Ontwerp je eigen achterkant van glas voor iPhone 4 of 4S op iPersonalize.nl
http://www.pocket-lint.co...pre-announcement-uk.phtml
http://www.t3.com/news/pa...-be-made-next-week?=39409
[ Voor 85% gewijzigd door RoD op 02-07-2009 21:20 ]
Ontwerp je eigen achterkant van glas voor iPhone 4 of 4S op iPersonalize.nl
http://forums.precentral....-pre-tips-tricks-pdf.html
"* Now with over 225 Tips, Tricks, and Hidden Features in six pages"
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Het is voor mij helemaal gedaan met de Palm Pre. Het is gewoon een slechte phone productivity wise.ToolkiT schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:51:
[...]
gezien het dataverbruik is dit ook niet echt een model dat veel zonder abbo gekocht gaat worden..
Maar ik deel je angst.. ik wil er ook wel 1 als vervanging van mijn Treo Pro, maar vrees dat hij zonder sponsoring wel eens duur kon worden..
Treo 680... still kickin it.
Want? waar baseer je die stelling op? heb je hem zelf al gebruikt?iBurger schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:26:
[...]
Het is voor mij helemaal gedaan met de Palm Pre. Het is gewoon een slechte phone productivity wise.
"Also, while the calendar, mail, and contact apps are well thought out and usable, tasks and memos are terrible. ... And memos are just notes on a corkboard. Pathetic. Not usable for productivity purposes for now."ToolkiT schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:31:
[...]
Want? waar baseer je die stelling op? heb je hem zelf al gebruikt?
Link: Hall, 2009 - A Few Thoughts on the Palm Pre.
Palm's marketing was super goed. Heb lang getwijfeld, maar ik weet het nu zeker: het wordt toch een Blackberry.
Het zou me niet verbazen als er een 3rd party notes app komt binnen een mum van tijd..iBurger schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:51:
[...]
"Also, while the calendar, mail, and contact apps are well thought out and usable, tasks and memos are terrible. ... And memos are just notes on a corkboard. Pathetic. Not usable for productivity purposes for now."
Palm's marketing was super goed. Heb lang getwijfeld, maar ik weet het nu zeker: het wordt toch een Blackberry.
in mijn WM palm treo pro zit ook geen goede notes functie en ik moet zeggen dat ik het niet echt mis...
heeft BB wel een goede notes functie?
persoonlijk vind WM bagger, bagger bager. Palm OS werkte altijd lekker snel. (het ziet er niet zo mooi uit, maar alles is zoef zoef).ToolkiT schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 14:26:
[...]
Het zou me niet verbazen als er een 3rd party notes app komt binnen een mum van tijd..
in mijn WM palm treo pro zit ook geen goede notes functie en ik moet zeggen dat ik het niet echt mis...
heeft BB wel een goede notes functie?
Het is zonde, gemiste kans. Ik denk dat veel die-hard Palm OS gebruikers, graag weer een Palm telefoon hadden aangeschaft.
haha. ja, als jouw keuze voor een telefoon primair afhangt van de kwaliteit van de memo en notes-applicaties... Vooral een andere keuze maken dan.iBurger schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:51:
[...]
"Also, while the calendar, mail, and contact apps are well thought out and usable, tasks and memos are terrible. ... And memos are just notes on a corkboard. Pathetic. Not usable for productivity purposes for now."
Mijn keuze voor een Palm Pre is vooral gebaseerd op de manier waarop je applicaties kan bouwen, html5, css en javascript. Ben zelf namelijk webdeveloper en lijkt me erg leuk om apps te schrijven voor de Palm Pre. Daarnaast is het natuurlijk gewoon een mooi dingetje.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Misschien is Evernote wat voor je? Gratis voor de Pre.iBurger schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:51:
[...]
Ik heb Evernote erop staan, maar gebruik het eerlijk gezegd niet. Ik zou niet weten wat er mis is met de ingebouwde memo functie. Er zijn zo'n 12 notes zichtbaar op het scherm (verder moet je scrollen) en je kunt de inhoud van de notes al zien zonder aan te klikken. Vind het wel overzichtelijk.
Ik heb ook m'n eerste app gemaakt met de gelekte SDK. Vrij simpel programma, om het allemaal even te testen.
Google Maps Bookmarks
http://burnsting.com/preapps/
O, en laatste update. Heb ook een touchstone om op te laden nu:

Echt een verademing vergeleken met het pielen met het usb deurtje en oplader. Vooral omdat de batterij niet al te lang mee gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Cheeky op 04-07-2009 02:23 ]
Ja het heeft zeker zin! Mooi voor op je bureauSh4wn schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 11:31:
Zou het zin hebben om zo'n ding uit amerika te importeren? Mooiste telefoon in jaren dit
doe is zoeken op wikipedia: cdma en gsm
Voor de duidelijkheid, in Nederland gebruiken we dat dus niet, afaik.
klopt CDMA is US only... australia heeft het nog een poos gehad (naast GSM) maar daar zijn ze er ook van afgestapt..RoD schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:03:
Je bedoelt CDMA, en dan specifiek CDMA2000. Reik dan wel even de goeie keywords aan
Even afwachten tot de GSM versie in europa uitkomt (wat waarschijnlijk sneller is dan de GSM versie in de US ivm exlusive deal met provider Sprint)
Google heeft zo'n mooie functie: bedoelde u: cdmaRoD schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:03:
Je bedoelt CDMA, en dan specifiek CDMA2000. Reik dan wel even de goeie keywords aan
Ja, Google wel.. maar Wikipedia linkt je dan door naar de Christian Medical and Dental Associations hoor
Ik zou overigens niet voor een import gaan. Het zou me niet verbazen als de Pre hier ook binnen afzienbare tijd op de markt komt. In de UK lijkt ie ook al te gaan komen. Even het ABO-topic in de gaten houden dus. Beetje jammer dus, als je dan met zo'n CDMA-ding zit.
Primair is bellen. Als je zo'n toestel zakelijk gebruikt moeten die dingen echter in orde zijn. Betrouwbaar, makkelijk en overzichtelijk. Ná bellen, vindt de zakenwereld dat soort dingen (memo's, taken, agenda) zeer belangrijk.Ramon schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 14:40:
haha. ja, als jouw keuze voor een telefoon primair afhangt van de kwaliteit van de memo en notes-applicaties... Vooral een andere keuze maken dan.
Dat is natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar de meeste gebruikers programmeren niet, en al helemaal niet op professionele basis. Die verwachten vandaag de dag, zeker voor een toestel dat in de hoogste prijsregionen verkeert, dat dergelijke dingen direct uit-de-doos in orde zijn.Mijn keuze voor een Palm Pre is vooral gebaseerd op de manier waarop je applicaties kan bouwen, html5, css en javascript. Ben zelf namelijk webdeveloper en lijkt me erg leuk om apps te schrijven voor de Palm Pre.
Vraag me af wat er uberhaupt nog werkt als je de Amerikaanse Pre importeert. Je kunt 'm niet eens activeren als dat nog niet gebeurd is. Verder heeft het constant een netwerk nodig voor synergy en schijnt de Pre zelfs niet volledig op Verizon (ook een CMDA netwerk) te werken hier.RoD schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:30:
offtopic:
Ja, Google wel.. maar Wikipedia linkt je dan door naar de Christian Medical and Dental Associations hoor
Ik zou overigens niet voor een import gaan. Het zou me niet verbazen als de Pre hier ook binnen afzienbare tijd op de markt komt. In de UK lijkt ie ook al te gaan komen. Even het ABO-topic in de gaten houden dus. Beetje jammer dus, als je dan met zo'n CDMA-ding zit.
Het is trouwens wel zo dat ze op veel plaatsen nog uitverkocht zijn op het moment. En dat is niet alleen omdat het een populair apparaatje is en ze net met de marketing zijn gestart. Ik hoor verhalen van mensen die wel 3 of 4 keer moeten ruilen in de winkel door defecte Pre's. Dat kan niet goed zijn voor een eventuele release date in Europa.
Wat de zakenwereld wil boeit mij geen fuck. En wat de meeste gebruikers willen boeit me ook geen fuck. En ik geloof niet dat gebruikers verwachten dat alles out of the box goed werkt. Kijk maar naar de iphone en zijn 25.000 applicaties.Beuzelarij schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:45:
[...]
Primair is bellen. Als je zo'n toestel zakelijk gebruikt moeten die dingen echter in orde zijn. Betrouwbaar, makkelijk en overzichtelijk. Ná bellen, vindt de zakenwereld dat soort dingen (memo's, taken, agenda) zeer belangrijk.
[...]
Dat is natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar de meeste gebruikers programmeren niet, en al helemaal niet op professionele basis. Die verwachten vandaag de dag, zeker voor een toestel dat in de hoogste prijsregionen verkeerd, dat dergelijke dingen direct uit-de-doos in orde zijn.
Het is voor Palm dan ook volstrekt onbelangrijk wat jou "boeit". Jij bent gewoon 1 enkel (potentieel) gebruikertje die praktisch gezien, door het toestel wel of niet te kopen, nul invloed heeft op het wel of niet slagen van de Pre. Voor Palm is het echter wel belangrijk wat de zakenwereld in zijn geheel vindt. Als die massaal vindt dat het toestel sommige (voor hen dus wel) essentiële functies ontbeert, dan laten ze het links liggen. En dat kan wel degelijk een probleem opleveren voor Palm.Ramon schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:52:
Wat de zakenwereld wil boeit mij geen fuck. En wat de meeste gebruikers willen boeit me ook geen fuck.
Even voor de goede orde: Ik zeg dus niet dát die functies bij de Pre slecht zijn, heb het toestel ook nog nooit in handen gehad, maar zeg wel dat áls dat wél het geval zou zijn, je daar niet zomaar aan voorbij kan gaan.
Wel de (voor hen) essentiële functies. Als een bedrijf bijvoorbeeld een paar honderd toestellen nodig heeft, gaat men eerst kijken hoe verschillende toestellen blijken te functioneren. En vervolgens wordt een keuze gemaakt. Die gaan niet onnodig lopen tweaken, dat moet als het even kan meteen goed werken.En ik geloof niet dat gebruikers verwachten dat alles out of the box goed werkt. Kijk maar naar de iphone en zijn 25.000 applicaties.
Ook de meeste andere (particuliere) gebruikers gaan niet tweaken, kunnen dat meestal ook niet.
Ik heb niet het idee dat Palm zich met de Pre zich nou zo richt op de zakenwereld. Maargoed, als ik dan een groot bedrijf was die een paar honderd telefoons zou willen kopen, dan zou ik niet letten op de gebruikersvriendelijkheid van de notes en memo applicaties, maar zou ik letten op security, beheer en integratie met de systemen die al in het bedrijf aanwezig zijn.Beuzelarij schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:02:
[...]
Het is voor Palm dan ook volstrekt onbelangrijk wat jou "boeit". Jij bent gewoon 1 enkel (potentieel) gebruikertje die praktisch gezien, door het toestel wel of niet te kopen, nul invloed heeft op het wel of niet slagen van de Pre. Voor Palm is het echter wel belangrijk wat de zakenwereld in zijn geheel vind. Als die massaal vindt dat het toestel sommige (voor hen dus wel) essentiële functies ontbeert, dan laten ze het links liggen. En dat kan wel degelijk een probleem opleveren voor Palm.
Even voor de goede orde: Ik zeg dus niet dát die functies bij de Pre slecht zijn, heb het toestel ook nog nooit in handen gehad, maar zeg wel dat áls dat wél het geval zou zijn, je daar niet zomaar aan voorbij kan gaan.
[...]
Wel de (voor hen) essentiële functies. Als een bedrijf bijvoorbeeld een paar honderd toestellen nodig heeft, gaat men eerst kijken hoe verschillende toestellen blijken te functioneren. En vervolgens wordt een keuze gemaakt. Die gaan niet onnodig lopen tweaken, dat moet als het even kan meteen goed werken.
Ook de meeste andere (particuliere) gebruikers gaan niet tweaken, kunnen dat meestal ook niet.
tweaken is wel wat anders dan een app installeren, en gezien succes van iPhone app store doen de meeste dat dus wel...Beuzelarij schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:02:
[...]
Maat goed de notes functie werk wel voor de enige tweaker die zo'n ding in handen heeft gehad, dus dat is 100% van de gepolde gebruikers
Maar serieus, ook al heeft een ding geen notes functie, dan stuur je toch gewoon een email naar jezelf?
zo doe ik dat de meeste keren.. ook al zit er op de pro wel een notes functie (kwam ik gister achter)
Ik denk dat ze vanwege hun situatie alles moeten aangrijpen wat ze kunnen, en daar (zakenwereld) hoort een exclusiviteitsovereenkomst met een provider inderdaad niet goed bij. Maar in het begin kun je toch niet zoveel toestellen produceren, dus maakt het dan niet uit. Ik verwacht dat ze zich later wel degelijk (weer) meer op het bedrijfsleven gaan richten, bijvoorbeeld met de kleinere en goedkopere Palm Eos. Ik kan me zo voorstellen dat die zonder exclusiviteitsovereenkomst geleverd gaat worden, waarbij WebOS dan inmiddels ook voor zakelijk gebruik beter geschikt is, als (mogelijke) kinderziektes zijn opgelost en het verder is uitontwikkeld.Ramon schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:19:
Ik heb niet het idee dat Palm zich met de Pre zich nou zo richt op de zakenwereld.
Maar dat was nou juist mijn punt. Als je het hebt over beheer en integratie, dan moet je er ook op kunnen vertrouwen dat memo's, taken en agenda goed, overzichtelijk en betrouwbaar door de telefoon worden overgenomen. Die aspecten zijn ook exact de sterkte punten van Blackberry.Maargoed, als ik dan een groot bedrijf was die een paar honderd telefoons zou willen kopen, dan zou ik niet letten op de gebruikersvriendelijkheid van de notes en memo applicaties, maar zou ik letten op security, beheer en integratie met de systemen die al in het bedrijf aanwezig zijn.
klopt de zakenmarkt is niet de doelgroep voor de pre.. hoewel die natuurlijk daar wel voor geschikt is..Ramon schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:19:
[...]
Ik heb niet het idee dat Palm zich met de Pre zich nou zo richt op de zakenwereld. Maargoed, als ik dan een groot bedrijf was die een paar honderd telefoons zou willen kopen, dan zou ik niet letten op de gebruikersvriendelijkheid van de notes en memo applicaties, maar zou ik letten op security, beheer en integratie met de systemen die al in het bedrijf aanwezig zijn.
"Colligan is quoted as saying their (Palm's) target is the 'fat middle'. Somewhere between the trendiness of the iPhone and the buttoned-up Blackberry."
http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?p=58581399
http://www.everythingtreo...s-confirmed-for-ces-2009/
http://seekingalpha.com/a...with-palm-ceo-ed-colligan
Dat begrijp ik wel, maar dat vind ik echt iets anders dan zelf nog essentiële functionaliteit te moeten toevoegen. Zo'n iPhone wordt in de eerste plaats niet op grote schaal zakelijk gebruikt, en de apps die gewone gebruikers toevoegen zijn vaak leukigheidjes als het herkennen van een muzieknummer, een virtuele gitaar, het analyseren en ontleden van een scheet, dat soort dingen.ToolkiT schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:23:
tweaken is wel wat anders dan een app installeren, en gezien succes van iPhone app store doen de meeste dat dus wel...
Kijk, hier op Tweakers vinden de meesten wel een oplossing of een omweg, maar dat geldt niet voor de doorsnee gewone gebruiker. Voor hen moet alles meteen werken, anders staan ze weer bij de ICT-afdeling.Maar serieus, ook al heeft een ding geen notes functie, dan stuur je toch gewoon een email naar jezelf?
zo doe ik dat de meeste keren.. ook al zit er op de pro wel een notes functie (kwam ik gister achter)
- tasks en memo's are screwed up.
- basic functionaliteit moet gewoon in orde zijn. (10 jaar geleden kreeg ik dit allemaal gratis)
- I do give a fuck
Maargoed, zit nu dus te spelen met webOS in de Palm Emulator. Ziet er gaaf uit allemaal, zelfs zonder gestures
Zo lang ga ik niet op deze telefoon wachten. Tegen die tijd is hij alweer verouderd. Jammer van Palm om zo hun eigen glazen in te gooien in Europa. Waarom zouden ze weer zo lang wachtem met de release als er al GSM Pre's op youtube zijn opgedoken.
Ach, ik kan (moet) nog wel zo lang wachten omdat mijn huidige contract pas begin volgend jaar afloopt. De vraag blijft alleen of de Palm Pre tegen die tijd nog wel zo speciaal blijft, of dat hij ondertussen al niet links en rechts voorbij gestreefd is door nieuwe (android) telefoons. De introductie van een GSM model laat zich inderdaad te lang op zicht wachten.MrPhill schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:49:
http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/10097
Zo lang ga ik niet op deze telefoon wachten. Tegen die tijd is hij alweer verouderd. Jammer van Palm om zo hun eigen glazen in te gooien in Europa. Waarom zouden ze weer zo lang wachtem met de release als er al GSM Pre's op youtube zijn opgedoken.
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
omdat ze eerst goed willen testen voordat ze hem op de markt brengen?MrPhill schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:49:
http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/10097
Lijkt me logisch...
En dat europa later is, dat gebeurt al jaren bij palm.. de US is nu eenmaal hun hoofdmarkt waar ze de meeste inkomsten uit halen, dus logisch dat ze die eerst doen en dan pas de rest..Palm is nu een maal een vrij klein bedrijf (zeker vergeleken met Apple en MS) dus ze kunnen niet alles tegelijk..
Ik vraag me af of dat het is. Aan het begin van het jaar hadden ze al een Palm Pre met een sim-kaart erin voor Europa, dus het lijkt me dat dat allemaal al werkt. Misschien heeft het te maken met handleidingen vertalen of met voorraad opbouwen, maar ik vind het ook erg jammer allemaal. Tis dat er voor mij geen telefoon is die me zo aanspreekt behalve de Palm Pre anders had ik allang iets anders gekocht. Enige die me nog een beetje trekt is de Sony-Ericsson Satio.ToolkiT schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:07:
[...]
omdat ze eerst goed willen testen voordat ze hem op de markt brengen?
Lijkt me logisch...
En dat europa later is, dat gebeurt al jaren bij palm.. de US is nu eenmaal hun hoofdmarkt waar ze de meeste inkomsten uit halen, dus logisch dat ze die eerst doen en dan pas de rest..Palm is nu een maal een vrij klein bedrijf (zeker vergeleken met Apple en MS) dus ze kunnen niet alles tegelijk..
Het is dat ik nog geduldig kan (en moet) wachten, maar de voorsprong / voorkeur die de Palm Pre bij mij had (ongeacht technishe aspecten) op andere toestellen wordt alleen maar kleiner. De HTC Hero maakt voor mij de keuze al moeilijker en de aangekondigde SE Rachael zal de keuze voor de Pre alleen maar nog lastiger maken.
Het hele WebOS zie ik enorm zitten, maar wil deze een kans krijgen tussen de Android en WM toestellen dan is het volgens mij wel de noodzaak dat WebOS snel breed gedragen gaan worden. En niet door maar 1 toestel die ook nog eens (te) lang op zich laat wachten. Ik ben niet van plan om nog een keer een zeperd als met de UIQ3 te ondergaan.
Ik wacht af, de Pre staat nog steeds op 1 voor mij, de vraag is: voor hoelang?
BTW, een koppeling van de Pre met een KPN / HI abonnement zal de keuze voor de Pre bij mij negatief beinvloeden, maar dat is weer een heel ander verhaal.
[ Voor 6% gewijzigd door ma9ma op 15-07-2009 11:43 ]
Qua timing is het echt wel vreemd. Door de Pre in nov/dec te releasen denken ze dat mensen (met name de early adopters) een half jaar willen of kunnen wachten op de release. Maar in een half jaar kan er veel gebeuren op het gebied van mobiele telefoontjes. Sterker nog het is dan bijna 1 jaar naar de aankondiging van de Pre dat ie gereleased wordt. Genoeg tijd voor de concurrenten om met een sterk antwoord te komen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
voor de kerst is een must, als ze het na de kerst doen dan lopen ze natuurlijk de beste verkoopmaand mis dat zou commerciele zelfmoord zijn...ma9ma schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:40:
Persoonlijk denk ik dat de reden dat het zolang uitgesteld wordt voor Europa puur marketing technisch is. Er wordt naar mijn mening niet toevallig gesproken over "...offering the Pre sometime before the holidays". Met andere woorden, voor de kerst in de winkel en dan hopen dat de Pre onder veel Kerstboompjes zal liggen. Het ontwikkelen, testen en faciliteren van 2 versies van 1 telefoon moet makkelijk paralel kunnen lopen. Of het moet zijn dat Palm daar het kapitaal niet voor heeft.
edit:
BTW, een koppeling van de Pre met een KPN / HI abonnement zal de keuze voor de Pre bij mij negatief beinvloeden, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Maar jullie hebben gelijk, palm heeft niet het kapitaal/de mensen om tegelijk de CDMA en GSM versie's te maken, marketen en voorraad aan te maken etc.. dus eerst de US dan de rest..
ps ik verwacht niet dat de pre exclusief bij KPN/Hi gaat komen...
ja, net als de Iphone 3gBoss schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:37:
Met een beetje geluk krijgen we hier dan meteen de opvolger van de Pre
Ach, tegen de tijd dat de Pre hier uitkomt zijn in ieder geval wel de eerste kinderziektes uit het OS gehaaldBoss schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:37:
Met een beetje geluk krijgen we hier dan meteen de opvolger van de Pre
Ik heb een jaar naar de Pre toegeleefd, was een blije Treo 650 bezitter. Daarna een minder gelukkige Tytn II bezitter. Ik kon mijn abonnement verlengen, maar bleef wachten op de Pre. Toen de eerste geruchten kwamen over een EU release rond kerst kwam ik ook de Touch Pro 2 van HTC tegen, en die voldeed eigenlijk meteen. Het enige wat ik mis is een keyboard zonder te schuiven, en dan met 1 hand te bedienen. Dat is het enige voordeel wat ik hardwarematig zie in een Pre. Maar daar krijg je een scherm met een veel hogere resolutie voor terug.
Ook krijg ik het idee dat Palm het overhippe motto "haastige spoed is zelden goed" gebruikt. Dat doen ze in ieder geval wel met de SDK.
Eerlijk gezegd denk ik dat ze de Pre liever wat later hadden gereleased, maar gedwongen werden door de nieuwe iPhone. Ik heb het idee dat het meeste wat we nu zien niet al ver van te voren klaar was. Het is gewoon nu pas klaar (of niet). De SDK is nog niet klaar, de app store is Beta (nog niet klaar), een video app is nog niet klaar, er mist wat functionaliteit in het OS.
Medewerkers van Sprint hebben trouwens wel op fora gemeld dat er volgende week een redelijk grote update komt. Ik geloof niet dat het de gelekte 1.1 is, maar we zullen zien.
Het belangrijkste is dat de Pre in December in Nederland leverbaar is. Dan ben ik namelijk weer terug in Nederland en een leven zonder Pre is inmiddels ondenkbaar.
Ik denk dat je de spijker helemaal op de kop slaat gezien de verhalen die ik over de Pre gelezen heb...Cheeky schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:48:
De Pre is hier in de US net weer redelijk verkrijgbaar en wordt veel geadverteerd. Ik denk dat productie een van de belangrijkste factoren is. Ik denk dat ze nu ongeveer aan zo'n 500.000 Pre's zitten. Dat is een net zo'n grote launch als een spelcomputer. Die worden, door veel grotere bedrijven dan Palm, ook niet gelijktijdig in Europa gereleased. Tegenwoordig wel meer, ok, maar Palm is klein...
Ook krijg ik het idee dat Palm het overhippe motto "haastige spoed is zelden goed" gebruikt. Dat doen ze in ieder geval wel met de SDK.
Eerlijk gezegd denk ik dat ze de Pre liever wat later hadden gereleased, maar gedwongen werden door de nieuwe iPhone. Ik heb het idee dat het meeste wat we nu zien niet al ver van te voren klaar was. Het is gewoon nu pas klaar (of niet). De SDK is nog niet klaar, de app store is Beta (nog niet klaar), een video app is nog niet klaar, er mist wat functionaliteit in het OS.
Medewerkers van Sprint hebben trouwens wel op fora gemeld dat er volgende week een redelijk grote update komt. Ik geloof niet dat het de gelekte 1.1 is, maar we zullen zien.
Doordat het toestel zo laat uitkomt zal het redelijk verouderd zijn(t.o.v. andere toestellen) waardoor palm een hoop potentiële klanten misloopt(waaronder ik).
Misschien is het niet helemaal de goede keuze geweest om de pre "eerder" uit te geven dan de bedoeling was. Nu kunnen de andere smartphone producenten er volop op inspelen, zeker als ze daar een half jaar de tijd voor hebben.
gezien de pre bijna wekelijks geupdate word (verplicht trouwens) blijft hij wel up to date tenzij er significante hardware ontwikkelingen zijn natuurlijk..MrPhill schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:34:
Ik kan het goed begrijpen dat je het niet wil overhaasten maar te lang wachten is ook niet goed.(6 maanden!?)
Doordat het toestel zo laat uitkomt zal het redelijk verouderd zijn(t.o.v. andere toestellen) waardoor palm een hoop potentiële klanten misloopt(waaronder ik).
Misschien is het niet helemaal de goede keuze geweest om de pre "eerder" uit te geven dan de bedoeling was. Nu kunnen de andere smartphone producenten er volop op inspelen, zeker als ze daar een half jaar de tijd voor hebben.
Verwijderd
http://developer.palm.com/
Normaal gesproken zou dit toch een hoop herrie met zich mee brengen maar niemand die er wat van zegt dus post ik het maar ff hier.
Als we toch al de veel benoemde Iphone als voorbeeld nemen, zie je dat ook de hardware van de iphone niet zo heel boeiend is.
Zolang de Pre goed gemarket wordt en ze er voor kunnen zorgen dat er een hype gecreëerd wordt, zullen ze ook bij een release van volgend jaar goed verkopen.
Verwijderd
Inderdaad de reclame campagne om de Pre is zeer goed maar dat komt ook omdat Palm eindelijk eens met iets nieuws komt aanzetten ipv het al oude smartphone gebeuren. De iPhone was "vernieuwend" (echt vernieuwend vind ik het niet) omdat Apple aankwam zetten met een eenduidige simpele UI die overal in de telefoon door was gevoerd dus iedereen kon het gebruiken, wat niet zo was met de smartphones van die tijd. WinMo is meer XP gewassen met een te hoge temperatuur en Symbian werdt toen niet echt gezien als een smartphone OS, het was meer iets wat Nokia had en waar je leuke dingen mee kon doen. Internet op een telefoon was tot nu toe meer een extratje wat door de provider werdt ondersteunt en ontiechelijk duur was.B0MBACI schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 00:26:Zolang de Pre goed gemarket wordt en ze er voor kunnen zorgen dat er een hype gecreëerd wordt, zullen ze ook bij een release van volgend jaar goed verkopen.
Met de nieuwe technieken en flat-fee mobiele abo's (wat ook iets is van de afgelopen paar maanden) wordt online zijn op je mobiel interessanter en leuker. Wat de Pre doet is een stapje verder gaan, het gemak van de iPhone naapen (ja inderdaad naapen, check de emulator op de site) en ook nog eens het online gebeuren verder integreren in de telefoon. In sommige gevalle vindt ik de oplossingen die worden geboden niet echt ideaal maar het is een nieuw OS en het is een duidelijk stap in de goede richting.
Wat wij tweakers veelal vergeten is dat er een hele wereld aan mensen is die non-tweaker zijn en die een telefoon kopen puur een alleen om het uiterlijk.Dat er een heel leger aan mensen (veel meer dan ons) zijn die helemaal niet kijken naar de specs van een telefoon, ze willen een leuke telefoon waar je goede foto's mee kan maken, makkelijk in de hand ligt en er nog chic uitziet. Die mensen kun je dus geen WinMo verkopen. Ik denk dat als jan alleman WinMo 5 voor zijn neus krijgt hij/zij dat ding binnen de kortste keren uit de raam gooit.
En daar zijn deze telefoons op gericht. De non-tweakers die geen gezeik willen met losse apps die ze zelf moeten zoeken op internet (app store), settings die ze goed moeten zetten in een configuratie scherm of toets combinaties moeten kennen om bepaalde dingen te doen. Nee ze willen een simpele telefoon die werkt en daar gaat het om.
Jah dan kunnen wij als tweakers onderling wel gaan ruziën over welke nou de beste specs heeft en waarom de ene beter is dan de andere maar echt veel nut zal het niet hebben want alleen wij geven daar iets om. Zowel de fabrikant als de non-tweakert kan het niks schelen dat de GPS chip die er in zit onder de maat presteert of dat ze de laatste type processor gebruiken, als je het niet gelooft vraag het na.
Ik denk dat als Palm over een jaar nog op de been is dat ze dan een goede toekomst te gemoed staat. Let wel 1 jaar, ze moeten 2010 door zien te komen. Het wordt de komende tijd smullen. Apple zal zich er niet bij neerleggen dat Palm zomaar iTunes "hacked" en dat multi-touch patent... Google, (misschien) Microsoft en de muziek, film en software industries (welke sowieso al niet blij zijn met de praktijken van Apple) zullen zich achter Palm scharen, Symbian zal even toe kijken hoe het loopt. Na een tijdje koude oorlog te voeren met bedreigingen zullen alle fabrikanten over gaan tot "all out war".
Rechtzaak na rechtzaak zal volgen zelfs om dingen die helemaal niks te maken hebben met smartphones. Dat weten wij dan niet maar achter gesloten deuren zal dat zeer duidelijk ter tafel komen. Als ik zo kijk naar alle partijen die zich ermee gaan bemoeien dan zie ik dat meeste bedrijven zich dit kunnen veroorloven en dat het risico van een schikking maar nemen. Google kan het zich veroorloven maar staat niet zo sterk in de schoenen qua patenten dus wil ze op dit moment geen oorlog voeren dus zullen ze Palm gebruiken als een doorgeef luik (hoezo: Don't be evil). Als Microsoft en Symbian besluiten dat ze multi-touch interessant vinden dan wordt het pas echt interessant want dan gaan de grote jongens mee spelen met de kernkoppen in het arsenaal. Palm is sowieso al noodlijdend dus het zal moeilijk worden voor hun om overeind te blijven, als ze er over 1 jaar nog zijn... Dan zijn ze er voorgoed met WebOS.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2009 04:58 ]
Ik ben het er ook mee eens dat de producenten zich vooral richten op de gemiddelde consument(dus geen tweaker) maar toch is het belangrijk dat alles goed(en snel) werkt en er bijvoorbeeld genoeg applicaties zijn. Kijk maar naar de iphone, iedereen zoekt toch de programma's om zijn/haar iphone hipper of makkelijker kan maken. De personen in mijn omgeving met een iphone zijn geen tweakers maar hebben toch allemaal wel een paar applicaties gedownload.
Ik gok wel dat dit nu goed komt doordat de SDK is uitgegeven.(goede site trouwens)
Hopelijk stellen ze de release in europa zo lang uit om de pre in een verbeterde(hardware) versie uit te brengen gezien de verhalen over minder solidie bouwkwaliteit maar dat betwijfel ik.
komt misschien ook wel omdat de SDK al een paar weken gelekt is en men er al druk mee aan de gang is geweest...Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:54:
Ik kreeg net een mailtje van Palm dat ze de Mojo SDK van het nieuwe WebOS online hebben gezet.
http://developer.palm.com/
Normaal gesproken zou dit toch een hoop herrie met zich mee brengen maar niemand die er wat van zegt dus post ik het maar ff hier.
De itunes soap word wel telkens erger zeg...
Wel jammer dat ie niet eerder uitkomt, anders waren er alvast wat meer apps.
Hij is al tijden uit in de US en er zijn ook plenty apps en homebrew uit hoor..Bierkameel schreef op maandag 27 juli 2009 @ 21:20:
Ik ga nog zeker wel voor de Pre, mijn abo is toch pas in December aan vernieuwing toe.
Wel jammer dat ie niet eerder uitkomt, anders waren er alvast wat meer apps.
Er is zelfs een homebrew installer app tegenwoordig (met drag and drop
Ik dacht er nog wel een aardig prijsje voor te kunnen krijgen over een paar maand, en dan de GSM versie weer te kunnen kopen. Nu kan ik 'm straks bijna beter meenemen naar Nederland en over wifi gebruiken. Misschien dat Skype er tegen die tijd wel eens een programmatje naartoe wil poorten -- als dat uberhaupt mogelijk is met de huidige SDK.
Het is een gave telefoon namelijk en vrij goedkoop in de VS, maar ik snap nog niet helemaal waarom er in Nederland helemaal geen te koop zijn. (op marktplaats etc bedoel ik)
de huidige versie werkt volgens mij niet met de Europese netwerken.Opperhoof schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:53:
Kan iemand hier mij vertellen of het mogelijk een Palm Pre te importeren vanuit de VS, en dan in Nederland te gebruiken?
Het is een gave telefoon namelijk en vrij goedkoop in de VS, maar ik snap nog niet helemaal waarom er in Nederland helemaal geen te koop zijn. (op marktplaats etc bedoel ik)
ten eerste is die vraag al vele malen gesteld:Opperhoof schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:53:
Kan iemand hier mij vertellen of het mogelijk een Palm Pre te importeren vanuit de VS, en dan in Nederland te gebruiken?
Sh4wn in "Palm Pre"
En ten tweede is het logisch dat ze hier niet te vinden zijn.. het is namelijk (nog) een CDMA toestel welke totaal nutteloos zijn buiten de US...
GSM model komt eind van het jaar..
[ Voor 20% gewijzigd door ToolkiT op 13-08-2009 17:10 ]
http://www.engadget.com/2...merican-gsm-but-for-whom/
Aangezien Palm niet moeilijk doet over rooten/hacken, zullen de importers dus binnenkort de eerste Pre's op een NL netwerk kunnen gebruiken. (yay)
hij is nu ook te vinden op de NL palm websiteCheeky schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:33:
De GSM Pre komt steeds dichter bij! 30 oktober wordt genoemd voor de UK release op O2. En in de US wordt een GSM versie inmiddels ook gecertificeerd.
http://www.engadget.com/2...merican-gsm-but-for-whom/
Aangezien Palm niet moeilijk doet over rooten/hacken, zullen de importers dus binnenkort de eerste Pre's op een NL netwerk kunnen gebruiken. (yay)
http://www.palm.com/nl/nl/
staat alleen geen datum bij maar ik hoop dan nog in september
ik zie ik zie wat jij niet ziet
oh ok

overigens nu ook op pda-shop te vinden
omdat jij er een hebt een paar vraagjes,Cheeky schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 02:15:
[...]
Misschien is Evernote wat voor je? Gratis voor de Pre.
Ik heb Evernote erop staan, maar gebruik het eerlijk gezegd niet. Ik zou niet weten wat er mis is met de ingebouwde memo functie. Er zijn zo'n 12 notes zichtbaar op het scherm (verder moet je scrollen) en je kunt de inhoud van de notes al zien zonder aan te klikken. Vind het wel overzichtelijk.
Ik heb ook m'n eerste app gemaakt met de gelekte SDK. Vrij simpel programma, om het allemaal even te testen.
Google Maps Bookmarks
http://burnsting.com/preapps/
O, en laatste update. Heb ook een touchstone om op te laden nu:
[afbeelding]
Echt een verademing vergeleken met het pielen met het usb deurtje en oplader. Vooral omdat de batterij niet al te lang mee gaat.
1 is het batterijleven echt zo dramatisch (nog geen dag

2 zitten er tussen de apps nu ook al alternatieven voor navigatie of niet en dan het liefst eentje die geen dataverbruik heeft.
1) is volgens mij wel vrij hoog, maar een dag moet je wel kunnen redden denk ik..icecreamfarmer schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:55:
[...]
omdat jij er een hebt een paar vraagjes,
1 is het batterijleven echt zo dramatisch (nog geen dag)
2 zitten er tussen de apps nu ook al alternatieven voor navigatie of niet en dan het liefst eentje die geen dataverbruik heeft.
2) volgens mij nog niet maar is feite is dat ook niet interesant omdat de pre met unlimited data pakket verkocht word.. (behalve in gebieden zonder dekking uiteraard)
1. Ligt aan het gebruik. De telefoon gaat niet lang mee, maar als ik thuis ben leg ik 'm altijd op de touchstone - dat is wel een ideale uitvinding. Dus tenzij je de hele tijd op reis bent, gaat de telefoon dan niet leeg. Bij normaal gebruik is het zo'n dag of twee denk ik. Maar als ik in de auto navigatie met GPS gebruik, gaat het een stuk sneller. Dan kan het minder dan een dag worden. Al zou je natuurlijk zeggen dat je dan gewoon een autolader moet gebruiken. Anders moet je minimaal wel een dag kunnen halen.icecreamfarmer schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:55:
[...]
omdat jij er een hebt een paar vraagjes,
1 is het batterijleven echt zo dramatisch (nog geen dag)
2. Nee, je kunt handmatig Google Maps gebruiken of anders zit er Sprint Navigatie op. Dat werkt prima maar gebruikt wel data. Voordeel is wel dat je dan rekening met traffic kunt houden en files kan omzeilen.
Wat voor mij onduidelijk is is de werelddekking. Is het nu idd zo dat een Amerikaanse Pre bezitter in Europa een baksteen in z'n zak heeft? En vice-versa?
Waarom zal je de kompas missen? en welke smart phone heeft wel een kompas?sirolfsirolf schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:35:
Als ik het zo even hard op opsom heeft de Pre geen kompas, geen video en geen autofocus. Video wellicht in een update. Het kompas zal ik het meest missen.
Autofocus had de camera volgens mij wel.. mm toch niet maar hij heeft:
' 3 megapixel camera with LED flash and
extended depth of field '
Video is een software beperking die mogelijk nog wel komt...
ongeveer wel CDMA vs GSM, dus een CDMA telefoon is hier onbruikbaar maar er is in de US wel een GSM netwerk dus andersom is het wel bruikbaar..sirolfsirolf schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:35:Wat voor mij onduidelijk is is de werelddekking. Is het nu idd zo dat een Amerikaanse Pre bezitter in Europa een baksteen in z'n zak heeft? En vice-versa?
- Een kompas vind ik een aantrekkelijke feature. De iPhone 3Gs heeft er een. Ik denk het goed zou kunnen gebruiken als ik met googlemaps rond loop. En ik ben benieuwd naar augmented reality apps zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=5fZk0HaIs4s. Daarom vind ik het jammer dat de Pre dit mist.
- Technisch verhaal over de camera (oa extended depth of field): http://palmwebosblog.com/...era-going-the-extra-mile/.
- CDMA vs GSM... hoe verschilt de Pre hierin van de iPhone? Ik kan me niet herinneren iets gelezen te hebben over iPhones die niet bruikbaar zijn in het buitenland.
[ Voor 0% gewijzigd door sirolfsirolf op 28-08-2009 16:16 . Reden: typo ]
Verwijderd
Nokia en HTC voorzien hun toestellen ook van een kompas. Laatste generatie toestellen.sirolfsirolf schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:15:
Hey Toolkit, thx voor reply.
- Een kompas vind ik een aantrekkelijke feature. De iPhone 3Gs heeft er een. Ik denk het goed zou kunnen gebruiken als ik met googlemaps rond loop. En ik ben benieuwd naar augmented reality apps zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=5fZk0HaIs4s. Daarom vind ik het jammer dat de Pre dit mist.
- Technisch verhaal over de camera (oa extended depth of field): http://palmwebosblog.com/...era-going-the-extra-mile/.
- CDMA vs GSM... hoe verschilt de Pre hierin van de iPhone? Ik kan me niet herinneren iets gelezen te hebben over iPhones die niet bruikbaar zijn in het buitenland.
En de iPhone werkt bijna wereldwijd. Sowieso wel in Amerika, Europa, Afrika, Oceanië en 75% van Azië.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 17:22 ]
Zolang je in beweging blijft heeft standaard GPS ook een soort compas functie. alleen als je stilstaat kan hij dat niet berekenen. Persoonlijk heb ik die optie niet echt gemist en alleen bij bijvoorbeeld GeoCaching is die functie echt handig, voor navigatie mis ik het niet (gebruik google maps regelmatig op mijn Palm Treo Pro)sirolfsirolf schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:15:
Hey Toolkit, thx voor reply.
Volgens mij is de iPhone er alleen in GSM versie (maar ben daar niet 100% zeker van)sirolfsirolf schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:15:- CDMA vs GSM... hoe verschilt de Pre hierin van de iPhone? Ik kan me niet herinneren iets gelezen te hebben over iPhones die niet bruikbaar zijn in het buitenland.
Waarom zou een telefoon wel een kompas functie hebben als je rijdt?ToolkiT schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:40:
[...]
Zolang je in beweging blijft heeft standaard GPS ook een soort compas functie. alleen als je stilstaat kan hij dat niet berekenen. Persoonlijk heb ik die optie niet echt gemist en alleen bij bijvoorbeeld GeoCaching is die functie echt handig, voor navigatie mis ik het niet (gebruik google maps regelmatig op mijn Palm Treo Pro)
[...]
Volgens mij is de iPhone er alleen in GSM versie (maar ben daar niet 100% zeker van)
Alsof je telefoon dan wel weet waar het noorden ligt...

En ja, kompas op een gsm lijkt mij ook zijn voordelen hebben. Gps = geen kompas
als je beweegt heb je meerdere coördinaten en weet de gps applicatie ook welke kant je opkijkt (want dat is het voordeel van een kompas) en waar het noorden ligt.vandevorst schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:41:
[...]
Waarom zou een telefoon wel een kompas functie hebben als je rijdt?
Alsof je telefoon dan wel weet waar het noorden ligt...![]()
Als je in een rechte lijn van positie a naar b gaat, en je ook de positie van b t.o.v. a weet, dan weet je dus in welke richting je gegaan bent.vandevorst schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:41:
[...]
Waarom zou een telefoon wel een kompas functie hebben als je rijdt?
Alsof je telefoon dan wel weet waar het noorden ligt...![]()
Ligt b ten noorden van a, en je gaat van a naar b, dan ga je logischerwijs naar het noorden. De coördinaten van a en b zijn bekend (dankzij gps), dus kan je telefoon bepalen dat je naar het noorden gegaan bent.
Het verschil met een 'echt' kompas is dat je een stukje afgelegde weg nodig hebt om de richting te bepalen, maar het kan - in theorie i.i.g. - prima werken lijkt me. Volgens mij bestaan dergelijke kompasfuncties ook al in navigatieproducten / telefoons, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
[ Voor 8% gewijzigd door ChillinR op 28-08-2009 18:50 ]
precies zo werkt het bij hand held GPSen ook op het 'kompas scherm' alleen de duurder modelen hebben een electronisch compas dat ook werkt als je stilstaat..ChillinR schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:48:
[...]
Als je in een rechte lijn van positie a naar b gaat, en je ook de positie van b t.o.v. a weet, dan weet je dus in welke richting je gegaan bent.
Ligt b ten noorden van a, en je gaat van a naar b, dan ga je logischerwijs naar het noorden. De coördinaten van a en b zijn bekend (dankzij gps), dus kan je telefoon bepalen dat je naar het noorden gegaan bent.
Het verschil met een 'echt' kompas is dat je een stukje afgelegde weg nodig hebt om de richting te bepalen, maar het kan - in theorie i.i.g. - prima werken lijkt me. Volgens mij bestaan dergelijke kompasfuncties ook al in navigatieproducten / telefoons, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
zie ook
http://www.walkgps.com/GPS%20Navigation.htm
en http://www.gpsreview.net/electronic-compass/
So should I get a GPS with it?
For auto GPS devices there is hardly a choice. Almost none of them have an electronic compass which is fine since you don’t really need one. Your GPS can still likely display a compass on the map screen and the device will know what direction you are going because you are typically moving.
For outdoor/recreational users you will need to make a decision how much of an inconvenience not having the feature is. You can always determine/confirm direction by comparing a tracklog to the map, or by walking a short distance and watching the compass. In most environments when you are using a GPS outdoors you probably want to have a physical separate non-battery operated compass with you anyway, so many people have no need for an electronic compass. However if you can spare a little bit of battery life and want to spin around in circles in place and have the GPS still know which way is up, the feature might be worth it. For me personally, I can do just fine without it and don’t feel directionally challenged as a result.
Dan blijft een kompas een leuk ding bij spelletjes, of als je stilstaatChillinR schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:48:
[...]
Als je in een rechte lijn van positie a naar b gaat, en je ook de positie van b t.o.v. a weet, dan weet je dus in welke richting je gegaan bent.
Plus en min tov de Pre (subjectief uiteraard):
+ GPS met kompas
+ FM radio
+ 5 MP camera met autofocus en video
+ Levensduur batterij
+ Groter keyboard
+ Optische D-pad navigatie
+ Symbian heeft volgens mij een groter gebruikersgroep = meer apps
- Kleiner scherm
- Geen touchscreen
- Minder fijne multitask
- Geen Touchstone oplaad mogelijkheid
(Overigens zijn de meest plussen uniek voor de e72... de e71 had geen kompas en geen optische d-pad.)
[ Voor 7% gewijzigd door sirolfsirolf op 30-08-2009 16:53 . Reden: aanvullingen ]
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
FYI bij de gadget show waren ze niet zo positief over de nokia... de iPhone en de Pre waren de enige die er met een voldoende uit de bus kwamen..sirolfsirolf schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:50:
Ik vind de Pre zeer antrekkelijk. Het design, het keyboard en het OS spreken me erg aan. Er is vrijwel niets dat me tegen houd om 'm te kopen. Vrijwel... want de Pre mist een kompas! Ik denk dat ik nu voor de Nokia e72 ga.
Plus en min tov de Pre (subjectief uiteraard):
+ GPS met kompas
+ FM radio
+ 5 MP camera met autofocus en video
+ Levensduur batterij
+ Groter keyboard
+ Optische D-pad navigatie
+ Symbian heeft volgens mij een groter gebruikersgroep = meer apps
- Kleiner scherm
- Geen touchscreen
- Minder fijne multitask
- Geen Touchstone oplaad mogelijkheid
(Overigens zijn de meest plussen uniek voor de e72... de e71 had geen kompas en geen optische d-pad.)
O ja? Waar vond je dat?ToolkiT schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 22:00:
[...]
FYI bij de gadget show waren ze niet zo positief over de nokia... de iPhone en de Pre waren de enige die er met een voldoende uit de bus kwamen..
Ik kan geen review oid van de nokia e72 vinden daar. Wel over de e71, maar die is positief.
http://fwd.five.tv/gadget...n-test-blockbuster-phonessirolfsirolf schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 23:36:
[...]
O ja? Waar vond je dat?
Ik kan geen review oid van de nokia e72 vinden daar. Wel over de e71, maar die is positief.
hoewel de review op de site positiever is zie ik nu:
http://fwd.five.tv/gadgets/phones/nokia-n97
Maar no worries, ik ben blij dat je je me de site liet zien :-) De Pre blijft interessant. Helaas op een aantal vlakken onder ontwikkelt wat mij betreft.
klopt, maar wel zelfde OS toch? dus mogelijk dezelfde lag... jammer want nokia maakt wel mooi spul vind ik.. zeer robuste hardware als je het vergelijkt met palm, jammer als het dan net niet soepel draait..sirolfsirolf schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 23:49:
Ja dat irri filmpje btw zag ik net, maar dat gaat niet over de nokia e72 (of e71), maar de n97...
Maar no worries, ik ben blij dat je je me de site liet zien :-) De Pre blijft interessant. Helaas op een aantal vlakken onder ontwikkelt wat mij betreft.
Ik heb de e71. Het OS van de E71 is toch wel anders dan dat van de N97. E71 heeft s60v3, de N97 de touchversie s60v5. De E71 is een toptoestel, veel verkocht met een volledig uitontwikkeld en soepel OS. Hooguit dat het wat achterhaald oogt. Multitasking gaat prima. Geen lag, lange batterijduur maar helaas een 2.5 mm jack voor headset en een matige camere. De E72 moet dit oplossen, en ik verwacht dat het een dijk van een toestel wordt. Overigens doet het s60v5 het ook prima op de Nokia 5800 XM, die ik ook heb. Met de N97 heb ik geen ervaring.ToolkiT schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 23:53:
[...]
klopt, maar wel zelfde OS toch? dus mogelijk dezelfde lag... jammer want nokia maakt wel mooi spul vind ik.. zeer robuste hardware als je het vergelijkt met palm, jammer als het dan net niet soepel draait..
Een vergelijking met de Palm Pre is wel heel erg lastig. De Pre is een toestel van een hele andere categorie en is het eerste toestel met het nieuwe OS. Als je in bent voor de ervaring en wilt pionieren ga je voor de OS. Voor de E72 kies je als je betrouwbaarheid en zakelijkheid nodig hebt. Zekerheid, maar ook een beetje saaiheid. En je kunt er eigenlijk niet fatsoenlijk een film op kijken, daarvoor vind ik het scherm veel te klein. Op de Pre zal dit waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan. Wil je een symbian toestel dat wat dichter bij de Palm Pre komt, dan zou ik denk ik eerder naar de Samsung i8910 kijken ook al heeft die geen toetsenbord.
http://online.barrons.com/article/SB124406705986782739.html
mmm interesant, de geruchten waren dat de pixi GSM zou zijn... maar dit is weer een CMDA telefoon..begintmeta schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:00:
Zou de presentatie van de Palm Pixie daar nog wat aan veranderen?
[afbeelding]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Nouja, misschien is het toch wel het proberen waard. Misschien valt het ruimtegebrek wel mee. Het Palm Pre scherm heeft zat ruimte vind ik. Ben wel benieuwd of ze deze tegelijk gaan uitbrengen met de Pre in Europa. Ik denk niet dat het zin heeft om dit lower end model volgend jaar zomer ofzo nog uit te brengen in Europa.
mee eens en hoe langer ze wachten hoe verder ze achter gaan lopenRamon schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:31:
Ok dit is voor mij echt de druppel. Europa wordt gewoon compleet genegeerd door Palm. Niet eens een hint over wanneer webOS in europa komt. Echt erg jammer en ben niet van plan om Palm te belonen voor dit gedrag.
Ik vrees dat Palm het kapitaal niet heeft voor een worldwide releaseicecreamfarmer schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:09:
[...]
mee eens en hoe langer ze wachten hoe verder ze achter gaan lopen
En dat ze daarom zich eerst richten op hun core market: US
In nederland worden deze, of iig, enkele van de frequenties toch ook ondersteund?
Waar zit precies de truck dat het niet werkt in Nederland en heeft er iemand ervaring dat het daadwerkelijk niet werkt?
Er gaat geen GSM kaartje in..Opperhoof schreef op woensdag 09 september 2009 @ 18:18:
Waar zit precies de truck dat het niet werkt in Nederland en heeft er iemand ervaring dat het daadwerkelijk niet werkt?

[ Voor 55% gewijzigd door Opperhoof op 09-09-2009 19:29 ]
Nee,Opperhoof schreef op woensdag 09 september 2009 @ 18:18:
Waarom doet een Palm Pre het eigenlijk niet in Nederland? Hij komt in de VS uit met een CDMA2000 technologie. Dat werkt op de quadband frequenties GSM 850/900/1800/1900 MHz .
In nederland worden deze, of iig, enkele van de frequenties toch ook ondersteund?
CDMA is bij definitie een andere standaard als GSM. Dan kun je nog wel op eenzelfde frequentie zitten, maar er gebeurt gewoon niets.
Ik vind de Pixi trouwens wel tof. Wat me het meest aanspreekt is de matte achterkant.
[ Voor 15% gewijzigd door Stereotomy op 09-09-2009 23:41 ]
Alors.
http://lmgtfy.com/?q=cdma+vs+gsmOpperhoof schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:16:
Sim kaart bedoel je? Beetje dom dat ik dat zelf niet gevonden had
http://www.precentral.net...ent-europe-september-15th
Hello fellow humans
Voor levertijdzaken en abonnementen kun je hier terecht.