The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Wat is er met je Treo gebeurd?Boss schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 14:30:
pics!
pre-preview!
Ik hoop echt dat dit toestel aan de verwachtingen gaat voldoen. Dan kan mijn Touch Pro de deur uit, wat een bak ellende en traagheid.
Alors.
Die heb ik hier nog liggen, maar niet meer in gebruik. Er waren een paar dingen die ik miste (ingebouwd gps/navigatie, wat hogere resolutie scherm, iets meer flashy OS, youtube). Een iPhone heeft het voor mij ook niet helemaal, en toen dus een Touch Pro genomen. Wel in de hoop dat er bij de volgende verlenging (1 jaar) een betere iPhone of ander toestel op de markt zou komen. Dat lijkt nu uit te gaan komen :-)
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
http://www.palmclub.nl/fo...troductie-op-youtube.html
Denk dat de web-hobbyisten hier op Tweakers wel een goed idee krijgen wat ze allemaal al kunnen doen met de Pre en het WebOS.
Alors.
Anoniem: 162671
Quick-list of what was said during the Q&A session (handy if you don't want to sit through an hour-long video):
* They would not comment on the release date for the SDK or the Pre.
* They expect to see a fair amount of games on the platform. Right now, web-based games will be most suitable; other games (that need deeper access to the hardware) will come later.
* When asked if "connected" apps will run when no connection is available, they should. Apps are designed with storage functions so even web apps will have storage functions and be able to cache and load data, rather than just displaying a blank page.
* Headless apps are not limited other than the fact that they have no associated card. They operate in the dashboard panel, and technically can be as functional as a card app.
* The app catalog was mostly under wraps, but will be the primary way to get apps at launch.
* The ability to build apps will not be operating-system specific. The tools in the Mojo SDK will be supported on Mac, Linux and Windows.
* Performance is of primary concern, and once the device has been released, perfomance should be just as good as the pre-release demos from CES and the MWC.
* They are not commenting on how fullscreen will be implemented in 3rd party apps (currently the pic viewer and video player will support this feature), but they stated it was important, and will be looked into. They noted that window sizing will be handled at the system level.
Anoniem: 131051
Geen idee of deze hier al is gepost, maar hij komt van m'n favoriete en enige bron van gsm-nieuws: gsmarena.
En to the point: holy... WOW!!
Dit ding is absoluut uniek. Over de vorm is nagedacht (lijkt wel een soort platte steen, héél erg mooi, die vorm) en het OS ziet er subliem uit. Dit is wat de mobiele technologie nodig heeft. Elegante mooie weldoordachte oplossingen, ipv nog maar eens de volgende phone met een 1 Ghz processor en windows afgeleide er op (toshiba)
De live preview van de openstaande apps (de pagina bleef zelfs doorscrollen in live preview mode!). De browser met thumbnail previews en bookmarks (ok, gejat van opera met speed dial voor wie bekend is met opera. Maar dat mag de pret niet drukken, een goede feature is een goede feature)
De manier waarop er voor gezorgd is dat je met je vingers zoveel mogelijk UIT het bereik van het scherm kan blijven en meer zichtbare real estate hebt op het scherm. (status bar die deel lijkt uit te maken van het toestel, gevoelige zone onderaan het scherm voor back-forward en homescreen en een fysiek toetsenbord dat het nog eens goed lijkt te doen ook)
Belangrijkste: capacitief touchscreen! Heerlijk vloeiende "smooth as butter" handelingen, swipen, multitouch en pinchen zijn op die manier mogelijk. Resistief mag wat mij betreft echt inpakken, enkel nog voor de stylusverslaafden.
Dit ziet er uit als het enige en eerste toestel dat de interface en gebruiksvriendelijkheid van de iPhone benadert. En dan is 'credit where credit is due' wel even gepast. Apple had twee jaar geleden al een goed doordachte simpele en snelle gsm ervaring op de markt. Door de komst van de pre zal iedereen natuurlijk wel hard op apple inhakken 'dat ze niet de enige zijn', maar twee jaar geleden stond de iPhone is z'n genre echt op eenzame hoogte en jaren voor op de concurrentie, zo blijkt maar weer. Eerlijk is eerlijk.
Dit gezegd zijnde valt het op dat de alternatieve OS'en naar alle waarschijnlijkheid echt de OS'en van de toekomst zijn. iPhoneOS, Android en WebOS stapelen de bewonderende kritieken op. Snelheid, overzicht, human interface ontwerp, toepassingen, vernieuwingen, noem maar op.
Zelfs feature phone OS'en zoals de flash gebaseerd UI van de LG arena kunnen hun mannetje staan. Daar waar symbian in deze markt totaal achterblijft, om van windows mobile nog maar niets te zeggen.
WM heeft de trein weer gigantisch gemist, zoals wel meer gebeurt in redmond. Nu, eindelijk, na twee jaar iPhone (juni 2007) komt WM6.5. Nog niet eens WM7. En soort werkt het steeds in deze snel veranderende technologische sector. Een fris bedrijf stapt ergens in, en schudt de markt op. Of iemand anders begint met een schone lei (palm) en levert nieuwe dingen af. De gevestigde waarden vallen in slaap en worden links en rechts voorbijgefietst door zij die risico nemen en nieuwe dingen proberen.
Intussen doet zowat elk bedrijf z'n best om de interace van WM phones zo goed mogelijk te verstoppen. LG GM730, Sony X1, Toshiba, Touchflow2D/3D, ... Hoe zou een OS fabrikant zich voelen als zowat elke fabrikant de onhebbelijkheden van dat ding wil wegstoppen, ofwel zich wagen aan android (SE idou)
Anyway, On Topic: Palm is terug! En hoe!!
Ah, en nog iets... Het formaat van deze phone ziet er echt prima uit. Samsung heeft ook de omnia HD aangekondigd, en dat ding is gigantisch (en vrij lelijk). Het mooie aan deze palm pre is dat er weinig 'inlegmaterialen' gebruikt zijn. Gewoon een glanzend zwarte behuizing met een scherm in. Geen LG toestanden met een grote rand rond het scherm, of metalen inleg kadertjes, en andere onzin waardoor je meerdere materialen combineert en randjes maakt. Gewoon een soort 'pebble' behuizing dat naadloos overloopt in het scherm.
De laatste helft van het filmpje is trouwens ook erg indrukwekkend. Eerlijk gezegd heb ik zelden zoiets aantrekkelijk gezien dat ik NU moet en wil hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 02-03-2009 02:27 ]
* Canaria denkt er serieus aan om weer naar Palm over te stappen. M'n eerste pda-ervaring was met de Palm IIIxe en ik kan me nog goed de rivaliteit tussen PocketPC 2002 en Palm OS herinneren
De iPhone kwam nog het meest in de buurt van de Palm-ervaring, maar dit is pas echt waar ik op wacht.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
* DaannO ook! Ik denk dat ik de volgende iPhone generatie ga nemen en de Palm Pre, ik was zo onder de indruk toen ik hem in echt zagCanaria schreef op maandag 02 maart 2009 @ 18:03:
Inderdaad indrukwekkend! Ik hoop dat de user- en vooral developerbase van Palm niet inmiddels helemaal is geswitcht naar WM / Symbian / iPhone OS. Er werd toen ontzettend veel voor de Palm ontwikkeld, vaak kleine simpele tools en spelletjes, maar ook serieuze apps.
* Canaria denkt er serieus aan om weer naar Palm over te stappen. M'n eerste pda-ervaring was met de Palm IIIxe en ik kan me nog goed de rivaliteit tussen PocketPC 2002 en Palm OS herinneren
De iPhone kwam nog het meest in de buurt van de Palm-ervaring, maar dit is pas echt waar ik op wacht.
http://www.precentral.net...tiations-palm-pre-release
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Niet mee eens. Alsof Palm zoveel andere producten kán verkopen die in het vaarwater van de Pre zitten - NOT.
- De Centro's markt is al verzadigd. Ding heeft 2 jaar lang goed z'n best gedaan en uitstekend verkocht in de VS. Bovendien is dit een low-end toestel voor 49 USD + 2 jarig contract.
- De WM Treo Pro CDMA versie is volledig gericht op corporate messaging. Bedrijven kopen dit toestel met honderden tegelijk op. De Pre richt zich op high-end prosumers, een markt die elk jaar blijft groeien.
Dus nee, de Pre is van nauwelijks invloed op wat Palm méér hád kunnen verkopen. Palm's legacy productlijn is gewoon aan het eind van z'n latijn, de Windows Mobile-melkkoe van Palm blijft wel doorgaan, en het is do-or-die voor de Pre en het WebOS de komende maanden.
Ik snap de koers van Palm ook niet. - 10% vanwege slechte cijfers. Die zie je toch eeuwen geleden aankomen? Ik had op $1.70 gekocht, op $7.35 gedumpt (leuk ritje) omdat ik gewoon vantevoren wist dat de koers wel een dip zou maken als de kwartaalcijfers bekend gemaakt zouden worden. Ik hoop dat de koers nog wat verder dipt.
[ Voor 28% gewijzigd door Stereotomy op 04-03-2009 21:52 ]
Alors.
Denk wel dat mensen die iets uit de huidige portfolio van Palm overwogen nu gaan wachten op de Pre. Dus denk wel dat het invloed heeft. Verder is de Pre naast early adaptors ook op corporate messanging gericht. Hoop dat ze geen vertraging oplopen met dit product.
Jammer dat de Pre eerst in Amerika uitkomt.
Het zou natuurlijk verrassender zijn geweest om zonder aankondiging plotsklaps meteen met iets revolutionairs op de markt te komen, maar dan loop je wel een bulk potentiële klanten mis die net een toestel van de concurrent hebben gekocht, omdat ze niet van de Pre wisten. Nu wachten potentiële klanten. Dat wachten moet echter niet te lang duren, dan ontstaat er toch snel de (wellicht onterechte) perceptie, dat Palm het niet voor elkaar heeft/krijgt met het nieuwe toestel en/of het nieuwe besturingssysteem. Aan de andere kant moet Palm nu wel direct met iets goeds komen. Zij kunnen zich, in tegenstelling tot hun grootste concurrenten, volgens mij niet veel fouten meer permitteren vanwege de (financiële) positie van het bedrijf. Daarom moet het toestel wel tot in hoge mate uitontwikkeld zijn vóór de introductie. Het is vernieuwend, en de eerste oordelen zijn nu eenmaal het belangrijkst. Dus iets uitbrengen wat half af is, kan Palm zich al helemaal niet veroorloven.
Als de Pre uitkomt ga ik die zeker kopen en krijgt mn vriendin de G1.
Hopelijk komt Palm ook met een software market zoals Apple en Google, er zijn nu al gigantisch veel leuke gratis apps te downloaden voor de G1.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Och, als je ziet wat de webbased TomTom momenteel al doet... En het is denk ik een kleine moeite om een webapp te koppelen aan data die van een GPS komt. Dat is volgens mij juist waar dat hele Mojo gedoe voor moet gaan zorgen: een API die je in de scripts kan gebruiken.Beuzelarij schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:38:
Ik weet niet hoe open dat nieuwe WebOS eigenlijk wordt. Voor zover ik weet is het gebaseerd op Linux, en houden ze zich zoveel mogelijk aan (web-)standaarden, om het makkelijk te maken applicatie te ontwikkelen. Een navigatie-systeem is echter toch iets andere koek dan de meeste van die (relatief kleine) andere programmaatjes. Ik ben ook wel benieuwd of en wie daar eventueel inspringt.
[ Voor 8% gewijzigd door Beuzelarij op 10-03-2009 14:06 ]
Maar dan zijn ze dus alleen bruikbaar in het land waar je woont, en juist voor daarbuiten is een navigatiesysteem interessanter.Beuzelarij schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:05:
Men wil aan gesproken navigatie (zal best een officiële chique term voor bestaan) natuurlijk wel geld verdienen. Aan de andere kant opent het wellicht ook mogelijkheden op de manier zoals jij schetst: Een abonnement op een webbased navigatiedienst. Of gratis en dan met advertenties in beeld, maar daar zullen verkeersorganisaties of wetgevers dan misschien wel tegen te hoop lopen, waar ook iets voor te zeggen valt. Als je het webbased doet, hoef je voor ieder platvorm inderdaad enkel een nieuwe API te hebben, en niet voor een aanzienlijk deel de gehele applicatie zelf opnieuw te schrijven. En tegenwoordig zijn data-abonnementen voor de meeste mensen ook bereikbaar geworden, wat vroeger niet het geval was.
Technisch niet, maar vanwege de afzetpraktijken qua data-verbruik in het buitenland praktisch gezien nu inderdaad nog wel.Phusebox schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:08:
Maar dan zijn ze dus alleen bruikbaar in het land waar je woont, en juist voor daarbuiten is een navigatiesysteem interessanter.
En dan kan je met web technieken (ajax, javascript etc) een hele fatsoenlijke applicatie maken, zoals TomTom momenteel laat zien.
Maar een volledige web-based (dus volledig online) applicatie zal ook wel tot de mogelijkheden behoren.
Niets nieuws maar wel leuk om te zien weer
[ Voor 20% gewijzigd door Ramon op 10-03-2009 20:33 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Als deze voor augustus 09 uit komt behoort dit echt tot de mogelijkheden voor de verlenging/nieuw af te sluiten abonement :|!
Hoop alleen dat de prijs niet te misselijk zal zijn... N97 is ook een optie tegen die tijd maar 650-700 euro... Ik hoop dat deze op de 450-500 blijft steken. Dan heb ik deze nog gratis bij me abo haha!
mmm de browser van de pre is mogelijk 4x zo snel als die van de iPhone
Al zegt het natuurlijk wel wat dat de Palm zo'n stuk sneller is
http://news.cnet.com/8301-17938_105-10194708-1.html
idd zeker geen officiele benchmark, maar wel een goede indicatie over potentiele snelheid...RoD schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:28:
Leuk, maar als ik dat zo zie, dan is dat gebaseerd op het laden van één enkele site? Hier zou toch een wat grotere sample size bij moeten zijn...
Al zegt het natuurlijk wel wat dat de Palm zo'n stuk sneller is
Anoniem: 234104
- "het is zeker dat Vodafone de Palm Pre gaat verkopen"
- "dat wordt dan waarschijnlijk rond juli, augustus"
Zou Palm in Nederland ook een exclusieve carrier proberen te bemachtigen? En zou dus Vodafone de enige zijn?
Alors.
Dat zit er wel in:Anoniem: 234104 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 02:34:
Vandaag sprak ik met een sales rep van Vodafone. Hij zei:
- "het is zeker dat Vodafone de Palm Pre gaat verkopen"
- "dat wordt dan waarschijnlijk rond juli, augustus"
Zou Palm in Nederland ook een exclusieve carrier proberen te bemachtigen? En zou dus Vodafone de enige zijn?
nieuws: Palm wil Pre in Nederland via provider uitbrengen
nieuws: Vodafone onderhandelt over introductie Palm Pre in Nederland
Maar sinds ik het filmpje op Engadget heb gezien bij de Late Night Show moet ik zeggen dat ik wel onder de indruk ben. Het toestel heeft veel dingen die weg komen van de iPhone, maar het is teminste geen rechtstreekse kopie ervan. Palm heeft wel ze best gedaan om het e.e.a. te verbeteren of te veranderen t.o.v. de iPhone.
Ik moet ook zeggen dat ik hem langzaam aan ook steeds mooier begin te vinden. Ik heb nu een Nokia E71 en zat er aan te denken om na de zomer een N97 te kopen, maar ik vind de Pre steeds interessanter worden. Als hij in de winkels ligt moet ik er maar een keer mee rommelen, kijken of het bevalt.
Allicht dat ze daar exclusiviteit op hebben, volgens mij slaat de 'v' namelijk op Vodafone. Deze edities zijn niet zo heel veel meer dan reguliere 500 en 750, maar dan 'branded' (zoals dat heet) voor Vodafone, oftewel, met het logootje van de provider op de casing en flink wat default-instellingen al goed gezet (en een speciaal Vodafone-theme).Stereotomy schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 04:17:
Palm heeft al jaren een uitstekende relatie met Vodafone Nederland. De Treo 750v en 500v waren uitsluitend via Vodafone te krijgen. Ik eet mijn Palm op als een andere carrier de beginexclusiviteit krijgt.
Niet dat dat laatste echt heel grondig gedaan is, want als je in je de Windows-folder kijkt, zie je dat ook voor allerlei andere providers er nog install-files staan, dus blijkbaar plempt bij Palm men er gewoon een versie van Windows Mobile voor de Nederlandse markt op, en vervolgens kwakt Vodafone daar dan nog een speciale branding-software overheen?
Voor de Palm Pre is de verwachting dat er 'echte' exclusiviteit komt. Oftewel, alleen als Vodafone klant kun je in Nederland aan een Palm Pre komen (net zoals T-Mobile/i-Phone 3G). Natuurlijk kun je (net als met iPhone) importeren uit Belgie of Italie, waar zulke exclusiviteitsdeals verboden zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 16-03-2009 17:26 ]
De Treo 750v en 500v waren dus maanden eerder en exclusief voor Vodafone, waarna later pas andere providers in Nederland de unbranded versie kregen. Geldt ook voor de Treo Pro, die exclusief door Vodafone werd gevoerd in Nederland.Keypunchie schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:24:
[...]
Allicht dat ze daar exclusiviteit op hebben, volgens mij slaat de 'v' namelijk op Vodafone. Deze edities zijn niet zo heel veel meer dan reguliere 500 en 750, maar dan 'branded' (zoals dat heet) voor Vodafone, oftewel, met het logootje van de provider en flink wat default-instellingen al goed gezet (en een speciaal Vodafone-theme).
Dat de exlusiviteit hoger wordt bij de Palm Pre twijfel ik niet aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Stereotomy op 16-03-2009 17:28 ]
Alors.
Nog erger zijn de lelijke menu's en kleuren die providers er altijd in bakkenRamon schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:09:
Die branding komt volgens mij alleen aan de achterkant van de slider ( het scherm). Dat lijkt me nou niet echt een probleem
|_____vakje______|
Deels heb je gelijk, maar er zijn ook goed gelukte uitzonderingen. Op de Treo 500v heeft Voda wat mij betreft een nette branded interface gebouwd. Wat ik wel een groot nadeel vind is de enorme vertraging die updates altijd oplopen door de branding. Voda maar vooral T-Mobile hebben (vooral mbt custom WinMo roms) vaak erg lang op zich laten wachten. Benieuwd hoe dat nu met de Pre zal verlopen.Phusebox schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:20:
[...]
Nog erger zijn de lelijke menu's en kleuren die providers er altijd in bakken
There's nothing more lame than quoting yourself -Trimakassi
de release date is zowiso nog niet bekend laat staan voor NL...bertjeee schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 08:57:
weet iemand of er al een release datum is voor Nederland en of er al een providerkeuze gemaakt is? er waren overleggen met Vodafone, maar daar kan ik nog niks verder voor vinden?
Maar dikke kans dat het vodafone word.. die doet namelijk ook the Treo Pro en toen de GSM pre gedemo'd werd, werd er gebruik gemaakt van een (spaanse) Vodafone GSM Sim
De release date voor VS is 1e helft 2009 dus voor juni/july...Beuzelarij schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:06:
Er is volgens mij zelfs nog geen datum bekend voor de VS. Er gingen geruchten dat 't eind dit jaar zou worden, maar dat lijken fabeltjes te zijn. Palm heeft altijd aangegeven op schema te liggen, en heeft vervolgens ook gereageerd met de mededeling dat de eerste helft van dit jaar nog steeds staat, voor de VS dus.
Meer is er niet over bekend...
Wereldwijd volgt binnen een paar maanden zeggen ze maar niks concreets..
De eerste leak die ik gezien heb:
http://discussion.treocen...al-hours-questions-2.html
[ Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 25-03-2009 10:30 ]
Helaas, een dode link... heb je nog een andere?ToolkiT schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:28:
[...]
De eerste leak die ik gezien heb:
http://discussion.treocen...al-hours-questions-2.html
Dat wordt dus weer grijs importeren... Hopen dat het dan netter gaat met de G1 die in sommige gevallen een smsje naar de USA stuurde.ToolkiT schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:28:
[...]
De release date voor VS is 1e helft 2009 dus voor juni/july...
Meer is er niet over bekend...
Wereldwijd volgt binnen een paar maanden zeggen ze maar niks concreets..
Hier staat dat men verwacht dat de palm pre op 30 juni 2009 voorradig zal zijn.
De verwachte prijs: € 435,-
Of dit gewoon een wilde gok is durf ik niet te zeggen, ik ben verder niet bekend met deze site.
435?! Als dat nu eens zou kloppen...Alsatian schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:15:
http://pdatechcenter.nl/s..._info.php?products_id=225
Hier staat dat men verwacht dat de palm pre op 30 juni 2009 voorradig zal zijn.
De verwachte prijs: € 435,-
Of dit gewoon een wilde gok is durf ik niet te zeggen, ik ben verder niet bekend met deze site.
Zou echt een formidabele goede prijs zijn, ik geloof er bijna niets van. Dat OS is echt een revelatie voor mij. Verder heb je een capacitief touchscreen en een toetsenbord. Echt, aan die prijs zal deze telefoon uit de winkels vliegen...
Dat zou deze smartphone minstens 100 tot 200 euro goedkoper maken dan de gelijkwaardige concurrenten. Ik zeg het je, als dat de prijs is, sta ik als eerste in de rij om er eentje op te halen.
Wat heb je nu voor 400 euro? Op flash gebaseerde OS'en op samsung en LG telefoons.
Dan wordt het echt wel een moeilijke keuze. Ik wacht nog steeds op de release van ofwel deze palm, ofwel de HTC magic om een keuze te maken tussen deze telefoons en een iPhone.
Prijs kan daarin een factor zijn (voor 100 euro minder verkies in de palm boven de iPhone, bij gelijke prijs gaat het waarschijnlijk richting iPhone). Het nieuwe OS 3.0 van de iPhone is echter ook veelbelovend.
Android? Huh, wat was dat ook al weer? Serieus, ik kan wachten op een capacitieve telefoon met android tot ik een ons weeg. Erg teleurstellend, en het totaalplaatje is ook niet al te rooskleurig. Dus bij deze valt de Magic definitief af.
Eind juni kies ik dus tussen palm pre en iPhone 3.0. Zal geen gemakkelijke keuze worden! (de rest stelt gewoon helemaal niets voor en wordt finaal voorbijgefietst door webOS en iPhone 3.0, vooral dan dat microsoft geneuzel, blackberry storm en Symbian s60v5. Triest gewoon)
De G1 heeft ook gewoon een capacitief scherm, de Magic ook...Anoniem: 131051 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:44:
Android? Huh, wat was dat ook al weer? Serieus, ik kan wachten op een capacitieve telefoon met android tot ik een ons weeg. Erg teleurstellend, en het totaalplaatje is ook niet al te rooskleurig. Dus bij deze valt de Magic definitief af.
Ja dat weet ik, daarom wacht(te) ik er ook net op. Capacitief is voor mij erg belangrijk, dus ik had niet zomaar een Magic op m'n shortlist gezet als dat niet het geval wasM-en-M schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 18:48:
[...]
De G1 heeft ook gewoon een capacitief scherm, de Magic ook...
Waarbij de G1 dus een absolute no-go is. In geen honderd jaar al kreeg ik 'm gratisAnoniem: 131051 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:44:
Serieus, ik kan wachten op een aanvaardbare/fatsoenlijke capacitieve telefoon met android tot ik een ons weeg. Erg teleurstellend, en het totaalplaatje is ook niet al te rooskleurig. Dus bij deze valt de Magic definitief af.
Maar goed, dit is het palm pre topic. Bij deze heeft HTC het het voor mij verknald op 'android' gebied. Het is afwachten wat de andere gsm fabrikanten kunnen maken met een android OS. Maar naast een pre die mogelijk 435 euro zal kosten en een iPhone a 525 hoef ik het eigenlijk al zelfs niet meer te weten. Wat mij betreft komt het totaalplaatje nog niet eens tot op kniehoogte vergeleken met deze twee apparaten.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 25-03-2009 19:16 ]
Ik heb geduld, véél geduld, maar ik blijf geen jaar wachten op iets wat vaporware achtige trekjes gaat vertonen (ik zeg niet dat het nu zo is, maar ik verwacht op korte termijn toch echt wel duidelijk nieuws)
Ik wacht omdat deze phone echt een schitterend design heeft, imo. Het spreekt mij helemaal aan. Het ziet er echt uit als een zwarte afgeronde kei/steen met een scherm in. Dat ding is mogelijk één van de beste vormen die de laatste jaren aan een gsm zijn toegekend. Iets waar je niet af kan blijven
Kan je je herinneren of het mét of zonder provider lock was. Ik heb namelijk geen zin in allerhande hacks om het toestel met een sim kaart naar keuze te kunnen gebruiken.stefanos1990 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 01:01:
iedereen lijkt hier te denken dat de pre in nederland pas aan het eind van het jaar komt, maar een tijd geleden stond op precentral.net een bericht (ik heb ff geen zin om het op te zoeken, vertrouw me maar of gebruik google) waarin stond dat de gsm versie in spanje nog voor "de zomer" geleverd gaat worden. en als je als palm zijnde in een europees land een gsm versie levert kan je in andere landen ook wel de gsm versie gaan leveren, bovendien kan je ook de gsm versie grijs uit spanje importeren natuurlijk.
In de USA wordt het toestel ook maar aan één aanbieder geleverd (met cdma dan nog wel). Ik heb geen moeite met een gsm kopen in Spanje, maar dan moet ik er hier wel gewoon m'n simkaartje kunnen induwen en klaar.
Waarschijnlijk met provider lock in Nederland. En waarschijnlijk wordt het Vodafone die het alleenrecht krijgt. Maar wanneer hij in Nederland komt? Dat ie voor de zomer in Spanje gelanceerd wordt zegt natuurlijk niks. De iPhone is ook later in Nederland gelanceerd dan in andere delen van Europa.Anoniem: 131051 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 02:19:
[...]
Kan je je herinneren of het mét of zonder provider lock was. Ik heb namelijk geen zin in allerhande hacks om het toestel met een sim kaart naar keuze te kunnen gebruiken.
In de USA wordt het toestel ook maar aan één aanbieder geleverd (met cdma dan nog wel). Ik heb geen moeite met een gsm kopen in de Spanje, maar dan moet ik er hier wel gewoon m'n simkaartje kunnen induwen en klaar.
Ik denk dat ik zoals velen serieus de iPhone (opvolger van de 3G) overweeg als de Pre niet snel op de markt komt.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Overigens komt er bij mij never nooit een iPhone.
binnen een paar maanden daarna volgt de (wereldwijde) launch van de GSM versie.
De geruchten zijn dat Vodafone de launchpartner zal zijn (wat ik ook verwacht). Of de pre simlocked zal zijn is nog geen info over.. maar het zou me niet verbazen..
http://www.precentral.net...e-spain-and-latin-americaAnoniem: 131051 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 02:19:
[...]
Kan je je herinneren of het mét of zonder provider lock was. Ik heb namelijk geen zin in allerhande hacks om het toestel met een sim kaart naar keuze te kunnen gebruiken.
In de USA wordt het toestel ook maar aan één aanbieder geleverd (met cdma dan nog wel). Ik heb geen moeite met een gsm kopen in Spanje, maar dan moet ik er hier wel gewoon m'n simkaartje kunnen induwen en klaar.
met provider lock dus waarschijnlijk.
[ Voor 92% gewijzigd door RoD op 28-03-2009 14:17 ]
Sorry, nog niet gezien dat het andere topic er was :-)
[ Voor 82% gewijzigd door Keypunchie op 30-03-2009 09:35 ]
Mag ik vragen waarom precies? Dit was mijn reactie ook op iphone1 met os 1.0, maar 3.0 lijkt me toch wel ideaal, zeker in combinatie met een eventuele iphone3.Ramon schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:30:
Overigens komt er bij mij never nooit een iPhone.
Ik snap dat je geen iphone talk wilt in het palm pre topic. Maar ik vind juist redenen om geen iphone te kopen erg interessant omdat dat me het beste helpt bij een beslissing nemen over welke telefoon te kopen.RoD schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:30:
Zullen we het maar niet over het wel of niet kopen van een iPhone gaan hebben? Dat ontaardt geregeld in een flamewar van beide kanten. Laat iedereen het maar mooi zelf beslissen
Zowat voor alles lees ik het liefst de meest negatieve recensies
En die zijn vaak het meest ongenuanceerd...Mag schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:53:
Zowat voor alles lees ik het liefst de meest negatieve recensies
Ik begrijp overigens best wat je bedoelt, maar om überhaupt een goed vergelijk te kunnen maken moet het toestel eigenlijk uit zijn. Er zijn wel een aantal dingen bekend, maar het is nu toch niet goed te zeggen hoe zo'n ding in de praktijk bevalt. Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe gebonden je bent aan die app-store, en hoe strikt de banden met de provider zullen zijn. In beide opzichten is de vergelijking met een iPhone dan ook wel interessant, maar het blijft toch speculeren tot het toestel uit is. Als het zover is, zullen er waarschijnlijk de nodige vergelijkende tests verschijnen, omdat het zo'n beetje de meest natuurlijke concurrenten van elkaar zijn.
Palm OS ondersteuning op WebOS, dat zou mooi zijn en volgens Dieter geen 1 april grap... ik ben benieuwd!
Wel is het zo dat je er geld voor op tafel moet leggen als je het wil, zit niet standaard op de Pre.. Vraag me af hoe duur dit grapje gaat worden.. En ik ben benieuwd hoe de ondersteuning is.. En vooral of ik LJP op de Pre zal kunnen draaien..
"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak
http://www.eweek.com/c/a/...re-Up-Close-and-Personal/
daarin wordt een processor genoemd de OMAP 3430, volgens mij is dat deze:
http://focus.ti.com/pdfs/wtbu/ti_omap3family.pdf
• Navigatie: turn-by-turn en maps
• Bellen
• Palm OS Classic
• 3rd party software zoals: Amazon Store, Fandango, Flight View en Pandora
• Synergy: Het automatisch samenvoegen van data van verschillende bronnen in je contacten en agenda's
• Webbrowsen.
• Gestures
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen in het wild, maar het ziet er allemaal prima en erg positief uit tot dusver.
|_____vakje______|
Op hoeveel MHz loopt hij dan?Ramon schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:57:
Nieuw filmpje
http://www.eweek.com/c/a/...re-Up-Close-and-Personal/
daarin wordt een processor genoemd de OMAP 3430, volgens mij is dat deze:
http://focus.ti.com/pdfs/wtbu/ti_omap3family.pdf
Vind em erg "sluggish" vooral in het filmpje waar ze het bellen demo-en?CyberSnooP schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:09:
Een hele waslijst aan filmpjes vind je op mypre.com. Onder andere over:
• Navigatie: turn-by-turn en maps
• Bellen
• Palm OS Classic
• 3rd party software zoals: Amazon Store, Fandango, Flight View en Pandora
• Synergy: Het automatisch samenvoegen van data van verschillende bronnen in je contacten en agenda's
• Webbrowsen.
• Gestures
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen in het wild, maar het ziet er allemaal prima en erg positief uit tot dusver.
Dat idee kreeg ik bij wel meer demo's die ik gezien heb.. maar de hands on reviews die ik gehoord heb zijn allemaal positief.. dus laten wel hopen dat dat maar zo lijkt op filmpjes en het in het echt niet merkbaar is...Phusebox schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:10:
[...]
Vind em erg "sluggish" vooral in het filmpje waar ze het bellen demo-en?
Het zou namelijk wel heel erg jammer zijn als dat het geval is..
(dan kan je net zo goed bij WM blijven
Ik vraag me echter af tot in hoeverre de Pre deze belofte ook kan waarmaken. Het kan namelijk best nog eens zo zijn dat het helemaal niet zo makkelijk is om bijvoorbeeld Hyves contacten (er zal tijdens of vlak na de launch vast wel een app voor ontwikkeld zijn) in real time aan je Gmail contacten te binden, compleet met avatar en dergelijke. Ik kan me best voorstellen dat je handmatig moet aangeven wie, wie is op Hyves aangezien veel mensen nicknames of onvolledige echte namen gebruiken.
Nu is voor mij persoonlijk vooral de vraag of deze unieke functie ten eerste wel zo goed gaat werken en of de huidige sync mogelijkheden niet al voldoende zijn.
De functionaliteit die jij beschrijft is heel goed te automatiseren. Je kunt met een beetje slimme algoritmes zorgen dat gegevens van een contact persoon op de juiste manier worden gelinked.Da Union schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 01:20:
Wat ik nogal knap vind van de hele marketing campagne van de Pre is dat ze mij het idee geven dat de Pre de enige telefoon is waarmee je contactinformatie en agenda's vanuit meerdere plekken kan halen zonder dat je er iets van merkt. Dit zou voor mij (één van) de grootste reden zijn om voor de Pre te kiezen en niet voor de Nokia N97 of een Windows Mobile smartphone.
Ik vraag me echter af tot in hoeverre de Pre deze belofte ook kan waarmaken. Het kan namelijk best nog eens zo zijn dat het helemaal niet zo makkelijk is om bijvoorbeeld Hyves contacten (er zal tijdens of vlak na de launch vast wel een app voor ontwikkeld zijn) in real time aan je Gmail contacten te binden, compleet met avatar en dergelijke. Ik kan me best voorstellen dat je handmatig moet aangeven wie, wie is op Hyves aangezien veel mensen nicknames of onvolledige echte namen gebruiken.
Nu is voor mij persoonlijk vooral de vraag of deze unieke functie ten eerste wel zo goed gaat werken en of de huidige sync mogelijkheden niet al voldoende zijn.
Daarnaast zal Palm waarschijnlijk per regio plugins hebben die werken met specifieke bronnen voor gegevens van contactpersonen.
En of de huidige sync mogelijkheden voldoende zijn? Tja dat lijkt me afhankelijk van het gebruik. Wat me opvalt is dat er nu voor de iPhone en WM ook soortgelijke applicaties worden ontwikkeld om contact informatie uit verschillende bronnen te koppelen. Lijkt me dat er dan ook wel vraag naar is. Hoe dan ook, ik het is vernieuwend, en in mijn ogen voegt het wat toe aan de huidige functionaliteit van smart phones.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
werkt idd goed (ook jaren een 650 gehad) maar het is nog wel elke keer inpluggen en syncen met PC...EgoPro schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:58:
Mijn laptop synced met exchange en mijn laptop synced met google calendar en mijn telefoon synced met mijn laptop, werkt fantastisch. (Palm Treo 650)
Met de treo Pro kan ik ook online syncen met exchange en gmail etc, maar je houd wel alles gescheiden op die manier..
Met Synergy zal webOS zelf personen linken en heb je geen dubbele contacten meer etc..
Ook een voordeel van webOS is universal search, simpel maar wel heel handig in gebruik..
En als ze de interface een beetje smooth en snel krijgen dan zou het best wel eens een winner kunnen zijn..
Om dit topic ff een boostje te geven een link naar een reclame van Sprint voor de Palm Pre.
Anyhow ben benieuwd naar de eerste echte reviews.
Maar de Palm heeft sowieso nog genoeg unieke functies. Een aantal dingen vind ik nog steeds zeer interessant. Synergy is nog steeds een unieke functie, vooral bij contacts. Er zijn volgens mij wel meer smartphones/besturingssystemen die verschillende agenda's en emailaccounts ondersteunen in een gecombineerde view. Bij contacts zeggen ze overigens ook in een van de filmpjes dat je wel moet linken, als de naam bijv. niet overeenkomt. Het is dus even afwachten hoe dat precies gaat. Overigens hebben ze al eerder gezegd dat het aan de aanbieders van bijv. sociale netwerken is om plugins te ontwikkelen. Dus het is bijv. in Nederland aan Hyves. Maar gezien de exclusieve providerdeal, zal dat ook voor de provider wel een belangrijk punt zijn, dus daar zou ik niet zo over in zitten.
Sowieso moet ik zeggen dat de integratie van alle apps en ook de third party apps indrukwekkend is
Het notificatiesysteem ziet er ook goed uit. Alhoewel ik me afvraag of er ook een soort popupalerts mogelijk zijn. Het is immers niet altijd handig dat een notificatie niet naar voren komt. Het lijkt me ook niet zo lekker dat je van het toch al relatief kleine scherm weer een stuk kwijt raakt door de notificaties. Maar over het algemeen lijkt het me een goede manier, aangezien je toch aardig wat notificaties krijgt, email, IM, SMS etc.
Ik heb ook wat negatieve dingen
Als ik het dan toch over de prestaties heb, ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal zijn. In de filmpjes staan er nooit meer dan twee tot drie apps tegelijk open en toch lijkt het al redelijk "sluggish". Natuurlijk is dit nog prerelease software, maar dat is toch niet helemaal wat Palm eerder beloofde. Ook in het filmpje van de webbrowser, zie je dat de pagina bij het openen van de card (het multitasken) steeds opnieuw geladen wordt, dat valt me ook niet helemaal mee.
Een lang verhaal, maar in het kort... Ik blijf benieuwd naar de uiteindelijke versie
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Games are definitely NOT last on the list of priorities. They’re actually fairly high on the list; they’re also a very popular option for people submitting applications, which makes our life tough choosing — which is a good thing. Lowest thing on the priority list? Probably applications that emit noises that represent various bodily functions. But that’s just my opinion.
Heb liever een goed/snel/stabiel werkende telefoon met een goed QWERTY tobo, Camera, Helder scherm in zonlicht, accu duur van 2-3 dagen (min), etc.
Games kunnen mij (en volgens mij vele) gestolen worden....
ik ben het grotendeels met je eens, behalve dat ik af en toe wel eens een casual puzzle spelletje wil spelen als ik ergens moet wachten ofzo. voor de rest, inderdaad, je kan voor 100 euro al een factory refurbished (praktisch nieuwe) nintendo ds kopen waarvoor je veel leukere (gratis) games kan krijgen.Pat-Skim schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:53:
Games op een mobiel blijven imho toch "brak"... voor een 100tje heb je een (2ehands) PSP of DS met een @)#$ load aan spellen...
Heb liever een goed/snel/stabiel werkende telefoon met een goed QWERTY tobo, Camera, Helder scherm in zonlicht, accu duur van 2-3 dagen (min), etc.
Games kunnen mij (en volgens mij vele) gestolen worden....
Begin toch te twijfelen aan de Pré.... Waarom? Nou omdat ik een telefoon zoek zonder al te veel poespas... een BlackBerry spreekt mij ook erg aan... Alhoewel ik dan denk ik het gemak ga missen van touchscreen + QWERTY, kleinere afmetingen, 3G (bij curve), wat ontspanning...
alhoewel er een nieuwe 9630 uit schijnt te komen met 3G en bijna de afmetingen van de Curve... Plus in de nieuwe "App-Store" zijn er ook wat ontspannende dingen te vinden.
Zijn er al "sample" shots van de camera opgedoken op het web? Gezien het feit dat de telefoon al in het wild gezien is...
Heb je daar een bron van?DaannO schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 07:40:
Schijnt om een viral te gaan.
zie hierboven...Pat-Skim schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:38:
Om eventjes weer compleet ontopic te gaan..
Zijn er al "sample" shots van de camera opgedoken op het web? Gezien het feit dat de telefoon al in het wild gezien is...
Maar de Pre's zijn nog in de test fase.. dus de testers zullen wel een NDA hebben en voor zover ik weet zijn er nog geen foto's opgedoken...
Maar de specs van de camera schijnen wel goed te zijn
[ Voor 60% gewijzigd door ToolkiT op 14-04-2009 18:31 ]
Niet echt maar de mobiele wereld speculeert er wel over aangezien ze op een speciale manier gefotografeerd zijn en twee jongetjes dat ding in hun handen hebben
wat IMO mij het meest aanstaat is de compelte zelfstandigheid van het apparaatje. Alle online diensten combineren..
Voor levertijdzaken en abonnementen kun je hier terecht.