langs onder vast maken met vijzen waardoor de cpu socket terug vast komt te zitten.

Kan dit kloppen? wie o wie helpt mij aub uit de nood :( want het kost allemaal te veel geld om het kapot te maken hé.

alvast heeel erg bedankt!

groeten weg gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Groeten is hier eigenlijk niet nodig.. ( ik weet niet hoelang je al op GoT zit)

Verder kunnen we eigenlijk weinig vertellen over je probleem als je geen specificaties post.
Dus wat je kan doen..eventjes een lijstje maken met de specs van je i7 systeempje en eventueel foto's posten.
Aan de hand van deze gegevens kunnen we je misschien verder helpen!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 12:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

Een fotootje van je moederbord voor en achter zou een hoop kunnen verhelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja natuurlijk, mijn excuses (idioot dak ben).

specs:
Cooler Master Real Power 700W Modular
Asus P6T Deluxe | 90-MIB600-G0EAY00Z
Asus EAH4870/HTDI/1G | 207503
Intel Core i7 920 2.66Ghz Boxed
Corsair 3072MB XMS3-1600 DDR3 8-8-8-24 KIT 3*1GB

en natuurlijk de koeler (scythe mugen 2).

de vijzen bevinden zich rond de socket zullen we zegen (metaal):

http://www.pcgameshardwar...H_Asus_P6T_Deluxe_X58.JPG

http://www.expreview.com/..._Asus_P6T_Deluxe_X58s.jpg

http://images.bit-tech.ne...erb/P6T-Deluxe_supper.jpg (blijkbaar werkt vorige bij sommige niet) op deze kan je het heel duidelijk zien de vijzen.

koeler: http://www.multimediapc.nl/images/Mugen-front.jpg

achterkant heb ik niet meteen. Ben ook niet thuis, maar als niemand het zeker weet, dan trek ik er nog wel eentje straks.
alvast bedankt!

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 287595 op 19-01-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243975

http://www.pcgameshardwar...H_Asus_P6T_Deluxe_X58.JPG dit plaatje doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik zie wat je bedoelt, zou even de Mugen 2 moeten bestuderen om je een goed antwoord te geven...

In het duits: http://eiskaltmacher.de/p...d=53&limit=1&limitstart=3

P6T met backplate:
http://www.overclock3d.ne...x58_motherboard_preview/3

Ik zou kijken of je de backplate van je Mugen er niet gewoon overheen kunt schroeven, en anders wordt het inderdaad die Asus backplate verwijderen denk ik...

[ Voor 79% gewijzigd door Pathogen op 19-01-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
misschien is dit ook nog zinvol, de inhoud van het pakketje.
Langs 1 kant van de backplate is er een soort stof bevestigd (ik vermoed dat dit dan tegen het moederbord moet komen).

http://www.scythe-usa.com/product/cpu/040/scmg2000-acc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Anoniem: 287595 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:06:
misschien is dit ook nog zinvol, de inhoud van het pakketje.
Langs 1 kant van de backplate is er een soort stof bevestigd (ik vermoed dat dit dan tegen het moederbord moet komen).

http://www.scythe-usa.com/product/cpu/040/scmg2000-acc.html
Dat vermoed je helemaal correct. Heeft je Mugen trouwens geen installatiehandleiding? Ik geef toe dat het bij mijn Shuriken ook niet veel meer was dan een paar plaatjes, maar het kan soms net even verhelderend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er was wel een handleiding (eske), maar ik vond het niet zo duidelijk.
Daarmee heb ik nog even gewacht. Vermits de cpu-houder losmaken toch niet zonder risico is hé.
Jammer dat er precies niemand er niemand die de koeler al heeft geinstalleerd op een socket 1366.

edit: Duits is nooit mijn sterkste vak geweest, snap er dus ook maar de helft van.

alvast bedankt voor de aangeboden hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Anoniem: 287595 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:17:
Er was wel een handleiding (eske), maar ik vond het niet zo duidelijk.
Daarmee heb ik nog even gewacht. Vermits de cpu-houder losmaken toch niet zonder risico is hé.
Jammer dat er precies niemand er niemand die de koeler al heeft geinstalleerd op een socket 1366.

edit: Duits is nooit mijn sterkste vak geweest, snap er dus ook maar de helft van.

alvast bedankt voor de aangeboden hulp!
Ik bekeek hem zonder geluid, helpt een hoop :Y
Maar sowieso moet het losschroeven van die plate wel kunnen. Als je merkt dat er meer meekomt dan wenselijk schroef je het gewoon weer vast.
Toch zou ik thuis eerst proberen of de backplate van de Mugen over je Asus plate te zetten is. Lijkt me de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ah jij zou de backplate van de mugen 2 op de backplate proberen te bevestigen van het mobo zelf.
ik zal straks is heel voorzichtig 1 van de vijzen losdraaien. eens zien wat het resultaat is.
Ik hou jullie hier op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nog iets extra gevonden (de handleiding online).
misschien kan iemand mij dan met zekerheid zeggen dat ik het moet losmaken, en dan nadien met vijzen langs onder naar boven terug moet vastmake?

ftp://ftp.scythe.com/Manu...en%202%20CPU%20Cooler.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Volgens die handleiding moet ie er inderdaad af. De rechterpagina is (wat mij betreft) redelijk duidelijk.

Doe anders even handig (tegen verwarring) en leg alle clips en dingetjes die je NIET nodig hebt voor LGA1366 even apart, zie je makkelijker de bomen door het bos :Y

[ Voor 44% gewijzigd door Pathogen op 19-01-2009 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
update:

ik moest inderdaad bovenaan losmaken, zodat de backplate los komt. eigenlijk is het heel simpel (al had ik er best wel veel schrik van). Alvast heel erg bedankt voor iedereen zijn hulp!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ben benieuwd naar de prestaties van de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mooi zo, laat even weten hoe ie het doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 21:54

IEF

Why so serious?

Zou eigenlijk wel graag een Scythe Mugen 2 vs. TRUE120 Extreme zien op deze setup.

Ik heb zelf hetzelfde mobo+cpu, en gebruik nu nog de boxed cooler.
Dacht met mn Scythe Ninja Rev B over te stappen, maar de Socket 1366 adapter hiervoor is van ontzettend slechte kwaliteit (ook weer pushpins).

Ik twijfel nu dus een beetje tussen de Mugen 2 (vrnl. vanwege de mogelijkheid tot 2 120 mm fans push-pull, zoals ik op mn Ninja ook had) en de TRUE120 Extreme.

Edit: Hm, schaam. Kom er net achter dat de TRUE120 ook gewoon fan clips gebruikt. Kun je dus prima 2 120mm fans aan hangen. Denk dat ik dan toch voor deze ga, design spreekt me toch iets meer aan.

[ Voor 17% gewijzigd door IEF op 21-01-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals beloofd breng ik nog even een updatje.
Systeem werkt prima alsook de koeler.

Idle draait mijn systeem momenteel op 36-40°, stressed rond de 50-55°.
Dit is gewoon op standaard snelheid.

Ben tevreden van de resultaten.

Bedankt aan iedereen die geholpen heeft. Voor mij mag dit topic dicht.

edit: zal hem in de nabije toekomst ook is voor lange tijd stressen met software. deze stressed was maar ff gamen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 287595 op 22-01-2009 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Op welke snelheid draait de processor bij die temperaturen, heb je hem overgeclocked?

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223003

http://www.silent-hardware.nl/page.php?id=48&pg=1
Hier is de eerste review van de mugen 2 die ik kan vinden op internet mooi ding :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:55

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Leuk woord; vijzen. :)
Ik heb zelf ook een Mugen2 gekocht en vraag me af of er een fout staat in de beschrijving of dat de montage van de standaard bracket op het Asus moederbord anders is dan bij andere moederborden.
Er wordt in de handleiding namelijk gesproken over 4 washers (ringetjes) die tussen het moederbord en de bovenste bracket zouden zitten. Bij mij zitten die ringetjes helegaar niet, maar lijkt het er op dat het blank metaal het moederbord niet heeft geraakt. (misschien door toepassing van precieze boutlengte)

Heeft iemand zijn top bracket (rondom de processor) al eens van zijn Aus P6T gehaald en daar ringetjes tussen gevonden?

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Doe ons eens een plezier en post je ervaringen eens hier .

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144052

Cow_tipping schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:58:
Leuk woord; vijzen. :)
Ik heb zelf ook een Mugen2 gekocht en vraag me af of er een fout staat in de beschrijving of dat de montage van de standaard bracket op het Asus moederbord anders is dan bij andere moederborden.
Er wordt in de handleiding namelijk gesproken over 4 washers (ringetjes) die tussen het moederbord en de bovenste bracket zouden zitten. Bij mij zitten die ringetjes helegaar niet, maar lijkt het er op dat het blank metaal het moederbord niet heeft geraakt. (misschien door toepassing van precieze boutlengte)

Heeft iemand zijn top bracket (rondom de processor) al eens van zijn Aus P6T gehaald en daar ringetjes tussen gevonden?
De ringetjes zitten dus bij het Scythe pakket, niet bij je moederbord.
In de regel van "dont lose the washers" oid bedoelen ze de schroeven die je losdraaid met de meegeleverde inbusachtige tool.

Bij mij prima gemonteerd met een P6T Deluxe V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Anoniem: 144052 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 19:06:
[...]

De ringetjes zitten dus bij het Scythe pakket, niet bij je moederbord.
In de regel van "dont lose the washers" oid bedoelen ze de schroeven die je losdraaid met de meegeleverde inbusachtige tool.

Bij mij prima gemonteerd met een P6T Deluxe V2
Dan heb jij het plaatje niet goed bekeken.
Een washer is een revetje of vulring. En deze ringetjes die origineel al gemonteerd zouden moeten zijn kun je zien op het plaatje hieronder. (ringetjes zijn aangeduid met een sterretje)

[img=http://img7.imageshack.us/img7/7291/imgns8.th.jpg]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cow_tipping schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:16:
[...]

Dan heb jij het plaatje niet goed bekeken.
Een washer is een revetje of vulring. En deze ringetjes die origineel al gemonteerd zouden moeten zijn kun je zien op het plaatje hieronder. (ringetjes zijn aangeduid met een sterretje)

[img=http://img7.imageshack.us/img7/7291/imgns8.th.jpg]
Ah, ik dacht dat ze bij het pakket zaten want ze lagen allemaal op hetzelfde bureau, ik heb die 4 ringetjes inderdaad nog en ze zitten goed dus geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Euh, heb jij de koeler met 8 of met 4 ringetjes vast zitten nu?
Dat kan ik er eigenlijk niet uit opmaken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

8 in totaal dan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 07:24

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb eergisteren de Scythe Mugen 2 gekocht, maar een klein beetje op goed geluk. Ik kon niet zo snel iemand vinden met een Gigabyte 790GP-DS4H met OCZ Reaper geheugen die ook de Scythe Mugen 2 had. Ik kon op de Scythe site wel vinden dat de koeler op mijn moederbord zou passen.

Als eerste moederbord ontdaan van de boxed koeler, en de bracket. Dat ging super simpel. Daarna heb ik mijn CPU ontdaan van koelpasta, en de schone CPU ingesmeerd met Arctic Cooling MX-2.

Maar toen kwam natuurlijk het "spannende" gedeelte. Gaat ie wel passen? De Mugen zelf is natuurlijk HUUUUGE, dus om nou te zeggen dat ik in een oogopslag kon zien of ie paste.

Na de enoooorm uitgebreide installatie handleiding te hebben gelezen, dacht ik dat ze bij Scythe een paar pagina's waren vergeten. Behoorlijk karig omschreven, en ze hadden ook de omschrijving van de gaatjes in de backplate van AM2 en Socket 939 omgedraaid.

De manier waarop de koeler moet worden geinstalleerd vind ik ook verre van handig. Ze hadden wat mij betreft eerst de backplate aan het moederbord moeten vastzetten, waarna je de koeler aan de andere kant vastzet. Na wat vogelwerk hoe ik hem in mijn uppie kon installeren, heb ik de koeler neergezet, en mijn moederbord er ondersteboven opgeplaatst. Om op die manier de backplate vast te kunnen schroeven. Nadeel hiervan vond ik dat ik niet goed kon zien of de koeler goed contact maakt met de CPU.

Maar goed uiteindelijk de boel vast gekregen en het pastte... Hoewel de fan maar aan 3 kanten past. Aan een kant zitten mijn memory modules in de weg. Dus ik heb de fan "in pull" gemonteerd.

Ik heb nu alleen nog met Prime 95 getest. Het gaat dus om een AMD 940, multiplier op 16.5 en voltage 1.424. Na een half uur geeft rond de 50 graden Celcius aan. Ik ga binnenkort wat uitgebreider testen.

Voor de mensen die nog twijfelen, en die een soort gelijke setup hebben, heb ik nog een paar plaatjes om te zien hoe krap het is.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~karmous/PICT2792.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~karmous/PICT2796.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~karmous/PICT2800.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~karmous/PICT2811.jpg

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat ziet er strak uit. Ik heb die koeler besteld om in mijn Shuttle passend te gaan krijgen op één of andere manier:

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/images/barebones-2k8/sg33g5m/sg33g5m-inside-board.jpg

Ik ga voor de uitdaging :)

[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 01-03-2009 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Phuncz schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:05:
Dat ziet er strak uit. Ik heb die koeler besteld om in mijn Shuttle passend te gaan krijgen op één of andere manier:

[afbeelding]

Ik ga voor de uitdaging :)
Da's een understatement ;) Maar ik hoop dat het lukt, en foto's posten als het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
Die koeler gaat dan bij jou toch mooi recht komen te zitten. Want je bevestigings punten staan evenwijdig met de rand dus, denk ik dat het geen probleem gaat zijn. Misschien in de hoogte :p. (snij je toch de bovekant wat uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik verwacht de koeler deze week, maar dat ligt eraan of ze de Nexus ventilator op tijd binnen hebben. Dus hopelijk tegen het weekend en dan post ik hier de foto's :) Zowiezo gaat mijn DVDRW extern moeten en mijn harde schijf ga ik ook op één of ander manier nog ergens moeten zien te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

Ik heb nieuws over de stevigheid van de koeler. Ik wilde namelijk een remount doen omdat de temperaturen van de cores van mijn Q9550 nogal vreemd waren. Goed, ik haal het moederbord uit de kast, zet hem op de kop neer en schroef de backplate eraf. Ik wil het moederbord er van af tillen en dat doe ik ook. Maar wat is dat moederbord zwaar zeg!. Zo zwaar was hij toch niet toen.. nee dat kan niet. Maf zeg....
O **** DE KOELER ZIT ER NOG OPGEPLAKT! En net als ik het zie dondert ie naar beneden. Boem. Twee heatpipes zijn een klein beetje verbogen maar de base is nog helemaal vlak ( met een stanley mesje kan je dat het best controleren ). Het heeft eigenlijk alleen maar geholpen, het is nu makkelijker om de ventilator erop te zetten. En de temperaturen?
Die zijn niet veranderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 287880 op 01-03-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Meestal zijn te hoge temperaturen te wijten aan defecte heatpipes. Als je een vergelijkbare config vind met veel betere temps (meer dan 5°C verschil), dan moet je een RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm
Het zijn niet zozeer veel te hoge temperaturen, het is de temperatuurs verdeling.
Zowel voor als na de val zie ik dit idle:
35 31 44 32
En dit load:
65 60 65 60

Ligt dit aan de heatpipe of aan de IHS die misschien niet goed op de dies zit ?
Ik zal het eens testen met de stock koeler. Als die bij elke core dezelfde temperatuur geeft ( ongeveer dan ) dan weet ik dat het aan de heatpipes ligt. Anders ligt het aan de IHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 22:38
ik ga vanavond ook een mugen 2 op mijn p6t hangen en had graag even geweten hoeveel werk ik hieraan moet verwachten.

Ik weet dat de backplate moet vervangen worden , maar loopt dit allemaal een beetje vlot ?

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
@Phuncz= En hoe past hij of heb je hem nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291389

sleepwalkerbe schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:03:
ik ga vanavond ook een mugen 2 op mijn p6t hangen en had graag even geweten hoeveel werk ik hieraan moet verwachten.

Ik weet dat de backplate moet vervangen worden , maar loopt dit allemaal een beetje vlot ?
Ligt er maar net aan hoe technisch jij zelf bent. Waarschijnlijk moet je moederbord los van je backplate, dus dan weet je een beetje wat voor werk je te doen hebt.

Mijn moederbord moest ook los om de backplate te kunnen bevestigen. Verder is het een eitje, alles weer aansluiten en vast schroeven, klaar.

Heb ook de Scythe Mugen 2. Toevallig gisteren ff een 8 1/2 uurs Stress test met Prime95 Large FFT's gedaan. De hoogst gemeten Temp met RealTemp was 51 graden, de andere cores waren 49 49 48.

Ik heb er een Q9400 2,66Ghz Oc'ed @ 3,0Ghz. Deze is dus stabiel, dus vanavond stapje erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Laatst online: 15-06 22:38
Ja ik denk dat het wel gaat lukken allemaal. Ik ben benieuwd hoe men i7 hierop gaat reageren. Hij gaat nu niet boven de 74 graden uit bij tests.
Ik laat hier ook wel weten hoe het gelukt is om te installeren en zal eventuele fotos er bij plaatsen.
Men fan op men sidepanel mag in elk geval al weg :)

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

PRaGA88 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:06:
@Phuncz= En hoe past hij of heb je hem nog niet?
Nee helaas, Zercom heeft alweer mijn bestelling ge-upfucked, mijn pakje zweeft ergens in Limbo. Het had er helaas al een week moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrets68
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 19:52
OMX2000 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 12:52:
Ik heb eergisteren de Scythe Mugen 2 gekocht, maar een klein beetje op goed geluk. Ik kon niet zo snel iemand vinden met een Gigabyte 790GP-DS4H met OCZ Reaper geheugen die ook de Scythe Mugen 2 had. Ik kon op de Scythe site wel vinden dat de koeler op mijn moederbord zou passen.

Als eerste moederbord ontdaan van de boxed koeler, en de bracket. Dat ging super simpel. Daarna heb ik mijn CPU ontdaan van koelpasta, en de schone CPU ingesmeerd met Arctic Cooling MX-2.

Maar toen kwam natuurlijk het "spannende" gedeelte. Gaat ie wel passen? De Mugen zelf is natuurlijk HUUUUGE, dus om nou te zeggen dat ik in een oogopslag kon zien of ie paste.

Na de enoooorm uitgebreide installatie handleiding te hebben gelezen, dacht ik dat ze bij Scythe een paar pagina's waren vergeten. Behoorlijk karig omschreven, en ze hadden ook de omschrijving van de gaatjes in de backplate van AM2 en Socket 939 omgedraaid.

De manier waarop de koeler moet worden geinstalleerd vind ik ook verre van handig. Ze hadden wat mij betreft eerst de backplate aan het moederbord moeten vastzetten, waarna je de koeler aan de andere kant vastzet. Na wat vogelwerk hoe ik hem in mijn uppie kon installeren, heb ik de koeler neergezet, en mijn moederbord er ondersteboven opgeplaatst. Om op die manier de backplate vast te kunnen schroeven. Nadeel hiervan vond ik dat ik niet goed kon zien of de koeler goed contact maakt met de CPU.

Maar goed uiteindelijk de boel vast gekregen en het pastte... Hoewel de fan maar aan 3 kanten past. Aan een kant zitten mijn memory modules in de weg. Dus ik heb de fan "in pull" gemonteerd.

Ik heb nu alleen nog met Prime 95 getest. Het gaat dus om een AMD 940, multiplier op 16.5 en voltage 1.424. Na een half uur geeft rond de 50 graden Celcius aan. Ik ga binnenkort wat uitgebreider testen.

Voor de mensen die nog twijfelen, en die een soort gelijke setup hebben, heb ik nog een paar plaatjes om te zien hoe krap het is.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zie dat jij die reapers strak tegen de koeler hebt geplaatst, ik heb precies dezelde setup maar ik heb de 2 andere slots gebruikt of maakt dat nog verschil ivm dual channel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De koeler is binnen en heb me al bezig gehouden wat foto's te maken. De koeler past, maar de voetjes komen niet overeen. Die wat erbij zitten plaatsen de koeler in de dwarsrichting wat dus niet past. Als ie in de richting van de gaatjes zit, gaat hij NIPT passen. Hier ga ik deze week nog een oplossing voor verzorgen. Alvast wat indruk pics:

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0388.jpg
De 120mm fan die meegeleverd is. In vergelijking met de standaard koeler die nu in mijn Shuttle zit heeft deze makkelijk 6 tot 8x zoveel koeloppervlak. Zal dus wel wat overklok toelaten :)

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0389.jpg
Eindeloos...

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0392.jpg
Één van de best afgewerkte heatsinks die ik ooit heb vastgehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Vandaag dan 2 nieuwe brackets gefixed zodat het blok gemonteerd kon worden. Na meermaals pogingen tot succes is er toch resultaat gekomen en zo ziet het dus uit in een compacte Shuttle:

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0395.jpg
"van boven" foto, de behuizing zonder videokaart, voeding, HDD en optisch station. 2 van die dingen gaan zowiezo niet meer passen...

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0396.jpg
Een foto van de zijkant genomen, je ziet de voorste fan rechts de lucht in de heatsink blazen en de achterste fan links zuigt hem er zo weer uit. Inderdaad, er blijft weinig ruimte over...

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0397.jpg
De hele oplossing is één close call... Hier zie je mijn l33t tie-wrap skillz.

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0398.jpg
De achterste fan past juist tussen de case en de Mugen 2 in !

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0399.jpg
De voorste fan maakt het ook wel nauw met het RAM...

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0400.jpg
Een Geforce 9600GSO met 768MB wat die twee lege plekjes linksboven verklaart. De koeling zie je beter in de volgende foto.

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0401.jpg
De passieve Zalman VNF-100 koeling op de videokaart en de Scythe Mugen 2 houden het niet te intiem gelukkig. In game loopt de kaart tegen de 60°C wat zeer goed is in mijn ogen zonder een directe fan erop.

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0402.jpg
Het klepje voor de 3,5" drive kan open en zorgt voor meer lucht. Je ziet de koeler vooraan in de kast dus.

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0403.jpg
Het systeem kan volledig dicht, echter moet ik nog iets voorzien voor de hardeschijf. Hier is intern wel plaats voor maar ik twijfel er toch aan om deze van een behuizing te voorzien samen met de DVD brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Momenteel zijn de temperaturen goed met idle temps van 35-40°C, maar 2 cores zijn 10°C warmer dan de 2 andere (Q6600). De videokaart is nu passief geholpen door de CPU airflow en die blijft mooi rond de 60°C in game. Ik ga het systeem nog eens uit elkaar mogen halen en vermoedelijk is het de voeding die de koeler naar 1 kant op duwt. De enige oplossing is de brackets opnieuw maken en de gaatjes iets opschuiven zodat hij een paar millimeter meer naar binnen gaat. Ofwel moet ik de koeler gaan afslijpen wat volgens mij onbegonnen werk is met al die koelvinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Ziet er nu wel vet uit, nu nog een window maken.:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb de situatie opnieuw bekeken en nieuwe brackets waren niet nodig. Wel moest ik eentje aanpassen, deze raakte een component op het moederbord. Dit is nu in orde en nu zijn de temperatuurverschillen minder groot. Stressed met Prime95 met 4 threads tijdens de "max temp/voltage" test ging het snel boven de 80°C en hield het stabiel op ongeveer 76-84°C max per core. Het betreft een Core 2 Quad Q6600 op 2.4GHz (350MHz x 7) op standaard voltage.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 22-03-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loki.Nya
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 15:12
Ik ben op nu een nieuwe PC aan met bouwen, en probeer nu de Mugen 2 er op te zetten.
Nu zie ik op de backplate dat er een dikke plastic sticker op zit in het midden.
Moet deze er af, of kan ik deze laten zitten.

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/1835/picture10q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Die zit er om geen electrisch contact te maken met je moederbord dus die moet je laten zitten. Anders stond er wel iets van in de handleiding of op het stickertje "PEEL OFF" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Klein koeler vraagje het gaat over een amd phenom mobo. Pas een scythe mugen 2 op zo een amd mobo (asrock am3) ZONDER dat het de ram in de weg zit? ocz ram.(ddr3)

[ Voor 4% gewijzigd door PRaGA88 op 27-03-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

PRaGA88 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 19:15:
Klein koeler vraagje het gaat over een amd phenom mobo. Pas een scythe mugen 2 op zo een amd mobo (asrock am3) ZONDER dat het de ram in de weg zit? ocz ram.(ddr3)
Check de foto's hierboven maar. Ik weet niet welk OCZ geheugen je hebt, maar als er geen uitsteeksels zijwaarts zijn, verwacht ik dat het gewoon gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 16:51
Ik heb gisteren zelf een toppic gestart met de vraag of de Scythe Mugen 2 in combinatie met Corsair DDR3-1600 mhz (dominator) geheugen past. Ik zie dat de topic starter dezelfde combinatie van geheugen en cooler heeft.

Bij de meeste geheugenbankjes gaat het net goed wanneer de ventilator boven het geheugen hangt, maar het corshair geheugen heeft een heatsink bovenop, wat het volgensmij wel aardig krap maakt. Het moederbord wat ik in gedachten heb is de MSI eclipse.

Kan iemand mischien bevestigen of dit gaat passen?

[ Voor 5% gewijzigd door swannie op 01-04-2009 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loki.Nya
Bij mij past het helaas niet op de normale manier. Ik moest dan ook de koeler anders monteren met de fan aan de onderkant.
Gelukkig zit er ook een fan aan de bovenkant van mijn Antec P182.

Gigabyte GA-X48-DQ6 mobo met Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=195250&FotoID=3399

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

heeft die fan op de sink nog wel nut, zo kort op de videokaart ? Ik denk dat je misschien best naar een 120x120mm 10mm brede fan zoekt, die past wel tussen je Mugen en je RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loki.Nya
Werkt prima hoor, er zit nog genoeg ruimte tussen om koele lucht aan te zuigen. Ik zit hier op idle zo'n 20 graden boven kamer temperatuur (fans draaien nu langzaam). Ik moet nog wel een fan aan de voorkant van m'n kast monteren om de airflow wat te verbeteren, dus het is nog wel mogelijk om wat beter te koelen.

Hier is het wat duidelijker te zien.
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/884/dsc02570small.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Loki.Nya op 08-04-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:16
Wat ik wel grappig vond is dat de fan op mijn Scythe maar zo langzaam hoefde te draaien dat mijn BIOS begon te klagen dat de fan stuk was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:37
In mijn bios kan ik de fan op minimaal 0% zetten. Met deze koeler draait de fan bijna nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Ik heb gisteren met de al bekende moeite de mugen 2 geïnstalleerd op mijn moederbord. Ik kwam na een test tot de veronderstelling dat de cpu rond de 46 graden wordt en bij load zelfs 55 graden. Is dit normaal? De fan draait gemiddeld rond de 480rpm.

Eerst dacht ik dat het aan de installatie lag, dus ik heb hem helemaal op nieuw geïnstalleerd met Artic Silver 5 pasta en getest, nu word hij gemiddeld tussen de 42 en de 50 graden. Ik vind dit voor zo'n high end koeler nog best heet :? Ik heb hem toch echt correct gemonteerd en niet te weinig of te veel pasta gebruikt.

Ik heb een P5B, core2duo e6400@stock.

Als ik zo de reviews lees, zie ik veel betere resultaten in temperaturen. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd in me bios (performance,silent, optimal mode).

Ik moet zeggen dat de fan wel lekker stil is vanwege die lage toeren. Dus wel een vooruitgang op mijn huidige stock cooler. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Wellicht je fan iets harder laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
thijszor schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:48:
Wellicht je fan iets harder laten draaien?
hmm, ik denk dat ik eerst mijn bios even moet flashen want ik kan niet mijn fan speed instellen in me bios en ook geen voltages ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ik heb sinds gisteren ook een Mugen 2 in mijn pctje hangen maar is er ook iemand die weet of op de mugen 1 en 2 de fanclips passen ?

deze heb ik al vast gevonden..

link

link

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quicksilvernet schreef op donderdag 23 april 2009 @ 07:27:
Ik heb gisteren met de al bekende moeite de mugen 2 geïnstalleerd op mijn moederbord. Ik kwam na een test tot de veronderstelling dat de cpu rond de 46 graden wordt en bij load zelfs 55 graden. Is dit normaal? De fan draait gemiddeld rond de 480rpm.
Met dergelijke fanspeeds lijkt me dat vrij normaal. Op mijn exemplaar met twee 92mm Arctic Cooling 9 PWM fans op 1000rpm of 2000rpm scheelde 5-10°C in idle en load. Een populaire fan om te combineren met die heatsink is de Nexus Real Silent 120mm of eventueel de Noctua 120mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
Ik zal eerst even proberen de toertjes wat omhoog te gooien en daarna nog een keer diagnose stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-06 06:34

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Ik ben van plan een nieuw systeem te kopen icm met deze scythe mugen 2.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955€ 230,74€ 230,74
2Asus EAH4890 TOP/HTDI/1GD5€ 235,-€ 470,-
1Corsair TX750W€ 106,70€ 106,70
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 26,-€ 26,-
1Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P€ 156,10€ 156,10
1Lian Li CR-35B Cardreader (3.5" Bay, USB 2.0, Zwart)€ 23,95€ 23,95
1Logitech G11 Gaming Keyboard€ 54,95€ 54,95
1Logitech MX518€ 29,-€ 29,-
1Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM€ 97,76€ 97,76
1OCZ Platinum OCZ3P1600EB4GK€ 66,82€ 66,82
1Samsung SH-S223F€ 17,17€ 17,17
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 68,45€ 68,45
1Samsung Syncmaster 2443BW€ 253,47€ 253,47
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,24€ 32,24
ImporterenTotaal€ 1.633,35

Is het nodig om spullen van dit moederbord af te schroeven ten behoeve van de installatie van de backplate van de Mugen of kan deze gewoon geplaatst worden?

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:51
Dat wordt schroeven, maar het past zeker weten. Zie hier en hier(PDF)
Je had dit zelf ook wel kunnen vinden lijkt me. Volgende keer gewoon ff zoeken op de site van de fabrikant en dan vind je het meestal wel.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrets68
  • Laatst online: 05-06 19:52
Als je de Ocz in slot 3 en 4 zet krijg je de fan er ook nog wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Crahsystor schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 23:22:
Dat wordt schroeven, maar het past zeker weten. Zie hier en hier(PDF)
Je had dit zelf ook wel kunnen vinden lijkt me. Volgende keer gewoon ff zoeken op de site van de fabrikant en dan vind je het meestal wel.
Je hebt gelijk, maar waar het mij om ging was of ik het plastic gedeelte om de processor weg moest halen, daar kon ik niets over vinden. Op jouw foto zie ik echter dat dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:51
Skarloc schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 11:24:
[...]

Je hebt gelijk, maar waar het mij om ging was of ik het plastic gedeelte om de processor weg moest halen, daar kon ik niets over vinden. Op jouw foto zie ik echter dat dit moet.
Dat dacht ik ook wel, maar zo'n foto is gewoon een mooi zekerheidje. Je weet dan zeker dat het past en je ziet wat je moet doen.
Barrets68 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:23:
Als je de Ocz in slot 3 en 4 zet krijg je de fan er ook nog wel tussen.
Dat past zowieso, want de fan past als het goed is gewoon boven het geheugen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 14:37
Ik ben nu bezig de Mugen 2 op mijn Asus M4A78T-E (AM3) moederbord te monteren. Op zich niet moeilijk, maar hoe vast moet je de schroefjes aandraaien? Echt tot ze niet meer strakker kunnen (dus het einde van het schroefdraad)? Of is dat te vast?

De handleiding is nogal summier en ik kan het ook nergens anders vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Niet online
Gewoon dat het vast zit lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Dat is relatief. Tenminste je kan inderdaad doordraaien tot het schroefdraad op is. Maar ik vraag me dus af of dat de bedoeling is... Het zit nu praktisch zover op een halve slag na denk ik. Dus redelijk "handvast".

Bij moederborden waarschuwen ze altijd "do not overtighten the screws". Ik vroeg me dus af of dat hier ook van toepassing is. De handleiding is wel heel erg beknopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Als er nog speling zit tussen de koeler en het moederbord moet ie zeker nog strakker, het moet echt muurvast zitten.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Niet online
En als die er weer af moet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

goed warm stoken en dan de schroefjes los..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Doordraaien tot dat hij goed vast zit op de CPU voor maximale hitte overdracht, echter, te veel doordraaien als het draad al op is, heeft of geen zin, of je zorgt voor spanning op de schroeven/mobo etc, wat ook nooit goed kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Ik heb de volgende setup:

Gigabyte GA-MA790fxt
Phenom II X4 955 @stock
Mugen 2 koeler
Lian Li PC65 kast met goede airflow

Wat is nu een beetje de standaard temperatuur die je idle moet halen bij kamertemperatuur?
Ik zit nu gemiddeld tuusen de 39 en 45 graden. Als ik prime95 draai loopt deze op tot zo'n 57 graden.
Is dit normaal of aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Het is opzich wel een goede temperatuur maar waarschijnlijk heb je te veel koelpasta gebruikt. en loopt de fan op 100% als die zo warm is ?

Het moet lager kunnen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 22:26

[NUT]

Heppiedepeppie

Ook wel een beetje noobisch vraagje, maar ik stel 'em toch maar:

Ik heb een GA-MA790FX-DS5 en daar zit een koperen backplate op het mobo geplakt(!) aan de onderzijde. Bij het monteren van de scythe mugen 2 heb ik de backplate van de mugen 2 laten zitten voor wat het was en de backplate van het mobo gebruikt, dit scheelde beschadigings kansen. Tussen de mugen 2 en de cpu zit artic ceramic koelblokpasta. 8)

Mijn Phenom II X4 940BE wordt op een temperatuur tussen de 39 en 45 graden gehouden bij wisselende kamer temperaturen in bijna idle (onder de 20% belasting op de 4 cores). Onder +90% load van alle 4 de cores (nog geen prime95 o.i.d gebruikt, dit is bij benchen met 3dmark 06!) loopt het rap op naar 56 tot 64 graden maar blijft daar tussen redelijk stabiel hangen.

Ik heb me inmiddels suf gezocht naar vergelijkingen in temperaturen maar ik weet gewoon niets te vinden. Ik weet dus ook niet eens echt of dit nu slecht of goed is :?

Wat zijn jullie gedachten hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

het kan liggen aan
  1. je airflow
  2. te veel koelpasta
  3. slechte bevestiging
Dus als je zeker weet dat het niet aan de koelpasta en airflow ligt moet je eens kijken naar de besvestiging van de koeler.

Ik draai hier ook een quadcore (q9450) met 51 graden onder load, daar draait de fan van 800Rpm op, dus ik denk dat jouw temps ook beter moeten kunnen.

Dus ik vermoed dat je gewoon de mugen backplate moet gebruiken om m er echt goed op te krijgen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Ik heb zelf een Gigabyte GA-MA790fxt UD5P met X4 955 @3,8 Ghz
Mijn temperaturen liggen meestal rond de 38 graden idle, wanneer ik prime95 laat draaien wordt de processor rond de 54 graden waarbij de fan maximaal op 1200 toeren draait.
Ik heb me laten vertellen dat dit geen schokkende temperaturen zijn, maar dat ze wel iets lager zouden kunnen.
De computer staat bij mij wel op zolder waar het meestal rond de 25 graden is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:24

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hier met een P5K-E, 6750@3,2Ghz en gemonteerd met de separaat verkochte backplate een idle Vista temp (speedfan) van 30 graden voor de cpu (38 en 39 voor de cores) in een kamer op de zonkant van mn huis (gemiddelde kamertemp ca 23 celcius).

Fan hoor ik niet/nauwelijks in een CM Centurion 5 (1x 80mm intake, 1x120mm outtake samen op een FanMate2 op de laagste stand, Scythe Mugashi gpu koeler die op de laagste snelheid draaien met de bijgeleverde controller).

Onder belasting (Last Remnant, 1680x1050, alles high) stijgt de cpu temp naar ca 40 graden en de cores naar ca 50 graden celcius.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skarloc

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:02:
Hier met een P5K-E, 6750@3,2Ghz en gemonteerd met de separaat verkochte backplate een idle Vista temp (speedfan) van 30 graden voor de cpu (38 en 39 voor de cores) in een kamer op de zonkant van mn huis (gemiddelde kamertemp ca 23 celcius).

Fan hoor ik niet/nauwelijks in een CM Centurion 5 (1x 80mm intake, 1x120mm outtake samen op een FanMate2 op de laagste stand, Scythe Mugashi gpu koeler die op de laagste snelheid draaien met de bijgeleverde controller).

Onder belasting (Last Remnant, 1680x1050, alles high) stijgt de cpu temp naar ca 40 graden en de cores naar ca 50 graden celcius.
Wat speedfan betreft, je ziet daar altijd 4 temperaturen staan. Welke is nou precies wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pffffffffffffff
We zouden een temperature guide moeten maken. Hell, misschien doe ik dat wel.
Ik weet niet hoe het bij AMD zit, misschien kan iemand dat aanvullen, maar zo zit het bij intel:

Er zijn twee temperaturen, Tcase en Tjunction. Tcase is de temperatuur van de IHS ( intel geeft in de datasheets aan precies waar deze gemeten moet worden ). Deze temperatuur wordt gemeten door het moederbord. Alleen voor Tcase geeft intel in de datasheets een maximum aan.

De temperatuur die een programma als Realtemp ( wel de beste ) of Coretemp meet is de temperatuur van de cores. De sensors zitten dan ook in de CPU zelf. Deze sensors zijn echter niet bedoeld om de temperatuur uit te lezen ( in de zin van: nu is het 50 graden ). Deze sensors zijn bedoeld om thermal throttling in te schakelen. Dat is het uitschakelen van de CPU als een core te heet wordt. Dit gebeurt bij een bepaalde temperatuur, Tjmax. De sensoren zijn alleen te vertrouwen in een gebied rond Tjmax. Voor het rapporteren van idle temperatuur zijn ze niet geschikt. Intel geeft geen max aan voor deze temperatuur, simpelweg omdat het geen echte temperatuur sensors zijn.
Realtemp en coretemp lezen deze sensors toch uit. Hierbij krijgen ze de afstand tot Tjmax. Dit is dus hetgene wat Realtemp meet: de afstand tot de thermal throttling temperatuur. Je moet zelf die Tjmax instellen om de echte temperatuur te krijgen, maar aangezien intel zelden laat weten wat deze temperatuur is, is het beter om de afstand tot Tjmax in de gaten te houden. Ik hou zelf 30 of 25 graden aan, maar de belangrijkste temperatuur om in de gaten te houden is de CPU temp zoals aangegeven door het mobo ( helaas is dit ook niet altijd correct ).

Even een opmerking voor Wolfdale en Yorkfield mensen: de sensoren van de Wolfdales komen vaak niet lager dan 40 graden. De sensoren van de Yorkfields lijken echt nergens op, mijn 4 cores laten achterlijke temperaturen zien en de temperaturen convergeren pas bij 40 graden van Tjmax af.

Nog een opmerking: een zin als: "mijne wordt 35 graden idle en 54 graden load" kan je net zo goed niet tikken. Je zegt niet over welke temperatuur je het hebt en ook niet over wat voor belasting je het hebt.

Gamen, HD film kijken etc is wel een belangrijke belasting voor de dagelijks praktijk, maar als je de CPU wilt loaden om te kijken hoe heet hij wordt kan je beter Orthos gebruiken, of OCCT. Ik belast alleen nog maar met Linpack. Dit is ook wel bekend als IntelBurninTest. Dit is met gepaste afstand het meest inhumane wat je een processor voor kunt schotelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 287880 op 15-05-2009 12:59 . Reden: tieperdetiep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Mijn X3 720 wordt nu ook idle 41 graden ofzo in een Antec P183, case fans low en de cpu fan met Q-fan op ongeveer 800rpm.
De eerste dagen was de CPU soms maar 20 graden. Maar dat was op stock 2,8Ghz en nu draai ik steeds 3,2, 3,4 of 3,6 om te testen.

Met Everest kan je trouwens ook de drie interne core temps uitlezen, deze zijn altijd een stukje lager dan de "cpu temp"

Nou is die Mugen 2 wel zo zwaar dat deze een beetje scheef naar beneden lijkt te hangen. Dus wellicht wordt het contact met de cpu minder en moet ik de hele boel er weer uit halen en aandraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 12:00

Joostk

Barkrukprofeet

Na het doorlezen van dit topic ben ik ook met een paar vraagjes gekomen.
Ik ben van plan om een Asus M4A78T-E te kopen met een AMD Phenom II 955 en 2xOCZ 4 GB DDR3-1333 Kit (OCZ3P13334GK). En daar de Scythe Mugen 2 op te monteren. Maar past het dan ook allemaal met de hoogte van het geheugen en de afstand tot de koeler en al?
Ik doe er geen videokaart voor alsnog in. Die koop ik later nog wel een keer. De behuizing wordt een Coolermaster Elite 331 met een Coolermaster 700 Watt Voeding (modulair).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

ik heb soortgelijke latten gehad, die paste precies onder de fan, ik heb nu dominators en die passen niet.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Ik kan ook uit eigen ervaring beamen dat het OCZ3P13334GK past met een M4A78T-E en een Mugen 2. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-07 12:00

Joostk

Barkrukprofeet

Oke bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

BGB4rn schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:13:
het kan liggen aan
  1. je airflow
  2. te veel koelpasta
  3. slechte bevestiging
Dus als je zeker weet dat het niet aan de koelpasta en airflow ligt moet je eens kijken naar de besvestiging van de koeler.

Ik draai hier ook een quadcore (q9450) met 51 graden onder load, daar draait de fan van 800Rpm op, dus ik denk dat jouw temps ook beter moeten kunnen.

Dus ik vermoed dat je gewoon de mugen backplate moet gebruiken om m er echt goed op te krijgen.
Ik heb inmiddels wat meer werk verricht, heb 2 VelociRaptors in m'n systeem gezet. Omdat de Mugen2 te groot is voor mijn kast (hij steekt er iets uit) kan ik de verwijderbare mobo mount niet meer uitschuiven en moest mijn mobo dus uit m'n kast halen. Ik heb vervolgens meteen maar de kans gegrepen om de boel te herzien.

1: airflow aangepast, ik heb de ventilator verplaatst naar onder aan het blok (op een korte kant) en daarmee zuig ik nu koude lucht uit de onderkant van mijn kast om hoog. Ik kan de fan niet aan de rechterkant plaatsen omdat ik toevallig ook Dominator mem reepjes heb 8)

2: Bij het los halen van de Mugen2 kwam ik er achter dat dit juist het tegenovergestelde was, er was een deel van de cpu schoon gebleven... :X dat kan 2 dingen betekenen: of ik had er te weinig van gebruikt en/of de Mugen2 maakte niet goed contact met de CPU.

3: Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de gigabyte backplate toch maar vervangen met die van de Mugen2. De Gigabyte backplate kwam overigens makkelijker los dan ik had verwacht :*)

Na deze werkzaamheden kan ik zeggen dat de fan gemiddeld een stuk rustiger draait (van 1000 rpm gemiddeld terug naar tussen de 700 en 800 rpm) en dat de IDLE temps gedaald zijn naar +/-36 graden gemeten op de CPU en volgens het mobo rond de 40 graden en vaak er iets onder. Onder load heb ik nog niet getest, ik ben m'n pc aan het herinstalleren op de velociraptors in raid 0.

Helaas kan ik 3dmark06 niet draaien omdat deze gewoon stopt met opstarten i.v.m. mijn raid set denk ik :( Dat is echter een probleem voor een ander forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Ok, fijn dat je weer goede temps hebt :) is het niet zo dat de koelpasta niet goed is verspreid door dat de backplate scheef zat door dat andere ding wat er op zat ? Of heb je zelf het idee dat het daar niet door komt ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Ik denk niet dat de backplate scheef zat, ik denk dat ik gewoon te weinig koelpasta gebruikt heb. Ik denk dat er zo'n 20-25% van m'n cpu onbesmeert was gebleven. Ik leg altijd een dot in het midden en dan druk ik de koeler er op, die doet het verdelen wel... als die voldoende druk uit oefende dan...

Ik heb vannacht een burn-in gedaan (4x de zelfde tool gebruikt om de 4 cores tegelijk te belasten). 5 en half uur stampen voltooid met HWMonitor er naast op een iets hogere prio: Max temp op het systeem 52 graden. Perfect! 8)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/u9THPcfV6ryNQvJzBjxnkMwU/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door [NUT] op 27-05-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

wat het ook was, het is nu goed :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 21:50

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

BGB4rn schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:14:
wat het ook was, het is nu goed :)
Inderdaad, bedankt voor de bevestiging op wat ik al wel een vermoeden van had. Dankzij jouw reactie had ik meer het idee dat het zin had 't te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

[NUT] schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 23:36:
[...]

Inderdaad, bedankt voor de bevestiging op wat ik al wel een vermoeden van had. Dankzij jouw reactie had ik meer het idee dat het zin had 't te doen :)
Tot uw dienst :Y)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Laatst online: 04-07 08:02
Sorry voor de kick, maar ik krijg mijn Mugen 2 niet geïnstalleerd op een Gigabyte EX58 UD5.

Aan de handleiding heb je niet veel, dus ik heb op youtube een filmpje gekeken waar ze hem installeren:

http://www.youtube.com/watch?v=QSGr-7NqUbI

Goed, het is een ander moederbord maar het principe is duidelijk. Het eerste deel is niet zo moeilijk, de 1366 assembly clip vastschroeven op de koeler, eitje. Vervolgens de originele backplate verwijderen, schroefjes van de cpu cover losdraaien en ik kon de backplate er af halen. Nu zit de cpu cover dus los, en kan ik hem niet zo op z'n kop zetten zoals in het filmpje.

Toen heb ik eerst de cpu cover weer vastgeschroefd aan de scythe backplate, ging ook goed. Maar nu kan de cpu cover niet meer dicht als de cpu (i7 920) er in zit.. Nog een paar keer geprobeerd maar de pin kan echt niet meer naar beneden en de cover vastklikken. Toen weer de originele backplate eronder gezet, en nu kan hij nog steeds niet dicht met cpu er in :?

Zal zo even foto's toevoegen...

Snap er even niks meer van.

http://img190.imageshack.us/img190/5199/foto002x.jpg

http://img195.imageshack.us/img195/456/foto003l.jpg

Edit: opgelost, ik durfde niet hard genoeg door te duwen 8)7

Ben een beetje te voorzichtig :P

[ Voor 8% gewijzigd door Sander H op 28-08-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharobboos
  • Laatst online: 03-07-2024
Tja ik heb nu ook een Gigabyte EX58 UD5 tevens met Mugen 2. Vandaag geinstalleerd:)
Ben er ook lang mee bezig geweest, die handleiding is gewoon niet helder!
En tja ben daar toch altijd erg voorzichtig mee en neem er uitgebreid de tijd voor.

Wat me wel opviel was dat de backplate contact maakte en druk uitoefent op enkele soldeer punten die uitsteken. Iemand hier ook problemen mee gehad? Wellicht op de langere duur??

Ik heb hem trouwens ingebouwd in een CM stacker en daarbij sluit de kastdeur niet. Ik ga proberen de plate eruit te halen, hopelijk past ie dan wel anders zal ik custom iets moeten verzinnen.

Tevens ben ik helaas niet voorzichtig genoeg geweest en heb ik met mijn nagel 3 pins van mijn socket 1366 wat gebogen, nu valt het mee maar het is te zien en te voelen dat ze schuin staan. Moeilijk te zien wel om eventueel voorzichtig terug te buigen want ze zijn echt erg klein!

Wat zouden jullie doen, gewoon systeem afbouwen en testen of meteen terugsturen in de hoop
dat het gefixt wordt?

[ Voor 15% gewijzigd door Tharobboos op 29-08-2009 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
Processors hadden vroeger nogal eens het probleem met gebogen pootjes. Meestal was dat op te lossen door middel van een bankpasje tussen de rijen te zetten en zacht de gebogen pinnen terug te zetten. Ik heb verder geen ervaring met i7's of x58 mobo's, maar misschien is dit een idee om op je moederbord toe te passen? Succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Laatst online: 04-07 08:02
Tharobboos schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 02:27:
Tja ik heb nu ook een Gigabyte EX58 UD5 tevens met Mugen 2. Vandaag geinstalleerd:)
Ben er ook lang mee bezig geweest, die handleiding is gewoon niet helder!
En tja ben daar toch altijd erg voorzichtig mee en neem er uitgebreid de tijd voor.

Wat me wel opviel was dat de backplate contact maakte en druk uitoefent op enkele soldeer punten die uitsteken. Iemand hier ook problemen mee gehad? Wellicht op de langere duur??

Ik heb hem trouwens ingebouwd in een CM stacker en daarbij sluit de kastdeur niet. Ik ga proberen de plate eruit te halen, hopelijk past ie dan wel anders zal ik custom iets moeten verzinnen.

Tevens ben ik helaas niet voorzichtig genoeg geweest en heb ik met mijn nagel 3 pins van mijn socket 1366 wat gebogen, nu valt het mee maar het is te zien en te voelen dat ze schuin staan. Moeilijk te zien wel om eventueel voorzichtig terug te buigen want ze zijn echt erg klein!

Wat zouden jullie doen, gewoon systeem afbouwen en testen of meteen terugsturen in de hoop
dat het gefixt wordt?
Dat met de backplate viel me ook op, maar volgens mij kan het geen kwaad. De schroefjes kunnen er ten minste allemaal goed in.

Even over de temperatuur; op stock settings wordt mijn i7 920 ongeveer 38 graden idle, is dit niet wat aan de hoge kant? Heb volgens mij wel ietsje teveel koelpasta erop gedaan, maar dat moet niet veel uitmaken.

Ook zijn de meeste kabels goed weggewerkt, zie pic:

http://img530.imageshack.us/img530/8366/foto030klein.jpg

Edit: Onder load met Prime95 wordt hij 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 23-06 08:26
Ik heb die rubbertjes eigenlijk helemaal niet tussen die schroeven gedaan bij het monteren van de backplate aan de mugen 2. Is dit erg?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heeft iemand enig idee of Scythe binnenkort van plan is om met een LGA 1156 bracket te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Is die socket niet bijna het zelfde als 775 ? correct me if i'm wrong.
En als je hoge geheugen modules hebt kan je ook aan de voorkant een andere fan maken dan de originele.
Het is een Scythe Slip Stream SLIM 1200rpm, besteld bij Highflow voor 14 euries incl verzenden.
na
En natuurlijk volgens ondertitel gemonteerd ;).

Signature

Pagina: 1 2 3 Laatste