EfBe schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 11:49:
[...]
Volgens sony loopt de PS3 ook voor in europa. Ach ja, who cares eigenlijk... leverancier X zal ongetwijfeld beweren dat het product van X beter is en voorligt op de concurrentie.
Wat interessant gaat worden is volgend jaar en wellicht ook het jaar erop. Ik vermoed nl. dat Microsoft 'van de toekomst' geleend heeft mbt de forse prijsdaling (dus nu in het rood en de kosten met hogere winsten van de komende jaren terugbetalen), omdat ze zeiden dat de komende tijd echt geen prijsdaling verwacht mag worden en ik echt niet voor kan stellen dat ze winst maken op een arcade van 149 euro. Het punt gaat nu worden of MS idd de consoles verkoopt in de komende jaren die ze denken zodat ze niet overall verlies lijden hierdoor. Ik moet het allemaal nog zien of het wel zo goed uit gaat pakken. Voor sony idem dito overigens, die hebben ook nog nadeel van de hoge yen
Klopt, Sony
liep ook voor in europa. Tot een maandje of 2 geleden, toen MS opeens een radicale prijsverlaging uit de hoge hoed toverde. Sindsdien verkoopt de PS3 alleen nog in Spanje beter als de 360, in de rest van Europa zijn het de Wii en de 360 die de lijsten aanvoeren. Op dit moment verkoopt de 360 wereldwijd ongeveer 2:1 tov de PS3 (en de Wii weer bijna 2:1 tov de 360).
MS had de prijs al eerder willen verlagen, maar door het RROD debacle bleven ze met veel te hoge kosten zitten.
Sinds de start van de productie van de Jasper hebben ze de prijs omlaag gegooid, en met succes. Die €149,- is ook erg laag, ik verwacht dat de prijs straks net zoals in de rest van europa gewoon op €179,- komt te liggen.
Daarnaast heeft MS ook nog het voordeel van de XBL inkomsten en de software verkopen, ze incasseren iedere maand miljoenen van hun gold leden, en ook de software verkopen gaan goed. MS heeft dan wel weinig eigen exclusives en studio's, maar die leveren wel geld op. Als je kijkt naar de PS3 dan falen ze stuk voor stuk, Motorstorm2, Risistance2 en LBP, het zijn goede games maar het lijkt me sterk dat ze met deze verkoop aantallen geld opleveren.
MS heeft in hun strategie goed gekeken naar waarom de PS3 aan het begin van dit jaar zo goed liep zonder duidelijke aanleiding, Sony heeft veel "momentum" weten over te houden uit hun kerstperiode. MS hoopt nu het zelfde te bereiken, en door de grote verkoopboost tot ver in 2009 te blijven profiteren.
MS heeft zijn doel bereikt, voor Sony wordt dit jaar het jaar van de waarheid.