Ik mag graag een goede FPS spelen. CoD4 heb ik heel veel van genoten, op zowel de 360 als op de PC.
[knip] maar bovenstaande karakter-trek maakt het heel moeilijk om met Nederlanders te discussiëren
Wat een grote onzin.
1) In het algemeen zie je dat er reviewsites zijn die een tegengeluid geven. Het is altijd de vraag of dit oprecht is, of om views te genereren
2) Waarom zou je er vanuit gaan dat ik niet oprecht hierin ben? Volgens mij heb ik in alle discussies (zowel in 360 als in PS3 topics) laten zien dat ik een gefundeerde mening heb en niet 'zomaar' er wat uit gooi, om maar een tegengeluid te laten horen.
3) We hebben het over filmpjes op internet, previews. Ik zie daar nog niet het geweldige van en blijkbaar hebben we een probleem, omdat 'iedereen er universeel blijkbaar over eens is dat dit geweldig is'. Ik zie het als de demo er is (thanks Scorpie, dat was dus nog een vraag die ik had, ik heb zoals gezegd al de multiplayer beta gespeeld, die was grafisch niet exceptioneel).
Die bewuste zin ("snapt niets van gaming") zijn trouwens niet mijn woorden zoals ik al duidelijk maakte, maar vrij gequote naar iemand anders. Die mag dat dus overduidelijk wel (tegenover mij) zonder een half forum over zich heen te krijgen. Tja... twee maten... Als ik dan wil uitdrukken dat deze opmerking mij ook niet bevalt, wordt het bewuste stukje door een mod geknipt...
Dat ben ik mij terdege bewust Alvi. Maar ik ga me niet bemoeien met een onderonsje tussen jullie tweeën. Ik vind het ook vreemd om dat bij onze discussie te betrekken. Voel je je miskent?
Anyhoe, EfBe en ik hebben al de degen gekruist in het verleden, ik hoef me niet met jouw dispuutjes te bemoeien. En, zoals ik al eens hier fijntjes in het 360 topic herinnert ben: ook al win je een internet-discussie, het blijft een overwinning zonder betekenis (thanks gunner

).
Tja... Daar kan je op wachten he? Welke shooter is hét uitgangbord van de 360, [knip]
Beste Alvi, wie heeft je dan gevraagd om een 360 tegenhanger te zoeken? CoD4/5 is toch ook gewoon op de PS3?
Dat kan best, de verschillen zullen ook marginaal zijn. Dan ben je het er vast ook wel mee eens dat de volgende generatie consoles echt nog niet dringend is? Zoals zo vaak wordt beweerd? Dat er stagnatie optreedt? Als een technisch veel verder geavanceerde game geen afstand kan nemen van hoe gelijkaardige games gepercipieerd worden, heeft al die rekenkracht dan nog wel zin? Draw distance, resolutie, beeldkwaliteit, belichting, geometrie, AI, het lijkt allemaal al op een niveau te zijn dat we een game van twee jaar geleden niet kunnen onderscheiden van een game van vandaag. Ik vind dat persoonlijk een interessant gegeven, jij niet? En ook iets wat ik al lang geleden had verwacht, op een bepaald moment heeft extra invulling van een scene bijzonder weinig zin, als visie en sfeer met de huidige techniek al goed kan gerealiseerd worden...
Dit is zoveel gebazel, dat moet ik even ontwarren:
1) Wat bedoel je met de volgende generatie niet dringend? Willen/kunnen/moeten? Van/voor welke partij?
_mijn mening_ is dat er absoluut ruimte is voor veel verbetering. Je wou toch niet zeggen dat dit het summum is? Kijk alleen al naar de PC, elke versie daarop is grafisch al beter en met hele simpele dingen: density van verkeer, resoluties, draw distances. Dingen die te zien zijn van een stilstaand plaatje (maar daarover straks meer).
2) Er zal zeker stagnatie optreden en daar is al een term voor: de 'uncanny valley'. Hoeveel we ook proberen om de werkelijkheid te benaderen, het menselijk oog en brein gebruiken allerlei referentie-kaders die we nog niet kunnen benaderen en waarschijnlijk niet door een animator gemaakt kunnen worden, maar uit het programmeren van natuurkunde moeten gaan komen met als grootste voorbeeld ooganimatie.
3) Welk spel van twee jaar geleden kunnen we niet onderscheiden van een spel van vandaag? Weleens gedacht aan het feit dat er ook economische grenzen zijn? Ook al wil men het mooier maken, dan is er nog niet het geld voor om dit gelijkmatig door het hele spel door te voeren, laat staan de tijd. Bovendien zijn we de laatste twee jaar nog niet van platform geswitcht, dus wat bedoel je? Ik vind dat geen gegeven, ik vind het een verkeerde aanname.
4) Natuurlijk heeft invulling van het scherm nog zin, er zijn voorbeelden te noemen waarbij een scene er goed aangekleed uitziet, maar dat is niet consistent door de spellen heen en assets worden nog te veel herhaald. Visie en sfeer werd al genoeg gerealiseerd. Monkey Island had een perfecte sfeer en visie en dat kon jaren geleden al.
Trouwens, wat is er mis met te zeggen dat je een game niet kan beoordelen op een stilstaande screenshot? Dat is me bijna nog nooit gelukt om met een still image een game te beoordelen. Dingen als AI, collision detection en dynamische belichting, KAN je uit een stilstaand beeld niet afleiden. En dat is wat jij beweerde.
Nee hoor, dit is mijn probleem:
Ik zie mensen (niet alleen hier) die het spel nu al goddamn brilliant vinden. Dan denk ik: je kan niet meer gezien hebben dan wat filmpjes en wat foto's, die moeten dan wel spectaculair laten zien hoe goed het wel niet is. En ik zeg dat ik de conclusie dus niet in hetzelfde materiaal zie. Ik zie gewoon grafisch geen groot verschil. Maar ik verwacht dan waarschijnlijk te veel. En ik begrijp dat er onderhuids veel veranderd is, maar daar ga je pas wat van merken als je er lekker zelf mee aan het spelen bent. Dus nog niet van het nu beschikbaar gestelde materiaal, dus hoe kan je die conclusie al bereiken?
Ik heb nergens beweerd dat ik aan de 'aura' van een foto kan voelen hoe de AI etc gaat werken. Vreemde stelling.
Als je ziet dat de retail real time KZ2 de pre-rendered beelden benadert en zelfs overschrijdt in kwaliteit (ga in het KZ2 topic maar kijken) dan begrijp ik soms echt niet wat er soms beweerd wordt. Iedereen lag met z'n mond open naar die CGI te staren. Wanneer het retail product eindelijk 'on par' is met die CGI 'die toch nooit benaderd zou kunnen worden' stelt het weer niets voor...
Laat me een vraag stellen: van wanneer was de CGI? 2005 toch?
Appels, peren. Ik kan je ook aangeven dat mijn spel er als Final Fantasy: Advent Children uit gaat zien, maar dan moet je nog even wachten tot 2015. Wat zeur je nou...