[BBG Aanschaf] Workstation januari 2009

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36

[BBG Aanschaf] Workstation januari 2009

De BBG's zijn, na een tijdje discussieren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een BBG systeem als uitgangspunt genomen maar wil je toch een paar radicale veranderingen doorvoeren en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen BBG-systeem en vermeld wat je zoal veranderd hebt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :). Voor een wat uitgebreidere uitleg lees je dit topic door.
Configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P182 Zwart€ 119,-€ 119,-
1Enermax MODU82+ 525€ 89,-€ 89,-
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 239,-€ 239,-
1HP LP2475w€ 569,-€ 569,-
1Intel Core i7 920€ 253,47€ 253,47
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K3/6G€ 116,35€ 116,35
1Logitech G5 Laser Mouse€ 32,50€ 32,50
1Logitech Z-3e€ 53,-€ 53,-
1Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000€ 40,65€ 40,65
1PNY Nvidia Quadro NVS 290 x16€ 98,25€ 98,25
1Samsung SH-S223F€ 15,93€ 15,93
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 80,15€ 80,15
1Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT€ 58,49€ 58,49
2Western Digital Velociraptor WD1500HLFS, 150GB€ 149,90€ 299,80
ImporterenTotaal€ 2.064,59

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

U bent al € 2000,- kwijt en hebt nog geen software! De eerste computer die ik kocht had ik ook zelf samengesteld en kostte 5000 gld. Dit was in '99. Via een vriend een illegale Windows 98 erop gezet enz., werkte perfect. Hij heeft 10 jaar gewerkt, ondanks dat ik al eens aan de kabeltjes was blijven hangen, bios een keertje geflashed terwijl ik de default settings had vergeten in te stellen enz... Het was een ASUS P3B-F, Intel P3 @ 500 Mhz, ASUS grafische kaart (weet niet meer precies welke), 32 MB geheugen (later uitgebreid) enz. Vet spul dat ASUS. Ik zou toch gaan voor een MYCOM INTEL Extreme Q9400 PC voor € 650,-, als wilt gamen zet je er gewoon een vette ASUS grafische kaart in, moet je denk ik wel ook een zwaardere voeding erin zetten en up you go. En natuurlijk muis, toetsenbord, beeldscherm. Totaal misschien € 1500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Vette shizzel man, nee dus!

Dat is een allround systeem wat je daar neerzet. Een Workstation is een systeem voor professionals. Hij hoeft niet 10 jaar mee te gaan, hij moet betrouwbaar zijn. Het systemen voor zware berekeningen, bouwtekeningen en dergelijke. Voor deze zekerheid betaalt een bedrijf wel veel extra, maar dat is ook neit zo vreemd want...

... Zou jij willen dat het dak van je huis instort omdat de computer een berekeningetje fout heeft weggeschreven en dus verkeerd is gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:52:

... Zou jij willen dat het dak van je huis instort omdat de computer een berekeningetje fout heeft weggeschreven en dus verkeerd is gebouwd?
Lijkt me sterk dat een PC een berekeningetje fout wegschrijft.
Maar het is wel redelijk vette shizzel, ik wou dat ik em had, maar die van mij is net een jaartje oud. Hopelijk blijft de recessie aan, worden ze (nog) goedkoper. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Snel gebeurt het dus niet, maar het kan wel. Nu zie ik ook dat dit systeem ook meer gebouwd is voor rauwe kracht, maar daarmee wordt wel jou voorgestelde systeem ingemaakt.

Wel een punt is de Quadro kaart van NVIDIA. Die zorgt er voor dat je met CAD tekeningen wel echt alle lijntjes te zien krijgt en NVIDIA geeft daar garantie op. Dat is bv wel belangrijk voor architecten.

Hier zit geen ECC ram in zo te zien, dat had wel voordelen gehad tegen het wegschrijven van foute info bijvoorbeeld.

Maar ja, foute dingen kunnen worden weggeschreven door de PC. Voor dagelijks werk of office werk is dat neit zo erg omdat het systeem zichzelf wel herstelt. Het is echter vervelend als een afrondingsfoutje oid door de hele berekening fout gaat waarna je, na veel doorrekenen, opeens een grote fout maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287200

ik ben nu bezig met een high end grafsich systeem voor 3D applicaties en ik zat te denken aan dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Dominator TR3X6G1600C8D€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 248,69€ 248,69
1Intel Core i7 920€ 264,-€ 264,-
1PNY NVIDIA Quadro FX 3700€ 698,95€ 698,95
Totaal€ 1.411,54

dus het is bedoelt voor 3DS-Max, Maya, combustion, Zbrush en Photoshop. dus geen games.
hiernaar heb ik nog:
spire 650W voeding
sata 10.000rpm HD
CM Stacker 832-black

wat vinden jullie hiervan???

Groeten Miel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat is de achterliggende gedachte bij die UD5?

Een DS4 voldoet naar mijn mening ook. Of zie ik wat over het hoofd? Een workstation hoeft volgens mij namelijk geen (extreme) overklokmogelijkheden te hebben.

En een Corsair HX520 is naar mijn mening een aanrader. Ook modulair en erg stil! :) Ongeveer dezelfde prijs als die Enermax.

[ Voor 43% gewijzigd door Bolletje op 02-02-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 287200 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 22:54:
ik ben nu bezig met een high end grafsich systeem voor 3D applicaties en ik zat te denken aan dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Dominator TR3X6G1600C8D€ 199,90€ 199,90
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 248,69€ 248,69
1Intel Core i7 920€ 264,-€ 264,-
1PNY NVIDIA Quadro FX 3700€ 698,95€ 698,95
Totaal€ 1.411,54

dus het is bedoelt voor 3DS-Max, Maya, combustion, Zbrush en Photoshop. dus geen games.
hiernaar heb ik nog:
spire 650W voeding
sata 10.000rpm HD
CM Stacker 832-black
toon volledige bericht
Onzin? Want gezien de applicaties die je wil gaan draaien, loop je waarschijnlijk al snel uit de ruimte met je zg. 10K-schijfje. Verder motiveer je niet wat je hebt uitgezocht en kunnen we dus geen betere/goedkopere/vergelijkbare alternatieven voor zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:20:
Wel een punt is de Quadro kaart van NVIDIA. Die zorgt er voor dat je met CAD tekeningen wel echt alle lijntjes te zien krijgt en NVIDIA geeft daar garantie op. Dat is bv wel belangrijk voor architecten.

Hier zit geen ECC ram in zo te zien, dat had wel voordelen gehad tegen het wegschrijven van foute info bijvoorbeeld.
Dat vind ik wel leuk om te weten, dat van die Quadro, want ik ga binnenkort een CAD opleining volgen. Ik heb nog eens goed naar dat moederbord gekeken; snelste bussnelheid tot nu toe, veel aansluitmogelijkheden, ECC-Check, geen onboard-gedoe --> je kunt er dus kwaliteit op aansluiten. Ik ben alleen niet zo bekend met het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 23:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Gigabyte is een prima merk, maak je daar maar geen zorgen om.

Met welke CAD-software ga je werken? Helixcad of Solidworks zijn appels en peren om maar een gek voorbeeld te noemen :+ De Quadro die zich in deze NBBG heeft genesteld is niet de snelste in de familie, houd daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287200

Bolletje92 --> bedankt voor de tip en je heb gelijk omtrent de MoBo,

Max3400 --> als ik het goed begrijp loop ik vast met mijn HD??? en ik heb zelf al 2 weken zitten neuzen omtrent de onderdelen en heb niet echt dingen waar ik tussen twijfel, mijn vraag aan jullie is alleen of dit goede onderdelen zijn en goed met elkaar overweg gaat. en jullie hebben daar ongetwijfeld meer verstand van dan ik :P .

Greets Miel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

GENETX schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:52:

Dat is een allround systeem wat je daar neerzet. Een Workstation is een systeem voor professionals. Hij hoeft niet 10 jaar mee te gaan, hij moet betrouwbaar zijn. Het systemen voor zware berekeningen, bouwtekeningen en dergelijke. Voor deze zekerheid betaalt een bedrijf wel veel extra, maar dat is ook neit zo vreemd want...

Beetje rare reactie voor een moderator CSL, niet? Alsof een snelle, krachtige pc minder snel fouten maakt dan een langzamere en goedkopere. Als een pc al fouten maakt dan merk je dat niet in de gegevens die die uitspuugt maar in de stabiliteit van het systeem als geheel.

Als jij daar anders over denkt dan ben ik heel benieuwd naar je argumenten.

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104881

Hallo allemaal,

Ik heb niet zelf een hele configuratie samengesteld, maar ik heb er 1 op het oog waarover ik graag de mening van anderen zou horen:

Het gaat om een PC voor zakelijk gebruik. Ik heb de volgende op het oog:

http://h10010.www1.hp.com...6721-3429268-3734899.html

Ik weet wel een en ander van hardware, maar lang niet alles vandaar dat ik graag ook de mening van de experts eens zou horen:)
Met andere woorden, is dit dus een goede keuze als het gaat om het volgende:

- De pc wordt puur zakelijk gebruikt, games etc. zijn dus niet van toepassing
- De pc moet wel een behoorlijke capaciteit hebben, enkele zwaardere programma's zoals bijvoorbeeld Photoshop, Dreamweaver en de laatste versie van Office moeten probleemloos tegelijkertijd kunnen draaien
- De pc wordt gebruikt als ontwikkelpc voor websites, er wordt dus ook gewerkt met databases (mysql)
- De pc wordt ook voor graphics design (in photoshop)

Ik zelf dacht dat ik geen grafische kaart nodig heb, omdat ik las dat Photoshop deze nauwelijks gebruikt en dit pas vanaf versie CS4 gaat doen.

Verder dacht ik met de genoemde configuratie zo goed als ineens klaar te zijn, alleen een monitor ontbreekt mijns inziens nog (wat hardware betreft dan).

Graag hoor ik of:

- mijn keuze een goede is voor de genoemde eisen
- er wellicht nog andere/betere opties zijn in dezelfde prijsklasse (of lager mag ook natuurlijk)
- of een monitor inderdaad het enige is dat me nog ontbreekt hier

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Duur. Voor 1000 euro kan je zelf een betere systeem samenstellen(een core i7 zit er dan zelfs wel in). Met een Quad core en meer dan 2GB geheugen. Veel geld neer leggen voor een E8400 en 2GB geheugen.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 04-02-2009 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
TheLunatic schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 09:38:
[...]

Beetje rare reactie voor een moderator CSL, niet? Alsof een snelle, krachtige pc minder snel fouten maakt dan een langzamere en goedkopere. Als een pc al fouten maakt dan merk je dat niet in de gegevens die die uitspuugt maar in de stabiliteit van het systeem als geheel.

Als jij daar anders over denkt dan ben ik heel benieuwd naar je argumenten.
In dit geval is het workstation, op de Quadro kaart na, idd eerder een snelle en krachtige machine die even snel fouten zou maken. In het algemeen zou een workstation toch betere componenten moeten hebben zoals naast de Quadro ECC Ram en bijvoorbeeld een AMD Opteron of Intel Xeon om stabiliteit en zekerheid te garanderen.

Zo'n systeem is wel degelijk stabieler (qua hardware) en echt getest om geen fouten te maken. OOk wel bewezen als goede CPU. Eigenlijk is het een server, maar dan om werk uit te voeren. Een server is er ook voor gebouwd om dagen stabiel en goed te draaien.

Niet voor niets wordt bijvoorbeeld een Opteron terug geroepen met de TLB bug, terwijl het voor normale desktops niet zoveel uitmaakt en dus mooi in de schappen bleven.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 04-02-2009 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Zelfs de TLB bug gaf lockups, geen fouten in berekeningen (oftewel: foute uitkomsten). En die werd voor desktops niet teruggeroepen omdat het voor consumenten een nagenoeg irrelevante bug was.

Ik doelde vooral op het voorbeeld dat je gaf met het instortende dak vanwege een rekenfout. Ik ben het met je eens dat een server ECC ram hoort te hebben, maar dat is meer om stabiliteit te garanderen, net zoals dat SCSI disks zijn gemaakt voor 24/7 waar consumer-disks (meestal S-ATA) dat niet zijn. Maar dat dat verschil zou uitmaken tussen het 'berekenen van een dak' op zo'n workstation of een normale desktop? Nee, dat geloof ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door TheLunatic op 04-02-2009 11:58 ]

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
TheLunatic schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 11:58:
Zelfs de TLB bug gaf lockups, geen fouten in berekeningen (oftewel: foute uitkomsten). En die werd voor desktops niet teruggeroepen omdat het voor consumenten een nagenoeg irrelevante bug was.
Zeer zeker wel. Er werden gegevens overschreven. Als een programma een waarde zou wegschrijven en verder zou gaan dan zou even later (al dan niet door een ander proces) een andere waarde op die lokatie kunnen worden overschreven. Als daarna verder met die waarde wordt gerekend (terwijl men een andere verwacht) dan gaat het gruwelijk mis.

In dat geval kan het best zijn dat 2000 oid is weggeschreven en dat die later door 0 wordt overschreven bijvoorbeeld. Dat kan nogal grote gevolgen hebben! Tuurlijk, de kans op de TLB bug is al minimaal, laat staan net die waarde. De kans is naast het optreden van de TLB nog steeds groter dat je een BSOD krijgt, maar toch, er is een hele kleine kans.

Maar ook in het geheugen, wat als een 1 voor een 0 wordt gezien door wat ruis/storing en je geen ECC hebt. Goh, als dat een 16 bits signed integer is dan kan het zo zijn dat je het 15e bit (je begint bij 0 te tellen) inverteerd en daarbij van een positief naar een negatief getal gaat, AUW! Wederom, de kans is klein en een BSOD zal je 10000x sneller krijgen, maar toch...

Instorten van een dak is een voorbeeld, dat zal niet snel gebeuren. Maar ik probeerde duidelijk te maken dat het om zeer belangrijke zaken gaat.

Maar is er interesse om een discussie topic aan te maken omtrent bedrijfskritische zaken. Dat kan beter neit in dit topic.

Edit, even over de TLB:
reviews: TLB-bug in quadcore AMD-chips: het hele verhaal
Vooral die laatste is belangrijk: als data uit het geheugen wordt gegooid zonder dat de wijzigingen eerst worden opgeslagen, kan dat tot vervelende resultaten leiden. Een crash is daar nog een van de minst erge van: software die zonder dat iemand het merkt de fout in gaat is een veel grotere kopzorg, in ieder geval voor bedrijfskritische systemen.

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 04-02-2009 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104881

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 10:12:
Duur. Voor 1000 euro kan je zelf een betere systeem samenstellen(een core i7 zit er dan zelfs wel in). Met een Quad core en meer dan 2GB geheugen. Veel geld neer leggen voor een E8400 en 2GB geheugen.
Bedankt voor de reactie! Nog meer meningen over het systeem dat ik genoemd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tsja, zelf kun je wat beters samenstellen. Echter, dit is wel een HP met bijbehorende garanties en service voor een workstation. Een zelfbouw mist dit dus en tsja... Het is een workstation en dat is ook waar het hele verhaal hierboven over gaat:

Moet een workstation wel de beste prijs/prestatie verhouding hebben. Wmb is garantie, stabiliteit en bewezen dienst vele malen belangrijker. Maar dat hangt ook af van de taken van het beestje. Gaat het om elektrotechnische schakelingen, tsja dan blaas je eens een zekering er uit, niet erg dus. Is het echter een berekening voor een of andere draagconstructie etc etc... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je overdrijft wel een beetje hoor GENETX. De kans dat hij een fout berekend is redelijk laag. Er zit(in het HP systeem) zelfs een gewone E8400 in en geen Xeon. Het enige is de ECC geheugen. Voor al die garanties zou ik zelf niet willen betalen. Als bedrijf kan dat heel anders zijn. Als thuiswerker oid zou ik gewoon zorgen voor een goed backup systeem(Raid NAS + WebSync). Dat is veel belangrijker dan dat je pc gefixed word.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 04-02-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat er een fout voorkomt is uitzonderlijk laag ja, helemaal met je eens. Daar had ik het ook niet echt over als reactie op jou en flbos. Het hangt inderdaad af van de taken zoals ik al aangaf en ook de situatie. Voor een bedrijf kan het makkelijk zijn om goede service en garantie te hebben, maar voor mensen die een thuisbedrijf hebben ook.

Een workstation zie ik toch meer iets voor bedrijven only, of zelfstandig ondernemers oid. Het is toch gereedschap dat je aanschaft om je beroep uit te voeren, niet om office werk op te doen of te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk niet dat wij als tweakers.net advies geven aan bedrijfen. Als thuiswerker(of foto/video enthousiast) zou ik de prioriteiten ook anders neer leggen. ECC misschien als het nut heeft. Xeon/Opteron? Lijkt me verkwisting voor een simpelere workstation. Waar ik veel in zie is als je pc er aan gaat, je tenminste je werk nog hebt. Elke dag dus back up sinc naar een locatie dicht bij(Zeg NAS) en een locatie het liefst in een data center(websync). Het is leuk dat je pc binnen een dag gefixed word, maar heb je niet zo veel aan als je al je werk kwijt bent. Dat is meer werk dan zorgen dat je een nieuwe pc er hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Daar heb je wel een punt inderdaad. Laten we het er op houden dat het afhangt van de taken van het systeem.

Die van de redactie is overigens, lees ik nu, samengesteld voor photoshoppen en dergelijke. Denk dat dat t wel verklaard ;)

[ Voor 37% gewijzigd door GENETX op 04-02-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker zeker, taak maakt idd wat je nodig hebt. Voor een wetenschappelijke number cruncher pc zou ik idd ook Xeon/Opterons willen, maar dan wel direct 4 sockets (of Tesla's) :P. Dan heb je tenminste power daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:06
Ik wil een soortgelijk systeem halen zoals in de topicstart voor 3D modelling, animatie en rendering. Ik zit alleen nog te twijfelen over het geheugen.

Ik zie veel mensen DDR3 1600 kopen(zoals Miel7). Maar in deze BBG wordt er DDR3 1066 gebruikt.
Mijn vraag is: Moet je je i7 920 overclocken wanneer je DDR3 1600 koopt, of loopt het allemaal probleemloos synchroon(1:1)?

Mocht dit een domme vraag zijn, sorry, maar ik heb er niet echt veel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de Core i7 werkt het allemaal heel anders. Alle vuist regels voor S775 kan je vergeten(Dus synchroon etc). Voor zo ver ik weet maakt het weinig verschil. Je moet bedenken dat je in tripple channel sowieso erg veel bandbreedte hebt. Dus het maakt voor overclocken ook niet uit.

Voor je antwoorden betreft overclocken etc=>Intel Core i7 / X58 discussie- en benchmarktopic en [Discussie] multi-core Intel's: Core 2 & Core i7 door spitten. Staat gegarandeerd genoeg in over Core i7 overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 12:44
Anoniem: 104881 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 12:45:
[...]

Bedankt voor de reactie! Nog meer meningen over het systeem dat ik genoemd heb?
Nou hier staat een systeem ook van HP voor bijna dezelfde prijs met een snellere CPU, quad core, het dubbele geheugen etc. Oftewel betere specs voor dezelfde prijs. Ik kan me voorstellend at je een A-merk wil hebben voor de garantie en service omdat hij bedrijfsmatig gebruikt gaat worden. Mocht dit niet zo belangrijk zijn kun je een nog betere samenstellen bij de gemiddelde webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
@ Yanick
Je zou dan misschien is op zoek kunnen gaan naar DDR3 geheugen met lagere timings. Dit heeft volgens mij nog wel een grote invloed (verschil tussen cl 7 en 9 bijv.) op de prestatie. Het kost je wel wat meer.
Je link doet het niet bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Laatst online: 13:06
Bolletje92 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:09:
@ Yanick
Je zou dan misschien is op zoek kunnen gaan naar DDR3 geheugen met lagere timings. Dit heeft volgens mij nog wel een grote invloed (verschil tussen cl 7 en 9 bijv.) op de prestatie. Het kost je wel wat meer.

[...]

Thanks voor de tips iedereen.

Heb al een pc besteld. Heb me toch niet aan de BBG gehouden en gekozen voor andere hardware.
Voor het geheugen heb ik OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT gehaald(CL7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290321

Beste Tweakers,

Laat ik beginnen met zeggen dat ik hoop dat ik dit in het correcte forum post.
Maar ik ben op het moment bezig met de aanschaf van een nieuw systeem, ik ben uitgegaan van de BBG met de nieuwe I7 Core, heb daar wat veranderingen in aangebracht. Maar weet niet zeker of deze veranderingen comlicaties op gaan leveren en of het wel de beste varianten zijn met betrekking tot kost en kwaliteit.

Ik heb praktisch geen ervaring met hardware, sterker nog maak dat maar geen ervaring. Dus ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen. Ik zou het zeer op prijs stellen:

Het systeem is bedoeld voor high end grafische beeldverwerking 2D (photoshop, illustrator, wacom tablet), 3D (maya, vray) en video (1080p in aftereffects). Af en toe een leuk nieuw gamepje dat ik dan ook graag op top specs wil spelen. Ik van plan om op dit systeem windows xp 64 bit te draaien om volop gebruik te maken van de RAMs onder mijn vingers.

Het systeem:
Intel Core i7 920 2.66GHz 4.8GT/s Box€ 270.70
Asus P6T Deluxe V2 iX58, SATA2 RAID, 8CH€ 272.70
Kingston 6GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 3) | KVR13€ 98.60
Lite-On DH-4O1S Blu-ray | DH-4O1S-10C€ 75.00
Samsung 22x DVD±RW SATA Writer Bulk Black | SH-S223Q/BEBN€ 23.30
2x Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS€ 89.00
CPU Koeler Scyth Mugen 2 SCMG 2000€ 33.70
Cooler Master UCP 700W€ 114.60
Behuizing Lian Li PC-7F€ 92.90
EVGA GTX 260 896Mb | 896-P3-1260-ER€ 253.40

Sorry voor de layout van de lijst maar ik heb geen ervaring met code :).
Alle hulp is welkom en alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pricewatch: Gigabyte GA-EX58-UD5
Goedkoper, en heeft ook alles aanboord.

Je weet dat die Green's op 5400rpm draaien? Dat ze dus iets minder responsief zijn. Ik zou daarom ook de blacks nemen: pricewatch: Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB

Ook is de HD4870 1GB goedkoper dan de GTX 260 en sneller dan de GTX 260. De GTX 260 core 216 is ongeveer even snel, maar ook vaak duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290321

Reinman bedankt voor je reactie,

Dat Gigabyte board heb ik ook overwogen maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de Asus omdat ik hem wil overclocken naar 3.2 GHz en dat schijnt makkelijk te kunnen met de ASUS tools volgens Extremetech.

Wat betreft die Green's nee ik was onder de indruk dat die op 7200 draaiden dus dat dan is de black inderdaad een veel betere keuze.

De grafische kaart, tsja ik heb iets met ATI kaarten, ze gaan altijd stuk bij mij om 1 of andere reden. En ook veel games lijken het beter te doen op de Nvidea kaarten. Tenminste dit was een paar jaar geleden ik ben er niet helemaal van up to date of dat nog steeds is. Maar wat het belangrijkste voor mij is dat de games het prima trekken en dat het grafisch 2D-3D video editing zo soepel als het maar kan verloopt. Maar zelfs dan zou je mij nog steeds de HD4870 1GB aanraden?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dat wil niet met de Gigabyte omdat? En je klokt gewoon over met je Bios, is veel beter. Extra geld neer leggen voor tooltjes die je niet nodig hebt is een beetje zonde geld. Zeker omdat die gigabyte makkelijk naar 3,2ghz tilt.
Intel Core i7 / X58 discussie- en benchmarktopic Staan genoeg mensen in met een DS5.

Ja, de HD4870 1GB zou ik dan nog steeds aanraden. Ik weet niet of er al gemodde firegl drivers zijn voor de 4 serie. Anders zou je dual boot kunnen draaien met een systeem op firegl drivers.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 09-02-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De samsung spintpoint zou ik er uit halen nu er meer en meer verhalen verschijnen van onbetrouwbare schijven die na een tijdje ECC errors (unrecoverable) vertonen. Enkele meldingen vind je hier: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! maar ook verder op internet lees ik er over. Verder mogelijk problemen met RAID setups.

Voor een workstation vind ik een raptor overkill, zeker prijstechnisch gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 09-02-2009 21:42 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 12:44
Bolletje92 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:09:
@ Yanick

[...]

Excuses voor de late reactie maar deze zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 07:34
Kan er niet eens een BBG workstation komen die gericht is op audio-bewerking?

Want ik merk dat ik deze configuratie echt helemaal moet ombouwen voor ik iets wenselijks heb.

Ik heb wel een vraagje over de RAID ondersteuning van de Gigabyte GA-EX58-UD5

Stel ik wil hier het volgende onderhangen:
WD Raptor 74GB 10k rpm (voor programmatuur)
en een 4 tal WD Caviar Blacks 500 GB in een RAID 10 ondersteuning (voor het schrijven/lezen/bewerken van alle audio files)

Trekt de RAID ondersteuning van de Gigabyte GA-EX58-UD5 dat, of ben ik dan eigenlijk genoodzaakt om een losse RAID controller a 300 pleuri te kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 16-02-2009 17:27 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kaart het hier aan: BBG Update

Jah, dat trekt ie wel hoor :).

Anoniem: 146077

Vond het nogal ongeplaatst om een nieuwe topic te openen. Had deze daarstraks in BBG Multimediasysteem geplaatst maar hier past ie beter.

Ik zit al een tijdje zonder vaste pc en kreeg onlangs de mogelijkheid om een pc van mijn huidige werkgever af te kopen. 1 jaar oud en heb er zelf altijd op gewerkt.

Dit zijn de specificaties:
Dell T7400 - Intel Xeon E5430 with riser (2.66GHz,1333FSB,2x6MB,Quad Core)
4GB DDR2 667 Quad Channel FBD Memory (4x1GB)
19 in 1 Internal Media Card Reader
2 x 150G,(15,000rpm) SAS Hard Drive
16X DVD+/-RW
20in (2007WFP TCO99) Wide Aspect UltraSharp Black FP w/HAS
512MB PCIe x16 nVidia Quadro FX 1700 (MRGA14L), Dual Monitor DVI or VGA Graphics Card
Dell Black 2 Button USB Scroll Optical Mouse
Belgian (AZERTY) - Dell Quietkey USB Black Keyboard no palm rest
3Y NBD (Next Business Day) On-site
Base warranty (verlopen)

In der tijd via Dell account kunnen kopen voor € 2.904,00. Ik kan deze overnemen voor € 1.200,00.
Rekening houdend met het feit dat ik zelf niet in de mogelijkheid ben om een pc samen te stellen, vraag ik me af of dit een goeie deal is? Ik werk eigenlijk al ~5 jaar op Dell werkstations en ben er uitermate tevreden over. Ik ben wel geneigd om in te gaan op het bod... PC zal intensief worden gebruikt voor Fotografie (Lightroom, Photoshop) en stukje Web Development.
Pagina: 1