Helaasch, op zijn oud-hollandsch gezegd ik moet mij gaan aansluiten bij de meeste reacties in dit forum. Lees onderstaand bericht en trek je conclusies.
Waar ik op maandag(!) jl. nog optimistisch was en wilde blijven over dit maandag moet ik eerlijk zijn en bekennen dat ik vandaag (op moment van website plaatsing inmiddels gisteren) 5 feb 2013 de meest extreme variant van misbakken recruitment ervaren heb:
Op 31 januari kreeg ik een email uit de vestiging Alkmaar:
------------
Van: {xx}@maandag.nl)
Verzonden: donderdag 31 januari 2013 16:08:59
Aan: {xx}@hotmail.com
CC: {xx}@maandag.nl)
Hierbij bevestig ik uw sollicitatiegesprek voor de functie van Trainer.
Het gesprek vindt plaats op dinsdag 5 februari a.s. om 15.00 op onze vestiging in Amsterdam.
De volgende collega’s zullen bij dit gesprek aanwezig zijn:
- {xx}, HR Adviseur
- {xx}, HR Adviseur
Het adres is:
Kingsfordweg 113, Amsterdam
Ik heb de routebeschrijving bijgesloten.
Vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
------------
Deze email bevestigde mij dat ik op gesprek mocht dinsdag op 5 februari (vandaag dus), om 15:00 uur. Dit tijdstip vermeld ik expres, want het is belangrijk, dat lees je verderop.
Mijn sollicitatie betreft een interne functie en het gesprek had plaats te Amsterdam. Ik arriveerde op tijd en op de vestiging was het naar mijn idee verdraaid rustig al zeg ik zelf. Een medewerker van het kantoor deed zeer vriendelijk de deur open en begeleidde mij en informeerde mij dat de collega’s onderweg waren. In de loop naar de spreekkamer merkte ik iets opvallends op: Het kantoor was ingericht voor zo’n 50 mensen, echter ik zag hooguit 10 personen aan het werk. Op zijn minst vreemd.
Het gesprek had plaats met twee medewerkers die zich aan mij voorstelden als HR Business Partners, professioneel begin dacht ik. Ze vertelden mij hoe ze het gesprek gingen voeren; eerst iets over hen, dan over maandag, daarna kon ik iets over mijzelf vertellen. Ruimte voor vragen(!) zou er ook zijn.
Na deze eerste introductie van ongeveer 2 minuten merkte ik dat de rest van het gesprek totaal niet voorbereid was. Mijn CV lag voor hen, met hier en daar een krabbel en cirkeltjes. De vragen die gesteld werden klonken echter meer als een vragenvuur zonder doel of richting. Beide recruiters vulden elkaar totaal niet aan en zonder enige structuur stelden ze mij beiden zowat identieke vragen.
Een aanfluiting werd het op het moment dat ik vroeg naar de reden van de vacature.
* Ik : “mag ik vragen of het gaat om een uitbreiding of een vervanging?”
- gesprekspartner: “het gaat om een vervanging van een collega die ons gaat verlaten”
* ik : “mag ik vragen waarom de persoon de organisatie gaat verlaten?”
- gesprekspartner : “dat weet ik niet hoor, ik ben niet zijn manager”
Gelukkig was daar de rugleuning van de stoel om te voorkomen dat ik achterover viel, maar ik was er wel even stil van.
Het gesprek verliep in zijn algemeenheid niet extreem slecht, maar professioneel was het niet.
Het einde van het gesprek in zicht had ik nog een vraag:
* ik : “het heeft mijn voorkeur om na een proefperiode een vast contract te krijgen. Hoe gaan jullie daar mee om”
- gesprekspartner : “dat weet ik niet hoor, ik ben niet de manager”
Fijn dat ik nog op dezelfde stoel ben blijven zitten… mijn ogen tolden en mijn oren floten van verbazing. Eerlijk gezegd was ik wel uitgepraat eigenlijk.
Het gesprek eindigt en ik word vriendelijk bedankt voor het gesprek en begeleid naar de uitgang.
Wederom zag ik die angstvallig lege ruimte. Mijn nieuwsgierigheid móest ik uiten en vroeg:
* vraag : “is het hier altijd zo rustig?”
- antwoord : “ja, het is inderdaad rustig (red. doodstil zul je bedoelen)”
* vraag : “is dat alleen op dinsdagen of is er een andere reden voor?”
- antwoord : “ja, het hoofdkantoor zou eigenlijk hier komen, maar dat gaat nu niet meer door…”
Een derde shockmoment welke ik heb geabsorbeerd als een definitieve beslissing: het gaat er bij maandag vreemd en onzeker aan toe. Men weet niet wat men zou moeten weten, men informeert elkaar niet en interesse in organisatie en de bewegingen die er gemaakt worden zijn er niet.
Tot slot en dit is het echte het laatste, maar het slaat alles:
Ik kom nog even terug op mijn eerdere opmerking over het tijdstip (*).
Nadat ik in de auto stapte checkte ik mijn mail even: ‘1 nieuw bericht in postvak in: bericht van maandag, hoofdkantoor Purmerend
------------
Van: {xx}@maandag.nl).
Verzonden: dinsdag 5 februari 2013 14:22:19
Aan: {xx}@hotmail.com
Beste {xx},
Allereerst bedankt voor uw reactie op de vacature van Trainer te Rotterdam. We bedanken je voor de interesse en vinden het prettig dat je je aangesproken voelt door de stijl en ideeën van de organisatie.
Tot onze spijt moeten we u hierbij mededelen dat u niet geselecteerd bent om verder de sollicitatieprocedure in te gaan.
Tot deze beslissing zijn wij gekomen na het toetsen van uw sollicitatie aan de volgende selectiecriteria: (relevante) werkervaring, (relevante) kennis en opleidingen alsmede de aard en samenstelling van ons huidige personeelsbestand.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u uiteraard veel succes toe bij eventuele verdere sollicitaties.
Met vriendelijke groet,
------------
Dit is toch te bizar voor woorden. Er staat een gesprek gepland óp 5 februari 15:00 uur en diezelfde dag, om 14:30 uur wordt mij een mail gestuurd dat ik niet uitgenodigd zal worden... Kan iemand mij dit uitleggen?
Mijn slotconclusie : maandag heeft zich goed gepresenteerd in de beginjaren, maar verliezen wellicht de echte slag als het gaat om succesvolle bedrijfsvoering en aandacht voor recruitment 3.0
*** de naam van de medewerkers heb ik maar weggelaten om deze beschamende vertoning niet te persoonlijk te maken.
[
Voor 1% gewijzigd door
Anoniem: 500407 op 06-02-2013 00:32
. Reden: kleine toevoeging ]