Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 23:50

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://bramvanleur.com/ext/got/palm-pre/side-547.jpg

Palm heeft op de CES 2009 de Pre aangekondigd, een smartphone op basis van een nieuw OS (webOS).

Eerste reviews (zoals die van Gizmodo) zijn erg positief en het lijkt me ook een behoorlijk interessant apparaatje worden.

Hoe en wat in Nederland is nog onduidelijk, maar er komt een UMTS versie.

Operating system: Palm® webOS™
Network specs: 3G EVDO Rev A
Display: 3.1-inch touch screen with a vibrant 24-bit color 320x480 resolution HVGA display
Keyboard: Physical QWERTY keyboard

Email: Microsoft Outlook® email with Microsoft® Direct Push Technology, POP3/IMAP (Yahoo, Gmail, AOL, etc).
Messaging: Integrated IM, SMS, and MMS
GPS: Built-in GPS

Digital camera: 3 megapixel camera with LED flash and extended depth of field
Sensors: Ambient light, accelerometer, and proximity

Media formats supported:
Audio Formats: MP3, AAC, AAC+, AMR, QCELP, WAV
Video Formats: MPEG-4, H.263, H.264
Image Formats: GIF, Animated GIF, JPEG, PNG, BMP

Wireless connectivity:
Wi-Fi 802.11b/g with WPA, WPA2, 801.1x authentication
Bluetooth® 2.1 + EDR with A2DP stereo Bluetooth support
Memory:
8GB of user storage (~7.4GB user available)
USB mass storage support

Connector: MicroUSB connector with USB 2.0 Hi-Speed
Headphone jack: 3.5mm stereo
Palm® Touchstone™ charging dock

Dimensions
Width: 59.5mm (2.3 inches)
Height: 100.5mm (3.9 inches)
Thickness: 16.95mm (0.67 inches)
Weight: 135 grams

Officiële Palm website (US)
Officiële afbeeldingen (bij Engadget)
Video (bij Gizmodo)

[ Voor 7% gewijzigd door CyberSnooP op 09-01-2009 01:21 ]

|_____vakje______|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

Het ziet er echt geweldig goed uit!
Palm was door veel mensen bijna volledig afgeschreven omdat ze de laatste jaren vrijwel niets hebben laten zien, maar als ik anar de filmpjes, foto's en specificaties kijk denk ik dat elke andere smartphone op de markt er een zeer grote concurrent bij krijgt.

Ik denk dat ik mijn T-Mobile abbo voorlopig maar niet ga verlengen met een iPhone totdat er meer duidelijk is over wat dit apparaatje in Nederland gaat doen.. :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Resolutie van het beeldscherm?
En 'n HSDPA verbinding is tegenwoordig ook al 'n vereiste imho..?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

De resolutie staat gewoon in de startpost :? (320x480)
Verder las ik al ergens (volgens mij Engadget of Gizmodo) dat er waarschijnlijk een variant met HSDPA voor de Europese markt komt... De vraag is alleen wanneer en hoe duur.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Mijn excuses, is al laat ofzo denk 8)7

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Palm is terug. :)

Het lijkt erop dat ze al het moois van de iPhone hebben weten te pakken, en het méér task-oriented hebben weten te maken, in plaats van alleen gadget-like.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 18:46
Net de filmpjes gekeken van de WebOS presentatie en alles ziet er erg gelikt uit.

Ik heb een iPhone 3g, maar het multi-tasken, "sms-email-im in 1" en die gesture bar zien er erg goed en doordacht uit. Iets waar zelfs de intuïtieve interface van de iPhone nog wat van kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Erg leuk OS. Leuke features, en er is weer een "nieuwe" concurrent op de Smartphone-markt. Wel leuk :) Ik heb een aantal filmpjes gekeken en het lijkt erop alsof het wel erg lekker en goed werkt. Media-afspeelcapaciteiten zien er ook goed uit. Ik vraag me alleen wel af of het echt mee kan komen met "dedicated" PMD's. Tot nu toe is er geen enkele telefoon (imo) die aan een fatsoenlijke PMD kan tippen.. en ik zit er toch wel een beetje op te wachten.
Stereotomy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 03:32:
Palm is terug. :)

Het lijkt erop dat ze al het moois van de iPhone hebben weten te pakken, en het méér task-oriented hebben weten te maken, in plaats van alleen gadget-like.
Wat zijn precies de overeenkomsten dan? Ik zie wel icoontjes ed staan, maar dat lijkt me vrij universeel. De manier waarop het werkt (uit de filmpjes) vind ik niet echt overeenkomen met de werking van de iPhone. Ik ken echter de werking van de iPhone ook niet 100%, dus het kan zijn dat ik wat mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Overeenkomsten:

1) Capicative touchscreen met multitouch. Meeste fabrikanten kiezen nog immer voor de 'old and proven' touchscreens die met druklagen werken.

2) Een GUI dat van de grond af aan touchscreens ondersteunt. Niet dat bolt-on gevoel van HTC TouchFLO of een getweakte Symbian S60. Het gevoel dat de GUI uitstraalt doet mij meer denken aan de iPhone dan welke andere telefoon dan ook.

3) De webkit browser!

Ik zeg dit ook omdat dat hele Touch-gebeuren in gang is gezet door de iPhone, en niet zoals velen willen beweren HTC. Die wisten niet hoe snel ze een alpha-product als de originele TouchFLO op de originele Touch moesten smijten om het onafgemaakt op de markt te gooien. :)

Na de Treo 600, 650 en de Centro ben ik mild positief verrast over de Pre. Laat maar een UMTS versie naar Nederland komen. :) Ik ben blij. :)

Overigens, als jij echt een PMD freak bent, denk ik dat je tegen de 8GB beperking aan gaat lopen. Voor echte mediafanaten lijkt me dat wat krapjes, of niet? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Stereotomy op 09-01-2009 12:49 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mja ik had het eigenlijk vooral over de functionaliteit en de features, in plaats van de achterliggende techniek. Of het hele touchgebeuren door de iPhone in gang is gezet vind ik 1. niet relevant voor dit apparaat 2. je kunt er over van mening verschillen 3. de markt gaat hoe dan ook die kant op. Touchscreens zijn al jaren niet meer weg te denken.
Wat overigens niks afdoet aan wat de iPhone teweeggebracht heeft op de smartphonemarkt

Zelf vind ik dit qua opzet toch een telefoon wat zich differentieërt van de rest. En dat is leuk, want dat betekent extra concurrentie :Y)

Edit: 8GB kan best genoeg zijn als je niet je hele mediabibliotheek mee wilt slepen. Het is voldoende om je een dag met films, foto's en audio te vermaken. Het is echter feitelijk gezien wel een beperking en ik zou graag ook zien dat er gewoon SDHC-kaartjes ondersteund werden. Dat is echt ideaal.

[ Voor 28% gewijzigd door RoD op 09-01-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:35
RoD schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:51:
Mja ik had het eigenlijk vooral over de functionaliteit en de features, in plaats van de achterliggende techniek. Of het hele touchgebeuren door de iPhone in gang is gezet vind ik 1. niet relevant voor dit apparaat 2. je kunt er over van mening verschillen 3. de markt gaat hoe dan ook die kant op. Touchscreens zijn al jaren niet meer weg te denken.
Wat overigens niks afdoet aan wat de iPhone teweeggebracht heeft op de smartphonemarkt

Zelf vind ik dit qua opzet toch een telefoon wat zich differentieërt van de rest. En dat is leuk, want dat betekent extra concurrentie :Y)

Edit: 8GB kan best genoeg zijn als je niet je hele mediabibliotheek mee wilt slepen. Het is voldoende om je een dag met films, foto's en audio te vermaken. Het is echter feitelijk gezien wel een beperking en ik zou graag ook zien dat er gewoon SDHC-kaartjes ondersteund werden. Dat is echt ideaal.
Ik zie wel behoorlijk veel overeenkomsten met de iPhone. Sowieso is het hele OS ontwikkelt om je vingers te bedienen en ziet het er enorm slick uit. Zo lijkt het switchen tussen applicaties precies op het switchen tussen tabs in de safari browser. Het heeft wat weg van Expose. Verder wordt ook dezelfde cleane look gebruikt in lijsten. Het switchen tussen applicaties (het langzaam omhoog schuiven) lijkt op de dock in Mac OS X. Maar dat is allemaal niet zo vreemd als je bedenkt dat de iPhone alweer twee jaar gelden is aangekondigd en dat er aardig wat ex-Apple werknemers bij Palm zijn gaan werken.

Maar dit is (voorzover ik het kan zien) weer een stap verder dan de iPhone. Het mutlitasken en switchen tussen apps ziet er handig uit. Maar vooral de integratie tussen allerlei informatiebronnen is handig. Daarbij vind ik het ook mooi dat het touchscreen doorloopt en dat ze daarvoor die gestures hebben ontwikkeld. Zo kun je ook de anders nutteloze ruimte handig gebruiken. Maar er zijn ook "kleinere" verbeteringen. Het scrollen in de browser is sneller dan op de iPhone, het laden van pagina's gaat sneller etc.

Het is goed om te zien dat Palm terug is en het zal interessant zijn om te zien wat Apple (en Microsoft, Nokia en Google) er weer tegenover zet :) .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wow did ziet er beter uit dan ik had verwacht :)

Ben benieuwd hoe het OS in de praktijk werkt.. Ik heb nu een Treo Pro en moet zeggen dat WM6.1 ook niet alles is en een beetje old-skool overkomt.. dus als dit nieuwe webOS aanslaat hebben ze misschien wel een winner :).
Een beetje een Iphone 3G en een Palm Treo Pro gekruist zeg maar :9~

btw treocentral heeft er ook veel info over:
http://treocentral.com/content/Stories/2311-1.htm

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hoedje schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:04:
[...]

Ik zie wel behoorlijk veel overeenkomsten met de iPhone. Sowieso is het hele OS ontwikkelt om je vingers te bedienen en ziet het er enorm slick uit. Zo lijkt het switchen tussen applicaties precies op het switchen tussen tabs in de safari browser. Het heeft wat weg van Expose. Verder wordt ook dezelfde cleane look gebruikt in lijsten. Het switchen tussen applicaties (het langzaam omhoog schuiven) lijkt op de dock in Mac OS X. Maar dat is allemaal niet zo vreemd als je bedenkt dat de iPhone alweer twee jaar gelden is aangekondigd en dat er aardig wat ex-Apple werknemers bij Palm zijn gaan werken.
Ah kijk, dat soort dingen was ik dus benieuwd naar.
Maar dit is (voorzover ik het kan zien) weer een stap verder dan de iPhone. Het mutlitasken en switchen tussen apps ziet er handig uit. Maar vooral de integratie tussen allerlei informatiebronnen is handig.
Dat hele concept is imo ook het meest interessant. Op Windows Mobile-telefoons vind ik dit niet altijd even handig en overzichtelijk werken, terwijl je op een smartphone toch wel vaak verschillende dingen doet, en ook tegelijk. Althans, ik wel. Dat snelle switchen gooit de gebruiksvriendelijkheid echt een gigantisch stuk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

RoD schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:51:
Touchscreens zijn al jaren niet meer weg te denken.
Nou, die waren al vorige eeuw sinds de Palm Pilot niet meer weg te denken. Maar het is echt hoe je gracieus met het apparaat omgaat met een multitouch screen, dat alleen de iPhone dat momenteel biedt. Maargoed, inderdaad wat jij zegt, dit is een mening. :)

En @ toolkit, ik keek tijdens de lancering van de Palm Pre inderdaad naar mijn Treo Pro en dacht: damn, al die menu's, die spinning beach ball, steeeenen tijdperrrrrk. :+

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Oh en het ziet er idd naar uit dat Palm eindelijk multitasking op een smartphone ook makkelijk maakt. Windows Mobile heeft al jaren 'multitasking (traag als dikke stroop) maar je kon nooit handig van programma wisselen of handig een programma sluiten e.d.

Het was alsof je Windows XP op de desktop zonder taskbar aan het runnen was: het kon wel, maar handig was het allemaal niet, tussen programma's switchen.

Afbeeldingslocatie: http://treocentral.com/images/admin_uploaded/pre_intro/121.jpg

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Stereotomy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:11:
[...]

Nou, die waren al vorige eeuw sinds de Palm Pilot niet meer weg te denken. Maar het is echt hoe je gracieus met het apparaat omgaat met een multitouch screen, dat alleen de iPhone dat momenteel biedt. Maargoed, inderdaad wat jij zegt, dit is een mening. :)
Dat ben ik wel met je eens. Daar is wel een soortvan verandering in gekomen. Wat dat betreft zal Palm hier ook absoluut naar gekeken hebben. Je moet wel. Je kunt niet meer meekomen op de smartphonemarkt als je geen fatsoenlijk touchscreen meer op je apparaat zet. Goeie ontwikkeling overigens :)
Stereotomy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:14:
Oh en het ziet er idd naar uit dat Palm eindelijk multitasking op een smartphone ook makkelijk maakt. Windows Mobile heeft al jaren 'multitasking (traag als dikke stroop) maar je kon nooit handig van programma wisselen of handig een programma sluiten e.d.

Het was alsof je Windows XP op de desktop zonder taskbar aan het runnen was: het kon wel, maar handig was het allemaal niet, tussen programma's switchen.

[afbeelding]
Voordeel is dat WM hier nu ook wat tegenover moet gaan zetten. Touchflo3D van HTC is leuk (erg leuk zelfs), maar ik denk dat Palm hier best wat marktaandeel van WM af kan gaan snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik verwacht ook veel van Windows Mobile 7. WM 6 is qua interface nog steeds PocketPC 2003. En Windows 3.11 enzo. :D

Trouwens, een feature die ik veel gebruikte op mijn PalmOS Treo via het programma Hobbyist Software, maar die nu ingebouwd zit in het OS, is het 'typen en zoeken'. Je begint gewoon te typen, en de Pre zoekt in programma's én contacts én het internet naar relevante informatie. Hoef jij alleen nog maar een keuze te maken wie je zoekt.

Oh én: *eenhandigheid*. Alle Treo's zijn met éénhandigheid in het achterhoofd gebouwd. Die 'gesture area' (touchscreen onder het scherm zelf) zorgt daar echt goed voor.

http://www.youtube.com/watch?v=UjQ4v2QEZUI

[ Voor 19% gewijzigd door Stereotomy op 09-01-2009 13:29 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Stereotomy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:27:
Ik verwacht ook veel van Windows Mobile 7. WM 6 is qua interface nog steeds PocketPC 2003. En Windows 3.11 enzo. :D
Eens. WM7 moet nu ook wel heel wat worden. Palm doet nu ook mee met een slick OS, dus achterblijven = verliezen.

Overigens lees ik dat het ding een vibrant scherm heeft. Daarmee bedoelen ze haptic feedback neem ik aan? Dat vind ik wel een pluspunt (en tevens een must) bij een touchscreen. Dat werkt toch net even wat lekkerder. Anders heb je zo het gevoel dat je op een "dood" stuk scherm loopt te tikken.

Jammer wel dat het scherm niet zo groot is. 3,1" is toch wel wat kleiner dan de concurrenten. Maargoed.. het is nog steeds wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nee, 'vibrant' betekent gewoon 'levendig', 'kleurrijk'. Heeft niets met vibreren te maken. :D :P

Afbeeldingslocatie: http://www.palmclub.nl/forums/attachments/nieuws-reviews/6740d1231500972-nieuws-palm-maakt-sterke-comeback-de-palm-pre-pre-deet-1234.jpg

Ding is echt klein ja, maakt scherm ook klein. Het is echter een stuk beter eenhandig te bedienen, omdat je nu met je duim vrijwel overal op het scherm kunt komen.... is een trade-off vrees ik.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Stereotomy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:27:

Trouwens, een feature die ik veel gebruikte op mijn PalmOS Treo via het programma Hobbyist Software, maar die nu ingebouwd zit in het OS, is het 'typen en zoeken'. Je begint gewoon te typen, en de Pre zoekt in programma's én contacts én het internet naar relevante informatie. Hoef jij alleen nog maar een keuze te maken wie je zoekt.
die functie heeft de Pro ook, maar dan niet zo uitgebreid..
Ik kan een naam tikken in het today of bel screen en dan kiezen of ik die persoon will bellen, SMSen, IMen of emailen.. erg handig :) goed dat het in de Pre nog verder uitgebreid is.

trouwens specs van de Pre:
http://www.treocentral.com/content/Stories/2316-1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

http://www.pcworld.com/ar...g_to_europe_says_ceo.html

volgens deze link komt de pre nog deze helft van het jaar naar europa, waarschijnlijk op hetzelfde moment als dat hij gelanceerd wordt in de vs... ik gebruik al meer dan drie jaar palm, en ben blij dat deze telefoon er is, want ik was al bijna overgestapt op symbian.. nu zal het waarschijnlijk deze telefoon worden..

wat overigens ook goed is te vermelden is dat de palm pre waarschijnlijk adobe flash gaat ondersteunen in de browser (althans, dat las ik in dit artikel) en (itt de iphone (zonder te willen bashen of iets dergelijks)) ook overal copy&paste en mms..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Algurgazan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:11:

wat overigens ook goed is te vermelden is dat de palm pre waarschijnlijk adobe flash gaat ondersteunen in de browser (althans, dat las ik in dit artikel) en (itt de iphone (zonder te willen bashen of iets dergelijks)) ook overal copy&paste en mms..
Dat zou mooi zijn want in dit interview was palm de vraag nogal aan het ontwijken:
http://www.treocentral.com/content/Stories/2318-1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:50
Als ik de informatie goed gelezen heb is het geheugen van de Pre dus niet uitbreidbaar (via SDHC bijvoorbeeld)? Dit is een bijzonder groot nadeel in mijn ogen. Zelfs in mijn bijna 2 jaar oude N95 heb ik al geruime tijd een 8GB kaartje geplaatst.
Enige kans dat dit toch nog gerealiseerd gaat worden (bijv. op het model voor de Europese markt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Kan me niet voorstellen dat ze dat zo spontaan nog aan gaan passen terwijl het ding al in productie is. Althans, het klinkt mij behoorlijk onlogisch in de oren en ik heb er ook nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vbmot
  • Laatst online: 25-03 08:50
Hele mooie telefoon, maar vooral een mooi en modern OS! Als dit ding UMTS ondersteuning heeft dan stap ik misschien wel over van mijn E66. Ik las dat dit nieuwe OS ondersteuning gaat krijgen voor Garnet applicaties en dat lijkt me een hele slimme zet van Palm, zo zijn er bij introductie meteen duizenden applicaties beschikbaar (inclusief prachtige games zoals Edge).

Ik ben blij dat Palm weer terug is. Jaren geleden was het een vooruitstrevend bedrijf en Palm OS 5 had z'n problemen maar was wel retesnel. De afgelopen tijd was Palm verworden tot de zoveelste Windows Mobile boer maar dit product laat zien dat ze meer in hun mars hebben. Overigens niks tegen WM, wel alles vóór innovatie. _/-\o_

Ook maar dat ik dat weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34298

DIT vind ik, als verstokte iPhone-gebruiker, echt een goed antwoord of vervolg op de iPhone. Apple heeft er eindelijk een concurrent bij wat mij betreft, en dat was hard nodig want eerlijk gezegd vond ik de overige touchscreentelefoons van 2008 allemaal wat brakjes.

Het OS is reteslick, de development-kit voor apps is heel laagdrempelig door met html/css/javascript te gaan werken en het multitasken ziet er super uit! Hulde aan Palm, zo op het eerste gezicht...nu es ff met dit dingetje spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

vbmot schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:06:Ik las dat dit nieuwe OS ondersteuning gaat krijgen voor Garnet applicaties
Er is voor zover ik weet alleen officieel gezegd dat er tzt waarschijnlijk een oplossing voor gaat komen. Of dat van Palm zelf is of niet is nog niet bekend.. Misschien doelen ze op een Styletap achtige oplossing.. En je moet nog maar zien hoeveel software uiteindelijk echt compatible is.. Ik denk niet dat je al te veel hoop moet hebben op een goede backwards compatibility op dit moment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

AJM

Filmpje van Vincent Evers in Las Vegas bij Palm met een demonstratie van de Pre:
http://www.dik.nl/c/palm-pre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat filmpje heeft over een release in Europa wat pas over een half jaar is, oid. Als dat waar is valt het toch wel een beetje tegen...

Die oplader/magneet is trouwens wel erg grappig. Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien in ieder geval :)

[ Voor 28% gewijzigd door RoD op 12-01-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Laatst online: 23:23

AJM

RoD schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:35:
Dat filmpje heeft over een release in Europa wat pas over een half jaar is, oid. Als dat waar is valt het toch wel een beetje tegen...

Die oplader/magneet is trouwens wel erg grappig. Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien in ieder geval :)
Dat is inderdaad iets nieuws en zal dit jaar wel voor meerdere apparaten op de markt komen als je dit andere video bekijkt van Vincent Ever @ CES 2009: http://www.dik.nl/c/ces2009-dag1 bij ongeveer 45 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
_GoldStrike_ schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:02:
Filmpje van Vincent Evers in Las Vegas bij Palm met een demonstratie van de Pre:
http://www.dik.nl/c/palm-pre
Ik heb zo een schijt hekel aan die vent, hij kan niet eens normaal engels :X

Daarnaast is die oplaad plaat niet echt nieuw qua concept eerder qua toepassing en uitvoering. Er zijnn zat bedrijven die zo een plat hebben en dan via een ontvanger een toestel kunnen opladen, echter is Palm de eerste die het breed commercieel aan de man gaat brengen.

Wat wel opmerkelijk is dat het een accessoires wordt en dus niet standaard meegeleverd gaat worden in de doos :)
You can have any color Pre you like, as long as it's black.
The shape and style of the Pre certainly seem to lend themselves to Palm offering a whole spectrum of colors, but out of the gate, the only Pre you'll be able to buy is black. Neither Palm nor Sprint have given any details on whether we'll eventually see others.
Amerikanen _O-

[ Voor 20% gewijzigd door DaannO op 12-01-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

RoD schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:35:

Da's vaak zo, hoewel de laatste tijd wat minder, vroeger was het altijd zo... Ik heb in het verleden nog met de CEO van Handspring ge-emaild omdat hun order systeem wel mijn order accepteerde maar dat ze niet naar NL wilden versturen..
Gelukkig was de CEO erg behulpzaam (en emailde me persoonlijk terug, wat ik niet verwacht had) en werd er toch iets geregeld :)
DaannO schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:22:
[...]

Ik heb zo een schijt hekel aan die vent, hij kan niet eens normaal engels :X

Daarnaast is die oplaad plaat niet echt nieuw qua concept eerder qua toepassing en uitvoering. Er zijnn zat bedrijven die zo een plat hebben en dan via een ontvanger een toestel kunnen opladen, echter is Palm de eerste die het breed commercieel aan de man gaat brengen.

Wat wel opmerkelijk is dat het een accessoires wordt en dus niet standaard meegeleverd gaat worden in de doos :)

[...]

Amerikanen _O-
Idd een rare kerel.. en zijn NL is ook niet geweldig.. ik spreek met te veel anglisismes maar ik heb teminste nog een goede smoes ;) maar deze vent schijnt zowel gebrekkig NL als ENG te spreken ;)
En zijn motoriek is ook wat vreemd...

En die 'any color as long as it is black' is natuurlijk een verwijzing naar de Henry Ford quote over de kleuren van T-ford..

[ Voor 40% gewijzigd door ToolkiT op 12-01-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Vandaar 'Amerikanen'. Maar die dude is dus ook altijd aanwezig op persconferenties waar ik ook kom en dan komt hij aan scheuren op zn segway |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 02:01
Als dit allemaal gaat werken zoals gedemonstreerd en er ontstaat een gezonde developer community, is dit de perfecte telefoon. Multitasken, toetsenbord en (aan de videos te zien) de beste vingervriendelijke interface tot nu toe. En omdat de apps gecode kunnen worden in HTML, zullen die er ook wel komen. Daarbij komt dat Palm volgens mij niet zo gesloten is en het platform minder gesloten zal houden dan bijv. de iPhone.

Nu even afwachten wat volgende maand in Barcelona wordt aangekondigd. Windows Mobile komt daar met iets nieuws, maar ik denk niet dat iemand een 'webOS' van Microsoft verwacht. Eerder een mix van WinMo 6.1/iPhone/Android. Android is ook leuk, maar nog niet echt baanbrekend.

Vooral de implementatie van multitasken is denk ik door niemand op korte termijn zo te kopieeren. Nu maar hopen op een H1 release hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Cheeky schreef op maandag 12 januari 2009 @ 18:08:
Als dit allemaal gaat werken zoals gedemonstreerd en er ontstaat een gezonde developer community, is dit de perfecte telefoon. Multitasken, toetsenbord en (aan de videos te zien) de beste vingervriendelijke interface tot nu toe. En omdat de apps gecode kunnen worden in HTML, zullen die er ook wel komen. Daarbij komt dat Palm volgens mij niet zo gesloten is en het platform minder gesloten zal houden dan bijv. de iPhone.

Nu even afwachten wat volgende maand in Barcelona wordt aangekondigd. Windows Mobile komt daar met iets nieuws, maar ik denk niet dat iemand een 'webOS' van Microsoft verwacht. Eerder een mix van WinMo 6.1/iPhone/Android. Android is ook leuk, maar nog niet echt baanbrekend.

Vooral de implementatie van multitasken is denk ik door niemand op korte termijn zo te kopieeren. Nu maar hopen op een H1 release hier in Nederland.
Palm wil idd een open platform creeeren, maar wel met Quality control, dus het moet via een palm portal beschikbaar gemaakt worden.. waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat 3rd party apps de boel doen crashen wat een slechter reputatie voor het OS/Palm kan opleveren (hebben ze geleerd van hun WM treo's gok ik)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

ToolkiT schreef op maandag 12 januari 2009 @ 18:10:
waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat 3rd party apps de boel doen crashen wat een slechter reputatie voor het OS/Palm kan opleveren (hebben ze geleerd van hun WM treo's gok ik)..
De treo's met Palm OS waren ook niet altijd het toonbeeld van stabiliteit hoor.. Vooral ook door third party apps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Algurgazan schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:46:
[...]

De treo's met Palm OS waren ook niet altijd het toonbeeld van stabiliteit hoor.. Vooral ook door third party apps..
Mijn 650 heb ik eigenlijjk zelden hoeven resetten.. met mijn pro deed ik het op een gegeven moment dagelijks...
en idd door 3rd party apps.. na een harde reboot is hij weer stabiel en heb ik ook geen problemen meer met raar batterij verbruik (ding werd heet en in een paar uur was de batterij leeg..)

De 3rd party apps. van palm (in combi met niet multitasken) waren net iets stabieler heb ik het idee..

[ Voor 8% gewijzigd door ToolkiT op 12-01-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Het blijft sowieso even afwachten. Het ziet er goed uit, zoals ik eerder postte ben ik ook zeker zeer enthousiast. Ik heb ook nog zeker wat vraagtekens:
- Hoe krachtig zal de SDK zijn? Zoals het er nu naar uit ziet, zullen in het begin een hoop dingen nog niet mogelijk zijn, omdat de SDK niet zo uitgebreid is als bijv. die voor de iPhone. Het lijken bijna een soort webapps te zijn, gezien wat Palm zegt:
[q]• By leveraging the local storage capabilities of HTML5 so that data is available even when users are offline
• By using a JSON-based message bus to tap into a wide range of device services, including contacts, calendars, and location

- Hoe zullen achtergrondservices de performance beinvloeden? Hoe vervelend zal het zijn om die applicaties te sluiten? Het is handig dat het mogelijk is en qua interface ziet het multitasken er goed uit. Maar je zult wel altijd applicaties weg moeten flicken en het is de vraag hoe het draaien van meerdere applicaties tegelijk van invloed zal zijn op de prestaties. Het systeem wat Palm vroeger hanteerde met Palm OS en Apple met de iPhone heeft namelijk ook het voordeel dat de volledige kracht van het apparaat te gebruiken is voor de applicatie die openstaat (omdat er maar een minimale en standaard hoeveelheid achtergrondprocessen zijn).

* Hoedje is erg benieuwd naar de eerste reviews :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

ToolkiT schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:28:
[...]

Da's vaak zo, hoewel de laatste tijd wat minder, vroeger was het altijd zo... Ik heb in het verleden nog met de CEO van Handspring ge-emaild omdat hun order systeem wel mijn order accepteerde maar dat ze niet naar NL wilden versturen..
Gelukkig was de CEO erg behulpzaam (en emailde me persoonlijk terug, wat ik niet verwacht had) en werd er toch iets geregeld :)
Dit is zo grappig dat je dit zegt, en ik geloof je ook nog dat je met Ed Colligan hebt gemailed! :) Destijds met Handspring hadden ze een hele innovatieve online order systeem laten maken.... die het niet bleek te doen. Alles moest met hand en papier uiteindelijk opgelost worden, en vanwege de overweldigende vraag moesten zelfs CEO, en allerhande management mensen meewerken aan de telefoon enzo.

http://www.amazon.com/Pil...ld-Industry/dp/0471089656

Staat leuk beschreven in het boek Piloting Palm van David Pogue.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Stereotomy schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:38:
[...]

Dit is zo grappig dat je dit zegt, en ik geloof je ook nog dat je met Ed Colligan hebt gemailed! :)
zou wel kunnen, kan me niet meer herrineren.. Heb hem wel eens ontmoet bij een Palm launch/PUG meeting in Sydney...
Teminste als hij toen de Palm 'evangalist' was. Wel een relaxte kerel vond ik, beetje hyper maar wel ok, kon er goed enthousiast over vertellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

Hoedje schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:11:
Het blijft sowieso even afwachten. Het ziet er goed uit, zoals ik eerder postte ben ik ook zeker zeer enthousiast. Ik heb ook nog zeker wat vraagtekens:
- Hoe krachtig zal de SDK zijn? Zoals het er nu naar uit ziet, zullen in het begin een hoop dingen nog niet mogelijk zijn, omdat de SDK niet zo uitgebreid is als bijv. die voor de iPhone. Het lijken bijna een soort webapps te zijn, gezien wat Palm zegt:
Wat ik gelezen heb over de SDK is dat je via javascriptlibaries (geloof ik) erg veel van het systeem aan kan spreken, zodat het behoorlijk krachtig is. Wel lijkt het zo dat de linux core die eronder zit (voorlopig?) gesloten blijft (behalve voor speciale partners misschien), dus dat je het wel met HTML/CSS/Javascript zal moeten doen, waardoor sommige programma's als emulators bijvoorbeeld niet mogelijk lijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Interessante en gewaagde uitspraken van Palm over de iPhone:
It's much slower; Rubinstein and his team say that's because the OS X code is not lean enough to run swiftly on a mobile device's relatively tiny processor and small memory footprint. And you can only do one thing at a time.
Apple introduced OS X for its personal computers in 2001, but pieces of the system trace their roots back to the 1980s, when they were used in the operating software of computers made by Jobs's other computer company, NeXT. Palm sees an opportunity to come out with something newer, better and—perhaps most impressive to gadget geeks—faster. A lot faster. "We're already four times faster than the iPhone, and we're still optimizing," McNamee boasts.
Palm expects people will keep 15 to 20 applications open at the same time.
Voorlopig is het apparaat nog niet op de markt, maar dit maakt het al een stuk spannender :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Palm komt terug dankzij investering/injectie van Bonno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronk
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik denk dat ik al overtuigd ben. Het ziet er gewoon zo leuk en vernieuwend uit vergeleken met de meeste phones die al uitgekomen zijn. Hoop alleen dat het niet al te duur zal worden, maar ik denk dat dat ijdele hoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:13
Ik ben al jaren niet zo enthousiast geweest over een telefoon, deze staat hoog op mijn wensen lijstje!

Palm maakt op dit moment mijn verwachtingen waar, waar android in mijn ogen tegenvalt.

Wat voor mij uiteindelijk de doorslag zal geven:
# toetsenbord feel, nooit zo gehad op qwerty toetsenborden in een telefoon.
# macos compatibiliteit.
# community (apps, hulp. etc.) --> verwacht de "die hard geeks" bij android door zijn openheid.
# Prijs, je blijft toch een hollander.
# Feel, symbian voelde altijd traag, ook htc voelde traag.

* joint_me kan niet wachten om deze mooie pebble uit te proberen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

Ik hoop echt dat T-Mobile voor deze telefoon niet weer een exclusiviteitsdeal weet te krijgen. Ik ben niet bepaald tevreden met hun dekking en het zou fijn zijn als ik daar eens vanaf kon komen. Mocht deze telefoon alsnog tegenvallen dat zitten ik door hun deals alsnog aan ze vast omdat ze de meeste serieuze concurrenten (de G1 en de iPhone) al exclusief voor zichzelf hebben (en dat bevalt me niks.. :().

Maargoed, Palm heeft voor Europa nog geen speciale partners aangekondigd dus vooralsnog ziet het er positief uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42
Is er al iets bekend over de tijd dat je met een acculading kunt werken? Dit vind erg belangrijk en blijft bij smartphones vaak achter. Verder ziet dit toestel er wel erg mooi uit. Misschien dat ik deze komend jaar ga kopen in plaats van de Xperia X1.

[ Voor 30% gewijzigd door -Paul- op 14-01-2009 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Niet zozeer een reactie op het toestel, maar meer op webOS:
Prachtig dat ze zo veel mogelijk open standaarden proberen te volgen. Ik hoop dan wel dat ze daarbij niet enkel uitgaan van diensten via derden, zoals genoemd worden Yahoo, Gmail en AOL, maar dat ze ook zorgen voor een goede implementatie van bijvoorbeeld (.ics-)kalenderbestanden via een eigen server of webdav. Het zou het mooi zijn als er een goede uitwisseling met Thunderbird mogelijk zou zijn, zonder dat daarvoor dan allerlei plugins moeten worden geïnstalleerd, hetzij op de Palm, hetzij in Thunderbird. Een mobiele versie van Thunderbird zou daarbij helemaal mooi zijn, wellicht via de App Catalog om de stabiliteit te waarborgen.

Wat betreft het toestel zelf: Ik had liever een toetsenbord gezien dat via de lange zijde uitschuift, omdat je dan een grotere breedte ter beschikking hebt. Maar wellicht komt zo'n toestel later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:50
kronk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:38:
Ik denk dat ik al overtuigd ben. Het ziet er gewoon zo leuk en vernieuwend uit vergeleken met de meeste phones die al uitgekomen zijn. Hoop alleen dat het niet al te duur zal worden, maar ik denk dat dat ijdele hoop is.
Mee eens. Alleen denk ik dat e.e.a. ook af zal hangen van de release date. Want volgens een filmpje van Vincent Evers is de US release Q2 en de Europese een half jaar nadien. De mate van vernieuwing zou dan wel eens tegen kunnen vallen als rond december de concurrentie ook weer iets moois klaar heeft liggen.
Overigens is de prijs voor mij persoonlijk ondergeschikt aan de beschikbaarheid in Europa/NL. Neem niet aan dat de Pre belachelijk veel duurder wordt dan topmodellen van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:01
Beuzelarij schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:50:

Wat betreft het toestel zelf: Ik had liever een toetsenbord gezien dat via de lange zijde uitschuift, omdat je dan een grotere breedte ter beschikking hebt. Maar wellicht komt zo'n toestel later nog.
Een nadeel van breed uitschuiven ervaar ik nu met mijn Tytn II: Enkelhandige bediening gaat bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
jopie schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:29:
Een nadeel van breed uitschuiven ervaar ik nu met mijn Tytn II: Enkelhandige bediening gaat bijna niet.
Dat zal inderdaad lastig zijn, maar dat geldt volgens mij evengoed voor 'n toetsenbord dat in de lengte uitschuift. Die kan ik ook niet fijn met 1 hand bedienen. Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

Met een hand een flinke sms typen of iets dergelijks zal waarschijnlijk niet gaan inderdaad.. Maar het voordeel van een in de lengte uitschuifbaar toetsenbord is dat je voor kortere dingen, zoeken naar een contactpersoon bijvoorbeeld, maar een hand nodig hebt, en daarvoor moet je bij een in de breedte uitgeschoven toetsenbord ook sneller twee handen gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:40

icecreamfarmer

en het is

Lijkt me een mooi toestel en zeker het os spreekt me aan.
Nu hopen dat ze het niet zo gesloten maken als dat van apple

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Laatst online: 09-05 23:35

EgoPro

Time is an illusion.

Als zeer trouwe palm-addict-gebruiker ben ik zeer nieuwsgierig om dit toestel te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

beetje 'reclame' (ik ben mod op treocentral.com)

De makers van TC hebben een dedicated Palm Pre site gelaunched:
http://www.precentral.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

ToolkiT schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:41:
beetje 'reclame' (ik ben mod op treocentral.com)

De makers van TC hebben een dedicated Palm Pre site gelaunched:
http://www.precentral.net/
Ben jij mod op Treocentral :D

Dieter had destijds mijn weblog content voor Foleocentral overgenomen, en we zouden samen voor het nieuws zorgen totdat... jeweets. 8)7 :P

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Back on topic heren. Die link laten we even oogluikend toe omdat het van iets wat toegevoegde waarde is. Maar 1x is meer dan voldoende, let daarop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
Dit zou wel eens heel goed mijn nieuwe phone kunnen worden! :9~ Hoop dat er niet veel mensen mee zullen gaan lopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Snoop schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:10:
Dit zou wel eens heel goed mijn nieuwe phone kunnen worden! :9~ Hoop dat er niet veel mensen mee zullen gaan lopen :X
Dit soort opmerkingen begrijp ik niet. Je zegt dat het je nieuwe telefoon gaat worden, toch niet je nieuwe sieraad? 7(8)7

Ik hoop wel dat ie goed verkocht gaat worden, en dat er veel en goede applicaties voor worden ontwikkeld. Als het even kan gratis of niet te duur, en bij voorkeur open-bron. Die kans is groter bij een populair toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 07:55
Ik lees op veel sites dat mensen helemaal laaiend enthausiast zijn over de Palm Pre en het webOS. Zelf zie ik niet echt in hoe dit een meerwaarde heeft boven een willekeurige android telefoon. Ik bedoel, open is open. Misschien mis ik iets volledig, of heb ik gewoon niet het warme gevoel bij palm zoals anderen dat hebben....

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
Beuzelarij schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:41:
[...]

Dit soort opmerkingen begrijp ik niet. Je zegt dat het je nieuwe telefoon gaat worden, toch niet je nieuwe sieraad? 7(8)7
Hoezo? Een telefoon moet voor mij functioneel zijn, maar er tegelijk ook mooi uitzien, dus wat dat betreft begrijp ik jouw opmerking weer voor geen meter. Als jij graag met een lelijke phone wilt gaan lopen, dan zal ik je niet tegenhouden, maar ik zou er zelf nooit mee gaan lopen. Ook al heeft hij goede specs.
Ik hoop aan de ene kant natuurlijk ook wel dat deze telefoon goed zal verkopen, maar dan niet door een bepaald volk dat nog niet eens de helft van de functies zal gaan gebruiken, of weet dat die er uberhaupt opzitten. Bijvoorbeeld kinderen van een jaar of 18...wtf moet je dan met zo'n ding? Dat is waar ik bang voor ben, maargoed zo kijk ik er tegen aan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• takemenow
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04-2024
Ik denk dat je idd iets volledig mist...

Looks van het toestel.
Multi Tasking (!!!)
Toestel met 1 hand te bedienen.
Erg slick OS.
Web integratie.

En ga zo maar door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Dus de hoop van jou, dat niet veel mensen met deze telefoon rond gaan lopen, vergezeld van :X , komt voort uit de bezorgdheid, dat betreffende personen wellicht niet iedere functie van de telefoon gaan (kunnen) benutten? Wat een enorm nobel streven om mensen tegen zo'n dreigend gevaar in bescherming te willen nemen...

Als iemand van 18 met zo'n ding wil lopen, wat is daar dan mis mee? Er zijn mensen in het bedrijfsleven die zo'n ding in handen gedrukt krijgen, maar er niet mee overweg kunnen. Bij kleding kan ik me nog voorstellen dat je je niet wilt vereenzelvigen met bepaalde bevolkingsgroepen, Lonsdale om maar wat te noemen, maar wat kan het iemand nou schelen wat voor telefoon gebruikt wordt.

Als je je persoonlijkheid of status ( :') ) moet ontlenen aan het telefoontje dat je bij je draagt, is dat pathetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Snoop schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:09:
[...]
Ik hoop aan de ene kant natuurlijk ook wel dat deze telefoon goed zal verkopen, maar dan niet door een bepaald volk dat nog niet eens de helft van de functies zal gaan gebruiken, of weet dat die er uberhaupt opzitten. Bijvoorbeeld kinderen van een jaar of 18...wtf moet je dan met zo'n ding? Dat is waar ik bang voor ben, maargoed zo kijk ik er tegen aan. 8)
Lekker belangrijk wie er allemaal dezelfde telefoon hebben :z wat mij betreft delen ze dezelfde telefoon als ik heb op de kleuterschool uit.
Ik vind het opvallend dat je eigenlijk precies hetzelfde denkt als de 18-jarigen, bij uitstek de groep voor wie het enorm belangrijk is wie allemaal nog meer dezelfde telefoon heeft.
Het lijkt erop dat jij graag bij in het hokje 'powerusers' dan wel 'businessusers' geplaatst wilt worden, maar geloof me, dat gebeurt over het algemeen niet op basis van je telefoonkeuze.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vbmot
  • Laatst online: 25-03 08:50
Snoop schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:10:
Een grote community is juist prettig. Het betekent over het algemeen een groter aanbod aan software en betere ondersteuning op fora e.d. Natuurlijk is het leuk om lekker te kunnen pronken met een afwijkende telefoon ;) maar dat weegt imo niet op tegen het grote voordeel dat ik zojuist noemde.

[ Voor 18% gewijzigd door vbmot op 19-01-2009 16:20 ]

Ook maar dat ik dat weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Holy crap! Bekijk dit filmpje eens:

http://www.precentral.net...utomatic-calendar-context

1) Roger McNamee is echt te gek :D Hij is een van de partners binnen Elevation Partners die 40% aandeel in Palm hebben.

2) Hij noemt een paar functies op van de Pre die nog niet eerder aan bod waren gekomen (waarschijnlijk nog testfase):
But better than that, it does stuff for you. So when you wake up in the morning, it has taken your calendar -- if you ask it to -- and downloaded the maps for you whole day, it's downloaded the wikipedias for the people you're going to visit and the companies you're going to see... Why is it on PCs you have to go and do all that?

And when you're late -- get this -- when you're late it -- remember, this things has GPS, it has a clock, and it has your calendar. So it not only knows where you are, it knows where you're supposed to be and when; and so when it realizes you're going to be late, it says "Hey, not only are you going to be late, but I can take care of it for you. I'll send an email to your assistant or to the people in the meeting, which would you prefer? And oh, by the way, here's the map." This is the beginning of a new wave.
*drool* :9~

[ Voor 54% gewijzigd door Stereotomy op 19-01-2009 22:36 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Algurgazan schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:49:
[...]

Wat ik gelezen heb over de SDK is dat je via javascriptlibaries (geloof ik) erg veel van het systeem aan kan spreken, zodat het behoorlijk krachtig is. Wel lijkt het zo dat de linux core die eronder zit (voorlopig?) gesloten blijft (behalve voor speciale partners misschien), dus dat je het wel met HTML/CSS/Javascript zal moeten doen, waardoor sommige programma's als emulators bijvoorbeeld niet mogelijk lijken..
Nog wel, maar las net het volgende verhaal.. waar de mogelijkheid werd besproken...
http://www.precentral.net...ing-palmos-emulator-webos

Fingers crossed dus, want een goede palmOs emulator zou natuurlijk erg cool zijn om je oude palm programma's op te draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Palm werkt samen met bepaalde softwarebouwers die extra functionaliteit nodig hebben om native iets in elkaar te flansen. Ik denk dat ze Styletap zeker hebben uitgenodigd, als ze slim zijn. :)

Momenteel draai ik twee PalmOS programma's op mijn Treo Pro, die geen (goede) equivalenten kennen op WM. Eat Watch en CK Diary.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

Stereotomy schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:29:
Ik denk dat ze Styletap zeker hebben uitgenodigd, als ze slim zijn. :)
Volgens Styletap zelf in ieder geval nog niet:
http://blogs.styletap.com...p-for-palm-pre.html#links
From Palm's initial public statements about the application interface, it seems unlikely that we would be able to create a version of StyleTap without some assistance from Palm to provide access to the C/C++ level of APIs we would need. However, until we see what actually gets shipped to customers, it's still too early to tell what level of APIs are going to be available.

While we continue to investigate the technical feasibility, we're also assessing if there will be an appropriate business case for creating a product. If you are interested in seeing a version of StyleTap for the Palm Pre, please let us know with a quick email to sales@styletap.com, but also let Palm know that you want to have your PalmOS apps running on this new device.
Een van de weinige developers die waarschijnlijk al wel toegang heeft tot een lower-level API is Dataviz (wordt samen met bijv. Facebook als launchepartner genoemd), zodat de Pre vanaf het begin een goede office suite heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Stereotomy schreef op maandag 19 januari 2009 @ 22:35:
Holy crap! Bekijk dit filmpje eens:

http://www.precentral.net...utomatic-calendar-context

1) Roger McNamee is echt te gek :D Hij is een van de partners binnen Elevation Partners die 40% aandeel in Palm hebben.

2) Hij noemt een paar functies op van de Pre die nog niet eerder aan bod waren gekomen (waarschijnlijk nog testfase):

*drool* :9~
"Hé, de GPS geeft aan dat je bij een jonge vrouw uit je verborgen contactlijst bent, net als vorige week en die week daarvoor, terwijl ook nu in de agenda staat dat je met een goede vriend bent tennissen. Moet ik automatisch een e-mail naar je vrouw sturen, dat je moet overwerken?" :+

Die integratie van dingen is mooi, maar ik hoop wel dat je daar zelf goed de controle over kunt blijven houden. Daarnaast hou ik niet zo van allerlei on-line "diensten" als Google en profiel-sites e.d., dus hoop ik dat je ook makkelijk met kalenders e.d. op een eigen server kunt communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Had ik het nou goed begrepen dat hier een OMAP3*** SOC in zit. Als dat waar is, gaat de performance van deze telefoon mijlenver voorbij de prestaties van die Qualcomm meuk die HTC gebruikt. (en aangezien die Qualcomm MSM7200 al een stuk sneller is dan de Marvell chipset van de ifoon.... >:) )
Alleen jammer dat de form-factor mij niet zo trekt, en dat de hoeveelheid pixels op het scherm toch nog achter loopt vergeleken met mijn huidige mobiel (800x480).

[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 22-01-2009 19:20 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

SirNobax schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:09:
Had ik het nou goed begrepen dat hier een OMAP3*** SOC in zit. Als dat waar is, gaat de performance van deze telefoon mijlenver voorbij de prestaties van die Qualcomm meuk die HTC gebruikt.
Klopt. Er zit een OMAP3430 in. Is een unit van Texas Instruments. Maar scheelt dat zoveel ten opzichte van chips die bijv HTC gebruikt dan? (Ik ben niet zo bekend in de mobiele chipset wereld..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
Absoluut, dat scheeld zeker veel. Dit kan je vergelijken met een gelijkgeklokte Pentium 4 en een (singlecore) Core2, een wereld van verschil!
Wikipedia Link

ARM11 - ARM1136J(F)-S, 740DMIPS @ 532-665 MHz (MSM7200)
Cortex - Cortex-A8, up to 2000DMIPS (2.0 DMIPS/MHz in speed from 600 MHz to greater than 1 GHz) (OMAP3)
Gezien de Cortex waarschijnlijk op 600mhz zal gaan lopen leverd dit nog steeds zo'n 1200DMIPS aan brute rekenkracht op. Very impressive voor een telefoon :D .

De Cortex processor kan zonder enige vorm van hardware acceleratie (van DSP's), dus geheel op de processor, Playstation 1 spellen emuleren op >30fps.
DivX en Xvid's zijn helemaal een lachertje voor die Cortex en zodra de DSP in actie komt (dus zodra Palm een licentie neemt op de Codecs) is ook 720P mogelijk.

Probeer eens Flash (7/8) content af te spelen op een Windows mobile telefoon met FlashLite en dan snap je gelijk waarom ik al helemaal warm loop voor hi-end processoren zoals de Cortex.
En het mooiste komt nog, de Cortex-A9 word multi core. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door SirNobax op 22-01-2009 19:35 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanos1990
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-11-2023
Wat ik een coole feature vind is dat de pre in het adresboek automatisch de foto's van mensen van facebook downloaden. Dat is een stuk makkelijker dan handmatig van iedereen een foto instellen. Nu alleen nog hopen dat het mogelijk is om het zo aan te passen dat ie hetzelfde doet met bijvoorbeeld een hyves account (waar de meeste van mijn vrienden op zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42
Zou TomTom hier ook op draaien? Dat vind ik wel een pré.

[ Voor 28% gewijzigd door -Paul- op 06-02-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

-Paul- schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 12:01:
Zou TomTom hier ook op draaien? Dat vind ik wel een pré.
tzt lijkt me dat zeer waarschijnlijk maar ik zou er niet op rekenen dat dat bij de launch al zo is...

Maar een alternatief zal er misschien wel zijn bij de launch...
Op mijn Palm Treo Pro zat er ook standaard een demo versie van een sat-nav programma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik denk niet dat Tomtom voor de Pre beschikbaar komt in het eerste jaar.

1) Tomtom doet nauwelijks iets meer met smartphones/PDA's. Al hun pijlen zijn gericht op PND's.

2) Palm moet met Tomtom samenwerken wil Navigator erop kunnen draaien. Met Javascript kom je er niet. :P Dat doen beide partijen alleen als er genoeg geld te verdienen valt. Gezien het geringe marktaandeel van Palm en de verminderde behoefte aan Navigator op de PDA (omdat iedereen al een PND heeft) lijkt me de markt té klein.

Conclusie: te weinig business rationale om Tomtom Navigator voor de Pre uit te brengen. Laat de Pre eerst maar eens fatsoenlijk marktaandeel pakken, dan pas wordt het interessant voor beide partijen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefkor
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 22:07
Een teaser filmpje over de palm pre die een idee geeft van de mogelijkheden :
http://www.youtube.com/watch?v=qBe9fCWoD7g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Leuk filmpje, maar biedt eigenlijk niet zoveel meerwaarde ten opzichte van de filmpjes die al verschenen zijn. Zou leuker zijn als men met nieuw materiaal naar buiten kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 00:09

jurma

simply connecting...

In deze film komt echt goed na voren wat de pre kan, hij duurt alleen wel 1 uur :P
Palm Pre CES Press Event

Maar na dit filmpje weet ik het zeker dat het de opvolger is van mijn HTC TyTN II.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

De mensen van de Palmclub.nl hebben als eerste Nederlandse journalisten even met hun handjes aan de Pre mogen zitten bij MWC 2009 in Barcelona. Maar wel zodanig dat de medewerker van Palm nog altijd 2 vingers aan de Palm moest houden. :P

http://www.palmclub.nl/ni...t-de-palm-pre-nieuws.html

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ja, zo weten ze de hype wel een beetje op te wekken. Jammer dat Palm inmiddels toch wel een kleine speler is, en de hype niet zo doorzet als bijvoorbeeld de iPhone!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Boss schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:52:
Ja, zo weten ze de hype wel een beetje op te wekken. Jammer dat Palm inmiddels toch wel een kleine speler is, en de hype niet zo doorzet als bijvoorbeeld de iPhone!
beetje vroeg dag om dat te voorspellen.. de pre is immers nog niet uit.. en als ik zie wat de reactie's op palm fora zijn, dan komen toch een heleboel oud palm gebruikers weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Niet online
En ik denk dat wij over mening verschillen over inhoudelijk posten en loze argumenten ;) Het is prima om een discussie met iemand aan te gaan maar om het slechts af te doen met 'hier verschillen wij van mening' constant is een zwakte bod en dan vervolgens ook nog op de vrouw spelen helpt er zeer zeker niet bij ;)

[ Voor 84% gewijzigd door DaannO op 21-02-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284443

Ik heb eens een poging gedaan een soort samenvatting van wat er voorlopig bekend is over de Palm Pre te maken. Te lezen hier: Spam.

[ Voor 19% gewijzigd door DaannO op 13-04-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236146

Anoniem: 284443 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:49:
Ik heb eens een poging gedaan een soort samenvatting van wat er voorlopig bekend is over de Palm Pre te maken. Te lezen hier: http://www.gsmtest.be/200...e-review-avant-la-lettre/
Leuk geschreven, informerende tekst ;) Ik wist alles al, maar ik heb dan ook het nieuws over de phone goed in de gaten gehouden :p Desondanks een leerzame introductie over de Palm Pre =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Anoniem: 284443 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:49:
Ik heb eens een poging gedaan een soort samenvatting van wat er voorlopig bekend is over de Palm Pre te maken. Te lezen hier: http://www.gsmtest.be/200...e-review-avant-la-lettre/
Handig. Op precentral.net hebben ze ook een overzichtje gemaakt.

Erg onduidelijk wanneer het toestel uitkomt, overigens. Op de site van DaannO wordt vermeld dat ie in Amerika pas in de tweede helft van het jaar uitkomt, terwijl ze op Precentral verwachten (of is het ondanks de genoemde "aanwijzingen" toch meer hopen?) dat het al eerder het geval is. Ze hebben het over 15 februari gehad, en ook over 1 maart vanwege de 3:01 op alle plaatjes. Lijkt mij overigens wat vroeg, maar tweede helft 2009 lijkt me weer wat laat. Weet iemand of Palm daar zelf officieel iets over heeft gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Beuzelarij schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:20:
[...]

Erg onduidelijk wanneer het toestel uitkomt, overigens. Op de site van DaannO wordt vermeld dat ie in Amerika pas in de tweede helft van het jaar uitkomt, terwijl ze op Precentral verwachten (of is het ondanks de genoemde "aanwijzingen" toch meer hopen?) dat het al eerder het geval is. Ze hebben het over 15 februari gehad, en ook over 1 maart vanwege de 3:01 op alle plaatjes. Lijkt mij overigens wat vroeg, maar tweede helft 2009 lijkt me weer wat laat. Weet iemand of Palm daar zelf officieel iets over heeft gezegd?
Op het MWC heeft Palm tegen ons gezegd, en andere overigens, dat het begin Q2 wordt voor de VS en de rest durfde ze nog niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Beuzelarij schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:20:
[...]

nee palm heeft daar nog niks over gezegt.. behalve dan dat het nog steeds op schema zit...
Als er ook maar iets van nieuws over de release datum bekend word kan je donder op zeggen dat men het op precentral/treocentral wel posten, er zitten daar een heleboel lui enorm op dat soort info te azen.. er word al druk op het forum gespeculeerd, inclusief info van mensen die weer mensen kennen die in electronica zaken werken en wat insider info zouden kunnen hebben etc etc..

Zelf gok ik dat de 1 maart datum best wel eens waar zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
ToolkiT schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:28:
[...]

nee palm heeft daar nog niks over gezegt.. behalve dan dat het nog steeds op schema zit...
Als er ook maar iets van nieuws over de release datum bekend word kan je donder op zeggen dat men het op precentral/treocentral wel posten, er zitten daar een heleboel lui enorm op dat soort info te azen.. er word al druk op het forum gespeculeerd, inclusief info van mensen die weer mensen kennen die in electronica zaken werken en wat insider info zouden kunnen hebben etc etc..

Zelf gok ik dat de 1 maart datum best wel eens waar zou kunnen zijn...
Ik niet, ik denk dat het nog wel even gaat duren. Een mooi voorbeeld daarvan is dat niemand met de Pre mocht spelen op het MWC of ook maar mocht vasthouden of aanraken. Oftewel, het toestel en de software is nog niet af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Of ze proberen een hype te creëren. Ik heb ook ergens gelezen dat mensen wel met een Pre mochten spelen, maar dat een Palm-medewerker het toestel ook met 2 vingers moest vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Beuzelarij schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:39:
Of ze proberen een hype te creëren. Ik heb ook ergens gelezen dat mensen wel met een Pre mochten spelen, maar dat een Palm-medewerker het toestel ook met 2 vingers moest vasthouden.
Dat bedoel ik idd, maar echt hem testen dus nog lang niet. Ik denk niet dat het zo is, maar wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DaannO schreef op maandag 23 februari 2009 @ 14:48:
[...]

Dat bedoel ik idd, maar echt hem testen dus nog lang niet. Ik denk niet dat het zo is, maar wie weet :)
tja je weet het nooit met dit soort dingen.. is het hype creeren of zijn ze er idd gewoon nog niet...

Wat ik wel weet is dat je tegenwoordig niet te veel tijd moet laten verlopen tussen de aankondiging en de feitelijke launch anders ga je weer hype verliezen.. dus vandaar dat ik hoop dat de 1 maart datum gehaald gaat worden... en de 3.01 hint op al die foto's is hopelijk een hint...

btw heeft iemand al die webOS look alike launcher voor palm OS gezien TealOS heet het meen ik, ziet er wel cool uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
ToolkiT schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:04:
[...]

tja je weet het nooit met dit soort dingen.. is het hype creeren of zijn ze er idd gewoon nog niet...

Wat ik wel weet is dat je tegenwoordig niet te veel tijd moet laten verlopen tussen de aankondiging en de feitelijke launch anders ga je weer hype verliezen.. dus vandaar dat ik hoop dat de 1 maart datum gehaald gaat worden... en de 3.01 hint op al die foto's is hopelijk een hint...

btw heeft iemand al die webOS look alike launcher voor palm OS gezien TealOS heet het meen ik, ziet er wel cool uit..
Daar trekt Nokia zich anders veelal niets van aan :X Die heeft gerust een pose van 6 maanden tussen aankondiging en winkels, mooi voorbeeld is de N97 weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Palm heeft een aantal pre's weggegeven bij de Oscars in de 'SWAG bag' voor de oscar genomineerden..
http://twitpic.com/photos/foxycar
http://www.engadget.com/2...anded-out-to-celebrities/
http://www.facebook.com/a...id=105354&id=32915930478#

en blijkbaar heeft sprint interne meetings/demo's over de pre:
http://discussion.treocen...print-activity-today.html

Dus dat zijn goede tekens :)

[ Voor 58% gewijzigd door ToolkiT op 24-02-2009 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282840

Ik volg dit topic niet, maar kwam nog hele mooie review tegen over deze telefoon op dutchcowboys. Zeker het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-05 12:44
Tweakers.net zal binnenkort ook een uitgebreide preview publiceren van dit toestel. Nog even geduld daarvoor, we zijn er hard mee bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

arnoudwokke schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:00:
Tweakers.net zal binnenkort ook een uitgebreide preview publiceren van dit toestel. Nog even geduld daarvoor, we zijn er hard mee bezig ;)
krijgen jullie er ook 1 om te testen??

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Let op:
Voor levertijdzaken en abonnementen kun je hier terecht.