Hallo,
Ik las net aandachtig al jullie reacties. Ik heb tot onlangs bij MAANDAG intern gewerkt (als accountmanager ICT). Met veel dingen die werden besproken ben ik het volkomen eens, maar wellicht ook interessant om jullie een beeld van de interne organisatie te geven
1. MAANDAG werkt met korte contracten, dit kan zijn voor de een half jaar, maar als je echt gewild bent op de arbeidsmarkt (en MAANDAG je altijd wel kan plaatsen) is een contract voor bijv. 1 of 2 jaar ook mogelijk. In de periode dat ik er heb gewerkt zijn er echter alleen contracten voor "de duur van het project" aangeboden. Dit betekent dat als het project stopt je contract ook zal worden beeindigd. Jullie kunnen je voorstellen dat het risico voor MAANDAG zo 0,0 is.... Een argument is "laat maar zien wat je kunt, als het project stopt kijken we wel verder". Als er op dat moment geen vacatures zijn; helaas, pindakaas!
Als je als kandidaat een dergelijk contract wordt aangeboden, kun je natuurlijk sterk onderhandelen! Ze lopen immers geen risico en jouw salaris kunnen ze gewoon doorberekenen in het tarief naar de opdrachtgever! (Je kunt als tegenvoorstel bijv. ook op freelancebasis voorstellen. Zij verdienen minder, maar jij bent toch de persoon die een risico loopt?) Na het project kijken we dan wel verder.....
2. Wat het niet terugbellen betreft; dit klopt helaas,,, Je moet je voorstellen dat er binnen MAANDAG ongeveer 10 recruiters per vestiging werken (x 16 vestigingen is 160 in totaal!) Deze struinen dag in dag uit de arbeidsmarkt af, maar ook het interne systeem. Het kan dus goed zijn dat je op 1 dag door 4 vestigingen wordt gebeld of je interesse hebben in een vacature. Mocht de opdrachtgever toch geen interesse hebben (interne oplossing of betere kandidaat elders bijv.) stopt het. Als er per dag misschien 30 kandidaten worden gebeld door één recruiter verlies je snel het overzicht. Helaas. Als er later een "concrete" vacature is kijken ze in het systeem; "oja we kunnen paultje wel even proberen". Nooit geschoten altijd mis toch?
3. Verder zijn alle vestigingen van MAANDAG onderling concurrent.klinkt raar, maar samenwerken en communiceren tussen de vestigingen gebeurd echt niet.Zowel accountmanagers en recruiters krijgen een bonus voor iedere geplaatste kandidaat. Dit kan verschillen tussen enkele tientjes per maand tot 8 a 900 euro per geplaatste professional. Je kunt je voorstellen dat dit bij 20 lopende projecten erg kan oplopen! Waarom zou ene accountmanager van vestiging A juow gegevens dan doorsturen naar vestiging B? Dan loopt hij/zij alleen maar een risico om jou als kandidaat niet te kunnen plaatsen. Acountmanagers proberen altijd jouw "loyaliteit" te winnen. Dat kan zijn door leuke telefoongesprekken een keertje lunchen, zo proberen ze jou als medewerker "te winnen". het doel is natuurlijk dat je voor hem/haar aan de slag gaat en niet voor vestiging B. Probeer hier doorheen te prikken. Als jouw contract stopt bij vestiging A, heeft een andere vestiging wellicht een vacature waar meer marge is, zodat je meer kunt verdienen! Je kunt dan door andere vestigingen te benaderen wellicht meer gaan verdienen....
4. Onderhandel scherp over je salaris! neem geen genoegen met het 1e of 2e aanbod! Iedere 100 euro die jij extra gaat verdienen verrekenen ze gewoon door naar de opdrachtgever. Vaak laat de accountmanager altijd ruimte open wat betreft het salaris, hoe meer marge hij heeft, hoe meer bonus hij krijgt. je kunt het beste met de recruiter over het salaris onderhandelen, deze krijgt minder marge over het verschil, en zal dus ook sneller akkoord gaan met een verhoogd tegenvoorstel. Daarnaast kun je ook onderhandelen over een auto van de zaak, neem niet altijd genoegen met model A, als je eigenlijk een maatje groter zou willen. Ook deze extra kosten worden in het tarief naar de opdrachtgever doorberekend.
5. MAANDAG is een goede werkgever als je makkelijk te plaatsen bent, flexibele instelling hebt en je werk goed doet. Mocht je door bepaalde omstandigheden niet aan het werk zijn is dat een korte periode niet erg. Gaat dit weken duren? dan krijg je een loonstop...

Hierin zijn ze erg makkelijk. Als het percentage leegloop (mensen dat thuis zit|) een bepaald percentage overstijgd, moeten er mensen van de loonlijst, uiteraard de mensen die geld kosten...
6. Vraag tijdens het een eerste telefooncontact naar concrete vacatures. Recruiters hebben een target wat betreft het aantal intakes, ook als ze op dat moment niet hebben spreken ze je graag

met als idee een vacature die later zal worden uitgezet snel invulling te kunnen geven. Ik heb mensen zenuwachtig naar een sollicitatie gesprek zien komen ( en een dag vrij hebben genomen!) om daarna niets meer van de recruiter te horen. Voorkom dit! Vraag of de recruiter een vacature mailt, en dat je daarna graag langskomt om kennis te maken en de details te bespreken.
7. MAANDAG heeft enkele "oude vakgebieden" (voornamelijk binnen de overheid), waar mensen makkelijk te plaatsen zijn. Nieuwe vakgebieden (ICT, Woonzorg, schuldhulpverlening) is een plaatsing moeilijker. Wed bij deze vakgebieden nooit op één paard. Ga ook elders kijken, de kans is dan groter dat je van een koude kermis thuiskomt...
8. MAANDAG is in 2008 ongeveer 70%

gegroeid!!! Van meer dan 1200 professionals in 2007, tot over de 2000 in 2008. Erg kanp natuurlijk! Je kunt je ook voorstellen dat een dergelijke groei intern ook problemen met zich meebrengt.
9 . Wat betreft de doorstroom; Veel medewerkers worden na een periode van detachering overgenomen door de opdrachtgever. Ik heb cijfers gehoord van 60 to 70% uitstroom. Dit is zowel intern als extern (inclusief overname). Dat is gigantisch natuurlijk! deze 60/70% moeten ieder jaar weer worden aangevuld om contstant te blijven. Daarnaast ook nog een groei creeeren van 70%... pffff
10. Vraag je af wat MAANDAG voor jou kan betekenen? Heb jij MAANDAG nodig voor een stap in jouw carriere? MAANDAG is (met al zijn contacten) erg interessant als je van een bepaalde functie een overstap wilt maken (bijv. leidinggevend of coordinerend of een ander vakgebied). Vooral omdat het om korte contracten (en veel uitstroom!) moet je geen wonderen verwachten qua carriereontwikkelingen op lange termijn. Wel is het handig om ze met jou mee te laten zoeken naar een nwe uitdaging of om ergens binnen te komen.... GEBRUIK ZE

hahaha
Ik klink misschien wel wat negatief, maar zo is het echt niet bedoeld! Ik heb een super leuke tijd gehad bij MAANDAG en mensen echt kunnen helpen met hun carriere. Het is een leuke club mensen waar ik toen mee heb gewerkt, maar weet gewoon waar je aan begint. En zeg niet zomaar overal ja op. Denk na en probeer het onderste uit de kan te halen voor jezelf ( klinkt logisch maar ik heb mensen met 2000 euro minder per maand op pad gestuurd dan ik ze eigenlijk wilde bieden!).
Thomas
Ex-accountmanager ICT