Recruitmentstops voor onervaren mensen, effectief gezien in het klassieke detacheringsmodel afname van het aantal mensen zonder dat er ontslagen vallen. Even uit mijn hoofd: Logica, Capgemini, Sogeti, Accenture en vast nog wel een paar.
Om het even persoonlijk te relateren, aangezien je dat heel de tijd maar blijft doen: oudklasgenoot met HBO BI + WO iets kan eigenlijk niet aan de bak komen in de IT.
Banken die fors inhuur aan het inperken zijn. Verzekeraars die forse afschrijvingen en verliezen hebben en een dramatisch operationeel resultaat (Achmea 2mld verlies, Aegon 1,2mld). Twee bijzonder favoriete sectoren onder de detacheerders. Alleen al de afname van inhuur in die sectoren zorgt er voor dat de IT-detachering onder druk komt te staan.
Als dit langer doorgaat blijft het niet bij een recruitmentstop voor starters, maar gaat het door naar ervaren mensen. Het is maar even lang genoeg wachten en er gaan ook ontslagen vallen.
Ja, je hebt gelijk. Als je bedrijf niet failliet gaat is er niets aan de hand, zolang je niet in de detachering zit. Er zullen wel een paar ontslagen vallen, maar het zal niet dramatisch zijn. Totdat je bedrijf wel failliet gaat en daarna houdt het op. Bijna alle organisaties hebben recruitmentstops, op een paar uitzonderingen na (Imtech bijvoorbeeld).
Er is een tekort aan IT'ers, maar de vraag is voor hoe lang dat er nog is. Ik voorspel het volgende: dat tekort wordt heel snel weggewerkt naar een overschot als de detacheerders mensen structureel gaan ontslaan. Ik kan niet voorspellen wanneer, maar lets say... eind 2009. Dan worden de jaarcijfers bekend en moeten er ontslagrondes volgen, als het al niet eerder is.
Maar goed. Misschien heb je mazzel en zit je bij het juiste bedrijf dat zich richt op een sector waar de impact van de kredietcrisis niet zo waar is. Imtech is daar natuurlijk een goed voorbeeld van.
Over mensen met een einddatum trouwens: geen een in mijn (in)directe omgeving gehoord. Maar wel heel veel projecten en mensen stopgezet bij klanten.
[
Voor 3% gewijzigd door
Motrax op 17-02-2009 23:42
]