volgens mij ben ik de eerste hier die post vanaf een X340?
ik heb hem nu 3 dagen en als eerste vista eraf gegooid en ubuntu erop gezet.
de specs van mijn X340 zijn zoals ze te vinden zijn op de MSI website als je nederland selecteert, dus:
X340, 1.3kg 4cell accu
SU3500 solo core ULV inteltje (maar hij is wel retesnel moet ik zeggen)
2GB intern
500GB harde schijf
bluetooth 2.0 aan boord.
mijn ervaringen tot nu toe zijn kort samengevat:
1. hij is echt heel licht! ook de voedingsadapter is lekker licht, alleen het netsnoer naar de adapter toe is erg dik en lomp. (ga ik straks even een kortere voor regelen/maken denk ik)
2. de snelheid valt me verschrikkelijk mee, ik had verwacht dat ie langzamer zou zijn dan mn vorige laptop, een dualcore amd (de 12 inch medion van de lidl van vorig jaar), maar ik heb het idee dat hij sneller is. dit kan ook te maken hebben met het feit dat de intel chipset gewoon beter suported is onder ubuntu dan het amd spul was.
3. ubuntu werkt erg lekker, bijna alles werkt out of the box (alleen mn netwerk heb ik nog niet op N-snelheid gezien, daar nog even naar zoeken) hibernation en pause mode werken ook gewoon.
4. het toetsenbord wordt in reviews over gemiept, maar ik snap de klachten niet helemaal. er zit iets flex in de linkerkant van het toetsenbord, maar daar merk ik tijdens het typen eigenlijk niets van. de knoppen zijn lekker groot. het is wel ff wennen dat de knoppen vrij plat zijn, er zit weinig ruimte tussen de knoppen in. voordeel daarvan is dat er minder snel troep in komt.
5. het scherm is heerlijk helder en superscherp.
6. de touchpad is een tegenvaller. het is er 1 van sentelic. dit houdt in dat je onder windows corner tap scroll hebt (onder mn ubuntu werkt het (nog) niet) en dus geen side-scrollbar of two-finger scroll. erg erg jammer.
7. de speakers zijn best aardig. het blijft een laptopje, dus het is geen super geluid. met een koptelefoon echter krijg je prachtig vol geluid. beter dan ik gewend was van mn medionnetje.
8. de accutijd heb ik nog niet echt uitgebreid getest, maar met ubuntu erop en het scherm vol aan haal ik er ongeveer 2 uur en 15 tot 30 minuten uit. echt rustig aan doen moet wel 3 uur opleveren denk ik
over het ontwerp: het is erg wannabe-macbook air. het msi logo o pde klep geeft ook licht, net als het apple logo op een mac. persoonlijk stoor ik me hier niet aan, vormgeving is niet waarom ik deze laptop heb en smaken verschillen nu eenmaal. En dan is er natuurlijk altijd nog: beter goed gejat dan slecht verzonnen
al met al ben ik erg blij met de laptop. het is een erg mooi ding voor (relatief) weinig geld. alternatieven van dit gewicht zijn de Dell E4200 en de macbook air, beiden zijn ongeveer 2x zo duur als de MSI.
verder ben ik nog erg op zoek naar de 8cell accu, lijkt me erg prettig om gewoon 5 uur accutijd te hebben (op het gewicht zal niet veel toevoegen gok ik zo, de 4 cell accu weegt ook erg weinig)
misschien schrijf ik binnenkort nog wel een wat uigebreidere review. mocht iemand nog wat willen weten, roepen maar